Upgraden Mac Pro "mk1"

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-08-2021
Goeeeeedemiddag mede-Tweakers,

Gisteren heb ik van Marktplaats een 1e model Mac Pro opgehaald voor een zeer zacht prijsje van 5 tientjes.

Dit lust voor het oog is uitgerust met:

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/oqvzzgpfn/received_563809393826256.jpg

RAM: 2x 2GB en 4x 512MB
GPU: 7300 GT
HDD: 2x 1TB WD Black uit 2013

Mijn droom, wens en doel is om deze machine in een absoluut beest te veranderen (wat hij nu niet echt helemaal is). Dit wil ik doen door de volgende componenten te vervangen:

CPU: 2x Xeon 5150 (2x2,66Ghz per CPU) > 2x Xeon X5365 (4x 3.0Ghz per CPU)
Ram: 2x 2GB + 4x 512 > 8x 2GB
GPU: 7300 GT > GTX 770 (bij voorkeur) of GTX960
HDD: + simpele 120GB SSD

Wijziging op 31-08-2016: de GPU word door overlijden van mijn GTX770 een GT710. De GTX960 zit weer in mijn eigen PC en de GT710 zou meer dan voldoende moeten zijn voor OSX, Photoshop en de standaard Office applicaties en internetten

Nu kan ik waarschijnlijk alle vragen die ik hieronder ga stellen terug vinden op internet, maar ik vind het veel leuker om dit te delen met mensen die er ook een passie voor hebben en om er lekker over te discussiëren.

De vragen:

1. Kan ik de CPU's vervangen zonder risico op warmte problemen? De X5365 CPU's zijn de krachtigste waarmee de Mac Pro toen uitgerust konden worden, maar ik kan me voorstellen dat deze warmer worden als de 5150's. Uiteraard vervang ik natuurlijk de koelpasta, maar ik vroeg mij af of de koeling verder voldoende is.

2. Kan ik elk type RAM erin stoppen? Ik weet dat ECC RAM nodig is, maar kan ik hiervan gewoon elk merk in doen?

3. Standaard is de MP uitgerust met DDR2-667, beide CPU's draaien beide op een bus van 1333Mhz. Zou hier ook sneller geheugen in kunnen in de richting van 800/1066.

4. Levert de voeding genoeg stroom om een GTX770 of GTX960 aan te sturen? En kunnen deze kaarten probleemloos gebruikt worden.

5. Ik zag de CPU's en RAM op Alie Expres staan, maar mocht iemand dit in zijn bezit hebben en willen verkopen aan mij, dan zou ik dat ook zeer waarderen! AE heeft een erg lange levertijd en ik kan toch pas richting eind van de maand gaan bestellen!

Alle feedback, positief of negatief word gewaardeerd!! Bedankt alvast voor het lezen en hopelijk tot horens. :)

Edit:

Een klein stukje background story dat misschien wel leuk is :)

Hiervoor was het snelste waar ik mee gewerkt had een iMac Core 2 Duo die "erg veel problemen" had. Had hem gekocht voor 50 euro (24 inch dacht ik), hij wilde hem eigenlijk naar de millieustraat brengen hahaha. Hij werd wat warmpjes, dus SMC fan control geïnstalleerd en liep weer als een tierelier. Toen verkocht voor 450 euro omdat ik het geld harder nodig had dan de PC.

Daarna heb ik niks snellers kunnen bemachtigen als een prachtige G5 2x2Ghz. Helemaal opgepimpt met 8GB RAM, nieuwe videokaart etc. Die machine draaide net als alle PowerPC systemen vanaf de latere G4's helaas niet hoger dan OSX 10.5.8 en dat schip is helaas een beetje vergaan.

Ik mailde de verkoper van de Mac Pro met de vraag: Wat is uw richtprijs? Waarop hij antwoorde: 50 euro. Heb er geen seconde over nagedacht, specs niet meer nagekeken, meteen m'n moeder gebeld om te rijden en hem opgehaald met het idee aan de slag te kunnen met OSX dat in ieder geval nieuwer is als 10.5.8.

Einde edit :)

Update: 31-08-2016:
CPU's zijn binnen, dit zijn de X5365's
RAM is onderweg, 32GB PC2-5300F
GPU is gisteren besteld, GT710 1GB
Koelpasta is gisteren besteld, Arctic Silver 5

Nu nog een schroevendraaier voor de CPU's :)

- Dylan

[ Voor 29% gewijzigd door ikkejr op 31-08-2016 08:46 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je misschien wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bedankt voor je reactie! :) Die is wel een aardig stukje nieuwer als de mijne, het schijnt bij de oude allemaal net ietsje lastiger te zijn, ik zal hem thuis nog even goed bekijken, op werk is het geluid nogal brak namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

verkeerde edit..

[ Voor 88% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2016 13:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

ikkejr schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 12:37:
2. Kan ik elk type RAM erin stoppen? Ik weet dat ECC RAM nodig is, maar kan ik hiervan gewoon elk merk in doen?
Nee, alleen FB ECC DDR2..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bedankt voor je reply.

Aah, Fully Buffered zelfs. En qua snelheid? Is 667 de max?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12

ResuCigam

BOFH

ikkejr schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 12:37:
3. Standaard is de MP uitgerust met DDR2-667, beide CPU's draaien beide op een bus van 1333Mhz. Zou hier ook sneller geheugen in kunnen in de richting van 800/1066.
DDR (Double Data Rate) van 667 = 1333 (Mhz) Dus zonder de bus te overclocken heeft sneller geheugen geen zin.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
ResuCigam schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:25:
[...]

DDR (Double Data Rate) van 667 = 1333 (Mhz) Dus zonder de bus te overclocken heeft sneller geheugen geen zin.
Aaah okay, hoe moet ik dit zien dan? Double Data Rate = in dit gevaal 667x2 = 1333?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12

ResuCigam

BOFH

ikkejr schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:40:
[...]
Aaah okay, hoe moet ik dit zien dan? Double Data Rate = in dit gevaal 667x2 = 1333?
Correct! 8)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Awesome! Klopt het dan ook dat het met SD-RAM wel zo was dat de geheugensnelheid gelijk lag aan de bussnelheid van de CPU?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Zelf heb ik ook een Mac Pro 1,1 uitgerust met de nodige upgrades en ik heb een paar van deze machines gehad, dus ik zal je vragen beantwoorden met mijn kennis:

1. De koelers van de 2,1 Mac Pro (2007 8-core) zijn identiek, dus ja, koeling is absoluut geen probleem. Let wel op dat je een lange smalle torx schroevendraaier hebt. Smal als in niet veel dikker dan een centimeter. De inkepingen zijn fors smaller dan een G5 bijvoorbeeld.

2. Je kan DDR2 FBDIMM's gebruiken. Deze zijn extreem goedkoop op eBay. Mijn 1,1 heeft 32GB (8x4GB) en dat kostte me 5 tientjes. 667MHz is de limiet (2x333MHz, niet 2x667 zoals gezegd. Dit is DDR2, niet DDR3)

3. Zoals gezegd, nee, alleen 667MHz geheugen. De FSB van deze CPU's draait op 333MHz en volgt het QDR principe (4 instructies per kloktik, dus 1333MHz effectief).

4. Stroom is niet echt een probleem. Alleen bestaan er geen 8-pin kabels voor de Mac Pro omdat het moederbord 2x mini 6-pin aan boord heeft en er max 75 watt per connector kan worden gebruikt. Hiervoor moet je nog wel kabeltjes halen. Zijn een paar dollar op eBay. De 8-pin kabels zijn instabiel omdat die 150W zouden moeten kunnen trekken. Maximaal TDP van een kaart is dus 225W en met maximaal 2x 6-pin, geen 8-pin kaarten.
Videokaart compatibiliteit is afhankelijk van welke versie van OS X je draait. Als je 900 serie kaarten wil heb je pas beeld in El Capitan 700 serie vereist naar mijn weten de nieuwste build van Mavericks.
Voor AMD is 7000 serie vanaf Yosemite stabiel (werkt wel onder Mavericks) en de 200 serie werkt prima in El Capitan.
Let wel op dat de Mac vanuit Apple niet verder gaat dan Lion. Je zal met SFOTT een USB stick moeten maken zodat je Mavericks of Yosemite kan installeren. Vanuit Yosemite kan je naar El Capitan. Andere opties zijn ook te vinden, google eens rond op El Capitan Mac Pro 1,1 ;)

5. Kijk op eBay.com (niet .nl) en koop alles daar via PayPal. eBay schikt altijd in het voordeel van de koper als er iets mis gaat en dit soort onderdelen zijn daar spotgoedkoop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:04:
Zelf heb ik ook een Mac Pro 1,1 uitgerust met de nodige upgrades en ik heb een paar van deze machines gehad, dus ik zal je vragen beantwoorden met mijn kennis:..
Hey Nelizmastr,

Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, dit is ongelofelijk nuttig.

Punt 1 is helemaal duidelijk.

Punt 2 en 3 ook, maar daar heb ik nog even een aanvullende vraag over. Gisteren heb ik van werk wat bankjes DDR2-667 ECC meegekregen uit oude servers, heb deze in de Mac Pro gestopt en het werkt. Hij heeft nu 10GB RAM. Ik ga je advies volgen en op eBay de andere RAM modules bestellen. (Misschien stomme vraag, if so: Sorry :) ) Als het goed is zijn de modules niet FB, maakt dit uit? En waar ga ik dit aan merken?

Punt 4 is ook duidelijk, maar heb ik ook nog een aanvullende vraag over. De GTX770 gaat terug in mijn eigen PC en de 960 in de Mac Pro. Nu schrijf je dat hij pas beeld geeft met de 900 series in El Capitan. Hoe kan ik El Capitan installeren dan? Als hij geen beeld geeft :)

Punt 5 heb ik gisteren gedaan, 2 stuks Xeon X5365 voor 75 euro... en het allermooiste: Heb ze cadeau gekregen van m'n beste vriend :D Dus dat scheelt weer.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie! En hoop weer van je te horen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:57:
[...]

Hey Nelizmastr,

Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, dit is ongelofelijk nuttig.

Punt 1 is helemaal duidelijk.

Punt 2 en 3 ook, maar daar heb ik nog even een aanvullende vraag over. Gisteren heb ik van werk wat bankjes DDR2-667 ECC meegekregen uit oude servers, heb deze in de Mac Pro gestopt en het werkt. Hij heeft nu 10GB RAM. Ik ga je advies volgen en op eBay de andere RAM modules bestellen. (Misschien stomme vraag, if so: Sorry :) ) Als het goed is zijn de modules niet FB, maakt dit uit? En waar ga ik dit aan merken?

Punt 4 is ook duidelijk, maar heb ik ook nog een aanvullende vraag over. De GTX770 gaat terug in mijn eigen PC en de 960 in de Mac Pro. Nu schrijf je dat hij pas beeld geeft met de 900 series in El Capitan. Hoe kan ik El Capitan installeren dan? Als hij geen beeld geeft :)

Punt 5 heb ik gisteren gedaan, 2 stuks Xeon X5365 voor 75 euro... en het allermooiste: Heb ze cadeau gekregen van m'n beste vriend :D Dus dat scheelt weer.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie! En hoop weer van je te horen _/-\o_
Je zal met de 7300GT de installatie moeten doen en na de installatie pas de 960 erin stoppen. Zo krijg je El Capitan erop ;) wel eerst op een andere Mac de usb installer maken, desnoods eerst vanuit OS X Lion op de Pro, gaat ook prima. Het punt is dat je pas beeld krijgt bij het inlogscherm, maar dus niet bij het Option menu voor de opstartschijf of recovery. Wel met de 7300GT, maar die heeft geen hardwareversnelling na Lion (onofficieel Mountain Lion).

Daarnaast werken alleen FBDIMM's, waarschijnlijk heb je geluk gehad en zijn ze zowaar PC2-5300F. FBDIMM's zijn ook ECC. Als ze niet buffered zijn dan zou de Mac een knipperende LED moeten geven van incompatibel geheugen.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 16-08-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:31:
[...]
Je zal met de 7300GT de installatie moeten doen en na de installatie pas de 960 erin stoppen. Zo krijg je El Capitan erop ;) wel eerst op een andere Mac de usb installer maken, desnoods eerst vanuit OS X Lion op de Pro, gaat ook prima. Het punt is dat je pas beeld krijgt bij het inlogscherm, maar dus niet bij het Option menu voor de opstartschijf of recovery. Wel met de 7300GT, maar die heeft geen hardwareversnelling na Lion (onofficieel Mountain Lion).

Daarnaast werken alleen FBDIMM's, waarschijnlijk heb je geluk gehad en zijn ze zowaar PC2-5300F. FBDIMM's zijn ook ECC. Als ze niet buffered zijn dan zou de Mac een knipperende LED moeten geven van incompatibel geheugen.
Wederom bedankt voor je reply!

Hmm, ik hoorde en las dat de 7300 de hele reden was dat El Capitan niet zou werken. Daardoor ging ik ervan uit dat hij hem dan ook niet zou installeren. Zo staat er onder andere op Wikipedia: (Unofficially, can run up to 10.11 "El Capitan" with an upgrade to a supported graphics card and EFI64 emulation)

Wat betreft het geheugen, dat lampje ging wel branden met een enkele 4GB module erin, maar met de 1GB modules werkte hij perfect, ik heb gechekt maar er staat echt PC5300 op, zonder F :? :? :?

Nog een bijkomende vraag die jij misschien ook wel kan beantwoorden: Ik ben er gister achter gekomen dat de SuperDrive niet helemaal lekker meer is. Nu geef ik liever 50 euro uit aan een Blu-Ray brander bij Alternate dan dat ik een 2e hands SuperDrive DVD brander koop voor hetzelfde geld. Kan ik er gewoon elke Blu-Ray (of DVD) brander in doen? Ik heb dit ook gegoogled maar ik lees veel welles/nietes. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:18:
[...]

Wederom bedankt voor je reply!

Hmm, ik hoorde en las dat de 7300 de hele reden was dat El Capitan niet zou werken. Daardoor ging ik ervan uit dat hij hem dan ook niet zou installeren. Zo staat er onder andere op Wikipedia: (Unofficially, can run up to 10.11 "El Capitan" with an upgrade to a supported graphics card and EFI64 emulation)

Wat betreft het geheugen, dat lampje ging wel branden met een enkele 4GB module erin, maar met de 1GB modules werkte hij perfect, ik heb gechekt maar er staat echt PC5300 op, zonder F :? :? :?

Nog een bijkomende vraag die jij misschien ook wel kan beantwoorden: Ik ben er gister achter gekomen dat de SuperDrive niet helemaal lekker meer is. Nu geef ik liever 50 euro uit aan een Blu-Ray brander bij Alternate dan dat ik een 2e hands SuperDrive DVD brander koop voor hetzelfde geld. Kan ik er gewoon elke Blu-Ray (of DVD) brander in doen? Ik heb dit ook gegoogled maar ik lees veel welles/nietes. |:(
Nadeel is dat er standaard geen SATA DVD brander in zit maar IDE. Zelfs de 2008 Mac Pro had nog een IDE brander (ja echt). Dus je bent beter af door er een willekeurige IDE brander in te drukken. Een super drive is niets meer dan een veredelde DVD brander van meestal Panasonic of Optiarc. Kan ook gewoon een LG of Sony ofzo in.

Wat het RAM betreft, als het werkt, lekker zo laten voor nu ;)

Bij mijn Mac Pro moet ik de molex stekker repareren voordat de DVD het weer doet, maar goed, ik installeer toch alles van USB en netwerk :+

En ja, El Capitan kan wel installeren met de 7300GT en geeft ook beeld (nodig om de Nvidia web drivers te installeren voordat je 960 erin kan) maar alleen is er geen hardwareversnelling (en dat is een partij glitchy :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 16-08-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:50:
[...]

Nadeel is dat er standaard geen SATA DVD brander in zit maar IDE. Zelfs de 2008 Mac Pro had nog een IDE brander (ja echt). Dus je bent beter af door er een willekeurige IDE brander in te drukken. Een super drive is niets meer dan een veredelde DVD brander van meestal Panasonic of Optiarc. Kan ook gewoon een LG of Sony ofzo in.

Wat het RAM betreft, als het werkt, lekker zo laten voor nu ;)

Bij mijn Mac Pro moet ik de molex stekker repareren voordat de DVD het weer doet, maar goed, ik installeer toch alles van USB en netwerk :+

En ja, El Capitan kan wel installeren met de 7300GT en geeft ook beeld (nodig om de Nvidia web drivers te installeren voordat je 960 erin kan) maar alleen is er geen hardwareversnelling (en dat is een partij glitchy :+ )
Hey Nelizmastr,

Kan ik voor de drives niet de SATA porten gebruiken waar ODD bij staat op het moederbord? Deze zijn nog leeg namelijk.

Installeren zal ik inderdaad ook van USB stick doen. Heb je misschien enig idee waar ik het OS vandaan kan halen? De ISO of hoe dat bij Apple ook alweer heet? DMG? Op het moment dat ik die wil downloaden op de Mac Pro krijg ik namelijk de melding: Dit systeem is niet geschikt.

Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet met de glitches hahaha. Dat ga ik eerst even bekijken voor ik de 960 erin stop :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:15:
[...]

Hey Nelizmastr,

Kan ik voor de drives niet de SATA porten gebruiken waar ODD bij staat op het moederbord? Deze zijn nog leeg namelijk.

Installeren zal ik inderdaad ook van USB stick doen. Heb je misschien enig idee waar ik het OS vandaan kan halen? De ISO of hoe dat bij Apple ook alweer heet? DMG? Op het moment dat ik die wil downloaden op de Mac Pro krijg ik namelijk de melding: Dit systeem is niet geschikt.

Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet met de glitches hahaha. Dat ga ik eerst even bekijken voor ik de 960 erin stop :D
Ja die poorten kan je gewoon gebruiken. Ze worden meestal ingezet om een SSD te verstoppen onder de eerste DVD drive. Je moet dan wel even een molex naar SATA adapter halen voor de stroomvoorziening.

El Capitan zal je inderdaad moeten downloaden op een andere Mac of in een virtuele machine, of door deze guide te volgen:

YouTube: Tutorial: Install El Capitan on Mac Pro 1,1 2,1 [Easy]

Let wel op dat je de Lion installatie nog nodig hebt om de boot.efi bestanden weer terug te plaatsen nadat je El Capitan naar 10.11.6 hebt geüpdatet!

EDIT:

Hmm, misschien dat ik er bij mij ook even een SATA drive in hengel. Misschien dat-ie dan weer gaat leven 8)

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 16-08-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

Ja die poorten kan je gewoon gebruiken. Ze worden meestal ingezet om een SSD te verstoppen onder de eerste DVD drive. Je moet dan wel even een molex naar SATA adapter halen voor de stroomvoorziening.

El Capitan zal je inderdaad moeten downloaden op een andere Mac of in een virtuele machine, of door deze guide te volgen:

YouTube: Tutorial: Install El Capitan on Mac Pro 1,1 2,1 [Easy]

Let wel op dat je de Lion installatie nog nodig hebt om de boot.efi bestanden weer terug te plaatsen nadat je El Capitan naar 10.11.6 hebt geüpdatet!

EDIT:

Hmm, misschien dat ik er bij mij ook even een SATA drive in hengel. Misschien dat-ie dan weer gaat leven 8)
Hey! :)

Thanks man. Vraagje nog, aan het einde van de video staat er: Het is een goed idee om het oude systeem bootable te houden omdat de updates Piker's boot.efi overschrijven. Dat ga je zelf ook al aan. Is dit eenmalig of moet je dit elke keer doen nadat er een update is geweest?

En betreft de ODD, ja, ik denk dat ik in de loop van volgende maand (heeft nu geen hoge prioriteit) ook effe de Superdrive ga vervangen, voor een BR brander :) Dan kan ik er ook lekker films op kijken enzo zonder ze te hoeven downloaden :)

Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat gaat worden. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:54:
[...]

Hey! :)

Thanks man. Vraagje nog, aan het einde van de video staat er: Het is een goed idee om het oude systeem bootable te houden omdat de updates Piker's boot.efi overschrijven. Dat ga je zelf ook al aan. Is dit eenmalig of moet je dit elke keer doen nadat er een update is geweest?

En betreft de ODD, ja, ik denk dat ik in de loop van volgende maand (heeft nu geen hoge prioriteit) ook effe de Superdrive ga vervangen, voor een BR brander :) Dan kan ik er ook lekker films op kijken enzo zonder ze te hoeven downloaden :)

Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat gaat worden. :*)
Het overschrijven gebeurt met elke point release, dus van 10.11.0 naar 10.11.1 etc. en die guide levert je 10.11.0 dus je moet even via de app store updaten naar 10.11.6, dan de boot.efi bestanden opnieuw vervangen en dan zit het wel goed. De verwachting is dat 10.11.6 de laatste zal zijn voor El Capitan, dus daarna ben je van het gelazer af als het goed is, totdat ze Sierra stabiel hebben. Het schijnt dat de dev previews werken voor een paar slimme jongens, dus goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:09:
[...]

Het overschrijven gebeurt met elke point release, dus van 10.11.0 naar 10.11.1 etc. en die guide levert je 10.11.0 dus je moet even via de app store updaten naar 10.11.6, dan de boot.efi bestanden opnieuw vervangen en dan zit het wel goed. De verwachting is dat 10.11.6 de laatste zal zijn voor El Capitan, dus daarna ben je van het gelazer af als het goed is, totdat ze Sierra stabiel hebben. Het schijnt dat de dev previews werken voor een paar slimme jongens, dus goed nieuws :)
Het resultaat. :) Stapje voor stapje vooruit.

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/fei9yls5v/received_564685757071953.jpg

De 7300 GT glitchte inderdaad behoorlijk, hilarisch. Hahaha. Hij zag hem ook maar als 9MB. Toen ik mijn GTX 960 erin wilde doen liep ik echter tegen een probleempje aan: De PCI-e stroomkabel was te kort :'( De aansluiting zit aan de zijkant van mijn videokaart en kwam een dikke 3 á 4 CM te kort. Ik hard denken, denken, denken want ik wilde hem toch heel graag aan de praat hebben natuurlijk. Bedacht ik me dat ik dit monster nog had liggen:

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/p94x2pdvx/asus_en9600gt_matrix_htdi_512m.jpg

Compleet in doos. Ik had hem als verzamelitem in bezit maar hij kon nu dus weer aan het werk in verband met dat die de stroomkabel wel aan de achterkant heeft zitten. Ik heb ook direct een verlengkabel besteld voor de stroomkabel, die zou vandaag binnen moeten komen.

Het gekke is, dat de Mac Pro nu geregeld uitvalt, sinds de 9600 erin zit. Dan gaat het scherm zwart en na een minuut of 2/3 start hij weer op. Ik dacht misschien het geheugen, hierover ben ik je nog excuus verschuldigd, dit is inderdaad PC2-5300F. 8)7 Maar toch voor de zekerheid de niet originele modules eruit halen, nog steeds hetzelfde probleem. Nu denk ik dat die kaart gewoon brak is, het gebeurd ook geregeld dat hij een herrie maakt van hier tot Tokyo. Dus heb daar geen vertrouwen in. Vanavond maar kijken hoe het met de 960 gaat? :)

Het OS is in ieder geval helemaal up and running en daar ben ik alvast super blij mee. Volgende stappen in volgorde van tijd:

1. Vanavond GTX 960 met verlengkabeltje inbouwen.
2. CPU's tussen 25-08 en 12-09. (met nieuwe koelpasta uiteraard)
3. RAM tussen 25-08 en 12-09.
4. SSD zodra ik heb geconstateerd dat alles verder goed werkt.

Heel leuk project dit. Heb er erg veel plezier mee. Hoop dat alles op z'n plaats valt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Leuk om te lezen dat alles tot nu toe semi-gladjes verloopt :)

Het zijn ideale apparaten om op los te gaan, dat is zeker. Heb nog steeds veel plezier van de mijne, al heb ik wat zuinigere processors erin zitten omdat hij virtualisatie doet en af en toe maar workstation is :)

Wel een vette kaart die Matrix 9600. Nog nooit gezien moet ik bekennen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:06:
Leuk om te lezen dat alles tot nu toe semi-gladjes verloopt :)

Het zijn ideale apparaten om op los te gaan, dat is zeker. Heb nog steeds veel plezier van de mijne, al heb ik wat zuinigere processors erin zitten omdat hij virtualisatie doet en af en toe maar workstation is :)

Wel een vette kaart die Matrix 9600. Nog nooit gezien moet ik bekennen :D
Jazeker! :) Als de onderdelen eenmaal werken, dan werkt het ook goed en blijft het over het algemeen werken. Dat waardeer ik heel erg aan Apple. Welke processors heb jij zelf in je Mac Pro zitten?

Ja, de Matrix 9600 vond ik zelf ook erg cool. Ik kon hem voor 20 tientjes oppikken, compleet in doos met originele kabels, alleen de CD ontbreekt... maarja, die heeft weinig functie natuurlijk met de zwaar verouderde drivers die daarop staan.

Offtopic: Ik vroeg me af, is jou main-PC ook een Apple of doe je het er net als ik bij als hobby? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:33:
[...]

Jazeker! :) Als de onderdelen eenmaal werken, dan werkt het ook goed en blijft het over het algemeen werken. Dat waardeer ik heel erg aan Apple. Welke processors heb jij zelf in je Mac Pro zitten?

Ja, de Matrix 9600 vond ik zelf ook erg cool. Ik kon hem voor 20 tientjes oppikken, compleet in doos met originele kabels, alleen de CD ontbreekt... maarja, die heeft weinig functie natuurlijk met de zwaar verouderde drivers die daarop staan.

Offtopic: Ik vroeg me af, is jou main-PC ook een Apple of doe je het er net als ik bij als hobby? :)
Ik draai zelf 2 Xeon E5345, die draaien op 2.33GHz. Ik wilde eerst sowieso proberen of de upgrade zou lukken (was de eerste poging haha) en eigenlijk bevallen ze prima. Ze zijn vooral een stukje zuiniger dan de X5355 en X5365 met hun 130W per stuk.
Mijn main PC is een standaard H97 bakkie waar ik tot voor kort als hoofd OS Hackintosh op draaide (El Capitan ook) maar nu ik een GTX1060 heb besteld gaat dat even de ijskast in. Videobewerking doe ik nu op de Mac Pro. Gaat meer dan prima :)
Graag zou ik een Mac als hoofd PC hebben, maar dat gaat hem financieel niet worden, plus ik mag nog graag een spelletje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:58:
[...]

Ik draai zelf 2 Xeon E5345, die draaien op 2.33GHz. Ik wilde eerst sowieso proberen of de upgrade zou lukken (was de eerste poging haha) en eigenlijk bevallen ze prima. Ze zijn vooral een stukje zuiniger dan de X5355 en X5365 met hun 130W per stuk.
Mijn main PC is een standaard H97 bakkie waar ik tot voor kort als hoofd OS Hackintosh op draaide (El Capitan ook) maar nu ik een GTX1060 heb besteld gaat dat even de ijskast in. Videobewerking doe ik nu op de Mac Pro. Gaat meer dan prima :)
Graag zou ik een Mac als hoofd PC hebben, maar dat gaat hem financieel niet worden, plus ik mag nog graag een spelletje spelen.
Oee, ik zie het ja, deze draaien 50 watt CPU minder als de mijne. Als dat voldoende is, scheelt dat wel lekker ja. Nu verwacht ik eigenlijk sowieso niet dat ik de X5365's helemaal voluit ga trekken hoor, hahaha. Zijn wel flinke applicaties voor nodig denk ik om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie jou CPU's overigens niet staan bij de CPU's die Apple standaard leverde. Klopt het dan ook dat je gewoon elke Socket 771 CPU in kan bouwen in deze machine?

Wat betreft je main PC: Ik ben verbaasd, ik heb echt samen met een maat die er ook behoorlijk verstand van heeft meer dan een dag bezig geweest om Hackintosh voor elkaar te krijgen op mijn H97 chipset met i7 4790k > 16GB DDR3 > GTX770 > EVO 840SSD maar kreeg het niet voor elkaar, wat we ook probeerde, we kregen hem niet geboot. :o

Ik zou zelf graag een nieuwe Mac (pro of iMac) als 2e PC willen, naast m'n Windows 10 machine. Omdat ik er zeker grote voordelen op zie, maar inderdaad wat jij zegt... ik zelf heb 300 games op Steam en nog een 20 tal op Origin en Uplay en totaal zijn er iets van 60 compatible met OSX :) Ik overweeg wel heel erg om volgend jaar mijn Dell Latitude E6420 te vervangen voor een Macbook Air 13" ivm dat ik hem gebruik voor internetten en tekstverwerken en dan vooral in de trein en onderweg in general en dan zijn de extra accuduur en portability wel erg welkom. Daarnaast vind ik het dan ook zeer prettig om OSX te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor mij was Hackintosh een eitje. Vuistregel is dat je Gigabyte moederborden moet nemen. Die zijn het makkelijkst ;)

En inderdaad, Apple leverde nooit de X5355 en E5345, maar elke 771 CPU werkt gewoon. Je moet wel even de firmware updaten van 1,1 naar 2,1 voordat de quad cores worden herkend als zijnde Quad Core Xeons, anders staat er unknown en werkt de power management niet lekker. Is een tooltje voor te downloaden. Kan je zelfs nu al doen, maar kan ook prima achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 10:13
Erg leuk project, en een super prijs voor die Mac Pro. Zelf wil ik ook nog een keer een 4,1 Mac Pro maar die zijn nog behoorlijk prijzig op marktplaats.

• ikkejr
nelizmastr schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:23:
Voor mij was Hackintosh een eitje. Vuistregel is dat je Gigabyte moederborden moet nemen. Die zijn het makkelijkst ;)

En inderdaad, Apple leverde nooit de X5355 en E5345, maar elke 771 CPU werkt gewoon. Je moet wel even de firmware updaten van 1,1 naar 2,1 voordat de quad cores worden herkend als zijnde Quad Core Xeons, anders staat er unknown en werkt de power management niet lekker. Is een tooltje voor te downloaden. Kan je zelfs nu al doen, maar kan ook prima achteraf.
Ja, daar gaat het dan al fout denk ik. Met mijn Asus moederbordje. :)

Okay, bedankt voor de tip! :) De CPU's verwacht ik einde van de maand binnen te hebben. Dat moet dus helemaal goed komen. Ik hoor niks meer van de kennis over het RAM geheugen dus ga het inderdaad van eBay bestellen denk ik zo. 4 tientjes voor 32GB :)

De videokaart zit erin nu. Ik was dus vergeten om de drivers te updaten dus had even geen beeld 8)7 maar toen de 7300 erbij geprikt (had geen zin om de 960 weer los te maken) en toen geïnstalleerd. Daarna gaf hij weer beeld. (Het klepje op de foto zit inmiddels goed :) )

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/ciw9xm9u5/received_565138793693316.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/ct3sgyogd/20160817_200805.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/h3igcjtjh/20160817_200809.jpg

Ik heb zojuist ook besloten dat dit de nieuwe koelpasta word voor op de nieuwe CPU's. Leek me wel een hele mooie en komt ook erg goed uit de test :)

[ Voor 19% gewijzigd door ikkejr op 18-08-2016 08:13 ]

• ikkejr
Pandanl schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:36:
Erg leuk project, en een super prijs voor die Mac Pro. Zelf wil ik ook nog een keer een 4,1 Mac Pro maar die zijn nog behoorlijk prijzig op marktplaats.
Jaa, ik geniet er ook volop van. Het word al een aardige machine zo!

Ik zou zelf ook graag een nieuwe systeem willen, met name ook voor DDR3 en SATA3. Scheelt toch weer aanzienlijk! :) Maar zijn inderdaad nog veel te duur. Helaas. Ik vind deze machines toch meer karakter hebben dan de huidige "prullenbakken". Hoewel ik als 1 van de weinige volgens mij de nieuwe Mac Pro ook wel mooi vind! :P

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

hmm. Beetje off-topic wellicht, maar dat SFOTT ? Nooit eerder van gehoord. Is dat net zoiets als "macpostfactor" ? Beter, slechter, makkelijker of gewoon anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Rhy op 18-08-2016 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkejr
Rhy schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:57:
hmm. Beetje off-topic wellicht, maar dat SFOTT ? Nooit eerder van gehoord. Is dat net zoiets als "macpostfactor" ? Beter, slechter, makkelijker of gewoon anders?
Ik ben er niet super bekend mee, wij hebben deze link gevolgt die nelizmastr later deelde: YouTube: Tutorial: Install El Capitan on Mac Pro 1,1 2,1 [Easy]

De installatie was echt super simpel and it works like a charm! Ik heb niet het idee dat er ook maar iets minder soepel loopt als dat het zou moeten. Ik heb ook geen Yosemite of iets hoeven installeren, kon in 1 keer, BAM, door naar El Capitan. :D

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Rhy schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:57:
SFOTT is een project waarbij aan de hand van een script een kant-en-klare USB kan worden gemaakt voor niet ondersteunde Macs, specifiek voor 32-bit EFI machines (niet voor 32-bit machines met Core Duo, alleen voor Core 2 Duo en 771 Xeons). Het werkt echter maar t/m Yosemite, maar verder wel heel behoorlijk. Nadeel is dat je een andere Mac nodig hebt om de images te downloaden, want de Mac Pro 1,1 kan geen ML, Mavericks of Yosemite volgens Apple.

• ikkejr
nelizmastr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

SFOTT is een project waarbij aan de hand van een script een kant-en-klare USB kan worden gemaakt voor niet ondersteunde Macs, specifiek voor 32-bit EFI machines (niet voor 32-bit machines met Core Duo, alleen voor Core 2 Duo en 771 Xeons). Het werkt echter maar t/m Yosemite, maar verder wel heel behoorlijk. Nadeel is dat je een andere Mac nodig hebt om de images te downloaden, want de Mac Pro 1,1 kan geen ML, Mavericks of Yosemite volgens Apple.
Heb je misschien enig idee waarom de Mac Pro 1,1 niet meer supported is? De specs zijn nog behoorlijk goed, zeker op de top modellen. El Capitan werkt ook nog perfect, dus ik snap niet waarom ze het native niet zouden supporten.

Off-topic:
Is er überhaupt een mogelijkheid om een nieuwere OSX dan 10.5 op PowerPC te krijgen? Voor mijn gevoel had de G5 echt nog wel lekker doorgekunt. Die zijn echt nog behoorlijk rap met 10.5. Sorry als ik nu iets heel doms zeg :)

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

ikkejr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:25:
[...]

Heb je misschien enig idee waarom de Mac Pro 1,1 niet meer supported is? De specs zijn nog behoorlijk goed, zeker op de top modellen. El Capitan werkt ook nog perfect, dus ik snap niet waarom ze het native niet zouden supporten.

Off-topic:
Is er überhaupt een mogelijkheid om een nieuwere OSX dan 10.5 op PowerPC te krijgen? Voor mijn gevoel had de G5 echt nog wel lekker doorgekunt. Die zijn echt nog behoorlijk rap met 10.5. Sorry als ik nu iets heel doms zeg :)
10.5 was de laatste versie die werkte op de PowerPC architecture. De versies nadien bestaan enkel in een Intel-only variant, vandaar ;)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

that I know ;) Dat kan met MLpostFactor aka MacPostFactor dus ook; daar ken ik het van ;) Dus vandaar mijn vraag over die SFOTT methode. Het schijnt trouwens dat http://osxhackers.net/Downloads/MacPostFactor/index.html ... ook al support heeft voor el capitan en ander leuk spul. Heb alleen geen geschikte hardware op het moment om te testen. Maar meer keus is altijd nice.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:25:
[...]

Off-topic:
De eerste generatie Mac Pro (1,1 en 2,1) hadden slechts 32-bit firmware (EFI32) waardoor volledig 64-bit besturingssystemen niet langer werkten, want die vereisten ook 64-bit firmware (EFI64). Daarnaast werden de grafische eisen van OS X steeds hoger en konden de langzame 7300GT en X1900XT niet langer ondersteund blijven. Alleen de 8800GT is nog geschikt voor de latere systemen.

En wat de G5 betreft wilde Apple gewoon af van de oude architectuur. Sinds 2006 worden er geen PowerPC Macs meer verkocht en vier jaar later was het pas einde oefening voor Leopard, dus op zich valt het nog wel mee. Snow Leopard was leuk geweest, maar helaas.

• ikkejr
nelizmastr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:31:
[...]

De eerste generatie Mac Pro (1,1 en 2,1) hadden slechts 32-bit firmware (EFI32) waardoor volledig 64-bit besturingssystemen niet langer werkten, want die vereisten ook 64-bit firmware (EFI64). Daarnaast werden de grafische eisen van OS X steeds hoger en konden de langzame 7300GT en X1900XT niet langer ondersteund blijven. Alleen de 8800GT is nog geschikt voor de latere systemen.

En wat de G5 betreft wilde Apple gewoon af van de oude architectuur. Sinds 2006 worden er geen PowerPC Macs meer verkocht en vier jaar later was het pas einde oefening voor Leopard, dus op zich valt het nog wel mee. Snow Leopard was leuk geweest, maar helaas.
Is dit 32bits firmware niet up te graden dan? De CPU's en chipset zijn 64-bits, waarom is er dan gekozen voor een 32bits firmware?

Ja, Snow Leopard had zeker leuk geweest. Zit aardig functionaliteit verschil tussen Leopard en Snow Leopard. Heel jammer. Waarom wilde ze er zo graag vanaf eigenlijk? Was de PPC slecht? Qua prestaties heb ik begrepen dat het altijd behoorlijk dik was.

• ikkejr
Darkstar schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:30:
[...]

10.5 was de laatste versie die werkte op de PowerPC architecture. De versies nadien bestaan enkel in een Intel-only variant, vandaar ;)
Jaa, kwestie van architectuur niet meer ondersteund. Jammer, PowerPC had wel karakter :)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Jaa, kwestie van architectuur niet meer ondersteund. Jammer, PowerPC had wel karakter :)
Zeker. Ik verzamel PowerPC Macs. Heb de iMacs compleet, nu nog een keer op zoek naar wat PowerMacs, maar dat gebeurt pas als ik ruimte heb, dat wil zeggen, als ik zelfstandig ga wonen :+ heb nu al iets te veel spul staan :X

• ikkejr
nelizmastr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:51:
[...]

Zeker. Ik verzamel PowerPC Macs. Heb de iMacs compleet, nu nog een keer op zoek naar wat PowerMacs, maar dat gebeurt pas als ik ruimte heb, dat wil zeggen, als ik zelfstandig ga wonen :+ heb nu al iets te veel spul staan :X
Hahaha, same here!! Ik had eerst super veel maar heb mijn verzameling aardig uit moeten dunnen. Deze bestaat op dit moment uit:

iMac G3 Grape en Tangerine (Bondi blue, Indigo, Graphite verkocht)
iMac G4 15 inch (17 verkocht)
PowerMac G4 MDD (vorige week opgepikt voor 2 tientjes met DP 1,25, 2x80GB HDD en 2GB RAM)

Powerbook 100
iBook G3 clamshell Indigo (Graphite verkocht)

Heb ook de PowerMac G3, G4 en G5 (zo'n 6 stuks van de G5, waarvan 1 met Cinema Display) gewone gehad maar moest die noodgedwongen weg doen in verband met ruimte te kort. Doel is om ze ooit allemaal weer te krijgen :) Zelfde geld voor de G4's en de iMacs, maar dan moet ik inderdaad op mezelf, hahaha.

En dan nog 3 Macintoshes waar ik even de exacte nummers niet meer van weet :P

Wat heb jij zoal staan? :D :D :D

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:13:
[...]

Hahaha, same here!! Ik had eerst super veel maar heb mijn verzameling aardig uit moeten dunnen. Deze bestaat op dit moment uit:

iMac G3 Grape en Tangerine (Bondi blue, Indigo, Graphite verkocht)
iMac G4 15 inch (17 verkocht)
PowerMac G4 MDD (vorige week opgepikt voor 2 tientjes met DP 1,25, 2x80GB HDD en 2GB RAM)

Powerbook 100
iBook G3 clamshell Indigo (Graphite verkocht)

Heb ook de PowerMac G3, G4 en G5 (zo'n 6 stuks van de G5, waarvan 1 met Cinema Display) gewone gehad maar moest die noodgedwongen weg doen in verband met ruimte te kort. Doel is om ze ooit allemaal weer te krijgen :) Zelfde geld voor de G4's en de iMacs, maar dan moet ik inderdaad op mezelf, hahaha.

En dan nog 3 Macintoshes waar ik even de exacte nummers niet meer van weet :P

Wat heb jij zoal staan? :D :D :D
De verzameling was ooit groter, maar momenteel heb ik:

iMac G3 Indigo 500MHz, 256MB RAM, 30GB HDD geloof ik (even geleden) met OS9 en 10.2.8
iMac G4 700MHz met 1GB RAM, 80GB HDD, DVD-ROM met Harman Kardon speakers :) OS9 en 10.4.11
iMac G5 17" 1.8GHz met 2GB RAM, 160GB HDD met 10.5.8
iBook G4 12" late 2004 met 768MB RAM, 30GB HDD en 10.4.11

Ik heb nog meerdere G5's gehad, een G4 MDD, G4 Gigabit Ethernet en een Mac Mini G4, maar die zijn allemaal opgeruimd omdat er geen ruimte is voor desktops helaas. De Mini moest weg wegens geld.
Verder alleen een niet-PPC Mac Pro 1,1 maar dat wist je al :P met 32GB RAM, ATI HD4870 Mac editie, 120GB SSD en 1TB HDD en El Capitan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

ikkejr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Inderdaad wel jammer. Ik heb hier ook nog een PowerMac G5 staan die best nog wel mee zou kunnen voor wat web- en officewerk

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:09:
[...]

De verzameling was ooit groter, maar momenteel heb ik:

iMac G3 Indigo 500MHz, 256MB RAM, 30GB HDD geloof ik (even geleden) met OS9 en 10.2.8
iMac G4 700MHz met 1GB RAM, 80GB HDD, DVD-ROM met Harman Kardon speakers :) OS9 en 10.4.11
iMac G5 17" 1.8GHz met 2GB RAM, 160GB HDD met 10.5.8
iBook G4 12" late 2004 met 768MB RAM, 30GB HDD en 10.4.11

Ik heb nog meerdere G5's gehad, een G4 MDD, G4 Gigabit Ethernet en een Mac Mini G4, maar die zijn allemaal opgeruimd omdat er geen ruimte is voor desktops helaas. De Mini moest weg wegens geld.
Verder alleen een niet-PPC Mac Pro 1,1 maar dat wist je al :P met 32GB RAM, ATI HD4870 Mac editie, 120GB SSD en 1TB HDD en El Capitan :)
Kijk, dat is cool!! De speakertjes bij de G4 heb ik ook inderdaad. Heel gaaf. Mijn iMac G4 heeft overall exact dezelfde specs als de jouwe! Alleen draait de mijne op 10.5.8 (overgezet vanaf de 1,25Ghz 17 inch via Firewire :)

iMac G5 was ik vergeten, die heb ik ook nog staan. In zeer goede staat, echter werkt de DVD brander niet meer en mag de koelpasta ook nodig ververst worden. Verder werkt ie nog prima. (specs geen idee om eerlijk te zijn, kon hem meenemen voor 2 tientjes, toen maar gedaan ^^)

Jou Mac Pro is ook lekker uitgerust!! De SSD kijk ik ook heel erg naar uit. Ik wilde eigenlijk een reservekopie terugzetten vanaf de HDD zodra ik de SSD heb, is dit aan te raden? Bij Windows resulteert dit vaak in behoorlijk snelheidsverlies namelijk.

Gisteravond heb ik met vol plezier gewerkt op de Mac Pro. Echt top, het is gewoon moeilijk voor te stellen dat hij straks NOG sneller gaat worden, hahaha. :*) :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Darkstar schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:35:
[...]

Inderdaad wel jammer. Ik heb hier ook nog een PowerMac G5 staan die best nog wel mee zou kunnen voor wat web- en officewerk
Jaa, zeker wel ja!! Ik heb 1 keer een Dual Processor model gehad, uit m'n hoofd 2,2Ghz. Met 8GB RAM en een dikke videokaart. Dat ding blaaste behoorlijk!! Kon er prima 1080p video's op kijken, browsen ging voor zover mogelijk goed en Office werkte uiteraard helemaal perfect. Uiteindelijk ook Photoshop CS3 geïnstalleerd en zelfs dat draaide nog helemaal toppie!! Dikke machine hoor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ga dit topic ook maar een beetje volgen.

Mijn MacPro 2,1 is ernstig toe aan een upgrade naar OSX 10.(meer dan 7), en ik heb al een 1TB SSD liggen, dit gaat z.s.m. gebeuren.

Het zuigt wel dat je die upgrade bij elke sub-update weer onder handen moet nemen... :/

Zeker als ik er ook een dikere videokaart in wil doen dan de 8800GT die er nu inzit. :X

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ramzzz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:11:

Mijn MacPro 2,1 is ernstig toe aan een upgrade naar OSX 10.(meer dan 7), en ik heb al een 1TB SSD liggen, dit gaat z.s.m. gebeuren.

Het zuigt wel dat je die upgrade bij elke sub-update weer onder handen moet nemen... :/

Zeker als ik er ook een dikere videokaart in wil doen dan de 8800GT die er nu inzit. :X
Mijns inziens is een herplaatsing van twee bestandjes het wel waard om de machines langer bruikbaar te houden. Er is ook een alternatief: een hackintosh bootloader zoals Clover gaan inzetten. Nou, doe mij maar piker's boot.efi hack O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Ramzzz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:11:

Dikke aanrader. Heb zojuist de SSD geïnstalleerd en hij is met ca 20 seconde opgestart, heerlijk!! Videokaartje beter als de 8800GT is gelukkig ook niet moeilijk. Een 750 zou al een erg leuke verbetering zijn! :D

RAM en CPU haal je gewoon van eBay spot goedkoop en al met al heb je echt een top computer! Ik ben er waanzinnig blij mee. Even afwachten is nu op de RAM en CPU's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:11:
[...]

Dikke aanrader. Heb zojuist de SSD geïnstalleerd en hij is met ca 20 seconde opgestart, heerlijk!! Videokaartje beter als de 8800GT is gelukkig ook niet moeilijk. Een 750 zou al een erg leuke verbetering zijn! :D

RAM en CPU haal je gewoon van eBay spot goedkoop en al met al heb je echt een top computer! Ik ben er waanzinnig blij mee. Even afwachten is nu op de RAM en CPU's :)
CPU's heeft Ramzzz gelukkig niet nodig. De 2,1 komt standaard al met 3GHz Quad Cores 8) maar het loont zeker om een SSD en een nieuwer OS te draaien. Op zich zou El Capitan nog wel een paar jaar mee moeten kunnen, dus het update geneuzel ga je niet echt last van hebben als je niet per se Sierra wil. Dat wordt sowieso nog afwachten of dat helemaal gaat werken. Maar er is hoop :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb er al een 256GB SSD in zitten. ;)

Dat ding is al maxed out met 256GB SSD / 16 GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM / 3 x 4TB HDD. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ramzzz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:02:
Ik heb er al een 256GB SSD in zitten. ;)

Dat ding is al maxed out met 256GB SSD / 16 GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM / 3 x 4TB HDD. :+
Ze kunnen tot 32GB RAM zelfs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Zulke heerlijke bakken zijn het toch!

Ik heb zelf ook een flink gepimpte voor 'weinig'. Mac Pro mid 2010, dual 2,4 Quad core Xeon, 56GB RAM, GTX 770, Samsung PCI-e 256GBSSD, Samsung 850 EVO 512GB en 3x3TB, USB-C etc etc.

Was voornamelijk de sport om het (op de SSD's na) zo goedkoop mogelijk te doen, RAM komt uit wat oude servers op werk bijv.

Ik wil misschien de CPU's ooit nog echt upgraden, maar daar ben ik nog nooit een echt lonende aanbieding voor tegengekomen eigenlijk.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
HeatWave schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:02:

Ik heb zelf ook een flink gepimpte voor 'weinig'. Mac Pro mid 2010, dual 2,4 Quad core Xeon, 56GB RAM, GTX 770, Samsung PCI-e 256GBSSD, Samsung 850 EVO 512GB en 3x3TB, USB-C etc etc.

Was voornamelijk de sport om het (op de SSD's na) zo goedkoop mogelijk te doen, RAM komt uit wat oude servers op werk bijv.

Ik wil misschien de CPU's ooit nog echt upgraden, maar daar ben ik nog nooit een echt lonende aanbieding voor tegengekomen eigenlijk.
56GB RAM?! SICK! Ja, ik had zelf dus het geluk dat ik de GTX960 in mijn PC had en de 770 nog had liggen. De 770 kon niet in deze Mac 1,1 in verband met het leveren van te weinig stroom dus de ruil in mijn main PC was snel uitgevoerd :) Al met al ben ik nu zelf voor 170 euro klaar. Heb gisteren ook een 256GB SSD gehaald wat de opstartsnelheid dik gehalveerd heeft.

Volgende stap: Wachten op de CPU's en de 32GB RAM. Vervolgens alles afmaken en hem helemaal stofvrij maken, heb ik al gedeeltelijk gedaan, maar dan ga ik voor de volle 100% om hem echt weer als nieuw te maken.

Als de onderdelen klaar zijn wil ik werken aan de toebehoren. Een mooie display erbij, en uiteindelijk ook een leuk toetsenbord en muis-setje. Wilde ook aparte luidsprekers, maar hij gaat gewoon met de optische toslink kabel op m'n versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Betere quad cores zijn goedkoop te vinden, als het maar s1366 is. De 12-core upgrade kost hoe dan ook een klein fortuin. Al heeft-ie dan wel fors meer rekenkracht dan de "prullenbak". >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Het was 64GB ram, maar er waren er 2 van 8 stuk, dus er 2 van 4 bijgezet, werkt al maanden prima.

Ja, de wat mindere goden zijn wel te koop qua Xeons, maar dan heb ik nog net geen deal gevonden die een beetje aantrekkelijk is qua prijs en de moeite van het upgraden samen ;). RAM etc is gewoon bijprikken, maar een CPU vervangen in de Mac Pro is net ff lastiger zonder alle juiste tools. En ik gebruik hem nou eigenlijk ook weer niet constant voor hele CPU-intensieve dingen, dus dan moet het echt wel de moeite waard zijn voor mij.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Goed punt. Sowieso kan de mid 2010 nog makkelijk een paar jaartjes mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:11:
Goed punt. Sowieso kan de mid 2010 nog makkelijk een paar jaartjes mee :)
Ik denk dat als de 1,1 helemaal klaar is dat hij toch ook nog wel een paar jaartjes mee moet kunnen :D Vandaag is het nieuwe display geleverd, een 28 inch Full HD BenQ. Vanavond nog even een mooi draadloos toetsenbord en muis bestellen (Non Apple omdat dat te duur is helaas). En dan maar eventjes wachten op de CPU's en het RAM geheugen :)

Als de CPU's erin zitten kan ik waarschijnlijk ook World of Warships gaan spelen hahaha. Dat lukt nu niet in verband met dat de CPU te traag is. 25/30fps speelt ie op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54

Wat zijn de prestaties van een dergelijke machine, ik word meteen enthousiast van dit soort verhalen als tweaker/knutselaar :).

Daarnaast kinkt dit ook perfect als hobby VM bak om werkgerelateerde software op te draaien als sandbox icm cloud. Hiervoor heb ik onlangs een Intel NUC aangeschaft met 32GB maar dat is puur functioneel en bijzonder niet cool.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bossie schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:08:
[...]

Wat zijn de prestaties van een dergelijke machine, ik word meteen enthousiast van dit soort verhalen als tweaker/knutselaar :).

Daarnaast kinkt dit ook perfect als hobby VM bak om werkgerelateerde software op te draaien als sandbox icm cloud. Hiervoor heb ik onlangs een Intel NUC aangeschaft met 32GB maar dat is puur functioneel en bijzonder niet cool.
Prestaties zijn top. Zelfs met m'n huidige setup:

2x2,6Ghz Dual Xeon 5150
10GB RAM
GTX 960
256GB SSD
2x1TB HDD

Voor games is de CPU echt een dooddoener, voor zo'n 70 euro heb je op eBay 2x de x5365 en dat moet wel behoorlijk dik gaan worden i.c.m. de 32GB RAM. Voor virtualisatie moet hij zeker perfect zijn, helemaal na de komende upgrade. Maar dat heb ik helaas nog niet kunnen testen.

Wat algemeen gebruik betreft is hij naar mijn idee bloedje snel, 1080/60 Youtube no problemo en verder werkt hij ook super snel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
ikkejr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:13:
[...]

Prestaties zijn top. Zelfs met m'n huidige setup:

2x2,6Ghz Dual Xeon 5150
10GB RAM
GTX 960
256GB SSD
2x1TB HDD

Voor games is de CPU echt een dooddoener, voor zo'n 70 euro heb je op eBay 2x de x5365 en dat moet wel behoorlijk dik gaan worden i.c.m. de 32GB RAM. Voor virtualisatie moet hij zeker perfect zijn, helemaal na de komende upgrade. Maar dat heb ik helaas nog niet kunnen testen.

Wat algemeen gebruik betreft is hij naar mijn idee bloedje snel, 1080/60 Youtube no problemo en verder werkt hij ook super snel. :)
Idd, en voor datgene wat ik doe gaat het voornamelijk om cores en dat is juist het issue van mijn low power cpu in mijn NUC je.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bossie schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:08:
[...]

socket 771 xeon mac's komen zelf met 2 max cpu's niet echt meer boven een recente i7 uit, dat doe je echt voor de lol en niet voor de snelheid of het stroomverbruik.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
maratropa schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

socket 771 xeon mac's komen zelf met 2 max cpu's niet echt meer boven een recente i7 uit, dat doe je echt voor de lol en niet voor de snelheid of het stroomverbruik.
Eens helaas, hoewel een Xeon mac pro erg cool is, had ik wel meer performance van een slagschip uit deze categorie verwacht.

Dat gezegd, verwacht ik wel dat een Xeon mac multithreaded meer performance levert in virtual box ivm met mijn huidige cpu (http://ark.intel.com/prod...r-4M-Cache-up-to-2_90-GHz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik draai ESXi op mijn 1,1 8-core. 8x2.33GHz in mijn geval, 32GB RAM. Ik kan prima werken met meerdere Win2012 bakkies. Ook Win2016 previews werkten prima toenm ik er ESXI 6 op had staan (nu 5.5 i.v.m. legacy compatibiliteit).

Xeons zijn nooit bedoeld voor single thread, daarnaast zijn dit natuurlijk maar veredelde Core2Quads met wat meer cache en andere optimalisaties voor multithread. Desalniettemin nog erg leuk om voor een prikkie lekker mee te hobbyen. Ze zijn bijna niet stuk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Hier nog een knutselaar. Van het weekend mijn macpro 1.1 geupgrade naar 2.1, en el capitan geinstalleerd. Geheugen en CPU's staan in de bestelling, en nog even aan het marktplaatsen voor een GPU, want met de GeForce 7300 valt niet echt te werken zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
borft schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:42:
Hier nog een knutselaar. Van het weekend mijn macpro 1.1 geupgrade naar 2.1, en el capitan geinstalleerd. Geheugen en CPU's staan in de bestelling, en nog even aan het marktplaatsen voor een GPU, want met de GeForce 7300 valt niet echt te werken zo :)
Super cool! :D Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt: Je hoeft geen Apple specifieke grafische kaart te hebben he. Vergeet alleen niet de drivers te installeren zolang de 7300 er nog in zit. Dan kan je elke kaart gebruiken zo'n beetje die fatsoenlijk is :D

Welke CPU's heb je besteld? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Ik heb 2x X5365 op Ebay besteld, en 8x4GB PC2-5300F, had nog even 64GB overwogen, maar op de een of andere manier zijn de 8GB dimms een stuk duurder (ook per GB dus).

Installatie van el capitan was eigenlijk best makkelijk, had ssd aan mijn macbook gehangen en daar de install op gedaan. Daarna gemount, en boot.efi vervangen (pike), en device id toegevoegd. Dat was eigenlijk al genoeg!

Die Nvidia drivers, haal je die gewoon van nvidia.com? Overigens zat ik te kijken naar een GF 660 GTX, volgens mij moet dat wel goed genoeg zijn, en die zijn te halen voor rond de 70 euri. Nog andere goeie tips? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door borft op 23-08-2016 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkejr
borft schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:07:
Ik heb 2x X5365 op Ebay besteld, en 8x4GB PC2-5300F, had nog even 64GB overwogen, maar op de een of andere manier zijn de 8GB dimms een stuk duurder (ook per GB dus).

Installatie van el capitan was eigenlijk best makkelijk, had ssd aan mijn macbook gehangen en daar de install op gedaan. Daarna gemount, en boot.efi vervangen (pike), en device id toegevoegd. Dat was eigenlijk al genoeg!

Die Nvidia drivers, haal je die gewoon van nvidia.com? Overigens zat ik te kijken naar een GF 660 GTX, volgens mij moet dat wel goed genoeg zijn, en die zijn te halen voor rond de 70 euri. Nog andere goeie tips? ;)
Als het goed is ondersteund hij ook geen 64GB RAM, maar daar kan ik naast zitten. Voor wat ik kan vinden ondersteund hij het niet in ieder geval :)

De drivers vind je hier. Is inderdaad van de Nvidia site zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
De chipset, 5000X, (waar de memory controller inzit, jaja, oud platform :), ondersteunt volgens Intel tot 64GB, en er zijn op macrumors wel mensen te vinden die het werkend hebben. Maar ik kon eigenlijk geen enkele reden vinden, waarom ik zoveel geheugen nodig zou hebben :) (behalve omdat het kan :)

Drivers is een goeie, die zal ik even installeren, thanks!

Ik heb zelfs deze gevonden

[ Voor 21% gewijzigd door borft op 23-08-2016 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

borft schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:25:
De chipset, 5000X, (waar de memory controller inzit, jaja, oud platform :), ondersteunt volgens Intel tot 64GB, en er zijn op macrumors wel mensen te vinden die het werkend hebben. Maar ik kon eigenlijk geen enkele reden vinden, waarom ik zoveel geheugen nodig zou hebben :) (behalve omdat het kan :)

Drivers is een goeie, die zal ik even installeren, thanks!

Ik heb zelfs deze gevonden
Yup. Dat is de juiste driver. Bijna alle Nvidia kaarten werken ook wel zonder, maar met is net wat efficiënter. Zolang je geen Geforce 10 / RX400 serie erin stopt gaat het goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:26:
[...]

Yup. Dat is de juiste driver. Bijna alle Nvidia kaarten werken ook wel zonder, maar met is net wat efficiënter. Zolang je geen Geforce 10 / RX400 serie erin stopt gaat het goed komen :)
Is de 10 series NOG niet ondersteund of gaat die helemaal geen ondersteuning krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:10:
[...]

Is de 10 series NOG niet ondersteund of gaat die helemaal geen ondersteuning krijgen?
De RX400 en 10 serie zijn nog niet ondersteund. Gaan ze onder El Capitan waarschijnlijk ook niet worden. Onder Sierra gaan ze vermoedelijk pas werken.

Alternatief is Windows draaien, maar dan heb je niks onder OS X.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 23-08-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:03:
[...]

De RX400 en 10 serie zijn nog niet ondersteund. Gaan ze onder El Capitan waarschijnlijk ook niet worden. Onder Sierra gaan ze vermoedelijk pas werken.

Alternatief is Windows draaien, maar dan heb je niks onder OS X.
Okay dan, cool. En denk je dat Sierra ook uiteindelijk op de Mac Pro 2,1 gaat draaien? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikkejr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:22:
[...]

Okay dan, cool. En denk je dat Sierra ook uiteindelijk op de Mac Pro 2,1 gaat draaien? :D
Heb gelezen dat de previews aan de gang te krijgen waren op de 1,1. Geeft goede hoop. Wordt wel wat geklooi met drivers, maar dat schijnt te fixen te zijn. De 3,1 en 4,1 kunnen officieel ook geen Sierra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik moet toch even terugkomen op mijn vorige post. Het blijkt dat de Sierra betas draaiden op een 3,1, niet op een 2,1 of 1,1. Het schijnt dat Sierra processors vereist met de SSE4.1 instructieset. De Xeon 5100 en 5300 chips hebben deze niet dus Sierra gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Op zich geen groot probleem. De machines zijn immers al ruim 10 jaar oud, dus dat is al zeer respectabel. Er is nog één sprankje hoop: de Sierra kernel maakt zelf geen gebruik van SSE4.1, dus als er een emulatielaag kan worden geïntegreerd in de boot.efi kan voor een kleine prestatie impact mogelijk alsnog Sierra worden gedraaid. Of deze impact het nog rendabel maakt zullen de ontwikkelingen uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:56

Bellerophon

Persona non grata

(jarig!)
Wat zijn de kosten nou ongeveer van zo'n update?

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkejr
Bellerophon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:09:
Wat zijn de kosten nou ongeveer van zo'n update?
Afgeronde bedragen:

2x X5365 > eBay > 75 euro
32GB PC2-5300F > eBay > 40 euro
256GB SSD > Alternate > 80 euro
Overpowered GTX 960 > Uit voorraad > Nieuwprijs was 250 euro maar een videokaart van 100 zou meer dan voldoende zijn en 1 van 50 euro zou genoeg zijn om El Capitan te draaien.

Aanschaf machine was voor mij 50 euro, dus dat was echt een koopje.

SSD is overbodige luxe dus totaal zou de upgrade 165 kosten ongeveer :) En dan is hij vrijwel maxed out, uitgaande van een videokaart van 50 euro en geen SSD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
nelizmastr schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:27:
Ik moet toch even terugkomen op mijn vorige post. Het blijkt dat de Sierra betas draaiden op een 3,1, niet op een 2,1 of 1,1. Het schijnt dat Sierra processors vereist met de SSE4.1 instructieset. De Xeon 5100 en 5300 chips hebben deze niet dus Sierra gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Op zich geen groot probleem. De machines zijn immers al ruim 10 jaar oud, dus dat is al zeer respectabel. Er is nog één sprankje hoop: de Sierra kernel maakt zelf geen gebruik van SSE4.1, dus als er een emulatielaag kan worden geïntegreerd in de boot.efi kan voor een kleine prestatie impact mogelijk alsnog Sierra worden gedraaid. Of deze impact het nog rendabel maakt zullen de ontwikkelingen uitwijzen.
Hmm, even afwachten dus. Zou het op zich geen ramp vinden. Ik denk dat El Capitan ook nog wel even mee kan toch? Zie bij veel applicaties die ik installeer zelfs nog 10.7 support. Dus een jaar of 2 moet wel lukken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

(jarig!)
ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

Afgeronde bedragen:

2x X5365 > eBay > 75 euro
32GB PC2-5300F > eBay > 40 euro
256GB SSD > Alternate > 80 euro
Overpowered GTX 960 > Uit voorraad > Nieuwprijs was 250 euro maar een videokaart van 100 zou meer dan voldoende zijn en 1 van 50 euro zou genoeg zijn om El Capitan te draaien.

Aanschaf machine was voor mij 50 euro, dus dat was echt een koopje.

SSD is overbodige luxe dus totaal zou de upgrade 165 kosten ongeveer :) En dan is hij vrijwel maxed out, uitgaande van een videokaart van 50 euro en geen SSD. ;)
Tandjes! Dat valt mij alles mee... Heb nu thuis een iMac (die nu echt wel wat traag begint te worden) maar ik zie mijzelf eerder aan de slag gaan met een uit de kluiten gewassen Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bellerophon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:40:
[...]

Tandjes! Dat valt mij alles mee... Heb nu thuis een iMac (die nu echt wel wat traag begint te worden) maar ik zie mijzelf eerder aan de slag gaan met een uit de kluiten gewassen Mac Pro.
Jaa, klopt. Het is echt mooi spul! :) Let wel op, normaal kosten deze Mac Pro's minimaal rond de 100-150 euro. Dan word het iets prijziger. Maar na de upgrade heb je wel wat. El Capitan draait echt super lekker bij mij, voor de CPU en RAM upgrade zelfs al.

Bepaalde games willen nog niet echt (dat is voor mij dan weer een tikje belangrijk) maar heb al vastgesteld dat dit door de CPU's komt. Even wachten op de upgrades dus! Die zouden binnen 2 dagen tot 2 weken binnen moeten komen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:48:
[...]

Jaa, klopt. Het is echt mooi spul! :) Let wel op, normaal kosten deze Mac Pro's minimaal rond de 100-150 euro. Dan word het iets prijziger. Maar na de upgrade heb je wel wat. El Capitan draait echt super lekker bij mij, voor de CPU en RAM upgrade zelfs al.

Bepaalde games willen nog niet echt (dat is voor mij dan weer een tikje belangrijk) maar heb al vastgesteld dat dit door de CPU's komt. Even wachten op de upgrades dus! Die zouden binnen 2 dagen tot 2 weken binnen moeten komen. _/-\o_
Cool, zou je een paar simpele benchmarks van voor en na de upgrade willen posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bossie schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:54:
[...]

Cool, zou je een paar simpele benchmarks van voor en na de upgrade willen posten ?
Absoluut! Geen enkel probleem. Voorkeur voor een benchmarking programma? Ik gebruik normaal altijd Performancetest van Passmark maar die is niet beschikbaar voor Mac helaas dus ik zou niet weten welke wel goed is :) Anders doe ik gewoon wat willekeurige. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:56:
[...]

Absoluut! Geen enkel probleem. Voorkeur voor een benchmarking programma? Ik gebruik normaal altijd Performancetest van Passmark maar die is niet beschikbaar voor Mac helaas dus ik zou niet weten welke wel goed is :) Anders doe ik gewoon wat willekeurige. :)
Niet echt, ben voornamelijk benieuwd naar de overall performance(cpu single/multi) en misschien een paar games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

(jarig!)
ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:48:
[...]

Goed om te horen! Ik merk namelijk met de iMac dat ik soms echt heeeeul erg lang moet wachten. Niet echt wenselijk gedrag.

Ben je tegen ernstige problemen aangelopen bij de upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bellerophon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:23:
[...]

Goed om te horen! Ik merk namelijk met de iMac dat ik soms echt heeeeul erg lang moet wachten. Niet echt wenselijk gedrag.

Ben je tegen ernstige problemen aangelopen bij de upgrade?
Nee, het grootste "probleem" waar ik tegen aan liep was dat ik mijn GTX960 ingebouwd had en vergeten was de drivers te installeren, dus geen beeld krijg. Toen de 7300GT erbij geprikt en toen kon ik de drivers installeren (de Mac Pro ondersteund meerdere videokaarten in 1 machine voor meerdere beeldschermen). Na herstart werkte het perfect.

De CPU's vervangen gaat een leuke uitdading worden gezien je een hele lange schroevendraaier nodig hebt en de behuizing zit natuurlijk al heel anders in elkaar waardoor je overal ook net wat lastiger bij kunt. Maar dit zal er alleen voor zorgen dat het iets langer duurt :)

Wel heel belangrijk is dat je nieuwe koelpasta in huis hebt voor de CPU's, ik ga een nieuwe halen van Cooler Master die de CPU's ook weer net een paar graden koeler houd dan andere merken koelpasta. Ik ga tevens ook een luchtdrukspuitbusdinges kopen om hem helemaal schoon te blazen. Ik ga gelijk ook de koelers in detail schoonmaken zodat ie er de komende jaren weer even tegen aan kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bossie schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:02:
[...]

Niet echt, ben voornamelijk benieuwd naar de overall performance(cpu single/multi) en misschien een paar games :)
Cool! Ga ik regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

(jarig!)
ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Nee, het grootste "probleem" waar ik tegen aan liep was dat ik mijn GTX960 ingebouwd had en vergeten was de drivers te installeren, dus geen beeld krijg. Toen de 7300GT erbij geprikt en toen kon ik de drivers installeren (de Mac Pro ondersteund meerdere videokaarten in 1 machine voor meerdere beeldschermen). Na herstart werkte het perfect.

De CPU's vervangen gaat een leuke uitdading worden gezien je een hele lange schroevendraaier nodig hebt en de behuizing zit natuurlijk al heel anders in elkaar waardoor je overal ook net wat lastiger bij kunt. Maar dit zal er alleen voor zorgen dat het iets langer duurt :)

Wel heel belangrijk is dat je nieuwe koelpasta in huis hebt voor de CPU's, ik ga een nieuwe halen van Cooler Master die de CPU's ook weer net een paar graden koeler houd dan andere merken koelpasta. Ik ga tevens ook een luchtdrukspuitbusdinges kopen om hem helemaal schoon te blazen. Ik ga gelijk ook de koelers in detail schoonmaken zodat ie er de komende jaren weer even tegen aan kan :D
Je maakt mij enthousiast! Leuk project om zo een "nieuwe" Mac Pro te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor CPU benchmarks kan ik Geekbench en Cinebench aanraden. Die laatste is gratis. Kan je ook instellen voor single thread als het goed is.

In ieder geval kan-ie met die X5365 Quadjes vloeiend GTA V draaien volgens een paar kennisen, dus dat is best leuk :P

Moet weliswaar wel op Win8.1 of 10 gebeuren. Win7 heeft problemen met GTA V op deze systemen. Mijn 3,1 2008 heb ik toen weggedaan omdat hij mijn spellen niet trok. Bleek dus achteraf een bekend OS probleem te zijn ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
Bellerophon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:59:
[...]

Je maakt mij enthousiast! Leuk project om zo een "nieuwe" Mac Pro te maken
Als je net zo enthousiast bent als ik en wat geld op je rekening hebt staan moet dat helemaal goed komen. Het is geweldig!

Hiervoor was het snelste waar ik mee gewerkt had een iMac Core 2 Duo die "erg veel problemen" had. Had hem gekocht voor 50 euro (24 inch dacht ik), hij wilde hem eigenlijk naar de millieustraat brengen hahaha. Hij werd wat warmpjes, dus SMC fan control geïnstalleerd en liep weer als een tierelier. Toen verkocht voor 450 euro omdat ik het geld harder nodig had dan de PC.

Daarna heb ik niks snellers kunnen bemachtigen als een prachtige G5 2x2Ghz. Helemaal opgepimpt met 8GB RAM, nieuwe videokaart etc. Die machine draaide net als alle PowerPC systemen vanaf de latere G4's helaas niet hoger dan OSX 10.5.8 en dat schip is helaas een beetje vergaan.

Ik mailde de verkoper van de Mac Pro met de vraag: Wat is uw richtprijs? Waarop hij antwoorde: 50 euro. Heb er geen seconde over nagedacht, specs niet meer nagekeken, meteen m'n moeder gebeld om te rijden en hem opgehaald met het idee aan de slag te kunnen met OSX dat in ieder geval nieuwer is als 10.5.8.

Al met al een hele leuke ervaring dit. En heb hierdoor ook vast kunnen stellen dat ik best heel goed over zou kunnen schakelen naar OSX, ware het niet dat van mijn 300 games op Steam er "maar" 120 ondersteund zijn voor Mac OSX (waren er 2 jaar terug een heel stuk minder). Ik heb door deze ervaring echter wel het besluit genomen om volgend jaar mijn 14 inch Dell te vervangen door een Macbook Air (mits er een nieuw model op de markt komt). Omdat ik het toch wel heel fijn vind werken en de laptop sowieso niet gebruik voor gamen maar alleen voor zakelijke doeleinden.

Het is echt een super leuk project, de Mac Pro is erg goed uitbreidbaar, vooral ook qua opslag, er kunnen 4 harddisks in. Als je de kans hebt... Doen!!

(Het stukje background story ga ik ook in het topic zetten! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

NIet echt gerelateerd tot Apple maar kleine vraag.

Ik heb geen verstand van Apple Pro's, maar als ik het goed begrijp is het gewoon S771 (X5000 chipset)
Zelf heb ik een Supermicro X7DAE met daarin X5450's (2 x 4C@3.0Ghz) en 16GB DDR2 FB Dimm 667.

http://ark.intel.com/prod...che-3_00-GHz-1333-MHz-FSB
http://www.supermicro.nl/.../xeon1333/5000X/X7DAE.cfm

Ik vraag me dus af waarom er gekozen word voor een X5365 ipv X5350/X5460/X5470? De chipset kan het aan of is het een apple/bios limiet? De TDP is hetzelfde.

Ik heb nog 2 x 5160's liggen (2 core @ 3.0Ghz) voor diegene die nog 2.4Ghz hadden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:33:
NIet echt gerelateerd tot Apple maar kleine vraag.

Ik heb geen verstand van Apple Pro's, maar als ik het goed begrijp is het gewoon S771 (X5000 chipset)
Zelf heb ik een Supermicro X7DAE met daarin X5450's (2 x 4C@3.0Ghz) en 16GB DDR2 FB Dimm 667.

http://ark.intel.com/prod...che-3_00-GHz-1333-MHz-FSB
http://www.supermicro.nl/.../xeon1333/5000X/X7DAE.cfm

Ik vraag me dus af waarom er gekozen word voor een X5365 ipv X5350/X5460/X5470? De chipset kan het aan of is het een apple/bios limiet? De TDP is hetzelfde.

Ik heb nog 2 x 5160's liggen (2 core @ 3.0Ghz) voor diegene die nog 2.4Ghz hadden.
De hoofdreden dat ik voor de X5365 gekozen heb is omdat dit het snelste model was dat door Apple zelf geleverd werd. Dat heb ik dus als referentie gebruikt.

Later hoorde ik dus dat elke CPU erop kan in principe, maar toen waren deze al besteld. Geen idee of ik nog heel veel verschil ga merken met de X5470's. Deze zijn ook weer een stukje duurder zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

X5470 gaat niet werken, de mac pro's moeten een Xeon cpu hebben met een c0-stepping:
Zie deze lijst, de x5470 is alleen verkrijgbaar met een E0 stepping. Tevens moet je dus, als je een X5482 bijv. koopt wel opletten dat het de C0 versie is. Dat zie je dus aan de letters (bijv. SLANZ) op de voorkant van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
CT schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:48:
X5470 gaat niet werken, de mac pro's moeten een Xeon cpu hebben met een c0-stepping:
Zie deze lijst, de x5470 is alleen verkrijgbaar met een E0 stepping. Tevens moet je dus, als je een X5482 bijv. koopt wel opletten dat het de C0 versie is. Dat zie je dus aan de letters (bijv. SLANZ) op de voorkant van de cpu.
Aaah okay, is de X5482 dan tevens echt de snelste CPU die erin kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ja, meer dan dat zit er niet in bij de mac pro's op LGA 771

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Oh ok, ja ik ben zelf toen gegaan voor het maximale (jaar of 3-4 geleden, systeem heb ik 8+ jaar gebruikt alleen videokaart is in de tussentijd geupgrade zit nu een R9 290 in en kan eigenlijk nog best meekomen).

Systeem draait nu nog gewoon, enige nadeel is dat een stillere koeling duurder is dat 2 nieuwe cpu's :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
CT schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:00:
Ja, meer dan dat zit er niet in bij de mac pro's op LGA 771
Nee klopt, maar die zou je wel op eBay kunnen kopen :) Dat is ook het doel van dit topic, upgraden d.m.v. losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:04:
Oh ok, ja ik ben zelf toen gegaan voor het maximale (jaar of 3-4 geleden, systeem heb ik 8+ jaar gebruikt alleen videokaart is in de tussentijd geupgrade zit nu een R9 290 in en kan eigenlijk nog best meekomen).

Systeem draait nu nog gewoon, enige nadeel is dat een stillere koeling duurder is dat 2 nieuwe cpu's :P
Ja, de R9 290 is zeker nog prima. En hoe bedoelt u stillere koeling? Ik heb mijn Mac Pro nog geen 1 keer gehoord eigenlijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Uhmm.. Ik heb geen mac pro maar vond het leuk dat S771 eens voorbij kwam, ik heb hier dus een Supermicro X7DAE/X5450/16GB, en eigenlijk vroeg ik me ook af wat het verschil dan was.

En ik heb dus 2 x intel stock koelers :P lijken op deze : Afbeeldingslocatie: http://apress24.pl/5295-large_default/cooler-intel-s771-.jpg

Ik had al eens gekeken maar ja te duur... Ik wilde geen verwarring strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:41
Is het iemand hier ook gelukt om Windows 10 op de Mac Pro 1.1 te krijgen met een fatsoenlijk videokaart voor gaming? Ik vond online wel enkele tutorials om W10 te boot campen op niet ondersteunende Macbook's maar kon niks vinden over eventuele Mac Pro's.

Ik zit er over na te denken om een Mac Pro 1.1 voor ongeveer 80 euro op de kop te tikken en de CPU's / RAM / GPU up te graden om als Windows 10 / gaming computer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:20:
Uhmm.. Ik heb geen mac pro maar vond het leuk dat S771 eens voorbij kwam, ik heb hier dus een Supermicro X7DAE/X5450/16GB, en eigenlijk vroeg ik me ook af wat het verschil dan was.

En ik heb dus 2 x intel stock koelers :P lijken op deze : [afbeelding]

Ik had al eens gekeken maar ja te duur... Ik wilde geen verwarring strooien.
Geen probleem, het is een leuke discussie zo toch? :) En we steken er ook nog wat van op. :D En wat vind je te duur? Een CPU upgrade?

Andere koelers zijn nog wel te verkrijgen hoor voor gewone socket 771 bij o.a. Alternate. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
TZC-T1-FX schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:24:
Is het iemand hier ook gelukt om Windows 10 op de Mac Pro 1.1 te krijgen met een fatsoenlijk videokaart voor gaming? Ik vond online wel enkele tutorials om W10 te boot campen op niet ondersteunende Macbook's maar kon niks vinden over eventuele Mac Pro's.

Ik zit er over na te denken om een Mac Pro 1.1 voor ongeveer 80 euro op de kop te tikken en de CPU's / RAM / GPU up te graden om als Windows 10 / gaming computer te gebruiken.
Heb het zelf nog niet getest. Wat ik wel uitgevonden had was dat je tegenwoordig minimaal Windows 8 moet hebben voor bootcamp, en dat Windows 7 niet meer ondersteund word, maar dat op de Mac Pro 1,1 of 1,2 alleen Windows 7 ondersteund word. En dat Bootcamp zelf ook niet meer ondersteund word op de Mac Pro 1,1 of 2,1. Windows 10 moet geen enkel probleem zijn op bootcamp in general maar zou vooralsnog niet werken op de oudere Mac Pro's. :(

Edit:
Kleine fout aan mijn kant, Windows 7 word niet meer ondersteund in de Bootcamp in OSX El Capitan, op oudere versies van OSX met een oudere versie van Bootcamp zouden er naar mijn idee geen problemen moeten zijn

[ Voor 9% gewijzigd door ikkejr op 24-08-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

ikkejr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:25:
[...]

Geen probleem, het is een leuke discussie zo toch? :) En we steken er ook nog wat van op. :D En wat vind je te duur? Een CPU upgrade?

Andere koelers zijn nog wel te verkrijgen hoor voor gewone socket 771 bij o.a. Alternate. :D
Kun je die linken? Want ik zie ze echt niet bij Alternate, 771 staat ook niet meer bij de socket selectie.
Ik kwam Noctua koelers tegen voor 771 maar die zijn EOL toen ze nog wel te krijgen waren kosten ze ~80 euro per stuk... Voor minder heb ik 2 x X5450+mem aangeschaft toendertijd.
https://www.quietpc.com/nh-dx NH-U12DX

En ja leuke discussie, was verbaasd dat er nog andere op het S771 platform zitten, het heeft z'n voor en nadelen.

Let wel op btw, ik heb geen idee welke audio chip er in een Mac pro zit maar de audio chip (AC97 dingetje) van mijn X7DAE wordt niet ondersteund door W10 @ TZC-T1-FX
Ik gebruik daarvoor een simpel (2,5euro) Konig 3D sound usb dingetje. (CMP-SOUNDUSB12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
prutser001 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Kun je die linken? Want ik zie ze echt niet bij Alternate, 771 staat ook niet meer bij de socket selectie.
Ik kwam Noctua koelers tegen voor 771 maar die zijn EOL toen ze nog wel te krijgen waren kosten ze ~80 euro per stuk... Voor minder heb ik 2 x X5450+mem aangeschaft toendertijd.
https://www.quietpc.com/nh-dx NH-U12DX

En ja leuke discussie, was verbaasd dat er nog andere op het S771 platform zitten, het heeft z'n voor en nadelen.

Let wel op btw, ik heb geen idee welke audio chip er in een Mac pro zit maar de audio chip (AC97 dingetje) van mijn X7DAE wordt niet ondersteund door W10 @ TZC-T1-FX
Ik gebruik daarvoor een simpel (2,5euro) Konig 3D sound usb dingetje. (CMP-SOUNDUSB12)
Oei, mijn excuses. Ik heb al iets te lang niet meer op de processorkoeling afdeling gekeken. |:( De spoeling is heel erg dun. Op de pricewatch staan er 2 en zijn beide niet leverbaar.

Ja, ik wist niet welke socket het was voor ik hem kocht eigenlijk, maar heb er niks over te klagen ;) . Een upgrade naar socket 1366 zie ik wel zitten maar is heel erg duur nog. Wel bloedje snel ook. Dan gaat ie met 2 degelijke CPU's mijn 4790k Windows 10 PC dik voorbij :D :o
Pagina: 1 2 3 Laatste