• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat is er zo bijzonder aan dat UPS? APC gebruikt toch proprietary kabel om data uit te lezen? Ook lijkt mij de batterij niet makkelijk te vervangen, en meestal looizuur. Het is wel vrij compact vanwege formaat, maar ach.

Dan kun je beter een enterprise NVMe met PLP nemen. Wat duurder, maar kan wel veel meer writes dan consumer spul. Zet je ZIL en ZFS cache erop, en je data op filesystem zal consistent blijven. Wel write-cache op de HDDs uitzetten.

Voor gaming (wel interessant met Sunshine) en Ollama zou ik eGPU overwegen maar schijnt niet te werken met ML (een performance loss van rond de 10% is acceptabel). De totale W die je noemt zal zonder GPU zijn. Tenslotte met SR-IOV kun je GPU diverse keren assignen, aan meerdere VMs en containers (inclusief LXC). Zo doe ik het met de Intel Xe iGPU. 8 virtuele GPUs.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:27:
Wat is er zo bijzonder aan dat UPS? APC gebruikt toch proprietary kabel om data uit te lezen? Ook lijkt mij de batterij niet makkelijk te vervangen, en meestal looizuur. Het is wel vrij compact vanwege formaat, maar ach.
Niets, behalve dat Eaton goed wordt ondersteund bij Linux en dat de accu's bij APC gemiddeld om de 3 a 4 jaar vervangen moeten worden 😉

Maar hé, ik heb zelf thuis een mix van APC en Eaton in gebruik. Originele accu voor een 750VA APC is zeker niet goedkoop. Voor een Eaton 650VA is minder als de helft. Beide origineel.

[ Voor 16% gewijzigd door edwin2021 op 23-02-2026 21:35 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:59
De APC BE850 G2 die hier staat heeft bij gemiddelde belasting van 65W een runtime van ruim een uur. En heeft een eenvoudig vervangbare en gangbare batterij.
Met NUT is de USB uit te lezen en kan je met die info ook wel acties laten ondernemen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Quad schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:33:
De APC BE850 G2 die hier staat heeft bij gemiddelde belasting van 65W een runtime van ruim een uur. En heeft een eenvoudig vervangbare en gangbare batterij.
Met NUT is de USB uit te lezen en kan je met die info ook wel acties laten ondernemen.
Ik over 2x smc750i, die stabiliseert ook de spanning. Een be850 volgens mij niet. Ik denk ook dat het stabiliseren van de spannings deels de reden is van de korte levensduur. Blijft wel dat de Eaton ook de spanning stabiliseert maar met een betere houdbaarheid van de accu.
O ja, apc software is echt super uitgebreid. Eaton stuk minder.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:07
Het grote nadeel van een UPC die de spanning "stabiliseert" is dat ze een enorm stroomverbruik hebben, en wat je er vervolgens voor terug krijgt... :? * Ik had een APC, volgens mij line-interactive (de middelste variant zeg maar), die 40W uit het stopcontact trok met mijn mini PCtje / serverjte aangesloten. Vervolgens vervangen door een offline standby (?, de "laagste" variant dan) model en nu trekt die 8W uit het stopcontact. Oftewel een 280kWh besparing op jaarbasis.

* Ja, een stabiele spanning. Maar in Nederland is het meest voorkomende nog steeds volledige uitval, en dat is best wel heel erg zeldzaam over het algemeen. Rare / onstabiele spanningen (dus zeg minder dan 200V of goed over de 250V) zijn nog veel zeldzamer. En in omringende landen mag de spanning hoger zijn, in NL moeten omvormers uitvallen bij 230V + 10% oftewel 253V, in BE ligt die grens hoger, dus gangbare hardware zal vast geen problemen hebben met een langdurige hogere spanning van 240 of 250 V.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:18
Jerie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:27:
(...)
Is dat een nieuw, milieuvriendelijk type accu?

:+

iRacing Profiel

• Jerie
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:44:
[...]

Is dat een nieuw, milieuvriendelijk type accu?

:+
Ja, die uit het anarchist cookbook :P

Loodzuur / lead-acid. Rommel is dat.

LiFePO4 gaat langer meer. Wat zwaarder dan Li-Ion, maar dat maakt voor een UPS niet uit. Nog steeds lichter dan lead-acid, minder gevaarlijk bij brand (qua gas bijvoorbeeld), en gaat veel langer mee (10+ jaar). Ze zijn helaas ook een stuk duurder.

In de PW staan ze trouwens niet. Zul je naar een zogeheten thuisbatterij moeten zoeken. Er staat wel wat Li-Ion in de PW, maar die zijn peperduur. 2,4k EUR, voor die prijzen heb je zo 2+ thuisbatterijen, haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 24-02-2026 00:58 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:42:
Het grote nadeel van een UPC die de spanning "stabiliseert" is dat ze een enorm stroomverbruik hebben, en wat je er vervolgens voor terug krijgt... :? * Ik had een APC, volgens mij line-interactive (de middelste variant zeg maar), die 40W uit het stopcontact trok met mijn mini PCtje / serverjte aangesloten. Vervolgens vervangen door een offline standby (?, de "laagste" variant dan) model en nu trekt die 8W uit het stopcontact. Oftewel een 280kWh besparing op jaarbasis.

* Ja, een stabiele spanning. Maar in Nederland is het meest voorkomende nog steeds volledige uitval, en dat is best wel heel erg zeldzaam over het algemeen. Rare / onstabiele spanningen (dus zeg minder dan 200V of goed over de 250V) zijn nog veel zeldzamer. En in omringende landen mag de spanning hoger zijn, in NL moeten omvormers uitvallen bij 230V + 10% oftewel 253V, in BE ligt die grens hoger, dus gangbare hardware zal vast geen problemen hebben met een langdurige hogere spanning van 240 of 250 V.
Ik vind het zonde van de W in vergelijking met een enterprise NVMe met PLP die nauwelijks meer W kost dan een consumer NVMe. Al geef ik toe dat ik niet naar de huidige prijzen heb gekeken. Je kunt ze ook tweedehands of met minder TB aanschaffen. Op zich valt ook wel wat te zeggen wanneer je stelt: ik wil graag het glasvezelmodem, ONT, plus de WAP aangesloten hebben op een UPS. In geval van stroomuitval kun je dan immers verder. Ik heb zelf niet eens een glasvezelmodem en ONT, wel losse SFP+ en losse WAP. Maar ik hoef er geen met loodzuur in mijn meterkast, en ik heb ook geen zin om elke 3 jaar de batterij of UPS te vervangen.

Bij een succesvolle cyberaanval zou wel schade kunnen ontstaan, maar op zich werkt dat systeem dusdanig dat pieken ergens in Europa zorgen voor dalen elders in Europa omdat alles op elkaar is aangesloten. Er wordt direct op- of afgeschaald, we kunnen een klap van 2 gigawatt incasseren. Aldus Ot van Daalen in zijn boek Voorbereid. Ook kan mjn verdeeldoos een flinke klap hebben.

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste