Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 12:30
Hah die kop van die vent in Almere, toen die twee dames voor zijn huis in de boeien werden geslagen. Fantastisch zeg. Wat moet die wel niet gedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Nu is natuurlijk de vraag: hoeveel mensen ken jij met een werkende C64 met floppy. Ik zelf 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
Theswitch schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:28:
Nu is natuurlijk de vraag: hoeveel mensen ken jij met een werkende C64 met floppy. Ik zelf 1.
Ook net over gehad maar ik ken er 0. Maar heb wel wat ideeen waar ik heen zou gaan.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 20:17

MrManuel

The impossible is easy...

Weet iemand hoe laat je de aflevering terug kan kijken?

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Toch jammer dat die meiden nu gepakt zijn omdat Marco zo nodig elk uur zijn email moest checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
0...
Vond de tactiek van langs winkels gaan wel geslaagd, maar er komt ook wat geluk bij kijken natuurlijk. Ben wel benieuwd hoe lang het uiteindelijk duurde voor ze bij deze kerel terecht kwamen.

Maar daarna daalde de achting snel. Met de bus (met je OV-chipkaart) willen reizen omdat je absoluut niet bij een vreemde wilt slapen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
user109731 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:31:
Toch jammer dat die meiden nu gepakt zijn omdat Marco zo nodig elk uur zijn email moest checken.
Tja, met zoiets moet je natuurlijk altijd rekening houden.
Lullige voor de dames is dat ze (misschien) wel rekening gehouden hebben met de kans dat de Hunters dit soort plekken in de gaten zouden houden, maar dan doe je alsnog een risicoinschatting en als je niet te paranoia wilt zijn dan neem je de gok en ga je erheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:01:
Heb nog wat 5.25 floppy's liggen....

http://floppyfactory.nl

Morgen even bellen :)

Wel een beetje jammer de pagina niet beveiligd is....

Vind trouwens die ene dame die op het idee kwam om musea onder de tap te zitten altijd wel met heel frisse ideeën komen. Elke seizoen is zij wel weer diegene die iets verzint waarmee de hunters meer op het spoor komen.
Ik ben benieuwd of één van de voortvluchtigen ook daadwerkelijk contact heeft opgenomen met Floppyfactory.nl, of dat alle teams al een alternatief hadden gevonden voor het uitlezen van de floppy voordat de site online kwam en geïndexeerd was door Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:33:
Tja, met zoiets moet je natuurlijk altijd rekening houden.
Lullige voor de dames is dat ze (misschien) wel rekening gehouden hebben met de kans dat de Hunters dit soort plekken in de gaten zouden houden, maar dan doe je alsnog een risicoinschatting en als je niet te paranoia wilt zijn dan neem je de gok en ga je erheen.
Daar heb je gelijk in. Die floppies zijn zo obscuur tegenwoordig dat het ergens wat te makkelijk voelt voor de hunters omdat je al snel bij die paar musea uitkomt. Aan de andere kant heb je dat team die toevallig bij de collega uitkwam die ze kon helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
Als dat coördinaat verder niks is, helpt dat denk ik de hunters nu wel enorm aangezien het zoeken op die coördinaten nu een tap op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

0...
Vond de tactiek van langs winkels gaan wel geslaagd, maar er komt ook wat geluk bij kijken natuurlijk. Ben wel benieuwd hoe lang het uiteindelijk duurde voor ze bij deze kerel terecht kwamen.

Maar daarna daalde de achting snel. Met de bus (met je OV-chipkaart) willen reizen omdat je absoluut niet bij een vreemde wilt slapen....
Erger nog, liever gepakt worden dan een nachtje buiten slapen 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

SpelFaut schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:25:
Hah die kop van die vent in Almere, toen die twee dames voor zijn huis in de boeien werden geslagen. Fantastisch zeg. Wat moet die wel niet gedacht hebben.
Priceless _O_ _O_ _O_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKQJNT0FDV-V3SeE_TdBk40SrVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/462UNy6FsGVnkZJUSWGByKWC.png?f=fotoalbum_large

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MrManuel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:31:
Weet iemand hoe laat je de aflevering terug kan kijken?
Nu! Nou, eerlijk gezegd, al om 22:00 zat ik al te kijken. Hij stond nog niet op Uitzending gemist in de lijst van Hunted, maar met het spelen met de URL (datum aanpassen, en het ID verhogen met +1) had ik hem wel direct op mijn scherm. Sterker zelf, er zat nog geen reklame bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Squawk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Ik ben benieuwd of één van de voortvluchtigen ook daadwerkelijk contact heeft opgenomen met Floppyfactory.nl, of dat alle teams al een alternatief hadden gevonden voor het uitlezen van de floppy voordat de site online kwam en geïndexeerd was door Google.
Als ik meedeed zou ik al argwaan bij dat telefoonnummer krijgen. Een speciaal geregistreerd VOIP-nummertje (abonnee-nummer begint met 7, en met Hilversum als kengetal). Niet iets wat bij een hobbyist thuis hoort die vaak zijn 06'je neerplempt. Met een Ik-verhaal zonder een naam erbij. SIDN is afgeschermd....

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja ik toevallig zelf ook 1 iemand privé, en dan een museum wat nog niet in de uitzending geweest is.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Kroesss schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:20:
Dat je een dergelijk apparaat meeneemt kan ik nog enigszins inkomen. Als je kijkt hoe vaak ze in vorige seizoenen computers nodig hebben gehad, wil je dat niet op computers van handlangers doen. Als de hunters dan op bezoek komen en de laptop nakijken kunnen ze ook nog aanwijzingen vinden. Op deze manier kan dat niet omdat je het apparaat dus bij je hebt.

Hoe ze ermee om zijn gegaan is alleen wel ongelooflijk slordig. Wat je zegt: inloggen op je gmail en dergelijke. Als je zo'n apparaat meeneemt, moet je die "schoon" houden. Dus geen connectie met je reguliere accounts en dergelijke.
Ik zou wel een p gebruiken, maar gewoon van een random persoon. Even aanbellen, icognito even zoeken op wat je nodig hebt. Dank u wel en tot ziens.

PC's van handlangers zijn natuurlijk not done.

@SelmarSmit Kunnen jullie bijvoorbeeld ook een hitkrijgen als iemand zoekt op de postcode van een PostNL punt of is dat te generiek?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:41
Spacecowboy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:39:
[...]

Ik zou wel een p gebruiken, maar gewoon van een random persoon. Even aanbellen, icognito even zoeken op wat je nodig hebt. Dank u wel en tot ziens.

PC's van handlangers zijn natuurlijk not done.

@SelmarSmit Kunnen jullie bijvoorbeeld ook een hitkrijgen als iemand zoekt op de postcode van een PostNL punt of is dat te generiek?
Grensgevalletje, maar ik denk dat je dan toch best heel wat false-positives krijgt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dexx2233
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 21:02
lol, was ik gister toch wel mooi in beeld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:12
dexx2233 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:36:
lol, was ik gister toch wel mooi in beeld :P
Zag ik jou nou ook de gps coordinaten op je telefoon overnemen en zien we volgende week dus de hunters bij jou aanbellen voor een ondervraging?

Even wat heel anders, ze kwam bij Fons (was dat zijn naam?) uit omdat hij de vrouwen naar het postnl punt had gebracht. Vervolgens zien ze op de camera beelden dat er 3 auto's op dat tijdstip langrijden en Fons is verdacht want die had op dat moment zijn telefoon uitstaan.

Hoe kunnen ze zien dat Fons zijn telefoon uit heeft staan. Hij is tot het moment dat zijn auto op de camera beelden langs komt toch nog geen verdachte? Dus tot die tijd stond hij nog niet onder de tap oid.

[ Voor 44% gewijzigd door SuperKneus op 18-10-2022 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik moet blijkbaar ook even kijken, het HomeComputerMuseum was er goed op te zien.

En die man in Almere ken ik. Hij 'claimt' een museum te hebben (net zoals floppyfactory.nl ook claimt er 1 te openen :+ ), maar er is een gigantisch verschil tussen een collectie (hooguit tentoonstelling te noemen) of een museum (verhalen vertelling, archivering, onderzoek).

Een museum is niet iets wat je 'effe' opent iig en ik spreek uit ervaring ;)

on topic: Dit is niet de enige keer dat er mensen van Hunted bij ons zijn geweest

[ Voor 10% gewijzigd door WHiZZi op 18-10-2022 11:29 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexx2233
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 21:02
SuperKneus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Zag ik jou nou ook de gps coordinaten op je telefoon overnemen en zien we volgende week dus de hunters bij jou aanbellen voor een ondervraging?

Even wat heel anders, ze kwam bij Fons (was dat zijn naam?) uit omdat hij de vrouwen naar het postnl punt had gebracht. Vervolgens zien ze op de camera beelden dat er 3 auto's op dat tijdstip langrijden en Fons is verdacht want die had op dat moment zijn telefoon uitstaan.

Hoe kunnen ze zien dat Fons zijn telefoon uit heeft staan. Hij is tot het moment dat zijn auto op de camera beelden langs komt toch nog geen verdachte? Dus tot die tijd stond hij nog niet onder de tap oid.
ach, ze kunnen mij niet vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
[...]

Historische paalgegevens opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Laatst online: 08:57
[...]

Volgens mij is de gedachtengang;
Ze zien 3 auto's mét kenteken. Ze koppelen die kentekens aan de eigenaar/ vaste bestuurder.
Van die bestuurders worden de recente telefoongegevens opgevraagd. 2 van de 3 telefoons stonden op dat moment aan, 1 stond uit, die valt op.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 21:04
Kroesss schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:20:
Dat je een dergelijk apparaat meeneemt kan ik nog enigszins inkomen. Als je kijkt hoe vaak ze in vorige seizoenen computers nodig hebben gehad, wil je dat niet op computers van handlangers doen. Als de hunters dan op bezoek komen en de laptop nakijken kunnen ze ook nog aanwijzingen vinden. Op deze manier kan dat niet omdat je het apparaat dus bij je hebt.

Hoe ze ermee om zijn gegaan is alleen wel ongelooflijk slordig. Wat je zegt: inloggen op je gmail en dergelijke. Als je zo'n apparaat meeneemt, moet je die "schoon" houden. Dus geen connectie met je reguliere accounts en dergelijke.
Zeker, dit behoeft een degelijke voorbereiding. Marco logt gewoon in met zn Microsoft account, dus elke keer dat hij de boel aanzet (en online gaat) krijgen de hunters een ping. Of dat zou zo moeten zijn, maar ik weet niet of de redactie dat doorhad.

Anyway, draai dan een 'wegwerp' OS zoals tails of desnoods een ubuntu live-usb of iets. Gewoon een schoon OS, met minimaal TOR erop om 'veilig' te kunnen browsen en zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurbuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-07 10:58
Ook wel frappant dat Fons niet gewoon zegt dat zn batterij leeg was... Is dat zo'n rare gedachte tegenwoordig, dat je telefoon een keer zonder batterij komt te zitten en hij daarom uit was? Het maakt verder voor de uitkomst weinig uit maar het is een beter excuus dan 'ja uh weet niet'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Gurbuh schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:12:
Ook wel frappant dat Fons niet gewoon zegt dat zn batterij leeg was... Is dat zo'n rare gedachte tegenwoordig, dat je telefoon een keer zonder batterij komt te zitten en hij daarom uit was? Het maakt verder voor de uitkomst weinig uit maar het is een beter excuus dan 'ja uh weet niet'.
Realiseer je wel dat het achter je computer een stuk gemakkelijker is om rustig na te denken over diverse scenario's en mogelijke antwoorden, dan wanneer er onverwacht twee Schwarzeneggers met een camera in je privésfeer vragen komen stellen.

Stress heeft op een grote invloed op het denkvermogen van de meesten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Squawk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Realiseer je wel dat het achter je computer een stuk gemakkelijker is om rustig na te denken over diverse scenario's en mogelijke antwoorden, dan wanneer er onverwacht twee Schwarzeneggers met een camera in je privésfeer vragen komen stellen.

Die ook nog getraind zijn in dit soort verhoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbuh
Eens hoor, maar hij had zo'n uitgedacht verhaal eerst maar dit kon ie niet verklaren. Niet vantevoren bedacht dan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
Squawk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

En ook redelijk direct. Ze lullen er niet om heen en geven je weinig tijd om na te denken.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:22
Ik verbaas me er ook altijd over dat de kandidaten vaak aan mensen vragen om hun telefoon uit te zetten, zelfs als ze weggebracht worden na een overnachting bijvoorbeeld.

Het is toch veel handiger om dan je telefoon aan te laten staan, maar thuis te laten liggen? Uitzetten is enorme rode vlag, dat weten we ook al van vorige seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Kroesss schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:11:
Ik verbaas me er ook altijd over dat de kandidaten vaak aan mensen vragen om hun telefoon uit te zetten, zelfs als ze weggebracht worden na een overnachting bijvoorbeeld.

Het is toch veel handiger om dan je telefoon aan te laten staan, maar thuis te laten liggen? Uitzetten is enorme rode vlag, dat weten we ook al van vorige seizoenen.
Als je het tactisch doet zoals die twee met de rit vanuit Groningen kan het handig zijn. Maar dan moet je er inderdaad goed over nadenken wat je 'over wil brengen' aan de hunters.

Hoe die twee helpers van hun het verhaal op elkaar af hebben gestemd (telefoon meegenomen zonder toestemming) vond ik dan wel weer erg goed gedaan. Ook al vertrouwen de hunters het niet helemaal, als het met elkaar in overeenstmeming is dan kunnen ze er verder niks meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Als je het tactisch doet zoals die twee met de rit vanuit Groningen kan het handig zijn. Maar dan moet je er inderdaad goed over nadenken wat je 'over wil brengen' aan de hunters.

Hoe die twee helpers van hun het verhaal op elkaar af hebben gestemd (telefoon meegenomen zonder toestemming) vond ik dan wel weer erg goed gedaan. Ook al vertrouwen de hunters het niet helemaal, als het met elkaar in overeenstmeming is dan kunnen ze er verder niks meer mee.
Klopt helemaal. Maar ik doel dan inderdaad meer op Fons in de uitzending van gisteravond. Hij had gewoon rustig zijn telefoon thuis kunnen laten liggen toen hij die meiden 's morgens ophaalde en wegbracht volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
Chillz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Volgens mij is de gedachtengang;
Ze zien 3 auto's mét kenteken. Ze koppelen die kentekens aan de eigenaar/ vaste bestuurder.
Van die bestuurders worden de recente telefoongegevens opgevraagd. 2 van de 3 telefoons stonden op dat moment aan, 1 stond uit, die valt op.
Het probleem is dat je in beginsel niet weet of die aan of uitstaat, je weet hooguit dat er 1 niet een paal in de buurt heeft aangestraald (maar dan kan die telefoon ook nog thuisliggen)

Dan kan je zoals Selmar al zegt wel de historische gegevens van die telefoons opvragen en daaruit dan concluderen dat die telefoon uitgestaan heeft. Alleen praktisch is dit wel een beetje een wanhoopsdaad, want die telefoon kan gewoon leeg zijn, er kunnen 200 auto's langsgegaan zijn buiten het beeld van de camera etc. etc.
Maar uiteraard werkt het wel als je enkel hits hebt.

Maar wat ik heel erg frappant vond was hoe de hunters die bus kregen.
@SelmarSmit Is dat nou gewoon in scene gezet en hadden jullie een busje gehuurd of is het daadwerkelijk zo gelopen?
Het lijkt mij namelijk heel erg apart om gewoon op de weg even aan de kant gezet te worden door een stel niet-bevoegde mensen en dat je dan maar even je bedrijfsbus even voor een halve dag gaat uitlenen.
Zoals het getoond werd is het de makkelijkste autodiefstal ooit, je brengt hem gewoon niet terug en je hebt er een auto bij...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Even ter verduidelijking. Op de floppy die we moesten uitlezen zat GEEN sticker, ik zie dat op andere floppy's wel een sticker zit.

Wij kregen dus een 5,25" diskette binnen zonder te weten voor welk systeem. We hebben als eerste de standaard uitlees-PC geprobeerd waarop Windows ME draait (die heeft nog een echte DOS-mode én goede ondersteuning voor USB). Deze kon er dus niks mee. Daarna is een P2000C geprobeerd, die leest ook heel veel diskettes in, met name CP/M-geformatteerd.

Als derde is de Commodore 64 geprobeerd. Deze gaf initieel ook leesfouten (diskette was beschadigd) maar onze Commodore 128D kon het wel uitlezen, dus die kun je dan weer zien op het einde :)

En we stonden blijkbaar onder een telefoontap :x

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Laatst online: 00:40

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

WHiZZi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:04:

En we stonden blijkbaar onder een telefoontap :x
Dit vindt ik wel interessant...
Alle privacy gevoelige informatie is toch verkregen met toestemming van de betrokkenen?

Hier lijkt jij (als betrokkenen) er niks van af te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:44

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Koen Hendriks schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Alle privacy gevoelige informatie is toch verkregen met toestemming van de betrokkenen?

Het lijkt me dat ze daarom op speaker bellen, de cameraman/vrouw neemt dit op en dat is de "tap" denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

[...]

Ik kan je wel veilig vertellen dat ze dus niks hebben gevonden bij ons :P

En alle mensen op beeld hebben inderdaad een overeenkomst getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
chocomellover schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Het probleem is dat je in beginsel niet weet of die aan of uitstaat, je weet hooguit dat er 1 niet een paal in de buurt heeft aangestraald (maar dan kan die telefoon ook nog thuisliggen)

Dan kan je zoals Selmar al zegt wel de historische gegevens van die telefoons opvragen en daaruit dan concluderen dat die telefoon uitgestaan heeft. Alleen praktisch is dit wel een beetje een wanhoopsdaad, want die telefoon kan gewoon leeg zijn, er kunnen 200 auto's langsgegaan zijn buiten het beeld van de camera etc. etc.
Maar uiteraard werkt het wel als je enkel hits hebt
Wat je nu even vergeet is dat ze, als ik @SelmarSmit goed begrepen heb, aan de historische gegevens zagen dat die telefoon X tijd voor hij op camera te zien was uitgezet is en (vrijwel) diezelfde X tijd erna weer aan.
Dan is het redelijk onaannemelijk dat de telefoon ergens tijdens de rit een lege accu had en dus waarschijnlijk doelbewust uit en later weer aan gezet is voor deze specifieke rit.

Omdat je al weet dat je verdachten daar bij de camera waren kun je vrij vlot concluderen dat het verdacht is en als er van andere auto's niks verdachts te vinden was, dan kun je dit niet negeren.
En uiteraard zien wij niet welke andere zaken evt nog bekeken zijn die de uitzending niet gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
WHiZZi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Hahaha, de logfiles op een antieke Commodore zijn redelijk sumier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
[...]

Ze hebben er voor getekend dat het mag, dat wil nog niet zeggen dat je tijdens de opnames te horen krijgt dat je onder de tap staan. Dat zien ze blijkbaar dus nu tegelijk met ons.

Ik vraag me soms wel af hoe dat praktisch in zijn werk gaat met als iemand zijn vrienden allemaal onder de tap gezet worden. Stel dat zijn 50 personen, moeten die dan zelf een bericht geven aan de redactie ik heb gebeld? Of hetzelfde in zo'n museum, hoe weet de redactie dat er is gebeld? Ze kunnen niet bij elk museum iemand laten posten.

(praktisch als in de simulatie, ik snap hoe het in het echt gaat ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 18-10-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Ben ik de enige die, na het tot me nemen van de info op de floppy, de gedachte heeft die info te verwijderen danwel aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbuh
Drucchi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:46:
Ben ik de enige die, na het tot me nemen van de info op de floppy, de gedachte heeft die info te verwijderen danwel aan te passen?
Gekeken naar de reacties van de deelnemers op de floppy's lijkt me niet dat die er over na hebben gedacht. Wellicht onder de kijkers wel mensen. Maar ook niet iedereen is zo geinteresseerd in wat de gevolgen zouden zijn voor de andere teams, want ik denk dat het voornamelijk in het geval dat je gepakt wordt in play komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 20:08
Als je zo panisch bent als die meneer met de pet, dat je zodra je de info hebt, het op een lopen zet alsof je leven er van af hangt en dus de floppy gewoon vergeet en in de computer laat zitten, is jouw suggestie denk ik niet bij hen opgekomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:40:
Of hetzelfde in zo'n museum, hoe weet de redactie dat er is gebeld? Ze kunnen niet bij elk museum iemand laten posten.
Omdat de personen die naar het museum bellen, degenen zijn waar een camera op staat.

Die cameraman geeft aan productie door "er is gebeld naar xx".
Productie geeft aan studioteam/Hunters door "er is gebeld naar xx"

Zo simuleren ze de tap alsof die vanuit de andere partij is uitgevoerd. En dus ook alleen voor daadwerkelijke en bruikbare gesprekken.
En dus hoeft er geen toestemming gevraagd te worden voor een echte tap. Niet aan de provider, maar ook niet aan de gebruiker. Wat ze nabootsen blijft nagenoeg/ zo ongeveer hetzelfde, maar het scheelt een hoop administratie :)

(denk ik dat het zo ongeveer zit)
d:)b

of vernietigen, maar dat is zonde van zo'n museumstuk :P

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
user109731 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:31:
Om die reden moet je tactiek denk ik zijn om alle opdrachten zo snel mogelijk te vervullen. Telefoon ophalen, naar een PostNL-punt, floppy uitlezen. Allemaal zaken die iedereen moet doen. Hoe eerder je dit doet, hoe kleiner de kans is dat de hunters er al iets over weten. Doe het voor de rest het doet en je kunt in ieder geval niet gepakt worden, omdat iemand anders diezelfde stap heeft verkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

St@m

@ Your Service

WHiZZi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar ik kan me niet herinneren dat de Hunters bij jullie zijn geweest.. Anders even spoilertags gebruiken?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Chillz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Omdat de personen die naar het museum bellen, degenen zijn waar een camera op staat.
Niet per definitie toch?

Stel ik ben kandidaat en ik vraag via een whatsapp video gesprek aan een van mijn vrienden om contact op te nemen met die en die. De inhoud van dat video gesprek is niet bekend. Maar dan moet die vriend van mij ook iets doorgeven ergens, daar is geen camera bij verder.

Of ander voorbeeld, stel een van mijn vrienden staat onder de tap. En dat is de persoon die de info krijgt waar op de floppy over gesproken wordt. Stel dat hij eerst met een andere vriend van ons belt en het daar over heeft. Hoe komt dat dan bij de redactie terecht. In het echt zou dat in elk geval een "hit" zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Shinji op 18-10-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Chillz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Die cameraman geeft aan productie door "er is gebeld naar xx".
Productie geeft aan studioteam/Hunters door "er is gebeld naar xx"

Zo simuleren ze de tap alsof die vanuit de andere partij is uitgevoerd. En dus ook alleen voor daadwerkelijke en bruikbare gesprekken.
En dus hoeft er geen toestemming gevraagd te worden voor een echte tap. Niet aan de provider, maar ook niet aan de gebruiker. Wat ze nabootsen blijft nagenoeg/ zo ongeveer hetzelfde, maar het scheelt een hoop administratie :)

(denk ik dat het zo ongeveer zit)

[...]

d:)b

of vernietigen, maar dat is zonde van zo'n museumstuk :P
Om zeker ervan te zijn dat alle digitale en fysieke sporen zijn gewist, even een fikkie stoken in het museum. Zoals snelle auto's na afloop van een overval op een parkeerplaats in lichterlaaie worden gezet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 11:07
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Ze hebben er voor getekend dat het mag, dat wil nog niet zeggen dat je tijdens de opnames te horen krijgt dat je onder de tap staan. Dat zien ze blijkbaar dus nu tegelijk met ons.

Ik vraag me soms wel af hoe dat praktisch in zijn werk gaat met als iemand zijn vrienden allemaal onder de tap gezet worden. Stel dat zijn 50 personen, moeten die dan zelf een bericht geven aan de redactie ik heb gebeld? Of hetzelfde in zo'n museum, hoe weet de redactie dat er is gebeld? Ze kunnen niet bij elk museum iemand laten posten.

(praktisch als in de simulatie, ik snap hoe het in het echt gaat ;))
Er wordt voor een televisieprogramma natuurlijk geen gebruik gemaakt van echte taps. Dat zou juridisch compleet onhoudbaar zijn.
De productiemedewerkers van het programma simuleren de tap hits op basis van informatie over wat de kandidaten doen. Let op dat er met alle kandidaten een productiemedewerker meeloopt die relevante informatie kan doorspelen. Als je terugkijkt in dit seizoen en eerdere seizoenen dan werden vrijwel alle leads direct door de kandidaten zelf of in ieder geval in het bijzijn van de kandidaten (en dus de productiemedewerker) gegenereerd. Als handlangers relevante acties gaan uitvoeren, zoals eerder dit seizoen de decoy van Sanne en Siedo, dan speelt het productieteam daar op in.
Kroesss schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:11:

De betere optie is volgens mij om gewoon de telefoon aan te laten maar thuis te laten liggen. Dan kun je altijd zeggen dat je hem vergeten was. En als je hem dan uit laat, doe hem dan uit terwijl je onderweg gaat en zet hem pas weer aan als je lang en breed terug bent. Dan was gewoon de batterij leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
questo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Er wordt voor een televisieprogramma natuurlijk geen gebruik gemaakt van echte taps. Dat zou juridisch compleet onhoudbaar zijn.
De productiemedewerkers van het programma simuleren de tap hits op basis van informatie over wat de kandidaten doen. Let op dat er met alle kandidaten een productiemedewerker meeloopt die relevante informatie kan doorspelen. Als je terugkijkt in dit seizoen en eerdere seizoenen dan werden vrijwel alle leads direct door de kandidaten zelf of in ieder geval in het bijzijn van de kandidaten (en dus de productiemedewerker) gegenereerd. Als handlangers relevante acties gaan uitvoeren, zoals eerder dit seizoen de decoy van Sanne en Siedo, dan speelt het productieteam daar op in.
[...]
Ik snap dat het geen echte taps zijn, dacht dat ik daar ook wel duidelijk in was overigens.

Ik ben gewoon benieuwd hoe de informatie flow is zoals die zou zijn in mijn tweede voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 19:13
In de beginjaren van Hunted heel graag gekeken maar ik denk dat ik halverwege seizoen 4 ben afgehaakt.
Ik kreeg toch wel erg veel moeite met de keren dat als er een punt was waarop de kandidaten bijvoorbeeld 2 of 3 kanten op konden gaan, de hunters vervolgens camera beelden opvragen van 'alle' winkels of bedrijven in de buurt en dan binnen 10 minuten het hele spoor hebben gevonden. Er zijn natuurlijk alleen maar beelden die gemaakt worden door de cameramensen beschikbaar.
En ik denk dat de aanwezigheid van de camera-mensen er in de uitzending van gisteren het spotten van de verdachten enorm heeft geholpen. Zal me niet verbazen dat de hunter in de auto eerder had gezien dat er een cameraman achterin zat, dan dat het de verdachten waren.
En vanuit de rode bestelbus, al hadden ze zich vermomd als oude besjes met een rollator, nog hadden de hunters dan de cameraman erachter direct gezien.
Inderdaad, als de cameraman er niet bij was geweest, dan waren ze iets later ook zeker opgepakt.

Neemt niet weg dat ik weer met plezier aan het kijken ben en me afvraag wat voor sadistische methode de redactie heeft verzonnen om vijf dagen voor extractie de rest van de data aan de kandidaten te onthullen.
Een stapel ponskaarten of de iets modernere Betamax of VHS-band ?
Of het boek van bijvoorbeeld Marcel van de Ven gebruiken, en dan 10e pagina 2e regel, 6e woord, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Ik snap dat het geen echte taps zijn, dacht dat ik daar ook wel duidelijk in was overigens.

Ik ben gewoon benieuwd hoe de informatie flow is zoals die zou zijn in mijn tweede voorbeeld.
Ik denk dat de relevante info door de productiemedewerkers wordt aangeleverd die met de kandidaten meeloopt. Wellicht wordt er door het productieteam nog wat ruis in de taphits gegooid om het de hunters niet al te makkelijk te maken. Als je de monitoring vanuit de kandidaten doet, dan hoef je geen musea of andere personen of instellingen in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Maduropa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:47:
In de beginjaren van Hunted heel graag gekeken maar ik denk dat ik halverwege seizoen 4 ben afgehaakt.
Ik kreeg toch wel erg veel moeite met de keren dat als er een punt was waarop de kandidaten bijvoorbeeld 2 of 3 kanten op konden gaan, de hunters vervolgens camera beelden opvragen van 'alle' winkels of bedrijven in de buurt en dan binnen 10 minuten het hele spoor hebben gevonden. Er zijn natuurlijk alleen maar beelden die gemaakt worden door de cameramensen beschikbaar.
En ik denk dat de aanwezigheid van de camera-mensen er in de uitzending van gisteren het spotten van de verdachten enorm heeft geholpen. Zal me niet verbazen dat de hunter in de auto eerder had gezien dat er een cameraman achterin zat, dan dat het de verdachten waren.
En vanuit de rode bestelbus, al hadden ze zich vermomd als oude besjes met een rollator, nog hadden de hunters dan de cameraman erachter direct gezien.
Inderdaad, als de cameraman er niet bij was geweest, dan waren ze iets later ook zeker opgepakt.

Neemt niet weg dat ik weer met plezier aan het kijken ben en me afvraag wat voor sadistische methode de redactie heeft verzonnen om vijf dagen voor extractie de rest van de data aan de kandidaten te onthullen.
Of het boek van bijvoorbeeld Marcel van de Ven gebruiken, en dan 10e pagina 2e regel, 6e woord, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbvbrWA5VcB4I5MmDzescpjI4Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrN4BW2Y90X47PYs3SZNzPb2.png?f=fotoalbum_large

Als je ze zo voorbij ziet rijden en je let er op herken je ze zo ook wel denk ik hoor. En over het 10 minuten later alles hebben, ze laten niet alle tussentijd zien hè, kunnen soms uren overheen gaan en meerdere onderzoeken zijn geweest die op niets uit liepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo

Het is niet zeker of er bij die opnames wel een cameraman in de auto heeft gezeten. Veel van de shots in de auto worden met bijvoorbeeld een GoPro op de voorruit gemaakt. Dat is van een afstandje niet zomaar te spotten.
In ieder geval zag de omgeving er uit als een rustige woonwijk waar rond 12:00 niet al teveel verkeer zal rondrijden. Iedereen die er wel rondrijdt valt al snel op dan natuurlijk.

Ik denk dat de cameramensen zich proberen uit het zicht te houden. Want je kunt die redenering natuurlijk ook omdraaien. Als die twee dames toen ze hun rondje deden een cameraman hadden gezien dan hadden ze ongetwijfeld nattigheid gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
questo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat de relevante info door de productiemedewerkers wordt aangeleverd die met de kandidaten meeloopt. Wellicht wordt er door het productieteam nog wat ruis in de taphits gegooid om het de hunters niet al te makkelijk te maken. Als je de monitoring vanuit de kandidaten doet, dan hoef je geen musea of andere personen of instellingen in de gaten te houden.
Maar daar vang je dus niet alles mee wat in het echt wel zou zijn. Kan best dat je gelijk hebt hoor en dat het als "jammer dan" beschouwd wordt.
Of ander voorbeeld, stel een van mijn vrienden staat onder de tap. En dat is de persoon die de info krijgt waar op de floppy over gesproken wordt. Stel dat hij eerst met een andere vriend van ons belt en het daar over heeft. Hoe komt dat dan bij de redactie terecht. In het echt zou dat in elk geval een "hit" zijn.
@questo Hoe zou deze dan in jou idee bij de hunters komen?

[ Voor 24% gewijzigd door Shinji op 18-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Voor iemand die afgehaakt is, weet je nog best veel van de aflevering van gisteren ;) :P
Er zijn natuurlijk alleen maar beelden die gemaakt worden door de cameramensen beschikbaar.
Ik denk niet alleen maar eigen camera beelden.
Ze zullen heus wel rondkijken of er ergens camera's hangen, en dan valt het altijd te vragen of ze die beelden mogen gebruiken voor de uitzending.
maar die van eigen camera zijn er in ieder geval

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Laatst online: 21-08 18:42
Zou die cameraman geen locatie van de hunters hebben en daarmee weten dat ie ff voorzichtig moet zijn? Mede ingefluisterd door de regie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Maar daar vang je dus niet alles mee wat in het echt wel zou zijn. Kan best dat je gelijk hebt hoor en dat het als "jammer dan" beschouwd wordt.

[...]

@questo Hoe zou deze dan in jou idee bij de hunters komen?
Het zou kunnen dat de productie met die mensen contact houdt over wat ze gedaan hebben sinds ze de informatie hebben gekregen. Als ik terugdenk dan seizoenen tot nu toe kan ik me niet herinneren dat iemand die informatie had er op eigen houtje iets mee is gaan doen. Waarschijnlijk is de informatie door de productie aan die mensen gegeven met de instructie niets te doen tot de kandidaten (al dan niet via een derde) om de informatie komen vragen. In dat geval zou het scenario dat een informatiehouder eerst met een vriend belt niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEECaNDKJk86h0pvpof5tedw6Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOvpH70sIignIT8l8gbwOiDq.png?f=fotoalbum_large

Hij zat in elk geval gewoon overeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
Ik had hem helemaal gemist tijdens de uitzending :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vitruvius schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:03:
Zou die cameraman geen locatie van de hunters hebben en daarmee weten dat ie ff voorzichtig moet zijn? Mede ingefluisterd door de regie...
Ik vroeg mij ook al af: die herkent de Hunters en voertuigen wellicht veel sneller dan de deelnemers en zou dan kunnen bukken. Wat dan de kandidaten weer triggert om ook op te passen...

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
THE_BASE schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Ik vroeg mij ook al af: die herkent de Hunters en voertuigen wellicht veel sneller dan de deelnemers en zou dan kunnen bukken. Wat dan de kandidaten weer triggert om ook op te passen...
Toevallig of niet staat de auto waar hunter Thijs in zit mooi in zijn shot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27

Crazy D

I think we should take a look.

Kroesss schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Klopt helemaal. Maar ik doel dan inderdaad meer op Fons in de uitzending van gisteravond. Hij had gewoon rustig zijn telefoon thuis kunnen laten liggen toen hij die meiden 's morgens ophaalde en wegbracht volgens mij.
Of gewoon je telefoon aan en bij je. Tenzij je vaak je telefoon thuis vergeet, maar anders is dat nog het minst opvallende. En dan enkel stoppen bij stoplichten om mensen uit te laten stappen of op een logische plek (supermarkt of zo). Fons viel nu op omdat hij daar reed terwijl z'n telefoon uitstond (en ze met terugwerkende kracht konden zien waar die is uitgezet). Natuurlijk kan de accu leeg zijn en zo maar goed, ik ken persoonlijk niemand die in een auto rijdt waarbij de accu leeg is. Iedereen heeft wel een ladertje in de auto liggen.

@THE_BASE Dat denk ik niet want dan wordt de cameraman onderdeel van het spel. Maar het kan andersom natuurlijk geen kwaad als altijd 1 van de kandidaten gebukt in de auto zit/op achterbank ligt of zo. Dan zie je van buiten af in dit geval een man en vrouw, en dat valt minder op als je op zoek bent naar 2 vrouwen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technophile
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2023
Denk dat inmiddels wel bevestigd is dat de opsporingstechnieken bij Hunted in ieder geval deels fictief / aangedikt zijn ten behoeve van het spelelement en de entertainmentwaarde. Dat kwam onlangs nog aan het licht toen de programmamakers zich verslikten door NordVPN bij naam te noemen en dit tot ophef + een expliciete ontkrachting door NordVPN leidde (zie ook deze Tweakers thread ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Shinji schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]

Als je ze zo voorbij ziet rijden en je let er op herken je ze zo ook wel denk ik hoor. En over het 10 minuten later alles hebben, ze laten niet alle tussentijd zien hè, kunnen soms uren overheen gaan en meerdere onderzoeken zijn geweest die op niets uit liepen ;)
Correct, camerabeelden bij bedrijven krijgen we met een vertraging van tenminste drie uur en soms zelfs twee dagen binnen. Woningen vaak nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
technophile schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:16:
Denk dat inmiddels wel bevestigd is dat de opsporingstechnieken bij Hunted in ieder geval deels fictief / aangedikt zijn ten behoeve van het spelelement en de entertainmentwaarde. Dat kwam onlangs nog aan het licht toen de programmamakers zich verslikten door NordVPN bij naam te noemen en dit tot ophef + een expliciete ontkrachting door NordVPN leidde (zie ook deze Tweakers thread ).
Niets verslikken aan, is net zo’n bewuste keuze als we ook doen met Google ip/zoek/etc verzoeken.. ik snap de ophef (en vooral het verschil in ophef) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Crazy D schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Of gewoon je telefoon aan en bij je. Tenzij je vaak je telefoon thuis vergeet, maar anders is dat nog het minst opvallende. En dan enkel stoppen bij stoplichten om mensen uit te laten stappen of op een logische plek (supermarkt of zo). Fons viel nu op omdat hij daar reed terwijl z'n telefoon uitstond (en ze met terugwerkende kracht konden zien waar die is uitgezet). Natuurlijk kan de accu leeg zijn en zo maar goed, ik ken persoonlijk niemand die in een auto rijdt waarbij de accu leeg is. Iedereen heeft wel een ladertje in de auto liggen.

@THE_BASE Dat denk ik niet want dan wordt de cameraman onderdeel van het spel. Maar het kan andersom natuurlijk geen kwaad als altijd 1 van de kandidaten gebukt in de auto zit/op achterbank ligt of zo. Dan zie je van buiten af in dit geval een man en vrouw, en dat valt minder op als je op zoek bent naar 2 vrouwen.
Als hij inderdaad zijn telefoon gewoon had aangehad weet ik niet of zijn paal-patroon afwijkend genoeg was geweest. Er rijden denkniveau wel meer mensen ergens heen, om een half uur later terug te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:40
@SelmarSmit allereerst erg tof dat je hier zoveel reageert! Ik vraag me af waarom de Hunters in zulke grote, opzichte (mannenmetkleinepiemel) auto’s rijden. De voortvluchtigen letten daar altijd op, en zoals in aflevering 2 met de vader en dochter viel het gelijk op dat er zo’n ruimteschip in de straat stond. Het zal vast lekker rijden, maar een VW Golf zou dat toch ook doen?

Het zou mooi zijn als ze volgend seizoen allemaal in een Fiat Panda rijden, dat verwacht niemand. :')

Edit: en komen we ooit nog te weten waarom Marco zo vaak zijn mail moest checken? :9

[ Voor 8% gewijzigd door Jixreme op 18-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Jixreme schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:08:
@SelmarSmit alereerst erg tof dat je hier zoveel reageert! Ik vraag me af waarom de Hunters in zulke grote, opzichte (mannenmetkleinepiemel) auto’s rijden. De voortvluchtigen letten daar altijd op, en zoals in aflevering 2 met de vader en dochter viel het gelijk op dat er zo’n ruimteschip in de straat stond. Het zal vast lekker rijden, maar een VW Golf zou dat toch ook doen?

Het zou mooi zijn als ze volgend seizoen allemaal in een Fiat Panda rijden, dat verwacht niemand. :')
Volgens mij zijn ze dat in die wereld gewoon gewend lijkt het wel. Als je die arrestaties / of acties ziet waar b.v. het DSI bij betrokken gaat het meestal om X5 / Q7 achtige wagens.

Maar in de context van het programma snap ik je punt wel! Iedereen gaat al in een stuip bij elke willekeurige zwarte SUV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
@SelmarSmit allereerst erg tof dat je hier zoveel reageert! Ik vraag me af waarom de Hunters in zulke grote, opzichte (mannenmetkleinepiemel) auto’s rijden. De voortvluchtigen letten daar altijd op, en zoals in aflevering 2 met de vader en dochter viel het gelijk op dat er zo’n ruimteschip in de straat stond. Het zal vast lekker rijden, maar een VW Golf zou dat toch ook doen?

Edit: en komen we ooit nog te weten waarom Marco zo vaak zijn mail moest checken? :9
Is voornamelijk voor de show, maar ik de k dat het als positief bijverschijnsel heeft dat het paranoia kan voeden elke keer als je zo’n ziet rijden. Dat is denk ik minder als je toch niet weet waar je naar moet kijken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
"Die kale van Hunted...": een kort achtergrondartikel van Denise Laan over haar opvallende haardracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Squawk op 18-10-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Chillz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:

Ik denk niet alleen maar eigen camera beelden.
Ze zullen heus wel rondkijken of er ergens camera's hangen, en dan valt het altijd te vragen of ze die beelden mogen gebruiken voor de uitzending.
maar die van eigen camera zijn er in ieder geval
Ik krijg dit seizoen de indruk dat de beelden vanaf de PostNL pakketautomaten zelf echt zijn, het kan denk ik bijna niet anders dan dat er ook een samenwerking is met PostNL (wellicht sponsoring). Het is steeds prominent in beeld en meer praktisch : pakketjes blijven dacht ik max 3 dagen in een automaat liggen en gaan daarna naar een pakketpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 12:49

In de Hunted Podcast ("Op de vlucht") vertelde Marco hier iets over, volgens mij kwam het op het volgende neer: Hij heeft op al zijn accounts een tweefactor authenticatie ingesteld waarvan de authenticatie-code op zijn Google account zou binnenkomen. Hij was dus voornamelijk geïnteresseerd of de hunters zijn andere accounts hadden proberen te hacken maar ik kan dit verkeerd begrepen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Er reed door de wijk ook een busje achter ze. Je ziet vaker shots van een rijdende auto met voortvluchtigen, ook zonder cameraman erbij. Lijkt me dat er vaak een busje van de productie in de buurt is of meerijdt. Wat ook weer een oneigenlijk herkenningspunt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
renegrunn schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

Volgens mij zijn ze dat in die wereld gewoon gewend lijkt het wel. Als je die arrestaties / of acties ziet waar b.v. het DSI bij betrokken gaat het meestal om X5 / Q7 achtige wagens.
In gevallen als de DSI is het gewoon supersimpel, die hebben gewoon een shitload aan apparatuur / spullen etc nodig voor van alles en nog wat.
Dat is nog naast dat een gemiddeld DSI-medewerker groter / meer spiermassa zal hebben dan een gemiddeld persoon.

En het is uiteraard niet ideaal als je heel voorzichtig moet uitstappen omdat je anders ergens achter blijft hangen.
En je wilt ook 100% standaardisering hebben qua auto's etc zodat iedereen achter het stuur kan springen, oftewel je gaat uit van de grootste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Wat dacht je bovendien van bepantsering en kogelwerend glas. Die auto's wegen zo tegen de 3000 kg en moeten desondanks snel zijn. Deze specificaties prop je niet in een Suzuki Alto.

Zie ook dit bericht van Top Gear over de BMW X5 waarmee een verdachte door de DSI omver werd gereden op het Leidseplein: https://topgear.nl/autoni...n-op-het-leidseplein-zag/

[ Voor 37% gewijzigd door Squawk op 19-10-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Laatst online: 29-08 17:51
millerman_sf schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Er reed door de wijk ook een busje achter ze. Je ziet vaker shots van een rijdende auto met voortvluchtigen, ook zonder cameraman erbij. Lijkt me dat er vaak een busje van de productie in de buurt is of meerijdt. Wat ook weer een oneigenlijk herkenningspunt kan zijn.
Volgens mij is het ook een soort 'gentleman's agreement' dat de hunters daar niet naar kijken. Ze acteren/reageren alleen als ze echt de vluchtelingen zelf zien.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chocomellover
SelmarSmit schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Niets verslikken aan, is net zo’n bewuste keuze als we ook doen met Google ip/zoek/etc verzoeken.. ik snap de ophef (en vooral het verschil in ophef) niet.
Tja, het verschil tussen een Google (die dagelijks miljoenen verzoeken binnenkrijgt van allerlei opsporingsdiensten ter wereld) en een kleine VPN provider die zich erop laat voorstaan op privacy-basis te werken.

Ook het gebruik is totaal anders, bij Google zal 99% van het gebruik onschuldig zijn en vind men het niet zo erg als die 1% doorgegeven wordt aangezien men dat veelal fout vindt.
Bij een VPN provider (die zich zo presenteert als een NordVPN) gok ik zomaar dat 90+% het juist afneemt om in een grijs gebied te kunnen opereren. Oftewel als er dan iets doorgegeven wordt, dan gaat opeens iedereen die in het grijze gebied opereert zich afvragen : Zit ik hier nog wel goed / moet ik niet naar de concurrent.
RobWest schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:46:
[...]
Volgens mij is het ook een soort 'gentleman's agreement' dat de hunters daar niet naar kijken. Ze acteren/reageren alleen als ze echt de vluchtelingen zelf zien.
Het probleem is dat het een redelijk waardeloze gentleman's agreement is.
Als jij geen vluchtelingen ziet, maar wel de cameraman. Dan weet je gewoon dat je verder moet doorzoeken, of dat je later alsnog een gevoel moet krijgen om terug te keren etc. etc.

Het is niet iets waar je niets mee kan doen. Als jij in een huis gewoon de cameraman ziet, dan kan je of binnenvallen (omdat je een gevoel had) of je kan het huis gewoon in de gaten blijven houden (totdat je of de cameraman ziet vertrekken of de vluchtelingen toch wel ziet) of ... of ...
Het enige wat je daartegen kan doen is het omgekeerde in de regels vast te leggen en te zeggen dat als men de cameraman ziet dat het dan een free-zone is waar de hunters niet meer mogen komen. Alleen dat creëert weer allerlei andere problemen.

Plus dat het ook overal in doorwerkt, als jij aan voorbijgangers op straat vraagt of zij 2 mensen gezien hebben dan is de kans onnoemelijk veel groter dat het antwoord ja is, als er bij die 2 mensen een cameraman liep.

@SelmarSmit Is er eigenlijk ergens in de regels opgenomen dat je niet mensen mag contacteren buiten de camera om?
Want anders kan iemand een mobiele telefoon regelen en dan op het toilet even van alles plannen en de cameraman / redactie weet dan dus nergens vanaf en het hele tap-systeem valt op zijn gat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gurbuh
Moet het er echt continu over gaan hoe alles 100% realistisch nagebootst moet worden? Sure, hoe echter hoe beter maar sommige dingen kom je gewoon niet om heen. Accepteer dat of kijk niet :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27

Crazy D

I think we should take a look.

chocomellover schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Tja, het verschil tussen een Google (die dagelijks miljoenen verzoeken binnenkrijgt van allerlei opsporingsdiensten ter wereld) en een kleine VPN provider die zich erop laat voorstaan op privacy-basis te werken.

Ook het gebruik is totaal anders, bij Google zal 99% van het gebruik onschuldig zijn en vind men het niet zo erg als die 1% doorgegeven wordt aangezien men dat veelal fout vindt.
Bij een VPN provider (die zich zo presenteert als een NordVPN) gok ik zomaar dat 90+% het juist afneemt om in een grijs gebied te kunnen opereren. Oftewel als er dan iets doorgegeven wordt, dan gaat opeens iedereen die in het grijze gebied opereert zich afvragen : Zit ik hier nog wel goed / moet ik niet naar de concurrent.
Tjah uiteindelijk heeft elk bedrijf dat zich in een land bevind zich met de regels te schikken waar het zich bevind. Dus als er een gerechtelijk bevel komt zullen ze zich moeten schikken en die tap accepteren. Dan kunnen ze privacy hoog in het vaandel hebben, maar zodra een rechter bepaald dat ze logins van persoon X moeten loggen, zullen ze wel moeten. Dat het in de serie wat sneller gaat, is allemaal logisch. Het is geen documentaire...
Het probleem is dat het een redelijk waardeloze gentleman's agreement is.
Als jij geen vluchtelingen ziet, maar wel de cameraman. Dan weet je gewoon dat je verder moet doorzoeken, of dat je later alsnog een gevoel moet krijgen om terug te keren etc. etc.

Het is niet iets waar je niets mee kan doen. Als jij in een huis gewoon de cameraman ziet, dan kan je of binnenvallen (omdat je een gevoel had) of je kan het huis gewoon in de gaten blijven houden (totdat je of de cameraman ziet vertrekken of de vluchtelingen toch wel ziet) of ... of ...
Het enige wat je daartegen kan doen is het omgekeerde in de regels vast te leggen en te zeggen dat als men de cameraman ziet dat het dan een free-zone is waar de hunters niet meer mogen komen. Alleen dat creëert weer allerlei andere problemen.

Plus dat het ook overal in doorwerkt, als jij aan voorbijgangers op straat vraagt of zij 2 mensen gezien hebben dan is de kans onnoemelijk veel groter dat het antwoord ja is, als er bij die 2 mensen een cameraman liep.
Uiteraard. Maar goed er zijn wel meer zaken zoals niet langer dan 2 dagen op dezelfde plek. Het is nou eenmaal een simulatie. Gebasseerd op diverse mogelijkheden die de politie heeft maar voor een spelprogramma uiteraard niet kan inzetten. Live with it.
@SelmarSmit Is er eigenlijk ergens in de regels opgenomen dat je niet mensen mag contacteren buiten de camera om?
Want anders kan iemand een mobiele telefoon regelen en dan op het toilet even van alles plannen en de cameraman / redactie weet dan dus nergens vanaf en het hele tap-systeem valt op zijn gat.
Tjah. Het is dan ook een spelletje en geen documentaire. Als je er moeite mee hebt, kijk lekker niet. Er zijn 1000'en dingen te bedenken waarmee het spel op z'n gat valt, maar daar gaat het nou juist helemaal niet om. Het toont in een leuk format mogelijkheden die de politie heeft. En hoe lastig het is als jij werkelijk een boef bent, om je volledig onzichtbaar te maken. Zoveel camera's, de mogelijkheden m.b.t. mobieltjes en het aan- of juist uitzetten/houden, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SelmarSmit schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Krijg je Thijme aan de lijn 😃
Misschien de volgende keer geen 035-nummer op de site zetten. Hilversum is een no go als je aan een televisieprogramma mee doet. 088 of 06 is vast ook mogelijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SelmarSmit
FirePuma142 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Misschien de volgende keer geen 035-nummer op de site zetten. Hilversum is een no go als je aan een televisieprogramma mee doet. 088 of 06 is vast ook mogelijk.
Ja, zelfs elk willekeurig netnummer, maar we hadden een duidelijke reden voor dat netnummer (ga je nog zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SelmarSmit schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ja, zelfs elk willekeurig netnummer, maar we hadden een duidelijke reden voor dat netnummer (ga je nog zien)
:D Spanning en sensatie!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Laatst online: 21-08 18:42
Vergis je ook niet hoelang de heren in een auto zitten, bijna de hele dag. Een beetje conform is dan ook wel prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Selmar Smit, expert op het gebied van technische opsporing ziet de storing ook als aannemelijke verklaring voor het weggevallen signaal. "Daar zijn ze mogelijk door de landelijke storing de verbinding kwijtgeraakt en daarna is er geen nieuw contact meer gemaakt."
https://nos.nl/l/2449155

Ik zat me na het nieuws van de vondst al af te vragen hoe het kon dat ze zo op de verkeerde plek zochten na alles wat we in Hunted zien en wilde @SelmarSmit daar nog naar vragen. Blijkbaar had de NOS hetzelfde idee over wie daar verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:27
Farmerwood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zat me na het nieuws van de vondst al af te vragen hoe het kon dat ze zo op de verkeerde plek zochten na alles wat we in Hunted zien en wilde @SelmarSmit daar nog naar vragen. Blijkbaar had de NOS hetzelfde idee over wie daar verstand van heeft. :D
Bij Op1 werd ook uitgelegd dat het ook niet onwaarschijnlijk is dat ze hebben gezocht op de paal waar ze voor het laatst heeft aangestraald. Ze is ten slotte in een auto verongelukt, dus grote kans dat ze voor het rijden (speculatief) voor het laatste iets met haar telefoon heeft gedaan en dat men daardoor in de omgeving van die paal (en dus de verkeerde plek) hebben gezocht. Wat dat betreft zijn locaties van mobiele netwerken niet bepaald accuraat en/of betrouwbaar voor plaatsbepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Laatst online: 29-08 17:51
@SelmarSmit, als je 40km over de snelweg rijdt, ook al gebruik je je telefoon niet, dan moet je telefoon toch meerdere palen hebben aangestraald?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chocomellover
RobWest schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:10:
@SelmarSmit, als je 40km over de snelweg rijdt, ook al gebruik je je telefoon niet, dan moet je telefoon toch meerdere palen hebben aangestraald?
Normaliter wel, alleen als je dus een KPN-storing van een half uur hebt, dan kunnen dus voor de hele 40 km de palen niet reageren.

Daarnaast gebeurt het aanstralen (tijdens niet actief gebruik) slechts periodiek, dus je kan best een paar minuten zonder nieuwe ping rijden.
Het aanstralen bij niet actief gebruik is super snel tevreden. Het enige wat het hoeft te kunnen ontvangen is een incoming call signaal, pas als het een incoming call signaal (of een actieve gebruiker) krijgt dan wordt er pas gezocht naar de beste paal om verbinding over te maken.

Aanstralen van palen kost relatief veel energie en dus accu-duur dus dat wil je zoveel mogelijk minimaliseren zolang de telefoon niet actief in gebruik is.
En NL is heel erg ruim voorzien van palen en dekking, oftewel er kan (relatief) veel tijd zitten tussen die pogingen tot aanstralen.
Flavius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:48:
[...]
Wat dat betreft zijn locaties van mobiele netwerken niet bepaald accuraat en/of betrouwbaar voor plaatsbepaling.
In NL zijn die juist zeer nauwkeurig, omdat je bijna overal meerdere palen aanstraalt waardoor ze een driehoeksmeting kunnen doen die je je nauwkeurigheid geeft.

Wat mij juist meer verbaast is dat ze niet direct de KPN-uitval in beeld hadden waardoor ze hadden kunnen weten dat het zoekgebied veel groter moest zijn.
Juist vanwege de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid is men er zeer afhankelijk van geworden, dus dan wil je juist direct weten wanneer het niet meer zo accuraat als standaard is (aangezien je dan al snel op de verkeerde plek zit te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:27
chocomellover schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

In NL zijn die juist zeer nauwkeurig, omdat je bijna overal meerdere palen aanstraalt waardoor ze een driehoeksmeting kunnen doen die je je nauwkeurigheid geeft.

Wat mij juist meer verbaast is dat ze niet direct de KPN-uitval in beeld hadden waardoor ze hadden kunnen weten dat het zoekgebied veel groter moest zijn.
Juist vanwege de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid is men er zeer afhankelijk van geworden, dus dan wil je juist direct weten wanneer het niet meer zo accuraat als standaard is (aangezien je dan al snel op de verkeerde plek zit te zoeken)
Wat je zegt over de nauwkeurigheid, dat klopt. Echter, zoals ik al zei zegt het niets over je daadwerkelijke locatie. Het is namelijk gewoon niet zo dat je telefoon continu een nieuwe (zijnde dichtsbijzijnde) mast pakt wanneer jij je beweegt. Dat houdt dus in dat als je mijn locatie probeert te bepalen aan de hand van masten, ik in een totaal andere stad kan zijn dan wat de locatie volgens de mastgegevens zou moeten zijn. Daar is dus geen storing voor nodig. In die context dus niet betrouwbaar, en dat weet men bij de opsporing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
Flavius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:09:
[...]
Het is namelijk gewoon niet zo dat je telefoon continu een nieuwe (zijnde dichtsbijzijnde) mast pakt wanneer jij je beweegt. Dat houdt dus in dat als je mijn locatie probeert te bepalen aan de hand van masten, ik in een totaal andere stad kan zijn dan wat de locatie volgens de mastgegevens zou moeten zijn.
Ehm, jawel dus... (Ok niet volcontinue, maar totaal andere stad ga je niet redden)

Hoe denk je anders dat je gebeld kan worden? Men gooit echt niet een Broadcast eruit dat 06-nr xxx gebeld wordt richting alle palen in NL.
Men houdt continue bij bij welke palen je je aanmeld en als er dan een telefoontje voor je binnenkomt dan wordt die gerouteerd naar de laatst bekende paal + nog een paar in de omgeving.

Waarop denk je dat die balkjes op je telefoon gebaseerd zijn, dat is niet gewoon maar wat voodoo wat random balkjes toont, dat is gewoon continue palen aanstralen en response meten en dat geeft een balkjes weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Flavius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:09:
[...]
Wat je zegt over de nauwkeurigheid, dat klopt. Echter, zoals ik al zei zegt het niets over je daadwerkelijke locatie. Het is namelijk gewoon niet zo dat je telefoon continu een nieuwe (zijnde dichtsbijzijnde) mast pakt wanneer jij je beweegt. Dat houdt dus in dat als je mijn locatie probeert te bepalen aan de hand van masten, ik in een totaal andere stad kan zijn dan wat de locatie volgens de mastgegevens zou moeten zijn. Daar is dus geen storing voor nodig. In die context dus niet betrouwbaar, en dat weet men bij de opsporing. :)
Naast wat @chocomellover al zegt, hedendaagse telefoons zijn continu online. Whatsapp die checkt voor nieuwe berichten, Buienradar die op de achtergrond je locatie checkt, noem maar op. Ik geloof dus niet dat een telefoon er langer dan een paar seconden over doet om de volgende paal aan te stralen wanneer je buiten bereik van de vorige bent.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

St@m

@ Your Service

Farmerwood schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zat me na het nieuws van de vondst al af te vragen hoe het kon dat ze zo op de verkeerde plek zochten na alles wat we in Hunted zien en wilde @SelmarSmit daar nog naar vragen. Blijkbaar had de NOS hetzelfde idee over wie daar verstand van heeft. :D
Lijkt me niet echt de juiste smiley wanneer er 2 mensen zijn overleden, en waar ' half Nederland' naar heeft gezocht of heeft meegeleefd. my €0.02

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 21-10-2022 01:22 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Flavius schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:48:
[...]
Bij Op1 werd ook uitgelegd dat het ook niet onwaarschijnlijk is dat ze hebben gezocht op de paal waar ze voor het laatst heeft aangestraald. Ze is ten slotte in een auto verongelukt, dus grote kans dat ze voor het rijden (speculatief) voor het laatste iets met haar telefoon heeft gedaan en dat men daardoor in de omgeving van die paal (en dus de verkeerde plek) hebben gezocht. Wat dat betreft zijn locaties van mobiele netwerken niet bepaald accuraat en/of betrouwbaar voor plaatsbepaling.
Dat komt omdat Sander daar zat die ik had gebriefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SelmarSmit
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Naast wat @chocomellover al zegt, hedendaagse telefoons zijn continu online. Whatsapp die checkt voor nieuwe berichten, Buienradar die op de achtergrond je locatie checkt, noem maar op. Ik geloof dus niet dat een telefoon er langer dan een paar seconden over doet om de volgende paal aan te stralen wanneer je buiten bereik van de vorige bent.
Jullie hebben beiden gelijk. Normaal zorgt het verbruik er voor dat je altijd snel naar de sterkste (dus niet noodzakelijk de dichtstbijzijnde) paal springt, maar heel af en toe blijf je wel eens ‘hangen’.

Ik heb voorbeelden gezien van telefoons die een minuut 40km versprongen. Wij hebben dan ook software die daar bij bewegende telefoons voor kan corrigeren.

Kortom je kunt er wel op rekenen dat de telefoon aanstraalt op de dichtstbijzijnde (laten we sterkst even buiten beschouwing laten), maar niet 100% garanderen. En dat was wat ik Sander heb laten zeggen, anders had je direct de onnodige speculatie gehad van ‘heeft ze de telefoon uit gezet, en waarom dan etc?’

In dit geval kwam daar de storing inderdaad nog bovenop als nog logischere verklaring.

[ Voor 15% gewijzigd door SelmarSmit op 21-10-2022 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
SelmarSmit schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:51:
[...]

Jullie hebben beiden gelijk. Normaal zorgt het verbruik er voor dat je altijd snel naar de sterkste (dus niet noodzakelijk de dichtstbijzijnde) paal springt, maar heel af en toe blijf je wel eens ‘hangen’.

Ik heb voorbeelden gezien van telefoons die een minuut 40km versprongen. Wij hebben dan ook software die daar bij bewegende telefoons voor kan corrigeren.

Kortom je kunt er wel op rekenen dat de telefoon aanstraalt op de dichtstbijzijnde (laten we sterkst even buiten beschouwing laten), maar niet 100% garanderen. En dat was wat ik Sander heb laten zeggen, anders had je direct de onnodige speculatie gehad van ‘heeft ze de telefoon uit gezet, en waarom dan etc?’

In dit geval kwam daar de storing inderdaad nog bovenop als nog logischere verklaring.
Bij alle data diie je ontvangt, blijft het interpretteren ervan natuurlijk een cruciaal iets.

Het verbaast me wel, dat KPN bij het aanleveren van de data niet heeft aangegeven dat er een storing was rond hetzelfde tijdstip. Heb jij inzicht in hoe dit soort aanvragen bij de telecommaatschappijen in hun werk gaan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:35:
Heb jij inzicht in hoe dit soort aanvragen bij de telecommaatschappijen in hun werk gaan?
Waarschijnlijk gewoon zoals dat bij het gemiddelde bedrijf gaat... iedereen op zn eigen eilandje

Een servicedesk bij KPN krijgt de aanvraag voor data/ locatiegegevens van telefoonnummer X. Iemand gaat aan de slag om die uit systeem te halen en levert die op aan de aanvrager.
En daar blijft het dan bij.

Helemaal niet zo vreemd.

De gemiddelde servicedesk medewerker is geen forensisch onderzoeker.
En waarschijnlijk is er bij de aanvraag ook geen naam/ reden genoemd (aan de betreffende medewerker) van wie en waarom ze de data nodig hebben. Gewoon alleen telefoonnr. datum/ tijdstip. Dus die medewerker heeft ook helemaal geen reden om ook de recente storingen erbij te zoeken en te matchen.

---
^ Offtopic
Als iemand er verder in wil duiken, kan die er misschien een eigen thread voor starten? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Chillz op 21-10-2022 09:46 ]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Was dit niet ook een item in de Deventer moordzaak? E.L die op de A28 gereden zou hebben, maar zijn telefoon zou op een mast bij Deventer aangestraald hebben wat het verhaal niet geloofwaardiger maakte, maar wel technisch mogelijk zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

[...]

Als ontwikkelaar van mobiele objecten die gebruik maken van Nederlandse LTE netwerken voor positiebepalingen kan ik dit 100% beamen.
Soms zie je in de praktijk in bepaalde gebieden dat palen met vrij zicht tot ~20 km hemelsbreed nog wel eens worden aangestraald in plaats van de meest dichtstbijzijnde.

Op de UE (user equipment, in dit geval een telefoon) heb je meestal vrij uitgebreide logging en kun je met het Cell ID en timing advance zeer nauwkeurig de positie bepalen bij LTE. Binnen een paar honderd meter is meestal haalbaar.

Grote kans dat de storing betrekking had op de gegevens die er uit het netwerk gehaald kon worden. Die data had in normale gevallen volledig overeengekomen met een telefoon die uitgevallen/uitgezet was rond Waspik, dus het handelen van de politie is daarmee verklaard.

Als KPN geen storingen gehad zou hebben, dan zou deze paal 95% zeker de laatste paal geweest zijn waarop de telefoon bereikbaar was.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
DaWaN schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:40:
(...)Grote kans dat de storing betrekking had op de gegevens die er uit het netwerk gehaald kon worden. Die data had in normale gevallen volledig overeengekomen met een telefoon die uitgevallen/uitgezet was rond Waspik, dus het handelen van de politie is daarmee verklaard.
(...)
Als ik het goed begrijp, ging het om deze storing:
nieuws: KPN meldt storing voor mobiel bellen en mobiel internet - update

(tijden komen ook overeen). Volgens mij hadden veel KPN klanten op dat moment even geen verbinding met het netwerk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Tijnoz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 14:14
Hee wat grappig, ik had nog niet gerealiseerd dat er ook een Tweakers thread over Hunted zou zijn. Ik ben Martijn, de digitaal rechercheur 😄

In aanvulling op alles wat al over de VPN is gezegd, vorderen wij digitale informatie onder een duidelijk wettelijk kader, in dit geval 126n en 126na.
https://wetten.overheid.n...z=2015-03-01&g=2015-03-01

Voor degene die het is opgevallen dat sommige bedrijven zich vestigen in andere landen, zoals Panama, is dit nog een interessante:
Wikipedia: Verdrag inzake de bestrijding van strafbare feiten verbonden met e...

Oh en de floppyfactory…. https://www.instagram.com...wJ/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D

[ Voor 5% gewijzigd door Tijnoz op 23-10-2022 09:49 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 49 Laatste