Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Maar moet je nou wel/niet een nieuw moederbord nemen?prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:01:
Inderdaad ik heb ook gekeken naar 1366, kwam wel tot de conclusie als je iets meer wilt dan 1 PCI-E slot de prijs snel omhoog gaat. Ik zat te kijken naar de:
- http://www.supermicro.nl/...ard/QPI/5500/X8DTH-6F.cfm
- 2 x http://ark.intel.com/prod...06-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI
http://www.ebay.com/itm/I...7e7fc9:g:JLQAAOSwr7ZW7BjX
- http://www.ebay.com/itm/H...2cb036:g:3YMAAOSwSHZWfQEZ
(Staan al een tijdje in de favo's maar NL levering is soms een probleem/garantie)
Maar dan zit je toch al snel op:
- 200 USD moederbord
- 2 x 160 USD CPU's
- 154 USD voor 64GB DDR3 ECC REG (8 x 8GB)
Totaal op ~680USD..
Dan heb je natuurlijk wel 2 x 6(@12 threads) cores @ 3.06 GHz Max turbo @ 3.46 GHz, wil je sneller dan ga je toch al snel naar 300 USD per CPU (X5690 b.v.)
Want als ik dan een upgrade doe wil ik wel meer en sneller.
PSN: Bellerophon-
Lijkt me wel, aangezien het hier om een andere socket gaat.Bellerophon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:58:
[...]
Maar moet je nou wel/niet een nieuw moederbord nemen?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
idd, maar dan ga je al van hobby projectie naar het meer serieuze werkprutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:06:
Mjah, het Supermicro bord staat voor $200 @ Ebay. Kan er vanuit gaan dat het gebruikt is. Nieuw is hij tussen de 550-650 euro wat al de totaal prijs is van het hele spulletje.
Hoewel dit erg cool en interessant is, is het merendeel van de tijd dat mijn NUCje gebruikt is toch echt voor de installatie geweest en staat het dingetje sindsdien voornamelijk uit. Als ik zoiets als dit ga doen ben ik bang dat na afloop het apparaat toch weer gaat stofhappen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ondanks dat blijven ze erg goed. Toen ik 8+ jaar geleden het Xeon systeem op de kop getikt had was ik wel wat geld kwijt voor andere behuizing/voeding (Zat in een zeer luide 4U behuizing) Cosmos S gehaald en een voeding. Hele spul overgezet en X5450/16GB er in, dit heeft mij heel wat plezier gegeven die tijd.
Ik vraag me alleen af of de 1366 datzelfde kan doen? Toen ik het S771 systeem kocht was dit nieuw toendertijd waar een 1366 platform al 'verouderd' is. Helaas is het 2011 platform nog veel te prijzig. (Dacht ik) : http://www.ebay.com/itm/S...663203:g:RdAAAOSwRgJXkkGb
Opzich niet slecht, 8cores/16threads maar op 2GHz/2.8 turbo. Maar dit platform heeft wel meer opties in de toekomst. Upgrades op dit moment zijn nog te prijzig... E5-2687W b.v lijkt me erg leuk.
Maar ik zal dit topic niet verder kapen. Ben benieuwd wat jullie er van denken. Ik had echt niet verwacht een S2011 incl 2 cpu's onder de $300 te kunnen krijgen.
Heb zelf nog een Mac pro Early-2008 staan. Single-2.8GHz CPU en 6GB RAM plus de 8800GT.
Begonnen met 2*500GB in software RAID, en later een SSD.
Videokaart is een paar keer vervangen door snellere modellen. AMD's waarvan ik de BIOS chip aanpaste door er een EFI stuk tussen plaatse. Had je ook beeld bij opstarten.
Ben er uiteindelijk mee gestopt toen het gamen te traag werd. Heb 'm nog staan en word af en toe voor wat testen ingezet.
Niet om een V&A op te zetten hier, maar mocht iemand interesse hebben dan valt er wel te praten.
Goedkope coolermaster koelertjes van rond de 25 euro zijn vaak redelijk goed te modden voor gebruik op een xeon. Op 771 met 2 alu stripjes en op 1366 heb je eigenlijk alleen wat m3 boutjes nodig.ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:47:
[...]
Oei, mijn excuses. Ik heb al iets te lang niet meer op de processorkoeling afdeling gekeken.De spoeling is heel erg dun. Op de pricewatch staan er 2 en zijn beide niet leverbaar.
Ja, ik wist niet welke socket het was voor ik hem kocht eigenlijk, maar heb er niks over te klagen. Een upgrade naar socket 1366 zie ik wel zitten maar is heel erg duur nog. Wel bloedje snel ook. Dan gaat ie met 2 degelijke CPU's mijn 4790k Windows 10 PC dik voorbij
![]()
dual 1366 mobo's zijn eigenlijk geen 150-200 meer waard, ik verkocht ze zelf, had er een paar, voor 100 euro. In de V&A staat een redelijke supermicro voor 150 wat imh te duur is. Een x79 bordje met een 3930k met oc presteert allround vaak beter dan een dual x5690 systeem.prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:01:
Inderdaad ik heb ook gekeken naar 1366, kwam wel tot de conclusie als je iets meer wilt dan 1 PCI-E slot de prijs snel omhoog gaat. Ik zat te kijken naar de:
- http://www.supermicro.nl/...ard/QPI/5500/X8DTH-6F.cfm
- 2 x http://ark.intel.com/prod...06-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI
http://www.ebay.com/itm/I...7e7fc9:g:JLQAAOSwr7ZW7BjX
- http://www.ebay.com/itm/H...2cb036:g:3YMAAOSwSHZWfQEZ
(Staan al een tijdje in de favo's maar NL levering is soms een probleem/garantie)
Maar dan zit je toch al snel op:
- 200 USD moederbord
- 2 x 160 USD CPU's
- 154 USD voor 64GB DDR3 ECC REG (8 x 8GB)
Totaal op ~680USD..
Dan heb je natuurlijk wel 2 x 6(@12 threads) cores @ 3.06 GHz Max turbo @ 3.46 GHz, wil je sneller dan ga je toch al snel naar 300 USD per CPU (X5690 b.v.)
Want als ik dan een upgrade doe wil ik wel meer en sneller.
64GB hoeft ook niet meteen, afhankelijk van wat je doet. Dus het kan wel wat cheaper.
De stepping is niet de enige beperkende factor. De Mac Pro 1,1 en 2,1 kunnen alleen overweg met Woodcrest en Clovertown processors (65nm). Harpertown (45nm) werkt alleen op de Mac Pro 3,1.CT schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:48:
X5470 gaat niet werken, de mac pro's moeten een Xeon cpu hebben met een c0-stepping:
Zie deze lijst, de x5470 is alleen verkrijgbaar met een E0 stepping. Tevens moet je dus, als je een X5482 bijv. koopt wel opletten dat het de C0 versie is. Dat zie je dus aan de letters (bijv. SLANZ) op de voorkant van de cpu.
Oftewel, alleen de 5100 en 5300 Xeons werken in de 1,1 en 2,1. Is niet zozeer chipset gerelateerd maar meer een firmware (EFI) beperking en busbeperking (max 1333 FSB). 5400 serie boot überhaupt niet. De X5482 zal ongetwijfeld een leuke chip zijn, maar helaas dus niet geschikt. De X5365 is de snelste Xeon voor deze machines.
I reject your reality and substitute my own
Er is een 3.4GHz CPU welke de snelste is in de serie, en volgens mij moet die nog net werken.
Of net niet meer. Dat ben ik echt kwijt.
2008 model is leuk, maar ook beperkt. EFI is er één van, maar SATA-2 word je ook niet vrolijk van als je nieuwe SSD's wil gebruiken.
Dus eigenlijk moet je gewoon een 3.1 scoren wil je naast voor de leuk/hobby er ook nog een redelijk up to date workstation van willen maken?freshy98 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:44:
Ik heb vorig jaar ofzo ook eens gekeken naar een upgrade voor de CPU's.
Er is een 3.4GHz CPU welke de snelste is in de serie, en volgens mij moet die nog net werken.
Of net niet meer. Dat ben ik echt kwijt.
2008 model is leuk, maar ook beperkt. EFI is er één van, maar SATA-2 word je ook niet vrolijk van als je nieuwe SSD's wil gebruiken.
Echter neem ik aan dat je qua upgrades dan ook meteen in een meer serieuze prijsklasse komt (als in, iets te veel voor hobby)?
Het ding maximaal configureren zal qua kosten meevallen denk ik. Duurste zijn de CPU's en de koeltorens.
Persoonlijk zou ik geen andere koelers gebruiken ivm de luchtstroom zoals die in de behuizing gebouwd is.
Zelfde geld voor de geheugen modules. Die koelblokken zijn er niet voor niets in de Mac Pro.
Persoonlijk, als ik nog een Mac Pro zou willen, dan ging ik voor een 5.1 2012 model.
Wikipedia: Mac Pro
Maar heb deze weer verkocht omdat deze krengen toch wel aardig wat stroom opslurpen..
Het mooiste is een 4,1 of 5,1 scoren met dual-cpu-lade, daar kan je nog wel een paar jaar mee vooruit.
Maar dat weten de verkopers ook dus daar betaal je helaas nog de hoofdprijs voor
Met name grafisch voor games is de snelheidswinst met Windows te groot.
En updaten was toen nog te duur in vergelijking met het bouwen van een nieuwe PC.
Ik heb mijn Early-2008 in april 2008 nieuw gekocht. 2GB RAM, 8800GT en de standaard 500GB schijf.
2500 Euro. Upgrades er bij en ik was 3000 Euro kwijt.
Was het absoluut waard (moet er wat voor over hebben voor een strakke-hobby-plasser natuurlijk).
Er was ook een blog van een japanner die toen hetzelfde had gedaan rond die tijd (2008 mac optimaal maken) en daar was het winter, en die had juist een buis aan de take-out gehangen en op zichzelf gericht om stookkosten te besparen. Na de winter had hij de rekeningen van de stroom en stook kosten naast elkaar gelegd
Wat mij nog altijd bijstaat, en tegelijkertijd tegenvalt van Apple, is dat John Carmack tijdens (volgens mij) de WWDC een demonstratie gaf van de ID Tech 5 engine (Rage), en hoe geweldig dat wel niet liep op OS X op een Mac Pro (volgens mij was dat rond 2008).
Gamen zou eindelijk fatsoenlijk gaan in vergelijking met Windows. Nou, dus niet. Het is altijd achter gebleven qua performance.
Dat was voor mij wel de ultieme reden om terug te gaan naar Windows.
Overigens ben ik voor OS X gegaan omdat ik wel eens wat anders wilde.
Ben systeembeheerder, en heb van mijn hobby mijn werk gemaakt (interesse in, etc).
Ik vind OS X (of macOS zoals het gaat heten) nog altijd een erg prettig OS, al word het wel steeds meer versimpeld.
En niet dat dat per se een probleem is, maar de "advanced" opties worden er ook uitgesloopt.
Ben er wat dat betreft dus ook wel klaar mee.
Gelukkig is de Mac Pro nog voor van alles in te zetten, en is het OS keuze daar in voldoende.
Zou dat nou een beetje waar voor je geld zijn? (ik zou 'm zonder videokaart nemen)
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verder zullen ze wel een usb stick oid leveren met die bootloader truuc.
Zowel de 3,1 en 4,1 zijn niet meer geschikt voor macOS Sierra volgend Apple. Met een simpele hack kan de 3,1 het wel draaien en de 4,1 is qua firmware te updaten naar de 5,1 voor zover ik weet, zeker vanwege de 6-core ondersteuning. Dat gaat dus ook wel lukkenCT schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:54:
Mac Pro 3,1 is op zich de betere optie, aangezien de 1,1 en 1,2 'obselete' zijn. De 3,1 wordt nog officieel ondersteund door Apple (El Capitan) maar de komende release zal helaas niet meer officieel de 3,1 ondersteunen. Zelf heb ik als hobby een tijd terug een 3,1 maximaal geupgrade voor minimaal budget. productreview: Apple Mac Pro 8-Core 2.80GHz (2008) review door CT
Maar heb deze weer verkocht omdat deze krengen toch wel aardig wat stroom opslurpen..
Het mooiste is een 4,1 of 5,1 scoren met dual-cpu-lade, daar kan je nog wel een paar jaar mee vooruit.
Maar dat weten de verkopers ook dus daar betaal je helaas nog de hoofdprijs voor
Heb dit destijds zelf gebruikt voor een aantal AMD kaarten.
Het is nu nog heel even wachten op het RAM geheugen en aankomend weekend ga ik de CPU's inbouwen. Word vervolgd
Ga ik zeker doenborft schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:19:
Klinkt goed. Vergeet niet wat leuke bouwfoto's te maken
Door overlijden van mijn GTX770 is de GTX960 weer terug naar mijn eigen PC. Het volgende plan was een 1060 kopen voor mijn PC en de 960 weer in de Mac Pro stoppen maar ik zie hier vanaf gezien een redelijk beperkt budget op dit moment. In plaats daarvan is op dit moment de GT710 1GB onderweg. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor het draaien van OSX, Photoshop en de gebruikelijke Office applicaties.
Tevens is die kaart passief gekoeld, net als de 7300GT die er oorspronkelijk in zat. Dit maakt hem dus ook weer lekker stil.
Koelpasta is ook onderweg, heb ik de Arctic Silver 5 voor genomen. CPU's liggen klaar op mijn bureau en als alles meezit dan zijn GPU, RAM en koelpasta voor het weekend binnen en word alles zaterdag ingebouwd. Hierna volgen natuurlijk de benchmarks en foto's!
Ben benieuwd wat je onder de streep nou allemaal kwijt bentikkejr schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:33:
Okay dames en heren. Er is een kleine wijziging in de planning.
Door overlijden van mijn GTX770 is de GTX960 weer terug naar mijn eigen PC. Het volgende plan was een 1060 kopen voor mijn PC en de 960 weer in de Mac Pro stoppen maar ik zie hier vanaf gezien een redelijk beperkt budget op dit moment. In plaats daarvan is op dit moment de GT710 1GB onderweg. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor het draaien van OSX, Photoshop en de gebruikelijke Office applicaties.
Tevens is die kaart passief gekoeld, net als de 7300GT die er oorspronkelijk in zat. Dit maakt hem dus ook weer lekker stil.
Koelpasta is ook onderweg, heb ik de Arctic Silver 5 voor genomen. CPU's liggen klaar op mijn bureau en als alles meezit dan zijn GPU, RAM en koelpasta voor het weekend binnen en word alles zaterdag ingebouwd. Hierna volgen natuurlijk de benchmarks en foto's!
Omdat ik nu geen GPU meer uit voorraad kan gebruiken en ik de 9600 Matrix niet wil inzetten ben ik weer iets meer kwijt als verwacht. Ik zal aan het einde van dit project ook een "total expenses" neerzettenBellerophon schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:38:
[...]
Ben benieuwd wat je onder de streep nou allemaal kwijt bent
CPU's zitten erin, maar alles zat tegen. Ben 6 uur bezig geweest om de zooi aan de praat te krijgen
Situatie:
CPU's ingebouw, starten in OSX, CPU's niet herkend. Klopt ook want hij moest een firmware upgrade krijgen van 1,1 naar 2,1. Firmware update gedaan en daarna moet je tijdens opstart PRAM reset doen. Hier ging het fout, hij raakte in een Boot loop. Dit heeft 2 uur gekost om op te lossen. En helaas weten we nog steeds niet wat het opgelost heeft. Zo heb ik dus tot vannacht 3:00 zitten klooien
Hij draait nu, maar zowel de GT710 als de 9600GT zijn defect. De 9600GT geeft zware artifacts en met de 710 crashed hij continu. De 710 is retour aangemeld en de 9600GT zit weer netjes terug in zijn doosje. Voor zover ik het even gauw kon testen is World of Warships van 25 fps naar 40 gegaan en CS:GO van 40 naar ca 75. Beide games op Low. Gezien ik geen goede videokaart heb kan ik het helaas niet goed testen, dus hier komt nog even een vervolg op.
Voor nu ben ik al lang blij dat ik het opstartgeluidje maar 1 keer hoor tijdens het opstarten en dat hij beeld geeft.
Volgende update komt als RAM binnen is en / of als ik een nieuwe videokaart in handen heb
Fijne zondag allemaal!!
De CPU's zitten erin. Ging uiteindelijkj veel makkelijker dan verwacht. Alhoewel bij mij de koeltorens met imbussen vastzitten en niet met torx. Belangrijkste stap bij mij was het maken van ruimte, dus de memory-assemblee los, en de koel-assemblee er helemaaluit.
Ik had van tevoren al de firmware geupdatet naar 2.1, dus de x5365's werden gelijk goed herkend.
Nog te gaan: geheugen + gpu. Het geheugen is nog onderweg, dus dat is nog even wachten. De GPU is binnen, maar de voedingskabels daarvoor nog niet, dus dat is ook nog even wachten.
Intussen heb ik wel el-capitan geinstalleerd, maar ik krijg het nog niet stabiel, het boot wel, maar crasht na het inloggen, weet niet precies waarom, maar ik vermoed voorlopig de Geforce 7300 die niet ondersteund is in el-capitan. Op Lion is het wel stabiel namelijk.
Methode die ik gebruikt heb:
- lege disk via USB aan Macbook (met elcapitan)
- el-capitan installer gedraaid, naar lege usb disk
- boot.efi vervangen door die van pike
- disk in mac pro gezet
Als iemand een idee heeft wat ik verkeerd gedaan heb, houd ik me aanbevolen uiteraard
Cool! Tof dat het bij jou beter ging, hahaha.borft schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:15:
Kleine update van mij dan ook
De CPU's zitten erin. Ging uiteindelijkj veel makkelijker dan verwacht. Alhoewel bij mij de koeltorens met imbussen vastzitten en niet met torx. Belangrijkste stap bij mij was het maken van ruimte, dus de memory-assemblee los, en de koel-assemblee er helemaaluit.
Ik had van tevoren al de firmware geupdatet naar 2.1, dus de x5365's werden gelijk goed herkend.
Nog te gaan: geheugen + gpu. Het geheugen is nog onderweg, dus dat is nog even wachten. De GPU is binnen, maar de voedingskabels daarvoor nog niet, dus dat is ook nog even wachten.
Intussen heb ik wel el-capitan geinstalleerd, maar ik krijg het nog niet stabiel, het boot wel, maar crasht na het inloggen, weet niet precies waarom, maar ik vermoed voorlopig de Geforce 7300 die niet ondersteund is in el-capitan. Op Lion is het wel stabiel namelijk.
Methode die ik gebruikt heb:
- lege disk via USB aan Macbook (met elcapitan)
- el-capitan installer gedraaid, naar lege usb disk
- boot.efi vervangen door die van pike
- disk in mac pro gezet
Als iemand een idee heeft wat ik verkeerd gedaan heb, houd ik me aanbevolen uiteraard
Ik had de random crashes ook, dit heb ik opgelost door de slaapstand functie helemaal uit te zetten. Ik las dat dit vaker het probleem was. Hierna het probleem nooit meer gehad.
Snelle videokaart heb ik liggen, en ik blijft met 2x 8800GT zitten...
Dan houd ik een 2,1 over die ik wellicht ga verpatsen, of als server/backup machine gebruiken.
Ik kon 'm erg goedkoop vinden, geheugen ook, dus nu ga ik helemaal los.
[ Voor 27% gewijzigd door Ramzzz op 07-09-2016 22:24 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
En wat bedoel je met alle hardware overhevelen? Meer dan RAM, disk en graka is niet uitwisselbaar. Ja misschien de superdrive hahaRamzzz schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:22:
Ik ga mijn MacPro 2,1 upgraden, maar koop eerst een '3,1 8-core', gooi er max geheugen in (32GB), en hevel dan alle hardware over.
Snelle videokaart heb ik liggen, en ik blijft met 2x 8800GT zitten...
Dan houd ik een 2,1 over die ik wellicht ga verpatsen, of als server/backup machine gebruiken.
Ik kon 'm erg goedkoop vinden, geheugen ook, dus nu ga ik helemaal los.
ik ga dit binnenkort eens even nakijken.
standaard updates gaven mij ook niet hoger dan 10.5 en dan was het afgelopen maar als je dan handmatig updates zocht via de apple pagina kon je ze vinden.
ik ga eens zoeken, kan er vanaf hier niet bij.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Hier een paar upgrades die ik zelf inmiddels al weer een jaar geleden heb gedaan zo te zien. Heb dit destijds gepost in het Show je Mac topic:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is niet precies een setup maar ik denk/hoop dat de meeste hier dit ook wel kunnen waarderen, letterlijk show je Apple computer:
Sinds ongeveer anderhalve maand heb ik een Mac Pro 5.1 en heb mijn Mac Mini daarvoor ingeruild. Die Mac Mini was volledig maxed out en daarmee was het hobbyen er ook een beetje af, de Mac Pro heeft bijna oneindige headspace voor uitbreidingen en daar wil ik wel wat van laten zien
CPU en geheugen upgrade:

Van een redelijk standaard QC Xeon W3530 2.8GHz en 6GB DDR3 ECC Reg 1066MHz naar een HQ Xeon X5670 2.93GHz met 32GB DDR3 ECC Reg 1333MHz
GPU upgrade:

De HD 5770 1GB die er in zat had ik dezelfde dag nog vervangen voor een GTX 660 1GB. Dit zodat de Mac Pro ook 4K output had, de HD 5770 haalt dat namelijk niet. Deze kaart was in principe een goede deal via een tweaker die een heel aantal voor weinig verkocht, draaide GTA V (via bootcamp) op 2560x1440 best behoorlijk! Echter kun je een GTX 660 niet zo makkelijk flashen naar een Mac EFI waardoor je bootscreen en PCI-e 2.0 functionaliteit "mist". Ik bleef dus wel uitkijken naar een goede deal voor een GTX 680, deze zijn namelijk wel relatief eenvoudig te flashen.

En ik heb een mooie variant kunnen fixen, 4GB i.p.v. de standaard 2GB (al zal dat weinig uitmaken). Deze geflashed naar Mac EFI variant maar met behoud van hogere clockspeeds en nu dus een heel capabele kaart waarmee ik vanaf 1 september Metal Gear Solid V kan gaan spelen weliswaar in bootcamp natuurlijk. Voor het gamen gebruik ik overigens een Xbox 360 controller voor degene die daarin geïnteresseerd is
Opslag upgrade:

Standaard zit er een 1TB WD Black schijf in, dat houdt tegenwoordig natuurlijk niet over, die ging eruit. Nu zit er in:
1 x PCI-e Samsung SM951 256GB op een PCI-e x4 insteekkaart (1300+MBps lezen en schrijven)
1 x Samsung 840 Pro 512GB op een SATA II poort (gecapped op 260MBps lezen schrijven dus)
4 x 3TB WD Red in RAID10 (260MBps lezen en schrijven)
Connectiviteit upgrade:

Het grootste gemis vind ik nog wel het missen van Thunderbolt (geen mogelijkheid, helaas) en USB3.0. Dus met wat onderzoek ben ik uitgekomen op de perfecte USB3.0 kaart voor de Mac; een RocketU 1144C met 4 maal een dedicated 5Gbps controller en power vanuit het PCI-e slot i.p.v. een extra molex aansluiting intern. Kost wat maar dan heb je ook iets! Heb er niet de Nederlandse 120-175,- voor betaald overigens, heb het gewoon op Amazon.com uit de US laten komen, toen kostte het nog 85,- inclusief shipping!
En het complete plaatje voor nu:

Erg tevreden met de performance, en toch blij dat ik mijn Mac Mini er voor heb opgegeven. Wat er nog hoog op mijn verlanglijstje staat maar waar moeilijk aan te komen is, dat is een dual CPU tray waar dan twee HQ Xeons op kunnen met nog eens 32GB ram extra
[ Voor 111% gewijzigd door bokkow op 08-09-2016 21:48 ]
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Meest letterlijke screenshot mogelijk

[ Voor 146% gewijzigd door borft op 14-09-2016 14:39 . Reden: kleinere foto ]
Ik heb toen ook nog bij een Mac Pro 1,1 dual quadcores geplaatst. Dat was toen een heel gedoe, vooral omdat ik niet wist dat je hiervoor ook nog wat firmware aanpassingen moest uitvoeren. Voordat ik die had gedaan was de machine heel instabiel.
Het blijven leuke machines. De nieuwe Mac Pro is super vet (en ook al weer verouderd) maar de versies daarvoor kon je toch meer zelf aanpassen. Wie weet wat de volgende gaat krijgen...
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Hij draait nu CS:GO op stabiel 60fps en World of Warships stabiel 40, beide alle settings op low. Algemeen gebruik is hij nu een HEEL stuk sneller met de 32GB gek genoeg. Had niet verwacht dat het ZO veel zou uitmaken.
Al met al helaas nog steeds niet echt geschikt voor gamen. Ondanks hij behoorlijk dikke specs heeft. Iemand enig idee wat een goed alternatief is voor Bootcamp? Om er zo Windows op te kunnen draaien? Het liefst ook op een manier dat ik de videokaart goed kan benutten
Ook mijn antieke i7 860 icm een GTX 780 heeft qua CPU nog niet zo enorm veel te doen, Doom 2016 draait prima met maar 40% CPU load ofzo.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Helaas 2x, omdat ik niet goed had gezien dat de geheugenbankjes van 3,1 en 4,1 niet mixen...

Dus als iemand nog 32 GB voor een 4,1 kan gebruiken...
De komende tijd geleidelijk migreren naar de 3,1, de 2,1 upgraden, en kijken of ik die nog ga behouden.
En uiteraard, een dikke videokaart erin proppen. Ik zit nu met 2x 8800GT.
[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 14-09-2016 15:24 ]
Voor World of Warships en CS:GO zou het meer dan voldoende moeten zijnHeatWave schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:13:
Een 6770 is ook niet echt meer een beest natuurlijk. Een 770 of 780 zoals ik heb scheelt echt al bakken met games.
Ook mijn antieke i7 860 icm een GTX 780 heeft qua CPU nog niet zo enorm veel te doen, Doom 2016 draait prima met maar 40% CPU load ofzo.
Kan hoor, ik heb zelf niet zo enorm veel met games gedaan op de Pro, daar heb ik nog "gewoon" mijn Windowsbak voor.ikkejr schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:40:
[...]
Voor World of Warships en CS:GO zou het meer dan voldoende moeten zijnDe 960 haalde in dual dual core opstelling geen eens een stabiele 20fps in Warships en geen stabiele 40 in CS:GO. Dus denk dat het toch aan de CPU ligt.
Maar ik had bij de games die ik probeerde echt niet het idee dat het echt traag liep (CoD, Pillars of eternity, painkiller etc etc). Zal eens kijken of ik wat fps waarden eruit kan toveren de volgende keer
Okay danHeatWave schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:42:
[...]
Kan hoor, ik heb zelf niet zo enorm veel met games gedaan op de Pro, daar heb ik nog "gewoon" mijn Windowsbak voor.
Maar ik had bij de games die ik probeerde echt niet het idee dat het echt traag liep (CoD, Pillars of eternity, painkiller etc etc). Zal eens kijken of ik wat fps waarden eruit kan toveren de volgende keer.
Ik heb een 2010 model he, die draait nog probleemloos 10.11 en 12ikkejr schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:54:
[...]
Okay danen welk OS draaide je? de supported 10.7 of de unsupported 10.11?
Aaah, dat was me even ontgaan. Dat is dag en nacht verschil ja. Logisch dat die een heel stuk beter gamed als de mijneHeatWave schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:59:
[...]
Ik heb een 2010 model he, die draait nog probleemloos 10.11 en 12.
Maar ja toch twijfels, ik zit nu met SATA III en een i5-3750, 16GB DDR3 en RX 480, nu lijkt er ondersteuning in te zitten in 10.12 voor de RX 480 en SATA III zal dan via PCIe slot moeten, maar totaal met een flinke xeon zal dat wel aardig prijzig gaan worden.
Van de week mijn 2 x 2,7 Ghz opnieuw geïnstalleerd met een partitie voor Tiger en Leopard, bizar om te zien hoe responsive Tiger wel niet was/is, wat een geweldig OS was dat destijds. Voor 7 dollar incl verzending een Airport Extreme kaart besteld en nu nog kijken of ik Panther nog werkend kan maken op deze G5, kan er niks over vinden of er een soort hack hiervoor is, krijg nu met booten een soort van verboden bord symbool te zien.
Panther draait alleen op pre-2005 modellen. Alle 2005 Macs zijn geleverd met Tiger en kunnen niet verder terug.Pandanl schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:32:
Als ik dit zo lees begint het toch wel weer te kriebelen om ook te gaan zoeken naar een 4,1 of 5,1 model, helaas zijn ze nog redelijk prijzig. Komende tijd maar even goed in de gaten houden wat er op marktplaats verschijnt.
Maar ja toch twijfels, ik zit nu met SATA III en een i5-3750, 16GB DDR3 en RX 480, nu lijkt er ondersteuning in te zitten in 10.12 voor de RX 480 en SATA III zal dan via PCIe slot moeten, maar totaal met een flinke xeon zal dat wel aardig prijzig gaan worden.
Van de week mijn 2 x 2,7 Ghz opnieuw geïnstalleerd met een partitie voor Tiger en Leopard, bizar om te zien hoe responsive Tiger wel niet was/is, wat een geweldig OS was dat destijds. Voor 7 dollar incl verzending een Airport Extreme kaart besteld en nu nog kijken of ik Panther nog werkend kan maken op deze G5, kan er niks over vinden of er een soort hack hiervoor is, krijg nu met booten een soort van verboden bord symbool te zien.
Als je G5 wel een 2004 model is, heb je waarschijnlijk een oude build. Controleer even waar je model mee is geleverd met de Mactracker app (10.8 of hoger) of gooi je model identifier even op google
http://www.onemorething.n...et-patch-op-ook-oude-mac/
Maar nog geen tijd gehad hem helemaal door te lezen
Maar allicht dat er voor de mac pro 1.1 en 2.1 nog hoop is met de edi64 wrapper, gecombineerd met een custom kext voor USB en wat aangepaste plists
[ Voor 28% gewijzigd door borft op 21-09-2016 11:26 ]
Wat is dan de beste keus AMD of Nvidea, en welk type?
Bedenk wel, dat als je geen Mac specifieke videokaart hebt (dus eentje zonder efi), dan krijg je pas beeld bij het login scherm!
Gelukkig snel kunnen herstellen door even een Snow Leopard install te doen en hier gelijk maar even een image kopie van gemaakt zodat ik in de toekomst de install van SL snel kan terug zetten.
Hierna Nvidia driver erop gezet en een GT 730 erin geprikt die ik even van kantoor heb meegenomen.
Werkt perfect, en verbaas me hoe snel de Mac is nog voor de upgrade naar betere CPU's en RAM.
Scherm wordt netjes herkend en ziet zelfs dat het een 144Hz scherm is.
Hieronder Geekbench 4 64Bit voordat de upgrade uitgevoerd is.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/501878
Gisteren de spullen besteld vanuit China, dus dit zal nog wel even duren voordat alles binnen is. Zal een update doen met wat foto's van de upgrade zodra alles binnen is.
Dat is geen nieuwsRamzzz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:59:
En er schijnt iemand bezig te zijn m,et het vervaardigen van een workaround om NVME SSD-drives op de MacPro te gebruiken!
http://forums.macrumors.c...for-osx-released.1944788/
Enkel opslag, niet bootable.
http://forums.macrumors.c...-for-mac-pro-5-1.1919972/
[ Voor 8% gewijzigd door bokkow op 22-09-2016 23:38 ]
Dat is ook mede zo doordat veel mensen weten dat je er met relatief weinig kosten El Capitan op kan draaien. Dan heb je een volledig up-to-date Mac voor minder dan 400 pleuro die krachtiger is dan een tweedehands macbook pro van dezelfde prijs.Pandanl schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:31:
Mensen zijn een beetje doorgeschoten met de bedragen die sommige durven te vragen voor een Mac Pro 1,1 sommige willen er zo'n €300,- voor vangen. Waardoor de 4,1 en 5,1 ook weer hoog in prijs blijven.
Nu El Capitan het eindstation is, zal het over een jaar of twee instorten.
[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 23-09-2016 14:52 ]
Vooruit, voor €119,- 16 GB aan geheugen erin gepropt. En dan gaat er nog een SSD in (heb ik al).
Nu wil hij alleen niet 'vanzelf' over naar Sierra.
Ik ga mijn 2,1 upgraden naar Sierra - zodra dat lukt - en dan deze ook, en dan heb ik een 'Pro' over.
Heeft iemand nog 16 GB voor een 4,1 nodig toevallig?
Hebben jullie dit ook met de 32GB kit van eBay?

Hey PandaNL,Pandanl schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:03:
Even een vraagje, ik heb momenteel naast het originele Apple geheugen wat HP ECC geheugen, via HWSensors zie ik dat de geheugen bankjes extreem heet worden, en zo voelen ze ook aan.
Hebben jullie dit ook met de 32GB kit van eBay?
[afbeelding]
Ik had toevallig precies hetzelfde probleem met de HP bankjes die ik erin had zitten. Omdat ik veel problemen had met dit geheugen merkte ik het omdat ik de bays er regelmatig uit moest halen voor reset. De nieuwe bankjes waarvan ik je ook de link stuurde heb ik dat nog niet opgemerkt. Ik zal vanavond even kijken voor je hoe warm ze precies worden!
Mac Pro 1,1 = 50 euro
CPU Upgrade = 75 euro (maar heb ik gekregen)
SSD 256gb = 75 euro
32GB RAM = 35 euro
Koelpasta = 11 euro
GPU had ik nog liggen, is de HD6670 geworden, deze heb ik destijds gekregen. De 740 werkte 100% waardeloos en startte 9/10 keer niet op dus heb ik terug gestuurd.
Het totaal is voor mij zelf geweest: 171 euro. Reken je de CPU's ook nog mee dan kom je op 246 euro. Dus al met al een erg leuke Mac voor relatief weinig geld. Wellicht dat ik in de toekomst nog investeer in een andere videokaart die te flashen is want ik mis wel het opstart scherm en de boot menu's etc. Er gaat weinig mis met Apple natuurlijk maar als het nodig is wil ik wel graag volledige opties hebben
Cool, al getest of het een beetje werkt?Pandanl schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:17:
Heb nu met een tooltje mac fan control ingesteld dat wanneer de bankjes boven de 68 graden worden de cpu fan en de exhaust fan even hun best doen om de temps terug te brengen.
Ja dit tooltje werkt:ikkejr schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:18:
[...]
Cool, al getest of het een beetje werkt?

Mijn MP is in bovenstaande screenshot nog aan het afkoelen van omzetten van 5 video's.

Heb hem op geheugen gezet voor in en out.
Naar het zoeken naar een videokaart die ik kan flashen herinnerde ik me dat een maatje pas een nieuwe videokaart heeft en zijn vorige een HD 5000 serie was, even nagevraagd en hij had dus nog de HD 5770 liggen. Mag ik volgende week van hem hebben, dus dan flash ik hem gelijk met EFI bios van Apple.
Mijn Kosten tot nu:
Mac Pro 1,1 = 135 euro
2x X5365 = 65 euro
32GB RAM =35 euro
SSD 128GB = had ik nog liggen
HD5770 = 0
Refereer je naar mijn geekbench screenshot?, dit is namelijk nog pre-upgrade.Bossie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:00:
We hebben inmiddels de geekbench scores voor een upgraded 1.1, iemand die de scores van een 3.1 kan delen ?
3,1 hoort rond de 10k te benchen. Net erboven.Bossie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:00:
We hebben inmiddels de geekbench scores voor een upgraded 1.1, iemand die de scores van een 3.1 kan delen ?
Jouw screenshot was wel de trigger, ben voornamelijk benieuwd naar scores van gepimpte Mac Pro's van meer recente versies.Pandanl schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:08:
[...]
Refereer je naar mijn geekbench screenshot?, dit is namelijk nog pre-upgrade.
Ik vergelijk voornamelijk met mijn laptop (single:4228, multi:13790), omdat dit een zeer interessant hobby projectje lijkt.
Bij deze de fully upgradedBossie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:15:
[...]
Jouw screenshot was wel de trigger, ben voornamelijk benieuwd naar scores van gepimpte Mac Pro's van meer recente versies.
Ik vergelijk voornamelijk met mijn laptop (single:4228, multi:13790), omdat dit een zeer interessant hobby projectje lijkt.

Deze is 1 minuut na een benchmark genomen, niet slecht volgens mijPandanl schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:52:
Ja tooltje werkt goed, heet Macs Fan Control
[afbeelding]
Heb hem op geheugen gezet voor in en out.
Naar het zoeken naar een videokaart die ik kan flashen herinnerde ik me dat een maatje pas een nieuwe videokaart heeft en zijn vorige een HD 5000 serie was, even nagevraagd en hij had dus nog de HD 5770 liggen. Mag ik volgende week van hem hebben, dus dan flash ik hem gelijk met EFI bios van Apple.
Mijn Kosten tot nu:
Mac Pro 1,1 = 135 euro
2x X5365 = 65 euro
32GB RAM =35 euro
SSD 128GB = had ik nog liggen
HD5770 = 0

Wat ik zo snel kon vinden:Bossie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:15:
[...]
Jouw screenshot was wel de trigger, ben voornamelijk benieuwd naar scores van gepimpte Mac Pro's van meer recente versies.
Mac Pro 3,1 met 2X X5482 https://browser.geekbench.com/v4/cpu/411968
Mac Pro 4,1 met 2X X5570 https://browser.geekbench.com/v4/cpu/386630
Mac Pro 5,1 met 2X X5690 https://browser.geekbench.com/v4/cpu/166704
Ik zoek hier al een tijd naar.
Diverse temp. en sensor programma's geprobeerd geven allemaal heel mooi veel waardes weer, maar nooit die van de GPU..
Is hier een manier voor ?
Het is bijv. wel mogelijk onder BootCamp, maar dit is niet echt een oplossing..
Ben benieuwd..
Netjesikkejr schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:18:
On a different note, ik nader nu het einde van de upgrade en heb hieronder nog even voor het financiële plaatje mijn investering:
Mac Pro 1,1 = 50 euro
CPU Upgrade = 75 euro (maar heb ik gekregen)
SSD 256gb = 75 euro
32GB RAM = 35 euro
Koelpasta = 11 euro
GPU had ik nog liggen, is de HD6670 geworden, deze heb ik destijds gekregen. De 740 werkte 100% waardeloos en startte 9/10 keer niet op dus heb ik terug gestuurd.
Het totaal is voor mij zelf geweest: 171 euro. Reken je de CPU's ook nog mee dan kom je op 246 euro. Dus al met al een erg leuke Mac voor relatief weinig geld. Wellicht dat ik in de toekomst nog investeer in een andere videokaart die te flashen is want ik mis wel het opstart scherm en de boot menu's etc. Er gaat weinig mis met Apple natuurlijk maar als het nodig is wil ik wel graag volledige opties hebbenGamen zit er toch niet echt meer in op deze Mac
Ja, ben er zelf ook erg blij mee. Deze Mac Pro heeft me ook doen besluiten dat mijn volgende laptop een Macbook Air word. Dat en de Macbook Air (2008) die ik vandeweek gekocht heb voor een prikkie!
Wellicht dat de 2,1 ook nog naar Sierra kan later

Netjes beeld tijdens booten, de blauwe lijn bovenin was al het inlog scherm, kon nog net een foto maken van de apple progressbar, boot namelijk vrij snel met SSD.

Omdat de Mini-PCIe kabel naar 6 pins PCIe nog niet binnen was heb ik even mijn pc als voeding gebruikt.

1080p30 gaat prima zolang je niet al te langzame storage hebt. Moet dan wel op de dual quad core opstelling idealiter.Sbakker1982 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:05:
Hoe doen die oude mac pro's het met final cut pro x?
Ik ga mogelijk toch de knoop doorhakken en binnenkort kijken naar een DS 2011 bordje+cpu's kijken.
Ben nog onderzoek aan het doen naar UEFI support e.d. omdat ik bij de mijne tegen het 'Nvidia wil niet werken maar AMD wel' probleem aanliep.
Waarom zou b.v. een 270x niet werken in die 1.1/2.1? Deze doet het namelijk wel in de mijne maar een GTX960 4GB weer niet, zodra drivers geinstalleerd zijn gaat alles op zijn gat en is het zelfs zo erg dat W10 compleet fubar raakt.. 270x erin en voila 0.0 problemen. De GTX960 had ook af en toe problemen met beeld geven vanaf boot.
Op dit moment de volgende CPU's in het vizier : E5-2670 2.6Ghz -> Turbo 3.3Ghz.8Core/16Threads (totaal 16core/32threads) @ ~75USD per CPU
Waarschijnlijk gewoon een Supermicro bordje, goede ervaringen mee/veel gebruikt op mijn werk.
https://www.supermicro.nl...d/Xeon/C600/X9DRE-TF_.cfm, heeft 2 x PCI-E 3.0 16X en 4 x 8X sloten voor eventuele NVME.
Of :
https://www.supermicro.nl...Xeon/C600/X9DR3-LN4F_.cfm , heeft 4 x PCI-E 3.0 16X
Beide hebben EUFI dus maakt weer meer keuzes mogelijk als het om videokaarten gaat. Ook kosten beide borden ongeveer hetzelfde ~300 USD. Er is wat dat betreft weinig te vinden over GPU support op server borden
En dan denk ik beginnen met 32GB DDR3 REG ECC twijfel of ik 1.5V of gelijk 1.35V moet gaan (later meer mogelijk met 1.35V LPDDR3), en dan 1600mhz.
Dit zou +/- 130 USD moeten kosten.
Totale plaatje zou uitkomen op +/- 600 USD (+/- 550 euro).
Videokaartjes heb ik nog wel en mijn huidige voeding voldoet ook en heeft de juiste aansluitingen dan zet ik de CPU's over naar een 4U Supermicro kast met 8 drivebays die nu stof staat te vangen en gooi al het geheugen daar in (32GB totaal schat ik zo)
Ik draai nu op 1 SSD, maar wil van het weekend es kijken naar raid opties, om de opslag nog even wat verder te pimpen
Momenteel heb ik er ook 1 SSD inzitten, ga voor de gein ook is proberen een soft-raid op te zetten in RAID 0 ofzo met wat extra schijfen. Data verlies maakt mij hiervoor niet uit.borft schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:14:
Hmm, ik heb een GTX 960 / 2GB in mijn Mac Pro 1.1/2.1 en dat werkt prima. Alleen omdat ie geen EFI firmware heeft, heb ik geen bootscreen. Windows heb ik niet geprobeerd, maar waarom zou je in godsnaam zo'n oude bak helemaal pimpen om er dan Windows op te draaien?
Ik draai nu op 1 SSD, maar wil van het weekend es kijken naar raid opties, om de opslag nog even wat verder te pimpen
Heb even gekeken naar een RAID card maar die zijn vrij prijzig.
Met El Capitan moet dit wel allemaal met de terminal gebeuren aangezien ze heel disk utlility achterlijk hebben gemaakt. Disk Utility is een goed voorbeeld van het IOS principe, alles simpel maken en net doen of de gebruiker achterlijk is en power tools weghalen.
[ Voor 15% gewijzigd door Pandanl op 28-09-2016 12:07 ]
Installatie ging vrij simpel, en gelijk de Mac Pro van binnen goed stof vrij kunnen maken.

Geekbench 4 64 Bit score voor upgrade

Geekbench 4 64 Bit score na upgrade

Ik kreeg de memory cage er ook niet goed uit, en al helemaal niet de fan die erin zit. Plastic gedeelte aan de linker kant van de memory cage eruit gehaald en daarna de cpu koel elementen eraf gehaald, daarna kon ik zonder problemen de memory cage met fan los halen.nelizmastr schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:39:
Bij mijn Mac Pro zat de memory cage dusdanig vast dat ik het zonder die te verwijderen moest doen. Dat was echt een rotklus. Ook zat de fan assembly enorm vast op z'n rail dus dat vergde ook een uurtje aan wrikken en porren. Goed om te zien dat het bij jou wel soepel ging haha.
Vandaag is ook de gpu voeding kabel binnen gekomen, en de HD 5770 werkt, vergeleken met de GT 730 is hij idle wel hoorbaar maar ja het is ook een oude gebruikte kaart, dus daar kan ik mee leven.
Wacht nu nog op een 2,5" naar 3,5" adapter zodat de SSD netjes in de Mac Pro drive bay gehangen kan worden, momenteel zweeft deze namelijk er los in.
Die adapters zijn altijd een beetje tricky. Ik had toevallig nog een dode WD Raptor en die had de SATA aansluiting op de goede plek zitten, dus schijf eruit, SSD erin. Het zijn immers 2,5" schijven in een 3,5" heatsink. Werkt top. Normaal gebruik ik altijd de producten van Icy Dock.Pandanl schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:03:
[...]
Wacht nu nog op een 2,5" naar 3,5" adapter zodat de SSD netjes in de Mac Pro drive bay gehangen kan worden, momenteel zweeft deze namelijk er los in.
Wat bedoel je precies met tricky? dat ze kortsluiting kunnen maken of iets dergelijks of niet de volledige snelheid benutten?nelizmastr schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:11:
[...]
Die adapters zijn altijd een beetje tricky. Ik had toevallig nog een dode WD Raptor en die had de SATA aansluiting op de goede plek zitten, dus schijf eruit, SSD erin. Het zijn immers 2,5" schijven in een 3,5" heatsink. Werkt top. Normaal gebruik ik altijd de producten van Icy Dock.
Meer dat niet elke 2,5 naar 3,5 adapter past in een Mac Pro doordat de sata connector vaak in het midden van de adapter terecht komt waar die eigenlijk rechts uitgelijnd moet zijn anders past-ie niet. Hij moet qua positionering precies overeenkomen met een 3,5" schijf.Pandanl schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:44:
[...]
Wat bedoel je precies met tricky? dat ze kortsluiting kunnen maken of iets dergelijks of niet de volledige snelheid benutten?
Ook moet je veel 3,5" adapters vastschroeven van onderen. Dan past-ie weer niet op de slede.
[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 09-10-2016 09:47 ]
SSD lijnt exact met de sata-aansluiting.
Hiervoor had ik de SSD's op hun plek ingeklemd met schuimblokjes.
Nvidia heeft nog geen pascal ondersteuning uitgegeven voor Mac.woess schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:10:
Iemand al een GTX 10xx aan de praat gekregen op een Mac Pro?
Alleen Nvidia weet dat helaas. Daarnaast zou ik niet rekenen op El Capitan ondersteuning. Historisch gezien krijgt een nieuwe serie pas ondersteuning op een nieuwe lichting van macOS. Mogelijk moeten we wachten tot 10.12.1 of 10.12.2 als het wordt geïntegreerd in de OS X driver. De tijd zal het leren.woess schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:15:
Oei dat is balen, een 1060 is toch wel beter en prijs/kwaliteit ook aantrekkelijker dan een 960. Verbruik niet eens meegenomen in die afweging (ook positief). Enig idee hoe lang het duurt voordat er drivers beschikbaar zijn?
Ik zit nog te wachten voor de update zodat ik m'n hackintosh weer kan updaten
Denk dat je dan beter voor een RX 460/RX470 of RX480 kan gaan, sinds 10.12.1 beta blijkt hier al standaard support voor in te zitten die je met een kext edit werkend kan krijgen.woess schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:15:
Oei dat is balen, een 1060 is toch wel beter en prijs/kwaliteit ook aantrekkelijker dan een 960. Verbruik niet eens meegenomen in die afweging (ook positief). Enig idee hoe lang het duurt voordat er drivers beschikbaar zijn?