Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnnold schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:23:
Beste mensen,
Ik heb een Solaredge installatie van 18 panelen in één string. Mijn dak ligt ongunstig voor de beste opbrengst. West gericht.
Vraag aan jullie:
Als ik de huidige string ombouw naar 2 strings van 9 panelen. Zal dit een rendement verbetering geven?
Een en ander hangt af van het type omvormer (met name 1 of 3 fasen) en het type panelen/optimizers (bijvoorbeeld Solar Frontier panelen met P405 optimizers of kristallijn silicium panelen met P300/P350 optimizers) dat je gebruikt. Meer info nodig dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-06 23:20
(jarig!)
Ik moet het even opzoeken.
Jerrythafast schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:05:
[...]

Een en ander hangt af van het type omvormer (met name 1 of 3 fasen) en het type panelen/optimizers (bijvoorbeeld Solar Frontier panelen met P405 optimizers of kristallijn silicium panelen met P300/P350 optimizers) dat je gebruikt. Meer info nodig dus ;)

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:06
[...]

Jerry,

Wat is het verschil tussen deze optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yoki1985 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:36:
[...]

Jerry,

Wat is het verschil tussen deze optimizers?
Daar hebben we de specsheet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
(jarig!)
[...]

Hallo Jerrythafast, sorry voor de late reactie. Mijn systeem ziet er als volgt uit.
Omvormer SolarEdge SE 3500 -3phase - op 1phase aangesloten

15 panelen Suntech STP270S-20/Web mono black

3 panelen Suntech STP290S-20/Wem mono black

18 SolarEdge P300 power optimizer (1x 60-cells)

18 panelen aangesloten in één string

Vermogen 4,92 kWp

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnnold schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:34:
[...]

Hallo Jerrythafast, sorry voor de late reactie. Mijn systeem ziet er als volgt uit.
Omvormer SolarEdge SE 3500 -3phase - op 1phase aangesloten

15 panelen Suntech STP270S-20/Web mono black

3 panelen Suntech STP290S-20/Wem mono black

18 SolarEdge P300 power optimizer (1x 60-cells)

18 panelen aangesloten in één string

Vermogen 4,92 kWp
Hé, dat is nieuw... ik kan geen informatie vinden over een 3-fase versie van de SE3500 en ik ben ook niet bekend met het op één fase aansluiten van een 3-fase SE omvormer.

Anyway, met 18 P300's in één string vermoed ik dat jouw omvormer een stringspanning van 750 Volt wil hebben. Dit kun je even checken: als hij staat te produceren kun je de DC spanning uitlezen op het scherm, normaliter is die ongeveer 350 Volt voor 1-fase en 750 Volt voor 3-fase systemen. Als die inderdaad 750 Volt is zou ik je P300's zeker in serie in één string laten zitten anders heb je niet genoeg spanning op je string staan en dan doet-ie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
(jarig!)
Je hebt het bij het rechte eind hoor. Ik zit ernaast. Het is een één fase. Ik las in het boekje "depending on 1 phase or 3 phase" de juiste aansluiting kiezen. Hij geeft dus 350 DC. En geldt ook voor deze configuratie dat één string de meeste opbrengst geeft?. Of zeg jij splitsen in twee strings. Het is maar een idee van mij. Ik lig op het westen en als door een aanpassing er meer binnen te halen is zou het leuk zijn.
Jerrythafast schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Hé, dat is nieuw... ik kan geen informatie vinden over een 3-fase versie van de SE3500 en ik ben ook niet bekend met het op één fase aansluiten van een 3-fase SE omvormer.

Anyway, met 18 P300's in één string vermoed ik dat jouw omvormer een stringspanning van 750 Volt wil hebben. Dit kun je even checken: als hij staat te produceren kun je de DC spanning uitlezen op het scherm, normaliter is die ongeveer 350 Volt voor 1-fase en 750 Volt voor 3-fase systemen. Als die inderdaad 750 Volt is zou ik je P300's zeker in serie in één string laten zitten anders heb je niet genoeg spanning op je string staan en dan doet-ie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnnold schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:45:
Je hebt het bij het rechte eind hoor. Ik zit ernaast. Het is een één fase. Ik las in het boekje "depending on 1 phase or 3 phase" de juiste aansluiting kiezen. Hij geeft dus 350 DC. En geldt ook voor deze configuratie dat één string de meeste opbrengst geeft?. Of zeg jij splitsen in twee strings. Het is maar een idee van mij. Ik lig op het westen en als door een aanpassing er meer binnen te halen is zou het leuk zijn.
[...]
Met 2x9 optimizers parallel zou je op een 1-fase omvormer prima resultaten kunnen krijgen als je panelen niet al te lage spanning afgeven en je geen last hebt van ongelijkmatige schaduw binnen één string van 9 panelen. Of je er een hogere opbrengst uit krijgt durf ik niet te voorspellen, maar het gaat zeker werken. Alleen een testje kan uitwijzen of dit ook efficiënter werkt of niet. 18 panelen is behoorlijk lang voor 350 V, dus je optimizers zullen nu vooral de spanning omlaag moeten brengen. Met 9 panelen in serie zullen ze de spanning waarschijnlijk juist iets omhoog moeten regelen om op 350 V uit te komen. Ik gok dat je met 2x10 of 2x11 nog wat beter af zou zijn maar dat moet maar net passen dan natuurlijk.

Let wel, als je last hebt van ongelijkmatige schaduw op je panelen (dus één of een paar tegelijk in de schaduw) heeft SolarEdge juist baat bij een lange string. De beschaduwde panelen kunnen dan makkelijker door de andere optimizers worden gecompenseerd. Dan zou ik ze zeker gewoon in één string laten zitten, no matter what.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 15-01-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kun je op een Solaredge 2 strings parallel aansluiten? Gaat dan de hele data-communicatie over de DC-kabel met de optimizers niet de mist in?
De string komt op 350V uit, maar ik heb altijd het idee dat de omvormer de optimizers vertelt hoe ze dat moeten doen. De optimizers communiceren toch niet onderling? En als je 2 strings parallel aansluit zie ik niet in hoe de omvormer de optimizers nog aan moet sturen.

De SE3500 heeft maar 1 aansluiting, vanaf de SE4000 kun je er 2 strings op aansluiten. Dan is het mogelijk een ander verhaal. Geen idee overigens hoe dat dan precies werkt: Probeert de omvormer het totaal van beide strings op 350V te krijgen, of probeert hij dan op elke string 350V te krijgen?
(of 750 voor 3-fase)

Als het al zou werken: Die Suntechs hebben een Vmpp van net iets meer dan 30V. 9 x 30 = 270, dus dan moeten de optimizers de spanning omhoog brengen.
Ik heb altijd begrepen dat spanning omlaag brengen efficiënter is dan spanning omhoog brengen. Ik zou ze dus lekker alle 18 op 1 string laten zitten. Dan werkt het ook altijd goed als er een paar in de schaduw liggen (of half vol met sneeuw, zoals de afgelopen dagen nog wel eens voorkwam), waardoor de diodes actief worden en de paneelspanning dus lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
(jarig!)
dank aan jerrythafast en ocaj voor jullie bijdrage.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:34:
Kun je op een Solaredge 2 strings parallel aansluiten? Gaat dan de hele data-communicatie over de DC-kabel met de optimizers niet de mist in?
De string komt op 350V uit, maar ik heb altijd het idee dat de omvormer de optimizers vertelt hoe ze dat moeten doen. De optimizers communiceren toch niet onderling? En als je 2 strings parallel aansluit zie ik niet in hoe de omvormer de optimizers nog aan moet sturen.
Ik ben het met je eens dat ik het knap vind dat die dingen blijkbaar weten hoe ze zijn aangesloten, maar ik had er speciaal de [url=...]installatiegids[/url] even op nageslagen. Als je zoekt naar 'parallel' vind je:
Connecting Power Optimizers in Strings
You can construct parallel strings of unequal length, that is, the number of power optimizers in each string does not have to be the same. The minimum and maximum string lengths are specified in the power optimizer datasheets. Refer to the SolarEdge Site Designer for string length verification.

Connecting the Strings to the Inverter
Connect the string to the DC input pairs. If required, connect additional strings in parallel using an external combiner box/branch cables before connecting to the inverter.
NOTE: SolarEdge’s fixed input voltage architecture enables the parallel strings to be of different lengths. Therefore, they do not need to have the same number of power optimizers, as long as the length of each string is within the permitted range.
Wat de omvormers met 2 string-aansluitingen doen weet ik niet zeker, maar ik verwacht dat die ze gewoon intern parallel zetten en beide strings dus 350 V of 750 V zullen worden. Het bespaart je dan vooral een extern stukje Y-kabel waar een hoge stroom doorheen gaat lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 16-01-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ok, weer wat geleerd. Het leek me niet logisch, maar als er bij het ontwerp rekening mee is gehouden dan zou het moeten kunnen. Detectie van de topologie hoe het aangesloten is, is op zich niet zo heel spannend. Je kunt elke optimizer aan de omvormer laten vertellen welke zijn directe buren zijn, of welke optimizers hij op welke aansluiting ziet. Daarmee moet je er als omvormer wel uit kunnen komen.

Maar voor de zekerheid wel dus altijd de site designer raadplegen?
(ik heb twee korte strings van 8 optimizers op 2 losse omvormers, dus daar valt weinig eer aan te behalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:41:
Ok, weer wat geleerd. Het leek me niet logisch, maar als er bij het ontwerp rekening mee is gehouden dan zou het moeten kunnen. Detectie van de topologie hoe het aangesloten is, is op zich niet zo heel spannend. Je kunt elke optimizer aan de omvormer laten vertellen welke zijn directe buren zijn, of welke optimizers hij op welke aansluiting ziet. Daarmee moet je er als omvormer wel uit kunnen komen.

Maar voor de zekerheid wel dus altijd de site designer raadplegen?
(ik heb twee korte strings van 8 optimizers op 2 losse omvormers, dus daar valt weinig eer aan te behalen :-)
Nouja, als je het op één oriëntatie hebt liggen en wel wat onregelmatige schaduw erop hebt kun je dus misschien met een enkele string op één omvormer een hogere efficiency halen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
1 grote omvormer was oorspronkelijk ook het plan, maar ik had zoveel gedoe om Stedin mijn aansluiting van 1x25A naar 1x35A te laten verhogen dat ik uiteindelijk ervoor gekozen heb om 2 kleinere ipv 1 grote omvormer te gebruiken. Elk van die omvormers blijft nu selectief t.o.v. de 25A hoofdzekering en het totaal komt nooit boven de 25A uit.
(Ze hangen er sinds juni, max export die ik gezien heb is 22A, met 12x 335Wp Op Oost en 4x 335Wp op West, allemaal op 45 graden, het lijkt precies te passen op 1x 25A hoofdaansluiting)

Maar inderdaad, nu in de wintermaanden zie je regelmatig dat allebei de omvormers zo'n 3-400 Watt produceren. Qua effiiciëntie zitten ze dan allebei ongunstig terwijl het totaal op 1 grote omvormer wel een betere efficiëntie zou hebben gehad. En ik heb op 1 van de omvormers bij hele lage zon af en toe een situatie dat er maar 2 of 3 van de 8 in de zon liggen en de rest in de schaduw. Dat krijgen de optimizers dan ook niet voor elkaar om alles eruit te halen.

(Stedin wilde mijn hele tuin open graven om de aansluiting naar de straat te vervangen, waarbij ik dan zelf nog mantelbuizen door mijn kruipruimte naar de meterkast moest aanleggen. Vandaar dat ik maar voor de iets mindere efficiëntie in de winter gekozen heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 564595

Recentelijk ook gestart met het lokaal monitoren van mijn SolarEdge PV systeem met deze software. Allereerst mijn complimenten voor het behaalde resultaat. De conversie van versleutelde SolarEdge data werkt perfect en de overige software is behoorlijk transparant.

Mijn hardware is een RasPi 3 met een extra Trendnet 1G USB/Ethernet converter. Maak via deze weg geen gebruik van directe PVoutput upload maar gebruik de SE-logger als interface naar Domoticz.

Ben echter tegen een kleine tekortkoming aangelopen:
Via de cronjob wordt iedere nacht een extra tcpdump process opgestart. De oude processen worden echter niet goed afgesloten en bliiven actief in de achtergrond draaien). Hierdoor blijven de pcap files constant groeien en zal de SE-logger na verloop van tijd vast lopen door gebrek aan geheugen (memory leak) of CPU capaciteit. Dit probleem is ook nog aanwezig in versie 8 van de software.

Is er al iemand die dit probleem heeft opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 564595 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:51:
Recentelijk ook gestart met het lokaal monitoren van mijn SolarEdge PV systeem met deze software. Allereerst mijn complimenten voor het behaalde resultaat. De conversie van versleutelde SolarEdge data werkt perfect en de overige software is behoorlijk transparant.

Mijn hardware is een RasPi 3 met een extra Trendnet 1G USB/Ethernet converter. Maak via deze weg geen gebruik van directe PVoutput upload maar gebruik de SE-logger als interface naar Domoticz.

Ben echter tegen een kleine tekortkoming aangelopen:
Via de cronjob wordt iedere nacht een extra tcpdump process opgestart. De oude processen worden echter niet goed afgesloten en bliiven actief in de achtergrond draaien). Hierdoor blijven de pcap files constant groeien en zal de SE-logger na verloop van tijd vast lopen door gebrek aan geheugen (memory leak) of CPU capaciteit. Dit probleem is ook nog aanwezig in versie 8 van de software.

Is er al iemand die dit probleem heeft opgelost?
Probeer in se-logger.service eens KillMode=control-group. Er was hier eerder iemand met hetzelfde probleem die het daarmee wist op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Ik heb de software nu ook een 2 tal weken draaien en krijg nu de volgende foutboodschap. Heeft hier nog iemand last van?

MySQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Warning: Could not connect to database: (1129, "Host '192.168.0.11' is blocked because of many connection errors; unblock with 'mysqladmin flush-hosts'"); retrying...
Warning: Could not connect to database: (1129, "Host '192.168.0.11' is blocked because of many connection errors; unblock with 'mysqladmin flush-hosts'"); retrying...
Traceback (most recent call last):
  File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 477, in <module>
    db = DBManager(db_user, db_pass, db_name, db_host)
  File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 356, in __init__
    self.conn = MySQLdb.connect(user=user, passwd=passwd, db=db, host=host)
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/__init__.py", line 81, in Connect
    return Connection(*args, **kwargs)
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/connections.py", line 187, in __init__
    super(Connection, self).__init__(*args, **kwargs2)
_mysql_exceptions.OperationalError: (1129, "Host '192.168.0.11' is blocked because of many connection errors; unblock with 'mysqladmin flush-hosts'")

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yoki1985 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:48:
Ik heb de software nu ook een 2 tal weken draaien en krijg nu de volgende foutboodschap. Heeft hier nog iemand last van?

MySQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Traceback (most recent call last):
  File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 477, in <module>
    db = DBManager(db_user, db_pass, db_name, db_host)
  File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 356, in __init__
    self.conn = MySQLdb.connect(user=user, passwd=passwd, db=db, host=host)
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/__init__.py", line 81, in Connect
    return Connection(*args, **kwargs)
  File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/connections.py", line 187, in __init__
    super(Connection, self).__init__(*args, **kwargs2)
_mysql_exceptions.OperationalError: (1129, "Host '192.168.0.11' is blocked because of many connection errors; unblock with 'mysqladmin flush-hosts'")
Mogelijk is dit hetzelfde probleem als de persoon boven je, namelijk dat de service bij herstarten niet wordt gestopt en er dus elke dag een extra verbinding met de MySQL server bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas. Het veranderen van KillMode=process naar KillMode=control-group heeft niet geholpen. Ook vanmorgen draaiden er weer 2 tcpdump processen.
Dit is eenvoudig te controleren met het Unix commando: ps - ef | grep tcpdump. Er mag dan maar 1 werkelijk tcpdump process actief zijn.

Eventueel kun je de overige processen stoppen met het commando: sudo kill -2 [PID]. [PID] is het process ID wat je met het "ps - ef" commando ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
Zelf gebruik ik "killall tcpdump" om de pcap files te "roteren". Dit werkt tot nog toe prima. Het is alleen niet handig als op datzelfde systeem nog andere tcpdump processen lopen voor andere taken, want dan worden die ook gestopt. Het commando pidof kan trouwens ook een lijstje geven van alle processen met de opgegeven naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien moeten we elders op GoT eens op zoek naar iemand die een betrouwbare manier weet om tcpdump output files betrouwbaar te roteren met behoud van de pipe naar liveupdate. Met betrouwbaar bedoel ik dan dat de output files niet corrupt/truncated kunnen raken en de kans zo klein mogelijk blijft dat er data langs de logger komt zonder gelogd te worden in een pcap file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb recentelijk ook "killall tcpdump" gebruikt om de rij processen op de se-logger te stoppen. Toeval of niet, hierna lagen 3 van de 4 Youless units in mijn netwerk volledig plat (reboot nodig). Ben dus een beetje voorzichtig met dat commando geworden.

Heb de afgelopen dagen al wat zitten knutselen aan de tcpdump - liveupdate.py string. Dat werkt goed maar heb problemen met het file formaat (error in liveupdate.log mbt little endian formaat). Tot op heden heb ik onder de tcpdump opties nog niet uitgevonden hoe dat op te lossen.
In mijn geval vervalt dan de pipe naar "tee ......." en de cron entry om de se-logger dagelijks te herstarten. Voor het roteren van de logfiles moet dan nog een oplossing gezocht worden (maar dat is geen groot probleem)

P.S.
Hierbij nog even hoever ik gekomen ben met de string:
/usr/bin/stdbuf -i0 -o0 -e0 /usr/sbin/tcpdump -i $INTERFACE -U -G 86400 -w - $CAPTDIR$PREFIX'%Y%m%d%H%M%S.pcap' ${FILTER} 2>> ${CAPTDIR}tcpdump.log | \
/usr/bin/python -u ${CAPTDIR}liveupdate.py - 2>> ${CAPTDIR}liveupdate.log

Mogelijk is de oplossing van het little endian probleem in de -y optie van tcpdump te vinden maar zou dat moeten uitzoeken.
86400 seconden --> 24 uur

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 564595 op 27-01-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Sinds 26 januari ben ik in het bezit van een solaredge wave HD. Deze is gekoppeld aan een RPI middels wifi en de eth0 gaat vervolgens het netwerk op. Echter tot op heden zie ik niets in de database terug. Ook het script om de key uit te lezen geeft geen gevonden key terug tot op heden. Wat kan hier de oorzaal van zijn? De pcap files worden wel gewoon gevuld zo te zien.

tcpdump.log // tcpdump: listening on wlan0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 b$

se-logger.log // Reading from -

[ Voor 14% gewijzigd door NL1PSR op 28-01-2017 12:25 ]

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NL1PSR schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:19:
Sinds 26 januari ben ik in het bezit van een solaredge wave HD. Deze is gekoppeld aan een RPI middels wifi en de eth0 gaat vervolgens het netwerk op. Echter tot op heden zie ik niets in de database terug. Ook het script om de key uit te lezen geeft geen gevonden key terug tot op heden. Wat kan hier de oorzaal van zijn? De pcap files worden wel gewoon gevuld zo te zien.

tcpdump.log // tcpdump: listening on wlan0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 b$

se-logger.log // Reading from -
Gefeliciteerd met je nieuwe systeem :)

Eerst even een kleine check:
1. Wordt er wel data op de website van SolarEdge zichtbaar? Oftewel, heeft de omvormer wel contact kunnen leggen met het internet?
2. Worden de pcap files wel goed gevuld? Je zou een paar honderd kB op een dag moeten krijgen.

Als de pcap files wel gevuld worden, wordt in ieder geval de data wel bewaard dus dat is mooi. Als er niks in de database terecht is gekomen en het find-key-in-pcap script ook geen key kan vinden is mijn conclusie dat de omvormer voordat het eerste capture bestand werd gemaakt al is begonnen met het versleutelen van de communicatie (misschien af-fabriek al :?). In dat geval zul je je omvormer met een USB-kabel aan een computer moeten hangen en het get-key-by-rs232 script moeten gebruiken. Dat script vraagt (vrij letterlijk) aan de omvormer wat zijn key is. Die computer mag de Pi zijn, maar dat hoeft niet. Het kan zelfs op Windows.

Als je de key hebt weten te bemachtigen kun je met een simpel commando liveupdate.py alle pcap files die je nu al hebt laten ontcijferen. Dus de data van deze dagen is niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
Jerrythafast schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe systeem :)

Eerst even een kleine check:
1. Wordt er wel data op de website van SolarEdge zichtbaar? Oftewel, heeft de omvormer wel contact kunnen leggen met het internet?
2. Worden de pcap files wel goed gevuld? Je zou een paar honderd kB op een dag moeten krijgen.

Als de pcap files wel gevuld worden, wordt in ieder geval de data wel bewaard dus dat is mooi. Als er niks in de database terecht is gekomen en het find-key-in-pcap script ook geen key kan vinden is mijn conclusie dat de omvormer voordat het eerste capture bestand werd gemaakt al is begonnen met het versleutelen van de communicatie (misschien af-fabriek al :?). In dat geval zul je je omvormer met een USB-kabel aan een computer moeten hangen en het get-key-by-rs232 script moeten gebruiken. Dat script vraagt (vrij letterlijk) aan de omvormer wat zijn key is. Die computer mag de Pi zijn, maar dat hoeft niet. Het kan zelfs op Windows.

Als je de key hebt weten te bemachtigen kun je met een simpel commando liveupdate.py alle pcap files die je nu al hebt laten ontcijferen. Dus de data van deze dagen is niet verloren.
De leverancier heeft gister (27-01-2017) de installatie aangemeld op de site van Solaredge en deze is dan ook vanaf gister daar te zien incl. data. Tevens heb ik zojuist doormiddel van wireshark de pcap files geopend en daar staat zeker data in. Ben dus bang dat hij vanaf fabriek versleuteld is geweest de doos was namelijk zeker weten gesloten en niet eerder geopend. Enige wat ik wel weet is de man had een soort sd chip bij zich welke zorgde voor een update vertelde hij. Dat zou normaal via internet lopen. Dat is vermoedelijk de oorzaak.

Wat voor aansluiting connector RS232 zit er op de omvormer weten jullie dit toevallig? Dan ga ik hem binnen kort even met de RS232 uitlezen.

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NL1PSR schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:30:
[...]

De leverancier heeft gister (27-01-2017) de installatie aangemeld op de site van Solaredge en deze is dan ook vanaf gister daar te zien incl. data. Tevens heb ik zojuist doormiddel van wireshark de pcap files geopend en daar staat zeker data in. Ben dus bang dat hij vanaf fabriek versleuteld is geweest de doos was namelijk zeker weten gesloten en niet eerder geopend. Enige wat ik wel weet is de man had een soort sd chip bij zich welke zorgde voor een update vertelde hij. Dat zou normaal via internet lopen. Dat is vermoedelijk de oorzaak.

Wat voor aansluiting connector RS232 zit er op de omvormer weten jullie dit toevallig? Dan ga ik hem binnen kort even met de RS232 uitlezen.
Er zit een mini-B of micro-B USB-aansluiting in (ik weet niet welke van beide, dat kan iemand anders misschien wel vertellen :?). Wanneer je hem daarmee aansluit verschijnt hij als een serieel modem op je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
Jerrythafast schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:36:
[...]

Er zit een mini-B of micro-B USB-aansluiting in (ik weet niet welke van beide, dat kan iemand anders misschien wel vertellen :?). Wanneer je hem daarmee aansluit verschijnt hij als een serieel modem op je computer.
Is er nog een methode om snel te zien of de pcap files encrypted data bevatten? Voordat ik de omvormer open schroef en aan Usb koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NL1PSR schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:04:
[...]

Is er nog een methode om snel te zien of de pcap files encrypted data bevatten? Voordat ik de omvormer open schroef en aan Usb koppel.
Als je de data in Wireshark bekijkt (hex dump van de TCP payload) zou je het volgende patroon moeten zien:
code:
1
2
BARKER----- SIZE- ISIZE SEQ-- SENDER----- RECEIVER--- CMD-- DATA
12 34 56 79 xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx 3d 00 ...

Elk bericht begint met een 4-byte 'barker'. Die 4 bytes zijn altijd 12 34 56 79. Daarna volgen 14 bytes waarin ook het serienummer van je omvormer voorkomt en daarna staat het commando-nummer (2 bytes). De encrypted data is te herkennen aan het gebruik van commando's 3d 00 en 03 05. Als het niet encrypted is zie je hier diverse andere commando's voorbijkomen, voornamelijk 00 50 (telemetrie data) en 80 00 (acknowledgements).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
Jerrythafast schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Als je de data in Wireshark bekijkt (hex dump van de TCP payload) zou je het volgende patroon moeten zien:
code:
1
2
BARKER----- SIZE- ISIZE SEQ-- SENDER----- RECEIVER--- CMD-- DATA
12 34 56 79 xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx 3d 00 ...

Elk bericht begint met een 4-byte 'barker'. Die 4 bytes zijn altijd 12 34 56 79. Daarna volgen 14 bytes waarin ook het serienummer van je omvormer voorkomt en daarna staat het commando-nummer (2 bytes). De encrypted data is te herkennen aan het gebruik van commando's 3d 00 en 03 05. Als het niet encrypted is zie je hier diverse andere commando's voorbijkomen, voornamelijk 00 50 (telemetrie data) en 80 00 (acknowledgements).
Nou zojuist heb ik de key uitgelezen middels de serial poort. Dit ging perfect overigens. Echter nu heb ik de liveupdate.py aangepast met de juiste key. En daarna de zaak proberen in te lezen. Er treed geen error op in de logging maar helaas ook geen gegevens in de database.

python /opt/se-logger/liveupdate.py /opt/se-logger/*.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124223217.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124223630.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124225910.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124225912.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170125233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084241.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084609.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084655.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170127233002.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170128112457.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170128233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129201715.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129213851.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129214622.pcap
End of file. Shutting down.

[ Voor 31% gewijzigd door NL1PSR op 29-01-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NL1PSR schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:43:
[...]

Nou zojuist heb ik de key uitgelezen middels de serial poort. Dit ging perfect overigens. Echter nu heb ik de liveupdate.py aangepast met de juiste key. En daarna de zaak proberen in te lezen. Er treed geen error op in de logging maar helaas ook geen gegevens in de database.

python /opt/se-logger/liveupdate.py /opt/se-logger/*.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124223217.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124223630.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124225910.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170124225912.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170125233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084241.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084609.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126084655.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170126233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170127233002.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170128112457.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170128233001.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129201715.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129213851.pcap
Reading from /opt/se-logger/solaredge-20170129214622.pcap
End of file. Shutting down.
Helemaal niks in de database? -O- Zou je een pcap (of een paar, mag ook) willen doorsturen of ergens te download zetten? Stuur eventueel even een persoonlijk bericht. Dan zou ik d'r even in kunnen turen om te zien of er iets bijzonders is aan jouw omvormer.

Ik neem trouwens aan dat je se-logger versie 0.0.8 hebt. (Het versienummer staat in de readme, ik moet het nog eens in de code zelf zetten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
Jerrythafast schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:43:
[...]

Helemaal niks in de database? -O- Zou je een pcap (of een paar, mag ook) willen doorsturen of ergens te download zetten? Stuur eventueel even een persoonlijk bericht. Dan zou ik d'r even in kunnen turen om te zien of er iets bijzonders is aan jouw omvormer.

Ik neem trouwens aan dat je se-logger versie 0.0.8 hebt. (Het versienummer staat in de readme, ik moet het nog eens in de code zelf zetten...)
Het gaat onderdaad om versie 0.0.8. Tevens heb ik een privé bericht gestuurd met de bestanden. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 19:37
Kwam er zelf overigens vrij snel achter dat mijn nieuwe Netgear GS308 gigabit switch(unmanaged) rare dingen uithaalde. TCP connectie deed het slecht of niet en DHCP IP adres uitgifte (ACK) liep ook waardeloos erover. Gevolg, SE omvormer kon zijn data nergens kwijt en zodra ik de omvormer opnieuw opstartte, spuugde hij al zijn data het internet op, om na een uur weer niets te kunnen.

Netgear eruit, Linksys erin en heb nergens meer last van, wellicht handig om in het achterhoofd te houden.

[ Voor 1% gewijzigd door Bob-B190 op 31-01-2017 09:11 . Reden: lelijke fout ]

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL1PSR
Het is inmiddels opgelost met dank aan Jerrythafast. De oorzaak was dat de omvormer nieuw is en gebruik maakt van nieuwe wifi kaartjes. Deze nieuwe wifi module heeft een ander merk en dus een andere macadres reeks. Na dit te hebben aangepast in de scripting word alles nu netjes verwerkt naar mysql. Nu nog een web interface schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Jerrythafast: zijn er plannen om ondersteuning in te bouwen voor PostgreSQL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjanssen schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:03:
@Jerrythafast: zijn er plannen om ondersteuning in te bouwen voor PostgreSQL?
Nope, dat laat ik dan aan jou over ;) Ik draai immers slechts MySQL op mijn Pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Jerrythafast schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:17:
[...]

Nope, dat laat ik dan aan jou over ;) Ik draai immers slechts MySQL op mijn Pi.
Thanks.. Keep you posted. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 20:22
Bij deze mijn situatie: ik kan de netwerkcommunicatie van de omvormer niet afvangen, omdat deze via Wifi verbindt met mijn router. Tot het moment dat de encryptie werd geactiveerd (ruim een jaar geleden) had ik dit opgelost door een DNS entry in mijn router te maken die verwees naar een lokale server voor "prod.solaredge.com". Deze draaide dan een proxy op poort 22222 die naar de "echte" IP van prod.solaredge.com forwardde. Dit werkte tot het moment dat de encryptie werd geactiveerd. Ik heb wel de key kunnen afvangen in mijn proxy :) . Maar het lukt nu niet meer om de communicatie te proxyen.
In de pcap bestanden die jullie opvangen, kunnen jullie zien waarnaar de omvormer connecties opzet? Is dit nog steeds alleen "prod.solaredge.com" op poort 22222 met het TCP protocol? Of is er nu iets bijgekomen dat ik nu niet proxy?
editAntwoord op mijn eigen vraag: de inverter switcht soms ook naar poort 22221, deze moet ook bijgehouden worden. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Domokoen op 02-02-2017 15:10 . Reden: antwoord op eigen vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domokoen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:02:
Bij deze mijn situatie: ik kan de netwerkcommunicatie van de omvormer niet afvangen, omdat deze via Wifi verbindt met mijn router. Tot het moment dat de encryptie werd geactiveerd (ruim een jaar geleden) had ik dit opgelost door een DNS entry in mijn router te maken die verwees naar een lokale server voor "prod.solaredge.com". Deze draaide dan een proxy op poort 22222 die naar de "echte" IP van prod.solaredge.com forwardde. Dit werkte tot het moment dat de encryptie werd geactiveerd. Ik heb wel de key kunnen afvangen in mijn proxy :) . Maar het lukt nu niet meer om de communicatie te proxyen.
In de pcap bestanden die jullie opvangen, kunnen jullie zien waarnaar de omvormer connecties opzet? Is dit nog steeds alleen "prod.solaredge.com" op poort 22222 met het TCP protocol? Of is er nu iets bijgekomen dat ik nu niet proxy?
editAntwoord op mijn eigen vraag: de inverter switcht soms ook naar poort 22221, deze moet ook bijgehouden worden. O-)
En voordat je hier weer tegenaan loopt: hij wisselt ook wel eens naar poort 80. Protocol blijft hetzelfde, het is dus geen HTTP verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Vraag, misschien heeft iemand dat hier al eens meegemaakt.

Ik heb mijn Oude Solaredge SE2200 omgewisseld voor een 3000 Wave inverter van Solaredge.

Gewoon kabels overgeprikt : De Wave inverter geeft een fout die ik nergens terug kan vinden : 18xC7 en de de 3X6H ( remotely locked ? )

Niet alle micro inverters worden herkend door de nieuwe omvormer.

Ik heb een 11 tal 250 WP zonnepanelen op het dak liggen, waarvan 8 met P250 microinverter en 3 met een P300 microinverther, kan het hier aan liggen ? Op de oude SE2200 werkte alles naar behoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Is het normaal dat je de inverter kunt pingen wanneer deze in sleep is? Dit is bij mij wel het geval. Ik heb de nieuwe Wave. Vroeg me af wat het standby verbruik van mijn inverter is. Zit geen stroommeter tussen, maar afgaande op mijn slimme meter ligt het verbruik rond de 5 Watt. Zou zeggen dat het aan de hoge kant is voor een apparaat wat niets hoeft te doen. Heeft iemand hier ooit aan gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tjanssen, ik kan bevestigen dat je 'm kunt pingen als hij in night mode staat. Als je ernaartoe loopt en op het knopje drukt gaat het licht ook gewoon aan en kun je door de menu's bladeren. Het is alleen de communicatiemodule die dan aan staat. Hoeveel sluipverbruik dat heeft weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 17:51
Indertijd logde ik mijn SE3000 omvormer met S0 kWh-meter met 1000 pulsen per kWh die ook terug registreerde. De meter was elektrisch gekoppeld aan een Youless die logde naar PVoutput.
Dit had tot gevolg dat tijdens de "slaap tijden" het verbruik van de omvormer ook werd gemeten. Zie link hieronder naar PVoutput van 18 januari 2015. Hier zie je dat de omvormer zelf best nog wel wat verbruikt:

http://pvoutput.org/intra...1142&dt=20150119&gs=0&m=0.

De nauwkeurigheid van de meter in combinatie met de Youless zal niet al te best zijn, maar het geeft misschien wel een indruk.

sinds ruim een jaar is de meter vervangen door een eenrichtings meter van Finder. Dat geeft een wat nauwkeuriger meting van alleen de opbrengst :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik heb hier sinds 24 juni 2016 (250 dagen) 2 omvormers hangen met elk een eigen kwh-meter (Easton SDM220) die in 2 richtingen meet.

Mijn SE2200 heeft sinds 24 juni 0,295 kWh verbruikt.
Mijn SE3000 heeft sinds 24 juni 1,16 kWh verbruikt.

Geen idee waar het verschil vandaan komt, maar het geeft in ieder geval concrete getallen.
Het zijn m.i. ook geen getallen waar je echt wakker van zou hoeven te liggen.
Ik verwacht dat de nieuwe HD-omvormers eerder zuiniger dan minder zuinig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aegle schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:52:
Indertijd logde ik mijn SE3000 omvormer met S0 kWh-meter met 1000 pulsen per kWh die ook terug registreerde. De meter was elektrisch gekoppeld aan een Youless die logde naar PVoutput.
Dit had tot gevolg dat tijdens de "slaap tijden" het verbruik van de omvormer ook werd gemeten. Zie link hieronder naar PVoutput van 18 januari 2015. Hier zie je dat de omvormer zelf best nog wel wat verbruikt:

http://pvoutput.org/intra...1142&dt=20150119&gs=0&m=0.

De nauwkeurigheid van de meter in combinatie met de Youless zal niet al te best zijn, maar het geeft misschien wel een indruk.

sinds ruim een jaar is de meter vervangen door een eenrichtings meter van Finder. Dat geeft een wat nauwkeuriger meting van alleen de opbrengst :) .
20 Wh om 8:30, dus dat is ongeveer 2,35 Watt gemiddeld tussen middernacht en 8:30 's ochtends.

ocaj komt een stuk lager uit, zeker niet meer dan 1 Watt. Kan aan twee dingen liggen: versie van de omvormer/firmware, of meetnauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het ook aan de lage kant vind. Geen enkele meter werkt natuurlijk perfect en misschien meet mijn meter aan de lage kant bij zeer lage belasting. Ik heb echter WEL expres de MID-gecertificeerde versie van de kwh-meter gekocht. De MID-certificering betekent dat hij goed genoeg meet om als verbruiksmeter voor afrekening dienst te doen, leek mij dat hij daarmee ook voldoende nauwkeurig zou moeten zijn.

Als ik nu (nu het allang donker is en de omvormers dus in night mode staan) naar de kwh-meters kijk die op mijn omvormers zitten, dan registreren ze:
0.06 a 0.07 A
0 Watt

Ergens klopt dat natuurlijk niet. Er kan geen stroom lopen zonder dat er vermogen gebruikt wordt ?
Hij meet wel blind/reactief-vermogen, maar dat is - voor zover ik dat als iemand zonder electro-achtergrond begrepen heb - niet hetgeen er daadwerkelijk afgerekend wordt:

VA = 15
VAr = -15

Totaal sinds installatie: 2,74 kVArh

De enige momenten wanneer ik zie dat de omvormer daadwerkelijk vermogen verbruikt is tijdens het opstarten in de ochtend of aan het einde van de dag. Ca. 15-30 minuten voor/na het begin/eind van de productie, met name op bewolkte dagen. Dan verbruiken ze zo'n 2-5 Watt. Als het totaal alleen die momenten zijn, dan komt dat misschien beter in de buurt van mijn gemeten waardes.

Kan het zo zijn dat de standby-stand van de omvormer puur op blindvermogen draait, of zeg ik nu iets heel doms? Iemand met een electro-achtergrond die daar iets zinvols over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Ik vermoed dat de onnauwkeurigheid aan de meter lag. Een jaar of anderhalf geleden heb ik deze meter vervangen door een MID-gekeurde meter. deze meet maar één kant op. Het standby verbruik zie ik nu niet meer.

Overigens geeft deze meter naar mijn idee een veel reëlere waarde dan de oude. De meting komt veel beter overeen met de meting die de omvormer geeft. de oude meter was veel optimistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Waarschijnlijk kijk ik ergens finaal overheen, maar hoe krijg ik de pakketten php-cli, php-mysql en php-curl op een Raspbian OS?

Als ik het volgende commando geef:
code:
1
sudo apt-get install php-cli

Krijg ik de volgende melding

code:
1
2
3
4
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package php-mysql

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Je moet eens proberen met

sudo apt-get install php56-cli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Top, php5-cli was de truc, thnx!

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Is er nog iemand die problemen ondervind? Ik heb sinds 14:30 geen data meer ontvangen.
Ook op de website van Solaredge is er niets meer te zien sinds 14:30.

Als ik naar de pcap files kijk zie ik die wel groter worden. Als ik deze dan manueel laat importeren dan komt er niets bij in de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:05
ik heb hetzelfde (geen nieuwe informatie) na 14:45. Ook niet in de solar edge app dus ik denk dat de informatie niet wordt verstuurd.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
Hier staat de SolarEdge boel ook stil op de website en in de App sinds 14:30, terwijl er volgens mijn slimme meter nog steeds aardig wordt teruggeleverd.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt alsof er inderdaad een verstoring is geweest bij de SolarEdge monitoring server. Heb het zelf niet gemerkt (te drukke dag gehad om te kijken), maar het lijkt nu in ieder geval allemaal door gekomen te zijn.

@Yoki1985, dat de pcap groter werd kan ik nog verklaren doordat de omvormer telkens wel probeerde om contact te leggen met de server. Die pcap staat waarschijnlijk vol met mislukt verkeer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Hier werkt het nog niet. Krijg "server ping failed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 09:52

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Idem niks sinds 14:30 en dus ook niet op PVOutput.org.

Diagnoseknop op de SE2200 laat zien:

Status: 11111110
TCP Connect. Failed

Was al aan het zoeken naar de oorzaak omdat ik ook met VPN zat te knoeien...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Hier ist iets beter maar ik krijg nog geen waarde te zien.
Echter is dat status nu bij mij wel <OK> met allemaal 111111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook een storing sinds gisteren rond 14.30. Jammer; het was zo'n mooie dag met waarschijnlijk een goede opbrengst.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 20:22
Bij mij ook niets meer sinds gisteren 14:15. Maar, de omvormer houdt de historie bij tot het moment dat hij weer verbinding heeft. Het geheugen is groot genoeg om 1-2 weken te cachen (!), dus we hebben wel wat tijd om weer verbinding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Hier geen problemen. Laatste update: 09:55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Op facebook maken er ook melding dat ze problemen hebben

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CLZmFsc.png

<edit>
Ik heb contact opgenomen met solaredge en het is inderdaad een storing bij hun

infoNL aan mij
17:20
Goedemiddag,

Helaas hebben wij inderdaad een storing, er wordt hard aangewerkt deze zo spoedig mogelijk op te lossen.

Excusses voor het ongemak.

SolarEdge

<edit 2>

Hier werkt alles weer

[ Voor 60% gewijzigd door Yoki1985 op 17-03-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 09:52

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Net gekeken, nog geen enkele verandering hier...

--edit--

SolarEdge is bijgewerkt.
PVOutput mist de halve dag gisteren...

[ Voor 46% gewijzigd door ElMacaroni op 17-03-2017 22:01 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55
Hier helaas ook niet. hopelijk dus binnen de 2 weken opgelost :)

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Vreemd. Hier geen problemen ondervonden. PVoutput stuurt mij een mailtje als er meer dan een half uur niet is gelogd.

Daar ik zowel vanuit de SE-portal als de RPI-SolarLogger log naar PVoutput, had ik het bij het wegvallen van (één van) beide wel gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
Alles werkt weer sinds gisteravond en als je de solaredge logging gebruikt worden alle grafieken en data gewoon weer aangevuld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:55
Recent een PV systeem aangeschaft. Al langer klungel ik met Arduino's en arduino-achtige stuur- en monitoringssystemen om mijn dataverslaving te stillen en had al de benodigde DSM120's aangeschaft. Raspberry Pi's/Linux leek me een stap te ver/breed of niet van toepassing voor de projecten die ik nu draai. Twintig jaar geleden wel eens mee begonnen (op de PC).

Na het lezen van dit mooie topic en brede gebruikersplatform toch erg enthousiast geworden. Dit in combinatie met de wat teleurstellende SE monitoring omgeving kon ik toch de drang naar meer en vooral beter inzichtelijke data uit die omvormer niet weerstaan en heb een Raspberry Pi 3 Model B 1G gekocht. Deze komt morgen binnen.

Geluk bij een ongeluk is dat de omvormer te krap bemeten was (AC kant) en deze wordt volgende week door de installateur vervangen. De installateur kwam er zelf mee, en hij wordt netjes omgeruild voor een SE3680H. Dus als het systeem dan draait zal die encryptiesleutel niet zo'n probleem zijn.

Ik hoop op wat assistentie bij de eerste schreden op het linux gebied mocht dat nodig zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door EarlAlnot op 02-04-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EarlAlnot schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:52:
Na een jaar zoeken naar de meest betrouwbare boom in het oerwoud van zonnepaneelaanbieders is 2 weken het systeem geïnstalleerd, bestaande uit 15x Winaico WSP 300WP M6 PERC panelen met SE P300 optimizers op het dak gekomen icm met een SE3000H omvormer. Systeem staat op 240 graden en heeft last van schaduwval in de namiddag (schoorsteen en slagschaduw blok naast mijn huis).

Al langer klungel ik met Arduino's en arduino-achtige stuur- en monitoringssystemen om mijn dataverslaving te stillen en had al de benodigde DSR120's aangeschaft. Raspberry Pi's/Linux leek me een stap te ver/breed of niet van toepassing voor de projecten die ik nu draai. Twintig jaar geleden wel eens mee begonnen (op de PC).

Na het lezen van dit mooie topic en brede gebruikersplatform toch erg enthousiast geworden. Dit in combinatie met de wat teleurstellende SE monitoring omgeving kon ik toch de drang naar meer en vooral beter inzichtelijke data uit die omvormer niet weerstaan en heb een Raspberry Pi 3 Model B 1G gekocht. Deze komt morgen binnen.

Geluk bij een ongeluk is dat de omvormer te krap bemeten was (AC kant) en deze wordt volgende week door de installateur vervangen. De installateur kwam er zelf mee, en hij wordt netjes omgeruild voor een SE3680H. Dus als het systeem dan draait zal die encryptiesleutel niet zo'n probleem zijn.

Verder snap ik niet al die data in PVOutput, maar dat is een ander topic.

Waarom dit schrijven? Wel een introductie (zag geen ander topic waar je je systeem kon introduceren) en alvast de hoop op wat assistentie bij de eerste schreden op het linux gebied mocht dat nodig zijn.

Waarom zo'n lange post? Het is mijn eerste post bij Tweakers, dus moet er nog even inkomen.
Welkom Earl! En gefeliciteerd met je aankoop ;) Ik denk dat in het algemeen de 'place to be' om je systeem voor te stellen het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 topic is. Al stellen velen daar eerst hun kale dak voor met de vraag "wat moet ik hierop leggen" :9

Leuk dat je gelijk het SolarEdge monitoring topic hebt gevonden. Als je specifiek ergens hulp bij nodig hebt horen we het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
De PI is binnen! Al besturingssysteem/schil heb ik Ubuntu mate 16.04.2 geinstalleerd.

Zelf wat fouten gemaakt bij het doorlopen van de stappen. Ik begin overnieuw. (Weet niet hoe ik de post kan verwijderen).

[ Voor 88% gewijzigd door EarlAlnot op 02-04-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Succes! Ook ik ben er met vallen en opstaan en met behulp van Jerry gekomen. Bij mij draait het sinds juni vorig jaar. Als het eenmaal draait werkt het 100% :) . Een geruststellende gedachte dat je je data in eigen beheer hebt.

Heb met hulp van anderen hier ook een webinterface om wat statistiek en grafiekjes te voorschijn te toveren. Dat behoeft nog wel wat aanpassingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
Nogmaals hartelijk dank voor de thumbs up, bemoedigende woorden, assistentie en Jerry voor de duidelijke handleiding. Ondanks dat ik nog geen sleutel heb lijkt de setup lijkt te werken.

Nu is het wachten op de nieuwe omvormer (volgens laatste berichten vrijdag). De omvormer wordt namelijk om niets vervangen (oude is te klein voor dit systeem). Ik weet niet of er ergens een log-file te zien is of ik er met een laptop aan ben geweest.

Hoewel mySQL, php en python niet allemaal nieuw was, zorgde de linux omgeving voor een stijle leercurve. De PCAP file loopt nu vol en er wordt rond middernacht een nieuwe aangemaakt. Veel mysterieuze bytes, door een foute sleutel vermoed ik.

De omvormer (HD) werkte niet echt mee, hoewel de netwerkinstellingen wel netjes gelijk in het scherm kwamen na het omsteken van de netwerkstekker kon de HD wave (zogenaamd) geen verginding maken met de Gateway en naar buiten toe. Een paar keer spanning eraf en erop deed wonderen.

Mijn probleem was dat ik SSID niet had ingevuld bij stap 4.2 en voor het testen met testen van verkigen van packages via de laptop de PI niet even opnieuw had opgestart. Daarnaast kon ik geen php-xxx installeren, maar php5-xxx wat waarschijnlijk te maken heeft met waar de image (Raspbian) de updates vandaan haalt.

Mocht ik nu iemand kunnen helpen, dan doe ik dat graag.

@Aegle (hierboven) Een webinterface is inderdaad de volgende stap. Heb je toevallig een screenshot?
Mijn idee is om dat te doen met Highcharts/Highstocks (beetje in de code gekeken, maar nog niets mee gedaan) en dit te combineren met de informatie van de P1 poort (in toekomst met een of meerdere al bestelde SDM120 modbus) kWh meters zodat netto verbruik ook gemonitord kan worden. Nu loopt namelijk niet alles over de meter. Die P1 poort lees ik nu uit met een Arduino, maar nu ik toch een PI in de meterkast heb hangen...
Ben benieuwd hoe anderen dat voor elkaar hebben (netto verbruik monitoren en wat voor systeem om dat inzichtelijk te maken).

[ Voor 19% gewijzigd door EarlAlnot op 05-04-2017 11:01 . Reden: Anti-spam (antwoowrd op aegle's reactie) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Ik log m'n SE3000 omvormer op vier manieren:
1. standaard via de SE-portal.
2. via de methode van Jerry,
3. via een S0-kwh meter (MED) elektrisch gekoppeld aan een Youless
4. dezelfde kWh-meter gekoppeld aan een Netduino met DAL-software

Tevens worden alle vier gelogd naar PVoutput.

De laatste geeft realtime data op een klein cheap Windows tabletje in de huiskamer. Zie foto.
De database van Jerry wordt met Highcharts uitgelezen. Dit met de bezielende hulp van @Pietjebel10. Zie tweede foto.
Hier moet nog wel een hoop aan aangepast worden. Zo is de tijd die in de hoover schermpjes verschijnt nog in UTC. Tevens is de tijd in de X-as van de individuele optimizers ook in UTC. De volgorde van de panelen is ook nog niet correct.
Maar het is een begin :) .

Display in huiskamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhmPOF2MYmu6a9OenpQVzAMW/medium.jpg

Voorlopige website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RKa5eQM62ALH6FECvlF4I3Jx/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EarlAlnot wanneer je de encryptiesleutel niet hebt zal encrypted verkeer inderdaad zorgen voor 'mystery bytes' meldingen in liveupdate.log. Veel daarvan zouden berichten van 22 bytes moeten zijn.

Wat betreft de monitoring website: mijn eigen implementatie gebruikt Vega (versie 2.6) voor de grafieken. Ik ben tegen wat problemen aan gelopen om dit verder uit te bouwen (bugjes in Vega). Ik ben hem nu aan het porten naar Vega 3.0. Afhankelijk van of ik daar geen problemen meer mee heb en de performance ook wat beter is zal ik die versie op GitHub gooien. Anders denk ik erover om opnieuw te beginnen met Highcharts, iedereen schijnt dat tegenwoordig te gebruiken en dat heeft vast een goede reden :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:38:
Hier moet nog wel een hoop aan aangepast worden. Zo is de tijd die in de hoover schermpjes verschijnt nog in UTC. Tevens is de tijd in de X-as van de individuele optimizers ook in UTC.
Daar heb ik in mijn Highcharts-grafieken ook even op zitten puzzelen. Oplossing:
code:
1
2
3
4
5
        Highcharts.setOptions({
            global: {
                useUTC: false
            }
        });

Wat heb je op de y-as staan van je "optimizers vandaag'? Lijkt me geen vermogen toch?

Ziet er verder goed uit, ik ben nog niet verder dan een heleboel losse html-pagina's, ik heb nog geen dashboard, maar wel spannende dingen als een live-pagina met (per seconde...) productie, verbruik en netto en ook een heatmap met productie per kwartier:
Heatmap_small

Overigens doe ik veel van mijn grafieken in een 2-traps actie: Ik maak elke nacht een serie .csv-bestanden en die lees ik in in Highcharts, maar rechtstreeks uit een database halen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
@eagle @Jerrythafast @ocaj Ziet er allemaal gelikt uit, hoop dat ik daar bij in de buurt kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
ocaj schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:05:
[...]

Daar heb ik in mijn Highcharts-grafieken ook even op zitten puzzelen. Oplossing:
code:
1
2
3
4
5
        Highcharts.setOptions({
            }
        });

Wat heb je op de y-as staan van je "optimizers vandaag'? Lijkt me geen vermogen toch?

Ziet er verder goed uit, ik ben nog niet verder dan een heleboel losse html-pagina's, ik heb nog geen dashboard, maar wel spannende dingen als een live-pagina met (per seconde...) productie, verbruik en netto en ook een heatmap met productie per kwartier:
[afbeelding]

Overigens doe ik veel van mijn grafieken in een 2-traps actie: Ik maak elke nacht een serie .csv-bestanden en die lees ik in in Highcharts, maar rechtstreeks uit een database halen kan natuurlijk ook.
Ik liep me al rot te zoeken naar de timezone in Highcharts. useUTC had ik nog niet gevonden. Dat ga ik morgen eens testen. Bedankt!
Die y-as bij "optimizers vandaag" is ook nog wel een dingetje.. dat moet het actuele vermogen in Watt voorstellen op dat moment. De schaal klopt niet helemaal.. 8)7 .
De web-pagina wordt nu elke x seconden ververst en daarmee ook de database uitgelezen. een vrij botte manier van refreshen, maar zo wordt ie wel elke keer geupdate met de laatste waarden die in de database zijn weggeschreven.

Dat realtime uitlezen vindt ik ook wel boeiend. Ik kan me herinneren uit een vorige post van je dat je dat vanuit de RS485-poort van de SE-omvormer betrekt. Maar volgens mij is de ETH poort dan niet meer bruikbaar. Toch? Mijn realtime weergave bestaat uit het uitlezen van de S0-kWh meter in DAL zoals beschreven in mijn vorige post. De pulsen uit de kWh meter wil ik ook in m'n dashboard invoegen, maar dat is me nog niet gelukt. Mijn programeerskils zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven... O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:48
hi Eagle,
Ik heb je even een update gestuurd, ik had hier al wat veranderingen en bugs uitgehaald, zoals de assen en benamingen tijden etc. Moet nu goed zijn. Verder nog verder uitgebreid met diverse grafiekjes etc. Refresh data kun je ook via javascript laten lopen op de achtergrond zijn vele mogelijkheden voor.
dit is een simpele manier niet de elegantste maar werkt goed. momenteel beetje tijdgebrek ivm werkzaamheden het is lente dus de tuin en buiten roept weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
[quote]ocaj schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
        Highcharts.setOptions({
            }
        });

Voor UTC maak ik geen vermelding meer. Ben hier ook mee aan het stoeien geweest nu boven in de pagina date_default_timezone_set("Europe/Amsterdam"); vermelden. Wordt dan automatisch meegenomen door highcharts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:47:
Die y-as bij "optimizers vandaag" is ook nog wel een dingetje.. dat moet het actuele vermogen in Watt voorstellen op dat moment. De schaal klopt niet helemaal.. 8)7 .
De optimizers melden inderdaad geen actueel vermogen, maar dat is gelukkig wel vrij eenvoudig uit te rekenen (V_DC_in * I_in).
Dat realtime uitlezen vindt ik ook wel boeiend. Ik kan me herinneren uit een vorige post van je dat je dat vanuit de RS485-poort van de SE-omvormer betrekt.
Nee, de real-time data per seconde haal ik niet uit de omvormer, maar uit de kwh-meters in de meterkast. (excuses dat ik met die opmerking het verkeerde topic "vervuil") Ik log in mijn database zowel de kwh-meters als de solaredge-data.
Je schijnt de omvormer wel te kunnen overtuigen om vaker updates te sturen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen (en eigenlijk vind ik de grafieken per paneel nu al nauwkeurig genoeg met de frequentie waarop de omvormer standaard events genereert, dus staat ook heel laag op mijn prioriteiten-lijstje).
Maar volgens mij is de ETH poort dan niet meer bruikbaar. Toch?
Klopt ook, maar dat is voor mij een wens/feature: omvormer NIET aan het internet....
Mijn realtime weergave bestaat uit het uitlezen van de S0-kWh meter in DAL zoals beschreven in mijn vorige post. De pulsen uit de kWh meter wil ik ook in m'n dashboard invoegen, maar dat is me nog niet gelukt. Mijn programeerskils zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven... O-) .
Loggen per seconde in een permanente database vind ik ook een beetje teveel van het goede. Actuele waarde schrijf ik elke seconde in een json-file, zodat je die vanuit een webpagina kan lezen (code op basis van het highcharts-voorbeeld van live updates).
Verder bewaar ik de laatste 12-36 uur uit mijn kwh-meters alleen in een sqlite-database op de ramdisk van mijn raspberry pi, zodat je op een dag als vandaag kunt zien dat zodra de zon achter een wolk vandaan komt de productie binnen 20 seconden van 1000 naar 4000 Watt omhoog schiet. Highcharts begint overigens snel traag te worden met zoveel data (86400 seconden per dag met aparte waarden voor verbruik en productie, veel meer dan 24 uur wil je echt niet bewaren of aan highcharts voeren....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
ocaj schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:59:
[...]

De optimizers melden inderdaad geen actueel vermogen, maar dat is gelukkig wel vrij eenvoudig uit te rekenen (V_DC_in * I_in).
Ja, dat weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde actueel in de vorm van real-time. De spanning en stroom en daarmee dus het vermogen is niet echt real-time. daar zit, bij mij althans, van 2 tot soms wel 10 minuten vertraging in.
Nee, de real-time data per seconde haal ik niet uit de omvormer, maar uit de kwh-meters in de meterkast. (excuses dat ik met die opmerking het verkeerde topic "vervuil") Ik log in mijn database zowel de kwh-meters als de solaredge-data.
Je schijnt de omvormer wel te kunnen overtuigen om vaker updates te sturen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen (en eigenlijk vind ik de grafieken per paneel nu al nauwkeurig genoeg met de frequentie waarop de omvormer standaard events genereert, dus staat ook heel laag op mijn prioriteiten-lijstje).
De timing wanneer de data van de individuele panelen wordt gelezen loopt nogal uiteen. Helaas zitten ook daar soms minuten tussen. Maar daar is volgens mij niets aan te doen.
Klopt ook, maar dat is voor mij een wens/feature: omvormer NIET aan het internet....
Mooi streven, maar ondanks dat mijn RPi retestabiel draait, vertrouw ik het nog niet helemaal om de database alleen thuis te draaien... :) .
Loggen per seconde in een permanente database vind ik ook een beetje teveel van het goede. Actuele waarde schrijf ik elke seconde in een json-file, zodat je die vanuit een webpagina kan lezen (code op basis van het highcharts-voorbeeld van live updates).
Verder bewaar ik de laatste 12-36 uur uit mijn kwh-meters alleen in een sqlite-database op de ramdisk van mijn raspberry pi, zodat je op een dag als vandaag kunt zien dat zodra de zon achter een wolk vandaan komt de productie binnen 20 seconden van 1000 naar 4000 Watt omhoog schiet. Highcharts begint overigens snel traag te worden met zoveel data (86400 seconden per dag met aparte waarden voor verbruik en productie, veel meer dan 24 uur wil je echt niet bewaren of aan highcharts voeren....)
Zo omgeveer zou ik het ook doen. Na verloop van tijd de pulsupdates samenvoegen en de gemiddelde daarvan wegschrijven naar een x-tijd.

Bedankt voor je toelichting. Genoeg stof tot nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aegle schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:37:
[...]

Ja, dat weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde actueel in de vorm van real-time. De spanning en stroom en daarmee dus het vermogen is niet echt real-time. daar zit, bij mij althans, van 2 tot soms wel 10 minuten vertraging in.
Aha, dat bedoel je. Ja krijgt alleen wat binnen als de optimizers iets aan de omvormer vertellen. De omvormer geeft die informatie vervolgens direct door. Als je naar het schermpje op de omvormer gaat staren waar de paneel-updates langskomen, dan zie je dat de updates van dat schermpje en de logging gelijk lopen.

( Overigens vermoed ik dat de omvormer en optimizers wel vaker communiceren, want hij stuurt heel nauwkeurig op de DC-spanning, dat is nagenoeg altijd tussen de 1,5 en 1,52 x de AC-spanning, ook als de AC een beetje schommelt)
Mooi streven, maar ondanks dat mijn RPi retestabiel draait, vertrouw ik het nog niet helemaal om de database alleen thuis te draaien... :) .
Nee, de database staat bij mij ook niet op de RPi, maar op mijn NAS waar ik een MySQL_Server heb draaien. Die NAS draait in RaidZ voor maximale consistentie/betrouwbaarheid met dagelijkse snapshots en regelmatige offsite-backups.
Zo omgeveer zou ik het ook doen. Na verloop van tijd de pulsupdates samenvoegen en de gemiddelde daarvan wegschrijven naar een x-tijd.
Ik gebruik 3 niveaus van logging:
- Live-data per seconde alleen in een database in RAM.
- In mijn sql-database op mijn NAS log ik min/max/avg etc per 5 minuten
- Daarnaast heb ik een script dat na middernacht de totalen/max/min/avg van de diverse onderdelen in een aparte tabel verzamelt met 1 entry per dag, dat scheelt weer een factor 288 en werkt dus wat sneller voor lange termijn-grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:03:
( Overigens vermoed ik dat de omvormer en optimizers wel vaker communiceren, want hij stuurt heel nauwkeurig op de DC-spanning, dat is nagenoeg altijd tussen de 1,5 en 1,52 x de AC-spanning, ook als de AC een beetje schommelt)
Dat vermoed ik inderdaad ook... dat "Module Communication" lampje is echt een dikke leugen volgens mij, dat licht alleen even op bij telemetriedata :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 14:28
Aegle schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:37:

Sindskort heb ik de ervaring dat het verstandig is niet helemaal op de RPi te vertrouwen. Bij mij was de boel ook gestopt toen in maart de SolarEdge-server er even uit lag. Toen ik de boel 's avonds "even" wilde fixen, liep opeens alles op mij RPi vast en kon ik er niet meer naar toe SSH-en. Tja, toch maar de stekker eruit en toen is mijn SD-kaartje corrupt geraakt.

Het SD-kaartje was niet meer te mounten, maar gelukkig de image die ik met dd-rescue kon maken wel. Helaas was de invertertabel van MySQL corrupt, maar gelukkig heb ik alle pcap-files bewaard en kon ik op een verse SD-kaart alles weer herbouwen. Pfieuw.

Eind van het liedje: ik ga het ook ombouwen naar een constructie met de NAS als hoofddatabase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SD-kaart van de RPi is inderdaad de zwakste schakel in het geheel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Jerrythafast schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:29:
De SD-kaart van de RPi is inderdaad de zwakste schakel in het geheel...
Tegenwoordig zijn er mogelijkheden de PI 3 ook van de harde schijf of stick te laten booten. Heb hier wat mee getest en dit werkt. Alleen de keuze van USB stick of schijf is beperkt. Getest met meerdere sticks en kreeg alleen de Sanddisk Cruzer Edge aan het werk. Of je laat alleen booten van de SD kaart en de data op externe schijfje c.q. stick. Werkt ook goed.

http://www.makeuseof.com/tag/make-raspberry-pi-3-boot-usb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
Na het lezen van bovenstaande ziet het er naar uit dat ik mijn paasweekeinde ook in mijn kantoor doorbreng.

Verder nog problemen om sql te benaderen vanaf externe server en überhaupt al het delen van een share met mijn windows pc. Maar elke dag leer ik weer wat bij. Ondertussen een 2e PI gekocht om de logger wat te ontzien en daarmee te testen.

Voor wat het waard is kwam ik vermoedelijk nog wat tegen in PVO-upload.php:
Vanaf het begin had ik error 400 bij het uploaden van data naar PVO-output. Ik vermoedde dat dit kwam omdat het bewuste PVoutput account ook data van de solaredge monitoring portal kreeg. pvo_last_live in live_update bleef ook 0.

Na drie dagen had ik met een test account echter hetzelfde. Ook als ik via de prompt het php script draait. Zag dat er wel heel veel data in 1x verstuurd werd. Zag in de PVOutput help dat de batching alleen 30 statussen per keer accepteert. Heb limit aangepast van 100 naar 30 in php bestand. Als ik nu in de prompt het php script draai, gaat het goed en worden er (logischerwijs) 30 regels per keer toegevoegd. Paar keer herhaald en alles staat er nu in. PVo_last_live krijgt nu ook de timestamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EarlAlnot schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:05:
Na drie dagen had ik met een test account echter hetzelfde. Ook als ik via de prompt het php script draait. Zag dat er wel heel veel data in 1x verstuurd werd. Zag in de PVOutput help dat de batching alleen 30 statussen per keer accepteert. Heb limit aangepast van 100 naar 30 in php bestand. Als ik nu in de prompt het php script draai, gaat het goed en worden er (logischerwijs) 30 regels per keer toegevoegd. Paar keer herhaald en alles staat er nu in. PVo_last_live krijgt nu ook de timestamp.
Ai, dat is inderdaad een goede dat wat duidelijker gedocumenteerd moet worden. Ik ga dit even duidelijk in de startpost van het topic zetten. Het limiet wordt van 30 naar 100 verhoogd wanneer je een donatie aan PVOutput doet. Niet-donateurs moeten daar dus 30 invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17
Vandaag worden er hier de panelen op het dak gelegd. Dacht dus om gelijktijdig een pi in te richten om alles te kunnen blijven loggen, maar kom er nog niet echt uit. Iemand die me toevallig een duw in de goede richting kan geven.

Heb de files gedownload en geplaatst op de pi. Heb daarna problemen met het uitvoeren van de mysql scripts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
3ssen schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:36:
Vandaag worden er hier de panelen op het dak gelegd. Dacht dus om gelijktijdig een pi in te richten om alles te kunnen blijven loggen, maar kom er nog niet echt uit. Iemand die me toevallig een duw in de goede richting kan geven.

Heb de files gedownload en geplaatst op de pi. Heb daarna problemen met het uitvoeren van de mysql scripts
Op basis van wat je hier beschrijft is het niet mogelijk om jou dat zetje in de juiste richting te geven. Als je meer vertelt over wat je al gedaan hebt en misschien een duidelijke foutmelding erbij, dan komen we samen vast wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
tsjoender schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:44:
[...]

Op basis van wat je hier beschrijft is het niet mogelijk om jou dat zetje in de juiste richting te geven. Als je meer vertelt over wat je al gedaan hebt en misschien een duidelijke foutmelding erbij, dan komen we samen vast wel verder.
Aangezien ik de port-mirroring gebruik, lijkt het mij niet nodig om de stappen in punt 4 uit te voeren.

1. bestanden downloaden is gelukt
2. sudo apt-get install geeft packages not found op php-cli, php-mysql en php-curl
3. ik vermoed dat ik eerst de mysql server moet instellen voordat ik de database-scripts kan uitvoeren. hier kom ik niet op verder (zodra ik mysql intyp, krijg ik de melding: -bash: mysql: command not found)

zo te zien gaat het niet goed met de installatie van mysql. krijg daar meldingen van mislukte installatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
pi@domoticz:~/se-logger/etc/systemd/system $ sudo apt-get install mysql-server --fix-missing
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  libaio1 libdbd-mysql-perl libdbi-perl libhtml-template-perl libmysqlclient18 libterm-readkey-perl
  mysql-client-5.5 mysql-common mysql-server-5.5 mysql-server-core-5.5
Suggested packages:
  libclone-perl libmldbm-perl libnet-daemon-perl libsql-statement-perl libipc-sharedcache-perl mailx
  tinyca
The following NEW packages will be installed:
  libaio1 libdbd-mysql-perl libdbi-perl libhtml-template-perl libmysqlclient18 libterm-readkey-perl
  mysql-client-5.5 mysql-common mysql-server mysql-server-5.5 mysql-server-core-5.5
0 upgraded, 11 newly installed, 0 to remove and 58 not upgraded.
Need to get 7,253 kB/8,275 kB of archives.
After this operation, 89.3 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] y
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main mysql-common all 5.5.53-0+deb8u1
  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main libmysqlclient18 armhf 5.5.53-0+deb8u1
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main mysql-client-5.5 armhf 5.5.53-0+deb8u1
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main mysql-server-core-5.5 armhf 5.5.53-0+deb8u1
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main mysql-server-5.5 armhf 5.5.53-0+deb8u1
Err http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ jessie/main mysql-server all 5.5.53-0+deb8u1
Unable to correct missing packages.
E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-common_5.5.53-0+deb8u1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/libmysqlclient18_5.5.53-0+deb8u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-client-5.5_5.5.53-0+deb8u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-server-core-5.5_5.5.53-0+deb8u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-server-5.5_5.5.53-0+deb8u1_armhf.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Failed to fetch http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/pool/main/m/mysql-5.5/mysql-server_5.5.53-0+deb8u1_all.deb  404  Not Found [IP: 2a00:1098:0:80:1000:75:0:3 80]

E: Aborting install.

[ Voor 71% gewijzigd door 3ssen op 14-04-2017 12:17 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Met deze info worden dingen stukken duidelijker. Op de een of andere manier gebruikt apt IPv6 om de packages te downloaden. Dit geeft dan een 404 not found. Heb je jouw netwerk als IPv6 ingericht? Of gebruik je ook IPv4? Ik vermoed dat als je een ping naar google.com doet dat dit ook naar een IPv6 adres gaat (en ook faalt). Zou je eens de inhoud van de file /etc/network/interfaces kunnen laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@3ssen Mogelijk moet je bij Raspbian de packages php5-cli, php5-mysql en php5-cli hebben. Maar installeren van PHP is nog niet per se heel erg belangrijk nu, dus het geeft niet als dat nog niet lukt.

Dat MySQL bij jou niet wil installeren is wel vreemd. Heb je wel "apt-get update" gedraaid voordat je probeerde te installeren? Mogelijk probeert hij verouderde download URLs te gebruiken.

Het hoeft trouwens niet per se helemaal te werken vandaag. Het liefst heb je de MySQL server en de solaredge-logger service aan de gang, maar als dat niet lukt heb je twee opties:
1. Simpele oplossing als je er nog niet klaar voor bent: Omvormer even niet aan het internet hangen... (of anders eruit trekken zodra de installateur is vertrokken :9 )
2. Moeilijke oplossing als hij per se aan internet moet: Zorg dat in ieder geval de netwerk instellingen op je switch goed zijn en je dus de poort van de omvormer kunt afluisteren op de Pi. Sectie 4.1 en 4.2 kun je bij port mirroring inderdaad skippen dus dat scheelt een boel werk. Met dit commando (dat in de achtergrond blijft draaien) kun je dan in ieder geval het TCP netwerkverkeer dat je Pi ziet bewaren:
jij@jepi$  tcpdump -i eth0 -U -w capture.pcap tcp 2>> tcpdump.log &
jij@jepi$  disown
Enige dat je dan niet moet doen is je Pi rebooten want dan stopt het commando natuurlijk weer ;) Binnen nu en 48 uur heeft je omvormer zijn encryptiesleutel wel prijsgegeven. Die moet dan in dit bestand terecht zijn gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 14-04-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
Dank beiden. Heb niets speciaal ingericht voor ipv6. Gewoon standaard op de experiabox aangesloten.

Heb nu in ieder geval de tcpdump draaien zodat ik hopelijk nog op tijd ben om de binnen te krijgen

Dan nu dus maar rustig een manier gaan bedenken om iets heb om het geheel uit te lezen wat robuust is. Pi heeft dan niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
Kpn is v6 aan uitrollen, mijn pc heeft ook een ipv6 adres opeens.
Linux implementaties pakken dat toch ook standaard op ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het goed is wel, linux ondersteunt al sinds jaar en dag IPv6. Het lange wachten was op de providers om het aan te zetten. SolarEdge heeft trouwens nog geen IPv6-adressen voor hun domeinnamen (AAAA DNS entries) dus de omvormer zal nog steeds alles via IPv4 laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 10:59
Ik heb de uitstekende handleiding https://tweakimg.net/g/s/wink.gif gevolgd en de tabel telemetry_optimizers wordt gevuld me gegevens van mijn panelen. (de op-id kloppen). Echter de tabel telemetry_inverter_3phase wordt niet gevuld. Ik heb een 3 fase inverter.
Wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als ik een pi wil kopen voor deze monitoring, kan ik dan gewoon zo'n setje nemen (behuizing, geheugen kaartje, 2.5 Amp voeding) en een antenne, ben ik dan klaar ?
Heb managed switches die monitoring kunnen doen op een poort, en dan die pi met wifi aan het netwerk verbinden lijkt me.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@andrerij Hmmmmm dat is gek. Ik vermoed dat je een nieuwe firmware versie in je omvormer hebt die net iets meer (of andere) informatie verzendt. Je zou even kunnen checken of er in liveupdate.log foutmeldingen worden gegeven (waarschijnlijk niet). If not, dan ga ik je vragen of je een capture file (.pcap) naar me zou willen sturen. Dan kan ik kijken wat er anders is aan jouw omvormer-data en kan ik de software bijwerken zodat het hiermee overweg kan.

@jacovn Als je een managed switch hebt ben je met een Pi en wat toebehoren al klaar inderdaad. Je kunt de switch zo instellen dat data van de omvormer naar de Pi wordt gespiegeld. Logging software op de Pi en gaan met die banaan framboos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Jerrythafast waar slaat mysql de data op, is dat op het memory kaartje waar de pie van boot ?
Ik zie standaard optie 8 GB kaartjes, en dan voor 1€ meer een 16 GB.

Maar ik meen me te herinneren dat het veelvuldig beschrijven van flash devices kan leiden tot defecte flash devices,
Of hang je er een usb opslag iets aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 10:59
In de liveupdatelog staan geen foutmeldingen.
Hoe kan ik de .pcap file opsturen?

[ Voor 16% gewijzigd door andrerij op 16-04-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jacovn Standaard wordt de MySQL database inderdaad op het SD-kaartje opgeslagen. Dat is hier nu een jaar lang goed gegaan, maar het SD kaartje is wel de zwakke plek in het geheel. Ik vang het nu op door regelmatig de .pcap files te kopiëren naar externe opslag, maar een betere oplossing is waarschijnlijk om een USB harddisk aan te sluiten en MySQL (of de hele Linux-installatie) daarop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
Ik heb bij mij de MySQL database gewoon op mijn synology draaien. Ook geen problemen hiermee.
Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic