Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 01:03

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Zojuist las ik een nieuwsbericht over de vernieuwde alcoholrichtlijn in Vlaanderen. Momenteel is het advies per week maximaal 21 glazen alcohol te drinken als man zijnde, en 14 als vrouw zijnde. Dat wordt bijgesteld naar 10 en daar is nogal wat om te doen blijkbaar. Maar de vraag die ik heb speelt al langer in mijn hoofd.

Waarom is alcohol zo geaccepteerd?

In bier-reclames wordt het drankje afgebeeld als nectar van de goden, als een ervaring. En het is volgens velen grappig als iemand zó dronken is dat ie bijna niet meer kan lopen. En als je na een lange werkdag thuiskomt is het een normaal iets om een verkoeld pilsje te pakken. Om de avond een wijntje op de bank of een lekkere whisky.

Maar, wel rond de 1.700 doden door alcohol per jaar en alcoholmisbruik kost de maatschappij op jaarbasis zo'n 2,5 miljard euro. En rijden onder invloed is goed voor zo'n 250 doden en 3.500 gewonden. En bij mannen tussen de 15 en 29 is één op de vier doden te wijten aan alcohol.

En dan gaan we kijken naar drugs. Canabis is verantwoordelijk voor gemiddeld genomen 0 doden, maar daar wordt door de maatschappij op neer gekeken. Zeggen dat je af en toe een jointje rookt kan tot vervelende reacties lijden. GHB is goed voor 7 doden, cocaïne voor 24 en opiaten (waar bijvoorbeeld heroïne onder valt) is goed voor 52 doden en is daarmee ook direct de meest gevaarlijke drug. Heroïne is dus voor véél minder doden verantwoordelijk dan alcohol, om nog maar niet te spreken over alle indirecte kosten voor de maatschappij en het bedrijfsleven.

Sterker nog, uit veel onderzoeken komt naar voren dat alcohol een van de gevaarlijkste drug-soorten is die er bestaat. Erger dan tabak, nicotine, cocaïne, canabis, lsd, xtc, etc. Mede door de impact op de wereld om de alcohol-gebruiker heen.

Alles bij elkaar opgeteld vraag ik me dus af waarom alcohol zo geaccepteerd is. Je helemaal lam drinken in het weekend is normaal en 'leuk' maar zodra je over de legalisatie van bepaalde soorten drugs begint ben je niet goed wijs.

Maar goed, hoe denken de Tweakers hier over? :)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
quote:
AyeAyeCaptain! schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:12:
[...]

Omdat de staat dan inkomsten misloopt uit het verkoop van alcoholische drankjes. XTC wordt min of meer toch al "gedoogd" in het uitgangsleven.
Maar door bijvoorbeeld XTC te legaliseren zorg je voor betere kwaliteit, en dus voor minder risico. En dealers raken hun baantje deels kwijt. Legaliseer wiet en je bent grotendeels af van illegale kwekerijen. En in beide gevallen komt er extra geld in de schatkist. Gedogen is een halve maatregel die eigenlijk nergens op slaat. Het grootste risico bij (hard)drugs is vaak dat je slecht spul hebt en dát maakt het opeens een stuk gevaarlijker. Daarom is het ook goed dat je je drugs kunt laten testen bij veel festivals. Maar legaliseer het gewoon en je lost in één klap een hoop problemen op. En laat clubs/festivals dan zelf bepalen of ze het willen verkopen (dus geen verkoop in winkels).

[Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 25-11-2016 23:17]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
quote:
Compizfox schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:33:
[...]

Is dit een hypothetische stelling of meen je dit serieus? In dat tweede geval, heb je daar dan een bron voor? Klinkt als een bijzonder sterk verhaal namelijk.
Ik kende het zelf niet maar het bestaat blijkbaar echt. Dit zou niet eens zo'n verkeerde optie zijn. Dronken worden zonder de ellende eromheen :) Nu vind ik dronken worden niks, maar voor anderen is dit een goed alternatief denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 25-11-2016 23:35]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
quote:
PilatuS schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:46:
Om maar even antwoord te geven op de TS.

[...]

Omdat mensen al zo lang drinken dat het normaal geworden is.
Datzelfde kun je ook zeggen van bijvoorbeeld cannabis, wat mogelijk ouder is dan alcohol. Dus zo simpel is dat antwoord niet :+

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
quote:
quote:
De commissie constateert dat het gebruik van de drug vooral in het uitgaansleven aan populariteit wint en makkelijk te verkrijgen is. "Een zorgelijk signaal", aldus staatssecretaris Van Rijn. "Ik maak me grote zorgen over het drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen die vaak uitgaan. Een 'pilletje' nemen op een festival of feest is nooit normaal. Veilig drugsgebruik is een mythe."
Even een quote van Nu.nl gepakt. Grote kans dat Van Rijn wel op z'n tijd een biertje of wijntje drinkt, en daarmee dus ook een harddrug nuttigt. Er is al meermaals in onderzoeken aangetoond dat goede en schone XTC bijvoorbeeld vele malen minder schadelijk is dan alcohol, maar toch blijven velen krampachtig vasthouden aan achterhaalde ideeën. Juist omdat veel drugs ondergronds zijn heb je er geen grip op en wordt het juist een stuk gevaarlijker. De meeste partydrugs zijn mits goed geproduceerd niet eens zo gevaarlijk. En met goede uitleg over mogelijke gevaren en dergelijke kun je de gevaren ook flink indammen. Echter kan wordt dat bemoeilijkt juist omdat het illegaal is.
quote:
While all drug use, recreational or otherwise, can cause harm, pure MDMA is one of the least dangerous drugs known. Indeed, it is much less dangerous than drugs like alcohol, tobacco or cannabis. MDMA is rarely habit-forming. The vast majority of people only take MDMA in the context of dancing or partying. MDMA fatalities do occur but are extremely rare in comparison with the hundreds of thousands of doses taken every year in Australia. Professor David Nutt, a distinguished expert, was sacked from an official UK position for estimating in 2009 that the risk of death was greater from horse riding than from taking ecstasy.
XTC, volgens velen extreem gevaarlijk, maar in feite een van de meest veilige drugs. Weet je ook meteen hoeveel onzin er over drugs de ether in geslingerd wordt :+

[Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 08-12-2016 17:54]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
quote:
mincedmeat schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:55:
Pff, wat een zware discussie. Ik zeg dat we allemaal lekker roken/ drinken/ slikken/ gebruiken waar we zin in hebben en daar onze eigen verantwoordelijkheid voor nemen. Of denk ik dan te simpel? Het lijkt mij de meest logische optie.
Zo denk ik dus ook. Nu wordt alleen alcohol geaccepteerd maar alcohol is meer rotzooi dan veel soorten drugs. Kijk, dat je het echt zware spul verbiedt om ellende te voorkomen, prima. Je weet dat mensen toch wel gebruiken, maar zo blijft het relatief beperkt. Maar legaliseer bijvoorbeeld wiet en hasj gewoon. Zelfs XTC mag van mij legaal. Als je een goede pil hebt is de kans op ellende relatief klein. Neveneffecten zijn klein en ik heb nog nooit problemen gehad met mensen die XTC op hadden. Bier daarentegen...

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True