Barrie98 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:01:
[...]
Was je een ravijn in gevallen of hoe krijg je dat voor elkaar op lage snelheid?? Bescherming moet zeker egzien de snelheden die je haalt, maar het begint op de eerste plaats met zelf uitkijken en niet over je grenzen gaan. De meeste ongelukken gebeuren naar mijn idee als er twee+ mensen betrokken zijn, solo minder ongelukken.
Puur solo, domme pech. Eerste keer in 24 jaar dat ik wat had.

Ik was heel vroeg in het seizoen (nog voor kerst 2015), veel kunstsneeuw en redelijk hoge temperaturen. Zo warm, dat ik meerdere dagen in de middaguren mijn jas en trui uit had en in een T shirt met blote armen aan het boarden ben geweest. En daarin was ik niet alleen. De bescherming draag ik voornamelijk voor als ik aan het raggen en rouschen ben. Heel de ochtend wel aan het stampen geweest (vroeg beginnen), maar rond 11 uur komt de zon erbij en wordt de sneeuw zacht en papperig (en dat is heel zacht als het inmiddels +10 is), ook aan de schaduwkant van de berg. Het grote nadeel aan kunstsneeuw is het gewicht, het is zwaarder. Als je dan in een hoopje kunstsneeuw blijft hangen en verkeerd neer komt, is het einde verhaal. Omdat je in 1x stil staat, sla je door, dus keertje over de kop. Ik kwam zittend op mijn kont, met mijn plank nog keurig onder mijn voeten, tot stilstand en had van mijn achterste been de kniebanden gescheurd (en dezelfde kant ook mijn hand gebroken).
Saillant detail: Ik had zojuist, 2 minuten eerder bij een stopje, tegen mijn broertje gezegd dat ik het laatst stuk rustiger ging doen, want ik vond de piste slecht worden en had zin geen ongelukken.
De risico's van het wintersporten ken ik, de risico's op de pisten ken ik, ik weet wat ik moet doen bij calamiteiten (een paar seizoenen terug in een week tijd 4 mensen van de piste laten halen na een valpartij van hun kant, scheelt dat ik een geldig EHBO-diploma heb). Mijn grenzen die ken ik ook, ik weet wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Parken schuw ik niet, vandaar die rugbescherming, maar daar was het vorig jaar te slecht voor.
Na 3 maanden was ik overigens alweer gewoon aan het sporten. Ik ben in conditie en sport veel, dat schijnt mijn re-integratie redding geweest te zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
Pizza_Boom op 02-03-2017 11:38
]