Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wouser schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:56:
Wauw, thanks for deze tip! Hoezo kan de plex vm niet gebruikmaken van de GPU van de processor? Een plex pass heb ik dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?
De GPU is weer een ander stukje hardware, standaard gebruik je een gevirtualiseerde software GPU van VMware (aangezien we het hier hebben over vSphere). Om hardware acceleratie te krijgen dient de vm deze direct te kunnen aanspreken en dus drivers ervoor te kunnen laden. dan spreken we over pass-through. (Je zou kunnen Googlen met deze keywords, pass-through + Intel integrated graphics of dit gaat werken, maar weet niet of het stabiel gaat werken)

Mogelijk, als die intel gpu in pass-through te zetten is, zou je dus ook kunnen kiezen om een extra GPU te plaatsen voor ESX, een 10 euro kaartje en dan de Intel GPU te koppelen aan de VM van Plex. (Of andersom, een iets mindere cpu met graphics en een additionele duurdere GPU voor transcoding, alleen ik lees dat alleen Intel GPU wordt ondersteund en die zitten volgens mij alleen maar op de CPU.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Ik ben ook bezig om een ESXI server op te zetten. Mijn kennis is nog vrij beperkt dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen met een aantal vragen:
In eerste instantie wil ik deze gaan gebruiken om 2 VM's aan te maken.
  • Een Nas op basis van een linux distro (waarschijnlijk OMV of Ubuntu)
  • Een webservertje
Ik had gelezen dat ESXI het beste op een usb stick te installeren was en ik heb een klein SSDtje om de VM's op te zetten. Verder was ik van plan om 3 of 4 WD reds te kopen om de data op kwijt te kunnen. Ik vroeg me alleen nog af hoe ik deze het beste kan configureren.

Ik ben namelijk van plan om op de webserver ook owncloud te zetten, dat zou dus betekenen dat de beide VM's toegang tot de dataschijven nodig hebben. Als ik het goed heb begrepen heb ik daarvoor 2 opties:
  1. Ik zet de harde schijven via de Bios in RAID 5 en maak daarop 2 datastores aan voor de beide VM's.
  2. Ik pass de schijven direct door naar de NAS en maak daar een software RAID. Via NFS krijgt de webserver dan toegang tot de opslag van de NAS.
Ik neig wel erg naar optie 1 maar heb verschillende dingen gelezen en ben benieuwd wat hier gezien wordt als "best practice". Wat voor mij erg belangrijk is is dat het geheel wel aardig blijft performen maar voornamelijk ook zuinig is. Ik wil het als een thuis NAS gebruiken dus af en toe iets kijken of afspelen maar hij staat waarschijnlijk 90% van de tijd niets te doen. Het is dus wel belangrijk dat de schijven wel uit gaan als er niets te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 19:16
@ThaNetRunner Dank voor je reply! Maar; als ik me niet vergis is het niet meer nodig om een grafische kaart te hebben nadat esxi geinstalleerd is en je het vanaf je je computer benaderd? Alle andere VMS hebben, voor zover ik weet, geen grafische chip nodig?

Veel dank voor alle replys hierover, zou naar zijn hier pas achteraf achter te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Ivolve schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:19:
Ik ben ook bezig om een ESXI server op te zetten. Mijn kennis is nog vrij beperkt dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen met een aantal vragen:
In eerste instantie wil ik deze gaan gebruiken om 2 VM's aan te maken.
  • Een Nas op basis van een linux distro (waarschijnlijk OMV of Ubuntu)
  • Een webservertje
Ik had gelezen dat ESXI het beste op een usb stick te installeren was en ik heb een klein SSDtje om de VM's op te zetten. Verder was ik van plan om 3 of 4 WD reds te kopen om de data op kwijt te kunnen. Ik vroeg me alleen nog af hoe ik deze het beste kan configureren.

Ik ben namelijk van plan om op de webserver ook owncloud te zetten, dat zou dus betekenen dat de beide VM's toegang tot de dataschijven nodig hebben. Als ik het goed heb begrepen heb ik daarvoor 2 opties:
  1. Ik zet de harde schijven via de Bios in RAID 5 en maak daarop 2 datastores aan voor de beide VM's.
  2. Ik pass de schijven direct door naar de NAS en maak daar een software RAID. Via NFS krijgt de webserver dan toegang tot de opslag van de NAS.
Ik neig wel erg naar optie 1 maar heb verschillende dingen gelezen en ben benieuwd wat hier gezien wordt als "best practice". Wat voor mij erg belangrijk is is dat het geheel wel aardig blijft performen maar voornamelijk ook zuinig is. Ik wil het als een thuis NAS gebruiken dus af en toe iets kijken of afspelen maar hij staat waarschijnlijk 90% van de tijd niets te doen. Het is dus wel belangrijk dat de schijven wel uit gaan als er niets te doen is.
ik zou een door esxi ondersteunde sata controller kopen en die dan gebruiken voor de datastore van esxi. Dan kun je de controller op je mobo in passthrough zetten naar je nas. Dan kan je nas software de hd's namelijk rechtstreeks benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
En wat is het voordeel dan exact als mijn NAS software de hd's direct kan benaderen tov een hardware RAID door de mobo SATA controller?
Ik las juist ook dat veel mensen gewoon een RAID gebruiken en daar zelfs ook de VM's op zetten. Ik was al aan het twijfelen of de SSD om de VM's op te zetten wel toegevoegde waarde zou hebben...

[ Voor 42% gewijzigd door Ivolve op 30-07-2017 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00
wouser schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:56:
Wauw, thanks for deze tip! Hoezo kan de plex vm niet gebruikmaken van de GPU van de processor? Een plex pass heb ik dus dat zou geen probleem moeten zijn dan toch?
Met jouw bord (C236+Aspeed) en CPU (xxx5) kun je de GPU doorgeven, maar gaat het om plex server met transcoding of een client (+HDMI out)?

Niemand heeft HDMI out met Intel getest voor zover ik weet.
Management van de VM is ook lastig, veel display protocollen (o.a. vSphere KMS) hebben problemen, maar RDP, VNC of SSH werkt wel.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:10:
En wat is het voordeel dan exact als mijn NAS software de hd's direct kan benaderen tov een hardware RAID door de mobo SATA controller?
Ik las juist ook dat veel mensen gewoon een RAID gebruiken en daar zelfs ook de VM's op zetten. Ik was al aan het twijfelen of de SSD om de VM's op te zetten wel toegevoegde waarde zou hebben...
BIOS RAID=Software RAID en werkt niet met ESXi. Als het wel zou kunnen (echte hardware RAID onboard of losse kaart met HW XOR) dan heb je ook nog eens de extra storage virtualisatie en een extra file system.

Alleen de duurdere (300+?) kaarten zijn volledig HW RAID (een redelijk goede indicatie is BBU en cache mogelijkheid) de rest draait gedeeltelijk of volledig op de CPU, net als alles in chipsets.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 30-07-2017 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
|sWORDs| schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:34:
[...]

BIOS RAID=Software RAID en werkt niet met ESXi. Als het wel zou kunnen (echte hardware RAID onboard of losse kaart met HW XOR) dan heb je ook nog eens de extra storage virtualisatie en een extra file system.

Alleen de duurdere (300+?) kaarten zijn volledig HW RAID (een redelijk goede indicatie is BBU en cache mogelijkheid) de rest draait gedeeltelijk of volledig op de CPU, net als alles in chipsets.
Wat zou je me dan aanraden om mijn doel te bereiken van 2 VM's met toegang tot 1 RAID array? Er vanuit gaande dat ik nu geen 300 euro aan een HW RAID card wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:25:
[...]

Wat zou je me dan aanraden om mijn doel te bereiken van 2 VM's met toegang tot 1 RAID array? Er vanuit gaande dat ik nu geen 300 euro aan een HW RAID card wil uitgeven.
Ik zou geen RAID1 gebruiken, maar voor backup zorgen. Zelfs de gedeeltelijke hardware based controllers zijn niet ideaal met lage queuedepths (25) in non HBA mode. Backup zorgt ook voor een veel grotere bescherming dan RAID.

Ik gebruik NVMe drives voor VM storage en doe een passthrough van de Intel controllers met HD's naar NAS VM's, de grootste heeft 4x4TB in RAID5. Daar gaat de backup heen en mijn media. Een ander voordeel is de snelheid en queuedepth van goede NVMe drives:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/vdvnndi3z/Schermafbeelding_2017-07-31_om_10.26.05.png

NVMe heeft nauwelijks zin voor desktops, maar voor virtualisatie waar er meer taken tegelijk draaien is het heel ander verhaal en qua kosten voor een RAID controller + 2 SSD's in RAID1 is een enkele Intel 750 of Samsung 960 Pro zeker goedkoper.

[ Voor 51% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Excuus ik bedoelde niet RAID1 maar ik bedoelde dat ik één RAID5 van 4x3 of 3x4 TB op wilde zetten. Ik wil deze opslag capaciteit echter wel beschikbaar hebben binnen 2 VM's.

Maar als ik je dus goed begrijp, zou jij aanraden om 1 NVMe schijf te kopen om daar de VM's op te draaien. Daarmee zou mijn SATA controller vrij komen voor direct pass through naar een NAS VM. Binnen die VM kan ik een RAID5 opzetten en via NFS beschikbaar maken voor andere VM's en ESXI voor back ups?
Heb ik daarmee dan ook alle functies (zoals smart monitoring etc) van de SATA controller/schijf beschikbaar binnen de VM?

Verder als ik in de webgui van ESXI kijk zie ik dat de SATA controller niet beschikbaar is voor pass through. Weet jij of dit wel via een andere weg mogelijk is met een normaal consumentenmobo met een H170 chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:00:
Excuus ik bedoelde niet RAID1 maar ik bedoelde dat ik één RAID5 van 4x3 of 3x4 TB op wilde zetten. Ik wil deze opslag capaciteit echter wel beschikbaar hebben binnen 2 VM's.

Maar als ik je dus goed begrijp, zou jij aanraden om 1 NVMe schijf te kopen om daar de VM's op te draaien. Daarmee zou mijn SATA controller vrij komen voor direct pass through naar een NAS VM. Binnen die VM kan ik een RAID5 opzetten en via NFS beschikbaar maken voor andere VM's en ESXI voor back ups?
Heb ik daarmee dan ook alle functies (zoals smart monitoring etc) van de SATA controller/schijf beschikbaar binnen de VM?
Exact en ja de VM heeft dan ook toegang tot SMART.
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:00:

Verder als ik in de webgui van ESXI kijk zie ik dat de SATA controller niet beschikbaar is voor pass through. Weet jij of dit wel via een andere weg mogelijk is met een normaal consumentenmobo met een H170 chipset?
Het makkelijkst is met mijn VIB en anders kun je het met de hand doen. (Maar je mag de controller dan natuurlijk niet voor boot of datastores gebruiken!)
|sWORDs| schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:34:

Of nog gemakkelijker maak een custom iso met mijn intel-passtrough.vib of installeer de VIB los vanaf een datastore:
code:
1
esxcli software vib install -v /vmfs/volumes/myDatastore/VIB/intel-passthrough-1.0.0-01.x86_64.vib --no-sig-check --force

[...]
|sWORDs| schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:29:

Guides

Passthrough van Intel AHCI Controller:
  1. Login op de ssh console:

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10

esxcli storage core adapter list
    HBA Name  Driver      Link State  UID           Capabilities  Description                                                                     
    --------  ----------  ----------  ------------  ------------  --------------------------------------------------------------------------------
    vmhba0    ahci        link-n/a    sata.vmhba0                 (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba2    nvme        link-n/a    pscsi.vmhba2                (0000:02:00.0) Samsung Electronics Co Ltd <class> Non-Volatile memory controller
    vmhba3    intel-nvme  link-n/a    pscsi.vmhba3                (0000:82:00.0) Intel Corporation NVM-Express PCIe SSD                           
    vmhba4    intel-nvme  link-n/a    pscsi.vmhba4                (0000:81:00.0) Intel Corporation NVM-Express PCIe SSD                           
    vmhba32   ahci        link-n/a    sata.vmhba32                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba33   ahci        link-n/a    sata.vmhba33                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller                      
    vmhba34   ahci        link-n/a    sata.vmhba34                (0000:00:11.4) Intel Corporation Wellsburg AHCI Controller

Hier zie je de poorten van de Intel en de PCI ID (0000:00:11.4), dit zijn er normaal twee (bij X?9/C6??, andere chipsets één), maar ik heb de 6 poorts al doorgegeven.
  2. code:
    1
    2

lspci -n |grep 0000:00:11.4
    0000:00:11.4 Class 0106: 8086:8d62 [vmhba0]

Hier zie je jouw PID (8d62)
  3. Dan zet je die onderin /etc/vmware/passthru.map.
    code:
    1

8086  [PID]  d3d0     false

Hele file bij mij:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27

# passthrough attributes for devices                                                                                                                                                                         
    # file format: vendor-id device-id resetMethod fptShareable                                                                                                                                                  
    # vendor/device id: xxxx (in hex) (ffff can be used for wildchar match)                                                                                                                                      
    # reset methods: flr, d3d0, link, bridge, default                                                                                                                                                            
    # fptShareable: true/default, false                                                                                                                                                                          

# Intel 82598 10Gig cards can be reset with d3d0                                                                                                                                                             
    8086  10b6  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c6  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c7  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10c8  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    8086  10dd  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    # Broadcom 57710/57711/57712 10Gig cards are not shareable                                                                                                                                                   
    14e4  164e  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  164f  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  1650  default  false                                                                                                                                                                                   
    14e4  1662  link     false                                                                                                                                                                                   
    # Qlogic 8Gb FC card can not be shared                                                                                                                                                                       
    1077  2532  default  false                                                                                                                                                                                   
    # LSILogic 1068 based SAS controllers                                                                                                                                                                        
    1000  0056  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    1000  0058  d3d0     default                                                                                                                                                                                 
    # NVIDIA                                                                                                                                                                                                     
    10de  ffff  bridge   false                                                                                                                                                                                   
    # Intel Wellsburg AHCI                                                                                                                                                                                       
    8086  8d62  d3d0     false                                                                                                                                                                                   
    8086  8d02  d3d0     false
  4. En reboot, daarna kun je hem gewoon in passthrough zetten (indien er geen datastore op in gebruik is/het jouw bootdevice bevat):
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sUogKr8PH1zpEnKd90CfimAt/full.png
  5. Nog een reboot en je kunt m doorgeven aan een VM en niet vergeten om op die VM reserve all memory te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FEmlT03ziteQuNPBx632KGHG/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fj5qwbLw3ALKP4IywFQ0i45B/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sxqyDXwfjaAFm4uyqF9sakQx/full.png
[...]

[ Voor 76% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Het makkelijkst is met mijn VIB en anders kun je het met de hand doen. (Maar je mag de controller dan natuurlijk niet voor boot of datastores gebruiken!)
Juist, ik ben nog redelijk noob op het gebied van ESXI maar zou daar denk ik wel uit moeten komen. Ga proberen om handmatig via de guide de controller op pass through te zetten. Vervolgens zet ik tijdelijk op een 2e usb stick een VM en kijk of het werkt. Indien dat het geval is koop ik een NVMe drive en ga ik het definitieve systeem opzetten.

Ik zag in de pricewatch dat de intel 600p de goedkoopste NVMe drive is.
pricewatch: Intel 600p 128GB
Voor 2 euro meer heb je een 6000 pro
pricewatch: Intel Pro 6000p 128GB

Enig idee wat het verschil is en of 1 van deze beide aan te bevelen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
De Pro doet encryptie, de 600 niet dacht ik.
Qua performance beide geen hoogvliegers, maar prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:43:
[...]

Zoals FireDrunk al aangeeft is het verschil encryptie, met daarbij "Intel Remote Secure Erase" Zie http://ark.intel.com/compare/94915,94917 en dan onderaan.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:43:
[...]

Juist, ik ben nog redelijk noob op het gebied van ESXI maar zou daar denk ik wel uit moeten komen. Ga proberen om handmatig via de guide de controller op pass through te zetten. Vervolgens zet ik tijdelijk op een 2e usb stick een VM en kijk of het werkt. Indien dat het geval is koop ik een NVMe drive en ga ik het definitieve systeem opzetten.

USB voor VM's (als datastore) gebruiken is niet heel makkelijk en meestal ook erg langzaam (de meeste sticks hebben geen UASP en een queuedepth van 1!).

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/xjnqy2w33/Schermafbeelding_2017-07-31_om_12.28.31.png

Je kunt het testen ook overslaan, er zijn ruim voldoende mensen die het zo doen met soortgelijke hardware.

Qua NVMe drives zou ik een Samsung 960 Pro of Intel 750 :9 aanraden, maar dan heb je het dus wel over 300 euro plus voor 400 of 512GB (geen kleinere drives beschikbaar). Als dat geen optie is een Samsung 960 EVO (5 tientjes duurder, maar wel twee keer zo groot en wat betere performance).

Of een bod van 250 op V&A aangeboden: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB misschien een idee?

Of: https://www.marktplaats.n...b-ssd-ssdpedmw400g4x.html

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
|sWORDs| schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:23:
[...]

USB voor VM's (als datastore) gebruiken is niet heel makkelijk en meestal ook erg langzaam (de meeste sticks hebben geen UASP en een queuedepth van 1!).

[afbeelding]

Je kunt het testen ook overslaan, er zijn ruim voldoende mensen die het zo doen met soortgelijke hardware.

Qua NVMe drives zou ik een Samsung 960 Pro of Intel 750 :9 aanraden, maar dan heb je het dus wel over 300 euro plus voor 400 of 512GB (geen kleinere drives beschikbaar). Als dat geen optie is een Samsung 960 EVO (5 tientjes duurder, maar wel twee keer zo groot en wat betere performance).

Of een bod van 250 op V&A aangeboden: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB misschien een idee?

Of: https://www.marktplaats.n...b-ssd-ssdpedmw400g4x.html
Hmmm ja de kosten zijn hier dus wel een issue. Zeker gezien ik de dataschijven (WD Red 4x 3 TB) ook nog moet kopen. Het is ook een hobby projectje en heb ook geen super performance nodig.

De EVO is wel een optie, twijfel nog tussen deze
V&A aangeboden: Samsung 960 EVO 250GB NVMe
en deze:
V&A aangeboden: Omni's Notabele NVME SSD's: Tsaar Toshiba XG3 M.2 256GB
Of helemaal cheapo:
V&A aangeboden: Samsung SM951 (NVMe) 128GB

[ Voor 11% gewijzigd door Ivolve op 31-07-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:48:
[...]

Hmmm ja de kosten zijn hier dus wel een issue. Zeker gezien ik de dataschijven (WD Red 4x 3 TB) ook nog moet kopen. Het is ook een hobby projectje en heb ook geen super performance nodig.

De EVO is wel een optie, twijfel nog tussen deze
V&A aangeboden: Samsung 960 EVO 250GB NVMe
en deze:
V&A aangeboden: Omni's Notabele NVME SSD's: Tsaar Toshiba XG3 M.2 256GB
Of helemaal cheapo:
V&A aangeboden: Samsung SM951 (NVMe) 128GB
De EVO is dan de veiligste keuze, die wordt door meer mensen met ESXi gebruikt, minder kans op firmware problemen. De XG3 is wel gemakkelijker onder ESXi te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

Stel ik wil gewoon een snelle Esxi server hebben.. met genoeg geheugen voor de VM's
Ik heb meestal zo'n 8 a 10 vm's draaien met elk een specifieke taak waarbij meestal 1 tot 8GB geheugen voldoende is (1 machine heeft het druk, de rest is simpele data zoals librenms, html servertje, seedservertje etc..

gezien mijn huidige server heb ik genoeg aan 500GB aan opslag voor VM's
ik heb daarnaast nog 3 NASsen die ik via NFS als storage aan kan bieden aan Esxi

Dus in principe geen HDD's nodig in de Esxi server als je bijv. een Intel Pro 750 erin hangt .
wat is dan het te aanbevelen bordje /kast met processor ?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:28:
Stel ik wil gewoon een snelle Esxi server hebben.. met genoeg geheugen voor de VM's
Ik heb meestal zo'n 8 a 10 vm's draaien met elk een specifieke taak waarbij meestal 1 tot 8GB geheugen voldoende is (1 machine heeft het druk, de rest is simpele data zoals librenms, html servertje, seedservertje etc..

gezien mijn huidige server heb ik genoeg aan 500GB aan opslag voor VM's
ik heb daarnaast nog 3 NASsen die ik via NFS als storage aan kan bieden aan Esxi

Dus in principe geen HDD's nodig in de Esxi server als je bijv. een Intel Pro 750 erin hangt .
wat is dan het te aanbevelen bordje /kast met processor ?
Ik snap je niet helemaal, ik neem aan dat je een Intel 750 (400GB?) als VM en IO heavy storage wilt gebruiken en de NAS-sen voor extra disks voor storage (capaciteit) heavy VM's?

Je moet zelf even de VM's qua geheugen bij elkaar optellen en er 2GB voor ESXi bij tellen. Qua CPU zou iets als een i7 7700 of E3 1230v6 prima moeten werken voor wat je beschrijft.

Persoonlijk gebruik ik geen NFS en disks naar de VM's, maar gewoon direct SMB naar de NAS. Voor de backups gebruik ik NFS (makkelijker dan iSCSI omdat je ook gewoon bij de data kan).

Of zoiets:

pricewatch: Fujitsu D3417-B
pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
|sWORDs| schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:59:
[...]

De EVO is dan de veiligste keuze, die wordt door meer mensen met ESXi gebruikt, minder kans op firmware problemen. De XG3 is wel gemakkelijker onder ESXi te updaten.
Thanks, dan ga ik voor de EVO. Kan je hopelijk snel een update geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:49:
[...]

Ik snap je niet helemaal, ik neem aan dat je een Intel 750 (400GB?) als VM en IO heavy storage wilt gebruiken en de NAS-sen voor extra disks voor storage (capaciteit) heavy VM's?

Je moet zelf even de VM's qua geheugen bij elkaar optellen en er 2GB voor ESXi bij tellen. Qua CPU zou iets als een i7 7700 of E3 1230v6 prima moeten werken voor wat je beschrijft.

Persoonlijk gebruik ik geen NFS en disks naar de VM's, maar gewoon direct SMB naar de NAS. Voor de backups gebruik ik NFS (makkelijker dan iSCSI omdat je ook gewoon bij de data kan).

Of zoiets:

pricewatch: Fujitsu D3417-B
pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed
ja, mijn 3TB muziek krijg ik via NFS beschikbaar naar een VM, doe ik niet via een SMB, vind ik onder linux wat lastiger te configgen (tsja.. blijft iets simpels in /etc/fstab, maar goed) dan NFS ..

Backups heb ik ook NFS maar daar gebruik ik een tool voor die momenteel onder mijn desktop windows draait.

Waarom gebruik je SMB naar nas en niet NFS? ivm user rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:52:
[...]

Waarom gebruik je SMB naar nas en niet NFS? ivm user rechten?
80% Windows VM's.

[ Voor 44% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
|sWORDs| schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Met jouw bord (C236+Aspeed) en CPU (xxx5) kun je de GPU doorgeven, maar gaat het om plex server met transcoding of een client (+HDMI out)?

Niemand heeft HDMI out met Intel getest voor zover ik weet.
Management van de VM is ook lastig, veel display protocollen (o.a. vSphere KMS) hebben problemen, maar RDP, VNC of SSH werkt wel.
Dank voor je reply!

Dan zou dat denk ik, als ik het goed begrijp, voor mijn doeleinden moeten werken. Alle andere VM's beheer ik via SSH/SCP. De enige waarover ik twijfel is FreeNAS; deze beheer je natuurlijk vanuit een webgui; werkt deze wel zonder de grafische chip?

wat betreft de plex gaat het om de server die evt moet transcoden naar mobiele devices/externe apparaten. Hij dient louter als server en niet als client.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
wouser schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:24:
[...]

Dank voor je reply!

Dan zou dat denk ik, als ik het goed begrijp, voor mijn doeleinden moeten werken. Alle andere VM's beheer ik via SSH/SCP. De enige waarover ik twijfel is FreeNAS; deze beheer je natuurlijk vanuit een webgui; werkt deze wel zonder de grafische chip?

wat betreft de plex gaat het om de server die evt moet transcoden naar mobiele devices/externe apparaten. Hij dient louter als server en niet als client.
De GPU gaat maar naar één VM, de rest werkt dan gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
@|sWORDs| Wederom dank!

Is er iets te zeggen over de workload van transcoden van 4K HDR content wanneer de GPU dit hardware matig ondersteund? Gaat de XEON dat dan trekken of is dan alsnog de load te heavy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
wouser schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:12:
@|sWORDs| Wederom dank!

Is er iets te zeggen over de workload van transcoden van 4K HDR content wanneer de GPU dit hardware matig ondersteund? Gaat de XEON dat dan trekken of is dan alsnog de load te heavy?
Geen idee, ik transcode niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
@|sWORDs| Dan ben ik oprecht benieuwd naar hoe jij het op je TV afspeelt? Wellicht dat ik daar wat van kan leren :) En werkt dat dan ook met externe SRT files?

Als ik het goed begrijp heeft de PLEX een passmark score van 4000 nodig voor 4K als er geen hardware transcoding is; Zijn er gegevens over de score die nodig is indien er hardware ondersteuning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
wouser schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:50:
@|sWORDs| Dan ben ik oprecht benieuwd naar hoe jij het op je TV afspeelt? Wellicht dat ik daar wat van kan leren :) En werkt dat dan ook met externe SRT files?

Als ik het goed begrijp heeft de PLEX een passmark score van 4000 nodig voor 4K als er geen hardware transcoding is; Zijn er gegevens over de score die nodig is indien er hardware ondersteuning is?
4K HDR iso op NAS (Synology VM) met SMB -> nVidia Shield TV met Kodi -> Denon 7200WA -> LG B6 OLED

Werkt met alles wat ik er tegen aan gooi behalve Netflix Dolby Vision (HDR wel maar mijn Denon kan niet overweg met Dolby Vision, Denon x3xx wel, geen idee of de Shield het wel kan). Maar dat gaat dan weer prima met Netflix op de TV en audio via ARC, mocht Netflix ooit Atmos sturen weer niet, maar de 7 series OLED kan dat wel via ARC.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 02-08-2017 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Never nooit niet een systeem bij elkaar gezocht .. maar hier een poging..

prijs toch nog iets te duur .. maar goed het lijkt zo op deze manier toch een snelle ESXI server te kunnen worden..

kan iemand bevestigen of dit kan of dat ik echt de verkeerde componenten bij elkaar heb gevonden ;) (Bijv. verkeerde memory bij het board en processor etc.. ) of voeding bij de behuizing en behuizing bij het board.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Thermaltake Core V21€ 65,25€ 65,25
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8K2/32I€ 329,95€ 329,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 340,19€ 340,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.273,57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:35:
Never nooit niet een systeem bij elkaar gezocht .. maar hier een poging..

prijs toch nog iets te duur .. maar goed het lijkt zo op deze manier toch een snelle ESXI server te kunnen worden..

kan iemand bevestigen of dit kan of dat ik echt de verkeerde componenten bij elkaar heb gevonden ;) (Bijv. verkeerde memory bij het board en processor etc.. ) of voeding bij de behuizing en behuizing bij het board.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Thermaltake Core V21€ 65,25€ 65,25
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 340,19€ 340,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.273,57
Ik zie zo geen dingen die niet met elkaar werken of passen. Als je de GPU door wil kunnen geven dan mis je een extra GPU (of console vrijgeven bij 6.5 nog lukt weet ik niet).

Wel echt een super mooi systeem, dat bord is ideaal (alleen een IPMI met Aspeed of 10Gbit zou er nog bij kunnen), bovenste PCIe x16 slot is x4, de onderste x16. Daardoor kun je dus ook een externe GPU + Intel 750 gebruiken. Ook Externe GPU, Intel 750 en 10Gbit is mogelijk, met een M.2 naar U.2 converter en een U.2 750, 10Gbit (bijv X550 T2) in bovenste slot en GPU in onderste x16 slot.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 02-08-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:13:
[...]

Ik zie zo geen dingen die niet met elkaar werken of passen. Als je de GPU door wil kunnen geven dan mis je een extra GPU (of console vrijgeven bij 6.5 nog lukt weet ik niet).

Wel echt een super mooi systeem, dat bord is ideaal (alleen een IPMI met Aspeed of 10Gbit zou er nog bij kunnen), bovenste PCIe x16 slot is x4, de onderste x16. Daardoor kun je dus ook een externe GPU + Intel 750 gebruiken.
even de vraag waarom zou ik een GPU door willen geven? De enige wens die ik zou willen hebben is om er een windows VM (gewoon een windows 10 installatie die ik dan bijv. met remote desktop kan benaderen) die met SMB data kan gaan pompen tussen de nasjes. dat gaat nu vaak via een notebook draadloos en dan heb je een drama performance ..
ik doe niet aan plexen en wat al meer van die ongein ;) dit bakje moet gewoon op zolder staan. De rest is allemaal linux VM's (Waarbij ik dan hoop dat ik de VM's van de oude bak naar de nieuwe bak kan migreren ;_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

even de vraag waarom zou ik een GPU door willen geven? De enige wens die ik zou willen hebben is om er een windows VM (gewoon een windows 10 installatie) die met SMB data kan gaan pompen tussen de nasjes. dat gaat nu vaak via een notebook draadloos en dan heb je een drama performance ..
ik doe niet aan plexen en wat al meer van die ongein ;) dit bakje moet gewoon op zolder staan. De rest is allemaal linux VM's (Waarbij ik dan hoop dat ik de VM's van de oude bak naar de nieuwe bak kan migreren ;_)
Dan heb je het helemaal niet nodig, maar ik wilde het voor het geval dat wel even noemen. :)

Zelf doe ik geen transcoding en gebruik ik alleen een gedeelde GPU (nVidia m60 met vGPU) voor de desktop VMs.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 02-08-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Dan heb je het helemaal niet nodig, maar ik wilde het voor het geval dat wel even noemen. :)

Zelf doe ik geen transcoding en gebruik ik alleen een gedeelde GPU (nVidia m60 met vGPU) voor de desktop VMs.
heel goed, ;-)
mis ik nu geen fan op de CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:23:
[...]

heel goed, ;-)
mis ik nu geen fan op de CPU ?
Geen idee, dat wisselt per serie. Ik heb meerdere boxed Xeon's met koeler gekregen en meerdere (E3 L v3) zonder.
product: Intel Xeon E3-1245 v6 review:
Geleverd in standaard Intel verpakking met koeler en Xeon sticker
Met koeler dus.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 02-08-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-07 19:40
Even wat snelle raad zoeken bij de experts hier.

Zojuist allle VMs unresponsive.
Inloggen in vCenter gaat niet meer.
Als ik inlog op de ESXi zelf zie ik dat de VMs inaccessible zijn, ik krijg ook mijn Samsung 850 PRO nergens meer te zien.

Heeft die juist de geest gegeven? :'(

Klein stukje van de log

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
2017-08-03T13:00:46.912Z cpu6:33055)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x2a (0x43b5cff4d500, 217913) to dev "t10.ATA_____ST500DM0022D1BD142___________________________________Z6ELZN4A" on path "vmhba38:C0:T0:L0" Failed: H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense$
2017-08-03T13:00:46.912Z cpu6:33055)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5cff4d500) 0x2a, CmdSN 0x80000028 from world 217913 to dev "t10.ATA_____ST500DM0022D1BD142___________________________________Z6ELZN4A" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x$
2017-08-03T13:00:47.039Z cpu2:32834)HBX: 283: 'Data': HB at offset 4034560 - Reclaimed heartbeat [Timeout]:
2017-08-03T13:00:47.039Z cpu2:32834)  [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 453 stampUS 248254024541 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 347000> drv 14.61 lockImpl 3]
2017-08-03T13:00:48.022Z cpu18:36314)VSCSI: 2590: handle 8583(vscsi0:0):Reset request on FSS handle 10816507 (3 outstanding commands) from (vmm0:Skylon)
2017-08-03T13:00:48.022Z cpu6:32993)VSCSI: 2868: handle 8583(vscsi0:0):Reset [Retries: 0/0] from (vmm0:Skylon)
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<3>ata5: COMRESET failed (errno=-16)
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<3>ata5: reset failed, giving up
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<4>ata5.00: disabled
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<6>ata5: EH complete
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu13:219460)<6>ata5: ahci_port_reset: SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu13:219460)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5d0653440), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3253: last error status from device t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ repeated 1 times
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x28 (0x43b5d03e4d00, 35725) to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" on path "vmhba1:C0:T0:L0" Failed: H:0x1 D:0x0 P:0x0 Possible sens$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)WARNING: NMP: nmp_DeviceRetryCommand:133: Device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____": awaiting fast path state update for failover with I/O blocked. No prior reservation$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3253: last error status from device t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ repeated 3 times
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x2a (0x43b5c0cd3dc0, 32794) to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" on path "vmhba1:C0:T0:L0" Failed: H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense d$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5c0cd3dc0) 0x2a, CmdSN 0x152e6a from world 32794 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x0.
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu0:218075)ScsiDevice: 4565: Device state of t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ set to APD_START; token num:1
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu0:218075)StorageApdHandler: 1204: APD start for 0x4301fb093810 [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____]
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu9:33003)StorageApdHandler: 421: APD start event for 0x4301fb093810 [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____]
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu9:33003)StorageApdHandlerEv: 110: Device or filesystem with identifier [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____] has entered the All Paths Down state.
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:603: Retry world failover device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - issuing command 0x43b5d03e4d00
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:678: Retry world failover device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - failed to issue command due to Not found (APD), try again...
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:728: Logical device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____": awaiting fast path state update...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<7>ata5: reset completed
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ata5: ahci_port_reset: SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5d2366080), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5c1bc4c80), entering...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<7>ata5: ahci_port_reset, entering...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5c1bc4c80), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu12:32815)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5c0c73f40) 0x2a, CmdSN 0x80000050 from world 36312 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x0.
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5d03e4d00) 0x28, CmdSN 0x152e6b from world 35725 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5c0c84780) 0x2a, CmdSN 0x80000011 from world 89237 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5c0c8d4c0) 0x2a, CmdSN 0x8000002a from world 89237 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5cff4e400) 0x2a, CmdSN 0x800e0017 from world 36341 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)WARNING: NMP: nmp_DeviceStartLoop:725: NMP Device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" is blocked. Not starting I/O from device.
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu13:32833)WARNING: HBX: 3460: 'OS': HB at offset 4034560 - Reclaiming timed out HB failed: No connection:
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu13:32833)WARNING:   [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 165 stampUS 248194293193 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 231800> drv 14.61 lockImpl 3]
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu17:32946)BC: 4997: Failed to flush 1 buffers of size 8192 each for object 'vmware.log' f530 28 3 5929b0a1 2c659a80 562c1372 f13172dc 29c02044 5d93 0 0 0 0 0: No connection
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu17:32946)BC: 4997: Failed to flush 1 buffers of size 8192 each for object 'vmware.log' f530 28 3 5929b0a1 2c659a80 562c1372 f13172dc 29c02044 5d93 0 0 0 0 0: No connection
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu1:35516)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu1:35516)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu5:35472)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.573Z cpu1:35516)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.573Z cpu5:35472)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.573Z cpu5:35472)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.591Z cpu6:32993)VSCSI: 2661: handle 8583(vscsi0:0):Completing reset (0 outstanding commands)
2017-08-03T13:00:48.991Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:566: Retry world restore device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - no more commands to retry
2017-08-03T13:00:51.231Z cpu7:32835)WARNING: HBX: 3460: 'OS': HB at offset 4034560 - Reclaiming timed out HB failed: No connection:
2017-08-03T13:00:51.231Z cpu7:32835)WARNING:   [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 165 stampUS 248194293193 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 231800> drv 14.61 lockImpl 3]
2017-08-03T13:00:51.680Z cpu1:34857)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:51.680Z cpu1:34857)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Cookiezzz schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:54:
Even wat snelle raad zoeken bij de experts hier.

Zojuist allle VMs unresponsive.
Inloggen in vCenter gaat niet meer.
Als ik inlog op de ESXi zelf zie ik dat de VMs inaccessible zijn, ik krijg ook mijn Samsung 850 PRO nergens meer te zien.

Heeft die juist de geest gegeven? :'(

Klein stukje van de log

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
2017-08-03T13:00:46.912Z cpu6:33055)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x2a (0x43b5cff4d500, 217913) to dev "t10.ATA_____ST500DM0022D1BD142___________________________________Z6ELZN4A" on path "vmhba38:C0:T0:L0" Failed: H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense$
2017-08-03T13:00:46.912Z cpu6:33055)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5cff4d500) 0x2a, CmdSN 0x80000028 from world 217913 to dev "t10.ATA_____ST500DM0022D1BD142___________________________________Z6ELZN4A" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x$
2017-08-03T13:00:47.039Z cpu2:32834)HBX: 283: 'Data': HB at offset 4034560 - Reclaimed heartbeat [Timeout]:
2017-08-03T13:00:47.039Z cpu2:32834)  [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 453 stampUS 248254024541 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 347000> drv 14.61 lockImpl 3]
2017-08-03T13:00:48.022Z cpu18:36314)VSCSI: 2590: handle 8583(vscsi0:0):Reset request on FSS handle 10816507 (3 outstanding commands) from (vmm0:Skylon)
2017-08-03T13:00:48.022Z cpu6:32993)VSCSI: 2868: handle 8583(vscsi0:0):Reset [Retries: 0/0] from (vmm0:Skylon)
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<3>ata5: COMRESET failed (errno=-16)
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<3>ata5: reset failed, giving up
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<4>ata5.00: disabled
2017-08-03T13:00:48.455Z cpu13:33317)<6>ata5: EH complete
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu13:219460)<6>ata5: ahci_port_reset: SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu13:219460)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5d0653440), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3253: last error status from device t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ repeated 1 times
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x28 (0x43b5d03e4d00, 35725) to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" on path "vmhba1:C0:T0:L0" Failed: H:0x1 D:0x0 P:0x0 Possible sens$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:33245)WARNING: NMP: nmp_DeviceRetryCommand:133: Device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____": awaiting fast path state update for failover with I/O blocked. No prior reservation$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3253: last error status from device t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ repeated 3 times
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)NMP: nmp_ThrottleLogForDevice:3303: Cmd 0x2a (0x43b5c0cd3dc0, 32794) to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" on path "vmhba1:C0:T0:L0" Failed: H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense d$
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu12:32815)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5c0cd3dc0) 0x2a, CmdSN 0x152e6a from world 32794 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x0.
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu0:218075)ScsiDevice: 4565: Device state of t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____ set to APD_START; token num:1
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu0:218075)StorageApdHandler: 1204: APD start for 0x4301fb093810 [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____]
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu9:33003)StorageApdHandler: 421: APD start event for 0x4301fb093810 [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____]
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu9:33003)StorageApdHandlerEv: 110: Device or filesystem with identifier [t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____] has entered the All Paths Down state.
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:603: Retry world failover device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - issuing command 0x43b5d03e4d00
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:678: Retry world failover device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - failed to issue command due to Not found (APD), try again...
2017-08-03T13:00:48.551Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:728: Logical device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____": awaiting fast path state update...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<7>ata5: reset completed
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5d2366080), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5c1bc4c80), entering...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<7>ata5: ahci_port_reset, entering...
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)<6>ahci_scsi_abort: cmd 0x2a (0x43b5c1bc4c80), SUCCEEDED
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu12:32815)ScsiDeviceIO: 2613: Cmd(0x43b5c0c73f40) 0x2a, CmdSN 0x80000050 from world 36312 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x0 D:0x2 P:0x0 Valid sense data: 0xb 0x0 0x0.
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5d03e4d00) 0x28, CmdSN 0x152e6b from world 35725 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5c0c84780) 0x2a, CmdSN 0x80000011 from world 89237 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5c0c8d4c0) 0x2a, CmdSN 0x8000002a from world 89237 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)ScsiDeviceIO: 2595: Cmd(0x43b5cff4e400) 0x2a, CmdSN 0x800e0017 from world 36341 to dev "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" failed H:0x8 D:0x0 P:0x0
2017-08-03T13:00:48.571Z cpu13:32833)WARNING: NMP: nmp_DeviceStartLoop:725: NMP Device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" is blocked. Not starting I/O from device.
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu13:32833)WARNING: HBX: 3460: 'OS': HB at offset 4034560 - Reclaiming timed out HB failed: No connection:
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu13:32833)WARNING:   [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 165 stampUS 248194293193 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 231800> drv 14.61 lockImpl 3]
2017-08-03T13:00:48.572Z cpu5:35472)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.573Z cpu1:35516)Vol3: 3147: Failed to get object 28 type 2 uuid 5929b0a1-2c659a80-1372-2c56dc7231f1 FD 4 gen 1 :No connection
2017-08-03T13:00:48.591Z cpu6:32993)VSCSI: 2661: handle 8583(vscsi0:0):Completing reset (0 outstanding commands)
2017-08-03T13:00:48.991Z cpu6:33257)WARNING: NMP: nmpDeviceAttemptFailover:566: Retry world restore device "t10.ATA_____Samsung_SSD_850_PRO_256GB_______________S39KNX0J546067V_____" - no more commands to retry
2017-08-03T13:00:51.231Z cpu7:32835)WARNING: HBX: 3460: 'OS': HB at offset 4034560 - Reclaiming timed out HB failed: No connection:
2017-08-03T13:00:51.231Z cpu7:32835)WARNING:   [HB state abcdef02 offset 4034560 gen 165 stampUS 248194293193 uuid 597f54db-04b0bc04-a8af-2c56dc7231f1 jrnl <FB 231800> drv 14.61 lockImpl 3]
ESXi versie? Welke driver gebruik je?

Ik vermoed dat het of door de driver komt of dat hij de geest gegeven heeft (laatste meest waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
|sWORDs| schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:31:
[...]

ESXi versie? Welke driver gebruik je?

Ik vermoed dat het of door de driver komt of dat hij de geest gegeven heeft (laatste meest waarschijnlijk).
6.0U3.
Alles is up-to-date.

Standaard driver. Weet niet zo meteen welke dat is, maar kan als ik thuis ben wel eens kijken .

SSD is 4 maanden oud... Gewoon pech of is ESXi echt zo brutaal op een consumer SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Cookiezzz schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:20:
[...]

6.0U3.
Alles is up-to-date.

Standaard driver. Weet niet zo meteen welke dat is, maar kan als ik thuis ben wel eens kijken .

SSD is 4 maanden oud... Gewoon pech of is ESXi echt zo brutaal op een consumer SSD?
Ik denk gewoon pech, je zou nog de firmware kunnen checken. Met 6.0 is de driver het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiezzz
|sWORDs| schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:51:
[...]

Ik denk gewoon pech, je zou nog de firmware kunnen checken. Met 6.0 is de driver het probleem niet.
SSD uit ESXi gehaald en terug er in.
Het systeem ziet hem al terug.
Smart values zijn zoals onderstaand,mij zeggen ze niet veel *googles how to read smart :)*
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UVtrNqC.png

[ Voor 17% gewijzigd door Cookiezzz op 03-08-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Cookiezzz schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:38:
[...]

SSD uit ESXi gehaald en terug er in.
Het systeem ziet hem al terug.
Smart values zijn zoals onderstaand,mij zeggen ze niet veel *googles how to read smart :)*
[afbeelding]
Smart values zijn prima (30-89 van de 6000 write cycles gebruikt), maar zeggen natuurlijk niet alles (er kan bijvoorbeeld nog steeds is mis zijn met de interne stroomvoorziening of Mex controller). Ik zou ook eens kijken voor een nieuwe firmware.

Wat voor SATA controller hangt ie aan?

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 04-08-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:58
Nog een kleine waarschuwing voor degene die problemen hebben met de vmw_ahci driver:

Ik had de hoop dat met 6.5 update 1 de problemen opgelost zouden zijn (http://www.virtuallyghett...in-esxi-6-5-update-1.html) maar voor mijn situatie jammer genoeg niet.

Mijn situatie is een homelab (GA-B150M-D3H) met een satadisk via RDM doorgegeven. De nieuwe driver zorgt voor corrupte data. Oude driver (ahci) draait gelukkig wel zonder fouten. Een snelle test is om een chkdsk te doen (zonder /f !). Bij de nieuwe driver vliegen de fouten me dan om de oren terwijl onder de oude driver alles netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Met mijn Mac mini (i7, 2012) loop ik soms tegen de limiet van 16GB aan voor het draaien van homelabs naast de paar lichte VM's die altijd draaien. Mijn VCP 5 is verlopen en ik wil toch kijken of ik dat weer kan upgraden naar VCP 6.

Nu had ik mijn zinnen gezet op een NUC7i3BNH, zodat ik in een zeer compacte formfactor toch kan testen met zaken als vSAN. Alleen wat verder lezende, kwam ik tot de conclusie dat hoewel compact, je toch met name tegen wat praktische zaken als maar 1 NIC aanloopt.

De Supermicro's met Xeon-D (bijv E200-8D) worden me gewoon te duur, en toen kwam ik de Shuttle SZ170R8 V2 tegen: veel meer keuze in CPU, max 64GB RAM, 2 supported NIC's en ook nog ruimte voor 4 HDD's.

In eerste instantie had ik niet zo'n behoefte aan het formaat, maar toen bedacht ik me dat deze mijn 5 jaar oude 4-bay QNAP ook zou kunnen vervangen, die gebruik ik nu voor simpel filesharen en NFS storage voor mijn labs. Dan zou ik een uitbreidbaar, krachtiger host hebben voor mijn lab en tegelijk mijn NAS kunnen vervangen.

Om de prijs nog wat schappelijk te houden wilde ik met het volgende beginnen, eventueel zou er ook nog een i5-7400 of zelfs een i7-7700 in kunnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 9,14€ 9,14
1Shuttle XPC cube SZ170R8€ 283,50€ 283,50
1Crucial CT2K16G4DFD824A€ 249,01€ 249,01
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,94

* SZ170R8 V2 staat niet goed meer in de Pricewatch, maar de prijs is vergelijkbaar.

Iemand ervaring met dit systeem, of het kunnen passthrough'en van de disks naar iets als FreeNAS? Het scheelt maar een paar tientjes (complete NUC zit ~€650), maar als ik mijn NAS niet kan vervangen heb ik net zo lief een NUC vanwege het formaat. Of is dit meer voor het zuinige ESXi server topic?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ethirty schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 01:39:

Nu had ik mijn zinnen gezet op een NUC7i3BNH, zodat ik in een zeer compacte formfactor toch kan testen met zaken als vSAN. Alleen wat verder lezende, kwam ik tot de conclusie dat hoewel compact, je toch met name tegen wat praktische zaken als maar 1 NIC aanloopt.

De Supermicro's met Xeon-D (bijv E200-8D) worden me gewoon te duur, en toen kwam ik de Shuttle SZ170R8 V2 tegen: veel meer keuze in CPU, max 64GB RAM, 2 supported NIC's en ook nog ruimte voor 4 HDD's.

In eerste instantie had ik niet zo'n behoefte aan het formaat, maar toen bedacht ik me dat deze mijn 5 jaar oude 4-bay QNAP ook zou kunnen vervangen, die gebruik ik nu voor simpel filesharen en NFS storage voor mijn labs. Dan zou ik een uitbreidbaar, krachtiger host hebben voor mijn lab en tegelijk mijn NAS kunnen vervangen.

Iemand ervaring met dit systeem, of het kunnen passthrough'en van de disks naar iets als FreeNAS? Het scheelt maar een paar tientjes (complete NUC zit ~€650), maar als ik mijn NAS niet kan vervangen heb ik net zo lief een NUC vanwege het formaat. Of is dit meer voor het zuinige ESXi server topic?
Mja de wijze waarop jij lijkt te struggelen dat probleem heb ik ook .. mijn wens is een snel systeem etc.. zoals hierboven ook staat. Ik ben nu zo'n 1000 euro kwijt voor alleen CPU, geheugen en de Speciale SSD opslag . eigenlijk absurd, dus de keuze van het board maakt dan niet zoveel uit. In ieder geval reliable.

In principe wil ik max 1000 euro kwijt zijn .. moet ik dan inboeten op de CPU? Liever niet want dan kan ik net zo goed bij de HP Microserver blijven.. Als ik nu kijk naar het verschil tussen barebone en niet dan is het prijskaartje gelijkwaardig.

Zelf zou ik geen Esxi server voeden met disken die ook als NAS dienen of je zou de 4 disken buiten ESXI moeten houden en de NAS software als VM machine in EXSI moeten configureren. Maar goed zo wil ik ook geen applicaties in mijn NAS hebben wat Synology en Qnap doen .. dus in mijn geval heb ik 3x een HP Microserver met OpenMediaVault draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Geen idee of ik hiervoor op de juiste plek ben, maar ik zoek een mogelijkheid om raspberry pi images op ESX te kunnen draaien.

Waarom voor sommige projecten zoals bijvoorbeeld home assistant zijn de raspberry images erg compleet.
Ik zou natuurlijk alles handmatig in linux kunnen installeren echter mijn kennis is daar nog niet top van.
Voordeel van ESX is dat ik Snapshots kan maken en niet steeds de sd kaartjes hoef te backupen bij een update.

Maar de raspberry is arm. Nu lees ik iets over qemu iemand hier ervaringen mee binnen ESX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
Ja dat kan op zich vrij gemakkelijk, ik gebruik de volgende site:

http://dietpi.com/

Hier kun je kant en klare isos voor verschillende types vm downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:50
sjnelle schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:50:
Maar de raspberry is arm. Nu lees ik iets over qemu iemand hier ervaringen mee binnen ESX?
ESXi kan geen ARM emuleren, dus dat houdt snel op. Qemu draait binnen Linux, dat kan je wel proberen, maar dat heeft verder weinig met ESXi te maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:15
Sinds een aantal weken heb ik nu mijn eerste ESXi-server werkend. Hierop draait momenteel een FreeNAS VM en een windows VM. Daarnaast ben ik wat met ubuntu aan het spelen.

Nu draait FreeNAS keurig stabiel zonder problemen (incl. passthrough van de onboard intel Sata controler).
Maar voor Windows sta ik op het punt om voor de 3e keer opnieuw te beginnen. Ik krijg telkens na een aantal dagen/weken de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FfMfBe2MfyZmfHXc7h46e9s9/full.jpg

Het is voor mij niet duidelijk wat er mis gaat, of niet functioneerd. Dat maakt het zoeken naar een oplossing via google/GoT wat lastig. Ik hoop dat iemand hier de oplossing weet, of mij in de goede richting kan helpen.

Systeemspecs:
Pentium G4560
Fujitsu D3417-B2
Hynix DDR ECC 2x8gb
Intel 600p 256gb (datastore)
Sandisk Ultra Fit 32gb (ESXi boot)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

zeroday schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:10:
[...]

Mja de wijze waarop jij lijkt te struggelen dat probleem heb ik ook .. mijn wens is een snel systeem etc.. zoals hierboven ook staat. Ik ben nu zo'n 1000 euro kwijt voor alleen CPU, geheugen en de Speciale SSD opslag . eigenlijk absurd, dus de keuze van het board maakt dan niet zoveel uit. In ieder geval reliable.

In principe wil ik max 1000 euro kwijt zijn .. moet ik dan inboeten op de CPU? Liever niet want dan kan ik net zo goed bij de HP Microserver blijven.. Als ik nu kijk naar het verschil tussen barebone en niet dan is het prijskaartje gelijkwaardig.

Zelf zou ik geen Esxi server voeden met disken die ook als NAS dienen of je zou de 4 disken buiten ESXI moeten houden en de NAS software als VM machine in EXSI moeten configureren. Maar goed zo wil ik ook geen applicaties in mijn NAS hebben wat Synology en Qnap doen .. dus in mijn geval heb ik 3x een HP Microserver met OpenMediaVault draaien.
No offense, maar dat lijkt me een compleet ander caliber als je al 3 HP servers. Als ik €1000 over had zou ik sowieso voor het beste gaan dat er voor dat geld was. Ik wil juist zo min mogelijk kwijt zijn aan iets dat ik "erbij" koop voor af en toe.

Maar niemand ervaring met een Shuttle barebone vs een NUC?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:53:
[...]

Leuk die setup zo :)

Als ik je 1 tip mag geven, kies in plaats van iSCSI voor NFS.
Indien er namelijk iets met je iSCSI LUN aan de hand is dan is het veel lastiger om er bestanden van te herstellen.

Middels een NFS share/datastore kan je gewoon al je bestanden zien in bijvoorbeeld je Synology browser net zoals je gewend bent met een Samba (Windows) share.

VAAI is ook mogelijk via NFS en presteert in jouw geval minstens even goed als iSCSI.
Nou, eindelijk even tijd vrijgemaakt hiervoor, maar het is omgezet naar NFS :) inclusief VAAI.

Nog handiger en waar ik niet aan gedacht had, heb de ISO lijst nu direct gemount via NFS...

Gelijk gebruikt voor de update naar VMware ESXi, 6.5.0, 5969303.

/edit
en als extra TIP, als je van ISCSI naar NFS gaat op een Synology en je verwijderd daarna de ISCSI LUN's, houdt er dan rekening mee dat het ISCSI process op de achtergrond (niet zichbaar) het LUN aan het verwijderen is. Dus je ruimte is nog niet gelijk beschikbaar + je merkt dat de NAS het wat drukker heeft... nog 200GB te gaan...en als je dan een drukke IO hebt vanuit je VM's, het niet zo heeel snel gaat...

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 11-08-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:10:
[...]

[...]
Er zit natuurlijk ook nog wel wat tussen een Microserver en een Xeon:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 169,-€ 169,-
1ASRock B250M Pro4€ 76,50€ 76,50
1G.Skill Fortis F4-2400C16D-32GFT€ 214,72€ 214,72
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 289,-€ 289,-
Importeer productenTotaal€ 749,22

vs
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 302,50€ 302,50
1Fujitsu D3417-B2€ 149,92€ 149,92
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 289,-€ 289,-
Importeer productenTotaal€ 1.071,37

En heb je dit buitenkansje al gezien: Intel Xeon E3-1275 v6 voor 269, 33,5 euro minder dan voor de 1245 en 100MHz meer.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:18:
[...]

Er zit natuurlijk ook nog wel wat tussen een Microserver en een Xeon:
..
En heb je dit buitenkansje al gezien: Intel Xeon E3-1275 v6 voor 269, 33,5 euro minder dan voor de 1245 en 100MHz meer.
ik kon en kan het maar niet eens worden met mezelf..
heb derhalve besloten dat ik de Esxi server die op de HP Microserver hardware draait maar te voorzien van een 'Intel Xeon E3-1265L v2 TDP 45W. Die werd via de V/A aangeboden ..
Ik denk dat ik daarmee mijn eerste behoefte wel kan voorzien. Maar vind jou voorbeelden erg top .. die ga ik nog in mijn wensenlijstje erbij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:20:
[...]

ik kon en kan het maar niet eens worden met mezelf..
heb derhalve besloten dat ik de Esxi server die op de HP Microserver hardware draait maar te voorzien van een 'Intel Xeon E3-1265L v2 TDP 45W. Die werd via de V/A aangeboden ..
Ik denk dat ik daarmee mijn eerste behoefte wel kan voorzien. Maar vind jou voorbeelden erg top .. die ga ik nog in mijn wensenlijstje erbij zetten
Dan heb je toch ook een top systeem? Kan ook de gewenste 32GB aan en maar 23% langzamer dan een 1245 v6, maar wel ruim twee keer sneller dan een G1610.

Edit: 16GB, want maar 2 DIMM sloten.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Dan heb je toch ook een top systeem? Kan ook 32GB aan en maar 23% langzamer dan een 1245 v6.

Edit: 16GB, want maar 2 DIMM sloten.
(en een beperking van de HP microserver gen8 zelf) de nieuwe HP microserver 10 kan wel 32 aan
alleen die heeft er nu een AMD in zitten die niet vervangen kan worden. Zolang ik er een Win10 op kan draaien ben ik blij .. (kan nu ook maar die zorgt dan nog voor wat traagheid)..

[ Voor 11% gewijzigd door zeroday op 13-08-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

(en een beperking van de HP microserver gen8 zelf) de nieuwe HP microserver 10 kan wel 32 aan
alleen die heeft er nu een AMD in zitten die niet vervangen kan worden. Zolang ik er een Win10 op kan draaien ben ik blij .. (kan nu ook maar die zorgt dan nog voor wat traagheid)..
Dat komt door DDR3 vs DDR4 unbuffered.
De 1265Lv2 is ongeveer de helft sneller dan de X3421 uit de Gen 10.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

Dat komt door DDR3 vs DDR4 unbuffered.
De 1265Lv2 is ongeveer de helft sneller dan de X3421 uit de Gen 10.
Wauw.. hoe verhoud dan de celeron zit tot de 1265L ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

Wauw.. hoe verhoud dan de celeron zit tot de 1265L ?
1265l v2 is ruim 2x sneller.
|sWORDs| schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:50:
[...]
maar wel ruim twee keer sneller dan een G1610.
[...]
Wel een grappig machientje trouwens die Gen 10 met PCIe 3.0 x4 en PCIe 3.0 x8 slot, wel jammer van de Marvell SATA controller, alhoewel die het met een driver wel onder ESXi zal doen of voor wie het aandurft met de nieuwe native driver.

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

1265l v2 is zo'n 3x sneller.
[...]
[/quote]
Wel een grappig machientje trouwens die Gen 10 met PCIe 3.0 x4 en PCIe 3.0 x8 slot, wel jammer van de Marvell SATA controller, alhoewel die het met een driver wel onder ESXi zal doen.
hij komt nog op de markt met 1 a 2 weken. iets van 250 euro met 8GB intern geheugen er al in ..
als die Marvell redelijk werkt (al schijnt men inderdaad geen haleluja verhalen erover te schrijven) onder Exsi dan is dat ook wel grappig, maar tsja de helft langzamer dan de E3 pfff .. tsja ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:26:
[...]

hij komt nog op de markt met 1 a 2 weken. iets van 250 euro met 8GB intern geheugen er al in ..
als die Marvell redelijk werkt (al schijnt men inderdaad geen haleluja verhalen erover te schrijven) onder Exsi dan is dat ook wel grappig, maar tsja de helft langzamer dan de E3 pfff .. tsja ..
Sja, die 4 cores delen de L2 en floatingpoint, voor virtualisatie is dat al helemaal niet ideaal. Maar als storage machientje met 10Gbit in het x8 slot en een NVMe in de x4 plus spinning aan de Marvell best grappig. (Al werkt DSM6.1 momenteel niet op AMD.) Vind AMD ook wel echt lastig momenteel, Ryzen/Naples/TR durf ik nog niet aan te raden, er veranderd nog te veel in de microcode/BIOS. De oudere CPU's zijn gewoon niet ideaal qua prijs/prestaties.

Ik denk dat AMD het nog best zwaar gaat krijgen met Naples, de meeste bedrijven hebben al veel Intel en willen vMotion kunnen doen. Dan zouden ze het dus moeten hebben van bedrijven die niet virtualiseren of die een mega vervang project doen (en daarbij de gok durven te nemen).
Threadripper zie ik ook nog niet snel in bedrijven terecht komen, net als FirePro. Alle CAD workstations die ik zie hebben allemaal een Xeon met een Quadro. (Ik zeg niet dat er geen CAD workstations met een FirePro zijn, ik kom ze alleen nooit tegen, buiten een enkel test exemplaar.)

Maar hopen mag altijd, ik hoop dat Vega/Naples nVidia/Intel wat onder druk kunnen zetten en we lagere prijzen voor Xeon's en Quadro's/Tesla's gaan zien.

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Iemand een idee wat de bottleneck in mijn netwerk snelheid zou kunnen zijn? Via zowel NFS als SMB via ubuntu of DSM in esxi 6.5. Blijft het steken op zon 18 mb/s maximaal.

Deze instellingen heb ik nu staan:
CPU 1 vCPUs
Memory 4 GB
Hard disk 1 16 GB
Hard disk 2 1.5 TB
USB controller USB 3.0
USB controller USB 2.0
Network adapter 1
Network VM Network (Connected)
Connected Yes
MAC address 00:0c:29:ad:ce:32
Pass-through (Direct-path I/O) Yes
Video card 4 MB
USB device USB 1 (Disconnected)
Others Additional Hardware

Hardware die ik heb voor de host (energiezuinigheid):
Asrock deskmini, met G4560.
8 gb ram
3tb sata hdd (seagate)
Intel ssd 128gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
okio schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:02:
Iemand een idee wat de bottleneck in mijn netwerk snelheid zou kunnen zijn? Via zowel NFS als SMB via ubuntu of DSM in esxi 6.5. Blijft het steken op zon 18 mb/s maximaal.

Deze instellingen heb ik nu staan:
CPU 1 vCPUs
Memory 4 GB
Hard disk 1 16 GB
Hard disk 2 1.5 TB
USB controller USB 3.0
USB controller USB 2.0
Network adapter 1
Network VM Network (Connected)
Connected Yes
MAC address 00:0c:29:ad:ce:32
Pass-through (Direct-path I/O) Yes
Video card 4 MB
USB device USB 1 (Disconnected)
Others Additional Hardware

Hardware die ik heb voor de host (energiezuinigheid):
Asrock deskmini, met G4560.
8 gb ram
3tb sata hdd (seagate)
Intel ssd 128gb
Kunnen we een keer samen kijken? 18MB/s is wel heel erg laag, dat klinkt niet alsof er maar één ding mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Misschien is dat wel het meest handig idd, ik weet in ieder geval zeker dat het niet aan de bekabeling ligt oid. Ik heb je even pm gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Swords,

Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven mbt de setup van een nieuw systeem. Dat was helemaal top, hij draait als een zonnetje!

Ik heb echter nog 2 vraagjes:

1. Ik zoek nog een goede (gratis) oplossing om backups te maken van meerdere VM's. Weet je daar iets voor dat je aan kunt raden?
2. Ik heb momenteel een NAS draaien en ben van plan daar nog een ubuntu VM naast te plaatsen voor Nextcloud. en mogelijk nog wat webservertjes. Ik heb een 4 poort NIC overnomen van een mede tweaker maar vroeg me af of het uberhaupt zinvol is om verkeer fysiek te scheiden? Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld performance of security wise handig kan zijn om 1 NIC met direct passthrough naar de webserver te zetten maar heb eigenlijk geen idee welke factoren ik mee moet nemen in deze keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ivolve schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:09:
Swords,

Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven mbt de setup van een nieuw systeem. Dat was helemaal top, hij draait als een zonnetje!

Ik heb echter nog 2 vraagjes:

1. Ik zoek nog een goede (gratis) oplossing om backups te maken van meerdere VM's. Weet je daar iets voor dat je aan kunt raden?
2. Ik heb momenteel een NAS draaien en ben van plan daar nog een ubuntu VM naast te plaatsen voor Nextcloud. en mogelijk nog wat webservertjes. Ik heb een 4 poort NIC overnomen van een mede tweaker maar vroeg me af of het uberhaupt zinvol is om verkeer fysiek te scheiden? Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld performance of security wise handig kan zijn om 1 NIC met direct passthrough naar de webserver te zetten maar heb eigenlijk geen idee welke factoren ik mee moet nemen in deze keuze....
  1. https://www.unitrends.com/confirm/download-unitrends-free (maar ik weet niet of die het met 6.5 doet!)
  2. Je zou management verkeer en normaal verkeer kunnen scheiden en beide twee NICs geven (waarbij management degene van het moederbord ook benut). Passthrough is vrijwel nooit noodzakelijk, maar je zou het voor een zware VM met alleen extern verkeer kunnen overwegen. Security is ook een aspect wat je mee kunt nemen, echter is mijn vertrouwen op vlak zo groot dat ik het qua NICs nooit in overweging neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
Unitrends had ik inderdaad even bekeken maar kreeg het niet voor elkaar om daar een NFS share in te mounten. Daarnaast was ik niet zo blij dat je er een hele VM voor op moet tuigen. Dat legt nogal een belasting op een kleine home server. Zijn er geen simpelere oplossingen die wat minder resources vereisen?

Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat traffic de voornaamste afweging is voor het scheiden van dataverkeer. Verder verwacht ik eigenlijk helemaal geen hoge workloads op de server. Ik gebruik de NAS voor wat downloads en een webservertje met wat kleine sites voor ZZP vrienden en familie. Mijn conclusie uit jouw verhaal is dat mijn 4 poort NIC dus eigenlijk een beetje overkill is voor mijn doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ivolve schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:59:
Unitrends had ik inderdaad even bekeken maar kreeg het niet voor elkaar om daar een NFS share in te mounten. Daarnaast was ik niet zo blij dat je er een hele VM voor op moet tuigen. Dat legt nogal een belasting op een kleine home server. Zijn er geen simpelere oplossingen die wat minder resources vereisen?

Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat traffic de voornaamste afweging is voor het scheiden van dataverkeer. Verder verwacht ik eigenlijk helemaal geen hoge workloads op de server. Ik gebruik de NAS voor wat downloads en een webservertje met wat kleine sites voor ZZP vrienden en familie. Mijn conclusie uit jouw verhaal is dat mijn 4 poort NIC dus eigenlijk een beetje overkill is voor mijn doel...
Doet https://www.veeam.com/nl/...backup-solution-free.html niet wat je wil?

ikzelf gebruik de HPE VM Explorer (voorheen Trilead) . . (en die heb ik op een locale windows 10 machine draaien)

je hebt er inmiddels een free edition van:
https://saas.hpe.com/en-us/software/vm-server-backup

Mijn Celeron (nu nog) HP Microserver gen8 blaast met 80MB/s de data naar mijn NFS NAS ;) en dat is voor huis tuin en keuken gebruik voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Dan moet zijn host een betaalde licentie hebben om de backups te laten maken. (Of in de 60 dagen trial periode zitten) De free hypervisor licentie werkt daar niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Valen_76 op 16-08-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
@Ivolve Ik gebruik 'xsibackup'. Is een gratis script.
M'n Synology NAS heb ik via NFS als datastore gemount en laat ik de backups heenschrijven. Via NFS gaat dat lekker vlot.

Ik liep er ook tegenaan inderdaad dat je van Veeam wel een gratis versie kunt downloaden (of een NFR key kunt krijgen als je Veeam vraagt), maar je daarmee de gratis ESXi niet kan backuppen. Nu met xsibackup is dat ook weer opgelost.

ghettoVCB heb je ook nog, is ook een script wat op je ESXi draait zoals xsibackup. Maar die vond ik wat complexer/onduidelijker.

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
@zeroday Veeam heb ik inderdaad ook nog naar gekeken maar met de gratis versie kun je geen periodieke backup maken.
De HPE VM Explorer waar jij het over hebt draait dus op jouw lokale PC en trekt een back up daar naartoe als je PC aan staat, begrijp ik dat goed?
Dat klinkt voor mij wel ideaal eigenlijk, mijn PC staat toch regelmatig aan en het is ook pratischer om de back up's daar naartoe te halen. Had nu namelijk bedacht om het naar een NFS share te schrijven die in een VM draait. Dat wordt dus nogal onhandig om de backup bestanden weer terug te halen als die VM crasht.

@ThinkPad Thanks dat klinkt wel als een redelijk licht weight solution. Schrijft dat scriptje dan gewoon de OVA files van de VM weg naar een nfs share ofzo? Maw wat zijn je opties om de back up te recoveren mocht er iets mis gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ivolve schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:08:
@zeroday Veeam heb ik inderdaad ook nog naar gekeken maar met de gratis versie kun je geen periodieke backup maken.
De HPE VM Explorer waar jij het over heb
nope .. ik heb op mijn locale notebook VME geinstalleerd en die ziet de VMs en de datastores
VME gaat dan via Esxi alles aanslingeren en de backup laat ik dan wegschrijven naar de NFS datastore voor backups .. (en dat is een NAS die dus buiten Exsi draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Ivolve Jep, hij schrijft gewoon de files (.vmdk, .vmx) van de VM weg naar een NFS share.
Restoren moet ook via het script kunnen meen ik, maar nog niet getest. Het terugkopiëren van een VM deed ik met vmkfstools als volgt:
vmkfstools -i Unifi.vmdk /vmfs/volumes/Crucial_250GB_SSD/test/unifi2.vmdk -d thin

(dat was vanuit de NFS datastore).

Terugzetten van een 30-40GB VM duurde daarmee zo'n 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:52:
@Ivolve Jep, hij schrijft gewoon de files (.vmdk, .vmx) van de VM weg naar een NFS share.
Restoren moet ook via het script kunnen meen ik, maar nog niet getest. Het terugkopiëren van een VM deed ik met vmkfstools als volgt:
vmkfstools -i Unifi.vmdk /vmfs/volumes/Crucial_250GB_SSD/test/unifi2.vmdk -d thin

(dat was vanuit de NFS datastore).

Terugzetten van een 30-40GB VM duurde daarmee zo'n 15 minuten.
Maar doet ie een snapshot en daarna een NFC transfer? Of gewoon zoals die is?

Enige wat je mist is Application awareness backup support zoals transactielogs legen van Exchange / SQL als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

vandaag mijn Esxi HP Microserver gen8 upgrade met een E3-1265v2

van welke grafiekjes worden hier mensen opgewonden om te zien of iets lekker draait? ;_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vorkie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:55:
[...]

Maar doet ie een snapshot en daarna een NFC transfer? Of gewoon zoals die is?

Enige wat je mist is Application awareness backup support zoals transactielogs legen van Exchange / SQL als voorbeeld.
Snapshot meen ik.
Zie ook de manpage: https://33hops.com/xsibackup-help-man-page.html

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2017 22:28 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik probeer de GPU van mijn i7 4790k middels passthrough aan een VM door te geven, maar krijg het geloof ik niet echt aan de praat nog. Ik heb zowel in de bios als efi gekeken, of daar wat settings waren, maar kon geen grafische specifieke settings vinden. Ook gezocht op internet, kwam dan een topic op servethehome ofzoiets tegen, daarbij was niet echt duidelijk over het over ESXi ging of wat dan ook, maar nogmaals de (hardware) settings van de VM nagelopen, maar ik denk dat ik ergens overheen kijk, want ik zie verder geen settings. Iemand die een idee heeft, waar ik mogelijk overheen kijk? Ik wil de GPU doorgeven, zodat ik de speciale Quick Sync enabled Plex Media Server build kan draaien in een VM. :) Ik draai overigens ESXi 6.5 update 1. :)

EDIT:
Hmmm, afgaande van berichten o.a. uit dit topic, werkt het nog niet. Maar even afwachten dan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2017 20:39 ]

• Ivolve
@ThinkPad Thanks voor je input maar ik heb uiteindelijk toch besloten dat ik een wat meer proven technologie en meer gebruiksgemak wil dan bij een scriptje...

@zeroday Ben wel gecharmeerd van de HPE oplossing. Kreeg het alleen via de site met geen mogelijkheid voor elkaar de "free edition" te downloaden. Ik hoop er nu maar op dat hij automatisch overgaat als de 15 dagen trial verloopt. Wel succesvol de eerste backup gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcco_w
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05-2024
Mannen,

Na een Windows upgrade van 7 naar 10 draaide alles prima onder Windows 10.

Gisteren nadat ik de VM had uitgezet om wat meer geheugen te geven boot
de VM weer op met Windows 7.

Weet iemand hoe ik mijn Windows 10 weer actief krijg of wat ik na de upgrade
moet doen om deze te behouden ?

Groet,

Marcco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ivolve schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 23:11:
@ThinkPad Thanks voor je input maar ik heb uiteindelijk toch besloten dat ik een wat meer proven technologie en meer gebruiksgemak wil dan bij een scriptje...

@zeroday Ben wel gecharmeerd van de HPE oplossing. Kreeg het alleen via de site met geen mogelijkheid voor elkaar de "free edition" te downloaden. Ik hoop er nu maar op dat hij automatisch overgaat als de 15 dagen trial verloopt. Wel succesvol de eerste backup gemaakt!
Kijk ;)
Ikzelf werk er al meer dan een jaar mee, door de hoge kosten heb ik wel een alternatieve route gevolgd ;)
want ik heb de taskscheduler nodig (vind ik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
zeroday schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:20:
[...]

Kijk ;)
Ikzelf werk er al meer dan een jaar mee, door de hoge kosten heb ik wel een alternatieve route gevolgd ;)
want ik heb de taskscheduler nodig (vind ik) ;)
Alternatieve route?... Dat vind ik interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ik heb gisteren gezien dat ik toch via een alternatieve manier via de /ui/ een iso kan mounten ..
(via VMRC dacht ik)

dus wellicht voor mij het overwegen waard om naar de 6.5 te aan omdat zo ook nieuwe OS systemen ondersteund worden.

inderdaad..

vmrc sessie naar huis over VPN .. naar een windows 10 installatie
vanuit deze sessie een VMRC sessie gemaakt naar de vmware ui om zo een windows 2016 installatie te doen via een ISO op een locale netwerk schijf thuis

Waarom 2x een VMRC sessie? omdat locaal via VPN de iso wel beschikbaar was, maar dan is het super traag en niet stabiel want als je de vpn sessie verliest is de verbinding met de ISO ook weg en dan blijf je zitten met een onrepareerbare installatie. Niet handig dus ..

(handiger was om het vanavond gewoon thuis te doen, maar wil wilde dit even testen)

[ Voor 55% gewijzigd door zeroday op 18-08-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
-JB- schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:03:
Op mijn Windows VM sta ik op het punt om voor de 3e keer opnieuw te beginnen. Ik krijg telkens na een aantal dagen/weken de volgende melding:

afbeelding

Het is voor mij niet duidelijk wat er mis gaat, of niet functioneerd. Dat maakt het zoeken naar een oplossing via google/GoT wat lastig. Ik hoop dat iemand hier de oplossing weet, of mij in de goede richting kan helpen.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Wat zie je in de host client? Er zou een vraag moeten staan bij de VM. (Zoiets als: unable to connect ISO do you want to start with the ISO disconnected?)

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 18-08-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
In de web client krijg ik deze error;

ESXi-WinVM-error2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

-JB- schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:25:
In de web client krijg ik deze error;

[afbeelding]
Dat lijkt op een probleem met een snapshot. Maak je tijdens je Windows install of upgrade eerst een snapshot en gooi je die daarna niet weg? Mogelijk gaat er iets mis met het onderliggende storage systeem.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Ik heb na de installatie een snapshot gemaakt. Is er een manier om het onderliggende storage systeem te checken?
Betreft een 256gb Intel 600p NVME SSD op een Fujitsu D3417-B2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Geen idee hoe je een SSD moet checken. Je weet ook zeker dat je datastore niet volloopt? In een snapshot worden alle mutaties weggeschrijven, dat kan hard oplopen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
-JB- schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:06:
Ik heb na de installatie een snapshot gemaakt. Is er een manier om het onderliggende storage systeem te checken?
Betreft een 256gb Intel 600p NVME SSD op een Fujitsu D3417-B2
Mijn vertrouwen in Silicon Motion controllers is extreem laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

iemand ideetje?
vandaag wilde ik mijn HP microserver gen8 upgraden van 6.0.0.38.25889 naar 6.5 release
nou .. mooi via de depot
krijg ik allerlei meldingen mbt er bepaalde dingen niet kunnen of mogen ..
zoiets als:
the transaction is not supported: VIB Hewlett-Packard_bootbank_scsi-hpvsa_5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820 cannot be removed live.

dus een -f gebruikt
nou . systeem lijkt dan naar 6.5 te gaan en ik reboot, mooi .. ik zit op 6.5 ..

(nu kun je zeggen je moet geen -f gebruiken, maar dan wil het systeem niet verder gaan.. ) wat in principe geen reden zou moeten zijn

esxcli software profile update -p ESXi-6.5.0-20170702001-standard -d https://hostupdate.vmware.../main/vmw-depot-index.xml)
soms lijkt te te stallen, dan een melding.. niet lekker in ieder geval.

nu tot mijn verbazing is mijn gehele DataStore foetsie met alle vms, alleen mijn NFS stores ..
euh ..
tsja. ik probeer dan ook nog eens te upgraden naar een nieuwe versie U1 en ik heb niet door wat er aan de hand is.

foutmelding als: bootbank is not accessible krijg ik dan weer later ..

Blijk ik gewoon een fout te hebben met de bootloader (of ziets) want de 6.5.x versie draait vanaf een eigen ramdiskje..

Mm ok . reboot ik (geen output naar vga meer, maar goed) . en hop .. ik zit weer op 6.0.0 ..

Dus op de een of andere manier krijg ik esxi niet meer in een staat dat hij het accepteert dat ik kan en mag upgraden ..

zijn er wat master commando's ? ;)

alles werkt nu weer, maar goed .. eigenlijk wil ik 'bij blijven' ..

[ Voor 25% gewijzigd door zeroday op 18-08-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ik laat even mijn vorige issue staan ..
Ik heb na wat gegoochel uiteindelijk gevonden wat het hele drama van het bovenstaande is..

1. Wanneer je je machine in maintenance mode zet: reboot je machine. Doe je dat niet (zie boven)
2. Wanneer je een custom image hebt gebruikt (HPE), blijf dan daarbij want anders krijg je allerlei meldingen van depencencies etc.. dus download het image die bij je machine hoort (HPE heeft custom images van Vmware)
3. Hierna kan je nog steeds een melding krijgen over conflicting vibs.. in dat geval controleren of je die gebruikt en indien niet: verwijder dan de vib
in mijn geval drie stappen
a. esxcli software vib list | grep Mell (kijken)
b. esxcli network nic list (controleren)
c. esxcli software vib remove -n net-mst (verwijderen)

ik heb geprobeerd eea te upgraden / installeren met de online depot commando's maar omdat er geen verbose info is bleef ik in het ongewisse of het nu goed ging. Dus besloten om gewoon de offline zip bundle te downloaden. Deze op de datastore gezet en met de install commando geïnstalleerd.

Geen foutmeldingen meer !! .. reboot, and hop meteen de U1 erachter aan omdat hier een storage performance probleem opgelost zou moeten zien zodat je de .88 driver niet meer nodig hebt.
(maar dat moeten we nog even gaan bekijken hoe we dat kunnen verifieren).

update mijn standaard backup actie via Trilead HPE VM Explorer laat inderdaad nu nog steeds +80MB/s speeds zien bij het moven van de backup images. Teken dat de storage driver ok lijkt te zijn.

Wellicht hebben hier wat mensen wat aan in de toekomst

[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 19-08-2017 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:17:
ik laat even mijn vorige issue staan ..
Ik heb na wat gegoochel uiteindelijk gevonden wat het hele drama van het bovenstaande is..

1. Wanneer je je machine in maintenance mode zet: reboot je machine. Doe je dat niet (zie boven)
2. Wanneer je een custom image hebt gebruikt (HPE), blijf dan daarbij want anders krijg je allerlei meldingen van depencencies etc.. dus download het image die bij je machine hoort (HPE heeft custom images van Vmware)
3. Hierna kan je nog steeds een melding krijgen over conflicting vibs.. in dat geval controleren of je die gebruikt en indien niet: verwijder dan de vib
in mijn geval drie stappen
a. esxcli software vib list | grep Mell (kijken)
b. esxcli network nic list (controleren)
c. esxcli software vib remove -n net-mst (verwijderen)

ik heb geprobeerd eea te upgraden / installeren met de online depot commando's maar omdat er geen verbose info is bleef ik in het ongewisse of het nu goed ging. Dus besloten om gewoon de offline zip bundle te downloaden. Deze op de datastore gezet en met de install commando geïnstalleerd.

Geen foutmeldingen meer !! .. reboot, and hop meteen de U1 erachter aan omdat hier een storage performance probleem opgelost zou moeten zien zodat je de .88 driver niet meer nodig hebt.
(maar dat moeten we nog even gaan bekijken hoe we dat kunnen verifieren).

Wellicht hebben hier wat mensen wat aan in de toekomst
Mijn advies zou zijn om thuis geen custom (vendor) images te gebruiken, maar gewoon zelf de één of twee (of geen) drivers te integreren die echt noodzakelijk zijn. Een ander advies voor thuis is om een vendor te gebruiken welke niet alles customized (bijvoorbeeld Supermicro, welke op een LSI subvendor string na eigenlijk niets aanpast), dan heb je een stuk minder driver/firmware problemen en krijg je noodzakelijke updates (bijvoorbeeld CPU microcode) een stuk sneller, ook zonder premium support contracts.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 19-08-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Mijn advies zou zijn om thuis geen custom (vendor) images te gebruiken, maar gewoon zelf de één of twee (of geen) drivers te integreren die echt noodzakelijk zijn. Een ander advies voor thuis is om een vendor te gebruiken welke niet alles customized (bijvoorbeeld Supermicro, welke op een LSI subvendor string na eigenlijk niets aanpast), dan heb je een stuk minder driver/firmware problemen en krijg je noodzakelijke updates (bijvoorbeeld CPU microcode) een stuk sneller, ook zonder premium support contracts.
dat vertel je me nu 2 jaar te laat nadat ik de 6.0.0 HPE image heb gebruikt toen ik begon te pielen ;)
maar inderdaad .. het is een crime .. nadat je standaard support contract bij HPE verlopen is kun je al veel op je buik schrijven en moet je alternatieve routes bewandelen. Erg vervelend.

Goede leer voor een volgende machine ;)

update
enig idee waarom de SNMP van de CPU er totaal anders uit ziet nu na upgrade 6.5 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ev32Zhg0qpe0Kswcb9ru0G5b/full.jpg

e.e.a. lijkt gerelateerd te zijn aan de verkeerde module waarbij waarschijnlijk niet de HPE driver .88/102 werd gebruikt maar vmw_ahci ..

e.e.a. lijkt nu weer in orde nadat ik daarop een aanpassing heb gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GvuKAleR0DWycz41QElWPZHn/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door zeroday op 20-08-2017 13:38 . Reden: update met info over de oorzaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

zeroday schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:12:
Ik heb gisteren gezien dat ik toch via een alternatieve manier via de /ui/ een iso kan mounten ..
(via VMRC dacht ik)
Andere optie is om via diezelfde UI een ISO naar een datastore te uploaden en dat te mounten. ;)

Naar aanleiding van CH40S in "Het grote ESXi/vSphere Topic" toch nog even een vraag; klopt het dat de aanname die ik daarin doe, dat Intel GPU's (van bijvoorbeeld i7 4790K's, voor Quick Sync) nog niet door te geven zijn aan een VM? Ik wil de Quick Sync namelijk gebruiken om hardware encoding binnen mijn gevirtualiseerde Plex Media Server te kunnen doen.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
CH40S schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:12:
[...]

Naar aanleiding van CH40S in "Het grote ESXi/vSphere Topic" toch nog even een vraag; klopt het dat de aanname die ik daarin doe, dat Intel GPU's (van bijvoorbeeld i7 4790K's, voor Quick Sync) nog niet door te geven zijn aan een VM? Ik wil de Quick Sync namelijk gebruiken om hardware encoding binnen mijn gevirtualiseerde Plex Media Server te kunnen doen.
Om een device door te kunnen geven mag het niet in gebruik zijn, maar als je maar één GPU hebt dan draait de console daarop. In het verleden was er een truuk om de console vrij te geven (headless), maar ik weet niet of dat met de laatste versies nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

zeroday schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:59:
[...]

dat vertel je me nu 2 jaar te laat nadat ik de 6.0.0 HPE image heb gebruikt toen ik begon te pielen ;)
maar inderdaad .. het is een crime .. nadat je standaard support contract bij HPE verlopen is kun je al veel op je buik schrijven en moet je alternatieve routes bewandelen. Erg vervelend.
Je kan toch alle HPE images gewoon rechtstreeks bij VMware downloaden. :?
Heb je niet eens een support contract nodig. Of denk ik nu te simpel. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En de HPE-images zijn op zich niet heel anders. Ze hebben gewoon de HP-drivers ingebakken zitten en that's it. Eventueel de tools zoals de ssacli om de SmartArray controllers te kunnen configureren etcetera, maar heel speciaal zijn die images verder niet. Ze hebben dus gewoon de HP-specifieke zaken toegevoegd aan de bestaande image. Al is het natuurlijk wel een beetje pointless om te gebruiken als je geen HP-hardware hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ethirty schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 01:10:
[...]

Vaak zijn drivers gekoppeld aan firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

|sWORDs| schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Vaak zijn drivers gekoppeld aan firmware.
Ja, dat is inderdaad een drama bij HPE. Gelukkig heb ik eigenlijk altijd wel een recente server onder beheer en dus de beschikking over alle firmware. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ethirty schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 01:10:
[...]

Nee dat is heel goed, dat heb ik ook gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
|sWORDs| schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:53:
[...]

Mijn vertrouwen in Silicon Motion controllers is extreem laag.
Dat is dan weer jammer om te horen.
Is er een manier met zekerheid te zeggen dat het probleem bij de SSD ligt? Onder Windows zijn er legio tools hiervoor, maar onder ESXi kan ik niets vinden.

Mocht de SSD stuk zijn, ben ik benieuwd welk model een goed alternatief is. De Samsung 960 evo misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
-JB- schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:54:
[...]

Dat is dan weer jammer om te horen.
Is er een manier met zekerheid te zeggen dat het probleem bij de SSD ligt? Onder Windows zijn er legio tools hiervoor, maar onder ESXi kan ik niets vinden.

Mocht de SSD stuk zijn, ben ik benieuwd welk model een goed alternatief is. De Samsung 960 evo misschien?
Problemen met de controller zijn vaak niet goed te vinden, misschien zie je iets bij de SMART waardes en je zou kunnen kijken of je wel de laatste firmware gebruikt.

Beste drives zijn de 960 Pro en Intel 750/P3700. Daarna denk ik de 960 EVO.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 20-08-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:48
Goedemorgen Tweakers!,

Na heel veel gelezen te hebben ben ik sinds een paar dagen ook aan het stoeien gegaan met een Esxi server. Ik draai nu 6.5 met de laatste hdd performance update.

Voorlopig draai ik hier alleen nog Xpenology op (verder ben ik nog niet gekomen de afgelopen dagen)

Ik loop alleen tegen een probleem aan met mijn pci-e sata kaart waar ik momenteel zelf niet meer uit kom. Deze kaart maakt gebruikt van een ASMedia ASM1062 Controller (site van Delock geeft aan een Jmicron controller maar bij het opstarten wordt ASMedia ASM1062 Controller weergegeven. Deze controller wordt volgens vmware niet ondersteund.

Nu ben ik met wat zoeken erachter gekomen dat het een driver issue is en dat je een lijst uit kan breiden door een vib met extra sata-ahci drivers te installeren. Bron Na het uitvoeren van de stappen zie ik inderdaad de kaart als controller verschijnen in Esxi.

Als ik het volgende commando uitvoer: lspci -v | grep "Class 0106" -B 1. Dan zie ik de kaart ook staan en staat de naam tussen [ ] (wat duid op een ondersteunde kaart)

Zodra ik een hdd aan de kaart hang, wordt deze gedetecteerd door Esxi. Echter kan ik er niks mee. Zodra ik een datastore aan probeer te maken loopt het hele spul vast en moet ik rebooten.....

Als ik de hdd via RAW toevoeg aan Xpenology wordt de kaart daar weergegeven. Maar zodra ik daar een Volume aan wil maken kan ik eeuwen wachten, maar er gebeurt niks. Doe ik dit via de interne sata poorten is het volume direct aangemaakt.

Ook heb ik geprobeerd de sata controller via passthrough door te geven een Xpenology. Dan zie ik helemaal geen enkele hdd, dus ik vermoed dat die weg sowieso niet gaat werken.

Ik weet nu dus even niet meer wat ik moet doen en ik hoop dat iemand hier een geweldig idee heeft!

Alvast bedankt ! :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste