NiGeLaToR schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:40:
[...]
Persoonlijk vind ik flitsen zo dicht na het 120 gebied in een 70 gebied tamelijk kansloos. Maargoed, zo staan ze ook regelmatig met rijbewijzen te kwartetten op de sluizen van de afsluitdijk - ondanks dat de weg daar aan 1 zijde gewoon rechtdoor gaat is het een 70 gebied ipv 130. Let je even niet op en ga je er op de cruisecontrol doorheen.. kun je 3 maandjes met de trein.
Leuk voorbeeld, maar de situatie is daar toch net even anders/duidelijker. Ten eerste wordt de snelheid stapsgewijs verlaagd van 130 naar 100 en vervolgens 70 (oke wel redelijk kort na elkaar), ten tweede is het duidelijker aangegeven of te zien dat je op een andere wegsituatie afstevend. Noem bijvoorbeeld de signalering voor de brug, verlichting en het smaller worden van de rijbaan wat vernauwend werkt en dus in principe ervoor zorgt dat je afremd, en ten derde is er geen sprake van ritsen. Je hoeft dus geen haast te maken om in te voegen met het risico vol tegen een sluis aan te klappen. Maar toegegeven; ook daar rijd je zo met 130 over de sluizen als je niet oplet. Bewust of onbewust. Maar dan verdien je de boete ook is mijn mening.
De A348 waar TS gepakt is, is wat mij betreft toch anders. En de gevaarzetting dus ook. Als het snelheidsverschil weinig afwijkt met de rest van het verkeer is er in mijn ogen niet direct gevaar. Iets waar de letter van de wet, en de hoogte van de boete, wel vanuit gaan en alleen gekeken wordt naar jouw snelheid minus toegestane snelheid. Daarbij komt dat er na het ritsen nog ruimte zat is om snelheid te minderen. Ook wanneer je je fout te laat opmerkt wanneer je bijvoorbeeld niet bekend bent met die weg/situatie en je mist opeens een random bordje met 70 erop. Nergens duidelijke aanwijzingen welke duiden op einde snelweg. Alleen het bordje met ritsen over 1km wat een aanwijzing kan zijn. Maar nog niks over de snelheid. En dan staat er opeens dat bordje 70. Bij de afsluitdijk kan je gewoon op jouw rijstrook blijven, maar hier moet je bij drukte opeens snel handelen. Wat doet de rest van het verkeer? Waar is ruimte voor mij om in te voegen? Gas bijgeven? Direct een zwaai naar rechts? Remmen? Het wegontwerp laat het nog een tijdje toe om sneller te kunnen rijden dan aangegeven. Dus die mogelijkheid is er nog tot de bocht. Sowieso trouwens raar om automobilisten eerst te laten ritsen om vervolgens weer naar drie rijstroken voor het stoplicht te gaan. Zal ook wel een verkeersremmende werking moeten geven. Maar zat voorbeelden te bedenken in Nederland waar ze dat toch duidelijker en efficienter oplossen. Mijn eigen Alkmaar met einde A9 incluus.
Lullig voor TS dat er toch een hoge boete uit volgt die wellicht in mijn ogen niet helemaal in verhouding staat met het vergrijp ervan uitgaande dat hij geen kamikazeritser is

Wanneer verkeersveiligheid daar belangrijk is schiet de wegbeheer tekort door te weinig aan de situatie te doen (meer signalering, met desnoods een vaste uitgemeten flitspaal), of er is juist geen sprake van een structureel onveilige situatie en dan is een mobiel flitsteam op in ieder geval het betreffende punt automobilistje pesten. Want daarmee verhoog je niet de verkeersveiligheid. Sterker nog automobilisten gaan dan juist hard op de rem als duidelijk is dat het een flitsteam is die met de een auto in de berm staat. Toch ben ik wel van mening dat we ergens een grens moeten trekken. En die grens lag in dit geval bij het bord 70. Dus de boete is terecht want TS is daar betrapt, geen speld tussen te krijgen. TS maakt daar geen punt van. Het feit dat die 1099 andere automobilisten welke ook bekeurd zijn in in principe gelijke omstandigheden met de afstelling van de meetapparatuur, maakt dat TS in dat opzicht niet benadeeld is

Wel vind ik dat flitsen daar echt onnodig is gezien mijn verkeersveiligheid vs wegsignalering aanname. We zijn allemaal gezegend met twee ogen en een - voor de meeste mensen althans - normaal functionerend stel hersens welke de wegsituatie goed kunnen inschatten. Misschien moeten we dus weer meer vertrouwen op common sense en mensen in vertrouwen nemen in plaats van voor alles een verbodsbord en straf maken. Kortom: 'Ja daar staat een 70 bord en je mag niet harder, maar men zal zich aan die snelheid aanpassen. Dus daar flitsen is niet nodig, het loopt wel los.'
Daarnaast zou ik graag zien dat automobilisten situaties op de weg kunnen melden en dat daar vervolgens serieus naar gekeken wordt. Een ingenieursbureau kan een weg nog zo mooi ontwerpen; de gebruikers daarvan worden er mee geconfronteerd. En dan is boetes uitschrijven niet de oplossing wanneer het op grote schaal fout gaat. Doe dat dan waar hard rijden echt not done is en niet in een overgangszone waarvan je weet dat weggebruikers daar de fout in kunnen gaan om aan de nieuwe situatie aan te passen. Dan kan je als overheid zijnde beter achter de oren krabben en het dialoog aangaan. Maar ja dat is wishfull thinking, want dit gaat nog jaren door en men haalt z'n schouders ervoor op. Wat dat betreft illustreert dit programma van SBS6 prima wat er toch vaak mis gaat in onze bureaucratie.
http://www.sbs6.nl/progra...kste-wegen-van-nederland/
Dat TS het in zijn verdediging op de radarapparatuur heeft gooit, wil nog niet zeggen dat bovenstaande niet minder relevant is. Het betreft dan wel voer voor discussie hier en niet in de rechtszaal natuurlijk.