Op wat voor hardware draait dit? Is het geen idee om een ander moederbordje aan te schaffen 2dehands?jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:40:
usb 3 heb ik dus ook niet....
zou het dan beter zijn om de pci sata controller in pass through te zetten naar de xpenology vm en de onboard sata te gebruiken voor de data storage van esxi?
http://www.supermicro.com...eon3000/X58/X8STi-LN4.cfm
dit moederbord gebruik ik en het pci express slot is al in gebruik door de tv kaart
er zit nog wel een pci express 8x slot op maar door dat de tv kaart daar al zit kom ik daar niet bij
dit moederbord gebruik ik en het pci express slot is al in gebruik door de tv kaart
er zit nog wel een pci express 8x slot op maar door dat de tv kaart daar al zit kom ik daar niet bij
Je hebt 6 SATA poorten aan de rand,jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:52:
Wat zijn die overige 8 SATA poorten dan?
je hebt verschillende uitvoeringen van dit moederbord en die zitten er bij mij niet opVorkie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:59:
[...]
Je hebt 6 SATA poorten aan de rand,
Wat zijn die overige 8 SATA poorten dan?
als je de specificaties door leest staat er dat er alleen 6 sata poorten op zitten
er is namelijk ook nog een uitvoering van dit moederbord met 8 san poorten en ze zullen wel dezelfde foto gebruikt hebben ik had me daar eerst ook op verkeken
hier een foto van het moederbord wat ik gebruik

je kunt hier ook zien dat het pci express x16 slot in lijn ligt met het pci express slot x8
[ Voor 19% gewijzigd door jwvdst op 12-04-2017 10:13 ]
TV kaart met een flat cable aan de PCIe 1.0 x4 (maar de beschrijving is heel raar, zegt x8 in x4, andersom ken ik wel), de PCI 2.0 x16 gebruiken voor een HBA of NVMe(+USB boot)?jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:52:
PCI zou ik niet gebruiken, daar hangt ook de BMC met VGA aan.
Edit: Het plaatje zegt SXB, dat is een Supermicro uitbreiding voor risers, maar jouw kast kan waarschijnlijk geen kaarten haaks op het bord bevatten? SXB lijkt niet echt meer leverbaar, maar je zoekt iets wat hier een beetje op lijkt:

[ Voor 53% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 10:24 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
ik zat net nog te kijken naar een pci epress riser cable maar die zijn ook duur|sWORDs| schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:13:
[...]
TV kaart met een flat cable aan de PCIe 1.0 x4 (maar de beschrijving is heel raar, zegt x8 in x4, andersom ken ik wel), de PCI 2.0 x16 gebruiken voor een HBA of NVMe(+USB boot)?
PCI zou ik niet gebruiken, daar hangt ook de BMC met VGA aan.
Edit: Het plaatje zegt SXB, dat is een Supermicro uitbreiding voor risers, maar jouw kast kan waarschijnlijk geen kaarten haaks op het bord bevatten? SXB lijkt niet echt meer leverbaar, maar je zoekt iets wat hier een beetje op lijkt:
[afbeelding]
Probleem twee is dat SXB misschien (waarschijnlijk?) geen standaard PCIe x4 of x8 is...jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:30:
[...]
ik zat net nog te kijken naar een pci epress riser cable maar die zijn ook duur
[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 10:33 ]
in de specificatiesvan het moederbord staat:|sWORDs| schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:31:
[...]
Probleem twee is dat SXB misschien (waarschijnlijk?) geen standaard PCIe x4 of x8 is...
1 (x16) PCI-Express 2.0,
1 (x8) PCI-Express,
1x 32-bit PCI Slot
als ik 2x een pci express x1 riser cable bestel zou ik dan kans van slagen hebben? mn tv heeft ook maar een pci express 1x slot nodig en sata controllervkaarten zijn toch ook meestal een pci express 1x slot nodig?
Zo'n kabel maakt het nog niet makkelijk om alles in je kast bevestigd te krijgen... Denk daar ook aan.
Ik denk eerlijk gezegd dat het goedkoper is om tweedehands een nieuwe moederbord + cpu te kopen
Ik denk eerlijk gezegd dat het goedkoper is om tweedehands een nieuwe moederbord + cpu te kopen
Even niets...
PCIe 1.0 x1 = 250MB/s, net voldoende voor 1 SATA2 SSD. Er zijn PCIe 1.0 x1 kaartjes met 1 SATA2 poort, die hebben een Silicon Image 3531 chip, geen idee of dat een beetje werkt met ESXi en/of passthrough (en zelfs als passthrough werkt, heeft XPenology dan drivers?).jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:40:
[...]
in de specificatiesvan het moederbord staat:
1 (x16) PCI-Express 2.0,
1 (x8) PCI-Express,
1x 32-bit PCI Slot
als ik 2x een pci express x1 riser cable bestel zou ik dan kans van slagen hebben? mn tv heeft ook maar een pci express 1x slot nodig en sata controllervkaarten zijn toch ook meestal een pci express 1x slot nodig?
Het is ook niet duidelijk hoe SuperMicro PCIe x8 in een x4 slot stopt, mogelijk niet een standaard pinout!
Edit: Formeel niet meer supported vanaf ESXi 5.5.
En waarschijnlijk sneller, het is allemaal net niks op zijn bord:FireDrunk schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:41:
Zo'n kabel maakt het nog niet makkelijk om alles in je kast bevestigd te krijgen... Denk daar ook aan.
- USB 2.0 - 25-45MB/s
- SATA2 - 230-265MB/s
- PCI - 100MB/s - video = 70-80MB/s?
- PCIe 2.0 op x4 = 1500MB/s, maar niet bruikbaar door TV kaart
- PCe 1.0 op x4 = 750MB/s, maar niet bruikbaar door TV kaart
- Geen NVMe boot support.
@jwvdst Hoeveel geheugen heb je en wat voor CPU?
Ik had in eerste instantie niet door dat er twee posts stonden, ik dacht dat het één post van jwvdst was.
[ Voor 68% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 11:11 ]
Goh wat zijn we het toch veel eens
Even niets...
draai nu met een i7 920 en 24gb werkgeheugen (6x4gb)|sWORDs| schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:49:
[...]
PCIe 1.0 x1 = 250MB/s, net voldoende voor 1 SATA2 SSD. Er zijn PCIe 1.0 x1 kaartjes met 1 SATA2 poort, die hebben een Silicon Image 3531 chip, geen idee of dat een beetje werkt met ESXi en/of passthrough (en zelfs als passthrough werkt, heeft XPenology dan drivers?).
Het is ook niet duidelijk hoe SuperMicro PCIe x8 in een x4 slot stopt, mogelijk niet een standaard pinout!
Edit: Formeel niet meer supported vanaf ESXi 5.5.
[...]
En waarschijnlijk sneller, het is allemaal net niks op zijn bord:Nieuwer bord = PCIe 3.0 met meer sloten, USB3/3.1, M.2, NVMe boot, etc.
- USB 2.0 - 25-45MB/s
- SATA2 - 230-265MB/s
@jwvdst Hoeveel geheugen heb je en wat voor CPU?
[...]
Ik had in eerste instantie niet door dat er twee posts stonden, ik dacht dat het één post van jwvdst was.
De reden dat ik voor dit moederbord gekozen heb is dat er 4 lan poorten op zitten en out of the box werkt met esxi
ik had net mn tv kaart nog bekeken en zag dat ik waarschijnlijk een pci x1 riser kabel wel kwijt raak en en als ik dan een low profile sata controller koop kan ik die ook nog een beetje fatsooenlijk bevestigen en met de riser kabel verbinden met het pci express slot. De tv kaart plug ik dan rechtstreek in het pci express slot
[ Voor 10% gewijzigd door jwvdst op 12-04-2017 11:34 ]
Een Pentium G4600 is 5% sneller multithreaded, 78% sneller single threaded en vele malen zuiniger (70-100 euro per jaar?). Je hoeft dus niet erg veel uit te geven om tot een beter systeem te komen. Wat heb je aan vier LAN poorten als je ze qua disk IO niet kan vullen?jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:29:
[...]
draai nu met een i7 920 en 24gb werkgeheugen (6x4gb)
De reden dat ik voor dit moederbord gekozen heb is dat er 4 lan poorten op zitten en out of the box werkt met esxi
ik had net mn tv kaart nog bekeken en zag dat ik waarschijnlijk een pci x1 riser kabel wel kwijt raak en en als ik dan een low profile sata controller koop kan ik die ook nog een beetje fatsooenlijk bevestigen en met de riser kabel verbinden met het pci express slot. De tv kaart plug ik dan rechtstreek in het pci express slot
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 12:11 ]
Theoretisch gezien kan je er natuurlijk fysieke netwerken mee scheiden (WAN/LAN/DMZ etc), maar ik ben het met je eens dat het in veel gevallen beter is om gewoon een nieuw bakje te kopen, en lekker met VLAN's aan de slag te gaan...
Even niets...
Ik wil eigenlijk het e.e.a. met esxi gaan uitproberen, maar niet nu honderden euro's uitgeven aan hardware. Ik heb al wat rond gekeken naar hosters, OVH heeft wel een leuke aanbieding voor ongeveer 25 euro maar dat is met ESXi 5.0 ipv 6 of 6.5.
Ik wil ongeveer 3 a 4 vm's gaan draaien. 1 pfsense, 1 of 2x Ubuntu en 1 Windows desktop omgeving. Hebben jullie ervaring met off-premise hosting voor ESXi?
Ik wil ongeveer 3 a 4 vm's gaan draaien. 1 pfsense, 1 of 2x Ubuntu en 1 Windows desktop omgeving. Hebben jullie ervaring met off-premise hosting voor ESXi?
Het probleem is dat je geen shared kit wil (nesting) voor virtualisatie, dan kom je aan bare metal hosting en dan is het snel prijzig.
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 13:16 ]
Kom ik dan wel klaar met 1 ethernet aansluiting als ik ook een gevirtualiseerde router wil draaien? Of ben ik dan weer een switch nodig die vlan ondersteunt?FireDrunk schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:52:
Theoretisch gezien kan je er natuurlijk fysieke netwerken mee scheiden (WAN/LAN/DMZ etc), maar ik ben het met je eens dat het in veel gevallen beter is om gewoon een nieuw bakje te kopen, en lekker met VLAN's aan de slag te gaan...
Wait whut?
Als je buiten de ESXi host meerdere netwerken wil gebruiken wel ja. Als je ESXi bak de enige is met meerdere netwerken niet.met 1 ethernet aansluiting als ik ook een gevirtualiseerde router wil draaien? Of ben ik dan weer een switch nodig die vlan ondersteunt?
Je kan 'virtuele' netwerken aanmaken voor LAN, DMZ, Testing, Development, Speeltuin weet ik het.
En maar 1 virtueel netwerk hebben waar ook echt een fysieke adapter aan zit.
Dan kan je pfSense bijvoorbeeld in meerdere netwerken hangen, waarvan er maar 1 een fysieke uitgang heeft.
Daardoor kan je je test bakjes nog steeds scheiden van je normale netwerk dmv een router, maar heeft je ESXi doos maar 1 fysieke NIC nodig.
Wil je dat die router ook weer voor andere fysieke clients in je netwerk gaat routeren, zul je ofwel een VLAN switch moeten hebben, of meerdere netwerk interfaces.
Even niets...
Ik wil de router dus ook gebruiken voor andere fysieke computers in het netwerk dus vandaar mn keuze voor dit moederbordFireDrunk schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
[...]
Wait whut?
[...]
Als je buiten de ESXi host meerdere netwerken wil gebruiken wel ja. Als je ESXi bak de enige is met meerdere netwerken niet.
Je kan 'virtuele' netwerken aanmaken voor LAN, DMZ, Testing, Development, Speeltuin weet ik het.
En maar 1 virtueel netwerk hebben waar ook echt een fysieke adapter aan zit.
Dan kan je pfSense bijvoorbeeld in meerdere netwerken hangen, waarvan er maar 1 een fysieke uitgang heeft.
Daardoor kan je je test bakjes nog steeds scheiden van je normale netwerk dmv een router, maar heeft je ESXi doos maar 1 fysieke NIC nodig.
Wil je dat die router ook weer voor andere fysieke clients in je netwerk gaat routeren, zul je ofwel een VLAN switch moeten hebben, of meerdere netwerk interfaces.
Dan heb je aan twee NIC's of een managed switch voldoende. Er zijn borden met twee supported NICs (of één supported en eentje die in passthrough kan of met custom driver), of voor 25-30 euro kun je een managed switch met VLAN's, IGMP Snooping, Link Aggregation en Port Mirroring of extra NIC kopen, dat kost je de kop dus ook niet.jwvdst schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:48:
[...]
Ik wil de router dus ook gebruiken voor andere fysieke computers in het netwerk dus vandaar mn keuze voor dit moederbord
Maar 4 NICs onboard is met een G4600 (vanaf BIOS 3006) ook mogelijk: pricewatch: Asus P10S-V/4L
[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 12-04-2017 17:07 ]
Beetje zonde van die 4 PCI poorten
Even niets...
Dit zou ook kunnen, maar het loopt dan wel hard op. Kun je beter een goedkoop bord pakken en een quad nic op Ebay zoeken (wel goed opletten voor imitatie).
Toch kan hij beter eens proberen met een verlenging van het slot, want een eurotje of 200 daar en een nieuw dingetje daar a 50 wordt het toch wel prijzig tegenover een beetje prutsen met een verlenging 
Alhoewel ik van mening bent dat het allemaal net wat zuiniger/efficiënter kan
Quad NIC heb ik nog wel liggen, die kosten de kop niet... Kijk eens bij de Upgradesets categorie op V&A, daar komt geregeld leuk spul langs.
Even niets...
zo denk ik er dus ook overVorkie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:58:
Toch kan hij beter eens proberen met een verlenging van het slot, want een eurotje of 200 daar en een nieuw dingetje daar a 50 wordt het toch wel prijzig tegenover een beetje prutsen met een verlenging
zuiniger/efficienter ben ik met je eens maar het is voor mij ook maar hobby en ik moet ook op de centen letten. Aangezien ik nu 3 computers heb draaien met elk een funktie (router/tvserver/nas) verwacht ik nu niet direct meer stroom te gaan verbruiken als ik deze allemaal op deze esxi server ga zetten
Ik wil nu eerst tegen zo laag mogelijke kosten proberen om mn esxi server aan de gang te krijgen zoals ik dat voor ogen heb. en als het dan eenmaal draait eens rond kijken voor energiezuinige hardware.
Hebben mensen ervaring met moederbord Asus P9D-V?
Ik probeer esxi 6.5 te installeren maar kan helaas geen HDD/SSD vinden, als ik een opslag aansluit via een usb connector, dan ziet de installer dit wel.
Heb al geprobeerd om sata-xhci bij de custom image toe te voegen maar begreep dat dit niet meer werkt in 6.5.
Iemand wat tips wat ik kan proberen?
Ik probeer esxi 6.5 te installeren maar kan helaas geen HDD/SSD vinden, als ik een opslag aansluit via een usb connector, dan ziet de installer dit wel.
Heb al geprobeerd om sata-xhci bij de custom image toe te voegen maar begreep dat dit niet meer werkt in 6.5.
RST nog aanstaan in de BIOS?ShepherdDimalou schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:45:
Hebben mensen ervaring met moederbord Asus P9D-V?
Die staat niet aan(niet te vinden), tenzij ik de sata mode in RAID zet. Dan komt het tevoorschijnt

Als je een Windows ISO start zie je de disk wel? Start anders eens met GParted (zie je hem daar wel?) en verwijder alle partities.ShepherdDimalou schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:17:
[...]
Die staat niet aan(niet te vinden), tenzij ik de sata mode in RAID zet. Dan komt het tevoorschijnt
De onboard Intel controller moet het gewoon doen, of heb je de drives aan een losse controller gehangen? (Zo ja, welke?)
[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 13-04-2017 17:20 ]
Die zien de harde schijf, heb net bios naar fabriek instellingen gezet en opnieuw geprobeerd met het installeren, nu doet hij op 1 of ander manier wel meteen|sWORDs| schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:17:
[...]
Als je een Windows ISO start zie je de disk wel? Start anders eens met GParted (zie je hem daar wel?) en verwijder alle partities.
De onboard Intel controller moet het gewoon doen, of heb je de drives aan een losse controller gehangen? (Zo ja, welke?)

Ik probeer audio aan de praat te krijgen op een van m'n VM's. Ik draai ESX 6.5.
De vm draait ubuntu server.
In mijn vm config heb ik onder andere staan:
sound.autoDetect = "TRUE"
sound.virtualDev = "hdaudio"
sound.fileName = "-1"
sound.present = "TRUE"
sound.pciSlotNumber = "36"
In de vm kan ik via de commandline files afspelen met bijvoorbeeld mpg123, en dit lijkt te lukken, maar er komt geen geluid uit de speakers.
Volume levels gechecked met alsamixer, lijkt ook goed te staan.
iemand enig idee?
sound.fileName = "-1"
sound.present = "TRUE"
In de vm kan ik via de commandline files afspelen met bijvoorbeeld mpg123, en dit lijkt te lukken, maar er komt geen geluid uit de speakers.
iemand enig idee?
Ik ben op dit moment een beetje aan het rondkijken voor een VM oplossing.
De opties die ik voor mijzelf heb is of om mijn eigen pc te upgraden dan wel een nieuwe build te bouwen voor Esxi.
Als ik de HCL bekijk van Esxi 6.5 dan zie ik dat alleen de Intel Xeon E5-2600 erop staat als compatibel hardware.
Hiermee kom je dan op een motherboard van Supermicro.
Echter zijn die nog redelijk aan de prijs.
Zijn er mogelijkheden voor een budget van ongeveer €600 ?
De opties die ik voor mijzelf heb is of om mijn eigen pc te upgraden dan wel een nieuwe build te bouwen voor Esxi.
Als ik de HCL bekijk van Esxi 6.5 dan zie ik dat alleen de Intel Xeon E5-2600 erop staat als compatibel hardware.
2250 WP Zuid PVoutput
Ja hoor, kijk naar de OP voor wat setups of neem de thread door. Is die €600 in of of excl. opslag?MdO82 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:35:
Je setup zal afhankelijk zijn van je wensen en eisen op gebied van aantallen vm's en verwachte belasting.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik was in de veronderstelling dat je nooit Audio hebt onder ESXi. Of bedoel je alleen Audio *in* de VM?onok schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:40:
Ik probeer audio aan de praat te krijgen op een van m'n VM's. Ik draai ESX 6.5.
sound.fileName = "-1"
sound.present = "TRUE"
iemand enig idee?
Want ik dacht dat ESXi nooit drivers heeft voor je geluidskaart(en).
Wat @Pantagruel hierboven al zegt, het hangt totaal van je eisen af, maar je kan zelfs voor veel minder dan 600 euro al een werkende setup kan maken. De vraag is alleen hoe het performedMdO82 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:35:
Even niets...
Nee audio in de VM. Dat moet toch gewoon kunnen? Waarom zou er anders een optie in ESX zitten om HDAudio als device toe te voegen?
Idd, redelijk cheap-ass is een HP microserver nemen (€220 grofweg) voor een celeron G serie met 4 GB ECC RAM en plek voor 4 +1 schijven. Niet VMWare approved maar wel als werkende white box bekend. voordeel is dat je altijd nog naar een Xeon kunt. Grootste nadeel is wel dat de hardware erg aangestoft is.FireDrunk schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:46:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat je nooit Audio hebt onder ESXi. Of bedoel je alleen Audio *in* de VM?
Want ik dacht dat ESXi nooit drivers heeft voor je geluidskaart(en).
[...]
Wat @Pantagruel hierboven al zegt, het hangt totaal van je eisen af, maar je kan zelfs voor veel minder dan 600 euro al een werkende setup kan maken. De vraag is alleen hoe het performed
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
En geheugen limiet van maar 16GB. Je wil eigenlijk minimaal 32 of liever zelfs 64.
Even niets...
Klopt. Voor ca €600 heb je een degelijke Supermicro plank (X11 serie), 16 GB ECC RAM en een i3-6100 die VT-d doet. Probleem zit hem vooral in t geheugen wat in t laatste jaar flink duurder is geworden, maar met 1 stickje RAM en 3 vrije slots kun je vooruit. Een goede basis om uit te breiden mocht t toch te zwak worden bevonden en er meer CPU powerrr gewenst is in de vorm van een Xeon.FireDrunk schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:51:
En geheugen limiet van maar 16GB. Je wil eigenlijk minimaal 32 of liever zelfs 64.
Voor de mensen met een Intel 750 (of andere Intel SSD, zie hier welke andere firmware updates er in zitten). Er is een nieuwe firmware en ook een nieuwe driver:
Intel SSD Firmware Update Tool 2.2.0
Firmware: 8EV101H0
Bootloader: 8B1B0133
This firmware version contains fixes for the following issues:
Intel SSD Firmware Update Tool 2.2.0
Firmware: 8EV101H0
Bootloader: 8B1B0133
This firmware version contains fixes for the following issues:
- XN022 Assert Fixes
- Sequential read performance improvement at end of life from firmware 8EV101F0
- Misc. sightings closure and improvement on product health.
- Added support for Intel Optane devices.
- Performance enhancements.
[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 24-04-2017 09:42 ]
Ik kan goedkoop aan een 256GB M.2 PCI-E SSD komen, wat is een goed ondersteunde PCI-E M.2 adapter?
Een adapter is als een verloopplug, er is dus geen sprake van ondersteuning, ESXi ziet hem niet eens. Zelf gebruik ik twee addonics.webgangster schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:00:
Ik kan goedkoop aan een 256GB M.2 PCI-E SSD komen, wat is een goed ondersteunde PCI-E M.2 adapter?
Als ik zo'n addonic aanschaf en mijn M.2 SSD er in doe, kan ik hem dan wel of niet gebruiken als storage?|sWORDs| schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:23:
[...]
Een adapter is als een verloopplug, er is dus geen sprake van ondersteuning, ESXi ziet hem niet eens. Zelf gebruik ik twee addonics.
Welke heb jij precies?
[ Voor 3% gewijzigd door webgangster op 27-04-2017 17:01 ]
Guys iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Draai vSphere 6.5, en wil van een VM de diskspace expanden.. Echter geeft hij altijd een foutmelding dat het niet kan, zonder verdere info.
VM -> shutdown -> aanpassen -> foutmelding
Datastore heeft nog plek vrij - VMFS datastore..
Kan het zijn aangezien de datastore ook nog gebruikt maakt voor snapshots van die VM?
Draai vSphere 6.5, en wil van een VM de diskspace expanden.. Echter geeft hij altijd een foutmelding dat het niet kan, zonder verdere info.
VM -> shutdown -> aanpassen -> foutmelding
Datastore heeft nog plek vrij - VMFS datastore..
Kan het zijn aangezien de datastore ook nog gebruikt maakt voor snapshots van die VM?
Ik snap de vraag, je kunt het nu ook lezen alsof niets werkt. Ik bedoel dat het transparant is, dus welke je ook haalt, als hij niet defect is, zal het gewoon werken.webgangster schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:32:
[...]
Als ik zo'n addonic aanschaf en mijn M.2 SSD er in doe, kan ik hem dan wel of niet gebruiken als storage?
Welke heb jij precies?
Ik gebruik deze: pricewatch: Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter
wie kan of wil mij helpen? ik heb namelijk het volgende probleem
Ik heb nu al een paar keer gehad dat een windows 7 vm na een paar keer opstarten niet meer netjes af wil sluiten en de vm uit wil schakelen. Als ik dan in het managmentconsole kijk zie ik ook niks geen activiteit op de desbetreffende host. Als ik dan een reset doe wil de vm ook niet meer opstarten. Dit speelte op een verse esxi 6.5 host.
En nog een ander probleem wat ik heb is dat soms de managment console heel erg traag is. Ik lees dat dit iets te maken kan hebben met de encryptie maar kom daar ook niet echt verder mee
wie kan mij (een vmware noob) in de goede richting duwen?
Ik heb nu al een paar keer gehad dat een windows 7 vm na een paar keer opstarten niet meer netjes af wil sluiten en de vm uit wil schakelen. Als ik dan in het managmentconsole kijk zie ik ook niks geen activiteit op de desbetreffende host. Als ik dan een reset doe wil de vm ook niet meer opstarten. Dit speelte op een verse esxi 6.5 host.
En nog een ander probleem wat ik heb is dat soms de managment console heel erg traag is. Ik lees dat dit iets te maken kan hebben met de encryptie maar kom daar ook niet echt verder mee
wie kan mij (een vmware noob) in de goede richting duwen?
Wat voor hardware gebruik je?
Welke drivers?
Welke settings op de VM?
Welke drivers?
Welke settings op de VM?
hardware|sWORDs| schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:30:
Wat voor hardware gebruik je?
Welke drivers?
Welke settings op de VM?
supermicro X8STi-LN4 in combinatie met een i7 920 12gb ram en 500gb sata hd. Deze combi werkt out of the box met esxi 6.5
drivers
Ik gebruik de standaard drivers, Het moederbord werkt out of the box met 6.5. Wel krijg ik bij het installeren een waarschuwing dat de i7 920 in de volgende versie mogelijk niet meer ondersteund wordt.
VM stettings
Gebruik standaard settings voor de vm. Heb ook nog gekeken of sata ipv sas hielp. wel of geen vmware tools maakte ook niks uit. De bedoeling is dat deze VM mn tvserver wordt en dan is het de bedoeling dat via pass through de pci express tv kaart benaarderd kan worden. Heb de pass through al aan en uit gezet.
NFS datastore of local datastore maakt ook niet uit.
Wat me wel op viel is dat op de managementconsole de gebruikte hd ruimte verkeerd weer werd gegeven.
In de bios heb ik alleen instellingen voor pass trhough veranderd. Zijn er nog meer instellingen die ik na kan kijken?
De NFS datastore komt niet van een VM van ESXi? Zo wel kan het de native AHCI driver zijn. Zie een paar pagina's terug hoe je de 'oude' driver kunt gebruiken.
nee dat had ik eerst wel maar daar ben ik even tijdelijk van af gestapt om mn vriendin tevreden kunnen houden. Nu kan ik namelijk als mn vriendin tv wil kijken makkelijk de computer booten naar windows en dan kan mn vriendin tv kijken. Heb daarom de nas ook weer even terug gezet in een fysieke computer omdat de opnames bewaard worden op de nas.|sWORDs| schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:47:
De NFS datastore komt niet van een VM van ESXi? Zo wel kan het de native AHCI driver zijn. Zie een paar pagina's terug hoe je de 'oude' driver kunt gebruiken.
en wat betreft de ahci driver is dat de oude driver uit esxi 6.0? ik draai nu op versie 6.0 en lijk daar tot nu toe geen problemen op te hebben
ESXi 6.0 maakte geen gebruik van een native driver voor AHCI. Dit is hoe je de native driver in 6.5 uitzet (dan wordt de 'oude' weer gebruikt):jwvdst schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:51:
[...]
nee dat had ik eerst wel maar daar ben ik even tijdelijk van af gestapt om mn vriendin tevreden kunnen houden. Nu kan ik namelijk als mn vriendin tv wil kijken makkelijk de computer booten naar windows en dan kan mn vriendin tv kijken. Heb daarom de nas ook weer even terug gezet in een fysieke computer omdat de opnames bewaard worden op de nas.
en wat betreft de ahci driver is dat de oude driver uit esxi 6.0? ik draai nu op versie 6.0 en lijk daar tot nu toe geen problemen op te hebben
code:
1
| esxcli system module set -e=false -m=vmw_ahci |
[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 11-05-2017 08:11 ]
dat had ik al gevonden.|sWORDs| schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:04:
[...]
ESXi 6.0 maakte geen gebruik van een native driver voor AHCI. Dit is hoe je de native driver in 6.5 uitzet (dan wordt de 'oude' weer gebruikt):
code:
1 esxcli system module set -e=false -m=vmw_ahci
In de tussentijd dat ik op je antwoord zat te wachten heb ik esxi 6.0 geïnstalleerd omdat ik me verveelde. Ik zit namelijk in de ziektewet met een gebroken middenvoetsbeentje.
In esxi 6.0 heb ik tot nu toe nog niks gemerkt van de problemen die ik 6.5 wel had. ook lukte het nu om met behulp van vmware converter een VM te importeren en draaiend te krijgen.
Zijn er nog belangrijke redenen waarom ik zou moeten upgraden naar 6.5 of zeg je blijf bij 6.0 als dat nu geen problemen geeft?
6.0 is ook prima.jwvdst schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:47:
[...]
dat had ik al gevonden.
In de tussentijd dat ik op je antwoord zat te wachten heb ik esxi 6.0 geïnstalleerd omdat ik me verveelde. Ik zit namelijk in de ziektewet met een gebroken middenvoetsbeentje.
In esxi 6.0 heb ik tot nu toe nog niks gemerkt van de problemen die ik 6.5 wel had. ook lukte het nu om met behulp van vmware converter een VM te importeren en draaiend te krijgen.
Zijn er nog belangrijke redenen waarom ik zou moeten upgraden naar 6.5 of zeg je blijf bij 6.0 als dat nu geen problemen geeft?
Ik wil graag om jullie advies vragen, betreffende mijn huidige ESXi omgeving.
Het gaat om een redelijk gedateerde opstelling die ik graag zou willen upgraden naar ESXi 6.5 als dat mogelijk is. Omdat het een whitebox betreft zit ik met enkele vragen en het gaat vooral om de NAS vm die hier opdraait.
Setup
ESXi versie: 5.1.0, 1065491
ESXi boot vanaf een usb stick
Ik heb even alleen de meest relevante hardware toegevoegd.
De sata controller van de ASRock B75 Pro3-M staat volledig in passthrough samen met de IBM m1015 naar de NAS vm en de Silicon Image SATA Link SiI 3112 in deze opstelling met dit moederbord verzorgd de datastore.
Vragen
Mocht ik nog iets over het hoofd hebben gezien verneem ik dat graag. Alvast bedankt voor het meedenken.
Het gaat om een redelijk gedateerde opstelling die ik graag zou willen upgraden naar ESXi 6.5 als dat mogelijk is. Omdat het een whitebox betreft zit ik met enkele vragen en het gaat vooral om de NAS vm die hier opdraait.
Setup
ESXi versie: 5.1.0, 1065491
ESXi boot vanaf een usb stick
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 0,- | € 0,- |
2 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 47,01 | € 94,02 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Silicon Image SATA Link SiI 3112 | € 0,- | € 0,- |
1 | IBM/LSI M1015 | € 0,- | € 0,- |
Ik heb even alleen de meest relevante hardware toegevoegd.
De sata controller van de ASRock B75 Pro3-M staat volledig in passthrough samen met de IBM m1015 naar de NAS vm en de Silicon Image SATA Link SiI 3112 in deze opstelling met dit moederbord verzorgd de datastore.
Vragen
- Is het mogelijk met deze opstelling te upgraden naar ESXi 6.5?
- Kan ik direct van 5.1 naar 6.5?
- Hoef ik geen extra netwerkkaart te gebruiken om de upgrade uit te voeren?
- Klopt het dat ik een custom iso moet maken met net55-r8168 en net51-r8169 erin?
- Zal de passthrough en datastore opstelling zoals hij nu is blijven werken?
- Moeten de vms nog aangepast worden om compatible met ESXi 6.5 te zijn?
Mocht ik nog iets over het hoofd hebben gezien verneem ik dat graag. Alvast bedankt voor het meedenken.
- Voor zover ik weet wel
- Ja
- Weet ik niet zeker, misschien werkt een upgrade gewoon, want je hebt denk ik de Realtek driver zelf toegevoegd? Die moet je verwijderen denk ik. Als je mazzel hebt, slikt de nieuwe ingebakken Realtek driver je huidige NIC (hangt af van de versie van je NIC). Zeker weten doe ik het niet.
- Soms, VMware heeft dacht ik tegenwoordig 'support' voor Realtek drivers.
- Ja hoor
- Het moet niet, maar kan wel. Je kan daarna upgrade naar VM Hardware level 11 volgens mij. Veel zin heeft het niet denk ik. (ESXi 6.0 heeft AHCI voor guest VM's toegevoegd, maar is niet beter dan pvscsi. het is vooral handig tijdens installatie van bijvoorbeeld windows.)
- Ja
- Weet ik niet zeker, misschien werkt een upgrade gewoon, want je hebt denk ik de Realtek driver zelf toegevoegd? Die moet je verwijderen denk ik. Als je mazzel hebt, slikt de nieuwe ingebakken Realtek driver je huidige NIC (hangt af van de versie van je NIC). Zeker weten doe ik het niet.
- Ja hoor
- Het moet niet, maar kan wel. Je kan daarna upgrade naar VM Hardware level 11 volgens mij. Veel zin heeft het niet denk ik. (ESXi 6.0 heeft AHCI voor guest VM's toegevoegd, maar is niet beter dan pvscsi. het is vooral handig tijdens installatie van bijvoorbeeld windows.)
Even niets...
Bedankt voor de antwoorden FireDrunk. Dan ga ik binnekort een upgrade proberen uit te voeren. Ik zal even opzoeken betreffende die NIC. Ik heb overigens niet zelf die Realtek driver toegevoegd. ESXi 5.1 pakte die NIC out of the box.FireDrunk schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:59:
- Voor zover ik weet wel
- Ja
- Ja hoor
Dan ga ik er redelijkerwijs vanuit dat dat in 6.5 nog steeds werkt
Even niets...
ik ben nu dan terug gegaan naar esxi 6.0 en maak nu dan ook gebruik van de vsphere client. Is er een reden dat deze niet meer volledig ondersteunt wordt in 6.5?
mn tv kaart heb ik nu ook zonder problemen aan de gang via pci pass through.
heb daarvoor wel de geel gemarkeerde regel toe moeten voegen aan de parameter configuratie

heb mn pfsense nu ook in een vm draaien. Daarvoor heb ik 2 netwerkpoorten in pass through gezet en door de configuratie van mn oude pfsense bak te backupen en te restoren op mn nieuwe pfsense bak was dit ook binnen een uurtje geregeld.
moet nog even kijken hoe en wat ik ga doen met mn xpenology of ik die er ook bij op zet. Deze draait nu nog bare metal. Het makkelijkste is om dan de sata controller in pass throug te zetten met maar dan kan ik weer niet bij mn datastore. Aangezien ik maar 1 pci-e slot heb en die al bezet is door de tv kaart ben ik veroordeeld tot een pci sata controller wat betreft mn nas. Ben me er dan wel van bewust dat ik een gbit ethernet verbinding niet dicht trek maar dat is op zich geen probleem met 500mbit kan ik me al goed redden.
Dus als er nog iemand is die een pci 4 poorts sata controller heeft liggen die compatibele is met xpenology dan mag deze altijd een berichtje sturen.
mn tv kaart heb ik nu ook zonder problemen aan de gang via pci pass through.
heb daarvoor wel de geel gemarkeerde regel toe moeten voegen aan de parameter configuratie
heb mn pfsense nu ook in een vm draaien. Daarvoor heb ik 2 netwerkpoorten in pass through gezet en door de configuratie van mn oude pfsense bak te backupen en te restoren op mn nieuwe pfsense bak was dit ook binnen een uurtje geregeld.
moet nog even kijken hoe en wat ik ga doen met mn xpenology of ik die er ook bij op zet. Deze draait nu nog bare metal. Het makkelijkste is om dan de sata controller in pass throug te zetten met maar dan kan ik weer niet bij mn datastore. Aangezien ik maar 1 pci-e slot heb en die al bezet is door de tv kaart ben ik veroordeeld tot een pci sata controller wat betreft mn nas. Ben me er dan wel van bewust dat ik een gbit ethernet verbinding niet dicht trek maar dat is op zich geen probleem met 500mbit kan ik me al goed redden.
Dus als er nog iemand is die een pci 4 poorts sata controller heeft liggen die compatibele is met xpenology dan mag deze altijd een berichtje sturen.
Is vervangen door de Host UI (http://<ip>/ui)jwvdst schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:10:
ik ben nu dan terug gegaan naar esxi 6.0 en maak nu dan ook gebruik van de vsphere client. Is er een reden dat deze niet meer volledig ondersteunt wordt in 6.5?
Heeft je server geen M.2 slot? Want dan kan je een NVMe drive gebruiken. Je kan ook eens kijken naar een goede USB3 stick. Er zijn tegenwoordig manieren om USB sticks als datastore te gebruiken. Dan moet je wel USB Passthrough opgeven, want die zijn mutually exclusive.mn tv kaart heb ik nu ook zonder problemen aan de gang via pci pass through.
[afbeelding]
http://www.virten.net/201...tore-in-vsphere-esxi-6-5/
Even niets...
Ik heb een nieuwe XPenology OVA gemaakt, werkt met DSM 6.1.1 update 2 (meest recente versie) op ESXi 5.5 en later:
|sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"
|sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"
[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 12-05-2017 13:07 ]
moederbord heeft helaas geen m2 en ook geen usb3 anders was dat zeker een optie geweest die ik had overwogen. Ik heb in het begin wel wat getest met de met een usb data store maar de performance viel me wat tegen. Voor de swap wil ik nu ook toch geen gebruik maak van een usb datastore ook nog een aparte datastore maken op een 128gb ssd die ik heb liggenFireDrunk schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:51:
[...]
Is vervangen door de Host UI (http://<ip>/ui)
[...]
Heeft je server geen M.2 slot? Want dan kan je een NVMe drive gebruiken. Je kan ook eens kijken naar een goede USB3 stick. Er zijn tegenwoordig manieren om USB sticks als datastore te gebruiken. Dan moet je wel USB Passthrough opgeven, want die zijn mutually exclusive.
http://www.virten.net/201...tore-in-vsphere-esxi-6-5/
Dat is beter inderdaad, maar dan zit je dus met gelimiteerde bandbreedte door PCI.
Even niets...
hoeveel mb/s kan ik maximaal verwachten met een pci sata controller?FireDrunk schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:44:
Dat is beter inderdaad, maar dan zit je dus met gelimiteerde bandbreedte door PCI.
128MB/s theoretisch, maar dat komt vaker neer op 100MB/s maximaal, en zelfs dat is optimistisch.
Even niets...
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik probeer een VM te verhuizen van onze oude vsphere omgeving naar een nieuwe vsphere omgeving. Dus ook naar een nieuwe datastore.
Nu heb ik er al een 4tal VM's gedaan zonder problemen. Maar er is 1 VM die dus niet over wilt.
Als ik de VM migrate - met de optie - change both compute resource and storage dan loopt hij stuk op 98%. Met Veeam een backup maken lukt ook niet zonder duidelijke reden.
Kan iemand mij aangeven in welke richting ik moet zoeken waar het probleem in kan zitten?
Ik probeer een VM te verhuizen van onze oude vsphere omgeving naar een nieuwe vsphere omgeving. Dus ook naar een nieuwe datastore.
Nu heb ik er al een 4tal VM's gedaan zonder problemen. Maar er is 1 VM die dus niet over wilt.
Als ik de VM migrate - met de optie - change both compute resource and storage dan loopt hij stuk op 98%. Met Veeam een backup maken lukt ook niet zonder duidelijke reden.
Kan iemand mij aangeven in welke richting ik moet zoeken waar het probleem in kan zitten?
Zitten er nog snapshots op? Wat krijg je voor error?
Maak eens een snapshot en verwijder die weer.
Doe een consolidate disk.
Probeer het eens als hij uitstaat
Succes!
Maak eens een snapshot en verwijder die weer.
Doe een consolidate disk.
Probeer het eens als hij uitstaat
Succes!
Me Tarzan, U nix!
Ik heb het uiteraard geprobeerd toen de VM uit stond.

Snapshot loopt nu, ben benieuwd of dat lukt.
/Edit, snapshot gelukt. Wat bewijst dat?

[ Voor 12% gewijzigd door wokkelz op 12-05-2017 16:41 ]
Daar hadden we het vorige maand al over gehad.jwvdst schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:48:
[...]
hoeveel mb/s kan ik maximaal verwachten met een pci sata controller?
|sWORDs| schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:49:
[...]@jwvdst Hoeveel geheugen heb je en wat voor CPU?
- USB 2.0 - 25-45MB/s
- SATA2 - 230-265MB/s
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 12-05-2017 16:41 ]
Soms, dan worden snapshots niet helemaal goed geconsolideerd, heb al vaker problemen opgelost door een snapshot te maken en deze weer te verwijderen./Edit, snapshot gelukt. Wat bewijst dat?
Hou je hetzelfde fromaat? Of ga je van thin naar thick?
En als je eerst storage doet? En daarna compute? Of andersom?
HW level hoog genoeg?
[ Voor 13% gewijzigd door doc op 12-05-2017 16:45 ]
Me Tarzan, U nix!
Probeer eens een lokale clone te maken. Dan weet je in elk geval of er aan die kant niets mis is.wokkelz schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 16:38:
Ik heb het uiteraard geprobeerd toen de VM uit stond.
[afbeelding]
dat is ook zo|sWORDs| schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 16:40:
[...]
Daar hadden we het vorige maand al over gehad.
[...]
was ik effe kwijt
Lokale clone lijkt gelukt te zijn, ga dinsdag proberen die te migreren. En als dat mislukt weer verder klooien|sWORDs| schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 16:46:
[...]
Probeer eens een lokale clone te maken. Dan weet je in elk geval of er aan die kant niets mis is.
Bedankt zover!
Dan weet je dus dat het niet aan de files die je wil lezen ligt. Anders maar eens proberen de files te downloaden en handmatig op de andere datastore zetten?wokkelz schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:12:
[...]
Lokale clone lijkt gelukt te zijn, ga dinsdag proberen die te migreren. En als dat mislukt weer verder klooien
Bedankt zover!
Ik denk dat er iets mis is met je vMotion netwerk of de datastore waar je het op probeert te zetten.
Ik draai 6.0.0 Update 2 (Build 4192238) en krijg tegenwoordig als ik inlog op de webinterface met chrome elke keer deze error.

Klik ik op reload moet ik weer opnieuw inloggen met dezelfde error als resultaat.
Met firefox kan ik er nog inkomen gelukkig en met de vsphere client kan ik wel inloggen.
Krijg deze errors soms ook als ik dingen in de webclient doe had vandaag even de nieuwe Nieuwe DSM OVA v4 geinstalleerd als ik deze VM probeer te editen krijg ik ook een error en kan ik weer opnieuw inloggen.
Iemand een idee?
Ben van plan om binnenkort de hele server om te gooien (lees opnieuw installeren) misschien dat ik dan gelijk 6.5 maar ga installeren.
Klik ik op reload moet ik weer opnieuw inloggen met dezelfde error als resultaat.
Met firefox kan ik er nog inkomen gelukkig en met de vsphere client kan ik wel inloggen.
Krijg deze errors soms ook als ik dingen in de webclient doe had vandaag even de nieuwe Nieuwe DSM OVA v4 geinstalleerd als ik deze VM probeer te editen krijg ik ook een error en kan ik weer opnieuw inloggen.
Iemand een idee?
Ben van plan om binnenkort de hele server om te gooien (lees opnieuw installeren) misschien dat ik dan gelijk 6.5 maar ga installeren.
Klik eens op login ipv enter te drukken 😄ComTech schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:30:
Ik draai 6.0.0 Update 2 (Build 4192238) en krijg tegenwoordig als ik inlog op de webinterface met chrome elke keer deze error.
[afbeelding]
[afbeelding]
Iemand een idee?
Ik heb vandaag de clone wel weten te migreren. Nu is de vraag of hij wel in VEEAM meeloopt in de backups want dat lukte voorheen ook niet. Vanavond loopt de job, ben beniewd!|sWORDs| schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:23:
[...]
Dan weet je dus dat het niet aan de files die je wil lezen ligt. Anders maar eens proberen de files te downloaden en handmatig op de andere datastore zetten?
Ik denk dat er iets mis is met je vMotion netwerk of de datastore waar je het op probeert te zetten.
Adblocker uitzetten helpt daar ook mee.ComTech schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Iemand een idee?
Even niets...
ik kreeg die foutmeldingen ook in chrome met esc kon ik de foutmeldingen weg drukken
nu ik de adblock uitgezet heb krijg ik ze niet meer
nu ik de adblock uitgezet heb krijg ik ze niet meer
[ Voor 18% gewijzigd door jwvdst op 16-05-2017 22:02 ]
Dan moet je de nieuwste host client installeren, geen 100% fix maar helpt al heel veel.
https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Nog een vraag. Wat is de prestatiewinst als ik een 128gb SSD installeer en deze gebruik voor de ssd cache en voor de swapfile? En heeft het ook nog zin om speciaal voor de swapfile in de vm een aparte virtuele disk op de SSD aan de maken?
De vm's draaien nu vanaf een 500gb SATA schijf
Voor de duidelijkheid:magneet schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:39:
Dan moet je de nieuwste host client installeren, geen 100% fix maar helpt al heel veel.
6.5.0d heeft de huidige 1.17 versie van de fling.
6.0.0 update 3 heeft versie 1.14 (niet als fling uitgekomen, ongeveer 1.13).
6.0.0 update 2 heeft versie 1.00 (niet als fling uitgekomen, ongeveer 0.1.0).
Alleen met ESXi 6.0 heeft het momenteel dus zin om de fling te installeren.
Over HTML Clients gesproken, voor de mensen met vCenter:
https://labs.vmware.com/flings/vsphere-html5-web-client
De built-in versie in 6.5.0d is 3.2, de laatste fling is 3.13.
Je moet zorgen dat er nooit swap op ESXi gebruikt wordt (minder geheugen toewijzen, meer geheugen installeren of TPS en small pages inschakelen. In het ideale geval zonder TPS laat je geen eens swap aanmaken met reserve all memory). Een SSD heeft zeker zin voor VM's, maar probeer dan zo veel mogelijk de VM's op de SSD te zetten, en de 500GB spinning disk als extra vmdk's voor die VM's te gebruiken die extra data space nodig hebben.jwvdst schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:15:
Nog een vraag. Wat is de prestatiewinst als ik een 128gb SSD installeer en deze gebruik voor de ssd cache en voor de swapfile? En heeft het ook nog zin om speciaal voor de swapfile in de vm een aparte virtuele disk op de SSD aan de maken?
[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 17-05-2017 10:35 ]
Ik had het inderdaad over 6.0 u2
De vCenter versies zijn niet helemaal te vergelijken want in de fling 3.13 zitten mogelijkheden die in de GA versie van 6.5 niet inzaten.
De vCenter versies zijn niet helemaal te vergelijken want in de fling 3.13 zitten mogelijkheden die in de GA versie van 6.5 niet inzaten.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Ik wist dat je het over 6.0 had, maar ik wilde het even toelichten.magneet schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:49:
Ik had het inderdaad over 6.0 u2
da's een hele mooie tipmagneet schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:39:
Reboot Required: false
VIBs Installed: VMware_bootbank_esx-ui_1.17.0-5214684
VIBs Removed: VMware_bootbank_esx-ui_1.0.0-3617585
VIBs Skipped:
There are no secrets, only information you do not yet have
De vSphere Client 6.0u2 werkt nog wel, zolang je rechtstreeks met de ESXi Server verbinding maakt.jwvdst schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:10:
Gisteren nog een handige backuptool gevonden om ESXi Free mee te kunnen backuppen xsibackup.
Installeert een cron entry op je ESXi host en backupt de boel naar mijn Synology die ik als extra datastore heb gemount (via NFS). Installatie is zo gepiept.
Via de mail ontvang je dan een rapportje:

Gaat mooi vlot zoals je kan zien en ik vond het makkelijker te installeren dan ghettoVCB
Ik weet alleen niet of de crontab persistent is, zodat hij ook na een reboot nog werkt. Bij ESXi is dat niet vanzelfsprekend las ik?
Installeert een cron entry op je ESXi host en backupt de boel naar mijn Synology die ik als extra datastore heb gemount (via NFS). Installatie is zo gepiept.
Via de mail ontvang je dan een rapportje:

Gaat mooi vlot zoals je kan zien en ik vond het makkelijker te installeren dan ghettoVCB
Ik weet alleen niet of de crontab persistent is, zodat hij ook na een reboot nog werkt. Bij ESXi is dat niet vanzelfsprekend las ik?
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2017 09:09 ]
de Pro zeker, dat wordt op die page aangegeven.ifrenken schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:49:
Werkt dit ook op esxi 6.5?
maar het is gratis en de installatie is geen rocket science, ik zou het proberen ..
Ikzelf gebruik momenteel de HPE VM Explorer welke op mijn win10 geïnstalleerd staat
maar dat zal wellicht niet al te lang meer duren als ik wil overstappen op een nieuwe server met een nieuwe vmware esxi installatie
There are no secrets, only information you do not yet have
Gistermiddag m'n ESXi host down moeten gooien (extra geheugen geinstalleerd). Gisteravond heeft hij netjes de backupjob weer gedraaid, dus de xsibackup entry in de cron overleeft een reboot
Even een vraag over virtualisatie zonder VT-d.
Ik maak regelmatig USB backup's op dit moment. Mocht ik de boel virtualiseren dan wil ik dat nog steeds doen en gewoon makkelijk een USB schijf kunnen (ont)koppelen aan een VM terwijl deze draait.
Nu las ik dat dit eventueel ook mogelijk is door een USB over IP device te kopen waar een VM dan mee praat.
Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Want het klinkt aantrekkelijker dan de hele server upgraden met nieuw moederbord, processor, etc.
Ik maak regelmatig USB backup's op dit moment. Mocht ik de boel virtualiseren dan wil ik dat nog steeds doen en gewoon makkelijk een USB schijf kunnen (ont)koppelen aan een VM terwijl deze draait.
Nu las ik dat dit eventueel ook mogelijk is door een USB over IP device te kopen waar een VM dan mee praat.
Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Want het klinkt aantrekkelijker dan de hele server upgraden met nieuw moederbord, processor, etc.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Voor USB Passthrough heb je geen VT-d nodig?
Even niets...
Het koppelen en ontkoppelen van een USB schijf is tot nu toe een complete ramp geweest op mijn testmachine. Zelfs ESXi crashte compleet.FireDrunk schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:17:
Voor USB Passthrough heb je geen VT-d nodig?
Zal wel weer dat de fysieke USB controller hardware niet volledig ondersteund wordt door ESXi, maar hierdoor is bij mij het idee ontstaan dat het niet goed werkt. Misschien dat het op een andere machine wel werkt om USB schijven te koppelen aan en ontkoppelen van een draaiende VM zonder dat de boel in de soep loopt.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Hier geen enkele problemen met license dongles op een dell server met E5 v2.
Misschien is het iets in de bios of heeft het met usb2.0/usb3.0 te maken.
Misschien is het iets in de bios of heeft het met usb2.0/usb3.0 te maken.
Ik heb vandaag mijn whitebox homelab een hardware upgrade gegeven naar een Gigabyte Z97X Gaming G1 moederbord icm een i7 4790K CPU, die vanuit mijn desktop kwam. In eerste instantie werden de disks niet herkend en na een snelle Google kwam ik https://www.v-front.de/20...nsupported-sata-ahci.html tegen. Die heb ik geïnstalleerd, de disks op de controller (onboard Intel dingetje) worden nu inderdaad herkend en ik kan de VM's opstarten.
Waar ik nu echter tegenaanloop is dat de VM's geen internet hebben, maar wel bereikbaar zijn over LAN. Er is dus netwerk zou je zeggen (al is 1 VM niet bereikbaar over LAN zelfs), maar om de een of andere reden hebben alle VM's geen toegang tot internet. Er is geen storing op het internet, want mijn desktop en telefoon kunnen wel het internet op.
Ik draai ESXi 6.0, en heb denk ik elk vind- en bedenkbare oplossing intussen geprobeerd zo'n beetje, maar het blijft niet werken (ik moet dus wel wat over het hoofd zien
). De VM's krijgen allemaal wel een IP-adres en de juiste gateway ingesteld. De VM die ik niet over LAN kan bereiken, kan ik uiteraard wel aansturen vanuit de vSphere applicatie. Reboots van VM of zelfs de host losssen het probleem ook niet op, helaas. De settings binnen vSphere nagelopen, maar zie daarin ook niet echt iets, qua security heb ik alles maar even op 'Accept' staan.
Voor sommige VM's is het echter nodig dat ze het internet op kunnen, om diverse redenen, een proxy heb ik niet, dus die hoef ik ook niet in te stellen.
De VM's en de host hebben allemaal een static lease in de DHCP, waar ook mijn desktop een static lease heeft. De settings die vanuit de DHCP komen, zijn dus in orde, gezien mijn desktop wel het internet op kan.
Iemand van jullie een idee wat het kan zijn?
EDIT: Kreeg vanmorgen een ingeving, die ik vanavond (iets met werk en zo) even moet uitsluiten; ik heb een VM waarop ik PiHole (adblock DNS server) heb draaien, wellicht gaat daar iets niet goed.
Waar ik nu echter tegenaanloop is dat de VM's geen internet hebben, maar wel bereikbaar zijn over LAN. Er is dus netwerk zou je zeggen (al is 1 VM niet bereikbaar over LAN zelfs), maar om de een of andere reden hebben alle VM's geen toegang tot internet. Er is geen storing op het internet, want mijn desktop en telefoon kunnen wel het internet op.
Ik draai ESXi 6.0, en heb denk ik elk vind- en bedenkbare oplossing intussen geprobeerd zo'n beetje, maar het blijft niet werken (ik moet dus wel wat over het hoofd zien
Voor sommige VM's is het echter nodig dat ze het internet op kunnen, om diverse redenen, een proxy heb ik niet, dus die hoef ik ook niet in te stellen.
EDIT: Kreeg vanmorgen een ingeving, die ik vanavond (iets met werk en zo) even moet uitsluiten; ik heb een VM waarop ik PiHole (adblock DNS server) heb draaien, wellicht gaat daar iets niet goed.
[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2017 08:56 ]
CH40S schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:43:
Ik heb vandaag mijn whitebox homelab een hardware upgrade gegeven naar een Gigabyte Z97X Gaming G1 moederbord icm een i7 4790K CPU, die vanuit mijn desktop kwam. In eerste instantie werden de disks niet herkend en na een snelle Google kwam ik https://www.v-front.de/20...nsupported-sata-ahci.html tegen. Die heb ik geïnstalleerd, de disks op de controller (onboard Intel dingetje) worden nu inderdaad herkend en ik kan de VM's opstarten.
Ik draai ESXi 6.0, en heb denk ik elk vind- en bedenkbare oplossing intussen geprobeerd zo'n beetje, maar het blijft niet werken (ik moet dus wel wat over het hoofd zien). De VM's krijgen allemaal wel een IP-adres en de juiste gateway ingesteld. De VM die ik niet over LAN kan bereiken, kan ik uiteraard wel aansturen vanuit de vSphere applicatie. Reboots van VM of zelfs de host losssen het probleem ook niet op, helaas. De settings binnen vSphere nagelopen, maar zie daarin ook niet echt iets, qua security heb ik alles maar even op 'Accept' staan.
Voor sommige VM's is het echter nodig dat ze het internet op kunnen, om diverse redenen, een proxy heb ik niet, dus die hoef ik ook niet in te stellen.![]()
De VM's en de host hebben allemaal een static lease in de DHCP, waar ook mijn desktop een static lease heeft. De settings die vanuit de DHCP komen, zijn dus in orde, gezien mijn desktop wel het internet op kan.
- ping 192.168.0.1/router (gateway)
- ping 8.8.8.8 (internet)
- nslookup google.com 8.8.8.8/dig @8.8.8.8 google.com (internet via google DNS)
- ping google.com (internet via eigen DNS)
Ik heb laatst een aantal VM's 'verhuist' van VM Workstation naar een vsphere omgeving.CH40S schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:43:
Daarbij is het 'network label' verloren gegaan en had ik ongeveer dezelfde symptomen.
Lijkt me een soortgelijke situatie, door het vervangen van de (onboard?) nic.
Even van VM's de netwerkinstellingen in esx controleren?
Die zijn prima, anders had hij ook niet bij de VM's kunnen komen.Domino schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:25:
[...]
Ik heb laatst een aantal VM's 'verhuist' van VM Workstation naar een vsphere omgeving.
Daarbij is het 'network label' verloren gegaan en had ik ongeveer dezelfde symptomen.
Testte net ook van buitenaf naar binnen, maar ook dan krijg ik een time-out. Dus lijkt me niet dat het op DNS-niveau zit, wellicht ook, voor de VM's naar buiten toe.|sWORDs| schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:12:
[...]Daarmee zou je toch redelijk goed moeten kunnen zien waar het probleem zit.
Thanks voor de tip in elk geval, ik zal vanavond eens testen. Een Windows 2016 VM kon in elk geval de router bereiken en een tracert naar Tweakers.net ging ook goed, maar zal vanavond even wat uitgebreider testen, o.a. met bovenstaande tips.
Ik zal bij de VM's ook even het netwerklabel nogmaals controleren, maar volgens mij stond dat goed, toen ik gisteren keek althans. Ik gebruik een Intel Gigabit CT desktop NIC'je, geen onboard dus en heb die overgezet uiteraard van de oude hardware, in de nieuwe hardware.Domino schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:25:
Ik heb laatst een aantal VM's 'verhuist' van VM Workstation naar een vsphere omgeving.
Een (1) VM kan ik ook totaal niet bereiken (via LAN, wel via vSphere client uiteraard), dus daarvan zal ik ook de labels even nogmaals controleren.|sWORDs| schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:27:
[...]
Die zijn prima, anders had hij ook niet bij de VM's kunnen komen.
Schiet me net te binnen, dat ik gisteren bij het opstarten van een aantal (niet alle dus) VM's de vraag kreeg, of ik de VM had gekopieerd of verplaatst, ik koos bij een dat de VM copied was en de anderen verplaatst, weet niet of dat wat uitmaakt? Zover ik kan zien bij de instellingen zijn de MAC-adressen ook niet gewijzigd.
[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2017 13:07 ]
Alle tests gingen goed. Echter bij de laatste krijg ik (naar mijn idee) een wat vreemde, zie screenshot:|sWORDs| schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:12:
[...]Daarmee zou je toch redelijk goed moeten kunnen zien waar het probleem zit.

EDIT: Inmiddels blijkt dat ik meerdere machines niet via het interne LAN kan bereiken. Een Ubuntu VM dan weer wel, maar de Debian VM's tot nu toe niet, helaas.
EDIT2: Een simpele google op het domeinnaam leert dat het domein van Google zelf is; https://support.google.com/faqs/answer/174717?hl=en
EDIT3: Stel ik de router in als DNS, kan een Windows VM van mij gewoon het internet op. Ik gok dus dat ik het moet gaan zoeken in mijn DNS / PiHole VM, die is na het opstarten ook totaal niet via het netwerk te bereiken.
EDIT4:
Denk dat ik de oorzaak gevonden heb. De VM met PiHole heeft blijkbaar wél een nieuw MAC-adres gekregen en heeft dus een nieuwe static lease nodig.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2017 19:26 ]
Als je bij de vraag copied or moved kiest voor copied krijg je idd een nieuwe MAC-adres, als je moved kiest blijft die hetzelfde
Me Tarzan, U nix!