Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:42:
Goedemorgen Tweakers!,

Na heel veel gelezen te hebben ben ik sinds een paar dagen ook aan het stoeien gegaan met een Esxi server. Ik draai nu 6.5 met de laatste hdd performance update.

Voorlopig draai ik hier alleen nog Xpenology op (verder ben ik nog niet gekomen de afgelopen dagen)

Ik loop alleen tegen een probleem aan met mijn pci-e sata kaart waar ik momenteel zelf niet meer uit kom. Deze kaart maakt gebruikt van een ASMedia ASM1062 Controller (site van Delock geeft aan een Jmicron controller maar bij het opstarten wordt ASMedia ASM1062 Controller weergegeven. Deze controller wordt volgens vmware niet ondersteund.

Nu ben ik met wat zoeken erachter gekomen dat het een driver issue is en dat je een lijst uit kan breiden door een vib met extra sata-ahci drivers te installeren. Bron Na het uitvoeren van de stappen zie ik inderdaad de kaart als controller verschijnen in Esxi.

Als ik het volgende commando uitvoer: lspci -v | grep "Class 0106" -B 1. Dan zie ik de kaart ook staan en staat de naam tussen [ ] (wat duid op een ondersteunde kaart)

Zodra ik een hdd aan de kaart hang, wordt deze gedetecteerd door Esxi. Echter kan ik er niks mee. Zodra ik een datastore aan probeer te maken loopt het hele spul vast en moet ik rebooten.....

Als ik de hdd via RAW toevoeg aan Xpenology wordt de kaart daar weergegeven. Maar zodra ik daar een Volume aan wil maken kan ik eeuwen wachten, maar er gebeurt niks. Doe ik dit via de interne sata poorten is het volume direct aangemaakt.

Ook heb ik geprobeerd de sata controller via passthrough door te geven een Xpenology. Dan zie ik helemaal geen enkele hdd, dus ik vermoed dat die weg sowieso niet gaat werken.

Ik weet nu dus even niet meer wat ik moet doen en ik hoop dat iemand hier een geweldig idee heeft!

Alvast bedankt ! :)
Dit zou met 6.5 en de nieuwe native driver niet nodig moeten zijn, die heeft geen filter.
https://www.v-front.de/20...tes-for-free-license.html
Until ESXi 6.0 the builtin support for SATA AHCI controllers was limited to certain controller models, and I developed the sata-xahci patch package to make the builtin sata-ahci driver usable for additional controllers that are officially unsupported.

Good news is that ESXi 6.5 includes a new native AHCI driver (vmw_ahci) that generically supports any controller that identifies itself as a SATA AHCI controller (PCI device class 0106). That means with ESXi 6.5 every AHCI controller will work out-of-the-box, and my sata-xahci patch is no longer needed here.
En voor de duidelijkheid, er komen geen drivers bij met die VIB, maar het filter wordt aangepast.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 30-08-2017 11:04 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:48
|sWORDs| schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:58:
[...]

Dit zou met 6.5 en de nieuwe native driver niet nodig moeten zijn, die heeft geen filter.

[...]
Ok weer wat geleerd, dat wist ik niet.

Is er een mogelijkheid om de geïnstalleerde vib weer te verwijderen? Of zou dit geen invloed hebben op de werking.
En voor de duidelijkheid, er komen geen drivers bij met die VIB, maar het filter wordt aangepast.
Excuses, ik zie inderdaad dat de lijst uitgebreid wordt en niet de daadwerkelijke drivers.

Ik weet nu dat ik dingen verkeerd begrepen heb en dat het niet nodig was de vib te installeren.
Dit lost alleen nog niet het probleem op. Zou je hier ook een mogelijk oplossing voor weten?

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:38:
[...]

Ok weer wat geleerd, dat wist ik niet.

Is er een mogelijkheid om de geïnstalleerde vib weer te verwijderen? Of zou dit geen invloed hebben op de werking.

[...]

Excuses, ik zie inderdaad dat de lijst uitgebreid wordt en niet de daadwerkelijke drivers.

Ik weet nu dat ik dingen verkeerd begrepen heb en dat het niet nodig was de vib te installeren.
Dit lost alleen nog niet het probleem op. Zou je hier ook een mogelijk oplossing voor weten?
Geen excuses nodig hoor, zo was het niet bedoeld, ik wilde je alleen even laten zien wat je in je zoektocht gemist had. Terug naar native:
code:
1
esxcli system module set -m=vmw_ahci -e=TRUE

Of mocht je de oude juist willen proberen:
code:
1
esxcli system module set -m=vmw_ahci -e=FALSE

Wel even rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:48
|sWORDs| schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:15:
[...]

Geen excuses nodig hoor, zo was het niet bedoeld, ik wilde je alleen even laten zien wat je in je zoektocht gemist had. Terug naar native:
code:
1
esxcli system module set -m=vmw_ahci -e=TRUE

Of mocht je de oude juist willen proberen:
code:
1

Wel even rebooten.
Super!! Beide geprobeerd en na het gebruiken van de laatste zie ik in een keer 10 controllers en kan ik werken met de hdd's die aangesloten zijn. Ben hier echt heel blij mee _/-\o_ Ik kan weer verder spelen :)
code:
1

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 16:22
Iemand enig idee hoe je de snelheidsverschillen kunt verklaren?
-testen zijn gedaan op een VM Windows 10.
-datastores hebben filesytem VM5.61
-host ESXi 6.0 Update 2, build 3620759

Crucial M500 (Win10 32bit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qMwtYzF4FczueR83oiVLje4S/full.jpg

Crucial M100 (Win10 64bit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OFvBDD7fUioYhKaTZo9ETyoV/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Andere poort op je moederbord? Bovenste ziet er uit als een ASMedia of JMicron poortje qua snelheid.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Zijn beide aangesloten op een Supermicro X10SL7-F.
Poort ga ik veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ze beide op dezelfde controller zitten, zou ik even de firmware updaten, en een Secure Erase doen (let op, data foetsie).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Deem007492 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:54:
Iemand enig idee hoe je de snelheidsverschillen kunt verklaren?
-testen zijn gedaan op een VM Windows 10.
-datastores hebben filesytem VM5.61
-host ESXi 6.0 Update 2, build 3620759

Crucial M500 (Win10 32bit)
[afbeelding]

Crucial M100 (Win10 64bit)
[afbeelding]
Er zijn met Crucial wat firmware problemen geweest. Verdere mogelijkheden:
  • Wel snapshots op de M500, niet op de M100.
  • Andere virtuele controller op de 32bit VM dan op de 64bit VM.
  • Andere fysieke controller:
  • [list]
  • 2 Witte poorten - Intel Lynx Point SATA3 (6Gbps)
  • 4 Zwarte poorten - Intel Lynx Point SATA2 (3Gbps)
  • 8 Blauwe poorten - Broadcom 2308 SAS2 (6Gbps) SW RAID
  • [/list]
  • Mismatch tussen controller firmware en ESXi driver indien LSI 2308 gebruikt wordt.
Gezien de scores lijkt me het meest waarschijnlijk dat de M100 op een witte poort zit en de M500 op een zwarte plus de 32bit VM snapshots heeft. Mocht je geen snapshots hebben dan zouden de SATA2 poorten mogelijk niet op AHCI, maar IDE kunnen staan. Als je maar twee SSDs gebruikt dan zou ik daar de witte poorten voor gebruiken. Heb je de LSI ook nodig dan zou ik daar een IT firmware op flashen. De zwarte poorten zijn prima voor HD's of SATA2 SSDs.

Wat ook nog even de moeite waard kan zijn:
code:
1
2
3
4
5
esxcli system maintenanceMode  set --enable true
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient
esxcli software profile install -p ESXi-6.0.0-20170604001-standard -d https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/vmw-depot-index.xml
esxcli network firewall ruleset set -e false -r httpClient
reboot

En dan even uit maintenance mode halen.

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 09-09-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Dank je voor alle hulp!
- Lsi 2308 staat in it mode/pass-through voor Freenas VM.
- De M500 / WIN10 32bit VM had inderdaad één snapshot en de M100 niet.

Wat ik nog ga controleren is:
- Sata op AHCI
- aansluitingen op wit of zwarte sata poort
- ESXI updaten
- firmware version SSD. Dat wordt lastig verwacht ik.

Het resultaat tot nu toe door het verwijderen van de snapshots: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdpdx6moFIJhYMEaL3764qIj/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Deem007492 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:06:
Dank je voor alle hulp!
- Lsi 2308 staat in it mode/pass-through voor Freenas VM.
- De M500 / WIN10 32bit VM had inderdaad één snapshot en de M100 niet.

Wat ik nog ga controleren is:
- Sata op AHCI
- aansluitingen op wit of zwarte sata poort
- ESXI updaten
- firmware version SSD. Dat wordt lastig verwacht ik.

Het resultaat tot nu toe door het verwijderen van de snapshots: :)
[afbeelding]
Je hoeft de aansluitingen/AHCI niet meer te checken, de LSI kan niet aangezien die in passthrough staat, de zwarte kunnen het ook niet zijn gezien de snelheid boven de 270MB/s.

• Dangulus
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Krijg het niet meer voor elkaar om de controllers door te geven.
De vm’s starten gewoon op maar nadat ik de PCI-device heb toegevoegd willen ze niet meer opstarten.
Zie de volgende foutmelding in logfiles.

2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: SymBacktrace[10] 000003a2bd1d9dc0 rip=000000eb0975f8a1 in function (null) in object /bin/vmx loaded at 000000eb095ac000
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: Msg_Post: Error
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: [msg.log.error.unrecoverable] VMware ESX unrecoverable error: (vmx)
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125+ PCI passthru device 0000:00:1f.2 caused an IOMMU fault type 12 at address 0x1380c0000. Powering off the virtual machine. If the problem persists please contact the device's vendor.

Het heeft wel gewerkt met 6.0 maar na een update naar 6.5 ging het niet meer goed.

Helemaal opnieuw begonnen terug naar 6.0 , ook met de HPE iso.
Toen weer 6.5 geprobeerd en ook met de HPE iso.

Datastore verwijderd en opnieuw aangemaakt, ik dacht misschien staan hier oude bestanden op die weer gebruikt worden.

Geprobeerd met XPenology v4.ova, zfsguru, ubuntu server.

Gezocht op de foutmelding en toen vond ik iets over het opstarten van USB.
Maar ook als het OS geinstalleerd is crasht hij steeds met dezelfde foutmelding.

ML10 v2

14 uur memtest gedraaid , geen fouten.

• |sWORDs|
Dangulus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:38:
Krijg het niet meer voor elkaar om de controllers door te geven.
De vm’s starten gewoon op maar nadat ik de PCI-device heb toegevoegd willen ze niet meer opstarten.
Zie de volgende foutmelding in logfiles.

2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: SymBacktrace\[10] 000003a2bd1d9dc0 rip=000000eb0975f8a1 in function (null) in object /bin/vmx loaded at 000000eb095ac000
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: Msg_Post: Error
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125: [msg.log.error.unrecoverable] VMware ESX unrecoverable error: (vmx)
2017-09-16T06:34:59.116Z| vmx| I125+ PCI passthru device 0000:00:1f.2 caused an IOMMU fault type 12 at address 0x1380c0000. Powering off the virtual machine. If the problem persists please contact the device's vendor.

Het heeft wel gewerkt met 6.0 maar na een update naar 6.5 ging het niet meer goed.

Helemaal opnieuw begonnen terug naar 6.0 , ook met de HPE iso.
Toen weer 6.5 geprobeerd en ook met de HPE iso.

Datastore verwijderd en opnieuw aangemaakt, ik dacht misschien staan hier oude bestanden op die weer gebruikt worden.

Geprobeerd met XPenology v4.ova, zfsguru, ubuntu server.

Gezocht op de foutmelding en toen vond ik iets over het opstarten van USB.
Maar ook als het OS geinstalleerd is crasht hij steeds met dezelfde foutmelding.

ML10 v2

14 uur memtest gedraaid , geen fouten.
https://ark.intel.com/nl/...r-G3240-3M-Cache-3_10-GHz
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d): No

• Dangulus
  • Niet online
Sorry had wel wat duidelijker kunnen zijn.

CPU E3-1246 v3

Heb het allemaal al werkend gehad.

• |sWORDs|
Dangulus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:35:
Sorry had wel wat duidelijker kunnen zijn.

CPU E3-1246 v3

Heb het allemaal al werkend gehad.
Welke controller probeer je door te geven?
Toen je terug ging naar 6.0, werkte het toen wel weer?
Welke build van 6.5 heb je gebruikt?
Gebruik je de laatste BIOS en staan alle settings correct?

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 16-09-2017 13:48 ]

• Dangulus
  • Niet online
Nee, toen ik weer terug ging bleven de foutmeldingen hetzelfde.

Vreemde is dat het eerst wel werkte.
Dan moeten dat instellingen binnen ESXi wezen die niet goed staan.
Laatste bios inderdaad.

Lynx Point AHCI Controller, de standaard B120i controller.

https://tweakers.net/pric...orm-factor/specificaties/

Deze laatste had ik het ook werkend met ZFSGuru

[ Voor 41% gewijzigd door Dangulus op 16-09-2017 14:18 ]

• |sWORDs|
Dangulus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:04:
Nee, toen ik weer terug ging bleven de foutmeldingen hetzelfde.

Vreemde is dat het eerst wel werkte.
Dan moeten dat instellingen binnen ESXi wezen die niet goed staan.
Laatste bios inderdaad.

Lynx Point AHCI Controller, de standaard B120i controller.

https://tweakers.net/pric...orm-factor/specificaties/

Deze laatste had ik het ook werkend met ZFSGuru
  1. BIOS->System Options->SATA Controller Options staat wel op "Enable SATA AHCI Support"?
  2. [img=640,480]https://s26.postimg.org/4etxuu2m1/IMG_2957.jpg[/img]
  3. BIOS->System Options->INTEL(R) VT-d staat wel op "Enabled"?
  4. [img=343,404]https://s26.postimg.org/yxjqfsrsp/Schermafbeelding_2017-09-16_om_16.52.49.png[/img]
  5. Hoe ziet /etc/vmware/passthru.map eruit?
  6. Dat zou: [code] # Intel 8086 ffff d3d0 default [/code] of: [code] # Intel 8086 8c02 d3d0 default [/code] dan wel: [code] # Intel 8086 8c03 d3d0 default [/code] moeten zijn.
  7. Ziet Host Client->Host->Manage->Hardware->PCI Devices er exact zo uit?
  8. [img=640,47]https://s26.postimg.org/d8726plfd/Schermafbeelding_2017-09-16_om_16.14.55.png[/img]
  9. Je boot niet vanaf een disk die aan de onboard SATA connectoren zit?

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 16-09-2017 16:59 ]

• Dangulus
  • Niet online
Heb het allemaal na gelopen.

1. SATA AHCI Support staat enabled.

2. INTEL(R) VT-d staat ook enabled.

3. Hier zie ik een verschil.
Bij mij is het de tweede optie,

# Intel
8086 8c02 d3d0 default

Maar deze staat bij mij op "false" en niet "default".
Heb ik zo gedaan n.a.v. de guide in de topic start.

4. Is precies hetzelfde.

5. Alle sata disks (6) zitten op de controllers die doorgegeven worden.
Er zit ook een SM951 SSD M.2 Controller in waar de vm's op staan.

• |sWORDs|
FPT maakt niet uit naar één VM, heb je wel reserve all memory gedaan op de VM? Hier nog een met dezelfde melding met een HP C22x:
https://communities.vmwar.../2664811?tstart=0#2664811

[ Voor 42% gewijzigd door |sWORDs| op 16-09-2017 22:07 ]

• Dangulus
  • Niet online
Moest even kijken waar dat voor stond FPT maar ik zie het bovenin passthru.map staan.

Reserve all memory staat ook aan, krijg anders een foutmelding met opslaan.

Ga alles maar weer opnieuw proberen, kijken of ik niets over het hoofd zie.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Voor een serious gaming toepassing ga ik een simulatie en visualisatie bouwen van een infraproject.
Deze toepassing bestaat uit vier werkplekken met ieder één bedienapplicatie en één CCTV-scherm met daarop een layout van verschillende camerastandpunten.
De bedienapplicatie is grafisch eenvoudig (C++ met Qt), maar de CCTV-schermen zijn live 3D beelden (Unity) van het complex met een aantal bewegende objecten.

De onderliggende simulatie zou ik ook op een guest willen draaien (en die kan ik benaderen via RDP) en evt. nog een VM voor wat programmeertools etc.

Hebben jullie tips om dit aan te vliegen? Eén Unity-guest die de vier CCTV-schermen aanstuurt via een stoere dedicated GPU
en een andere guest die de vier bedienapplicaties toont op vier andere monitors (ook via een dedicated GPU, iets minder krachtig?)

Of kan ik met sVGA de grafische kaart delen tussen vier unity-guests, maar hoe koppel ik dan de fysieke schermen?
Zeker voor de 3D-beelden zit ik niet te wachten op thin-clients, dat lijkt me niet performen, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
De (thin)client is nauwelijks van belang voor de performance van 3D, zolang deze H264 met de gewenste resolutie, aantal schermen en framerate aan kan.
vSGA lijkt me geen goed idee, dit kan alleen lichte DX9 of OpenGL 2.1 workloads aan.
Eerder vDGA met twee kaarten en directe output of vGPU/MxGPU met één kaart en (thin)clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 16:54
Wat zijn de eigenlijk de vereisten om promiscuous mode te doen werken? In mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn probleem met VIMAGE in FreeNAS, wil ik eens proberen of promiscous mode een oplossing biedt. Nu heb ik bij Security dit ingeschakeld, maar dan krijgt mijn FreeNAS geen IP voor de management client. Moet ik nog iets anders configuren? Dit is redelijk nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
RudolfR schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:30:
Voor een serious gaming toepassing ga ik een simulatie en visualisatie bouwen van een infraproject.
Deze toepassing bestaat uit vier werkplekken met ieder één bedienapplicatie en één CCTV-scherm met daarop een layout van verschillende camerastandpunten.
De bedienapplicatie is grafisch eenvoudig (C++ met Qt), maar de CCTV-schermen zijn live 3D beelden (Unity) van het complex met een aantal bewegende objecten.

De onderliggende simulatie zou ik ook op een guest willen draaien (en die kan ik benaderen via RDP) en evt. nog een VM voor wat programmeertools etc.

Hebben jullie tips om dit aan te vliegen? Eén Unity-guest die de vier CCTV-schermen aanstuurt via een stoere dedicated GPU
en een andere guest die de vier bedienapplicaties toont op vier andere monitors (ook via een dedicated GPU, iets minder krachtig?)

Of kan ik met sVGA de grafische kaart delen tussen vier unity-guests, maar hoe koppel ik dan de fysieke schermen?
Zeker voor de 3D-beelden zit ik niet te wachten op thin-clients, dat lijkt me niet performen, of wel?
|sWORDs| schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:14:
De (thin)client is nauwelijks van belang voor de performance van 3D, zolang deze H264 met de gewenste resolutie, aantal schermen en framerate aan kan.
vSGA lijkt me geen goed idee, dit kan alleen lichte DX9 of OpenGL 2.1 workloads aan.
Eerder vDGA met twee kaarten en directe output of vGPU/MxGPU met één kaart en (thin)clients.
Is RemoteFX dan niet iets voor zijn toepassing? Wikipedia: RemoteFX

Uiteraard is dit het ESXi topic, maar om het onder ESXi werkend te krijgen heb je een ietwat duurdere GPU nodig ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:38:
[...]

[...]

Is RemoteFX dan niet iets voor zijn toepassing? Wikipedia: RemoteFX

Uiteraard is dit het ESXi topic, maar om het onder ESXi werkend te krijgen heb je een ietwat duurdere GPU nodig ;)
Ik denk dat voor zijn use case een fysieke PC (of twee) de meest logische oplossing is. Maar qua GPU's valt het voor vDGA (2x 4 monitoren op 2 kaarten, built-in outputs) wel mee. Dat lukt met een 'gewone' ATI (7750 Eyefinity) of nVidia (1060) ook wel, met een paar handmatige aanpassingen.
Als de bewegende 3D beelden niet te zwaar zijn zou dit misschien zelfs kunnen:
pricewatch: PNY NVIDIA NVS 810 for Eight DP Displays
MxGPU (4x 2 monitoren op 1 kaart, plus 4 clients): https://azerty.nl/product...ische-kaart-firepro-s7150
vGPU (4x 2 monitoren op 1 kaart, plus 4 clients): http://www.ebay.com/itm/Nvidia-Tesla-M60-GPU-/272847952155

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 19-09-2017 10:53 ]

• Dangulus
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:56:
FPT maakt niet uit naar één VM, heb je wel reserve all memory gedaan op de VM? Hier nog een met dezelfde melding met een HP C22x:
https://communities.vmwar.../2664811?tstart=0#2664811
Die had ik ook gevonden , maar geen reacties.

Ben gaan proberen met v6.0 en kreeg steeds foutmeldingen met het toevoegen van een PCI device in de webclient.
Gezocht op die foutmeldingen en de reacties waren dat er bugs in de web client zaten.

Toen ben ik op een windows computer met de vSpere client aan de slag gegaan en nu lukt het wel.

Hij werkt weer, weliswaar met v6.0 maar hij werkt weer.

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 21:21
Ik gebruik de DL360 in combinatie met de intel P3520 nvm ssd. Tot op heden nog steeds af en toe purple screen of deaths. Esxi volledig geupdate en de laatste hp servicepack geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zonderbloem schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:50:
Ik gebruik de DL360 in combinatie met de intel P3520 nvm ssd. Tot op heden nog steeds af en toe purple screen of deaths. Esxi volledig geupdate en de laatste hp servicepack geinstalleerd.
E5-2600 v4 zonder de laatste BIOS toevallig?
Bij Intel-NVMe is de firmware en driver ook erg belangrijk, welke gebruik je?

• Le Enfant!
Voor de één of andere reden kan ik één van mijn VM's niet meer starten. Bij het starten krijg ik volgend status 'Failed - Module 'MonitorLoop' power on failed.' Bij foutmeldingen zie ik oa dit staan:
code:
1
Failed to create swap file '/vmfs/volumes/59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57/FreeNAS/FreeNAS-8edd1e54.vswp' : Not found

Als ik kijk in de vmkernel.log zie ik volgende:
code:
1
2
3
2017-09-23T09:08:59.341Z cpu1:73580)Vol3: 3090: Failed to get object 28 type 3 uuid 59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57 FD bc00f04 gen 50 :Not found
2017-09-23T09:08:59.341Z cpu1:73580)WARNING: Swap: 3723: Failed to create swap file '/vmfs/volumes/59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57/FreeNAS/FreeNAS-8edd1e54.vswp' : Not found
2017-09-23T09:08:59.341Z cpu1:73580)WARNING: Swap: vm 73581: 4558: Swap initialization failed. status=Not found. failed after stage=8. world=vmm0:FreeNAS

Als ik met mijn SSH-client naar de datastore waar mijn VM opgeslagen staat, dan kan ik inderdaad geen vswp file vinden. Maar aangezien dit een swap file is, is dit toch normaal? Een swap file wordt toch enkel aangemaakt bij de start van de VM en wordt verwijderd bij het stoppen van de VM? Of werkt dit anders bij ESXi? Ik heb bij mijn weten ook niets verwijderd of aangepast. Het enige wat gebeurd is, is dat de server voor enkele dagen d'r uit lag voor werkzaamheden thuis. Bij het afsluiten heb ik eerst de VM laten afsluiten en dan de server zelf.

In de VM instellingen staat bij 'swap file location' 'Default' aangevinkt. Ik heb al geprobeerd om de VM te starten met 'Virtual machine directory' aangevinkt, maar dat biedt geen soelaas. Idem als ik 'Datastore specified by host' heb aangevinkt. Heb trouwens ook gekeken naar de parameters, maar bij 'shed.swap.dir' staat het Path correct. Idem bij 'sched.swap.derivedName'.

Ik heb wat gezocht op het wijde web, maar daar kom ik ook niet heel veel wijzer van. Probleem doet zich vaak voor bij het verplaatsen van de folder waar de VM opgeslagen staat, maar dat heb ik dus niet gedaan. Men zegt ook dat het kan liggen aan de SATA-kabels en het opslagmedium. Maar het is een SSD, dus daar zitten geen SATA-kabels. Het opslagmedium werkt ook, want mijn andere VM's doen hun ding zonder problemen. En anders kon ik ook geen cd naar de datamap leggen of ls doen in mijn SSH-client.

Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen valt?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Le Enfant! Heb je de VM al eens even unregistered en daarna weer registered? Bij starten antwoord je de vraag met I Moved it.

• Le Enfant!
Vorkie schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:51:
@Le Enfant! Heb je de VM al eens even unregistered en daarna weer registered? Bij starten antwoord je de vraag met I Moved it.
Ik heb dit eens geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Ik heb trouwens geen vraag gekregen, al moet ik zeggen dat ik 6.5 draai. Misschien dat dit niet meer moet bij 6.5?

• FireDrunk
Heb je een vinkje staan bij reserve all memory van de VM?

Even niets...

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:35:
Heb je een vinkje staan bij reserve all memory van de VM?
Dat heb ik inderdaad aangevinkt bij het maken van de VM. Ligt het aan dat? Ik heb nog genoeg geheugen over.

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 19:16
Tweakers!

Recent ben ik bezig geweest met het opzetten voor een thuisserver. Nu heb ik vandaag een drietal HDDs laten komen om mijn NAS onderdeel met FreeNas op te zetten.
HDDs aangesloten, en deze wilde ik middels PCI-Passthrough aan mijn VM geven. Echter kom ik er niet achter hoe ik de HDDs kan doorsturen.. Ik weet wel hoe dat moet met mijn NICs maar de HDDs lijken daar niet tussen te staan ondanks dat ze wel bij 'storage' herkent worden. Of is dit iets wat ik eerst op het moederbord moet enablen?

MoBo: Supermico X11SSH-LN4F

• FireDrunk
Le Enfant! schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:42:
[...]

Dat heb ik inderdaad aangevinkt bij het maken van de VM. Ligt het aan dat? Ik heb nog genoeg geheugen over.
Niet persé, als het vinkje aan is, is swap niet meer verplicht dacht ik.
wouser schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:45:
Tweakers!

Recent ben ik bezig geweest met het opzetten voor een thuisserver. Nu heb ik vandaag een drietal HDDs laten komen om mijn NAS onderdeel met FreeNas op te zetten.
HDDs aangesloten, en deze wilde ik middels PCI-Passthrough aan mijn VM geven. Echter kom ik er niet achter hoe ik de HDDs kan doorsturen.. Ik weet wel hoe dat moet met mijn NICs maar de HDDs lijken daar niet tussen te staan ondanks dat ze wel bij 'storage' herkent worden. Of is dit iets wat ik eerst op het moederbord moet enablen?

MoBo: Supermico X11SSH-LN4F
Je kan HDDs niet direct doorgeven, alleen PCIe devices. Je kan dus (mits je er niet van boot) de onboard controller waar de schijven op zitten wel doorgeven.

[ Voor 57% gewijzigd door FireDrunk op 23-09-2017 16:59 ]

Even niets...

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 19:16
@FireDrunk Thanks! Dat is ook prima; ik boot vanaf mijn NVME

Ik zat al te kijken de HDDs zitten vast aan de 'Sunrise Point-H AHCI Controller', echter staat daarbij dat passthrough niet mogelijk is. Is daar iets aan te doen? Is daar een andere instelling voor om de hele sata controller passthrough geschikt te maken?

• FireDrunk
Check @|sWORDs|'s driver packages even, volgens mij werkt het daar wel mee.

Even niets...

• Le Enfant!
wouser schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:03:
@FireDrunk Thanks! Dat is ook prima; ik boot vanaf mijn NVME

Ik zat al te kijken de HDDs zitten vast aan de 'Sunrise Point-H AHCI Controller', echter staat daarbij dat passthrough niet mogelijk is. Is daar iets aan te doen? Is daar een andere instelling voor om de hele sata controller passthrough geschikt te maken?
Die Sunrise Point-H AHCI Controller ga je handmatig moeten toevoegen in /etc/vmware/passthru.map. |sWORDs| heeft het hier uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
Ik heb nu eens aan de hand van dit, de sched.swap.dir parameter toegevoegd en de sched.swap.derivedName parameter verwijderd. Dit brengt ook geen soelaas. Nu heb ik wel iets vreemds opgemerkt, iedere keer als ik een ls doe in de volgende map krijg ik volgende:
code:
1
2
3
4
5
[root@localhost:/vmfs/volumes/59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57/FreeNAS] ls  /vmfs/volumes/59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57/FreeNAS
ls: /vmfs/volumes/59b578a0-18bb8874-f874-1c1b0dae8f57/FreeNAS/FreeNAS-8edd1e54.vswp: No such file or directory
FreeNAS.nvram                                        FreeNAS.vmxf                                           vmware-3.log
FreeNAS.vmsd                                         FreeNAS_0-flat.vmdk                                  vmware-1.log                                         vmware-4.log
FreeNAS.vmx                                          FreeNAS_0.vmdk                                       vmware-2.log                                         vmware.log

Betekent dit dat de map FreeNAS-8edd1e54.vswp niet toegankelijk of zichtbaar is voor mij? Ik heb ergens gelezen dat een NFS share het .vswp file kunnen locken en dat is iets dat ik wel gebruik op mijn FreeNAS VM. Maar dat heb ik wel ingesteld in FreeNAS zelf, dus dan kan dit onmogelijk voor de ESXI mappen ook gelden? Ook heb ik FileZilla gebruikt om de bestanden te benaderen. Kan het aan dit liggen? Misschien heeft Windows de mappenstructuur zich eigen gemaakt waardoor de Unix-omgeving in problemen komt?

Heb tevens ook gelezen dat veel vmware-.log files er voor kunnen zorgen dat de VM niet gaat opstarten en ik heb ze allemaal eens verwijderd (m.u.v. vmware.log); Dit kun je helaas niet meer zien aangezien ik al de VM's meerdere malen heb willen opstarten.

Ik heb meer en meer het gevoel dat dit een ESXi 6.5 bug is. Het helpt sowieso niet dat ik geen nieuwe VM kan maken met een bestaand vmdk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat laatste kan wel, maar dan moet je even met de hand de VMX editen (niet aan te raden :) )
Heb je het reserver-all-memory vinkje al eens aan en uit gezet? Want dan zou hij bij het starten geen vswp moeten willen aanmaken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:14:
Dat laatste kan wel, maar dan moet je even met de hand de VMX editen (niet aan te raden :) )
Heb je het reserver-all-memory vinkje al eens aan en uit gezet? Want dan zou hij bij het starten geen vswp moeten willen aanmaken.
Heb dit inderdaad al gedaan en ook dit brengt geen soelaas. Wanneer ik het opnieuw aanvink, dan wordt het deel grijs. Als ik dan de instellingen opnieuw open doe, dan kan ik dit gewoon weer aanpassen. Heb daar eens een ander cijfer geplaatst, maar bij het opnieuw openen dan staat terug hetzelfde getal als daarvoor. Is dit normaal of worden de instellingen niet goed opgeslagen? Ik heb uiteraard op de 'save' knop gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, gebruik je passthrough voor de vm?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:27:
Hmm, gebruik je passthrough voor de vm?
Ik gebruik passthrough voor mijn on-board HBA conntroller. Heb deze handmatig moeten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En op welke datastore staat de vm?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:30:
En op welke datastore staat de vm?
Ik heb mijn hele SSD-schijf als datastore ingesteld waarop al mijn VM's worden geboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En die is NVMe?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is wel gek, want het lijkt er op alsof ESXi die datastore niet meer goed ziet. Settings die niet opgeslagen worden, vswp files die niet gesaved worden, klinkt mij alsof er iets mis is met de datastore.

Heb je toevallig de USB stick van ESXi zelf verplaatst terwijl ESXi draaide?
Machine al eens gereboot ( i know, just in case :P )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:39:
Dat is wel gek, want het lijkt er op alsof ESXi die datastore niet meer goed ziet. Settings die niet opgeslagen worden, vswp files die niet gesaved worden, klinkt mij alsof er iets mis is met de datastore.

Heb je toevallig de USB stick van ESXi zelf verplaatst terwijl ESXi draaide?
Machine al eens gereboot ( i know, just in case :P )
De server heb ik al inderdaad meerdere malen geboot. :P Wat bedoel je trouwens met USB Stick? Bedoel je dan de boot USB waarmee ik ESXi heb geïnstalleerd? Deze heb ik na de installatie uit de USB-poort gehaald.

Edit: het vreemde is dat mijn Windows 10 VM geen enkel probleem heeft en deze staat in dezelfde datastore.

[ Voor 7% gewijzigd door Le Enfant! op 24-09-2017 13:31 ]

• Le Enfant!
The saga continues... Ik heb na dagen van zoeken en uitproberen besloten om gewoon opnieuw te beginnen. Helemaal leuk en aardig, maar na starten van de nieuwe VM krijg ik gewoon identieke foutmelding met dezelfde .vswp die voor de problemen zorgt... Als ik de map wil verwijderen, dan kan ik dit niet eens. Bij rm -rf zegt die dat de map niet leeg is, maar dat is nu de commando dat je gebruikt om niet lege mappen te verwijderen... Als ik dan rm -r -i doe om bij ieder bestand een melding te krijgen, dan krijg ik volgende output:
code:
1
2
3
4
 rm: descend into directory 'FreeNAS'? y
rm: can't remove 'FreeNAS/FreeNAS-8edd1e54.vswp': No such file or directory
rm: remove directory 'FreeNAS'? y
rm: can't remove 'FreeNAS': Directory not empty.

Van waar komt dit toch?! |:(

Zelfs als ik bij harde schijf een nieuwe map maak en deze kies, dan nog krijg ik terug identieke foutmelding met dezelfde .vswp.. Dat terwijl mijn Windows 10 VM en Windows Server 2016 zonder problemen draaien.. Het is alsof mijn server niet wil dat FreeNAS draait..

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Heeft iemand toevallig ervaring met een 'Kingston SSDNow KC400 1TB' in een VSAN omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 21:21
|sWORDs| schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 02:34:
[...]

E5-2600 v4 zonder de laatste BIOS toevallig?
Bij Intel-NVMe is de firmware en driver ook erg belangrijk, welke gebruik je?
De laatste update die ik vanaf HP is gehad is 2017/04 Proliant service pack. De Intel-NVMe updaten heb ik nog niet gedaan. Het is een development-bak maar wordt nu ook deels (zou niet moeten) gebruikt voor productiedoeleinden. Is het vanuit een Virtual Machine mogelijk om de Firmware te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Le Enfant! schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:17:
The saga continues... Ik heb na dagen van zoeken en uitproberen besloten om gewoon opnieuw te beginnen. Helemaal leuk en aardig, maar na starten van de nieuwe VM krijg ik gewoon identieke foutmelding met dezelfde .vswp die voor de problemen zorgt... Als ik de map wil verwijderen, dan kan ik dit niet eens. Bij rm -rf zegt die dat de map niet leeg is, maar dat is nu de commando dat je gebruikt om niet lege mappen te verwijderen... Als ik dan rm -r -i doe om bij ieder bestand een melding te krijgen, dan krijg ik volgende output:
code:
1
2
3
4
 rm: descend into directory 'FreeNAS'? y
rm: can't remove 'FreeNAS/FreeNAS-8edd1e54.vswp': No such file or directory
rm: remove directory 'FreeNAS'? y
rm: can't remove 'FreeNAS': Directory not empty.

Van waar komt dit toch?! |:(

Zelfs als ik bij harde schijf een nieuwe map maak en deze kies, dan nog krijg ik terug identieke foutmelding met dezelfde .vswp.. Dat terwijl mijn Windows 10 VM en Windows Server 2016 zonder problemen draaien.. Het is alsof mijn server niet wil dat FreeNAS draait..
FreeNAS is een lokale datastore? Heb je de laatste patches van ESXi?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zonderbloem schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:07:
[...]

De laatste update die ik vanaf HP is gehad is 2017/04 Proliant service pack. De Intel-NVMe updaten heb ik nog niet gedaan. Het is een development-bak maar wordt nu ook deels (zou niet moeten) gebruikt voor productiedoeleinden. Is het vanuit een Virtual Machine mogelijk om de Firmware te updaten?
Kan gewoon vanuit de console met isdct, VM kan ook zolang die VM en boot niet op de drive staan.
Met een BIOs van april zou de microcode wel ok moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 29-09-2017 18:49 ]

• Le Enfant!
FireDrunk schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:40:
[...]

FreeNAS is een lokale datastore? Heb je de laatste patches van ESXi?
Ik heb nog eens geprobeerd om een nieuwe VM te maken, maar deze keer met de naam 'Storage VM' en nu kan ik zonder problemen de VM opstarten en draaien. Ik denk dat die map waarschijnlijk corrupt is geraakt. Hoe en waarom is voor mij een raadsel. Ik ga er ook geen moeite meer in steken, in mijn ogen is het een bug van ESXi.

Ik heb trouwens mijn hele SSD ingesteld als datastore. Heb trouwens ook de laatste patch (die van juli) geïnstalleerd, maar dat was ook geen oplossing. Ik ben in ieder geval al 'blij' dat het terug werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Mooi, goed om te horen, wel raar dat er corruptie is, zou eigenlijk niet voor mogen komen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:15
|sWORDs| schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:29:
[...]

Problemen met de controller zijn vaak niet goed te vinden, misschien zie je iets bij de SMART waardes en je zou kunnen kijken of je wel de laatste firmware gebruikt.

Beste drives zijn de 960 Pro en Intel 750/P3700. Daarna denk ik de 960 EVO.
Sinds een aantal weken de Intel 600p vervangen door een Samsung 960 Evo. De windows VM en ESXi draaien nu probleemloos. :)

Dank voor de tip!

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 16:50
Misschien is dit niet de juiste topic voor de vraag die ik heb maar voor ik spullen ga kopen wil ik toch hier maar vragen als ik dat ergens anders moet doen hoor ik het wel.

Ik heb al een exsi server draaien met 6.5 erop. Allen qua harde schijf ruimte komt deze nu veel te kort en wil er eigenlijk iets van een raid controller in doen voor meer schijf capaciteit zodat ik in raid kan draaien.

Ik heb deze kaart gevonden:
pricewatch: Dawicontrol DC-600e

Als ik deze installeer in de server en er harde schijven aanhang en dan als raid 0 configureer. Kan ik deze schijven dan benaderen om als opslag te gebruiken? Of heb ik een duurdere raid controller nodig en wat is dan een goede?

Verder heb ik nog de vraag hoe kan ik de VM host beter managen dan met de webinterface is er nog een client of moet alles met vcenter server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die controller gaat waarschijnlijk niet werken onder ESXi, want dat is een softraid controller.
Je zult naar een supported controller moeten kijken, ofwel een raid systeem maken in een VM en terugsharen aan de host.

Qua management heb je 2 keuzes, de Host UI (https://<ip>/ui) of vCenter installeren. De Host UI zit er vanaf 6.5 standaard in. vCenter is niet gratis, maar kan je 180 dagen proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 10-10-2017 12:43 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
iemand die de sys-e300 in gebruik heeft en kan meedelen of deze veel geluid maakt tegenover de 5028D? de prijs is wel het dubbele maar is het het dan wel waard? De server zal onder mijn werktafel komen te staan, waarschijnlijk in een rack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:35
Als ik deze installeer in de server en er harde schijven aanhang en dan als raid 0 configureer. Kan ik deze schijven dan benaderen om als opslag te gebruiken? Of heb ik een duurdere raid controller nodig en wat is dan een goede?
Een hp p410 is wel een aardige controller om mee te beginnen, 2e hands vaak niet al te duur, plus je kan er een cache + fwbc module op zetten om het goed te verwerken bij stroomuitval.

Hierbij kun je gewoon in raid setup de schijven configureren. Is een 6g controller. (Als extra voordeel zou je dan zelfs SAS schijven kunnen gebruiken mocht je daar goedkoop aan kunnen komen)
Zullen ongetwijfeld andere en wellicht goedkopere opties zijn, maar deze controller doet het bij mij altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
JustSys schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:27:
iemand die de sys-e300 in gebruik heeft en kan meedelen of deze veel geluid maakt tegenover de 5028D? de prijs is wel het dubbele maar is het het dan wel waard? De server zal onder mijn werktafel komen te staan, waarschijnlijk in een rack.
Je kunt beter voor de setup gaan die je wenst te hebben zonder rekening te houden met het geluid. Als je er vervolgens aan gaat irriteren dan vervang je de fans voor stillere/betere exemplaren.

Ik vind ze eerlijk gezegd beide te lawaaiig voor onder een werktafel, zelfs met een eventuele extra fan.

Kijk naar zijn Youtube channel, vele tests te vinden:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Tuskermalt schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:36:
Misschien is dit niet de juiste topic voor de vraag die ik heb maar voor ik spullen ga kopen wil ik toch hier maar vragen als ik dat ergens anders moet doen hoor ik het wel.

Ik heb al een exsi server draaien met 6.5 erop. Allen qua harde schijf ruimte komt deze nu veel te kort en wil er eigenlijk iets van een raid controller in doen voor meer schijf capaciteit zodat ik in raid kan draaien.

Ik heb deze kaart gevonden:
pricewatch: Dawicontrol DC-600e

Verder heb ik nog de vraag hoe kan ik de VM host beter managen dan met de webinterface is er nog een client of moet alles met vcenter server.
De Dawicontrol DC-600e heeft een Marvell 88SE9128 controller.

Deze werkt standaard NIET met ESXi maar kan je werkend krijgen met een aparte vib file. Echter blijf je hangen op software RAID waar je in ESXi op datastore niveau niets mee kan. ESXi doet enkel een soort van JBOD.

Wil je RAID0 als datastore zal je echt naar een andere kaart moeten gaan kijken. Tweedehands via op V&A zijn ze niet eens zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
renedis schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

Je kunt beter voor de setup gaan die je wenst te hebben zonder rekening te houden met het geluid. Als je er vervolgens aan gaat irriteren dan vervang je de fans voor stillere/betere exemplaren.

Ik vind ze eerlijk gezegd beide te lawaaiig voor onder een werktafel, zelfs met een eventuele extra fan.

[video]
de video heb ik al bestudeerd en ook al info gevraagd aan Paul Braren, en is idd beetje luid.

Iemand een alternatief voor de 5028 of e200 met minstens 3 2,5 sed's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
JustSys schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:04:
[...]

de video heb ik al bestudeerd en ook al info gevraagd aan Paul Braren, en is idd beetje luid.

Iemand een alternatief voor de 5028 of e200 met minstens 3 2,5 sed's?
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Kijk anders eens in dat topic voor meer builds d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
renedis schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

[video]
Waarom zou een 5028D te lawaaiig zijn? Hij haalt <37dB idle met line of sight op een hele korte afstand. Onder je bureau is verder weg en het geluid gaat gedeeltelijk onder je door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
ik volg die topic quasi dagelijks maar dr is niets in vergelijk van de 5028D of E300/E200...

5028D = hoge prijs incl memory
E200/300 = te weinig SSD's en noise

de ideale server is = de 5028D in de behuizing van een E200, maw ==> 4 drivers in een E200 kastje )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
JustSys schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

ik volg die topic quasi dagelijks maar dr is niets in vergelijk van de 5028D of E300/E200...

5028D = hoge prijs incl memory
E200/300 = te weinig SSD's en noise

de ideale server is = de 5028D in de behuizing van een E200, maw ==> 4 drivers in een E200 kastje )
Dat pas gewoon nooit, heb je al gezien hoe strak de boel in zo'n behuizing zit? Dan kom je eerder aan zo'n behuizing + bord van de 5028D:
pricewatch: Streacom F1CWS Evo Zwart

Maar misschien zijn er wel betere alternatieven. Waarom kom je bij de E200/5028D uit qua eisen?
  1. Hoeveel geheugen heb je nodig?
  2. Heb je 10Gbit nodig?
  3. Hoeveel CPU heb je nodig?
  4. Hoeveel GB storage heb je nodig?
  5. Hoe snel moet de storage zijn?
  6. Waarom moeten het 4 drives zijn?
  7. Is IPMI een vereiste?
  8. Hoe stil moet het zijn?
  9. Hoeveel mag het verbruiken?

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 18-10-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
|sWORDs| schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:33:
[...]

Dat pas gewoon nooit, heb je al gezien hoe strak de boel in zo'n behuizing zit? Dan kom je eerder aan zo'n behuizing + bord van de 5028D:
pricewatch: Streacom F1CWS Evo Zwart

Maar misschien zijn er wel betere alternatieven. Waarom kom je bij de E200/5028D uit qua eisen?
  2. Heb je 10Gbit nodig?
  3. Hoeveel CPU heb je nodig?
  4. Hoeveel GB storage heb je nodig?
  5. Hoe snel moet de storage zijn?
  6. Waarom moeten het 4 drives zijn?
  7. Is IPMI een vereiste?
  8. Hoe stil moet het zijn?
  9. Hoeveel mag het verbruiken?
  2. => 64GB+
  3. Heb je 10Gbit nodig?
  4. op dit moment niet
  5. Hoeveel CPU heb je nodig?
  6. dit is moeilijk in te schatten maar de D1518 is meer als genoeg.
  7. Hoeveel GB storage heb je nodig?
  8. waarom ik het fijn zou vinden om 4 bays te hebben, ik heb 5 SSD van 512GB thuis liggen en zou zonde zijn om deze niet meer te gebruiken of nieuwe aankopen. oude hdd/SSD verkoop ik niet graag.
  9. Hoe snel moet de storage zijn?
  10. Waarom moeten het 4 drives zijn?
  11. zie bovenstaande punt
  12. Is IPMI een vereiste?
  13. ja!
  14. Hoe stil moet het zijn?
  15. Microserver GEN8
  16. Hoeveel mag het verbruiken?
  17. is niet van belang zolang de noise laag is

[ Voor 90% gewijzigd door JustSys op 19-10-2017 11:35 . Reden: post moved naar "zuinige server" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
JustSys schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:24:
[...]
  2. => 64GB+
  3. Heb je 10Gbit nodig?
  4. op dit moment niet
  5. Hoeveel CPU heb je nodig?
  6. dit is moeilijk in te schatten maar de D1518 is meer als genoeg.
  7. Hoeveel GB storage heb je nodig?
  8. waarom ik het fijn zou vinden om 4 bays te hebben, ik heb 5 SSD van 512GB thuis liggen en zou zonde zijn om deze niet meer te gebruiken of nieuwe aankopen. oude hdd/SSD verkoop ik niet graag.
  9. Hoe snel moet de storage zijn?
  10. Waarom moeten het 4 drives zijn?
  11. zie bovenstaande punt
  12. Is IPMI een vereiste?
  13. ja!
  14. Hoe stil moet het zijn?
  15. Microserver GEN8
  16. Hoeveel mag het verbruiken?
  17. is niet van belang zolang de noise laag is
Het probleem is de combi 64GB en Mini-ITX, maar geen Atom, dan zit je vrijwel automatisch aan Xeon-D (of 2011-3). Micro-ATX is er al wat meer keuze qua borden/cpu's.

Qua behuizing zou je kunnen kijken naar eentje die een 5.25" slot heeft en dan daar een 5.25 -> 4 of 6 2.5" bays converter instoppen. Anders kom je bij de wat grotere behuizingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
|sWORDs| schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Het probleem is de combi 64GB en Mini-ITX, maar geen Atom, dan zit je vrijwel automatisch aan Xeon-D (of 2011-3). Micro-ATX is er al wat meer keuze qua borden/cpu's.

Qua behuizing zou je kunnen kijken naar eentje die een 5.25" slot heeft en dan daar een 5.25 -> 4 of 6 2.5" bays converter instoppen. Anders kom je bij de wat grotere behuizingen uit.
ik had de samenstelling van de server maar wist niet goed of ik deze hier mocht plaatsen of in de andere forum

JustSys in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door JustSys op 19-10-2017 16:32 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
JustSys schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

ik had de samenstelling van de server maar wist niet goed of ik deze hier mocht plaatsen of in de andere forum

JustSys in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
In losse onderdelen is inderdaad goedkoper, zo heb ik dat ook gedaan. Maar je hebt wel wat meer onderdelen nodig dan daar staan. En waarom bestel je een extra drive tray? Ik zal mijn lijstje even opzoeken.

Edit BoM:
1 SuperMicro X10SDV-TLN4F (Board with dual 10Gbit, dual Gbit and 8 core Xeon)
1 SuperMicro CSE-721TQ-250B (Case+PSU+Backplane)
1 SuperMicro MCP-310-00076-0B (Air Shroud)
1 SuperMicro CBL-0157L (SGPIO cable)
4 SuperMicro CBL-0473L (Short SATA cable)
2 SuperMicro CBL-0483L (Long SATA cable)

4 Samsung M393A4K40BB1-CRC (4x 32GB DDR4 2400MHz ECC)
4 Toshiba MD04ACA400 4TB 7200RPM SATA
2 Samsung 843T 480GB SATA
1 Intel 750 400GB HHHL
1 Intel 950 Pro 512GB (But I would recommend a 960 Pro nowadays)
1 Sandisk Ultra Fit 16GB (tiny USB3 stick)

[ Voor 37% gewijzigd door |sWORDs| op 19-10-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Thanks! deze lijst moest ik hebben.

van weekend bestelling plaatsen:

1 SuperMicro Supermicro X10SDV-4C-TLN4F (Board with dual 10Gbit, dual Gbit and 8 core Xeon)
1 SuperMicro CSE-721TQ-250B (Case+PSU+Backplane)
1 SuperMicro MCP-310-00076-0B (Air Shroud)
1 SuperMicro CBL-0157L (SGPIO cable)
4 SuperMicro CBL-0473L (Short SATA cable)
2 SuperMicro CBL-0483L (Long SATA cable)
2 Samsung M393A4K40BB1-CRC (4x 32GB DDR4 2400MHz ECC)
4 Supermicro MCP-220-00043-0N ==> voor 2,5 SSD

zou ik nog een fan erbij nemen om nog stiller te maken of nog iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
JustSys schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:18:
[...]
4 Supermicro MCP-220-00043-0N ==> voor 2,5 SSD
[...]
Net even gekeken naar mijn trays, die zijn inderdaad nodig voor 2.5", ik was in de war met de trays van mijn oude QNAP. Je zou ook kunnen kiezen om 2 2.5" drives niet in de trays te stoppen, dan heb je nog twee slots voor 3.5" vrij.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 20-10-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
|sWORDs| schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Net even gekeken naar mijn trays, die zijn inderdaad nodig voor 2.5", ik was in de war met de trays van mijn oude QNAP. Je zou ook kunnen kiezen om 2 2.5" drives niet in de trays te stoppen, dan heb je nog twee slots voor 3.5" vrij.
Bedoeling is dat er enkel SSD's in gebruik zullen genomen en wat betreft backup/storage heb ik nog 3 synology's.(ds213+, ds216+ii en ds1815+)

Al weet ik nog niet wat ik ermee nog ga doen :) 1 zal een oude offsite syno vervangen

Heb ik nog een fan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
JustSys schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Bedoeling is dat er enkel SSD's in gebruik zullen genomen en wat betreft backup/storage heb ik nog 3 synology's.(ds213+, ds216+ii en ds1815+)

Al weet ik nog niet wat ik ermee nog ga doen :) 1 zal een oude offsite syno vervangen

Heb ik nog een fan nodig?
Ik heb geen extra fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:54
Dag heren,

Ik sta momenteel in dubio om mijn "oude" stroomhongerige R710 te vervangen door wat nieuws, maar zou toch ook graag jullie mening horen over mijn voorgestelde build.

Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen op het volgende:
1 Supermicro X10SDV-7TP4F (Xeon D)
1 Fractal Node
1 Corsair RM650i
1 Intel 750 400GB HHHL
1 Intel 960 Pro 1TB
1 16GB USB

Nu vraag ik me wel af of het qua performance beter is om gewoon ESXi te installeren met daarop direct de hosts.
Of;
1 ESX met 3-4 nested ESX's VCSA, FreeNAS? en VSAN. (en dus een vorm van shared NVMe storage) en is dat de jaarlijkse 200Euro VMUG waard? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 01:33
Ik zou zeker geen nested ESXi draaien, behalve voor studiedoeleinden. En dan nog zou ik alle andere VMs gewoon op de host laten draaien en niet in een nested ESXi. Dat kost alleen maar onnodig resources en performance. Als je zo graag vCenter wil draaien kan dat ook met 1 host, maar de nieuwe host-client in 6.5 is prima genoeg om thuis je VM's te beheren. Enige wat ik zelf soms nog wel eens mis is statistieken van ouder dan 1 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
Natrixz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:51:
Dag heren,

Ik sta momenteel in dubio om mijn "oude" stroomhongerige R710 te vervangen door wat nieuws, maar zou toch ook graag jullie mening horen over mijn voorgestelde build.

1 Fractal Node
1 Corsair RM650i
1 Intel 750 400GB HHHL
1 Intel 960 Pro 1TB
1 16GB USB

Nu vraag ik me wel af of het qua performance beter is om gewoon ESXi te installeren met daarop direct de hosts.
Of;
1 ESX met 3-4 nested ESX's VCSA, FreeNAS? en VSAN. (en dus een vorm van shared NVMe storage) en is dat de jaarlijkse 200Euro VMUG waard? :+
Waarom twee drives en USB als je geen VSAN cluster opzet?
En waarom een RM650i?
De rest van het systeem is eigenlijk gelijk aan mijn build, alleen Samsung 950 Pro 512GB -> 960 1TB en een andere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Natrixz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:51:
1 Fractal Node
1 Corsair RM650i
1 Intel 750 400GB HHHL
1 Intel 960 Pro 1TB
1 16GB USB
Zoals gezegd, is de voeding wat overkill. Ik heb een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M in mijn server (gallery: CH4OS - VMWare 2.0 open klikken) zitten die 8 SATA disks, 2 SSD's 32GB RAM een moederbord en CPU van stroom voorziet en dat gaat ook meer dan prima. Ik zie niet waarom je dan een 650W voeding nodig zou zijn. :) Ook niet als je de machine zou overclocken, dan is de RM550x ook meer dan voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CH4OS schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:39:
[...]
Zoals gezegd, is de voeding wat overkill. Ik heb een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M in mijn server (gallery: CH4OS - VMWare 2.0 open klikken) zitten die 8 SATA disks, 2 SSD's 32GB RAM een moederbord en CPU van stroom voorziet en dat gaat ook meer dan prima. Ik zie niet waarom je dan een 650W voeding nodig zou zijn. :) Ook niet als je de machine zou overclocken, dan is de RM550x ook meer dan voldoende.
Ik zou nog een heel stuk lager gaan, Supermicro stopt er een 250W voeding in, en dat is hier ruim voldoende voor hetzelfde bord, twee NVMe drives, twee SSD's en vier 7200RPM schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
|sWORDs| schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:35:
[...]

Waarom twee drives en USB als je geen VSAN cluster opzet?
En waarom een RM650i?
De rest van het systeem is eigenlijk gelijk aan mijn build, alleen Samsung 950 Pro 512GB -> 960 1TB en een andere behuizing.
RM650i gekozen vanwege de Goldrating en om nog wat ruimte over te houden voor het geval ik er nog extra disks in wil plaatsen, maar als ik er nu zo over nadenk dan is het inderdaad mogelijk een flink stuk lager te gaan zitten qua voeding.

Ik heb de twee drives en USB-disk in eerste instantie eigenlijk gekozen als voorselectie op VSAN. Echter het heeft weinig tot geen leerdoel, behalve dan dat ik het 1malig opzet :9
Als een VSAN met 3-4 Nested ESXI's alles behalve nut heeft dan kan ik de huidige disk selectie wellicht beter aanpassen naar wat anders :P

Vandaar ook de vraag ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Natrixz op 02-11-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Natrixz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:43:
[...]

RM650i gekozen vanwege de Goldrating en om nog wat ruimte over te houden voor het geval ik er nog extra disks in wil plaatsen.

Ik heb de twee drives en USB-disk in eerste instantie eigenlijk gekozen als voorselectie op VSAN. Echter het heeft weinig tot geen leerdoel, behalve dan dat ik het 1malig opzet :9
Als een VSAN met 3-4 Nested ESXI's alles behalve nut heeft dan kan ik de huidige disk selectie wellicht beter aanpassen naar wat anders :P

Vandaar ook de vraag ;)
Ik zou eerder naar een enkele 1.2TB Intel 750 kijken, als je die nog kunt krijgen. En met 250W kun je de hele onboard controller ook nog wel met schijven volhangen.
Als je VSAN wil doen dan zou ik VSAN in de nested layer doen, niet op een enkele host. Enige voordeel van VSAN zou dedupe en compression zijn, maar wel ten koste van een hoop performance.
Over nesting gesproken, het hoeft niet 'of' te zijn. Je kunt ook nesten en nog steeds zo veel mogelijk buiten de nested layer draaien, maar toch meerdere omgevingen hebben of met VSAN spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 02-11-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
|sWORDs| schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:43:
[...]

Ik zou eerder naar een enkele 1.2TB Intel 750 kijken, als je die nog kunt krijgen. En met 250W kun je de hele onboard controller ook nog wel met schijven volhangen.
Als je VSAN wil doen dan zou ik VSAN in de nested layer doen, niet op een enkele host. Enige voordeel van VSAN zou dedupe en compression zijn, maar wel ten koste van een hoop performance.
Over nesting gesproken, het hoeft niet 'of' te zijn. Je kunt ook nesten en nog steeds zo veel mogelijk buiten de nested layer draaien, maar toch meerdere omgevingen hebben of met VSAN spelen.
Pricewatch roept dat ze nog te koop zijn :+
Kortom, tenzij het een leerdoel heeft VSAN laten schieten en gewoon een enkele Intel 750 erin?

Heb inderdaad overwogen om zowel VSAN als buiten de nested layer te draaien, maar aangezien ik geen vExpert ben moet ik zelf de VMUG aanschaffen.
Als het dan eigenlijk alleen maar performance kost kan ik het denk ik beter bij een free ESXi licentie houden?
Vind het ook wat zonde om het dan op die manier in te richten puur omdat ik dat wil 8)7 :9

[ Voor 45% gewijzigd door Natrixz op 02-11-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Natrixz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:51:
[...]

Pricewatch roept dat ze nog te koop zijn :+
Kortom, tenzij het een leerdoel heeft VSAN laten schieten en gewoon een enkele Intel 750 erin?

Heb inderdaad overwogen om zowel VSAN als buiten de nested layer te draaien, maar aangezien ik geen vExpert ben moet ik zelf de VMUG aanschaffen.
Als het dan eigenlijk alleen maar performance kost kan ik het denk ik beter bij een free ESXi licentie houden?
Vind het ook wat zonde om het dan op die manier in te richten puur omdat ik dat wil 8)7 :9
Ik zou het doen en niet te lang wachten, ze zijn een half jaar EOL.

Edit: Misschien ook wel niet als ik de huidige prijzen zie.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 02-11-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
|sWORDs| schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:12:
[...]

Ik zou het doen en niet te lang wachten, ze zijn een half jaar EOL.

Edit: Misschien ook wel niet als ik de huidige prijzen zie.
Als ik zo even snel kijk dan is de 800GB prijstechnisch (prijs per GB) de beste keus :)
Thanks voor jullie hulp & advies btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Natrixz schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:17:
[...]

Als ik zo even snel kijk dan is de 800GB prijstechnisch (prijs per GB) de beste keus :)
Thanks voor jullie hulp & advies btw
Dat is de prijs die ik verwachte, 62 of 63 cent/GB. De 800GB is trouwens wel wat minder qua performance, misschien in het buitenland kijken?

https://www.ebay.com/itm/...20nm-MLC-NEW/382237717347 dan zit je aan 681,80 (met verzending en import) of te wel 57ct/GB.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 02-11-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
|sWORDs| schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:18:
[...]

Dat is de prijs die ik verwachte, 62 of 63 cent/GB. De 800GB is trouwens wel wat minder qua performance, misschien in het buitenland kijken?

https://www.ebay.com/itm/...20nm-MLC-NEW/382237717347 dan zit je aan 681,80 (met verzending en import) of te wel 57ct/GB.
Ah thanks!
Kijk, dat is geen verkeerde prijs!

Zometeen de order maar is bij elkaar klikken en bovenstaande Intel 750 importeren :)
Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Ik ben op zoek naar een ESXI servertje voor 2 a 3 Windows 10 machines. Een van de machines zal meerdere SQL databases draaien met een databasegrootte variërend van 5 - 10GB en met iets kleinere logfiles. Daarop wordt ontwikkeld met BI software (Qlik en PowerBI).

Intern geheugen van 16GB is vermoedelijk te klein verwacht ik. Vandaar de keuze voor 32gb.

Welke van de 2 is het meest geschikt. Of zijn er nog andere opties?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 69,97€ 69,97
1ASRock H270M-ITX/ac€ 113,-€ 113,-
1Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 8,95€ 8,95
1Crucial CT2K16G4DFD824A€ 289,-€ 289,-
1Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card€ 24,50€ 24,50
1Samsung SM961 512GB€ 230,50€ 230,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,92

of
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 164,95€ 164,95
1ASRock B250M Pro4€ 73,50€ 73,50
1G.Skill Fortis F4-2400C16D-32GFT€ 359,65€ 359,65
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 296,99€ 296,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,04

Dit board over het hoofd gezien. Bevat IPMI. Lijkt me voor beide opties een betere keuze.
pricewatch: Asus P10S-I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als jij de enige bent die uberhaupt iets met die hele machine doet, denk ik dat die G4560 prima is.
Waarom de Hyper M.2 converter? Er zit gewoon een M.2 slot op de ASRock?

Overigens zijn die SM961 (en de 951) OEM drives, daar krijg je geen Samsung Magician en/of firmware updates voor dacht ik. Die geven tegenwoordig best een aardige performance boost, dus ik zou gewoon voor de retail versies gaan (pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB. (scheelt nog eens geld ook)

Asus P10S-I is een prachtig bordje, maar eigenlijk alleen nuttig als je ECC gaat doen (dan valt de i5 af)
IPMI krijg je niet by default, moet je een losse module voor kopen.
https://www.asus.com/Comm...stations/P10S-I/overview/ (helemaal onderaan)
Complete remote server management
The optional IPMI 2.0-compliant ASMB8-iKVM module enables remote BIOS updates, backup and restore configurations, SNMP agent support (MIBs files), audit log, and BIOS post code. With out-of-band management ASMB8-iKVM provides round-the-clock remote monitoring and diagnosis even if the server operating system is down or offline, and all through a user-friendly web-based graphical interface that works with all major browsers. In addition, ASWM Enterprise software provides one-to-multiple centralized management including BIOS flash, software dispatch, task scheduler, remote control and power control, via colorful and informative graphical interface.
Dus hoewel je de NIC hebt, er op in kan loggen, kan je zonder die module het ding niet remote overnemen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Dank voor je terugkoppeling.

Mogelijk kunnen er 2 personen tegelijkertijd op werken. 3 machines:
1. W10 machine met SQl en BI software
2. W10 ook met SQL en een applicatie
3. W10 voor office en internet.

Is die G4560 dan voldoende?

IPMI is wel wenselijk. Daar ga ik een MBoard bijzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Deem007492 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 07:12:
Dank voor je terugkoppeling.

Mogelijk kunnen er 2 personen tegelijkertijd op werken. 3 machines:
1. W10 machine met SQl en BI software
2. W10 ook met SQL en een applicatie
3. W10 voor office en internet.

Is die G4560 dan voldoende?

IPMI is wel wenselijk. Daar ga ik een MBoard bijzoeken.
De i5 7400 zou voor mij afvallen. Een i3 8100 + z370 bord is goedkoper en sneller (4x3.6 vs 4x3.0-3.5) en zal een hogere restwaarde hebben.
IPMI is leuk, maar normaal gesproken gebruik je dit alleen bij initiële installatie en om IPMI te kunnen gebruiken ben je wel een stuk meer kwijt voor het bord en een vergelijkbare CPU.

Qua drive zou ik voor de Intel 750 proberen te gaan, met virtualisatie is dit echt een andere klasse dan de Samsungs. En mocht je toch naar een Samsung kijken, ga dan voor een 960 Pro.

[ Voor 38% gewijzigd door |sWORDs| op 04-11-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Op basis van de adviezen lijkt me dit juiste setup.
Twijfel nog tussen de intel en de samsung. (pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1ASRock Z370M Pro4€ 116,05€ 116,05
1Crucial CT2K16G4DFD824A€ 289,-€ 289,-
1be quiet! System Power B8 300W€ 34,-€ 34,-
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 296,99€ 296,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,99

[ Voor 94% gewijzigd door Deem007492 op 04-11-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
Wat een verschil zeg! Duidelijke winnaar.

Geen op- en aanmerkingen op de setup verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Deem007492 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:40:
Wat een verschil zeg! Duidelijke winnaar.

Geen op- en aanmerkingen op de setup verder?
Samsung is prima voor standaard desktop gebruik, maar de Intel is gewoon eigenlijk een datacenter drive (P3700). Als je met meerdere VMs of nog hogere queue depths aan de slag gaat loopt het verschil nog verder op (115K IOPS - > 175K IOPS verschil), de Intel is dan ruim 4x zo snel.
Ik ben een beetje huiverig met Asrock, die hebben soms wat BIOS problemen icm ESXi. Aangezien volgens mij nog niemand Z370 met ESXi getest heeft, zou ik als ik de gok moest nemen zoiets bestellen:

pricewatch: Gigabyte Z370-HD3

Of als het µATX moet zijn:
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H

Wel online, dan kun je altijd nog via WKOA terugsturen.

[ Voor 29% gewijzigd door |sWORDs| op 04-11-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
|sWORDs| schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:44:
[...]

Samsung is prima voor standaard desktop gebruik, maar de Intel is gewoon eigenlijk een datacenter drive (P3700). Als je met meerdere VMs of nog hogere queue depths aan de slag gaat loopt het verschil nog verder op (115K IOPS - > 175K IOPS verschil), de Intel is dan ruim 4x zo snel.
Ik ben een beetje huiverig met Asrock, die hebben soms wat BIOS problemen icm ESXi. Aangezien volgens mij nog niemand Z370 met ESXi getest heeft, zou ik als ik de gok moest nemen zoiets bestellen:

pricewatch: Gigabyte Z370-HD3

Of als het µATX moet zijn:
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H

Wel online, dan kun je altijd nog via WKOA terugsturen.
Oh, ik heb geen zin en tijd om te experimenteren. Eigenlijk moet het meteen werken, omdat er haast bij is. Met die Gigabytes is het dus ook nog geen bewezen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Deem007492 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:20:
[...]

Oh, ik heb geen zin en tijd om te experimenteren. Eigenlijk moet het meteen werken, omdat er haast bij is. Met die Gigabytes is het dus ook nog geen bewezen oplossing?
Nee, maar eigenlijk is alles nog gelijk aan Skylake en verwacht ik dus geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die benchmark is wel een klein beetje biased. Dat is na 21-30 minuten vol gebruik. De Intel is zeker beter bij continu belasting, maar voor piekerige belasting is de EVO net zo snel.

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=26781
Deze laat bijvoorbeeld een heel ander beeld zien.

Je gaat het verschil dus alleen maar merken als je ofwel iets van batchverwerking doet die meer dan 30 minuten lang, je complete SSD lam legt, of je hebt continue een belasting met VM's die meer IO's kunnen doen, dan het achterliggende MLC NAND van de 960 EVO voor meer dan 30 minuten.

Dat lukt de meeste mensen niet met maar 3 simpele test VM's ;)

In de praktijk ga je het dus denk ik niet merken. Dan zou ik die 70 euro in mijn zak steken, en 100GB extra leuker vinden.

Maar dat is mijn mening.

[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 04-11-2017 20:49 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:20:
Die benchmark is wel een klein beetje biased. Dat is na 21-30 minuten vol gebruik. De Intel is zeker beter bij continu belasting, maar voor piekerige belasting is de EVO net zo snel.

[afbeelding]
Deze laat bijvoorbeeld een heel ander beeld zien.

Je gaat het verschil dus alleen maar merken als je ofwel iets van batchverwerking doet die meer dan 30 minuten lang, je complete SSD lam legt, of je hebt continue een belasting met VM's die meer IO's kunnen doen, dan het achterliggende MLC NAND van de 960 EVO voor meer dan 30 minuten.

Dat lukt de meeste mensen niet met maar 3 simpele test VM's ;)

In de praktijk ga je het dus denk ik niet merken. Dan zou ik die 70 euro in mijn zak steken, en 100GB extra leuker vinden.

Maar dat is mijn mening.
Alleen is het na drie minuten al uit met de pret en niet na 30.

Pagina: 1 ... 10 ... 24 Laatste