bwerg schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:24:
[...]
Oke, iemand laten programmeren (wat ook niet alles zegt, zoals besproken) is een betere test. Prima. Dat wil niet zeggen dat de uitkomst voor een IQ-test compleet irrelevant is, of dat al je andere bezwaren tegen IQ-tests ergens op slaan.
Laat ik het anders stellen...
Als ik een collega zou zoeken voor mijn werk dan kijk ik niet naar een IQ score, maar naar het denkproces dat iemand heeft bij het ontwikkelen van een oplossing. En dan ligt de nadruk niet eens op zijn algoritmische vaardigheden, maar of hij rekening houdt met de juiste factoren ten aanzien van onderhoudbaarheid, schaalbaarheid, veiligheid, enzovoorts.
Want daar zitten namelijk de grote risico's van software ontwikkeling mijns inziens.
Ook al is er een correlatie met IQ, dan nog vind ik dat meer een gegeven dan echte informatie.
Toen ik ruim 15 jaar geleden nog een jonge gast van in de 20 was, dacht ik overigens wel dat IQ belangrijk was om goed te kunnen programmeren.
Maar 15 jaar werkervaring en tig cursussen en boeken verder, hecht ik veel meer waarde aan de kennis en ervaring die ik heb opgedaan.
Dat is dan ook wat ik in een collega zou zoeken.
Iemand die ik niks hoef te vertellen over de GoF, of SOLID principes. Iemand die rekening houdt met de coupling en cohesie van onderlinge classes. Iemand die ik niks hoef te vertellen over SQL injection en XSS attacks. Iemand die snapt hoe semantic versioning werkt en hoe hij transitieve dependencies kan beheren. Iemand die in staat is componenten los te ontwikkelen en daarvoor op zijn minst integration tests kan schrijven.
Iemand die niet de makkelijkste weg kiest als hij een andere interne library gebruikt, maar goed nadenkt over de architecturele consequenties daarvan (spinnenweb dll hell

).
Iemand die het inversion of control principe snapt en kan toepassen.
Iemand die begrijpt wanneer iets stateless moet zijn.
Liefst ook nog iemand die voor relationele databases een indexing strategie kan ontwerpen en snapt hoe hij een query execution plan moet analyseren.
Iemand die verscheidene concurrency strategieën kan toepassen. Die bij ACID niet aan drugs denkt
Iemand die het motto release early and release often snapt in het kader van iteratieve ontwikkeling. Iemand die de kritieke succesfactoren van een project kan identificeren en daar zijn aandacht op richt.
And the list goes on and on...
Als je al die dingen kan zal je IQ wel okee zijn, en vind ik het dus niet meer relevant. En andersom: als een werkgever die IQ test belangrijk vindt, dan selecteert hij wat mij betreft niet goed en ga ik mij serieus zorgen maken over het niveau van de functie.
[
Voor 13% gewijzigd door
Lethalis op 16-05-2018 00:21
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.