• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 07:08

zeroday

There is no alternative!

BrandALARM schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:29:
hierbij een tip die van mijn part meer aandacht mag: https://github.com/ccebelenski/anas Anas: The storage layer Proxmox VE doesn't have, inside the Proxmox web UI. Werkt voor mij heel prettig.
Ik snap de 'toegevoegde' waarde nog niet erg als je al bijv. een cluster hebt en geen vrije disks hebt.

Ik denk mooi voor als je iets nieuws gaat opzetten, maar lastig te implementeren als je al een werkend cluster hebt. Want ik zie niet 1-2-3 waar ik dit in mijn 7 node cluster dit kan inpassen.

There are no secrets, only information you do not yet have

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zelf stop ik services als SMB etc liever in een VM (of CT, net wat je voorkeur is). Snap dat het handig is voor thuisgebruik, maar ik hou m'n host liever gewoon m'n host.

Grappig project wel, het maakt van Proxmox een soort Truenas/Proxmox hybrid.

Hier stond een dode link.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 22:51

icecreamfarmer

en het is

zeroday schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:59:
[...]

Ik snap de 'toegevoegde' waarde nog niet erg als je al bijv. een cluster hebt en geen vrije disks hebt.

Ik denk mooi voor als je iets nieuws gaat opzetten, maar lastig te implementeren als je al een werkend cluster hebt. Want ik zie niet 1-2-3 waar ik dit in mijn 7 node cluster dit kan inpassen.
Ik wel. Omdat nu te regelen heb ik openmediavault nu draaien met de benodigde overhead. Enige wat die doet is users en smb verzorgen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
BrandALARM schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:29:
hierbij een tip die van mijn part meer aandacht mag: https://github.com/ccebelenski/anas Anas: The storage layer Proxmox VE doesn't have, inside the Proxmox web UI. Werkt voor mij heel prettig.
Ziet er goed uit, echter wat mij wel opvalt. Claude als mede ontwikkelaar. Dus ik krijg er wel erg een codevibing gevoel bij. Ontwikkeling is eigenlijk pas sinds Aug, dus nog erg nieuw.
En volgens mij maar 1 ontwikkelaar en AI.

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 22:30
Ik kwam het project tegen op reddit toen TrueNas de aankondiging deed voor hun Proxmox plugin.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In navolging op de TRIM-discussie ben ik even gaan kijken, maar ik heb blijkbaar een thin-lvm. Is dat dan relevant?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 16:45
Gunner schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:09:
In navolging op de TRIM-discussie ben ik even gaan kijken, maar ik heb blijkbaar een thin-lvm. Is dat dan relevant?
Mogelijk. "thin-lvm" gaat over een ander laagje binnen je opslag. Je kunt namelijk thin-lvm zowel op HDDs (waar je geen TRIM hebt) als SSDs gebruiken. TRIM gaat over fysiek schijf niveau.

https://dontasktoask.com/

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
orvintax schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:35:
[...]

Mogelijk. "thin-lvm" gaat over een ander laagje binnen je opslag. Je kunt namelijk thin-lvm zowel op HDDs (waar je geen TRIM hebt) als SSDs gebruiken. TRIM gaat over fysiek schijf niveau.
Ook bepaalde modellen HDD kennen trim. Voor bv HDDs op basis van SMR is trim ook zeer nuttig en dus regelmatig ook ondersteund. (Maar HDDs op basis van SMR zul je niet als OS disk gebruiken, als je ze uberhaupt al gebruikt. En voor een hoge mate van bulk storage (opslaan en jaren laten staan) zal SMR niet zo'n issue zijn en als je niks verwijderd is trim ook niet relevant).

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 07:08

zeroday

There is no alternative!

BrandALARM schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:28:
Ik kwam het project tegen op reddit toen TrueNas de aankondiging deed voor hun Proxmox plugin.
dat vind ik interessanter .. Nu nog naar Truenas Scale gaan ..

There are no secrets, only information you do not yet have

• brommetje
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
En nog mooier er is nu ook een Proxmox Storage Plugin voor de Synology en NetApp.

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 22:30
brommetje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:26:
En nog mooier er is nu ook een Proxmox Storage Plugin voor de Synology en NetApp.
gevonden: https://github.com/aearnhardt/pve-synology-plugin

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 16:45
orvintax schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:22:
[...]

***members only***

Overigens wel benieuwd wat hier het effect van gaat zijn. Ik heb sinds een migratie binnen mijn "hoofd" VM, vaak last van IO pressure stall als ik flink ga schrijven. Dus daar zou dit mee moeten helpen.

[...]

Overigens had ik dat dan wel al jaren aanstaan..
Kleine update na een aantal dagen, de IO Pressure is nu (zo goed als) volledig weg na de automatische en handmatige TRIM aan te zetten. Je ziet precies wanneer ik het heb aangezet :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://dontasktoask.com/

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:02
Ik had deze week ook even gekeken, maar bij mij leek TRIM standaard al aan te staan?

Tis relatief nieuw cluster, en ben met 9.2 begonnen, dus dat zou een reden kunnen zijn.

Al kan ik straks weer alles verhuizen. Heb wat leuke mini's hiervoor straks :)

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• brommetje
  • Niet online
Hallo alle, situatie momenteel 2 nodes (ThinkCentre M92p), niet HA en/of cluster, PVE 9.2 draaiende met Home Assistant als VM daaraan gekoppeld via USBIP op een oude PI2 in meterkast 3x usb stick, zoals Zwave en P1 meter. Via een hookscript verwijder ik de USB redirections naar de VM bij stoppen en koppel deze sticks weer aan bij starten.

Onlangs Proxmox Datacenter Manager geïnstalleerd als een docker op mijn NAS, migratie van een VM van de ene node naar de andere node werkt echter perfect bij een VM zonder ISO, USB en/of hookscript.

Hookscript is echter nodig om de juiste usb stick (3x) aan de juiste USB poort te koppelen, komen na een stroomstoring PI2 wel eens in verkeerde volgorde binnen, als je 2 sticks heb met zelfde vendor id en geen serie nummer of zo.

Voor mijn HAOS met USBIP dus een uitdaging? Bestaat er pre/post mogelijk bij PDM om bijvoorbeeld het hookscript dan maar even te verwijderen? PDM of command line is handig bij geen HA/cluster als je toch bijvoorbeeld updates wil doen?

Suggesties?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik heb nu een USB-stick in de server en de VM met HA krijgt dat USB-apparaat weer door en dan werkt het, tot ik de stick een keer in de verkeerde USB-poort stop. Het is niet zo handig. Mijn idee is om een Pi in te richten met Zigbee2MQTT en daar de stick in te steken. Dat is ook mijn suggestie aan jou: maak een losse Zigbee-gateway van de Pi op basis van MQTT ipv USBIP

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 25-09-2026 19:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:18:
[...]

Ik heb nu een USB-stick in de server en de VM met HA krijgt dat USB-apparaat weer door en dan werkt het, tot ik de stick een keer in de verkeerde USB-poort stop. Het is niet zo handig. Mijn idee is om een Pi in te richten met Zigbee2MQTT en daar de stick in te steken. Dat is ook mijn suggestie aan jou: maak een losse Zigbee-gateway van de Pi op basis van MQTT ipv USBIP
Dit is exact hoe ik het ook gedaan heb. Zowel voor zigbee als voor z-wave. Daarnaast via ser2net ook een oude plugwise stick om plugwise circles te kunnen gebruiken. Zigbee en z-wave via docker compose. Tot zover zonder problemen. Wel een goed SD kaartje gebruiken, en die zij best aan de prijs. Spul draait op een Raspberry pi 3b+

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb deze pagina (https://g0kao.wordpress.c...gnment-on-a-raspberry-pi/ ) gebruikt om mijn USB-devices logische namen te geven.
Je kunt dus op basis van device-serial-nummer altijd dezelfde usb-naam toekennen.

(overigens niet op Proxmox getest, maar dit is volgens mij standaard linux, niet specifiek voor een raspberry pi)

[ Voor 19% gewijzigd door ocaj op 25-09-2026 20:34 ]

• brommetje
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:18:
[...]

Bedankt voor de reacties tot nu toe, maar voor een migratie met hookscript zijn er 3 zaken van belang.

Scriptlocatie: Het hookscript moet op een gedeelde opslag (shared storage zoals CephFS of NFS) staan die voor alle nodes beschikbaar is, zodat de doelnode het script kan uitvoeren, dit kan mijn NAS zijn.

Variabelen: Als de VM migreert, bevat de variabele $ENV{PVE_MIGRATED_FROM} de naam van de bronnode. Bij een normale start is deze leeg. Deze kan ik script toevoegen.

En Fases: Tijdens een live-migratie doorloopt de doelnode de stappen pre-start (vóór de RAM-overdracht) en post-start (zodra de VM live gaat op de nieuwe node).

Idee is dan via het hookscript te kijken op de PI2 via ssh (node 1 of 2) dan sticks poort binden (USBIP) in juiste volgorde en weer attachen (op node waar opdat moment hookscript draait) in volgorde en doorgeven via het script aan de VM met qm set commando’s voor starten.
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste