Tijdje geleden in weer eens een dolle bui, vroeg ik me af of je ook een grote cultivator (de op een na grootste, de Lemken) ook achter een hakselaar of combine kon doen.
"Hoe kom je daar nou op?" zul je je afvragen, nou, achter een hakselaar en sommige combines zit een aansluiting voor een trailer of header-trailer. Dezelfde aansluiting zit ook op sommige cultivators, zoals de Lemken (ik gebruik die zelf, met een trekker met genoeg PK's, maar kwam er mee aan het denken).
Dus, naar m'n 'test savegame' (waar ik soms rare dingen uit probeer en genoeg geld heb) en even een paar hakselaars en combines gekocht en getest of je daarmee kon cultiveren.
En waarachtig, het kan! De hakselaar in elk geval allemaal (behalve als je de BigX1100 mod hebt, die kan niet), en gewoon met een snelheid van 16KM/h net als een trekker met voldoende PK's.
Ik had ook nog een kleinere Horsch cultivator geprobeerd, maar dan kun je maar 10KM/h.
Qua combines kon het niet met allemaal, sommige hebben geen aansluiting voor een header-trailer (de kleinere Axial flows bijvoorbeeld), maar zoals de 'kleine' Massey Ferguson of Rostelmash combines kunnen het wel.
"Maar waarom zou je zoiets nou willen?" vraag je je nu af.
Nou, in het begin van de game heb je vaak niet veel geld, niet voor een dure 350+ PK trekker.
Maar vaak gaan je eerste zuur verdiende centjes (bij mij in elk geval wel) in een grotere combine. Zelfs de relatief kleine combine, zoals de Massey Ferguson hebben al genoeg PK's om een grote culitvator te trekken. Een grote cultivator werkt een heel stuk fijner dan een klein 3 of 6 meter gevalletje.
Zo kun je dan toch genieten van een grote cultivator, zonder een grote dure trekker te moeten hebben.
Ja ik weet het, het slaat nergens op. Net als zonnebloemen verbouwen op het strand (kan ook

), maar soms heb ik van die dingen waar ik me afvraag "zou het kunnen?" of het nou echt nut heeft of niet, is het toch grappig om eens zoiets te proberen

.