Dit jaar voor de 5e keer met een vriendengroep op wintersport, steeds in de 2e of 3e week van januari. Laagseizoen zo lang het kan!
Het eerste jaar een week in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental, in het dorp Hopfgarten begonnen. Dit na, in de jaren ervoor, 2 keer een dag in Willingen gestaan te hebben, waarbij ik er echt helemaal niets van bakte.
Ik durf te zeggen, en dat beamen skileraren ook wel, dat mijn lengte van 2 meter, en dus een relatief hoog zwaartepunt, hier niet aan mee helpt.
Na de eerste dag met het klasje op de oefenhelling gestaan te hebben, waarbij het ook niet super ging, de bergen in gegaan, waarbij ik de smaak te pakken kreeg, en het steeds beter ging.
Uiteindelijk 78 km, en 14600 hoogtemeters geskied.
Het tweede jaar weer een week naar dezelfde plek geweest, waarbij ik al in 1 van de "beste" klassen terecht kwam. Toen ook al wat zwarte pistes gepakt. Uiteindelijk 147 km, en 28700 hoogtemeters geskied.
Het derde jaar door omstandigheden op het laatste moment helaas niet kunnen skieen, maar wel mee geweest naar het gebied Serfaus - Fiss - Ladis. Een hoop door Oostenrijk getoured die week, overal rondgekeken. Ook bij de Kaunertaler Gletscher geweest. Duur stukje tolweg, maar wel een gave tocht. Uiteindelijk kom je met de auto op 2.7 km hoogte uit, midden op de piste. Aanrader om een keer te doen!
Vierde jaar ook weer naar Serfaus geweest, toen wel kunnen skieen. Gaaf gebied, iets minder km's piste dan Wilder Kaiser, maar wel meer hoogteverschil. Gebied op zich ligt ook veel hoger, 1200-2820 meter t.o.v. 620-1957 meter. Het Masner gebied is helemaal gaaf, mooie kom, lekker beschut. Wel lastig te komen als het slecht(er) weer is, omdat je echt over de top van een berg moet. Uiteindelijk 155 km, en 26400 hoogtemeters geskied.
Komend jaar wilden we weer naar een nieuw gebied, maar dat was nog wel lastig, mede door de verschillende eisen. Minimaal 150 km piste, we komen echt voor het sportieve skieen, en kleinere gebieden lijken ons daardoor te klein. En in het dorp, skilift moet afloopbaar zijn. Skibussen lijken ons niets, en aangezien we (meestal) in verschillende groepen zitten, werkt het ook niet echt met een auto (moet je op elkaar wachten aan het einde van de dag).
En daarbij kwam nog dat 1 van de groep graag wat goedkoper wilde, vanwege persoonlijke omstandigheden.
Nog even zitten te kijken of we in Arlberg, of Ischgl iets goedkoops konden regelen, maar bij beide is dat lastig. Arlberg lijkt zelfs geen laagseizoen te hebben.
Het hielp ook niet mee dat we altijd laat zijn met uitzoeken en boeken, dit jaar ook weer eind november.
Nu uiteindelijk uitgekomen in Italie, nog erg getwijfeld tussen Val Gardena, met de Sella Ronda, en Breuil-Cervinia. Val Gardena, omdat je daar 175 km pistes hebt, voor de skiles, en dan de Sella Ronda als afsluiter op vrijdag kan pakken.
Maar uiteindelijk toch op Breuil-Cervinia uitgekomen, en Val Gardena houden we te goed voor een ander jaar. We hebben een Airbnb weten te boeken in Cervinia op 150 meter van de lift. De Italiaanse kant schijnt vrij blauw te zijn, maar je kan doorsteken naar Zermatt (Zwitserland) waar het uitdagender schijnt te zijn. Het ligt lekker hoog, 1524-3883 meter, en met 160 cm sneeuw op de berg, en 30 cm in het dal, maken wij ons nog niet echt zorgen om de sneeuw die nog niet echt op gang lijkt te komen. Ik heb veel zin om zoveel mogelijk van die 322 km pistes te gaan ontdekken!
Dit wordt trouwens het tweede jaar met eigen skischoenen, die voor mij een hoop ongemak met huurschoenen voorkomen. De eerste twee jaar met huurschoenen geskied, maar door blijkbaar wat "bijzondere voeten" en smalle kuiten, kreeg ik last van schuurplekken op mijn schenen, waarbij het na een paar dagen geen pretje was om 's ochtends door de pijn heen te moeten drukken.
Nu met de eigen schoenen vorig jaar nergens last meer van gehad. Het was een redelijke investering, maar het wel waard geweest.
Ski's zelf kopen doen wij niet aan, want lastig om mee te nemen, en als je huurt heb je elk jaar weer het nieuwste materiaal.