Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginnen met Domotica, wat een keuzes!

Pagina: 1
Acties:
  • 999 views

• Cletuss
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Beste Allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen... Ik heb gisteren zitten denken om mijn huis uit te breiden met Domotica maar wat een keuzes je dan hebt. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik wil beginnen met mijn verlichting in de woonkamer. Ik heb 4 lichtpunten in het plafond zitten en tot nu toe twee lampen met een normale stekker waarvan ik er 1tje dimbaar wil hebben. Uiteraard heb ik Klik aan Klik uit gezien maar die inbouwdoosjes zijn behoorlijk dik en ik weet niet of ik de ruimte daarvoor heb in mijn plafond dozen. Ik zou eea kunnen uitbreiden naar de muur dozen waar de schakelaars achter zitten met 1 extra nul kabel. Voor evt ruimte besparing zou ik ook nog deze kunnen gebruiken maar weet niet of deze dimbaar is, en uiteraard welk protocol dit gebruikt

http://www.elektronica-online.nl/?content=11132

Wat mij op de volgende vraag brengt, wat voor protocol zou ik moeten gebruiken? Ik zie X10 staan, z-wave en nog meer termen, maar als je nieuw bent kun je maar beter meteen een keuze maken. EVT zou ik het via een Raspberry Pi aan willen sturen en conventionele licht schakelaars op de muur, en uiteraard ook via apps op de telefoon.

Ik zie ook die homewizard dingen staan, heeft iemand daar ervaringen mee?

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn of een beginners guide en uiteraard bij voorkeur niet al te duur? _/-\o_

Alvast bedankt!

Gr, Cletus

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met Domoticz en draait op een Raspberry Pi. Lees dit eens door zou ik zeggen: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2

[ Voor 9% gewijzigd door RoytjuhV op 27-07-2016 09:47 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Ik heb zelf een setup met een Pi met Z-wave (usb stick van Aeon labs) en inbouwmodules achter de schakelaars (B&J schakelmateriaal). Ik gebruik ook Domoticz met wat Lua scripting om slim gedrag toe te voegen.

Ik was begonnen met KlikAanKlikUit maar in mijn huis was dat geen werkbare oplossing vanwege slecht bereik. Mesh networking van Z-wave werkt perfect door het hele huis heen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als het voorlopig alleen om verlichting gaat zijn de oplossingen van milight misschien ook een idee. Eventueel een digitale dimmer op de plaats van de huidige knoppen en dan een domotica systeem er achter zoals domoticz, openhab of home assistant.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik zelf gebruik ook Domoticz. Zelf vind ik het een prettig platform. Het is zeer compleet, open source, gratis, wordt constant doorontwikkeld, er is veel ruimte voor custom oplossingen, en een grote community met veel ondersteuning. Uiteraard zijn er zat andere controllers die erg goed zijn. Zelf heb ik nog niet de behoefde gehad om met een andere controller te gaan experimenteren.

Als de door jou gekozen controller (de domotica software) op een raspberry kan draaien, is dit naar mijn mening altijd de beste keuze. Uiteraard wil je dat je domotica altijd werkt. Dit kan je het beste bereiken door de software niet op een systeem met andere taken te laten draaien. Een nas of thuisserver kan natuurlijk altijd, maar als daar eens iets mee is, ligt al je domotica ineens plat. Daarnaast is een raspberry erg goedkoop en gebruikt deze nauwelijks energie.

Verder heb je gateways nodig die met je domotica hardware praten. Een gateway zet een signaaltje uit je controller om naar een signaal dat je domotica hardware begrijpt. Op veel controllers (Domotics iig wel) kan je veel verschillende gateways aansluiten. Zelf ben ik er ook fan van om meerdere systemen te mixen. Enkele populaire systemen zijn:

433mhz (of 868mhz)
Klik aan/klik uit werk oa op 433mhz. Ook haal je voor 2 tot 5 € sensoren uit China, en werkt een setje van de action a 10,- voor 3 schakelaars hier ook op. Het systeem is heel goedkoop en er is erg veel voor verkrijgbaar. Nadeel is wel da er nooit terugkoppeling is over de status van het apparaat dat aangestuurd is. Het kan dan zijn dat een signaal niet is ontvangen. Je controller denkt echter van wel, en dat kan lastig zijn. In de praktijk heeft de kwaliteit van de hardware hier wel invloed op. Zelf ondervind ik niet zo veel problemen op dat vlak.

Populaire gateways zijn de RFXcom en RFlink. RFXcom is niet heel goedkoop, maar is een erg goed product met goede support. RFlink is een open source systeem je (optineel) zelf in elkaar moet zetten. RFlink is erg goedkoop, en de lijst met ondersteunde apparaten groeit heel snel! Zelf prefereer ik RFlink vanwege zijn brede ondersteuning en lage prijs. Deze werkt heel goed met klik aan klik uit en ook met chineese meuk. Daarnaast kan je sinds kort voor een paar euro een NRF24L1 module toevoegen. Dit is een 2.4ghz systeem waarmee je onder andere Mi Lights kan aansturen.

Z-wave
Z-wave is 1 van de meer betrouwbare systemen. De verschillende sensor nodes praten met elkaar en er is altijd terugkoppeling over de status van een sensor of actor. Het systeem is in de meeste gevallen beter dan 433mhz. Helaas is het wel veel duurder en hoewel er erg veel voor verkrijgbaar is, is dat nog steeds minder dan bij 433mhz. Persoonlijk vind ik het echter gewoon te duur.

Gateways zijn verkrijgbaar als module die op de GPIO van de raspberry kan, of als USB sticks. De USB stick is de meest populaire keuze.

Zelf knutselen
Er zijn veel systemen waarbij je zelf sensoren en actoren in elkaar kan knutselen. Deze maken gebruik van kant en klare modules die via websites als aliexpress goedkoop verkrijgbaar zijn. Populaire systemen zijn Mysensors en ESPeasy/nodeMCU. Kennis van elektronica en programmeren heb je wel nodig. Zelf heb ik mij dat redelijk snel kunnen aanleren omdat het allemaal niet heel complex is (is uiteraard relatief).

Dergelijke systemen kennen alle voordelen. Erg goedkoop (vanaf een paar euro), zeer betrouwbaar netwerk,en ze doen altijd exact wat je wil want je bouwt ze zelf. Ook de gateway bouw je zelf. Ik gebruik mysensors wat ik echt een fantastisch platform vind. Een nadeel van dit soort systemen is dat je er relatief veel tijd in moet steken om de modules zelf te bouwen.

Voor mij is een combinatie van een raspberry pi met RFlink en een Mysensor gateway de ideale basis. Voor sensoren en actoren gebruik ik vooral erg veel klik aan klik uit. Ook wat goedkope Chinese 433mhz sensoren. Ook ben ik steeds meer met mysensors bezig.

• Cletuss
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar de RFlink in combinatie met de klik aan klik uit! Die RFlink arduino koppel je op je Rpi toch? Is er voor Domoticz ook een App beschikbaar dat jullie weten?

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
De RFlink gaat via een simpele USB kabel op je Rpi. Volgens mij zijn er verschillende apps voor domotics beschikbaar. Indien ik soms iets via mijn telefoon wil bedienen, doe ik dat meestal via web pagina van domoticz. Deze past zich goed aan voor mobiel Hiervoor moet je natuurlijk wel op de wifi zitten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Modbreak:Ik mis een beetje je eigen inzet. Welke systemen heb je zelf al gevonden en waarom voldoen die volgens jou niet (of juist wel). Je plaatst hier nu alleen een lijstje met eisen.
Het is de bedoeling dat je zelf eerst op onderzoek uitgaat en daarna hier evt. komt vragen. Eigen initiatief tonen is belangrijk hier op Tweakers.net

Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest
De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen.
Met wat zoeken had je die topics best zelf kunnen vinden. Graag de volgende keer wat meer energie erin steken.

Omdat je met bovenstaande links prima zelf kunt vinden waar je naar op zoek bent, sluit ik dit topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.