Beginnen met Domotica

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Steeds meer hoor je dat domotica een grotere rol gaat spelen in je woning, ook hoor je dat mensen het doen om je huis veiliger te maken. Kijk naar bijvoorbeeld rookmelder, CO melders of deurcontacten.

Graag wil ik ook beginnen met domotica maar er is een heel scala aan verschillende toepassingen.
Is het mogelijk aan de hand van de wensen die ik heb hiervoor een mooi begin te maken?
  • Zoveel mogelijk draadloos
  • Rookmelder koppelen
  • CO melder koppelen
  • Deurcontacten koppelen
  • Verlichting schakelen (lage prio)
  • Camera functionaliteit (Ik heb een Synology NAS)
  • Thermostaat koppelen (ICY E-Thermostaat)
Wat ik ook belangrijk vindt is, als ik op mijn werk ben dat ik een bijvoorbeeld een SMS krijg als mijn rook/co melder afgaat of een deurcontact op een bepaalde tijd wordt gebruikt.
Je kan het qua kosten zo gek mogelijk maken, graag wil ik de kosten niet al te hoog laten oplopen maar ik ben ook niet van een echte hobby bob oplossing.

Hopende kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Op alles is het antwoord ja.
Ik gebruik domoticz waarbij alles kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Alles is wel mogelijk en het meeste wat je wil doen is standaard werk. Integraties zoals met Synology Surveillance Station zijn makkelijk er als je een beetje kunt scripten maar wellicht zijn er ook wel systemen met standaard plugins hiervoor. \

De vraag is meer wat je vaardigheden zijn en hoeveel tijd je erin wil stoppen. Je kunt een kant-en-klare domotica controller kopen van bijvoorbeeld Zipato, Vera of Fibaro, of je bouwt zelf iets met een Raspberry Pi. De hardwarekosten zijn in dat geval niet hoog en voor de software kun je opensource-oplossingen zoals Domoticz en OpenHab gebruiken.

De Pricewatch geeft je een indruk van wat een z-wave rookmelder of deurcontact kost. Een z-wave usb-stick kost een paar tientjes en een kant-en-klare smarthomecontroller begint bij zo'n 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46
Tweakers heeft al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica zodat je je verder kunt verdiepen in een bepaald pakket.

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen..
Met wat zoeken had je die topics best zelf kunnen vinden ;)
Omdat je vraag verder weinig discussiewaarde heeft omdat het een erg algemene vraag is, sluit ik dit topic

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2016 09:25 ]

Dit topic is gesloten.