Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkvraag, wifi dekking, meerdere routers of juist niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Ik ben pas verhuisd en ik probeer in mijn hele huis (sowieso woonkamer + eerste verdieping) WiFi in orde te krijgen. Als ik in de meterkast een router plaatst zoals de ASUS RT AC5300 of een TP Link C2600 dan denkt dit niet alles. Of ik heb beneden 1 streepje of boven net 1 zwak streepje. Dan haal ik hem uit de meterkast dan is het iets beter, 1 tot 2 streepjes maar toch valt de verbinding vaak weg.

Ik zit nu te denken om in mijn woonkamer een los accesspoint te plaatsen en op de eerste verdieping ook. Ik heb momenteel Ziggo en vanuit die router trek ik dan een kabel naar de woonkamer en een kabel naar de eerste verdieping. Nu zit ik alleen met het feit dat een router van Ziggo toch niet zo fijn is met monitoren van verkeer. Een Asus RT AC5300 monitort welke gebruikers waar zitten, hoeveel band breedte, je kan een VPN opzetten VLAN's instellen etc etc.

Nu vraag ik mij dus af of ik echt 3 routers moet gaan inzetten? Dus 1 router achter Ziggo met slimme functies waardoor je een VPN etc kan opzetten en daarop twee accesspoints die de WiFi regelen. Ik ben een beetje in dubio, drie routers, moeten ze dan alle drie wifi gaan uitzenden of juist niet, komt dat dan met elkaar in de knel of niet, kan ik niet beter een goede router kopen die mijn hele huis kan voorzien (lijkt niet mogelijk) kan ik niet beter een router kopen die goed het verkeer kan regelen, monitoren, vpn aanzetten etc. maar geen wifi heeft en daarop dan twee accesspoints aansluiten

Kortom, ik heb even wat andere inzichten nodig.

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Over het algemeen is je denkwijze correct: meerdere accesspoints is doorgaans de beste manier om overal goede dekking te verzorgen.

Dat je ook een andere centrale router wilt zorgt dan inderdaad wel voor een wat grotere lijst apparatuur. Maar als WiFi vanuit de meterkast toch niet lekker werkt zou je daar inderdaad kunnen kijken naar een router zonder WiFi of met simpelere WiFi functie (maar verder wel alles wat je beoog hebt).
Voor de twee accesspoints kan je dan daadwerkelijk voor accesspoints gaan (of routers) en daarbij juist focussen op de WiFi specs en niet op functionaliteit als VPN etc.

Een alternatief is natuurlijk om je router in de woonkamer te plaatsen en dan vanuit daar door naar boven ipv vanuit de meterkast naar woonkamer en boven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• poNgz0r
Bedankt voor je reactie. Ik noem wel de term accesspoint maar in principe ga ik voor een router waarvan ik de DHPC uitzet en deze aansluit via een LANpoort. Gewoon om het feit dat er in prijs niet heel veel verschil zit en mocht ik ooit eens iets anders willen dan hoef ik niet nieuw apparatuur te kopen. De TP c2600 en op zich wil ik er daar nog wel 1 van kopen voor boven, dan heb ik twee keer een TPc2600. Helaas kan ik mijn router niet in de woonkamer zetten (kan natuurlijk wel als je het echt wilt) want ik moet daar teveel moeite voor doen.

Er kunnen niet twee kabels door de kabelgoot en een andere kabelgoot zit dicht. Je kan altijd nog een gat door de muur boren, maar als dat niet hoeft dan liever niet. Op zich heb ik wel vrede met twee routers die als accesspoint gaan dienen.

Dan ben ik eigenlijk alleen nog op zoek naar een router die VPN ondersteunt, waar ik duidelijk een client overzicht heb van de aangesloten apparaten, eventueel VLAN's kan instellen en die dan geen WiFi nodig heeft (maar dit zal er standaard vast wel opzitten, dus die zet ik dan uit) De router moet wel USB3.0 ondersteuning hebben.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 14:34
Als je van plan bent om een OpenVPN abonnement te nemen hou er dan rekening mee dat er geen enkele betaalbare consumenten router is die je meer dan ongeveer 1,5 MB/s snelheid totaal geeft. De oplossing hiervoor is zelf een router te bouwen en daar pfSense op te draaien (zie draadje: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense) ).

Voor WIFI heb ik een Ubiquiti AC-LR-AP gekocht voor 107,50 bij Azerty en daarmee de wifi van mijn Asus AC66U en 2 repeaters vervangen. Sinds ik dat apparaat heb gekocht ben ik een Ubiquiti evangelist geworden, had ik dit maar jaren eerder geweten.

• poNgz0r
Nou heel eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik VPN voor nodig heb. Mijn werkgever zei alleen als je toch een nieuwe router gaat aanschaffen, kijk dan even of deze ook VPN doorlaat.

Ik kan soms vanuit huis werken en dan maak ik via VPN verbinding met het werk. Dus ik zoek dan nog steeds een router met of zonder wifi die een gebruiksvriendelijke interface heeft, beetje zoals de Asus RT AC 5300 alleen dan niet voor die prijs.

Wat betreft de Ubiquiti AC-LR-A. Hoe zit het met de snelheid en het bereik daarvan? Ik kan me voorstellen dat het bereik minder is omdat je geen externe antennes hebt, of is dat onzin?

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Dan heb je helemaal geen router nodig die als VPN server kan configureren. De server staat namelijk bij je werkgever. Wat je misschien wel moet doen is de poorten voor de VPN openzetten.

Voor Ubiquiti kan je best hier eens rondkijken: [Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 30% gewijzigd door Twanne op 16-09-2016 10:01 ]

• poNgz0r
Oke duidelijk, dan zoek ik een goede router die een beetje vergelijkbare interface heeft als de Asus RT AC5300 maar niet zo duur is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pas op met de C2600 in een situatie met meerdere AP's: dat ding ondersteunt geen DFS en er is nog geen alternatieve fw voor beschikbaar dat dat wel zou kunnen. Je kunt dus enkel één 80MHz-kanaal gebruiken en meerdere C2600jes zouden daarom moeten vechten. Slecht idee dus. De Netgear R7500v2 heeft zelfde QCA9980 chipset maar ondersteunt wel DFS, dus dat zou beter idee zijn.

Verder mbt de AC5300 - dat ding is vooral onnodig duur door gebruik van Broadcom's voor thuisgebruik betrekkelijk onzinnige XStream feature (lees: twee aparte 5GHz radio's zodat je "al" je trage 5GHz apparaten van je snelle kunt scheiden, zeg maar poging om zonder MU-MIMO bij benadering zelfde resultaten te bereiken). Tenzij je tientallen trage 5GHz apparaten hebt op je netwerk is de meerwaarde tov een enkel 5GHz radio nihil.

Komt bij dat de AC5300 gebruik maakt van (twee keer) de BCM4366, en die net zoals z'n voorganger de BCM4360 erg veel kinderziektes heeft (waaronder niet goed supporten van MU-MIMO). Goede kans dat die (ooit) via firmware gefixed worden, maar het duurde bij de BCM4360 bijna twee jaar voor het betrekkelijk stabiel was. Ik zou op dit moment nadrukkelijk geen device op basis van de BCM4366 aanraden. Wil je een vergelijkbare featureset dat wel betrekkelijk mature is, dan wil je de Qualcomm-Atheros QCA9980, dus inderdaad chipset in de C2600, R7500v2 etc.

En GUI? Dat lijkt me een van de minst relevante zaken om als basis van de keuze mee te nemen. Ik hoor dat Merlin (de open-source basis van Asus firmwares) beschikbaar gemaakt is voor R7500v2, maar zeker weten doe ik het niet, dus ga dat na als je het echt zo belangrijk vindt.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:26:
Pas op met de C2600 in een situatie met meerdere AP's: dat ding ondersteunt geen DFS en er is nog geen alternatieve fw voor beschikbaar dat dat wel zou kunnen. Je kunt dus enkel één 80MHz-kanaal gebruiken en meerdere C2600jes zouden daarom moeten vechten. Slecht idee dus. De Netgear R7500v2 heeft zelfde QCA9980 chipset maar ondersteunt wel DFS, dus dat zou beter idee zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk niet zo begrijp. Ik heb even snel wat uitgezocht over DFS en als ik het een beetje snap zijn dat kanalen die voor bijvoorbeeld radar of wat dan ook gereserveerd zijn. 20/40Mhz dat is voor 2.4Ghz. 80Mhz is voor 5Ghz? Wat ik dan niet zo goed snap is hoe zit dat dan elkaar in de weg?

De R7500 is niet zo makkelijk meer aan te komen, is de R7800 dan wat? En hoe kom ik er als consument achter of iets DFS heeft/ ondersteunt of niet? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door poNgz0r op 16-09-2016 15:31 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Dit verhaaltje vertelt het precies (denk ik :))

Afbeeldingslocatie: https://twimgs.com/networkcomputing/news/2013/10/graphic-80211-acChannels-all.png

En DFS support moet je vaak even zelf uitzoeken op de site.

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 16-09-2016 15:48 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• poNgz0r
lier schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:46:
Dit verhaaltje vertelt het precies (denk ik :))

[afbeelding]

En DFS support moet je vaak even zelf uitzoeken op de site.
Oke, ik weet wel dat er in mijn omgeving verder geen 5Ghz netwerken aanwezig zijn en ik zal waarschijnlijk de enige zijn. Ik snap de channel breedtes niet heel goed de 20Mhz 40Mhz etc etc.

Op 80Mhz heb ik 8 kanalen (denk ik) 36 40 44 48 en 149 153 157 161. Je router kan toch maar op 1 kanaal tegelijk uitzenden? dus dan heb ik met twee routers daar toch wel genoeg aan (denk ik als leek dan)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:02:
[...]

Oke, ik weet wel dat er in mijn omgeving verder geen 5Ghz netwerken aanwezig zijn en ik zal waarschijnlijk de enige zijn. Ik snap de channel breedtes niet heel goed de 20Mhz 40Mhz etc etc.

Op 80Mhz heb ik 8 kanalen (denk ik) 36 40 44 48 en 149 153 157 161. Je router kan toch maar op 1 kanaal tegelijk uitzenden? dus dan heb ik met twee routers daar toch wel genoeg aan (denk ik als leek dan)
Nee, dat zijn 20MHz-kanalen, dus dat rijtje is goed voor welgeteld twee 80MHz-kanalen. Bovendien geldt dat in de VS, in EU mag je UNII-3, dus 149-161, niet gebruiken, dus hou je hier 36-48 over oftewel exact 80MHz.

Met DFS heb je in totaal 19 kanalen van 20MHz, waar je 4 van 80MHz uit kunt halen.

Dat er verder niemand in de buurt is, boeit niet: met meer dan één AP in eigen huis ben je zonder DFS je eigen interferentie - of je moet ervoor kiezen om met smallere kanalen (40MHz, 20MHz) te gaan werken, maar dan is het helemaal idioot om dit soort high-end te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 16-09-2016 16:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor de goedkope UniFi AP's gaan, die kosten weinig en als je dan ook nog een edgerouter hebt krijg je een perfect sluitend netwerkje voor goed langdurig gebruik.

Denk aan een of twee van deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
En dan een van deze: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X als je verder geen router in je netwerk hebt.

• poNgz0r
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:34:
[...]

Nee, dat zijn 20MHz-kanalen, dus dat rijtje is goed voor welgeteld twee 80MHz-kanalen. Bovendien geldt dat in de VS, in EU mag je UNII-3, dus 149-161, niet gebruiken, dus hou je hier 36-48 over oftewel exact 80MHz.

Met DFS heb je in totaal 19 kanalen van 20MHz, waar je 4 van 80MHz uit kunt halen.

Dat er verder niemand in de buurt is, boeit niet: met meer dan één AP in eigen huis ben je zonder DFS je eigen interferentie - of je moet ervoor kiezen om met smallere kanalen (40MHz, 20MHz) te gaan werken, maar dan is het helemaal idioot om dit soort high-end te kopen.
Oke welke twee routers kan ik dan het beste kopen met DFS? Of is er een lijst van DFS routers dan kan ik daar van het weekend eens rustig naar kijken 8) Moet wel zeggen dat ik het even moet laten bezinken, want ik had me zinnen een beetje gezet op die c2600 en dan dacht ik, koop ik er twee voor beneden en boven 1, maar dan ben ik mijn eigen interventie blijkbaar dus nu ben ik eigenlijk weer terug bij af.

Qua budget vind ik de prijs van de c2600 wel mooi. Suggesties?

[ Voor 15% gewijzigd door poNgz0r op 16-09-2016 16:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Psst: WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Ik zou momenteel zelf de R7500v2 als beste - en goedkoopste - optie aanraden voor 4x4 MiMo en DFS. Maar 'goedkoopste' maakt het nog niet goedkoop.
De Asus AC87U is marginaal goedkoper, maar maakt net als de R7500v1 gebruik van de wat afwijkende Quantenna QSR1000 chipset, die in praktijk 4x4:3 doet en niet 4x4:4, en bovendien ondanks beloftes nog steeds geen MU-MIMO doet

Goedkoper alternatief: Arcadyan KPN/Telfort AP's. Dingen kosten EUR 50/stuk, doen 3x3 MiMo WiFi-ac en ondersteunen DFS (en ja, ook als Ziggo klant kun je ze kopen). Ziggo heeft ook losse AP's die zelfs net iets betere WiFi leveren, maar 1) geen DFS per default, je moet eigen fw erop zetten om dat te regelen 2) kosten tientje meer per stuk en 3) door administratieve beperkingen kan Ziggo maar 1 per adres leveren :X

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 16-09-2016 16:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:56:
Psst: WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Ik zou momenteel zelf de R7500v2 als beste - en goedkoopste - optie aanraden voor 4x4 MiMo en DFS. Maar 'goedkoopste' maakt het nog niet goedkoop.
Oke dan nog 1 vraag: pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 dat is een r7500, waar vind ik uberhaupt de v2? Sorry lange werkdag ik begin een beetje scheel te kijken ondertussen :(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:05:
[...]

Oke dan nog 1 vraag: pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 dat is een r7500, waar vind ik uberhaupt de v2? Sorry lange werkdag ik begin een beetje scheel te kijken ondertussen :(
Netgear maakt prima hardware, maar hun marketingpraktijken zijn niet altijd even koosjer - ze hebben intern de R7500 volledig omgegooid (andere chip vendor, andere drivers, ander firmware etc) maar extern hebben ze productnr zelfde gelaten, daarom is v1 van v2 in pricewatch niet te onderscheiden :(

Aangezien de QCA9980 van de v2 stukken goedkoper is dan de QSR1000 van de v1 ligt het voor de hand dat alles zo snel mogelijk over is op de v2, maar om het zeker te weten moet je een winkel waar je zo'n ding overweegt te kopen aanschrijven en vragen wat ze exact leveren.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:16:
[...]

Netgear maakt prima hardware, maar hun marketingpraktijken zijn niet altijd even koosjer - ze hebben intern de R7500 volledig omgegooid (andere chip vendor, andere drivers, ander firmware etc) maar extern hebben ze productnr zelfde gelaten, daarom is v1 van v2 in pricewatch niet te onderscheiden :(

Aangezien de QCA9980 van de v2 stukken goedkoper is dan de QSR1000 van de v1 ligt het voor de hand dat alles zo snel mogelijk over is op de v2, maar om het zeker te weten moet je een winkel waar je zo'n ding overweegt te kopen aanschrijven en vragen wat ze exact leveren.
Oke als ik in de winkel bij de mediamarkt of coolblue zoiets ga halen moet er dan v2 expliciet op de doos staan of kan ik het ook nog ergens anders aan zien?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:18:
[...]

Oke als ik in de winkel bij de mediamarkt of coolblue zoiets ga halen moet er dan v2 expliciet op de doos staan of kan ik het ook nog ergens anders aan zien?
Het staat als het goed is heel klein op zelfde sticker waar o.a. streepjescode op staat. Verwacht geen grote "V2!!!!!!!" ergens in koeienletters op te zien staan.

In geval van twijfel doe je er trouwens beter aan online te kopen, dan kun je bij levering van v1 gebruik maken van je retourrecht (die je in een fysieke winkel niet geniet).

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Oke duidelijk. Een andere optie is wel twee keer die c2600 kopen en gokken dat er firmware komt met DFS ondersteuning? Of is dat een beetje te grote gok

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:24:
Oke duidelijk. Een andere optie is wel twee keer die c2600 kopen en gokken dat er firmware komt met DFS ondersteuning? Of is dat een beetje te grote gok
Er schijnen mensen op andere fora van TP-Link de toezegging (prive) gekregen te hebben dat er EU DFS-support zou komen, maar dat is al behoorlijke tijd geleden en ik kan nergens publieke zaken vanuit TP-Link vinden. We kunnen blijven hopen, maar vooralsnog zou ik terughoudend zijn.

Tussenoptie: neem een C2600 en een R7500v2 ernaast. Laat de C2600 op de non-DFS kanalen werken, de R7500v2 op DFS.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Dat is ook een goed alternatief. Dan nog een laatste vraag: heb je altijd interventie als je twee van die routers als accesspoint in je netwerk hangt, of heb je alleen kans op interventie als ze in range van elkaar zijn. Ik ga er 1 beneden doen en 1 op zolder, zover komt 5Ghz toch niet. Hebben ze dan alsnog last van elkaar?

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 15:15
Als je 2 van die KPN AP's haalt kost je dat 100 EUR en ben je klaar. Ik ben een kritische gebruiker en ook hier draaien er een paar: snelheid is goed, configuratie is makkelijk en ze zijn echt belachelijk goedkoop.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:52:
Dat is ook een goed alternatief. Dan nog een laatste vraag: heb je altijd interventie als je twee van die routers als accesspoint in je netwerk hangt, of heb je alleen kans op interventie als ze in range van elkaar zijn. Ik ga er 1 beneden doen en 1 op zolder, zover komt 5Ghz toch niet. Hebben ze dan alsnog last van elkaar?
Als je overal in huis dekking wilt, zul je ergens in huis per definitie overlap hebben. Geen overlap = zwart gat tussen de netwerken.

Nu, WiFi is in zoverre slim dat als de AP's elkaar detecteren, ze ofwel (bij verschillende primary channel) automatisch bandbreedte terugschakelen, danwel als dat niet kan (zelfde primary) niet tegelijk zenden in hun kanaal. Maar met een AP beneden en eentje op zolder zit het er dik in dat de AP's elkaar niet detecteren en dus dwars door elkaar heen gaan blazen, waar je op 1e verdieping last van hebt.

Onderschat ook niet het ontvangstvermogen van dit soort AP. Een dikke vloer+isolatie blokkeert inderdaad ieder signaal, maar WiFi met MIMO draait om multipath, wat in lekentermen neerkomt op spiegelingen via muren etc. Grof gezegd, des te meer antennes, hoe beter via muren stuiterend signaal opgevangen kan worden. 4x4 apparaten zijn prima in staat om van begane grond naar zolder te detecteren via signalen die door het trapgat heenkomen.

Ik heb zitten spelen met een Quantenna QSR-1000 oplossing (die van de AC87U en R7500v1) in een bunker van een eengezinswoning. Met een AP in de woonkamer was nog op zolder in 5GHz verbinding te krijgen, al was het kantje boord en was de throughput laag. Toen ik op zolder een tweede apparaat bijplaatste, had ik overal in huis prima dekking, maar eigenlijk ook bijna overal overlap, zeker op 1e verdieping. En de QCA9980 is een nieuwer, beter presterende oplossing dan de QSR-1000, dus reken maar dat je dat hier ook gaat krijgen. Dus ja, ga echt wel uit van forse overlap en dus interferentie als je in zelfde 80MHz-kanaal zit.

Je bent veel beter uit met 80MHz en 3x3 (die KPN dingen) zonder interferentie dan met 40MHz en 4x4 (C2600, beide in non-DFS kanalen). DFS is gewoon een must zodra je met WiFi-ac meer dan een AP per huis hebt. 4x4 en DFS (R7500v2) is beter, maar KPN 3x3 met DFS leveren je ws 90% van prestatie voor 2/5 van de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Oké en deze dan? Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO? Als ik hun forum moet geloven heeft dit ook DFS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 00:03:
Oké en deze dan? Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO? Als ik hun forum moet geloven heeft dit ook DFS
Absoluut. Maar dat is EUR 170 per AP met verder gelijke specs aan de KPN AP van EUR 50 :o

Meerwaarde van de UniFi krijg je pas als je met een controller gaat werken. Dan is het redelijk onovertroffen ivm soepele handovers. Maar zelfde performance heb je dus voor 1/3 van de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Hehe, ik ben toch voor de unifi ap ac pro gegaan. Als het goed is krijg ik deze vandaag in huis.

Enige nadeel voor mij nu is dat het PoE heeft en dat heeft mijn router niet. Gelukkig zit er een adapter bij dus dat moet goed gaan. Nu weet ik alleen niet of het PoE of PoE+ is.

Voor in de toekomst: welke router van Ubiquiti kan ik het best gebruiken zodat ik beide ac pro's van stroom kan voorzien, zonder extra adapter?

Dan nog een laatste vraag: gaat poe ook door zon utp wanddoos? Ik ga de poe adapter in m'n meterkast doen, vanuit daar een kabel door het plafond naar een utp wanddoos en vanuit die wanddoos dat in m'n ap-ac-pro. Ik neem aan dat dat kan? Of moet ik de poe adapter na mijn wanddoos plaatsen?

Edit: kan ik er dan ook nog een managed switch aan koppelen of moet dat dan ook een poe switch zijn, als dat bestaat

[ Voor 7% gewijzigd door poNgz0r op 18-09-2016 11:35 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:06:
Hehe, ik ben toch voor de unifi ap ac pro gegaan. Als het goed is krijg ik deze vandaag in huis.

Enige nadeel voor mij nu is dat het PoE heeft en dat heeft mijn router niet. Gelukkig zit er een adapter bij dus dat moet goed gaan. Nu weet ik alleen niet of het PoE of PoE+ is.
PoE+? Klinkt als een of andere vage marketingterm. Het ondersteunt 802.3af en at. Dat is alle PoE die je nodig hebt.
Voor in de toekomst: welke router van Ubiquiti kan ik het best gebruiken zodat ik beide ac pro's van stroom kan voorzien, zonder extra adapter?
De UniFi routers ondersteunen alvast geen PoE, je kunt wel gaan voor een EdgeRouter PoE, maar dat is nog steeds geen 802.3af/at maar passief PoE. Beter idee is om een router gewoon router te laten zijn en een PoE switch te gebruiken voor PoE.
Dan nog een laatste vraag: gaat poe ook door zon utp wanddoos? Ik ga de poe adapter in m'n meterkast doen, vanuit daar een kabel door het plafond naar een utp wanddoos en vanuit die wanddoos dat in m'n ap-ac-pro. Ik neem aan dat dat kan? Of moet ik de poe adapter na mijn wanddoos plaatsen?
Het hoort door je wanddoos te gaan.
Edit: kan ik er dan ook nog een managed switch aan koppelen of moet dat dan ook een poe switch zijn, als dat bestaat
Ja, sterker nog PoE switches zijn de gangbare manier om PoE op een Ethernetkabel te zetten. Je hebt ze zowel managed als unmanaged.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Ik heb die Ubiquiti pro ap's draaien, dat zijn wel fijne apparaten hoor! 1 ssid voor 2.4ghz en 5Ghz. Schakelt automatisch over, of naar keuze als je dat instelt. Alleen DFS ben ik niet over uit. Als ik bij de radio van 5Ghz kijk zie ik alleen maar de standaard 4 kanalen. Nu heb ik hem even op United states gezet dan krijg ik er nog 4 bij, maar ik zie helemaal geen DFS kanalen verder, doe ik iets fout? Of zijn de pro ap's toch niet DFS?

Het gekke is als ik ze via die pc controller instel zie ik geen DFS kanalen als ik ze via de app voor iPhone doe zie ik wel DFS kanalen maar kan ik ze niet instellen

[ Voor 16% gewijzigd door poNgz0r op 18-09-2016 20:34 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk heb je een firmware update nodig voor controller en/of AP's. DFS is in ieder geval pas vanaf controller 4.9.1 ondersteund voor de AC Pro/Lite, dus je kunt dat allereerst checken. Als blijkt dat de controller nieuw genoeg is moeten de AP's een fw update krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
@ dion_b ik zie het nu. De site zit een beetje raar in elkaar (en ik had niet zo goed gekeken) De nieuwste firmware van de AP heb ik, alleen qua controller niet:

UniFi v4.8.20, Controller for Windows, 2016-07-06, deze heb ik want volgens datering is dit de nieuwste. Echter hebben ze ook nog deze:
UniFi v5.0.7, Controller for Windows, 2016-06-08.

Beetje onlogisch dat ze een nieuwere versie eerder uitbrengen dan een oudere versie? Wellicht klopt de datering niet. Ik scande de site op Controller en zag toen die 4.8.20 en automatisch verwachtte ik dat dat de laatste versie zou zijn aangezien die bovenaan stond :P

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Mijn tip: meldt je aan voor beta, dan kan je ook beta firmware gebruiken. En kan je bij specifieke problemen deze gelijk aankaarten op het beta forum.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pongthamong schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:11:
@ dion_b ik zie het nu. De site zit een beetje raar in elkaar (en ik had niet zo goed gekeken) De nieuwste firmware van de AP heb ik, alleen qua controller niet:

UniFi v4.8.20, Controller for Windows, 2016-07-06, deze heb ik want volgens datering is dit de nieuwste. Echter hebben ze ook nog deze:
UniFi v5.0.7, Controller for Windows, 2016-06-08.

Beetje onlogisch dat ze een nieuwere versie eerder uitbrengen dan een oudere versie? Wellicht klopt de datering niet. Ik scande de site op Controller en zag toen die 4.8.20 en automatisch verwachtte ik dat dat de laatste versie zou zijn aangezien die bovenaan stond :P
Datering klopt prima. En zo onlogisch is het helemaal niet. 4.8.20 is de meest recente release in de unifi4-tree, 5.0.7 de meest recente in de unifi5-tree. Ubiquiti is niet gestopt met updates (bugfixes) van de unifi4-software na release van unifi5. Wees blij als je ooit een reden hebt (bijv op dat moment verouderde AP's) om niet gelijk op de nieuwe versie over te stappen :o
lier schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:23:
Mijn tip: meldt je aan voor beta, dan kan je ook beta firmware gebruiken. En kan je bij specifieke problemen deze gelijk aankaarten op het beta forum.
Voor thuisgebruik prima advies, in zakelijke context zou ik terughoudend zijn. Betasoftware is met reden beta: nog niet bewezen goed voor volle productie.

Vind het trouwens wel jammer dan UniFi 5 nodig is voor DFS, de UI is IMHO stukken lelijker/onoverzichtelijker geworden :'(

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 19-09-2016 17:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

• poNgz0r
Ik heb nu de UniFi v5.0.7, Controller for Windows geïnstalleerd. Dan heb ik inderdaad de DFS kanalen. De accesspoints upgraden zich automatisch. Ik moet zeggen ik ben er erg enthousiast over! Schakelt automatisch over naar sterkste signaal, ik forceer 5g, streamen van 1080p films gaat ook soepel. Top! En ik moet zeggen het ziet er ook niet verkeerd uit in je woonkamer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kost wat maar dan heb je ook wat ;)

In z'n prijscategorie is dit verreweg beste managed spul wat je kunt krijgen. Brute specs zijn lager dan WiFi-ac wave 2 apparaten met 4x4 en MU-MIMO voor een vergelijkbare prijs (laat staan die XStream onzin met meerdere 5GHz radio's dat het dubbele kost), maar al dat extra geweld biedt alleen meerwaarde als je met erg high-specced clients bezig bent, en doet niets aan de problemen waar je met normale zooi tegenaan loopt, zoals sticky clients en zorgen dat AP's in een huis niet met elkaar storen. Dat doet dit allemaal wel.

Als je budget ontoereikend is om dit soort ding te kopen moet je je maar verzoenen met brakke handovers e.d., maar op moment dat je budget je de keuze hebt tussen zwaar geweld unmanaged of gewoon competent managed spul als dit dan zou ik het wel weten :Y

Oslik blyat! Oslik!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
pongthamong schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:24:
... Mijn werkgever zei alleen als je toch een nieuwe router gaat aanschaffen, kijk dan even of deze ook VPN doorlaat.
...
Als ik het goed gelezen heb:
Gaat dus om een VPN tunnel (client) te kunnen opbouwen van je laptop/computer naar je werkgever toe.
(Jij bouwt een VPN tunnel op naar je werkgever...en niet omgekeerd)
Dat moet nagenoeg bij bijna alle routers kunnen. En anders zet je een poortje open/vrij.
In dit geval heb je geen router met VPN server nodig.

Wat ik zou voorstellen.......DIY WiFi signaal meten.
Neem die router van je (ASUS RT AC5300 of een TP Link C2600) aan een hele lange verlengkabel. Zet die dan op verschillende plaatsen in je huis (woonkamer en 1ste verdieping).
(Je hoeft geen internet aan te sluiten. Alleen stroom op de router en aanzetten.

Nadat je die hebt neergezet loop je even met je laptop/smartphone rond in huis om te meten hoe sterk het WiFi signaal is. Waarschijnlijk vindt je wel 1 of meerdere plekken waar je je router kan plaatsen terwijl je signaal sterk blijft.

Als er 1 plek is waar je je router kan plaatsen vanwaar je in je hele huis een goed signaal 3 of meer streepjes) ontvangt. Dan heb je waarschijnlijk maar 1 router/accespoint nodig.

(P.S. als er een externe staaf antenne aan de router zit......liggend plaatsen en niet rechtop staand...)

Heb je nog geen extra routers aangeschaft en alleen de Ziggo Router:
Dan is dit een prima deal:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/
(En die kan je altijd flashen naar een TP-Link Archer C7)

Maar terugkomend op al je punten denk ik dat je het volgende bedoeld:

Ziggo Router...van daaruit een kabel naar de woonkamer

Waar jij je slimme router (AC5300) op aansluit (via de WAN poort) op de Ziggo modem.
- Deze geeft waarschijnlijk ontvangst zowel in de woonkamer als op de 1ste verdieping.
- Deze slimmer router configureer je in dee Ziggo Router en zet je in de DMZ.

En zo en zo trek je alvast een kabel naar boven. Mocht je die ooit eens nodig hebben....dan ligt die er alvast.

[ Voor 5% gewijzigd door kwakzalver op 21-09-2016 16:22 ]

Pagina: 1