Zuinigere manier van water verwarmen in West-Afrika?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wourk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-04 11:58
Graag zou ik advies willen over het volgende:
Ik werk in West-Afrika, waar onze organisatie o.a. een guesthouse heeft. Graag wil ik de boel energiezuiniger maken, om dan in de toekomst over te gaan op zonnepanelen. Een echte stroomvreter lijkt de warmwatervoorziening te zijn. In elke douche is een 'boiler'. Deze warmt het water elektrisch op. De reden dat ze die hier bijna overal hebben is dat ze lokaal maar zo'n 200 euro kosten. Nu wil ik graag iets wat dus energiezuiniger is, maar ik wil niet dat het complex. Echte techneuten zijn namelijk moeilijk te vinden. In een buurland hadden ze eenvoudige zonneboilers, maar 's ochtends (als de meesten douchen) was het water dan koud. Dat is ook niet ideaal. Zijn er apparaten die niet te moeilijk zijn om te installeren, niet enorm prijzig, en wel energiezuiniger? Ik weet het, een heel eisenlijstje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
wourk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:48:
Graag zou ik advies willen over het volgende:
Ik werk in West-Afrika, waar onze organisatie o.a. een guesthouse heeft. Graag wil ik de boel energiezuiniger maken, om dan in de toekomst over te gaan op zonnepanelen. Een echte stroomvreter lijkt de warmwatervoorziening te zijn. In elke douche is een 'boiler'. Deze warmt het water elektrisch op. De reden dat ze die hier bijna overal hebben is dat ze lokaal maar zo'n 200 euro kosten. Nu wil ik graag iets wat dus energiezuiniger is, maar ik wil niet dat het complex. Echte techneuten zijn namelijk moeilijk te vinden. In een buurland hadden ze eenvoudige zonneboilers, maar 's ochtends (als de meesten douchen) was het water dan koud. Dat is ook niet ideaal. Zijn er apparaten die niet te moeilijk zijn om te installeren, niet enorm prijzig, en wel energiezuiniger? Ik weet het, een heel eisenlijstje...
Is een zonneboiler wellicht een optie ?
Weet niet of dat daar gebruikelijk is en makkelijk te verkrijgen.
Weet niet hoe groot de boilers zijn en wat je in totaal nodig zou hebben.

Ik miste net dat stukje over de zonneboilers in het buurland |:(

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 28-07-2016 21:54 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

wourk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:48:
Een echte stroomvreter lijkt de warmwatervoorziening te zijn. In elke douche is een 'boiler'. Deze warmt het water elektrisch op.
Kun je niet de zonneboiler op de koud waterleiding en een geiser op de warmwater leiding en dan een thermostaatkraan? Zodat hij allen nog maar een tikje moet bijverwarmen als nodig?

En is het een boiler of een badgeiser? (is het een enorm vat of een klein keteltje?)

[ Voor 59% gewijzigd door BCC op 28-07-2016 22:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wourk
BCC schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:11:
[...]

Kun je niet de zonneboiler op de koud waterleiding en een geiser op de warmwater leiding en dan een thermostaatkraan? Zodat hij allen nog maar een tikje moet bijverwarmen als nodig?

En is het een boiler of een badgeiser? (is het een enorm vat of een klein keteltje?)
Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het in de categorie badgeiser valt, en dan een aardig oud type. Het is een vat van ongeveer 80 liter schat ik. Daar wordt aan de onderkant een soort koper staafje ingestopt wat wat op de stroom is aangesloten. Die verwarmt dan het water.

Het nadeel van een zonneboiler op de koudwaterleiding is dat het overdag dan heel erg heet kan zijn in sommige tijden van het jaar. Van maart t/m mei is het rond de 40 graden overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar is het 's nachts zo koud dan dat die boiler zo afkoelt? Misschien een kwestie van beter isoleren?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Bovenstaande reacties afgesplitst uit Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Hoeveel warmwaterdouches hebben jullie dan staan? (Waarschijnlijk die gevaarlijke douches waarbij je bij een defect geëlektrocuteerd wordt?)

Juist rond de evenaar lijkt mij een grotere zonneboiler met honderden liters water (misschien zelfs meerdere boilers) toch niet zo'n groot probleem? Deze moet je dan centraal neerzetten, met daarachter een Thermostatisch-mengventiel zodat het water niet warmer dan 40 graden naar de douces gaan. (Ik ga er vanuit dat ze geen aparte warm-en koudwaterleiding naar de douches toe hebben?)

In het begin heb je natuurlijk een flinke investering te doen, maar heb je al een terugverdientijd bepaalt van jouw investeringen mogen kosten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of een douche-wtw pijp/goot, onafhankelijk hoe je aan warm water komt scheelt het 1/3 energie.
Een handige lokalo met een soldeerbrander heeft er zo één gemaakt, geen bewegende delen.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 29-07-2016 19:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wourk
Onbekend schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:03:
Hoeveel warmwaterdouches hebben jullie dan staan? (Waarschijnlijk die gevaarlijke douches waarbij je bij een defect geëlektrocuteerd wordt?)

Juist rond de evenaar lijkt mij een grotere zonneboiler met honderden liters water (misschien zelfs meerdere boilers) toch niet zo'n groot probleem? Deze moet je dan centraal neerzetten, met daarachter een Thermostatisch-mengventiel zodat het water niet warmer dan 40 graden naar de douces gaan. (Ik ga er vanuit dat ze geen aparte warm-en koudwaterleiding naar de douches toe hebben?)

In het begin heb je natuurlijk een flinke investering te doen, maar heb je al een terugverdientijd bepaalt van jouw investeringen mogen kosten?
In elk appartement is tenminste 1 badkamer. En elk appartement heeft z'n eigen badgeiser. Dat komt neer op een stuk of 8 van deze dingen. Een hele grote zonneboiler heb ik ook aan zitten denken. De douches zelf hebben wel een mengkraan, maar het hete water komt dan via de boiler. Het lijkt me dat als de leiding die naar de boiler gaat, doorgetrokken wordt naar de douche, dat dat prima als heetwaterleiding kan fungeren. Nadeel is dat ik niet weet of lokale mensen zo'n installatie kunnen doen.
Terugverdientijd staat niet 100% vast, streven is een jaar of 4. Maximumbedrag is ook heel belangrijk. Voor meer dan een 10.000 euro begint financiering wel lastig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wourk
Proton_ schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:59:
Of een douche-wtw pijp/goot, onafhankelijk hoe je aan warm water komt scheelt het 1/3 energie.
Een handige lokalo met een soldeerbrander heeft er zo één gemaakt, geen bewegende delen.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Dit systeem ken ik zelf niet. Maar dan blijven de onzuinige badgeisers nog wel, die wil ik eerst aanpakken, daarna kan mogelijk een stap gezet worden om het nog zuiniger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je doel is energie besparen. Met een DWTW worden ook je onzuinige boilers 30% zuiniger.
Met wat mazzel heb je aan 1 flinke DWTW genoeg voor alle 8 appartementen.
Dan heb je ook voor de vervolgstappen al een centraal warmwaterleidingnet.
Waar je dan weer een zonneboiler tussen kan knopen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Zuinige manier om warmwater te maken lijkt mij nog steeds een zonneboiler.

Dit hoeft echt niet super ingewikkeld en duur te zijn. Een leegloopsysteem met een Doe-het-zelf hygienespiraal in een vat met isolatie kunnen ze ook in Afrika wel bouwen.

Kijk eens op http://www.builditsolar.com/

Je kan de bewuste man ook mailen als je vragen hebt.

Mooie manier om van die onveilige geisers af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In Azie en contreien zie je veel zonneboilers met er naast een RVS tank. Eigenlijk elk dak daar heeft er wel 1 of meerdere (althans, waar ik kwam), met een tank van pakweg 300L.

Zelfs een zwarte slang onder een glasplaat in een zwarte bak kun je al een hoop warmte mee opwekken. Al komen er wel wat zaken bij zoals temperatuursbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wourk
Bedankt voor alle tips, ik zal een en ander eens verder gaan uitzoeken. Sowieso beter naar de mogelijkheid van een zonneboiler kijken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
En vergeet niet na te denken over legionella gevaar. In NL moet een SWW buffer bijvoorbeeld tenminste 1x per week boven de 65°C gestookt worden.
edit:
SWW = sanitair warm water

[ Voor 11% gewijzigd door The Lord op 03-08-2016 10:32 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1