sailor_dg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:46:
ik gebruik een truenas VM met een SATA controller in passthrough naar die VM - dit is mijn 'NAS'. die netjes een ZFS opslag aanbiedt via NFS & Samba waar nodig.
Weten jullie ook hoe het dan zit om een usb-stick door te geven naar de VM van Unraid? Unraid start vanaf een usb om daarna alles in het RAM te houden. Maar ik zou dan misschien beter overstappen naar TrueNAS om die laag al te kunnen skippen?orvintax schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:05:
[...]
Je kunt overschakelen naar Proxmox en dat (ook) gebruiken voor storage. Maar ik zou aanraden om dat door een stukje NAS software te doen. Of dat nu TrueNAS, Unraid of OMV is dat maakt eigenlijk niet uit. Draai het gewoon als (extra) VM op je Proxmox server en geef de disks of satacontroller mee via passthrough. Net zoals @sailor_dg en mij
Voor zover ik al gelezen heb krijgt elke LXC zijn eigen ip-adres? Bij Docker kan je dat kiezen.
Ik veronderstel, als je een VM NAS gebruikt, dat je dan een 'volume' niet kan rechtstreeks kan koppelen aan een map op de opslag die beheerd wordt door de NAS maar dat je dan een NFS share gebruikt?
Haha, dat is misschien wel mogelijk in de verre toekomst.sailor_dg schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:24:
wil je helemaal overkill: ik heb een tweede proxmox pc draaien met daarin ook een truenas VM, welke als ZFS replicatie host werkt en voor andere machines als backup target werkt - deze praat ook met Amazon S3 voor opslag in de cloud van kritische zaken. tweede VM is proxmox backup server welke backups van de VMs zelf ontvangt.
In onze opleiding hebben de hogere klassen 3 proxmox'en moeten opzetten, een ubuntu server als fileserver.
Gebruik makend van CEPH en ervoor zorgen dat als er een node uitvalt, een andere node overneemt.
En dat allemaal in VMWare..
Of het nu Docker of LXC is maakt voor mij verder niks uit. Docker heb ik nu redelijk onder de knie maar iets nieuws leren is altijd leuk.Cyphax schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:46:
[...]
Op zich is Proxmox een goede oplossing, maar naar mijn bescheiden mening zit daar een hele grote "maar" aan. Proxmox heeft native een andere container-soort aan boord, de LXC. Dat lijkt op sommige punten op Docker maar op andere punten weer minder. Als je een Docker-container wilt draaien, dan moet je eigenlijk dus eerst een VM of container daarvoor draaien waarin je dan je applicaties nog een keer containerized. Nou kan dat op zich prima, maar mijn ervaring ermee is tot dusverre dat het handiger is om dan over te stappen op LXCs, of een ander OS te installeren dan Proxmox. Wat je hier noemt kan je heel goed in LXCs stoppen, en er zijn kant-en-klare templates en scripts die het vereenvoudigen.
Er in verdiepen moet ik nog doen als ik beslis om over te schakelen maar ik vermoed dat dit niet heel ver uiteen zal liggen qua werking?
/f/image/FEQkd24VfAF4vJqESJvCs3Ef.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Z9cV81AqLgUfYw0tRAGKMi9.png?f=user_large)
/f/image/I4qAtGNzN9TRoO1BN4v1O7dF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b02cz2zA3oYu0Bv1lcZIBTpi.png?f=user_large)
/f/image/LrrdUrK5O8YizZ4OUkVuua8D.png?f=fotoalbum_large)