Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw nas/router

Pagina: 1
Acties:

• CvR_XX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 08:01
Ik heb al een tijdje de behoefte aan een nas om mijn spullen op te slaan. Ook wil ik al een tijdje een dedicated router die bijvoorbeeld pfsense kan draaien. Het idee is nu om deze beide te combineren en een klein zuinig virtualisatie servertje te bouwen. Ik ben al een aantal weken bezig met het zoeken naar een geschikte configuratie maar het verloopt redelijk stroef omdat er niet veel vergelijkingsmateriaal is. Daarom vraag ik nu om jullie hulp.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal als virtualisatie proxmox gaan draaien. Binnen proxmox draaien dan drie vm's.

Allereerst is er de router vm. Dit is een pfsense machine. Hiervoor zal de configuratie dus twee nics moeten bevatten die proxmox ondersteund zodat ze gebruikt kunnen worden voor de router (wan & lan).

Ten tweede is er de nas vm. Waarschijnlijk word hier gewoon debian gedraaid. De enige eis hiervoor is dat ik veel schijven kwijt kan. Dus veel sata poorten op het moederbord is geen overbodige luxe.

Ten derde en als laatste is er een "overig" vm. Hierop kan ik dan eventuele andere dingen draaien zoals teamspeak, websites etc. Dit word allemaal low performance spul dus hier hoeft niet echt rekening mee gehouden te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de nas zit mijn richtprijs ongeveer rond de 550 euro inc schijven. Ik kan hier iets van afwijken maar dat hangt af wat ik er dan meer/minder voor krijg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen componenten liggen...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: De cpu moet snel genoeg zijn om pfsense en de nas soepel te kunnen draaien en relatief zuinig zijn. Ook dient virtualisatie ondersteund te worden. Ik had een celeron of een i5 in gedachten.

Moederbord: Het moederbord moet de bovenstaande cpu ondersteunen (duh) en vooral veel sata poorten te hebben (minimaal 4).

Geheugen: Ik zat zelf te denken aan 8 gb, mischien zelfs 16 maar dat hangt af van hoe het totlale butget uitkomt.

Grafische kaart: Een grafische kaart is niet nodig aangezien het hier om een headless systeem gaat.

Disken: Kwa disken wil ik tenminste 8tb. Het liefst in een configuratie zodat ik ze makkelijk in rate kan zetten.

Voeding: De voeding dient het bovenstaande te kunnen ondersteunen kwa voeding. Ik ben zelf erg slecht in inschattingen maken hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het geen chinees onbekend merk is waar geen support voor is sta ik voor (bijna) alles open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootste eis is dat het systeem bovenstaande gebruiken soepel aan kan. Verder zou het mooi zijn als de nas heel zuinig en stil is maar dat telt minder zwaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie een goed advies kunnen uitbrengen voor een systeem dat de bovenstaande eisen soepel aan kan maar niet te ver boven mijn budget uit komt.

Ik had dit maar ik vind het vrij duur:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Rack C2550D4I€ 322,50€ 322,50
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 150,-€ 300,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 63,14€ 63,14
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 850 Pro 256GB€ 43,60€ 43,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,38

ALVAST BEDANKT!

EDIT:

Ik had al even gekeken naar wat moederborden en https://tweakers.net/pric...k-c2550d4i/specificaties/ deze kwam ik tegen maar vond ik wel erg duur. Voldeed wel aan de eisen.

Ook deze cpu had ik in gedachten: Intel® Celeron G3900

[ Voor 28% gewijzigd door CvR_XX op 28-08-2016 11:57 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:54

stuffer

Ondertietel

CvR_XX schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:33:
Ik heb al een tijdje de behoefte aan een nas om mijn spullen op te slaan. Ook wil ik al een tijdje een dedicated router die bijvoorbeeld pfsense kan draaien. Het idee is nu om deze beide te combineren en een klein zuinig virtualisatie servertje te bouwen. Ik ben al een aantal weken bezig met het zoeken naar een geschikte configuratie maar het verloopt redelijk stroef omdat er niet veel vergelijkingsmateriaal is. Daarom vraag ik nu om jullie hulp.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal als virtualisatie proxmox gaan draaien. Binnen proxmox draaien dan drie vm's.

Allereerst is er de router vm. Dit is een pfsense machine. Hiervoor zal de configuratie dus twee nics moeten bevatten die proxmox ondersteund zodat ze gebruikt kunnen worden voor de router (wan & lan).

Ten tweede is er de nas vm. Waarschijnlijk word hier gewoon debian gedraaid. De enige eis hiervoor is dat ik veel schijven kwijt kan. Dus veel sata poorten op het moederbord is geen overbodige luxe.

Ten derde en als laatste is er een "overig" vm. Hierop kan ik dan eventuele andere dingen draaien zoals teamspeak, websites etc. Dit word allemaal low performance spul dus hier hoeft niet echt rekening mee gehouden te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de nas zit mijn richtprijs ongeveer rond de 550 euro inc schijven. Ik kan hier iets van afwijken maar dat hangt af wat ik er dan meer/minder voor krijg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen componenten liggen...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: De cpu moet snel genoeg zijn om pfsense en de nas soepel te kunnen draaien en relatief zuinig zijn. Ook dient virtualisatie ondersteund te worden. Ik had een celeron of een i5 in gedachten.

Moederbord: Het moederbord moet de bovenstaande cpu ondersteunen (duh) en vooral veel sata poorten te hebben (minimaal 4).

Geheugen: Ik zat zelf te denken aan 8 gb, mischien zelfs 16 maar dat hangt af van hoe het totlale butget uitkomt.

Grafische kaart: Een grafische kaart is niet nodig aangezien het hier om een headless systeem gaat.

Disken: Kwa disken wil ik tenminste 8tb. Het liefst in een configuratie zodat ik ze makkelijk in rate kan zetten.

Voeding: De voeding dient het bovenstaande te kunnen ondersteunen kwa voeding. Ik ben zelf erg slecht in inschattingen maken hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het geen chinees onbekend merk is waar geen support voor is sta ik voor (bijna) alles open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootste eis is dat het systeem bovenstaande gebruiken soepel aan kan. Verder zou het mooi zijn als de nas heel zuinig en stil is maar dat telt minder zwaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie een goed advies kunnen uitbrengen voor een systeem dat de bovenstaande eisen soepel aan kan maar niet te ver boven mijn budget uit komt.

Ik had dit maar ik vind het vrij duur:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Rack C2550D4I€ 322,50€ 322,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,38

ALVAST BEDANKT!

EDIT:

Ik had al even gekeken naar wat moederborden en https://tweakers.net/pric...k-c2550d4i/specificaties/ deze kwam ik tegen maar vond ik wel erg duur. Voldeed wel aan de eisen.

Ook deze cpu had ik in gedachten: Intel® Celeron G3900
Ik ben geen echte hardware kenner maar vind je mobo erg duur. Hij zal zeker wel goed zijn maar volgens mij kan je daar nog best op bezuinigen.

verder lees ik:
en je kiest voor 2x4TB. Als je die in raid1 zet hou je netto maar 4TB over.

Zelf heb ik vorig jaar een esxi server bij elkaar gezocht door ook veel hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1345847
en hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1469592

ervaringen van andere te lezen en wel eens wat te vragen.

Ik denk zeker in jou geval omdat je een mobo met 2 nics wilt het een stuk lastiger zoeken is maar niet onmogelijk.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• CvR_XX
"en je kiest voor 2x4TB. Als je die in raid1 zet hou je netto maar 4TB over."

Wat zou je dan aanraden?

IK heb nu dit als alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1ASRock H110M-ITX€ 67,13€ 67,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,50

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

4x4TB in twee RAID1 sets, voor een netto van 8TB. Of je maakt er een RAID10 set van, als het 1 groot volume van 8TB moet zijn ipv 2 van 4TB.
Of RAID5 gebruiken en dan 3x4TB voor netto 8TB

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CvR_XX
Meer dan dit bedrag wil ik op dit moment niet aan schijven besteden. Maar zal het in gedachte houden als i k over de 4tb heen wil.

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 20:33
...

[ Voor 107% gewijzigd door sumac op 26-10-2016 16:05 . Reden: niet relevant hier ]

Pagina: 1