Opgelicht via nep ING app

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 63.577 views

Onderwerpen

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 16:36
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik via een advertentie op Marktplaats mijn Macbook Pro verkocht. Binnen een uur stonden er twee jongens op de stoep. Het waren 2 jongens met een buitenlandse afkomst, netjes gekleed en heel vriendelijk.

We hadden een kort gesprek over welke Macbook hij nu had en dat hij toe was aan een 15,4 inch Macbook.

Enfin, hij gaf aan geen contant geld te hebben en problemen had met zijn bankpas. Hij wilde via de ING app geld overmaken naar mijn ING rekening. Dat leek mij prima, want dan zou het geld direct erop staan. Ik mocht het hele proces volgen en hij liet zijn afschrift zien. Hij gaf aan dat het enkele uren zou duren voordat het geld erop zou staan en ik vertrouwde hem erop.

Nu zijn we een aantal uur verder en staat het geld er nog niet op. Dit terwijl van ING naar ING altijd direct erop staat.

Ik heb een foto van zijn ING account mogen maken ter bevestiging. Nu heb ik zijn rekeningnummer door een controle gedaan en blijkt deze niet legitiem te zijn.

Na wat research gedaan te hebben blijkt dat er een nep ING app bestaat en dat oplichters deze app sindskort gebruiken (zie http://www.apparatuurverz...hting-via-namaak-app.html).

Nu ik tot realisatie kom dat ik opgelicht ben, bedenk ik dat ik het heel anders aan had moeten pakken. Alles zag er ook heel legitiem uit en kwam precies overeen met hoe mijn ING app eruit ziet.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en zij gaven aan dat dit een nieuw iets is en dat ze de laatste tijd dergelijke meldingen krijgen. Ook heb ik geprobeerd telefonisch contact met hem te leggen maar zijn telefoonnummer is niet meer te bereiken.

Dit is een heads up aan iedereen, ik had dit totaal niet verwacht.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:46:

Enfin, hij gaf aan geen contant geld te hebben en problemen had met zijn bankpas. Hij wilde via de ING app geld overmaken naar mijn ING rekening. Dat leek mij prima, want dan zou het geld direct erop staan. Ik mocht het hele proces volgen en hij liet zijn afschrift zien. Hij gaf aan dat het enkele uren zou duren voordat het geld erop zou staan en ik vertrouwde hem erop.
Je geeft aan dat je weet dat bij het overmaken van ING > ING het geld er direct op staat.
Dit is dus heel erg makkelijk te controleren op je eigen rekening.
Maar dit heb je niet gedaan.....omdat....?

Begrijp met niet verkeerd, ik snap dat dit enorm balen is, maar had je dan ook niet iets beter kunnen opletten?

Ik kan bijna niet geloven dat dit echt gebeurd is, het lijkt wel een grap.
Even in 10 seconden checken op je bank of het geld er op staat en je wist dat het geld er niet op stond.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TS: heel vervelend voor je, maar toch... hoe vaak moeten mensen gewaarschuwd worden? :F

Vooral dit soort uitspraken:
" Enfin, hij gaf aan geen contant geld te hebben en problemen had met zijn bankpas" dan moeten er toch gelijk allerlei alarmbellen afgaan?

Een variant op deze scam is al diverse keren voorbij gekomen bij o.a. Tros opgelicht...
http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/7787/

Zucht... ik snap het gewoon niet hoor. Hoe dezelfde (of varianten daarop) scam keer op keer succes heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2016 21:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 16:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je geen foto van hem zelf gemaakt? Daar zou je nu meer aan hebben...

Balen, maar wel een wijze les voor iedereen. Internetbankieren is niet handig in dit soort situaties, jij kunt hun apparaat niet vertrouwen (nep-app/nep-internetpagina) en zij de jouwe niet (keylogger risico e.d.).
Cash is gewoon de beste manier. Of wachten tot het er echt op staat bij jouw app, maar dat wordt wel ongemakkelijk als het na 2 uur er nog niet op staat ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• DunaxNL
sssensss schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:34:
[...]

Je geeft aan dat je weet dat bij het overmaken van ING > ING het geld er direct op staat.
Dit is dus heel erg makkelijk te controleren op je eigen rekening.
Maar dit heb je niet gedaan.....omdat....?

Begrijp met niet verkeerd, ik snap dat dit enorm balen is, maar had je dan ook niet iets beter kunnen opletten?

Ik kan bijna niet geloven dat dit echt gebeurd is, het lijkt wel een grap.
Even in 10 seconden checken op je bank of het geld er op staat en je wist dat het geld er niet op stond.
Geloof mij. Ik voel mij heel erg dom. Het leek allemaal legitiem te zijn vanwege zijn ING app.

Ik wilde gewoon even mijn domheid delen met anderen en erop wijzen dat er ook oplichters zijn met nep ING apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
W1LL3M schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:46:
Heb je geen foto van hem zelf gemaakt? Daar zou je nu meer aan hebben...

Balen, maar wel een wijze les voor iedereen. Internetbankieren is niet handig in dit soort situaties, jij kunt hun apparaat niet vertrouwen (nep-app/nep-internetpagina) en zij de jouwe niet (keylogger risico e.d.).
Cash is gewoon de beste manier. Of wachten tot het er echt op staat bij jouw app, maar dat wordt wel ongemakkelijk als het na 2 uur er nog niet op staat ;)
Het is zeker een wijze les. In het vervolg ga ik alleen maar cash eisen.

Helaas geen foto van hem kunnen maken, een beetje jammer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:07:
[...]

Kan het simpeler doen, bank overschrijving vooraf en alleen op Tweakers handelen dat is al 80%.

Helaas hier ook wel is wat rotte Appels, maar MP is echt een no go voor mij.

Alleen al de reacties die je krijgt, geen vragen niets alleen de tekst wanneer bent u thuis ???.
Antwoord : elke dag ?????

Kan ik echt helemaal niets mee :D

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:37
Heel erg vervelend natuurlijk!

Een tip: dit kun je bij de ING voorkomen door zelf een payment request (betaalverzoek) in de app aan te maken. Zo ben je er vrijwel van verzekerd dat je het geld ontvangt. ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

St@m

@ Your Service

Tnx voor het delen, fijn dat je ervoor probeert te zorgen dat anderen er niet intrappen. Deze kende ik nog niet.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
iban > iban overboeking is nooit te vertrouwen.

(beetje ooftopic)
ik heb bunq en vind het geweldig met betalingsverzoek hun.
ik stuur jou een verzoekt via je 06nummer en jij krijgt meteen een msg met ideal betaling.
heb al een jaar een rekening bij bunq en het kost mij NIKS _/-\o_

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SIacAwQUgh4]

[ Voor 13% gewijzigd door icegodd op 15-11-2016 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
W1LL3M schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:46:
Cash is gewoon de beste manier.
Internetbankieren is juist perfect als de andere partij dezelfde bank heeft als jij, cash kan ook weer nep zijn etc. En het is onhandig met grotere transacties...

Terwijl internetbankieren met dezelfde bank afaik seconden werk is en de tegenpartij gaat niet weg voordat ik het gecontroleerd heb op mijn telefoon en mijn app. Tenminste het is secondenwerk bij ING->ING en bij ABN->ABN.

Ik bedoel als ik via mijn app zie dat het op mijn rekening staat, dan mag de bank een heel mooi verhaal gaan verzinnen om het terug te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Goed topic iig, wel k*t voor je.

Mocht ik ooit nog iets verkopen zal ik er iig op letten, maar zo'n app zou nooit in de Appstore komen te staan natuurlijk. Werkt het op iOS met een jailbreak ook?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
oohh schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:14:
Heel erg vervelend natuurlijk!

Een tip: dit kun je bij de ING voorkomen door zelf een payment request (betaalverzoek) in de app aan te maken. Zo ben je er vrijwel van verzekerd dat je het geld ontvangt. ;)
Dit bedacht ik mij ook een kwartier nadat 'ie weg was. Maar dat is altijd weer achteraf. :/
HeatWave schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:35:
Goed topic iig, wel k*t voor je.

Mocht ik ooit nog iets verkopen zal ik er iig op letten, maar zo'n app zou nooit in de Appstore komen te staan natuurlijk. Werkt het op iOS met een jailbreak ook?
Hij had uiteraard een Android toestel mee.

[ Voor 30% gewijzigd door DunaxNL op 15-11-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:38:

Hij had uiteraard een Android toestel mee.
Zo enorm slecht, die restricties bij Apple O-).

Maar sowieso natuurlijk belachelijk dat het alleen bij dezelfde bank meteen op een andere rekening staat. Nu heeft ie een beetje misbruik kunnen maken van je vertrouwen, maar je had het idd wel even meteen moeten checken. Maar had hij of jij ABN gehad oid was het ook niet meteen te checken. Daar zouden die banken ook eens iets aan moeten doen. Nu is het wel een beetje je eigen schuld, maar onder andere omstandigheden kan je dus ook nooit vertrouwen op overmaken.

Fijne instanties zijn het toch O+.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

HeatWave schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:47:
[...]

...
In dit geval zou ik eerder willen zeggen fijne 'Het waren 2 jongens met een buitenlandse afkomst, netjes gekleed en heel vriendelijk' zijn het toch... O-)

Het is niet de schuld van de leverancier van het financiële gereedschap dat er iemand besodemieterd is... Net zo min als de bouwmarkt schuldig is dat er ingebroken wordt met een breekijzer, wat aldaar door de inbreker is aangeschaft... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit heeft niets met online shoppen te maken. Daarom een schop richting AZ.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunaxNL
[...]

Maar sowieso natuurlijk belachelijk dat het alleen bij dezelfde bank meteen op een andere rekening staat. Nu heeft ie een beetje misbruik kunnen maken van je vertrouwen, maar je had het idd wel even meteen moeten checken. Maar had hij of jij ABN gehad oid was het ook niet meteen te checken. Daar zouden die banken ook eens iets aan moeten doen. Nu is het wel een beetje je eigen schuld, maar onder andere omstandigheden kan je dus ook nooit vertrouwen op overmaken.

Het is zeker mijn eigen schuld. Mijn vertrouwen in zulke zaken is nu zeker weg. Er gaan zoveel gedachten door mij heen over hoe ik het had moeten aanpakken. Maar dat is altijd achteraf zo.
Yorinn schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:08:
[mbr]Dit heeft niets met online shoppen te maken. Daarom een schop richting AZ.[/]
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ehtweak schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:53:
[...]
Het is niet de schuld van de leverancier van het financiële gereedschap dat er iemand besodemieterd is...
Niet 100% de schuld, maar de financiele instellingen zouden hier wel een groot stuk van kunnen oplossen door snellere diensten te leveren.

Zoals Bunq blijkbaar al doet, Ideal voor particulieren. Ideal is niet terug te draaien en heeft zich bewezen.
Of gewoonweg iets totaal anders en nieuws, van mij hoeft het geld niet gelijk over, dat mag best in niemandsland hangen (waar de bank winst maakt) maar geef dan wel een bevestiging dat er iets aankomt en hoeveel etc. wat niet terug te draaien is.

Ik vind het redelijk van de zotte dat er tegenwoordig geen manier is om veilig en zeker (voor beide partijen) geld over te maken voor particulieren, zakelijk gezien is het al 100x opgelost. Maar particulier dat komt er maar niet.
Terwijl ze wmb ook nog gewoon eens geld kunnen vragen voor dit soort diensten.

Ik heb er in consumenten verkeer wel 5 euro voor over om zeker te weten dat een betaling van 500+ euro echt is gedaan op een veilige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:32:
[...]

Niet 100% de schuld, maar de financiele instellingen zouden hier wel een groot stuk van kunnen oplossen door snellere diensten te leveren.

Zoals Bunq blijkbaar al doet, Ideal voor particulieren. Ideal is niet terug te draaien en heeft zich bewezen.
Of gewoonweg iets totaal anders en nieuws, van mij hoeft het geld niet gelijk over, dat mag best in niemandsland hangen (waar de bank winst maakt) maar geef dan wel een bevestiging dat er iets aankomt en hoeveel etc. wat niet terug te draaien is.

Ik vind het redelijk van de zotte dat er tegenwoordig geen manier is om veilig en zeker (voor beide partijen) geld over te maken voor particulieren, zakelijk gezien is het al 100x opgelost. Maar particulier dat komt er maar niet.
Terwijl ze wmb ook nog gewoon eens geld kunnen vragen voor dit soort diensten.

Ik heb er in consumenten verkeer wel 5 euro voor over om zeker te weten dat een betaling van 500+ euro echt is gedaan op een veilige manier.
Sneller dan wat? Zelfde bank naar bank is instant dus met terugwerkende kracht overboeken ofzo? :o
Verder zijn er zat manieren om veilig en zeker geld over te maken, zeker met grotere bedragen is het de tien seconden die het kost om even je bank te openen (1 seconde als je een App hebt) om een overboeking te controlleren toch wel waard?...
Voor TS zeer lullige les natuurlijk, hopelijk haalt een aangifte nog wat uit (kleine kans...) maar je weet maar nooit.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:33
RGAT schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:39:
[...]

Sneller dan wat? Zelfde bank naar bank is instant dus met terugwerkende kracht overboeken ofzo? :o
Verder zijn er zat manieren om veilig en zeker geld over te maken, zeker met grotere bedragen is het de tien seconden die het kost om even je bank te openen (1 seconde als je een App hebt) om een overboeking te controlleren toch wel waard?...
Alleen zit niet iedereen bij dezelfde bank en dan gaat wat jij zegt niet meer op.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:41:
[...]
Alleen zit niet iedereen bij dezelfde bank en dan gaat wat jij zegt niet meer op.
In dat geval kan je Paypal een Family/friends overboeking doen. Geen kopersbescherming dus niet achteraf stiekem terugboeken, beide partijen weten waar het geld staat en instant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:49
Nou, dan ga je niet akkoord met de deal totdat je je geld binnen hebt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:33
RGAT schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:42:
[...]

In dat geval kan je Paypal een Family/friends overboeking doen. Geen kopersbescherming dus niet achteraf stiekem terugboeken, beide partijen weten waar het geld staat en instant.
Opties genoeg, ik gaf alleen even aan dat je een beetje te kort door de bocht was met je opmerking over zelfde-bank-overboeking ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:36
oohh schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:14:
Op wat voor manier gaat dat meer zekerheid geven? Het enige wat dit doet is een QR-code genereren waarmee iemand een betalingsopdracht kan importeren. Aangezien die QR-code gestandaardiseerd is is het simpel om dit ook in een nep-app te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
hcQd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:50:
[...]

Op wat voor manier gaat dat meer zekerheid geven? Het enige wat dit doet is een QR-code genereren waarmee iemand een betalingsopdracht kan importeren. Aangezien die QR-code gestandaardiseerd is is het simpel om dit ook in een nep-app te integreren.
Je ziet het bedrag direct op je rekening verschijnen, ook als iemand bij een andere bank zit. iDeal zit er namelijk tussen, en dat kun je niet faken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 19:11
hcQd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:50:
[...]

In dat geval krijgt die gene eigenlijk een ideal linkje en staat het geld na betaling ongeacht welke bank de andere heeft op jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:44:
[...]
Opties genoeg, ik gaf alleen even aan dat je een beetje te kort door de bocht was met je opmerking over zelfde-bank-overboeking ;)
Ik zei dat zelfde bank instant was en er verder zat andere opties waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 15:36
Misschien bij een andere bank, maar niet bij de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Sideloaden kan op elke telefoon. Gok niet dat deze app in de Store staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
hcQd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:53:
[...]

Misschien bij een andere bank, maar niet bij de ING.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 14:58 . Reden: Betaallink weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Laatst online: 21-07 17:22
Dit exact is besproken in de laatste twee afleveringen van opsporing verzocht. Kijk even op die site of kijk de afleveringen terug. Er zijn namelijk opnamen gemaakt van enkele daders. Heel toevallig als het dezelfde personen zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* weinig relevant en racistisch bovendien.

Ik hoop dat je jou laptop terug kan krijgen, het is mij helaas nooit gelukt om mijn geld terug te krijgen.

[ Voor 110% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 12:44
Bedankt voor het delen van deze ervaring. Niet dom van jou, maar gemeen en laf van die twee gastjes. Moreel besef van een drol, die twee. *snip* dit is geen publieke schandpaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kortzichtig en openlijk racistisch, meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:20 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Klopt de titel van dit topic eigenlijk wel?
De ING heeft met deze truc niks te maken, en hun app al helemaal niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
icegodd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:30:
Dat is nogal een statement. Kan je dat eens nader toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
RodeStabilo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:02:
[...]

Dat is nogal een statement. Kan je dat eens nader toelichten?
Hij is pas definitief na de verwerking door de geldafhandelaar. Dus het kan zijn (kleine kans) dat ie mislukt. Ook maken banken een hele enkele keer is een fout in een betaalbestand en wordt de batch afgekeurd. Leidt vrijwel nooit tot terugstorten geld, tenzij er iets is met de ontvangende rekening of bank.

Je weet pas zeker dat het op jouw rekening staat als het erop staat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:29
Ik ben tot op heden (nog?) niet opgelicht en woon gewoon in NL dus daarvoor hoef je niet in het buitenland te wonen. Het land waar je woont wilt niks zeggen over of je opgelicht kan worden of niet, soms is het zelf een kwestie van opletten.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:20 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zetje01 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:58:
Klopt de titel van dit topic eigenlijk wel?
De ING heeft met deze truc niks te maken, en hun app al helemaal niet, toch?
Daarom staat er ook NEP ing app ;) 2

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
chucky666 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:13:
[...]

Daarom staat er ook NEP ing app ;) 2
Shit, niet goed gelezen, je hebt gelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
*knip* Off-topic.

OT: Het is balen voor de TS dat hij is opgelicht. Ongelooflijk dat er mensen zijn die dit gewoon doen... Te treurig voor woorden. Ik hoop voor de TS dat hij zijn spullen terug krijgt, maar ben er bang voor.

Overigens ben ik van mening dat het inderdaad tijd is voor de banken om eens met een goedwerkend systeem te komen op het gebied van overboekingen. Anno 2016 zou er systeem moeten zijn waar de betaling direct zichtbaar moet zijn voor de ontvanger.

[ Voor 41% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:21 ]

Reviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
dennisk. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:24:
[...]

Overigens ben ik van mening dat het inderdaad tijd is voor de banken om eens met een goedwerkend systeem te komen op het gebied van overboekingen. Anno 2016 zou er systeem moeten zijn waar de betaling direct zichtbaar moet zijn voor de ontvanger.
Mee eens, van ing -> ing zou gewoon binnen 1 sec geregeld moeten zijn. Van rabo -> ing zou 24/7 ook gewoon binnen 5 minuten geregeld moeten zijn. In elk geval voor kleine overboekingen. Die banken doen heel schijnheilig dat ze na kantooruren niet zomaar geld kunnen overmaken. Alsof een of andere tiepmiep alles handmatig overboekt ofzo... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 14:18

RvV

Sinds de zomer heb ik ook al meerdere telefoontjes gehad van mensen met "buitenlands" accent. Ze weten niets van het product en komen meestal met het verhaal dat het een kado is voor een ander of dat ze bellen namens een vriend of kennis.
Ze willen graag overboeken met de app omdat: ze niet met contant geld over straat durven, het geld nog niet van andere familieleden hebben (ivm kado), ze slechts 100 euro contant per dag kunnen opnemen etc...
Nu scoor ik zelf een 10 op de schaal van wantrouwen en ben er gelukkig niet in getrapt.

*knip* Weinig relevant en racistisch bovendien.

[ Voor 43% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:22 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16
Hoe weten die gastjes eigenlijk dat je bij de ing zat? Want het belangrijkste deel van hun scam is dat ze vertrouwen scheppen doordat ze bij dezelfde bank zitten.
Of zouden ze ook vergelijkbare apps voor abn en rabo op hun telefoon hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

RvV schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:35:
Sinds de zomer heb ik ook al meerdere telefoontjes gehad van mensen met "buitenlands" accent. Ze weten niets van het product en komen meestal met het verhaal dat het een kado is voor een ander of dat ze bellen namens een vriend of kennis.
Ze willen graag overboeken met de app omdat: ze niet met contant geld over straat durven, het geld nog niet van andere familieleden hebben (ivm kado), ze slechts 100 euro contant per dag kunnen opnemen etc...
Nu scoor ik zelf een 10 op de schaal van wantrouwen en ben er gelukkig niet in getrapt.
Tot hier vind ik het nog redelijk plausibel. Ik hou er ook niet van om met veel cash naar een MP aankoop te gaan. Voor hetzelfde geld heeft de andere partij het item niet en probeert hij je je contante geld af te troggelen (als we dan toch wantrouwig gaan doen). Ter plekke overmaken via de app lijkt mij dus een hele makkelijke optie, die ook heel snel te controleren is door de andere partij.

*knip* Off-topic, daar hebben we de TR voor.

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

*knip* Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
Mektheb schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:11:
[...]

Helaas hier ook wel is wat rotte Appels, maar MP is echt een no go voor mij.
Ieder zo zijn eigen mening, maar voor mij werkt marktplaats prima hoor. Maar ik laat ze cash betalen en langskomen of ik ga iets zelf ophalen met cash. Volgens mij de enige manier om redelijk veilig te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

(beetje ooftopic)
ik stuur jou een verzoekt via je 06nummer en jij krijgt meteen een msg met ideal betaling.

[video]
Je weet dat iDeal ook een (geautomatiseerde) overboeking is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DonChaot schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:40:
Hoe weten die gastjes eigenlijk dat je bij de ing zat? Want het belangrijkste deel van hun scam is dat ze vertrouwen scheppen doordat ze bij dezelfde bank zitten.
Sterker nog, ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dachten dat de TS bij een andere bank zat, want daar duurt het overboeken altijd langer.
ING naar ING is instant, dus grote kans dat de daders eerst dachten "shit, dat gaat-ie checken", maar dat heeft de TS uiteindelijk niet gedaan.

Overigens is het echt te bi-zar voor woorden dat anno 2016 het nog een halve of hele dag duurt tot het overgeboekt is van ING naar bank of andersom. In het weekend zelfs langer.

Daar is geen enkele reden voor behalve puur het naaien van klanten.
edit:
De rest voegde weinig toe aan het topic

[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 16-11-2016 08:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:43

servies

Veni Vidi Servici

Vandaar ook dat programma op de Nederlandse televisie: "Opgelicht in het buitenland"...
Het komt overal voor en dat zal het ook altijd blijven zolang mensen (te) goed van vertrouwen zijn en er mensen zijn die hier misbruik van willen maken...
Helaas...

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:24 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 14:18

RvV

anandus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:46:
[...]
Sterker nog, ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dachten dat de TS bij een andere bank zat, want daar duurt het overboeken altijd langer.
ING naar ING is instant, dus grote kans dat de daders eerst dachten "shit, dat gaat-ie checken", maar dat heeft de TS uiteindelijk niet gedaan.

Overigens is het echt te bi-zar voor woorden dat anno 2016 het nog een halve of hele dag duurt tot het overgeboekt is van ING naar bank of andersom. In het weekend zelfs langer.

Daar is geen enkele reden voor behalve puur het naaien van klanten.
Dat klopt inderdaad. Meestal vragen ze eerst welke bank dat je hebt, en dan hebben ze altijd zelf een andere bank.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:35:
[...]

Mee eens, van ing -> ing zou gewoon binnen 1 sec geregeld moeten zijn. Van rabo -> ing zou 24/7 ook gewoon binnen 5 minuten geregeld moeten zijn. In elk geval voor kleine overboekingen. Die banken doen heel schijnheilig dat ze na kantooruren niet zomaar geld kunnen overmaken. Alsof een of andere tiepmiep alles handmatig overboekt ofzo... :F
Precies dat. Mooi omschreven :p.

Of wat eerder in dit topic is aangegeven door een tweaker: het ontvangen van een melding van de bank zodra er een betaling is ingezet, maar nog verwerkt moet worden.

Ze proberen alles te automatiseren, maar alleen als het de bank geld opbrengt..

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 06:47
*knip* off-topic.

On-Topic:
Ongelooflijk rot voor de verkoper is dit natuurlijk, ik denk dat ik zomaar ook erin had kunnen trappen. Zo doortrapt te werk gaan is ook gewoon een vuile streek van die gasten. Wat mij betreft blijft dat een weakspot van marktplaats, je met op basis van aantal jaren actief maar bepalen of iemand te vertrouwen is.

[ Voor 44% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Nog een puntje. Handel met cashbetaling is natuurlijk het beste, maar dan gaat een bank weer roet in het eten gooien door jou te laten betalen voor stortingen. Waanzin, want doordat je het geld in een stortingmachine stopt komt er geen bankmedewerker meer aan te pas. Je doet dus alles zelf en toch moet het geld kosten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 699209

De Nederlandse banken willlen al tijden direct overboeken mogelijk maken, maar helaas werkt het Europese banksysteem simpelweg niet zo. Als je dan bedenkt dat chequebetalingen nog maar een paar jaar geleden heel normaal waren in Europa terwijl in Nederland mensen onder de 40 simpelweg nog nooit een cheque hebben ingevuld dan kun je wel op je vingers natellen dat het nog wel even gaat duren.

nieuws: Banken willen binnen 4 jaar realtime-betalingsverkeer invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
rimave schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:03:
Waanzin, want doordat je het geld in een stortingmachine stopt komt er geen bankmedewerker meer aan te pas. Je doet dus alles zelf en toch moet het geld kosten.
Aanschaf en onderhoud kosten ook geld. Het apparaat wordt op gezette tijden door bankmedewerkers geleegd.

Ik gebruik deze apparaten nooit. Het is m.i. fair als de kosten voor het gebruik van deze automaten gedragen worden door de gebruikers ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst ook iets duurs (electrische fiets) gekocht via MP, bedrag lag rond de 1000 euro.
Geen haar op mijn hoofd die dit geld contant meeneemt naar een vreemd persoon/huis.

Van te voren met de verkoper overeengekomen dat we eerst wilden kijken, en bij betalen dat we dit bij een bank of pin automaat zouden rijden naar zijn keuze.

Het was al een wat ouder stel, mijn vrouw is bij die mevrouw gebleven, en ik ben met meneer naar de dichtstbijzijnde bank gereden en heb het geld opgenomen en overhandigd, en meneer heeft gelijk een storting gedaan op zijn rekening.

Terug naar hun huis, fiets meegenomen en klaar was de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In zulke gevallen altijd telefonisch laten overboeken. Kost een paar euro maar je krijgt bevestiging dat het geld is overgemaakt.

Of je maakt gebruik van een app die een Ideal-betaalopdracht verstuurt. Ook dan krijg je een bericht zodra de koper heeft betaald.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 17:45
Er wordt hier veel over bank-apps en onveilige manieren gesproken,

Echter vraag ik me af, wat kan apple hier doen? Kan er op basis van serienummer of dergelijk functionaliteit worden beperkt of locatie worden bepaald? Heb je het serienummer ook doorgegeven aan de Politie? In veel gevallen worden dingen gestolen/oplicjhting gepleegd voor doorverkoop.

Zijn er niet websites waar je voor apple producten de status kunt controleren?

Ik weet het niet zeker, heb zelf geen apple producten.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Misschien kan Apple daar wel iets aan doen maar ik vraag me af of dat gewenst is. Anders opent dat de weg naar misbruik door malafide verkopers die de kopers van hun MacBook kunnen volgen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Canaria schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:16:
In zulke gevallen altijd telefonisch laten overboeken. Kost een paar euro maar je krijgt bevestiging dat het geld is overgemaakt.

Of je maakt gebruik van een app die een Ideal-betaalopdracht verstuurt. Ook dan krijg je een bericht zodra de koper heeft betaalt.
Of je controleert of het overgemaakt is. Bij de banken intern is dat gewoon zo goed als meteen.

Zo heb ik mijn auto ook gewoon verkocht. Koper maakte het geld over via zijn ABN app terwijl we al in het overschrijfpunt waren. Toen ik gecontroleerd had dat het geld overgeschreven was, hebben we de auto overgeschreven. Uiteraard hadden we van te voren al besproken welke bank het eventueel zou zijn mochten we tot een deal komen.

In dit geval is de controle helaas niet uitgevoerd. Geen geld = geen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
kid1988 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:33:
Echter vraag ik me af, wat kan apple hier doen? Kan er op basis van serienummer of dergelijk functionaliteit worden beperkt of locatie worden bepaald? Heb je het serienummer ook doorgegeven aan de Politie? In veel gevallen worden dingen gestolen/oplicjhting gepleegd voor doorverkoop.

Zijn er niet websites waar je voor apple producten de status kunt controleren?

Ik weet het niet zeker, heb zelf geen apple producten.
In wezen kan Apple er heel erg weinig aan doen, als ze al die functionaliteit die jij noemt gaan inbouwen dan kan je een willekeurige Apple-persoon digitaal gaan stalken als je eenmaal het serienr hebt...
Of als ze het enkel voor de politie inzichtelijk maken dan zou de politie iets speciaals moeten inrichten voor Apple etc.

Je hebt er wel programma's voor, maar een echte clean install en die zijn weg.

Plus dat je nog met het grotere probleem zit : Als ik een 2e-hands Apple koop, dan ga ik ervanuit dat de vorige eigenaar mij niet kan tracken, oftewel dat het echt mijn Apple is. Dat vereist dat het uit moet staan bij verkoop...

Het kan wel werken bij standaard diefstal etc als je het geactiveerd hebt, maar net bij verkoop niet aangezien jij na de verkoop er niets meer mee te maken hebt.
(Of je moet een ingewikkeld systeem gaan maken dat je in de ad vermeld dat je de laptop tracked, maar dat je 2 a 3 dagen na verkoop de code geeft om de tracking uit te schakelen alleen dan gaat de prof dief gewoon met een alu-zak van huis, stopt daar de laptop in, gooit bij hem thuis wifi uit en knalt zijn hack-usb-drive erin die alle tracking tools deactiveert, want jij hebt hem keurig gewaarschuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
*knip* Zeg dan niets.

[ Voor 74% gewijzigd door naitsoezn op 16-11-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irundaia
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2022
Ik vraag me af of de tikkie app van ABN hier enige uitkomst kan bieden. Effectief moet je dan een dag extra wachten op je geld, maar zodra er betaalt is, krijg je in de app direct een melding dat betaalt is. Dit gaat op dezelfde manier als iedere andere iDeal betaling, dus het lijkt me een stuk lastiger om dit te faken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Niets ten nadele van TS, maar eerlijk gezegd vind ik het wel erg naïef om nog op zo'n manier betalingen te accepteren. Niet alleen is deze casus behoorlijk in het nieuws geweest, maar ook hebben we toch al een poosje een veel beter alternatief in de zin van betaalrequests. Als ING gebruiker is dat helemaal makkelijk, en anders open je even een bunq rekening.
Je kunt er gewoon pas vanuit gaan dat iets betaald is als je het geld op jouw rekening ziet staan, of in je hand hebt..
edit: en idd je hoort ook steeds meer over oplichting dmv vals geld, dus gewoon betaalverzoeken doen.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
DunaxNL schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:07:
[...]

Erg vervelend.

Maar dat is ook niet veilig met al dat nep geld waar die "vriendelijke buitenlandse jongens" ook wel verstand van hebben. Met dure goederen via marktplaats handelen is altijd lastig omdat het een kraaien nest is van oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Laatst online: 22-07 10:18
Erg vervelend dit.

Je kan nog kijken of je hem terug ziet op marktplaats of speurders. Een Used Products shop wil hij ook wel eens opduiken.

En als laatste worden ze wel gedemonteerd voor onderdelen, dus mocht je het mac adres weten kan je het zo wel eens achterhalen mocht de wifi-kaart los verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:30
Het is al eerder genoemd maar nog maar een keer een belangrijke les: laat Marktplaats links liggen voor de verkoop van je computerspul/smartphones en verkoop gewoon alleen op Tweakers V&A. Ik haal alles zelf op/laat mensen bij me thuis komen, nog nooit een slechte ervaring meegemaakt. De rating van kopers is zo belangrijk. Marktplaats faalt met het ontbreken hiervan aan alle kanten. Nou ja falen, het is beleid natuurlijk, zal voor de omzet wel het beste zijn.

Op Tweakers krijg ik altijd een nette marktprijs, snel, altijd vriendelijke mensen aan de deur etc etc.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EvaluationCopy schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:21:
Het is al eerder genoemd maar nog maar een keer een belangrijke les: laat Marktplaats links liggen voor de verkoop van je computerspul/smartphones en verkoop gewoon alleen op Tweakers V&A. Ik haal alles zelf op/laat mensen bij me thuis komen, nog nooit een slechte ervaring meegemaakt. De rating van kopers is zo belangrijk. Marktplaats faalt met het ontbreken hiervan aan alle kanten. Nou ja falen, het is beleid natuurlijk, zal voor de omzet wel het beste zijn.

Op Tweakers krijg ik altijd een nette marktprijs, snel, altijd vriendelijke mensen aan de deur etc etc.
Deze kopers waren ook vriendelijke mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Anoniem: 699209 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:24:
[...]

Deze kopers waren ook vriendelijke mensen...
Hadden ze ook een positieve rating op Marktplaats? Nee he. Maar dat weet je wel, je wilt gewoon ook even iets zeggen. Prima.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-07 17:21
Misschien een rare vraag, maar zijn er niet toevallig ergens camera's in de buurt van waar jij woont?

Zoja dan zou je daar eventueel naar beelden van de betreffende dag kunnen kijken en misschien kom je ze wel erop tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

(beetje ooftopic)

[video]
En wat is dit anders dan de ING app, waarbij je een betaalverzoek kan maken en kan delen naar degene die jou moet betalen?

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:07
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die app, wie de ontwikkelaar is en hoe gemakkelijk het te verkrijgen is. (niet om zelf te gebruiken uiteraard!) Maar meer vanuit interesse. Er zou daar toch enige kenmerken of informatie uit te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Nogne schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:27:
[...]

En wat is dit anders dan de ING app, waarbij je een betaalverzoek kan maken en kan delen naar degene die jou moet betalen?
Verschil is dat een ING rekening aanhouden geld kost, plus dat ze ook nog eens slecht investeren met het geld wat je erop hebt staan. Terwijl bunq gratis is (dus voor iedereen toegankelijk) en niet speculeert met je geld.

Als je toch al een ING rekening hebt is het logischer om gewoon een ING betaalverzoek te doen idd.
Senaxx schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:31:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die app, wie de ontwikkelaar is en hoe gemakkelijk het te verkrijgen is. (niet om zelf te gebruiken uiteraard!) Maar meer vanuit interesse. Er zou daar toch enige kenmerken of informatie uit te halen zijn.
Dat is echt in een half uurtje te klussen. gewoon een slideshow van wat printscreens en een invulveldje voor een rekeningnummer. Dik kans dat ze het gewoon zelf geklust hebben, of dat een vriendje dat voor ze gedaan heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:27
EvaluationCopy schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:26:
[...]

Hadden ze ook een positieve rating op Marktplaats? Nee he. Maar dat weet je wel, je wilt gewoon ook even iets zeggen. Prima.
Zegt ook niets. Er zit een levendige handel in marktplaats accounts met goede reviews. Ik ben ook een keer het schip in gegaan bij een marktplaats verkoper die al 8 jaar actief was. Heb na een jaar en een 1 cent overschrijving met bericht naar de verkoper mijn geld gelukkig terug gekregen. Ik pleit nog steeds voor een review systeem a la eBay op Marktplaats.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
Nogne schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:27:
[...]

zie video!!

ideal betalingsverzoek is sneller/realtime en betrouwaarde dan IBAN naar IBAN (ook ing>ing).

(misschien heeft andere bank het ook, ING niet)
Bij Bunq krijg je een push-notificatie als geld wordt bijgeschreven op je rekening. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cbej9ALXIAA15EE.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door icegodd op 16-11-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Treurig, maar hoe voorkom je dit soort zaken in het vervolg:

Geen iban->iban overboeking meer
betalingsverzoek a la iDeal met bijvoorbeeld bunq
vooraf afspreken hoe de betaling exact plaats moet vinden
last but not least: extra waakzaam zijn als 't gaat om vriendelijke buitenlanders met een accentje?

Heb ik 't zo goed begrepen?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik had deze truc al gelezen en zou er niet ingetrapt zijn. Cash only of pas meegeven als het op mijn rekening staat. Als je aangifte gedaan hebt is de dader via marktplaats meestal wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
En dan moet je al die valse 50jes nog zien te lozen. :w

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:47

FreakNL

Well do ya punk?

Vals geld is ook een issue, maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen door na sluiten van de deal naar de dichtsbijzijnde pin automaat te rijden... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Geld is natuurlijk snel te controleren met een stift van nog geen 2 euro.
https://www.conrad.nl/nl/...908_pla-1326690&WT.srch=1

Ik gebruik die de laatste tijd ook als mensen bij mij iets afhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 16-11-2016 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
Wow.. je zou denken dat dit een Bunq reclame topic is geworden. Gaat weer lekker off topic op deze manier :-(

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
EvaluationCopy schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:26:
[...]

ratings krijg je door iets te verkopen EN iemand een rating eraan wil toekennen. Heb je nog nooit wat verkocht heb je geen rating en hoe kom je aan ratings als je niets verkocht krijgt wanneer je geen rating hebt? Kip ei verhaal hier

oh enne ik wilde eens wat kopen via tweakers van iemand met een goede rating. Nog nooit zo'n slechte ervaring met handel gehad. Dus een rating zegt ook niet alles.

[ Voor 14% gewijzigd door idef1x op 16-11-2016 12:20 . Reden: ervaring met rating toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 22-07 14:40
alleen met die optie, je kan ook in de app een betaalverzoek aanmaken (qr code) en dat werkt direct

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 12:44
Younes schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:47:
Treurig, maar hoe voorkom je dit soort zaken in het vervolg:

Geen iban->iban overboeking meer
betalingsverzoek a la iDeal met bijvoorbeeld bunq
vooraf afspreken hoe de betaling exact plaats moet vinden
last but not least: extra waakzaam zijn als 't gaat om vriendelijke buitenlanders met een accentje?

Heb ik 't zo goed begrepen?
Ik denk het niet. De meeste mensen zijn te goeder trouw, en willen ook zelf niet opgelicht worden. Ik heb net een PC overgenomen van een zeer betrouwbare gekleurde Nederlander, met veel positieve shop reviews hier op tnet, en hoe moet dat voor hem zijn om vooral jouw laatste waarschuwing te lezen? Niet zo leuk, lijkt me. Dit soort generalisaties obv huidskleur of accent is altijd tricky. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat je op moet passen met mannen tussen de 20 en de veertig met een sub-academisch opleidingsniveau en een a-merk auto, dat is waarschijnlijk nog een veel betere voorspeller van neiging tot oplichting. Had ik deze Tweakers anders en wantrouwen der moeten behandelen alleen omdat zijn (groot)ouders waarschijnlijk in een ander land geboren zijn? De wereldbevolking zal zich steeds meer gaan vermengen....wanneer houdt dat dan op? Blanke mensen zonder accent tillen je ook. Serieus, geslacht en leeftijd zijn betere voorspellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:22

Ryan1981

Je ne sais pas

Kun je die macbook niet track & tracen via Apple? Ik neem aan dat zij iig een soort van serienummer kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 30-06 21:50
Znorkus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:22:

Ik denk het niet. De meeste mensen zijn te goeder trouw, en willen ook zelf niet opgelicht worden. Ik heb net een PC overgenomen van een zeer betrouwbare gekleurde Nederlander, met veel positieve shop reviews hier op tnet, en hoe moet dat voor hem zijn om vooral jouw laatste waarschuwing te lezen? Niet zo leuk, lijkt me. Dit soort generalisaties obv huidskleur of accent is altijd tricky. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat je op moet passen met mannen tussen de 20 en de veertig met een sub-academisch opleidingsniveau en een a-merk auto, dat is waarschijnlijk nog een veel betere voorspeller van neiging tot oplichting. Had ik deze Tweakers anders en wantrouwen der moeten behandelen alleen omdat zijn (groot)ouders waarschijnlijk in een ander land geboren zijn? De wereldbevolking zal zich steeds meer gaan vermengen....wanneer houdt dat dan op? Blanke mensen zonder accent tillen je ook. Serieus, geslacht en leeftijd zijn betere voorspellers.
Tussen gezond verstand en racisme ligt een heel groot eind niemandsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

corset schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:14:
Wow.. je zou denken dat dit een Bunq reclame topic is geworden. Gaat weer lekker off topic op deze manier :-(
Met de ING betaal app kan je ook een betaal verzoek doen... Alleen met niet met iDeal.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 22-07 22:44
gwystyl schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:40:
[...]

Tot hier vind ik het nog redelijk plausibel. Ik hou er ook niet van om met veel cash naar een MP aankoop te gaan. Voor hetzelfde geld heeft de andere partij het item niet en probeert hij je je contante geld af te troggelen (als we dan toch wantrouwig gaan doen). Ter plekke overmaken via de app lijkt mij dus een hele makkelijke optie, die ook heel snel te controleren is door de andere partij.

[mbr]*knip* Off-topic, daar hebben we de TR voor. [/]
Nee want je telefoon meenemen met toegang tot je bankrekening/spaarrekening is wel veilig als je bij foute gasten aan komt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Khayma schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:19:
[...]

Nee want je telefoon meenemen met toegang tot je bankrekening/spaarrekening is wel veilig als je bij foute gasten aan komt lopen.
Als je zo in het leven staat kun je beter alles bij de Mediamarkt kopen. Tweedehands aan- en verkopen zijn nou eenmaal gebonden aan extra risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Znorkus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:22:
[...]

Ik probeerde eigenlijk op een hele subtiele manier (want eigenlijk offtopic) aan te geven dat ik het eigenlijk flauwe kul vind dat 'buitenlander' in de mond wordt genomen. Vind ik jammer. Want overal zijn rotte appels. Zo is de mens nou eenmaal. Beter kun je vertrouwen op je intuïtie. Het maakt namelijk geen ene donder uit of 't een buitenlander was of een autochtoon met wie je te maken hebt. Alleen uitgaan van jezelf en niet van wat een ander je probeert wijs te maken. In dat kader is dit dan weer wel ontopic, want je kan heel erg makkelijk voorkomen dat je belazerd wordt door vooraf te anticiperen en afspraken te maken.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
idef1x schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:17:

oh enne ik wilde eens wat kopen via tweakers van iemand met een goede rating. Nog nooit zo'n slechte ervaring met handel gehad. Dus een rating zegt ook niet alles.
Anekdotisch bewijs, dat zegt nog veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 22-07 22:44
Anoniem: 699209 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:21:
[...]

Als je zo in het leven staat kun je beter alles bij de Mediamarkt kopen. Tweedehands aan- en verkopen zijn nou eenmaal gebonden aan extra risico.
Precies, zo denk ik er ook over. Als ik iets ga kopen neem ik cash mee. Kan ik om wat voor reden niet pinnen dan maak ik het over en heb ik keuze uit alle smaken. Als iemand geen ING heeft maar een andere bank dan laat ik een vriend het overmaken en dan heeft hij het gelijk.

Simpel as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ProfPi schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:15:
[...]

Aanschaf en onderhoud kosten ook geld. Het apparaat wordt op gezette tijden door bankmedewerkers geleegd.

Ik gebruik deze apparaten nooit. Het is m.i. fair als de kosten voor het gebruik van deze automaten gedragen worden door de gebruikers ervan.
Sterker nog: de bankmedewerkers hebben niets met die automaten te maken. Die zijn eigendom van (meestal) Brink's. Brink's vult ze en leegt ze. Is er een storing? Bel Brink's. Is de stortautomaat vol? Bel Brink's.

De Rabobank belast de kosten sinds 2016 door aan haar klanten die er gebruik van maken, € 1,50 per keer voor de consument. Overigens is het ook niet 100% waterdicht om geld te storten waar de koper bij staat. Het kan zijn dat een briefje nep lijkt, op dat moment zijn zowel koper als verkoper het geld kwijt. Het kan enkele weken duren voordat de verkoper (die het geld stort) bericht krijgt of het briefje nep was of tóch echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lavaeolus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-07 14:25
Younes schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:18:
[...]

Met de ING betaal app kan je ook een betaal verzoek doen... Alleen met niet met iDeal.
Ook met iDEAL hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViktorC
  • Laatst online: 22-07 07:25
*snip* offtopic is offtopic, post het dan niet.

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 22-07 14:40
ook, maar niet perse met

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunaxNL
Dit is trouwens de foto die ik heb genomen. Dat is niet zijn bankpas trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DfW5waN.jpg

Wat mij achteraf opviel was het volgende:

- Er wordt niet gegroepeerd op datum in zijn app;
- Er staat Jumbo, normaal zie je ook om welke vestiging het gaat;
- Geen 'kijk vooruit' knop;
- Er staat Hr. Naam, bij de echte ING app zie je Hr Naam (zonder punt)

Zijn ongetwijfeld nog meer details wat niet klopt, maar dan kan iedereen daar in ieder geval in het gevolg erop letten.

De VOF die je onderaan ziet staan is ook niet van hem, ik heb een uitreksel aangevraagd en hij komt er niet in voor. Ik denk dat de app gewoon willekeurig een naam van de KVK API ophaalt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 19:42
Younes schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:18:
[...]

Correctie, dat kan wel....
Ik heb een maatje van me op die manier een week geleden betaald.
Hij stuurde mij via whatsapp een iDEAL link van de ING door.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 09:51
Met de app Tikkie (iOS en Android) kun je heel gemakkelijk iDeal verzoeken genereren. Dit zou volgens mij ook al iets veiliger moeten en kunnen zijn.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.