thibautb schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:58:
Zo begon ik ook wel wat te denken na alles wat hier geplaatst wordt, zit nu toch nog te denken tussen een oude range rover die niets kost of een kleine 3/5 van rond 2004-2008. Had in het begin ook helemaal geen rekening gehouden met onderhoud...
De Range Rover die niets kost moet ik nog vinden.
Je rijdt een auto van > 120.000 euro aanschaf. Als je deze netjes bij de dealer laat onderhouden (of zelf heel goed weet wat je doet) heb je geen kind aan ze. Altijd starten, altijd rijden. Maar als je iets moet vervangen mag je in de buidel tasten. Gelukkig is er voor Land Rover en Range Rover veel hobby webwinkels in de Verenigd Koninkrijk. De auto's hebben daar allemaal cult status en je kan wat goedkoper aan je onderdelen komen. Zeker nu dankzij Brexit is het goedkoop bestellen.

Maar je moet dan wel zelf het kunnen monteren.
Indien je naar een Range Rover kijkt, de modellen van voor 1994 hebben de minste elektronica. Ze worden zeldzaam tegenwoordig, vooral de goede exemplaren. De meeste zijn vaak krokant op bekende plekken als de dorpels en de kofferbaksluiting. Vloeren willen ook nog wel eens flink roesten. Reserve onderdelen zijn veel te vinden. De motoren waren allemaal V8 exemplaren, zeer vroege modellen hebben een 3,5 liter V8 en latere modellen een 3,9 liter V8. Er is een diesel optie geweest, maar die zijn heel weinig verkocht.
De modellen van 1994-2002 zitten vol elektronica die nog wel een storing wil hebben. Het wisselt tussen de auto's, dat wel. Goed verzorgde exemplaren zijn het betrouwbaarste. De 2.5 diesel modellen hebben een BMW blok, maar zijn berucht om het opvreten van waterpompen. De V8 modellen zijn beter, de 4.6 liter V8 rijdt het fijnste. Let hier op dat de motor niet moet koken, kan die absoluut niet tegen. De cilinderwanden beschadigen vrij snel door te veel hitte. Dat eindigt meestal met een ruilmotor.
Na 2002 kwam de L322. Let erop dat alle terugroepacties uitgevoerd zijn. Vroege modellen hebben er een paar die echt nodig zijn, je zit anders met kans op kapotte/defecte automaat en aandrijflijn. Vrij duur grapje.
Ik gun je een fraaie auto, maar je moet wel beseffen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Zodra je dat accepteert kan je plezier hebben van zo'n auto.
De beste spaarrekening in Nederland geeft nu geloof ik 0,7% rente. België zal niet veel beter zijn denk ik. Of je moet gaan beleggen, maar dan loop je ook kans dat je inleg verdampt.