Opgelicht via nep ING app

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 63.574 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 18:49

job

Anoniem: 147126 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link?
Als consument kan je dat gratis regelen via de tikkie app. (volgens mij is dat al door anderen genoemd). Daarmee krijg je binnen een paar minuten bevestiging van de betaling.
Ik gebruik het normaalgesproken alleen om vrienden hun deel van een uitje/etentje te laten betalen. Maar je kan het gerust gebruiken om een marktplaatstransactie af te handelen. voor mij als verkopende partij zie ik er geen problemen in.

Voor de koper, de ontvanger van de ideallink heeft deze app niet nodig. Deze ontvangt per email/sms/whatsapp een betaallink en betaalt via zijn eigen device (pc/telefoon/table) op de site van de bank. Probeer het eens uit, ik ben benieuwd of je het betrouwbaar/veilig genoeg vindt :).

Wat zou jouw ideale oplossing zijn Shadow?

[ Voor 72% gewijzigd door job op 07-03-2017 13:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
DedSec85 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:46:
Balen. Je had beter de ING website op je eigen computer geopend en het vanaf daar laten overboeken. Als ze dan tegensputteren weet je hoe laat het is. Ik één keer een soortgelijke transactie gedaan toen ik iets kocht, maar dat heb ik ter plekke overgemaakt op de PC van de verkoper.
God wauw, bedankt Captain Hindsight, dit is superhandig na alle 2 miljoen tips van dezelfde strekking die TS ookal heeft gehad. _/-\o_ _/-\o_

Dit is echt een superhandige tip waar TS zeker wat aan heeft vier maanden geleden. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavaeolus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-07 14:25
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]
Trouwens, daat gaat het ook helemaal niet om. Het punt was dat je gewoon niet moet betalen met 'apps', 'links', of andere exotische betaalmethoden die normale mensen niet gebruiken. Er zal altijd geskimmed en gescammed worden, en door iets exotisch te kiezen neemt die kans 100x toe.
Betalen via apps is exotisch? Betalen via links i.e. iDEAL is exotisch? Iets dat miljoenen keren per dag gebruikt wordt is niet echt exotisch te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-07 14:45
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]

"Jep, want de ING app is zo slecht beveiligd dat je daarmee opgelicht kan worden natuurlijk" 8)7

Trouwens, daat gaat het ook helemaal niet om. Het punt was dat je gewoon niet moet betalen met 'apps', 'links', of andere exotische betaalmethoden die normale mensen niet gebruiken. Er zal altijd geskimmed en gescammed worden, en door iets exotisch te kiezen neemt die kans 100x toe.
Daar gaat het wel om. Jij geeft aan dat je makkelijk een man in the middle attack kan uitvoeren op iDEAL, dan ben ik nieuwsgierig hoe je dat denkt te doen, er is een reden dat het door bijna alle webshops wordt gebruikt, niet omdat het zo makkelijk te breken is als jij het laat lijken.
Dan moet je niet opeens van onderwerp veranderen :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Lavaeolus schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Betalen via apps is exotisch? Betalen via links i.e. iDEAL is exotisch? Iets dat miljoenen keren per dag gebruikt wordt is niet echt exotisch te noemen.
Bij webshops. Als een consument op marktplaats of iemand bij wie ik thuis iets ophaal ineens met een iDeal link aan komt zetten gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Een normaal iemand heeft zoiets niet.
corset schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:00:
[...]

Daar gaat het wel om. Jij geeft aan dat je makkelijk een man in the middle attack kan uitvoeren op iDEAL, dan ben ik nieuwsgierig hoe je dat denkt te doen, er is een reden dat het door bijna alle webshops wordt gebruikt, niet omdat het zo makkelijk te breken is als jij het laat lijken.
Dan moet je niet opeens van onderwerp veranderen :)
Iets met Javascript die je pagina (en dus bedrag) gewoon aanpast? Of een echte man-in-the-middle? (ik communiceer met jouw website, de website voert vervolgens een andere betaling uit door te communiceren met iDeal; natuurlijk kun je dat zien door de browser-pagina te controlleren maar dat zal echt niet iedereen doen). Bij webshops draait het toch ook gewoon om vertrouwen? Webshops proberen je niet te skimmen of een ander bedrag in te voeren. Ik geloof dat er technische mogelijkheden genoeg zijn om een andere pagina voor te schotelen dan dat er daadwerkelijk met de bank gecommuniceerd wordt, indien ik je met een 'link' in eerste instantie naar mijn server kan krijgen en als je die pagina vervolgens vertrouwd. -> Ofwel, precies hetzelfde principe als hier met een 'app' gebeurd is, maar dan via een browser.
Ik vind de discussie over en weer van soort betalen wel interesant, maar als dit soort niveau dan langskomt, wow...
Tsja...
job schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:11:
[...]
Wat zou jouw ideale oplossing zijn Shadow?
'Gewoon' overmaken naar een rekeningnummer. Rekeningnummer + naam eerst Googlen (even de Facebook bekijken, kijken of het rekeningnummer niet op opgelicht.nl etc. voorkomt). Nieuwe bankrekeningen openen is niet zo makkelijk (en niet te doen zonder ID), dus een oplichter zal na een paar keer wel op internet tevoorschijn komen met rekeningnummer, of moet veel katvangers hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 07-03-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07 09:20
van ING naar ING staat er volgens mij vrijwel direct op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:28

NSG

Je weet niks!

CurtPoindexter schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:21:
[...]

God wauw, bedankt Captain Hindsight, dit is superhandig na alle 2 miljoen tips van dezelfde strekking die TS ookal heeft gehad. _/-\o_ _/-\o_

Dit is echt een superhandige tip waar TS zeker wat aan heeft vier maanden geleden. oOo
Daarnaast is het niet echt slim om op de website van je bank in te loggen op een apparaat van iemand, waarvan je niet weet of je die persoon kan vertrouwen, iets met key-loggers enzo..

En dat zeker niet bij de ING i.v.m. de herbruikbare tan-codes.
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Bij webshops. Als een consument op marktplaats of iemand bij wie ik thuis iets ophaal ineens met een iDeal link aan komt zetten gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Een normaal iemand heeft zoiets niet.
Dan loop jij echt achter de feiten aan. Tegenwoordig is het doodnormaal dat de gewone consument ook betaalverzoeken via iDeal kan versturen. Het kan met Bunq, ING, Tikkie(ABN), grppy(Rabo), en vast nog wel meer.

[ Voor 31% gewijzigd door NSG op 07-03-2017 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lavaeolus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-07 14:25
ik communiceer met jouw website, de website voert vervolgens een andere betaling uit door te communiceren met iDeal
Maar zo werkt iDEAL dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Heel mooi dat ze gepakt zijn, veel succes met de verdere afhandeling!
Lijkt mij dat je alsnog het afgesproken bedrag van die twee kan vorderen.

Trouwens, stoer dat je dit durfde te delen, bedankt voor de opfriscursus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
[...]

Lolwat? Onder welke steen heb jij de afgelopen 2 jaar geleefd?
[...]

'Gewoon' overmaken naar een rekeningnummer. Rekeningnummer + naam eerst Googlen (even de Facebook bekijken, kijken of het rekeningnummer niet op opgelicht.nl etc. voorkomt). Nieuwe bankrekeningen openen is niet zo makkelijk (en niet te doen zonder ID), dus een oplichter zal na een paar keer wel op internet tevoorschijn komen met rekeningnummer, of moet veel katvangers hebben.
Nogmaals: Lolwat? Nieuwe bankrekening + iban openen is letterlijk 3x klikken in je bankieren-app. "even de facebook bekijken" srsly? Nooit van social engineering gehoord?
Juist deze manier van overmaken is wat tot de in dit topic beschreven oplichting geleid heeft. Gebruik alsjeblieft gewoon betaalverzoeken, echt dat is de enige veilige manier. Ik zou niet eens meer weten hoe ik anders transacties moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lavaeolus schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Het is in die vorm 'exotisch' dat het niet het traditionele praktische betaalmiddel volgt en zeker niet 'simpel' te bepalen of iets wel of niet echt is. Als iemand jou een screenshot van een betaling laat zien, weet jij welke 'app' dit is of tot welke bank, of deze bank deze app wel heeft? Tuurlijk, ING, Rabo, ABN, maar we leven ook in de tijd dat elke 3 maanden er wel weer een nieuwe bank bijkomt met zijn eigen app, screenshots en bevestigingen.

En dan nog even niet al die 'easy betaal' apps als tickie, grappy, of weet ik hoe al die apps mogen heten.

Andersom met ideal betalingen, de toegankelijkheid waarmee je nu een nep-idealsite voor jezelf kan opzetten en beetje mooi proxy werk, of je moet zo skeptisch zijn dat je de koper ook uitsluitend op jouw PC/tablet de betaling laat doen? (met visa-versa oplichtingsmogelijkheden). En hoe 'simpeler' de persoon (sorry, nofi), hoe makkelijker dit is.

Email is precies hetzelfde verhaal, email apps op telefoon moeten mooi en simpel zijn, emailheader? Who cares, als het maar snel en mooi is, boeit het dat het via andere server komt, boeit het van wie dat mailtje echt is? Dus een beetje phisingmail (die door de filter gaat) is niet eens zichtbaar nep, de snelheid waarmee URL's in je telefoon verdwijnen is makkelijk om nep-sites te maskeren.

Oplichting is eigenlijk de zwarte vorm van goochelen, je denkt zijn kaarttruc meteen door te hebben, maar merkt totaal niet dat je horloge zojuist gejat is.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 07-03-2017 17:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Juist, want iedereen met de ING app is raar. Daarin maak je in een paar klikken zo'n betaalverzoek aan. Erg handig, want iemand betaald kun je dan niet je geld meer terughalen. Als verkoper ben je dus erg zeker van je zaak. Dat jij zulke "nieuwe" dingen niet kent, daar kan de rest niks aan doen. Als iemand mij 500+ euro cash zou geven, dan zou ik liever hebben dat ie digitaal betaald. Heeft weinig te maken met nieuw of raar, maar een stukje zekerheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

DunaxNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:38:
[...]

Ik heb geen idee, de politie heeft nog niets laten weten. Vorige week werd mij in ieder geval verteld dat ik wel iets kan verwachten. Voor nu wordt het geld en 'gekochte' waren als bewijsmateriaal bewaard. Er bestaat natuurlijk ook een kans dat mijn Macbook ondertussen doorverkocht is.
Uit eigen ervaring (en volgens mij werkt het vandaag de dag niet anders? Al weet ik dat niet 100% zeker).
Hier gaat de 'Pluk ze' wet van toepassing zijn. Zodra de jongens daadwerkelijk veroordeeld worden zal bij de veroordeling tevens opgenomen worden dat ze slachtoffers schadeloos moeten stellen en dus dat ze jou alsnog moeten betalen (hou dit wel in de gaten, mocht dit niet gebeuren dan heb je nog mogelijkheden om zelf een schadevergoeding te eisen middels het civiele recht). Lastige bij dit soort zaken is alleen dat dit soort draaideur criminelen vaak het geld al lang niet meer hebben. En van een kale kip kun je niet plukken!
De schadevergoeding wordt dan bij het CJIB neergelegd. Zij gaan dan geld innen bij de dader en aan jou uitkeren. Zij kunnen dit doen door bv. een deel van een eventuele uitkering in te laten houden, mar ook door eventuele bezittingen van de daders richting de politieveilingen te brengen. Wel relevant: indien de jongens detentie krijgen gaat een uitkering (en dus ook de inhouding daarop) pas lopen nadat ze weer op vrije voeten zijn. Hou er dus rekening mee dat het wel eens lang kan gaan duren voor je het geld terug hebt!!
(Voor het idee: ik ben ooit opgelicht bij de aankoop van een laptop van ca. 300 euro, heb dit via CJIB terug gekregen met ruim 5 euro per maand vanaf het moment dat de dader weer uit detentie was... Heeft dus een paar jaar geduurd!).

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 07-03-2017 17:24 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
SinergyX schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:58:
[...]

En dan nog even niet al die 'easy betaal' apps als tickie, grappy, of weet ik hoe al die apps mogen heten.

Andersom met ideal betalingen, de toegankelijkheid waarmee je nu een nep-idealsite voor jezelf kan opzetten en beetje mooi proxy werk, of je moet zo skeptisch zijn dat je de koper ook uitsluitend op jouw PC/tablet de betaling laat doen? (met visa-versa oplichtingsmogelijkheden). En hoe 'simpeler' de persoon (sorry, nofi), hoe makkelijker dit is.
Volgens mij (maar ik heb de app nog nooit gebruikt), verstuur je met Tikkie een iDeal link naar de tegenpartij. Die opent de link, betaalt via het iDeal gedeelte via zijn eigen bank. Als de iDeal transactie goed is uitgevoerd, ontvang je daar volgens mij (direct?) een bericht in de Tikkie app.

Dan kun je wel het hele ideal / bankapp faken. Maar als je geen bericht binnen krijgt via de Tikkie app, dan weet je meteen dat het nep is. Enige wat ik mij dan afvraag is of een iDeal betaling teruggedraaid kan worden door de bank. Maar als dat laatste niet kan, dan lijkt een app als Tikkie redelijk waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Robkazoe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:31:
[...]

Volgens mij (maar ik heb de app nog nooit gebruikt), verstuur je met Tikkie een iDeal link naar de tegenpartij. Die opent de link, betaalt via het iDeal gedeelte via zijn eigen bank. Als de iDeal transactie goed is uitgevoerd, ontvang je daar volgens mij (direct?) een bericht in de Tikkie app.

Dan kun je wel het hele ideal / bankapp faken. Maar als je geen bericht binnen krijgt via de Tikkie app, dan weet je meteen dat het nep is. Enige wat ik mij dan afvraag is of een iDeal betaling teruggedraaid kan worden door de bank. Maar als dat laatste niet kan, dan lijkt een app als Tikkie redelijk waterdicht.
Klopt, in de basis is het principe wat bv bij PayPal ook met betaal-links doet, na fiat van betaling (dat geval in ideal), daar komt reactie uit en 'winkel' (of dus tikkie) krijgt bericht dat het goed is.

Maar als jij niets krijgt, kan de koper dit ook gooien op jouw app of mogelijk storing, hij laat vervolgens z'n telebanken zien waar daadwerkelijk het bedrag is afgeschreven, wat doe je dan? Of nog erger, wat als de koper jou opeens neerzet als oplichter? Doen alsof hij netjes betaald, jij loopt de boel te neppen door te zeggen dat je niets binnen krijgt. Niets is feilloos en elke situatie is in bepaalde mate te sturen. Oplichting gaat ook niet zwart-wit, goede oplichter weet juist in zulke situaties te handelen.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 07-03-2017 17:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 16:36
kazz1980 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Uit eigen ervaring (en volgens mij werkt het vandaag de dag niet anders? Al weet ik dat niet 100% zeker).
Hier gaat de 'Pluk ze' wet van toepassing zijn. Zodra de jongens daadwerkelijk veroordeeld worden zal bij de veroordeling tevens opgenomen worden dat ze slachtoffers schadeloos moeten stellen en dus dat ze jou alsnog moeten betalen (hou dit wel in de gaten, mocht dit niet gebeuren dan heb je nog mogelijkheden om zelf een schadevergoeding te eisen middels het civiele recht). Lastige bij dit soort zaken is alleen dat dit soort draaideur criminelen vaak het geld al lang niet meer hebben. En van een kale kip kun je niet plukken!
De schadevergoeding wordt dan bij het CJIB neergelegd. Zij gaan dan geld innen bij de dader en aan jou uitkeren. Zij kunnen dit doen door bv. een deel van een eventuele uitkering in te laten houden, mar ook door eventuele bezittingen van de daders richting de politieveilingen te brengen. Wel relevant: indien de jongens detentie krijgen gaat een uitkering (en dus ook de inhouding daarop) pas lopen nadat ze weer op vrije voeten zijn. Hou er dus rekening mee dat het wel eens lang kan gaan duren voor je het geld terug hebt!!
(Voor het idee: ik ben ooit opgelicht bij de aankoop van een laptop van ca. 300 euro, heb dit via CJIB terug gekregen met ruim 5 euro per maand vanaf het moment dat de dader weer uit detentie was... Heeft dus een paar jaar geduurd!).
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Hopelijk krijg ik snel een bericht van de politie met meer informatie. :) Ik zal dan ook laten weten wat eruit is gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

kazz1980 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Kan me voorstellen dat het iedere maand weer feest was als er iedere keer zo'n enorm schip met geld binnenkomt... 8)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 22-07 14:40
NSG schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:20:
[...]

En dat zeker niet bij de ING i.v.m. de herbruikbare tan-codes.

[...]
leg uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
*knip* Die off-topic discussie is nu wel uitgekauwd en voegt niets toe aan dit topic.

Verder: Stuur een betaal link.

[ Voor 80% gewijzigd door naitsoezn op 09-03-2017 08:27 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Pietervs schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:53:
[...]

Kan me voorstellen dat het iedere maand weer feest was als er iedere keer zo'n enorm schip met geld binnenkomt... 8)
Nou, heel eerlijk? Toch wel een beetje.... Financieel werd ik niet bijster gelukkig van deze regeling. Maar de wetenschap dat de eikel dader iedere maand dat ik die paar euro kreeg dus ook weer op een houtje had moeten bijten om al zijn slachtoffers terug te betalen... Dat was toch een maandelijks vreugde momentje O-)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:26
Op loopafstand weet ik bij mij wel een aantal pinautomaten te vinden. Waarom niet met een potentiele koper naar een pinautomaat lopen? Wanneer ik iets via marktplaats / v&a koop en het kom ophalen pin ik eerst het bedrag. Handiger voor mij en handiger voor de verkoper.

Als je bang bent voor vals geld, er zijn detectie pennen, lampen die je kan gebruiken.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Beneveerg schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:23:

Als je bang bent voor vals geld, er zijn detectie pennen, lampen die je kan gebruiken.
...en inmiddels is er vals geld in omloop dat daarmee niet te detecteren is.

Bovendien, dan zit je ineens met een lading contant geld. Hoe irritant is dat? Moet je dat weer mee zien te nemen zonder kwijt te raken en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:22

Roozzz

Plus ultra

mcDavid schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:44:
[...]

...en inmiddels is er vals geld in omloop dat daarmee niet te detecteren is.

Bovendien, dan zit je ineens met een lading contant geld. Hoe irritant is dat? Moet je dat weer mee zien te nemen zonder kwijt te raken en zo...
Bron?
Bij vals geld zie/voel je eigenlijk altijd per direct dat het vals is. De combinatie van papier, inkt en textuur is kennelijk erg lastig na te maken. Om nog maar niet te spreken van de tig beveiligingskenmerken die erin zitten...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Bron?
Bij vals geld zie/voel je eigenlijk altijd per direct dat het vals is. De combinatie van papier, inkt en textuur is kennelijk erg lastig na te maken. Om nog maar niet te spreken van de tig beveiligingskenmerken die erin zitten...
Grappig dat er blijkbaar toch zoveel mensen intrappen. Terwijl je eigenlijk direct kan zien en voelen dat het vals is?

Dat betekent dat jij jouw unieke talent om vals geld te herkennen in zou moeten zetten om nou eindelijk eens een einde te maken aan de omloop en aanwezigheid van vals geld!

Of wellicht is het niet zo makkelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:22

Roozzz

Plus ultra

CurtPoindexter schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:55:
[...]

Grappig dat er blijkbaar toch zoveel mensen intrappen. Terwijl je eigenlijk direct kan zien en voelen dat het vals is?

Dat betekent dat jij jouw unieke talent om vals geld te herkennen in zou moeten zetten om nou eindelijk eens een einde te maken aan de omloop en aanwezigheid van vals geld!

Of wellicht is het niet zo makkelijk..
Mijn dank voor de ad hominem. :/

Ik denk dat mensen er alleen intrappen in een drukke, haastige of stressvolle situatie. Waar ze niet echt kijken naar datgene dat ze in hun hand gedrukt krijgen. Maar volgens mij lukt dit echt niet als je thuis iets verkoopt en afrekent. Zeker als het om wat grotere bedragen gaat, tellen mensen echt wel even goed wat ze ontvangen.

Je moet het probleem trouwens niet overdrijven. Er zijn vorig jaar een goede 66.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Met 18 miljard biljetten in omloop in NL, is de kans dat je ermee te maken krijgt nihil.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Mijn dank voor de ad hominem. :/

Ik denk dat mensen er alleen intrappen in een drukke, haastige of stressvolle situatie. Waar ze niet echt kijken naar datgene dat ze in hun hand gedrukt krijgen. Maar volgens mij lukt dit echt niet als je thuis iets verkoopt en afrekent. Zeker als het om wat grotere bedragen gaat, tellen mensen echt wel even goed wat ze ontvangen.

Je moet het probleem trouwens niet overdrijven. Er zijn vorig jaar een goede 66.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Met 18 miljard biljetten in omloop in NL, is de kans dat je ermee te maken krijgt nihil.
Ik heb vanuit m'n werk ook wel eens valse biljetten in handen gekregen, maar die zijn echt niet allemaal eenvoudig te herkennen. Sommigen pik je er gelijk uit, maar anderen moet je echt aan een uitgebreid onderzoek onderwerpen voor je het ziet, en zelfs dan is het lastig.

Dus als iemand €1000 komt afrekenen in contanten is het lastig om die 20 briefjes van €50 allemaal zo uitgebreid te onderzoeken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:12:
[...]

En hoeveel gevallen van oplichting via elektronische verkooptrucs waren er vorig jaar bekend? Ook 66.000? Lijkt me niet.
Ik ben geen expert op het gebied van bankbiljetten en ben ook absoluut niet van plan dat te worden. En al helemáál niet van plan om er speciale apparatuur voor aan te schaffen voor die paar keer per jaar dat ik iets 2e hands (ver)koop. Zeker omdat er een prima en veilig en véél makkelijker alternatief bestaat waar ik alleen mijn smartphone en de bunq-app voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik zat even op security.nl (ja, loop wat achter met "nieuws" checken) en kwam dit bericht tegen. Moest gelijk aan dit topic denken. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:52

Angeloonie

Cheeseburger Addict

musiman schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:05:
Ik zat even op security.nl (ja, loop wat achter met "nieuws" checken) en kwam dit bericht tegen. Moest gelijk aan dit topic denken. :)
Scroll eens terug naar 7 maart :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ah s..t, had ik gedaan maar waarschijnlijk was mijn bril heel smerig.

Maar ja, ik ben vooralsnog wel heel benieuwd wat voor straf deze jongens gaan krijgen én of ze de door hun benadeelde slachtoffers netjes alles terug "mogen" betalen.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 10:33
Hoi allemaal,

Uiteraard lees ik dit draadje te laat. Ik ben er op dezelfde manier ingetrapt als de initiator van dit topic.

Bij mij ging het om een nette Macbook Pro 13" uit 2015, de vermeende koper heeft uitsluitend telefonisch contact gezocht en bood de vraagprijs (die naar mijn inziens goed was) de jonge *knip* (voor zover dat zijn echte naam is) kwam vanuit Abcoude (als dat waar is) de laptop bij mij thuis in Den Bosch komen ophalen. Hij heeft de laptop bekeken en ging over tot de betaling. De handelingen die hij op zijn telefoon verrichten leken legitiem, ik zag een ing-achtige login, een saldo en een betaal scherm. Hierna liet hij mij de afschrijving op zijn toestel zien en ik mocht er een foto van maken. Het zag er goed uit en heb hem met de laptop laten vertrekken. Achteraf toen ik het screenshot nog eens goed bekeek vielen mij een aantal zaken op:
- Geen dataverbinding
- De klok stond op 14:24 (terwijl het 22:00 was)
- Afgelopen transacties waren: een van dezelfde dag (Albert Hein) en een van 19 februari, mediamarkt.

Het screenshot lijkt sterk op de foto die geplaatst is op
http://www.apparatuurverz...hting-via-namaak-app.html

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, maar de gedachte "dit overkomt mij niet" is niet meer van toepassing. Ik heb uiteraard aangifte gedaan en op mijn icloud account de laptop laten vergrendelen, voor zover dat helpt als ik het account van de laptop heb verwijderd.

Ik weet niet of het toegestaan is maar hier zijn de gegevens die ik heb
*knip* nee, niet doen.

Ik zet deze post niet om te klagen maar om te waarschuwen dat deze gasten nog steeds (of weer) bezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 20-04-2017 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 12:04
@willemoldemans : wanneer was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even een vraag, maar waarom (ik neem aan dat een MBP voor redelijk wat geld weggaat) accepteer je iets anders dan of cash geld of geld op jouw rekening?

Ik heb bijv geen idee hoe de bunq app eruit zou moeten zien, of de knab app, of de rabo-app of ...
En eerlijk gezegd interesseert het me ook niet echt hoe die eruit zien.

Je mag van te voren vragen welke bank ik heb zodat je de mogelijkheden kan overzien om het geld op mijn rekening te krijgen. Maar iets van grote waarde gaat niet mijn deur uit totdat ik of cash heb of het op mijn rekening staat.
Wil je het met een reguliere overboeking doen, geen probleem, dan kan je vandaag komen kijken en dan mag je morgen of overmorgen terugkomen als het geld op mijn rekening staat om het goed op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 01:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Mee eens, het idee van zo'n frauduleuze app is dat het geld meteen op je rekening zou moeten verschijnen wanneer je allebei dezelfde bank hebt; het is dan een kleine moeite om even te checken of het ook daadwerkelijk op je rekening gearriveerd is.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
Kid Buu schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:57:
Mee eens, het idee van zo'n frauduleuze app is dat het geld meteen op je rekening zou moeten verschijnen wanneer je allebei dezelfde bank hebt; het is dan een kleine moeite om even te checken of het ook daadwerkelijk op je rekening gearriveerd is.
Dat klopt ook maar het is (hoe naïef ook) dan waarschijnlijk ook de reden dat ze een ING app gebruiken, ik heb gelezen dat er ook Rabo-fake-apps op de markt zijn. de transfer naar een vreemde bank <-> ING duurt minimaal een dag. de volgende keer ga ik op enkel een iDeal achtige transactie of cash accepteren.

Dit is afgelopen dinsdag (18-april) gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

willemoldemans schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:51:
[...]
de volgende keer ga ik op enkel een iDeal achtige transactie of cash accepteren.
Gewoon op je eigen rekening kijken met je eigen app en je hoeft geen andere manieren te bedenken waar je ook weer mee opgelicht gaat worden. De naïviteit van sommigen blijft me echt verbazen, het is haast alsof je zelf een markt voor oplichters creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 20:19

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij mij is het gewoon bij dezelfde bank overmaken en dan in de app kijken en anders vertel ik waar de dichtstbijzijnde pinautomaat is.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
willemoldemans schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:51:
[...]
de transfer naar een vreemde bank <-> ING duurt minimaal een dag. de volgende keer ga ik op enkel een iDeal achtige transactie of cash accepteren.
Daarom ook mijn laatste zin : Wil je het met een reguliere overboeking doen, geen probleem, dan kan je vandaag komen kijken en dan mag je morgen of overmorgen terugkomen als het geld op mijn rekening staat om het goed op te halen.

Ik vind het niet mijn probleem om te zorgen dat de ander zijn spullen direct meekrijgt als ik niet direct geld heb.
Vermeld dit ook gewoon netjes van te voren en je hebt geen probleem.

Enkel wat mensen die gaan mekkeren dat ze 3 uur in de auto moeten zitten oid om het op te halen en dat ze dat geen 2x willen doen etc (kan ik compleet begrijpen, oftewel mijn devies is zorg dat ik het geld op tijd heb, anders heb je pech).

Maarja, ik ben dan ook zo'n hork waarbij als iemand aan de deur staat en zegt een tientje tekort te komen en of ik niet een tientje korting kan geven waar dan spontaan de prijs met een tientje extra omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 09:01

Croga

The Unreasonable Man

Tsja.... Uiteindelijk is er geen enkelvoudig oplossing voor dit soort zaken.....

Ik heb laatst ook een Macbook Pro verkocht. Ook hier wilde de koper graag met de app betalen. Het verschil was wel dat ik de macbook bij hem heb afgeleverd, hij al jaren op Tweakers actief is en enkele tientallen positieve reviews heeft.

Zelfs zijn melding dat zijn overboeking van een zakelijke rekening kwam en daarom wat langer ging duren was voor mij geen rode vlag. Het heeft alles bij elkaar inderdaad 2 uur geduurt voordat ik mijn geld had.

Ja, je moet jezelf beschermen tegen fraude. Maar kijk ook en vooral naar de context. Soms kun je van te voren er redelijk van uit gaan dat iemand betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Croga schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:32:
Tsja.... Uiteindelijk is er geen enkelvoudig oplossing voor dit soort zaken.....
Als ik het goed begrijp tegenwoordig wel in de vorm van ideal van bunq / tikkie van abn en weet ik veel wat niet allemaal, alleen het zijn allemaal eigen implementaties van bank tot bank lijkt het waardoor het geen grote publiciteit krijgt.
Ik heb laatst ook een Macbook Pro verkocht. Ook hier wilde de koper graag met de app betalen. Het verschil was wel dat ik de macbook bij hem heb afgeleverd, hij al jaren op Tweakers actief is en enkele tientallen positieve reviews heeft.

Zelfs zijn melding dat zijn overboeking van een zakelijke rekening kwam en daarom wat langer ging duren was voor mij geen rode vlag. Het heeft alles bij elkaar inderdaad 2 uur geduurt voordat ik mijn geld had.

Ja, je moet jezelf beschermen tegen fraude. Maar kijk ook en vooral naar de context. Soms kun je van te voren er redelijk van uit gaan dat iemand betrouwbaar is.
Context kan verraderlijk zijn en hoe groter het bedrag hoe verraderlijker die kan zijn.
Iemand kan 10 jaar goed in de slappe was gezeten hebben en perfecte reputatie opgebouwd hebben maar nu aan lager wal beland zijn en proberen mensen op te lichten.

Kijk, het is uiteraard een afweging die ieder voor zich moet maken en we moeten het probleem ook niet groter maken dan het is (ik meen dat oplichting in minder dan 1% van de gevallen gebeurt).
Oftewel je hoeft niet overal rode vlaggen te zien.

Alleen toch hanteer ik liever het principe : gelijk oversteken: ik het geld, jij de goederen.
Ipv jij het geld geplaatst in cyberspace en ik voorlopig niets, terwijl jij de goederen hebt.
En met een beetje planning is dat ook makkelijk te doen als koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 16:36
willemoldemans schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:38:
Hoi allemaal,

Uiteraard lees ik dit draadje te laat. Ik ben er op dezelfde manier ingetrapt als de initiator van dit topic.

Bij mij ging het om een nette Macbook Pro 13" uit 2015, de vermeende koper heeft uitsluitend telefonisch contact gezocht en bood de vraagprijs (die naar mijn inziens goed was) de jonge [mbr]*knip*[/] (voor zover dat zijn echte naam is) kwam vanuit Abcoude (als dat waar is) de laptop bij mij thuis in Den Bosch komen ophalen. Hij heeft de laptop bekeken en ging over tot de betaling. De handelingen die hij op zijn telefoon verrichten leken legitiem, ik zag een ing-achtige login, een saldo en een betaal scherm. Hierna liet hij mij de afschrijving op zijn toestel zien en ik mocht er een foto van maken. Het zag er goed uit en heb hem met de laptop laten vertrekken. Achteraf toen ik het screenshot nog eens goed bekeek vielen mij een aantal zaken op:
- Geen dataverbinding
- De klok stond op 14:24 (terwijl het 22:00 was)
- Afgelopen transacties waren: een van dezelfde dag (Albert Hein) en een van 19 februari, mediamarkt.

Het screenshot lijkt sterk op de foto die geplaatst is op
http://www.apparatuurverz...hting-via-namaak-app.html

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, maar de gedachte "dit overkomt mij niet" is niet meer van toepassing. Ik heb uiteraard aangifte gedaan en op mijn icloud account de laptop laten vergrendelen, voor zover dat helpt als ik het account van de laptop heb verwijderd.

Ik weet niet of het toegestaan is maar hier zijn de gegevens die ik heb
[Mbr]*knip* nee, niet doen. [/]

Ik zet deze post niet om te klagen maar om te waarschuwen dat deze gasten nog steeds (of weer) bezig zijn.
Dat is wel zuur. Nu moet je ook maar hopen dat er genoeg meldingen binnenkomen uit jouw omgeving en een matchende omschrijving van de daders.

In mijn geval zijn de daders inmiddels opgepakt, heb ik een pak papier thuisgestuurd gekregen (waarde invullen e.d.) en moest ik aangeven of ik up to date gehouden wil worden van de zaak. Er waren 16 andere gedupeerden. Tot op heden heb ik niks vernomen, dus er zal wel een tijd overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 21-07 16:47
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:56:
[...]

Geloof mij. Ik voel mij heel erg dom. Het leek allemaal legitiem te zijn vanwege zijn ING app.

Ik wilde gewoon even mijn domheid delen met anderen en erop wijzen dat er ook oplichters zijn met nep ING apps.
Njah als iemand bij mij aankomt en zegt 'ing naar ing een paar uren'
Dan weet ik al voldoende. Terug de laptop en toedeloe

(immers iedereen kan snel een app clone zonder de echte functies in elkaar frutselen binnen een uurtje)

[ Voor 9% gewijzigd door osmosis op 20-04-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
osmosis schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:10:
[...]
(immers iedereen kan snel een app clone zonder de echte functies in elkaar frutselen binnen een uurtje)
Nee hoor, zou niet weten waar te beginnen :+

Maar zoals al vaker gezegd in dit topic, Tikkie van de ABN werkt perfect, Jij stuurt het betaalverzoek uit, en krijgt instant bevestiging als het is overgemaakt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Malfunctions schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:43:
[...]

Nee hoor, zou niet weten waar te beginnen :+

Maar zoals al vaker gezegd in dit topic, Tikkie van de ABN werkt perfect, Jij stuurt het betaalverzoek uit, en krijgt instant bevestiging als het is overgemaakt.
Bunq idem dito. Betalingen realtime ontvangen vanaf iedere bank dmv een 06-nummer of e-mailadres. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-06 09:53

darkfader

h4x0r

hcQd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:50:
[...]

Op wat voor manier gaat dat meer zekerheid geven? Het enige wat dit doet is een QR-code genereren waarmee iemand een betalingsopdracht kan importeren. Aangezien die QR-code gestandaardiseerd is is het simpel om dit ook in een nep-app te integreren.
Er zou dan idd "app2app" communicatie moeten zijn. Er is al wel "web2app" communicatie mogelijk. Het zou dus eigenlijk al moeten kunnen, vind ik.

b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
DunaxNL schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:00:
[...]

Dat is wel zuur. Nu moet je ook maar hopen dat er genoeg meldingen binnenkomen uit jouw omgeving en een matchende omschrijving van de daders.

In mijn geval zijn de daders inmiddels opgepakt, heb ik een pak papier thuisgestuurd gekregen (waarde invullen e.d.) en moest ik aangeven of ik up to date gehouden wil worden van de zaak. Er waren 16 andere gedupeerden. Tot op heden heb ik niks vernomen, dus er zal wel een tijd overheen gaan.
Ik had berichten op de interwebs gelezen dat er inderdaad een aantal keer arrestaties zijn gedaan. fijn dat het in iedergeval erkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-07 11:36
Malfunctions schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:43:
[...]
Een betaalverzoek maken via de ING app werkt ook prima de betaling kan dan via de ING Mobiel Bankieren App of iDEAL betaald worden :). En het staat direct op je rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door Sinus_rhythm op 20-04-2017 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 912027

Als klap op de vuurpijl meld ik me ook maar even. Mij is gisteren hetzelfde overkomen.
Gezien het verhaal van dunaxnl en willemoldemans, durf ik met zekerheid te zeggen dat het dezelfde jongens waren.

Binnen een uur op de stoep staan, kwamen uit Abcoude (zeiden ze) zelfde ING app.

Ze zagen dat ik camera's buiten had hangen en hadden hun auto buiten beeld gezet. Ze zijn er binnen echter 1 vergeten dus ik heb ze op beeld staan!!

Ik heb zelf een bedrijf en ben erg oplettend maar soms lukt 't ze toch. Zo zie je maar weer. Ging in dit geval om een tv van 1000,-

Als iemand wat meer info heeft over deze jongens dan hoor ik dat graag, samen staan we sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:59
Anoniem: 912027 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 00:01:
Als klap op de vuurpijl meld ik me ook maar even. Mij is gisteren hetzelfde overkomen.
Gezien het verhaal van dunaxnl en willemoldemans, durf ik met zekerheid te zeggen dat het dezelfde jongens waren.

Binnen een uur op de stoep staan, kwamen uit Abcoude (zeiden ze) zelfde ING app.

Ze zagen dat ik camera's buiten had hangen en hadden hun auto buiten beeld gezet. Ze zijn er binnen echter 1 vergeten dus ik heb ze op beeld staan!!

Ik heb zelf een bedrijf en ben erg oplettend maar soms lukt 't ze toch. Zo zie je maar weer. Ging in dit geval om een tv van 1000,-

Als iemand wat meer info heeft over deze jongens dan hoor ik dat graag, samen staan we sterker.
Dan zien we ze met een beetje geluk over 5 maanden bij opsporing verzocht. In de tussentijd nog meer slachtoffers maken. Ik hoop dat de politie deze beelden voorlegt aan soort gelijke meldingen. Als blijkt dat het deze gasten zijn, meteen online pleuren (met een balkje) na een week volledig openbaren.

Hoewel ik van mening ben dat de politie ze best meteen zonder een balkje online mag gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb een bedrijf en na melden bij de politie mag ik het gewoon online plaatsen. Heb maandag afspraak bij de politie.
Ze wilden de beelden graag zien dus ben benieuwd, helaas weet ik dat in realiteit dit niet veel gaat brengen.
Na maandag zal ik wel een update plaatsen met de foto's erbij.

Als er nog mensen zijn die onlangs dit hebben meegemaakt met deze twee jongens dan stuur maar bericht. Heb al 1 match dus die aangifte neem ik gelijk mee als ik er zit maandag.

Ik heb gelukkig genoeg beeldmateriaal dus de politie kan dit niet negeren vindt ik.

Het liefst had ik het kenteken er nog bij maar dat is onduidelijk te zien. Het was wel de groene skoda fabia die hier al vaker vermeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:59
Anoniem: 912027 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:16:
Ik heb een bedrijf en na melden bij de politie mag ik het gewoon online plaatsen. Heb maandag afspraak bij de politie.
Ze wilden de beelden graag zien dus ben benieuwd, helaas weet ik dat in realiteit dit niet veel gaat brengen.
Na maandag zal ik wel een update plaatsen met de foto's erbij.

Als er nog mensen zijn die onlangs dit hebben meegemaakt met deze twee jongens dan stuur maar bericht. Heb al 1 match dus die aangifte neem ik gelijk mee als ik er zit maandag.

Ik heb gelukkig genoeg beeldmateriaal dus de politie kan dit niet negeren vindt ik.

Het liefst had ik het kenteken er nog bij maar dat is onduidelijk te zien. Het was wel de groene skoda fabia die hier al vaker vermeld is.
Zet het aub op Dumpert, dan vergroot je de pakkans aanzienlijk.

Wat is de kwaliteit van je beeldmateriaal? Goede HD beelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik ga het zeker op dumpert zetten, en op Facebook. Het beeld is niet haarzuiver omdat het niet licht was in mijn hal, maar goed genoeg om ze te herkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 17:04
Beelden bij GeenStijl van een stuk stront dat ook op deze manier koopt. Is dit dezelfde persoon als in dit draadje?

http://www.geenstijl.nl/m...17/06/laptopdiefstal.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:40
Merkwaardig: net een ogenschijnlijk geinteresseerde koper die aangeeft ter plekke over te willen maken - maar nu niet meer bereikbaar is nadat ik aangeef dat mijn macbook pas mee gaat als ik het geld (op mijn rekening) heb. Zegt ABN klant te zijn.

Ben benieuwd of die nu geld pinnen is of dat dit een poging tot zo'n zelfde truc is.

Edit; kreeg net email van marktplaats dat ze de bieder hebben verwijderd. Hij wordt verdacht van oplichting, duidelijk dus.

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-06-2017 15:33 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 16:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Marktplaats is helaas een broedplaats van oplichters.
Ik heb laatst een fiets verkocht via marktplaats. Alléén contant betalen (ging om slechts 50 euro, en ik kan vals geld herkennen), en de fiets stond op de oprit. Als het even kan wil ik die lui niet in mijn huis.

Inderdaad is Tikkie of iets vergelijkbaars aan te raden voor overschrijvingen. Dan heb je meer zekerheid.
Paypal raad ik af omdat de koper de transactie met een kulsmoes zo terug kan draaien.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Nyarlathotep schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:46:
(ging om slechts 50 euro, en ik denk dat ik vals geld kan herkennen),
fixed that for you :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:30:
Merkwaardig: net een ogenschijnlijk geinteresseerde koper die aangeeft ter plekke over te willen maken -
Zou toch mooi zijn als iemand daar in mee gaat, de politie in een andere kamer laat zitten en bij ontdekking dat de app inderdaad nep is, de tussendeur opent....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

paQ

Pat911 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:39:
[...]

Zou toch mooi zijn als iemand daar in mee gaat, de politie in een andere kamer laat zitten en bij ontdekking dat de app inderdaad nep is, de tussendeur opent....
"Oh sorry! Verkeerde app..."

[ Voor 83% gewijzigd door paQ op 15-06-2017 08:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 09:01

Croga

The Unreasonable Man

Nyarlathotep schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:46:
Paypal raad ik af omdat de koper de transactie met een kulsmoes zo terug kan draaien.
Als je in Paypal geld overschrijft als "gift" heb je dat probleem niet.
Dat heeft als bijkomend voordeel dat Paypal geen kosten rekent voor de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:59
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:30:
Merkwaardig: net een ogenschijnlijk geinteresseerde koper die aangeeft ter plekke over te willen maken - maar nu niet meer bereikbaar is nadat ik aangeef dat mijn macbook pas mee gaat als ik het geld (op mijn rekening) heb. Zegt ABN klant te zijn.

Ben benieuwd of die nu geld pinnen is of dat dit een poging tot zo'n zelfde truc is.

Edit; kreeg net email van marktplaats dat ze de bieder hebben verwijderd. Hij wordt verdacht van oplichting, duidelijk dus.
In Welke omgeving praten we over.
Ben namelijk dit weekend ook opgelicht door iemand mer een abn nep app. Hij zei dat hij uit heerenveen kwam. Ben helaas al mij camera spul kwijt...
En geen geld..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
Renegade666 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:22:
[...]

Ben namelijk dit weekend ook opgelicht door iemand mer een abn nep app. Hij zei dat hij uit heerenveen kwam. Ben helaas al mij camera spul kwijt...
En geen geld..
:o erg zuur!!
Maar waarom accepteer je deze betaalwijze?

Ik hanteer gewoon de regel:
ophalen = cash
Versturen = overmaken vooraf (pas versturen als ik geld zie)

Blijft toch echt de veiligste manier en voorkom je dit soort trucjes.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Pat911 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:39:
[...]

Ze zijn wel voorzichtig en Marktplaats is lastig/niet te bereiken. Het lijkt ze na een decennium van oplichting faciliteren via hun platform nog steeds weinig te kunnen schelen. Deze vorm van oplichting staat niet eens vermeld in hun FAQ nota bene. Dat ik een bericht kreeg over een vermeende oplichting is 1 van de 8 poging die ik alleen gisteren al ontving. Wtf. 8)7

Overigens antwoord ik heel netjes:

"Dank voor je bod, hierbij akkoord! Voor wat betreft de betaling is overmaken prima, ik heb een bankrekening bij elke bank, dus kan direct zien of het erop staat."

Je raadt het nooit: 0 reacties. Niets. Noppes.
Renegade666 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:22:
[...]

En geen geld..
Waardeloos :-( App zag er zeker goed uit?
Had je nog wel een kenteken of iets dergelijks? Ik woon in een soort 'fuik', als ze hier zijn en er gaat iets mis komen ze nooit weg. Er hangt een camera, de buren kennen ons, dus ideale plek voor een ambush. Al voel ik er weinig voor om eigen rechter te gaan spelen, vind ik deze vorm van oplichting een nieuw niveau van smerigheid bereiken.

Typisch, de oplichters zeggen allemaal dat ze een ABN klant zijn. Ze hebben ook allemaal een account wat al jaren bestaat / actief is. Ik gok gestolen. Ik woon zelf in Hoorn, maar de oplichters hebben accounts waar als adres staat Diemen, Amsterdam, Hilversum en wat andere kleinere plaatsen. Redelijk willekeurig.

Taalgebruik is redelijk netjes, wat voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2qc1e9k.png

-> Hierover werd ik benaderd door Marktplaats

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/bf58bl.png

-> Deze deed me twijfelen, maar wilde PER SE overmaken van ABN naar mijn niet-ABN rekening.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29y5yl0.png

-> En als ik dit doe dan krijg ik geen reactie meer, een van meerdere :-)

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-06-2017 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
paQ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:03:
[...]

"Oh sorry! Verkeerde app..."
Ja, want dat is leuk, zo'n nep app. Lijkt mij een heterdaadje... en anders worden ze wel herkend door andere slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:57
is het niet mogelijk om gewoon een afspraak te maken en dan overhandigen aan de politie? als het om dezelfde persoon gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:47:
[...]

Ze zijn wel voorzichtig en Marktplaats is lastig/niet te bereiken. Het lijkt ze na een decennium van oplichting faciliteren via hun platform nog steeds weinig te kunnen schelen. Deze vorm van oplichting staat niet eens vermeld in hun FAQ nota bene. Dat ik een bericht kreeg over een vermeende oplichting is 1 van de 8 poging die ik alleen gisteren al ontving. Wtf. 8)7

Overigens antwoord ik heel netjes:

"Dank voor je bod, hierbij akkoord! Voor wat betreft de betaling is overmaken prima, ik heb een bankrekening bij elke bank, dus kan direct zien of het erop staat."

Je raadt het nooit: 0 reacties. Niets. Noppes.

[...]

Waardeloos :-( App zag er zeker goed uit?
Had je nog wel een kenteken of iets dergelijks? Ik woon in een soort 'fuik', als ze hier zijn en er gaat iets mis komen ze nooit weg. Er hangt een camera, de buren kennen ons, dus ideale plek voor een ambush. Al voel ik er weinig voor om eigen rechter te gaan spelen, vind ik deze vorm van oplichting een nieuw niveau van smerigheid bereiken.

Typisch, de oplichters zeggen allemaal dat ze een ABN klant zijn. Ze hebben ook allemaal een account wat al jaren bestaat / actief is. Ik gok gestolen. Ik woon zelf in Hoorn, maar de oplichters hebben accounts waar als adres staat Diemen, Amsterdam, Hilversum en wat andere kleinere plaatsen. Redelijk willekeurig.

Taalgebruik is redelijk netjes, wat voorbeelden:

[afbeelding]

-> Hierover werd ik benaderd door Marktplaats

[afbeelding]

-> Deze deed me twijfelen, maar wilde PER SE overmaken van ABN naar mijn niet-ABN rekening.

[afbeelding]

-> En als ik dit doe dan krijg ik geen reactie meer, een van meerdere :-)
Wel opvallend dat ze allemaal ABN (mis)gebruiken?
Dus als je zegt dat je ABN ook hebt, zouden ze ook al moeten afhaken waarschijnlijk :P

Edit:
Overigens vind ik het niet terecht dat Marktplaats hierop wordt aangesproken, ik bedoel je accepteert toch zelf deze vreemde manier van betaling, hoe moet Marktplaats ooit voorkomen dat iemand aan de deur bij iemand wilt "pinnen" :?
Ik vind dat je zelf hierin grote verantwoordelijkheid hebt, zoals gezegd, gewoon niet accepteren, heel simpel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 15-06-2017 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Martinusz schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:05:

Edit:
Overigens vind ik het niet terecht dat Marktplaats hierop wordt aangesproken, ik bedoel je accepteert toch zelf deze vreemde manier van betaling, hoe moet Marktplaats ooit voorkomen dat iemand aan de deur bij iemand wilt "pinnen" :?
Ik vind dat je zelf hierin grote verantwoordelijkheid hebt, zoals gezegd, gewoon niet accepteren, heel simpel :)
Rond de millennium wisseling - opa spreekt - maakte ik gebruik van 2ehands.nl. Daar kun je reviews bij verkopers en kopers achterlaten. Hier konden oplichters toentertijd al niet lang mee: want na 1 negatieve review was je weg, moest je een nieuw account aanmaken en wantrouwde iedereen je.

Waarom heeft marktplaats nog steeds zo'n zeer anonieme manier van communiceren, waarbij je geen reviews kunt achterlaten en mensen met allerlei vage namen online kunnen zijn.

Ook zijn biedingen niet bindend, krijg je met regelmaat een shitload aan onzin over je heen en pretenderen ze je wel advies te geven hoe je nep advertenties herkent maar is deze manier van oplichting niet bekend.

Juist overmaken is een ogenschijnlijk 'veilige manier' omdat je geen geld mee hoeft te nemen, terplekke kunt betalen en de ander alleen even moet wachten op de overboeking. Wie heeft er nog 1300,- op zak tegenwoordig? En wie wil dat nog?

Dus ja: ik vind dat marktplaats als platform hier in faalt. Ze doen te weinig in mijn optiek tegen oplichting en tegen oplichters. Dit is niets nieuws, dit was vanaf het begin van Marktplaats al een achilleshiel en ondanks dat zijn ze groot geworden en dus ook absoluut record houder oplichting.

Even voor jouw beeld: ik heb nu 1 serieuze gegadigde voor mijn macbook, 1 waarvan ik twijfel en 8 vrijwel zeker pogingen tot oplichting. Hoeveel faciliteit moet je ze bieden? Dit gewoon een plaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 08:43
Ik zou in dit soort gevallen lekker de persoon laten komen, mits je een betaalverzoek via je mobiel kan doen. En als ze er dan zijn via jouw telefoon het betaalverzoek sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
celshof schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:13:
Ik zou in dit soort gevallen lekker de persoon laten komen, mits je een betaalverzoek via je mobiel kan doen. En als ze er dan zijn via jouw telefoon het betaalverzoek sturen.
Waarom zou ik dat doen? Ze hebben het geld niet. Zodra je ze betrapt ga je gedonder krijgen, in je eigen huis. Lekker.

Enige wat je dan kunt doen in een hypothetische superheldenwereld is op een locatie afspreken en je Avengers klaar laten staan om ze middels een burgeraanhouding in bewaring te nemen. Maar dan moet je zelf wel anoniem blijven - ik bedoel, als ze al bereid zijn je thuis op deze manier op te lichten waar zijn ze dan nog meer toe in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Binnenkort is het volgens mij zo dat het niet meer uitmaakt bij welke bank je zit, dus als je van de ABN naar Rabobank overmaakt, moet het er als goed is ook meteen op staan. Ben benieuwd of deze praktijken dan helemaal verdwijnen. Niet normaal gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:16:
Waarom zou ik dat doen? Ze hebben het geld niet
Niet iedereen is een oplichter. En ongezien overmaken of met een tiet geld naar iemand die je alleen van marktplaats kent is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 08:43
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:19:
Binnenkort is het volgens mij zo dat het niet meer uitmaakt bij welke bank je zit, dus als je van de ABN naar Rabobank overmaakt, moet het er als goed is ook meteen op staan. Ben benieuwd of deze praktijken dan helemaal verdwijnen. Niet normaal gewoon.
Verwacht ik niet. Je ziet namelijk ook mensen die er in tuinen als het binnen de bank blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

hcQd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:21:
[...]

Niet iedereen is een oplichter. En ongezien overmaken of met een tiet geld naar iemand die je alleen van marktplaats kent is ook niet alles.
Kan me niet voorstellen dat ze het dan niet zouden kunnen pinnen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:13:
[...]

Rond de millennium wisseling - opa spreekt - maakte ik gebruik van 2ehands.nl. Daar kun je reviews bij verkopers en kopers achterlaten. Hier konden oplichters toentertijd al niet lang mee: want na 1 negatieve review was je weg, moest je een nieuw account aanmaken en wantrouwde iedereen je.

Waarom heeft marktplaats nog steeds zo'n zeer anonieme manier van communiceren, waarbij je geen reviews kunt achterlaten en mensen met allerlei vage namen online kunnen zijn.
Je zegt het zelf al, dat werkt toch niet :) maken ze gewoon ander account aan.
Ook zijn biedingen niet bindend, krijg je met regelmaat een shitload aan onzin over je heen en pretenderen ze je wel advies te geven hoe je nep advertenties herkent maar is deze manier van oplichting niet bekend.
Hoe kun je opgelicht worden door een bieding :? die snap ik even niet.
Juist overmaken is een ogenschijnlijk 'veilige manier' omdat je geen geld mee hoeft te nemen, terplekke kunt betalen en de ander alleen even moet wachten op de overboeking. Wie heeft er nog 1300,- op zak tegenwoordig? En wie wil dat nog?
Prima toch, maar dan vooraf :)
En hoezo kun je niet met 1300 euro op pad :? even pinnen en naar je afspraak, wat is daar het probleem van? Dat je beroofd kan worden onderweg? Volgens mij staan de kranten daar niet vol van en is die kans zeer klein.
Dus ja: ik vind dat marktplaats als platform hier in faalt. Ze doen te weinig in mijn optiek tegen oplichting en tegen oplichters. Dit is niets nieuws, dit was vanaf het begin van Marktplaats al een achilleshiel en ondanks dat zijn ze groot geworden en dus ook absoluut record houder oplichting.

Even voor jouw beeld: ik heb nu 1 serieuze gegadigde voor mijn macbook, 1 waarvan ik twijfel en 8 vrijwel zeker pogingen tot oplichting. Hoeveel faciliteit moet je ze bieden? Dit gewoon een plaag.
Wellicht zouden ze meer kunnen doen, maar ook dat is niet eenvoudig, via welk platform kun je niet opgelicht worden? Ook hier op tweakers met beoordeling systeem worden er mensen opgelicht...en waarom?

Omdat mensen zelf vaak de fout maken, dus ook al zijn er de middelen op het platform, dan nog moet de gebruiker deze wel gebruiken, anders heeft het nog 0 effect.

Blijf erbij, beste middel tegen oplichting: zelf nadenken en gewoon strak beleid voor jezelf voeren. Klinkt het te mooi om waar te zijn, dan zal het wel zo zijn. Overmaken aan de deur? Prima, maar zolang er geen cent op je rekening staat gaat er geen product weg.

Simpele zaken, maar je moet ze wel uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:07:
[...]

Het is zeker een wijze les. In het vervolg ga ik alleen maar cash eisen.

Helaas geen foto van hem kunnen maken, een beetje jammer weer.
Met cash moet je ook oppassen, vaak berichten dat men met contant geld is opgelicht (nep geld namelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:37

DonJunior

NO Moderator

semidevidra schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:24:
[...]

Met cash moet je ook oppassen, vaak berichten dat men met contant geld is opgelicht (nep geld namelijk)
Ik blijf gewoon betaalverzoeken maken met de ING app. Dat betaalverzoek kunnen ze voor mijn neus met iDeal betalen en dan verschijnt het ALTIJD direct op mijn rekening. Geen gedoe met fake-apps etc.
Willen ze dat niet dan weet je genoeg.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
hcQd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:21:
[...]
Leuk en aardig, maar wiens probleem is dat? Niet van de verkoper...

Maar je kan ook gewoon afspreken dat je zonder geld aankomt, dat je het goed gaat inspecteren en als het goed is dan gaat hij even naar de pin-automaat op de hoek om het te pinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Martinusz schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:23:

Prima toch, maar dan vooraf :)
En hoezo kun je niet met 1300 euro op pad :? even pinnen en naar je afspraak, wat is daar het probleem van? Dat je beroofd kan worden onderweg? Volgens mij staan de kranten daar niet vol van en is die kans zeer klein.
Ik bedenk ze niet he, maar de mensen die m'n laptop willen 'kopen' ;) Vandaar dat ik ook als spelregel heb: je krijgt de laptop pas mee als het geld daadwerkelijk in mijn bezit is. Anders heb ik namelijk effectief niets.
Wellicht zouden ze meer kunnen doen, maar ook dat is niet eenvoudig, via welk platform kun je niet opgelicht worden? Ook hier op tweakers met beoordeling systeem worden er mensen opgelicht...en waarom?

Omdat mensen zelf vaak de fout maken, dus ook al zijn er de middelen op het platform, dan nog moet de gebruiker deze wel gebruiken, anders heeft het nog 0 effect.
Klopt: veel zaken hebben weinig nut, maar als je op tweakers kijkt dan zie je dat je doorgaans een zeer klein risico loopt bij mensen die positieve reviews hebben en al een tijd daadwerkelijk actief zijn. Doorgaans - op een enkele uitzondering na - zijn de oplichters mensen met een relatief nieuw account en weinig activiteit.

Facebook staat bijvoorbeeld niet toe dat je pauzeloos accounts aanmaakt en ze checken hier strikter op, ook accepteren ze in principe geen nepnamen, ook al is dat niet altijd makkelijk te achterhalen. In de Facebook verkoopgroepen kom je dit effect dus ook veel minder tegen. Sterker nog, veel meer mensen handelen via Facebook tegenwoordig dan via Marktplaats. Dit is een trend dit compleet is als Facebook van die groepen makkelijker doorzoekbaar maakt. Ons-kent-ons, werkt daar blijkbaar wel.
Blijf erbij, beste middel tegen oplichting: zelf nadenken en gewoon strak beleid voor jezelf voeren. Klinkt het te mooi om waar te zijn, dan zal het wel zo zijn. Overmaken aan de deur? Prima, maar zolang er geen cent op je rekening staat gaat er geen product weg.

Simpele zaken, maar je moet ze wel uitvoeren.
Je hoeft mij de les niet te lezen - ik doe dit al 20 jaar en heb nog geen slechte ervaring. Dat gaat wat mij betreft ook niet gebeuren, maar moet me de laatste 5 jaar wel door een woud van dit soort vage onzin dingen heen slaan. 'Vroeger was alles beter' is onzin: maar in het geval van Marktplaats wordt het er zeker niet beter op.

Ter verdediging van marktplaats: eBay heeft (ver)koper bescherming bijvoorbeeld. Dat is dan ook een betrouwbaarder platform, alleen kost het maken van een advertentie daar veel meer tijd & geld. Dus ja, voor een duppie op de eerste rang zitten met een flinke kans tot oplichting. Althans: ik vind de score in mijn marktplaats inbox vrij bizar.

TL;DR:

Geef je product alleen mee als je het geld in je hand of zichtbaar op je eigen rekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Martinusz schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:36:
[...]

:o erg zuur!!
Maar waarom accepteer je deze betaalwijze?

Ik hanteer gewoon de regel:
ophalen = cash
Versturen = overmaken vooraf (pas versturen als ik geld zie)

Blijft toch echt de veiligste manier en voorkom je dit soort trucjes.
Tjah, was groot bedrag, dus in cash is dat ook niet altijd handig.

Het is idd ook dom van mij. Ben ook boos etc op mijzelf..

Het grootste issue is, dat ik ook geen kenteken heb, want de auto stond in de straat naast mij, en daar heb ik geen goed zicht op.
Enige wat ik heb is een naam, abn nummer, telnummer die doorgeschakeld is, een adres waar iemand anders woont..

Maar als ik wat rondlees, dat aangifte leuk is, maar daar zal ook weinig uitkomen..
Ze hebben het hier momenteel druk om de A6 en A7 te controleren zodat ze kunnen scoren met boetes..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
Volgens mij heeft deze scam alleen bestaansrecht doordat (als ik het gechargeerd zeg) verkopers luie donders zijn (excuses voor het over een kam scheren en niet aanvallend bedoelt).
Wat is er mis met contant geld accepteren en storten voordat je je goederen geeft? Je moet als verkopende partij niet zo snel eieren voor je geld(:+) kiezen of genoegen nemen met een methode waar je onderbuikgevoel van zegt dat het niet klopt. Ja dat kan betekenen dat je advertentie nog een maand op MP staat, maar geen geld en geen product om te adverteren is volgens mij vervelender.

Tijdje geleden: Onze auto werd verkocht, werd opgehaald door mensen die vanuit Frankrijk kwamen. Duidelijk aangegeven dat ze contant geld mee moesten nemen en dat dit gestort werd in hun aanwezigheid en daarna de auto overgeschreven zou worden. Als de partij geen kwade zin heeft is er geen reden om dat niet te accepteren, en zo geschiedde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
lolgast schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:45:
Volgens mij heeft deze scam alleen bestaansrecht doordat (als ik het gechargeerd zeg) verkopers luie donders zijn (excuses voor het over een kam scheren en niet aanvallend bedoelt).
Wat is er mis met contant geld accepteren en storten voordat je je goederen geeft? Je moet als verkopende partij niet zo snel eieren voor je geld(:+) kiezen of genoegen nemen met een methode waar je onderbuikgevoel van zegt dat het niet klopt. Ja dat kan betekenen dat je advertentie nog een maand op MP staat, maar geen geld en geen product om te adverteren is volgens mij vervelender.

Tijdje geleden: Onze auto werd verkocht, werd opgehaald door mensen die vanuit Frankrijk kwamen. Duidelijk aangegeven dat ze contant geld mee moesten nemen en dat dit gestort werd in hun aanwezigheid en daarna de auto overgeschreven zou worden. Als de partij geen kwade zin heeft is er geen reden om dat niet te accepteren, en zo geschiedde dus.
Ben het wel met je eens.
Ik weet ook niet wat ik mij bezielde, normaal ben ik ook alert op.
Zat waarschijnlijk alleen maar te denken welke OLED 65" ik zou halen, en daardoor niet meer logisch nadacht.
Maar die oled komt iig eerst niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:18
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:22:
[...]

Kan me niet voorstellen dat ze het dan niet zouden kunnen pinnen imo.
Nou toen ik jaren geleden mijn eerste auto ging kopen van mijn zuur verdiende geld, vond ik het totaal niet prettig dat het contant moest. Loop je met duizenden euro's over de straten, waarvan er mensen zijn die weten dat je daar aan komt met duizenden euro's in contanten.

Zowel voor de koper als de verkoper is het gewoon shit dat er oplichters tussen zitten. Ook als koper voel je je niet prettig indien het contant moet, want je weet niet wat de verkoper (als het wel een echte verkoper is) van plan is.

Uiteindelijk heb ik gewoon mijn eerste auto gekocht via een bekenden (en daarbij was overmaken geen enkel probleem), vrijwel iedereen eisten contant geld en daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Ik laat me niet beroven door verkopende oplichters.

Voortaan koop ik mijn auto's gewoon bij de dealer zodat ik met de pin kan afrekenen.

Elektronica en marktplaats, tsja, als tweaker zijne ben je dan sowieso niet slim bezig aangezien we hier een perfect werkend systeem hebben op tweakers.net.... Oké minder kijkers, dus als je snel snel snel geld nodig hebt, tsja dan kan je eventueel marktplaats gebruiken (met alle eventuele nadelige gevolgen zoals in dit topic omschreven van dien, daar kies je zelf voor uiteraard).

Zo zie je maar dat je de rollen ook kan omdraaien, conclusie is en blijft: marktplaats is NIET de site waar je moet zijn, tenzij je een naar gevoel wilt krijgen (zowel voor de verkoper als de koper) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:13

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

LopendeVogel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:10:
[...]
Elektronica en marktplaats, tsja, als tweaker zijne ben je dan sowieso niet slim bezig aangezien we hier een perfect werkend systeem hebben op tweakers.net.... Oké minder kijkers, dus als je snel snel snel geld nodig hebt, tsja dan kan je eventueel marktplaats gebruiken (met alle eventuele nadelige gevolgen zoals in dit topic omschreven van dien, daar kies je zelf voor uiteraard).

Zo zie je maar dat je de rollen ook kan omdraaien, conclusie is en blijft: marktplaats is NIET de site waar je moet zijn, tenzij je een naar gevoel wilt krijgen (zowel voor de verkoper als de koper) :D
Voor driewielers en wasdrogers is Marktplaats prima. Contact afrekenen en het gaat meestal om een paar tientjes. Daarvoor gaat het oplichtergilde niet zoveel moeite doen.
Met andere zaken heb ik inmiddels ook slechte ervaringen en MP constateert wel, maar wijzigt het beleid niet. Aangifte doen heeft zeer weinig kans op resultaat, prioriteiten liggen elders.
En ik ben klaar met toestanden als met 5 man/vrouw tegelijk binnen willen komen om een telefoon ven 5 tientjes te willen kopen en afdingen ondanks de afgesproken prijs / je 80 km laten rijden voor die "werkelijk in nieuwstaat verkerende iPhone", die een gebarsten scherm heeft :(

Voor alles met een processor en een batterij: V&A inderdaad :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Joepla schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:47:
[...]

Voor driewielers en wasdrogers is Marktplaats prima. Contact afrekenen en het gaat meestal om een paar tientjes. Daarvoor gaat het oplichtergilde niet zoveel moeite doen.
Met andere zaken heb ik inmiddels ook slechte ervaringen en MP constateert wel, maar wijzigt het beleid niet. Aangifte doen heeft zeer weinig kans op resultaat, prioriteiten liggen elders.
En ik ben klaar met toestanden als met 5 man/vrouw tegelijk binnen willen komen om een telefoon ven 5 tientjes te willen kopen en afdingen ondanks de afgesproken prijs / je 80 km laten rijden voor die "werkelijk in nieuwstaat verkerende iPhone", die een gebarsten scherm heeft :(

Ja joh die goedkope meuk maakt inderdaad niet veel uit (althans, dat is ook weer voor iedereen persoonlijk..). Maar zodra het om grote bedragen gaan vind ik het vreemd dat men het hier perse contant wilt hebben als verkoper zijne.
Alsof deze mensen/tweakers zich niet in de koper kunnen verplaatsen. Kopers zijn ineens oplichters indien ze niet met een grote bak geld over straat willen dwalen in een vreemde omgeving.. Althans, ik lees hier reacties dat ik denk WOW.. Ik, een persoon die gewoonweg eerlijk is, mag al niet meer digitaal betalen.. Ik moet het risico volgens sommige maar lopen om beroofd te worden door de ''verkoper'' of een kennis van de ''verkoper''..
Indien de verkoper het niet digitaal accepteert heeft die gewoon pech, dan verkoopt hij zijn product maar niet aan mij.
Uiteraard, indien het om een paar tientjes gaat dan vind ik het echt niet erg om het contant af te rekenen. Maar hoge bedragen contant? Adios, besteel maar iemand anders (althans, niet dat ik direct zo denk, maar zo kan je het ook bekijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

LopendeVogel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:52:
[...]
Maar zodra het om grote bedragen gaan vind ik het vreemd dat men het hier perse contant wilt hebben als verkoper zijne.
Alsof deze mensen/tweakers zich niet in de koper kunnen verplaatsen. Kopers zijn ineens oplichters indien ze niet met een grote bak geld over straat willen dwalen in een vreemde omgeving.. Althans, ik lees hier reacties dat ik denk WOW.. Ik, een persoon die gewoonweg eerlijk is, mag al niet meer digitaal betalen..
Gezien de grote kans dat je getild wordt, snap ik dat toch wel. De (ongeschreven) regels zijn al sinds de start van MP eenvoudig: vooraf betalen via bank of contant bij afhalen. Zoniet, dan neem ik het risico niet.
Jammer voor de eerlijke koper, maar ik heb mijn lesje geleerd (= altijd afhalen bij "grotere" bedragen, contant bij ophalen/niet in zielige verhalen/excuses trappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Joepla schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:
De (ongeschreven) regels zijn al sinds de start van MP eenvoudig: vooraf betalen via bank of contant bij afhalen.
Bij de start van MP was het ook niet mogelijk eenvoudig een iDeal-betaalopdracht aan te maken. Nu krijg je gewoon per direct bericht dat de betaling is voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
LopendeVogel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Ja joh die goedkope meuk maakt inderdaad niet veel uit (althans, dat is ook weer voor iedereen persoonlijk..). Maar zodra het om grote bedragen gaan vind ik het vreemd dat men het hier perse contant wilt hebben als verkoper zijne.
Alsof deze mensen/tweakers zich niet in de koper kunnen verplaatsen. Kopers zijn ineens oplichters indien ze niet met een grote bak geld over straat willen dwalen in een vreemde omgeving.. Althans, ik lees hier reacties dat ik denk WOW.. Ik, een persoon die gewoonweg eerlijk is, mag al niet meer digitaal betalen.. Ik moet het risico volgens sommige maar lopen om beroofd te worden door de ''verkoper'' of een kennis van de ''verkoper''..
Indien de verkoper het niet digitaal accepteert heeft die gewoon pech, dan verkoopt hij zijn product maar niet aan mij.
Uiteraard, indien het om een paar tientjes gaat dan vind ik het echt niet erg om het contant af te rekenen. Maar hoge bedragen contant? Adios, besteel maar iemand anders (althans, niet dat ik direct zo denk, maar zo kan je het ook bekijken).
Ah dus je verkoper moet jouw betaalmiddel maar accepteren, maar andersom mag de verkoper niet gewoon een betaalmiddel voorstellen? :?

Niemand zegt dat digitaal overmaken niet kan, maar geef nooit je spullen mee zonder dat jij x bedrag op je bankrekening hebt staan, ongeacht welke smoes (staat er zo op, duurt ff bij bank x etc.).

Daarnaast zijn er nog tal van andere opties zoals:
- eerst bezichtigen -> daarna pas geld halen

Waarom zou je haasten bij zulke grote aankopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 15-06-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Joepla schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:
[...]

Gezien de grote kans dat je getild wordt, snap ik dat toch wel. De (ongeschreven) regels zijn al sinds de start van MP eenvoudig: vooraf betalen via bank of contant bij afhalen. Zoniet, dan neem ik het risico niet.
Jammer voor de eerlijke koper, maar ik heb mijn lesje geleerd (= altijd afhalen bij "grotere" bedragen, contant bij ophalen/niet in zielige verhalen/excuses trappen).
Punt is..
Indien zowel de verkoper als de koper op die manier denken, dan wordt er niks meer verkocht op die pruts dingetjes van enkele euro's na.

- Ik als koper zal nooit met een groot bedrag contant over straat gaan, ook zal ik geen groot bedrag overmaken alvorens ik het product in handen heb.
- Ik als verkoper zal geen digitaal geld willen ontvangen maar contant. Tenzij het realtime gebeurt (ik heb weleens via tweakers.net een laptop verkocht, de tweaker maakte het geld over via de rabo app en ik had het 1 minuut later bij mij erop staan. Dit terwijl hij bij mij in de woonkamer stond).

Het is jammer dat bepaalde groepen (oplichters) het verpesten voor alle eerlijke mensen.

Indien je mijn gedachten zielig vind, tsja dan is dat toch echt jou probleem maar niet de mijne :D Dan koop ik je product gewoon niet, zo simpel is dat.. Voor jou 10 andere verkopers (net als dat jij kan denken: voor jou 10 andere kopers)...

Ik vind jouw gedachten trouwens niet zielig, ik begrijp het wel.. Want die gedachten had ik ook toen ik nog weleens iets wilde verkopen via marktplaats. Mja de koper zit tegenwoordig met dezelfde gedachten, de koper wilt niet bestolen worden.

Conclusie: marktplaats ontlopen en niet gebruiken...

@Martinusz
Nee, dit is een beetje het punt, sommige tweakers (lijkt wel een trend te worden), begrijpen maar 1 kant..
Enige wat ik doe, is ook de andere kant toelichten (de kant van de koper).
Zowel de verkoper als de koper kunnen opgelicht worden. Het is niet dat de verkoper lief en per definitie eerlijk en trouw is. Net als dat de koper tegenwoordig niet lief, eerlijk en trouw kan zijn.

Ik doe gewoon niks meer met marktplaats en ik heb ook totaal geen last van deze oplicht praktijken..

[ Voor 12% gewijzigd door LopendeVogel op 15-06-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Joepla schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:47:
[...]

Zit natuurlijk een kern voor waarheid in.
Nadeel van V&A, het is maar beperkt qua omvang.
Markplaats kent iedereen, tweakers niet ;)

Voordeel is wel V&A heeft beoordelingen, dat zou marktplaats ook gewoon moeten invoeren, marja, luiheid denk ik wel eens.

Maar ik heb mijn lesje ook geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 420148

Marktplaats is en blijft natuurlijk een cess pool aan oplichters en ander onguur volk. De site maakt het ze ook maar al te makkelijk, en PayPal lost weinig op bij disputen. Vooral de bodem van de samenleving en mensen met lage inkomens lijkt er actief. De zeldzame keren dat ik er wat op heb gezet, zijn het vooral tokkie-achtige figuren en Ahmed/Mohammed's die in gebroken Nederlands, honderd vraagtekens na elke zin en debiel lage offers. "gelijk vandaag ophalen????"

Het is me ook al overkomen dat ze in persoon expres met te weinig geld aan komen zetten en vragen of dat ook oke is. (iets van 200 willen kopen en vervolgens met 150 aan komen zetten...)

Marktplaats, nooit weer. OP, gebruik Tweakers voor dit soort zaken, en laat het geld vantevoren overmaken, of doe een cash-transactie. Laat je face-to-face ook niet intimideren of overrompelen. Geld niet bij je? Pech gehad, vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Anoniem: 420148 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:15:
Marktplaats is en blijft natuurlijk een cess pool aan oplichters en ander onguur volk. De site maakt het ze ook maar al te makkelijk, en PayPal lost weinig op bij disputen. Vooral de bodem van de samenleving en mensen met lage inkomens lijkt er actief. De zeldzame keren dat ik er wat op heb gezet, zijn het vooral tokkie-achtige figuren en Ahmed/Mohammed's die in gebroken Nederlands, honderd vraagtekens na elke zin en debiel lage offers. "gelijk vandaag ophalen????"

Het is me ook al overkomen dat ze in persoon expres met te weinig geld aan komen zetten en vragen of dat ook oke is. (iets van 200 willen kopen en vervolgens met 150 aan komen zetten...)

Marktplaats, nooit weer. OP, gebruik Tweakers voor dit soort zaken, en laat het geld vantevoren overmaken, of doe een cash-transactie. Laat je face-to-face ook niet intimideren of overrompelen. Geld niet bij je? Pech gehad, vriend.
Dat is dan wel apart.
Ik heb er 13 jaar dingen mee gedaan. In het algemeen gewoon fatsoenlijke mensen, met misschien een paar uitzonderingen.

Misschien scheelt het per omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
LopendeVogel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:14:
@Martinusz
Nee, dit is een beetje het punt, sommige tweakers (lijkt wel een trend te worden), begrijpen maar 1 kant..
Enige wat ik doe, is ook de andere kant toelichten (de kant van de koper).
Zowel de verkoper als de koper kunnen opgelicht worden. Het is niet dat de verkoper lief en per definitie eerlijk en trouw is. Net als dat de koper tegenwoordig niet lief, eerlijk en trouw kan zijn.

Ik doe gewoon niks meer met marktplaats en ik heb ook totaal geen last van deze oplicht praktijken..
Ik begrijp het wel hoor :)
Alleen je kunt dus veel voorkomen door gewoon voorwaarden te scheppen.
Als jij in de advertentie aangeeft alleen cash, dan valt de koper die alleen digitaal wilt overmaken automatisch af. Heeft zowel de verkoper als koper beide nergens last van :)

Ik ben nog nooit opgelicht, maar hou het ook wel redelijk gescheiden, electronica (gewilde dingen zoals iphones etc.) verkoop ik via tweakers, alle andere meuk via marktplaats of via die faceboek groepen, dat gaat altijd goed.

1x bijna opgelicht en dat was niet via marktplaats, maar via hier, maar hey ik ben niet gek, dus die gast maakte geen kans :P gewoon zelf alert blijven :)

Edit: mijn vrouw heeft weleens oplichting meegemaakt via marktplaats, maar dat ging om een bedrag van 3 of 5 euro ofzo :+ kleertjes....betaald niet verzonden (of naja beweerde van wel etc.) maar voor dat soort bedragen jammer dan, de 99x dat het wel goed gaat prima :)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 15-06-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 09:04

Als je voor de gein eens een smartphone probeert te verkopen, en om specifiek te zijn vooral bij iPhones wordt je helemaal plat gebombardeerd met allemaal personen die hem 'direct komen ophalen'. Laatste keer mijn moeders iPhone 6 verkocht en ik ben toen maar gewoon naar iedereen gaan copy pasten dat ze hem op kunnen halen op adres X maar dat ik niks ga vasthouden, weg=weg. Nou naar 10-15x beloofd te zijn dat er iemand langs zou komen heb ik er uiteindelijk maar 1 van gezien. (Ja een getinte jongen maar wel heel erg netjes).

Dat marktplaats anno 2017 nog steeds geen beoordelingssysteem heeft kan ik ook echt niet begrijpen, het lijkt wel bewust of zo? Overigens koop ik eigenlijk nooit wat 2e hands via marktplaats, hooguit als ik het zelf op kan halen. Terwijl ik bij tweakers een persoon met een X aantal aan goede beoordelingen zou een aantal honderden euro's vooruitbetaling zou vertrouwen.

Verder is het gewoon altijd standhouden aan eerst betalen en dan pas verzenden, dat is voor mij gewoon een principekwestie en er wordt nog altijd vaak zat bewezen dat het ook echt nodig is met alle oplichtingsakkefietjes van tegenwoordig. Er zijn ook vaker tweakers geweest met een paar goede beoordelingen die 50/50 deals wilden doen, zelfs als ik nadrukkelijk aangaf dat ik hier niet aan meedeed en dat ik toch wel hoopte 'betrouwbaar' over te komen met zo'n 15-20 5 sterren beoordelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006

Dat maakt MP voor mij juist wel weer leuk :D. Al die rare mensen met hun gekke smoesjes om maar minder te moeten betalen. "Ik heb ook al 150km gereden, dus wil €25 minder geven ivm brandstofkosten." Dan ga je toch zonder artikel terug, is het helemaal voor niets geweest.

Heb ooit wel eens iets met een totaalwaarde van €25 voor de ogen van de "koper" op de grond kapot gegooid. Hij ging niet weg voor hij het voor €15 mee mocht nemen. Toen het stuk was, was het mij wel €15 waard, maar hij hoefde hem ineens niet meer :+. Best besteedde €25 ooit kan ik je vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
lolgast schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Dat maakt MP voor mij juist wel weer leuk :D. Al die rare mensen met hun gekke smoesjes om maar minder te moeten betalen. "Ik heb ook al 150km gereden, dus wil €25 minder geven ivm brandstofkosten." Dan ga je toch zonder artikel terug, is het helemaal voor niets geweest.

Heb ooit wel eens iets met een totaalwaarde van €25 voor de ogen van de "koper" op de grond kapot gegooid. Hij ging niet weg voor hij het voor €15 mee mocht nemen. Toen het stuk was, was het mij wel €15 waard, maar hij hoefde hem ineens niet meer :+. Best besteedde €25 ooit kan ik je vertellen!
Tja als je er 'hobby' aan hebt en het leuk vind prima. Ik wil gewoond at iemand op het afgesproken moment aanwezig is, mij het geld geeft en ik hem/haar het product en vervolgens die persoon nooit meer zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

lolgast schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Zo is er hier wel eens iemand voor een auto van 10.000+ euro gekomen met een bod van 800 euro ofzo. Terug gestuurd tuuuuurlijk joh kom maar halen, met adres. Kwam ie nog echt ook.

En dan nog verbaasd zijn ook over het antwoord "als jij uit je nek lult mag ik dat toch ook?" ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

LopendeVogel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:14:
[...]
Indien je mijn gedachten zielig vind, tsja dan is dat toch echt jou probleem maar niet de mijne :D Dan koop ik je product gewoon niet, zo simpel is dat.. Voor jou 10 andere verkopers (net als dat jij kan denken: voor jou 10 andere kopers)...

Ik vind jouw gedachten trouwens niet zielig, ik begrijp het wel.. Want die gedachten had ik ook toen ik nog weleens iets wilde verkopen via marktplaats. Mja de koper zit tegenwoordig met dezelfde gedachten, de koper wilt niet bestolen worden.
Even rustig teruglezen aub. Neem aan dat je met deze opmerking op iemand anders reageert?

Zoniet: Met zielige verhalen -in mijn reactie- bedoel ik de toestanden die men verzint om de prijs te drukken of om niet direct te hoeven betalen. Nergens zeg ik dat ik jouw gedachten zielig vind. En mijn probleem zal het inderdaad niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Wat mij ook zo verbaast aan marktplaats is het aantal personen die geïnteresseerd naar van alles en nog wat vragen over het product dat je verkoopt, ondertussen zo'n tiental aan berichten over en weer stuurt en als dan woord bij daad zou moeten komen je ineens nooit meer wat hoort? Alsof er serieus mensen zijn die er een sport aan hebben om maar interessant te doen en mensen bezig te houden via marktplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik had laatst ook iemand die bij mij per bank wilde betalen. Ik heb hem eerst € 0.01 over laten maken om te kijken of het er direct op stond (en dat was zo). Daarna nog expliciet gezegd dat als ik het niet binnen zou hebben het niet mee zou gaan, dus op eigen risico.

Uiteindelijk prima verlopen maar door € 0.01 over te maken kan je in elk geval zien dat het er direct op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420148

Renegade666 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:20:
[...]

Dat is dan wel apart.
Ik heb er 13 jaar dingen mee gedaan. In het algemeen gewoon fatsoenlijke mensen, met misschien een paar uitzonderingen.

Misschien scheelt het per omgeving.
Amsterdam. Het gebeurde me erg vaak bij verkoop van elektronica. Ik heb toevallig nog een paar berichten op m'n account staan van een game die ik er probeerde te verkopen. Netjes bijgezet om welke uitgebreide/limited editie het gaat, wat erbij zit en wat de minimale prijs is.

Letterlijke berichten, zonder enige beleefdheid of verdere info:

Google is je vriend, vriend:
Wat zijn de bonussen ??
Heb je hem nog ?
Avondeten mag niet rustig; Nog geen half uur later, zelfde persoon:
??
De helft van de vraagprijs:
25??!
De domme-vragen-brigade was weer volop actief... lees de vraagprijs vriend:
Is hij nog beschikbaar en hoeveel moet hij dan kosten??
Dat is mooi dat je "vnv" langskomt voor "de spel", maar volgens mij zijn we het nog niet eens over de prijs...
Hi, heb je de spel nog? dan kom ik hem vnv voor 30 euro ophalen
Verder geen bod of iets...
heb je die spel nog ?
Echt superfijn zakendoen met dit soort mensen |:( |:( |:( er zaten maar twee serieuze berichten van de 20+ bij waar ik iets mee kon en die bij de prijs in de buurt zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het onderwerp is inmiddels flink afgedreven van de OP, en de discussie is eigenlijk ook wel gevoerd. Het blijft altijd oppassen bij dergelijke aan- en verkopen, en de gouden tip is dus om nooit te vertrouwen op de mooie praatjes van de wederpartij. Controleer altijd eerst zelf met je eigen apparatuur of het geld op je rekening staat voordat je een goed meegeeft.

Voor de jubel- en horrorverhalen over marktplaats kun je terecht in één van de twee bestaande topics: Marktplaats... ik word er gek van - Deel 2
Marktplaats, ik word er vrolijk van :-)

Dit topic gaat op slot.

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 15-06-2017 11:51 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.