WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het lijkt mij nuttig een lijst aan te leggen met draadloze routers die DFS/TPC (802.11h) geïmplementeerd hebben (laten we openwrt/ddwrt/tomato even buiten beschouwing laten).

Bij het ontbreken van de hogere kanalen, ben je de klos als je meerdere 5GHz APs met brede channel width in de buurt van elkaar hebt, door simpelweg te weinig kanalen.

Fabrikanten zijn er onduidelijk over. Vaak moet je uit de changelog van firmwares vernemen of er DFS ondersteuning is. 7(8)7 Dat zoekt niet handig.

Ik weet dat de Asus RT-AC68U tegenwoordig DFS heeft.
Maar waar zijn de goedkope opties voor de huis-tuin-keuken gebruiker die met zekerheid DFS hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
De Ubee EVW321b modemrouter van Ziggo doet DFS op 5 Ghz, is geen standalone router maar wel veel in gebruik bij particulieren.

Had laatste een klant met een Apple Airport (gewone versie) welke ook DFS support had gezien zijn channel op 100 stond.

Hoe dan ook, ik vermoed dat dion_b straks nog wel een hele rits kan benoemen :)

[ Voor 46% gewijzigd door andy88 op 09-01-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 20:33

WTM

Nou kom maar op met die lijst?

Verwijderd

andy88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:12:Hoe dan ook, ik vermoed dat dion_b straks nog wel een hele rits kan benoemen :)
dion_b heeft deze draad die eer nog niet verschaft, maar noemde in een reactie elders wel namen, helaas niet zo veel rugnummers: dion_b in "Aankoopadvies Wifi router bij glasvezelverbinding" (wat mij betreft een zeer informatief bericht).
dion_b schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:08:
[...]
Waar ik goede ervaringen mee heb, is de Netgear WNDR4300. Kost volgens PW EUR 68.90. Twee moet zeker lukken, drie is maar lichte overschrijding van budget. Ding heeft 2x2 MiMo op 2.4GHz en 3x3 MiMo op 5GHz, kan >500Mbps bedraad aan (draadloos haal ik 200Mbps op 5GHz in zelfde kamer als router), is redelijk uitontwikkeld en alles (incl DFS) werkt gewoon zoals het hoort. Wil je 3 maar is EUR 200 echt hard, dan kun je de oude Netgear WNDR3700 nemen (zorg wel dat het v4 is voor DFS certificatie). Dat heeft maar 2x2 MiMo in de 5GHz en is in het algemeen wat trager, maar kan nog altijd bedraad verbindingen tot 400Mbps aan.
  1. pricewatch: Netgear WNDR3700; "zorg wel dat het v4 is voor DFS certificatie"
  2. pricewatch: Netgear WNDR4300
Op basis van een vergelijkend artikel in c't (nl: c't Netwerken uitgave 2014; de: c't 1/2014, Ernst Ahlers: Rasante Datenjongleure - 13 Gigabit-WLAN-router im Vergleich, gratis PDF) kan het lijstje worden uitgebreid met vier apparaten.
Ist garantiert reibungsarmer WLAN-Betrieb gefordert, sollten von vornherein alle Geräte außer Betracht bleiben, die nur im unteren Teil des 5-GHz-Bandes arbeiten (Kanal 36 bis 48), weil kein DFS implementiert ist (siehe Kasten auf Seite 86). Das schränkt die Auswahl schon auf fünf Modelle ein: Apple, AVM, Buffalo, Telekom, Zyxel. Bei den anderen müssen Sie darauf hoffen, dass der Hersteller DFS per Firmware-Update nachrüstet – was alles andere als garantiert ist.
De in het artikel genoemde Telekom Speedport W 724V is enkel voor de Duitse markt beschikbaar.

[list=1]
• Apple pricewatch: Apple Airport Extreme (2013)• AVM
  1. pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 German Edition en dus hopelijk ook voor de
  2. pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International (wie kan dat bevestigen?)
  3. Buffalo pricewatch: Buffalo AirStation WZR-1750DHP; hier wel oppassen, volgens de in c't gepubliceerde tabel (heb geen errata kunnen vinden) "manuell wählbare 5-GHz-Kanäle / Automatik wählt höhere als 48", loopt de range hier van "36 - 64/v" en ontbreken de kanalen >100
  4. Zyxel pricewatch: Zyxel NBG6716
Dav1d schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:26:
[...] Maar waar zijn de goedkope opties voor de huis-tuin-keuken gebruiker die met zekerheid DFS hebben?
Met deze zes is in elk geval een aardig prijsinterval afgedekt: vanaf rond €60 tot €225.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2015 16:18 . Reden: Verwijzing naar ander topic met potentiële kandidaten opgenomen. Opmerking prijsrange toegevoegd. Waarschuwing Buffalo. ]

• andy88
Waar blijft dion_b als je hem nodig hebt :P

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
De pricewatch: TP-Link Archer C7 v2 schijnt DFS capable te zijn (bron)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Volgens mij doet Mikrotik ook DFS (of desgewenst de DFS-kanalen zonder DFS O-)). Geen TPC.

Aanbod op 5 GHz is echter vrij karig, volgens mij heb je voor iets meer dan 100,- 2x2 ac.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Enkel routers met draadloos of tellen accesspoints ook?

U+

Verwijderd

Wat mij betreft: graag ook AP's.

Ben juist op zoek naar minimaal twee net afgewerkte exemplaren (model brandmelder of wat platter à la Ubiquiti) en dan bij voorkeur in het lagere prijssegment. Met een beetje geluk (speculatie) komt er (dit jaar) een 5 GHz AP van Mikrotik/Routerboard op de markt. Qua behuizing is het recente 2,4 GHz AP (cAP-2n) zeker niet moeders mooiste, maar de gunstige prijsstelling (net geen $50) maakt veel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Kunnen we niet beter een advies uitbreidings setup maken, en dan voor verschillende providers uitleggen hoe dit er uit moet komen te zien?

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we het bij de apparaten houden. Dit topic gaat niet over netwerktopologiën, maar of een toestel over een bepaalde eigenschap beschikt.

In het in mijn eerdere reactie aangehaalde bericht van dion_b wordt aangegeven dat Technicolor & Ubee modemrouters (hij noemt geen specifieke modellen) de gewenste DFS-eigenschap bezitten. Die worden weliswaar door o.m. Ziggo (oud-Ziggo & UPC) uitgereikt, maar voor je het weet kiest je ISP weer voor een ander model of fabrikant. Koppelen aan de provider maakt het verhaal naar mijn idee complexer, dus laten we die er vooral buiten houden.

Na een chat met Netgear werd mij bevestigd dat de pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 vanaf firmware version 1.0.0.76 ook 'CE DFS Channels certified' is. En bovendien de R7000 en R8000 niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 23:06 . Reden: Netgear R7500 certified, link release notes 1.0.0.76 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:48:
Wat mij betreft: graag ook AP's.

Ben juist op zoek naar minimaal twee net afgewerkte exemplaren (model brandmelder of wat platter à la Ubiquiti) en dan bij voorkeur in het lagere prijssegment. Met een beetje geluk (speculatie) komt er (dit jaar) een 5 GHz AP van Mikrotik/Routerboard op de markt. Qua behuizing is het recente 2,4 GHz AP (cAP-2n) zeker niet moeders mooiste, maar de gunstige prijsstelling (net geen $50) maakt veel goed.
Heb je al gekeken naar de Zyxel NWA1123-AC? Kost rond de 130 euro en heeft in ieder geval alles wat ik zocht (POE, multi-SSID gekoppeld aan VLAN's, voldoende 5 GHz kanalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andy88 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:01:
Waar blijft dion_b als je hem nodig hebt :P
Aan het verhuizen :P

Maareh, even 1-2-3 uit m'n hoofd...
En het gaat hier om EU DFS/TPC, veel van deze apparaten hebben het wel in US maar niet hier, terwijl zij met de C-band minder noodzaak voor DFS hebben :(

Asus:
WEL:
RT-AC68U, RT-AC87U
NIET met stock fw:
RT-AC66U (muv een enkele onverklaarbare geval - maar met DD-WRT zeker wel DFS), RT-AC56U
Oneervolle vermelding voor alle Asus AC USB sticks die ik ken: geen van alle DFS support, wat veel ernstiger is dan een AP die het niet ondersteunt :X

Netgear:
WEL:
WNDR3700v4, WNDR4300
NIET met stock fw:
WNDR3700v1-3, WNDR4500

Sitecom:
NIETS. Bewuste keuze geen DFS te supporten.

TP-Link:
Niet met stock fw:
WDR3600, WDR4300, Archer C2, Archer C7v1-2

Ubiquiti:
WEL:
UniFi Pro
NIET:
UniFi AC

Zal als ik wat meer hardware voor m'n neus heb lijst uitbreiden... (beter idee: TS voegt toe aan TS, ik post gewoon meer zodra ik het zie)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Out.of.Control schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:18:
[...]

Heb je al gekeken naar de Zyxel NWA1123-AC? Kost rond de 130 euro en heeft in ieder geval alles wat ik zocht (POE, multi-SSID gekoppeld aan VLAN's, voldoende 5 GHz kanalen).
Na even te hebben rondgeneusd op de site van Zyxel, kan ik daar niet terugvinden of 802.11h is geïmplementeerd. Er is wel het vermoeden gezien de vermelding "Europe (ETSI): 5.15 to 5.35 GHz; 5.470 to 5.725 GHz" [vetdruk, aardvark] onder "RF Specifications - Frequency Band - 5 GHz" in het specsheet, als ook de verwijzing naar ETSI EN 301 893 onder "Certifications - Radio", maar nergens zie ik een expliciete verwijzing naar de termen DFS of TPC.

Qua prijsstelling is de NWA1123-AC niet verkeerd. Je hulp bij mijn selectie stel ik zeker op prijs, maar deze draad gaat in eerste instantie over DFS/TPC. Daarom: kun jij misschien meer vertellen, bijv. met een verwijzing naar release notes waaruit blijkt dat ook de kanalen >100 worden ondersteund? Of door het hier delen, omdat je er een bezit, van een (of meer) screenshot(s) waar de instellingen daaromtrent worden afgebeeld?

Aangetroffen, n.a.v. Verwijderd in "Lan-Over-Power Storing", de pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit. In de handleiding is expliciet een passage over radar opgenomen (H. 5.3 WLAN-configuratie, par. 5.3.1 Zendstation, kopje: WiFi-frequentieband).
Wifi-frequentieband

U kunt de frequentiebereiken met de dLAN 1200+ WiFi ac parallel gebruiken.

In het standaard frequentiebereik van 2,4 GHz staan 13 kanalen ter beschikking, in het verhoogde frequentiebereik van 5 GHZ 140 kanalen. Wanneer u het verhoogde frequentiebereik van 5 GHz kiest, moet u verifiëren dat al uw aangesloten apparaten deze frequentieband ook ondersteunen. Vanaf kanaal 52 en hoger komt u in het frequentiebereik van de vliegtuigradar. Bij de eerste maal kiezen start automatisch een radar-detectiefase, gedurende welke de dLAN 1200+ WiFi ac niet bereikbaar is.

In beide gevallen raden wij aan de standaard instelling Auto te gebruiken omdat de dLAN 1200+ WiFi ac in deze instelling regelmatig en zelfstandig de kanaalkeuze uitvoert. D.w.z. wanneer het laatst verbonden station zich afmeld, dan wordt direct een geschikt kanaal gezocht. Wanneer er geen apparaten zijn verbonden, dan voert het apparaat de automatische kanaalkeuze iedere 15 minuten uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 04:21 . Reden: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac gebruikt 140 kanalen in 5 GHz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:00:
[...]
Qua prijsstelling is de NWA1123-AC niet verkeerd. Je hulp bij mijn selectie stel ik zeker op prijs, maar deze draad gaat in eerste instantie over DFS/TPC. Daarom: kun jij misschien meer vertellen, bijv. met een verwijzing naar release notes waaruit blijkt dat ook de kanalen >100 worden ondersteund? Of door het hier delen, omdat je er een bezit, van een (of meer) screenshot(s) waar de instellingen daaromtrent worden afgebeeld?
In de documentatie zie ik ook niets staan over DFS/TPC, maar ik heb er één en je kunt op 5 GHz kiezen uit de kanalen 36-64 en 100-140. Ik ga ervan uit dat het ding netjes aan de regels voldoet om hier op de markt te mogen verschijnen, maar ik zou niet weten hoe ik dat kan controleren.

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 01-03-2015 08:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, dat is mooi. En je stipt het werkelijke probleem aan: je zou denken dat de feature van de daken wordt geschreeuwd omdat het een onderscheidend element is, maar niets is minder waar. Dat wordt schrijven naar de fabrikant om een uitspraak daarover te ontlokken om zeker te zijn, maar jouw woord is voor mij voldoende om dit AP toe te voegen aan de lijst (& aan mijn shortlist - waarvoor dank :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Heb deze vraag inmiddels uitgezet bij ZyXEL support Nederland.
Ben benieuwd met wat voor een antwoord ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08 11:22
dion_b schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:41:
Maareh, even 1-2-3 uit m'n hoofd... [......]
TP-Link:
Niet met stock fw:
WDR3600, WDR4300, Archer C2, Archer C7v1-2
Volgens de specs sheet van de MiniPCIe: QCA9880-BR4A (v2) 3x3 a/n/ac PCIe radio die in de Archer C7 v2.x / C5 gebruikt wordt, ondersteunt deze de frequencies 5.15-5.35GHz & 5.47-5.725Ghz en dat komt overeen met de banden 36-64 & 100-140

Archer C7 v2.0 - TP-Link support say "V2 has improved chipset which is DFS certificated. [....] Archer C5 v1.20 same as C7 v2.0.
En in de voetnoot: Openwrt "the Archer C7 v1.x the 802.11ac functionality is not supported since support for the AR1A (v1) variant of QCA9880 chip is not included in the open source ath10k driver. The Archer C7 v2.x uses the BR4A (v2) variant which is supported in ath10k "
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:41:
Op basis van een vergelijkend artikel in c't (nl: c't Netwerken uitgave 2014; de: c't 1/2014, Ernst Ahlers: Rasante Datenjongleure - 13 Gigabit-WLAN-router im Vergleich, gratis PDF) kan het lijstje worden uitgebreid met vier apparaten.
Met deze zes is in elk geval een aardig prijsinterval afgedekt: vanaf rond €60 tot €225.
In die test wordt de Archer C7/v1.1 getest, die gebruikt maakt van de AR1A (v1) variant. Inclusief de Archer C5 (1200Mbps) en de Archer C7 V2 (1750Mbps) lijkt het erop dat er inmiddels acht zijn met DFS, waarvan de goedkoopste 802.11ac onder de €80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
De vraag is dan wel of enkel de chipset gecertificeerd is (en is dat voor US of EU) of dat het hele product ook DFS gecertificeerd is. Anders kun je wel met DD-WRT erop van DFS gebruik maken, maar met de stock firmware niet.

Er zijn namelijk meerdere routers te vinden die wel een chipset hebben die de frequenties aan kunnen (en DFS ondersteunen), maar welke niet gecertificeerd zijn voor EU gebruik. Dion_b (en anderen?) hebben daarover in een ander topic ook wel eens gesproken. Het ging daarbij om een wat oudere router met een broadcom chipset waarbij enkel met DD-WRT van DFS gebruik kon worden gemaakt ivm. het niet certificeren van het apparaat.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Goed punt. We kunnen vragen aan iemand die de modem in gebruik heeft of die modems de kanalen >100 ondersteunen met de stock firmware of DD-WRT/OpenWrt. Of zoeken op internet naar ervaringen.
Ik vond nog twee modems met de BR4A (v2) variant: Sitecom X8 AC1750 WRL-1800 (wikidevi) ZyXEL NBG6716 (wikdevi). Als die DFS ondersteunen (al-dan-niet-met dd-wrt/openwrt) dan staat de teller nu op tien.

Zoeken op openwiki naar QCA9880-2R4E, levert er nog veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om je enthousiasme te temperen, maar voor de volledigheid, de ZyXEL NBG6716 had ik al gemeld (onderaan), en met stock firmware.

Terzijde.
smartbit schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:50:[...]
Ik vond nog twee modems met de BR4A (v2) variant: [...]
Laten we de beestjes bij hun naam noemen, het zijn routers (een *DSL-modem bijv. zit er niet in).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smartbit schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:24:
[...]

Volgens de specs sheet van de MiniPCIe: QCA9880-BR4A (v2) 3x3 a/n/ac PCIe radio die in de Archer C7 v2.x / C5 gebruikt wordt, ondersteunt deze de frequencies 5.15-5.35GHz & 5.47-5.725Ghz en dat komt overeen met de banden 36-64 & 100-140
Nagenoeg alle 5GHz radio's kunnen die frequenties aan. De vraag is of ze het mogen en ook doen.
Archer C7 v2.0 - TP-Link support say "V2 has improved chipset which is DFS certificated. [....] Archer C5 v1.20 same as C7 v2.0.
En in de voetnoot: Openwrt "the Archer C7 v1.x the 802.11ac functionality is not supported since support for the AR1A (v1) variant of QCA9880 chip is not included in the open source ath10k driver. The Archer C7 v2.x uses the BR4A (v2) variant which is supported in ath10k "
DFS certification voor chipset zegt nog niet dat het uiteindelijke device certified is :X

Komt bij dat de v2 alleen in de US certified is, niet in de EU. Ik heb hier zo'n beest voor me en met TP-Link fw krijg ik het echt niet op andere kanalen dan 36-48.
[...]

In die test wordt de Archer C7/v1.1 getest, die gebruikt maakt van de AR1A (v1) variant. Inclusief de Archer C5 (1200Mbps) en de Archer C7 V2 (1750Mbps) lijkt het erop dat er inmiddels acht zijn met DFS, waarvan de goedkoopste 802.11ac onder de €80.
Heb je daadwerkelijk die dingen zien werken met TP-Link fw op DFS-kanalen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
dion_b schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
Nagenoeg alle 5GHz radio's kunnen die frequenties aan. De vraag is of ze het mogen en ook doen.
Point taken. ShadowLord refereerde al naar jou. Ik heb even nagevraagd bij een review van de Archer C5 en die blijkt inderdaad géén kanalen >100 te ondersteunen met de standaard firmware.
Dav1d schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:26:
Het lijkt mij nuttig een lijst aan te leggen met draadloze routers die DFS/TPC (802.11h) geïmplementeerd hebben (laten we openwrt/ddwrt/tomato even buiten beschouwing laten).
[....]Maar waar zijn de goedkope opties voor de huis-tuin-keuken gebruiker die met zekerheid DFS hebben?
Het lijstje waar Dav1d om vraagt lijkt me desalniettemin een zeer interessant lijstje. Denken jullie dat tweakers.net dat zou kunnen toevoegen als filter bij de modems/routers in pricewatch? Mijn ervaring is dat de crew welwillend reageert op dat soort aanvragen.

En persoonlijk zou ik graag een tweede lijstje willen zien met routers die DFS of kanalen >100 ondersteunen icm openwrt/ddwrt/tomato (als er een verschil is met het lijstje met de standaard firmware). Ook mis ik de pricewatch filter om openwrt/ddwrt/tomato te kunnen selecteren, wat wél kan bij preisvergleich met wlan modems (openwrt), accesspoints (dd-wrt of openwrt) & routers (dd-wrt of openwrt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smartbit schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Point taken. ShadowLord refereerde al naar jou. Ik heb even nagevraagd bij een review van de Archer C5 en die blijkt inderdaad géén kanalen >100 te ondersteunen met de standaard firmware.
Uhuh :X
[...]

Het lijstje waar Dav1d om vraagt lijkt me desalniettemin een zeer interessant lijstje. Denken jullie dat tweakers.net dat zou kunnen toevoegen als filter bij de modems/routers in pricewatch? Mijn ervaring is dat de crew welwillend reageert op dat soort aanvragen.
Lijkt me uitermate wenselijk, slechts een probleempje - exact waar dit topic over gaat: hoe herken je ze? Als de fabrikanten geen duidelijkheid geven en de winkels het ook niet weten wordt het erg moeilijk om zo'n categorie in Pricewatch te vullen...
En persoonlijk zou ik graag een tweede lijstje willen zien met routers die DFS of kanalen >100 ondersteunen icm openwrt/ddwrt/tomato (als er een verschil is met het lijstje met de standaard firmware).
Lijkt me erg verstandig. Is wel veel werk, maar met een community maken veel handen licht werk.
Ook mis ik de pricewatch filter om openwrt/ddwrt/tomato te kunnen selecteren, wat wél kan bij preisvergleich met wlan modems (openwrt), accesspoints (dd-wrt of openwrt) & routers (dd-wrt of openwrt).
Zou ook nuttig zijn, maar zelfde issue qua vullen en onderhoud: de vendors zelf geven slechts bij hoge uitzondering zulke info, bovendien lopen dergelijke projecten inherent achter op de producten (pas als routers beschikbaar zijn kunnen de WRT jongens gaan porteren), dus zou info achteraf aangepast moeten worden. Hier heb je ook het probleem dat er "support" is en "support" - sommige routers zijn volledig stabiel supported met WRT builds die minimaal even betrouwbaar zijn als de native fw, soms betrouwbaarder. Maar je hebt ook WRT builds die bepalde functionaliteit niet ondersteunen en/of experimenteel zijn met performance of stabiliteitsissues. Dat maakt een "ja/nee" filter niet genuanceerd genoeg - of je moet ergens een streep trekken en die streep proberen uit te leggen.

Wil allemaal niet zeggen dat het niet kan, maar het is allerminst zo eenvoudig als "we devven een veldje erbij en klaar". Dat gezegd, ik ga natuurlijk niet over PW, dus ik zou vooral aanraden om een goed onderbouwde feature request te doen, bijv hier: Missende filters in pricewatch

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
andy88 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:08:
Heb deze vraag inmiddels uitgezet bij ZyXEL support Nederland.
Ben benieuwd met wat voor een antwoord ze komen.
Heb inmiddels antwoord van Zyxel.
Helaas heeft de Zyxel NWA1123-AC geen DFS support, een gemiste kans want qua features en prijs is het een zeer interessant model.

TS, misschien het een idee om de openingspost te voorzien van een lijstje met apparaten die DFS bieden? Wel zo handig om snel een overzicht te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door andy88 op 03-03-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
andy88 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:02:
TS, misschien het een idee om de openingspost te voorzien van een lijstje met apparaten die DFS bieden? Wel zo handig om snel een overzicht te krijgen.
Goed idee

Ik heb even rond gevraag en
Hijlko Roosjen schreef in pm op dinsdag 03 maart 2015 11:25
ik gebruik DD-WRT, build 25697, en op de 5Ghz worden de kanalen van 36 t/m 140 weergegeven.
en de Archer C5 ondersteunt kanalen >100 met *wrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:01
dion_b schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
[...]

[...]

DFS certification voor chipset zegt nog niet dat het uiteindelijke device certified is :X

Komt bij dat de v2 alleen in de US certified is, niet in de EU. Ik heb hier zo'n beest voor me en met TP-Link fw krijg ik het echt niet op andere kanalen dan 36-48.

[...]

Heb je daadwerkelijk die dingen zien werken met TP-Link fw op DFS-kanalen?
Op de Archer C9 (review zie sig :P) kan ik hem niet hoger dan 48 zetten handmatig.

Gooi ik hem op USA kan ik wel 149 - 165 gebruiken.
Hope this helps :)

Dus ik denk dat de vraag moet zijn:
1) Ondersteund de router DFS?
2) Moet je even de Regio instellingen aanpassen naar bijv USA :P :+

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 04-03-2015 17:18 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DDude schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:17:
[...]

Op de Archer C9 (review zie sig :P) kan ik hem niet hoger dan 48 zetten handmatig.

Gooi ik hem op USA kan ik wel 149 - 165 gebruiken.
Hope this helps :)
Nope. 149-165 zijn C-band kanalen. Daar is geen DFS voor vereist, maar ze mogen in EU helemaal niet gebruikt worden. Je hebt er uitermate weinig aan, want clients willen er (als het goed is) ook niet mee werken.

Deze ondersteunt dus duidelijk geen DFS, niet in EU, ook niet in US.
Dus ik denk dat de vraag moet zijn:
1) Ondersteund de router DFS?
2) Moet je even de Regio instellingen aanpassen naar bijv USA :P :+
1 well, 2 niet.

DFS-kanalen:
Low power 1min CAC: 52, 56, 60, 64
High power 1min CAC: 100, 104, 108, 112, 116, 132, 136, 140
High power 10min CAC: 120, 124, 128

Die laatste zie je vaker weggelaten worden omdat 10 min wachten zo lang duurt dat het lijkt alsof het niet werkt. Bovendien zijn ze in USA verboden (niet voor ons relevant, maar maakt het net zo makkelijk ze weg te laten).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Interessant topic, al gebruik ik geen router die je in de willekeurige elektronicazaak kunt kopen maar een pc met op Linux gebaseerd OS.

Vandaag liep ik tegen het DFS-probleem aan. Hostapd (software om access point mee op te zetten) lijkt moeite te hebben met DFS, op dit moment kan ik daardoor alleen de kanalen 36, 40, 44 en 48 gebruiken die ook nog eens gecapped zijn op 100mW/20dBm terwijl 200mW/23dBm op de 5GHz band is toegestaan in NL...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
Kijk dat is goed om te weten!

Nou weet ik het weer, iemand vroeg dat ook onder mijn D-Link DIR-868L review:
Bedankt voor de hulp, wordt gewaardeerd!

DFS houd in dat een aantal kanalen wel gebruikt mogen worden, maar alleen als deze niet een lokale radar storen. De router moet dus monitoren of er een radarsignaal is, zo ja terugvallen naar de niet DFS kanalen.

Zonder DFS kanalen is er maar ruimte voor 1 160 Mhz of 2 80Mhz kanalen. Met DFS wordt dit behoorlijk uitgebreid waardoor je bijvoorbeeld interferentie met je buren kunt voorkomen.
Helaas is DFS niet consequent ingevoerd door de verschillende fabrikanten en is dit slecht gedocumenteerd.

Als hij alleen de door jou genoemde kanalen ondersteund dan lijkt het erop dat DFS dus niet is geïmplementeerd, jammer.
Ik heb toen even gezocht en bleek dat DFS bij een bepaalde firmware er weer uit is gesloopt in het geval van de "Dlink DIR-868L" dus http://forums.dlink.com/index.php?topic=53668.0

Wel slecht dat je een high end router hebt die het dan niet ondersteund.
Ik heb navraag gedaan bij TP-Link, momenteel ondersteund geen van hun routers DFS, wordt er gezegd.
(kan zijn dat met custom firmwares je het wel voor elkaar kan krijgen hoor, maar dat ligt dus aan de firmware).
Ninja-edit: Ze verwachten dat de AC3200 router het wel gaat ondersteunen..

Ook heb ik Netgear benaderd, die zegt:
"We don't have a full list, but WNDR4300 and WNDR3700 are some examples. As further DFS certifications are completed, we can open those DFS channels by releasing new firmware for those dual band routers that support DFS"

Bij navraag over de Nighthawk series:
"In the current firmware, DFS isn't available in European countries but we can pass along your feedback to our Dev team!"

Dus als jullie even allemaal gaan zeuren, zetten ze het erin :P :+

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 05-03-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:41:
[...]
dion_b heeft deze draad die eer nog niet verschaft, maar noemde in een reactie elders wel namen, helaas niet zo veel rugnummers: dion_b in "Aankoopadvies Wifi router bij glasvezelverbinding" (wat mij betreft een zeer informatief bericht).

[...]
  1. pricewatch: Netgear WNDR3700; "zorg wel dat het v4 is voor DFS certificatie"
  2. pricewatch: Netgear WNDR4300

[...]
De in het artikel genoemde Telekom Speedport W 724V is enkel voor de Duitse markt beschikbaar.

[list=1]
• Apple pricewatch: Apple Airport Extreme (2013)• AVM
  1. pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 German Edition en dus hopelijk ook voor de
  2. pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International (wie kan dat bevestigen?)
  3. Buffalo pricewatch: Buffalo AirStation WZR-1750DHP; hier wel oppassen, volgens de in c't gepubliceerde tabel (heb geen errata kunnen vinden) "manuell wählbare 5-GHz-Kanäle / Automatik wählt höhere als 48", loopt de range hier van "36 - 64/v" en ontbreken de kanalen >100
  4. Zyxel pricewatch: Zyxel NBG6716
[...]
Fritz!Box 7490 Int edition, uitgevogeld met een beetje hulp van 3DDude, kan die kanalen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DDude schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:34:
Kijk dat is goed om te weten!

Nou weet ik het weer, iemand vroeg dat ook onder mijn D-Link DIR-868L review:

[...]

Ik heb toen even gezocht en bleek dat DFS bij een bepaalde firmware er weer uit is gesloopt in het geval van de "Dlink DIR-868L" dus http://forums.dlink.com/index.php?topic=53668.0

Wel slecht dat je een high end router hebt die het dan niet ondersteund.
Ik heb navraag gedaan bij TP-Link, momenteel ondersteund geen van hun routers DFS, wordt er gezegd.
(kan zijn dat met custom firmwares je het wel voor elkaar kan krijgen hoor, maar dat ligt dus aan de firmware).
Ninja-edit: Ze verwachten dat de AC3200 router het wel gaat ondersteunen..
Nogal logisch, die "AC3200" werkt door het gebruiken van twee aparte 5GHz netwerken. Met ac heb je maar een 80MHz kanaal beschikbaar zonder DFS, dus die hele AC3200 kun je sowieso niet doen zonder :+

Dat gezegd, het is een oplossing voor een vrijwel niet-bestaand probleem. Dat zie je ook in reviews terug van Netgear's spul - de 'eenvoudige' AC1750 R7000 verslaat in vrijwel iedere review de AC3200 R8000 ruimschoots. Alleen als je heel veel 5GHz apparaten hebt incl slome 1x1 telefoons die wel veel verkeer proberen te genereren en die je laptop(s) in de weg zitten heb je meerwaarde aan die hele AC3200 onzin.
Ook heb ik Netgear benaderd, die zegt:
"We don't have a full list, but WNDR4300 and WNDR3700 are some examples. As further DFS certifications are completed, we can open those DFS channels by releasing new firmware for those dual band routers that support DFS"

Bij navraag over de Nighthawk series:
"In the current firmware, DFS isn't available in European countries but we can pass along your feedback to our Dev team!"

Dus als jullie even allemaal gaan zeuren, zetten ze het erin :P :+
Erg merkwaardig, ik weet zeker dat de R8000 het (om bovengenoemde) reden heeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
De R8000 zal vast de uitzondering zijn dan ;).
Omdat ze wel moeten.

Als ik het goed heb begrepen is het ongeveer zoiets als channel 1, 6, 11 als op 2.4Ghz
maar dan voor de 5GHz.
Ik heb Asus nog gevraagd om een lijst met routers die het supporten.

Wellicht een mooi onderzoek om te kijken of:
Wanneer DFS nou juist voordelen heeft en wanneer niet.
Positieve argumenten die ik tot nu toe hoor is:
- Meerdere accesspoints mogelijk (zonder overlap zeg maar)
- Meerdere 5GHz netwerken (zo'n router met 2*5GHz SSID's bijv).
- Betere performance bij scheiding (slome 5GHz devices) en (snelle 5GHz devices).

Negatief:
- Kan slechter performen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De AVM Fritz!7390 (Int) kan net als de 7490 ook met DFS overweg (Fritz!OS 6.20).

http://oi61.tinypic.com/23vxfh2.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Will_M op 06-03-2015 15:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DDude schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:48:
De R8000 zal vast de uitzondering zijn dan ;).
Omdat ze wel moeten.

Als ik het goed heb begrepen is het ongeveer zoiets als channel 1, 6, 11 als op 2.4Ghz
maar dan voor de 5GHz.
Ik heb Asus nog gevraagd om een lijst met routers die het supporten.

Wellicht een mooi onderzoek om te kijken of:
Wanneer DFS nou juist voordelen heeft en wanneer niet.
Positieve argumenten die ik tot nu toe hoor is:
- Meerdere accesspoints mogelijk (zonder overlap zeg maar)
- Meerdere 5GHz netwerken (zo'n router met 2*5GHz SSID's bijv).
Yep. Je hebt zonder DFS 1 kanaal van 80MHz, met DFS heb je er vier (al zit een daarvan in het 10 min CAC gebied, dus minder bruikbaar)
- Betere performance bij scheiding (slome 5GHz devices) en (snelle 5GHz devices).
Nee, dat is enkel het AC3200 ongein. AC3200 vereist DFS, maar DFS is zeker niet altijd AC3200 (je kunt het al bij N150 gebruiken :o )
Negatief:
- Kan slechter performen.?
Nee. De 'slechtste' vier DFS-kanalen bieden gelijke specs aan de non-DFS kanalen. De overige 11 mogen 5x het zendvermogen gebruiken (bij AP en STA) en halen daarmee in praktijk zowel 20% hogere performance als 20% groter bereik.

Nadelen DFS:
- het kost de vendor eenmalig EUR 25k, kosten die potentieel doorberekend kunnen worden aan eindgebruiker
- je moet 1 of zelfs 10 minuten wachten voor je gaat zenden; alleen een nadeel bij het instellen, maar klant opvoeden is vaak grootste uitdaging :P
- implementatie is niet altijd 100% op orde. Een fout die ik vrij vaak zie is dat als er een DFS-event is (een radar wordt gedetecteerd), de WiFi-chip ervoor zorgt dat de AP op ander kanaal gaat zenden, maar de AP zelf (gewoon een Linux computertje) krijgt dat niet door. Gevolg is dat de GUI maar ook de beacons nog het oude kanaal aangeven. Dat levert een mismatch op tussen de inhoud van de beacons en het kanaal waar ze op verzonden worden. Hoe clients hiermee omgaan verschilt, maar bijv MacOS en Android verwerpen dergelijke foute beacons waardoor het lijkt alsof de AP helemaal niet meer zendt. Linux negeert de fout en laat je wel verbinden...

Edit:
Nog een potentieel nadeel: als je pal onder de aanvliegroute van Schiphol (of ander vliegveld) woont kun je potentieel iedere keer dat een vliegtuig overvliegt van je DFS-kanaal geknikkerd worden om vervolgens (als je alternatief ook DFS is) een minuut geen verbinding te hebben als CAC gedaan wordt. Ik woon pal onder aanvliegroute voor de Buitenveldertbaan bij westerwind en merk ongeveerl 1x per dag dit probleem (icm het probleem met slechte implementatie die ik hierboven beschreef - maar goed, m'n primaire AP is op dit moment een pre-productie exemplaar, dus implementatieprobleem is gemeld en gaat opgelost worden)

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 06-03-2015 19:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Netgear WAC120 beschikt over EU DFS. Semi-zakelijk access point (300+867Mbps). Inclusief band steering.

Eigenlijk een aangepaste R6100 (die heeft overigens geen DFS). Vrijwel identiek PCB, hetzelfde Atheros ontwerp. Gelukkig nu met gigabit-uplink, want de 10/100 poorten van de R6100 zijn een bottleneck voor wifi.

[ Voor 121% gewijzigd door Dav1d op 29-05-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:21:
- implementatie is niet altijd 100% op orde. Een fout die ik vrij vaak zie is dat als er een DFS-event is (een radar wordt gedetecteerd), de WiFi-chip ervoor zorgt dat de AP op ander kanaal gaat zenden, maar de AP zelf (gewoon een Linux computertje) krijgt dat niet door. Gevolg is dat de GUI maar ook de beacons nog het oude kanaal aangeven. Dat levert een mismatch op tussen de inhoud van de beacons en het kanaal waar ze op verzonden worden. Hoe clients hiermee omgaan verschilt, maar bijv MacOS en Android verwerpen dergelijke foute beacons waardoor het lijkt alsof de AP helemaal niet meer zendt. Linux negeert de fout en laat je wel verbinden...
https://wiki.gentoo.org/w...ol_.28DFS.29_for_802.11ac
Dynamic Frequency Control (DFS) for 802.11ac

802.11ac works on the 5Ghz band but so do radars, in most countries this means DFS is mandatory to avoid jamming
Unfortunately this is currently only supported by the following linux drivers:
- ath5k
- ath9k
- ath10k
Dus als je hostapd icm Atheros gebruikt, is er niks aan de hand? :?

Overigens moet hostapd (van wat ik heb gelezen) wel 2.2 of nieuwer zijn voor dergelijke features, Ubuntu Server 14.10 zit nog op 2.1. Zelf compilen dus :P

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 01-04-2015 15:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:02:
Enkel routers met draadloos of tellen accesspoints ook?
Zeker, maar het meest voorkomend zijn router/switch/ap-combinaties.

Nog een interessante toevoeging aan het dit topic:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
Een 4th gen (mid 2011) Time Capsule van Apple doet DFS, maar alleen als je de 5GHz channel in auto laat. Manueel kan je enkel 36-48 kiezen. (na dik drie jaar kom ik er pas achter per ongeluk 8)7 )
De bbox3 (sagemcom) van Proximus doet DFS en daar kan je wel manueel 36-48 en 100-136 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoblom
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 11:52
Ik heb net de WNDR4300 gekocht en dat blijkt model v2, WNDR4300v2 dus, en die heeft volgens mij geen DFS. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten? Alleen 5Gb kanalen 36, 40, 44 en 48 zijn beschikbaar en de DFS-enables firmware van de WNDR4300 (v1) kun je er (gelukkig!) niet in laden. Standaard firmware is 1.0.0.26 en nieuwer is er nog niet (http://support.netgear.com/product/WNDR4300v2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je alleen 36-48 hebt, heb je geen DFS. Iirc had de v1 het trouwens ook al niet :'(

Probeer DD-WRT erop te zetten, ws heb je het dan wel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
marcoblom schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:05:
Ik heb net de WNDR4300 gekocht en dat blijkt model v2, WNDR4300v2 dus, en die heeft volgens mij geen DFS. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten? Alleen 5Gb kanalen 36, 40, 44 en 48 zijn beschikbaar en de DFS-enables firmware van de WNDR4300 (v1) kun je er (gelukkig!) niet in laden. Standaard firmware is 1.0.0.26 en nieuwer is er nog niet (http://support.netgear.com/product/WNDR4300v2).
Zet de channel op 'auto'. Als het goed is kiest hij na een minuut een DFS kanaal.

Volgens het Notification of Compliance document van Netgear van april 2015, heeft de WNDR4300v2 wel DFS.
Edit: gaat over de VS, niet EU.
dion_b schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:50:
Als je alleen 36-48 hebt, heb je geen DFS.
Dat is te kort door de bocht. Het is wel vaker zo dat de DFS alleen werkt in 'auto' modus, maar dat een DFS kanaal (52-140) niet handmatig te fixeren is.
Iirc had de v1 het trouwens ook al niet :'(
Wel dus, sinds een bepaalde firmware-update.
Probeer DD-WRT erop te zetten, ws heb je het dan wel.
Doel van dit topic is stock firmware met DFS.
Sommige builds van DD-WRT doen trouwens niet eens radar detectie conform ETSI. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoblom
Bij 5 Ghz is geen optie voor Auto (bij 2.4 Ghz wel). Als ik Unites States kies kan ik wel handmatig de hogere kanalen kiezen (geen Auto), maar met Europe niet. Als ik Japan kies kan ik nog meer kanalen kiezen en staat er DFS achter het kanaal.

DFS staat in het Notification of Compliance document bij FCC (=USA) en Canana, niet bij EU.

Ik heb NetGear gemaild maar nog geen antwoord.

[ Voor 13% gewijzigd door marcoblom op 29-05-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Van ZyXEL Duitsland bevestigd gekregen dat hun hele assortiment beschikt over EU DFS. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Heb inmiddels antwoord van Zyxel.
Helaas heeft de Zyxel NWA1123-AC geen DFS support, een gemiste kans want qua features en prijs is het een zeer interessant model.
Dav1d schreef op zondag 31 mei 2015 @ 21:33:
Van ZyXEL Duitsland bevestigd gekregen dat hun hele assortiment beschikt over EU DFS. d:)b
Hmmm.... wat is het nou?

[ Voor 13% gewijzigd door servies op 03-06-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Heeft wel DFS (bron).

ZyXEL NBG6616 is ook een interessante keus voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als in de startpost een lijst zou worden gemaakt/geupdate met ondersteunende routers, is dit veel overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
HammerNL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:37:
Als in de startpost een lijst zou worden gemaakt/geupdate met ondersteunende routers, is dit veel overzichtelijker.
Doe ik binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoblom
marcoblom schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:05:
NetGear meldt: DFS zal beschikbaar moeten zijn vanaf kwartaal 3 van 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dav1d schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:18:
Netgear WAC120 beschikt over EU DFS. Semi-zakelijk access point (300+867Mbps). Inclusief band steering.
Klinkt geweldig. Daarom eentje geregeld.

Gelijk teleurstelling: niks DFS :(

Kan alleen 36-44 kiezen, automatisch kiest ook 36 ondanks dat er een andere AC netwerk al op 36-44 staat te zenden :X

Missschien dat ik helemaal scheel kijk maar kan nergens in GUI enige DFS-optie kiezen en ik heb zeker juiste regulatory domain (Netherlands).

Edit:
Is wel meer mis mee met huidige fw (2.03) - ondanks dat het 2x2 MiMo zou moeten doen in 5GHz ac modus, krijg ik geen PHY-rates boven de 400Mbps. Dat impliceert zowel SiSo als long guard intervals (je kunt alleen kiezen uit "auto" of "long").

Misschien dat dit ding ooit een goed AP wordt, maar dan moet Netgear echt wat doen aan de firmware.
Naast bovenstaande is de WiFi per default unsecured, de SSID heeft per default de naam "Netgear" erin waardoor je weet dat default login "admin/password" is. Oh, en default reg domain USA, niet iets in EU :r

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 17-06-2015 21:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:38:
Gelijk teleurstelling: niks DFS :(
Dus die "CE EU frequencies" uit de handleiding zijn niets waard... :'(
Missschien dat ik helemaal scheel kijk maar kan nergens in GUI enige DFS-optie kiezen en ik heb zeker juiste regulatory domain (Netherlands).
Zet regio eens op UK of DE. Maakt dat toevallig verschil?
Is wel meer mis mee met huidige fw (2.03) - ondanks dat het 2x2 MiMo zou moeten doen in 5GHz ac modus, krijg ik geen PHY-rates boven de 400Mbps. Dat impliceert zowel SiSo als long guard intervals (je kunt alleen kiezen uit "auto" of "long").
Of hij doet slechts 40 MHz i.p.v. 80 om een of andere reden?

Waarmee heb je getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dav1d schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:53:
[...]

Dus die "CE EU frequencies" uit de handleiding zijn niets waard... :'(
Nope. Of ik mis dus iets...
[...]

Zet regio eens op UK of DE. Maakt dat toevallig verschil?
DE al geprobeerd: nee. UK nu ook: nope :/
[...]

Of hij doet slechts 40 MHz i.p.v. 80 om een of andere reden?
Verrek, daar heb je een punt. Exact 400Mbps link rate is inderdaad niet 1 stream 256QAM long guard intervals (dat is 390Mbps), dat is zijn twee streams 256QAM short guard intervals met 40MHz bandbreedte...
Waarmee heb je getest?
Lenovo x220 latop met Intel AC-7260 NIC en Linux Mint 17, en een MacBook Pro met Broadcom BCM4360 en MacOS 10.10. Exact zelfde gedrag met beide gezien, en met beide wel gewoon 780Mbps link kunnen scoren met andere AP.

Edit:
Heb even gerommeld: ipv 'auto' is bij dit apparaat wel handmatig 80MHz te kiezen. Dat gedaan en gelijk hogere link speeds gekregen - maar nog niet indrukwekkend hoog, 585Mbps max waar andere APs gewoon 780Mbps doen, en met throughput die van 200Mbps (40MHz) naar 235Mbps (80MHz) verbetert. Blijkbaar heeft die radio echt moeite met 80MHz ofzo.

Edit2:
Nog leuker mbt DFS - https://fccid.net/document.php?id=2300082
The following statement applies to this product:
 WAC120
The device operates in 5.15 ~ 5.25GHz / 5.47 ~5.725GHz frequency range. It is restricted in indoor environment only
Dat zijn dus 100-140 (opvallend niet kanalen 52-64)

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 18-06-2015 01:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de laatste firmware update (V1.0.4.30_1.1.67) heeft de Netgear R7000 nu ook DFS support.
-[New Feature] Certified for CE DFS Channels: Supports 5G band 2 and 5G band 3 channels for European Countries: Channel 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, and 112. Zie ook: http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/29273

De nieuwe firmware kan je via de router instellingen makkelijk installeren. Als proef channel 112 geselecteerd waarbij ik constateer dat mijn Nexus 7 tablet geen DFS support heeft. De Archer T4U en AC 7260 herkennen deze DFS channels wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbr schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 23:09:
Met de laatste firmware update (V1.0.4.30_1.1.67) heeft de Netgear R7000 nu ook DFS support.
[b] [...]
Mooi. Volgens eenzelfde soort bericht, maar zonder de kanalen te benoemen, heeft de R6300v2 ook CE DFS.
R6300v2 Firmware Version 1.0.3.2
[...]
New Features & Enhancements:
Added No-IP DDNS
Added CE DFS channel support
Improved 2.4G and 5G WiFi stability
Improved USB performance
Removed repeater function (WDS)
Nu nog iemand die er een aan de tand kan voelen en e.e.a. kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
D-Link DAP-1665 (A1) getest met nieuwste firmware 1.13b05:
Geen DFS in AP modus. Als repeater of client bridge kan hij wel overweg met DFS kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Vandaag goede aanbiedingen op Amazon.de.

Netgear R7000 voor € 105,90
Netgear R7500 voor € 129,90

Zie ook: Amazon.de prime day 15 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

KhaZ

Alfa Romeo

Dav1d schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:54:

Bij mij zijn ze duurder: € 136,00 en € 169,00 als ik de site bekijk..

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 07:37
Dav1d schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:54:

lol hier nog duurder als ik je link open..

147 euro en 184,95 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

KhaZ

Alfa Romeo

Gadgeteer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:56:
[...]

lol hier nog duurder als ik je link open..

147 euro en 184,95 euro
De links zijn niet naar Amazon, maar naar de pricewatch.. vandaar. Je zult even moeten zoeken naar netgear nighthawk op amazon.de

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Knip. Helemaal in het verkeerde topic...

[ Voor 92% gewijzigd door JBS op 27-07-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
De ZyXEL NBG6616 is op dit moment te verkrijgen voor 66 euro met gratis verzending:
http://www.redcoon.nl/B563797-ZyXEL-NBG6616_Routers
Of zelfs voor 61 euro: 5 euro shoptegoed via http://www.redcoon.nl/vriendenvan
Dat is 25 euro goedkoper dan normaal.

Een 2x2 11ac router met DFS is niet eerder zo goedkoop geweest! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het nog relevant hier te melden wanneer AP's of repeaters DFS compatible zijn? Niet geheel onverwacht gezien de Fritz!Box 7490 dat is, maar toch maar voor de aardigheid: de Fritz! WLAN Repeater 1750E (repeater / AP) ondersteunt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Dav1d schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:21:
De ZyXEL NBG6616 is op dit moment te verkrijgen voor 66 euro met gratis verzending:
http://www.redcoon.nl/B563797-ZyXEL-NBG6616_Routers
Of zelfs voor 61 euro: 5 euro shoptegoed via http://www.redcoon.nl/vriendenvan
Dat is 25 euro goedkoper dan normaal.

Een 2x2 11ac router met DFS is niet eerder zo goedkoop geweest! :)
Xiaomi Mi Wifi mini is een fractie van die prijs (<30 euro). 2x2 MiMo ac en DFS. Wel alleen 100Mbps poorten en kanalen 36-64 en 149+. Dus enkel de DFS kanalen 52-64 zijn hier bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Proximus verkoopt tegenwoordig ook 5GHz wifi bridges die je ook als AP kan instellen. 50 euro voor 1 of 80 euro voor 2.

Voordelen:
DFS
802.11ac (ik vermoed een 4x4 MiMo opstelling al dan niet van quantenna, gezien de rest van Px zijn apparatuur)
2 gigabit ethernet poorten.

Nadelen:
Geen 2.4GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Foritain schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:30:
Is het nog relevant hier te melden wanneer AP's of repeaters DFS compatible zijn?
Ja, graag.
Alles van AVM met 5GHz lijkt te beschikken over DFS.
AndRo555 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:40:
Xiaomi Mi Wifi mini is een fractie van die prijs (<30 euro). 2x2 MiMo ac en DFS. Wel alleen 100Mbps poorten en kanalen 36-64 en 149+. Dus enkel de DFS kanalen 52-64 zijn hier bruikbaar.
Leuk apparaat, maar heeft vast geen EU DFS certificering doorlopen, dus telt niet echt mee. Kanalen 100-140 ontbreken. En alles boven 140 is niet toegestaan in Europa.
Het is goed om te weten dat de firmware van Xiaomi 404-pagina's hijackt en externe JavaScript injecteert op bepaalde websites. :X
OpenWrt is een beter idee.
AndRo555 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:05:
Proximus verkoopt tegenwoordig ook 5GHz wifi bridges
Wow, interessant! Dat is de Technicolor TG234 met inderdaad 4x4 11ac Quantenna chipset. Heb jij screenshots van de webinterface? Wat zijn de mogelijkheden?
Er bestaat ook een TG233 (met 11n en 1 Gigabit poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Ik heb de mijne net besteld, echter weet ik van op een belgisch forum dat SSID, wachtwoord, kanaal (auto of manueel) zeker al ingesteld kunnen worden. Wel geen Tx power setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oneervolle wanvermelding vandaag tegengekomen: Linksys (Belkin) E8350

Mooie Quantenna QSR-1000 chipset. Wordt in Mediamarkt verkocht. Niet alleen geen DFS, maar ook geen enkele nieuwe firmware sinds eind 2014, en de firmware die er is doet alleen de US channels, dus ook 149-165 die in EU niet toegestaan zijn en onbruikbaar zijn met correcte EU apparatuur :X

Waardeloos. Komt bij dat GUI erg dumbed-down is en erg veel elementaire dingen mist (security is per default WPA/WPA2 en kan niet handmatig op WPA2 only gezet worden om maar iets te noemen) en komt niet eens in de buurt van wat de Asus AC87U aankan, en die presteert volgens reviews marginaal beter, waarbij het wel de DFS-kanalen netjes implementeert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

Even dit topic weer onder de aandacht brengen. Ik orienteer me al enige tijd op een andere WLAN Router/AP met DFS (evt. na alternatieve firmware). Minimaal een 2x2 AC.

Jammer dat de startpost nog niet aangepast is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
AMYC schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:19:
Jammer dat de startpost nog niet aangepast is ;)
Nieuw overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag kreeg ik een email van Synology Frankrijk over de router RT1900ac:
A small update with the right information:
That our router does support EU DFS, and it is CE certified (Europe WiFi radio certification).
Of ik hiermee te vroeg juich zal blijken; eerst de reviews maar afwachten. Meer info: [Ervaringen] Synology router RT1900ac.

Screenshots uit een eerste overzicht van alle menu-stapjes van SRM, zie Verwijderd in "[Ervaringen] Synology router RT1900ac". In elk geval lijken de kanalen 36 - 104 beschikbaar en mogelijk meer, de reviewer trok het window niet verder naar beneden open. :-(

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 17:59 . Reden: Update met kanalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
De Netgear R7000 is tegenwoordig DFS capable, vanaf firmware 1.0.4.30:
downloads: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) 1.0.4.30

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Sinds kort in prijs verlaagd naar 50 euro. Voorheen 80 euro.
Belachelijk goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ik begin het half-brakke WiFi bij mij thuis nu wel zat te worden en overweeg om het hele 2.4GHz eruit te trekken. Die KPN WiFi dingen zijn gewoon op te halen bij iedere lokale KPN winkel zonder dat je direct klant hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Xudonax schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:20:
Die KPN WiFi dingen zijn gewoon op te halen bij iedere lokale KPN winkel zonder dat je direct klant hoeft te zijn?
Ja, of online (geen verzendkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
De KPN winkel zit praktisch bij me om de hoek, dan is het veel leuker om dat ding meteen te hebben en in te kunnen stellen :) Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
UniFi 4.9.1 voegt EU DFS toe aan de Ubiquiti UAP-AC-LITE, UAP-AC-LR en UAP-AC-PRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:00
De D-Link DIR-842 ondersteund met hardware versie A1 en firmware 1.02 alleen kanalen 36, 40, 44 en 48 en dus geen DFS. Lijkt mij ook het vermelden waard voor de volledigheid en dat mensen dus niet voor de verrassing komen te staan dat een router het niét heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door heintjeput op 17-02-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fuOAdEJ.png

De nieuwe Asus RT-AC1200G Plus lijkt te beschikken over EU DFS, afgaande op asuswrt/release/src/router/rc/services.c uit de GPL broncode van firmware 3.0.0.4.380.1234.

Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
Hoe kan je erachter komen of een apparaat DFS ondersteund?
Deze bv
LINKSYS EA7500 MAX-STREAM™ AC1900 MU-MIMO GIGABIT-ROUTER

Ik wil onze d link 855 nou maar eens gaan vervangen. Ons huis heeft 3 verdiepingen, maar het signaal komt niet eens op de eerste verdieping....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het niet snel kunt terugvinden op de site of in de handleiding en hier vragen niet werkt (en je wil er niet eentje kopen en uitproberen): twitter of chat met de klantenservice en vraag expliciet naar welke kanalen in de 5 GHz-band in Nederland worden ondersteund. Vraag naar het bijbehorende certificaat voor de EU (soms willen ze van je af zijn en verwijzen naar certificaten voor USA & Canada). Voor contact, zie onderaan de webpagina: http://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=183943.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik had linksys support al een bericht gestuurd.

Deze router ondersteund helaas geen DFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was net een beetje warm geworden van de EA8500 en het feit dat ik met behulp van een dikke MSI laptop met Killer 1535 netwerk chip MU-MIMO daadwerkelijk voordeel kon laten tonen. Echter nu zie ik dat op 5GHz enkel 4 kanalen beschikbaar zijn.....

pricewatch: Linksys EA8500

heeft ook -geen- DFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik heb gisteravond maar de Netgear AC1900 besteld. Met de laatste FW draait hij stabiel en ondersteund hij DFS.

Hopelijk nu wel een signaal op de verdieping erboven.

*edit*deze vraag hoort hier niet*
Anders kan ik toch beter de huidige router als AP configureren en deze boven plaatsen met een netwerk kabel erin ? Kan ik dan dezelfde SSID gebruiken?
*edit*

[ Voor 6% gewijzigd door Unknown Alien op 04-03-2016 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TP-Link Archer C3200 ondersteunt DFS:

pricewatch: TP-Link Archer C3200 Wireless Tri-Band Gigabit Router

Mn eerste Tri Band, dus was even 'leren'

1e 5 GHz netwerk kan de kanalen t/m 60 of 64 oppakken (daar heb je dan een kanaal of 10-12 totaal om uit te kiezen?)

2e 5 GHz netwerk kan -enkel- DFS kanalen vanaf 100 gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 23:36:
[...]
Mooi. Volgens eenzelfde soort bericht, maar zonder de kanalen te benoemen, heeft de R6300v2 ook CE DFS.

Nu nog iemand die er een aan de tand kan voelen en e.e.a. kan bevestigen.
Voor de volledigheid: Deze router (die ook prima als AP werkt) heeft inderdaad DFS (al sinds 2014).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Kom bij het plaatsen van een korte review van de pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router op dit topic terecht. Ik merkte inderdaad ook al op dat er slechts 4 kanalen beschikbaar zijn, terwijl de R7000 er 12 heeft.

Verder hier niet echt een groot probleem omdat de R7000 van boven al niet door het plafond komt :P . Triband op de R7000 vond ik overigens helemaal niets. Mijn laptop werd eigenlijk altijd op 2.4 GHz gezet en dan daalde ik van 119 Mbit naar pak hem beet 40 Mbit.

Bestaat er een prijs technisch gezien een vergelijkbaar alternatief voor een AC router die wel alle kanalen ondersteund?

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2016 22:52 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje_Kroketje
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Wat ik weet:

Apple Extreme
Apple Express
KPN xDSL modem/router v10 H369A
KPN Wifi versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien iets minder interessant in dit topic aangezien het meer gekoppeld is aan de internetprovider maar de Obox3 (Gelijkaardig aan de BBOX3 van Proximus + VOIP ondersteuning) ondersteunt ook de DFS kanalen. Deze modem/router combinatie wordt geleverd bij Scarlet.

• poNgz0r
  • Laatst online: 31-08-2020
Hebben we hier nog wat aan? http://www.cnx-software.c...own-due-to-new-fcc-rules/ Lees even het gedeelte over de firmware limitations (=GEEN DFS?)

"Camille09 (Tplink): wait one moment please

Thanks for your waiting, right now only these products has limitation on firmware: Archer C7 V2, Archer C1900 V1, Touch P5 V1, Archer C2600 V1, Archer C3200 V1, Archer C2 V1, Archer C5 V2, Archer C8 V1 ,Archer C9 V1, TL-WR841N V11, TL-WDR3500 V1, TL-WR940N V3.0, TL-WR1043ND V3.0, TL-WR710N(USA), TL-WR841N V9.0 and all products will also limit firmware in the future."

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 11:58
Heb ik het nou goed begrepen dat de Archer C5 en Archer C7 met stock firmware geen DFS ondersteund maar met *-WRT firmware wel ? Van alle besproken routers zijn dit een van de interessantste vanwege de snelheid en prijs.

Ik vind deze modellen het interessantste tot nu toe

pricewatch: TP-Link Archer C5
pricewatch: TP-Link Archer C7
pricewatch: ZyXEL NBG6616
pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus

Alleen jammer dat de asus vooralsnog geen *-wrt lijkt te ondersteunen (work in progress)

[ Voor 56% gewijzigd door flipthegreat op 17-09-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 16:25
Dankzij Dion ben ik geinteresseerd in een DFS router:
  • 1Gb internetverbinding (zo'n 800Mb/s in de praktijk), dat wil ik wel draadloos proberen te benutten
  • DFS, want er zitten hier heel veel netwerken (app. complex)
  • Liefst onder de 100 Eur
  • Woon in Noorwegen maar dat maakt qua frequenties geloof ik niets uit
Ik kan bitter weinig over (nieuwe) DFS routers vinden en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat dit misschien de beste voor mij is: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Of zijn er inmiddels nieuwere betere modellen beschikbaar gekomen?

[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 02-10-2016 13:37 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flipthegreat schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:31:
Heb ik het nou goed begrepen dat de Archer C5 en Archer C7 met stock firmware geen DFS ondersteund maar met *-WRT firmware wel ? Van alle besproken routers zijn dit een van de interessantste vanwege de snelheid en prijs.

Ik vind deze modellen het interessantste tot nu toe

pricewatch: TP-Link Archer C5
pricewatch: TP-Link Archer C7
pricewatch: ZyXEL NBG6616
pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus

Alleen jammer dat de asus vooralsnog geen *-wrt lijkt te ondersteunen (work in progress)
Volgens mij heb je het concept van 3rd party firmware niet helemaal begrepen. De vendor moet niet de firmware ondersteunen, het is de 3rd party (een van de WRT's in dit geval) die de router, of nog belangrijker, de gebruikte chipsets moeten ondersteunen :o

Nu helpt het als de (chipset) vendors meewerken, maar uiteindelijk moet iemand z'n vrije tijd opofferen om uit te gaan zoeken hoe zo'n ding werkt. En als je dan een niet bijzonder opvallende en voor z'n specs ook niet bijzonder goedkoop geval hebt als de die AC1200GP, dan gaat er niet snel iets gebeuren, zeker niet gezien het zo'n ranzige Broadcom chipset gebruikt.

Mbt TP-Link: prima hardware, maar stock firmware is niet zo denderend. Ik kan iig bevestigen dat je met de Archer C7v2 prima DFS kunt doen met DD-WRT.
Menesis schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:35:
Dankzij Dion ben ik geinteresseerd in een DFS router:
  • 1Gb internetverbinding (zo'n 800Mb/s in de praktijk), dat wil ik wel draadloos proberen te benutten
  • DFS, want er zitten hier heel veel netwerken (app. complex)
  • Liefst onder de 100 Eur
  • Woon in Noorwegen maar dat maakt qua frequenties geloof ik niets uit
Ik kan bitter weinig over (nieuwe) DFS routers vinden en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat dit misschien de beste voor mij is: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

De UniFi AP-AC Lite is zoals de naam zegt een AP, dus een Access Point, en geen router :o

Het breidt een bedrade netwerk draadloos uit, maar routeert niets. Dus geen NAT, geen DHCP etc.

Dus: ben je daadwerkelijk op zoek naar een router of alleen een AP? In dat laatste geval is de AC Lite een prima optie. Hij ondersteunt pas vanaf fw 3.7.5 DFS, dus je zult ws firmware moeten upgraden (nu is 3.7.17 meest recente), maar daarna maakt hij er gelijk gebruik van mits de controller het snapt (minimaal versie 4.9.x).

In NL kun je voor een stuk minder de KPN/Arcadyan AP kopen, maar die is ws niet in NO te krijgen. Het kan allicht lonen te kijken wat je lokale ISP's hebben aan apparatuur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Menesis schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:35:
Een aantal voorbeelden van maximaal 100 euro:

Router en/of AP:
Asus RT-AC1200G Plus
Fritzbox 4040
Netgear R6400
TRENDnet TEW-813DRU
TRENDnet TEW-824DRU
ZyXEL NBG6616
ZyXEL NBG6716

AP-only:
Edimax CAP1200
Fritz!WLAN 1750E
KPN AP
ZyXEL Armor X1
ZyXEL NWA1123-AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Bedankt voor de info Dav1d en dion_b!
Ik denk dat ik voor de asus ga: pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus
Hoe zit het met de client side? Kan elke 5ghz ontvanger ook die DFS kanalen ontvangen?
Ik overweeg namelijk om deze voor m'n pc te kopen: pricewatch: D-Link DWA-582 Wireless AC1200 Dual Band PCI Express Adapter

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Yes ik heb de betreffende hardware gekocht, maar in het admin scherm zie ik niets over DFS. Hoe kun je zien of de router op een DFS kanaal zit?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Menesis schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:03:
Yes ik heb de betreffende hardware gekocht, maar in het admin scherm zie ik niets over DFS. Hoe kun je zien of de router op een DFS kanaal zit?
Als ie op een kanaal boven de 48 zit, een willekeurig wifi-scan prog op een client kan dat aangeven O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 19-10-2016 21:47 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe router. En dan ook het liefst een beetje futureproof, dus incl. DFS. Geld speelt geen rol, in zoverre...het hoeft niet over de bekende 'balk'. Boven de € 250-300 gaat me te ver. Ik wil eigenlijk wachten op de nieuwe Synology 2600, maar weet niet of dit raadzaam is. Een router kopen is moeilijker dan een auto om eerlijk te zijn...pffff

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 18:33
Ik vermoed dat mijn ASUS RT-AC68U dat ook kan...
Heb mijn 5 GHz netwerk nu bewust op kanaal 100 gezet, werkt prima met mijn mobiele telefoon (Samsung S5 4G+)

sorry als ik overbodige info heb gezet... ik weet het niet zeker

[ Voor 18% gewijzigd door mindwarper op 25-10-2016 10:12 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Raven schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:46:
[...]

Als ie op een kanaal boven de 48 zit, een willekeurig wifi-scan prog op een client kan dat aangeven O-)
Ah nice, ik zit op kanaal 100. 8)
Ik haal nu 260 Mbit/s down en 300 Mbit/s up bij 1ms ping via speedtest.net. Dat zijn wel mooie getallen maar toch heb ik het idee dat het nog beter kan wat wifi betreft. Via een kabel haal ik 900 up en down.

Een leuke bijkomstigheid waar ik niet eerder aan heb gedacht is dat ik nu via remote desktop op mijn macbook games op mijn PC kan spelen. Dat werkt echt verrassend goed :9

[ Voor 16% gewijzigd door Menesis op 25-10-2016 15:40 ]

Mixed Reality dev

Pagina: 1 2 Laatste