If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Ha ha hahahha nee multipla is een stijlicoon, ik kan dat niet aan, allen captain slow als hij terug komt uit zijn winterslaap...Napo schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:11:
Andders blijft een multipla alsnog een uitstekende keuze, veel auto voor weinig geld!
Ik was wel een aan het kijken voor de belgen hier, ik zou ook een lichte vracht kunnen kopen alleen vind ik er niet veel die niet te duur zijn maar dan kan mijn budget wel een beetje hoger liggen want dan moet ik maar 125 euro per jaar betalen aan alle taksen voor de weg etc.
Reken alvast hierop:
- een paar duizend euro voor de garage. Dit soort auto's heeft dure systemen aan boord en na 15 jaar zijn er altijd wel een paar aan vervanging toe. Die de verkoper niet meer heeft aangepakt. Ook eenvoudige dingen zijn al duur. Nieuwe injectors op een V6 diesel, 1200 ofzo?
Maar denk ook aan luchtvering, distributieriemen (indien van toepassing), banden, een nieuwe turbo, name it. Ik zou 3000 reserveren om de auto van achterstallig werk te ontdoen.
- verbruik 7.5 op 100? Als je voldoende lange ritten maakt en een zeer rustige rijstijl hebt (een rijstijl die niet past bij het ego waarmee je een zwarte S-klasse koopt), dan kan de S320cdi het halen. Die Audi met 4WD en 3.7 V8 benzine rijdt 12:100 a 15:100.
- België, waar de verzekeringen dubbel
zo duur zijn als in Holland. Hier in NL zou je zo'n auto zonder schadevrije jaren verzekeren voor 100 a 150 per maand WA.
2.5 met 370Nm en 170pk mag tot 3ton gaan (wagen zelf weegt tussen de 2.2 en de 2.5 ton)
Gemiddeld verbruik is 9l/100km
Achteruit rij camera is handig
Verzekering: 65€/maand als je op BM00 staat
Luxe? Meh je zit hoog en ziet veel
[ Voor 76% gewijzigd door Damic op 22-08-2016 21:25 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ja V6 HDi wel ja. Je kan een C6 kopen uit de laagste klassen voor 8k maar een C5 met deftige diesel en redelijk goede staat (beter dan 'het rijdt' zoals de mijne, lol) ga je al voor 5k hebben en dan heb je geen shitload aan onderhoud, gewoon een viercilinder op diesel en je kan een leuk aangeklede versie hebbenRomke schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:10:
Een C5 Tourer met V6 HDi kost nog gewoon goed geld helaas. In het wit en met donkere achterlichtunits en verduisterde achterramen zijn ze wel erg vet.
En de luxe zit hem vooral in de ruimte, vering (is op gas en olie ipv metalen veren met schokbrekers) en omdat het spul niet hypermodern was voor de tijd is het niet een megaduur ding. Bluetooth/navi moet je lekker achteraf inbouwen, is alles snel en up to date.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Tm 8500,- veel aanbod omdat niemand ze wilt
[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-08-2016 21:50 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als ik de running costs vergelijk met mijn vorige Civic uit 1996 dan zijn die letterlijk 2x zo hoog.
Als je een nog luxere/duurdere klasse gaat rijden zullen de kosten nog hoger oplopen.
Onderdelen voor de IS200 zijn bijna altijd 2x zo duur als voor de Civic...
Daarbij noem je het verbruik als belangrijk. Ik zou als ik jou was eens uitrekenen wat alles bij elkaar kost: verzekering, wegenbelasting, onderhoud (onderdelen), afschrijving. Je zult zien dat verbruik waarschijnlijk maar een klein deel van de kosten vormt en dus eigenlijk niet echt belangrijk is in deze klasse, tenzij je meer dan 20.000km in een jaar maakt.
Ik zou zelf voor dit bedrag kijken voor een achterwielaangedreven middenklasser: zoiets als een BMW 3-serie, Mercedes C klasse of Lexus IS. Je kunt voor ongeveer 7500 euro een mooi exemplaar kopen.
Volvo's zijn in mijn ogen ook een goede keuze wanneer je sportief rijgedrag minder belangrijk vind.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Idd.DaWaN schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:14:
Ik rij zelf in een IS200 uit 1999.
Als ik de running costs vergelijk met mijn vorige Civic uit 1996 dan zijn die letterlijk 2x zo hoog.
Als je een nog luxere/duurdere klasse gaat rijden zullen de kosten nog hoger oplopen.
Onderdelen voor de IS200 zijn bijna altijd 2x zo duur als voor de Civic...
Hier ben ik het niet zo mee eens. Juist omdat deze auto's schipperen tussen onzuinig en zeer onzuinig kan er fors verschil in zitten, ook bij relatief weinig kilometers.Daarbij noem je het verbruik als belangrijk. Ik zou als ik jou was eens uitrekenen wat alles bij elkaar kost: verzekering, wegenbelasting, onderhoud (onderdelen), afschrijving. Je zult zien dat verbruik waarschijnlijk maar een klein deel van de kosten vormt en dus eigenlijk niet echt belangrijk is in deze klasse, tenzij je meer dan 20.000km in een jaar maakt.
TS zoekt eentje die 1:13.3 doet. Dat is op diesel haalbaar, maar op benzine zeker niet. In BE speelt wegenbelasting nauwelijks rol bij die afweging, en juist dan gaat verbruik per km een rol spelen.
Stel even drie auto's:
1) Mercedes E-klasse, diesel 1:18 (noem ik omdat vriend van me zo'n ding heeft dus verbruik is bekend en realistisch).
2) Mercedes S-klasse, diesel 1:13
3) Mercedes S-klasse, benzine 1:7.5
In BE kost een liter benzine gemiddeld EUR 1.32, een liter diesel gemiddeld EUR 1.22.
Stel TS rijdt 10k km/j. Dan verstookt hij met optie 1 dus 555l en EUR 678, met optie 2 769l en EUR 923, en met optie 3 1333l en EUR 1760. Maw tussen een E-klasse op diesel en een S-klasse op benzine scheelt meer dan EUR 1000 per jaar. Het lijkt me dan buitengewoon verstandig daar rekening mee te houden
Met dit bedrag zou ik een van twee dingen doen:Ik zou zelf voor dit bedrag kijken voor een achterwielaangedreven middenklasser: zoiets als een BMW 3-serie, Mercedes C klasse of Lexus IS. Je kunt voor ongeveer 7500 euro een mooi exemplaar kopen.
Volvo's zijn in mijn ogen ook een goede keuze wanneer je sportief rijgedrag minder belangrijk vind.
1) zoals al eerder geroepen, gaan voor een oudere dikke bak voor EUR 2k ofzo en rest budget reserveren aan onderhoud, dat echt op zal gaan
2) gaan voor een kleinere auto met alle toeters en bellen. Onderschat niet hoe comfortabel pakweg een Ford Focus met full Ghia-pakket met alle toeters en (lederen) bellen kan zijn, om maar eens wat te noemen. Of trouwens een van de laatste Rovers, zelfs de Rover 45 had houten dashboards enzo, maar zeker de Rover 75 is erg luxe voor z'n klasse (eigenlijk een BMW 5-series) en is goedkoper in aanschaf dan die BMW.
Oslik blyat! Oslik!
Altijd maar afschrijving.DaWaN schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:14:
Daarbij noem je het verbruik als belangrijk. Ik zou als ik jou was eens uitrekenen wat alles bij elkaar kost: verzekering, wegenbelasting, onderhoud (onderdelen), afschrijving. Je zult zien dat verbruik waarschijnlijk maar een klein deel van de kosten vormt en dus eigenlijk niet echt belangrijk is in deze klasse, tenzij je
Het nadeel is dan ook dat dit soort auto's al bereden worden door mensen die de status willen, maar niet ervoor kunnen zorgen qua onderhoud. Je moet echt scherp zijn als je occasion bekijkt.
Een Range Rover.thibautb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
Wat ik liefst zou hebben
- Een mooi interieur met leren zetels, airco, gps, stoelverwarming (en koeling) en mogelijkheid voor gsm (via aux of bluetooth aan te sluiten), massagezetels zou tof zijn.
- Diesel of benzine maakt niet echt uit.
- Echte gebruik dat rond de 7.5l/100km ligt.
- liefst na 1999
Maar serieus, verdiep je goed in zaken als onderhoud en ook verzekering. Een Range kan eigenlijk alleen fatsoenlijk onderhouden worden door de dealer. Hetzelfde geld voor auto's als de S-klasse, 7-serie en A8. Verdiep je ook in de zwakke punten van modellen, want je gaat die tegenkomen op die leeftijd.
Je leert schakelen, inparkeren en het toepassen van de verkeersregels. Echt rijden komt pas als je je rijbewijs hebt en zelf gaat rijden. Ervaring op doen heet dat.Napo schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:44:
[...]
uhm wut...
Wil je nou zeggen dat je zelf gewoon niet kan rijden. Ook beginnende bestuurders kunnen gewoon rijden, waarom zouden die hun auto total-loss rijden?
http://m.autoscout24.be/a...ap-diesel-zwart-279569223
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Verwijderd
Wow, erg bedankt! Meteen ook een vraag van mij opgelostJazzy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:31:
[...]
Ervaringsdeskundige hier.Dat geschatte totaal is alleen de aanschafprijs en transport naar de haven naar keuze. Stel dat je in Nederland woont dan komen daar nog de volgende kosten bij:
- Invoerkosten: 10% over auto prijs + transport
- BTW: 21% over voorgaande totaal
- Afhandeling haven en inklaring: 100 euro
- Transport naar jouw huis: 100 euro
- Koplampen voor rechtsrijdend verkeer: 100-400 euro
- Aanpassen mistachterlicht (van rechts naar links): 50 euro
- Keuring RDW: 180 euro (auto van voor 1-1-1998) of 1250 euro (auto vanaf 1-1-1998)
- APK, kentekenplaten, klein grut: 100 euro
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet interessant kan zijn om een auto uit Japan te halen, je moet alleen wel een realistische berekening maken. Afgelopen week heb ik mijn derde auto daar besteld, een SLK 230 uit 1997.
Zelf rij ik trouwens een Jaguar XJ8. Maar als je voor safe gaat dan kan ik een XJ6 aanraden van 1995 tot 1997. Die is er in 3.2 en 4.0 maar in België zul je vooral de 3.2 vinden in verband met de hogere belasting op cilinderinhoud bij jullie. Die motoren zijn haast niet stuk te krijgen en de rest van de techniek is ook behoorlijk betrouwbaar, die stamt uit de tijd dat Ford de scepter zwaaide.
Qua verbruik moet je bij rustige rijstijl rekenen op ongeveer 1:10 tot 1:9. Daar staat tegenover dat de XJ enorm ondergewaardeerd is en je voor twee tot drieduizend euro een heel net exemplaar kunt kopen.
Aha, even vergeten dat de TS uit België komt.dion_b schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:56:
[...]
TS zoekt eentje die 1:13.3 doet. Dat is op diesel haalbaar, maar op benzine zeker niet. In BE speelt wegenbelasting nauwelijks rol bij die afweging, en juist dan gaat verbruik per km een rol spelen.
In dat geval kan een diesel wel goedkoper zijn qua brandstof.
Overigens is het verschil wat jij aankaart wel een beetje uit verband getrokken, want zelfs een 5 serie / E klasse met 6 cylinder kan 1:10 rijden met een normale rijstijl.
Alles met meer dan 6 cylinders kan ik de TS niet aanraden want dat wordt gegarandeerd duur qua onderhoud. Voorbeeldje: Een Mercedes E500 (V8) heeft bijvoorbeeld 16 bougies en dat kost dus >1000 euro om daar nieuwe bougies in te laten zetten.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens.Met dit bedrag zou ik een van twee dingen doen:
1) zoals al eerder geroepen, gaan voor een oudere dikke bak voor EUR 2k ofzo en rest budget reserveren aan onderhoud, dat echt op zal gaan
2) gaan voor een kleinere auto met alle toeters en bellen. Onderschat niet hoe comfortabel pakweg een Ford Focus met full Ghia-pakket met alle toeters en (lederen) bellen kan zijn, om maar eens wat te noemen. Of trouwens een van de laatste Rovers, zelfs de Rover 45 had houten dashboards enzo, maar zeker de Rover 75 is erg luxe voor z'n klasse (eigenlijk een BMW 5-series) en is goedkoper in aanschaf dan die BMW.
Een nette auto van na 2005 en minder dan 200.000 heeft echt niet enkele duizenden euro's aan onderhoud nodig. Bovendien hebben BMWs en Mercedessen van rond 2000 dikwijls last van roest en dat zou ik zelf sowieso vermijden. Als ik kijk naar het budget van de TS zou je bijvoorbeeld prima een E90 320d van na 2005 moeten kunnen kopen van dat geld.
Een luxe uitgeruste middenklasser rijdt in mijn ogen lang niet zo prettig als een wat luxere auto. Ik ben zelf twee weken terug met mijn IS naar Hongarije gereden met 3 man. Lekker met 180km/u+ in alle ruimte, rust en comfort over de autobahn daarheen gereden, dat had ik echt niet graag in een Focus gedaan
Maar net wat je gewend bent.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
En gebrek aan ervaring staat gelijk aan het veroorzaken van schade? Wat een onzin.FastFred schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:01:
[...]
Je leert schakelen, inparkeren en het toepassen van de verkeersregels. Echt rijden komt pas als je je rijbewijs hebt en zelf gaat rijden. Ervaring op doen heet dat.
Klopt, maar TS had het juist over S-klasse. Ik haal die E-klasse diesel er alleen bij om het verschil te illustreren tussen wat hij in z'n hoofd heeft en een nog steeds prima ruime, comfortabele optie dat stukken goedkoper uit kan vallen. Dat geldt voor de E-klasse, voor de 5-series en de Rover 75 die ik al hierboven noemdeDaWaN schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:39:
[...]
Aha, even vergeten dat de TS uit België komt.
In dat geval kan een diesel wel goedkoper zijn qua brandstof.
Overigens is het verschil wat jij aankaart wel een beetje uit verband getrokken, want zelfs een 5 serie / E klasse met 6 cylinder kan 1:10 rijden met een normale rijstijl.
Benzine is in BE sowieso niet interessant gezien het enorme verschil in verbruik, al rijdt die E-klasse 1:10, dan nog is het duurder dan een S-klasse op diesel
Het is in die categorie allemaal behoorlijk duur, dat was juist m'n punt hieronder. Moet zeggen dat ik als ik zo'n bak ging kopen ik juist wel de wat exotischere blokken zou willen. Als je toch al geld over de balk smijt kun je er tenminste lol van hebbenAlles met meer dan 6 cylinders kan ik de TS niet aanraden want dat wordt gegarandeerd duur qua onderhoud. Voorbeeldje: Een Mercedes E500 (V8) heeft bijvoorbeeld 16 bougies en dat kost dus >1000 euro om daar nieuwe bougies in te laten zetten.
Ik ook. Ik had het over significant ouder dan dat met m'n EUR 2k optie. Dat voorkomt namelijk een van de grootste kostenposten: falend electra. Motorisch zijn dit soort bakken niet stuk te krijgen, dus die extra leeftijd boeit daar weinig. Je gaat ws minder kosten hebben aan een S-klasse uit periode 1985-1995 dan 1995-2005, zelfs al reken je extra ouderdomsverschijnselen/slijtage mee.[...]
Hier ben ik het dan weer niet mee eens.
Een nette auto van na 2005 en minder dan 200.000 heeft echt niet enkele duizenden euro's aan onderhoud nodig. Bovendien hebben BMWs en Mercedessen van rond 2000 dikwijls last van roest en dat zou ik zelf sowieso vermijden.
...met als nadeel dat je dan risico loopt op afgeragd petjesbak (nouja, 'petjes' - meestal jonge leaserijders in zo'n ding, maar qua rijgedrag en gevolgen voor auto komt dat op zelfde neerAls ik kijk naar het budget van de TS zou je bijvoorbeeld prima een E90 320d van na 2005 moeten kunnen kopen van dat geld.
Ik vermoed dat jij nooit in een Focus met full options gereden hebt. Dat kan namelijk prima. Onderdeel van de extra zooi is betere geluidsdemping. Je zit in een lederen troon. En qua wegligging gaat niets in de categorie lomp/groot een Focus overtreffen. M'n moeder had vlak voor haar pensioen een vrij zware leasebak kunnen nemen, in plaats daarvan besloot ze dit te nemen. Heb sindsdien in veel auto's gereden, enige dat het overtuigend overtrof was inderdaad een Lexus, maar dat ding reed als een (uiterst comfortabele en krachtige) baksteen. Trouwens. zo bijzonder is met 180km/u in rust en comfort over Autobahn rijden ook niet, dat kon ik in m'n oude afgetrapte Volvo V40 ook (als ik tenminste elke 200km een LPG-tankstation opzochtEen luxe uitgeruste middenklasser rijdt in mijn ogen lang niet zo prettig als een wat luxere auto. Ik ben zelf twee weken terug met mijn IS naar Hongarije gereden met 3 man. Lekker met 180km/u+ in alle ruimte, rust en comfort over de autobahn daarheen gereden, dat had ik echt niet graag in een Focus gedaan
Oslik blyat! Oslik!
De kans is groter dat je schade rijd binnen de eerste 4 jaar nadat je je rijbewijs gehaald hebt, dat is algemeen bekend.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:37:
[...]
En gebrek aan ervaring staat gelijk aan het veroorzaken van schade? Wat een onzin.
Verzekeraars weten dat donders goed, vandaar dat je ook meer betaald voor je autoverzekering als je nog maar net je rijbewijs hebt en je eerste auto koopt.
Ik vermoed dat jij nog nooit in een XJ of S-Klasse gereden hebt.dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:38:
Ik vermoed dat jij nooit in een Focus met full options gereden hebt.
Het zal echt een prima auto zijn, maar de auto's waar het hier over gaat zijn echt van een andere klasse als het om comfort gaat.
Edit: alles is subjectief natuurlijk, laat ik er op houden dat bovenstaande mijn persoonlijke mening is.
[ Voor 7% gewijzigd door Jazzy op 23-08-2016 10:45 ]
Taksen en BIV zijn hoog (zeker voor oudere benzines)
verbruik is hoog
Als je een auto koopt die ouder is dan 10 jaar en met meer dan 200k op de teller, dan weet je nooit of je volgende maand een herstelling moet laten doen of niet. Er zitten zo veel toeters en bellen aan dergeliljke autos dat er altijd wel iets kapot gaat. Niet alles zal je beletten verder te rijden.
Als ik in Polen als Taxi in een oude 7 of S klasse zit, dan scheelt er altijd wel een boel. Electrische ruiten defect, airco kapot, navi zwart scherm, tal van lampjes aan etc.
Dat allemaal laten herstellen kost waarschijnlijk meer dan de waarde van de auto.
Als het probleem groter is, een ECU van de motor of versnellingsbak, verwacht je dan maar onmiddellijk aan rekeningen van 2-3k per ECU.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verwijderd
Ja een grotere kans, OK. Maar vanwege een grotere kans zou ik TS niet afraden een duurdere auto te kopen.FastFred schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:41:
[...]
De kans is groter dat je schade rijd binnen de eerste 4 jaar nadat je je rijbewijs gehaald hebt, dat is algemeen bekend.
Verzekeraars weten dat donders goed, vandaar dat je ook meer betaald voor je autoverzekering als je nog maar net je rijbewijs hebt en je eerste auto koopt.
hahahaha... Kijk eens naar de kosten in NLTommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:59:
Punt is: met een S-klasse (of een XJ, A8,...)rijden in België kost altijd veel geld.
Taksen en BIV zijn hoog (zeker voor oudere benzines)
verbruik is hoog
Dat komt voor een groot deel omdat ze én heel veel kilometers maken en zo weinig mogelijk onderhoud doen. Je kan zo'n auto prima rijden als je het onderhoud regelmatig doet.Als je een auto koopt die ouder is dan 10 jaar en met meer dan 200k op de teller, dan weet je nooit of je volgende maand een herstelling moet laten doen of niet. Er zitten zo veel toeters en bellen aan dergeliljke autos dat er altijd wel iets kapot gaat. Niet alles zal je beletten verder te rijden.
Als ik in Polen als Taxi in een oude 7 of S klasse zit, dan scheelt er altijd wel een boel. Electrische ruiten defect, airco kapot, navi zwart scherm, tal van lampjes aan etc.
Dat allemaal laten herstellen kost waarschijnlijk meer dan de waarde van de auto.
Als het probleem groter is, een ECU van de motor of versnellingsbak, verwacht je dan maar onmiddellijk aan rekeningen van 2-3k per ECU.
Ik heb wel degelijk in dergelijke auto's gezeten. Vering is inderdaad niet te vergelijken, maar TS wil iets wat "zo snel mogelijk" gaat en impliceert dat rijgedrag relevant is. Met eisen als dat is erg zachte vering niet direct een pre...Jazzy schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:43:
[...]
Ik vermoed dat jij nog nooit in een XJ of S-Klasse gereden hebt.Een topklasse auto van 5 meter lang en twee ton zwaar is echt heel anders afgeveerd dan een Focus met zijn kortere wielbasis. Ook al zit er extra geluidsdemping in, wat mij verbaast trouwens, dan is het comfort nog steeds niet te vergelijken met eerder genoemde auto's. Dat zelfde geldt voor de stoelen, de gebruikte materialen die hoogwaardiger zijn, etc.
Het zal echt een prima auto zijn, maar de auto's waar het hier over gaat zijn echt van een andere klasse als het om comfort gaat.
Edit: alles is subjectief natuurlijk, laat ik er op houden dat bovenstaande mijn persoonlijke mening is.
En mbt materialen, the sky's the limit maar een instapmodel S-klasse van 10 a 15 jaar terug, met z'n combinatie van hout en leder doet mij vrij exact denken aan de Ford Ghia opties. Verschil is vooral formaat (bredere stoelen etc).
Maar goed, is allemaal subjectief idd. Ik zou graag in een W123 uit +-1979 rondrijden, liefst met OMV617. Dus ben ws beetje gek
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 23-08-2016 11:14 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ai, jij als de autokenner van forum zou toch beter moeten wetendion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:13:
[...]
Ik heb wel degelijk in dergelijke auto's gezeten. Vering is inderdaad niet te vergelijken, maar TS wil iets wat "zo snel mogelijk" gaat en impliceert dat rijgedrag relevant is. Met eisen als dat is erg zachte vering niet direct een pre...
En mbt materialen, the sky's the limit maar een instapmodel S-klasse van 10 a 15 jaar terug, met z'n combinatie van hout en leder doet mij vrij exact denken aan de Ford Ghia opties. Verschil is vooral formaat (bredere stoelen etc).
Daarnaast is de aandrijflijn zeer bepalend voor ervaring van een auto. De souplesse van een V8 met automaat maakt het een totaal andere auto dan een instap vier cilinder. De rust bij normaal rijden, de kracht en het geluid bij gasgeven, in geen 100 jaar te vergelijken. Zo rij ik bijvoorbeeld af en toe in een C180 uit 2012 (full options) en dat haalt het in de verste verte niet bij mijn CLS500 uit 2004. Natuurlijk is de navi en boordcomputer wat moderner (lees: hogere resolutie) maar verder geen enkel voordeel voor de c-klasse.
Het ging er om of je met een Focus niet net zo goed met 180+ met ruimte.rust en comfort over de weg kunt rijden en heel simpel als je een wat nieuwere Focus hebt met alle opties kan dat prima en is het zelfs vergelijkbaar met de duurdere auto's. Nu moet ik wel zeggen dat het hier enigszins om een uitzondering gaat omdat de Focus nu eenmaal een zeer goede wegligging heeft voor zijn klasse, en zelfs vergeleken met hogere klasses. In bijna alle andere gevallen klopt je stelling nl. wel gewoonMalt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:54:
[...]
Ai, jij als de autokenner van forum zou toch beter moeten weten. Natuurlijk is het subjectief maar om een ford in wat voor uitvoering dan ook te vergelijken met een S-klasse qua materialen is natuurlijk totaal niet reëel. Het totale gevoel van een ford komt niet eens in de buurt van een C-klasse laat staan de top qua limo's.
[removed]
Ah had niet verder terug gelezen inderdaad, las alleen het gedeelte over het leer + hout.redwing schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:03:
[...]
Het ging er om of je met een Focus niet net zo goed met 180+ met ruimte.rust en comfort over de weg kunt rijden en heel simpel als je een wat nieuwere Focus hebt met alle opties kan dat prima en is het zelfs vergelijkbaar met de duurdere auto's. Nu moet ik wel zeggen dat het hier enigszins om een uitzondering gaat omdat de Focus nu eenmaal een zeer goede wegligging heeft voor zijn klasse, en zelfs vergeleken met hogere klasses. In bijna alle andere gevallen klopt je stelling nl. wel gewoon
Maar dan ben ik het helaas nog niet eens met de stelling dat een focus net zo goed rijdt bij 180 als een S-klasse
Ben zelf ook iets ruimer gaan rijden en dat merk ik aan de kosten, meer verzekering / wegenbelasting / brandstof. Meer ruimte en comfort verdubbeld zowat m'n maandelijkse lasten, laat staan als ik nog een paar treden omhoog zou gaan.
Vraag me alleen af waarom je gelijk de meest luxe variant moet hebben. Betwijfel of een trede lager, maar vijf jaar nieuwer, echt minder luxe is. Voor een hoop mensen is een dergelijke bak toch een beetje imago. "Klein pikkie verbergen door in een grote auto te rijden."
Oh oh Mr. B, oh oh!
Verwijderd
Ja het ophemelen van de Focus snap ik ook niet helemaal. Het zal best een prima auto zijn maar bij hogere snelheden heb ik toch liever wat degelijker spul onder mijn kont.Malt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:07:
[...]
Ah had niet verder terug gelezen inderdaad, las alleen het gedeelte over het leer + hout.
Maar dan ben ik het helaas nog niet eens met de stelling dat een focus net zo goed rijdt bij 180 als een S-klasseSterker nog, denk dat het totaal niet overeen komt, maatje van me heeft een focus 1.6 uit 2005 ofzo (2e model) en die draait al bijna 4000 RPM bij 120, dan doet me CLS amper 2200 RPM. De herrie van de motor en het veel hogere windgeruis zorgt ervoor dat er totaal geen comfort is. Dat de wegligging prima is is leuk maar zo'n S-klasse is begrenst op 250 en is daarvoor ook geschikt, bij 180 heb je 1 handje aan het stuur, sorry maar dat gaat totaal niet in de buurt komen zo'n focus. Dat een focus relatief goed is tov de concurrentie zal wel.
Precies hetzelfde verhaal met mijn IS.Malt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:07:
[...]
Maar dan ben ik het helaas nog niet eens met de stelling dat een focus net zo goed rijdt bij 180 als een S-klasseSterker nog, denk dat het totaal niet overeen komt, maatje van me heeft een focus 1.6 uit 2005 ofzo (2e model) en die draait al bijna 4000 RPM bij 120, dan doet me CLS amper 2200 RPM. De herrie van de motor en het veel hogere windgeruis zorgt ervoor dat er totaal geen comfort is. Dat de wegligging prima is is leuk maar zo'n S-klasse is begrenst op 250 en is daarvoor ook geschikt, bij 180 heb je 1 handje aan het stuur, sorry maar dat gaat totaal niet in de buurt komen zo'n focus. Dat een focus relatief goed is tov de concurrentie zal wel.
Bij 180km/u draait de 6 cylinder dan ongeveer 5500 rpm, maar komt qua geluid bij lange na niet over de windruis heen. En de hoeveelheid windruis valt al mee, want ik hoef de radio niet eens harder te zetten.
Ik heb met aardig wat auto's 160km/u+ (mee)gereden (Megane, Astra, Zafira, Civic, Charade, BMW 1 serie / 3 serie / 5 serie, Maserati, Passat, Audi A8) en juist vanaf die snelheden merk je het verschil tussen klasses van auto's.
En die mate van comfort is ook prima meetbaar door het absolute geluidsniveau te meten op verschillende snelheden. En de hoeveelheid interieurruimte is ook prima objectief te meten.
Dat je met een Focus prima 180km/u kan rijden en dat het een goede auto in zijn klasse is wil ik best geloven, maar het is niet vergelijkbaar met een dikke Merc / BMW / Lexus / etc.
Ik ben het er wel mee eens dat het wel veel duurder rijden is en dat niet iedereen dat geld er voor over heeft, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen
Verwijderd
Als het je eerste auto is.. dat gaat je héél veel geld kosten.
Maak dan ineens ook de vergelijking met een 'normale' auto.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 13:32 ]
Niet zelf gaan horen maar wel al wat simulaties gedaan bij KBC, want er zin heel wat verzekeringsfirma's die als eerste auto geen auto boven 70kw willen verzekeren... Voor de audi a8 met v8 rond de 1600 v6 rond 1400, de lexus is 220 en 250 zitten beide rond 1000 euro. Als ik iets onder de 100kw neem is het veel goedkoper rond 700 euro maar dan is het wel een tamme bak...Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:30:
Ben je al eens gaan horen bij de verzekering? Hoeveel het zou kosten om zo iets te verzekeren?
Als het je eerste auto is.. dat gaat je héél veel geld kosten.
Maak dan ineens ook de vergelijking met een 'normale' auto.
Waar ik ook wat naar aan het kijken was zijn lichte vracht voertuigen voor wat belastingen te ontduiken en dan zou het toch op 4 jaar ongeveer 4500 euro besparen maar dan moet het wel een break zijn. En die zijn in hun klasse wat goedkoper dan de andere auto's. Alleen niet zo veel keuze.
vanbuiten ziet deze er niet uit maar is vel goedkoper dan alles en vanbinnen valt het nog mee via foto's en dan maakt verbruik niet meer zo veel uit imo aangezien hij al zo goedkoop is.
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/288511197?asrc=st|as
of
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/292481481?asrc=st|as
die laatste wel alleen als hij een stuk lager komt met zijn prijs.
Maar dit zijn maar ideeen.
Verwijderd
Op deze manier zijn we je straks een Multipla in de maag aan het splitsen denk ik
edit: mocht vermogen een belemmering zijn bij de verzekering dan is de Volvo S80 ook met een redelijk tamme doch comfortabele 140pk 2.4 5 cilinder verkocht.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 13:51 ]
Verwijderd
Zei er iemand multipla?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:49:
Maar wil je nou een 'premium'/luxe auto rijden of wil je gewoon op de meest goedkope manier een dikke bak rijden? Ik denk dat je eerst nog even een stapje terug moet doen en echt goed bedenken wat je nu wilt.
Op deze manier zijn we je straks een Multipla in de maag aan het splitsen denk ik

Ik zou sowieso (persoonlijk) weg blijven van zo een S-klasse of A8. Je zit dan wel met een enorm krachtige motor en een auto die waarschijnlijk bijna stuurt als een boot (het gevoel van groot). Maar is dat zo een belangrijke waarde als je op onze belgische wegen toch niet sneller dan 120 mag? (en zeg me niet dat je steeds 160+ gaat rijden, dan ben je binnen de 2 maanden je rijbewijs kwijt). Zeker als beginner. En mag je zo je rijbewijs weer opnieuw halen..
Kijk naar iets in de klasse van een Audi A4. Niet zo wauw als een A8, maar toch nog steeds een degelijke wagen. En je gaat ook nog steeds wel flink vooruit kunnen.
En ja kan dan waarschijnlijk ook een 'nieuwere' kopen.
Verwijderd
Jism een PB'tje sturen of hij zijn Audi RS4quattroB5superveelgetjoendemetdikkewielen weg doet?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:56:
[...]
Zei er iemand multipla?
[afbeelding]
![]()
Ik zou sowieso (persoonlijk) weg blijven van zo een S-klasse of A8. Je zit dan wel met een enorm krachtige motor en een auto die waarschijnlijk bijna stuurt als een boot (het gevoel van groot). Maar is dat zo een belangrijke waarde als je op onze belgische wegen toch niet sneller dan 120 mag? (en zeg me niet dat je steeds 160+ gaat rijden, dan ben je binnen de 2 maanden je rijbewijs kwijt). Zeker als beginner. En mag je zo je rijbewijs weer opnieuw halen..
Kijk naar iets in de klasse van een Audi A4. Niet zo wauw als een A8, maar toch nog steeds een degelijke wagen. En je gaat ook nog steeds wel flink vooruit kunnen.
En ja kan dan waarschijnlijk ook een 'nieuwere' kopen.
Gezien het budget zou ik echter niet voor een S-klasse gaan maar liever 1 of 2 klasses lager. Daarnaast zou ik dan ook geen 8 cilinder doen maar maximaal een 6-cilinder. Probleem is dat zowel Mercedes als BMW in die periode niet heel betrouwbaar zijn. Early 2000 heeft Mercedes roest en elektra problemen en BMW heeft nogal wat (benzine)motoren waar je met een boog omheen moet lopen.
Je budget in ogenschouw genomen zou ik persoonlijk gaan voor een BMW E60 525D of 530D, alle ruimte voor jou en je vrienden, prima verbruik te behalen maar niet de kosten van een S-klasse of andere dikke V8. Daarnaast is het model in 2004 uitgekomen dus vandaag de dag is een E60 nog het vorige model. De touring zou ik laten staan, die ruimte heb je alleen nodig als je op vakantie gaat dus als het echt moet maar een bak op het dak. Daarnaast heeft de touring achter luchtvering, dus potentieel hoge kosten.
Nog een voorbeeldje inclusief gruwelijke vleugel: http://ww3.autoscout24.nl/classified/293533995?asrc=st|as
Serieuze optie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/291277094?asrc=st|as
Die geeft het budget van de TS al jaarlijks uit aan het uitlijnen van zijn wagen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:59:
[...]
Jism een PB'tje sturen of hij zijn Audi RS4quattroB5superveelgetjoendemetdikkewielen weg doet?
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je wel eens in een Focus met volledige uitrusting hebt gereden ? Die maakt nl. bij 180 op de Autobahn net zo goed amper geluid en ook daarbij heb je nog echt niet de neiging om een 2e hand op het stuur te leggen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:20:
[...]
Ja het ophemelen van de Focus snap ik ook niet helemaal. Het zal best een prima auto zijn maar bij hogere snelheden heb ik toch liever wat degelijker spul onder mijn kont.
Ik heb trouwens verder niets met Ford maar vanwege mijn werk rijd ik nog wel eens in verschillende auto's en dan valt het gewoon op dat de Focus een van de weinige auto's is die zich wat rijligging en gedrag goed kan meten met de duurdere merken (iig bij 180 km.hr, daarboven ga je richting topsnelheid en dan krijg je dat b.v. je gaspedaal niet zoveel meer doet
[removed]
Dan vraag ik me af of je weleens in een S-klasse hebt gereden.redwing schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:11:
[...]
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je wel eens in een Focus met volledige uitrusting hebt gereden ? Die maakt nl. bij 180 op de Autobahn net zo goed amper geluid en ook daarbij heb je nog echt niet de neiging om een 2e hand op het stuur te leggen.
Ik heb trouwens verder niets met Ford maar vanwege mijn werk rijd ik nog wel eens in verschillende auto's en dan valt het gewoon op dat de Focus een van de weinige auto's is die zich wat rijligging en gedrag goed kan meten met de duurdere merken (iig bij 180 km.hr, daarboven ga je richting topsnelheid en dan krijg je dat b.v. je gaspedaal niet zoveel meer doet)
Ik heb zelf ook nog een A4 2,0 TDI, ook een volle klasse hoger dan een focus maar dat haalt het ook in de verste verte niet bij mijn CLS die nog eens onder de S-klasse staat.
Verwijderd
Enige ervaring met een Focus is een retourtje Praag, dus inderdaad niet heel uitgebreid. Het was een diesel (denk de 2 liter) maar om nou te zeggen dat het zo'n geweldige indruk heeft achtergelaten, nee. Pa heeft ooit een S-Max gehad, die reed al een stuk aangenamer wat dat betreft. Maar om de Focus, of Ford in het algemeen, te scharen onder Mercedes/BMW/Audi/Volvo vind ik wel ver gaan.redwing schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:11:
[...]
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me af of je wel eens in een Focus met volledige uitrusting hebt gereden ? Die maakt nl. bij 180 op de Autobahn net zo goed amper geluid en ook daarbij heb je nog echt niet de neiging om een 2e hand op het stuur te leggen.
Ik heb trouwens verder niets met Ford maar vanwege mijn werk rijd ik nog wel eens in verschillende auto's en dan valt het gewoon op dat de Focus een van de weinige auto's is die zich wat rijligging en gedrag goed kan meten met de duurdere merken (iig bij 180 km.hr, daarboven ga je richting topsnelheid en dan krijg je dat b.v. je gaspedaal niet zoveel meer doet)
Yup dat heb ik. Ik zeg trouwens duidelijk niet dat je het verschil niet merkt, alleen het ging in dit geval over met 180 op de autobahn rijden en dan maakt het wat weggedrag en geluid betreft echt niet veel uit. Je hebt het dan wat de Ford betreft ook al over een bak van 35-40k (of nog hoger als je de RS versie pakt) wat een aardige prijs is voor een middenklasser.Malt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:14:
[...]
Dan vraag ik me af of je weleens in een S-klasse hebt gereden.
Ik heb zelf ook nog een A4 2,0 TDI, ook een volle klasse hoger dan een focus maar dat haalt het ook in de verste verte niet bij mijn CLS die nog eens onder de S-klasse staat.
Als je het over het geheel bekijkt is een S-klasse natuurlijk wel duidelijker beter maar dat lijkt me ook nogal logisch voor een auto die minimaal meer dan het dubbele kost (maar je moet je wel de vraag stellen of je in een S-klasse wilt gaan leren rijden
Ik heb het hier wel duidelijk over de duurdere versies van de Focus, als je de goedkopere pakt (die ik prive ook heb gehad) merk je duidelijk dat die meer herrie geeft. Punt is wel dat ook die versie als een blok op de weg ligt. Ik ben menige Golfjes kwijt geraakt in klaverbladenVerwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:18:
[...]
Enige ervaring met een Focus is een retourtje Praag, dus inderdaad niet heel uitgebreid. Het was een diesel (denk de 2 liter) maar om nou te zeggen dat het zo'n geweldige indruk heeft achtergelaten, nee. Pa heeft ooit een S-Max gehad, die reed al een stuk aangenamer wat dat betreft. Maar om de Focus, of Ford in het algemeen, te scharen onder Mercedes/BMW/Audi/Volvo vind ik wel ver gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 23-08-2016 14:31 ]
[removed]
Wegligging van de Focus kan best wel beter zijn dan een A4 tdi.Malt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:14:
[...]
Dan vraag ik me af of je weleens in een S-klasse hebt gereden.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Ja al was het zo dan maakt dat niks uit voor het comfort bij 180 op de autobahn. Daar speelt het afwerkingsniveau alleen maar mee en dat is echt bij lange na niet beter dan bij een A4.styx1 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:29:
[...]
Wegligging van de Focus kan best wel beter zijn dan een A4 tdi.
Ja, dan mag je blijkbaar ook gaan vergelijken met een S65 AMG of S600 met fluisterstille 12 cilinder. Als je het budget van de TS aanhoudt dan krijg je gewoon een focus die 3500-4000 RPM draait bij 120km per uur. Voor mijn maat is dat al genoeg reden om dat ding eruit te gooien,redwing schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:28:
[...]
Yup dat heb ik. Ik zeg trouwens duidelijk niet dat je het verschil niet merkt, alleen het ging in dit geval over met 180 op de autobahn rijden en dan maakt het wat weggedrag en geluid betreft echt niet veel uit. Je hebt het dan wat de Ford betreft ook al over een bak van 35-40k (of nog hoger als je de RS versie pakt) wat een aardige prijs is voor een middenklasser.
Als je het over het geheel bekijkt is een S-klasse natuurlijk wel duidelijker beter maar dat lijkt me ook nogal logisch voor een auto die minimaal meer dan het dubbele kost (maar je moet je wel de vraag stellen of je in een S-klasse wilt gaan leren rijden)
[...]
Ik heb het hier wel duidelijk over de duurdere versies van de Focus, als je de goedkopere pakt (die ik prive ook heb gehad) merk je duidelijk dat die meer herrie geeft. Punt is wel dat ook die versie als een blok op de weg ligt. Ik ben menige Golfjes kwijt geraakt in klaverbladen
[ Voor 64% gewijzigd door Malt007 op 23-08-2016 14:39 ]
Voor de lessen heb ik gewoon een hadngeschakelde astra maar wat zou er mis zijn met s-klasse als eerste? Ik heb al met een 5-gt gereden, dat vind ik vooral een boot om mee te rijden, maar niet dat dat oncomfortabel of irritant is, het is wel minder sportief natuurlijk maar dat maakt mij dan niet zo veel uit.[b][message=48069461,noline].
Als je het over het geheel bekijkt is een S-klasse natuurlijk wel duidelijker beter maar dat lijkt me ook nogal logisch voor een auto die minimaal meer dan het dubbele kost (maar je moet je wel de vraag stellen of je in een S-klasse wilt gaan leren)
Aan de andere kant, loop lekker in de val, geniet er van en wees blij dat je het ooit gedaan hebt. Zulke auto's zijn moneypits, het is niet voor niks dat ze zo snel afschrijven.
Mijn Audi heeft daar ook een verzekering en voor alle grote motorische / mechanische schade/onderhoud valt gewoon onder de garantie.
Zo is mijn automatische versnellingsbak ook door autotrust volledig vervangen en vergoed (een kleine 2.500 euro), verzekering zelf kostte me 800 euro per jaar😋
Loopt er niet een topic hier over autotrust? Kan ook op autoweek geweest zijn maar de ervaringen met die verzekering zijn niet onverdeeld positief zegmaar...TZC-T1-FX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:41:
Je kan trouwens ook een onderhoudsverzekering aanschaffen bij Autotrust. Wel even kijken wat ze kunnen aanbieden betreft dekking voor een wat oudere auto.
Mijn Audi heeft daar ook een verzekering en voor alle grote motorische / mechanische schade/onderhoud valt gewoon onder de garantie.
Zo is mijn automatische versnellingsbak ook door autotrust volledig vervangen en vergoed (een kleine 2.500 euro), verzekering zelf kostte me 800 euro per jaar😋
Ik denk dat het wel iets uitmaakt voor het comfort, maar comfort is idd meer dan alleen wegligging.Malt007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:37:
[...]
Ja al was het zo dan maakt dat niks uit voor het comfort bij 180 op de autobahn. Daar speelt het afwerkingsniveau alleen maar mee en dat is echt bij lange na niet beter dan bij een A4.
BMW 320d is niet een klasse hoger dan een Audi A4 tdi, maar rijdt wel een stuk beter, vind ik.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
- DSG bak (~2500 eu)
- electrische kabelboom (~200 eu)
- Lampen (~140 eu)
Dat zou ik ook wel willen, maar toch zijn die twee dingen echt niet te verenigen. En dan maakt merk niet eens zoveel uit. Een auto uit de hogere klasse van een (premium) merk is in alles duurder dan een 'normale' auto.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:49:
...
op de meest goedkope manier een dikke bak rijden?
...
Zelfs ruitensproeien is bij mijn hok belachelijk. 6.3L vat, en icm koplampsproeiers binnen de koste keren leeg.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Auto vers van de pers, alle onderhoud vergoed, geen omkijken naar, casco verzekerd, en de luxe kun je zelf kiezen. Vaak stukken zuiniger dan een ouwe bak,
Niet te vergeten dat je bij tweede/derde/vierde hands auto's bakken aan onderhoudskosten hebt als je pecht hebt. 8500 als budget en dan een behoorlijk luxe auto? Dan zal die toch wel behoorlijke KMs hebben of andere niet-opgemerkte-problemen die je verassen zodra je er een half jaartje in rijdt.
Middenklasse ben je ex brandstof vaak al een kleine €450 per maand kwijt (verzekering, onderhoud, afschrijving etc). Daar kun je een leuke lease voor krijgen
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Ik denk niet dat je een lease kan krijgen als 18 jarige zonder job, net zoals ze mij geen kredietkaart of lening gaan geven. Anders zou ik er wel aan denken, heb al genoeg advertenties gezien die een auto willen leasen aan mij, maar dat leek me toch het grootste probleem.Darkfreak schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:04:
Niemand die een Lease mogelijkheid oppert om op het minst even naar te kijken?
Auto vers van de pers, alle onderhoud vergoed, geen omkijken naar, casco verzekerd, en de luxe kun je zelf kiezen. Vaak stukken zuiniger dan een ouwe bak,
Niet te vergeten dat je bij tweede/derde/vierde hands auto's bakken aan onderhoudskosten hebt als je pecht hebt. 8500 als budget en dan een behoorlijk luxe auto? Dan zal die toch wel behoorlijke KMs hebben of andere niet-opgemerkte-problemen die je verassen zodra je er een half jaartje in rijdt.
Middenklasse ben je ex brandstof vaak al een kleine €466 per maand kwijt (verzekering, onderhoud, afschrijving etc). Daar kun je een leuke lease voor krijgen
Zonder inkomen kun je het inderdaad dan vergeten.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:07:
[...]
Ik denk niet dat je een lease kan krijgen als 18 jarige zonder job, net zoals ze mij geen kredietkaart of lening gaan geven. Anders zou ik er wel aan denken, heb al genoeg advertenties gezien die een auto willen leasen aan mij, maar dat leek me toch het grootste probleem.
(Ik zag op de gauwigheid niets over TS mbt leeftijd of werk).
Maar even heel stom:
18 en geen inkomen?
Hoe wil je die auto onderhouden
Mensen vergissen zich nogal vaak wat voor kosten (vooral op lange termijn) bij kijk komen bij een auto heb ik zo het gevoel XD.
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
En hoe kom je dan aan 8500 euro?Darkfreak schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:10:
[...]
Zonder inkomen kun je het inderdaad dan vergeten (Ik zag op de gauwigheid niets over TS mbt leeftijd of werk).
Maar even heel stom:
18 en geen inkomen?
Hoe wil je die auto onderhouden?
Maar TS, voor 2000-4000 euro koop je een hele mooie 5 serie van ~2000. Het onderhoud daarvan is te overzien en je rijdt als een koning. Ik rij er zelf 1 van 1997 en rij er liever in dan veel nieuwe autootjes. Is dat niets?
Uit de TS
thibautb schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
Mijn vraag
Voor mijn eerste auto heb ik een budget van rond de 8 500 euro, exclusief verzekeringen etc...
[knip]
Wat ik liefst zou hebben
- Een mooi interieur met leren zetels, airco, gps, stoelverwarming (en koeling) en mogelijkheid voor gsm (via aux of bluetooth aan te sluiten), massagezetels zou tof zijn.
- Diesel of benzine maakt niet echt uit.
- Echte gebruik dat rond de 7.5l/100km ligt.
- liefst na 1999
Ik heb 15k aan 18e verjaardag geld dat ik van grootouders krijg, daarvan wou ik dan een deftige auto kopen om tijdens mijn studies mee rond te rijden, de rest van het budget wil ik aan het onderhoud uitgeven, en natuurlijk werk ik wel in de zomer en krijg ik daar ook zo een 3k voor dus dat lijkt mij wel redelijk haalbaar.Darkfreak schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:10:
[...]
Zonder inkomen kun je het inderdaad dan vergeten (Ik zag op de gauwigheid niets over TS mbt leeftijd of werk).
Maar even heel stom:
18 en geen inkomen?
Hoe wil je die auto onderhouden?
Mensen vergissen zich nogal vaak wat voor kosten (vooral op lange termijn) bij kijk komen bij een auto heb ik zo het gevoel XD.
Rijden die nog zo goed? Een gewone 5 van 2006 heb ik al eens mee gereden en die was wel goed maar een oude 3 van 1998 was wel een stuk minder vond ik.418O2 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:11:
[...]
En hoe kom je dan aan 8500 euro?
Maar TS, voor 2000-4000 euro koop je een hele mooie 5 serie van ~2000. Het onderhoud daarvan is te overzien en je rijdt als een koning. Ik rij er zelf 1 van 1997 en rij er liever in dan veel nieuwe autootjes.
Wat ik hier van vind hou ik wel voor me.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik heb 15k aan 18e verjaardag geld dat ik van grootouders krijg, daarvan wou ik dan een deftige auto kopen om tijdens mijn studies mee rond te rijden, de rest van het budget wil ik aan het onderhoud uitgeven, en natuurlijk werk ik wel in de zomer en krijg ik daar ook zo een 3k voor dus dat lijkt mij wel redelijk haalbaar.
Ja die rijden echt strak (vermits goed onderhouden). Misschien wel 1 van de beste auto's ooit gebouwdRijden die nog zo goed? Een gewone 5 van 2006 heb ik al eens mee gereden en die was wel goed maar een oude 3 van 1998 was wel een stuk minder vond ik.
Verwijderd
Laat ik even mijn eigen ervaring geven rond wat je nu net zegt.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik heb 15k aan 18e verjaardag geld dat ik van grootouders krijg, daarvan wou ik dan een deftige auto kopen om tijdens mijn studies mee rond te rijden, de rest van het budget wil ik aan het onderhoud uitgeven, en natuurlijk werk ik wel in de zomer en krijg ik daar ook zo een 3k voor dus dat lijkt mij wel redelijk haalbaar.
[...]
Rijden die nog zo goed? Een gewone 5 van 2006 heb ik al eens mee gereden en die was wel goed maar een oude 3 van 1998 was wel een stuk minder vond ik.
Gebruik alsjeblieft niet meer dan 5k voor een auto, koop iets wat 'betaalbaar' is. Zet de rest van dat geld aan de kant.
Rij die auto 'op', spaar ondertussen door en koop je later gewoon een degelijke wagen, als je vast werkt.
Je gaat zo veel spijt hebben van je aankoop na al het onderhoud dat gewoon vreselijk duur is.
Ik heb veel mensen in mijn vriendenkring (ben zelf 21) die ook denken 'Ja, een S-klasse, A8 kan ik wel betalen', ze kopen dat uiteindelijk een en binnen het jaar is hij weer weg omdat ze gewoon het onderhoud niet kunnen betalen.
Denk effe logisch na en vraag je af: 'heb ik dat wel nodig?'
Met 5k zal je ook heus wel nog iets vinden waar je degelijk mee kan rijden.
*just my 2 cents*
15k voor je eerst auto? Ik zou met dat geld rendement gaan maken. Een auto en zeker in Nederland is bijna allemaal weggegooid geld en wat restwaarde.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
[...]
Rijden die nog zo goed? Een gewone 5 van 2006 heb ik al eens mee gereden en die was wel goed maar een oude 3 van 1998 was wel een stuk minder vond ik.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Voor 4000 euro heb je echt een hele goede auto hoor. En dan geef je al meer geld uit dan je zou moeten doen
hij is van BelgieJumpman schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:26:
[...]
15k voor je eerst auto? Ik zou met dat geld rendement gaan maken. Een auto en zeker in Nederland is bijna allemaal weggegooid geld en wat restwaarde.
[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 23-08-2016 15:31 ]
Young people....
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Jezus, dat je naar zo'n pauperbak uitkijkt dan. Misschien kun je ook nog een nieuwe auto vragen?thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
...
Sssht, jaja ik weet het dat het redelijk veel geld is en het was eig ook niet bedoeling om zo alles te gaan zetten. Ik dacht gewoon als ik het geld toch heb aou ik er evengoed een deftige auto mee kunnen kopen, en deel bijhouden. En dan later als ik uit huos ga zie ik wel wat er gebeurd.EvaluationCopy schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:36:
Weet je wat jij moet doen? Je moet het gewoon lekker wél doen. Koop gewoon zo'n S-klasse. Bij voorkeur een S500 of misschien kun je zelfs wel een S600 vinden voor dat geld... dan ben je zeker de koning onder je vrienden hoor. Laat ons even weten hoe het is gegaan, over een jaar.
Young people....
Verwijderd
Dan doe ik het wel. Je zou je van je grootouders geen geld maar een draai om je oren moet krijgen omdat je 15k aan zulke flauwekul wil gaan verbrassen.
Dit dus, als je dan een grote auto wil rijden, neem dan een e39 5 serie, tijdloze auto!418O2 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:30:
http://occasions.autoscou...0&page=1&event=sort&dtr=s
Voor 4000 euro heb je echt een hele goede auto hoor. En dan geef je al meer geld uit dan je zou moeten doen
[...]
hij is van Belgie
Kan je voor 5000 euro al kopen, kan je daarna nog een paar duizend in het onderhoud stoppen
Verwijderd
Laat TS toch lekker, misschien zijn opa en oma ook wel gek van 7-series!Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:49:
[...]
Dan doe ik het wel. Je zou je van je grootouders geen geld maar een draai om je oren moet krijgen omdat je 15k aan zulke flauwekul wil gaan verbrassen.
Maar om dit meteen als flauwekul te bestempelen vind ik ver gaan, het zou mijn keuze ook niet zijn maar ieder zijn eigen ding.
Ik trek mijn advies in, als dit je financiële situatie is dan raad ik je absoluut af om een grote auto te kopen. Dat gekregen geld gaat op deze manier gewoon en is straks helemaal verdampt. Doodzonde.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik raad je aan om gewoon een middenklasse auto te kopen die niet teveel kilometers heeft gelopen en in goede staat van onderhoud verkeert. Bewaar dat grote auto rijden maar voor het moment dat je een bijpassend inkomend hebt.
Zo begon ik ook wel wat te denken na alles wat hier geplaatst wordt, zit nu toch nog te denken tussen een oude range rover die niets kost of een kleine 3/5 van rond 2004-2008. Had in het begin ook helemaal geen rekening gehouden met onderhoud...Jazzy schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:51:
[...]
Ik raad je aan om gewoon een middenklasse auto te kopen die niet teveel kilometers heeft gelopen en in goede staat van onderhoud verkeert. Bewaar dat grote auto rijden maar voor het moment dat je een bijpassend inkomend hebt.
Vooral qua elektronica
Eindstand: je kan geen toffe en/of grote en/of snelle auto rijden zonder veel kosten.FabianGTI schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:01:
Die oude range rovers zijn nou juist auto's die gigantisch veel onderhoud vragen![]()
Vooral qua elektronica
De onderhoudskosten van een auto gaan over het algemeen met de prijs van de auto omhoog. Zonder inkomsten kun je dus beter kijken naar wat je maandelijks kunt betalen. Aangezien dat dus nog niet zoveel is zou ik eerder naar een auto van max rond de 5k gaan kijken. Voor die prijs kun je al prima een leuke auto krijgen en je zorgt er ook voor dat mocht er iets tegen vallen je niet gelijk je auto hoeft te verkopen. Auto's zijn ten slotte nogal slechte investeringenthibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
[removed]
Kijken bij JetCars is een experience op zich... Je denkt dat je bij een sloperij bent aangekomen, maar niets is minder waar. Eindeloze rijen wrakken in afwisselende staat van ontbinding.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:28:
[...]
ze hebben daar kennelijk ook een werkplaats, met 'vervangen vervoer'
Ergens kun je in de rij gaan staan om een sleutel te krijgen van het wrak dat je wil bewonderen (tenminste, als de sleutels aanwezig zijn)... Starten zal hij niet zomaar, daar hebben ze gastjes voor rondlopen met accu's en startkabels. Mocht hij ook echt lopen dan kun je een proefrit maken over het eigen terrein.
Het is mij een raadsel dat die club nog handel heeft...
/dev/null
Een leuke auto hoeft echt niet duur te zijn. Ik ben 30 en rij in een goedkope Alfa 145. Leuke wagen om in te rijden en het is prima te betalen (en je kan een hoop zelf doen qua onderhoud). Een mooie 147 heb je zeker voor onder de 5k en dan heb je een schitterende wagen. Dikke wielen, mooi lederen interieur en prima prestaties. Als je dat na een paar jaar niets meer vind/je wilt meer, dan kan je altijd nog iets anders kopen. Je verliest er in ieder geval geen bergen met geld mee.
De Range Rover die niets kost moet ik nog vinden.thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:58:
Zo begon ik ook wel wat te denken na alles wat hier geplaatst wordt, zit nu toch nog te denken tussen een oude range rover die niets kost of een kleine 3/5 van rond 2004-2008. Had in het begin ook helemaal geen rekening gehouden met onderhoud...
Je rijdt een auto van > 120.000 euro aanschaf. Als je deze netjes bij de dealer laat onderhouden (of zelf heel goed weet wat je doet) heb je geen kind aan ze. Altijd starten, altijd rijden. Maar als je iets moet vervangen mag je in de buidel tasten. Gelukkig is er voor Land Rover en Range Rover veel hobby webwinkels in de Verenigd Koninkrijk. De auto's hebben daar allemaal cult status en je kan wat goedkoper aan je onderdelen komen. Zeker nu dankzij Brexit is het goedkoop bestellen.
Indien je naar een Range Rover kijkt, de modellen van voor 1994 hebben de minste elektronica. Ze worden zeldzaam tegenwoordig, vooral de goede exemplaren. De meeste zijn vaak krokant op bekende plekken als de dorpels en de kofferbaksluiting. Vloeren willen ook nog wel eens flink roesten. Reserve onderdelen zijn veel te vinden. De motoren waren allemaal V8 exemplaren, zeer vroege modellen hebben een 3,5 liter V8 en latere modellen een 3,9 liter V8. Er is een diesel optie geweest, maar die zijn heel weinig verkocht.
De modellen van 1994-2002 zitten vol elektronica die nog wel een storing wil hebben. Het wisselt tussen de auto's, dat wel. Goed verzorgde exemplaren zijn het betrouwbaarste. De 2.5 diesel modellen hebben een BMW blok, maar zijn berucht om het opvreten van waterpompen. De V8 modellen zijn beter, de 4.6 liter V8 rijdt het fijnste. Let hier op dat de motor niet moet koken, kan die absoluut niet tegen. De cilinderwanden beschadigen vrij snel door te veel hitte. Dat eindigt meestal met een ruilmotor.
Na 2002 kwam de L322. Let erop dat alle terugroepacties uitgevoerd zijn. Vroege modellen hebben er een paar die echt nodig zijn, je zit anders met kans op kapotte/defecte automaat en aandrijflijn. Vrij duur grapje.
Ik gun je een fraaie auto, maar je moet wel beseffen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Zodra je dat accepteert kan je plezier hebben van zo'n auto.
De beste spaarrekening in Nederland geeft nu geloof ik 0,7% rente. België zal niet veel beter zijn denk ik. Of je moet gaan beleggen, maar dan loop je ook kans dat je inleg verdampt.Jumpman schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:26:
Ik zou met dat geld rendement gaan maken.
Range Rover = bodemloze put van Engelse toptechniekthibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:58:
[...]
Zo begon ik ook wel wat te denken na alles wat hier geplaatst wordt, zit nu toch nog te denken tussen een oude range rover die niets kost of een kleine 3/5 van rond 2004-2008. Had in het begin ook helemaal geen rekening gehouden met onderhoud...
Het zijn goddelijke dingen als je een monteur in dienst hebt die ze rijdend kan houden, maar als je het zelf moet doen ga je meer tijd eronder dan erin plaatsnemen.
Als je zoiets overweegt, doe als 9 van de 10 Mujahedin/Daesh en neem een Toyota - Hilux of Landcruiser. Even krachtig als Range Rover, met vergelijkbare uitstraling, maar Japanse techniek dat echt niet kapot te krijgen is.
Maareh, als iemand die ook EUR 15k van z'n grootouder geerfd heeft - en gezien heeft wat z'n broertje met hetzelfde gedaan heeft: verbrand het NIET aan prul of bling. Hij heeft het in letterlijk 3 maanden tijd doen verdampen grotendeels in poedervorm in z'n neus trouwens, maar dat is nauwelijks slechtere investering dan een auto die peperduur is in onderhoud. Met EUR 15k heb je startkapitaal voor een bedrijf in handen, je hebt het geld om een wereldreis te maken, of om te emigreren en desnoods in duur land een mastersopleiding te gaan doen, of een significante aanbetaling voor je eerste huis. Maar niet als je tweederde ervan opbrandt aan een onzinnig lompe auto en bijbehorende kosten
Niet dat ik zoveel verstandiger was, heb naast het afbetalen aan schulden die ik overhield aan afhandelen van overlijden van mijn moeder vooral geinvesteerd in een filmproductie waar ik nog geen 10% van terug gezien heb - maar 1) kan nog komen (vervolg komt dit najaar uit en betaalt ook uit aan ons), 2) erg leerzaam maar bovenal 3) ik had al baan, auto, huis, rest van die zooi, had het geld dus niet nodig en was in gelegenheid een risico te nemen
Toen ik in Leuven studeerde was iemand met een 20-jaar oude Geit (Citroen 2CV) al helemaal de bom tov mensen met fiets of hooguit brommer. Koop als je per se een auto wilt iets kleins, lichts en zuinigs, dat je met gemak verzekerd krijgt en dat maar een paar honderd EUR per jaar aan vaste lasten gaat hebben. Daarmee kom je van A naar B. Hou minimaal EUR 10k apart voor de toekomst als je iets echt nodig hebt ipv nu voor niets opmaken.
Mensen die zonder eigen inspanning aan geld komen en het te snel aan onzin opmaken en dan met lege handen staan hebben ze een naam voor: losers. Word niet zo iemand!
Oslik blyat! Oslik!
En dan nog de verzekering? Op naam van papie en mamie mag niet meer sinds vorig jaar. Assuralia kijkt dat nu heel goed na in geval van een ongeluk.
Met 15 jaar schadevrij (buiten de gratis gekregen schade) zit je met 300pk op 900 euro per jaar voor het minimale qua dekking.
Ik zou als student vooral bescheiden proberen te zijn, je lacht je jaren later rot als je een reserve hebt om een studie in het buitenland te doen.
Maar met het oog op vervoer, neem iets kleins wat je makkelijk kwijt kunt en betrouwbaar is. Je wilt niet een examen missen omdat je panne hebt.
[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 23-08-2016 21:47 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Daarom lichte vracht, geen wegenbelasting of geld voor van naam te veranderen en bespaar ik rond 1000€ per jaar.Chevy454 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:36:
Naast aanschaf komt de BIVV nog langs en de wegenbelasting. Voor een 3.0l betaal je per jaar 800 euro groso modo.
En dan nog de verzekering? Op naam van papie en mamie mag niet meer sinds vorig jaar. Assuralia kijkt dat nu heel goed na in geval van een ongeluk.
Met 15 jaar schadevrij (buiten de gratis gekregen schade) zit je met 300pk op 900 euro per jaar voor het minimale qua dekking.
En @ dion_b ik weet dat ik al redelijk zo een "loser" ben met mijn levensstijl en verspilling nu op feestes etc. En heb nooit echt iets moeten doen, ook van studie schulden zal ik niet zo veel last hebben en België is sowieso goedkoop voor studeren. Eigenlijk ben ik de standaard 'fils a papa' die alles krijgt zonder iets te moeten doen. Maar ik (en ouders) willen er toch iets aan veranderen nu. En al de hulp/commentaar heeft hier toch wel echt wat geholpen. Dit topic begint wat te veranderen van welke auto naar hoe moet je de rest van je leven starten zonder direct al je geld te verspillen.
Verwijderd
Hij heeft het dan wel op een break. Daar kan je dat wel, redelijk gemakkelijk.pagani schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:16:
Lichte vracht (nl: grijs kenteken) voor een luxe sedan? Succes...
Verwijderd
Zo vond ik er ooit een caravan die van binnen volledig dichtgeplakt was met landbouwplastic. Een soort van ventilatiesysteem erin, en een soort van kunstmest... benieuwd welke planten er daarin groeidendonny007 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:08:
[...]
Kijken bij JetCars is een experience op zich... Je denkt dat je bij een sloperij bent aangekomen, maar niets is minder waar. Eindeloze rijen wrakken in afwisselende staat van ontbinding.
Ergens kun je in de rij gaan staan om een sleutel te krijgen van het wrak dat je wil bewonderen (tenminste, als de sleutels aanwezig zijn)... Starten zal hij niet zomaar, daar hebben ze gastjes voor rondlopen met accu's en startkabels. Mocht hij ook echt lopen dan kun je een proefrit maken over het eigen terrein.
Het is mij een raadsel dat die club nog handel heeft...
Anyway, aan de TS: koop een leuke Volvo S60 met alle opties en een beschaafde vijfcilinder erin. Heerlijke auto's, lekker comfortabel, mooi, en ook nog enigszins te doen qua kosten. Voor 3000 is er al zat te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 22:25 ]
- ik wil je niet op zo'n bord langs de snelweg lezen, "400 accidents graves - 130 tués"
- ik zou het lullig vinden als je in korte tijd de auto alweer moet wegdoen omdat een schade of reparatie te duur is.
Verwijderd
In België kan allespagani schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:21:
Als een ambtenaar die dit moet goedkeuren (een dikke A8 of S-klasse) denkt dat dit een vrachtautootje gaat zijn ben ik benieuwd hoe ze dat voor zich zien
Beste opmerking in het hele topic.t_captain schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:21:
Een schenking van 15k voor een beginnend student, het klinkt als een kans om zonder studieschuld een goede start te maken.
Van belgie? Hier kan alles toch, wat ik mijn vader al heb zien doen........... Gewoon Belgie...pagani schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:21:
Als een ambtenaar die dit moet goedkeuren (een dikke A8 of S-klasse) denkt dat dit een vrachtautootje gaat zijn ben ik benieuwd hoe ze dat voor zich zien
[ Voor 37% gewijzigd door thibautb op 23-08-2016 23:13 ]
Verwijderd
Ik weet niet in hoeverre je vader dit soort geintjes op internet wil hebben... zou 't maar even weghalen
+1Clown1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:52:
Saab 9-5 is ook een betaalbare luxe optie.
Een Saab 9-3 Sport Sedan is ook zeker te vinden voor dat geld en die is pas in 2002 op de markt gekodus na 1999.
Als je kijkt naar een Aero heb je veelal een leuk aangeklede auto te pakken. Mijn Aero uit 2005 heeft "lederen" bekleding (of het echt leer is betwijfel ik), maar wel heerlijke stoelen met electrische bediening, stoelverwarming, climate control, parkeersensoren (achter), alles electrisch, etc. Verder ook een sportieve bodykit (af fabriek) en fraaie 17" velgjes.
Omdat Saab niet meer bestaat is de prijs echt hard gezakt. Ik heb ongeveer 3400 EUR voor die van mij betaald maar de prijs in BE/NL kan anders zijn.
Alleen echt zuinig is hij niet... ongeveer 8.5L op 100 KM op een goede dag. Maar het is wel een 2 liter turbo blok met 210 pk en een 5-bak automaat. Als ik de zware voet laat vallen dan gaat het verbruik naar 1:10 en soms nog wel minder. Maar daar krijg je wel wat voor terug, een hele grote grijns
Mijn Saab 9-3 1.8t Linear uit 2003 was ook best wel luxe (alles wat ik op mijn Aero heb muv lederen en electrisch bedienbare stoelen en geen Aero bodykit en enkel 16" velgen). Met maar 150pk was de auto ook wel wat zuiniger, ik heb regelmatig 7.5L op 100 KM weten te halen (en houden) met rustig rijden. (De 1.8t is overigens ook een 2 liter turbo blok maar met een kleinere turbo en software-matig helemaal afgesteld op zuinigheid ipv sportief rijgedrag.)
Een Saab 9-5 Aero met een 2.3L turbo blok lijkt mij ook flink feest (dan wel het model voor de Edna-look, imho) maar ik denk dat de onderhoudskosten van een 9-5 toch wel een stukje hoger ligger. De 9-5 rijdt dan wel weer veel luxer dan een 9-3SS maar wel minder sportief en geeft toch meer een "boot" gevoel, zeker in vergelijk met een 9-3SS Aero.
(Overigens de 9-3SS Aero uit 2006 heeft een 2.8L V6 turbo blok .. da's helemaal feest. Maar daar ga je de 1:10 op een goede dag niet mee halen denk ik.... althans ik niet
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
jawel hoor, rij 1500kg zware Volvo 740's, heb er 3 voor de deur staan en ze kosten me amper iets. En eentje is nog bloedsnel ook door de turbo. 2 in de overgangsregeling en als oldtimer verzekerd a 4,49 per maand.418O2 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:17:
[...]
Eindstand: je kan geen toffe en/of grote en/of snelle auto rijden zonder veel kosten.
Een BMW E39 kost je ook niks, die dingen zet je een jaar weg en ze rijden alsof je er gister nog in hebt gereden. Dat is de beste personenauto ooit gebouwd. Zelden onnodig onderhoud behalve de standaard dingen.
Nee gene Engelse crap nemen zoals een landrover, leuk maar troep van de eerste plank.
Maar zet die 15k op je rekening en betaal je studie er van, ipv een dure bak en geen inkomen hebben haha. Wat is dat voor een instelling, is dat de moderne jeugd ofzo. Damn zeg.
Is nog wel interessant ook.
Een e39 is nogal duur in de wegenbelasting. Onderhoud valt idd wel mee (hoewel me dit pijn doet om te zeggen na mijn garagerekening van gisterenVerwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:58:
[...]
jawel hoor, rij 1500kg zware Volvo 740's, heb er 3 voor de deur staan en ze kosten me amper iets. En eentje is nog bloedsnel ook door de turbo. 2 in de overgangsregeling en als oldtimer verzekerd a 4,49 per maand.
Een BMW E39 kost je ook niks, die dingen zet je een jaar weg en ze rijden alsof je er gister nog in hebt gereden. Dat is de beste personenauto ooit gebouwd. Zelden onnodig onderhoud behalve de standaard dingen.
En ja, met klassiekers wil het wel, maar dat is buiten scope van dit topic
Zeker gezien LPG in BE ongeveer EUR 0.40/l kost
Maar goed, blijft een grote bak die (relatief, tov kleine blikjes) grote rekeningen oplevert. Nu duidelijk is dat het gaat om eenmalig geld dat hij niet zelf verdiend heeft en enkel dient om als student rond te kunnen karren zou ik alles boven een koekblik met klem afraden. Zat tijd om een dikke bak te rijden als je het uit eigen inkomsten kunt betalen.
Oslik blyat! Oslik!
Feit!418O2 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:17:
[...]
Eindstand: je kan geen toffe en/of grote en/of snelle auto rijden zonder veel kosten.
Verwijderd
Lexus IS250, LS400, Honda Legend, Toyota Celica VVTL-i zijn relatief betaalbaar en snel, luxe, groot of een combinatie daarvan. Een goed onderhouden exemplaar is zeer betrouwbaar.
Dit is bijvoorbeeld een fijne auto:
http://www.marktplaats.nl...624&previousPage=lr&pos=3
Mooi, luxe, vlot en enorm betrouwbaar. Kun je nog tonnen km's bij rijden. Een BMW 3 of 5 van die leeftijd is een gaar, geldverslindend brik vergeleken bij zo'n Lexus.
Ik zie iemand spreken van een "bloedsnelle" Volvo 740 turbo? Volgens mij heeft een 740 turbo max. 150-180 pk. Met dat gewicht ben je dan hooguit gemiddeld vlot rechtdoor, om over de wegligging nog maar niet te spreken.
Iemand anders noemt de BMW E39 5-serie de beste personenauto ooit gebouwd. Tsja. Niet qua betrouwbaarheid iig. Zie:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/25
Niet bepaald betrouwbaar dus, hogere score is slechter, 100 is gemiddeld. Als je voor een grote, luxe auto wil gaan zonder er volledig op leeg te lopen, vergeet ze Germans van die generatie (BMW, Audi, Mercedes). Lexus is lichtjaren beter qua betrouwbaarheid.
Tenslotte zie ik iemand een Alfa Romeo aanraden. Die staan helemaal onderaan de pikorde qua betrouwbaarheid. "Je kunt zelf veel onderhoud doen" moet je dan ook lezen als "Je moet veel onderhoud doen want alles gaat kapot".
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2016 11:40 ]
Verwijderd
Ik heb een zes in lijn 320 cdi gehad en rij nu een V6 320cdi. Beide niet zuinig qua brandstof. BMW heeft dat volgens mij stukken beter voor elkaar. Ik kan ook maar niet wennen aan de V6.Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:32:
Ik ben echt een kenner op het gebied van deze auto's maar ik kan je wel de tip geven om in ieder geval weg te blijven van die oude S-klassen.
Een kennis van mij rijdt alleen maar in die bakken. De hoogste onderhoudsrekening ooit was rond de € 10kEn dat was een auto waarvan jij en ik zouden zeggen dat er niks mis mee was.
Bezint eer ge begint !
[...]
De 320 CDI van mijn kennis haalde de 1 op 10 niet eens
Bij een tweedehands auto valt of staat het met hoe de vorige eigenaar onderhoud liet plegen. Zeker met een S klasse kunnen er veel dingen stuk gaan. Je ziet vaak dat iemand zo'n ding tweedehands koopt, er mee rijdt, en als er een dure reparatie aankomt ruilen ze de boel weer in.
Aan de andere kant; er is gewoonweg niks beters dan een S. Alles wat je daarna gaat rijden is inleveren. Ik merkte het al toen ik van een E naar een C ging. Minder luxe, minder comfort, wegligging compleet anders. Kun je er 1 vinden die een sluitende historie heeft, bij voorkeur een NL auto, dan heb je een auto voor het leven. Motorisch gaan ze bijna niet stuk.
Mijn E klasse was ook zo'n voorbeeld. In 8 maanden tijd heeft die auto me 18k gekost. Tijd voor wat anders dus.