Beginnen met domotica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:49
Mijn interesse is gewekt in het beginnen met domotica, mede door een een amper gebruikte Arduino + network shield in de kast.

In ben met laatst genoemde onderdelen aan de slag gegaan en kan nu via het netwerk wat dingen schakelen (230V) met relays en een RGB leb bedienen.
Allemaal leuk en het werkt best aardig, maar nu wil ik het graag wat verder gaan gebruiken. Door bijvoorbeeld het 'echte' licht in mijn kamer te schakelen ipv een bureaulamp die met een kabel op het relaybord zit aangesloten.

Kabels trekken is niet echt een optie dus ben ik gaan googlen naar draadloze oplossingen. Die lijken er wel te zijn, maar ik kan nog niet echt vinden wat de beste optie is + er is geen plek om een arduino met alle dingen erbij weg te werken in de muur dus eigenlijk moet het kleiner.
In kwam ook regelmatig de software OpenHab tegen. Dat lijkt me mooie software om mee te gaan werken, mede omdat ik dan mijn Arduino kan blijven gebruiken.

Mijn vraag is:
Zijn er kleine draadloze oplossingen beschikbaar om een lamp/230 v te schakelen? En werkt Openhub goed?

P.S. Typo in de titel, maar kan hem niet aanpassen. sorry!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan natuurlijk met domotica aan de slag, maar als het puur gaat om het draadloos schakelen of dimmen van lampen kan je imho beter een kant en klare Klik Aan Klik Uit oplossing kopen. Heb ik hier ook en werkt voor die functies perfect.
Wat je later nog zou kunnen doen is alles samenvoegen op bijv. Domoticz zodat je ook andere sensors en input erbij kan zetten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• GewoonNiek
Ik wil nog wat sensors erbij gaan zetten zoals temperatuur, luchtvochtigheid e.d. Ook iets met een webcam wil ik later nog gaan gebruiken voor zover dat mogelijk is.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:26
ik begin straks in het nieuwbouwhuis eerst met inbouwschakelaars voor de lampen met zwave ondersteuning, stap voor stap ga ik het verder uitbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Isane op 26-11-2015 21:04 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

niekvanoost schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:01:
Ik wil nog wat sensors erbij gaan zetten zoals temperatuur, luchtvochtigheid e.d. Ook iets met een webcam wil ik later nog gaan gebruiken voor zover dat mogelijk is.
Kan allemaal met Domoticz. Toevallig heb ik dat ook nu draaien: webcam, temperatuursensors, verwarming en na het weekend Youless voor gas verbruik en Klik aan Klik uit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

niekvanoost schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:41:

Kabels trekken is niet echt een optie dus ben ik gaan googlen naar draadloze oplossingen. Die lijken er wel te zijn, maar ik kan nog niet echt vinden wat de beste optie is + er is geen plek om een arduino met alle dingen erbij weg te werken in de muur dus eigenlijk moet het kleiner.
In kwam ook regelmatig de software OpenHab tegen. Dat lijkt me mooie software om mee te gaan werken, mede omdat ik dan mijn Arduino kan blijven gebruiken.
Heb je mijn artikel van eerder dit jaar gelezen?
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Dat geeft wel een goede indruk van de populairste standaarden en technieken. Ik zou kiezen voor draadloze sensoren en actoren die communiceren via z-wave. Deze producten zijn relatief betaalbaar en betrouwbaar dankzij bidirectionele communicatie en mesh networking. De goedkope meuk die op de 433MHz-band communiceert werkt over het algemeen alleen unidirectioneel waardoor je bijvoorbeeld nooit weet of een actor ook daadwerkelijk een opdracht heeft ontvangen en uitgevoerd.

Een 230V lamp zou je kunnen schakelen met een Fibaro Wall Plug, dat is een tussenstekker waar je bijna niets van ziet (als je de ledjes waar je het energieverbruik aan kunt aflezen uitzet). Er zijn ook goedkopere (en lompere) tussenstekkers.
Mijn vraag is:
Zijn er kleine draadloze oplossingen beschikbaar om een lamp/230 v te schakelen?
Verder heb je nog een z-wave-interface nodig, bijvoorbeeld eentje die via usb werkt. Dat kost maar een paar tientjes: pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus
En werkt Openhub goed?
Ik heb geen ervaring met OpenHab maar wat ik lees is dat het een redelijk steile leercurve heeft. Domoticz is hier ook populair. Ik gebruik zelf IP Symcon (gebruikt php als scripttaal, kost wel geld en niemand hier wil het gebruiken :'( ).

• GewoonNiek
Dank voor de (uitgebreide) reacties!
Ik ga mij eens verdiepen in Domoticz, die kan zo te zien prima op een Raspberry Pi draaien.
De lamp die ik in eerste instantie wil gaan schakelen is een plafondlamp en zit met een inbouwschakelaar aangesloten, dus een tussenstekker gaat niet werken.
Wel kwam ik deze tegen: pricewatch: e-Domotica Mini Inbouwschakelaar die moet toch ook kunnen werken?

Raspberry Pi stond al op mijn verlanglijstje dus ik ga hem nu dan maar ook echt bestellen :)

• GewoonNiek
Na wat zoeken kom ik nog iets moois tegen: pricewatch: Domoticz Basisset Z-Wave
Dat is toch een perfect begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Mja, er zijn veel opties. Zwave schakelaars zijn duurder dan 433MHz... Pilight is ook een leuk project (kan samenwerken met openHAB). Ook heb je nog mi light waar je wel goedkope kits van hebt (ook dat werkt eventueel samen met openHAB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Vandaag een RaspBerry Pi met Z-wave controller een Z-Wave inbouwschakelaar besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

niekvanoost schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:15:
Vandaag een RaspBerry Pi met Z-wave controller een Z-Wave inbouwschakelaar besteld. Ben benieuwd!
Gaaf! veel plezier ermee en post je bevindingen aub.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonNiek
Heb Domoticz op mijn Raspberry Pi 2 B geinstalleerd. Dat ging zonder problemen. De Pi is lekker snel dus het systeem werkt ideaal soepel.
Na wat stappenplannen op internet e.e.a Domoticz ingesteld en ook een schakelaar toegevoegd. Ook dat zonder problemen.
Gelijk wat gespeeld met de instellingen en PusbBullet. Erg mooi allemaal! Met tasker heb een taak aangemaakt dat zodat mijn wekker gaat op mijn telefoon (Sleep as Android) ook het licht aan gaat. Dat werkte nog niet helemaal, maar dat was een configuratiefout in Tasker.

Conclusie: Alles zo geinstalleerd en het werkt heeeel mooi allemaal!
Nu langzaam wat gaan uitbreiden met extra modules etc. Dat komt gelijk op mijn vraag: Zijn er ergens goedkope (buitenlandse/2de hands) adressen die Z-Wave modules verkopen? Ik vind het best prijzig en ik zou het graag eerst wel even met een gebruikte controller willen proberen (RGB bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Kwam tijdens een zoektocht het 'MySensors' project tegen. Dat sprak mij erg aan en ben daar dan dus ook mee aan de slag gegaan. De sensors die je er mee kan maken zijn erg goedkoop en makkelijk te maken én het kan prima in combinatie met Domoticz.
Dit gaat nog erg leuk worden allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
MySensors is erg leuk inderdaad.

Ik heb een LAN-gateway gemaakt (voor mij handiger dan USB, omdat ik Domoticz in een virtuele machine draai) en heb een temperatuursensor en een lux-sensor (BH1750 chip) draaien. Heb het meer dan een halfjaar geleden gebouwd en nog steeds 0 problemen mee gehad.

Vooral die lux-sensor lach je je rot. Het ding is in onderdelen misschien $5, maar de nauwkeurigheid is vele malen beter dan een dure Z-Wave sensor die ook lux uitspuugt. Ik heb een Aeon Z-Wave bewegingssensor, de lux-sensor daarin gaat niet verder dan 1000 lux. De BH1750 sensor gaat echter tot 50k lux ofzo en heb je dus veel meer aan (ik krijg er een mooie bergparabool uit in de grafieken, precies zoals je zou verwachten bij de zon). Als je je verlichting wil sturen op de lichthoeveelheid buiten (ik heb de sensor achter het raam staan, kijkt naar buiten), dan is die lux-sensor van MySensors erg handig.

Als je een beetje handig bent dan is dat MySensors geweldig. Enige nadeel vind ik, is dat het nog best lastig is om alles netjes af te werken. Een Z-Wave sensor ziet er dan toch wat netter uit in je woonkamer :+
Oja en opletten dat je geen namaak nRF24L01+ koopt (printplaatje met zo'n zwarte druppel, je wilt ze met een echt vierkant chipje).

Voor Z-Wave kun je o.a. hier kijken: http://www.robbshop.nl/z-wave-aanbiedingen vaak wel EOL spul wat voor een iets scherpere prijs verkocht wordt.

Als je trouwens ook wilt spelen met RGB-lampen/ledstrips, en Philips Hue te duur vind, dan moet je eens kijken naar [Milight] Ervaringen & discussie

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2015 11:43 ]

Pagina: 1