Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[advies gevraagd] domotica, hoe te beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 14:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Sinds mei dit jaar hebben mijn vriendin en ik samen een huis gekocht. De afgelopen tijd hebben we van alles in orde gebracht in het huis zelf, hebben we een grote carport gebouwd (4.20m bij 10m), en is er ook een kleintje op de wereld gezet. Nu het langzaam allemaal op zijn plaats begint te vallen, ben ik gaan nadenken over hoe ik een en ander ''slimmer'' kan inregelen in ons huis.

overwegingen:
  • veiligheid: Nu de kleine er is willen graag een alarm installeren, met raam en deur sensoren
  • veiligheid: Rookmelders vervangen (door slimme)
  • veiligheid: Camera's installeren in huis bij voordeur en in de tuin bij de carport
  • klimaatbeheersing: Slimme thermostaat
  • klimaatbeheersing: sommige kamers elektrisch thermostaat kranen op de radiator
  • verlichting: Hue achtig systeem waarbij ik scenes kan maken in woonkamer (en graag wil koppelen aan alarm) en wellicht ook in de tuin
  • verlichting: slimme inbouwdozen realiseren voor bediening licht.
  • rolluiken: op sommige plaatsen willen we nog rolluiken of screens aanbrengen, als we toch bezig zijn zou ik deze ook willen kunnen koppelen
De hoofdvraag: Hoe moet ik beginnen?

Wat is een juist basisplatform? Homekit? homewizard? Graag wil ik dus ook combineren tussen de categorieën. Bijvoorbeeld: rookmelders gebruiken als sirene. Als het alarm afgaat verlichting laten knipperen/ aanspringen. Bij rookdetectie rolluiken automatisch open. Verlichting aan springen bij detectie van camera. automatisch alarm aan als niemand in huis is.

Daarbij een voor mij zeer belangrijk aspect: gebruiksgemak! Ik heb geen echte IT achtergrond en kan dus niet programmeren. In principe zou ik alles willen bedienen via één app als eenmaal alles ingesteld is(kom ik dan bij homekit uit?).

Een ander aspect zijn de kosten. Als ik bovenstaande in één keer wil uitvoeren ben ik een bak met geld kwijt, het zal dus fasegewijs aangeschaft gaan worden. Voorkeuren gaan nu uit naar klimaatbeheersing en alarm (met camera's). Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en investeer liever in iets goeds dan in half werk. Overal premium voor betalen is de andere zijde en dat is ook niet de bedoeling.

nog een schets van aanwezige wellicht relevante elektronica / gear in huis:
  • Desktop
  • Ziggo modem/router
  • TP-link P5 touch (als accespoint ingesteld)
  • bekabeld 1gbit naar woonkamer
  • bekabeld 1gbit naar 1ste verdieping
  • bekabeld 1gbit naar carport (nog in aanleg)
  • Synology NAS
  • Iphone (vriendin en ik)
  • Ipad
  • Macbook Pro
Hoop dat jullie mij met name kunnen helpen met het platform van daaruit kan ik verder zelf op onderzoek uit. Tweakers die al een dergelijke uitrusting in huis hebben, hoor ik uiteraard graag de ervaringen van.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Je zou kunnen beginnen met Domoticz, het is wellicht even puzzelen voor je, maar het kan alles wat jij wilt. Aangezien je een Synology NAS hebt, kun je Domoticz eenvoudig installeren.

Ik ben thuis bezig met een soortgelijk project, ook in fases. Voor de verlichting heb ik gekozen voor Milight wat goed samenwerkt met Domoticz. Voor de beveiliging (camera's / bewegingsmelders / rookmelders) ben ik momenteel nog in onderzoek, maar ik kom waarschijnlijk bij Fibaro uit. Ook fibaro apparatuur werkt goed samen met Domoticz.

Domoticz heeft het 'blockly' systeem aan boord, hiermee kun je op redelijk eenvoudige (visuele) wijze acties koppelen aan gebeurtenissen.

Je wilt graag alles bedienen via 1 app, ook dit kan zonder problemen met Domoticz!

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje opweg heb geholpen, succes met je project en mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

• pictuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01-2024
Je kan anders ook altijd nog ideeën en suggesties opdoen in de andere topics die ook gaan over het starten met domotica:
Beginnen met domotica
Beginnen met Domotica, wat een keuzes!
Beginnen met Domotica

Dit bericht van Thinkpad is zeker een nuttige: ThinkPadd in "Beginnen met Domotica"

Ondanks dat iedereen specifieke verschillende eisen heeft blijkt eigenlijk iedere keer weer dat het gros prima uit de voeten kan met het massa product. Dus ook al lijkt jouw situatie niet precies op de situatie van bovenstaande topics, het grootste gedeelte is wel toepasbaar.

Uit eigen ervaring kan ik wel verklappen dat je aan het eind van de rit meerdere opties hebt. Ik blijf ook twijfelen tussen verschillende vendors, ze kunnen eigenlijk hetzelfde maar het verschil zit hem in kleine dingen:
Opensource vs closed source
Zelf programmeren of click and play
Meer vrijheid of minder vrijheid.

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Oei, ga deze wat meer op de voet volgen, aangezien we in bijna exact dezelfde situatie zitten met ongeveer dezelfde uitgangspunten/wensen.

Ik zit alleen met de vraag of het slimme koppelen van al die systemen niet een enorme kwetsbaarheid inbouwt voor je alarm systeem.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
pictuner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:04:
[...]
Dit bericht van Thinkpad is zeker een nuttige: ThinkPadd in "Beginnen met Domotica"
[...]
En daarmee wil ik ook gelijk dit topic afsluiten.

Met wat zoeken in het Duurzame Energie & Domotica-subforum vind je genoeg informatie. Uiteindelijk zul je toch zelf een keuze moeten maken, dat kunnen anderen niet voor je doen. Probeer wat oplossingen en probeer duidelijk te krijgen wat je precies zoekt om zo steeds dichter bij een oplossing te komen die voor jou voldoet.

Gezien je met de tips die hierboven al werden gegeven en de links in mijn post die 'pictuner' een heel eind moet komen sluit ik dit topic.

Dit topic is gesloten.