Het Grote 2016/2017 Wintersporttopic!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:08
zeef schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:20:
begin Feb 4 dagen Fiss, eind maart 4 dagen Kaprun. Volgend jaar staat er een week Flachau in de planning. Mag niet klagen. ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zag je 1e foto en dacht, goh dat kon wel eens het Masner gebied zijn en toen las ik je tekst :)

Wij zijn zelf verknocht aan het gebied en dit jaar voor de 8e keer ofzo geweest. Blijft mooi en zeker met kinderen is het dan fijn dat het daar goed geregeld is en dat je er bekend bent. Zeker een aanrader. Helaas voor ons al weer ruim een maand geleden... Wel enorme mazzel gehad, volop sneeuw en hele week blauwe lucht en de zon.

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:03:
[...]
Goeie skihelm nemen. Ik heb er ook een, net als ik ook rugbescherming draag. Na mijn klapper (bij lage snelheid) van vorig jaar zelf kunnen opstaan en naar beneden gaan. Volgens mijn arts had ik het zonder niet zelfstandig gered, maar had ik gerepatrieerd moeten worden. Ik had nu "slechts" een gebroken hand, gescheurde kniebanden, gekneusde schouderbladen en een lichte hersenschudding.
Was je een ravijn in gevallen of hoe krijg je dat voor elkaar op lage snelheid?? Bescherming moet zeker egzien de snelheden die je haalt, maar het begint op de eerste plaats met zelf uitkijken en niet over je grenzen gaan. De meeste ongelukken gebeuren naar mijn idee als er twee+ mensen betrokken zijn, solo minder ongelukken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-11 18:52
Barrie98 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:01:
[...]

Was je een ravijn in gevallen of hoe krijg je dat voor elkaar op lage snelheid?? Bescherming moet zeker egzien de snelheden die je haalt, maar het begint op de eerste plaats met zelf uitkijken en niet over je grenzen gaan. De meeste ongelukken gebeuren naar mijn idee als er twee+ mensen betrokken zijn, solo minder ongelukken.
Puur solo, domme pech. Eerste keer in 24 jaar dat ik wat had. ;)
Ik was heel vroeg in het seizoen (nog voor kerst 2015), veel kunstsneeuw en redelijk hoge temperaturen. Zo warm, dat ik meerdere dagen in de middaguren mijn jas en trui uit had en in een T shirt met blote armen aan het boarden ben geweest. En daarin was ik niet alleen. De bescherming draag ik voornamelijk voor als ik aan het raggen en rouschen ben. Heel de ochtend wel aan het stampen geweest (vroeg beginnen), maar rond 11 uur komt de zon erbij en wordt de sneeuw zacht en papperig (en dat is heel zacht als het inmiddels +10 is), ook aan de schaduwkant van de berg. Het grote nadeel aan kunstsneeuw is het gewicht, het is zwaarder. Als je dan in een hoopje kunstsneeuw blijft hangen en verkeerd neer komt, is het einde verhaal. Omdat je in 1x stil staat, sla je door, dus keertje over de kop. Ik kwam zittend op mijn kont, met mijn plank nog keurig onder mijn voeten, tot stilstand en had van mijn achterste been de kniebanden gescheurd (en dezelfde kant ook mijn hand gebroken).

Saillant detail: Ik had zojuist, 2 minuten eerder bij een stopje, tegen mijn broertje gezegd dat ik het laatst stuk rustiger ging doen, want ik vond de piste slecht worden en had zin geen ongelukken. :+ :+

De risico's van het wintersporten ken ik, de risico's op de pisten ken ik, ik weet wat ik moet doen bij calamiteiten (een paar seizoenen terug in een week tijd 4 mensen van de piste laten halen na een valpartij van hun kant, scheelt dat ik een geldig EHBO-diploma heb). Mijn grenzen die ken ik ook, ik weet wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Parken schuw ik niet, vandaar die rugbescherming, maar daar was het vorig jaar te slecht voor.

Na 3 maanden was ik overigens alweer gewoon aan het sporten. Ik ben in conditie en sport veel, dat schijnt mijn re-integratie redding geweest te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-03-2017 11:38 ]

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Ai, balen. Dat zijn inderdaad wel de situaties dat er solo dingen gebeuren, tiefsnee en einde dag vooral met papsneeuw. Gelukkig ben je weer goed hersteld. :) Wel bizar dat je zo ook je hand breekt, bandjes oprekken is in zo'n situatie wat meer gebruikelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Barrie98 op 02-03-2017 18:08 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:33
Ik heb ook een lekker weekjes wintersport gehad. Niet alleen naar beneden skiën maar ook zelf omhoog lopen.

De meeste dagen hebben we prima weer gehad, en de sneeuw was redelijk, niet veel maar genoeg op de meeste plekken.
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/5ozrd73cj/DSCN2164.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/gpuwi7vlf/DSCN2173.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/n4txew2b7/DSCN2202.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/r2h74ap4j/DSCN2205.jpg

Aan het einde nog een dagje sneeuw.
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/pby62t7lf/DSCN2229.jpg

Weer erg van genoten! Volgend jaar gewoon weer en hopelijk dan weer eens wat meer sneeuw 8)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Pizza_Boom
Barrie98 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:07:
Ai, balen. Dat zijn inderdaad wel de situaties dat er solo dingen gebeuren, tiefsnee en einde dag vooral met papsneeuw. Gelukkig ben je weer goed hersteld. :) Wel bizar dat je zo ook je hand breekt, bandjes oprekken is in zo'n situatie wat meer gebruikelijk.
Goed hard op die hand geland. En hand gebroken klinkt heftiger dan het is, maar een enkel botje was echt door... Maarja, dat heet toch gebroken hand. Zoals ik al zei, domme pech.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hupske schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:16:
De Sella Ronda zal vast niet in 1 ochtend te doen zijn? :9
Jawel hoor, het hangt er wel vanaf waar je opstapt. Wanneer je je dag plant (waar je luncht, wat te doen bij uitval of het missen van een cruciale verbindingslift maar ook qua tempo) kan je beide routes - oranje en groen - op éen dag afleggen. Been there, done that.

Nog tips met betrekking tot het wassen van binnenschoenen (skischoenen) :w?
Een bonte was op 40°C zal vast geen problemen opleveren.

[ Voor 64% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-03-2017 23:14 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29

Damian

Insane Obtrusion

Ik ga met een groep van 22 tot 26 maart nog naar Chamonix Mont-Blanc voor een weekje.

Zijn er mensen hier die daar eerder geweest zijn??

[ Voor 5% gewijzigd door Damian op 10-03-2017 16:19 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:12

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Zo vies bruin geworden op de piste... niet normaal gewoon. Alleen maar zon, net koud genoeg om geen pure sneeuwpap te krijgen, maar wow! Heerlijke week gehad in het Zugspitsgebied.

Met als absoluut hoogtepunt het Nacht Rodelen; op een klassiek houten sleetje met de gondel omhoog, en de vier kilometer dalafdaling met zo'n 45 km/u weer naar beneden. Zes keer. Héél vet! 8) _/-\o_
Inderdaad! Mijn vriendin heeft die deze winter mee gehad, en ik had met mijn "merkbroek" een zeiknatte kont na het sleetje rijden in sneeuwpap, terwijl zij kurkdroog was. Ik ga er voor de volgende wintersport zelf ook eentje halen...
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:03:
[...]
Goeie skihelm nemen. Ik heb er ook een, net als ik ook rugbescherming draag. Na mijn klapper (bij lage snelheid) van vorig jaar zelf kunnen opstaan en naar beneden gaan. Volgens mijn arts had ik het zonder niet zelfstandig gered, maar had ik gerepatrieerd moeten worden. Ik had nu "slechts" een gebroken hand, gescheurde kniebanden, gekneusde schouderbladen en een lichte hersenschudding.
Heb je ook je rugbeschermer op als je "gewoon" van de piste gaat? Ik heb het overwogen dit jaar, maar heb het bij een valbroek en kniebeschermers gehouden.

Edit: Ik zou nog terugkomen op de Flow-bindingen! Ik ben fan. Ze zitten inderdaad een beetje minder strak dan reguliere bindingen, maar voor mij is dat geen issue omdat ik m'n boardschoenen zelf ook al vrij losjes draag. Ik had dus niet het gevoel dat ik minder controle had of zoiets. Ging heerlijk, lekker vlot klaar iedere keer.

[ Voor 10% gewijzigd door Whaam op 27-03-2017 11:13 . Reden: Flow-bindingen zijn cool ]

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik draai zelf altijd een helm en rugprotector. Valbroek en kniebeschermers dan weer niet. Idem met polsbeschermers (vanwege het risico dat je niet je polsen breekt, maar je elleboog omdat je de kracht verplaatst).

Rugprotector heb ik altijd om. Je hebt tegenwoordig met gel die gewoon soepel is, en hard wordt bij impact. Dus die voel je niet. Heb zelf nog een ouderwetse en zelfs die merk ik nauwelijks.

De belangrijkste dingen bescherm je volgens mij het eerst. Je hoofd is vrij belangrijk bij dagelijks functioneren. Daarna is je rug toch vrij belangrijk (niet enkel vallen, maar ook aangeskied/snowboard worden).

Je knie breken is geen pretje, maar je rug breken heeft toch ernstigere lange termijngevolgen. Valbroek zou derde zijn denk ik, vanwege je stuitje waar je lang last van hebt en best gevaarlijk is.

Napret van de wintersport is al volop begonnen. Eerste wintersportfilm is klaar, en tweede binnenkort aan beginnen. Al maak ik er geen kunstwerken van. Daarvoor film ik te weinig op vakantie.

• Pizza_Boom
Whaam schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:10:
Heb je ook je rugbeschermer op als je "gewoon" van de piste gaat? Ik heb het overwogen dit jaar, maar heb het bij een valbroek en kniebeschermers gehouden.
Ja, ik doe hem standaard om als ik weg ga. Zoals Waah hierboven ook al zegt, het is ook een stukje aangeskied worden. Net als ik mijn helm ook vaker nodig heb in de skilift dan daarbuiten, want snowboard en lang, dus ik heb 3 seconde extra nodig om helemaal goed in de stoeltjeslift te zitten en zeker kinderen hebben er een handje van om direct de beugels naar beneden te trekken, terwijl je plank nog op de grond ligt en je nog in het station bent. Gebeurt niet vaak, maar vaker dan dat ik een klapper maak.

Verder inderdaad gewoon echt het aangeskied worden. Een paar keer mensen van de piste af laten halen (ik ben zo'n figuur dat dan stopt om mensen te helpen) omdat ze met een noodgang aangeskied waren. Dan heb ik liever dat iemand die onbezonnen van de berg af komt pijn heeft omdat ie op het plastic klapt, dan dat het mij mijn rug kost.

En ik heb hem in het park wel eens gebruikt (aangeschaft nadat ik van een rail af viel en een maand of 3-4 mijn hele bovenlijf behoorlijk gekneusd had) toen ik op een rail viel (note to self: als er een jochie van 8 naast de rail gaat staan kijken hoe die rail eruit ziet en jij moet daardoor onderweg dus remmen, sla die rail over, want zonder snelheid ga je op je bek). :+ :+

• Waah
Pizza_Boom schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:55:
(note to self: als er een jochie van 8 naast de rail gaat staan kijken hoe die rail eruit ziet en jij moet daardoor onderweg dus remmen, sla die rail over, want zonder snelheid ga je op je bek). :+ :+
Die ken ik :+ denken even zijwaarts een buis op te gaan... en vergeten dat alle obstakels gladder zijn ijs :X

• Pizza_Boom
Waah schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:00:
[...]

Die ken ik :+ denken even zijwaarts een buis op te gaan... en vergeten dat alle obstakels gladder zijn ijs :X
Behalve grote boxen.... Die zijn weer ruwer. :X :X

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:12

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Helm heb ik ook standaard op.
Waah schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:29:
Idem met polsbeschermers (vanwege het risico dat je niet je polsen breekt, maar je elleboog omdat je de kracht verplaatst).
Hoe bedoel je dat precies? Omdat je een polsbeschermer aan hebt is de kans op elleboog letsel groter?
Pizza_Boom schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:55:
[...]

Verder inderdaad gewoon echt het aangeskied worden. Een paar keer mensen van de piste af laten halen (ik ben zo'n figuur dat dan stopt om mensen te helpen) omdat ze met een noodgang aangeskied waren. Dan heb ik liever dat iemand die onbezonnen van de berg af komt pijn heeft omdat ie op het plastic klapt, dan dat het mij mijn rug kost.
Rugprotector om letsel te voorkomen bij aangeskied worden is wel een goede misschien. Ik heb zelf drie jaar terug een nare klapper gemaakt gewoon op de piste, erg hard om m'n stuitje terecht gekomen, zo hard dat ik een tijdje zonder adem zat... sindsdien altijd een valbroek om iets van de klap op te kunnen vangen.

Een rugprotector zou niet geholpen hebben bij die val, omdat het vooral compressie was. Ik dacht daarom dat zo'n protector vooral in een park onontbeerlijk zou zijn, maar zag niet zoveel nut voor het ding op de piste. Maar uit jullie comments leid ik af dat het ook (of juist) nuttig kan zijn om jezelf tegen anderen te beschermen.

Ik draag zelf van die gel kniebeschermers omdat die zo low-profile zijn dat je ze toch niet voelt zitten, en in de harde ijzige sneeuw wel aangenaam zijn. + iets meer warmte om m'n kniegewrichten is ook lekker :)

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

• Pizza_Boom
Tsja, je leest het, ik heb zelfstandig de piste kunnen verlaten en volgens mijn arts heeft dat ding daar een rol in gespeeld. ;)
Whaam schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:08:
Ik draag zelf van die gel kniebeschermers omdat die zo low-profile zijn dat je ze toch niet voelt zitten, en in de harde ijzige sneeuw wel aangenaam zijn. + iets meer warmte om m'n kniegewrichten is ook lekker :)
Ik blijf gewoon staan. :P :P als het lukt...

[ Voor 14% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-03-2017 14:06 ]

• Waah
Whaam schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:08:
Helm heb ik ook standaard op.

[...]

Hoe bedoel je dat precies? Omdat je een polsbeschermer aan hebt is de kans op elleboog letsel groter?
De polsbeschermers zorgen ervoor dat je pols niet kan doorbuigen als je de val op je kont met je handen opvangt bij snowboarden. Maar die kunnen eigenlijk alleen breken als je je armen volledig gestrekt hebt (en dus de klap niet als een schokbreker opvangt). De polsen zijn het zwakst in die rechte schakel en die breken dan vaak.

Als je de polsen versterkt (door polsbeschermers) en je valt goed hard op je gestrekte armen, dan breekt het volgende zwakste deel... en dat is dan je ellenboog.

Valtechniek is het belangrijkst om dat te voorkomen natuurlijk. En ik raad polsbescherming niet af (want het beschermt de polsen wel degelijk, zeker de eerste dagen). Maar zelf draag ik het niet meer.
Pagina: 1 2 3 Laatste