DjoeC schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:31:
Even over RAID1/5/6: ALS er een probleem of onverwachte shutdown is zijn de recovery tijden lang. Mijn 8TB WD-reds (RAID1) moeten ongeveer een dag draaien om te resyncen. Raid-5 raad ik niemand meer aan omdat het risico op uitval van een 2e schijf erg groot is.
Ik heb dus al meerdere keren een disk vervangen, maar dan wel op 1x na altijd met de originele er nog in. En zelfs toen ik dan paar maanden terug daadwerkelijk een kapotte disk had en er max 14TB opnieuw gedaan moest worden (als in: 14TB disk was de kleinste) duurde die hele resilver volgens mij maar om en nabij een dag, zeg 1,5 dag max. Dus mijn N=4 ervaring tot nu toe toont aan dat de kans op uitval tijdens een resilver minder dan 25% is. Uiteraard nog steeds een hoog percentage, maar misschien kan ik nog wel 10x een disk vervangen zonder uitval, en blijft het percentage dus zakken. En max 1,5e dag voor ergens tussen de 8 en 14 TB te rebuilden/resilveren vind ik ook nog wel meevallen.
Bovenstaande geldt (in mijn geval) voor Windows maar de concepten achter RAID zijn natuurlijk OS onafhankelijk.
Ja en nee. ZFS is toch wel iets anders dan "RAID". Aangezien ZFS zowel een volume manager als filesystem is. Geen idee hoe dat overigens bij Windows Storage Spaces(?) zit, of je daarop nog steeds NTFS (/fs naar keuze) draait of dat dat ook zowel een filesystem als volume manager is.
Dingen die ZFS AFAIK ook afwijkend kan doen (sinds een jaar of 2, 3 pas) is sequentieel met de data om gaan. Dus in ieder geval bij een replace waar de originele disk er nog in zit sequentieel de oude disk lezen en naar de nieuwe over zetten. Incl. alle "filesystem" checks dan (checksumming etc) die netjes worden toegepast, dus het is niet letterlijk "lees X MB van de oude schijf in en schrijf die 1 op 1 naar de nieuwe schijf", er zit nog steeds "logica" achter in wat die het doet incl. controle of de oude data "correct" is. En ook het scrubben kan al verschillende jaren sequentieel. Bij mijn weten zijn dat toch zaken die traditionele RAID (/alleen de volume manager) niet kunnen omdat die geen weet hebben van de data/....