Na FM15 nu ook het spel weer aangeschaft en begonnen met me favoriete club Ajax, in het begin gelijk de contracten van een aantal talenten verlengd(Klaassen, El Ghazi, Nouri, Bazoer, Veltman, van de Beek en Cerny) en tegen de Nederlandse principes in gebruik gemaakt van transferclausules. Slechts 2 spelers niet kunnen behouden voor de club Tete (20 miljoen wat kan oplopen tot 24 naar Liverpool) en de Ligt(1,8 miljoen, geaccepteerd door het bestuur naar Man United). Van het geld heb ik kunnen halen Bailey (14 miljoen van Genk) en Peruzzi (3,8 miljoen vanuit Argentinië) als opvolger voor Tete, verder heb ik Holding(gehuurd van Arsenal) toegevoegd aan de selectie.
Basiself voor het eerste seizoen:
Krul
Peruzzi Veltman Riedewald Dijks
Bazoer
Ziyech Klaassen
El Ghazi Bailey
Dolberg.
In een formatie van 4-3-3 met de punt naar achter op het middenveld. Op de bank zaten Onana, Viergever, Nouri, van de Beek, Younnes, Gudelj en Traore. (uiteraard wisselde er wel eens een positie maar dit was overwegend het team waarmee we gespeeld hebben). Debutanten: Kluivert, Clement(competitie en beker) El Idrissi en Doekhi(alleen in de beker).
Het eerste seizoen liep goed, beetje zoeken naar de juiste formatie in het begin maar uiteindelijk begon het goed te lopen. We werden kampioen met 81 punten en met 5 punten voorsprong op PSV, overwinterde in de CL na in de voorronde ons te plaatsen ten koste van Rostov en 2de te worden in de poule met Chelsea, Dortmund en Legia Warsaw, helaas daarna vrij kansloos 2-0 en 1-2 uitgeschakeld door Arsenal. In de beker was het de meest makkelijke reeks ooit, via Spakenburg, NEC, Oranje Nassau, PEC, PEC Zwolle, Willem 2 en in de finale tegen Sparta wonnen we de beker en dus ook de dubbel.
Na dit seizoen begon Riedewald te klagen dat die graag een transfer wilde maken aangezien manCity en Liverpool interesse toonde. Uiteindelijk (waarom snap ik totaal niet) maar verkocht aan Middelsbrough voor maar liefst 30 miljoen dat kan oplopen tot 36 miljoen. Daarnaast was Gudelj 1 van de grootverdieners die slechts een bankzitter is(verkocht voor 12 miljoen aan Liverpool) Verder deze zomer nog wat overbodige spelers verkocht Viergever(1.6 miljoen aan AZ), Younnes(2.3 miljoen aan Bochum), Westermann(1 miljoen aan Kobenhaven) als laatste vertrokken huurlingen Traore, Holding en Krul weer naar hun clubs.
Om het team te versterken haalde ik Kameni op bij Malaga voor 4,8 miljoen. Voor de verdediging kwamen Orban van Leipzig voor 3,4 miljoen, voor het middenveld was mijn selectie nog breed genoeg. Aanvallend moest er wat bijkomen en dit was een oude bekende van de club, voor slecht 6ton haalde ik Huntelaar op bij Schalke; grootverdiener maar tevreden met invalbeurten, blijkt erg nuttig in de CL wedstrijden en ben van plan hem hooguit 1 a 2 jaar bij het team te houden tot Romero er klaar voor is, Romero kwam voor 3.7 miljoen over uit Argentinië en wordt langzaam gebracht het komende seizoen, ten slotte in de laatste week een buitenkansje die ik niet kon laten lopen, voor 9 miljoen kon in Lingard van United overnemen.
Basiself voor het tweede seizoen:
Kameni
Peruzzi Veltman Orban Dijks
Bazoer
Ziyech Klaassen
El Ghazi Lingard
Dolberg
De formatie staat nog hetzelfde, al kan ik door mijn bredere selectie wat meer switchen naar o.a. 3-4-3 of 5-1-2-2. Op de bank ziten Onana, Sanchez, Nouri, van de Beek, Bailey, Romero en Huntelaar. (uiteraard wisselde er nog steeds wel eens een positie maar dit was overwegend het team waarmee we gespeeld hebben). Talenten als Cerny, Kluivert, Casseira, Antonucci en Zivkovic zijn dit jaar verhuurd zodat ze ervaring op kunnen doen. Tot nu toe gedebuteerd bij Ajax in dit seizoen: El Azzouzi, Dankerlui, M. de Wit(allen in de beker)
De competitie is wederom goed begonnen, in de winter staan we na 17 wedstrijden op 41 punten bovenaan (13 keer gewonnen, 2 keer gelijk en 2 keer verloren), PSV is de nummer 2 met 38 punten en AZ staat derde met 35 punten(daarna wordt het spannend, Feyenoord staat 8ste met 32 punten) in de beker zitten we nog dankzij makkelijke overwinningen op 2 amateur clubs(5-0Spakenburg en 10-0Sneek) en een 3-1 tegen MVV. Echt gestunt hebben we in de CL, we zaten in de poule met Real, Bayern en Spartak Praag. Hierin begonnen we geweldig (uit spartak 1-3 en daarna thuis tegen Real 2-0, thuis tegen bayern 1-0 overwinningen, vervolgens uit bij bayern 3-0 en uit bij real 2-1 verloren. Laatste wedstrijd moest dus gewonnen worden thuis tegen spartak, dit lukte met een 2-0 en zo gingen we door in de CL samen met Real)
Helaas heb ik met Ziyech tot het akkoord moeten komen dat als Real meer dan 28 miljoen bied ik hem zal laten gaan, verder staat het team goed en iedereen is gemotiveerd. Ik wil enkel opzoek naar een vervanger voor Ziyech, wanneer dit niet lukt zal Nouri/van de Beek een basisplaats krijgen en zal ik een speler voor de breedte halen. Verder is Sinkgraven nog mijn 2de linksback waar ik graag een betere speler zou zien. Laten we verder hopen op een rustige winter qua belangstelling, ik vrees met name voor interesse in Klaassen, Bazoer, Peruzzi en Veltman.