Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Harribo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:25:
Ik hoorde laatst het volgende van een sociale drinkster: avonds na alle drukte drink ik alcohol (vaak wijn) om energie te krijgen.

Die heb ik nog niet eerder gehoord, komt iemand dit bekend voor?

Ik ervaar alcohol soms als prettig maar ook vaak als vermoeiend. Snap dat het ontspannen kan zijn maar om er nu energiek van te worden??
Lastig inschatten, maar ik denk dat dit heel veel te maken heeft met mentale correlaties: Een drankje/wijntje/biertje drink je vaak in een ontspannen omgeving. Het is de ervaring die zorgt voor rust en misschien zelfs voor energie door de drukte van de dag achter je te kunnen laten.

Voor anderen zou een rondje hardlopen, mediteren, gamen, tuinieren, kopen, op de bank hangen, of wat dan ook, hetzelfde kunnen bereiken.

Dit heeft niets met de substantie, maar met de routine te maken. Zelfde argumentatie gaat veelal op bij rokers (die zeggen dat ze niet kunnen stoppen terwijl ze bijna altijd langer stoppen dan de lichamelijke gewenning, maar dat is een andere discussie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Ik heb 2 jaar volledig geen alcohol gedronken.
Puur om te kijken hoe dat zou zijn, niet omdat ik een probleemdrinker ben/was.
Ik heb er verder geen voordeel aan kunnen ontdekken, zoals beter slapen oid.

Het viel mij op wat een gevecht dit soms is.
- Tijdens restaurant bezoek, alcoholvrij bier bestellen, dan alsnog -met- krijgen.
- Of een koffie krijgen met een likeurtje ernaast, als "presentje".
- Een bedrijfsuitje naar een brouwerij. (hoi)
- Voortdurend uitleggen waarom je niet drinkt.
- nieuwjaar
- bepaalde gerechten en dranken tijdens vooral de feestdagen.

Ik drink weer nu. Maar wel een stuk bewuster.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 24-10-2019 14:37 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Harribo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:25:
Ik hoorde laatst het volgende van een sociale drinkster: avonds na alle drukte drink ik alcohol (vaak wijn) om energie te krijgen.

Die heb ik nog niet eerder gehoord, komt iemand dit bekend voor?

Ik ervaar alcohol soms als prettig maar ook vaak als vermoeiend. Snap dat het ontspannen kan zijn maar om er nu energiek van te worden??
Als je verslaafd bent voelt nuchter zijn inderdaad heel vermoeiend en is onder invloed zijn je normaal.

Klinkt in ieder geval geen gezonde drinkster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:35:
Het viel mij op wat een gevecht dit soms is.
Dat doet me denken aan een interview met Erik Corton, die alcoholverslaafd is geweest en nu niks meer drinkt. Dat mensen op feestjes toch aandringen om hem een fles bier in de hand te duwen, en dat hij ze moet gaan uitleggen dat dat is alsof je een voormalig drugsverslaafde een grammetje coke aanbied.

Ik ben blij dat ik niemand in mijn directe omgeving heb die dit doet, en iedereen alcohol hooguit als persoonlijke bijzaak ziet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

bwerg schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:01:
[...]

Dat doet me denken aan een interview met Erik Corton, die alcoholverslaafd is geweest en nu niks meer drinkt. Dat mensen op feestjes toch aandringen om hem een fles bier in de hand te duwen, en dat hij ze moet gaan uitleggen dat dat is alsof je een voormalig drugsverslaafde een grammetje coke aanbied.

Ik ben blij dat ik niemand in mijn directe omgeving heb die dit doet, en iedereen alcohol hooguit als persoonlijke bijzaak ziet.
Ik denk dat dit ook vooral onbewust gebeurd, niet om mensen te verleiden. Hoewel je het zeker kunt vergelijken iemand iemand weer aan de coke brengen, zorgt de maatschappelijke verwachting en acceptatie er voor dat het toch ook heel verschillend is.

Drankje = "gezellig", daarom bieden mensen dat aan bij feestjes etc. Het zit er zo ingeslepen bij mensen dat ze niet doorhebben dat het geen goed idee is om er een nadruk op te leggen. Dat was bij roken ook zo (ga ik weer...) In het verleden stonden de sigaretten gewoon op tafel zoals de zoute sticks dat ook staan op een feestje. Nu is dat vreemd.

Ik houd van mn biertje en heb zeker in mn studententijd genoeg genuttigd, maar rationeel gezien slaat dat werkelijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hann1BaL schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:33:
Drankje = "gezellig", daarom bieden mensen dat aan bij feestjes etc. Het zit er zo ingeslepen bij mensen dat ze niet doorhebben dat het geen goed idee is om er een nadruk op te leggen.
De enige manier om dat er "uit te slijpen" is om ze dan af te blaffen over waar ze eigenlijk mee bezig zijn - wat de heer Corton dan ook deed. :P (al kan ik het interview niet meer vinden, waarschijnlijk in een papieren krant.)

'T verschilt ook wel een beetje per persoon en omgeving, natuurlijk. Ik hoor wel vaker over hoe lachen het is dat iemand de wc onder heeft gekotst, en dan het liefst ook nog mis omdat je door de drank niet meer kan mikken. Maar voor de meeste mensen sta je dan (gelukkig) toch echt gewoon voor lul.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 24-10-2019 15:42 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

bwerg schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

De enige manier om dat er "uit te slijpen" is om ze dan af te blaffen over waar ze eigenlijk mee bezig zijn - wat de heer Corton dan ook deed. :P (al kan ik het interview niet meer vinden, waarschijnlijk in een papieren krant.)

'T verschilt ook wel een beetje per persoon en omgeving, natuurlijk. Ik hoor wel vaker over hoe lachen het is dat iemand de wc onder heeft gekotst, en dan het liefst ook nog mis omdat je door de drank niet meer kan mikken. Maar voor de meeste mensen sta je dan (gelukkig) toch echt gewoon voor lul.
Er is nog wel een manier en dat is toch dat we maatschappelijk er meer aandacht aan geven zoals dat bij roken ook is gebeurd.

Hoewel je het niet hetzelfde zou moeten aanpakken als bij roken is er een grote verandering van:
Je kunt overal roken en dat vinden we "allemaal" maar ok, tot: Roken is in publieke ruimtes verboden je moet je als roker maar aanpassen.

Dat heeft jaren geduurd. Het allereerste rookverbod begon met grote weerstand, maar langzaam is het nu toch ineens normaal geworden. Het heeft tijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:35
Ik heb één leverwaarde die wat afwijkt, en te hoog is (Gamma GT).
Normaal zie je dat enkel bij mensen die echt te veel drinken.
Na een paar afwijkende bloedtests stuurde de huisarts me door naar een endocrinoloog.
De eerste vraag: hoe veel drinkt u.
Als ik eerlijk was met mezelf waren dat ca 10 glazen per week. Duvel =2, glas wijn of bier =1

Hij stelde voor om gedurende 3 maand niks te drinken, en dan opnieuw te testen, omdat die verhoogde waarde kan samen hangen met een overgevoeligheid aan alcohol.

Dat heb ik zonder problemen gedaan. En dan moet je inderdaad heel dikwijls bovenstaand verhaal vertellen.
De test na 3 maand was iets beter, maar nog steeds boven de norm.
De endocrinoloog heeft me aangeraden om "zuinig" om te springen met alcohol. Ik heb mezelf nu een limiet opgelegd van 3 glazen per week. Dat is echt niet veel.
Een dineetje met aperitief en rood en wit, en het is gedaan voor de hele week...
Maar dat lukt zonder dat ik me daar echt moet voor forceren.

Ik moet nu eerlijk toegeven dat ik me ook niet goed voel als ik iets te veel drink. Als ik mijn heel quotum op één avond gebruik, dan voel ik me de dag nadien echt niet goed.

De meeste mensen rondom mij weten hoe ik met alcohol om ga, maar inderdaad, de sociale druk is behoorlijk groot. Ik heb dus veel respect voor ex-alcoholverslaafden die het volhouden om van de drank af te blijven.
Alcohol is echt overal te vinden, net zoals sigaretten en dat op elk moment van de dag.
Bovendien, de alternatieven zijn meestal veel te zoet naar mijn smaak, of smakeloos.
Langzaamaan krijg je beter en beter alcoholvrij bier, maar bv alcoholvrije wijn of cava is echt niet te zuipen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 24-10-2019 16:10 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:02
Anoniem: 604938 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Als je verslaafd bent voelt nuchter zijn inderdaad heel vermoeiend en is onder invloed zijn je normaal.

Klinkt in ieder geval geen gezonde drinkster.
De vraag is, wat is verslaafd?
Zij drinkt door de week niet, maar als ze drinkt, is het vaak net iets teveel. Geen schade maar wel katertje volgende dag

Over de sociale druk. Het is toch absurd als je móet drinken? Waarom? Omdat dan een ander minder lol kan hebben?
Zo raar eigenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 24-10-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PinusRigida schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:09:
...Ik denk dat dat te simpel is... sommige mensen moeten tegen zichzelf worden beschermd, vooral jongeren.
En ook volwassenen moeten gesensibiliseerd worden zodat ze weten dat roken/blowen/zuipen/slikken in de wagen/woonkamer/... in het bijzijn van kinderen not-done is.
Het ligt er aan hoe oud de kinderen zijn. Zijn dat jonge tieners, dan leer ik hen liever thuis met alcohol om te gaan dan dat zij dit op vage feestjes tot zich nemen.
Tommie12 schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:24:
...Dat kost allemaal een pak geld aan de maatschappij.
Daar draaien we met z'n allen mee voor op....
Alleen voor het bedrag dat grofweg de miljard Euro overschrijdt, aangezien je tegen de kosten de accijns op alcohol tegenover kunt zetten.

Maar goed, mijn idee hierover is dat ieder zelf moet weten wat hij drinkt/rookt/snuift/slikt/spuit in zijn eigen huis. Zodra iemand anderen iets aan doet dan moet je ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:42
Ik drink de laatste jaren hooguit één biertje per week. Ik drink vaak ook niet tijdens bedrijfsuitjes of feestjes met vrienden/familie. Ik krijg daar nooit opmerkingen over. Ik laat anderen gewoon hun drankje drinken en zij mij. Ik lees dan ook met verbazing de verhalen van anderen dat zij zo vaak worden aangesproken.

Omdat ik niet drink voor de 'roes' van alcohol vind ik het ook niet moeilijk om helemaal niet te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:55

Barrycade

Through the...

Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:07:
Ik heb één leverwaarde die wat afwijkt, en te hoog is (Gamma GT).
Normaal zie je dat enkel bij mensen die echt te veel drinken.
Na een paar afwijkende bloedtests stuurde de huisarts me door naar een endocrinoloog.
De eerste vraag: hoe veel drinkt u.
Als ik eerlijk was met mezelf waren dat ca 10 glazen per week. Duvel =2, glas wijn of bier =1

Hij stelde voor om gedurende 3 maand niks te drinken, en dan opnieuw te testen, omdat die verhoogde waarde kan samen hangen met een overgevoeligheid aan alcohol.

Dat heb ik zonder problemen gedaan. En dan moet je inderdaad heel dikwijls bovenstaand verhaal vertellen.
De test na 3 maand was iets beter, maar nog steeds boven de norm.
De endocrinoloog heeft me aangeraden om "zuinig" om te springen met alcohol. Ik heb mezelf nu een limiet opgelegd van 3 glazen per week. Dat is echt niet veel.
Een dineetje met aperitief en rood en wit, en het is gedaan voor de hele week...

Ik moet nu eerlijk toegeven dat ik me ook niet goed voel als ik iets te veel drink. Als ik mijn heel quotum op één avond gebruik, dan voel ik me de dag nadien echt niet goed.

De meeste mensen rondom mij weten hoe ik met alcohol om ga, maar inderdaad, de sociale druk is behoorlijk groot. Ik heb dus veel respect voor ex-alcoholverslaafden die het volhouden om van de drank af te blijven.
Alcohol is echt overal te vinden, net zoals sigaretten en dat op elk moment van de dag.
Bovendien, de alternatieven zijn meestal veel te zoet naar mijn smaak, of smakeloos.
Langzaamaan krijg je beter en beter alcoholvrij bier, maar bv alcoholvrije wijn of cava is echt niet te zuipen.
Maar waarom blijf je dan alsnog drinken?
Blijkbaar is alcohol aantoonbaar niet goed voor je. En geef je aan zonder te kunnen, maar alsnog neem je je 3 glazen.

Je klinkt hier als een COPD patiënt die in plaats van 2 pakjes per dag er nu nog maar 1 wegrookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Barrycade schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:11:
[...]

Maar waarom blijf je dan alsnog drinken?
Blijkbaar is alcohol aantoonbaar niet goed voor je. En geef je aan zonder te kunnen, maar alsnog neem je je 3 glazen.

Je klinkt hier als een COPD patiënt die in plaats van 2 pakjes per dag er nu nog maar 1 wegrookt.
Dat is in overleg met de dokter. De waarde blijft wat verhoogd, of ik wat drink of niet.
Hij vind het niet nodig om geheelonthouder te worden.
Die 3 glazen is per week hé, niet per dag.

Ik kan wel genieten van een goed glas wijn of een whisky. Feit is, ik ga mijn eigen opgelegd quotum niet vergooien aan gewone pils of slechte wijn. Als het niet de moeite is, dan drink ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 14:45
Roenie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:36:
Maar goed, mijn idee hierover is dat ieder zelf moet weten wat hij drinkt/rookt/snuift/slikt/spuit in zijn eigen huis. Zodra iemand anderen iets aan doet dan moet je ingrijpen.
Eens en oneens tegelijkertijd. Enerzijds, ja, mensen moeten het volledige zelfbeschikkingsrecht hebben. Anderzijds, nee, we moeten ze (en onszelf) tegen hun verslaving in bescherming nemen. Ook ons ja. Ik vind niet dat wij als maatschappij moeten opdraaien voor iemand die zich iedere dag helemaal laveloos drinkt. Moeten we uiteindelijk toch al, maar zo'n persoon hoeft imho niet te komen om een uitkering.
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:07:

Ik vind, eerlijk waar, nog steeds dat je veel drinkt. Ik kom niet aan de 150 alcoholische versnaperingen per jaar. Ik heb van het weekend 1 biertje gedronken, begin van de maand een paar biertjes (stuk of 8 verdeeld over 3 dagen) en de laatste keer dat ik daarvoor bier dronk, was van de zomer. Voor iemand die problemen heeft met zijn lever, vind ik 3x alcohol per week nog aardig veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:19:
[...]

Ik kan wel genieten van een goed glas wijn of een whisky. Feit is, ik ga mijn eigen opgelegd quotum niet vergooien aan gewone pils of slechte wijn. Als het niet de moeite is, dan drink ik het niet.
Nu is dit wellicht geen goede insteek voor dit topic, maar daar ben ik het helemaal mee eens.

Figuren die kratten merk-x of y pils naar binnen klokken. (op een gegeven moment weet je toch hoe het proeft)

Zonde, drink heel veel minder, en mooi streek/speciaalbier denk ik dan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:31:
[...]
Eens en oneens tegelijkertijd. Enerzijds, ja, mensen moeten het volledige zelfbeschikkingsrecht hebben. Anderzijds, nee, we moeten ze (en onszelf) tegen hun verslaving in bescherming nemen. Ook ons ja. Ik vind niet dat wij als maatschappij moeten opdraaien voor iemand die zich iedere dag helemaal laveloos drinkt. Moeten we uiteindelijk toch al, maar zo'n persoon hoeft imho niet te komen om een uitkering.

[...]
Ik vind, eerlijk waar, nog steeds dat je veel drinkt. Ik kom niet aan de 150 alcoholische versnaperingen per jaar. Ik heb van het weekend 1 biertje gedronken, begin van de maand een paar biertjes (stuk of 8 verdeeld over 3 dagen) en de laatste keer dat ik daarvoor bier dronk, was van de zomer. Voor iemand die problemen heeft met zijn lever, vind ik 3x alcohol per week nog aardig veel.
Ik heb geen echte problemen met de lever, er is één waarde die wat hoog staat.
Als de rest is prima in orde, ook scan en echo tonen niks abnormaal aan.

De dokter vergeleek het met een thermometer op een motor. Mijn thermometer staat iets te hoog.
De vraag is of de thermometer nog goed werkt, of de motor licht in overtemperatuur draait.
De motor is helemaal nagekeken, en daar zijn geen tekenen van slijtage te vinden.

Hij vond helemaal niks drinken niet nodig, maar uiteraard (en dat geldt voor iedereen) is het niet slim om 2 keer per week een fles wijn leeg te maken.

Er zijn dus weken dat ik geen 3 glazen drink, dat is dan zo. En andere weken zijn het er 3.
Mooi voorbeeld is een etentje. Je zit rap met een aperitiefje, en dan 2 glazen wijn bij het eten. Dat mag je dan maar één keer doen in een week.
Als mijn kinderen naar huis komen doe ik graag een grote fles speciaal bier open (0,75l), en dat delen we dan met een man/vrouw of 3-4. Als dat 8° alcohol is, dan tel ik één glas al voor 2 eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:35:
[...]

Nu is dit wellicht geen goede insteek voor dit topic, maar daar ben ik het helemaal mee eens.

Figuren die kratten merk-x of y pils naar binnen klokken. (op een gegeven moment weet je toch hoe het proeft)

idd.
Een lekker speciaal biertje (nadeel is, dat telt al voor 2 want 33cl en dikwijls 8 graden alcohol).

Wijn is moeilijk vind ik. Als je met 2 een fles open doet, dan blijft er veel over als je maar één glas drinkt. Dus dan is het zonde om de dag nadien de fles niet leeg te maken om het bederf tegen te gaan.
In de praktijk doe ik alleen wijn open als ik bezoek heb of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Highland schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:01:
Ik drink de laatste jaren hooguit één biertje per week. Ik drink vaak ook niet tijdens bedrijfsuitjes of feestjes met vrienden/familie. Ik krijg daar nooit opmerkingen over. Ik laat anderen gewoon hun drankje drinken en zij mij. Ik lees dan ook met verbazing de verhalen van anderen dat zij zo vaak worden aangesproken.

Omdat ik niet drink voor de 'roes' van alcohol vind ik het ook niet moeilijk om helemaal niet te drinken.
Waar ik nu werk vertel ik één keer dat ik niet hoef, en nog een keer antwoord op de vraag of er speciale reden voor is (gezien alcohol drinken toch de standaard is vind ik die vraag niet vreemd), en verder maakt het niemand wat uit.

Hiervoor op een universiteit als PhD gezeten, en daar hebben er een heel aantal toch wel behoorlijk hun best gedaan om me aan de alcohol te krijgen. Gelukkig ben ik niet erg gevoelig voor zulk soort groepsdruk, en uiteindelijk hebben ze het ook geaccepteerd. Tot aan toe dat als iemand anders erover begon dat er gezegd werd dat ze zich niet zo druk moesten maken dat een ander lieve cola heeft.
BertV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:35:
[...]

Doet me denken aan: https://speld.nl/2018/10/...t-volronde-hoppige-smaak/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14
Heb ruim een jaar met de alcoholistische vader van m'n vriendin in hun huis geleefd en jaren daarna de verdere downfall (dakloos, afkicken, alsnog overlijden aan de gevolgen van) van hem van dichtbij meegemaakt en dat zorgt er voor dat we wellicht anders naar alcohol kijken dan sommige anderen. We zijn zelf erg gevoelig voor de reden dat je drinkt: doe je dit uit gewoonte of om je problemen te vergeten dan zit je al snel in de glijdende schaal waar werkelijk miljoenen Nederlanders in zitten. Sommige functioneel alcholist (te veel drinken, maar kan nog wel werken/mee doen), sommige disfunctioneel (sociale problemen, geen werk). Qua werk hebben we een aantal zorginstellingen als klant die zich bezig houden met mensen met verslavingen en sociale problematiek en als je dan ziet hoe groot de impact is op de samenleving, dan zou je de accijns op alcohol denk ik wel mogen verveelvoudigen om die kosten te compenseren.

Toch is het niet zo dat we niets drinken; wijntje bij een diner, in het weekend 'n drankje bij een kaasje en een kaarsje op de bank. Beetje het idee dat je ook water blijft drinken ondanks dat iemand ooit verdronken is - al gaat dat vergelijk voor alchohol (niet noodzakelijk, water wel) eigenlijk niet op.

Vooral de omvang van alcohol gebruik en misbruik, de acceptatie hiervan en normalisatie van gedrag onder invloed is bizar en weerzinwekkend. Zodra je gedronken hebt ist schijnbaar oke om je te misdragen en wordt het als reden voor dit gedrag geaccepteerd. Ook voor de jeugd is het nog steeds een schijnbaar doodnormaal iets om regelmatig los te gaan en de dag erna geen idee meer te hebben van wat er gebeurt is. Na jarenlange stijgingen van bezoeken van kinderen aan de alcohol polie in het lokale ziekenhuis lijkt daar nu eindelijk een kentering in plaats te vinden, maar het blijft gewoon bizar.

Drinken jullie waar je kinderen bij zijn bijvoorbeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-10-2019 09:18 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 09:35
Wat ik vaak zie bij wiet is dat mensen er een paar keer mee experimenteren en het niet meer doen en een groep die verslaafd wordt en het af doet met ''Ik heb het nodig om te slapen/nodig om te ontspannen/ nodig om seks te hebben etc''.
Terwijl ze het eerder nooit nodig hadden maar als je dan zegt je hebt het nodig om de ontwenningsverschijnselen te bestrijden dan heb je het gedaan. Vaak kunnen wietrokers ook voor geen meter met stress omgaan, ze zijn compleet geconditioneerd om bij stress naar wiet te grijpen een andere manier is er vaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 10:35

Rmg

Highland schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:01:

Kan ook heel erg verschillen per vriendengroep/familie. Bij de familie van mn ex was het elke keer wel "Ohhh wat jammer, drink nou een wijntje mee, dat is toch gezellig", op een gegeven moment haalden ze appel cider (en ging het in een wijnglas) toen ze apple bandits bij ons in de koelkast zag liggen :+ .

En bij mn huidige schoonfamilie kan ik me eigenlijk niet heugen dat er ooit iets over gezegd. Dus jah, tis maar net de kring waar je je in bevind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Roenie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:36:
[...]
Het ligt er aan hoe oud de kinderen zijn. Zijn dat jonge tieners, dan leer ik hen liever thuis met alcohol om te gaan dan dat zij dit op vage feestjes tot zich nemen.
Ja idd, alles heeft ook zijn leeftijden... Met tieners kan je al eens over dingen praten, toch op een andere manier dan bvb. met een kind van 6...

Er kan ook veel genuanceerd worden.

Kijk: mijn dochtertje is 6, en ik drink graag al eens een pilsje: ik ga echt niet schijnheilig doen en zeggen dat ik nooit of te nimmer een pintje drink in haar buurt, o jawel hoor, zéker s'zomers. :D
...maar ik zal nooit dronken worden wanneer ze erbij is.

En idd: als het erop aankomt zal ik ook liever hebben dat ze rechtuit met mij over die dingen kan praten. Net zoals ik vroeger gedaan heb zal ze ook wel experimenteren als tiener en twintiger, ik heb ook liever dat ze tegen dan weet dat ze daar tegen mij eerlijk kan over zijn zonder dat ik haar veroordeel, dan dat ze het -uit angst- achter de rug doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]
Eens en oneens tegelijkertijd. Enerzijds, ja, mensen moeten het volledige zelfbeschikkingsrecht hebben. Anderzijds, nee, we moeten ze (en onszelf) tegen hun verslaving in bescherming nemen. Ook ons ja. Ik vind niet dat wij als maatschappij moeten opdraaien voor iemand die zich iedere dag helemaal laveloos drinkt. Moeten we uiteindelijk toch al, maar zo'n persoon hoeft imho niet te komen om een uitkering...
Wie op moet draaien voor de consequenties is degene die dit veroorzaakt. De kern is dat ieder zelf moet weten wat hij of zijn met het eigen lijf doet.
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:55:
[...]

Ik heb geen echte problemen met de lever, er is één waarde die wat hoog staat.
Als de rest is prima in orde, ook scan en echo tonen niks abnormaal aan.

De dokter vergeleek het met een thermometer op een motor. Mijn thermometer staat iets te hoog.
De vraag is of de thermometer nog goed werkt, of de motor licht in overtemperatuur draait.
De motor is helemaal nagekeken, en daar zijn geen tekenen van slijtage te vinden.

Hij vond helemaal niks drinken niet nodig, maar uiteraard (en dat geldt voor iedereen) is het niet slim om 2 keer per week een fles wijn leeg te maken.

Er zijn dus weken dat ik geen 3 glazen drink, dat is dan zo. En andere weken zijn het er 3.
Mooi voorbeeld is een etentje. Je zit rap met een aperitiefje, en dan 2 glazen wijn bij het eten. Dat mag je dan maar één keer doen in een week.
Als mijn kinderen naar huis komen doe ik graag een grote fles speciaal bier open (0,75l), en dat delen we dan met een man/vrouw of 3-4. Als dat 8° alcohol is, dan tel ik één glas al voor 2 eenheden.
Je weet dat je je niet hoeft te verantwoorden he ;)
Nature schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:23:
Wat ik vaak zie bij wiet is dat mensen er een paar keer mee experimenteren en het niet meer doen en een groep die verslaafd wordt en het af doet met ''Ik heb het nodig om te slapen/nodig om te ontspannen/ nodig om seks te hebben etc''.
Terwijl ze het eerder nooit nodig hadden maar als je dan zegt je hebt het nodig om de ontwenningsverschijnselen te bestrijden dan heb je het gedaan. Vaak kunnen wietrokers ook voor geen meter met stress omgaan, ze zijn compleet geconditioneerd om bij stress naar wiet te grijpen een andere manier is er vaak niet.
Er is nog een andere groep: degenen die het lekker vinden om af en toe te doen, maar gerust een paar weken niet gebruiken. En eerlijk is eerlijk, het maakt seks echt veel lekkerder. Ik heb absoluut geen wiet nodig voor andere zaken, maar bij de seks vind ik het gewoon te lekker om te laten. Al kan ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Roenie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:11:
[...]
Wie op moet draaien voor de consequenties is degene die dit veroorzaakt. De kern is dat ieder zelf moet weten wat hij of zijn met het eigen lijf doet.
Toch niet. Iemand die door zijn alcoholverslaving in het ziekenhuis eindigt, betaald niet extra premie. Iemand die door zijn alcoholverslaving geen werk kan vinden, krijgt gewoon een uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Toch niet. Iemand die door zijn alcoholverslaving in het ziekenhuis eindigt, betaald niet extra premie. Iemand die door zijn alcoholverslaving geen werk kan vinden, krijgt gewoon een uitkering.
Ja en ik schrijf dat zo iemand daar voor op moet draaien. Ik zeg niet dat dit nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14
Een verslaving is niet voor niets een aandoening. Als het eenmaal zover is, is iemand niet bij z'n volle verstand. Die moet je dan behandelen, beschermen tegen zichzelf en anders los laten. En dat is precies wat er uiteindelijk gebeurt: opname in gesloten inrichting (Brijder) of dakloos. Er zal een groep tussenin zitten die net genoeg functioneert om de huur en gwl te betalen voor die het bier betaalt, maar vaak zijn het toch de lui die dagelijks hun fix in de vorm van Schuttersbier halen en in het park hangen en slapen bij de opvang.

Er is bij zoveel van de sociaal maatschappelijke problemen een verslaving in het spel en die verslaving bestaat zo vaak uit alcohol.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:11:

[...]
Je weet dat je je niet hoeft te verantwoorden he ;)
Menselijke dwaling (en nu doe ik het weer zeker).
Het schijnt een normale menselijke reactie te zijn om je eigen gedrag goed te praten zolang je denkt dat het goed zit.

Ik moet wel zeggen dat ik het echt lastig heb om in de buurt te zijn van mensen die kennelijk dronken zijn.
Ik kan niet tegen gelal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Voor iemand die problemen heeft met zijn lever, vind ik 3x alcohol per week nog aardig veel.
En dat zeg je omdat je ook dokter bent en het niet eens bent met zijn dokter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Menselijke dwaling (en nu doe ik het weer zeker).
Het schijnt een normale menselijke reactie te zijn om je eigen gedrag goed te praten zolang je denkt dat het goed zit.

Ik moet wel zeggen dat ik het echt lastig heb om in de buurt te zijn van mensen die kennelijk dronken zijn.
Ik kan niet tegen gelal.
Al blijf je doordrinken zoals je deed, dan nog is dat ok. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en wat anderen daarvan vinden is bijzaak...zeg ik wat makkelijk ;) Zolang je maar happy met jezelf bent.

Sociale druk werkt verschillende kanten uit. Aan de ene kant de mensen die proberen je een wijntje aan te smeren tijdens het eten ook al drink je niet (meer) en aan de andere kant de mensen die met een opgeheven vinger vertellen dat je minder moet drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:10:
En dat zeg je omdat je ook dokter bent en het niet eens bent met zijn dokter?
Als ik afga op mijn eigen kennis en daarmee naar de vergelijking kijk die zijn dokter trekt, is dat reden om alarmbellen af te laten gaan. Een motor die te heet wordt is foute boel. Daar te lang mee door blijven rijden is een redelijk gegarandeerd recept tot schade. Dus als dat de parallel is, ja, dan maak ik mij ernstig zorgen ja. Want anders dan een motorblok, dat slechts een ding is en vervangbaar is, al dan niet met hele auto erbij, is je lever (en jou als mens erbij) dat niet zo makkelijk. De auto is jammer maar helaas, jij bekoopt het met je leven.

Daarbij, het advies tot zuinig met alcohol omspringen (uitspraak van de in kwestie arts) en dan 3x per week drinken strookt bij mij niet. Hij stelt gelukkig al later dat het max 3x per week is, maar er ook weken zijn dat er niet gedronken wordt. Toch, als je mij zou vragen wat ik als zuinig omspringen met alcohol zou zien, dan zou ik denken aan enkel bij speciale gelegenheden iets drinken. Op een trouwerij meedoen aan de toast, bij oud en nieuw een glaasje bubbels, bij kerst eentje, maar niet op regelmatige basis.

Het 3 eenheden per week deed mij een beetje denken aan een collega die moest gaan diëten. Hij viel maar niet af, toen we vroegen hoe hij dan dieet deed: "Ik eet nu nog maar 3 bitterballen per avond in plaats van 6 haal nu nog maar 1 portie friet per week, etc." :F

Overigens valt 10 glazen alcohol per week al boven de verslavingsnorm. DSM IV kent dan weer geen aantallen, maar gedragskenmerken, maar de diverse instanties die moeten helpen hangen hier wel waardes aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-10-2019 12:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:10
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Ja en iemand die tijdens het sporten z'n been breekt en daardoor niet meer kan werken hoeft ook geen extra premie te betalen en krijgt ook doorbetaald (nou betaalt de werkgever dat misschien, maar omdat daar rekening mee gehouden dient te worden zijn de lonen bv. ook minder hoog en krijg jij als niet-sporter dus ook minder).

Nou roept iedereen vast weer direct 'whataboutism!', maar waar het mij meer om gaat is naar wat voor samenleving willen we toe? Willen we nou echt dat we straks in een steriele samenleving wonen waarin niets meer is toegestaan omdat dat eventueel geld zou kunnen kosten? Waarom dan niet direct naar een Amerikaans systeem waarbij we gewoon lekker onze eigen kosten betalen. Wel zo fair en het werkt daar ook prima toch?

De gemiddelde mens die alcohol drinkt is geen alcoholist en zelfs de gemiddelde alcoholist kost de samenleving waarschijnlijk niet eens zoveel geld. En natuurlijk is alcoholisme niet goed en moeten we daar wat aan doen, maar ik vind niet dat we vrijheden moeten inperken om het kleine risico op alcoholisme te voorkomen.

Verder is er gewoon geld genoeg, dus ik zie niet in waarom we hier het leven ellendig proberen te maken of zitten te miepen om extra premie voor verzekeringen. Als je je zo druk om maakt om dat geld, kun je misschien beter even naar de belastingen voor bijv. multinationals kijken.

Ik zou zeggen live and let live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pizza_Boom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:28:
[...]
Als ik afga op mijn eigen kennis en daarmee naar de vergelijking kijk die zijn dokter trekt, is dat reden om alarmbellen af te laten gaan. Een motor die te heet wordt is foute boel. Daar te lang mee door blijven rijden is een redelijk gegarandeerd recept tot schade. Dus als dat de parallel is, ja, dan maak ik mij ernstig zorgen ja. Want anders dan een motorblok, dat slechts een ding is en vervangbaar is, al dan niet met hele auto erbij, is je lever (en jou als mens erbij) dat niet zo makkelijk. De auto is jammer maar helaas, jij bekoopt het met je leven.

Daarbij, het advies tot zuinig met alcohol omspringen (uitspraak van de in kwestie arts) en dan 3x per week drinken strookt bij mij niet. Hij stelt gelukkig al later dat het max 3x per week is, maar er ook weken zijn dat er niet gedronken wordt. Toch, als je mij zou vragen wat ik als zuinig omspringen met alcohol zou zien, dan zou ik denken aan enkel bij speciale gelegenheden iets drinken. Op een trouwerij meedoen aan de toast, bij oud en nieuw een glaasje bubbels, bij kerst eentje, maar niet op regelmatige basis.

Het 3 eenheden per week deed mij een beetje denken aan een collega die moest gaan diëten. Hij viel maar niet af, toen we vroegen hoe hij dan dieet deed: "Ik eet nu nog maar 3 bitterballen per avond in plaats van 6 haal nu nog maar 1 portie friet per week, etc." :F

Overigens valt 10 glazen alcohol per week al boven de verslavingsnorm. DSM IV kent dan weer geen aantallen, maar gedragskenmerken, maar de diverse instanties die moeten helpen hangen hier wel waardes aan.
Ik heb tegen die dokter gezegd dat ik me limiteerde tot 3, en dat vond hij goed.
Trouwens, dat is meestal niet 3x per week drinken, maar als je één keer een Duvel of Trappist drinkt, dan zijn dat al 2 eenheden voor mij.

En een pilsje voor de dorst doe ik echt nooit meer. Dat is meestal water of af en toe een colaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:42:
[...]
Nou roept iedereen vast weer direct 'whataboutism!', maar waar het mij meer om gaat is naar wat voor samenleving willen we toe? Willen we nou echt dat we straks in een steriele samenleving wonen waarin niets meer is toegestaan omdat dat eventueel geld zou kunnen kosten? Waarom dan niet direct naar een Amerikaans systeem waarbij we gewoon lekker onze eigen kosten betalen. Wel zo fair en het werkt daar ook prima toch?
Ja stel je eens voor, zelf verantwoordelijk zijn voor de consequenties van je acties. Duidelijk einde van de wereld dan. Dat je dan maar besluit het niet te doen omdat het je zelf geld kost ipv de samenleving is je eigen keuze. Maar lijkt mij een goede keuze als het over alcoholmisbruik gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:10
Sissors schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:13:
[...]

Ja stel je eens voor, zelf verantwoordelijk zijn voor de consequenties van je acties. Duidelijk einde van de wereld dan. Dat je dan maar besluit het niet te doen omdat het je zelf geld kost ipv de samenleving is je eigen keuze. Maar lijkt mij een goede keuze als het over alcoholmisbruik gaat.
Nouja, zo lijkt dat andere mensen dus ook een goede keuze als het om sport, vuurwerk, fastfood en andere zaken gaat. Alcohol is voor veel mensen denk ik toch ook een beetje ontspanning in een wereld waar we al een groot deel van onze tijd werkend doorbrengen. Is het dan echt zo'n probleem als iemand een keertje dronken is? Wat mij betreft niet. En als het om alcoholisme gaat, dan is dat wat mij betreft geen probleem om als een ziekte te behandelen.

Verder is verantwoordelijkheid voor de consequenties van je acties ook zo'n loze kreet. Dus als jij morgen van de trap valt en je been breekt moet je ook maar verantwoordelijk zijn voor de consequenties van je acties en alles zelf betalen? Een ongelukje kan gebeuren, met of zonder alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Het is utopisch denken dat iedereen zich überhaupt bewust is van de consequenties van zijn acties. Of dat iemand verantwoordelijk te houden is. Op je 18de een verslaving opbouwen en voor de rest van je leven daarvoor moet betalen is dan een scenario.

Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat een verslaving geen keuze is. Ondanks de negatieve gevolgen "moet" je door gaan met gebruiken, als het zo makkelijk was als 1 2 3 stoppen, zou niemand verslaafd zijn want de negatieve gevolgen overheersen en de positieve zijn er al lang niet meer. Dus iemand die verslaafd is geraakt, om welke reden dan ook, kun je wel vertellen dat hij zelf verantwoordelijk is voor ziektekosten als hij of zij nu niet stopt, dat is simpelweg een extra negatieve consequentie. Geloof me, daar is die verslaafde echt niet meer gevoelig voor op dat moment.

Sterker nog, als je de verslaafde niet "gratis" helpt, zal die ook minder snel geneigd zijn aan te kloppen voor verslavingshulp, geestelijke gezondheidszorg of gewoon algemene lichamelijke klachten. Daar wordt het probleem ook niet kleiner van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Het is al zo veel keer bewezen dat dat niet werkt, en al zeker niet met verslaafden.
Die kijken soms zelfs maar een paar uur vooruit. Wat kan hun de premie van de ziekteverzekering of de rekening van het ziekenhuis schelen als je nu nog 10€, en de prijs van een krat bier is 9,5€.

Mensen met een verslaving zijn ziek, en die moet je helpen.
En omdat de maatschappij dan toch op draait voor de kosten heeft de maatschappij het recht om daar regels voor op te stellen.
Je kan ook kiezen om dat niet te doen, en alle "outlaws" of mensen die onwille van ziekte, of gewoon pech hun werk verliezen ergens op een eiland te steken, of gewoon te laten verpieteren op straat met alle gevolgen van dien.

Of je past het amerikaans systeem toe, en dan eindig je met een structurele aanwezigheid van 1-2% van je bevolking in de gevangenis.
Want >50% van de mensen die daar in de gevangenis zitten zijn zieke mensen, en hier zouden die psychiatrisch behandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Als je heel zwart-wit kijkt doet iedereen wel eens iets dat een ander overlast geeft of geld kost. Kortom, dat soort zaken gaan over en weer. Daarnaast, als een alcoholist een vroegtijdige dood sterft dan levert dat een gigantische besparing aan AOW op. Maar goed, het gaat om de grote getallen, niet het uitrekenen van de baten en lasten van individuen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Snowdog schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Ja en iemand die tijdens het sporten z'n been breekt en daardoor niet meer kan werken hoeft ook geen extra premie te betalen en krijgt ook doorbetaald (nou betaalt de werkgever dat misschien, maar omdat daar rekening mee gehouden dient te worden zijn de lonen bv. ook minder hoog en krijg jij als niet-sporter dus ook minder).

De gemiddelde mens die alcohol drinkt is geen alcoholist en zelfs de gemiddelde alcoholist kost de samenleving waarschijnlijk niet eens zoveel geld. En natuurlijk is alcoholisme niet goed en moeten we daar wat aan doen, maar ik vind niet dat we vrijheden moeten inperken om het kleine risico op alcoholisme te voorkomen.

Verder is er gewoon geld genoeg, dus ik zie niet in waarom we hier het leven ellendig proberen te maken of zitten te miepen om extra premie voor verzekeringen. Als je je zo druk om maakt om dat geld, kun je misschien beter even naar de belastingen voor bijv. multinationals kijken.

Ik zou zeggen live and let live.
Daarom heb ik hier ook de tweedeling, want...
Iemand gaat niet naar het voetbal om zijn been te breken. We weten dat het een risico is. Wintersport idem dito, maar gebeurt ook niet zo vaak. Overigens betaal ik voor wintersport gewoon extra premie, dus die vlieger gaat daar al op. Bij alcohol wordt de grens al wat vager. Maar waar leggen we de grens? Immers iemand die iedere dag een sloot alcohol drinkt, zou moeten weten dat hij daardoor mogelijk sneller arbeidsongeschikt raakt en niet meer/slechter aan een baan komt. Net als dat je je voor risicosporten ook extra dient te verzekeren. Maar zoals je al zegt, waar leg je dan de grens?
Bij die persoon die gaat voetballen bij heren 26?
Bij die persoon die voor het eerst gaat skiën en geen les neemt?
Bij die persoon die gaat skiën en een funpark door gaat?
Bij die persoon die van de zwarte piste af gaat?
Bij die persoon die zich ieder weekend vol laat lopen?
Bij die persoon die zich iedere dag vol laat lopen?
Bij die persoon die gaten in zijn wangen op rekt en tattoo's in zijn gezicht laat plaatsen?

Een moeilijk dilemma dat bij iedereen anders is. Toch zouden mensen zich bij sommige acties/ingrepen meer bewust mogen zijn van de gevolgen die hun actie heeft op hunzelf en de maatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:07
Er lag al wat stof op dit topic, maar ik vind het wel interessant om een bijdrage te doen.

Als gewoontedrinker (thuis op de bank, speciaalbiertje of twee na een drukke werkdag..) maak ik me toch ook soms wat zorgen. In mijn beroep kom ik wel eens in aanraking met mensen die een zware (alcohol)verslaving hebben. Dan denk ik bij mezelf, dat ik zo nooit wil worden. Om mezelf te 'testen' verban ik wel eens alcohol uit mijn leven voor 30 dagen. Dat lukt prima, en ik word er ook nog eens fitter van. Nadien is een slechte gewoonte wel weer even snel terug geïnstalleerd.

De lijn tussen een onschuldige gewoonte en probleemgedrag lijkt me vaak erg dun en onduidelijk, dat zie ik ook in andere mensen. Zijn ze gewoon lollig en bewust bezig met alcohol of is er onderliggend al een verslaving..

Zelf overweeg ik al enige tijd om volledig te stoppen met alcohol te drinken, gezien de vele voordelen. Maar toch heb ik voor mezelf die beslissing nog altijd niet gemaakt. Het lijkt zo radicaal.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-06 16:42
Darks schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:11:
Er lag al wat stof op dit topic, maar ik vind het wel interessant om een bijdrage te doen.

Als gewoontedrinker (thuis op de bank, speciaalbiertje of twee na een drukke werkdag..) maak ik me toch ook soms wat zorgen. In mijn beroep kom ik wel eens in aanraking met mensen die een zware (alcohol)verslaving hebben. Dan denk ik bij mezelf, dat ik zo nooit wil worden. Om mezelf te 'testen' verban ik wel eens alcohol uit mijn leven voor 30 dagen. Dat lukt prima, en ik word er ook nog eens fitter van. Nadien is een slechte gewoonte wel weer even snel terug geïnstalleerd.

De lijn tussen een onschuldige gewoonte en probleemgedrag lijkt me vaak erg dun en onduidelijk, dat zie ik ook in andere mensen. Zijn ze gewoon lollig en bewust bezig met alcohol of is er onderliggend al een verslaving..

Zelf overweeg ik al enige tijd om volledig te stoppen met alcohol te drinken, gezien de vele voordelen. Maar toch heb ik voor mezelf die beslissing nog altijd niet gemaakt. Het lijkt zo radicaal.
Goed dat je al signaleert dat je verkeerd bezig bent! _/-\o_
Elke dag 2 bier drinken is in mijn ogen al een verslaving.
Gewoon stoppen met bier kopen. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet drinken. Het is een hogere drempel wanneer je voor elk biertje naar de supermarkt moet fietsen. :)

In het weekend kan je best een beetje drinken. Koop gewoon op zaterdag 4 flesjes bier voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Mocht je het willen weten, officieel ligt de grens van alcohol verslaving op wekelijks drinken van 1-2 alcoholische consumpties.
Dit gezegd hebbende, zou dat betekenen dat een aanzienlijk deel van de jongvolwassenen verslaafd is.

(Dat zou kunnen verklaren waarom apps als tiktok zo populair zijn :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@99ruud99 Heb je daar wat meer info over? Wekelijks 1-2 alcoholische consumpties is volgens het Trimbos Instituut nog geen indicatie dat je verslaafd bent. Dat zou mijns inziens ook wel een hele lage norm zijn.

Juist de algemene definitie van 'verslaving' is dat je niet zonder kan. Twee flesjes bier per week maakt je echt nog niet verslaafd en zal er ook niet voor zorgen dat je niet zonder kan.

zie ook Wanneer ben je verslaafd?

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 10-02-2020 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:25
TS, je begon zo sterk met je verhaal maar toen begon je pleidooi over het legaliseren van drugs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
In de zin van "ik kan niet zonder" heb je gelijk. In de zin van "zodra het lichaam zich (onherstelbaar) aanpast niet. Er is hier geen harde grens (tot 2 gebeurd er niets, daarna ineens alles) , maar dit limiet is vaker beschreven. Ik zal even moeten opzoeken waar het precies online te vinden staat.
factsheet riskant alcoholgebruik in Nederland (Sorry, is een pdf vanuit google) Is de Trimbos-samenvatting van het AUDIT onderzoek naar "riskante drinkers".
- Vanaf 4 glazen per week ben je zware drinker
- Riskante drinkers drinken bijna nooit elke dag, en drinken maximaal 4 glazen op een typische dag.
- Riskante drinker is niet gelijk aan alcohol stoornis (zware drinker)
- 1 op 6 alcohol gebruikers is riskante drinker.

Ik ben even aan t zoeken naar de WHO guidelines, die geven op dit moment geen addiction level aan, enkel een "gewenste maximale hoeveelheid"

*edit: als je 3-4 keer per week minimaal 1 glas alcohol drinkt, dan heb je al vrijwel meteen een AUDIT score voor riskante drinker. (Je kunt ook zelf de AUDIT test online maken :) )

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 10-02-2020 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
doobieters schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:09:
TS, je begon zo sterk met je verhaal maar toen begon je pleidooi over het legaliseren van drugs..
Tja de waarheid is soms lastig te accepteren. Het is nl. inderdaad erg raar dat veel drugs verboden zijn maar alcohol niet. Dat terwijl alcohol verslavender en veel meer impact heeft dan veel andere drugs.

En als je dan naar de kern van zijn verhaal kijkt is het niet zo dat hij drugs wil legaliseren, maar het vooral raar vindt dat alcohol wel geaccepteerd is. En daar kun je hem alleen maar gelijk in geven. Als alcohol nog niet bekend was geweest en nu ontdekt zou worden zou het per direct als zware drugs worden verboden. Dus tja, TS heeft daar toch echt een goed punt te pakken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
R20141016 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Goed dat je al signaleert dat je verkeerd bezig bent! _/-\o_
Elke dag 2 bier drinken is in mijn ogen al een verslaving.
Gewoon stoppen met bier kopen. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet drinken. Het is een hogere drempel wanneer je voor elk biertje naar de supermarkt moet fietsen. :)

In het weekend kan je best een beetje drinken. Koop gewoon op zaterdag 4 flesjes bier voor het weekend.
Ik werk heel variabel waardoor ik ook wel meermaals per week niet drink, omdat ik pas erg laat thuis kom en direct mijn bed in ga. Valt me wel op wanneer ik eens een weekje thuis ben, dat de ‘levensgenieter’ in mezelf het wat overneemt en er quasi elke avond wat alcohol mee gemoeid gaat, liefst nog met een ongezonde snack. Bizar, want als ik een alcoholvrije periode inlas mis ik dit totaal niet, gewoon omdat ik me er niet op ingesteld heb.

Het enige dat me nog tegenhoudt om het volledig achterwege te laten zijn die luttele momenten per jaar wanneer je denkt, nu zou een frisse pint of wijntje écht goed doen. Bijvoorbeeld een barbecue na een warme, drukke dag. Of bij dat heerlijke diner aan het water ‘s zomers op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:42:
Mocht je het willen weten, officieel ligt de grens van alcohol verslaving op wekelijks drinken van 1-2 alcoholische consumpties.
Dit gezegd hebbende, zou dat betekenen dat een aanzienlijk deel van de jongvolwassenen verslaafd is.

(Dat zou kunnen verklaren waarom apps als tiktok zo populair zijn :P )
Waar haal je dit getal vandaan? De verslavingsklinieken spreken toch vaak over eerdergenoemde aantal van 21+ glazen (man) en 14+ glazen (vrouw). Maar het ligt wel genuanceerder. Dagelijks drinken kan ook een teken van verslaving zijn (zelfs al is het maar 1 glaasje per dag) en relevanter is ook: kun je er nog mee stoppen of ben je echt afhankelijk van alcohol (lichamelijk en/of psychisch)? Maar bij 1 a 2 glazen per week zal bij mijn weten niemand over een alcoholverslaving spreken... En zeker niet 'officieel'... Of heb je hier een bron voor die ik niet ken?

@Darks , in reactie op jouw verhaal. Dat klinkt niet zozeer als verslaving, maar meer als gewoonte... Je zit er zelf mee in de maag (pun intended), dus ik zou er toch wat mee doen. Een lekker biertje op zijn tijd kan uiteraard prima! Je zou eens kunnen beginnen met je beperken tot echt maximaal 1 biertje op een dag na het werk (nooit twee!) en tegenwoordig heb je ook heel prima 0,0% speciale biertjes... Nog steeds lekker na een dag werk, maar een heel stuk minder ongezond! En bij die ene BBQ een wijntje? Dat kan dan nog steeds prima... Maar ook dan: 1 of 2 glazen is echt voldoende. Het is vooral even een knop die om moet. Alcohol als gewoonte moet er uit. Dat is iets heel anders dan afkicken van een verslaving en dus is direct geheel stoppen ook niet noodzakelijk (al is het uiteraard qua gezondheid wel nóg beter!).

[ Voor 32% gewijzigd door kazz1980 op 10-02-2020 10:13 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Even. Er hangt helemaal geen getal aan alcoholverslaving, het gaat om de afhankelijkheid. Dit is wat we gebruiken in de klinieken, iig wel bij ons, ;

Er is sprake van een alcoholverslaving en alcoholisme wanneer men zowel lichamelijk als geestelijk afhankelijk is van zijn of haar alcoholgebruik.

Niet meer, niet minder. Voor sommiggen is dat 2 glazen (is wel wat niet zo veel, maar toch), voor anderen 14.
Maar de getallen geven wel aan of je risico gaat lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 10-02-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Zoals ik aangaf is een verslaving niet enkel een "ik heb dit nodig, ik kan niet zonder" gevoel.
Verslaving in de zin van het lichaam past zich (nadelig) aan aan de nieuwe situatie valt ook onder verslaving :). Dit is echter iets anders dan de "dronken rus" waar sommige mensne aan denken. Het zijn vaak juist de mensen bij wie het niet opvalt. Dat maakt het des te gevaarlijker, omdat de omgeving ze er niet voor waarschuwt / ingrijpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:11:
Zoals ik aangaf is een verslaving niet enkel een "ik heb dit nodig, ik kan niet zonder" gevoel.
Verslaving in de zin van het lichaam past zich (nadelig) aan aan de nieuwe situatie valt ook onder verslaving :). Dit is echter iets anders dan de "dronken rus" waar sommige mensne aan denken. Het zijn vaak juist de mensen bij wie het niet opvalt. Dat maakt het des te gevaarlijker, omdat de omgeving ze er niet voor waarschuwt / ingrijpt.
Merendeel van de alcohoverslaafden waar ik mee werk zijn helemaal niet dronken. Ze hebben een soort roes over zich, vaak dat het leven dan wat prettiger wordt. Maar ik durf velen te garanderen dat je niet eens in de gaten hebt dat ze aan alcohol verslaafd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:02

megaleo

Special member

maartend schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:11:
Even. Er hangt helemaal geen getal aan alcoholverslaving, het gaat om de afhankelijkheid. Dit is wat we gebruiken in de klinieken, iig wel bij ons, ;

Er is sprake van een alcoholverslaving en alcoholisme wanneer men zowel lichamelijk als geestelijk afhankelijk is van zijn of haar alcoholgebruik.

Niet meer, niet minder. Voor sommiggen is dat 2 glazen (is wel wat niet zo veel, maar toch), voor anderen 14.
:) Interresant topic!

Wat ik me afvroeg toen ik jou post las. Kan je lichamelijk afhankelijk zijn van alcohol?
Ik heb het wel eens eerder gehoord maar zo te lezen ben jij een "deskundige"?

Dus ik dacht laat ik het eens vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
megaleo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:14:
[...]

:) Interresant topic!

Wat ik me afvroeg toen ik jou post las. Kan je lichamelijk afhankelijk zijn van alcohol?
Ik heb het wel eens eerder gehoord maar zo te lezen ben jij een "deskundige"?

Dus ik dacht laat ik het eens vragen. ;)
Je kunt zo afhankelijk als de neten zijn van alcohol. Zowel lichamelijk als geestelijk. Maar het is het lichamelijke dat het zo levensgevaarlijk (letterlijk) maakt voor zware alcoholisten om plots te stoppen. Wij doen dat dus oa met diazepam, heel kort opbouw en afbouw. Om te zogen dat mensen niet in een delier schieten. Epyleptische aanvallen zijn ook zeer goed moeglijk. En wat je mogelijk wel eens als een kater hebt gevoeld (en dan mn het ziek zijn) is bij zwaar verslaafden vele malen erger.

En als je wilt weten wat het lichamelijk kan doen? Zoek maar eens op Shane MacGowan

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 10-02-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Moet wel even bij vermeld worden dat dit waarschijnlijk een groep is met een totaal ander gebruik dan bijvoorbeeld Darks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
21 glazen alcohol per week? Sorry maar ik vind dat echt niet normaal hoor.

En maar moeilijk doen over wiet, Nederland op zijn beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 12:14
mugenmarco schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:55:

Ik denk dat er vooral moeilijk wordt gedaan om wiet omdat de overheid daar nu niks aan verdiend :)
Let maar eens op als straks de eerste overheids telers er zijn. Je krijgt het nog net niet als proefpakketje toegestuurd. Gaat straks precies zelfde als roken. Nee niet gevaarlijk hoor. 10 years later. Wiet is dodelijk op de zakjes en pakjes.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14

Mx. Alba

hen/die/zij

Nou, volgens de Trimbos-definities ben ik een overmatige drinker. Maar bij die AUDIT vragen kom ik op slechts 8 punten, dus geen riskante drinker, dat is pas vanaf 20 punten. Dat komt ook overeen met het idee dat ik er zelf ook al over had... Ja, eigenlijk drink ik te veel, maar het is niet problematisch.

Doordeweeks drink ik 's avonds 3 à 4 biertjes (een bij het avondeten en daarna gedurende de avond nog een stuk of 2, soms 3). In het weekeind is het 4-6 (volgens het zelfde principe, alleen dan ga ik later naar bed, en neem ik ook regelmatig een glaasje whiskey ipv een biertje...). Eigenlijk nooit meer dan 1 drankje per uur. Zo 1x per maand ga ik uit en dan drink geregeld meer, en ook meer per uur, en dan komt het wel eens voor dat ik echt dronken ben en de volgende dag een kater heb, maar blackouts heb ik nooit gehad, en dermate dronken zijn probeer ik te vermijden...

In mijn achterhoofd waart al een hele tijd de gedachte rond om helemaal te stoppen met alcohol. Eigenlijk weet ik dat dat beter zou zijn, maar het is er nog niet van gekomen om die stap te zetten. Qua veganisme ging dat eigenlijk het zelfde, een hele tijd knaagde het in mijn achterhoofd dat veganisten eigenlijk wel gelijk hebben en zei ik "ik sluit het niet uit dat ik ooit veganist word", en na een jaar of wat ging opeens de knop om en werd ik veganist. Op diezelfde manier sluit ik het nu niet uit dat ik ooit geheelonthouder word. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

mugenmarco schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:55:

Alleen ging het hier over Vlaanderen.

Als je iedere dag een of twee wietjes rookt / gebruikt ben je ook gewoon een verslaafde.
En in Vlaanderen heb je geen gedoogbeleid over wiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Barrycade schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:41:

Als je iedere dag een of twee wietjes rookt / gebruikt ben je ook gewoon een verslaafde.
Niet mee eens. Je bent pas verslaafd als je echt geen moment zonder kan. Verslaving gaat niet om de hoeveelheid maar of je uberhaupt zonder kan, als je bv prima 2 dagen zonder kan dan ben je alsnog je verslaving de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb niets met wiet (ook nog nooit gebruikt) en ik drink sporadisch alcohol.

Ik ben ook geen expert over verslaving.

Maar ik denk dat als je 2 wietjes per dag gebruikt dat je toch wel een afhankelijkheid hebt, dusdanig dat je dus een schadelijke manier gebruikt om een bepaald geestelijk / lichamelijk doel te bereiken.

Alcohol drinken en wiet gebruiken zijn beide activiteiten die op zich niets bijdragen aan de lichamelijke gezondheid van de gebruiker, eerder lichamelijk negatief zijn voor de gebruiker. Dus het is van een afstandje gezien een vreemde activiteit om te doen, zeker als je het iedere dag gebruikt.

Ik ben verslaafd aan koffie. Bij onthouding krijg ik ontwenningsverschijnselen door gebrek aan cafeïne (hoofdpijn). Ik kan ook wel een aantal dagen zonder koffie, maar als ik de kans krijg neem ik het ook gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

fonsoy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:06:
Ik vraag mij eerder eerlijk gezegd af, waarom de andere drugs daarom illegaal moeten zijn.
Als alcohol de maatstaf is, is het legaliseren van XTC, wiet, LSD e.d. prima.
Omdat ze afhankelijk van de chemische samenstelling moeilijker te doseren zijn, er minder controle in is en de lange termijn gevolgen met neurotoxische bijwerkingen nog volop in onderzoek zijn Restchemicalïen in drugs zjjn nog zeker een ding, al zijn er websites waar je je dealer op de hoek kunt controleren, maar dan nog is het oppassen.

Ik word doodmoe van die mensen die harddrugs het hand boven de hoofd houden en alcohol als schoolvoorbeeld gaan nemen om zelf met een wijde pupillen op een feestje te staan.

Alcohol is gereguleerd en eenvoudig te doseren, met mate kan het zelfs gezonde werking op het hart hebben en zenuwgestel hebben, maar dan hebben we het over een biertje per week terwijl heel Nederland zich in het weekend volgooit. Alcohol kun je relatief veel langer blijven gebruiken dan andere soorten drugs. Tevens is de concensus dat je permanente hersenschade houd door drank, maar dat zijn de gebieden in het brein die niet regenereren.

Alcohol is troep, ik ben het met je eens, maar het goedpraten van harddrugs in het illegale circuit waar relatief weinig controle is is gewoon waanzin. Een bedrijf lijd imagoschade bij een foute batch, je lokale dealer interesseert zich niet of je neurotoxische verschijnselen krijgt.

En wiet, tja relatief onschuldig qua uitwerking op receptoren, maar nog volop in onderzoek.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 10-02-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barrycade schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:00:
Ik heb niets met wiet (ook nog nooit gebruikt) en ik drink sporadisch alcohol.

Ik ben ook geen expert over verslaving.

Maar ik denk dat als je 2 wietjes per dag gebruikt dat je toch wel een afhankelijkheid hebt, dusdanig dat je dus een schadelijke manier gebruikt om een bepaald geestelijk / lichamelijk doel te bereiken.

Alcohol drinken en wiet gebruiken zijn beide activiteiten die op zich niets bijdragen aan de lichamelijke gezondheid van de gebruiker, eerder lichamelijk negatief zijn voor de gebruiker. Dus het is van een afstandje gezien een vreemde activiteit om te doen, zeker als je het iedere dag gebruikt.

Ik ben verslaafd aan koffie. Bij onthouding krijg ik ontwenningsverschijnselen door gebrek aan cafeïne (hoofdpijn). Ik kan ook wel een aantal dagen zonder koffie, maar als ik de kans krijg neem ik het ook gewoon weer.
Definitie verslaving:
Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
Sterk verlangen om te gebruiken.
Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
Je hebt dus gelijk, je bent geen expert op gebied van verslaving. ;) De frequentie van het gebruik an sich zegt niks over verslaving, al is er vaak wel een correlatie. "Voortdurend gebruik" is maar een van de criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
Anoniem: 669783 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:09:
[...]
Omdat ze afhankelijk van de chemische samenstelling moeilijker te doseren zijn, er minder controle in is en de lange termijn gevolgen met neurotoxische bijwerkingen nog volop in onderzoek zijn Restchemicalïen in drugs zjjn nog zeker een ding, al zijn er websites waar je je dealer op de hoek kunt controleren, maar dan nog is het oppassen.
Klopt, bij alcohol weten we al dat het schadelijk is ongeacht de hoeveelheid ;) De rest komt puur doordat het verboden is.
Ik word doodmoe van die mensen die harddrugs het hand boven de hoofd houden en alcohol als schoolvoorbeeld gaan nemen om zelf met een wijde pupillen op een feestje te staan.
Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Alcohol is simpelweg een hard-drug, maar dat kan zeker niet als bewijs gebruikt worden om andere drugs goed te praten. Je kunt niet iets dat slecht is gebruiken om iets anders dat ook slecht is goed te praten.
Alcohol is gereguleerd en eenvoudig te doseren, met mate kan het zelfs gezonde werking op het hart hebben en zenuwgestel hebben, maar dan hebben we het over een biertje per week terwijl heel Nederland zich in het weekend volgooit. Alcohol kun je relatief veel langer blijven gebruiken dan andere soorten drugs. Tevens is de concensus dat je permanente hersenschade houd door drank, maar dat zijn de gebieden in het brein die niet regenereren.

Alcohol is troep, ik ben het met je eens, maar het goedpraten van harddrugs in het illegale circuit waar relatief weinig controle is is gewoon waanzin. Een bedrijf lijd imagoschade bij een foute batch, je lokale dealer interesseert zich niet of je neurotoxische verschijnselen krijgt.
Laten we wel wezen, dit komt puur en alleen omdat drugs verboden zijn. Daardoor zit het in het illegale circuit en daar is nu eenmaal veel minder controle en is ook de dosering niet vastgelegd. Dit heeft niets met de drug zelf te maken maar wel met de status ervan. Je kunt nl. makkelijk b.v. XTC legaal maken en bepalen hoeveel werkzame stof daar in mag zitten. Dan krijg je ook dat het makkelijk te doseren is, bij een foute badge heeft het bedrijf een probleem en zal ie er ook wel voor zorgen dat je geen neurotoxische verschijnselen krijgt.

Kijk maar eens naar de drooglegging in de VS en wat er toen gebeurde met alcohol. Plotseling was het percentage alcohol niet meer constant, werden er giftige stoffen gebruikt en ging het het criminele circuit in. Precies dus wat er met drugs gebeurt.

Dus om terug naar het begin van dit topic te gaan, alcohol is net zo erg als veel andere drugs die wel verboden zijn. De enige reden waarom het minder gevaarlijk is, is omdat het gereguleerd is. Dus waarom niet alcohol ook verbieden (of andersom, sommige drugs juist gaan reguleren)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:50
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:42:
Wat een onzin.
Mx. Alba schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:40:
Doordeweeks drink ik 's avonds 3 à 4 biertjes (een bij het avondeten en daarna gedurende de avond nog een stuk of 2, soms 3). In het weekeind is het 4-6 (volgens het zelfde principe, alleen dan ga ik later naar bed, en neem ik ook regelmatig een glaasje whiskey ipv een biertje...). Eigenlijk nooit meer dan 1 drankje per uur. Zo 1x per maand ga ik uit en dan drink geregeld meer, en ook meer per uur, en dan komt het wel eens voor dat ik echt dronken ben en de volgende dag een kater heb, maar blackouts heb ik nooit gehad, en dermate dronken zijn probeer ik te vermijden...
Doordeweeks 3 a 4 biertjes per dag vind ik persoonlijk ook wel veel. Dat wil ik niet, kan ik niet (fitheid / presteren op werk) en mag ik niet (van mezelf niet en van mijn vriendin niet >:) ). Als het voor jou geen problemen oplevert, prima. We hoeven niet met het vingertje te wijzen. Dat het veel is en niet gezond is weet je - en zeg je - zelf ook.

Maar waarom dan zo rigoureus "Of ik drink elke dag 3-6 bier of ik stop helemaal". Voor mij is er een prima middenweg: doordeweeks drink ik niet, uitzonderingen zoals feesten en vakanties daar gelaten. In het weekend thuis gemiddeld 3 alcoholische consumpties per dag en bij uitjes soms iets meer.
Dat kan toch ook voor jou werken wellicht? Gewoon niet meer dagelijks drinken, een dag of 2 per week, en i.p.v. 6 drink je er 2 of 3. Kun je toch nog van iets lekkers genieten (zoek dan ook kwaliteit op zou ik zeggen ;)) en heb je het beste van twee werelden. Stoppen kun je altijd nog als het écht moet of als je die drang hebt.

Overigens is stoppen met drinken uiteraard ook prima natuurlijk, dat is de meest gezonde oplossing voor iedereen. Maar als je dat moeilijk vind of af en toe een glaasje toch gewoon erg lekker vindt, zit er nog een hoop tussen volle bak zuipen en helemaal stoppen in lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 10-02-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
remzor schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:57:
[...]

[...]

Maar waarom dan zo rigoureus "Of ik drink elke dag 3-6 bier of ik stop helemaal". Voor mij is er een prima middenweg: doordeweeks drink ik niet, uitzonderingen zoals feesten en vakanties daar gelaten. In het weekend thuis gemiddeld 3 alcoholische consumpties per dag en bij uitjes soms iets meer.
Dat kan toch ook voor jou werken wellicht? Gewoon niet meer dagelijks drinken, een dag of 2 per week, en i.p.v. 6 drink je er 2 of 3. Kun je toch nog van iets lekkers genieten (zoek dan ook kwaliteit op zou ik zeggen ;)) en heb je het beste van twee werelden. Stoppen kun je altijd nog als het écht moet of als je die drang hebt.
Overigens is stoppen met drinken uiteraard ook prima natuurlijk, dat is de meest gezonde oplossing voor iedereen.
Ik kan dit wel begrijpen, voor mij lijkt het ook makkelijker om alcohol persoonlijk volledig te bannen dan dan het strict te limiteren. Want dan ben je continue met jezelf in discussie; eentje maar, vandaag niet, ik moet nog rijden, ... Bij geheelonthouding is het gewoon simpel en na x tijd denk je nog niet meer aan alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Zonder oordelen (uiteraard), maar dit zijn voor mij echt hoeveelheden waarbij ik met de oren sta te flapperen zogezegd... Als ik één keer per week (in het weekend) 3 a 4 glazen drink vind ik dat al te veel. Doordeweeks heb ik weinig behoefte aan alcohol m.u.v. een enkele keer één enkel glaasje op bv een zonnige dag. Zou bij God niet weten waarom je op een doordeweekse dag zoveel zou willen drinken? En met 6 glazen is het voor mij zelfs in het geheel niet leuk meer. Dan ben ik gewoonweg beroerd (en de volgende dag nog meer).
Ieder moet het uiteraard lekker zelf weten, maar voortdurend zulke hoeveelheden alcohol naar binnen werken is wel echt de pest voor je gezondheid... En geeft het dan echt zoveel plezier dat het je dat waard is? Kan mij dat persoonlijk niet voorstellen...
Darks schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:03:
[...]
Ik kan dit wel begrijpen, voor mij lijkt het ook makkelijker om alcohol persoonlijk volledig te bannen dan dan het strict te limiteren. Want dan ben je continue met jezelf in discussie; eentje maar, vandaag niet, ik moet nog rijden, ... Bij geheelonthouding is het gewoon simpel en na x tijd denk je nog niet meer aan alcohol.
Een periode geheel onthouden lijkt me hier prima! Om de gewoonte er uit te halen. Maar permanent stoppen? Als je het ziet zitten: absoluut doen!!! Ieder glaasje alcohol is er puur qua gezondheid immers één te veel...

Maar als de gewoonte eenmaal weg is is het helemaal niet zo moeilijk om met jezelf gewoon de afspraak te maken dat je enkel alcohol nuttigt op momenten dat het echt wat toevoegt (een feestje, een lange werkweek (niet werkdag!), een goede maaltijd met vrienden/familie) en dat het dan ook bij 1 glaasje blijft, misschien een keer 2 als het écht gezellig is. Het is meer een stukje mindset dan een eeuwige discussie. Ik heb in het verleden ook wel de gewoonte gehad om redelijk snel een glaasje van iets te nemen. Inmiddels totaal niet meer en heb gewoon ook écht de hele behoefte niet! (enkel dat koude pilsje in de zomer na een lange dag nog wel eens: maar dan voldoet een 0,0 biertje ook prima). Dus ook geen discussie met mezelf.

[ Voor 32% gewijzigd door kazz1980 op 10-02-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Die 0,0 pils is een goed idee, wou ik al langer eens proberen en dat ga ik ook eens doen. Anders drink ik toch maar cola na het eten dat is ook niet zo geweldig goed..

Schijnt dat de Carlsberg 0,0 wel goed is, die ga ik eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Darks schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:17:
Die 0,0 pils is een goed idee, wou ik al langer eens proberen en dat ga ik ook eens doen. Anders drink ik toch maar cola na het eten dat is ook niet zo geweldig goed..

Schijnt dat de Carlsberg 0,0 wel goed is, die ga ik eens testen.
Het is inderdaad kwestie van proberen... Sommige zijn echt niet te drinken zo smerig, anderen zijn prima te drinken en sommigen zijn zelfs heel lekker... Bij AH (en wellicht ook op andere plekken) heb je tegenwoordig zelfs een redelijk aanbod 0,0 speciaal biertjes. Echt een aanrader... (ik vond deze bv. zelf wel erg leuk: Insel Brauerei Snorkelers sea salt ipa - gewoon echt even wat anders! In ieder geval leuk om eens te proberen - zelfs al blijk je het smerig te vinden ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:42
Heineken 0.0 is mijn standaard biertje geworden. Smaakt mij inmiddels net zo goed als een 5.0 biertje.

Afgelopen vrijdag eens een alcoholvrije wijn geprobeerd. Vooraf heel hard tegen mezelf gezegd dat dit iets anders is dan wijn, maar het viel me toch tegen. Zit tussen wijn en druivensap in. Maar grappig effect: op zaterdag en zeker op zondag beviel me de smaak steeds beter. Kortom: het went, zodra je de eerste schrik voorbij bent. Het is nog steeds niet vergelijkbaar met wijn, maar het is een alternatief.

Voor de gewone dorst bevalt gekoeld water met fruit of mint me overigens het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Highland schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:32:
Heineken 0.0 is mijn standaard biertje geworden. Smaakt mij inmiddels net zo goed als een 5.0 biertje.

Afgelopen vrijdag eens een alcoholvrije wijn geprobeerd. Vooraf heel hard tegen mezelf gezegd dat dit iets anders is dan wijn, maar het viel me toch tegen. Zit tussen wijn en druivensap in. Maar grappig effect: op zaterdag en zeker op zondag beviel me de smaak steeds beter. Kortom: het went, zodra je de eerste schrik voorbij bent. Het is nog steeds niet vergelijkbaar met wijn, maar het is een alternatief.

Voor de gewone dorst bevalt gekoeld water met fruit of mint me overigens het beste.
Alcoholvrije wijn is mij nog niet gelukt. Ik blijf zoeken naar eentje die wel te drinken is, maar tot zover is het allemaal inderdaad gewoon (dure!) druivensap met een raar bijsmaakje. Niet aan mij besteed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Om op de originele vraag te reageren, Alcohol is niet voor iedereen zo verslavend. Ik heb 2 periodes gehad dat ik ongelofelijk veel liep te zuipen (tijdens mijn studententijd en toen ik aan het backpacken was). Ik dronk minstens 6 biertjes per dag :) In beide gevallen ben ik daarna zo gestopt met drinken. Momenteel drink ik echt nooit (heb in Oktober een sixpack gekocht en dat staat er nog steeds :') )

Ondanks dat er wel alcoholisten in de familie zijn heb ik er blijkbaar geen aanleg voor. Ik denk dat dat wel meespeelt met de acceptatie. Niet iedereen heeft er een probleem mee. Ik heb veel meer problemen om van slecht eten af te blijven :)

Overigens gaat de vergelijking met heroine nogal mank. Heroine is gewoon enorm fysiek verslavend en langdurig gebruik is dodelijk. Er zijn gewoon weinig doden omdat het zo weinig gebruikt wordt.

Ik heb ook niks tegen cannabis trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 10-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:50
[...]

Ja, als dat voor iemand inderdaad moeilijk is en hij of zij er 'continu' mee bezig is op de manier die jij beschrijft, is stoppen het simpelst. Echter was dat niet hetgeen dat @Mx. Alba zo letterlijk aangaf.

Bovendien vergelijk ik het meer met dat je af en toe chips eet, af en toe fastfood, af en toe een glaasje cola, maximaal 2 kopjes koffie per dag, enzovoorts. Er zijn zoveel dingen in het leven die je bewust of onbewust al met mate doet/inneemt, waarbij dat niet zozeer moeilijk is of een probleem hoeft te zijn. Ligt een beetje aan de (instelling van) de persoon denk ik. Voor mij persoonlijk is er in ieder geval geen reden om te zeggen: alles of niets. Maar nogmaals, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens.

Ik heb mezelf de limiet opgelegd om maximum 3 glazen alcohol per week te drinken op maximaal 2 momenten.
Dat lukt gewoon perfect.
Als ik ergens ga eten, dan is dat gewoon 1 glas wijn, en soms een aperitiefje vooraf.
Dagelijks een biertje na het werk is een gevaarlijke gewoonte. Vroeger dronk ik 3-4 keer per week wel iets.

Ik heb simpelweg de kwantiteit vervangen door kwaliteit.
Ik ga met mijn zelf opgelegd quotum echt geen pils of tafelwijn drinken, dat is meestal een goed glas wijn (fles van 15€+) of een streekbier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online

In mijn achterhoofd waart al een hele tijd de gedachte rond om helemaal te stoppen met alcohol. Eigenlijk weet ik dat dat beter zou zijn, maar het is er nog niet van gekomen om die stap te zetten. Qua veganisme ging dat eigenlijk het zelfde, een hele tijd knaagde het in mijn achterhoofd dat veganisten eigenlijk wel gelijk hebben en zei ik "ik sluit het niet uit dat ik ooit veganist word", en na een jaar of wat ging opeens de knop om en werd ik veganist. Op diezelfde manier sluit ik het nu niet uit dat ik ooit geheelonthouder word. :)
Heb je al eens 2 dagen volslagen niet gedronken in de afgelopen periode? Kijk hoe je dat afgaat, kijk wat er dan bij je speelt en bepaal dan hoe het met je gesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Alleen ging het hier over Vlaanderen.

En in Vlaanderen heb je geen gedoogbeleid over wiet.
Knap dat je dat zo stelt.
Versalving wordt volgens de DSNV bepaalt en gaat uit van 11 criteria. Geen daar van is ; rookt u dagelijks 1 of 2 jointjes.

Dit zijn ze wel ;
De 11 criteria zijn:

Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
Sterk verlangen om te gebruiken.
Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

@Barrycade je stelt te veel over zaken waar je kklaarblijkelijk niet veel van weet.
Ik gaf hierboven al aan hoe verslaving wordt bepaald. en verder , er zitten zeker wel voordelen aan alcoholgebruik en zelfs aan wiet gebruik.
Alcohol verdunt je bleod en is daardoor licht helpen tegen hart- en vaatziektes.Het zou de kans op dementieom dezelfde redenen verkleinen, het is stressverminderend. En zo nog meer.
Wiet is oa pijn bestrijdend en tevens stressminderend.

@GekkePrutser
Even wat rechtzetten. Het gebruik van heroine is niet dodelijk. En wel net zo lichamelijk verslavend als alcohol, Bij heroine gaan mensen wel dood door a - OD, b - Slechte levensstijl met de daarbij optredende ziektes zoals longontsteking, vroeger hiv, hepatitus of weet ik veel wat.
Alcohol is vanaf de eerste slok al bezig met je lichaam af te breken en is heel lang samen met roken het enige bekende middel geweest waar je aan gebruik van dat middel zelf dood gaat.
Anoniem: 669783 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:09:
[...]

En wiet, tja relatief onschuldig qua uitwerking op receptoren, maar nog volop in onderzoek.
Je gaat nu materiaal uit het zwarte circuit vergelijken met materiaal uit het witte circuit. En dat gaat mank. In Rusland en China vallen veel doden door het stoken van illegale alcohol waarbij van alles fout gaat.
Als je HD's reguleert en controleert vervallen al jou bezwaren.

[ Voor 49% gewijzigd door maartend op 10-02-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
maartend schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:04:
[...]
@GekkePrutser
Even wat rechtzetten. Het gebruik van heroine is niet dodelijk. En wel net zo lichamelijk verslavend als alcohol, Bij heroine gaan mensen wel dood door a - OD, b - Slechte levensstijl met de daarbij optredende ziektes zoals longontsteking, vroeger hiv, hepatitus of weet ik veel wat.
Alcohol is vanaf de eerste slok al bezig met je lichaam af te breken en is heel lang samen met roken het enige bekende middel geweest waar je aan gebruik van dat middel zelf dood gaat.
Wat ik van Heroine begrepen heb is dat het voor iedereen die het gebruikt ontzettend verslavend is. Dat is met alcohol niet zo. Er zijn voor zover ik weet zeer weinig 'casual' heroine gebruikers (anders dan met andere harddrugs zoals cocaine).

Mijn punt is dat de meerderheid gewoon veel plezier beleeft aan alcohol en geen verslaafde is. Ik vind niet dat je dat moet beperken alleen maar omdat sommige mensen dat niet kunnen. Er zijn altijd wel valkuilen in het leven waar je in kan vallen. Er zijn zelfs mensen seksverslaafd. Ook maar verbieden dan? :) Ik vind dat het met roken ook te ver gaat nu. De mensen die nu nog over zijn gebleven gaan echt niet meer zomaar stoppen, de extra accijnsverhogingen zijn nu meer een kwestie van rokertje pesten vind ik. Vooral als het gaat om bejaarden die hun hele leven gerookt hebben. En nee ik rook zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
GekkePrutser schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:40:
[...]

Wat ik van Heroine begrepen heb is dat het voor iedereen die het gebruikt ontzettend verslavend is. Dat is met alcohol niet zo. Er zijn voor zover ik weet zeer weinig 'casual' heroine gebruikers (anders dan met andere harddrugs zoals cocaine).

Mijn punt is dat de meerderheid gewoon veel plezier beleeft aan alcohol en geen verslaafde is. Ik vind niet dat je dat moet beperken alleen maar omdat sommige mensen dat niet kunnen. Er zijn altijd wel valkuilen in het leven waar je in kan vallen. Ik vind dat het met roken ook te ver gaat nu. De mensen die nu nog over zijn gebleven gaan echt niet meer zomaar stoppen, de extra accijnsverhogingen zijn nu meer een kwestie van rokertje pesten vind ik. Vooral als het gaat om bejaarden die hun hele leven gerookt hebben. En nee ik rook zelf niet.
Maar hier zeg je wat anders. Heroine is ook stevig verslavend. Maar nicotine is net zo of mogelijk erger verslavend.
En alcohol levert de nederlandse maatschappij meer schade op. 2018, ong 1 miljard alleen al van de zorgkosten. Totale kosten 2013 ; 4,2 - 6.1 miljard Laatse zijn echter cijfers uit 2013. *5 van de volwassenen drinkt overmatig. Bij mannen is dat 10%, bij vrouwen 6.6%. Dit zijn dus schrikbarende cijfers.

Roken. De helft van de mensen die door blijft roken sterft aan de gevolgen hiervan. Het is wel zo dat roken geld oplevert. Mensen leven korter, dus minder aow en meer van dat spul. Stevig wat accijns. Daar kunnen de kosten die ket kost aan minder productiviteit en dergelijke en zorgkosten niet tegen op. Gaat om paar miljard op jaarbasis.

Even heel plat gezegd ; alcohol en nicotine zouden beiden in de tegenwoordige tijd en volgens huidige maatstaven niet meer worden getollereerd als ze nieuw zouden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 10-02-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens.

Ik heb mezelf de limiet opgelegd om maximum 3 glazen alcohol per week te drinken op maximaal 2 momenten.
Dat lukt gewoon perfect.
Als ik ergens ga eten, dan is dat gewoon 1 glas wijn, en soms een aperitiefje vooraf.
Dagelijks een biertje na het werk is een gevaarlijke gewoonte. Vroeger dronk ik 3-4 keer per week wel iets.

Ik heb simpelweg de kwantiteit vervangen door kwaliteit.
Ik ga met mijn zelf opgelegd quotum echt geen pils of tafelwijn drinken, dat is meestal een goed glas wijn (fles van 15€+) of een streekbier.
Wel dat is een mooie ingesteldheid, ik hoop dat ik er op die manier ook meer mee om kan gaan. Want inderdaad, na twee platte pils thuis op de bank denk ik ook vaak 'echt een meerwaarde voor mijn smaak is dit nu ook weer niet'.
maartend schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Even heel plat gezegd ; alcohol en nicotine zouden beiden in de tegenwoordige tijd en volgens huidige maatstaven niet meer worden getollereerd als ze nieuw zouden zijn.
Dat heb ik in de week nog gelezen (denk in de Vlaamse pers). Stemt zeker tot nadenken. Alcohol en andere drugs, wat ik dat al heb zien boven brengen in mensen is ongelofelijk. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@maartend
@Barrycade je stelt te veel over zaken waar je kklaarblijkelijk niet veel van weet.
Ik gaf hierboven al aan hoe verslaving wordt bepaald. en verder , er zitten zeker wel voordelen aan alcoholgebruik en zelfs aan wiet gebruik.
Alcohol verdunt je bleod en is daardoor licht helpen tegen hart- en vaatziektes.Het zou de kans op dementieom dezelfde redenen verkleinen, het is stressverminderend. En zo nog meer.
Wiet is oa pijn bestrijdend en tevens stressminderend.
Geef ik toch aan? Geen expert, maar als je alcohol gaat innemen als preventief medicijn is dat een beetje raar. Je gaat toch ook geen medicijnen preventief innemen? Alcohol is kankerverwekkend. Dus wellicht is het een balans met de positieve punten maar bij kankerverwekkende middelen is er geen ondergrens. Maar dan heb je wel of niet geluk of het kanker triggert.

Wiet, tja zou kunnen zoals al aangegeven geen ervaring mee. Maar als je chronisch pijn hebt of stress zou het wellicht zwaardere medicijnen kunnen vervangen. Dus iedere dag 2 jointjes gebruiken als er geen aanleiding is snap IK niet. Maar IK heb geen permanente pijnstilling nodig en voor stress heb IK geen medicijnen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:13:
@maartend

[...]

Geef ik toch aan? Geen expert, maar als je alcohol gaat innemen als preventief medicijn is dat een beetje raar. Je gaat toch ook geen medicijnen preventief innemen? Alcohol is kankerverwekkend. Dus wellicht is het een balans met de positieve punten maar bij kankerverwekkende middelen is er geen ondergrens. Maar dan heb je wel of niet geluk of het kanker triggert.

Wiet, tja zou kunnen zoals al aangegeven geen ervaring mee. Maar als je chronisch pijn hebt of stress zou het wellicht zwaardere medicijnen kunnen vervangen. Dus iedere dag 2 jointjes gebruiken als er geen aanleiding is snap IK niet. Maar IK heb geen permanente pijnstilling nodig en voor stress heb IK geen medicijnen nodig.
gewoon. Om dat het lekker kan zijn? Net zoals een ander 2 wijn op een dag drinkt. Meer niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 21:59

World Citizen

FreeReef.nl

kazz1980 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Alcoholvrije wijn is mij nog niet gelukt. Ik blijf zoeken naar eentje die wel te drinken is, maar tot zover is het allemaal inderdaad gewoon (dure!) druivensap met een raar bijsmaakje. Niet aan mij besteed...
Ik wil je deze adviseren om een keer te proberen. Helaas niet de goedkoopste.
https://www.gall.nl/torre...vrij-wit-75cl-802816.html

IVM toenemend medicijn gebruik van mijn stiefmoeder zijn we gaan proeven. En naast het veelal zuurtjes nat is deze Torro een redelijke prima wijntje.

In restaurants word deze ook vaak geschonken omdat ze die vaak ook de betere vinden.

8.30euro. Dat helaas wel.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Darks schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Wel dat is een mooie ingesteldheid, ik hoop dat ik er op die manier ook meer mee om kan gaan. Want inderdaad, na twee platte pils thuis op de bank denk ik ook vaak 'echt een meerwaarde voor mijn smaak is dit nu ook weer niet'.

[...]
Je moet even een klik maken, maar het lukt wel.
Omdat ik een paar afwijkende leverwaarden had vroeg de dokter me om 3 maanden geen druppel alcohol te drinken, en dat lukte perfect. Direct had ik bewijs dat ik het kon laten staan.

Wat ik miste was om op een feestje toch eens van die goede wijn te proeven, of eens een klein glaasje mee te drinken bij een vriend die een 18j oude Single Malt had staan. Gewoon voor de smaak. Ik dronk sowieso nooit meer dan 2-3 glazen op een feestje zodat ik altijd nog zelf binnen de wettelijke grenzen naar huis kon met de auto.
En thuis staan er ook wat Malts in de kast. Toch zonde als je daar nooit van kan proeven. Ik doe het nu wel af en toe, maar dan een glaasje van 2 cl, en dat is genoeg om de smaak te leren kennen.
Ik denk ik maar één keer dronken geweest ben van whisky, en dat was in een B&B in Schotland met een bar met 200 verschillende malts. Dan heb ik het moeilijk. Nu ja, ik moest enkel de trap op, en de dag erna lekker uitslapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Darks schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Je kan beter een speciaal biertje nemen, dat is pas meerwaarde voor de smaak.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
megaleo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:14:
Tot op het punt dat je dood kunt gaat aan de afkickverschijnselen als je stopt het te drinken.

Bovenstaande zal zeker niet zo zijn als je er elke dag 2 drinkt en daar dan mee stopt. Het probleem is in veel gevallen dat zoiets er langzaam in sluipt, en er geen vast punt aan is te wijzen van "te veel". Dus die twee worden er op een gegeven moment 3, of wat vaker gemiddeld per week, en dan 4, dan nog wat meer bij een avond stappen of een feestje, dan de rest van de week ook nog eens wat, dan is bij de wekelijkse boodschappen een kratje meenemen niet meer genoeg, dat zou een duidelijke hint moeten zijn maar acute problemen zul je er waarschijnlijk nog niet door ondervinden, enz. Kan dus jaren overheen gaan maar gaandeweg wel een probleem worden. Een vaste grens is er niet, als je 5 websites bezoekt van verschillende instanties, dan vind je even zo veel antwoorden. Google eens "alcohol sluipmoordenaar" en je kunt concrete verhalen lezen over hoe zoiets gebeurt.

Over de vraag, hoe weet je dan dat je verslaafd bent of daar serieus risico op loopt, een eerder in dit topic geposte link heeft de beschrijvingen uit het DSM handboek dat artsen gebruiken voor diagnosticeren:
https://www.jellinek.nl/v...-komen-er-in-behandeling/

Je kunt het daar zelf lezen.

Een andere goede stelregel, als je tegen vrienden verbloemt hoeveel je echt drinkt of dit verbergt (voor partner/familie/vrienden), dan heb je op zeker een probleem in hoe je met alcohol omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

XWB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:56:
[...]

Je kan beter een speciaal biertje nemen, dat is pas meerwaarde voor de smaak.
Hier ben ik het mee eens. Ik drink niet veel, maar áls ik dan drink moet het wel de moeite zijn... Kanttekening is wel weer dat veel speciaalbier ook een hoger alcohol percentage heeft. Dus daar zoe ik dan wel weer zuinig mee.... Hooguit één flesje in de week (ook vanwege de kosten trouwens!) óf één glaasje goede Whisky (Laphroaig 15 oid... heerlijk!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
Verhelderend en confronterend om hier door heen te lezen zeg.

Mijn ervaring is dat drank vaak gebruikt wordt als een soort van "verdoving" bij RL problemen en dat het bijna onmogelijk is om er daarna vanaf te komen.
Het is na lange tijd drinken namelijk een gewoonte geworden en gewoontes zijn moeilijk om vanaf te komen.

Ook omdat alcohol gebruik (te) geaccepteerd is in onze samenleving.
Bij zakelijke uitjes etc zie je drank echt een groot probleem zijn is mijn ervaring/mening.

[ Voor 10% gewijzigd door Iusedto op 11-02-2020 11:16 ]

FUMES et CARNES

Pagina: 1 2 3 Laatste