Bedankt voor deze tip, |sWORDs| ! Dit heeft me afgelopen week geholpen!
Wat heb ik een gedoe gehad zeg met ESXi... Helaas wel het resultaat van mijn eigen stomme fouten, maar het heeft me significant meer tijd gekost dan ik leuk vond hahaha.
**lief dagboek...**
Wat ik gedaan heb, is als volgt: mijn server heeft het afgelopen jaar uitstekend gedraaid. Meerder Ubuntu vm's, een Win8.1 vm, pfSense voor mn internet, helemaal tevreden.. Toen overleed m'n iMac en zat ik ineens zonder desktop (en dus ook zonder game pc.. ja ik game op een iMac

) Dus ik dacht een maand of wat terug: als ik nou een GPU in m'n server prop, dan kan ik er een Win10 desktop vm op draaien en daar op gamen!
GPU passthrough werkte uitstekend, USB passthrough daarentegen had ik wat issues mee.. Mijn mobo (Supermicro X10SL7-F) geeft in ESXi aan twee USB-controllers te hebben, maar passthrough op één van de controllers gaf geen succes.. In mijn onschuld heb ik toen allebei de USB-controllers tegelijk geconfigureerd voor passthrough. En voila, succes! Ik helemaal tevreden! Dus lekker een maandje gedraaid met mijn desktop-op-mijn-server.
Totdat ik eerste Kerstdag een extra datastore wilde toevoegen, mijn eerste 250gb ssd was volgelopen.. Dus hop, kerstcadeau voor mezelf, 1TB er naast want dan kan ik ook de grotere games installeren! Nou, toen begon 't. Mijn datastore werd door reboots heen niet teruggevonden. Mijn W10-vm die naar de nieuwe ssd is verhuisd, moest ik telkens opnieuw toevoegen na reboot en elke keer zag ik ook een rare entry staan.. Soort GUID-hash met erna W10..
Tijdje gevloek en gedoe, uiteindelijk toch maar Kerstdiner gaan doen.. Halverwege het diner ging het lampje aan: mijn host draait vanaf een USB-poort... En die USB-poort had ik in passthrough geconfigureerd.. Ik had er nog aan gedacht toen ik de passthrough configureerde, maar toen leek alles koek-en-ei. Niet dus. (Overigens: niets zo irritant als een aha-erlebnis tijdens je Kerstdiner en dan nog een paar uur aan tafel moeten zitten i.p.v. kunnen sleutelen, hahaha

)
Uiteindelijk opgelost door een extra disk in de server te proppen en daar de host op te installeren. Dacht ik het opgelost te hebben, kreeg ik usb passthrough wéér niet werkend! Weer wat gevloek en gedoe later, "waarom werkt dit nou niet? dit werkte eerder wel?!" bleek ik in mijn uiterste verstandigheid nu ESXi 6.5 te installeren i.p.v. 6.0u2 en daar was dus blijkbaar iets anders.. ESXi 6.0 geinstalleerd, alles werkte weer als voorheen (behalve dan nu geen half-corrupte host-disk

) Toch zat het me niet lekker, want waarom werkte 6.5 niet? Toen kwam ik gelukkig jouw post tegen
Dus nu lijkt mijn esxi-bak weer als een zonnetje te draaien. Ik moet de tijdelijke disk nog wel even vervangen, want die is volgens de vriend waar ik 'm van geleend heb niet helemaal stabiel meer (onder het motto "ik weet niet meer waarom, maar er is vast en zeker een reden dat ik 'm zelf niet meer gebruik..."). Maar anders dan dat, mijn W10 game/desktop vm draait als een zonnetje, mijn games dus nu ook weer..
Wat ik wel geleerd heb: ik weet soms nét te weinig van ESXi af en dan moet je maar dom proberen (en nogmaals.. en nogmaals.. en nogmaals.. ik kan de esxi-installer ondertussen dromen...).. En oh ja: internet via je server klinkt als een leuk idee, maar wanneer je server down is, is je internet dat ook.. En juist als je server plat ligt vanwege een probleem, heb je wel internet nodig.. Lang leve tethering via 4G van de baas
**einde lief dagboek**
Samenvatting: het was me een vakantie aan klussen aan de bak wel... Hopelijk heb ik nu niet wéér iets over het hoofd gezien!
Op de todo-lijst staat nu nog kijken of ik macOS aan de praat kan krijgen, blijf ik toch prefereren als desktop. Ik heb al een crea-bea dualboot oplossing in gedachten via een externe service en API-calls en.. en.. en.. Als software ontwikkelaar blijf je maar oplossingen bouwen voor problemen die er niet zouden zijn als je het jezelf niet zo lastig zou maken