Mijn grote "koop-een-7-zitter-topic"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Notna schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:11:
[...]

Ik denk dat hij doelt op dit stukje:

[...]
Daar schrijf ik toch niks over negatieve reviews volgens mij :P.

Maar vooruit, ik trek autoweek even open. De review met de hoogste Km-stand (218k) op een C4 Picasso diesel is niet zo heel positief:

http://www.autoweek.nl/au...6-hdif-110-ligne-business
YES, hij is weg !! (218.000 km)
De leasemaatschappij is eindelijk verstandig geworden. Zij hebben de Citroen terug getrokken. Adieu, een keer maar nooit weer !!
Nr 2 schrijft maar één alinea maar ook nummer drie zegt dat onderhoud een puntje is:

Aandachtspunt is wel de betrouwbaarheid van de auto en de hoge onderhoudskosten. Met name de afgelopen 2 jaar zijn er een aantal zaken geweest die veel kosten met zich mee hebben gebracht, oa:
- kapotte turbo
- storing emissiesysteem
- remmen slijten harder dan gemiddeld
- kapotte pakkingen.
Nou heeft mijn RS ook al een kapotte turbo en een vervangen EGR achter de rug na slechts 80k op de teller, maar die auto zou ik nu dan ook nooit meer overwegen als privé-auto (ook niet als hij 7 stoelen had).

Reviews nummers 4 en 5 zijn weer overwegen positief.

Ik kan niet zeggen dat ik nou direct overtuigd ben om voor een C4 Picasso te gaan, maar uiteindelijk is een auto ook een hoogst persoonlijke keuze, en wij mensen rationaliseren toch vaak een keuze die op emotie is genomen, dat geld voor mij net zo goed als voor de mensen op autoweek en tweakers :+.

Overigens moet ik volgens autotrader toch nog minimaal 23k meenemen voor een C4 Grand Picasso, geen klein bedrag, maar puur op specs inderdaad nog steeds een betere keuze voor het geld dan een Lodgy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HTT-Thalan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:25:
[...]

Daar schrijf ik toch niks over negatieve reviews volgens mij :P.

Maar vooruit, ik trek autoweek even open. De review met de hoogste Km-stand (218k) op een C4 Picasso diesel is niet zo heel positief:

[...]

Nr 2 schrijft maar één alinea maar ook nummer drie zegt dat onderhoud een puntje is:

[...]

Nou heeft mijn RS ook al een kapotte turbo en een vervangen EGR achter de rug na slechts 80k op de teller, maar die auto zou ik nu dan ook nooit meer overwegen als privé-auto (ook niet als hij 7 stoelen had).

Reviews nummers 4 en 5 zijn weer overwegen positief.

Ik kan niet zeggen dat ik nou direct overtuigd ben om voor een C4 Picasso te gaan, maar uiteindelijk is een auto ook een hoogst persoonlijke keuze, en wij mensen rationaliseren toch vaak een keuze die op emotie is genomen, dat geld voor mij net zo goed als voor de mensen op autoweek en tweakers :+.

Overigens moet ik volgens autotrader toch nog minimaal 23k meenemen voor een C4 Grand Picasso, geen klein bedrag, maar puur op specs inderdaad nog steeds een betere keuze voor het geld dan een Lodgy.
Hey, ik draag, persoonlijk, alleen mijn steentje bij aan wat mijn keuze was. Ik stond voor hetzelfde probleem (3 kinderen, veel ruimte nodig etc.) en ben puur en alleen al door de 3 ISOfix met 3(volwaardige) stoelen (op de 2de rij) voor de C4 GP gegaan. Niet omdat ik nu weg ben van het design of omdat het mijn droomauto is. Maar het is praktisch en het was betaalbaar. Dat was het met name ;)

Het is een auto, niet mijn levenspartner :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Notna schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:32:
[...]

Hey, ik draag, persoonlijk, alleen mijn steentje bij aan wat mijn keuze was. Ik stond voor hetzelfde probleem (3 kinderen, veel ruimte nodig etc.) en ben puur en alleen al door de 3 ISOfix met 3(volwaardige) stoelen (op de 2de rij) voor de C4 GP gegaan. Niet omdat ik nu weg ben van het design of omdat het mijn droomauto is. Maar het is praktisch en het was betaalbaar. Dat was het met name ;)

Het is een auto, niet mijn levenspartner :+
En dat word zeker gewaardeerd :D maar ik behoud het recht om ergens tegenin te gaan als mijn onderbuik het tegenspreekt. Ik luister naar elk goed argument dat voor of tegen een bepaalde keuze spreekt.

Ik heb de Lodgy, 216d, C4 GP en de Grand C-Max naast elkaar gezet op Autoweek:

http://www.autoweek.nl/ca...=80363&id4=82752&cache=no

Belangrijkste cijfers:

wegenbelasting/3mnd € 290 - € 309 / € 358 - € 383 / € 324 - € 346 / € 358 - € 383
praktijkverbruik verbruiksmonitor 5,7 l/100km (3) 5,2 l/100km (1) 5,4 l/100km (2) n.b.

onderhoudsbeurt 20.000 km / 2 jaar variabel / 2 jaar 30.000 km / 1 jaar 20.000 km / 1 jaar
algemene garantie 3 jaar, 100000 km 2 jaar, onbeperkt 2 jaar, onbeperkt 2 jaar, onbeperkt

Ze zitten dus allemaal redelijk in elkaars buurt wat betreft verbruik, de belasting is overduidelijk lager voor de Dacia (door het lage gewicht) maar qua veiligheid valt die er onderuit.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-07-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben vandaag bij Renova wezen kijken, en die geven het volgende aan:

- Alle auto's uit hun premium selection (2ehands) krijgen standaard 2 jaar garantie mee, onbeperkte kilometers
- 499,- onderhoud afkopen zoals op de website is ook mogelijk op 2ehands, maar die 5 jaar / 100.000 kilometerbeperking geld vanaf nieuw (dus als je hem met 30k koopt heb je nog 70k onderhoud tegoed, prijs blijft gelijk) en geld voor zaken zoals filters, olie, vloeistoffen e.d. maar b.v. geen remschijven of koppeling
- Ongeacht overige voorwaarden zijn alle auto's gegarandeerd 10.000km onderhoudsvrij vanaf aanschaf, ze zijn hier wat flexibel in en kijken naar hoe de auto erbij stond bij verkoop
- Als de auto minder dan een half jaar oud is bij aanschaf krijg je 2.5 jaar garantie ipv 2 jaar
- Garantie is verder af te kopen (bedrag nog te berekenen) tot 200.000 kilometer
- Onderhoud is ook verder af te kopen voor een maatwerkbedrag
- Een losse kleine beurt is ongeveer 200 euro

Hij had een 218i staan met de nodige opties voor 29k maar benzine is voor mij niet interessant. Spoeling is nog wat dun omdat de auto vrij nieuw is. 218d zou qua vermogen ideaal zijn, zou qua verbruik de 216d niet veel ontlopen geeft hij aan, maar is uiteraard duurder in aanschaf.

Heb ook even naar de ruimte gekeken: Het is achterin als volwassene goed zitten, maar niet voor uren achtereen, daarvoor staat de zitting gewoon te laag. Je kunt je knieen wel goed kwijt, evenals de personen voor jou. Ik ben 1m81, heb eerst de voorstoelen op mijn 'maat' gezet, daarna de 2e rij en dan de 3e rij geprobeerd. Weet niet hoe het uit zou vallen voor langere mensen.

3e zitrij kan er niet uit, dus voor laadruimte moet je het niet doen, die is zeker minder dan de Octavia, ook als je de 3e rij niet gebruikt en dus inklapt. Voor vakanties moet er zeker een koffer op het dak.

Ik ga al deze punten als leidraad nemen om ook de andere auto's uit mijn shortlist te vergelijken. Voor de volledigheid neem ik toch ook de Kia Carens mee, omdat die nieuw bijna net zo duur/goedkoop als de Dacia Lodgy is en toch beter scoort op veiligheid (ondanks dat hij erg krap is achterin).

- edit -

Het praktijkverbruik van een 218i (beiden volgens Spritmonitor) ligt rond de 1 op 15 als je rustig rijdt. Diezelfde rijstijl levert je bij de diesel 1 op 20 op. Gebruik makend van 1,10 voor diesel en 1,40 voor een liter benzine (ik betaal hier in Breda momenteel 1,05 diesel en 1,35 benzine) is het verschil ~160 euro per maand duurder voor benzine op basis van 50.000 kilometers per jaar. Daar staat tegenover dat ik 180 euro per kwartaal spaar aan wegenbelasting, dus 160*12=1920 euro minus 760 euro belasting is 1200 euro per jaar extra voor een benzineversie, ofwel 3600 euro voor 3 jaar. Ik heb geen idee of andere kosten lager uitvallen voor een benzineversie (wellicht het onderhoud?).

Helaas kosten de 218i's op het moment net zoveel als de 216d's, ze moeten minimaal 3000 euro uit elkaar liggen om het verschil goed te maken, of mis ik nog wat? Ik weet natuurlijk niet wat de brandstofprijzen gaan doen... maar de benzineversie heeft 20pk extra (al is me dat niet veel waard).

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Diesel is gemiddeld genomen iets duurder in onderhoud. De motorolie vervuilt sneller in een dieselmotor, dus meestal vaker nieuwe olie en filter nodig. Injectoren en brandstofpomp gaan normaal gesproken langer mee dan de 100 tot 150.000km die jij op het oog hebt voor jouw gebruiksduur. Wel zijn ze doorgaans duurder om te vervangen dan bij een benzine motor. Dit zijn algemeenheden, niet specifiek voor een auto die jij op het oog hebt. Daarvoor is het goed om dealer te raadplegen (vaste kosten onderhoud in eerste jaren) en vooral ook ervaringen op internet na te lezen specifiek voor het motortype dat jij op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Vandaag bij de Ford dealer geweest, en ik ben aangenaam verrast! Hij kan mij een nieuwe Grand C-Max aanbieden met Navi, 7 stoelen, garantie afgekocht tot 2 ton voor 30k inclusief afleverkosten. Dan heb ik een 1.5 diesel met 95pk, maar dat blok is hetzelfde als de 120pk versie, en kan onder behoud van garantie gechipt worden naar 120pk, aldus de verkoper.

Onderhoud kan niet afgekocht worden, en zit qua prijzen op hetzelfde niveau als bij BMW. NCAP score is ook hier beter dan bij Dacia, en qua prijs niet eens zo gek veel duurder.

Gisteren ben ik ook bij de Kia/Nissan dealer wezen kijken. De Carens valt definitief af - het is achterin echt vreselijk krap: Ik kan niet eens volledig tegen de leuning aanzitten omdat ik dan allang klem zit tegen het dak met mijn hoofd. Ook de kinderen kunnen vanuit hun stoeltje niet vrij bungelen met de beentjes, je zit gewoon tegen de 2e zitrij aan geklemd.

NV200 had hij niet staan en de Xtrail evenmin, maar die komt gewoon te duur uit, en de NV200 haalt te brakke NCAP scores.

Shortlist is dus Dacia, BMW en Ford met een sterke voorkeur richting de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:21

BCC

Wat is het uiteindelijk geworden eigenlijk? En bevalt de keuze :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-07 12:36
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:21

BCC

@HTT-Thalan :)? Ik ga morgen kijken naar een transporter uit 2003 ter vervanging van mijn Grand Scenic :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496530

ikzelf rij momenteel een ford focus uit 2011 en heb twee kids (één van 6 maand oud en de ander net 3). In de focus kom ik echt ruimte tekort. Dus ben momenteel ook opzoek naar een grote auto voor de ritjes met de kids (de ford blijft voor woon-werk).

Ik ga of opzoek naar een sChevy Suburban 2000-2006 of een grand voyager uit 2005-2007. Mijn voorkeur gaat uit naar de Suburban (ziet er enigszins ook nog stoer uit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou ook een XC90 kunnen overwegen dan :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:38:
Wat is het uiteindelijk geworden eigenlijk? En bevalt de keuze :)?
Je gaat lachen, maar ik heb een motor gekocht (en die keuze bevalt heel erg :+). De 7-zitter heeft nog op zich moeten laten wachten om meerdere redenen:

- HR kreeg ineens hele andere ideeën over de gemaakte afspraken
- We gingen samen (merge) met een ander bedrijf waardoor we een andere fleet manager hebben (een hele vervelende)
- De Skoda kreeg ik niet naar een collega doorgeschoven

Dus ik ben de Skoda puur zakelijk blijven rijden om in ieder geval geen bijtelling meer te hoeven betalen, en heb een motorrijbewijs gehaald + een motor erbij voor mijn prive-ritten. De Toyota Starlet staat er nog en blijft waarschijnlijk nog even. Ik doe in principe alles prive met de motor nu, en soms met de auto van mijn vrouw (boodschappen etc).

Het plan om de zevenzitter te halen staat nog steeds, maar in gewijzigde vorm:

Door de merge gaat de locatie van ons hoofdkantoor wijzigen naar Amsterdam. Mijn manager vind dat dit een 'buitengewone omstandigheid' is die mijn reistijd dermate lang maakt dat er 'bijzondere' oplossingen mogelijk zijn. De Skoda hoeft sowieso nog maar tot oktober dit jaar, maar wellicht mag ik er alsnog eerder van af.

Ik zal dan alsnog prive gaan rijden, maar in plaats van met de auto doe ik dat voortaan met de motor. De leasevergoeding gaan we dan inzitten voor de zevenzitter die dan eigenlijk voornamelijk prive gaat opereren. Dit heeft invloed op de keuze in zoverre dat ik dan ook benzine overweeg omdat er dan toch minder kilometers mee gemaakt gaan worden. Er moet nog steeds wel een geschikte auto 'klaar' staan om aan de eisen te voldoen, maar dat ik in de praktijk bijna alles op twee wielen doet maakt voor HR dan weer niet uit.

Ten aanzien van de keuze: Ik ga zeer waarschijnlijk voor de Dacia Lodgy. Deze is betrouwbaar gebleken, relatief waardevast, ruim, goed (genoeg) uitgerust voor het doel en valt binnen het budget.

@BCC ondanks dat ik me terdege besef dat beide merken uit dezelfde 'stal' komen zijn mijn ervaringen met Renault allesbehalve positief. Ik moet ook nog een Scenic tegenkomen die geen elektrische problemen heeft. Daarnaast is deze auto ook onnodig zwaar wat zijn weerslag heeft in de MRB en het verbruik. Ik sta er heel erg voor open iets van een Tweaker over te nemen maar een Scenic daar waag ik me niet aan, sorry :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

@HTT-Thalan
Kleine opmerking/toevoeging van mijn kant;

In deze post;
HTT-Thalan in "Mijn grote "koop-een-7-zitter-topic""

Zeg je dit:
1050 bruto uitkering leasebedrag
450 euro netto besparing aan bijtelling huidige auto
19 cent per kilometer declarabel, ik doe ongeveer 35k zakelijk per jaar
Let even goed op, want meestal werkt het niet zo, meestal gaat die 19/ct uit die 1050. Dus in jouw geval gaat er dan grofweg 2900km per maand* 0,19 = 551 van die 1050 af. Hou je dus nog 500 bruto over (ipv 1050), dat scheelt toch grofweg 250 netto.

Inmiddels zijn er andere denkrichtingen lees ik nu, maar alsnog, hou er even rekening mee. Het is 1 dat je je leaseauto inlevert en dan je leasebudget uitgekeerd krijgt (dat is niet eens zo heel gek) maar daarbovenop nog eens 19/ct de KM is niet heel gebruikelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@HTT-Thalan Misschien een beetje mosterd na de maaltijd en ondanks je wens voor meer dan 5 zitplaatsen kan je dit ook overwegen:
Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, dan mogen kinderen van 3 jaar en ouder op de achterbank de autogordel gebruiken. Het is daarbij niet toegestaan om de driepuntsgordel als heupgordel te gebruiken, door het schuine gedeelte achter de rug te laten lopen.
bron

Wij verwachten zelf de derde over 3 maanden en heb even gepast in onze Ford Focus (2006) en mijn Clio (2016). In de Focus lijkt het prima en comfortabel te passen, al is de Clio eigenlijk té krap en oncomfortabel. Qua veiligheid kan hem volgens mij niets gebeuren aangezien hij tussen twee autostoeltjes in zit. Eventueel overweeg ik nog een opblaasbare zitverhoger, want dat past altijd :P

[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 27-02-2018 16:19 ]

Pagina: 1 2 Laatste