Dat zou moeten werken, de recommended specs hiervoor is een R9 200 series en aangezien een een R9 280 eigenlijk een HD7950 rebrand is zou dit moeten werken.woess schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:10:
Of wellicht een HD 7950? Of is dat geen goede optie. Ik wil er graag Zwift mee kunnen draaien (virtueel fietsen, www.zwift.com)
De support is wel nogal buggy momenteel, maar het gaat ongetwijfeld in de eindrelease van 10.12.1 komen denk ikPandanl schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:39:
[...]
Denk dat je dan beter voor een RX 460/RX470 of RX480 kan gaan, sinds 10.12.1 beta blijkt hier al standaard support voor in te zitten die je met een kext edit werkend kan krijgen.
AMD levert hun drivers altijd netjes aan voor een nieuwe point release. Nvidia doet dat meer via de web driver, die helaas al even geen nieuwe support heeft gegeven

I reject your reality and substitute my own
Wat ik begreep is dat het met de AMD4001 kext al een stuk beter was, ben benieuwd wanneer 10.12.1 uitkomt.nelizmastr schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:15:
[...]
De support is wel nogal buggy momenteel, maar het gaat ongetwijfeld in de eindrelease van 10.12.1 komen denk ik
AMD levert hun drivers altijd netjes aan voor een nieuwe point release. Nvidia doet dat meer via de web driver, die helaas al even geen nieuwe support heeft gegeven
Van de week ga ik een Mac Pro 5.1 oppikken, nog even wachten op het juiste power kabeltje en dan kan zal ik de RX 480 overzetten en testen of het allemaal een beetje werkt.
De 5.1 wordt een dual cpu, met als doel er 2 6 cores in te zetten, helaas zijn de X5690 echt veel te duur, denk dat de X5680 een betere keus wordt.
Probleem is met name dat S1366 nog niet zo obsolete is en nog best populair voor de knutselaar. Een 5,1 met 12-core opstelling heeft overigens meer rekenkracht dan de sterkste Mac Pro 2013, dus dat is dan wel weer een leuke bonus hahaPandanl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:20:
[...]
Wat ik begreep is dat het met de AMD4001 kext al een stuk beter was, ben benieuwd wanneer 10.12.1 uitkomt.
Van de week ga ik een Mac Pro 5.1 oppikken, nog even wachten op het juiste power kabeltje en dan kan zal ik de RX 480 overzetten en testen of het allemaal een beetje werkt.
De 5.1 wordt een dual cpu, met als doel er 2 6 cores in te zetten, helaas zijn de X5690 echt veel te duur, denk dat de X5680 een betere keus wordt.
https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/709285
Ja dat is te merken in de prijzen, 2 X5680 op 3,33 ghz is te verkrijgen voor 220,- maar voor een losse X5690 betaal je bijna hetzelfde.nelizmastr schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:22:
[...]
Probleem is met name dat S1366 nog niet zo obsolete is en nog best populair voor de knutselaar. Een 5,1 met 12-core opstelling heeft overigens meer rekenkracht dan de sterkste Mac Pro 2013, dus dat is dan wel weer een leuke bonus haha
https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/709285
Ik wil de 5.1 gebruiken als main computer, momenteel heb ik een i5-3570 en een RX 480, hierop kon ik de BF1 beta met een goede FPS op 1080 met alles op ultra goed spelen, dit wil ik ook bereiken op de Mac Pro onder windows 10 en dan als main OS Sierra. Hopelijk lukt dit een beetje met de X5680
[ Voor 32% gewijzigd door Pandanl op 11-10-2016 11:30 ]
Nou, ben ook lekker bezig hoor:
Mac Pro 1,1 opgehaald.
SSD had ik nog liggen --> check
MEM besteld (4x4gb + 4x2gb) --> check
2x x5365 3.0ghz besteld --> check
Nu nog een GPU op de kop tikken, wordt waarschijnlijk een HD7950 zoals hierboven overlegd.
Heb zojuist El Capitan erop gezet met de link uit dit topic. Werkt in 1x.
Nu ligt de GPU zoals verwacht 'op zijn gat'. Tevens zie ik dat er een update vanuit Apple te krijgen is: El Capitan 10.11.6.
Als ik deze installeer, moet ik dan de boot.efi terugzetten (2x), is dat alles?
Mac Pro 1,1 opgehaald.
SSD had ik nog liggen --> check
MEM besteld (4x4gb + 4x2gb) --> check
2x x5365 3.0ghz besteld --> check
Nu nog een GPU op de kop tikken, wordt waarschijnlijk een HD7950 zoals hierboven overlegd.
Heb zojuist El Capitan erop gezet met de link uit dit topic. Werkt in 1x.
[ Voor 6% gewijzigd door woess op 11-10-2016 17:12 ]
Jep. Zolang er geen 10.11.7 komt hoef je het daarna niet meer te doen 👍woess schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:10:
Heb zojuist El Capitan erop gezet met de link uit dit topic. Werkt in 1x.Nu ligt de GPU zoals verwacht 'op zijn gat'. Tevens zie ik dat er een update vanuit Apple te krijgen is: El Capitan 10.11.6.
Ik overweeg een R9 280X (3GB) of een HD7970 (3GB) in mijn MacPro 3,1 te proppen, als vervanger voor de 8800GT.
Benchmarks van beide kaarten leert een positievere score op voor de HD7970...
Maar die kaart is wel wat ouder, wat zouden jullie doen?
Of, el cheapo, een HD7850 (2GB), nog iets ouder. Maar wel voor 1/4 van die prijs.
Benchmarks van beide kaarten leert een positievere score op voor de HD7970...
Maar die kaart is wel wat ouder, wat zouden jullie doen?
Of, el cheapo, een HD7850 (2GB), nog iets ouder. Maar wel voor 1/4 van die prijs.
[ Voor 30% gewijzigd door Ramzzz op 11-10-2016 18:16 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Mac Pro 5.1 2x 2.4 quad opgehaald vanavond, nu nog wat meer RAM erin en 2x 6core erin.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/715878
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/715878
Voordeel van die 79xx kaart vind ik dat je hem via de bios geschikt kan maken voor Apple. Weet niet of dat met die andere kaarten ook kan. Ik heb ook een beetje vergelijking gedaan tussen de R9 en de HD79xx varianten: de HD verbruikt qua stroom meer en is inderdaad wat ouder. Voor mij is dat geen probleem, de Mac staat toch niet zoveel aan. Maar wellicht zoek jij wat nieuwers?
Ja, ik ben ook de GTX 660/670/680/760/770/780/960 aan het bekijken, die prijzen liggen ook gunstig.
Mijn bedoeling is zelf flashen dus.
Hoogstens 1x 6-pins aansluiting is wel de beperkende factor.
Alhoewel: GTX 970 in een 3,1.
YouTube: GeForce GTX 970 in Mac Pro 3.1
Dit zou ook leuk zijn:
YouTube: GTX 980 Ti Install in Mac Pro 2009 Tower
Dit zou ook leuk zijn:
[ Voor 59% gewijzigd door Ramzzz op 11-10-2016 22:40 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
De Mac Pro's hebben twee 6-pins hoorRamzzz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:30:
Ja, ik ben ook de GTX 660/670/680/760/770/780/960 aan het bekijken, die prijzen liggen ook gunstig.
Dit zou ook leuk zijn:
En zelf flashen met wat? Ga je zelf een eigen Mac EFI ROM maken? Want na de GTX680 en AMD7970 zijn er geen Mac kaarten meer gemaakt met een Mac EFI ROM aan boord
Ik heb wat DIY flash-instructies en tools gevonden.nelizmastr schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 07:03:
[...]
De Mac Pro's hebben twee 6-pins hoor
En zelf flashen met wat? Ga je zelf een eigen Mac EFI ROM maken? Want na de GTX680 en AMD7970 zijn er geen Mac kaarten meer gemaakt met een Mac EFI ROM aan boord
Dat leek mij het proberen waard.
Let op dat je niet zomaar een rom van een GTX 680 op een hoger model kan flashen.Ramzzz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:40:
[...]
Ik heb wat DIY flash-instructies en tools gevonden.
Dat leek mij het proberen waard.
Zoals nelizmastr al aangaf zijn er voor die kaarten enkel openbare efi roms beschikbaar, MacVidCards is de enige zover ik weet die wel hogere kaarten kan flashen met hun eigen gemaakte EFI rom en zover ik weet staan deze niet openbaar.
Uiteraard, ik ga geen prima kaart 'bricken'.
Dan ben ik toch benieuwd waar je die instructies en tools hebt gevonden. En welke kaart je wil flashen
Deze voor een GTX680 4G: http://forums.macrumors.c...-pci-e-2-0-5gt-s.1603260/Pandanl schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:59:
[...]
Dan ben ik toch benieuwd waar je die instructies en tools hebt gevonden. En welke kaart je wil flashen
[ Voor 45% gewijzigd door Ramzzz op 12-10-2016 14:01 ]
Aah duidelijk, ik dacht uit je post te begrijpen dat je een kaart hoger dan de GTX680 wilde proberen te flashen.Ramzzz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:01:
[...]
Deze voor een GTX680 4G: http://forums.macrumors.c...-pci-e-2-0-5gt-s.1603260/
Nee, wel testen, en dan evt. leven zonder bootscreen.Pandanl schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:05:
[...]
Aah duidelijk, ik dacht uit je post te begrijpen dat je een kaart hoger dan de GTX680 wilde proberen te flashen.
Mijn Mac Pro draait ook prima met een GT610. Heb er ook even een GTX780Ti in gehad (for the lulz) en een officiële Mac HD4870. Zolang je pre-Yosemite geen Maxwell gaat gebruiken werkt praktisch elke Nvidia kaart 
Qua AMD werkt alles vanaf 4800 t/m de 200 serie. 300 heb ik geen ervaring mee.
Heb jij toevallig ervaring met een pcie sata 3 kaart die je kan voorzien van een 2,5" ssd en waar je ook nog eens van af kan booten voor een Mac Pro 5.1?nelizmastr schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:05:
Mijn Mac Pro draait ook prima met een GT610. Heb er ook even een GTX780Ti in gehad (for the lulz) en een officiële Mac HD4870. Zolang je pre-Yosemite geen Maxwell gaat gebruiken werkt praktisch elke Nvidia kaart
Interessante vraag
Om hem iets breder te trekken, hebben mensen ervaring met pcie sata 3 kaarten die werken in de mac pro met OSX?
De 2 x5680 xeons voor mijn 5.1 zijn besteld, hopelijk komen ze deze week binnen.
Zal er veel performance verschil zitten tussen wel of niet triple channel gebruiken?
Zal er veel performance verschil zitten tussen wel of niet triple channel gebruiken?
Neuh. Niet merkbaar in ieder geval. Het schijnt maar iets van 5% te schelen in de praktijk. Het is niet alsof bijvoorbeeld video exports ineens van een half uur naar een kwartier springen. Misschien max een minuutje eraf, afhankelijk van hoeveel gecacht wordt in geheugen.Pandanl schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:12:
De 2 x5680 xeons voor mijn 5.1 zijn besteld, hopelijk komen ze deze week binnen.
Er is niet zo heel veel software die primair op ram doorvoer bottlenecked. Bepaalde FDM simulaties en FEM analyses enzo zijn een goed voorbeeld.
Ik heb laat ook ergens in een dual socket 1366 machine 6 latjes ram vervangen door 2 grote. Die loopt nu in single channel maar ze merken het toch niet
Ik heb laat ook ergens in een dual socket 1366 machine 6 latjes ram vervangen door 2 grote. Die loopt nu in single channel maar ze merken het toch niet
RAM verschil is idd meestal voornamelijk te meten met benchmarks, in de praktijk merk je het nauwelijk.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Aah dat is mooi, dan neem ik 8x 8GB DDR3 1333Mhz. Zal voor de gein dan wel even benchmark draaien met en zonder triple channel.nelizmastr schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:17:
[...]
Neuh. Niet merkbaar in ieder geval. Het schijnt maar iets van 5% te schelen in de praktijk. Het is niet alsof bijvoorbeeld video exports ineens van een half uur naar een kwartier springen. Misschien max een minuutje eraf, afhankelijk van hoeveel gecacht wordt in geheugen.
Zal ook even kijken of dit met gamen van invloed is, voor de rest zal er wat licht video editing gedaan worden.
De 12 core is ongetwijfeld overkill maar is dan ook meer in het kader van "omdat het kan"
Wat ik nog wel zoek is een PCIe adapter met SATA III waarin een 2,5" SSD gehangen kan worden en waarvan af geboot kan worden. Heb ook gekeken naar een Samsung SM951 AHCI M.2 Sata maar die zijn nergens meer verkrijgbaar, behalve op Ebay voor flink hoge bedragen.
Ze zijn eindelijk binnen 2x de X5680 @ 3,33GHz
Hopelijk komt vandaag ook de gpu voedingskabel binnen zodat ik mijn RX 480 over kan zetten.

De 2.5" naar 3.5" is ook binnen, zeer verast door de kwaliteit, is namelijk helemaal van metaal en dat voor 10 dollar. http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Hopelijk komt vandaag ook de gpu voedingskabel binnen zodat ik mijn RX 480 over kan zetten.

De 2.5" naar 3.5" is ook binnen, zeer verast door de kwaliteit, is namelijk helemaal van metaal en dat voor 10 dollar. http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

[ Voor 47% gewijzigd door Pandanl op 21-10-2016 14:04 ]
Ben zo goed als klaar met upgraden:
16GB erbij, 2x 3Ghz Xeon, HD7970 EFI en SSD. Hij draait als een tierelier!
16GB erbij, 2x 3Ghz Xeon, HD7970 EFI en SSD. Hij draait als een tierelier!

Ik heb een Angelbird Wings PX1 Heatsink PCIe Adapter in slot 3 zitten van mijn 2.6ghz 12-core 5.1.borft schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 04:42:
Interessante vraagOm hem iets breder te trekken, hebben mensen ervaring met pcie sata 3 kaarten die werken in de mac pro met OSX?
Volgens een kennis van me zou hij opstarten met een OCX NVME ssd.
Dit bleek niet het geval helaas en er zit nu een 512GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 2.150/1.500MB/s.(AHCI)
Dik tevreden met het resultaat.
Booten gaat supersnel met Sierra,hoewel de MP 24/7 aanstaat.
Ik zit nu niet achter die machine,maar indien je meer wilt weten kan ik dat hier posten.
Werk nu een weekje op de 5.1 en ben zeer tevreden, ook is mijn doel bereikt om samen met de RX 480 in Windows 10 alles op ultra 1080p te kunnen spelen in Battlefield 1, draait als een zonnetje zonder fps drops.
Hier nog wat foto's

Omdat de gpu teveel stroom vreet via 1 PCI-e pin heb ik tijdelijk een externe voeding in gebruik tot de 2x mini PCI-e 6 pins naar 1x 8 pins binnen is. Zonder deze tijdelijke oplossing kreeg ik direct een shutdown wanneer ik een game joinde in Battlefield 1.

En natuurlijk de money shot met daarin 24 virtuele cpu's
Nu nog wachten tot 64GB binnen is en eventueel nog een M.2 SSD via PCI-e
Hier nog wat foto's

Omdat de gpu teveel stroom vreet via 1 PCI-e pin heb ik tijdelijk een externe voeding in gebruik tot de 2x mini PCI-e 6 pins naar 1x 8 pins binnen is. Zonder deze tijdelijke oplossing kreeg ik direct een shutdown wanneer ik een game joinde in Battlefield 1.

En natuurlijk de money shot met daarin 24 virtuele cpu's
Nu nog wachten tot 64GB binnen is en eventueel nog een M.2 SSD via PCI-e
Mag ik vragen waar je die kabels besteld hebt? Ik heb laatst een 5770 in een mac pro gestopt en het 6 pin probleem "opgelost" door 2x sata naar 6 pin te gebruiken, een "echte" kabel zou netter zijn natuurlijk.Pandanl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:08:
Mechwarrior Online: Flapdrol
Gewoon van eBay plukken. Verder ga je ze niet echt meer vinden.haarbal schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:34:
[...]
Mag ik vragen waar je die kabels besteld hebt? Ik heb laatst een 5770 in een mac pro gestopt en het 6 pin probleem "opgelost" door 2x sata naar 6 pin te gebruiken, een "echte" kabel zou netter zijn natuurlijk.
https://www.ebay.nl/itm/201410048070haarbal schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:34:
[...]
Mag ik vragen waar je die kabels besteld hebt? Ik heb laatst een 5770 in een mac pro gestopt en het 6 pin probleem "opgelost" door 2x sata naar 6 pin te gebruiken, een "echte" kabel zou netter zijn natuurlijk.
Zojuist een vrijwel gloednieuwe Asus Geforce GTX 950/2GBGDDR5 in mijn MacPro 3,1 geprikt.
Hij doet het prima!

Nu ga ik maar eens even gamen...
Hij doet het prima!

Nu ga ik maar eens even gamen...
En GVD wat een klotezooi toch altijd, met die OSX updates, nu is mijn Nvidia driver ineens niet meer compatible.
Wachten op de volgende beta.

Klopt, als je webdrivers gebruikt mag je geen beveiligingsupdates en point releases installeren tot een nieuwe Nvidia driver beschikbaar is.Ramzzz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:41:
En GVD wat een klotezooi toch altijd, met die OSX updates, nu is mijn Nvidia driver ineens niet meer compatible.![]()
Ook fijn, ik krijg de webdrivers er niet meer af op één of andere manier.

De recente update van MacOS wordt alweer door nieuwe Nvidia webdrivers ondersteund, en dit is ook wel erg prettig: nieuws: Nvidia brengt macOS-bètadriver met ondersteuning voor Pascal-gpu's uit
Ja, net een 3.1 opgehaald, gelijk maar een nieuwe kaart erin

Werkt goed de nieuwe beta driver, 4K op 60Hz

[ Voor 33% gewijzigd door macmouse op 12-04-2017 16:58 . Reden: plaatje ]
macmouse schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:55:
Ja, net een 3.1 opgehaald, gelijk maar een nieuwe kaart erin
[afbeelding]
Holy shit, 40GB in een 2008. Daar zou ik direct een part time hypervisor van maken
Kost maar liefst € 60 die 32 GB voor een Mac Pro 3.1
Om toch maar weer even dit topic wat leven in te blazen, er zijn de laatste tijd best wat ontwikkelingen geweest die een Mac Pro 4,1 en 5,1 weer wat jaartjes zullen geven.
- Mac Os Mojave zal ook nog de Mac Pro van 2010 en 2012 ondersteunen maar wel moet er een Metal capable GPU aanwezig zijn, Apple heeft zelfs 2 kaarten genoemd die ze aanraden.
Hoewel deze kaarten geen bootscreen hebben is het dus spannend wat Apple hiermee gaat doen. Voor een firmware update die nodig is als je naar Mojave wil en je zit nog niet op de juiste versie heb je een GPU nodig die een bootscreen kan tonen.
Gaat Apple dus misschien een bootscreen maken voor elke willekeurige GPU, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze een omslachtige manier aanbieden waar een gebruiker moet updaten met zijn EFI GPU en daarna moet omswitchen.
- NVMe drives zijn momenteel bootable te maken door de Bootrom aan te passen: https://forums.macrumors....rom-dump-request.2119496/
Dit zorgt voor super snelheden vergeleken met SATAII die de Mac Pro heeft: https://forums.macrumors....ance-for-the-cmp.2124253/
- Verder is het mogelijk om de Intel microcode bij te werken naar de laatst beschikbare versie: https://forums.macrumors....ode-update-guide.2122246/
Zelf heb ik momenteel 2x de X5690 besteld aangezien deze aardig in prijs gezakt is.
- Mac Os Mojave zal ook nog de Mac Pro van 2010 en 2012 ondersteunen maar wel moet er een Metal capable GPU aanwezig zijn, Apple heeft zelfs 2 kaarten genoemd die ze aanraden.
Hoewel deze kaarten geen bootscreen hebben is het dus spannend wat Apple hiermee gaat doen. Voor een firmware update die nodig is als je naar Mojave wil en je zit nog niet op de juiste versie heb je een GPU nodig die een bootscreen kan tonen.
Gaat Apple dus misschien een bootscreen maken voor elke willekeurige GPU, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze een omslachtige manier aanbieden waar een gebruiker moet updaten met zijn EFI GPU en daarna moet omswitchen.
- NVMe drives zijn momenteel bootable te maken door de Bootrom aan te passen: https://forums.macrumors....rom-dump-request.2119496/
Dit zorgt voor super snelheden vergeleken met SATAII die de Mac Pro heeft: https://forums.macrumors....ance-for-the-cmp.2124253/
- Verder is het mogelijk om de Intel microcode bij te werken naar de laatst beschikbare versie: https://forums.macrumors....ode-update-guide.2122246/
Zelf heb ik momenteel 2x de X5690 besteld aangezien deze aardig in prijs gezakt is.
*snip* geen V&A op get forum. Daarnaast: Het algemeen beleid: "Als het niet mag, haal het dan achteraf maar weg"
[ Voor 83% gewijzigd door Daedalus op 28-07-2018 15:51 ]
Ik heb mijn Macpro 4.1 geupgrade naar een 5.1 en andere processor ingeknald. Kan dus nu 1333mhz RAM gebruiken. Ik heb 1x stick van 16gb (OWC). Ik kan aan 2x 8gb (ook OWC) ram geheugen komen. Is dit een No No om 1x16gb naar 2x 8gb te plaatsen?
ehhhh..HOI
Dit moet gewoon mogelijk zijn. Btw OWC is aardig aan de prijs. Normaal DDR3 1333Mhz 10600R ECC 2Rx4 geheugen werkt prima.krizzziz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:21:
Ik heb mijn Macpro 4.1 geupgrade naar een 5.1 en andere processor ingeknald. Kan dus nu 1333mhz RAM gebruiken. Ik heb 1x stick van 16gb (OWC). Ik kan aan 2x 8gb (ook OWC) ram geheugen komen. Is dit een No No om 1x16gb naar 2x 8gb te plaatsen?
Sinds Mojave DP7 en PB6 is er een nieuwe bootrom (138.0.0.0.0) die er voor zorgt dat je met een gewone PC graphics kaart de firmware update kan uitvoeren en zorgt voor 5GT/s PCIe 2.0 snelheid zowel in Mac OS als in Windows.
De laatste bootrom 140.0.0.0.0 in de Mojave 10.14.1 DP3 bevat nu een native NVMe driver waardoor het mogelijk is om te booten vanaf een PCIe M.2 NVMe drive zonder dat je de bootrom hoeft te hacken.