Opgelicht via nep ING app

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 63.571 views

Onderwerpen

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01

MsG

Forumzwerver

Ik heb gewoon zo'n ding gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/thumb/view/upload/2014/10/SKU163360/1.jpg

Ga ik uitgebreid even de echtheidskenmerken af per briefje bij serieuze bedragen. Nog nooit problemen mee gehad. Banktransacties wil ik op mijn eigen rekening zien voordat ik iets overdraag, wil de koper dat niet? Dan heeft ie pech.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:40
Lavaeolus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:39:
[...]

Maar je kunt een betaalverzoek ook delen met WhatsApp ofzo, dan gaat het wel met iDEAL.
klopt, zei ik ook al..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:27

Veritas

concedo nulli

Wel handig, die massale uitwisseling van koop en verkooptacteieken, :)

• Martijn noob
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-01 22:49
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:46:
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik via een advertentie op Marktplaats mijn Macbook Pro verkocht. Binnen een uur stonden er twee jongens op de stoep. Het waren 2 jongens met een buitenlandse afkomst, netjes gekleed en heel vriendelijk.

We hadden een kort gesprek over welke Macbook hij nu had en dat hij toe was aan een 15,4 inch Macbook.

Enfin, hij gaf aan geen contant geld te hebben en problemen had met zijn bankpas. Hij wilde via de ING app geld overmaken naar mijn ING rekening. Dat leek mij prima, want dan zou het geld direct erop staan. Ik mocht het hele proces volgen en hij liet zijn afschrift zien. Hij gaf aan dat het enkele uren zou duren voordat het geld erop zou staan en ik vertrouwde hem erop.

Nu zijn we een aantal uur verder en staat het geld er nog niet op. Dit terwijl van ING naar ING altijd direct erop staat.

Ik heb een foto van zijn ING account mogen maken ter bevestiging. Nu heb ik zijn rekeningnummer door een controle gedaan en blijkt deze niet legitiem te zijn.

Na wat research gedaan te hebben blijkt dat er een nep ING app bestaat en dat oplichters deze app sindskort gebruiken (zie http://www.apparatuurverz...hting-via-namaak-app.html).

Nu ik tot realisatie kom dat ik opgelicht ben, bedenk ik dat ik het heel anders aan had moeten pakken. Alles zag er ook heel legitiem uit en kwam precies overeen met hoe mijn ING app eruit ziet.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en zij gaven aan dat dit een nieuw iets is en dat ze de laatste tijd dergelijke meldingen krijgen. Ook heb ik geprobeerd telefonisch contact met hem te leggen maar zijn telefoonnummer is niet meer te bereiken.

Dit is een heads up aan iedereen, ik had dit totaal niet verwacht.
Gebeurde bij mij ook het geld kwam uiteindelijk wel maar het duurde meerdere dagen. (5 dagen of zo iets)

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Martijn noob schreef op donderdag 17 november 2016 @ 07:16:
[...]

Gebeurde bij mij ook het geld kwam uiteindelijk wel maar het duurde meerdere dagen. (5 dagen of zo iets)
Helaas is nu al een paar keer bevestigd dat ik opgelicht ben. ING naar ING hoort direct te zijn en zijn telefoonnummer is ook niet meer actief.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26

vhal

ಠ_ಠ

Balen, voor mij is deze methode ook nieuw ondanks dat het volgens de meeste hier 'wel bekend moest zijn'. Nou voor mij niet dus en het is wel iets om rekening mee te houden bij toekomstige transacties

Strava

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:33
Maar ik snap sowieso niet dat je iets meegeeft als het niet op je rekening staat. Sowieso als men langskomt kan het gewoon cash, geen enkel excuus accepteren, waarom zou je?
Bij overmaken, men krijgt pas iets als het geld daadwerkelijk op de rekening staat eerder niet.

Het is eigenlijk zo basic, dat ik verwonderd ben dat er toch nog zoveel mensen zich laten vangen hiermee.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:13

Barrycade

Through the...

Cash > 300 euro kan al een probleem worden als je geen geld op kan nemen bij een automaat van je bank. Rabo heeft een daglimiet van 250 bij een automaat van een andere bank en de eigen automaten geven standaard 1250 per week.

In geval van TS had hij een duur apparaat in de aanbieding die waarschijnlijk boven die daglimiet uit kwam. Koper kwam binnen 2 uur en in het weekend na sluitingstijden bank, dus "ik kan geen cash opnemen" is het een probleem als ik het bij je over maak?

Dus als TS hiermee instemt heeft oplichter groen licht om zijn scam uit te rollen.

Dit truukje zullen ze niet doen als je een kinderfietsje van 50 euro op MP zet, maar Opsporing verzocht etc staan vol met dit soort scams met duurdere zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 17-11-2016 09:49 ]

• Martinusz
Barrycade schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:46:
Cash > 300 euro kan al een probleem worden als je geen geld op kan nemen bij een automaat van je bank. Rabo heeft een daglimiet van 250 bij een automaat van een andere bank en de eigen automaten geven standaard 1250 per week.

In geval van TS had hij een duur apparaat in de aanbieding die waarschijnlijk boven die daglimiet uit kwam. Koper kwam binnen 2 uur en in het weekend na sluitingstijden bank, dus "ik kan geen cash opnemen" is het een probleem als ik het bij je over maak?

Dus als TS hiermee instemt heeft oplichter groen licht om zijn scam uit te rollen.

Dit truukje zullen ze niet doen als je een kinderfietsje van 50 euro op MP zet, maar Opsporing verzocht etc staan vol met dit soort scams met duurdere zaken.
En waarom zou je het binnen 2 uur moeten verkopen? :)
Dan zeg je toch gewoon, verhoog je limiet om te pinnen en kom een dag later ik reserveer hem wel voor je. Waarom zou je overhaasten als het om zulk hoge bedragen gaat?

Als iemand komt met ik kan niet pinnen, mijn pasje is stuk. Vervelend voor je, dan ga je eerst maar een nieuwe pas halen of je maakt het over en zodra het binnen is kun je het ophalen.
Maar de naïeve mens zal dat wel lastig vinden om een koper dit te melden ;)

Onlangs zelf nog de bekende truc meegemaakt van een koper door minder geld bij te hebben dan afgesproken. Is niet mijn probleem, spullen blijven hier totdat je de resterende 5 euro hebt ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 17-11-2016 09:54 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Opname limiet (van contant geld) verhogen kan niet (iig bij de Rabo), je kan wel geld opnemen in de bank.

Maar de tijd dat ik met meer dan >200 op zak rond liep was nog in de tijd van de gulden.

Dus overmaken ter plaatse is helemaal niet zo'n slecht idee bij grotere bedragen en op zich veiliger voor iedereen. Maar de transactie is pas klaar als het geld op de rekening staat via de eigen inlog gechecked. Zeker bij dat soort grotere bedragen.

• Martinusz
Barrycade schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:03:
Opname limiet (van contant geld) verhogen kan niet (iig bij de Rabo), je kan wel geld opnemen in de bank.
Welcome to 2016, je kunt gewoon de limiet ook voor opname ophogen hoor. ;)
Kan volgens mij zelfs via de app aangevraagd worden.

Maar goed, overhaast handelen heeft dus zo zijn risico's zoals de TS heeft ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Laatst online: 14:19
Maar: wat is dan de meest veilige manier? zijn (rabo)reader laten meenemen en laten inloggen op jou eigen pc?

Eigen app = dus niet
Contant = niet te controleren
Voortijdig laten overschrijven = koper vaak niet mee akkoord (ergens logisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Sniffels schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:47:
Maar: wat is dan de meest veilige manier? zijn (rabo)reader laten meenemen en laten inloggen op jou eigen pc?

Eigen app = dus niet
Contant = niet te controleren
Voortijdig laten overschrijven = koper vaak niet mee akkoord (ergens logisch)
Hoe heb je het voor elkaar gekregen het topic blijkbaar enigszins door te bladeren, maar alle (ik denk 3/4e van het totaal) reacties over betaalverzoeken te missen?

• Sniffels
  • Laatst online: 14:19
mcDavid schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:02:
[...]

Hoe heb je het voor elkaar gekregen het topic blijkbaar enigszins door te bladeren, maar alle (ik denk 3/4e van het totaal) reacties over betaalverzoeken te missen?
Nou volgens mij was er nog geen definitief "advies".. sommige vinden contant prima, anderen wat anders... maar blijft risico dus blijkbaar volgens de posts hierboven

• mcDavid
Het risico wat martinusz beschrijft, is wat er gebeurt als je (uit ongegronde haast) ingaat op smoesjes van een potentiële koper om via een niet door jou te verifiëren manier te betalen.

Als je een betaalmethode gebruikt waarbij je zélf kunt verifiëren dat het geld op jouw eigen rekening aangekomen is (lees: een betaalverzoek), is er geen risico. Als je in smoesjes trapt om een andere vage methode te gebruiken, loop je altijd risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eigenlijk is het heel simpel:

- Contant: echtheid verifiëren en daarna product overhandigen
- Digitaal: Verifiëren dat het bedrag op je rekening staat en daarna product overhandigen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

magnifor schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:16:
- Digitaal: Verifiëren dat het bedrag op je rekening staat en daarna product overhandigen.
Dat is niet zo handig, ik zou eerder verifiëren dat het betaalverzoek is geaccepteerd. De tijd van overschrijving is dan nog steeds van toepassing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Laat maar moet zelf beter lezen....

[ Voor 92% gewijzigd door Barrycade op 17-11-2016 11:50 ]

Anoniem: 699209

Barrycade schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:49:
[...]

Hoef je in 2016 dan niet meer te lezen? limiet bij betaal automaat is idd op te hogen.

Ik zie nergens dat je contant geldopname meer dan 1250 kan worden (afgezien van een toppakket)
Bovendien sta je dan met 1.500 op straat en dat wil je eigenlijk ook voorkomen. Via een banktransactie is dit gewoon het beste. Ik kende Tikkie nog niet en heb het geïnstalleerd :)

• magnifor
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:47:
[...]

Dat is niet zo handig, ik zou eerder verifiëren dat het betaalverzoek is geaccepteerd. De tijd van overschrijving is dan nog steeds van toepassing.
Als je een betaalverzoek aanmaakt in de ING app, diegene betaalt via iDeal komt het bedrag meteen op je rekening ongeacht de bank van de koper. Dat is toch goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:16

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:09:
[...]
Maar goed, overhaast handelen heeft dus zo zijn risico's zoals de TS heeft ondervonden.
Overhaast handelen is bijna standaard op MP, voor mij althans... Uit pure noodzaak.

Vaak wil men direct langskomen, of het blijft onduidelijk of er echt interesse is en wanneer er dan gekocht gaat worden. Hierdoor ben ik persoonlijk altijd blij verrast als een geïnteresseerde vlot reageert en ook nog eens op korte termijn wil handelen. Dat is inmiddels bijna te mooi om waar te zijn. Als het langer duurt dan een paar dagen neemt de kans op succes sterk af, is mijn ervaring.

De algehele MP ervaring van de laatste jaren en de recente ervaring van de TS, heeft mij aan het twijfelen gebracht of ik daar mee verder wil gaan. Het zeurgehalte, geregeld niet op komen dagen + risico op oplichting neemt hard toe. MP zelf is vrij passief, ondanks de mooie "veilig handelen" instructies.

Uitzondering zijn de contacten met Tweaker-achtige kopers/verkopers. Voor je het weet sta je zo een half uur te babbelen over vanalles :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• NotSoSteady
  • Laatst online: 19:19
Een MacBook geven zonder dat het geld op je rekening staat, sorry maar hoe dom en naïef kun je zijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:12
Fantastisch al die mensen die na 9 pagina's nog even moeten ventileren hoe dom iemand wel niet moet zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DunaxNL
ImdaMned schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:52:
Fantastisch al die mensen die na 9 pagina's nog even moeten ventileren hoe dom iemand wel niet moet zijn...
Ik denk ook niet dat ze de moeite hebben genomen om de reacties (inclusief mijn eigen reactie) te lezen. Ook al gaf ik aan op de eerste pagina dat het een stomme actie van mij was.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

magnifor schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:02:
Als je een betaalverzoek aanmaakt in de ING app, diegene betaalt via iDeal komt het bedrag meteen op je rekening ongeacht de bank van de koper. Dat is toch goed genoeg?
:? Buiten dat mijn reactie was op een overschrijving, is het ook zo dat met een ideal betaal verzoek het geld niet direct zichtbaar hoeft te zijn op je rekening. Dit kan zelfs tot 2 werkdagen duren.

• magnifor
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:31:
[...]

:? Buiten dat mijn reactie was op een overschrijving, is het ook zo dat met een ideal betaal verzoek het geld niet direct zichtbaar hoeft te zijn op je rekening. Dit kan zelfs tot 2 werkdagen duren.
Ja dat kan ik niet ruiken, mijn reactie was gequote en daar vermeld ik nergens dat het om overschrijvingen gaat.

Volgens ING staat je geld direct op je rekening.

https://www.ing.nl/nieuws...hatsapp_sms_en_email.html
Het verzoek kan worden betaald via iDEAL, waarna ING er voor zorgt dat het bedrag direct terecht komt op de rekening van de ontvanger.

[ Voor 36% gewijzigd door magnifor op 17-11-2016 13:42 ]

Anoniem: 699209

DukeBox schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:31:
[...]

Dan snap je het basisprincipe van iDEAL gewoon niet. De transactie loopt via een derdenrekening en als er betaalt is krijg je daar een verificatie van. Als de verificatie binnen is kun je veilig de goederen leveren. Dat het dan nog twee dagen kan duren tot de transactie daadwerkelijk voltooid is doet niet ter zake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Joepla schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:06:
[...]

Overhaast handelen is bijna standaard op MP, voor mij althans... Uit pure noodzaak.

Vaak wil men direct langskomen, of het blijft onduidelijk of er echt interesse is en wanneer er dan gekocht gaat worden. Hierdoor ben ik persoonlijk altijd blij verrast als een geïnteresseerde vlot reageert en ook nog eens op korte termijn wil handelen. Dat is inmiddels bijna te mooi om waar te zijn. Als het langer duurt dan een paar dagen neemt de kans op succes sterk af, is mijn ervaring.

De algehele MP ervaring van de laatste jaren en de recente ervaring van de TS, heeft mij aan het twijfelen gebracht of ik daar mee verder wil gaan. Het zeurgehalte, geregeld niet op komen dagen + risico op oplichting neemt hard toe. MP zelf is vrij passief, ondanks de mooie "veilig handelen" instructies.

Uitzondering zijn de contacten met Tweaker-achtige kopers/verkopers. Voor je het weet sta je zo een half uur te babbelen over vanalles :)
Ik denk dat de kern van een groot deel van oplichting zit in het overhaast beslissingen nemen.
Mensen worden overrompeld door de oplichters door snel een transactie te willen maken of ineens allerlei zaken die opdoemen uit het niets juist op het moment dat er betaald moet worden etc.

En wellicht heeft iemand weleens echt pech met zijn pasje of wat dan ook, maar dat is dan even pech voor diegene, gewoon zaken niet overhaasten en wellicht nog belangrijker het niet JOUW probleem maken.

- Pasje werkt niet? -> vraag je eerst maar nieuwe pas aan
- Ik wil nu direct langskomen! -> Wie ben je? wat zijn je gegevens? Morgen komt beter uit.
- Iemand nieuw geregistreerd -> waarom niet eerst checken wie het is? Google doet wonderen.
- Ik heb het overgemaakt, kijk maar hier printscreen -> leuk, zodra het op mijn rekening staat krijg je de goederen pas.
- Ik heb het nu nodig want kind is morgen jarig! -> Leuk voor je, had je maar eerder kado moeten zoeken.

Etc. etc.

Het klinkt allemaal bot, maar in de winkel krijg je ook je goederen niet mee voordat er betaald is.
Als iemand iets graag van je wilt kopen, dan hoeft het niet gehaast, dan maakt die ene dag bijvoorbeeld ook niet uit.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-07 17:22
DunaxNL schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:12:
[...]

Ik denk ook niet dat ze de moeite hebben genomen om de reacties (inclusief mijn eigen reactie) te lezen. Ook al gaf ik aan op de eerste pagina dat het een stomme actie van mij was.
Heb jij mijn reactie nog gelezen? Zal toeval zijn als het één van de oplichters uit het programma opsporing verzocht zal zijn.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:16

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:52:
[...]
Ik denk dat de kern van een groot deel van oplichting zit in het overhaast beslissingen nemen.
Ben het wel eens met je. Oplichters maken veelal gebruik van de goedheid en welwillendheid van de verkopers. Zo ook de TS, de oplichters waren vriendelijk en in die sfeer kan ik me best voorstellen dat het gaat zoals eerder beschreven. Had mij waarschijnlijk ook kunnen gebeuren.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

magnifor schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:34:
Volgens ING staat je geld direct op je rekening.
Ja, zonder omwegen bedoelen ze daar mee maar nog steeds volgens de standaard overboeking tijden. Het blijft gewoon een overschrijving van a naar b.
Anoniem: 699209 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:39:
Dan snap je het basisprincipe van iDEAL gewoon niet. De transactie loopt via een derdenrekening en als er betaalt is krijg je daar een verificatie van. Als de verificatie binnen is kun je veilig de goederen leveren. Dat het dan nog twee dagen kan duren tot de transactie daadwerkelijk voltooid is doet niet ter zake.
:? Dat is toch exact wat ik aangeef..

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 17-11-2016 14:41 ]

• DunaxNL
red1 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 03:55:
Dit exact is besproken in de laatste twee afleveringen van opsporing verzocht. Kijk even op die site of kijk de afleveringen terug. Er zijn namelijk opnamen gemaakt van enkele daders. Heel toevallig als het dezelfde personen zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
Je hebt het over deze mannen? Nee, dat zijn ze helaas niet, het bewijst alleen maar dat er dus een groep actief is op dit moment. ;(

• Lavaeolus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:25
DukeBox schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:39:
[...]

Ja, zonder omwegen bedoelen ze daar mee maar nog steeds volgens de standaard overboeking tijden. Het blijft gewoon een overschrijving van a naar b.
Nee, het is juist met een omweg (een tussenrekening), waardoor het geld wel meteen op jouw rekening staat, dus ongeacht de standaard overboeking tijden. De boeking van de betaler naar die tussenrekening zal wel volgens standaard overboeking tijden gaan, maar dat maakt voor jou als ontvanger niet uit.

Anoniem: 840669

DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:07:
[...]

Het is zeker een wijze les. In het vervolg ga ik alleen maar cash eisen.

Helaas geen foto van hem kunnen maken, een beetje jammer weer.
Wel goed kijken of het geen nep geld is. 8)7 Daar zijn ze tegenwoordig ook best sluw in.

• DunaxNL
Anoniem: 840669 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:48:
[...]

Wel goed kijken of het geen nep geld is. 8)7 Daar zijn ze tegenwoordig ook best sluw in.
Ja klopt, daarvoor ga ik zo'n stift aanschaffen. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-07 21:48
Anoniem: 840669 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:48:
[...]

Vooral in Belgie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m43NgEw9t9WqOwPRkrQfZStx/thumb.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Clavis op 17-11-2016 17:03 ]

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Lavaeolus schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:58:
Nee, het is juist met een omweg (een tussenrekening), waardoor het geld wel meteen op jouw rekening staat,
Dat gaat alleen op voor bunk en ing betaalverzoeken. Zo staat het tenminste in mijn documentatie die wij van currence hebben gekregen om de functionaliteit te integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:59
Of cash echt of vals is kan je makkelijk controleren met de app van DNB.
Zie https://www.dnb.nl/nieuws...nieuws-2015/dnb322203.jsp

[ Voor 5% gewijzigd door upje op 17-11-2016 19:19 ]

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
Sniffels schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:46:
[...]

Hadden ze 3 weken geleden bij Stegeman niet van dat nepgeld waarbij je ook die stift kon gebruiken ?

Blijft een lastig iets met dat MP.

Ik krijg al jaar een dag een smsje van de rabo als er meer dan 100 euro op of af gaat van de rekening. Zou kunnen wachten totdat ik het smsje krijg en dan pas ermee laten gaan.
Dat heb ik dan even gemist dat dat tegenwoordig ook mogelijk is (al kijk ik er niet van op). Ik moet zeggen dat ik gelukkig niet zo heel veel via MP doe. Maar als het om grote bedragen gaat dan liever via de bank overmaken.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01

MsG

Forumzwerver

DunaxNL schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:59:
[...]

Ja klopt, daarvoor ga ik zo'n stift aanschaffen. :)
Beter koop je voor enkele euro's meer een goede blacklight. Dan zie je duidelijker alle echtheidskenmerken in plaats van alleen een simpele kleurverandering van de stift. Dan krijg je ook geen gedoe als je ineens op mensen hun geld gaat schrijven met de pen, en wie weet heb je neogeld-varianten waarbij de pen toch niet kleurt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obelink
  • Laatst online: 14-11-2020
Wat is dit ontzettend vervelend voor je en wat zul je met een kater zitten! Ik vind het heel moedig dat je het wel hier durft te bespreken!

Heb je voor jezelf duidelijk waarom je erin getrapt bent?

Je gaf eerder in dit topic al aan wat signalen opgepikt te hebben maar er niet op gereageerd te hebben. Je wilde je MacBook natuurlijk graag kwijt en deze mensen zouden het kopen. Had je een onbewust iets wat je ervan weerhield om 'moeilijk te doen'? Of was het dat de mensen zo keurig overkwamen dat je vond dat het gewoon niet kon maken om wantrouwend te zijn? Voelde je je op een of andere manier overrompeld of geïntimideerd door de 'kopers'?

Je kan nooit helemaal zeker zijn, zal altijd op je hoede moeten blijven want je ziet, je kan zo maar ergens intrappen.

De laatste keer dat ik een auto verkocht heb ik meteen op het postkantoor het ontvangen geld laten checken. Voor alle zekerheid, ik had geen twijfel over de kopers. Het was ook in orde.

Een keer is een kleine aankoop via Marktplaats niet aangekomen. Dat was balen. Je weet niet of het is verloren of ....
Onlangs betaalde ik iemand voor ook een kleine aankoop om het als brievenbuspakje te versturen. Het kwam gewoon gefrankeerd in de bus. Ik heb de verkoper gevraagd mij het teveel betaalde terug te storten. Niets ontvangen. Dat is lullig, ook al gaat het maar om iets meer dan een euro. Kennelijk hebben sommige mensen dat nodig.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:28
Weet niet of dit url al als tip is genoemd:
https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunaxNL
Obelink schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:40:
Wat is dit ontzettend vervelend voor je en wat zul je met een kater zitten! Ik vind het heel moedig dat je het wel hier durft te bespreken!

Heb je voor jezelf duidelijk waarom je erin getrapt bent?

Je gaf eerder in dit topic al aan wat signalen opgepikt te hebben maar er niet op gereageerd te hebben. Je wilde je MacBook natuurlijk graag kwijt en deze mensen zouden het kopen. Had je een onbewust iets wat je ervan weerhield om 'moeilijk te doen'? Of was het dat de mensen zo keurig overkwamen dat je vond dat het gewoon niet kon maken om wantrouwend te zijn? Voelde je je op een of andere manier overrompeld of geïntimideerd door de 'kopers'?
Bedankt voor je reactie. Het zit mij inderdaad goed dwars en ik voel mij goed stom.

Ik wilde mijn Macbook snel verkopen en inderdaad niet moeilijk doen. Kennelijk vertrouw ik mensen te snel en dat hebben zij goed misbruikt, waardoor mijn vertrouwen in mensen flink gedaald is. Ze waren wel aan het pushen door te zeggen: 'zodra ik op verzenden druk, is het rond en nemen wij de Macbook mee'. Wellicht had dat een 'red flag' moment voor mij moeten zijn, maar ik was te naïef.
Obelink schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:40:
Je kan nooit helemaal zeker zijn, zal altijd op je hoede moeten blijven want je ziet, je kan zo maar ergens intrappen.

De laatste keer dat ik een auto verkocht heb ik meteen op het postkantoor het ontvangen geld laten checken. Voor alle zekerheid, ik had geen twijfel over de kopers. Het was ook in orde.

Een keer is een kleine aankoop via Marktplaats niet aangekomen. Dat was balen. Je weet niet of het is verloren of ....
Onlangs betaalde ik iemand voor ook een kleine aankoop om het als brievenbuspakje te versturen. Het kwam gewoon gefrankeerd in de bus. Ik heb de verkoper gevraagd mij het teveel betaalde terug te storten. Niets ontvangen. Dat is lullig, ook al gaat het maar om iets meer dan een euro. Kennelijk hebben sommige mensen dat nodig.
Ik heb hier van geleerd dat ik altijd op mijn hoede moet blijven, niet iedereen is te vertrouwen en anders misbruiken ze het kennelijk wel. Zoals ik eerder aangaf heb ik ooit iets verkocht aan een medetweaker en hij wilde het ook graag met zijn bank app overmaken. Het geld stond de volgende dag netjes op mijn rekening. Ik denk dat ik hierdoor zulke transacties wel kon vertrouwen.

Het gekke is dat ik heel erg vaak gebruik heb gemaakt van de iDeal methode van de ING app. Zo heb ik collega's en vrienden geld aan mij laten overmaken. Maar doordat alles zo snel ging heb ik daar totaal niet aan gedacht, waarschijnlijk als ik dat had aangeboden zouden ze met een excuus komen en wellicht weggegaan.
Nee, dit is nog niet genoemd. Bedankt, heb het doorgenomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Laatst online: 14-11-2020
Je schreef al dat de 'kopers' er binnen een uur waren. Die zaten er duidelijk bovenop bij de advertenties. Dat is ook een soort overrompelingseffect.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-07 21:09
ehtweak schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:44:

Een variant op deze scam is al diverse keren voorbij gekomen bij o.a. Tros opgelicht...
http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/7787/
Heee, donders. Deze specifieke variant is laatst op mij getoetst. Iemand stuurde zonder te vragen ineens een foto van zijn bankpas / rijbewijs. Verhaaltje erbij dat 'ie was opgelicht en of ik 'tzelfde wilde doen. Toen al wel wat zaken weggepoetst, zoals o.a. 't pasnummer (wat je bij ING nodig hebt voor 't activeren van de mobiele betaalapp). Blijkbaar was dat achteraf dus een slimme zet. De vraag is nu, zou ik nog ergens een melding kunnen maken van "poging" tot oplichting? kheb immers z'n rijbewijs en bankpas (vast niet van hem though) en ook een 06nummer.

• datadevil
ascent schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:42:
[...]

Heee, donders. Deze specifieke variant is laatst op mij getoetst. Iemand stuurde zonder te vragen ineens een foto van zijn bankpas / rijbewijs. Verhaaltje erbij dat 'ie was opgelicht en of ik 'tzelfde wilde doen. Toen al wel wat zaken weggepoetst, zoals o.a. 't pasnummer (wat je bij ING nodig hebt voor 't activeren van de mobiele betaalapp). Blijkbaar was dat achteraf dus een slimme zet. De vraag is nu, zou ik nog ergens een melding kunnen maken van "poging" tot oplichting? kheb immers z'n rijbewijs en bankpas (vast niet van hem though) en ook een 06nummer.
https://www.ing.nl/de-ing...-fraude-direct/index.html

• Martinusz
Misschien idee voor TS, maak een nieuw marktplaats account aan en biedt zogenaamd wederom hetzelfde artikel aan (niet zelfde tekst natuurlijk, beetje tweaken). Wie weet heb je zo weer beet met diezelfde gasten, politie inschakelen en nogmaals langs laten komen?

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• DunaxNL
Even een schopje omhoog. De politie heeft mij vorige week gevraagd om aanvullende aangifte te doen omdat ze de jongens op het spoor waren. Ik moest mijn verhaal komen vertellen op het politiebureau, de jongens omschrijven, foto van de applicatie inleveren en een opgenomen telefoongesprek opsturen. Ze gaven aan de jongens volgende week op te pakken (vandaag dus).

Dat is inmiddels ook gebeurd :)

https://www.politie.nl/ni...r-internetoplichting.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39
DunaxNL schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:01:
Even een schopje omhoog. De politie heeft mij vorige week gevraagd om aanvullende aangifte te doen omdat ze de jongens op het spoor waren. Ik moest mijn verhaal komen vertellen op het politiebureau, de jongens omschrijven, foto van de applicatie inleveren en een opgenomen telefoongesprek opsturen. Ze gaven aan de jongens volgende week op te pakken (vandaag dus).

Wow, dat is een mooie update! Goed dat je ook aangifte hebt gedaan.
Weet je ook of dit nog iets gaat betekenen voor het terugkrijgen van (het geld van) je Macbook Pro? Of is dat een verloren zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
shdx schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Wow, dat is een mooie update! Goed dat je ook aangifte hebt gedaan.
Weet je ook of dit nog iets gaat betekenen voor het terugkrijgen van (het geld van) je Macbook Pro? Of is dat een verloren zaak?
Dat is zeker een mooie update. :) Ik had de moed al opgegeven en ik was verbaasd toen de politie contact met mij opnam. Er zouden tientallen andere slachtoffers opgelicht zijn door dezelfde jongens.

Ze konden mij alleen vertellen dat ik wel iets ervoor kan gaan krijgen (vergoeding o.i.d.), verder zeiden ze er niks concreets over. Ik denk dat ik daar binnenkort meer informatie over zal krijgen.

Ik ben allang blij dat ze opgepakt zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Gaaf, toen ik het bericht las, moest ik aan dit topic denken, maar ik kon het niet zo snel terugvinden :+ schijnen behoorlijk wat gedupeerden te zijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DunaxNL schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:01:

En zo geschiedde:

https://www.security.nl/p...ting+via+valse+betaal-app

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 14:45
Anoniem: 147126 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
[...]

Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link? Ik kan ook wel een mooie website maken die een man-in-the-middle attack uitvoert en een veel groter bedrag met die Ideal link overmaakt dan eigenlijk de bedoeling was, ofzo.
Jep, want iDEAL is zo slecht beveiligd dat dit natuurlijk elke leek kan doen, uiteraard. 8)7

Ik vind de discussie over en weer van soort betalen wel interesant, maar als dit soort niveau dan langskomt, wow...

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
@TS, is er nu ook een mogelijkheid dat jij je laptop terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:21:
Kleine kans dat ze die nog in hun bezit hebben, die zal allang doorverkocht zijn

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:21:
Ik heb geen idee, de politie heeft nog niets laten weten. Vorige week werd mij in ieder geval verteld dat ik wel iets kan verwachten. Voor nu wordt het geld en 'gekochte' waren als bewijsmateriaal bewaard. Er bestaat natuurlijk ook een kans dat mijn Macbook ondertussen doorverkocht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:04
Mooi dat ze toch nog opgepakt zijn. En er zijn al 100 tips voorbij gekomen natuurlijk maar bij producten met een beetje waarde gewoon je poot stijf houden als verkoper.
- Verkoper bepaald de prijs (onderhandelingen wel of niet mogelijk).
- Verkoper bepaald de vorm van betaling.

Natuurlijk is het wel zo dat des te meer eisen je gaat stellen des te lager de kans op kopers is, maar het is een mooie les geweest. Mensen die aankomen met "ik heb geen cash en er is blablabla aan de hand met m'n bankpas/account/whatever" gelijk wegsturen/niet accepteren. Al zitten ze 12 jaar op Marktplaats met 100.000 goede reviews. Voor een onderdeeltje van €5 zou ik de gok nog wel nemen maar voor apparatuur als laptops/computers is het gewoon betalen > bevestiging dat ik het geld binnen heb en ook niet meer terug kan (b.v. PayPal) > levering product.

Ben benieuwd wat je nog terug gaat krijgen/zien.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
P1nGu1n schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Kleine kans dat ze die nog in hun bezit hebben, die zal allang doorverkocht zijn
Hmmm, in dat geval hoop ik dan in ieder geval dat TS een gepast bedrag ontvangt. Uiteraard op kosten van de dieven. :+
Ik heb geen idee, de politie heeft nog niets laten weten. Vorige week werd mij in ieder geval verteld dat ik wel iets kan verwachten. Voor nu wordt het geld en 'gekochte' waren als bewijsmateriaal bewaard. Er bestaat natuurlijk ook een kans dat mijn Macbook ondertussen doorverkocht is.
Mooi in ieder geval dat de politie zich hier voor wilt inzetten. Nu is het even spannend hoeveel je nog terug gaat zien.

Je kunt in ieder geval trots zijn dat mede door jou inzet andere mensen dit leed wordt bespaard.

[ Voor 45% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 07-03-2017 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-07 19:12

Perkouw

Moderator General Chat
DunaxNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:38:
[...]

Kijk dat is goed nieuws! Overigens zou ik zelf wat terughoudender geweest zijn door iemand te verkondigen dat je iets kan verwachten. Een kale kip kan je immers niet plukken.

Wat bedoel ik te zeggen. Kijk het even aan, maar leg je verwachtingen vooral niet te hoog. Het blijft in ieder geval erg goed nieuws dat ze gepakt zijn. Keep us posted! En dank van mij als burger dat je de moeite neemt aangifte te doen en het er niet zo maar bij laat zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 07-03-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
Perkouw schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:41:
[...]

Kijk dat is goed nieuws! Overigens zou ik zelf wat terughoudender geweest zijn door iemand te verkondigen dat je iets kan verwachten. Een kale kip kan je immers niet plukken.

Wat bedoel ik te zeggen. Kijk het even aan, maar leg je verwachtingen vooral niet te hoog. Het blijft in ieder geval erg goed nieuws dat ze gepakt zijn. Keep us posted! En dank van mij als burger dat je de moeite neemt aangifte te doen en het er niet zo maar bij laat zitten.
Exact, ik heb ook geen hoge verwachtingen. Ik had ook niet verwacht dat ze opgepakt zouden worden, alles is mooi meegenomen voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-07 21:57
Balen. Je had beter de ING website op je eigen computer geopend en het vanaf daar laten overboeken. Als ze dan tegensputteren weet je hoe laat het is. Ik één keer een soortgelijke transactie gedaan toen ik iets kocht, maar dat heb ik ter plekke overgemaakt op de PC van de verkoper.

[ Voor 24% gewijzigd door DedSec85 op 07-03-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

corset schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:34:
[...]

Jep, want iDEAL is zo slecht beveiligd dat dit natuurlijk elke leek kan doen, uiteraard. 8)7

Ik vind de discussie over en weer van soort betalen wel interesant, maar als dit soort niveau dan langskomt, wow...
"Jep, want de ING app is zo slecht beveiligd dat je daarmee opgelicht kan worden natuurlijk" 8)7

Trouwens, daat gaat het ook helemaal niet om. Het punt was dat je gewoon niet moet betalen met 'apps', 'links', of andere exotische betaalmethoden die normale mensen niet gebruiken. Er zal altijd geskimmed en gescammed worden, en door iets exotisch te kiezen neemt die kans 100x toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 07-03-2017 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:49

job

Anoniem: 147126 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:31:
Nee. Waarom? Wie heeft er in godsnaam als consument een ideal link?
Als consument kan je dat gratis regelen via de tikkie app. (volgens mij is dat al door anderen genoemd). Daarmee krijg je binnen een paar minuten bevestiging van de betaling.
Ik gebruik het normaalgesproken alleen om vrienden hun deel van een uitje/etentje te laten betalen. Maar je kan het gerust gebruiken om een marktplaatstransactie af te handelen. voor mij als verkopende partij zie ik er geen problemen in.

Voor de koper, de ontvanger van de ideallink heeft deze app niet nodig. Deze ontvangt per email/sms/whatsapp een betaallink en betaalt via zijn eigen device (pc/telefoon/table) op de site van de bank. Probeer het eens uit, ik ben benieuwd of je het betrouwbaar/veilig genoeg vindt :).

Wat zou jouw ideale oplossing zijn Shadow?

[ Voor 72% gewijzigd door job op 07-03-2017 13:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
DedSec85 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:46:
Balen. Je had beter de ING website op je eigen computer geopend en het vanaf daar laten overboeken. Als ze dan tegensputteren weet je hoe laat het is. Ik één keer een soortgelijke transactie gedaan toen ik iets kocht, maar dat heb ik ter plekke overgemaakt op de PC van de verkoper.
God wauw, bedankt Captain Hindsight, dit is superhandig na alle 2 miljoen tips van dezelfde strekking die TS ookal heeft gehad. _/-\o_ _/-\o_

Dit is echt een superhandige tip waar TS zeker wat aan heeft vier maanden geleden. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavaeolus
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]
Trouwens, daat gaat het ook helemaal niet om. Het punt was dat je gewoon niet moet betalen met 'apps', 'links', of andere exotische betaalmethoden die normale mensen niet gebruiken. Er zal altijd geskimmed en gescammed worden, en door iets exotisch te kiezen neemt die kans 100x toe.
Betalen via apps is exotisch? Betalen via links i.e. iDEAL is exotisch? Iets dat miljoenen keren per dag gebruikt wordt is niet echt exotisch te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 14:45
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]

"Jep, want de ING app is zo slecht beveiligd dat je daarmee opgelicht kan worden natuurlijk" 8)7

Daar gaat het wel om. Jij geeft aan dat je makkelijk een man in the middle attack kan uitvoeren op iDEAL, dan ben ik nieuwsgierig hoe je dat denkt te doen, er is een reden dat het door bijna alle webshops wordt gebruikt, niet omdat het zo makkelijk te breken is als jij het laat lijken.
Dan moet je niet opeens van onderwerp veranderen :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Lavaeolus schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Betalen via apps is exotisch? Betalen via links i.e. iDEAL is exotisch? Iets dat miljoenen keren per dag gebruikt wordt is niet echt exotisch te noemen.
Bij webshops. Als een consument op marktplaats of iemand bij wie ik thuis iets ophaal ineens met een iDeal link aan komt zetten gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Een normaal iemand heeft zoiets niet.
corset schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:00:
[...]

Daar gaat het wel om. Jij geeft aan dat je makkelijk een man in the middle attack kan uitvoeren op iDEAL, dan ben ik nieuwsgierig hoe je dat denkt te doen, er is een reden dat het door bijna alle webshops wordt gebruikt, niet omdat het zo makkelijk te breken is als jij het laat lijken.
Dan moet je niet opeens van onderwerp veranderen :)
Iets met Javascript die je pagina (en dus bedrag) gewoon aanpast? Of een echte man-in-the-middle? (ik communiceer met jouw website, de website voert vervolgens een andere betaling uit door te communiceren met iDeal; natuurlijk kun je dat zien door de browser-pagina te controlleren maar dat zal echt niet iedereen doen). Bij webshops draait het toch ook gewoon om vertrouwen? Webshops proberen je niet te skimmen of een ander bedrag in te voeren. Ik geloof dat er technische mogelijkheden genoeg zijn om een andere pagina voor te schotelen dan dat er daadwerkelijk met de bank gecommuniceerd wordt, indien ik je met een 'link' in eerste instantie naar mijn server kan krijgen en als je die pagina vervolgens vertrouwd. -> Ofwel, precies hetzelfde principe als hier met een 'app' gebeurd is, maar dan via een browser.
Tsja...
job schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:11:
[...]
Wat zou jouw ideale oplossing zijn Shadow?
'Gewoon' overmaken naar een rekeningnummer. Rekeningnummer + naam eerst Googlen (even de Facebook bekijken, kijken of het rekeningnummer niet op opgelicht.nl etc. voorkomt). Nieuwe bankrekeningen openen is niet zo makkelijk (en niet te doen zonder ID), dus een oplichter zal na een paar keer wel op internet tevoorschijn komen met rekeningnummer, of moet veel katvangers hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 07-03-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07 09:20
van ING naar ING staat er volgens mij vrijwel direct op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-07 14:28

NSG

Je weet niks!

CurtPoindexter schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:21:
[...]

God wauw, bedankt Captain Hindsight, dit is superhandig na alle 2 miljoen tips van dezelfde strekking die TS ookal heeft gehad. _/-\o_ _/-\o_

Dit is echt een superhandige tip waar TS zeker wat aan heeft vier maanden geleden. oOo
Daarnaast is het niet echt slim om op de website van je bank in te loggen op een apparaat van iemand, waarvan je niet weet of je die persoon kan vertrouwen, iets met key-loggers enzo..

En dat zeker niet bij de ING i.v.m. de herbruikbare tan-codes.
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Bij webshops. Als een consument op marktplaats of iemand bij wie ik thuis iets ophaal ineens met een iDeal link aan komt zetten gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Een normaal iemand heeft zoiets niet.
Dan loop jij echt achter de feiten aan. Tegenwoordig is het doodnormaal dat de gewone consument ook betaalverzoeken via iDeal kan versturen. Het kan met Bunq, ING, Tikkie(ABN), grppy(Rabo), en vast nog wel meer.

[ Voor 31% gewijzigd door NSG op 07-03-2017 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lavaeolus
ik communiceer met jouw website, de website voert vervolgens een andere betaling uit door te communiceren met iDeal
Maar zo werkt iDEAL dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Heel mooi dat ze gepakt zijn, veel succes met de verdere afhandeling!
Lijkt mij dat je alsnog het afgesproken bedrag van die twee kan vorderen.

Trouwens, stoer dat je dit durfde te delen, bedankt voor de opfriscursus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Lolwat? Onder welke steen heb jij de afgelopen 2 jaar geleefd?
[...]

'Gewoon' overmaken naar een rekeningnummer. Rekeningnummer + naam eerst Googlen (even de Facebook bekijken, kijken of het rekeningnummer niet op opgelicht.nl etc. voorkomt). Nieuwe bankrekeningen openen is niet zo makkelijk (en niet te doen zonder ID), dus een oplichter zal na een paar keer wel op internet tevoorschijn komen met rekeningnummer, of moet veel katvangers hebben.
Nogmaals: Lolwat? Nieuwe bankrekening + iban openen is letterlijk 3x klikken in je bankieren-app. "even de facebook bekijken" srsly? Nooit van social engineering gehoord?
Juist deze manier van overmaken is wat tot de in dit topic beschreven oplichting geleid heeft. Gebruik alsjeblieft gewoon betaalverzoeken, echt dat is de enige veilige manier. Ik zou niet eens meer weten hoe ik anders transacties moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lavaeolus schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Het is in die vorm 'exotisch' dat het niet het traditionele praktische betaalmiddel volgt en zeker niet 'simpel' te bepalen of iets wel of niet echt is. Als iemand jou een screenshot van een betaling laat zien, weet jij welke 'app' dit is of tot welke bank, of deze bank deze app wel heeft? Tuurlijk, ING, Rabo, ABN, maar we leven ook in de tijd dat elke 3 maanden er wel weer een nieuwe bank bijkomt met zijn eigen app, screenshots en bevestigingen.

En dan nog even niet al die 'easy betaal' apps als tickie, grappy, of weet ik hoe al die apps mogen heten.

Andersom met ideal betalingen, de toegankelijkheid waarmee je nu een nep-idealsite voor jezelf kan opzetten en beetje mooi proxy werk, of je moet zo skeptisch zijn dat je de koper ook uitsluitend op jouw PC/tablet de betaling laat doen? (met visa-versa oplichtingsmogelijkheden). En hoe 'simpeler' de persoon (sorry, nofi), hoe makkelijker dit is.

Email is precies hetzelfde verhaal, email apps op telefoon moeten mooi en simpel zijn, emailheader? Who cares, als het maar snel en mooi is, boeit het dat het via andere server komt, boeit het van wie dat mailtje echt is? Dus een beetje phisingmail (die door de filter gaat) is niet eens zichtbaar nep, de snelheid waarmee URL's in je telefoon verdwijnen is makkelijk om nep-sites te maskeren.

Oplichting is eigenlijk de zwarte vorm van goochelen, je denkt zijn kaarttruc meteen door te hebben, maar merkt totaal niet dat je horloge zojuist gejat is.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 07-03-2017 17:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Juist, want iedereen met de ING app is raar. Daarin maak je in een paar klikken zo'n betaalverzoek aan. Erg handig, want iemand betaald kun je dan niet je geld meer terughalen. Als verkoper ben je dus erg zeker van je zaak. Dat jij zulke "nieuwe" dingen niet kent, daar kan de rest niks aan doen. Als iemand mij 500+ euro cash zou geven, dan zou ik liever hebben dat ie digitaal betaald. Heeft weinig te maken met nieuw of raar, maar een stukje zekerheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

DunaxNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:38:
[...]

Uit eigen ervaring (en volgens mij werkt het vandaag de dag niet anders? Al weet ik dat niet 100% zeker).
Hier gaat de 'Pluk ze' wet van toepassing zijn. Zodra de jongens daadwerkelijk veroordeeld worden zal bij de veroordeling tevens opgenomen worden dat ze slachtoffers schadeloos moeten stellen en dus dat ze jou alsnog moeten betalen (hou dit wel in de gaten, mocht dit niet gebeuren dan heb je nog mogelijkheden om zelf een schadevergoeding te eisen middels het civiele recht). Lastige bij dit soort zaken is alleen dat dit soort draaideur criminelen vaak het geld al lang niet meer hebben. En van een kale kip kun je niet plukken!
De schadevergoeding wordt dan bij het CJIB neergelegd. Zij gaan dan geld innen bij de dader en aan jou uitkeren. Zij kunnen dit doen door bv. een deel van een eventuele uitkering in te laten houden, mar ook door eventuele bezittingen van de daders richting de politieveilingen te brengen. Wel relevant: indien de jongens detentie krijgen gaat een uitkering (en dus ook de inhouding daarop) pas lopen nadat ze weer op vrije voeten zijn. Hou er dus rekening mee dat het wel eens lang kan gaan duren voor je het geld terug hebt!!
(Voor het idee: ik ben ooit opgelicht bij de aankoop van een laptop van ca. 300 euro, heb dit via CJIB terug gekregen met ruim 5 euro per maand vanaf het moment dat de dader weer uit detentie was... Heeft dus een paar jaar geduurd!).

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 07-03-2017 17:24 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:43
SinergyX schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:58:
[...]

En dan nog even niet al die 'easy betaal' apps als tickie, grappy, of weet ik hoe al die apps mogen heten.

Andersom met ideal betalingen, de toegankelijkheid waarmee je nu een nep-idealsite voor jezelf kan opzetten en beetje mooi proxy werk, of je moet zo skeptisch zijn dat je de koper ook uitsluitend op jouw PC/tablet de betaling laat doen? (met visa-versa oplichtingsmogelijkheden). En hoe 'simpeler' de persoon (sorry, nofi), hoe makkelijker dit is.
Volgens mij (maar ik heb de app nog nooit gebruikt), verstuur je met Tikkie een iDeal link naar de tegenpartij. Die opent de link, betaalt via het iDeal gedeelte via zijn eigen bank. Als de iDeal transactie goed is uitgevoerd, ontvang je daar volgens mij (direct?) een bericht in de Tikkie app.

Dan kun je wel het hele ideal / bankapp faken. Maar als je geen bericht binnen krijgt via de Tikkie app, dan weet je meteen dat het nep is. Enige wat ik mij dan afvraag is of een iDeal betaling teruggedraaid kan worden door de bank. Maar als dat laatste niet kan, dan lijkt een app als Tikkie redelijk waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Robkazoe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:31:
[...]

Volgens mij (maar ik heb de app nog nooit gebruikt), verstuur je met Tikkie een iDeal link naar de tegenpartij. Die opent de link, betaalt via het iDeal gedeelte via zijn eigen bank. Als de iDeal transactie goed is uitgevoerd, ontvang je daar volgens mij (direct?) een bericht in de Tikkie app.

Dan kun je wel het hele ideal / bankapp faken. Maar als je geen bericht binnen krijgt via de Tikkie app, dan weet je meteen dat het nep is. Enige wat ik mij dan afvraag is of een iDeal betaling teruggedraaid kan worden door de bank. Maar als dat laatste niet kan, dan lijkt een app als Tikkie redelijk waterdicht.
Klopt, in de basis is het principe wat bv bij PayPal ook met betaal-links doet, na fiat van betaling (dat geval in ideal), daar komt reactie uit en 'winkel' (of dus tikkie) krijgt bericht dat het goed is.

Maar als jij niets krijgt, kan de koper dit ook gooien op jouw app of mogelijk storing, hij laat vervolgens z'n telebanken zien waar daadwerkelijk het bedrag is afgeschreven, wat doe je dan? Of nog erger, wat als de koper jou opeens neerzet als oplichter? Doen alsof hij netjes betaald, jij loopt de boel te neppen door te zeggen dat je niets binnen krijgt. Niets is feilloos en elke situatie is in bepaalde mate te sturen. Oplichting gaat ook niet zwart-wit, goede oplichter weet juist in zulke situaties te handelen.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 07-03-2017 17:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
kazz1980 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Uit eigen ervaring (en volgens mij werkt het vandaag de dag niet anders? Al weet ik dat niet 100% zeker).
Hier gaat de 'Pluk ze' wet van toepassing zijn. Zodra de jongens daadwerkelijk veroordeeld worden zal bij de veroordeling tevens opgenomen worden dat ze slachtoffers schadeloos moeten stellen en dus dat ze jou alsnog moeten betalen (hou dit wel in de gaten, mocht dit niet gebeuren dan heb je nog mogelijkheden om zelf een schadevergoeding te eisen middels het civiele recht). Lastige bij dit soort zaken is alleen dat dit soort draaideur criminelen vaak het geld al lang niet meer hebben. En van een kale kip kun je niet plukken!
De schadevergoeding wordt dan bij het CJIB neergelegd. Zij gaan dan geld innen bij de dader en aan jou uitkeren. Zij kunnen dit doen door bv. een deel van een eventuele uitkering in te laten houden, mar ook door eventuele bezittingen van de daders richting de politieveilingen te brengen. Wel relevant: indien de jongens detentie krijgen gaat een uitkering (en dus ook de inhouding daarop) pas lopen nadat ze weer op vrije voeten zijn. Hou er dus rekening mee dat het wel eens lang kan gaan duren voor je het geld terug hebt!!
(Voor het idee: ik ben ooit opgelicht bij de aankoop van een laptop van ca. 300 euro, heb dit via CJIB terug gekregen met ruim 5 euro per maand vanaf het moment dat de dader weer uit detentie was... Heeft dus een paar jaar geduurd!).
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Hopelijk krijg ik snel een bericht van de politie met meer informatie. :) Ik zal dan ook laten weten wat eruit is gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

kazz1980 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Kan me voorstellen dat het iedere maand weer feest was als er iedere keer zo'n enorm schip met geld binnenkomt... 8)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
NSG schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:20:
[...]

En dat zeker niet bij de ING i.v.m. de herbruikbare tan-codes.

[...]
leg uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
*knip* Die off-topic discussie is nu wel uitgekauwd en voegt niets toe aan dit topic.

Verder: Stuur een betaal link.

[ Voor 80% gewijzigd door naitsoezn op 09-03-2017 08:27 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Pietervs schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:53:
[...]

Kan me voorstellen dat het iedere maand weer feest was als er iedere keer zo'n enorm schip met geld binnenkomt... 8)
Nou, heel eerlijk? Toch wel een beetje.... Financieel werd ik niet bijster gelukkig van deze regeling. Maar de wetenschap dat de eikel dader iedere maand dat ik die paar euro kreeg dus ook weer op een houtje had moeten bijten om al zijn slachtoffers terug te betalen... Dat was toch een maandelijks vreugde momentje O-)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:14
Op loopafstand weet ik bij mij wel een aantal pinautomaten te vinden. Waarom niet met een potentiele koper naar een pinautomaat lopen? Wanneer ik iets via marktplaats / v&a koop en het kom ophalen pin ik eerst het bedrag. Handiger voor mij en handiger voor de verkoper.

Als je bang bent voor vals geld, er zijn detectie pennen, lampen die je kan gebruiken.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Beneveerg schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:23:

Als je bang bent voor vals geld, er zijn detectie pennen, lampen die je kan gebruiken.
...en inmiddels is er vals geld in omloop dat daarmee niet te detecteren is.

Bovendien, dan zit je ineens met een lading contant geld. Hoe irritant is dat? Moet je dat weer mee zien te nemen zonder kwijt te raken en zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

mcDavid schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:44:
[...]

...en inmiddels is er vals geld in omloop dat daarmee niet te detecteren is.

Bovendien, dan zit je ineens met een lading contant geld. Hoe irritant is dat? Moet je dat weer mee zien te nemen zonder kwijt te raken en zo...
Bron?
Bij vals geld zie/voel je eigenlijk altijd per direct dat het vals is. De combinatie van papier, inkt en textuur is kennelijk erg lastig na te maken. Om nog maar niet te spreken van de tig beveiligingskenmerken die erin zitten...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Bron?
Bij vals geld zie/voel je eigenlijk altijd per direct dat het vals is. De combinatie van papier, inkt en textuur is kennelijk erg lastig na te maken. Om nog maar niet te spreken van de tig beveiligingskenmerken die erin zitten...
Grappig dat er blijkbaar toch zoveel mensen intrappen. Terwijl je eigenlijk direct kan zien en voelen dat het vals is?

Dat betekent dat jij jouw unieke talent om vals geld te herkennen in zou moeten zetten om nou eindelijk eens een einde te maken aan de omloop en aanwezigheid van vals geld!

Of wellicht is het niet zo makkelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

CurtPoindexter schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:55:
[...]

Grappig dat er blijkbaar toch zoveel mensen intrappen. Terwijl je eigenlijk direct kan zien en voelen dat het vals is?

Dat betekent dat jij jouw unieke talent om vals geld te herkennen in zou moeten zetten om nou eindelijk eens een einde te maken aan de omloop en aanwezigheid van vals geld!

Of wellicht is het niet zo makkelijk..
Mijn dank voor de ad hominem. :/

Ik denk dat mensen er alleen intrappen in een drukke, haastige of stressvolle situatie. Waar ze niet echt kijken naar datgene dat ze in hun hand gedrukt krijgen. Maar volgens mij lukt dit echt niet als je thuis iets verkoopt en afrekent. Zeker als het om wat grotere bedragen gaat, tellen mensen echt wel even goed wat ze ontvangen.

Je moet het probleem trouwens niet overdrijven. Er zijn vorig jaar een goede 66.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Met 18 miljard biljetten in omloop in NL, is de kans dat je ermee te maken krijgt nihil.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:42
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Mijn dank voor de ad hominem. :/

Ik denk dat mensen er alleen intrappen in een drukke, haastige of stressvolle situatie. Waar ze niet echt kijken naar datgene dat ze in hun hand gedrukt krijgen. Maar volgens mij lukt dit echt niet als je thuis iets verkoopt en afrekent. Zeker als het om wat grotere bedragen gaat, tellen mensen echt wel even goed wat ze ontvangen.

Je moet het probleem trouwens niet overdrijven. Er zijn vorig jaar een goede 66.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Met 18 miljard biljetten in omloop in NL, is de kans dat je ermee te maken krijgt nihil.
Ik heb vanuit m'n werk ook wel eens valse biljetten in handen gekregen, maar die zijn echt niet allemaal eenvoudig te herkennen. Sommigen pik je er gelijk uit, maar anderen moet je echt aan een uitgebreid onderzoek onderwerpen voor je het ziet, en zelfs dan is het lastig.

Dus als iemand €1000 komt afrekenen in contanten is het lastig om die 20 briefjes van €50 allemaal zo uitgebreid te onderzoeken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:12:
[...]

En hoeveel gevallen van oplichting via elektronische verkooptrucs waren er vorig jaar bekend? Ook 66.000? Lijkt me niet.
Ik ben geen expert op het gebied van bankbiljetten en ben ook absoluut niet van plan dat te worden. En al helemáál niet van plan om er speciale apparatuur voor aan te schaffen voor die paar keer per jaar dat ik iets 2e hands (ver)koop. Zeker omdat er een prima en veilig en véél makkelijker alternatief bestaat waar ik alleen mijn smartphone en de bunq-app voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik zat even op security.nl (ja, loop wat achter met "nieuws" checken) en kwam dit bericht tegen. Moest gelijk aan dit topic denken. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:31

Angeloonie

Cheeseburger Addict

musiman schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:05:
Ik zat even op security.nl (ja, loop wat achter met "nieuws" checken) en kwam dit bericht tegen. Moest gelijk aan dit topic denken. :)
Scroll eens terug naar 7 maart :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 14:28

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ah s..t, had ik gedaan maar waarschijnlijk was mijn bril heel smerig.

Maar ja, ik ben vooralsnog wel heel benieuwd wat voor straf deze jongens gaan krijgen én of ze de door hun benadeelde slachtoffers netjes alles terug "mogen" betalen.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 10:33
Hoi allemaal,

Uiteraard lees ik dit draadje te laat. Ik ben er op dezelfde manier ingetrapt als de initiator van dit topic.

Bij mij ging het om een nette Macbook Pro 13" uit 2015, de vermeende koper heeft uitsluitend telefonisch contact gezocht en bood de vraagprijs (die naar mijn inziens goed was) de jonge *knip* (voor zover dat zijn echte naam is) kwam vanuit Abcoude (als dat waar is) de laptop bij mij thuis in Den Bosch komen ophalen. Hij heeft de laptop bekeken en ging over tot de betaling. De handelingen die hij op zijn telefoon verrichten leken legitiem, ik zag een ing-achtige login, een saldo en een betaal scherm. Hierna liet hij mij de afschrijving op zijn toestel zien en ik mocht er een foto van maken. Het zag er goed uit en heb hem met de laptop laten vertrekken. Achteraf toen ik het screenshot nog eens goed bekeek vielen mij een aantal zaken op:
- Geen dataverbinding
- De klok stond op 14:24 (terwijl het 22:00 was)
- Afgelopen transacties waren: een van dezelfde dag (Albert Hein) en een van 19 februari, mediamarkt.

Het screenshot lijkt sterk op de foto die geplaatst is op
http://www.apparatuurverz...hting-via-namaak-app.html

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, maar de gedachte "dit overkomt mij niet" is niet meer van toepassing. Ik heb uiteraard aangifte gedaan en op mijn icloud account de laptop laten vergrendelen, voor zover dat helpt als ik het account van de laptop heb verwijderd.

Ik weet niet of het toegestaan is maar hier zijn de gegevens die ik heb
*knip* nee, niet doen.

Ik zet deze post niet om te klagen maar om te waarschuwen dat deze gasten nog steeds (of weer) bezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 20-04-2017 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:04
@willemoldemans : wanneer was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even een vraag, maar waarom (ik neem aan dat een MBP voor redelijk wat geld weggaat) accepteer je iets anders dan of cash geld of geld op jouw rekening?

Ik heb bijv geen idee hoe de bunq app eruit zou moeten zien, of de knab app, of de rabo-app of ...
En eerlijk gezegd interesseert het me ook niet echt hoe die eruit zien.

Je mag van te voren vragen welke bank ik heb zodat je de mogelijkheden kan overzien om het geld op mijn rekening te krijgen. Maar iets van grote waarde gaat niet mijn deur uit totdat ik of cash heb of het op mijn rekening staat.
Wil je het met een reguliere overboeking doen, geen probleem, dan kan je vandaag komen kijken en dan mag je morgen of overmorgen terugkomen als het geld op mijn rekening staat om het goed op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 01:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Mee eens, het idee van zo'n frauduleuze app is dat het geld meteen op je rekening zou moeten verschijnen wanneer je allebei dezelfde bank hebt; het is dan een kleine moeite om even te checken of het ook daadwerkelijk op je rekening gearriveerd is.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 10:33
Kid Buu schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:57:
Mee eens, het idee van zo'n frauduleuze app is dat het geld meteen op je rekening zou moeten verschijnen wanneer je allebei dezelfde bank hebt; het is dan een kleine moeite om even te checken of het ook daadwerkelijk op je rekening gearriveerd is.
Dat klopt ook maar het is (hoe naïef ook) dan waarschijnlijk ook de reden dat ze een ING app gebruiken, ik heb gelezen dat er ook Rabo-fake-apps op de markt zijn. de transfer naar een vreemde bank <-> ING duurt minimaal een dag. de volgende keer ga ik op enkel een iDeal achtige transactie of cash accepteren.

Dit is afgelopen dinsdag (18-april) gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

willemoldemans schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:51:
[...]
de volgende keer ga ik op enkel een iDeal achtige transactie of cash accepteren.
Gewoon op je eigen rekening kijken met je eigen app en je hoeft geen andere manieren te bedenken waar je ook weer mee opgelicht gaat worden. De naïviteit van sommigen blijft me echt verbazen, het is haast alsof je zelf een markt voor oplichters creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij mij is het gewoon bij dezelfde bank overmaken en dan in de app kijken en anders vertel ik waar de dichtstbijzijnde pinautomaat is.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.