Dat hangt er natuurlijk vanaf. Is het een cosmetische issue, dan lost je dat liever wel op maar heeft het minder prioriteit. Als er daardoor iets mis gaat in het proces, moet het hoedan ook opgelost worden. Als je een systeem niet monkey-proof maakt, dan gaat gewoon fout; zelfs als het nog zo onwaarschijnlijk en onlogisch lijktPdeBie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:25:
Niet echt een programmeer dingetje, maar wel functioneel iets.
Ik loop op de testomgeving tegen een issue aan waarbij ik vraagtekens heb. Ik bel de klant om te overleggen en hij geeft aan: Dat is geen probleem, dat gaat in de praktijk waarschijnlijk toch niet voorkomen.
Juist... dat woordje waarschijnlijk bevalt mij al niet. Ik zie het eerste support ticket al binnenkomen
Kan ook zijn dat het komt door functionaliteit die in de testomgeving nodig is. B.v. om (productie)data te laden.
Aangezien je die niet in productie gebruikt, is het "onwaarschijnlijk" dat het in productie voorkomt.
Aangezien je die niet in productie gebruikt, is het "onwaarschijnlijk" dat het in productie voorkomt.
let the past be the past.
Als ik dat hoor dan vraag ik altijd door. Waarom denk je dat het in productie niet voor gaat komen? Hoe kan het dat ik het op test dan wel zie gebeuren? Is er een situatie die hier op lijkt die wel voor komt op productie? etc.PdeBie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:25:
"Dat is geen probleem, dat gaat in de praktijk waarschijnlijk toch niet voorkomen."
Kan zijn dat er inderdaad niets aan de hand is, maar zelfs dan kan het tot nuttige inzichten lijden.
Vooral ook even helder proberen te krijgen wat de impact is indien het wel gebeurt in productie.rvankruistum schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:58:
[...]
Als ik dat hoor dan vraag ik altijd door. Waarom denk je dat het in productie niet voor gaat komen? Hoe kan het dat ik het op test dan wel zie gebeuren? Is er een situatie die hier op lijkt die wel voor komt op productie? etc.
Kan zijn dat er inderdaad niets aan de hand is, maar zelfs dan kan het tot nuttige inzichten lijden.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het is wel degelijk een functioneel iets wat fout kan gaan, niet enkel cosmetisch.
Ik ben daarom uiteraard even door gaan vragen en de PO gaf aan dat het niet voor komt. En als het dan toch gebeurt, ze het heel snel kunnen herstellen.
Op mijn vraag of het niet beter is om het te voorkomen dan te genezen, gaf hij als reactie dat het de afgelopen 5 jaar nooit is gebeurt en dus in de toekomst waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.
Dus ik heb hem nogmaals verteld dat dit allemaal aannames zijn, maar er waren momenteel belangrijkere issues gaf hij aan.
OK....Dan leg ik mij er bij neer.
(En ik hoop nu stiekem dat het toch een keer gebeurt, zodat ik kan roepen: Told you!
)
Ik ben daarom uiteraard even door gaan vragen en de PO gaf aan dat het niet voor komt. En als het dan toch gebeurt, ze het heel snel kunnen herstellen.
Op mijn vraag of het niet beter is om het te voorkomen dan te genezen, gaf hij als reactie dat het de afgelopen 5 jaar nooit is gebeurt en dus in de toekomst waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.
Dus ik heb hem nogmaals verteld dat dit allemaal aannames zijn, maar er waren momenteel belangrijkere issues gaf hij aan.
(En ik hoop nu stiekem dat het toch een keer gebeurt, zodat ik kan roepen: Told you!
Als het oplossen alleen maar geld gaat kosten dan zou ik niet eens als een issue beschouwen.PdeBie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:16:
Het is wel degelijk een functioneel iets wat fout kan gaan, niet enkel cosmetisch.
(En ik hoop nu stiekem dat het toch een keer gebeurt, zodat ik kan roepen: Told you!)
Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over het feit dat de test-omgeving een onbetrouwbare weergave geeft van wat er in productie af kan spelen. Daar is namelijk wel geld te verdienen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik ken een geval met een productielijn waar door een software fout af en toe een lege doos op de band kwam. Was een geheel automatisch process van producten inpakken, stapelen op een pallet en inwikkelen met plastic. Omdat het oplossen in de softwate te veel geld koste (ontwikkelen, testen, en productielijn stil tijdens het updaten) hadden ze er maar een ventilator tussen gezet die de lege dozen van de lopendeband afblies.DevWouter schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:40:
[...]
Als het oplossen alleen maar geld gaat kosten dan zou ik niet eens als een issue beschouwen.
Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over het feit dat de test-omgeving een onbetrouwbare weergave geeft van wat er in productie af kan spelen. Daar is namelijk wel geld te verdienen.

Daar ken ik een andere variant van...:ThomasG schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:59:
[...]
Ik ken een geval met een productielijn waar door een software fout af en toe een lege doos op de band kwam. Was een geheel automatisch process van producten inpakken, stapelen op een pallet en inwikkelen met plastic. Omdat het oplossen in de softwate te veel geld koste (ontwikkelen, testen, en productielijn stil tijdens het updaten) hadden ze er maar een ventilator tussen gezet die de lege dozen van de lopendeband afblies.
A toothpaste factory had a problem. They sometimes shipped empty toothpaste boxes without the tube inside. This challenged their perceived quality with the buyers and distributors. Understanding how important the relationship with them was, the CEO of the company assembled his top people. They decided to hire an external engineering company to solve their empty boxes problem. The project followed the usual process: budget and project sponsor allocated, RFP, and third-parties selected. Six months (and $8 million) later they had a fantastic solution – on time, on budget, and high quality. Everyone in the project was pleased.
They solved the problem by using a high-tech precision scale that would sound a bell and flash lights whenever a toothpaste box weighed less than it should. The line would stop, someone would walk over, remove the defective box, and then press another button to re-start the line. As a result of the new package monitoring process, no empty boxes were being shipped out of the factory.
With no more customer complaints, the CEO felt the $8 million was well spent. He then reviewed the line statistics report and discovered the number of empty boxes picked up by the scale in the first week was consistent with projections, however, the next three weeks were zero! The estimated rate should have been at least a dozen boxes a day. He had the engineers check the equipment; they verified the report as accurate.
Puzzled, the CEO traveled down to the factory, viewed the part of the line where the precision scale was installed, and observed just ahead of the new $8 million dollar solution sat a $20 desk fan blowing the empty boxes off the belt and into a bin. He asked the line supervisor what that was about.
“Oh, that,” the supervisor replied, “Bert, the kid from maintenance, put it there because he was tired of walking over to restart the line every time the bell rang.”
Bron (ook niet de originele bron waarschijnlijk): http://workforcesolutions...ick-8-million-dollar-fan/
Gewoon even zwart op wit bevestigen:PdeBie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:25:
Niet echt een programmeer dingetje, maar wel functioneel iets.
Ik loop op de testomgeving tegen een issue aan waarbij ik vraagtekens heb. Ik bel de klant om te overleggen en hij geeft aan: Dat is geen probleem, dat gaat in de praktijk waarschijnlijk toch niet voorkomen.
Juist... dat woordje waarschijnlijk bevalt mij al niet. Ik zie het eerste support ticket al binnenkomen
Mocht het dan toch de kop op steken, kun je het gewoon facturerenZoals zojuist per telefoon besproken: ...
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Uiteraard. Heb het even in de story, waar ik voor bezig was, opgenomen onder het kopje Aanvullende informatie.
Dat verhaal van die fan langs de lopende band is al een oudje inderdaad. Wel echt meesterlijk.
Waarom vragen recruiters tegenwoordig een 25 procent fee? 
Ze durven het ook gewoon zonder blikken of blozen te vragen.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Schaarste?
Less alienation, more cooperation.
Zeven jaar en honderden uren van m'n vrije tijd later heb ik m'n Stack Overflow-swag ontvangen die je krijgt bij 100K reputatie:

En nog een T-shirt, een pen en wat stickers.

En nog een T-shirt, een pen en wat stickers.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Tjah soms moet je pragmatisch zijn, je hebt een bepaalde tijd en een bepaalde hoeveelheid mankracht om het werk te verrichten. Doe dan eerst die dingen die daadwerkelijk gebruikt worden, en als je tijd over hebt, probeer je de bijzondere uitzonderingen die al dan niet ooit eens voor kunnen komen ook dicht timmeren en dergelijke (hoewel ik aanneem dat dit niet iets is van het niveau "niemand voert een geboortedatum van voor 1900 in dus maakt niet uit dat dat niet werkt").PdeBie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:16:
Exact expert nodig?
Tja, als bedrijven het er nog voor betalen ook, waarom niet? Ik kan me ook voorstellen dat het gezien de toenemende schaarste wat meer moeite (en dus geld) kost om mensen te vinden en daardoor de kosten voor dat soort toko's stijgen.Antrax schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:16:
Of misschien hebben ze goed naar IT'ers gekeken. Je gaat ergens tussen zitten, noemt het een dienst en pakt een fee van 20-40% (Booking, Uber, Thuisbezorgd en ga zo maar door).
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik was één van de brandweermannen die afgelopen zaterdag als eerste ter plaatse was bij het dodelijk ongeval op de A58 bij Gilze.
Door alle ophef in de media, voornamelijk rondom het filmen van de reanimatie, sta ik een hele hoop keer op diverse nieuwssites in beeld.
Het is natuurlijk vreselijk voor de slachtoffers en nabestaanden, maar het is wel tof om jezelf in zoveel verschillende foto's tegen te komen.
Door alle ophef in de media, voornamelijk rondom het filmen van de reanimatie, sta ik een hele hoop keer op diverse nieuwssites in beeld.
Het is natuurlijk vreselijk voor de slachtoffers en nabestaanden, maar het is wel tof om jezelf in zoveel verschillende foto's tegen te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 07-08-2018 17:35 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
25% van wat?Antrax schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:16:
De meeste bedragen die ik voorbij zie komen zit rond de 10k met uitschieters richting de 15k als het gaat om een senior developer.
Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om nieuwe collega's te krijgen
Burn out.
2 weken paid sick leave op GP's order.
Het eerste wat ik vanochtend deed was door m'n GitHub issues scrollen op zoek naar iets leuks om te doen...
vriendin was not amused
Het eerste wat ik vanochtend deed was door m'n GitHub issues scrollen op zoek naar iets leuks om te doen...

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Het bruto jaarsalaris plus een contract teken fee, wat hedendaags vrij normaal blijkt te zijn.Douweegbertje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:03:
25% van wat?
Blijkbaar is dat voor onze stack met cakephp en ember vrij moeilijk. Heb je suggesties?Douweegbertje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:03:
Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om nieuwe collega's te krijgen
We hadden een junior aangenomen onlangs die na een week weer weg ging omdat hij de stack 'te' legacy vond

Sterkte!Firesphere schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:57:
Burn out.
Het eerste wat ik vanochtend deed was door m'n GitHub issues scrollen op zoek naar iets leuks om te doen...vriendin was not amused
Ik hoop dat het snel beter gaat
Damn, ik lees CakePHP en krijg spontaan trek in cake en koffieAntrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:05:
[...]
Blijkbaar is dat voor onze stack met cakephp en ember vrij moeilijk. Heb je suggesties?
Voor diegene die het leuk vindt: YouTube: #Gamelab2018 - Jon Blow's Design decisions on creating Jai a new...
Jonathan Blow over zijn nieuwe programmeertaal.
Jonathan Blow over zijn nieuwe programmeertaal.
Dat is natuurlijk wel een beetje het nadeel van PHP en JavaScript, het is nogal 'hype of the week'.Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:05:
[...]
Het bruto jaarsalaris plus een contract teken fee, wat hedendaags vrij normaal blijkt te zijn.
[...]
Blijkbaar is dat voor onze stack met cakephp en ember vrij moeilijk. Heb je suggesties?
We hadden een junior aangenomen onlangs die na een week weer weg ging omdat hij de stack 'te' legacy vond
Wat bedoel je met 'hype'? Ik snap hem even niet?Mugwump schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:53:
[...]
Dat is natuurlijk wel een beetje het nadeel van PHP en JavaScript, het is nogal 'hype of the week'.
- stagiaresAntrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:05:
[...]
Het bruto jaarsalaris plus een contract teken fee, wat hedendaags vrij normaal blijkt te zijn.
[...]
We hebben hier ~50 man en elke periode hebben de verschillende disciplines bij elkaar zo'n 10 stagiaires. We laten ze echt actief mee doen. Het kost ons vaak toch redelijk wat tijd maar we zien toch na ~2-3 maanden enorme toegevoegde waarde. Het komt echter geregeld voor dat we na zo'n periode 1 a 2 aannemen die zich alleen maar door blijven ontwikkelen.
- intern, netwerk
En vervolgens delen we allemaal vacatures binnen ons eigen netwerk. Laten we zeggen dat 30 man dit ook echt doet.. Dat is een enorm bereik wat je hebt. Hierdoor kunnen we eigenlijk wel 70%+ van de vacatures vullen.
En dan gewoon een beetje actief zijn op linkedin en andere social channels. Pas na 3-4 maanden gaan we op zoek naar een recruiter maar blijven we ook zelf actief bezig.
Dat frameworks en libraries in die ecosystemen sneller oplaaien en uitdoven dan bermbrandjes op dit moment.Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:22:
[...]
Wat bedoel je met 'hype'? Ik snap hem even niet?
[/generalisatie]
Maar het lijkt me lastig iemand te zoeken voor één framework. Als iemand routing, model-view-controller en UI-components snapt, kan 'ie zich een nieuw framework met diens eigen eigenaardigheden toch wel in een paar dagen tot weken eigen maken?
[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 08-08-2018 11:53 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dat zou je denken maar er zijn heel wat developers die de makkelijkste uitweg nemen gezien ze vrijwel direct ergens anders aan de bak kunnen gaanCodeCaster schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:50:
Als iemand routing, model-view-controller en UI-components snapt, kan 'ie zich een nieuw framework met diens eigen eigenaardigheden toch wel in een paar dagen tot weken eigen maken?
Ik bedoel dat er elke week wel een ander framework echt hét te kiezen framework is waarbij het framework van de week ervoor weer als hopeloos verouderd wordt beschouwd. Het doet eigenlijk allemaal vaak vrijwel hetzelfde op hoofdlijnen, maar ook door alle vacatures en 'is framework / taal X dood?'-artikelen die je langs ziet komen kan ik me voorstellen dat je denkt dat je nu écht niet meer aan kan komen zetten met Ember, AngularJS of whatever.Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:22:
[...]
Wat bedoel je met 'hype'? Ik snap hem even niet?
PHP heeft feitelijk ook al weet ik hoeveel halfbakken pogingen om (delen van) Spring uit Java te kopiëren.
Zit wellicht ook nog wel het idee achter dat het CV technisch niet zo leuk staat omdat toekomstige recruiters en/of werkgevers misschien ook niet echt snappen dat specifieke frameworks niet zo veel zouden moeten boeien om iemand aan te nemen ? (aangezien we tegenwoordig bijna aan de permanente zelf marketing zijn geslagen)Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:59:
[...]
Dat zou je denken maar er zijn heel wat developers die de makkelijkste uitweg nemen gezien ze vrijwel direct ergens anders aan de bak kunnen gaan
Ik heb er geen ervaring mee maar wat is er precies legacy aan CakePHP? Als ik even snel door de GitHub repository scroll dan is er flink wat activiteit gaande. Legacy impliceert een systeem dat niet meer ontwikkeld wordt, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Er is zelf een roadmap voor versie 4.Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:05:
[...]
Een probleem in ons vakgebied is in mijn ogen ook dat er veel te veel mensen enkel teren op 'toegepaste kennis', dus weten hoe je X in frameworkje Y doet. Als je een beetje abstractievermogen hebt en fundamentele kennis van software-ontwikkeling, dan zijn de verschillende frameworkjes in imperatieve talen echt lood om oud ijzer. Natuurlijk is je productiviteit hoger als je al 23 projecten met frameworkje X hebt gedaan, maar een beetje fatsoenlijk softwareproject is zelden 'productiewerk'.Antrax schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:59:
[...]
Dat zou je denken maar er zijn heel wat developers die de makkelijkste uitweg nemen gezien ze vrijwel direct ergens anders aan de bak kunnen gaan
Was PHP niet de hype van 2009?Mugwump schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:53:
[...]
Dat is natuurlijk wel een beetje het nadeel van PHP en JavaScript, het is nogal 'hype of the week'.
Antrax schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:42:
[...]
Lijkt mij van niet. Maar ik kan het tenslotte mis hebben..
Die weten dus niet veel, uit dezelfde grafiek:PHP is used by 83.6% of all the websites whose server-side programming language we know.
Volgens mij gebruikt zowat elke website wel ergens static files. Tenzij ze er iets anders mee bedoelen dan wat ik mij erbij voorstel, maar er staat nergens een woord uitleg.static files 2.1%
Het gaat hier ook over het aantal websites. Als 50% van alle websites op wordpress gebouwd is, heeft die grafiek al 50%. Als wordpress daarentegen in BASIC was geschreven, had niemand dat een hol uitgemaakt, en stond er nu 50% BASIC in die grafiek. Zo'n grafiek is dus totaal geen maatstaf om populariteit te meten.
@Giesber Of dan was WordPress geen succes geworden 
Het feit dat de meeste goedkope webhosting alleen PHP ondersteunt draagt denk ik heel erg bij aan de populariteit. De bakker op de hoek heeft niet veel meer dan een WordPress-website nodig.
Volgens mij bedoelen ze met static files dus alleen HTML en CSS, en verder geen server-side taal.
Het feit dat de meeste goedkope webhosting alleen PHP ondersteunt draagt denk ik heel erg bij aan de populariteit. De bakker op de hoek heeft niet veel meer dan een WordPress-website nodig.
Volgens mij bedoelen ze met static files dus alleen HTML en CSS, en verder geen server-side taal.
[ Voor 17% gewijzigd door Koenvh op 12-08-2018 14:43 ]
🠕 This side up
Toch snap ik nog steeds niet waarom deze taal zo afgezeken wordt. Het is een fijne taal om in te programmeren, doe het al negen jaar.
ja, kom maar met je flames etc. de popcorn staat klaar
Wat maakt volgens jouw PHP dan een fijne taal, in vergelijking met een Java of C# bv? Ikzelf werk er nu ook al jaren mee, en toch vind ik dat C# gewoon fijner is. Alleen al de type safety incl. collections/arrays en generics is gewoon een groot voordeel van een C#. Daarnaast vind ik persoonlijk dingen als extension methods in C# ook wel een leuke feature, en Linq voegt ook wat toe (i.t.t. PHP die iterators vs arrays compleet anders behandeld, andere methods nodig zijn, ...).Antrax schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:13:
Toch snap ik nog steeds niet waarom deze taal zo afgezeken wordt. Het is een fijne taal om in te programmeren, doe het al negen jaar.
Edit:
Het belangrijkste vergeet ik nog, method overloading, kan PHP ook al niet, waardoor je soms extreem lelijke methods krijgt met (veel) default arguments, of je een helse zoektocht moet houden naar een nieuwe method naam voor de "overload".
[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 13-08-2018 08:43 ]
Joh, net terug van 3 weken vakantie en gelijk weer de "PHP vs [vul-maar-een-betere-taal-in]"-discussie 
Ze kunnen volgende week op alle webservers ondersteuning voor .NET zetten maar ik denk dat het voor veel 'beginners' toch nogal een stap is om dan van alles in VS te gaan maken, dat te compilen en vervolgens online te zetten. Om nog maar te zwijgen over het testen van je applicatie. Als beginner kun je in VS lekker vaak op F5 / shift-F5 rammen. Zet de koffie maar vast klaar
En het feit dat je met wat basiskennis HTML een heel eind komt. Zo zijn de meesten vroeger toch begonnen? PHPBB op een server mikken en met notepad door die .php-files heenzwikken en links en rechts wat aanpassen?Koenvh schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:42:
@Giesber Of dan was WordPress geen succes geworden
Het feit dat de meeste goedkope webhosting alleen PHP ondersteunt draagt denk ik heel erg bij aan de populariteit.
Ze kunnen volgende week op alle webservers ondersteuning voor .NET zetten maar ik denk dat het voor veel 'beginners' toch nogal een stap is om dan van alles in VS te gaan maken, dat te compilen en vervolgens online te zetten. Om nog maar te zwijgen over het testen van je applicatie. Als beginner kun je in VS lekker vaak op F5 / shift-F5 rammen. Zet de koffie maar vast klaar
[ Voor 82% gewijzigd door Harrie_ op 13-08-2018 09:06 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik dacht dat het enige bestaansrecht van dit topic de altijd terugkerende discussies was? 
Daarnaast ben ik als (kritische) PHP developer ook wel benieuwd waarom anderen PHP zo'n fijne taal vinden. Terwijl ik persoonlijk dus vindt dat PHP aardig wat te kort komt ten opzichte van andere talen. Het is niet dat ik persoonlijk PHP meteen een extreem slechte taal vind, maar de taal staat het wel toe dat er een hoop prutswerk plaatsvindt.
Daarnaast ben ik als (kritische) PHP developer ook wel benieuwd waarom anderen PHP zo'n fijne taal vinden. Terwijl ik persoonlijk dus vindt dat PHP aardig wat te kort komt ten opzichte van andere talen. Het is niet dat ik persoonlijk PHP meteen een extreem slechte taal vind, maar de taal staat het wel toe dat er een hoop prutswerk plaatsvindt.
Ach, PHP rol je gewoon gemakkelijk in, je stoot een paar keer je hoofd omdat het niet doet wat je verwacht en al je het dan snapt en je beroep ervan maakt ben je dus over naar de dark side.
Op zich vind ik PHP eigenlijk wel lekker werken. Zeker met de strict types, alles wat van belang is als value object definiëren en gaan met die banaan.
Op zich vind ik PHP eigenlijk wel lekker werken. Zeker met de strict types, alles wat van belang is als value object definiëren en gaan met die banaan.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Precies dit. Dat is min of meer ook waar het artikel in mijn sig over gaat (ik verwijs er wel vaker naar). Van de taal kun je vinden wat je wil en mensen hebben een punt als het over de 'quirks' van PHP gaat, maar als omgeving werkt het gewoon erg fijn en is het een stuk minder gehassle dan .NET...Tjolk schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:36:
Ach, PHP rol je gewoon gemakkelijk in, je stoot een paar keer je hoofd omdat het niet doet wat je verwacht en al je het dan snapt en je beroep ervan maakt ben je dus over naar de dark side.
Dat is ook maar een mening, persoonlijk ben ik een stuk sneller aan de slag met .NET dan dat ik een werkende PHP omgeving op moet zetten, zeker nu met .NET Core.Harrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:04:
[...]
maar als omgeving werkt het gewoon erg fijn en is het een stuk minder gehassle dan .NET...
De enige reden dat ik heel af en toe wat met PHP doe is als ik wat op gratis hosting moet doen, dan is PHP gewoon hetgeen het breedst beschikbaar is.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ja maar dat is gestoeld op basis van jouw persoonlijke aanwezige kennis en ervaring. Volledig los van de pro's en cons van de verschillende talen ga je me toch zeker niet vertellen dat een beginner die op het niveau 'ik kan dingen in HTML' zit sneller in .NET aan de slag is dan in PHP?Woy schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:06:
[...]
Dat is ook maar een mening, persoonlijk ben ik een stuk sneller aan de slag met .NET dan dat ik een werkende PHP omgeving op moet zetten, zeker nu met .NET Core.
PHP is populair door de laagdrempeligheid en vergevingsgezindheid, maar dat is ook meteen z'n achilleshiel. Tel daarbij op de inconsistentie (welbekende PHP: a fractal of bad design) en de vele slechte tutorials die in omloop zijn. Daarmee is het fundament voor prutswerk gelegd.RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:08:
Ik dacht dat het enige bestaansrecht van dit topic de altijd terugkerende discussies was?
Echter, als je een beetje zoekt dan kun je genoeg hoogwaardige documentatie, libraries en tools vinden. Je moet hedendaags ook niet meer alles zelf willen bouwen, maar eerst op zoek gaan naar bestaande frameworks en libraries. Je weet dat als je iets als Symfony of Laravel pakt dat je basis solide is. Daar kan geen eigen bouwsel tegenop. Ook dan is het nog steeds belangrijk dat je weet wat je doet. Ken de theorie, ken je tools. Anders lever je alsnog troep op.
Op m'n werk hadden ze voorheen nogal een handje van het 'not invented here' syndroom. Dat levert gewoon een hele boel extra (pruts)werk op aan eigen libs die je jaren blijft achtervolgen. Gelukkig standaardiseren we nu steeds meer mbv bestaande frameworks/libraries (Symfony, Doctrine, etc) en je merkt dat de ontwikkeling en de volwassenheid van de code er stappen op vooruit gaat.
Mijn uitgangspunt is inderdaad een professionele ontwikkelaar, niet perse een .NET ontwikkelaar. En ik neem dan ook vooral mee dat het op een windows development machine een stuk meer werk is om een PHP development omgeving op te tuigen dan een .NET core omgeving ( Zie: https://www.microsoft.com...rted-with-dotnet-tutorial in combinatie met VS Code ben je binnen een paar minuten onderweg ).Harrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Ja maar dat is gestoeld op basis van jouw persoonlijke aanwezige kennis en ervaring. Volledig los van de pro's en cons van de verschillende talen ga je me toch zeker niet vertellen dat een beginner die op het niveau 'ik kan dingen in HTML' zit sneller in .NET aan de slag is dan in PHP?
Natuurlijk kan een hobby prutser sneller wat aan de gang krijgen met PHP, maar dan misbruik je juist alle "problemen" die PHP heeft.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar dat hoeft toch ook niet? HTML is een markup taal, PHP is dat niet, dus is het eigenlijk appels en peren vergelijken. Iemand die alleen HTML kent heeft ook een flinke drempel om PHP gaan te programmeren. Als programmeur is het relatief makkelijk om van taal te wisselen omdat het voornamelijk om het abstract denken en zo gaat, en zolang je binnen hetzelfde type taal blijft (dus niet ineens van PHP/Java/C# naar een volledig functionele taal gaat) is een overstap dus ook eenvoudig omdat je alleen de syntax en langauge features hoeft te leren. Maar HTML en PHP/Java/C# zijn gewoon compleet verschillende dingen. En daarnaast is het opzetten van een toolset om een taal te kunnen draaien of het beginnen van een nieuwe project etc iets wat je ook niet al te vaak doet en je relatief gezien de minste tijd kostHarrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Ja maar dat is gestoeld op basis van jouw persoonlijke aanwezige kennis en ervaring. Volledig los van de pro's en cons van de verschillende talen ga je me toch zeker niet vertellen dat een beginner die op het niveau 'ik kan dingen in HTML' zit sneller in .NET aan de slag is dan in PHP?
Mijn ervaring met frontenders die ook backend programmeren zijn gaan doen zijn niet al te bestRobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:32:
Iemand die alleen HTML kent heeft ook een flinke drempel om PHP gaan te programmeren.

De stap van HTML naar PHP is niet zo groot en vrij natuurlijk. Dan hebben we het overigens niet over programmeurs die al de nodige ervaring hebben, maar de echte beginner (zoals iedereen dat ooit geweest is).RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:32:
Maar dat hoeft toch ook niet? HTML is een markup taal, PHP is dat niet, dus is het eigenlijk appels en peren vergelijken. Iemand die alleen HTML kent heeft ook een flinke drempel om PHP gaan te programmeren. Als programmeur is het relatief makkelijk om van taal te wisselen
- Je leert een beetje HTML en CSS en zet een eenvoudige website op.
- Je moet de menustructuur veranderen en moet daarom in 20+ pagina's het nieuwe menu kopiëren.
- Je zoekt naar een dynamische manier om dit te doen en komt bij PHP. Met een simpele <?php include("menu.html") ?> op je pagina's hoef je nu nog maar een pagina te wijzigen. Je webhost ondersteund het al.
- Je leert dat je ook if en for lusjes kunt maken met PHP. Het copy/pasten van een fotogallerij kun je nu met een for-lusje oplossen.
en voor je het weet rol je als beginner in de basis van PHP.
jjjaaaaaahoooooorrr.... daar issie weer... de periodieke PHP is kut/tof/geweldig/overbodig/whatever discussie..
Driving a cadillac in a fool's parade.
@Woy @RobertMe @Bee.nl
Als aanvulling op wat @Skyaero zegt:
Misschien ben ik te oud
Ik refereer naar een tijd van rond het jaar 2000 toen het web nog grotendeels statisch was. De tijd waarin in PHP alles nog in de global scope zat en je vanuit je html-pagina dingen ging doen zoals:
Tegenwoordig heb je natuurlijk 1001 opleidingen waarbij je door het hele proces wordt geleid en maar goed ook. Maar er was ooit een tijd dat je het allemaal zelf uit mocht vogelen. In die tijd was alles van MS (ASP) ook nog niet zo makkelijk toegankelijk. Dat is denk ik ook exact de reden dat PHP zo wijdverspreid is geraakt...
Misschien ben ik te oud
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <hr> <b> <? if ($page == 1) { echo 'Home'; } elseif ($page == 2) { echo 'Contact'; } ?> </b> <hr> |
Tegenwoordig heb je natuurlijk 1001 opleidingen waarbij je door het hele proces wordt geleid en maar goed ook. Maar er was ooit een tijd dat je het allemaal zelf uit mocht vogelen. In die tijd was alles van MS (ASP) ook nog niet zo makkelijk toegankelijk. Dat is denk ik ook exact de reden dat PHP zo wijdverspreid is geraakt...
Is dat zo? Ik heb juist eerder het idee dat er steeds meer specialisatie plaatsvindt. Dus frontend, backend, tester, DB designer, etc. Nu zijn wij weliswaar in zoverre fullstack dat we ook de frontend meepakken, maar als backend developer weten wij voldoende om met Bootstrap iets werkbaars neer te zetten. Een UX designer en frontender halen daar ongetwijfeld de neus voor op, maar we hebben op dit moment gewoon nog niet het benodigde budget. Daarom testen we ook ons eigen werk en ontwerpen we zelf de database.Bee.nl schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:40:
[...]
Maar ja, tegenwoordig wordt steeds meer van je verwacht dat je full-stack programmeur bent.
De wens is er echter wel om op de langere termijn meer specialisten aan te trekken.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Als je het hier tegen afzet dan is PHP makkelijker ja. Maar dan moet je jezelf ook PHP prutser noemen en niet (PHP) programmeur.Harrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:54:
@Woy @RobertMe @Bee.nl
Misschien ben ik te oudIk refereer naar een tijd van rond het jaar 2000 toen het web nog grotendeels statisch was. De tijd waarin in PHP alles nog in de global scope zat en je vanuit je html-pagina dingen ging doen zoals:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 <hr> <b> <? if ($page == 1) { echo 'Home'; } elseif ($page == 2) { echo 'Contact'; } ?> </b> <hr>
Ik kan natuurlijk replyen met "jjaaahoooorrr, daar issie weer, de metareactie dat we het weer over PHP hebben", maar zelfs daarvoor ben je al te laatkwaakvaak_v2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:43:
jjjaaaaaahoooooorrr.... daar issie weer... de periodieke PHP is kut/tof/geweldig/overbodig/whatever discussie..

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 13-08-2018 11:03 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Classic ASP was op zich net zo eenvoudig te beginnen als PHP, echter het probleem was vooral dat hosting niet gratis/goedkoop beschikbaar was. Op windows was het met classic ASP ook niet meer werk dan een vinkje in windows features aanzetten, en een index.asp met vergelijkbare inhoud als jouw PHP voorbeeld neerzettenHarrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:54:
In die tijd was alles van MS (ASP) ook nog niet zo makkelijk toegankelijk. Dat is denk ik ook exact de reden dat PHP zo wijdverspreid is geraakt...
de rode draad in mijn leven.oisyn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:02:
[...]
Ik kan natuurlijk replyen met "jjaaahoooorrr, daar issie weer, de metareactie dat we het weer over PHP hebben", maar zelfs daarvoor ben je al te laat![]()

Driving a cadillac in a fool's parade.
Misschien was ik te veel aan het generaliseren. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het momenteel lastig om aan goede/genoeg mensen te komen. Zeker in mijn regio die wat meer afgelegen ligt. Het gevolg is dat je op het werk meer full stack moet opereren om de boel draaiende te houden. En op zich is de bijkomende verbreding van je kennis niet vervelend, maar context switching is echt killing voor je productiviteit.Tjolk schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:56:
[...]
Is dat zo? Ik heb juist eerder het idee dat er steeds meer specialisatie plaatsvindt. Dus frontend, backend, tester, DB designer, etc. Nu zijn wij weliswaar in zoverre fullstack dat we ook de frontend meepakken, maar als backend developer weten wij voldoende om met Bootstrap iets werkbaars neer te zetten. Een UX designer en frontender halen daar ongetwijfeld de neus voor op, maar we hebben op dit moment gewoon nog niet het benodigde budget. Daarom testen we ook ons eigen werk en ontwerpen we zelf de database.
De wens is er echter wel om op de langere termijn meer specialisten aan te trekken.
Verwijderd
Omdat ik na moeten denken tijdens het programmeren in PHP. Over de taal zelf dusAntrax schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:13:
Toch snap ik nog steeds niet waarom deze taal zo afgezeken wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2018 11:35 . Reden: quote wat ingekort - dat gedeelte over 'fijne taal' - *knip* ]
Elke taal heeft wel zo z'n quirks. PHP gemiddeld gezien wat meer, maar you get the pointVerwijderd schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:34:
[...]
Omdat ik na moeten denken tijdens het programmeren in PHP. Over de taal zelf dus
Verwijderd
Ik vind denken - over belangrijke zaken - nu juist het mooie van mijn vak. Dus s.v.p. niet beginnen over drag & drop en AI-gegenereerde scaffolding zakenBee.nl schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:37:
[...] Met een beetje mazzel hoef je dan alleen nog maar te configureren ipv te programmeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2018 11:43 . Reden: gingen wat nekharen overeind staan bij de gedachte aan het eind van de programmeur als vakman ]
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? De strekking van mijn post gaat niet over de taal maar juist over het idee dat je relatief makkelijk kunt overgaan van statische HTML naar werkende logica. En ja dan kun je iedere beginner wel een prutser gaan noemen, of rolde jij er vanaf dag 1 al robuuste classes uit?RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:02:
[...]
Als je het hier tegen afzet dan is PHP makkelijker ja. Maar dan moet je jezelf ook PHP prutser noemen en niet (PHP) programmeur.

Die kant wou ik totaal niet op, no worriesVerwijderd schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:41:
[...]
Ik vind denken - over belangrijke zaken - nu juist het mooie van mijn vak. Dus s.v.p. niet beginnen over drag & drop en AI-gegenereerde scaffolding zaken

Maar waarom het nou PHP is geworden ipv Perl. Niet dat Perl nou geweldig is, maar dat was PHP 1,2 en 3 ook niet. En Perl had al wel een grote CPAN repository.
@gekkie Oh kom op, dat meen je toch niet? Perl is veel te cryptisch voor nieuwkomers. Ik heb mijn eerste webscripts ook in Perl geschreven. Het was een enorme verademing toen ik overstapte op PHP3. En toen had ik al een lange programmeerachtergrond. Kan me niet eens voorstellen hoe een beginneling dit zou ervaren

[ Voor 57% gewijzigd door .oisyn op 13-08-2018 12:07 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
PHP is gemakkelijk om te leren en kreeg een hoop momentum doordat het laagdrempelig was. Zie Wordpress.
Voordat iedereen een cow krijgt, gemakkelijk om te leren is niet een kwaliteitsindicatie van de taal.
Voordat iedereen een cow krijgt, gemakkelijk om te leren is niet een kwaliteitsindicatie van de taal.
Ik begrijp het wel hoor. Maar om even een vergelijking te maken. Stel dit was "De pitbox" i.p.v. "Devschuur Coffee Corner" en we waren hier allemaal professionele coureurs. De een rijdt Formule 1, de ander LMP1 en weer een ander DTM. Vervolgens is de discussie wat de betere raceauto is. Dan ga je toch ook niet zeggen dat een Fiat Punto een betere auto is omdat het (letterlijkHarrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? De strekking van mijn post gaat niet over de taal maar juist over het idee dat je relatief makkelijk kunt overgaan van statische HTML naar werkende logica. En ja dan kun je iedere beginner wel een prutser gaan noemen, of rolde jij er vanaf dag 1 al robuuste classes uit?
Voor mijn gevoel zitten we namelijk op dat niveau de discussie te voeren.
En dat is ook wat ik eerst bedoelde. Ja, PHP kun je misschien makkelijk mee beginnen, maar dat maakt je nog geen programmeur. Voordat je jezelf programmeur mag noemen moet je mijns inziens toch wel een opleiding hebben gevolgd (of op een goed niveau autodidact), en niet vanaf je eerste <?php include('menu.php'); ?> jezelf een PHP programmeur noemen. En ook in het geval dat je aan een opleiding begint (of goede online cursus, of...) zal het instapniveau een stuk ingewikkelder zijn dan het schrijven van een include zodat je niet elke keer een menutje hoeft te herhalen. Ik begon op de opleiding in ieder geval met het leren van variabelen, functies, if statements, arrays, loops.... Oftewel: het logica aspect. Want dat is waar programmeren uiteindelijk om draait: logica, en niet hoe je een bestand moet includen om herhaling te voorkomen.
Is voor een deel ook maar wat je er van maakt, ja als perl-god kun je de wereld in een one-liner scheppen..oisyn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:05:
@gekkie Oh kom op, dat meen je toch niet? Perl is veel te cryptisch voor nieuwkomers. Ik heb mijn eerste webscripts ook in Perl geschreven. Het was een enorme verademing toen ik overstapte op PHP3. En toen had ik al een lange programmeerachtergrond. Kan me niet eens voorstellen hoe een beginneling dit zou ervaren
Maar echt noodzakelijk is dat nou ook weer niet.
Die vergelijking gaat niet op, want met die Punto kun je prima die F1 auto bijhouden blijkbaar. 
Turing complete is een ding.
Verwijderd
Ik ben na 10 jaar Perl overgestapt naar PHP.oisyn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:05:

Mooie kant van Perl blijft dat je eigen 'taalconstructies' kunt schrijven (bv. modules moose / mouse) PHP mist dat; heb me eens suf lopen zoeken naar iets simpels als het uit kunnen lezen van 'reference counts' bijvoorbeeld - blijkt niet te kunnen (php 5.x)
Qua potentieel om minder leesbare code te schrijven in Perl snap ik je post overigens volkomen.
Ik bedoel...
Maar turing completeness zegt alleen iets over het kunnen uitvoeren van algoritmes. Brainfuck is turing complete, maar je kunt er geen willekeurig programma mee maken om het simpele feit dat de relevante API's niet beschikbaar zijn.Sandor_Clegane schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:14:
[ Voor 75% gewijzigd door .oisyn op 13-08-2018 12:28 ]
Ehm ja? Het verbaast mij altijd zo dat in de IT-wereld er zo ontzettende drang is naar het zoeken van een hokje waar je in past. Als ingenieur ben ik gewoon ingenieur, met ervaring in mechatronica en thermodynamica. Dat is vrij normaal in 'onze' wereld. Als we iemand zoeken zoeken we iemand met een bepaald denkniveau en instelling. De ervaring helpt om een idee te hebben van hoe makkelijk iemand in het nieuwe project zijn of haar draai vind. Daarnaast is specialiseren niet erg, maar wel erg om in een hokje te blijven leven. Een team functioneert beter als de individuele spelers elkaar wereld begrijpen.Bee.nl schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:40:
[...]
Mijn ervaring met frontenders die ook backend programmeren zijn gaan doen zijn niet al te bestMaar ja, tegenwoordig wordt steeds meer van je verwacht dat je full-stack programmeur bent.
Maar als we dan een programmeur zoeken voor een project hebben we embedded, backend, full stack, devops, mobile, frontend, enterprise, sap, en weet ik wat nog meer. Het gaat toch juist om conceptueel en systematisch kunnen denken? Ik snap dat tussen front- en backend een groot verschil zit. Maar zo was er eentje die vertikte het mee te werken aan een embedded project, terwijl ie zelf allemaal low-level server-code maakt.
Oh, en laten we niet gaan beginnen over die absurde junior, medior, senior indelingen die er heersen. Nog nooit heb ik die ergens anders gezien. Senior misschien, maar medior en junior? Is het dan echt zo belangrijk om je relevantie af te willen dwingen met een titel? Of, zoals ik vaker zie, je gelijk door te drukken aan de hand van een titel?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik begon mijn opleiding met functioneel programmeren in Miranda. Daar ging iedereen die op basis van jouw idee over ifs, arrays en loops dacht te kunnen programmeren.RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:07:
Ik begon op de opleiding in ieder geval met het leren van variabelen, functies, if statements, arrays, loops.... Oftewel: het logica aspect. Want dat is waar programmeren uiteindelijk om draait: logica, en niet hoe je een bestand moet includen om herhaling te voorkomen.
arrays start at 0
In mijn tijd had je dan phpBB met tig mods. Met name de CMS mods waren heel populair: je kon toen semi-snel een blogje met reacties opzettenSandor_Clegane schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:05:
PHP is gemakkelijk om te leren en kreeg een hoop momentum doordat het laagdrempelig was. Zie Wordpress.
Je begint natuurlijk met een solide basis in categorieëntheorie, want hoe wil je anders interactieve programma's gaan schrijven met monads? Stateful talen als PHP kun je beter pas daarna doen, als je het allemaal wat beter snapt.Mugwump schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:34:
[...]
Ik begon mijn opleiding met functioneel programmeren in Miranda. Daar ging iedereen die op basis van jouw idee over ifs, arrays en loops dacht te kunnen programmeren.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
bwerg schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:12:
[...]
Je begint natuurlijk met een solide basis in categorieëntheory, want hoe wil je anders interactieve programma's gaan schrijven met monads? Stateful talen als PHP kun je beter pas daarna doen, als je het allemaal wat beter snapt.
Kidding aside, als ik zie hoe webapps in functionele omgevingen als Elm, Fable, Suave, enz worden gemaakt krijg ik haast het idee dat het webdevelopment daadwerkelijk eenvoudiger maakt.
Bijvoorbeeld deze presentatie: Build your own Excel 365 in an hour with F# of Kris Jenkins over Elm.
Nu ben ik geen webdeveloper dus ik zie waarschijnlijk allemaal valkuilen over het hoofd maar ik vind het wel indrukwekkend.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
j/m/s komt volgens mij voort uit de consultancy en is er met name om (hogere) tarieven af te dwingen. Aangezien een deel van de IT branche uit detachering bestaat, is het niet vreemd dat deze titels zich ook hier hun weg hebben gevonden.armageddon_2k1 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:28:
[...]
Oh, en laten we niet gaan beginnen over die absurde junior, medior, senior indelingen die er heersen. Nog nooit heb ik die ergens anders gezien. Senior misschien, maar medior en junior? Is het dan echt zo belangrijk om je relevantie af te willen dwingen met een titel?
Volgens mij tik ik hier zijdelings tegen een gevoelig onderwerparmageddon_2k1 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:28:
[...]
Ehm ja? Het verbaast mij altijd zo dat in de IT-wereld er zo ontzettende drang is naar het zoeken van een hokje waar je in past. Als ingenieur ben ik gewoon ingenieur, met ervaring in mechatronica en thermodynamica. Dat is vrij normaal in 'onze' wereld. Als we iemand zoeken zoeken we iemand met een bepaald denkniveau en instelling. De ervaring helpt om een idee te hebben van hoe makkelijk iemand in het nieuwe project zijn of haar draai vind. Daarnaast is specialiseren niet erg, maar wel erg om in een hokje te blijven leven. Een team functioneert beter als de individuele spelers elkaar wereld begrijpen.
Maar als we dan een programmeur zoeken voor een project hebben we embedded, backend, full stack, devops, mobile, frontend, enterprise, sap, en weet ik wat nog meer. Het gaat toch juist om conceptueel en systematisch kunnen denken? Ik snap dat tussen front- en backend een groot verschil zit. Maar zo was er eentje die vertikte het mee te werken aan een embedded project, terwijl ie zelf allemaal low-level server-code maakt.
Oh, en laten we niet gaan beginnen over die absurde junior, medior, senior indelingen die er heersen. Nog nooit heb ik die ergens anders gezien. Senior misschien, maar medior en junior? Is het dan echt zo belangrijk om je relevantie af te willen dwingen met een titel? Of, zoals ik vaker zie, je gelijk door te drukken aan de hand van een titel?
Ik geloof zeker in een bepaalde mate van fluiditeit in iemands takenpakket, maar ik vind ook dat je mensen in moet zetten op basis van hun expertise/specialiteit. En specialiteiten zijn nou eenmaal hokjes. Iemand die op alle fronten mee kan denken en daarin zinnig kan bijdragen is erg waardevol, maar het zijn er doorgaans maar weinig die dat écht goed kunnen.
Oh en gelijk afdwingen op basis van titulatuur ben ik allergisch voor
Wat ik meer wilde aangeven is dat het imperatieve paradigma vaak als het enige wordt gezien en er nog wel wat andere manieren zijn om te programmeren. Functioneel programmeren zie je wel weer populariteit vergaren en veel concepten vinden hun weg ook weer naar imperatieve talen tegenwoordig. En functionele talen zijn prima om een aantal van die concepten te leren.bwerg schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:12:
[...]
Je begint natuurlijk met een solide basis in categorieëntheorie, want hoe wil je anders interactieve programma's gaan schrijven met monads? Stateful talen als PHP kun je beter pas daarna doen, als je het allemaal wat beter snapt.
PHP is in alle opzichten een enorm slechte taal om basale concepten uit de informatica te leren. Datastructuren? We doen gewoon een array die een combinatie van alle datastructuren met heel vreemd gedrag is.
@Mugwump Ik zou ook niemand PHP aanraden om programmeren te leren. In PHP kom je met te veel dingen weg die je in andere talen nooit kan doen. (Al helemaal als je error reporting uitzet
). Maar juist voor mensen die niet per se willen programmeren, maar gewoon iets werkends online willen hebben, is dat natuurlijk een uitkomst.
Totdat het door een bedrijf in gebruik wordt genomen, en iemand anders moet de boel overnemen met een brei van 20 000 regels PHP en HTML door elkaar, SQL queries zonder escaping, geen enkele klasse of functie, en al die andere mooie dingen die PHP je laat doen
(Dat betekent niet dat het niet fatsoenlijk kan, het wordt gewoon niet afgedwongen)

Totdat het door een bedrijf in gebruik wordt genomen, en iemand anders moet de boel overnemen met een brei van 20 000 regels PHP en HTML door elkaar, SQL queries zonder escaping, geen enkele klasse of functie, en al die andere mooie dingen die PHP je laat doen
[ Voor 6% gewijzigd door Koenvh op 13-08-2018 14:38 ]
🠕 This side up
Precies, daarom is een LAMP stack ook een ding en is mysql ook nog steeds mateloos populair. ( Eigenlijk zelfde verhaal. )XWB schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:06:
[...]
In mijn tijd had je dan phpBB met tig mods. Met name de CMS mods waren heel populair: je kon toen semi-snel een blogje met reacties opzetten
Tomas is ook wel een hele slimme dude, daarom lijkt het ook zo gemakkelijk.kenneth schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
Kidding aside, als ik zie hoe webapps in functionele omgevingen als Elm, Fable, Suave, enz worden gemaakt krijg ik haast het idee dat het webdevelopment daadwerkelijk eenvoudiger maakt.
Bijvoorbeeld deze presentatie: Build your own Excel 365 in an hour with F# of Kris Jenkins over Elm.
Nu ben ik geen webdeveloper dus ik zie waarschijnlijk allemaal valkuilen over het hoofd maar ik vind het wel indrukwekkend.
[ Voor 47% gewijzigd door Sandor_Clegane op 13-08-2018 14:38 ]
Junior/Medior/Senior is ook een stuk status, dat is handig als je ergens een presentatie moet houden of je moet wat gewicht in de schaal gooien.
Een oude baas van me had een soort gelijk probleem. Elke keer als hij bij bedrijven over de vloer kwam moest hij uitleggen dat hij de eigenaar was van het bedrijf, maar niet de leidinggevende (hij was meer van de ideeën en de werkvloer). Andere bedrijven wisten vaak niet hoe ze er precies mee moesten omgaan: "Is hij nu wel of niet de baas?"
Op een gegeven moment was hij dit zo zat dat hij maar besloten heeft om CEO op zijn visite kaartje te zetten terwijl in bedrijfstechnische dat eigenlijk iemand anders was.
Hoewel ik tegenwoordig de titel "Senior Developer" ben voel ik me vaak niet zo. Ik doe namelijk veel meer dan ontwikkelen, maar het is opvallend hoe veel makkelijker deuren open gaan als je met de titel gaat zwaaien.
Een oude baas van me had een soort gelijk probleem. Elke keer als hij bij bedrijven over de vloer kwam moest hij uitleggen dat hij de eigenaar was van het bedrijf, maar niet de leidinggevende (hij was meer van de ideeën en de werkvloer). Andere bedrijven wisten vaak niet hoe ze er precies mee moesten omgaan: "Is hij nu wel of niet de baas?"
Op een gegeven moment was hij dit zo zat dat hij maar besloten heeft om CEO op zijn visite kaartje te zetten terwijl in bedrijfstechnische dat eigenlijk iemand anders was.
Hoewel ik tegenwoordig de titel "Senior Developer" ben voel ik me vaak niet zo. Ik doe namelijk veel meer dan ontwikkelen, maar het is opvallend hoe veel makkelijker deuren open gaan als je met de titel gaat zwaaien.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Als je iemand hebt die echt kundig is en de ins-outs van een taal weet: ja dan kan je van alles bereiken.kenneth schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
Zoals ik recent hier al eens had gepost:
Er zijn zeker devs die gewoon nu het zelfde maken en er een project van hebben die 1 week loopt om bovenstaande te realiseren.Douweegbertje schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:09:
[...]
nja het voordeel is dat volwassen frameworks dit zo voor je kunnen oplossen. Ik dev bijna niet meer maar had recent even iets gemaakt in Symfony. Binnen 10 minuten had ik een form met CRUD, fout afhandeling (zowel front als backend), een entity en persistence naar de DB.
Echt holy shit wat gaat dat simpel en goed tegenwoordig
Dan zit er gewoon een verschil in:
- Keuze in de technieken
- Implementatie in een huidig systeem
- Hele andere eisen en wensen wat custom werk is
- Ervaring
- ???
Vaak is de technische stack nog het minst belangrijkste als het gaat over mogelijkheden en tijd. Een combinatie van requirements en dan een gedegen afweging maken tussen de techniek stack zorgt er wel voor dat je goed kan ontwikkelen.
Inmiddels alweer tig reacties verder hier maar ik moet toch nog even reageren 

Dat hoor je mij ook helemaal niet zeggenRobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:07:
[...]
En dat is ook wat ik eerst bedoelde. Ja, PHP kun je misschien makkelijk mee beginnen, maar dat maakt je nog geen programmeur. Voordat je jezelf programmeur mag noemen moet je mijns inziens toch wel een opleiding hebben gevolgd (of op een goed niveau autodidact), en niet vanaf je eerste <?php include('menu.php'); ?> jezelf een PHP programmeur noemen.

En dat is precies waar ik wèl op doel. Met de kennis en de wijsheid van nu is het makkelijk praten. Nogmaals; mijn punt is dat PHP zich uitermate goed leent / laagdrempelig is om zelf te gaan lopen kloten en uit te zoeken hoe een if-else constructie werkt. Ben je dan programmeur? Nee, natuurlijk niet, maar daar ging het ook niet om. Er was ooit een tijd dat er geen 1001 verschillende IT-opleidingen bestonden. Toen nog nooit iemand van frontend en backend had gehoord en HTML 'programmeurs' met een boek en beperkte resources op internet zichzelf maar allerlei logica moesten aanleren. Op dit forum trouwens legio voorbeelden van mensen die zo begonnen zijn.RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:07:
Ik begon op de opleiding in ieder geval met het leren van variabelen, functies, if statements, arrays, loops.... Oftewel: het logica aspect. Want dat is waar programmeren uiteindelijk om draait: logica, en niet hoe je een bestand moet includen om herhaling te voorkomen.
Verwijderd
Halfweg de jaren 80 met een gekopieerde cursus Basic (Teleac als ik het me goed herinner) op een bakbeest met een schermpje iets groter dan een Nokia 3310Harrie_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:16:
Toen nog nooit iemand van frontend en backend had gehoord en HTML 'programmeurs' met een boek en beperkte resources op internet zichzelf maar allerlei logica moesten aanleren. Op dit forum trouwens legio voorbeelden van mensen die zo begonnen zijn.
Ergens jammer dat er geen andere term is voor mensen die van programmeren hun beroep hebben gemaakt. Je videorecorder - om in de jaren '80 te blijven - programmeer je ook. Zit een wereld van verschil tussen die recorder en zelf een degelijk framework kunnen schrijven. Of is de term 'senior' bedacht om dat onderscheid te maken?
De senior programmeert zijn videorecorder zonder dat hij een handleiding nodig heeft?
Verwijderd
LOLdcm360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:45:
De senior programmeert zijn videorecorder zonder dat hij een handleiding nodig heeft?
Als je nog weet wat een videorecorder is, dan ben je inmiddels wel senior.dcm360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:45:
Als je nog echte brute programmeerskills wil zien:
http://files.righto.com/c...scientific_simulator.html
http://files.righto.com/c...scientific_simulator.html
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Er is niet ergers dan een senior titel gebruiken en het in ervaring, skills en uitstraling niet te zijn. Dan word je niet serieus genomen. Detacheerders hebben er ook een handje van om personeel dat geen senior is voor een 'senior' uurtarief weg te zetten.
Die senioren van mij juist nietdcm360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:45:
Die trekken om 12 uur 's middags de stekker kortstondig uit hun wekkerradio zodat de tijd weer klopt?
We are shaping the future
Maar hoe weet je dat het 12 uur 's middags is als de tijd niet klopt?Alex) schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:45:
[...]
Die trekken om 12 uur 's middags de stekker kortstondig uit hun wekkerradio zodat de tijd weer klopt?
Daarvoor heb je toch de zonnewijzer in je tuin?ThomasG schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:08:
[...]
Maar hoe weet je dat het 12 uur 's middags is als de tijd niet klopt?
Nee joh, gewoon kijken naar de stand van de maan. Die is dichterbij en dus makkelijker te zien. Daardoor ben je veel nauwkeurigerbr men schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:16:
[...]
Daarvoor heb je toch de zonnewijzer in je tuin?

Volgens mij was dat vooral vroeger het geval, toen je veel designers had die wat html/css en een template in elkaar konden proppen.Bee.nl schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:40:
[...]
Mijn ervaring met frontenders die ook backend programmeren zijn gaan doen zijn niet al te bestMaar ja, tegenwoordig wordt steeds meer van je verwacht dat je full-stack programmeur bent.
Tegenwoordig heb je echter ook frontends die behoorlijk technisch zijn met veel Javascript. Je hebt zelfs dat de frontend complexer is dan de backend e die frontenders kunnen prima backend gaan doen.
Bij sommige oudere backenders leeft nog wel eens het idee dat frontenders niet kunnen programmeren, maar dat is al jaren achterhaald. Als je dat nog denkt, dan raad ik je aan eens een goede progressive web app in elkaar te zetten oid.
Ik denk ook dat veel van de complexiteit zich verplaatst naar de frontend. Meestal probeer ik de backend alleen maar te laten bestaan uit een simpele API en laat ik de frontend de complexe dingen doen.BarôZZa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:06:
[...]
Volgens mij was dat vooral vroeger het geval, toen je veel designers had die wat html/css en een template in elkaar konden proppen.
Tegenwoordig heb je echter ook frontends die behoorlijk technisch zijn met veel Javascript. Je hebt zelfs dat de frontend complexer is dan de backend e die frontenders kunnen prima backend gaan doen.
Bij sommige oudere backenders leeft nog wel eens het idee dat frontenders niet kunnen programmeren, maar dat is al jaren achterhaald. Als je dat nog denkt, dan raad ik je aan eens een goede progressive web app in elkaar te zetten oid.
TIR: Math.SQRT1_2 is de aspect ratio van een verticaal A4tje
(Today, I Realised)
(Today, I Realised)
[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 14-08-2018 12:12 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Well duh
. Ook van een A<n>'tje onder een andere hoek trouwens 
Als A<n> een lengte heeft van p en een breedte van q, dan heeft een A<n-1> een lengte van 2q en een breedte van p. A<n> en A<n-1> hebben dezelfde aspect ratio, dus:
p/q = 2q/p
p = 2q2/p
p2 = 2q2
p = √2∙q
p/q = √2
q/p = 1/√2 = √(1/2)
QED.

Als A<n> een lengte heeft van p en een breedte van q, dan heeft een A<n-1> een lengte van 2q en een breedte van p. A<n> en A<n-1> hebben dezelfde aspect ratio, dus:
p/q = 2q/p
p = 2q2/p
p2 = 2q2
p = √2∙q
p/q = √2
q/p = 1/√2 = √(1/2)
QED.
[ Voor 146% gewijzigd door .oisyn op 14-08-2018 13:05 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.