This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sorry, maar bij het zien van deze foto snap¨ik al helemaal niet meer dat je ze met de laptop hebt laten gaan. Dat lijkt er oppervlakkig op, maar heeft voldoende afwijkingen om op te vallen.DunaxNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:41:
Dit is trouwens de foto die ik heb genomen. Dat is niet zijn bankpas trouwens.
[afbeelding]
Wat mij achteraf opviel was het volgende:
- Er wordt niet gegroepeerd op datum in zijn app;
- Er staat Jumbo, normaal zie je ook om welke vestiging het gaat;
- Geen 'kijk vooruit' knop;
- Er staat Hr. Naam, bij de echte ING app zie je Hr Naam (zonder punt)
Zijn ongetwijfeld nog meer details wat niet klopt, maar dan kan iedereen daar in ieder geval in het gevolg erop letten.
De VOF die je onderaan ziet staan is ook niet van hem, ik heb een uitreksel aangevraagd en hij komt er niet in voor. Ik denk dat de app gewoon willekeurig een naam van de KVK API ophaalt ofzo.
En dat is dan nog buiten het feit dat jij het instant op je rekening had moeten zien verschijnen als ze het hadden overgemaakt van ING naar ING.
Zoals al eerder geopperd, een tikkie (van ABN) lijkt me hier ideaal voor.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ja dat is ook zo, alleen ga je ter plekke niet iemand zijn afschriften uitgebreid bekijken.Señor Sjon schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:52:
Ja, en vervolgens zit het daar 2-3 weken niks te doen?
Klopt, zoals ik al eerder aangaf voel ik mij ook zwaar stom achteraf. Maar dat is ook achteraf uiteraard. Duur lesje in ieder geval.Malfunctions schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:56:
[...]
Sorry, maar bij het zien van deze foto snap¨ik al helemaal niet meer dat je ze met de laptop hebt laten gaan. Dat lijkt er oppervlakkig op, maar heeft voldoende afwijkingen om op te vallen.
En dat is dan nog buiten het feit dat jij het instant op je rekening had moeten zien verschijnen als ze het hadden overgemaakt van ING naar ING.
Zoals al eerder geopperd, een tikkie (van ABN) lijkt me hier ideaal voor.
[ Voor 56% gewijzigd door DunaxNL op 16-11-2016 14:59 ]
Het is al tig keer gezegd maar ik doe het nog maar een keer: Het maakt helemaal niet uit hoe die app van hem eruit ziet. Voor het zelfde geld komen ze volgende keer met een andere versie die deze mogelijke verdachte kenmerken níét heeft. Daarnaast snap ik heel goed dat ditsoort dingen achteraf misschien opvallen, maar als je even meekijkt met iemand let je niet zo snel op een ontbrekende punt in de naam.DunaxNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:41:
Dit is trouwens de foto die ik heb genomen. Dat is niet zijn bankpas trouwens.
[afbeelding]
Wat mij achteraf opviel was het volgende:
- Er wordt niet gegroepeerd op datum in zijn app;
- Er staat Jumbo, normaal zie je ook om welke vestiging het gaat;
- Geen 'kijk vooruit' knop;
- Er staat Hr. Naam, bij de echte ING app zie je Hr Naam (zonder punt)
Zijn ongetwijfeld nog meer details wat niet klopt, maar dan kan iedereen daar in ieder geval in het gevolg erop letten.
De VOF die je onderaan ziet staan is ook niet van hem, ik heb een uitreksel aangevraagd en hij komt er niet in voor. Ik denk dat de app gewoon willekeurig een naam van de KVK API ophaalt ofzo.
De enige veilige manier om een transactie te doen, is gewoon door een betaalverzoek te doen en op je eigen rekening te checken of het geld aangekomen is. Niet door op andermans telefoon te kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2016 15:03 ]
Het zou mij niets verbazen dat ze hier ook een functie voor gemaakt hebben.pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:03:
Zou ING Betaalverzoek inderdaad soelaas hebben geboden, als de fake app zou worden gebruikt om de QR code te scannen om vervolgens een een fake iDeal betaling te doen?
Klopt en ik heb ook al een aantal keer gezegd dat het een stomme actie van mij was. Kennelijk vertrouw ik de medemens te snel, dat is nu wel voorbij.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:02:
[...]
Het is al tig keer gezegd maar ik doe het nog maar een keer: Het maakt helemaal niet uit hoe die app van hem eruit ziet. Voor het zelfde geld komen ze volgende keer met een andere versie die deze mogelijke verdachte kenmerken níét heeft. Daarnaast snap ik heel goed dat ditsoort dingen achteraf misschien opvallen, maar als je even meekijkt met iemand let je niet zo snel op een ontbrekende punt in de naam.
De enige veilige manier om een transactie te doen, is gewoon door een betaalverzoek te doen en op je eigen rekening te checken of het geld aangekomen is. Niet door op andermans telefoon te kijken.
Een jaar geleden heeft een medetweaker een toestel van mij overgenomen en deed hij het van ABN naar Rabobank via de app, ik vertrouwde hem erop en de volgende dag stond inderdaad netjes het geld op mijn rekening. Ik ging er dus vanuit dat het weer goed zou gaan, dat was mijn fout.
[ Voor 62% gewijzigd door DunaxNL op 16-11-2016 15:06 ]
Ja, want alleen als ze een échte betaling doen, zie jij het geld op jouw eigen rekening verschijnen.pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:03:
Zou ING Betaalverzoek inderdaad soelaas hebben geboden, als de fake app zou worden gebruikt om de QR code te scannen om vervolgens een een fake iDeal betaling te doen?
en zeker als het beide ING is, dan gaat het niet via iDEAL (echt niet..dat is alleen als je whatsapp gebruikt e.d.!), en dan zie je het dus gelijk op je rekening inderdaad.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:05:
[...]
Ja, want alleen als ze een échte betaling doen, zie jij het geld op jouw eigen rekening verschijnen.
Dat zou niet uit moeten maken, het idee van een betaalverzoek is *juist* dat het direct verwerkt wordt, *juist* om veilig dit soort transacties te kunnen doen. Zo werkt het althans bij bunq, dus ik neem aan dat ING een soortgelijke implementatie heeft gezien ze grofweg kopiëren wat bunq doet.datadevil schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:06:
[...]
en zeker als het beide ING is, dan gaat het niet via iDEAL (echt niet..dat is alleen als je whatsapp gebruikt e.d.!), en dan zie je het dus gelijk op je rekening inderdaad.
Mits er geen storing is.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:05:
[...]
Ja, want alleen als ze een échte betaling doen, zie jij het geld op jouw eigen rekening verschijnen.
Klopt, ik heb ook wel eens op die manier betaald voor iets wat ik hier via de V&A gekocht had. Maar dat was ver voor de tijd dat we betaalverzoeken hadden, en (gelukkig) ook ver voor de tijd dat deze soort oplichting populair werd.DunaxNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:04:
[...]
Een jaar geleden heeft een medetweaker een toestel van mij overgenomen en deed hij het van ABN naar Rabobank via de app, ik vertrouwde hem erop en de volgende dag stond inderdaad netjes het geld op mijn rekening. Ik ging er dus vanuit dat het weer goed zou gaan, dat was mijn fout.
Het is (zoals met zoveel dingen) een stukje voortschrijdend inzicht. 40 jaar geleden vonden we cheque-betalingen ook heel vertrouwd. Daar zijn we gelukkig (door schade en schande wijs geworden) ook op terug gekomen.
Spijtig om te horen.DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:07:
[...]
Het is zeker een wijze les. In het vervolg ga ik alleen maar cash eisen.
Helaas geen foto van hem kunnen maken, een beetje jammer weer.
Echter had je met cash wellicht ook opgelicht geweest.
Advies als je via MP handelt of wat dan ook, voor 1,50 een speciale detectiepen aanschaffen en je bent voor 99% veilig.
PSN: plexforce (ps4)
[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 15:31 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Tja dan is het pech voor de betalende partij en geef je het product niet mee zolang het geld nog niet op je rekening staat? De kans is groot dat als het via een echte app betaald is de niet oplichter er niet geheel negatief tegenover staat als je een goede afspraak maakt (even wachten + kopje koffie of later terugkomen zelf langsgaan om het product af te geven)pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:24:
Op de iDeal site https://www.ideal.nl/betalen/veelgestelde-vragen/ staat dat het voor kan komen dat de ontvanger het geld niet binnen heeft gekregen en dat deze dan contact met zijn bank moet opnemen. Niet echt een prettige situatie als de transactie 's avonds voor je deur plaats vindt met iemand die op z'n fake app toch echt laat zien dat alles aan zijn kant succesvol is geweest.
Dat de oplichter het daar niet mee eens is... tja daarom geef je het product niet af zolang het geld niet op je rekening staat
Die nieuwe betaalverzoeken zijn wel mooi, zelf nog niet gebruikt maar ik zie daar wel toekomst in, dat is toch fijner dan met een pak geld over straat lopen.
Maar toch je moet moet toch altijd je gevoel nagaan, soms ten onrechte:
of een kwestie van tijd, ik lette altijd op en heb altijd al een aantal eisen als ik iets koop via marktplaats: Echte foto's, normaal contact, hele namen, complete gegevens en al een tijd actief op marktplaats, desondanks ben ik 1x opgelicht op een hele sluikse manier. Ging om een PS3 spel voor €25,- gelukkig geen halszaak.EdjeCageman schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:09:
[...]
Ik ben tot op heden (nog?) niet opgelicht en woon gewoon in NL dus daarvoor hoef je niet in het buitenland te wonen. Het land waar je woont wilt niks zeggen over of je opgelicht kan worden of niet, soms is het zelf een kwestie van opletten.
Advertentie was heel normaal op gebruik van caps lock na, maarja sommige mensen zijn nou eenmaal schreeuwerig, de tekst en manier van schrijven was verder wel normaal. Al het contact was ook gewoon zoals je verwacht (nouja, tegenwoordig verwacht ik helemaal niets meer op marktplaats). De aanbieder was enkele jaren actief en had 1 andere advertentie (nog een spel). Ik heb het geld netjes overgemaakt en het spel zou met brievenbuspost verstuurd worden. 2 dagen later kwam ie aan, mooie bubbelplastic envelop helemaal met plakband afgeplakt, gefrankeerd met postzegels. Maar hij was leeg, er zat een grote scheur in en een kaartje van PostNL dat het poststuk helaas beschadigd is en dat je contact kan opnemen voor een onderzoek en alles.
Helaas, kan een keer gebeuren in al die transacties die ik had dat er een keer iets mis gaat bij de post. Onderzoek kwam niets uit en ik had me er bij neergelegd.
Maar ik wou het spel nog steeds hebben en een week later (spel was redelijk schaars) zie ik ineens dezelfde foto voorbij schieten in de zoekresultaten, en ja hoor, zo goed als dezelfde tekst weer met caps lock, maar dit keer een andere adverteerder die ook enkele jaren actief was. Dit was wel heel erg verdacht. Ik mijn zwager gevraagd of hij wilde reageren en de bankgegevens bemachtigen, en ja hoor hij kreeg exact dezelfde naam en rekeningnummer opgestuurd als ik, en dit maal kwam dat niet overeen met de contact persoon.
Het is heel erg sluiks om een lege maar goed afgedichte envelop met een scheur erin met postzegels in de brievenbuspost te gooien, hij word gewoon bezorgd, wie zoekt daar nou wat achter, iedereen denkt dan aan een probleem bij de Post.
Ik heb melding gemaakt bij marktplaats en tevens bij de politie, ze waren helemaal niet bekend met de gegevens van deze personen dus zal uiteindelijk wel niets mee gebeurd zijn
Maar op zo'n manier kan je dus zelfs als je goed oplet ten prooi vallen aan oplichting.
Sindsdien ben ik nog wel veeleisender geworden en zet ik vaker vraagtekens en klopt je gevoel wel:
Vorige week nog contact met iemand die 9 jaar actief was over een camera die ik wou kopen, op zondag prijsakkoord bereikt en wanneer kon ik langskomen. Die avond was hij niet thuis. Ik kon verder alleen maandagavond of het weekend, maandag schikte hem niet en het weekend vond ie te ver weg. "Dan had ie hem al verkocht", hoe konden we dit oplossen vroeg die. Ik vroeg wanneer hij dan mogelijk kon, dan kon ik daar misschien een mouw aanpassen. Nou hij had geen mogelijkheden dus ik moest maar gokken dat ie hem het weekend nog zou hebben of ik moest hem laten versturenrimave schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:39:
[...]
Zegt ook niets. Er zit een levendige handel in marktplaats accounts met goede reviews. Ik ben ook een keer het schip in gegaan bij een marktplaats verkoper die al 8 jaar actief was. Heb na een jaar en een 1 cent overschrijving met bericht naar de verkoper mijn geld gelukkig terug gekregen. Ik pleit nog steeds voor een review systeem a la eBay op Marktplaats.

Toen was ineens zijn advertentie verwijderd en kreeg ik een mail van marktplaats dat zijn account en advertentie verwijderd waren i.v.m. mogelijke frauduleuze handeling.
Dat verklaarde een hoop en bevestigde dat mijn gevoel in de goeie richting zat.
Tja, maar dit zou dus ook andersom kunnen zijn. Dat een eerlijke betaler te horen krijgt dat zijn betaling niet is aangekomen en nog even kan fluiten naar z'n product.Puc van S. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:31:
[...]
Tja dan is het pech voor de betalende partij en geef je het product niet mee zolang het geld nog niet op je rekening staat? De kans is groot dat als het via een echte app betaald is de niet oplichter er niet geheel negatief tegenover staat als je een goede afspraak maakt (even wachten + kopje koffie of later terugkomen zelf langsgaan om het product af te geven)
Dat de oplichter het daar niet mee eens is... tja daarom geef je het product niet af zolang het geld niet op je rekening staat
Lol je bent nu wel echt aan het zoeken naar beren die je op de weg kunt leggen of niet?pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:24:
Op de iDeal site https://www.ideal.nl/betalen/veelgestelde-vragen/ staat dat het voor kan komen dat de ontvanger het geld niet binnen heeft gekregen en dat deze dan contact met zijn bank moet opnemen. Niet echt een prettige situatie als de transactie 's avonds voor je deur plaats vindt met iemand die op z'n fake app toch echt laat zien dat alles aan zijn kant succesvol is geweest.
Ik heb persoonlijk nog nóóit meegemaakt dat een iDeal transactie niet goed ging, en heb hier ook nog nooit van gehoord. Het lijkt me dan ook dat deze clausule slechts een formaliteit is. Ja natuurlijk kan er een storing zijn, dat gebeurt 1x per 2 jaar of zo? Nouja dan verzoek je de koper maar om de volgende dag terug te komen als de storing verholpen is.
Natuurlijk staat het je altijd vrij om iemand op zijn ogen te geloven en je producten mee te geven, maar het risico is dan gewoon voor je zelf.
Wie zegt dat dat ook niet allemaal fake is?Señor Sjon schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:48:
Voor een rekening waar 4+k op land doet ie er verdacht weinig boodschappen mee. Ook geen huur of hypotheek.
ja zo ken ik er nog een paar..Mocht de wereld eindigen werkt het ook niet zo heel goed..
klopt; wat ik bedoel te zeggen is dat als je beiden een ING app hebt het gelijk via de app en ING zelf loopt, en dat het met een stroom buiten de app om via ideal gaat (dus als je andere bank hebt, via whatsapp het betaalverzoek stuurt etc.). Als je dus beiden ING klant bent is het mooier dan Bunq, anders ongeveer gelijk.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:10:
[...]
Dat zou niet uit moeten maken, het idee van een betaalverzoek is *juist* dat het direct verwerkt wordt, *juist* om veilig dit soort transacties te kunnen doen. Zo werkt het althans bij bunq, dus ik neem aan dat ING een soortgelijke implementatie heeft gezien ze grofweg kopiëren wat bunq doet.
[ Voor 5% gewijzigd door datadevil op 16-11-2016 15:48 ]
Zoeken naar beren ben ik goed in ;-) Maar zonder gekheid: waar staat dat een iDeal betaling altijd real-time het geld op de tegenrekening staat? Het enige wat ik kan vinden is dat in geval van een webwinkel deze real time een bevestiging krijgt dat de betaling is gedaan. Niet dat het geld al real-time op de rekening staat.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:35:
[...]
Lol je bent nu wel echt aan het zoeken naar beren die je op de weg kunt leggen of niet?
Nog een beter alternatief: Tikkie (https://play.google.com/s...?id=com.abnamro.nl.tikkie)hcQd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:50:
[...]
Op wat voor manier gaat dat meer zekerheid geven? Het enige wat dit doet is een QR-code genereren waarmee iemand een betalingsopdracht kan importeren. Aangezien die QR-code gestandaardiseerd is is het simpel om dit ook in een nep-app te integreren.
Gemaakt door de ABN. Via ideal geld naar elkaar over boeken en heeft support voor alle banken die ideal accepteren
Oh das inderdaad super handig.. gek dat nog niet iemand anders met dat idee kwam..EJPostema schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:52:
Nog een beter alternatief: Tikkie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
https://www.ing.nl/partic...talingsverkeer/index.html
Ik heb op deze manier al meerdere transacties gedaan, ook van mensen die zelf een andere bank hebben (waardoor ik niet de mogelijkheid heb om het direct te valideren), en waarvan ik inschat dat ze wel te vertrouwen zijn.
Gezien ik mezelf eigenlijk wel zag als iemand die te oplettend is om gescamd te kunnen worden, vind ik het wel een slimme elegante scam eigenlijk. Helaas zal ik voortaan mijn vertrouwen in de medemens weer een paar puntjes naar beneden moeten bij stellen.
Zowel bunq, tikkie als ING betaalverzoek maakt gebruik van iDeal. Blijft het probleem dat een fake app kan doen alsof er een betaling is gedaan.electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:02:
Het zal ongetwijfeld al genoemd zijn maar ik had een tikkie voorgesteld aan de koper (https://tikkie.me/) als je kan internetbankieren kan je ook een tikkie betalen. Wanneer er dan moeilijk gedaan wordt weet je eigenlijk al zeker dat er weinig motivatie is om echt te betalen bij de koper
Jep, dit ga ik ook zeker doen in het vervolgWeHoDo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:23:
[...]
Spijtig om te horen.
Echter had je met cash wellicht ook opgelicht geweest.
Advies als je via MP handelt of wat dan ook, voor 1,50 een speciale detectiepen aanschaffen en je bent voor 99% veilig.
Simpele oplossing, stuur een betaalverzoek naar je eigen device en laat hem via dat device betalenpdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:07:
[...]
Zowel bunq, tikkie als ING betaalverzoek maakt gebruik van iDeal. Blijft het probleem dat een fake app kan doen alsof er een betaling is gedaan.
[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 16:29 ]
Hm , dan wordt het van je eigen rekening afgeschreven...Puc van S. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:08:
[...]
Simpele oplossing, stuur een betaalverzoek naar je eigen device en laat hem via dat device betalen
Ik zou voor willen stellen dat je zelf even een bunq-rekening opent (kost je 3 minuten) en het probeert, want je hebt duidelijk geen flauw idee hoe zo'n betaalverzoek werkt.pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:48:
[...]
Zoeken naar beren ben ik goed in ;-) Maar zonder gekheid: waar staat dat een iDeal betaling altijd real-time het geld op de tegenrekening staat? Het enige wat ik kan vinden is dat in geval van een webwinkel deze real time een bevestiging krijgt dat de betaling is gedaan. Niet dat het geld al real-time op de rekening staat.
Het klopt dat de ontvangende partij direct confirmatie van de betaling krijgt, waardoor de bank het geld direct op jouw rekening kan bijschrijven. Bunq doet het in ieder geval ook zo. Ik kan niet spreken voor de banken/apps die de functie gekopiëerd hebben, maar als ze alsnog het geld voor onbepaalde tijd achterhouden doet dat de hele functie van het betaalverzoek teniet, dus dat lijkt me niet.
[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2016 16:13 ]
Ja met het verschil dat jij in jou tikkie account kan zien of een request al betaald is, bij een onafhankelijk systeem van een 3e partij (tikkie).pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:07:
[...]
Zowel bunq, tikkie als ING betaalverzoek maakt gebruik van iDeal. Blijft het probleem dat een fake app kan doen alsof er een betaling is gedaan.

Nee? Je verstuurd alleen het verzoek naar je eigen device, vervolgens laat je de andere via de webinterface van ideal betalen via zijn eigen rekening..pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:09:
[...]
Hm , dan wordt het van je eigen rekening afgeschreven...
Klopt, de discussie ging ook niet over bunq. De discussie ging over ING Betaalverzoek via de ING Mobiel Bankieren app. Deze heeft geen ingebouwde iDeal confirmatie. Deze wordt alleen geboden aan zakelijk iDeal gebruikers: https://www.ing.nl/zakeli...ntvangen/ideal/index.htmlmcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:10:
[...]
Ik zou voor willen stellen dat je zelf even een bunq-rekening opent (kost je 3 minuten) en het probeert, want je hebt duidelijk geen flauw idee hoe zo'n betaalverzoek werkt.
Het klopt dat de ontvangende partij direct confirmatie van de betaling krijgt, waardoor de bank het geld direct op jouw rekening kan bijschrijven.
Het gebeurt mij toch nog wel eens dat ik bij een internetbetaling vastloop op de website. Met mededelingen als: "storing, probeer het later nog eens".pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:48:
[...]
Zoeken naar beren ben ik goed in ;-) Maar zonder gekheid: waar staat dat een iDeal betaling altijd real-time het geld op de tegenrekening staat? Het enige wat ik kan vinden is dat in geval van een webwinkel deze real time een bevestiging krijgt dat de betaling is gedaan. Niet dat het geld al real-time op de rekening staat.
Gisteravond nog gehad. Je ziet op je eigen bankrekening dat het geld er af is, maar de betaling/site blijft hangen. Als dat met een "Betaalverzoek" ook zo gaat, heb je toch wel een probleem.
Uur later bericht/mail van de webshop dat mijn betaling ontvangen is, maar een uur is lang, wachtend op een betalingsbericht met/bij een vreemde.
Verwijderd
Onzin. Ik heb nog nooit van 'tikkie' gehoord. Op het moment dat een koper of verkoper me een vreemde betaalbethode voorstelt dan haak ik af. Geen apps, rare manieren, whatever. Gewoon vooraf overmaken, of contant. Het contant gaat door de valsgelddetector en met overmaken krijg je het pas mee als het op m'n rekening staat.electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:02:
Het zal ongetwijfeld al genoemd zijn maar ik had een tikkie voorgesteld aan de koper (https://tikkie.me/) als je kan internetbankieren kan je ook een tikkie betalen. Wanneer er dan moeilijk gedaan wordt weet je eigenlijk al zeker dat er weinig motivatie is om echt te betalen bij de koper
Jij en ik hebben dus geen deal... Waarom zou het in vredesnaam op moeilijke manieren moeten?!? Als ik toch iets wil kopen van iemand, dan zorg ik toch gewoon dat ik het geld bij me heb? Als iemand al zo dom is, komt ie de deur niet eens in.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 16:22 ]
kijk er maar eens naar. Het werkt echt geniaal (ook met dingen zoals een wiebetaaldwatje).Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:20:
[...]
Onzin. Ik heb nog nooit van 'tikkie' gehoord. Op het moment dat een koper of verkoper me een vreemde betaalbethode voorstelt dan haak ik af. Geen apps, rare manieren, whatever. Gewoon vooraf overmaken, of contant. Het contant gaat door de valsgelddetector en met overmaken krijg je het pas mee als het op m'n rekening staat.
Jij en ik hebben dus geen deal...
Het is vrij nieuw dus nog onbekend, maar denk dat dat snel veranderd.
Daarnaast, als een verkoper je iets voorsteld en je ziet in de appstore dat het door de ABN is gemaakt met 100000 reviews etc is er toch niet zoveel mis mee?
Kijk, dat is idd een groot verschil! Alleen jammer dat je dan hiervoor wel een 3e partij moet gebruiken (misschien ouderwets, maar hou m'n bankzaken graag bij de bank). Tijd dat ING (of andere bank) dit zelf biedt.electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:10:
[...]
Ja met het verschil dat jij in jou tikkie account kan zien of een request al betaald is, bij een onafhankelijk systeem van een 3e partij (tikkie).
Verwijderd
Hey, de ING app van de TS werkte ook prima. Hij stond er bij toen het overgemaakt werd!! Op het moment dat ik iets wil verkopen ga ik geen reviews checken, of heb ik uberhaupt geen zin om iets te proberen waar ik nog nooit van gehoord heb. Doe gewoon niet dom.EJPostema schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:22:
[...]
kijk er maar eens naar. Het werkt echt geniaal (ook met dingen zoals een wiebetaaldwatje).
Daarnaast, als een verkoper je iets voorsteld en je ziet in de appstore dat het door de ABN is gemaakt met 100000 reviews etc is er toch niet zoveel mis mee?
(trouwens, ik heb niet eens een Android telefoon of een iPhone, dus geen manier om reviews te bekijken)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 16:27 ]
Je kent iets niet, dus het is onzin. Het is duidelijk dat je niet goed gelezen hebt wat ik geschreven heb. Je bied als verkoper namelijk de betaalmethode "tikkie" aan. Waardoor jou koper een ideal betaling uitvoert die jij vervolgens via Tikkie (dochter onderneming ABN Amro bank) overgemaakt krijgt. Tikkie stuurt je daarbij een bericht dat een betaling gedaan is, waarna jij dus zeker bent dat je je geld van Tikkie gaat ontvangen.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:20:
[...]
Onzin. Ik heb nog nooit van 'tikkie' gehoord. Op het moment dat een koper of verkoper me een vreemde betaalbethode voorstelt dan haak ik af. Geen apps, rare manieren, whatever. Gewoon vooraf overmaken, of contant. Het contant gaat door de valsgelddetector en met overmaken krijg je het pas mee als het op m'n rekening staat.
Je hebt geen deal ? Je bedoelt waarschijnlijk iDeal, maar je maakt dus ook nooit gebruik van internet bankieren, je kan immers iDeal betalingen uitvoeren als je rekening over internetbankieren beschikt maar aan jou verhaal te horen heb jij dus nooit gebruik gemaakt van iDeal ?!? Vreemd hoor.

met geen deal bedoelt hij letterlijk geen deal, als in de koop/verkoop gaat niet door.electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:23:
[...]
Je hebt geen deal ? Je bedoelt waarschijnlijk iDeal, maar je maakt dus ook nooit gebruik van internet bankieren, je kan immers iDeal betalingen uitvoeren als je rekening over internetbankieren beschikt maar aan jou verhaal te horen heb jij dus nooit gebruik gemaakt van iDeal ?!? Vreemd hoor.
Vooraf overmaken... als een verkoper mij dat voorstelt haak ik ook af..Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:20:
[...]
Als koper doe ik alleen contant of ter plekke overmaken, in het geval van dat laatste mag de verkoper dan gerust een alternatieve methode aanbieden (mits die dat op tijd doet)
Als koper een alternatieve methode aanbieden op het moment van afrekenen is inderdaad raar en reden tot geen deal.
[ Voor 23% gewijzigd door Puc van S. op 16-11-2016 16:25 ]
Goed, dus op DH CS afgesproken en koper heeft kenbaar gemaakt een deel direct te overhandigen en een deel te pinnen bij een geldautomaat. Prima, wel heb ik duidelijk gemaakt dat ik al het overhandigde geld (dus ook het geld wat direct uit de geldautomaat is gekomen, straks is het iemand met vlugge vingers en vervangt hij echt geld met nep geld) zal laten controleren door het GWK. Daar ging hij mee akkoord en verder waren er geen problemen. In mijn optiek is een grote drukke station de ideale plek om dure spullen te verkopen want zoals ik al in mijn eerste alinea kenbaar heb gemaakt:
- Openbare drukke locatie waardoor rotzooien zoals fysiek geweld en/of diefstal onmogelijk wordt of op zijn minst dat risico wordt beperkt tot een minimum
- Direct de mogelijkheid hebben tot het laten controleren van bankbiljetten.
Wanneer iemand het wil overmaken wacht ik eerst altijd totdat het bedrag op mijn rekening staat pas dan overhandig ik het product.
Ik vind het ook een uiterst vreemde reactie om mijn verhaal meteen als onzin af te doen...EJPostema schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:22:
[...]
kijk er maar eens naar. Het werkt echt geniaal (ook met dingen zoals een wiebetaaldwatje).

Verwijderd
Ik lees: bla bla. Blablabla. Doei. Kom maar terug als je geld bij je hebt. Betalen is niet zo moeilijkelectricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:23:
[...]
Je bied als verkoper namelijk de betaalmethode "tikkie" aan. Waardoor jou koper een ideal betaling uitvoert die jij vervolgens via Tikkie (dochter onderneming ABN Amro bank) overgemaakt krijgt. Tikkie stuurt je daarbij een bericht dat een betaling gedaan is, waarna jij dus zeker bent dat je je geld van Tikkie gaat ontvangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 16:29 ]
Contant geld kan natuurlijk ook nep zijn (ik heb geen scanapparaat thuis), dus zo'n constructie zou ik ook willen aangrijpen als ze het voorstellen.
Even Sylvana modus: kortom, je weet wat ik wil zeggen, en waar ik helaas nieteens meer op reageer.
Daarom dat je verhaal ook kant nog wal slaat, je leest gewoon niet wat er staat.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:28:
[...]
Ik lees: bla bla. Blablabla. Doei. Kom maar terug als je geld bij je hebt.
Jij verkoopt iets, koper heeft geen contant, jij bied tikkie aan zodat je weet dat je toch je geld krijgt of annuleert de deal.
Tja, wat de boer niet kent..Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:28:
[...]
Ik lees: bla bla. Blablabla. Doei. Kom maar terug als je geld bij je hebt.
Tikkie werkt prima en is razend snel, geeft een nette bevestiging zodra het geld is overgemaakt en staat vrijwel direct op je rekening.
Maarja, blijkbaar is onderzoeken nogal lastig want blablabla
Je kan bij de betere office zaken ook een vals geld pen halen. Als het geld vals is en je tekent er op zal er een zwarte streep komen, en bij echt geld niet. Deze heb ik speciaal gehaald voor als iemand weer eens met 50's wil betalen op MP.Sniffels schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:28:
Wat een knake streek weer. maar erg goed dat je dit deelt met ons natuurlijk.
Contant geld kan natuurlijk ook nep zijn (ik heb geen scanapparaat thuis), dus zo'n constructie zou ik ook willen aangrijpen als ze het voorstellen.
Even Sylvana modus: kortom, je weet wat ik wil zeggen, en waar ik helaas nieteens meer op reageer.
Verwijderd
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link? Ik kan ook wel een mooie website maken die een man-in-the-middle attack uitvoert en een veel groter bedrag met die Ideal link overmaakt dan eigenlijk de bedoeling was, ofzo.coredalae schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:30:
Maar shadow, wil je mij dan wel gewoon via een ideal link betalen?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 16:32 ]
HAHA gast jij scrolled echt letterlijk meteen naar beneden en begint te typen zonder ook maar een letter te lezen wat er tussen gepost is of wel ??Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
[...]
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link?
Verwijderd
Ik heb werkelijk in al die jaren dat ik dingen koop en verkoop op internet (100-en dingen) nog -nooit- iemand gahad die op een andere manier wou betalen dan overmaken of contant, bij kopen of verkopen. Nog nooit. Het is een totaal non-issue. Waarom zou ik het dan ineens anders doen. Omdat 1% van de mensen het op een rare manier wil doen? Nou, dan koop of verkoop ik toch gewoon bij de andere 99%.electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:32:
[...]
HAHA gast jij scrolled echt letterlijk meteen naar beneden en begint te typen zonder ook maar een letter te lezen wat er tussen gepost is of wel ??
Nou dat hangt weer samen met het feit dat je niet leest want anderen te schrijven hebben maar gewoon blind begint te typen.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:34:
[...]
Ik heb werkelijk in al die jaren dat ik dingen koop en verkoop op internet (100-en dingen) nog -nooit- iemand gahad die op een andere manier wou betalen dan overmaken of contant, bij kopen of verkopen. Nog nooit. Het is een totaal non-issue. Waarom zou ik het dan ineens anders doen. Om dat 1% van de mensen het op een rare manier wil doen? Nou, dan koop of verkoop ik toch gewoon bij de andere 99%.
Jij als verkoper kan er voor kiezen, in het geval dat de koper bij jou aan de deur staat en jij hem niet vertrouwd (hij heeft geen contant) om als laatste middel voordat je de deal annuleert, hem via een 3e partij (tikkie) te laten betalen waardoor jij toch de garantie van cash hebt. JIJ als verkoper bent degene die hier voor zou kunnen kiezen. Dit is geen PHD stuff....
/edit: daarnaast ben je met een tikkie verzekerd van je geld, wat je niet hebt met overmaken van ING-> Rabobank bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door electricretard op 16-11-2016 16:41 ]
Ik kwam er overigens achter dat er een verschil schijnt te zijn tussen "betaald maar niet geleverd" en "betaald maar iets anders ontvangen dan overeengekomen". In het 1e geval doe je (online) aangifte (oplichting), in het 2e geval is het een civiele zaak en kun je daarvan geen aangifte doen. Voor 25 euro start je geen rechtszaak. Geeft mij een enorm gevoel van onrechtvaardigheid, want wat als ik een baksteen in een doos had gekregen?
Helaas laat MP de verkoper in dit geval ongemoeid
Dit is mijn ervaring van 2 weken geleden, had een artikel gekocht, kreeg in 1e instantie niets. Na aangifte alsnog artikel ontvangen, aangifte ingetrokken (op advies van MP), maar een ouder model ontvangen dat duidelijk minder waard is en dat ik nooit zou hebben gekocht. Verkoper biedt nu in een nieuwe advertentie weer iets anders aan, zelfde tactiek (geen zelfgemaakte foto, korte, vage omschrijving). Op naar het volgende slachtoffer?
via bunq kan ik zo een ideal link door sturen naar 06nummer of email.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
[...]
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link? Ik kan ook wel een mooie website maken die een man-in-the-middle attack uitvoert en een veel groter bedrag met die Ideal link overmaakt dan eigenlijk de bedoeling was, ofzo.
wil jij het uit proberen? betalingsverzoek van €0.10? DM je 06 of email.
Ik heb inderdaad gelijk aangifte gedaan, helaas vroeg de politie niet om mijn serienummer. Maar ik ga het wel opgeven bij Apple, zodat 'ie in ieder geval de status 'Gestolen' krijgt. Momenteel heeft mijn aangifte de status 'Wij bekijken uw zaak. Op basis van alle informatie gaan wij beslissen of wij een onderzoek starten.'. Ik ga er vanuit dat ze hier geen zaak van maken, tenzij er meerdere slachtoffers zijn.Joepla schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:36:
Voor de waarde van een MacBook is het doen van aangifte natuurlijk altijd aan te raden, maar waarschijnlijk krijg je na enige tijd te horen dat de zaak niet wordt onderzocht, vanwege "andere prioriteiten". Alleen als er meer aangiftes zijn, schijnt het opgepakt te worden. In ieder geval is het account niet meer te gebruiken door deze heren.
Ik kwam er overigens achter dat er een verschil schijnt te zijn tussen "betaald maar niet geleverd" en "betaald maar iets anders ontvangen dan overeengekomen". In het 1e geval doe je (online) aangifte (oplichting), in het 2e geval is het een civiele zaak en kun je daarvan geen aangifte doen. Voor 25 euro start je geen rechtszaak. Geeft mij een enorm gevoel van onrechtvaardigheid, want wat als ik een baksteen in een doos had gekregen?
Helaas laat MP de verkoper in dit geval ongemoeid![]()
Dit is mijn ervaring van 2 weken geleden, had een artikel gekocht, kreeg in 1e instantie niets. Na aangifte alsnog artikel ontvangen, aangifte ingetrokken (op advies van MP), maar een ouder model ontvangen dat duidelijk minder waard is en dat ik nooit zou hebben gekocht. Verkoper biedt nu in een nieuwe advertentie weer iets anders aan, zelfde tactiek (geen zelfgemaakte foto, korte, vage omschrijving). Op naar het volgende slachtoffer?
Verwijderd
Ik hoef het niet te proberenicegodd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:41:
[...]
via bunq kan ik zo een ideal link door sturen naar 06nummer of email.
wil jij het uit proberen? betalingsverzoek van €0.10? DM je 06 of email.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 16:46 ]
Tegenwoordig kun je gewoon met de ING app een ideal linkje maken en met whatsapp doorsturen. De insteek hierbij is, als een vriend je nog iets moet overschrijven/terugbetalen.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
[...]
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link? Ik kan ook wel een mooie website maken die een man-in-the-middle attack uitvoert en een veel groter bedrag met die Ideal link overmaakt dan eigenlijk de bedoeling was, ofzo.
Info
Los hiervan, ik ga ook altijd voor contante betaling of betaling vooraf bij opsturen. Maar tegenwoordig is contante betaling ook niet meer echt veilig.
Hadden ze 3 weken geleden bij Stegeman niet van dat nepgeld waarbij je ook die stift kon gebruiken ?Senaxx schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:30:
[...]
Je kan bij de betere office zaken ook een vals geld pen halen. Als het geld vals is en je tekent er op zal er een zwarte streep komen, en bij echt geld niet. Deze heb ik speciaal gehaald voor als iemand weer eens met 50's wil betalen op MP.
Blijft een lastig iets met dat MP.
Ik krijg al jaar een dag een smsje van de rabo als er meer dan 100 euro op of af gaat van de rekening. Zou kunnen wachten totdat ik het smsje krijg en dan pas ermee laten gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Sniffels op 16-11-2016 16:48 ]
Wat voegt dit nou toe? Behalve lekker uit de hoogte afzeiken omdat niet iedereen de technische skills heeft om een dergelijke val te doorzien.
Klopt, bij R Stegeman was het in de uitzending! Stift is waardeloos, eenvoudig te vervalsen. Ze kunnen zelfs het watermerk en die zwarte lijn vervalsen. (dat was de duurdere variant van nepgeld)Sniffels schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:46:
[...]
Hadden ze 3 weken geleden bij Stegeman niet van dat nepgeld waarbij je ook die stift kon gebruiken ?
Blijft een lastig iets met dat MP.
Contant is ook al niet meer veilig m.i.
Grote kans dat het inderdaad zo gaat lopen. Erg sneu en een enorme knauw in je vertrouwen denk ik.DunaxNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:42:
[...]Ik ga er vanuit dat ze hier geen zaak van maken, tenzij er meerdere slachtoffers zijn.
Zelf heb ik overigens wél de gegevens van de verkoper (adres, want ik zou het in 1e instantie ophalen).
Afstand + afkoeltijd zorgen ervoor dat ik mijn verlies neem, maar balen blijft het.
Als koper zou ik met dit soort ontmoetings afspraken wel afhaken. Ik krijg dan toch het gevoel dat dit juist voor de wat minder legale transacties wordt gebruikt.magnifor schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:25:
Aantal jaren geleden heb ik mijn iPhone op de volgende manier verkocht. Wellicht een tip voor anderen. Via MP een bedrag afgesproken en als ontmoetingsplek DH CS gekozen bij de Starbucks.
Verwijderd
De drempel om tot een succesvolle verkoop te komen moet zo laag mogelijk zijn. Dan zeg je toch niet "kom morgen maar terug als je kan betalen"...Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:28:
[...]
Ik lees: bla bla. Blablabla. Doei. Kom maar terug als je geld bij je hebt. Betalen is niet zo moeilijkMaak het dan ook niet moeilijker.
Ik kende Tikkie nog niet, maar het lijkt me echt een prima methode om de drempel te verlagen want de betaling loopt via een derdenrekening. Daardoor kunnen levering en de verificatie van de betaling gebeuren op hetzelfde moment en dus kunnen beide partijen zonder risico tot een transactie komen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Hoe werkt zoiets en geldt dat ook voor andere banken?oohh schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:14:
Heel erg vervelend natuurlijk!
Een tip: dit kun je bij de ING voorkomen door zelf een payment request (betaalverzoek) in de app aan te maken. Zo ben je er vrijwel van verzekerd dat je het geld ontvangt.
Dat wil ik wel uitdagen, die laatste conclusie. Mijn hoogleraar leerde me dat mensen intuïtieve slechte statistici zijn. Er spelen allerlei biassen mee. Het is heel waarschijnlijk dat er vandaag honderden, zo niet duizenden van dit soort overdrachten zijn geweest waarbij beide partijen te goeder trouw waren. Daar zijn echter geen topics van verschenen hier op het forum. Was dit wel zo geweest, dan had je hier een topic gezien niet van zeven pagina's, maar eerder van zevenhonderd of zevenduizend bijdragen, bijna allemaal van tevreden mensen. De momenten waarop het gewoon lekker loopt zijn zeer fors in de meerderheid. Wat doe jij als je een shopreview bekijkt, en die haalt 9.8 uit tien met drieduizend beoordelingen hier op t.nett? Juist, je trekt de conclusie dat het om een zeer betrouwbare webshop gaat. Maar nu lees je over dit ene incident, je kan de frustratie van ts zelf voelen, je voelt de boosheid, en daardoor krijgt deze anekdote een onevenredig grote impact op wat je noemt het vertrouwen in andere mensen. Dat is misschien niet terecht, als je je realiseert hoeveel (representatieve) informatie je eigenlijk mist om een goed oordeel te kunnen vellen.Bio schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:57:
Goed dat ik dit topic zie, want ik was er ook ingetrapt.
Ik heb op deze manier al meerdere transacties gedaan, ook van mensen die zelf een andere bank hebben (waardoor ik niet de mogelijkheid heb om het direct te valideren), en waarvan ik inschat dat ze wel te vertrouwen zijn.
Gezien ik mezelf eigenlijk wel zag als iemand die te oplettend is om gescamd te kunnen worden, vind ik het wel een slimme elegante scam eigenlijk. Helaas zal ik voortaan mijn vertrouwen in de medemens weer een paar puntjes naar beneden moeten bij stellen.
Maargoed, het blijft heel moeilijk om niet wantrouwend te worden. Dit is een groot probleem in Nederland, zeker met alle misstanden van het land binnen handbereik. Het is nu eenmaal hoe de menselijke hersenen werken, aldus overdadig aanwezig wetenschappelijk bewijs.
[ Voor 2% gewijzigd door Znorkus op 16-11-2016 17:32 . Reden: Typen op een wileyfox Swift is lastig ]
Verwijderd
Dat lijkt me evident daar het de basis van iDeal is dat het een melding teruggeeft. Daarom levert een webshop jouw ook al morgen en niet overmorgen als hij de betaling echt binnen heeft.evilution schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:26:
Geeft Tikkie een realtime melding wanneer de betaling heeft plaatsgevonden? Dat kan ik op de website niet terugvinden.
Edit : ts had dit al aangegeven.
[ Voor 10% gewijzigd door Znorkus op 16-11-2016 17:41 ]
Maximaal saldo op een particuliere Bunq-rekening is €250, althans dat lees ik net in de algemene voorwaarden via de App.icegodd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:30:
iban > iban overboeking is nooit te vertrouwen.
(beetje ooftopic)
ik heb bunq en vind het geweldig met betalingsverzoek hun.
ik stuur jou een verzoekt via je 06nummer en jij krijgt meteen een msg met ideal betaling.
heb al een jaar een rekening bij bunq en het kost mij NIKS![]()
[video]
Bensimpel
Positieve meneer
Ik eis altijd wel cash, anders rij ik met de persoon zo even naar de tankstation zodat hij zelf kan pinnen, ook niet mogelijk? jammer dan.
😆 - Denk ook eens om ;)
Een webshop betaalt dan ook voor iDeal. Tikkie is gratis. Maar die realtime melding is wel essentieel dus als dat inderdaad zo is lijkt me dit veiliger dan cash.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:29:
[...]
Dat lijkt me evident daar het de basis van iDeal is dat het een melding teruggeeft. Daarom levert een webshop jouw ook al morgen en niet overmorgen als hij de betaling echt binnen heeft.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nee hoor, ik laat gewoon mijn salaris er op storten.NSG schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:36:
[...]
Maximaal saldo op een particuliere Bunq-rekening is €250, althans dat lees ik net in de algemene voorwaarden via de App.
Waarschijnlijk is die 250 euro de max van een e-money account. Pas als je je legitimeert krijg je een echte bankrekening ("bunq-more") met iban, depositogarantie, etc.
Ik verkoop iets, koper heeft geen contant. Wat komt koper doen dan?electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:29:
[...]
Daarom dat je verhaal ook kant nog wal slaat, je leest gewoon niet wat er staat.
Jij verkoopt iets, koper heeft geen contant, jij bied tikkie aan zodat je weet dat je toch je geld krijgt of annuleert de deal.
Ik zou echt geen mij onbekende betaalmethode door koper laten voorstellen dus in die zin heeft had
nee.. gaat echt niet via ideal als je de qr code scant met je apppdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:07:
[...]
Maar je kunt een betaalverzoek ook delen met WhatsApp ofzo, dan gaat het wel met iDEAL.datadevil schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:12:
[...]
nee.. gaat echt niet via ideal als je de qr code scant met je app
Ik werk bij een bedrijf dat bancaire software maakt en we hebben ook diverse demo apps die volledig legitiem lijken (maar dan met demo rekening). Ze worden uiteraard gedistribueerd via gesloten kanalen, maar kans bestaat uiteraard dat die ergens anders terecht komen.
De banken werken over algemeen nog vaak via batches waardoor ze perfect een betaling kunnen stoppen als een klant dit vraagt. Als je echt elektronisch wilt betalen, gebruik dan een methode dat hiervoor echt ontworpen is (waar je als ontvanger ook effectief realtime de bevestiging krijgt). Ik ken NL niet zo goed, maar in België kijk ik dan naar Bancontact of Payconiq (al hebben deze een limiet van enkele honderden euro).
In de toekomst zal je gebruik kunnen maken van Instant Payments om (zoals de naam doet vermoeden) een overschrijving instant te kunnen uitvoeren (zowel betaler als ontvanger moeten dan binnen de 5 seconden bevestiging krijgen van de betaling).
Verwijderd
En instant payment hebben wel al via iDEAL. Loopt enkel via een derdenrekening, maar betaling wordt direct bevestigd.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 20:16 ]
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Volgens mij kijk je te veel Amerikaanse series/films. Wil niet zomaar vreemden aan mijn deur hebben. Een openbare plek is dan perfect voor. En snap niet wat er zo illegaal aan kan zijn aan een iPhone inclusief bonnen van KPN en Apple garantiebewijzen.pdidi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:08:
[...]
Als koper zou ik met dit soort ontmoetings afspraken wel afhaken. Ik krijg dan toch het gevoel dat dit juist voor de wat minder legale transacties wordt gebruikt.
Een vriendin van mij had tijdje geleden per ongeluk geld gestort naar een verkeerde rekening. Ze heeft direct met de bank gebeld en is haar transactie terug gedraaid. Nu denk ik dat de bank per geval apart beoordeeld. Als het duidelijk een typo is geweest zijn ze volgens mij best wel bereid om de desbetreffende transactie terug te draaien.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:15:
In Nederland kan of eigenlijk mag de bank niets doen om de transactie terug te draaien. Bellen heeft dan ook geen zin.
En instant payment hebben wel al via iDEAL. Loopt enkel via een derdenrekening, maar betaling wordt direct bevestigd.
[ Voor 39% gewijzigd door magnifor op 16-11-2016 21:07 ]
Maar ik was hier waarschijnlijk alsnog ook keihard ingetrapt
Ik pin nooit van tevoren. Bij bedragen van 200-1000+ euro wil ik zelf altijd wel eerst even checken of ik tot aankoop wil overgaan. Als iemand cash wilt, loop ik naar de pinautomaat.evilution schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:54:
[...]
Ik verkoop iets, koper heeft geen contant. Wat komt koper doen dan?
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Dit zijn nou van die typische voorbeelden waar voor mij tikkie totaal niet werkt...electricretard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:36:
[...]
Jij als verkoper kan er voor kiezen, in het geval dat de koper bij jou aan de deur staat en jij hem niet vertrouwd (hij heeft geen contant) om als laatste middel voordat je de deal annuleert, hem via een 3e partij (tikkie) te laten betalen waardoor jij toch de garantie van cash hebt. JIJ als verkoper bent degene die hier voor zou kunnen kiezen. Dit is geen PHD stuff....
Je mag van te voren aangeven als verkoper dat je de betaling via tikkie wilt hebben, dan kan ik het nazoeken en bekijken of ik het betrouwbaar vind.
Maar ter plekke met een relatief onbekende betaalmethode aan komen zetten, daar gaan mijn nekharen van overeind staan en dan haak ik per definitie af.
Maar sowieso heb ik al als devies dat bij alles boven de 100 euro de betaalmethode vooraf bekend moet zijn zodat ik mijn maatregelen erop kan nemen (bijv bij cash zorgen dat er een pen in huis is, zorgen dat er wisselgeld is etc etc)
En altijd het belangrijkste advies is : Wees niet bang om van de koop af te zien, er zijn nog genoeg andere kopers...
Ik moest een bankgarantie (voor mijn nieuwe huurwoning) aanvragen, moet letterlijk geld betalen zodat mijn eigen geld vast gezet kan worden, en niet weinig ook, 250 euro éénmalig, daarna 2% per jaar. Er kwam wel iemand aan te pas, maar zo veel werk heeft die persoon er nu ook niet in gestoken.rimave schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:03:
Nog een puntje. Handel met cashbetaling is natuurlijk het beste, maar dan gaat een bank weer roet in het eten gooien door jou te laten betalen voor stortingen. Waanzin, want doordat je het geld in een stortingmachine stopt komt er geen bankmedewerker meer aan te pas. Je doet dus alles zelf en toch moet het geld kosten.
Er zijn (verschillend van bank tot bank) wel theoretische mogelijkheden. Maar dan moet je echt denken aan max 15 minuten tijd en je moet een legitieme reden hebben...magnifor schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:51:
[...]
Een vriendin van mij had tijdje geleden per ongeluk geld gestort naar een verkeerde rekening. Ze heeft direct met de bank gebeld en is haar transactie terug gedraaid. Nu denk ik dat de bank per geval apart beoordeeld. Als het duidelijk een typo is geweest zijn ze volgens mij best wel bereid om de desbetreffende transactie terug te draaien.
Het kan binnen een heel korte periode omdat de 1e actie van oudsher altijd een stukje verwerkingstijd heeft en die is er altijd ingelaten, op het moment dat de actie verwerkt is dan is het over en sluiten en klaar.
Ik hoop dat je dit wel van tevoren meld? Ik zou er weinig behoefte aan hebben om eerst alles te laten zien etc om dan te horen dat je even een halfuurtje weggaat omdat je moet pinnen.inquestos schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:43:
Ik pin nooit van tevoren. Bij bedragen van 200-1000+ euro wil ik zelf altijd wel eerst even checken of ik tot aankoop wil overgaan. Als iemand cash wilt, loop ik naar de pinautomaat.
Ik heb meerdere van dit soort mensen meegemaakt en de mensen die het niet vooraf melden die konden toch echt zonder spullen weer weg gaan, want ik heb meestal voor MP-dingen maar een heel beperkte tijdsduur en iedereen kan koffie etc krijgen en dan handel ik het 5 minuten voordat ik weg moet nog even financieel af, alleen tja sommige hadden dus geen geld bij zich en konden niet binnen 5 minuten geld krijgen, tja ik hoop dan maar dat de koffie lekker was.
Ik doe niet snel zaken met mensen die het puur als financiële transactie zien. En nee ik meld het niet, misschien wel iets om in de toekomst wel te doenGomez12 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:54:
[...]
Ik hoop dat je dit wel van tevoren meld? Ik zou er weinig behoefte aan hebben om eerst alles te laten zien etc om dan te horen dat je even een halfuurtje weggaat omdat je moet pinnen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Gewoon even voor mijner nieuwsgierigheid, waarom meld je dit niet? Of waarom kwam het eerst niet in je op om het te melden?inquestos schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:02:
[...]
Ik doe niet snel zaken met mensen die het puur als financiële transactie zien. En nee ik meld het niet, misschien wel iets om in de toekomst wel te doen
Want ik neem toch aan dat jij ook niet vrolijk gaat worden als je ergens komt om naar iets te kijken en die persoon zegt dat het er niet is, maar dat je wel rustig het geld alvast kan geven, dan gaat hij het wel halen...
Imho doe ik MP-deals het liefst zo simpel en clean mogelijk, alletwee de partijen kunnen zich voorbereiden, alletwee de partijen kunnen de waren inspecteren (geld of goed) en alletwee de partijen kunnen tevreden weglopen. Maar bij jou is het eigenlijk eenrichtingsverkeer, de ander moet het goed wel klaarhebben, maar of jij het geld ook klaarhebt tja, dat is nog maar de vraag...
Zoals iemand anders in het topic al zei, zonder geld wat kom je dan doen?
Want je kan best de bezichtiging en de betaling uit elkaar trekken, maar laat het dan wel weten dan weet ik dat ik mijn vriendin vrij moet houden om die ps4 in de berging te plaatsen en 2 bakstenen in te pakken als we naar de pin-automaat gaan
Hoe zie jij iets verkopen via Marktplaats dan?inquestos schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:02:
[...]
Ik doe niet snel zaken met mensen die het puur als financiële transactie zien.
The devil is in the details.
Verwijderd
Jaja papier geld is te vervalsen, maar minder makkelijk dan deze app blijkbaar.
Marktplaats en Ebay zijn ook perfecte sites voor verzamelaars / aparte voorwerpen zoekenden etc.Hahn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:14:
[...]
Hoe zie jij iets verkopen via Marktplaats dan?
Als jij een bootleg van Woodstock voor jezelf zoekt dan is de kans vrij klein dat jij van house houdt en de kans is ook vrij klein dat de verkoper van house houdt, de kans is ietwat groter dat jullie alletwee fans van Woodstock zijn en er allebei hele mooie verhalen over kunnen vertellen...
Of als jij een commodore 64 op zolder hebt staan en iemand anders zoekt die, dan is de kans vrij groot dat jullie alletwee nog wel wat andere dingen ook gemeen hebben.
Yep, je krijgt een mooie push notification zodra dat er iemand heeft betaald en in de app kun je vervolgens zien wie.evilution schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:26:
Geeft Tikkie een realtime melding wanneer de betaling heeft plaatsgevonden? Dat kan ik op de website niet terugvinden.
Verwijderd
Daarom moet je ook nooit een methode gebruiken.Sniffels schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:46:
[...]
Hadden ze 3 weken geleden bij Stegeman niet van dat nepgeld waarbij je ook die stift kon gebruiken ?
Bijna alle valse bankbiljetten overleven de Kijk, Kantel en Voel methode niet(ribbeltjes ontbreken, ander papiersoort, de 50 getal in de hoek die niet verkleurt bij het kantelen, microtekst in de zilverenstreep ontbreekt), en hetgene wat het wel overleeft raakt beschadigd van een valsgeldstift.
Ik denk dat je teveel leest in mijn redelijk luchtig bedoelde comment. Maar ik denk ook dat jouw vergelijking mank gaat.Znorkus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:29:
[...]
Dat wil ik wel uitdagen, die laatste conclusie. Mijn hoogleraar leerde me dat mensen intuïtieve slechte statistici zijn. Er spelen allerlei biassen mee. Het is heel waarschijnlijk dat er vandaag honderden, zo niet duizenden van dit soort overdrachten zijn geweest waarbij beide partijen te goeder trouw waren. Daar zijn echter geen topics van verschenen hier op het forum. Was dit wel zo geweest, dan had je hier een topic gezien niet van zeven pagina's, maar eerder van zevenhonderd of zevenduizend bijdragen, bijna allemaal van tevreden mensen. De momenten waarop het gewoon lekker loopt zijn zeer fors in de meerderheid. Wat doe jij als je een shopreview bekijkt, en die haalt 9.8 uit tien met drieduizend beoordelingen hier op t.nett? Juist, je trekt de conclusie dat het om een zeer betrouwbare webshop gaat. Maar nu lees je over dit ene incident, je kan de frustratie van ts zelf voelen, je voelt de boosheid, en daardoor krijgt deze anekdote een onevenredig grote impact op wat je noemt het vertrouwen in andere mensen. Dat is misschien niet terecht, als je je realiseert hoeveel (representatieve) informatie je eigenlijk mist om een goed oordeel te kunnen vellen.
Maargoed, het blijft heel moeilijk om niet wantrouwend te worden. Dit is een groot probleem in Nederland, zeker met alle misstanden van het land binnen handbereik. Het is nu eenmaal hoe de menselijke hersenen werken, aldus overdadig aanwezig wetenschappelijk bewijs.
Als een shop een 9.8 heeft met 3000 beoordelingen, dan weet ik dat ik die shop kan vertrouwen. Als er op marktplaats 3000 mensen on-site met internetbankieren betalen waarvan er 60 oplichters zijn (98%, for the sake of the argument), dan weet ik van ieder individu die bij mij komt kopen niet of die te vertrouwen is, en zal ik dus in beginsel als het om grote bedragen gaat een andere houding hebben. Noem het slechte statistiek, ik noem het risk management. Als de impact groot (er staat 1000 euro op het spel) is maar de probability laag, dan is het niet dom om maatregelen te nemen.
Ik zou een persoon dan bijvoorbeeld vragen om het op mijn pc via de website te doen, zodat ik zelf kan zien dat ik niet gescamd wordt, onder vermelding van de anekdote uit dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Bio op 17-11-2016 01:19 ]
Verwijderd
Ben zelf eerder opgelicht voor een paar duizend euro, en nu heb ik een simpele regel en voldoet die persoon aan die regel dan doe ik daar geen business mee.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2016 01:47 ]
Dit topic is gesloten.