Spanning op monitorkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Ik ben momenteel een nieuwe PC aan het bouwen en terwijl ik daarmee bezig was raakte ik tegelijk de kast en de verwarming aan. Het resultaat: een flinke schok door mijn vingers. Je verwacht dan als eerste dat er ergens kortsluiting zit dus alles losgehaald en doorgemeten. Gelukkig bleek het geen kortsluiting te zijn maar er was wel 70 - 100V potentiaalverschil tussen de kast en de radiator. Het vreemdste is dat dat verschil blijft als de stekker van de PC eruit is! Ik ben toen de randapparatuur gaan doormeten en het blijkt dat het afkomstig is van de monitorkabel. Ik heb gelijk een andere monitor erbij gepakt en de kabel daarvan gemeten en ook daar blijkt spanning op aanwezig te zijn. Ter informatie: ik woon in een wat ouder huis en de stopcontacten zijn niet geaard. Heb ik door een speling van het lot twee defecte monitoren te pakken of is dit normaal? Wat kan / moet ik hieraan doen?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het spul niet geaard is dan kun je dit soort dingen krijgen. De enige manier om 't op te lossen is om 't spul goed geaard aan te sluiten.

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
En dan nog van de verwarming af te blijven, die is meestal niet geaard. Ik krijg hier ook een optater als ik bv. de coax van upc vasthoud en tegelijkertijd een radiator aanraak.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• Kurgan
Dat vermoeden had ik al en ik ga de zaak aarden, maar dan nog... 100V op een monitorkabel en dat bij twee volkomen verschillende monitoren? Dat er wat potentiaalverschil ontstaat is te verwachten maar het is veel meer dan ik zou verwachten. Waar kan het vandaan komen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de regel heb je de helft van 230V, dus dat zou rond de 115V moeten zijn als potentiaal verschil. Dus ergens valt die 100V nog mee.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Uit ervaring en ook de reden met hoe en voeding van een computer werkt is dit normaal.
115V inderdaad zoals TERW_DAN hierboven aangeeft.

Graag zou snel mogelijk goed je computer en andere componenten aarden

• Kurgan
Goed, het wordt steeds vreemder. Ik heb een drie aderige kabel aangesloten op een ongeaarde contactdoos. De aarde is afgedopt zodat hij onmogelijk contact kan maken want die ga ik aan het andere einde afzonderlijk doortrekken naar het aardpunt in de meterkast. Alleen de fase en de nul zijn momenteel aangesloten. Desondanks meet ik nog steeds 90V tussen het aardpunt en de losse draad. Het kan geen kabelbreuk zijn want ik heb drie verschillende kabels gebruikt die ik voor de zekerheid ook nog eens heb doorgemeten. Er zit echt helemaal niets op de aarde aangesloten, het is alleen een losse draad. Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dit komt vaker voorbij (uit Elektrische schokken van PC):
Daos schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:44:
Zie ook spanning op raampje stopcontact Zelfs met een reactie van heuveltje destijds :P

edit:
Andere mooie post: Gwannoes in "Lekstroom van 110V ?"
Ander topic: Schok van voeding
edit:
De oplossing is dus al je spullen aansluiten op een geaard stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door Daos op 06-08-2016 17:45 ]

• Kurgan
Daos schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:42:
De oplossing is dus al je spullen aansluiten op een geaard stopcontact.
Zie mijn startpost:
ik woon in een wat ouder huis en de stopcontacten zijn niet geaard.
Ik ben juist bezig om een aarde draad aan te leggen maar die blijkt juist de bron van de spanning te zijn i.p.v. de oplossing. Er is niets op aangesloten dus het kan geen lekstroom van een apparaat zijn. Ik heb het met drie verschillende kabels geprobeerd en bij alledrie gebeurt precies hetzelfde. Ik heb ze alledrie doorgemeten en er is geen onderling contact tussen de aders.

Na nog wat testen blijkt bovendien dat de spanning hoger wordt naarmate de draad langer is. Mijn conclusie is dat de oorzaak electromagnetische inductie is, het is het enige verschijnsel dat ik ken wat in staat is om een spanning op te wekken in een geleider die verder nergens mee verbonden is. Ik ga morgen nog eens een test doen met een aardedraad die een flink stuk verwijderd is van de fase.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Aarde kan nooit potentiaal hebben. Immers is aarde per definitie 0V.

Hoe meet je dat aarde spanning heeft?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Pak eens een verlengsnoer en sluit de monitor en pc eens op een geaard stopcontact aan. Keuken of badkamer aangezien die geaard moeten zijn.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01 12:09
@jeroen3: Nee, je begrijpt het niet: elke voeding bevat ontstoring om lekker te kunnen werken. Die ontstoring werkt t.o.v. en naar de massa-aansluiting. Je monitor is ook niet defect, wat je aan "opdonder" krijgt komt uit de onstorings-condensatoren. Daarom merk je ook dat er op de massa-aanslutiing van het stopcontact spanning staat t.o.v. aarde! Die massa moet je dus zsm aansluiten op echte (rand) aarde.
Probeer het maar eens met een geaard verlengsnoer naar de keuken (of een ander geaarrd stopcontact): dan krijg je geen opdonders meer.

En die opdonder van de coaxkabel: buiten je huis wordt de coaxcabel in de grond beschermd door er een spanning op te zetten (anodische bescherming). Als je daar geen opdonder van wil krijgen zijn daar mantelstroomfilters voor te krijgen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Renault schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:59:
@jeroen3: Nee, je begrijpt het niet: elke voeding bevat ontstoring om lekker te kunnen werken. Die ontstoring werkt t.o.v. en naar de massa-aansluiting. Je monitor is ook niet defect, wat je aan "opdonder" krijgt komt uit de onstorings-condensatoren. Daarom merk je ook dat er op de massa-aanslutiing van het stopcontact spanning staat t.o.v. aarde! Die massa moet je dus zsm aansluiten op echte (rand) aarde.
Probeer het maar eens met een geaard verlengsnoer naar de keuken (of een ander geaarrd stopcontact): dan krijg je geen opdonders meer.
[...]
Huh?

Volgens mij moet je je iets beter inlezen op dit onderwerp.

Dit is het logische gevolg van het feit dat er wisselspanning uit het stopcontact komt. Wil je daar gelijkspanning van maken zonder veel ripple in de toevoer te zien moet je het gelijkrichten met een transformator, diodebrug, condensators voor stabilisatie en eventueel spanningsregulators.

Vaak komen er uit een transformator 3 draden. Bijvoorbeeld -12v, 0v en 12v. Alleen die 0v is niet echt 0v, die staat gelijk aan het gemiddelde spanning van de fasedraad, ongeveer 120v. Dus stiekem is het 108v, 120v en 132v.

Nou wil het geval dat het complete current return netwerk van een elektrisch apparaat (inclusief behuizing) aan die zogenaamde 0v verbonden moet worden omdat er anders geen geldige stroomkring kan lopen.

Gelukkig zijn transformators altijd zwevende spanningsbronnen dus die 120v kan je gelijkstellen aan 0v door die 120v draad aan randaarde te verbinden. Het verschil tussen de andere draden van 12v blijft aanwezig. Op die manier elimineer je dergelijke optaters.

Jouw verhaal over ontstoring raakt kant noch wal...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Kreeg ook een schok zodra ik mijn kast aanraakte. De enige oplossing is een geaard stopcontact aanleggen. Ik heb zelf ook een stroomkabel vanuit mijn keuken getrokken naar mijn pc. Sinds dien krijg ik geen schokken meer en is het probleem dus opgelost.
Dit is ook al meerdere keren hier verteld. Heb je die mogelijkheid niet dan is de enige oplossing je pc etc niet meer aanraken als die aan staat.
Google maar eens op deze "symptomen".

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 11-08-2016 11:11 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-01 09:48
chrisborst schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:46:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Kreeg ook een schok zodra ik mijn kast aanraakte. De enige oplossing is een geaard stopcontact aanleggen. Dit is ook al meerdere keren hier verteld. Heb je die mogelijkheid niet dan is de enige oplossing je pc etc niet meer aanraken als die aan staat.
Een behuizing hoort niet onder stroom te staan, het is dus geen oplossing om zo door te gaan en de kast gewoon maar niet meer aan te raken. Wat denk je dat dit met de interne componenten doet?
Dit is vragen om defecte onderdelen zo simpel is dat.
Ook ik heb dit issue weleens gehad, echter was het bij mij niet dankzij een niet geaard stopcontact maar ik had de tussenstukjes / pootjes niet aanwezig tussen het moederbord en de kast (leuk je eerste computer maken zonder youtube, want youtube was nog niet eens in opkomst :D)

Ik zou de PC niet aanzetten zolang dit probleem speelt, dit is vragen om problemen. Kast niet aanraken is geen oplossing.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

LopendeVogel schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:56:
[...]

Wat denk je dat dit met de interne componenten doet?
Helemaal niks.
Dit is vragen om defecte onderdelen zo simpel is dat.
Onzin. Dit werkt feilloos als je fatsoenlijk ripple onderdrukking in je voeding hebt. Een voeding aanschaffen die dit niet heeft is vragen om meer problemen.

Hoe denk je dat ze dit in vliegtuigen doen die in de lucht een blikseminslag krijgen? Die kan je echt niet aan de grond verbinden met een aardingsdraadje. Het basis concept is hetzelfde, zolang de lading over het complete current return netwerk hetzelfde is (en dat is hij ook in een pc als de return niet fluctueert) zal je nooit ergens last van hebben. Spanningen zijn namelijk altijd relatief en niet absoluut. Je kan dan net zo goed besluiten dat je behuizing 0v is en de GND negatief geladen.
Ook ik heb dit issue weleens gehad, echter was het bij mij niet dankzij een niet geaard stopcontact maar ik had de tussenstukjes / pootjes niet aanwezig tussen het moederbord en de kast (leuk je eerste computer maken zonder youtube, want youtube was nog niet eens in opkomst :D)

Ik zou de PC niet aanzetten zolang dit probleem speelt, dit is vragen om problemen. Kast niet aanraken is geen oplossing.
Dat je dit probleem hebt als de spanningsverdeling door je PC heen niet uniform is is logisch maar heeft niks met het probleem van de TS te maken. Kast niet aanraken is overigens een prima oplossing. Meestal merk je dit fenomeen namelijk pas als je twee metalen delen aanraakt. Als je op je bureaustoel zit en je PC met twee handen aanraakt voel je niets. Als je met 1 hand de CV vasthebt dan voel je dat wel ja maar dat soort situaties zijn makkelijk te voorkomen.

Als je wel problemen hebt komt dit vaak doordat er twee transformators in het spel zijn waarbij een van de apparaten de fasedraad als referentie pakt en de andere de nuldraad. De stekker in het stopcontact omdraaien van 1 van de componenten is dan vaak de oplossing.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Kurgan
De oorzaak is inmiddels 100% duidelijk en ligt niet in de PC. Zodra de aarde fysiek gescheiden wordt van de fase verdwijnt de spanning dus inductie is inderdaad de oorzaak. Je zou niet verwachten dat de aarde de bron is van de spanning i.p.v. een symptoom, but there you have it. Ik heb de aardedraad aangesloten en nu meet ik nog maar 0,8 V tussen de PC en de verwarming en dat is volkomen acceptabel. Dat is het nadeel van in een ouder huis wonen, in de jaren '70 hoefde niet alles geaard te worden en werd er geen rekening gehouden met de behoeftes van PC's... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Kurgan op 13-08-2016 14:24 ]

Pagina: 1