farlane schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:19:
[...]
Daar gaat het toch om? Waarom sta je nu daar Apple te verdedigen terwijl je zelf ook donders goed weet dat dit soort fratsen er alleen zijn voor Apple en helemaal niet omdat ze het beste voor hebben met de consument?
Ik sta niet zozeer Apple te verdedigen. Ik geef enkel aan dat de de claims dat Apple o.a. niet aan de regelgeving voldoet onjuist zijn, en dat de regelgeving zijn werkelijke doel niet haalt.
Als we nu puur technisch gaan kijken is Lightning superieur aan micro-USB. Ik heb al aangegeven dat het gehele probleem is ontstaan omdat USB Type-C simpelweg te laat kwam, omdat dát wel kan wat Lightning doet. En omdat er nu al is geinvesteerd in Lightning, gaan ze niet nu ook weer over op USB Type-C. Waarom niet? Omdat ze over 1 á 2 jaar overgaan op enkel draadloos laden, zonder fysieke connector.
Veel mensen denken altijd dat o.a. Apple dingen ontwikkelen enkel om het propetiary te maken en andere dwars te zitten. Dat was in de toekomst gedeeltelijk zo, en dat is misschien nu deels nog een reden. Maar een andere belangrijke reden is omdat de bestaande techologie niet kon wat er nodig is, en er te lang wordt gedaan bij het beslissen over de (open) opvolger.
Natuurlijk had het mooi geweest als alle telefoons dezelfde connector gebruiken, maar ga niet lopen doen alsof micro-USB het wondermiddel is. Dat had USB Type-C moeten zijn, en wordt nu helaas bij iOS devices overgeslagen. Bij Mac's is Apple USB Type-C wel aan het pushen als een van de eerste fabrikanten, dus ze zijn er niet op tegen. Met jawel, een USB Type-C lader die je ook op andere USB Type-C apparaten kunt gebruiken.