defecte aansturing verwarmingselement wasmachine

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds een aantal maanden begint onze wasmachine (Zanker, 8 jaar oud) een steeds erger wordende geur te verspreiden. Eerst dacht ik dat het aan het zeepbakje lag, dus alle viezigheid daarin verwijderd en schoongemaakt. Filter en trommel schoongemaakt, en ook het afvoerpijpje leeg laten lopen.
Vervolgens de wasmachine een aantal keer op 90-95 graden laten werken, zonder was. Stank werd niet minder. Vervolgens sites als wastips en omaweetraad om advies gevraagd, wasmachine met liters azijn, soda en vaatwasblokjes in combinatie met kookwas laten werken. Geen tot weinig resultaat.
Inmiddels stinkt het ding nog steeds, de stank komt duidelijk uit de trommel, maar daar zie ik niets in zitten.
De kat van de buren loopt ook nog gewoon buiten rond, en inmiddels vraag ik me af wat ik nog meer kan doen behalve het ding vervangen. Zit er nu echt een schimmel in waar ik niet meer vanaf kom? Echt onderhoud heb ik alleen de laatste 3 weken aan gepleegd door hem op een heet programma te zetten :F

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Wordt de sifon niet (door een ander probleem in je afvoersysteem) leeggetrokken? (Nickchange naar Wasmachine al geprobeerd? :P )

[ Voor 23% gewijzigd door JdM op 01-09-2016 14:15 ]

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Heb je de rubberen ring van de deur al een keer schoon gemaakt? Hierin gaat vaak ook vuil zitten, tijdens het wassen komt hier geen water, maar ook stof gaat op den duur muf ruiken.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Was je veel met vloeibaar wasmiddel? Dat schijnt nogal lekker aan te koeken her en der. Als tip kreeg ik van een bevriende wasmachine monteur om af en toe eens de handdoek was met poeder te doen, breekt het weer af. Heeft bij mij geholpen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Laat je de deur (en het wasmiddelklepje) open staan na gebruik, zodat de boel op kan drogen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:53:
Was je veel met vloeibaar wasmiddel? Dat schijnt nogal lekker aan te koeken her en der. Als tip kreeg ik van een bevriende wasmachine monteur om af en toe eens de handdoek was met poeder te doen, breekt het weer af. Heeft bij mij geholpen.
Ik heb laatst bij mij de halve wasmachine uit elkaar getrokken om bij de slang van zeepbakje naar trommel te komen. De opening van 5x2cm was bijna dichtgeslibt met aangekoekt vloeibaar wasmiddel. En meuren dat het deed :r

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
koelkast schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:47:
Sinds een aantal maanden begint onze wasmachine (Zanker, 8 jaar oud) een steeds erger wordende geur te verspreiden. Eerst dacht ik dat het aan het zeepbakje lag, dus alle viezigheid daarin verwijderd en schoongemaakt. Filter en trommel schoongemaakt, en ook het afvoerpijpje leeg laten lopen.
Vervolgens de wasmachine een aantal keer op 90-95 graden laten werken, zonder was. Stank werd niet minder. Vervolgens sites als wastips en omaweetraad om advies gevraagd, wasmachine met liters azijn, soda en vaatwasblokjes in combinatie met kookwas laten werken. Geen tot weinig resultaat.
Inmiddels stinkt het ding nog steeds, de stank komt duidelijk uit de trommel, maar daar zie ik niets in zitten.
De kat van de buren loopt ook nog gewoon buiten rond, en inmiddels vraag ik me af wat ik nog meer kan doen behalve het ding vervangen. Zit er nu echt een schimmel in waar ik niet meer vanaf kom? Echt onderhoud heb ik alleen de laatste 3 weken aan gepleegd door hem op een heet programma te zetten :F
even tussendoor, wat heeft je kat ermee te maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tarkin schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:33:
[...]

Die is dus niet per ongeluk meegewassen of achtergebleven in de wasmachine ;)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tarkin schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:33:
[...]

Dat 'ie niet dood in de trommel ligt te rotten.

Brengt me wel op het volgende: ligt er niet ergens een dooie muis ofzo onder? :P

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51
MIsschien niet helemaal wat je zoekt maar we hebben sinds een paar weken zeer goede ervaringen met dit spul; http://www.ah.nl/productdetail/wi382992. Was ruikt frisser dan ooit tevoren!
Ook eens een keer wat scheppen Vanish bij je was doen?

Whoop!

• koelkast
  • Niet online
De deur laat ik vrijwel altijd open staan, maar dat is nu niet meer te doen, omdat we op 3 meter afstand van de machine ons bed hebben staan.
Ik heb onder en achter de machine gecheckt, ook de deurrubber leeggehaald, daar zat weinig spannends in. En inderdaad wassen we altijd met vloeibaar middel, ik zal het ding eens openmaken (geen idee hoe eigenlijk, het deksel eraf?) en dan kijken of er ergens iets vast zit aan de binnenkant.
Overigens ga ik nog eens kijken of die kookwas ook wel echt heet water geeft, dat heb ik nog niet gecheckt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het zeepbakje gebruikt zou je die kunnen doorspoelen door er kokend water met soda doorheen te spoelen. En dan gelijk nooit het zeepbakje meer gebruiken, dat is een waardeloos systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Afhankelijk van de gebruikte metalen in de wasmachine is het gebruik van Azijn of Soda geen goed idee.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 11:38
Verplaatst de stank effectief naar een andere kamer als je de machine verplaatst?
Ik verdenk namelijk ook het putje/de afvoer...
Heb je daar een sifon? Belucht?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nu is acht jaar al aardig aan de leeftijd, maar zolang hij nog werkt werkt hij. Tenzij je graag een zuinigere wilt, dan is dit hét moment (mits genoeg liquide middelen).
Mijn vorige wasmachine stonk ook en gaf ook zwarte strepen op witte was (soms, & volstrekt willekeurig).

Ik heb de rubberen ring vervangen (alleen doen als je een beetje technisch en sterk bent, want de halve wasmachine moest uit elkaar om die ring te vervangen). Ik heb het sifon schoon gemaakt en een paar wasjes met poeder gedraaid.
De machine (die toen al op leeftijd was) heeft vervolgens nog mooi 2 of 3 jaar doorgedraaid. Geen strepen meer, stonk bijna niet meer.

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-02 21:38
Wij hebben thuis hetzelfde probleem gehad, ook altijd gewassen met vloeibaar wasmiddel en na het schoonmaken van alle rubbers, filters en noem maar op ging het probleem niet weg.

Wij zijn toen overgestapt op waspoeder. Na het overstappen nog een keer de machine wassen met azijn en daarna hebben we nooit meer stank problemen gehad.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dit is geen topic voor TL, move naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Azijn tast de rubbers aan, dan beter soda. Ik doe al jaren half soda en half poeder.
Denk toch dat er vervuiling in je afvoeren zit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tehh schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:41:
Nu is acht jaar al aardig aan de leeftijd, maar zolang hij nog werkt werkt hij. Tenzij je graag een zuinigere wilt, dan is dit hét moment (mits genoeg liquide middelen).
8 jaar al aardig aan de leeftijd? Die van mij is 17 jaar en ik heb vorig jaar de schokdempers maar vervangen. Verder doet die het nog perfect.

Ik zou eens een keer een kookwas met flink veel huishoudsoda doen. Dat lost zeep goed op.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Maasluip schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:48:
[...]

Ik zou eens een keer een kookwas met flink veel huishoudsoda doen. Dat lost zeep goed op.
Dit dus en indien je geen soda hebt zou je ook schoonmaakazijn kunnen gebruiken. Het is namelijk goed voor de wasmachine om regelmatig een hete was te draaien. Dan voorkom je dergelijke luchtjes.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Dit wordt vetluis genoemd : Wikipedia: Vetluis

Sinds ik geen vloeibaarwasmiddel gebruik, heeft mijn wasmachine er geen last meer van. Ik gebruik nu o.a. https://www.kruidvat.nl/ariel-3in1-pods/p/2784790

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 19:53
Doe even een paar (lege) wassen op 90 graden. Eventueel een beetje azijn erbij. De leidingen spoelen dan ook een keer goed door.
Ik had had zelf laatst de boel goed verstopt, omdat wij meestel op 40 graden wassen, waardoor zeepresten niet goed worden doorgespoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Hmm. Gisteren eens even gecheckt of de machine daadwerkelijk op 90 graden wast; niet dus, ding wordt gewoon niet warm en verbruikt nauwelijks stroom, dus waarschijnlijk is het verwarmingselement stuk. Dat blijk je te kunnen meten aan het element zelf.
Zo'n element kost voor mijn machine zo'n 40 euro, dus dat vind ik nog wel te doen!
Al die tijd dus met koud leidingwater gewassen. Vreemd dat de machine zelf niet checkt of hij warm wordt. Niet zo geavanceerd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb ook de tips opgevolgd en ik doe nu 1x/2weken een kookwas (95c) draaien met een paar theedoeken en een hele fles schoonmaakazijn per keer. Geur is idd kompleet weg, maar ik krijg na 't wassen nog steeds van die modderachtige/roestachtige vlekken in mijn kleren.... Echt wazig. Ik gebruik nooit vloeibaar en altijd poederwasmiddel. Ik ben blij dat de geur weg is maar ik moet nog steeds kleding weg blijven gooien omdat de wasmachine vlekken toevoegt, dus misschien maar tijd voor een nieuwe. :'(

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:57

GforceNL

Out of memory....

Is een herkenbaar probleem. Zelf doe ik regelmatig 1 of 2 vaatwas tabletten in de wasmachine, die ik daarna aanzet op het heetste programma. sindsdien geen last meer van luchtjes.

check ook het gedeelte van de pomp even, daar kan ook veel aangekoekt vuil zitten.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Aan de mensen die met schoonmaakazijn spoelen; de vraag is natuurlijk hoe je dit aanpakt als je het goed wil doen. Een wasmachine zal altijd starten met afpompen van restwater, dus als je er een liter schoonmaakazijn in dondert vanaf de start dan zal dat weinig (geen) effect hebben omdat het direct weggespoeld wordt. Gooi dus pas na een paar minuten via het zeepreservoir je schoonmaakazijn erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JdM schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:02:
Aan de mensen die met schoonmaakazijn spoelen; de vraag is natuurlijk hoe je dit aanpakt als je het goed wil doen. Een wasmachine zal altijd starten met afpompen van restwater, dus als je er een liter schoonmaakazijn in dondert vanaf de start dan zal dat weinig (geen) effect hebben omdat het direct weggespoeld wordt. Gooi dus pas na een paar minuten via het zeepreservoir je schoonmaakazijn erin.
Ik doe standaard een klein scheutje schoonmaakazijn in het bakje van de wasverzachter. Haalt de zeepresten ook goed uit de kleding waardoor die ook niet naar wasmiddel gaat ruiken. Daarnaast een minieme hoeveelheid wasmiddel. Veel mensen gieten de machine vol met wasmiddel terwijl in feite twee eetlepels al genoeg is. En sowieso niet in het zeepbakje maar in een los bolletje in de machine, maakt ook een enorm verschil.

Hierdoor gaat de schoonmaakazijn er altijd als laatste doorheen. En wanneer ik een keer oude handdoeken was gooi ik er een flinke scheut in zodat de machine ook goed schoon wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 14:01
Deathchant schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:55:
Ik heb ook de tips opgevolgd en ik doe nu 1x/2weken een kookwas (95c) draaien met een paar theedoeken en een hele fles schoonmaakazijn per keer. Geur is idd kompleet weg, maar ik krijg na 't wassen nog steeds van die modderachtige/roestachtige vlekken in mijn kleren.... Echt wazig. Ik gebruik nooit vloeibaar en altijd poederwasmiddel. Ik ben blij dat de geur weg is maar ik moet nog steeds kleding weg blijven gooien omdat de wasmachine vlekken toevoegt, dus misschien maar tijd voor een nieuwe. :'(
Zuur + hitte + metaal? Ik weet niet of dat inderdaad zon fijne combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:58
koelkast schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:49:
Hmm. Gisteren eens even gecheckt of de machine daadwerkelijk op 90 graden wast; niet dus, ding wordt gewoon niet warm en verbruikt nauwelijks stroom, dus waarschijnlijk is het verwarmingselement stuk. Dat blijk je te kunnen meten aan het element zelf.
Zo'n element kost voor mijn machine zo'n 40 euro, dus dat vind ik nog wel te doen!
Al die tijd dus met koud leidingwater gewassen. Vreemd dat de machine zelf niet checkt of hij warm wordt. Niet zo geavanceerd dus...
Hou er wel rekening mee dat je probleem dan niet meteen is opgelost. De oorzaak waarschijnlijk wel, maar de gevolgen niet. Geheid zit er door al je leidingen heen nu aangekoekte meuk die je er eerst met méérdere kookwasjes uit zal moeten schrobben, als dit al niet te laat is en je het even handmatig moet doen.

Pro tip: Als je toch bezig bent met het element te vervangen (k-klus volgens mij), loop dan gelijk je leidingen even langs aan de binnenkant }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 705078

Tip:
Een standaard scheutje azijn bij de was helpt ook tegen "oude kleding" waar je na 5 minuten al in "stinkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:26

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

GforceNL schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:01:
Is een herkenbaar probleem. Zelf doe ik regelmatig 1 of 2 vaatwas tabletten in de wasmachine, die ik daarna aanzet op het heetste programma. sindsdien geen last meer van luchtjes.

check ook het gedeelte van de pomp even, daar kan ook veel aangekoekt vuil zitten.
Dit heeft het bij ons in 1x opgelost. Hadden al meerdere kookwassen met en zonder azijn gedraaid, maar de ontvettende werking van de vaatwastabletten deed het 'm

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 00:14
Er is ook dit spul: http://www.dr-beckmann.nl...machine-hygiene-reiniger/

Gebruik ik regelmatig en heb geen last van vieze geurtjes. Doe ook altijd een beetje in de wasmiddelbakjes voor de slang naar de trommel toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Sinus_rhythm op 02-09-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Oké, ik heb de machien uit elkaar geschroefd. Bovenkant eraf, en vervolgens half de zijkanten + achterkant eraf. Muurvast verwarmingselements eruit gehaald, maar die blijkt na meting in orde te zijn, tenminste, hij geeft netjes 27 Ohm aan tussen de 2 polen. (1950w bij 230v).

Maar ... nu zag ik onder de trommel, waar het element zat, een stuk dik ijzerdraad los liggen, wat ik niet herkende. Geen idee wat het was, zou dat verbonden zijn geweest met het element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 14:40
koelkast schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:38:
......
Maar ... nu zag ik onder de trommel, waar het element zat, een stuk dik ijzerdraad los liggen, wat ik niet herkende. Geen idee wat het was, zou dat verbonden zijn geweest met het element?
Vriendin toevallig een beugel bh, minus 1 beugel ?
Ziet er over het algemeen uit als een plat stuk metaal, halvemaanvormig, ongeveer 2~4 mm breed....

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Wobcat schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:44:
[...]

Vriendin toevallig een beugel bh, minus 1 beugel ?
Ziet er over het algemeen uit als een plat stuk metaal, halvemaanvormig, ongeveer 2~4 mm breed....
Ah, ja, dan is het dat. Dat zou toch geen kortsluiting kunnen veroorzaken in een verwarmingselement, lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

putlucht is id waarschijnlijk vetluis

idd goed schoonmaken. zeepbak eruit trekken aangekoekte shit verwijderen,
bekkertje soda op 90 wassen. of idd vaatwasblokjes kan een boel helpen (of beide)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Gisteravond weer verder gegaan met de machine. Mijn vraag is inmiddels al veranderd van 'schoonmaken wasmachine' naar 'defecte aansturing verwarmingselement' :)
Niveauregeling gecheckt, lijkt in orde. Kabels naar thermostaat en element gecheckt, kabels zijn goed.
Maar ... nu kwam ik bij de print uit, waar naast een programmaknop een relais zit, vermoedelijk om het verwarmingselement te schakelen.
Aan de achterkant van de print zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/9n6meuygl/wasmachineprint_cirkel.jpgimage hosting free

Die pin lijkt geen of slecht contact meer te maken. Hij is ook wat zwartig. Betekent dit ook direct een defect relais? Hoe kan je dat checken? En zou (opnieuw) solderen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:51
Deathchant schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:55:
Dat is vetluis waar je last van hebt: Wikipedia: Vetluis

Weet verder ook niet wat je eraan zou moeten doen, maar de naam weten kan al helpen met googlen.

[ Voor 60% gewijzigd door mcDavid op 06-09-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38
Zo zagen de relais aansluitpunten van mn magnetron er ook uit. Bij mij zat er spanning op het board (foutje in het design) en het geheel werd redelijk warm ivm de stromen die er liepen. Hierdoor had de magnetron zelf het relais los "gesoldeerd". Boardje aangepast zodat er geen spanning op stond, relais vast gesoldeerd en hij werkt weer perfect.

Kan best dat bij jou dus door een kortsluiting hetzelfde is gebeurd waardoor de contactpunten ook weggesmolten zijn. Ik zou proberen om m opnieuw te solderen en uit te proberen. Maar vermoed dat er nog wel wat meer kapot zal zijn.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aangezien TS na onderzoek nu het verwarmingselement wil vervangen, even een titelchange en een tikje AZ -> EL.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
En dan gelijk het andere soldeerpunt van het relais (links naast de rode cirkel) ook opnieuw solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:22
Inderdaad, gewoon even die puntjes opnieuw solderen. Als dat het verhelpt ben je klaar, en is niet veel werk.

Hoe ziet de andere kant van het bord eruit? Geen verkoolde elementen? Bolle condensatoren? Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De thermostaat werd weliswaar genoemd, maar de aandacht richt zich op de verbindingen daar naar toe. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen, maar ik mis in al deze adviezen nog de mogelijkheid dat de thermostaat zelf defect is. Een vrij voor de hand liggende storing. Of is daar al aan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:18:
De thermostaat werd weliswaar genoemd, maar de aandacht richt zich op de verbindingen daar naar toe. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen, maar ik mis in al deze adviezen nog de mogelijkheid dat de thermostaat zelf defect is. Een vrij voor de hand liggende storing. Of is daar al aan gedacht?
De thermostaat (NTC) die aan/bij het verwarmingselement zit, werkt goed, reageert op warmteverandering en heeft de juiste weerstand. Dat zou dus goed moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
lvdgraaff schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:52:
Inderdaad, gewoon even die puntjes opnieuw solderen. Als dat het verhelpt ben je klaar, en is niet veel werk.

Hoe ziet de andere kant van het bord eruit? Geen verkoolde elementen? Bolle condensatoren? Etc?
Behalve wat koolpoeder (heeft dat een bepaalde oorzaak, lijkt me vrij normaal?) wat ik er zo af kon blazen, zie ik geen hele bijzondere dingen. Dat witte ding is de programmaknop, daarachter zit het relais wat geen goed contact lijkt te maken.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/j85jxg9w9/wasmachine_print_voor.jpgphoto upload sites

[ Voor 7% gewijzigd door koelkast op 06-09-2016 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Even een luchtigheidje tussendoor....

De topictitel is al veranderd, maar moet je nick ook niet veranderd worden? :+

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
eh... dat ziet er toch wel aardig verbrand uit. Zie zo 123 niet waar dat vandaan kan komen... Die R78 lijkt behalve dat'ie zwart is redelijk in tact, C32 nog heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:24:
eh... dat ziet er toch wel aardig verbrand uit. Zie zo 123 niet waar dat vandaan kan komen... Die R78 lijkt behalve dat'ie zwart is redelijk in tact, C32 nog heel?
Dit was de foto voordat ik de koolstof eraf had geblazen. Nu ziet het er een stuk beter (netter) uit. Ik kan ook niet ontdekken waar het vandaan komt.
Die condensors en weerstanden zijn allemaal heel en vast aan de print.
Vanavond maar eens even (laten) solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:30:
[...]

De thermostaat (NTC) die aan/bij het verwarmingselement zit, werkt goed, reageert op warmteverandering en heeft de juiste weerstand. Dat zou dus goed moeten zitten.
Die NTC mag dan wel in orde zijn, maar het is slechts een klein onderdeeltje van de thermostaat, het is natuurlijk niet de thermostaat zelf.. Het is niet die NTC die het in- en uitschakelbevel voor het verwarmingselement geeft, maar dit wordt gegeven op grond van de temperatuur afhankelijke weerstandswaarde. M.a.w. die NTC kan nog zo overduidelijk die weerstandswaarde vertellen aan de thermostaat of de elektronica er van, als het in- of uitschakelen niet plaats vindt, dan is het schakelmechanisme of de aansturing er van defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik ga het relais vervangen, maar ben nog op zoek naar een goede, passende vervanging.
Dit is 'm: Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/114795_relais_1.jpg

Maar de vervangers zijn niet hetzelfde. Bij Conrad vind ik dit:
https://www.conrad.nl/nl/...elaar-1-stuks-503811.html

Maar die heeft volgens de specs slechts 8A, terwijl het 10A zou moeten zijn. 8A lijkt me ook niet voldoende voor een verwarmingselement van 1950W.

Nu zie ik ook nog deze:
http://www.tme.eu/nl/deta...ur/omron/g5le-1-vd-12vdc/

Maar die heeft dan weer 10A bij 120V, terwijl de schakelspanning 250V is :?

Ik zoek gewoon op typenummer, en dan vind ik dus steeds niet de juiste, of is het wel passend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23

TheBorg

Resistance is futile.

De DC stroom is lager dan de AC stroom. Volgensmij link je naar het juiste relais. Alleen het plaatje klopt niet.

Standaard model is 10A at 120VAC; 8A at 30VDC; 10A at 250VAC (12+24VDC).

Wat ik wel vaag vind is het maximale schakelvermogen van 1200VA. Misschien werkt het relais wel op het randje van z'n kunnen en is de boel daarom zo warm geworden. De G5LE-1-E-DC12 kan 16A schakelen.

http://nl.rs-online.com/w...G6w5UFYHvjwgskaAoij8P8HAQ

[ Voor 64% gewijzigd door TheBorg op 06-09-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 04-05 22:01
1200VA? 10A at 250VAC is toch 2500VA of ben ik nou gek :P 27ohm komt overeen met 2kW element dus als die echt maar 1200VA zou zijn is het niet gek dat ie is doorgefikt. Die koolstof is normaal trouwens zit bij mijn wasmachines ook overal erop. Wel slim om het schoon te maken want het geleid natuurlijk wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
Mooi om te zien dat een onderdeeltje van een paar euro (waarschijnlijk) een apparaat van enkele honderden euro's vrij nutteloos maakt (tenzij je graag koud wast).

Zo heb ik hier een stereo die op een goede dag een plof gaf, en sindsdien geen beeld op het LCD scherm geeft plus harde ploffen door de speakers geeft. Ik had gehoopt op een bolle condensator, maar kan niks vinden :+

W.b. die wasmachine zou er inderdaad zomaar een onderdeel gebruikt kunnen zijn wat eigenlijk nét ondermaats is. Soms is het besparen op elektronica vanuit de fabrikant echt centen-werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38
Koolstof komt waarschijnlijk gewoon van de koolborstels van je motor. Mijn hele wasmachine zat er ook vol mee terwijl de motor onderaan de wasmachine zit.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het lijkt me idd nooit de bedoeling dat er koolstofpoeder op een printplaat terecht (kan) komen. Zeker niet als die print 230V circuits heeft. Dat is gewoon regelrecht gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:54:
Het lijkt me idd nooit de bedoeling dat er koolstofpoeder op een printplaat terecht (kan) komen. Zeker niet als die print 230V circuits heeft. Dat is gewoon regelrecht gevaarlijk.
Er zit een grote kunststof kap om de print heen, maar op de plek waar de koolstofpoeder zat, zitten een paar (ventilatie?)openingen. Dus enkel dat gedeelte zat wat koolstof.

Update: Yes! Hij doet het weer! Na het vervangen van het relais dat het verwarmingselement schakelt, heb ik weer warm water! Uiteindelijk gehaald bij een elektronicawinkel in de buurt, buurman geholpen met solderen, en weer alles in elkaar gezet. Heb alleen 3 schroefjes over :?

Nu het ding eens goed schoon laten draaien, de laatste tijd heeft 'ie alleen koud gewassen, dus hij schuimde al flink door alle zeepresten in de kuip :)

En nu lekker dromen :*)

[ Voor 33% gewijzigd door koelkast op 07-09-2016 22:22 ]

Anoniem: 816811

Beste koelkast,

Naar aanleiding van een defecte Omron printrelais kwam ik op jou topic terecht.
Ik heb precies dezelfde problemen met mijn wasmachine en kwam er ook pas laat achter dat het water helemaal niet warm werd. Na alles gecontroleerd te hebben nu ook de printplaat van het bedieningspaneel voor me liggen. Deze is qua opbouw hetzelfde en ook het verbrande soldeer eiland is op dezelfde plek. Ik kwam ook direct bij conrad uit maar inderdaad alleen een 8A variant.
Verwarmingselement is 1950W. Welk type heb jij nu uiteindelijk geplaatst en waar gehaald?

Mijn wasmachine is trouwens een Zanussi Lion 1200
Model: ZWF 1200
Type: P6897645

Hoor het graag.

Mvg, Robin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:46
Waarom heb je eigenlijk het relais vervangen? Omron is één van de betere merken in de relaiswereld. De aansluitpinnen even goed warmstoken en wat verse soldeertin toevoegen had waarschijnlijk ook geholpen?

• koelkast
  • Niet online
Ondertussen is mijn machine weer lekker schoon, doet het nog altijd prima, blij mee!
Ah. Een Zanussi. Zelfde fabrikant / printplaat inderdaad.
Ik heb hem bij Van Essen gehaald in Apeldoorn, een elektronicazaak in de stad.

• koelkast
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:49:
Waarom heb je eigenlijk het relais vervangen? Omron is één van de betere merken in de relaiswereld. De aansluitpinnen even goed warmstoken en wat verse soldeertin toevoegen had waarschijnlijk ook geholpen?
Bij mij was het relais helemaal losgesoldeerd. Mogelijk is het relais te warm geworden, waardoor de verbinding is gesmolten. Ik heb op safe gespeeld, onder andere op aanraden van medetweakers.
Net zoiets als: BMW is één van de betere automerken, maar laatst zag ik er ook één langs de kant van de weg staan ;)

Het relais op mijn print ziet er wel wat slechter uit dan die van koelkast, is echt goed heet geworden kapje om de printpaat was precies boven het relais ook beetje bruin verbrand vandaar dat ik hem wil vervangen. Maar heb je precies dezelfde terug geplaatst of een ander merk / type?

• koelkast
  • Niet online
Anoniem: 816811 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:21:
Het relais op mijn print ziet er wel wat slechter uit dan die van koelkast, is echt goed heet geworden kapje om de printpaat was precies boven het relais ook beetje bruin verbrand vandaar dat ik hem wil vervangen. Maar heb je precies dezelfde terug geplaatst of een ander merk / type?
Nee, het is een ander merk, geen idee welke. Wel 10a bij 230v. Ik zou Conrad anders even contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was gisteren bij een witgoed onderdelen winkel.
Had de originele relais los gesoldeerd en meegenomen.
Ze konden volgens zeggen exact dezelfde leveren en hadden deze dan morgen binnen.
Ik heb deze dus besteld maar vandaag opgehaald maar hier staat 10A en 5A op.
Bij de relais van de print staat 10A en 10A. Volgens de winkel is deze echt de juiste. Ik heb hem daarom toch maar meegenomen kan hem terug brengen als hij niet gesoldeerd is. Ik heb nu dus deze voor me liggen.

http://static.tme.eu/prod...resentation_pres_0000.jpg

In deze datasheet staan zowel de G5LE-1 als de G5LE-1-VD vermeld.
https://www.fa.omron.com....le_k100-e1-02.pdf?id=2827

De extra vermelding VD staat voor VDE als Approved Standards als ik het goed begrijp.
None: UL, CSA, TÜV
VD: UL, CSA, TÜV and VDE

Maar verder zie ik geen verschil qua specificaties en zijn ze allemaal 10A (A Cubic, Single-pole 10-A Power Relay)

Iemand hier ervaring met het lezen van deze datasheets?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Als er 10A 250VAC op staat dan moet het goed komen! :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb het relais vervangen, en na 5 wassen nog geen problemen. We gaan wel zien hoe lang hij het nu blijft doen. Bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Anoniem: 816811 schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:48:
Ik heb het relais vervangen, en na 5 wassen nog geen problemen. We gaan wel zien hoe lang hij het nu blijft doen. Bedankt voor het mee denken.
Dat moet goedkomen nu, ik heb na 15 keer wassen nog steeds geen problemen. Zal wel zo blijven, ga ik vanuit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:23

MsG

Forumzwerver

Toch zonde om te bedenken hoevel duizenden wasmachines wel niet worden weggegooid, danwel kapot ergens staan met een fix van een paar euro. Mooi dat hier op Tweakers dingen nog gerepareerd worden :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 10:39
Gelukkig zijn er de repair cafes. Hier in Delft een jaartje aan meegewerkt. Geen wasmachines gezien maar wel veel (cd-dvd) problemen kunnen oplossen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:23

MsG

Forumzwerver

Ik zit zelf inderdaad soms als vrijwilliger bij Repair Café Groningen, maar een hele wasmachine is daarvoor weer wat te serieus :), maar heb daar al regelmatig dingen kunnen fixen die anders wellicht werden weggegooid. Soms niet eens stuk, maar snapt men niet helemaal hoe het apparaat werkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1