Wat vind u van sites zoals Fucktimkuik.org
Nee, maar ik vind hem nog steeds wel grappig.duqu schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:00:
- Vraag van JeroenH, de Pokémon Go-score van Tim Kuik voegt niet heel veel toe aan de discussie
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden, alhoewel ik ook al voorbereid ben op een anti-climax. Bijvoorbeeld met politiek correcte antwoorden of andere dooddoeners zoals "daar mogen we geen uitspraken over doen", of "weten we niet". Laten we eerlijk wezen, het is echt een hele lange waslijst met vooral hele kritische vragen. Daarnaast vraag ik me af of ze het belang zien van het geven van 100% eerlijke antwoorden. De belangen (of manier van denken) van Brein staan haaks tegenover die van de meeste Tweakers hier, en dat zie je ook terug in de vragen.
Maar ik denk oprecht dat ze een hoop goodwill kunnen kweken (althans delen van de minachting naar Brein kunnen wegnemen). Daar hebben ze nu een hele goede kans voor. We zullen het zien!
Maar ik denk oprecht dat ze een hoop goodwill kunnen kweken (althans delen van de minachting naar Brein kunnen wegnemen). Daar hebben ze nu een hele goede kans voor. We zullen het zien!
Het is mij duidelijk waarom er zo weinig aanbod is. Brein is ingehuurd door de industrie en die zullen bijzonder weinig vernieuwing doorvoeren. Je kan niet verwachten van een bedrijf die leeft van het beheersen en distributie van media gaat meewerken aan haar eigen ondergang. Door internet zijn ze namelijk helemaal niet meer nodig.
Ik zie dat er een update is sinds 15 september. De vragen zijn netjes gebundeld en zien er goed uit. Grote klasse Tweakers!
Wanneer mogen we de antwoorden verwachten van dhr. Kuik? Of zullen die een topic krijgen bij het nieuwsoverzicht?
Wanneer mogen we de antwoorden verwachten van dhr. Kuik? Of zullen die een topic krijgen bij het nieuwsoverzicht?
Hoe worden de vragen overigens gepresenteerd aan Tim Kuik, hij heeft iets van een account zeggen jullie? Wat was jullie afweging om een aantal minder gedetailleerde vragen niet direct aan hem zelf te stellen? Deels is interviewvorm wel lastig, vooral met cijfervragen, maar hoe werkt het dan, krijgt hij de lijst zodat hij zich kan voorbereiden en dan een deadline om te reageren?
[ Voor 30% gewijzigd door Racing_Reporter op 30-09-2016 11:14 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Hoi Racing_Reporter, de vragen zijn inmiddels door Tim Kuik schriftelijk beantwoord, waarbij op sommige punten meer informatie is gevraagd. Wij zijn nu op zoek naar een geschikt publicatietijdstip, waarop Tim Kuik ook in staat is om op aanvullende vragen te reageren.
Goed dat de antwoorden nu gepubliceerd zijn en hij enigszins dieper op de materie ingaat in een aantal gevallen. In een flink aantal andere gevallen ontwijkt hij de vragen en geeft enkel diplomatieke antwoorden. Hoe gaat Tweakers hiermee om?
Door eigen onderzoek was bijvoorbeeld prima vast te stellen geweest dat het aanbod in Nederland een flink stuk achterloopt op andere landen, dan kan die twijfelachtige 'zou' ook wel weg. Even een voorbeeldje. Zoals iemand onder het artikel terecht aanhaalt, is het verrassend dat Kuik deze oppervlakkige antwoorden geeft aan een diepgaander medium als deze. Laten zij het hierbij zitten, of wat kunnen we verwachten op het gebied aan kritische hoor en wederhoor vanuit Tweakers?Veel tweakers hadden vragen over het gebrek aan content in Nederland. Zo zou het aanbod achterlopen op andere landen en moet Nederland het over het algemeen doen met kleinere contentbibliotheken.
[ Voor 29% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-10-2016 12:25 ]
Ik moest even zoeken, viel me pas op dat er antwoorden waren gezien de laatste reactie in dit topic, maar hier staat dus het artikel:
reviews: Brein beantwoordt tweakersvragen
reviews: Brein beantwoordt tweakersvragen
[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 17-10-2016 11:42 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Over gebrek aan content in Nederland, een klein zijsprongetje;
Volgens dit artikel heeft Netflix US op dit moment slechts 31 films uit de IMDB top 250 in het assortiment. Ik kan dat getal niet controleren, maar volgens mij kunnen we er vanuit gaan dat het klopt (is voor mensen met toegang tot Netflix US makkelijk na te tellen).
Na het lezen hiervan vroeg ik me af hoe het in Nederland ermee gesteld zou zijn. Mijn verwachting was "nog minder", want het contentaanbod is hier slechter, nietwaar? Dus ik heb de IMDB top 250 naar een Excel document geëxporteerd en ben gaan tellen op Netflix. Tot mijn verwondering kunnen wij op dit moment in Nederland via Netflix 74 films bekijken via Netflix, ruim twee keer zo veel als in de VS!
Een opvallend en (voor mij) onverwacht verschil. Ik heb nog steeds het beeld dat Nederland in de meeste gevallen achterloopt met content (zowel qua puur aanbod en ook qua moment van beschikbaar komen), maar deze meting bevestigt dat beeld helemaal niet. Ik snap er niets van.
-edit-
Voor wie benieuwd is naar mijn telwerk, hier een link naar het Excel-document.
Volgens dit artikel heeft Netflix US op dit moment slechts 31 films uit de IMDB top 250 in het assortiment. Ik kan dat getal niet controleren, maar volgens mij kunnen we er vanuit gaan dat het klopt (is voor mensen met toegang tot Netflix US makkelijk na te tellen).
Na het lezen hiervan vroeg ik me af hoe het in Nederland ermee gesteld zou zijn. Mijn verwachting was "nog minder", want het contentaanbod is hier slechter, nietwaar? Dus ik heb de IMDB top 250 naar een Excel document geëxporteerd en ben gaan tellen op Netflix. Tot mijn verwondering kunnen wij op dit moment in Nederland via Netflix 74 films bekijken via Netflix, ruim twee keer zo veel als in de VS!
Een opvallend en (voor mij) onverwacht verschil. Ik heb nog steeds het beeld dat Nederland in de meeste gevallen achterloopt met content (zowel qua puur aanbod en ook qua moment van beschikbaar komen), maar deze meting bevestigt dat beeld helemaal niet. Ik snap er niets van.
-edit-
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2016 11:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoe Tweakers ermee omgaat : Gewoon braaf en netjes de vragen stellen waarop mr Kuik een kant-en-klaar antwoord heeft.Racing_Reporter schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:22:
Goed dat de antwoorden nu gepubliceerd zijn en hij enigszins dieper op de materie ingaat in een aantal gevallen. In een flink aantal andere gevallen ontwijkt hij de vragen en geeft enkel diplomatieke antwoorden. Hoe gaat Tweakers hiermee om?
In wezen is elke vraag onder het kopje "Gebrek aan content" gewoon een inkoppertje voor Tim Kuik : Hebben we niets mee te maken, gaan we niet over, wij gaan enkel over het najagen van criminele activiteiten...
Sja, leuk maar mensen hebben het voornamelijk over nieuwe content, de imdb top 250 gaat tientallen jaren terug soms. Hoe goed casablanca ook mag zijn, ik kan het niet aanzien, dat oubollige geneuzel.JeroenH schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:49:
Over gebrek aan content in Nederland, een klein zijsprongetje;
Na het lezen hiervan vroeg ik me af hoe het in Nederland ermee gesteld zou zijn. Mijn verwachting was "nog minder", want het contentaanbod is hier slechter, nietwaar? Dus ik heb de IMDB top 250 naar een Excel document geëxporteerd en ben gaan tellen op Netflix. Tot mijn verwondering kunnen wij op dit moment in Nederland via Netflix 74 films bekijken, ruim twee keer zo veel als in de VS!
-edit-
Mensen vinden het gewoon raar dat een serie die in de VS in seizoen 8 zit hier niet verder komt dan seizoen 6 op netflix bijv. je spoort mensen min of meer aan tot bingewatchen en opeens is je serie niet af terwijl je overal leest dat het zo'n geweldig seizoen is! Ja, dan slaan mensen aan het downloaden.
Dat soort achterlijke regionale verschillen moeten gewoon eens stoppen.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Nu ik dit topic weer zie, moeten vervolgvragen n.a.v. het artikel hier gesteld worden of in Tweakers voelen Brein aan de tand - Tim Kuik beantwoordt... waar ik er al een paar had geplaatst?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als Tweakers besluit om een vervolg-op-vervolg te maken?Raven schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:14:
Nu ik dit topic weer zie, moeten vervolgvragen n.a.v. het artikel hier gesteld worden of in Tweakers voelen Brein aan de tand - Tim Kuik beantwoordt... waar ik er al een paar had geplaatst?
"Tot slot zal Tim Kuik reageren op vragen die naar aanleiding van dit artikel nog ontstaan."Racing_Reporter schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:16:
[...]
Als Tweakers besluit om een vervolg-op-vervolg te maken?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die had ik dus even gemistRaven schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:17:
[...]
"Tot slot zal Tim Kuik reageren op vragen die naar aanleiding van dit artikel nog ontstaan."
In normale mensentaal : Tim Kuik zal het artikel eens nalezen als het online staat en dan 2 of 3 reacties cherrypicken waarop hij reageert met een gekregen account.Raven schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:17:
[...]
"Tot slot zal Tim Kuik reageren op vragen die naar aanleiding van dit artikel nog ontstaan."
Het is niet een nieuw rondje vervolgvragen, het gaan gewoon een paar gecherrypickte reacties zijn. Niets meer of minder.
Gaat niet gebeuren vrees ik. Vind het zelf ook irritant dat het laatste seizoen van "the blacklist" bijvoorbeeld hier niet op netflix is te zien, omdat RTL er een licentie op heeft.Je kunt echter niet verbieden dat er meer partijen op een markt actief zijn en dat deze exclusieve licenties kopen voor een bepaalde periode.HeatWave schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:56:
[...]
Sja, leuk maar mensen hebben het voornamelijk over nieuwe content, de imdb top 250 gaat tientallen jaren terug soms. Hoe goed casablanca ook mag zijn, ik kan het niet aanzien, dat oubollige geneuzel.
Mensen vinden het gewoon raar dat een serie die in de VS in seizoen 8 zit hier niet verder komt dan seizoen 6 op netflix bijv. je spoort mensen min of meer aan tot bingewatchen en opeens is je serie niet af terwijl je overal leest dat het zo'n geweldig seizoen is! Ja, dan slaan mensen aan het downloaden.
Dat soort achterlijke regionale verschillen moeten gewoon eens stoppen.
Ik vraag me ook af in hoeverre die content-eis redelijk is: ik weet zeker dat zelfs al zou Netflix alle recente films hebben, dan nog zouden mensen janken dat de films die nu in de bioscoop draaien er niet bijzitten. "Mijn moeder kan niet goed lopen, dus ik moet wel wel illegaal films downloaden.. boehoe, Tim Kuik, doe er wat aan!"
_██_
(ಠ_ృ)
Dat is toch ook zo?Gomez12 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:53:
[...]
In wezen is elke vraag onder het kopje "Gebrek aan content" gewoon een inkoppertje voor Tim Kuik : Hebben we niets mee te maken, gaan we niet over, wij gaan enkel over het najagen van criminele activiteiten...
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
@Raven Tim Kuik beantwoord op dit moment vragen in de reacties onder het artikel. @Gomez12, Tim Kuik heeft geen account gekregen, dit had hij zelf al. Hij is op dit moment aan het reageren en ik hoop dat hij tijd heeft dit ook in zoveel mogelijk gevallen te doen.
Hiermee laten ze wel zien dat ze 'the muscles' zijn en niet 'the brains', of dat is in ieder geval wat ze pretenderen. Ik zou er kritischer op ingaan dan dit.
Heeft Tweakers wel eens een face to face interview gedaan met Kuik en goed doorgevraagd, voor deze actie? Dat zou namelijk wel kritische journalistiek zijn.
Films in de bioscoop zijn wat mij betreft in de eerste instantie prima als "exclusive" dat is altijd zo geweest, eerst bios, dan video/DVD/BR/streaming, dan een keer op TV. Een film hoef je echt niet per se meteen te zien als hij uit is natuurlijk.Atomsk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:29:
[...]
Gaat niet gebeuren vrees ik. Vind het zelf ook irritant dat het laatste seizoen van "the blacklist" bijvoorbeeld hier niet op netflix is te zien, omdat RTL er een licentie op heeft.Je kunt echter niet verbieden dat er meer partijen op een markt actief zijn en dat deze exclusieve licenties kopen voor een bepaalde periode.
Ik vraag me ook af in hoeverre die content-eis redelijk is: ik weet zeker dat zelfs al zou Netflix alle recente films hebben, dan nog zouden mensen janken dat de films die nu in de bioscoop draaien er niet bijzitten. "Mijn moeder kan niet goed lopen, dus ik moet wel wel illegaal films downloaden.. boehoe, Tim Kuik, doe er wat aan!"![]()
![]()
Maar met series is het toch anders, die kijkt iedereen thuis, maar omdat ik niet in de VS woon kan ik niet dezelfde seizoenen zien terwijl die wel zijn "uitgezonden" al. En dan gaat het me dus niet eens zozeer over de versplintering over verschillende aanbieders, maar verschillen per regio. Je wordt lekker gemaakt met een serie, kijkt lekker 6 seizoenen en de laatste 2 kan niet opeens. Dat was in 1980 misschien niet zo'n ramp, maar als de halve wereld lekker over seizoen 7+8 praat en jij kan niet meepraten, want je bent braaf, ja dan gaat het brave er wel eens vanaf.
Netflix zou netflix moeten zijn, en niet netflix per land. Natuurlijk prima dat er per land als EXTRA locale dingen worden aangeboden, maar dat zou ook overal beschikbaar moeten zijn dan. Dat je dan evengoed bijv HBO moet hebben voor serie X, dat snap ik nog wel.
Nou, eens zien of (en wat) hij te zeggen heeft. Heb mijn opmerkingen/vragen er maar onder geplaatst.duqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:34:
@Raven Tim Kuik beantwoord op dit moment vragen in de reacties onder het artikel.
Ik ben ook erg benieuwd wat hij over Indifstublatia in 'reviews: Brein beantwoordt tweakersvragen' te zeggen heeft.
....Even heel serieus:
Hoe doen jullie bij Brein onderzoek naar copyright?
Ik produceer namelijk muziek. Digitale muziek. Mijn vader doet het nog analoog.
Ik heb in 2012 een schikkingsvoorstel van 12500 euro van Brein ontvangen omdat zij, volgens hen, aantoonbaar konden maken dat ik illegale content op nieuwsgroepen had geplaatst, doelende op copyright inbreuk voor de artiest DJ Ramteam.
Heel leuk en aardig, maar ik ken DJ Ramteam persoonlijk. Dat ben ik namelijk zelf.
Ik en mijn kleine recordlabel sta erom bekend veel van mijn werk op nieuwsgroepen aan te bieden. Daar maak ik ook geen geheim van. Het is namelijk eigen werk.
Ik vind het dan ook waanzin dat er in eerste instantie gelogen wordt dat er contact geweest zou zijn met de artiest en dat de artiest dan zélf, zonder gedegen onderzoek, wordt gesommeerd, terwijl de artiest geen flauw idee heeft wat er aan de hand is.
[ Voor 76% gewijzigd door Raven op 17-10-2016 12:40 ]
Oscar Wilde
ik vind vooral dat Tim uitblinkt in het oppervlakkig en bijsturend beantwoorden van vragen in plaats van open en eerlijke communicatie. Alle kritische punten glijden op deze manier lekker weg uit het "interview" en het bloedt een beetje dood in wederom een artikel waarin Brein genoemd wordt en dus de publiciteit haalt.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Yep en dat maakt het ook zo zinloos om die vragen te stellen...
Tja, het probleem is een beetje dat je jezelf buitenspel plaatst door je hyperbolen.HeatWave schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:36:
[...]
Dat was in 1980 misschien niet zo'n ramp, maar als de halve wereld lekker over seizoen 7+8 praat en jij kan niet meepraten, want je bent braaf, ja dan gaat het brave er wel eens vanaf.
Die halve wereld is in wezen gewoon nul zolang je niet in Amerika woont en je niet enkel mensen kent die toch al illegaal downloaden.
Prima, betaal jij dan het geld wat daarvoor noodzakelijk is? Want in wezen zeg je dat Netflix hoger moet gaan bieden als alle tv-bedrijven waar ook ter wereld. Wellicht dat ze er komen als ze het huidige aantal abbo's behouden en 8000 euro per maand gaan vragen, maar elk ander scenario is niet reeel.Netflix zou netflix moeten zijn, en niet netflix per land. Natuurlijk prima dat er per land als EXTRA locale dingen worden aangeboden, maar dat zou ook overal beschikbaar moeten zijn dan. Dat je dan evengoed bijv HBO moet hebben voor serie X, dat snap ik nog wel.
Waarom zou Brein over de inhoud moeten gaan? Een politieagent handhaaft toch ook alleen maar de regels, maar bedenkt ze niet. Brein zal nooit zelf met een voorstel voor content komen, dat moet uit de entertainmentindustrie komen.Racing_Reporter schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:34:
[...]
Hiermee laten ze wel zien dat ze 'the muscles' zijn en niet 'the brains', of dat is in ieder geval wat ze pretenderen. Ik zou er kritischer op ingaan dan dit.
(En ja: de vergelijking tussen een ambtenaar en Brein gaat wat mank)
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ja, sure. Welkom in 2016, wel eens van iets als Facebook gehoord bijv, waar je niet alleen je lokale buren op hebt maar dus ook bakken met mensen die wel in de VS wonen. En je "mening" over mijn hyperbolen slaat echt als een tang op een varken trouwens.Gomez12 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:49:
[...]
Yep en dat maakt het ook zo zinloos om die vragen te stellen...
[...]
Tja, het probleem is een beetje dat je jezelf buitenspel plaatst door je hyperbolen.
Die halve wereld is in wezen gewoon nul zolang je niet in Amerika woont en je niet enkel mensen kent die toch al illegaal downloaden.
[...]
Prima, betaal jij dan het geld wat daarvoor noodzakelijk is? Want in wezen zeg je dat Netflix hoger moet gaan bieden als alle tv-bedrijven waar ook ter wereld. Wellicht dat ze er komen als ze het huidige aantal abbo's behouden en 8000 euro per maand gaan vragen, maar elk ander scenario is niet reeel.
Ik krijg dagelijks allerlei artikelen via (oa) Buzzfeed over Game of Thrones bijv, dat kan helemaal niet volgens jou, want ik woon niet in de VS.
Dat dus. De kop bij het artikel is misleidend. Dit komt mij over als "geef Brein ook een podium"Bockelaar schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:47:
ik vind vooral dat Tim uitblinkt in het oppervlakkig en bijsturend beantwoorden van vragen in plaats van open en eerlijke communicatie. Alle kritische punten glijden op deze manier lekker weg uit het "interview" en het bloedt een beetje dood in wederom een artikel waarin Brein genoemd wordt en dus de publiciteit haalt.
Als je zo over beschikbaarheid heen stapt heb je het publiek duidelijk niet willen begrijpen.
Verder vind ik het schimmig doen over de geldstromen merkwaardig. Brein/thuiskopie/buma zijn voor de gewone burger niet te doorgronden en toch hebben deze clubjes een enorme invloed op het media landschap in Nederland. Ik zou daar heel graag een verklaring voor willen zien. "strategische overwegingen" impliceert dat er concurrenten zouden zijn, dat is niet het geval.
Verder, waarom betalen we tegenwoordig nog een thuiskopie heffing aangezien downloaden toch niet meer mag?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Mooie vergelijking inderdaadpven schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:21:
[...]
Waarom zou Brein over de inhoud moeten gaan? Een politieagent handhaaft toch ook alleen maar de regels, maar bedenkt ze niet. Brein zal nooit zelf met een voorstel voor content komen, dat moet uit de entertainmentindustrie komen.
(En ja: de vergelijking tussen een ambtenaar en Brein gaat wat mank)
Brein profileert zich als de sterke arm der wet namens de industrie. Laat ik het eens omdraaien, bij welke partij met enig gewicht zou jij deze vragen wel stellen dan?
Ah, modbreak. Zal het later verplaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-10-2016 14:01 ]
Nou.... mooi dat hij de tijd heeft genomen om de vragen te beantwoorden, maar het was dus wel ongeveer zoals ik dacht.
Ingewikkeld onderwerp. Persoonlijk gun ik de makers van een creatief werk (muziek, film, software, etc.) wat ik waardeer mijn geld wel, maar de grote mediabedrijven helemaal niet. Die hebben zowel de makers als de consumenten in de tang en voegen in de moderne tijd (met o.a. distributie via internet) steeds minder toe. Dat praat illegaal downloaden niet goed, maar het zou voor mij zoveel beter aanvoelen als ik een artiest direct geld overmaken voor een CD ipv naar een miljoenenbedrijf. Bij steeds meer kleine artiesten kan dat ook, maar de grote artiesten steunen veelal de grote mediabedrijven.
Hoe dan ook, ik weet zeker dat Brein nog wel een tijdje werk voor zichzelf blijft creëren, en Tim Kuik ook.
Ingewikkeld onderwerp. Persoonlijk gun ik de makers van een creatief werk (muziek, film, software, etc.) wat ik waardeer mijn geld wel, maar de grote mediabedrijven helemaal niet. Die hebben zowel de makers als de consumenten in de tang en voegen in de moderne tijd (met o.a. distributie via internet) steeds minder toe. Dat praat illegaal downloaden niet goed, maar het zou voor mij zoveel beter aanvoelen als ik een artiest direct geld overmaken voor een CD ipv naar een miljoenenbedrijf. Bij steeds meer kleine artiesten kan dat ook, maar de grote artiesten steunen veelal de grote mediabedrijven.
Hoe dan ook, ik weet zeker dat Brein nog wel een tijdje werk voor zichzelf blijft creëren, en Tim Kuik ook.
[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 17-10-2016 15:01 ]
Is het handig om de reacties van Brein in de comments te hebben? Lastig terug te vinden zo tussen de discussies tussen tweakers
Verder zie ik een paar vragen regelmatig terug komen en Brein reageert vrij selectief. Is de redactie bij machte om dat bij te sturen?
Verder zie ik een paar vragen regelmatig terug komen en Brein reageert vrij selectief. Is de redactie bij machte om dat bij te sturen?
@Wijnands, ik begrijp wat je bedoelt maar momenteel is er geen betere manier om het vraag-en-antwoord-proces beter vorm te geven. Met het vooraf verzamelen van de vragen wilden we alvast een groot deel van de mogelijk vragen van tevoren inzichtelijk maken zodat die op een heldere manier weer te geven zijn met antwoorden. Tim Kuik kan niet op alle vragen antwoord geven, maar als er grote vragen onbeantwoord blijven dan kunnen wij hem vragen deze alsnog te beantwoorden.
Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van dit Brein interview (in deze vorm)?
Want vanwege de gekozen vorm is het een beetje erg slappe hap geworden.
Alle antwoorden zijn gewoon standaardantwoorden en er is geen ruimte voor een spontane vraag.
Dat was er niet in de initiele vraagstelling.
Er is geen formele vervolgvragen manier, oftewel er wordt uitgepikt waarop men de standaardantwoorden klaar heeft liggen.
En dan als laatste kan de redactie als er grote vragen open blijven alsnog Tim Kuik vragen om die nog eens te bekijken zodat hij weer alle tijd heeft om standaardantwoorden te verzinnen.
Ik krijg een beetje het idee dat jullie iets als een AMA wilden, maar praktisch gezien komt het niet verder dan een Brein-reclame puur door de vorm.
En hebben jullie dit in de planning staan om toekomstig vaker te doen?
Want vanwege de gekozen vorm is het een beetje erg slappe hap geworden.
Alle antwoorden zijn gewoon standaardantwoorden en er is geen ruimte voor een spontane vraag.
Dat was er niet in de initiele vraagstelling.
Er is geen formele vervolgvragen manier, oftewel er wordt uitgepikt waarop men de standaardantwoorden klaar heeft liggen.
En dan als laatste kan de redactie als er grote vragen open blijven alsnog Tim Kuik vragen om die nog eens te bekijken zodat hij weer alle tijd heeft om standaardantwoorden te verzinnen.
Ik krijg een beetje het idee dat jullie iets als een AMA wilden, maar praktisch gezien komt het niet verder dan een Brein-reclame puur door de vorm.
En hebben jullie dit in de planning staan om toekomstig vaker te doen?
Dat is er wel. Misschien wordt het tijd dat de redactie zijn tanden laat zien, de belangrijkste vragen eruit pikt voor de redactie zelf en ervoor zorgt dat er een interviewafspraak gemaakt wordt met hem om ze live te stellen. Dan niet de detailvragen over cijfers, maar de inhoudelijke vragen. En dan doorvragen. Dit is redelijk slappe hap inderdaad en totaal onoverzichtelijk. Op het eerste gezicht lijkt het me onmogelijk om die communicatie onder het artikel zelf te sturen?duqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:46:
@Wijnands, ik begrijp wat je bedoelt maar momenteel is er geen betere manier om het vraag-en-antwoord-proces beter vorm te geven. Met het vooraf verzamelen van de vragen wilden we alvast een groot deel van de mogelijk vragen van tevoren inzichtelijk maken zodat die op een heldere manier weer te geven zijn met antwoorden. Tim Kuik kan niet op alle vragen antwoord geven, maar als er grote vragen onbeantwoord blijven dan kunnen wij hem vragen deze alsnog te beantwoorden.
[ Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-10-2016 17:13 ]
Op dit moment zijn er geen plannen om een dergelijke vorm nog eens toe te passen. Wij hebben tot nu toe nog geen vragen en antwoorden op deze manier gepresenteerd. Aan de hand van de resultaten van dit artikel kunnen we kijken of er mogelijkheden zijn om dit soort dingen in de toekomst te herhalen en welke vereisten daar dan aan verbonden zijn. Hoewel er ruimte voor verbetering is, denk ik dat het artikel wel degelijk een toegevoegde waarde heeft omdat het het dichtst bij een dialoog komt. Daarnaast zie ik niet waarom er geen ruimte voor spontane vragen zou zijn.
In het geval Tim Kuik zou dat toch weinig effect hebben, zeker als ik zijn laatste reactie lees: Verwijderd in 'reviews: Brein beantwoordt tweakersvragen'duqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:43:
Op dit moment zijn er geen plannen om een dergelijke vorm nog eens toe te passen. Wij hebben tot nu toe nog geen vragen en antwoorden op deze manier gepresenteerd. Aan de hand van de resultaten van dit artikel kunnen we kijken of er mogelijkheden zijn om dit soort dingen in de toekomst te herhalen en welke vereisten daar dan aan verbonden zijn. Hoewel er ruimte voor verbetering is, denk ik dat het artikel wel degelijk een toegevoegde waarde heeft omdat het het dichtst bij een dialoog komt. Daarnaast zie ik niet waarom er geen ruimte voor spontane vragen zou zijn.
Men leest ''bewust'' niet dat het probleem niet piraterij is, maar dat er in al die tijd er geen algemene oplossing is bedacht. Daarnaast weer herhalen van het nut van schikkingen en hoe ''netjes'' dat is en dan eindigen met een belofte.
Ik vind het bijna jammer dat Dhr Kuik niet op mijn (omvangrijke!) reactie is ingegaan.
Aan de andere kant, het gemis van zon reactie zegt ook wel weer voldoende over Brein.
Sorry voor de offtopic maar ik moest dit even kwijt. Begrijpelijkerwijs zijn de vragen zeer kritisch, maar de antwoorden frustreren des te meer. Zeker omdat Brein nu eindelijk eens een goed moment had om enige zelf-reflectie toe te passen.
Helaas. Vanavond maar even de nieuwste series binnenhalen...
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Je epistel is inderdaad fors en daarom is je hartenkreet je vergeven. Maar nu echt niet meer. On topic daar, over het proces: hier.
Je laatste zin is vrij zinloos, je hebt tot nu toe op t.net geen echte mogelijkheid voor een "gedwongen" dialoog wat je bij dit soort dingen toch wel wilt (dus niet dat de andere partij gewoon even de helft negeert)duqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:43:
Aan de hand van de resultaten van dit artikel kunnen we kijken of er mogelijkheden zijn om dit soort dingen in de toekomst te herhalen en welke vereisten daar dan aan verbonden zijn. Hoewel er ruimte voor verbetering is, denk ik dat het artikel wel degelijk een toegevoegde waarde heeft omdat het het dichtst bij een dialoog komt.
En dat dit dan het dichtste bij komt zegt niets over of het een toegevoegde waarde heeft.
Het moderatie systeem van de FP leent zich hier simpelweg niet voor, een spontane vraag is niet echt een reactie ergens op, dus komt hij in de hoofdthread en dan is het bij dit soort veelgereageerde Topics een soort speelbal van de moderatie, hij staat bovenaan, nee hij staat onderaan, nee hij staat nu in het midden.Daarnaast zie ik niet waarom er geen ruimte voor spontane vragen zou zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Gomez12 op 17-10-2016 19:38 ]
Ben al met een volgende reactie bezigzeef schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:26:
Je epistel is inderdaad fors en daarom is je hartenkreet je vergeven. Maar nu echt niet meer. On topic daar, over het proces: hier.
En ik zal ook een dezer dagen eens op je mail moeten reageren..
Inhoudelijk kritiekpuntje overigens wel: Het is heel vervelend dat voor deze QenA sessies het reactieveld helemaal onderaan staat. Nu moet je de artikel tekst kopieren om bij te houden op wat je reageert. In zulke instanties zou het reactieveld boven moeten zitten zodat je het overzicht behoud
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Ik zie twee onderwerpenduqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:46:
- Beschikbaarheid van content is nu een welles/nietes spelletje geworden
- Ondoorzichtigheid over geldstromen wordt gewoon ontweken.
Daarnaast proberen veel tweakers hem aan te spreken op de macht die deze private organisatie heeft en die als onevenredig wordt ervaren door sommige. Echter daar worstelt men met een goede formulering (en ontwijkt ook hier Brein dit onderwerp)
Ik denk dat als jullie dit nog een keer willen doen je er strakker op moet zitten als je een controversieel persoon uitnodigd. Deze sessie leek mij bijna een advertorial.duqu schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:43:
Controversiele thema's aangaan zou tweakers sieren en helpen de volgende stap in journalistiek te zetten maar doe het dan ook echt goed. Neem of een persoon/instelling en schuw de controversiele vragen niet, of neem een topic en haal verschillende spelers erbij (hierbij had bijv. BoF gekunt, de piratenpartij en VVD en D66 om 's wat te noemen). Je zou zelfs om mee te gaan in deze youtube tijd, een live discussie kunnen organiseren
[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 18-10-2016 10:44 ]
Het 1e heeft simpelweg niets met Brein te maken, het is op zich al een off-topic onderwerp, waarom zou je daarop willen doorgaan? Daar valt niets zinnigs uit te halen, dat is allemaal aan de eigenaren / opdrachtgevers van Brein en niet aan Brein zelf.Wijnands schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:41:
[...]
Ik zie twee onderwerpen
- Beschikbaarheid van content is nu een welles/nietes spelletje geworden
- Ondoorzichtigheid over geldstromen wordt gewoon ontweken.
Ondoorzichtigheid van geldstromen zal je toch echt met een heel goede gerichte vraag moeten komen, (bijna) geen enkel bedrijf gaat zomaar even de financiele boeken opengooien voor een site...
Oftewel wat is de gerichte vraag?
Brein heeft niet meer macht dan iedere andere prive-organisatie, ze hebben alleen meer geld en zeker meer ervaring waardoor ze exact weten waar de rand is en tot hoever ze kunnen gaan.Daarnaast proberen veel tweakers hem aan te spreken op de macht die deze private organisatie heeft en die als onevenredig wordt ervaren door sommige. Echter daar worstelt men met een goede formulering (en ontwijkt ook hier Brein dit onderwerp)
In principe kan jij morgen een brein2 oprichten en dan heb je net zo veel macht.
Oftewel je probeert ze aan te spreken op iets wat enkel in je hoofd zit en er in de praktijk niet is, verwacht je daar echt een antwoord op?
Ik zou hier graag op reageren maar inhoudelijke discussie mocht hier niet.
Ik ga hier toch "inhoudelijk" kritiek geven, onder het artikel wordt het helaas onder gesneeuwd door de discussies maar goed:
Ik snap niet dat jullie als Tweakers de gegeven (politiek ingestudeerde) antwoorden bevredigend vinden. BREIN is een gehate (lees: bekritiseerde) non profit organisatie die erom bekend staat met dwangsommen te gooien, jullie spenderen hier nu twee artikels aan (waarvoor dank) zonder echt als gepasioneerde journalisten met een missie de antwoorden te verkrijgen die je wilt hebben. Jullie hoeven mij niet te vertellen dat jullie de 30 gegeven antwoorden voldoende vinden, ik kan dat helaas niet geloven.
Prettig dat Tim zelf een account heeft en kan antwoorden maar op de echt brandende vragen is geen duidelijk en concreet antwoord gegeven. Jammer, en weer een gemiste kans.
Ik snap niet dat jullie als Tweakers de gegeven (politiek ingestudeerde) antwoorden bevredigend vinden. BREIN is een gehate (lees: bekritiseerde) non profit organisatie die erom bekend staat met dwangsommen te gooien, jullie spenderen hier nu twee artikels aan (waarvoor dank) zonder echt als gepasioneerde journalisten met een missie de antwoorden te verkrijgen die je wilt hebben. Jullie hoeven mij niet te vertellen dat jullie de 30 gegeven antwoorden voldoende vinden, ik kan dat helaas niet geloven.
Prettig dat Tim zelf een account heeft en kan antwoorden maar op de echt brandende vragen is geen duidelijk en concreet antwoord gegeven. Jammer, en weer een gemiste kans.
En toegevoegd daarbovenop, dat idee had ik ergens al trouwens, Tim Kuik plaatste nog een post waarin hij Tweakers etc bedankt. Om vervolgens nergens meer op terug te komen. Bijzonder jammer. Een aantal punten lijken nog begrijpelijk, maar hij zet ook bijzonder vage statements neer om ze vervolgens niet te onderbouwen en er niet op terug te komen. Terwijl die vage beweringen wel bovenin de thread blijven staan.Mrjraider schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:37:
Ik ga hier toch "inhoudelijk" kritiek geven, onder het artikel wordt het helaas onder gesneeuwd door de discussies maar goed:
Ik vind het redelijk kansarm dat die man daarvoor een podium krijgt, zonder dat er een speld tussen kan worden gewrongen door de redactie of pers. Dus heb ik het zelf maar geprobeerd. Sterk het idee dat Brein hier Tweakers heeeeeel handig voor het karretje heeft gespannen met een leuk idee wat ze uiteindelijk prima zelf konden controleren en Tweakers niet. De titel dat Tim Kuik vragen beantwoordt is dan ook vrij vergezocht, gezien de hoeveelheid non-informatie die ertussen staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 18-10-2016 14:15 ]
Woeps, (volgens mij) mijn eerste modbreak ooit. Excuus.
Wat ik vergeten was te zeggen: buiten wat ik vind van de antwoorden van Tim Kuik, vind ik dat Tweakers dit heel goed heeft opgepakt. Zelfs als wat je te horen krijgt niet is wat je wil horen (want dat proef ik bij veel reacties) kan het proces gewaardeerd worden.
Wat ik vergeten was te zeggen: buiten wat ik vind van de antwoorden van Tim Kuik, vind ik dat Tweakers dit heel goed heeft opgepakt. Zelfs als wat je te horen krijgt niet is wat je wil horen (want dat proef ik bij veel reacties) kan het proces gewaardeerd worden.
Dank voor de feedback. Wat ik in de kritiek zie terugkomen is dat wij te weinig antwoorden hebben verkregen of, zoals Mrjraider zegt, de antwoorden die wij willen hebben. Ik deel de wens dat Tim Kuik openhartig antwoord zou geven op alle vragen, bijvoorbeeld over de inkomsten en uitgaven van de stichting om maar iets te noemen. Er is geen manier om hem ertoe te dwingen deze informatie openbaar te maken of met een anderszins gewenst antwoord over de brug te komen, ook in een interview. De beperkingen van de gekozen vorm van het artikel zijn naar boven gekomen en daar kunnen wij iets mee voor mogelijke soortgelijke artikelen. De mening dat er vooral non-informatie tussen de antwoorden staat, deel ik niet. Uiteindelijk is Kuik op een groot aantal vragen ingegaan.
Let op:
Let op: om het proces enigszins gestroomlijnd te laten verlopen is het bij het formuleren van de vraag goed om rekening te houden met de volgende indeling:
Noem eerst voor zover nodig de context, oftewel ‘waar gaat deze vraag over?’ en stel vervolgens de eigenlijke vraag.
Bijvoorbeeld:
Mijn vraag gaat over het feit dat Brein schikkingen aanbiedt aan uploaders. Wat doet Brein precies met dit geld?
Let op: om het proces enigszins gestroomlijnd te laten verlopen is het bij het formuleren van de vraag goed om rekening te houden met de volgende indeling:
Noem eerst voor zover nodig de context, oftewel ‘waar gaat deze vraag over?’ en stel vervolgens de eigenlijke vraag.
Bijvoorbeeld:
Mijn vraag gaat over het feit dat Brein schikkingen aanbiedt aan uploaders. Wat doet Brein precies met dit geld?