Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf auto voor 40.000 km per jaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
pgs010 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:50:
[...]
Ziet er goed uit. Ook qua onderhoudskosten! Ik ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar een schatting van je verbruik als je 120/130 km/u rijdt.
Ik rijdt een groot gedeelte van de A9 (Alkmaar-Schiphol). Je ziet dat in de tijd dat ik door kon rijden en ik me aan 100-110 km/h hield ik tegen de 1:25 zat.
Nu heb ik regelmatig/veel/lange files en als ik probeer de spits te vermijden rijd ik meer 120-130 en ben ik onder de 1:24 gekomen. Het valt dus enorm mee, maar continue te hard rijden helpt natuurlijk het verbruik niet :-)
Overigens ben ik geloof ik één van de zuinigere dCi's rijders, maar op spritmonitor kan je prima zien wat andere dieseltjes doen.

Verwijderd

Madshark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:37:
[...]

Ik reed 1 op 14.5 op een MB ML420CDI (ja, dat is een 2300kg 4.0 V8 twinturbo diesel blokhut op wielen) en rij nu 1 op 21 met een VW CC 2.0 TDI, allemaal op hetzelfde traject. Dat zijn volgens mij bovengemiddelde waardes. Dus nee idd, met 1M+ km ervaring, ik kan niet rijden |:(
Je kunt niet rijden in een Prius, als je er 1:14 mee rijdt. Dat je wel in een diesel kunt rijden heeft daar verder weinig mee van doen.
Anders houd je gewoon ff op met lijstjes erbij pakken van talloze verbruikstestjes en statistieken. TS rijd net als ik bijna alleen maar snelweg, en met alleen snelweg is hybrid niets meer dan een pak extra nutteloos gewicht. Ik spreek dus alleen over mijn ervaring met 2 Priussen waarbij er nagenoeg alleen maar snelwegkilometers met gemiddeld 130km/u gereden is.
WTF? Ik moet op houden met statistieken posten van 100en en 1000en auto's, omdat jouw n=1 ervaring (waarvan het de vraag is hoe goed je het hebt bijgehouden, nog weet etc.. dit zijn harde cijfers) meer zou moeten zeggen? Omgekeerde wereld.

Ik plaats bewust de gemiddelden van lease-rijders, die relatief veel snelweg rijden. Net als TS en jij. En dan rijdt jij VEEL onzuiniger dan het gemiddelde van heel veel anderen, wat zegt dat jou?
Ik ben het met je eens dat een hybrid veel zuiniger is in gecombineerd verkeer, maar daar gaat het hier niet om.
Een Prius rijdt altijd zuinig, een gewone benzine-auto rijdt relatief zuinig op de snelweg en onzuinig in al het andere verkeer. Maar op de snelweg rijdt een Prius ook zuiniger dan andere benzine-auto's. Al is een eco-dieseltje op de snelweg zuiniger.

Qua betrouwbaarheid staat een Prius op tamelijk eenzame hoogte. En dat ik als niet-fan, ik zou NOOIT een Prius kopen.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:15:
[...]

Je kunt niet rijden in een Prius, als je er 1:14 mee rijdt. Dat je wel in een diesel kunt rijden heeft daar verder weinig mee van doen.

[...]
Ja, want blijkbaar moet je met een Prius achter een vrachtauto blijven plakken om die super mooie verbruikscijfers te halen. Dat ding heeft een CVT, dus je kunt eigenlijk weinig fout doen qua rijden op een snelweg. Maar zoals ik al zei, ik heb de auto's gereden zoals hoe de mainstream op de linkerbaan rijd, gemiddeld 130.
WTF? Ik moet op houden met statistieken posten van 100en en 1000en auto's, omdat jouw n=1 ervaring (waarvan het de vraag is hoe goed je het hebt bijgehouden, nog weet etc.. dit zijn harde cijfers) meer zou moeten zeggen? Omgekeerde wereld.

Ik plaats bewust de gemiddelden van lease-rijders, die relatief veel snelweg rijden. Net als TS en jij. En dan rijdt jij VEEL onzuiniger dan het gemiddelde van heel veel anderen, wat zegt dat jou?
Dat zegt mij precies wat ik je duidelijk probeer te maken, ik rij niet relatief veel snelweg, ik rij vrijwel alleen maar snelweg. Alleen dat al is een heel groot verschil.
Deze lijstjes zijn altijd de gemiddelden, dus ook de cijfers van rijders die buiten de snelweg rijden, daar rijd een hybrid flink zuiniger waardoor het gemiddelde cijfer inderdaad omhoog gekrikt word.
Ik (en TS?) rijden 99% van de kilometers op de snelweg, dus vallen we niet in de groep gemiddeld, en gaat die vergelijking totaal niet op.
Een Prius rijdt altijd zuinig, een gewone benzine-auto rijdt relatief zuinig op de snelweg en onzuinig in al het andere verkeer. Maar op de snelweg rijdt een Prius ook zuiniger dan andere benzine-auto's. Al is een eco-dieseltje op de snelweg zuiniger.
Een Prius op de snelweg is niets meer dan een 1.5/1.8 Benzine met een extra baggage van een paar honderd extra kilos. Ja, zuiniger dan een jaren 90 benzine, maar minder zuinig dan een moderne turbo benzine (en diesel). Er zit niets magisch in een Prius wat hem zuiniger zou moeten maken dan een normale auto als de hybrid zijn werk niet kan doen. (en nee, atkinson cycle is geen wondermiddel, dat is lang niet zo efficient als een turbo)
Qua betrouwbaarheid staat een Prius op tamelijk eenzame hoogte.
Idem met verbruik gemiddelden. Het zijn statistieken, waar je als individueel weinig aan hebt. Want uiteindelijk valt en staat alles met hoe je met je auto omgaat. En laten we eerlijk wezen, een gemiddelde Prius rijder heeft een heel andere rijstijl dan een gemiddelde post 2010 Audi. Thans ik ben nooit met 160+ door een Prius naar de rechterbaan verwezen :*)
Mechanische belasting is dus te sterk aan gemiddelde doelgroep gekoppeld om daar iets zinnings uit te halen.
Iedere auto heeft wel zijn sterke en zwakke punten, bij aankoop 2e hands moet je die dan ook heel scherp in het licht houden.
En dat ik als niet-fan, ik zou NOOIT een Prius kopen.
Ik ook niet, voor mij waren het tijdelijke lease auto's. Naast het verbruik rijden ze ook nog eens belabberd, maargoed dat is hier geen punt van discussie, TS rijd in een Cuore, dus alles is een upgrade voor hem ;)
Maar als jij nooit een Prius zou kopen, waarom betwijfel je dan de bevindingen van iemand met 27.000km Prius ervaring? Wellicht heb je iets te rooskleurige verhalen erover gelezen.
Pagina: 1 2 Laatste