Sinds mei dit jaar hebben mijn vriendin en ik samen een huis gekocht. De afgelopen tijd hebben we van alles in orde gebracht in het huis zelf, hebben we een grote carport gebouwd (4.20m bij 10m), en is er ook een kleintje op de wereld gezet. Nu het langzaam allemaal op zijn plaats begint te vallen, ben ik gaan nadenken over hoe ik een en ander ''slimmer'' kan inregelen in ons huis.
overwegingen:
Wat is een juist basisplatform? Homekit? homewizard? Graag wil ik dus ook combineren tussen de categorieën. Bijvoorbeeld: rookmelders gebruiken als sirene. Als het alarm afgaat verlichting laten knipperen/ aanspringen. Bij rookdetectie rolluiken automatisch open. Verlichting aan springen bij detectie van camera. automatisch alarm aan als niemand in huis is.
Daarbij een voor mij zeer belangrijk aspect: gebruiksgemak! Ik heb geen echte IT achtergrond en kan dus niet programmeren. In principe zou ik alles willen bedienen via één app als eenmaal alles ingesteld is(kom ik dan bij homekit uit?).
Een ander aspect zijn de kosten. Als ik bovenstaande in één keer wil uitvoeren ben ik een bak met geld kwijt, het zal dus fasegewijs aangeschaft gaan worden. Voorkeuren gaan nu uit naar klimaatbeheersing en alarm (met camera's). Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en investeer liever in iets goeds dan in half werk. Overal premium voor betalen is de andere zijde en dat is ook niet de bedoeling.
nog een schets van aanwezige wellicht relevante elektronica / gear in huis:
overwegingen:
- veiligheid: Nu de kleine er is willen graag een alarm installeren, met raam en deur sensoren
- veiligheid: Rookmelders vervangen (door slimme)
- veiligheid: Camera's installeren in huis bij voordeur en in de tuin bij de carport
- klimaatbeheersing: Slimme thermostaat
- klimaatbeheersing: sommige kamers elektrisch thermostaat kranen op de radiator
- verlichting: Hue achtig systeem waarbij ik scenes kan maken in woonkamer (en graag wil koppelen aan alarm) en wellicht ook in de tuin
- verlichting: slimme inbouwdozen realiseren voor bediening licht.
- rolluiken: op sommige plaatsen willen we nog rolluiken of screens aanbrengen, als we toch bezig zijn zou ik deze ook willen kunnen koppelen
Wat is een juist basisplatform? Homekit? homewizard? Graag wil ik dus ook combineren tussen de categorieën. Bijvoorbeeld: rookmelders gebruiken als sirene. Als het alarm afgaat verlichting laten knipperen/ aanspringen. Bij rookdetectie rolluiken automatisch open. Verlichting aan springen bij detectie van camera. automatisch alarm aan als niemand in huis is.
Daarbij een voor mij zeer belangrijk aspect: gebruiksgemak! Ik heb geen echte IT achtergrond en kan dus niet programmeren. In principe zou ik alles willen bedienen via één app als eenmaal alles ingesteld is(kom ik dan bij homekit uit?).
Een ander aspect zijn de kosten. Als ik bovenstaande in één keer wil uitvoeren ben ik een bak met geld kwijt, het zal dus fasegewijs aangeschaft gaan worden. Voorkeuren gaan nu uit naar klimaatbeheersing en alarm (met camera's). Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en investeer liever in iets goeds dan in half werk. Overal premium voor betalen is de andere zijde en dat is ook niet de bedoeling.
nog een schets van aanwezige wellicht relevante elektronica / gear in huis:
- Desktop
- Ziggo modem/router
- TP-link P5 touch (als accespoint ingesteld)
- bekabeld 1gbit naar woonkamer
- bekabeld 1gbit naar 1ste verdieping
- bekabeld 1gbit naar carport (nog in aanleg)
- Synology NAS
- Iphone (vriendin en ik)
- Ipad
- Macbook Pro