Mijn grote "koop-een-7-zitter-topic"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Lieve mensen,

onlangs maakte ik de keuze prive te willen gaan rijden in plaats van lease, omdat wij zo'n mega interessante leaseregeling hebben. Daar opende ik een topic voor: Privé rijden in plaats van een lease-auto en mijn besluit was om een Logan MCV te gaan rijden. Sindsdien ben ik druk doende geweest om mijn leasewagen door te schuiven.

De natuur gooit echter roet in het eten, want wij blijken gezinsuitbreiding te gaan krijgen :P.

Voordeel: HR wil mij graag helpen door mijn auto iets eerder 'terug' te nemen (in een poging deze door te schuiven) zodat ik een andere auto kan gaan rijden, waar ik met 3 kinderen in pas.

Nadeel: Ik zie mijzelf dus gedwongen te kiezen voor een 7-zitter. Dit omdat de reeds aanwezige kinderen nog dermate jong zijn (2 en 4) dat zij zelf nog in volwaardige kinderzitjes moeten, en daarvan kan ik er geen 3 op één rij kwijt achterin de Octavia (je kunt amper de armsteun naar beneden klappen tussen de huidige zitjes).

De 'metrics' uit het vorige topic zijn nog steeds van toepassing: De auto gaat ongeveer 45k tot 50k per jaar rijden en ik zal in totaal ongeveer ~1050 aan vergoeding ontvangen voor deze auto, plus het wegvallen vann de bijtelling van de Skoda á ~450 euro. Ik wil de auto kopen op afbetaling voor een periode van 3 of 4 jaar, afhankelijk van het maandbedrag en heb niks in te ruilen.

Mijn eisen:

- Nieuw of zeer recent (max 20k op de teller en garantie moet aanwezig of afkoopbaar zijn tot min. 150k)
- 7 zits
- Airco
- Diesel of LPG
- Trekhaak (maar da's achteraf toch altijd wel mogelijk)

Mijn wensen:

- niet boven de 25k uitkomen (meer is mogelijk als dit zich vertaalt in een betere auto)
- onboard navi

De overwogen modellen tot nu toe:

Kia Carens

Hele goede basisuitrusting (in feite al helemaal compleet, niks meer aan doen) met goede NCAP score voor 26k, maar erg, erg krap achterin. Vrijwel nul bagageruimte over wanneer alle zitplaatsen 'up' zijn. Comfortabele zit volgens reviews. Komt met stalen velgen - jammer, maar niet boeiend genoeg.

Dacia Lodgy

Goedkoopste contender, complete uitrusting, erg ruim zelfs met alle plaatsen bezet, comfortable vering maar ik twijfel gezien de NCAP score aan de veiligheid van de achterste zitplaatsen. Ja, de Logan scoorde niet veel beter, maar daar was de kofferbak alleen voor spullen bedoeld. Dit is overigens bij heel veel 7-zitters een issue, zelfs de Tesla (heb ik van horen zeggen).

Fiat Dobló

Ruimer dan de Kia en praktisch qua binnenvorm, maar erg duur (alleen handmatige airco en dan nog optioneel ook). Ook geen navi onboard (ook niet mogelijk volgens mij).

Overwogen, maar te duur bevonden:

- VW Transporter
- Peugeot Partner Teepee MCV
- Peugeot 5008
- Opel Zafira

Ik heb de site 7-zitter.nl doorgenomen maar daar zitten ook veel oude modellen tussen. Ik heb nog niet aandachtig gekeken naar modellen van Citroen (wel de berlingo, ook te duur) of de Renault Scenic, want daar hoor ik alleen maar klachten over (met name over de betrouwbaarheid).

Zijn er nog andere begerenswaardige modellen die ik zou moeten overwegen?

- edit -

Ik kom nu de Nissan NV-200 Evalia tegen, een eletrische MPV... heel interessant qua kosten maar slechts 170km bereik. Ik moet toch vrij regelmatig 200km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-07 12:57
De nissan NV 200 heeft een bereik van 170 km bij zuinig rijden in de stad. Snelweg heeftie een bereik van 50-70 km op 100km/u

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat is meestal het geval, die zitruimte achterin is gewoon de kreukelzone. Zelfde als bij de volvo's met extra zitbankje. Leuk, maar is gewoon laadruimte en niet meer en niet minder.

Hoeveel kids heb je dat je een 7 zitter nodig hebt. Als het er 4 zijn kun je nog een jaren 90 Multipla kopen. Oersterke bak met weinig onderhoud en niet kapot te krijgen. Oke dat ding is oerlelijk en heb er zelf helemaal niks mee. Maar ooit eentje mee gehad op een vakantie, ivm goedkoop aan te schaffen en we met 6 vrienden waren. Was dit de ideale bak. En genoeg ruimte in dat gekke ding.

Edit. zie dat die tot 2010 is gemaakt. Dus nog best nieuw al zeg ik t zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 14-07-2016 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31

Reley

Simply Clever

Mazda 5...
Ruime auto, 7 zitter. het ligt aan de uitvoering of er navi in zit, maar verder kan hij volledig voldoen aan je wensen. Betrouwbaar werkpaardje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:15

-tom-562

Oliesjeik

Idd, Mazda 5, of een Mitsubishi Grandis

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

BCC

Waarom een 7 zitter? Achterin een Kangoo/Scenic/Picasso/Partner in 5 zitter vorm passen makkelijk drie kinderzitjes naast elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 14-07-2016 09:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 10:30

André

Analytics dude

In mijn Touran hadden we 2 zitjes en een stoelverhoger naast elkaar, paste net. Ik zie dan het nut van een 7-zitter ook niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:17

Shunt

Boe

Ga gewoon voor een Scenic / grand Scenic of andere tegenhanger waar gewoon 3 degelijke stoelen achter zitten. Dan heb je heel die 7 zitter niet nodig. Want zoals hier boven inderdaad staat zodra jij wat achterop krijgt zitten die achterstoelen op de schoot bij de stoelen in het midden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:22:
Waarom een 7 zitter? Achterin een Kangoo/Scenic/Picasso/Partner in 5 zitter vorm passen makkelijk drie kinderzitjes naast elkaar.
Dit hebben we alleen zien passen bij de C8 van een vriendin van mijn vrouw, m.a.w. auto's waarbij in feite 3 losse stoelen naast elkaar staan in plaats van één achterbank. Scenic valt bij voorbaat af vanwege de hoge mate van onbetrouwbaarheid zoals ik die teruglees in reviews van gebruikers. Partner Teepee bekeken maar die viel veel te duur uit voor wat je krijgt, Kangoo niet naar gekeken maar volgens mij is de een vergelijkbare auto qua grootte (en prijs).

De Octavia is geen kleine auto en daar past het gewoon bij lange na niet (Superb ook niet trouwens).

Het is om die reden dat ik kijk naar een 7-zitter. Een 'busje' is ook een optie (transporter, vivaro, vito) maar die komen allemaal veel te duur uit.
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:25:
Ga gewoon voor een Scenic / grand Scenic of andere tegenhanger waar gewoon 3 degelijke stoelen achter zitten. Dan heb je heel die 7 zitter niet nodig. Want zoals hier boven inderdaad staat zodra jij wat achterop krijgt zitten die achterstoelen op de schoot bij de stoelen in het midden.
Een Scenic durf ik gewoon niet aan qua betrouwbaarheid. Het lijkt wel of elke Scenic die ik tegenkom (danwel IRL danwel in reviews) issues heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:27:

Een Scenic durf ik gewoon niet aan qua betrouwbaarheid. Het lijkt wel of elke Scenic die ik tegenkom (danwel IRL danwel in reviews) issues heeft.
http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1580
Dat valt toch allemaal wel mee ?
Ga eens naar een garage (renault) en vraag daar eens om de onderhoud kosten.
Want om wel voor een Dacia te gaan maar niet voor een Renault is toch wel apart ik ken juist alleen mensen die gezeik hebben met die Logans en duster. Maar de cijfers van die twee bakken zijn ook qua betrouwbaarheid heel goed.

De C4 Picasso heeft ook 3 of 5 volwaardige stoelen achter in maar ja dan rij je een picasso.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aangezien je zit te kijken naar afbetaling, zou je ook kunnen gaan voor private lease.
Een Scenic voor 50k per jaar kost dan 827 per maand.
Voordeel is dat je dus nergens meer naar hoeft te kijken en een nieuwe auto rijdt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 14-07-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 17:14

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Even misschien een ongerelateerde opmerking:

Volgens mij heb ik het ooit voor elkaar gekregen om in mijn Volvo V70 ( de oude versie, MY2002) 3 maxi cosi's op de achterbank naast elkaar kwijt te kunnen. Sowieso, als je kind 4 is, mag hij/zij toch al met een stoelverhoger, en dan gaat het helemaal wel passen. De vraag is alleen wel of dit ook zo is in het nieuwste model V70, dat kan ik niet inschatten....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
kind wat je tussen 2 zitjes plaatst hoeft niet in een zitje, met 3 kinderen hoef je nog lang niet aan de 7-zitter hoor, snap ook niet dat je octavia te klein is, mi. doe je wat fout..

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 10:40
Audi Q7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zal binnenkort even een foto plaatsen zodat jullie kunnen zien waar mijn ruimteprobleem zit.

De wetgeving boeit mij minder, ik wil mijn kinderen in een veilige zit vervoeren, gelukkig heb ik nog wat maanden om te puzzelen :-).
Grapjas :+.
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:34:
[...]

Want om wel voor een Dacia te gaan maar niet voor een Renault is toch wel apart ik ken juist alleen mensen die gezeik hebben met die Logans en duster. Maar de cijfers van die twee bakken zijn ook qua betrouwbaarheid heel goed.
Bij Renault is het vaak electronica die faalt volgens mij, en laat de Dacia daar nu net erg weinig van hebben. Het lijken echt betrouwbare kilometervreters te zijn. Misschien is het hoogst subjectief, maar ik vertrouw ze veel meer dan de luxe(re) wagens van Renault zelf :P.
De C4 Picasso heeft ook 3 of 5 volwaardige stoelen achter in maar ja dan rij je een picasso.
Dat dus ;). Los van dat ik ze lelijk en oncomfortabel vind (ik haat zachte stoelen) heb ik geen gevoel bij hoe betrouwbaar ze zijn, en ze zijn ook nog eens niet goedkoop. Niet direct mijn "go-to" keuze.

[ Voor 82% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:15

-tom-562

Oliesjeik

Sparhawk schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:35:
Even misschien een ongerelateerde opmerking:

Volgens mij heb ik het ooit voor elkaar gekregen om in mijn Volvo V70 ( de oude versie, MY2002) 3 maxi cosi's op de achterbank naast elkaar kwijt te kunnen. Sowieso, als je kind 4 is, mag hij/zij toch al met een stoelverhoger, en dan gaat het helemaal wel passen. De vraag is alleen wel of dit ook zo is in het nieuwste model V70, dat kan ik niet inschatten....
Dit ja, een frisse V70 (of S80) met diesel (of LPG). Lekker breed. En volgens mij zijn ze ook te krijgen met geintegreerde kinderzitjes/ophoogdingen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:29
Hier ook ervaringen met 3 zitjes op de achterbank. Bij een Scenic past het makkelijk.... totdat de 4e en 5e er zijn (uit ervaring :) ).

Jouw oudste is al 4, ik zou deze op een zitverhoger met of zonder rugleuning zetten. Dan past het zeker. Het blijft alleen lastig om de gordels tussen de stoeltjes vast te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Een tweaker heeft mij net een foto laten zien van 3 zitjes (qua formaat vergelijkbaar met de mijne, zo lijkt het) naast elkaar in een Superb. Het past, maar niet van harte, heb ik het idee. Hoop geprop.

Wellicht handig om te vermelden: Omdat de auto ook heel veel zakelijk gebruikt word haal ik de zitjes er regelmatig uit. Ik heb nu al elke keer ruzie met dat Skoda zitje omdat het een kreng is om vast te zetten, ik denk dat ik na het zien van de foto's (o.a. even gegoogle'd) zeker niet met een 'normale' station wil gaan werken voor 3 zitjes naast elkaar.

Busje met bredere achterbank is prima, maar een Scenic komt er nog steeds niet in :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een Ford S-Max. Grote, ruime, prettig rijdende auto, waarin drie kinderzitjes denk ik wel op de achterbank zouden moeten passen. M'n pa rijdt er ook een en heeft er sinds hij hem heeft (2006) nu 388000km in gereden zonder noemenswaardige problemen, dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb zelf ook drie kinderen te vervoeren en doe dat in een v50. Die is een stuk kleiner dan je octavia.

Ik heb foam onder de twee buitenste zitjes geplaatst, hierdoor zitten deze iets hoger en duwen die 'wangen' van de stoeltjes dus niet tegen elkaar.
Voor ons was het de afweging, gaan we elke dag heel veel (lege) auto meezeulen of huren we een grotere auto als we hem nodig hebben.

Als de meiden naar hockey/voetbal/<random> club gaan straks moeten we wellicht een grotere auto, tot die tijd rijden we een relatief zuinige maar toch luxe auto.

Als de stoeltjes er regelmatig uitmoeten dan zou ik echt voor een 7-zitter gaan, maar vraag jezelf af of je dat nou echt nodig hebt. Die stoeltjes eruit halen is ellendig ongeacht hoe ruim je auto is..

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

S-Max is inderdaad breed op de achterbank. Vrienden hebben deze ook ivm drie kinderzitjes. Een Superb is overigens helemaal niet zo breed op de achterbank. Dus kan me voorstellen dat dit proppen is. Het lijkt me overigens wel onhandig drie zitjes op de achterbank. Welke zet je in het midden, en hoe krijg je die er makkelijk in/uit? Zelf iets van een base met maxi-cosi is een uitdaging als je die op het midden plaatst denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:03
Als ik dit zo lees, is het makkelijker te doen om handiger zitjes te kopen dan een grotere auto.

Wellicht is een tweede auto erbij ook een optie? Ben je een stuk flexibeler, alleen wat minder gezellig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Raymond schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:11:
Als ik dit zo lees, is het makkelijker te doen om handiger zitjes te kopen dan een grotere auto.

Wellicht is een tweede auto erbij ook een optie? Ben je een stuk flexibeler, alleen wat minder gezellig :)
We hebben een tweede auto, maar dat is een 1.3XLI Benzine, die zuipt nogal. Onze ritjes zijn veelal naar plaatsen ver weg. Daarbij levert de overstap van lease naar zelf rijden uberhaupt al een mooi bedrag op per maand, dus financieel word ik er ook nog wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je kunt wellicht ook kijken naar een 6 zitter. Oudste voorin in een goede ISOFix stoel. Veiliger dan de achterste zitrij van de meeste 7 zitters denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En zn vrouw/vriendin dan?

http://www.anwb.nl/bestan...htdef20102012batch2.3.pdf

https://www.adac.de/_mmm/pdf/Drei%20Kindersitze%20auf%20Rückbank_97KB_232588.pdf

[ Voor 81% gewijzigd door Raymond op 14-07-2016 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bij voorkeur laat ik die thuis maar die kan er toch naast? Bij een zes zitter heb je drie plaatsen voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Waar vind ik een zes-zitter? Je bedoelt zoiets als een Multipla?

Ik zag zojuist ook een VW Transporter voor een acceptabel bedrag maar mijn god wat zijn die duur in de wegenbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik snap eigenlijk niet waarom je geen XC90 hybrid in private lease neemt. Dat kan er makkelijk af met je maandbedrag, is groot en kan je al je kinderen in kwijt, je levert niets in op PK's, en rijdt goedkoop?

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 14-07-2016 10:31 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:31

Reinier

\o/

Gaat het om ISOFIX/i-Size-stoelen? Want dan heb je niet echt veel mogelijkheid om te proppen, of om een of twee stoeltjes wat hoger te plaatsen op een extra kussen (vraag me sowieso af of dat de veiligheid ten goede komst).
Zitten er trouwens ISOFIX-bevestigingspunten vóórin een Multipla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Wtf :')?
Is dit een ding ja? Oh god wat ben ik blij dat ik (nog) geen kinder(en) heb.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mooi systeem, ook een goed idee, maar wel prijzig. Bovendien kost het me dan alleen maar meer geld, in plaats van dat ik ga besparen door prive te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:08

vhal

ಠ_ಠ

Collega rijdt al weer een tijdje rond met zijn vrouw + 4 kinderen in een oudere Touran 7 zitter. Gaat wat hem betreft prima al is het qua bagage wel minder (hij rijdt vaak met een dakkoffer rond). In jouw geval kan je prima af met een standaard Touran daar je 3 zitjes naast elkaar kan plaatsen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 13:31

Reinier

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Mooi systeem, ook een goed idee, maar wel prijzig. Bovendien kost het me dan alleen maar meer geld, in plaats van dat ik ga besparen door prive te rijden.
Hoezo? Dit is eenmalig en past in vrijwel elke auto maatje polo en groter.
Hoef je ook niet meer te kijken naar duurdere auto's, je kan een simpele hatchback nemen. Over die 3-4 jaar bespaar je dan een boel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07 23:59
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat zo'n ding best goed valt door te verkopen, misschien iets om mee te nemen in de overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Raymond schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Hoezo? Dit is eenmalig en past in vrijwel elke auto maatje polo en groter.
Hoef je ook niet meer te kijken naar duurdere auto's, je kan een simpele hatchback nemen. Over die 3-4 jaar bespaar je dan een boel geld.
Klopt, maar dan heb ik niet de extra voordelen van een 7-zitter: Vriendje van school meenemen, onze gezinsvriend (grote kerel die af en toe oppast) samen met de kinderen mee naar de efteling etc etc. Ook als we hun neefje en nichtje een keer meenemen hebben we dan genoeg plek en met de banken plat doet zo'n lodgy nog 2600liter laadruimte ook.

Ik kijk nu via Autotrader naar 7-zits auto's die wat ouder zijn (Captiva, Santa Fe, dat soort auto's) maar ze zijn nog best prijzig, hebben hoge tellerstanden en ook niet goedkoop in onderhoud, verbruik en belasting.

Vind het overigens maar vreemd, nu ik eens wat meer van die NCAP scores bekijk, dat ze maar beperkt testen. Ik zie steeds dezelfde tests (die ik maar beperkt representatief vind voor real-world accidents) en aanrijding achterop word gewoon _niet_ getest, terwijl dat juist best vaak gebeurt in file's enzo (mij niet gelukkig, tot nu toe altijd bij anderen :+).

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2016 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:19
Er zijn veel jong gebruikte Opels (ex company cars). Zo heb ik een Zafira Tourer zien staan van September 2015, met 19.790 kilometer voor 19K (1.6 136 PK). Komt alleen nog BPM bij en 500 euro kosten voor de dealer. Dan zit je binnen je 25K. Dan heb je een Cosmo trouwens, met 7-zitter pakket en navi. En ik rij zelf regelmatig in die wagens, en rijdt toch fijn hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
eelcootjuh schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:14:
Er zijn veel jong gebruikte Opels (ex company cars). Zo heb ik een Zafira Tourer zien staan van September 2015, met 19.790 kilometer voor 19K (1.6 136 PK). Komt alleen nog BPM bij en 500 euro kosten voor de dealer. Dan zit je binnen je 25K. Dan heb je een Cosmo trouwens, met 7-zitter pakket en navi. En ik rij zelf regelmatig in die wagens, en rijdt toch fijn hoor :).
Heb tot nu toe 2ehands tot 10.000 euro gezocht ivm reparaties en risico's, maar als ik tot 25k ga kijken op diesel/lpg kom ik ook wel interessante modellen tegen. Vind deze wel heel vet, maar wederom een zwart gat op brandstof en MRB vrees ik:

http://www.autotrader.nl/...7Caantal-stoelen--6-tot-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:19
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:21:
[...]

Heb tot nu toe 2ehands tot 10.000 euro gezocht ivm reparaties en risico's, maar als ik tot 25k ga kijken op diesel/lpg kom ik ook wel interessante modellen tegen. Vind deze wel heel vet, maar wederom een zwart gat op brandstof en MRB vrees ik:

http://www.autotrader.nl/...7Caantal-stoelen--6-tot-9
Risico's en reparaties zit je niet op te wachten nee, niet voor dat bedrag in ieder geval. Maar die wagens waar ik het over heb komen direct van Opel België. Daar rijden ze er ongeveer 4 maanden mee en dan gaan ze de markt op :). Ik zie dat we er hebben staan tussen de 6K en 40K aan kilometers. Nederlandse wegenbelasting is op dat soort wagens al wel snel 150 euro per maand :/ .Verbruik ligt bij de Zafira op 6,1 op 100 kilometer als je op de snelweg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
eelcootjuh schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:34:
[...]

Risico's en reparaties zit je niet op te wachten nee, niet voor dat bedrag in ieder geval. Maar die wagens waar ik het over heb komen direct van Opel België. Daar rijden ze er ongeveer 4 maanden mee en dan gaan ze de markt op :). Ik zie dat we er hebben staan tussen de 6K en 40K aan kilometers. Nederlandse wegenbelasting is op dat soort wagens al wel snel 150 euro per maand :/ .Verbruik ligt bij de Zafira op 6,1 op 100 kilometer als je op de snelweg rijdt.
Dat is dus ook een overweging. Ik rij tegen de 50k per jaar. De wegenbelasting mag op zich wel 400/450 per kwartaal bedragen, maar liefst een beetje economische verbruik. Ik hanteer als referentie dat de Dacia volgens praktijkverbruikscijfers 1 op 20 kan halen met een beetje schappelijk rijgedrag. Zeker met mijn kilometrage moet ik dat verbruik toch wel halen voor een goede ROI.

Als de Zafira én meer kost én meer verbruikt slaat het al snel door naar quitte spelen, en dat wil ik niet voor een 2ehands auto met daarbij ook nog eens het risico op onderverwacht onderhoud. Dat is bij een nieuwe auto vrijwel non-existent op slijtagedelen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Uit een stukje website vanuit de USA:
Among the 11 minivans examined, seat/head restraints in only three minivans rated "good." They are the 2004-2007 Ford Freestar with fixed head restraints, the 2005-2007 Freestar with adjustable head restraints and the 2007 Hyundai Entourage with active head restraints.

Popular-selling models like the Dodge Caravan and Honda Odyssey rated lower.

Top-rated SUVs, pickup trucks, minivans for rear-crash seats/head restraints (in alphabetical order)

2007 Acura MDX
2007 Acura RDX
2007 Ford Edge (most popular seat option)
2005-2007 Ford Freestar (adjustable and fixed head restraints)
2005-2007 Ford Freestyle
2007 Honda CR-V
2007 Honda Element (most popular seat option)
2006-2007 Honda Pilot (LX and EX seats)
2007 Hyundai Entourage
2007 Hyundai Santa Fe (most popular seat option)
2005-2007 Jeep Grand Cherokee
2007 Kia Sorento (most popular seat option)
2005-2007 Land Rover LR3
2007 Lincoln MKX (most popular seat option)
2007 Mercedes-Benz M-Class (without auto-adjust head restraints)
2007 Mitsubishi Outlander (most popular seat option)
2006-2007 Subaru B9 Tribeca
2006-2007 Subaru Forester
2007 Toyota Tundra (most popular seat option)
2005-2007 Volvo XC90
http://www.autotrader.com...ash-protection-myth-33025

Ik zal eens kijken wat een Subaru Forester moet opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mja, 7-zits en redelijk verbruik strookt niet helemaal met elkaar mijn inziens. Alsnje dan de dacia als referentiepunt gaat gebruiken dan al helemaal niet.
Het is gewoon een marginale auto. Prima, niets mis mee maar niet handig om als vergelijking te gebruiken. Verder maakt niemand op dat niveau auto's namelijk.

Iedere toyota, renault, opel, kia, mazda zal altijd zwaarder, beter uitgerust en comfortabeler zijn. En dat heft nu eenmaal consequenties. Wil je het verbruik vergelijkbaar aan een dacia,koop dan een dacia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:37:
[...]

Dat is dus ook een overweging. Ik rij tegen de 50k per jaar. De wegenbelasting mag op zich wel 400/450 per kwartaal bedragen, maar liefst een beetje economische verbruik. Ik hanteer als referentie dat de Dacia volgens praktijkverbruikscijfers 1 op 20 kan halen met een beetje schappelijk rijgedrag. Zeker met mijn kilometrage moet ik dat verbruik toch wel halen voor een goede ROI.

Als de Zafira én meer kost én meer verbruikt slaat het al snel door naar quitte spelen, en dat wil ik niet voor een 2ehands auto met daarbij ook nog eens het risico op onderverwacht onderhoud. Dat is bij een nieuwe auto vrijwel non-existent op slijtagedelen na.
Een 7 zitter die 1/20 in de praktijk moet gaan halen. Als je er eentje tegen komt laat dat vooral weten.
Want volgens mij ben je een beetje opzoek naar het schaap met de 5 poten.
Persoonlijk denk ik dat je met zo'n grote bak beter af bent een lease bak te pakken als hem prive te rijden. Ga er maar vanuit dat je met een auto in de grote van een Senic zeker tussen de 1/10 en 1/15 zult zitten met een simpel diesel blokje. Vooral als ik jouw rijstijl een beetje inschat op sportief.
Ik vraag me dan heel erg af of je dat goedkoper berekeningeneitje dat bij die Dacia zo goedkoop uit kwam nog steeds voordelig is.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:42:
Mja, 7-zits en redelijk verbruik strookt niet helemaal met elkaar mijn inziens. Alsnje dan de dacia als referentiepunt gaat gebruiken dan al helemaal niet.
Het is gewoon een marginale auto. Prima, niets mis mee maar niet handig om als vergelijking te gebruiken. Verder maakt niemand op dat niveau auto's namelijk.

Iedere toyota, renault, opel, kia, mazda zal altijd zwaarder, beter uitgerust en comfortabeler zijn. En dat heft nu eenmaal consequenties. Wil je het verbruik vergelijkbaar aan een dacia,koop dan een dacia.
Ben ik niet met je eens. Ik heb meerdere fatsoenlijke auto's meegemaakt (o.a. BMW) die ook een heel goed verbruik hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:43:
[...]

Een 7 zitter die 1/20 in de praktijk moet gaan halen. Als je er eentje tegen komt laat dat vooral weten.
Want volgens mij ben je een beetje opzoek naar het schaap met de 5 poten.
Persoonlijk denk ik dat je met zo'n grote bak beter af bent een lease bak te pakken als hem prive te rijden. Ga er maar vanuit dat je met een auto in de grote van een Senic zeker tussen de 1/10 en 1/15 zult zitten met een simpel diesel blokje. Vooral als ik jouw rijstijl een beetje inschat op sportief.
Ik vraag me dan heel erg af of je dat goedkoper berekeningeneitje dat bij die Dacia zo goedkoop uit kwam nog steeds voordelig is.
Zoals je in de OP kunt zien is 1 op 20 geen eis, het zou gewoon mooi zijn als het verbruik een beetje mooi uitkomt. Sowieso gaat het om de ruimte en de veiligheid, maar ik ga niet per definitie akkoord met 1 op 10 als concessie daartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:44:
[...]

Zoals je in de OP kunt zien is 1 op 20 geen eis, het zou gewoon mooi zijn als het verbruik een beetje mooi uitkomt. Sowieso gaat het om de ruimte en de veiligheid, maar ik ga niet per definitie akkoord met 1 op 10 als concessie daartoe.
Maar met een 1 op 15 kom je dan nog wel "goedkoper uit" dan lease? Dat was meer mijn insteek.
Ik heb afgelopen periode ook voor die keuze gestaan en als ik mijn prive + zakelijke KM's met 1 op 10 / 1 op 15 deed dan kwam ik gewoon niet uit qua budgetten. Of het verschil was dan luttele honderden euros voordeel tegenover een veel groter risico.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:43:
[...]

Ben ik niet met je eens. Ik heb meerdere fatsoenlijke auto's meegemaakt (o.a. BMW) die ook een heel goed verbruik hadden.
Een bmw 7-zitter? En dan ook nog voor een prijs in de range waar jij in zoekt? Een bmw gaan vergelijken met een dacia is niet reëel.

Wat ik probeer te zeggen is dat je het niet allemaal kan hebben. Je zal ergens concessies moeten doen of je budget moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Maar met een 1 op 15 kom je dan nog wel "goedkoper uit" dan lease? Dat was meer mijn insteek.
Ik heb afgelopen periode ook voor die keuze gestaan en als ik mijn prive + zakelijke KM's met 1 op 10 / 1 op 15 deed dan kwam ik gewoon niet uit qua budgetten. Of het verschil was dan luttele honderden euros voordeel tegenover een veel groter risico.
Mijn vergoeding, zoals ook in de OP, is:

1050 bruto uitkering leasebedrag
450 euro netto besparing aan bijtelling huidige auto
19 cent per kilometer declarabel, ik doe ongeveer 35k zakelijk per jaar

Bij elkaar dus ongeveer 1500 netto aan budget per maand, daar moet alles uit (aflossing, onderhoud, vaste lasten, banden etc). Wat ik bespaar hou ik over, plus de eventuele inruilwaarde aan het einde, maar als ik voor de Lodgy ga zie ik mezelf dat ding nog wel oprijden tot de wielen er onderuit vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:59
Een prius wagon, heeft ook 3 individuele stoelen als achterbank, kan als 7 zitter gebruikt worden, maar is helaas geen LPG of Diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
bgitmans schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:21:
Een prius wagon, heeft ook 3 individuele stoelen als achterbank, kan als 7 zitter gebruikt worden, maar is helaas geen LPG of Diesel?
Is een benzine hybride en dat zou ik op zich nog wel overwegen ware het niet dat die dingen mij nou niet echt bekend zijn als zuinig in het echte leven. Maar goed, ik heb dan ook alleen maar leasebakken meegemaakt, bereden door typische leaserijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20
Een auto van circa 1 jaar oud en nog geen 20K zal niet veel reparaties hebben. (lees nagenoeg niets).
Veel nieuwe auto's gereden en de meeste hebben alleen regulier onderhoud nodig tot een 100K.

Voor 25K heb je dan best wat opties hoor:
http://www.autoweek.nl/oc...aatsen=7&brandstof=diesel

http://www.autoweek.nl/oc...aatsen=7&brandstof=diesel

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Mijn vergoeding, zoals ook in de OP, is:

1050 bruto uitkering leasebedrag
450 euro netto besparing aan bijtelling huidige auto
19 cent per kilometer declarabel, ik doe ongeveer 35k zakelijk per jaar

Bij elkaar dus ongeveer 1500 netto aan budget per maand, daar moet alles uit (aflossing, onderhoud, vaste lasten, banden etc). Wat ik bespaar hou ik over, plus de eventuele inruilwaarde aan het einde, maar als ik voor de Lodgy ga zie ik mezelf dat ding nog wel oprijden tot de wielen er onderuit vallen.
Al eens overwogen te kijken naar de Citroën C4 Grand Picasso?

Ik rijd zelf het eerste model (2007) en heb 3 kinderen op de 2de rij, allemaal in kinderstoeltjes. Het nieuwste model (2015) is gewoon nieuwer met alles eigenlijk.

Het model vanaf 2010 heeft ook onboard navi. Standaard komen al deze autos wel met CC, A/C (climate control) en meer van dat soort geintjes

Huidige motoren halen ook 1 op 20 gecombineerd, wat heel netjes is voor een dergelijke grote auto

Edit: beter teruglezen Notna, niet je eerste keuze blijkbaar.

[ Voor 78% gewijzigd door Notna op 14-07-2016 12:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BMW 214d Gran Tourer 7-zits kost 37k met wat simpele opties, maar heeft dan wel de basics (handige opties met kinderen, airco en navi). Misschien dat hij 2ehands wat voordeliger geprijsd is.

- edit -

http://www.autotrader.nl/...op-prijsvolgorde-en-prijs

Valt me nog enigzins mee... had ik niet gedacht. Bijna zelfde prijs als de Dacia Lodgy nieuw is :+.
Notna schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:29:
[...]

Al eens overwogen te kijken naar de Citroën C4 Grand Picasso?

Ik rijd zelf het eerste model (2007) en heb 3 kinderen op de 2de rij, allemaal in kinderstoeltjes. Het nieuwste model (2015) is gewoon nieuwer met alles eigenlijk.

Het model vanaf 2010 heeft ook onboard navi. Standaard komen al deze autos wel met CC, A/C (climate control) en meer van dat soort geintjes

Huidige motoren halen ook 1 op 20 gecombineerd, wat heel netjes is voor een dergelijke grote auto

Edit: beter teruglezen Notna, niet je eerste keuze blijkbaar.
Ik overweeg redelijk wat op het moment, maar er valt ook weer heel veel af. Op dit moment (na vandaag en jullie hulp/input) is de BMW 216d erbij gekomen op de 'interesse' lijst. Hij is (even vlug met een collega uitgerekend) prima te rijden binnen het budget van 1500 in de maand, al hou ik dan natuurlijk minder over dan origineel met de Logan MCV het geval was.

[ Voor 95% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 10:20
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:30:
BMW 214d Gran Tourer 7-zits kost 37k met wat simpele opties, maar heeft dan wel de basics (handige opties met kinderen, airco en navi). Misschien dat hij 2ehands wat voordeliger geprijsd is.

Ik overweeg redelijk wat op het moment, maar er valt ook weer heel veel af. Op dit moment (na vandaag en jullie hulp/input) is de BMW 216d erbij gekomen op de 'interesse' lijst. Hij is (even vlug met een collega uitgerekend) prima te rijden binnen het budget van 1500 in de maand, al hou ik dan natuurlijk minder over dan origineel met de Logan MCV het geval was.
Ja, maar een BMW en een Dacia is wel appels met peren vergelijken.
Rijcomfort, stoelen etc zijn voor mij heel belangrijk, zeker bij 40k per jaar....
Zou dat toch ook meenemen in je overweging dan alleen prijs en nieuw vs 2e hands.

Overigens zou ik persoonlijk nooit een nieuwe kopen, als je van het terrein afrijdt is hij al gelijk flink in waarde een stuk lager. Reparaties bij 20k op de teller ga je niet meemaken, zowel dan valt dat nog onder garantie.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Valandil schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:51:
Overigens zou ik persoonlijk nooit een nieuwe kopen, als je van het terrein afrijdt is hij al gelijk flink in waarde een stuk lager.
Dat is wat men vaak denkt. Wordt vaak geroepen door mensen die er absoluut geen ervaring mee hebben (niet persoonlijk naar jou toe overigens ;) )

Heb zelf begin dit jaar een nieuwe C-segmenter gekocht en een 2,5 jaar oude C-cegmenter ingeruild. Afschrijving was in die periode nog geen 20% van de aanschaf. Kwam neer op iets meer dan 200 euro per maand. Ik vind dat persoonlijk bijzonder acceptabel

[ Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 14-07-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Valandil schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:51:
[...]

Ja, maar een BMW en een Dacia is wel appels met peren vergelijken.
Rijcomfort, stoelen etc zijn voor mij heel belangrijk, zeker bij 40k per jaar....
Zou dat toch ook meenemen in je overweging dan alleen prijs en nieuw vs 2e hands.

Overigens zou ik persoonlijk nooit een nieuwe kopen, als je van het terrein afrijdt is hij al gelijk flink in waarde een stuk lager. Reparaties bij 20k op de teller ga je niet meemaken, zowel dan valt dat nog onder garantie.
Uiteraard geen eerlijk vergelijk, maar ik wist tot op een uur geleden dan ook niet dat ik een BMW voor onder de 30k kon krijgen binnen de bandbreedte van mijn eisen/wensen lijstje.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 17-06 15:20
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:24:
[...]

Is een benzine hybride en dat zou ik op zich nog wel overwegen ware het niet dat die dingen mij nou niet echt bekend zijn als zuinig in het echte leven. Maar goed, ik heb dan ook alleen maar leasebakken meegemaakt, bereden door typische leaserijders.
Met een Prius (3e generatie) haal je met gemak 1:20 met een normale rijstijl (een wagon zal misschien iets meer verbruiken). Dat red je niet met vergelijkbare benzineauto's, en ook veel kleinere benzineauto's zijn onzuiniger.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

RodeStabilo schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:53:
[...]

Dat is wat men vaak denkt. Wordt vaak geroepen door mensen die er absoluut geen ervaring mee hebben (niet persoonlijk naar jou toe overigens ;) )

Heb zelf begin dit jaar een nieuwe C-segmenter gekocht en een 2,5 jaar oude C-cegmenter ingeruild. Afschrijving was in die periode nog geen 20% van de aanschaf. Kwam neer op iets meer dan 200 euro per maand. Ik vind dat persoonlijk bijzonder acceptabel
Dus is de auto het moment dat je hem van het terrein af rijd al een heel stuk minder waard.
Dat jij het acceptabel vind (dat bedrag) moet je zelf weten maar het blijft zo dat zodra de productie van je auto klaar is en je kenteken er op geklikt is de waarde al met X euro naar beneden is gegaan.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Betrouwbaarheid en garantie van nieuw zou voor mij veel waard zijn. Als je daadwerkelijk die €1.500 per maand wil besteden aan mobiliteit dan heb je genoeg opties.

Bijvoorbeeld Volkswagen Touran 1.6 TDI 116 pk Connected + €4.000 aan opties
  • Aanschaf: €40.000, restwaarde na 4 jaar @ 200.000km €15.000
  • 50.000 km per jaar @ 1:15
  • €120 wegenbelasting, €70 verzekering, €100 onderhoud
  • Totaal: €1.135 per maand
Dus nog ruimte genoeg om een duurdere auto te nemen of lagere restwaarde aan te houden. Bij benadering kost een Tesla Model S ongeveer netto €1.000 per maand met jouw parameters, dus ik zou het wel weten...

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RodeStabilo schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:53:
[...]

... als je geen krassen/andere onverhaalbare schade hebt. Als je in een stad woont en/of parkeert is het ander verhaal. Aan de lopende band krasjes, deukjes van openslaande deuren of onvoorzichtige fietsers. Ja, met all-in wordt het het vergoed, maar kost je een vermogen aan no-claim waardoor je alsnog zelf moet betalen of waardedaling accepteren. En zelfs al laat je het herstellen: plaatwerk valt op.

Bovendien, EUR 200/maand alleen aan afschrijving acceptabel? Is een persoonlijke afweging, maar wij zijn EUR 250/maand TCO kwijt, waarvan 50 afschrijving. Ik zou EUR 200 veel teveel vinden, dat zou voor ons TCO 66% verhogen :o

Iig, ben ook op zoek naar 7-zitter, niet ivm eigen 3 kinderen (die passen prima in de Megane Grand Tour) maar omdat m'n broertje in een gat woont en geen vervoer heeft en met bijstandsuitkering + beslag op toeslagen er nul geld is van zijn kant er wat aan te doen. Wil dus hem plus z'n stiefzoontje (of zijn vriendin erbij en onze tiener - die nooit zin heeft :+ - thuislaten) mee kunnen nemen samen met mijn kinderen, en 5+2=7.

Wij zoeken om bovengenoemde redenen veel goedkoper (dus ouder) maar de opties zijn redelijk vergelijkbaar. Omdat aanschaf minder kost wegen wegenbelasting en verbruik zwaarder dan aanschaf (max EUR 2500 voor ons). Dat maakt de twee lichtste erg interessant: de Opel Zafira of Peugeot 307SW. Beide wegen < 1350kg, beide verbruiken op LPG rond de 1:10.5 (wat met EUR 0.55/l erg lekker is :) ). Meerprijs tov huidige Megane van net onder de 1250kg en 1:11 op LPG is welgeteld EUR 120/j. Dat vind ik ronduit acceptabel, zeker als je bedenkt dat broertje+gezin met OV onze kant op halen EUR 60 kost, wat ik ook moet betalen. Twee keer met hem op pad met deze wagen en ik heb het eruit :z

Uitgaande van pechstatistieken is de Zafira iets beter, maar beide zijn middenmoters - geen Nissan GT, ook geen Toyota Corolla. Relevanter lijkt me dat het totaal verschillende auto's zijn. De 307SW is een reguliere station met wat groot uitgevallen kont waar twee extra stoelen (net) in passen (of waar je een van de stoelen van middenbank naar achteren kunt gooien om niet in knoop te raken met stoeltjes). Voorin heb je lage zit, boven je groot panoramadak. De Zafira is daarentegen een hoge MPV met hoge zit, iets spartaanser uitvoering maar stukken meer ruimte. Bovendien zitten de extra stoelen er vast in, ze klappen weg in de vloer als je ze niet gebruikt. Keerzijde is wegligging die hoort bij hogere auto/busje.

Ik neig iig naar de Zafira, zowel omdat ik hoge zit prettig vind als om geen gekloot te hebben met losse stoelen bij de 90% van ritten met max 5 man.

Iig voor TS: staar je niet blind op nieuwprijs. Als een van de lijst 'te duur' jaartje ouder wel betaalbaar is, doe dat dan als blijkt dat het goedkoper in belasting en/of zuiniger is (vaak beide, want lichter = geheid minder verbruik)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 14-07-2016 14:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

wimpie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:37:
Betrouwbaarheid en garantie van nieuw zou voor mij veel waard zijn. Als je daadwerkelijk die €1.500 per maand wil besteden aan mobiliteit dan heb je genoeg opties.

Bijvoorbeeld Volkswagen Touran 1.6 TDI 116 pk Connected + €4.000 aan opties
  • Aanschaf: €40.000, restwaarde na 4 jaar @ 200.000km €15.000
  • 50.000 km per jaar @ 1:15
  • €120 wegenbelasting, €70 verzekering, €100 onderhoud
  • Totaal: €1.135 per maand
Dus nog ruimte genoeg om een duurdere auto te nemen of lagere restwaarde aan te houden. Bij benadering kost een Tesla Model S ongeveer netto €1.000 per maand met jouw parameters, dus ik zou het wel weten...
Ik weet niet waar jij die 15k vandaan haalt maar ik zie over het grote deel toch echt prijzen van tussen de 10 en 15k voor een auto met 100k / 150k op de teller. tussen de 6k en de 10k voor de 200k plus auto's.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet waar jij die 15k vandaan haalt maar ik zie over het grote deel toch echt prijzen van tussen de 10 en 15k voor een auto met 100k / 150k op de teller. tussen de 6k en de 10k voor de 200k plus auto's.
Prima, commentaar geven kan iedereen. Maar wat is de impact op de business case en je advies? Zoals je kunt lezen heb ik geschreven dat er ruimte zat is om de restwaarde aan te passen.

Als je restwaarde aanpast naar €12.000 dan worden de maandelijkse kosten €1.200. Nog steeds ruim binnen budget.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:30:
[...]

Dus is de auto het moment dat je hem van het terrein af rijd al een heel stuk minder waard.
Dat jij het acceptabel vind (dat bedrag) moet je zelf weten maar het blijft zo dat zodra de productie van je auto klaar is en je kenteken er op geklikt is de waarde al met X euro naar beneden is gegaan.
Dat is puur afhankelijk van je referentiekader maar er werd met de term 'flink' gesmeten en dan vind ik 200 niet flink nee. Maar goed dat hangt van een ieder zijn persoonlijke situatie af.
dion_b schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:46:
[...]

Bovendien, EUR 200/maand alleen aan afschrijving acceptabel? Is een persoonlijke afweging, maar wij zijn EUR 250/maand TCO kwijt, waarvan 50 afschrijving. Ik zou EUR 200 veel teveel vinden, dat zou voor ons TCO 66% verhogen :o
Ik heb het over de inruil van een nieuwe auto op een andere nieuwe he. Niet over een of ander derdehandsje. Dus ja ik vind dat belachelijk laag ja. :o

Tco was 315 euro per maand ex brandstof fyi

[ Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 14-07-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RodeStabilo schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:01:
[...]

Ik heb het over de inruil van een nieuwe auto op een andere nieuwe he. Niet over een of ander derdehandsje. Dus ja ik vind dat belachelijk laag ja. :o

Tco was 315 euro per maand ex brandstof fyi
Oftewek afschrijving meer dan helft totale kosten. Dat vind ik ongeacht leeftijd/staat fors. En inruil haal je alleen maar als hij tip top in orde is. Paar keer deur van buurman tegen je aan bij parkeren en je kunt er paar k vanaf doen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:24:
[...]

Oftewek afschrijving meer dan helft totale kosten. Dat vind ik ongeacht leeftijd/staat fors. En inruil haal je alleen maar als hij tip top in orde is. Paar keer deur van buurman tegen je aan bij parkeren en je kunt er paar k vanaf doen :X
En dus schrijf ik hem bij voorbaat helemaal af. Alles wat het ding aan het eind nog opbrengt is meegenomen, maar er is ook de kans dat ik hem gewoon 'op' rij voor extra winst, afhankelijk van hoe het onderhoud is geweest. Je weet toch nooit wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMHNet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:25
Wij rijden nu een 2008 Ford Galaxy. Daar passen comfortabel 2 x een Maxi Cosi Air Protect en 1 Maxi-Cosi Axiss naast elkaar op de achterbank. De rest van de ruimte is snel gevuld met een grote hond en een kinderbuggy. Ivm met logeren bij opa en oma net de hele rij in een Volvo XC90 moeten zetten en dat is dan toch een stuk krapper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 10:18
Honda FR-V? is een 6 zits met 2 stoelrijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 16:27
we hands Fiat Multipla..... :P :P :P :P
2x 3 rijen. veel binnenruimte, kan makkelijk een maxicosi met 2 kinderen achterin.
En anders zet je er eentej gezellig voorin.

Van de overige bedragen die je overhoud kun je 3x per jaar met de familie naar Azie op vakantie :+

[ Voor 25% gewijzigd door thefox154 op 15-07-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Jaja, en dan het onderhoud nog. Beetje pech hebben is zo een paar duizendjes per jaar verliezen.
Ik heb liever iets waar nog fabrieksgarantie op zit voor een redelijke hoeveelheid.

Ik leerde over de BMW garantie dat die geen kilometerbeperking zou hebben, ook een puntje om te vergelijken - bij Dacia moest ik hem afkopen wilde ik tot 2 ton veilig zijn. Geen schokkende bedragen, maar toch.

Ook nog naar de C-Max gekeken, is goedkoper dan een 216d (uiteraard) met dezelfde mogelijkheden, dus (nu) ook een optie geworden. C4 Picasso twijfel ik nog over - heeft de ruimte wel, maar ik vertrouw de techniek niet en weet gewoon dat ik niet van 'comfortabele' stoelen hou, gaat pijn doen aan mijn reet bij lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:11:
Jaja, en dan het onderhoud nog. Beetje pech hebben is zo een paar duizendjes per jaar verliezen.
Ik heb liever iets waar nog fabrieksgarantie op zit voor een redelijke hoeveelheid.

Ik leerde over de BMW garantie dat die geen kilometerbeperking zou hebben, ook een puntje om te vergelijken - bij Dacia moest ik hem afkopen wilde ik tot 2 ton veilig zijn. Geen schokkende bedragen, maar toch.

Ook nog naar de C-Max gekeken, is goedkoper dan een 216d (uiteraard) met dezelfde mogelijkheden, dus (nu) ook een optie geworden. C4 Picasso twijfel ik nog over - heeft de ruimte wel, maar ik vertrouw de techniek niet en weet gewoon dat ik niet van 'comfortabele' stoelen hou, gaat pijn doen aan mijn reet bij lange ritten.
Die 2007 Grand Picasso die ik heb, rijd ik nu 2 jaar mee. Ben de 2de eigenaar en het heeft mij (knock on wood) tot nu toe nog geen 1 keer in de steek gelaten. Vertrouw je de techniek niet omdat het een Franse auto is of heb je andere, specifieke, issues met de auto zelf?

Ik vond de C-Max persoonlijk een enorme tegenvaller kwa ruimte. Heb je overigens gekeken naar de C-Max standaard of de Grand C-Max ?

Is een S-Max niet iets om over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Al eerder gezegd, maar een grandis of mazda 5. Wij zijn voor de grandis gegaan. Uiterst betrouwbaar, mits je de beurten blijft doen. Makkelijk 3 ton met de motor.

Wij hebben de 7-zitter en ja, 233 per kwartaal wegenbelasting, 1 op 10 benzine, maar wij gebruiken deze dan ook alleen lokaal en voor vakanties. woon-werk vermijden wij zoveel mogelijk.

Wij hebben vorig jaar een tweeling gekregen dus 2x maxi cosi en een hoop troep mee kunnen nemen voor als we op pad gaan. Inmiddels 2 axis stoeltjes en er kan nog een volwassen met normaal postuur tussenin zitten op de achterbank. Dan zijn de twee stoelen op de laatste rij nog niet eens in gebruik en daar kan ik zelfs nog goed in zitten (1.89m).

Ik kwam ook uit de lease en dit was voor ons de beste optie. Super ruime, fijne auto. 2004, 220.000 op de teller toen wij hem kochten en tot nu toe geen greintje spijt.

http://www.autozine.nl/text/154.html

[ Voor 29% gewijzigd door Jivebunny op 15-07-2016 16:14 . Reden: Nog wat details over het hoe en waarom ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:14:
[...]

Die 2007 Grand Picasso die ik heb, rijd ik nu 2 jaar mee. Ben de 2de eigenaar en het heeft mij (knock on wood) tot nu toe nog geen 1 keer in de steek gelaten. Vertrouw je de techniek niet omdat het een Franse auto is of heb je andere, specifieke, issues met de auto zelf?
Dit baseer ik op meerdere reviews (o.a. autoweek), het feit dat iemand die ik kende er regelmatig issues mee had, en algehele renault ervaring met elektriek. Hoogst subjectief dus, of anecdotaal zo u wil, maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Ik vond de C-Max persoonlijk een enorme tegenvaller kwa ruimte. Heb je overigens gekeken naar de C-Max standaard of de Grand C-Max ?

Is een S-Max niet iets om over na te denken?
Naar de Grand C-Max gekeken, S-Max is te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
Shunt schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:34:
[...]

Eens naar een Scenic gekeken met 150k op de teller toen wij een 17 jaar oude Toyota reden met 350k er op. De Toyota zag er van buiten en vooral van binnen veel beter uit. Scenic stoelen vrijwel aan gort, schuim op stuurwiel was aan het verkrummelen, alle kunststof binnen verkleurt en aan het krimpen of uitzetten. De Scenic was 8 jaar en 200.000km jonger en zag er in vergelijking met de ouwe Toyota afgetrapt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Antonius schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:39:
[...]

Eens naar een Scenic gekeken met 150k op de teller toen wij een 17 jaar oude Toyota reden met 350k er op. De Toyota zag er van buiten en vooral van binnen veel beter uit. Scenic stoelen vrijwel aan gort, schuim op stuurwiel was aan het verkrummelen, alle kunststof binnen verkleurt en aan het krimpen of uitzetten. De Scenic was 8 jaar en 200.000km jonger en zag er in vergelijking met de ouwe Toyota afgetrapt uit.
Als ik op autotrader zoek met mijn criteria is 70% van het aanbod een Renault Scenic die voordelig aangeprijsd word. Blijkbaar willen de mensen daar het vaakst vanaf :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:02
Jivebunny schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:20:
(grandis)
Wij hebben de 7-zitter en ja, 233 per kwartaal wegenbelasting, 1 op 10 benzine, maar wij gebruiken deze dan ook alleen lokaal en voor vakanties. [...]
Dat zijn toch juist prima getallen voor zo'n grote auto?

Ik heb laatst een auto laten staan, omdat die 600 aan wegenbelasting zou kosten en ook ongeveer 1:9 a 1:10 zou rijden, op diesel dan.

Een beetje SUV op benzine rijdt gauw 1:6 tot 1:8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Antonius schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:39:
[...]

Tja heb toevallig vorige maand een VW kever gezien die als nieuw was totaal origineel en nog geen krasje en een teller stand van rond de ton. En gisteren heb ik een 2 jaar oude fiat panda gezien die was helemaal op.
Wat zegt dit volgens mij helemaal niets.

Er zijn auto's die zijn goed onderhouden en er zijn auto's die zijn gebruikt door mensen die nog geen seconde nadenken over onderhoud en netjes bij houden. Het is dus zoeken naar auto's die door mensen zijn onderhouden die daadwerkelijk netjes zijn omgegaan met de auto.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ik heb die Toyota gekocht met twee ton er op en er in een paar jaar anderhalve ton bij gezet. Onderhoud alleen het noodzakelijke reguliere onderhoud. Olie, filters, bougies, een keer remblokken en setje banden, airco bijvullen en na 14 jaar was de originele uitlaat aan vervanging toe. Dat was het wel. Interieur niets aan gedaan, een of twee keer per jaar met de stofzuiger en een lapje er doorheen. Diverse verre reizen en vakanties met kleine kinderen, voetbalteam van mijn zoontje erin etc, dus er is echt flink geleefd in die auto. Maar het bleef wel heel en het bleef werken. Binnen en buiten zag die auto er op 350.000km vrijwel precies hetzelfde uit als op 200.000km. Ik denk dat het betekent dat de Scenic die ik bekeken heb met slechtere kwaliteit materialen was gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Mitsubishi Outlander van ~2008 niet wat? Kan op LPG en diesel (hoewel de diesel absurd onzuinig is, wel een fijn blok), kunnen 7 mensen in, ziet er goed uit, en is betrouwbaar. M'n vader heeft er een van 100.000 naar ruim 270.000km gereden zonder grote gebreken. De 2.4 kan prima op LPG en de tank kan onder de auto gebouwd worden, waardoor er geen bagageruimte verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Knul schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:32:
Mitsubishi Outlander van ~2008 niet wat? Kan op LPG en diesel (hoewel de diesel absurd onzuinig is, wel een fijn blok), kunnen 7 mensen in, ziet er goed uit, en is betrouwbaar. M'n vader heeft er een van 100.000 naar ruim 270.000km gereden zonder grote gebreken. De 2.4 kan prima op LPG en de tank kan onder de auto gebouwd worden, waardoor er geen bagageruimte verloren gaat.
De achterste zitplaatsen zitten min-of-meer tegen de achterzijde van de auto aan, en zien er uit alsof ze rechtstreeks uit een 2CV komen. Ik weet niet of dat wat is bij een aanrijding van achteren. 4x4 is leuk maar zelfs op LPG gaat dat ding zuipen als een tempelier ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
1:8.5 gemiddeld volgens Spritmonitor, op zich nog wel te doen op LPG. De achterbank van de Outlander is ook behoorlijk breed, ik kon er met m'n twee broers (en we zijn toch alle drie vrij grote jongens) er prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Antonius schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 14:39:
Ik heb die Toyota gekocht met twee ton er op en er in een paar jaar anderhalve ton bij gezet. Onderhoud alleen het noodzakelijke reguliere onderhoud. Olie, filters, bougies, een keer remblokken en setje banden, airco bijvullen en na 14 jaar was de originele uitlaat aan vervanging toe. Dat was het wel. Interieur niets aan gedaan, een of twee keer per jaar met de stofzuiger en een lapje er doorheen. Diverse verre reizen en vakanties met kleine kinderen, voetbalteam van mijn zoontje erin etc, dus er is echt flink geleefd in die auto. Maar het bleef wel heel en het bleef werken. Binnen en buiten zag die auto er op 350.000km vrijwel precies hetzelfde uit als op 200.000km. Ik denk dat het betekent dat de Scenic die ik bekeken heb met slechtere kwaliteit materialen was gemaakt.
Wat je zegt is dat uit een sample van 2 auto's (wat jij aan geeft) er een van de twee beter was terwijl hij ouder was en meer KM had. Dus is de andere auto over zijn volledige lijn minder in kwaliteit. |:(

Maar laten we er maar over op houden.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 09:18
Ik rijd zelf een BMW M5, maar mijn vrouw rijd een 2015 lodgy. Ik hoor hier en daar al dat men Dacia standaard in het " rommelhoekje" duwt, maar uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat er niks mis is met deze auto.

Het is gewoon een hele prettige auto. Ook voor de lange afstanden.

Rijd gewoon lekker, pittig genoeg , schappelijk verbruik en meer dan genoeg ruimte. Voor een auto in deze klasse relatief goedkoop en compleet uitgerust met o.a. Airco, navigatie, bluetooth carkit, cruisecontrol, achteruitrij sensoren en noem maar op.

Kortom, mijn ervaring met de lodgy is zeer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik overweeg hem nog steeds, het voordeel bij de Dacia is ook dat de onderhoudsprijzen vast en vrij laag zijn. Bij de BMW 216d betaal ik ook een premium aan onderhoud en bij de 2ehands opties zoals Outlanders en busjes is het maar de vraag hoe elke beurt weer uitvalt.

Nog een puntje is verbruik en banden, ik reken door voor 4 jaar. Een jaar doet 50k km's , tussen 1 op 20 en 1 op 15 rijden zit dik 800 liter verschil. Keer 1,20 per liter is dat ruim al 960 euro per jaar extra, ofwel bijna 4000 euro over de hele looptijd. De Dacia heeft een bescheiden maat, maar daar ga ik de besparing niet echt halen misschien.

Ik blijf het lastig vinden.

[ Voor 41% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-07-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 21:43
In verband met onze gezinsgrootte hebben wij een Dacia Logan MCV 7-persoons gehad. Prima auto, waar we bijna 190.000 km mee hebben gereden (inderdaad ruim 30.000 km per jaar). Het enig wat ooit kapot ging was de airco, wat toen ca. 400 euro kostte, meen ik. Het was een fijne auto met enorm veel ruimte. Ik heb niet meer zo'n grote nodig, maar anders zou ik met een gerust hart weer een Dacia nemen.

Edit: met drie mensen op de achterbank was prima te doen. Kinderzitjes zullen dus ook wel geen probleem zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TiesD op 16-07-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En een Seat Alhambra of zijn VW tegenhanger (even de naam kwijt). Of een wat oudere Espace. Moet prima te vinden zijn.
Verder staat me bij dat de peug 508 SW ook als 7 zitter te leveren is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:40:
En een Seat Alhambra of zijn VW tegenhanger (even de naam kwijt). Of een wat oudere Espace. Moet prima te vinden zijn.
Espace/Scenic komt er niet in.
Verder staat me bij dat de peug 508 SW ook als 7 zitter te leveren is :)
Klopt, maar voor behoorlijk veel geld, meer dan die auto me waard is.
TiesD schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:39:
In verband met onze gezinsgrootte hebben wij een Dacia Logan MCV 7-persoons gehad. Prima auto, waar we bijna 190.000 km mee hebben gereden (inderdaad ruim 30.000 km per jaar). Het enig wat ooit kapot ging was de airco, wat toen ca. 400 euro kostte, meen ik. Het was een fijne auto met enorm veel ruimte. Ik heb niet meer zo'n grote nodig, maar anders zou ik met een gerust hart weer een Dacia nemen.

Edit: met drie mensen op de achterbank was prima te doen. Kinderzitjes zullen dus ook wel geen probleem zijn.
Kinderzitjes zijn helaas wel een probleem, vanwege de jonge leeftijd zitten ze allemaal nog in vrij brede stoeltjes. Het word om deze maar ook andere redenen sowieso een 7-zits. Ik heb meer reviews gezien van mensen die ontzettend veel probleemloze kilometers in een Dacia rijden, dus met de kwaliteit zit het denk ik wel snor.

[ Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-07-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik heb het ook over een 7-zitter-Dacia Logan. En daar kun je met drie volwassen personen prima op de middenrij zitten. En drie kinderzitjes gaat ook uitstekend.
En als het daar onverhoopt toch niet past met die zitjes, kun je er op de achterste rij altijd nog een plaatsen. Zelfs wel twee.
Als je een andere auto met dezelfde interieurbreedte zoekt, kom je echt in een totaal andere prijsklasse uit.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:42:
[...]

Espace/Scenic komt er niet in.

[...]

Klopt, maar voor behoorlijk veel geld, meer dan die auto me waard is.

[...]

Kinderzitjes zijn helaas wel een probleem, vanwege de jonge leeftijd zitten ze allemaal nog in vrij brede stoeltjes. Het word om deze maar ook andere redenen sowieso een 7-zits. Ik heb meer reviews gezien van mensen die ontzettend veel probleemloze kilometers in een Dacia rijden, dus met de kwaliteit zit het denk ik wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik zou als ik jou was eens langs de Dacia dealer gaan voor een extra lange proefrit. Je rijdt nu een Octavia toch? Renaul/Dacia stoelen zitten ff iets anders. En als jij 50k+ per jaar moet rijden: ik snap dat je veel voor je kroost over hebt, maar dat moet je niet letterlijk je rug en dagelijks frustratie kosten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:02:
Ik zou als ik jou was eens langs de Dacia dealer gaan voor een extra lange proefrit. Je rijdt nu een Octavia toch? Renaul/Dacia stoelen zitten ff iets anders. En als jij 50k+ per jaar moet rijden: ik snap dat je veel voor je kroost over hebt, maar dat moet je niet letterlijk je rug en dagelijks frustratie kosten :)
Ik heb er een proefrit van een dag in gemaakt, dus 2 ritten van 75km (kantoor heen terug) en wat kortere ritjes (o.a. met kids naar het bos). Niet helemaal representatief, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik na 3 kwartier in een Peugeot 307 al pijn in mijn reet had, en in de Dacia nog niet.

Garandeert niks op de lange termijn, maar hij deed het niet slecht. Bovendien vond ik het rijgedrag best goed. Ik schreef al eerder dat het een beetje aanvoelt als een moderne eend, en dat is een prima hoek om te zitten voor een budget-auto, dan heb je toch goedkoop comfort.

Mocht het zo zijn dat ik op het punt sta een koopcontract te tekenen, neem ik hem nog wel een keer voor een weekend mee, rijden we er nog een wat langere rit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat betreft weinig onderhoud, lage brandstofkosten, lage mrb en relatief snel denk ik nog altijd terug aan mijn Prius Wagon/Plus.

Niet kapot te krijgen en flink ruim.

De stoelen van Toyota (incl. Volledig leer) zitten echt super.

Met het Hybrid systeem is prima 1 op 18 te halen.

Chips.. Je wil een trekhaak 😚

[ Voor 19% gewijzigd door Falcon op 17-07-2016 10:13 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 22:01

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Op Autoweek is er een persoon, -ook met een Skoda O3C- die met een Multimac zelfs 4 kindertjes kwijt kan op de achterbank, zie pagina 18 op het forum:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3582028,page=18

Ja, zo'n ding is veel geld maar mijn inziens ook wel makkelijker dan auto's te gaan wisselen etc.etc. Bovendien kun jeje getjoende RS blijven rijden ;) :p

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:24:
Op Autoweek is er een persoon, -ook met een Skoda O3C- die met een Multimac zelfs 4 kindertjes kwijt kan op de achterbank, zie pagina 18 op het forum:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3582028,page=18

Ja, zo'n ding is veel geld maar mijn inziens ook wel makkelijker dan auto's te gaan wisselen etc.etc. Bovendien kun jeje getjoende RS blijven rijden ;) :p
Ik zou het graag beide hebben, maar die RS kost ook goed knaken elke maand. Een paar jaar minder PK's rijden spaart ook genoeg geld uit om het de moeite waard te maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:50:
[...]

Ik heb er een proefrit van een dag in gemaakt, dus 2 ritten van 75km (kantoor heen terug) en wat kortere ritjes (o.a. met kids naar het bos). Niet helemaal representatief, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik na 3 kwartier in een Peugeot 307 al pijn in mijn reet had, en in de Dacia nog niet.

Garandeert niks op de lange termijn, maar hij deed het niet slecht. Bovendien vond ik het rijgedrag best goed. Ik schreef al eerder dat het een beetje aanvoelt als een moderne eend, en dat is een prima hoek om te zitten voor een budget-auto, dan heb je toch goedkoop comfort.

Mocht het zo zijn dat ik op het punt sta een koopcontract te tekenen, neem ik hem nog wel een keer voor een weekend mee, rijden we er nog een wat langere rit mee.
Heb vaker Dacia's gehuurd, ook voor langere ritten (meerdere dagen in RO en ZA, in ZA bijna 2k km ermee gereden), en ben erg te spreken over zitcomfort ervan. De stoelen zijn zeker niet luxe, maar bieden ondersteuning waar je het moet hebben, en iig in de Logan (en vermoedelijk zeker in een MPV als dit) is de zit iets hoger dan je in vergelijkbare auto's zou hebben, wat een kwestie van smaak is, maar in mijn ogen positief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heb net de verbruikscijfers opgezocht van de 216d: In de praktijk vergelijkbaar aan de Lodgy.

Onderhoud: Afkoopbaar voor 499 euro, looptijd 5 jaar, 100.000 kilometer. Dat is zelfs goedkoper dan de Dacia... blijven de banden over maar dat geloof ik wel.

Het lijkt erop dat een jong gebruikte 216d een financieel interessantere keuze is dan een nieuwe Lodgy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Onderhoud afkoopbaar? Wut? Of is dat private lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
HTT-Thalan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:14:
Heb net de verbruikscijfers opgezocht van de 216d: In de praktijk vergelijkbaar aan de Lodgy.

Onderhoud: Afkoopbaar voor 499 euro, looptijd 5 jaar, 100.000 kilometer. Dat is zelfs goedkoper dan de Dacia... blijven de banden over maar dat geloof ik wel.

Het lijkt erop dat een jong gebruikte 216d een financieel interessantere keuze is dan een nieuwe Lodgy.
Dat onderhoud is voor jouw dan toch mrt 2 jaar klaar? Met 50.000 per jaar. Houd je nog 2 jaar onderhoud over lijkt mij.

Daarnaast is een jonge gebruikte 216d 7 persoons toch nog steeds 2x zo duur qua aanschaf als een lodgy? (+wegenbelasting en verzekering is voor de lodgy ongetwijfeld goedkoper)

Ik snap nog niet hoe dat bij elkaar nog een financieel interessante keuze kan zijn. Enlighten me

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Onlangs een Citroen Grand C4 Picasso gekocht (Exclusive met 1.6 eHDI 115PK motor).
Snap het negatieve over Citroen (en de Picasso's in het bijzonder blijkbaar) niet goed, we hebben de voorbije jaren een C5 break gehad, nooit problemen.
Een collega rijdt al 8 jaar met een Grand C4 Picasso, geen enkele klacht.

De negatieve reviews wil ik wel eens lezen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JeroenF schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:36:
[...]

Dat onderhoud is voor jouw dan toch mrt 2 jaar klaar? Met 50.000 per jaar. Houd je nog 2 jaar onderhoud over lijkt mij.

Daarnaast is een jonge gebruikte 216d 7 persoons toch nog steeds 2x zo duur qua aanschaf als een lodgy? (+wegenbelasting en verzekering is voor de lodgy ongetwijfeld goedkoper)

Ik snap nog niet hoe dat bij elkaar nog een financieel interessante keuze kan zijn. Enlighten me
Ik vind 216d's vanaf 27.500 euro met ongeveer 20.000 of meer op de teller (een enkele duikt daar nog onder). Een nieuwe Lodgy is 25k met alle opties erop (dat zijn er niet veel en de BMW heeft dan nog steeds een rijkere uitrusting).

Onderhoud voor de Lodgy op basis van 15k interval is ongeveer 500 per jaar, dat is nog los van eventuele slijtagedelen. De BMW is dus 500 voor de eerste 2 jaar met inbegrip van slijtagedelen.

Wegenbelasting is hoger: De BMW weegt een paar honderd kilo meer. Ook de verzekering zal iets hoger uitvallen maar ik zit in de hoogste trede dus daar verwacht ik geen groot verschil.

Praktijkverbruik is (naar aanleiding van 'echte' cijfers van gebruikers) ongeveer identiek: Tussen de 1 op 17 en 1 op 22 haalt men.

Restwaarde kan ik alleen maar naar gokken, maar ik denk dat een BMW minstens zo goed te verkopen valt als een Dacia.

Wat voor mij doorslaggevend kan zijn is dat ik meer vertrouwen heb in 7 zits in een BMW die 5 sterren haalt dan een Dacia die 3 sterren haalt. Niet dat de Dacia niet voldoende is, ik zit gewoon met het feit dat die laatste stoelen effectief in de kofferbak staan, en dan heb ik meer vertrouwen in de BMW.

Ik zeg niet dat de keuze hiermee beslecht is (als er qua rekenvoorbeeld beter een Grand C-Max komt vind ik dat ook prima) maar het verbaast me dat een 216d te overwegen is, ik vind hem een stuk beter te pruimen in ieder geval, ook al vind ik nog steeds dat in een BMW een 6-in-lijn op de achterwielen hoort :+.
BlackShadow schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:52:
Onlangs een Citroen Grand C4 Picasso gekocht (Exclusive met 1.6 eHDI 115PK motor).
Snap het negatieve over Citroen (en de Picasso's in het bijzonder blijkbaar) niet goed, we hebben de voorbije jaren een C5 break gehad, nooit problemen.
Een collega rijdt al 8 jaar met een Grand C4 Picasso, geen enkele klacht.

De negatieve reviews wil ik wel eens lezen dan.
Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik negatieve reviews over Citroen heb gelezen, ik heb ze echter wel gelezen over de Scenic. Daarnaast vind ik Citroen in zijn algemeenheid helemaal niet mooi (al is dat ondergeschikt aan de praktische eisen), krijg ik acuut pijn in mijn reet van zachte stoelen (zoals die in de C5) en heb ik geen ervaring met de technische betrouwbaarheid. Die ervaring heb ik wel (enigzins) met BMW.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-07-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

HTT-Thalan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:04:
[...]

Ik vind 216d's vanaf 27.500 euro met ongeveer 20.000 of meer op de teller (een enkele duikt daar nog onder). Een nieuwe Lodgy is 25k met alle opties erop (dat zijn er niet veel en de BMW heeft dan nog steeds een rijkere uitrusting).

Onderhoud voor de Lodgy op basis van 15k interval is ongeveer 500 per jaar, dat is nog los van eventuele slijtagedelen. De BMW is dus 500 voor de eerste 2 jaar met inbegrip van slijtagedelen.

Wegenbelasting is hoger: De BMW weegt een paar honderd kilo meer. Ook de verzekering zal iets hoger uitvallen maar ik zit in de hoogste trede dus daar verwacht ik geen groot verschil.

Praktijkverbruik is (naar aanleiding van 'echte' cijfers van gebruikers) ongeveer identiek: Tussen de 1 op 17 en 1 op 22 haalt men.

Restwaarde kan ik alleen maar naar gokken, maar ik denk dat een BMW minstens zo goed te verkopen valt als een Dacia.

Wat voor mij doorslaggevend kan zijn is dat ik meer vertrouwen heb in 7 zits in een BMW die 5 sterren haalt dan een Dacia die 3 sterren haalt. Niet dat de Dacia niet voldoende is, ik zit gewoon met het feit dat die laatste stoelen effectief in de kofferbak staan, en dan heb ik meer vertrouwen in de BMW.

Ik zeg niet dat de keuze hiermee beslecht is (als er qua rekenvoorbeeld beter een Grand C-Max komt vind ik dat ook prima) maar het verbaast me dat een 216d te overwegen is, ik vind hem een stuk beter te pruimen in ieder geval, ook al vind ik nog steeds dat in een BMW een 6-in-lijn op de achterwielen hoort :+.

[...]

Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ik negatieve reviews over Citroen heb gelezen, ik heb ze echter wel gelezen over de Scenic. Daarnaast vind ik Citroen in zijn algemeenheid helemaal niet mooi (al is dat ondergeschikt aan de praktische eisen), krijg ik acuut pijn in mijn reet van zachte stoelen (zoals die in de C5) en heb ik geen ervaring met de technische betrouwbaarheid. Die ervaring heb ik wel (enigzins) met BMW.
Ik denk dat hij doelt op dit stukje:
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:11:

Pagina: 1 2 Laatste