Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen toegang tot NAS-share met Windows 10

Pagina: 1
Acties:
  • 12.189 views

Vraag

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Dag allen,

Ik weet dat ik niet de eerste ben die dit vraagt maar alle antwoorden die ik tot nu toe kan vinden werken niet. Ook ik kan met mijn windows 10 machine (Dell, pre-install) niet op mijn NAS. Met een windows 7 machine lukt het zonder problemen. Bij het verbinden, zowel met hostnaam als IP krijg ik:

Error code 0x80004005
Unspecified error

De NAS is een Conceptronic CH3MNAS.

De symptomen:
  • Ik kan de NAS pingen op hostnaam en op IP.
  • De web-interface van de NAS is benaderbaar, ik kan verbinden met SSH.
  • De mediaserver die erop geinstalleerd is (Twonky) is zichtbaar bij Network in de W10 explorer
  • Ik kan de media via Twonky streamen op de W10 machine met kodi.
  • W7 en W10 machines zien elkaar en kunnen op elkaars shares
  • de NAS is niet zichtbaar in W10 explorer, wel in W7
  • Bij het direct intypen van \\nasnaam\sharenaam of \\ip\sharenaam krijg ik een prompt om in te loggen en vervolgens de bovenstaande foutmelding.
Het apparaat is dus verbonden met het netwerk en werkt. Maar het benaderen van de fileshares via Windows 10 niet. Ik heb er inmiddels al heel wat topics over gezien hier op tweakers en elders. Tot nu toe heb ik geprobeerd:
  • Check of het netwerk op de W10 machine private is (dat is het).
  • Gecheckt of network discovery en file & printer sharing ingeschakeld zijn (ja).
  • De account voor de NAS toegevoegd aan Credential Manager (geen verschil).
  • Gekeken of "SMB 1.0/CIFS File Sharing Support" geinstalleerd is (ja).
  • Gekeken of "Client for Microsoft Network" en "File and Printer Sharing for Microsoft Networks" aangevinkt zijn voor de netwerkadapter (ja).
  • netsh winsock reset uitgevoerd (met reboot)
  • netcfg -d (met reboot)
  • IP en naam van de NAS toegevoegd aan hosts bestand met reboot.
  • De NAS maar eens herstart.
  • Nieuwe user op de NAS aangemaakt en daarmee geprobeerd.
  • Firewall uitgezet. (geen verschil)
  • Registry key HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\AllowInsecureGuestAuth met waarde 1 ingesteld.
  • Uitschakelen van SMB 2/3 zoals beschreven op http://www.knaapic.nl/wordpress/?p=400 met reboot.
  • In de Event Logs op jacht geweest naar foutmeldingen, niks gevonden dat er op lijkt.
  • Computer Browser en Function Discovery services herstart.
Als ik de workgroup of de naam van de NAS verander dan komt 'ie opeens wel tevoorschijn in Network. Maar na een reboot is 'ie dan weer weg en bij de shares kan ik nog steeds niet.

Nu ben ik 4 uur verder en weet ik het niet meer. Heeft iemand suggesties?

Voor de volledigheid, ik heb dus al gekeken in deze threads, maar de oplossing daar niet in kunnen vinden. Share benadere vanaf Windows 10 op Nas geeft error
NAS niet zichtbaar onder "computers" in Windows 10
Windows 10 ziet geen andere computers in netwerk
http://www.tenforums.com/...-windows-10-computer.html

Beste antwoord (via rens-br op 28-01-2018 17:48)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Heb uiteindelijk een re-install van Windows 10 gedaan met alleen behoud van data en alles qua installatie en apps schoongeveegd. Nu werkt de nas-share weer gewoon als vanouds.

Er zaten waarschijnlijk toch een aantal dingen niet lekker in de installatie. Dit was sowieso een upgrade vanaf Windows7, dus misschien is een clean install toch de beste optie.

Look behind you! A three headed monkey!

Alle reacties

• MrScratch

MrScratch

Ik heb precies hetzelfde probleem. De windows 10 installatie was vroeger een windows 7 en daar werkte het zonder problemen. Ook onder Windows 10 heeft het gewerkt, maar nu opeens niet meer. Shares waar ik al jaren mee verbinding maakte doen het opeens niet meer.

Zowel IP-adres als netwerk-naam werken niet en dat terwijl webinterface, ssh, etcetera allemaal gewoon werkt. Ik heb geen idee waarom het niet wil werken opeens. Heel frustrerend.

Verwijderd

Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan het authenticatie mechanisme op de NAS.
Windows 10 heeft een hoger niveau van beveiliging en waarschijnlijk niet compatible met de NAS.
Heb je de meest recente firmware op de NAS staan ?
Hiermee wordt dit namelijk opgelost en als hier geen fix voor uitgebracht wordt, moet je waarschijnlijk met regedit aan de slag om dit onder Windows 10 werkend te krijgen, maar daardoor help je de Windows 10 beveiliging wel om zeep.

• MrScratch

MrScratch

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:14:
Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan het authenticatie mechanisme op de NAS.
Windows 10 heeft een hoger niveau van beveiliging en waarschijnlijk niet compatible met de NAS.
Heb je de meest recente firmware op de NAS staan ?
Hiermee wordt dit namelijk opgelost en als hier geen fix voor uitgebracht wordt, moet je waarschijnlijk met regedit aan de slag om dit onder Windows 10 werkend te krijgen, maar daardoor help je de Windows 10 beveiliging wel om zeep.
Hmmm, met het risico het topic te kapen, want ik ben niet de TS.

Ik heb niet de nieuwste firmware op de nas staan, want dat is een wat ouder model, de Synology DS210j. Hiervoor wordt de nieuwste firmware van Synology, de DSM software, niet meer beschikbaar gesteld. Dit zit voor mij op versie 5.xx en de nieuwste versie is 6.xx. Maar die ga ik niet meer krijgen, want de NAS is te oud.

Ik kan dus eventueel gaan nadenken over een nieuwe NAS te moeten kopen om compatibiliteit met Windows 10 te gaan krijgen. Wel een risico, want stel het ligt toch niet daar aan, dan is dat een beetje een dure gok.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

DarkSide

theres no place like ::1

MrScratch schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:56:
[...]

Hmmm, met het risico het topic te kapen, want ik ben niet de TS.

Ik heb niet de nieuwste firmware op de nas staan, want dat is een wat ouder model, de Synology DS210j. Hiervoor wordt de nieuwste firmware van Synology, de DSM software, niet meer beschikbaar gesteld. Dit zit voor mij op versie 5.xx en de nieuwste versie is 6.xx. Maar die ga ik niet meer krijgen, want de NAS is te oud.

Ik kan dus eventueel gaan nadenken over een nieuwe NAS te moeten kopen om compatibiliteit met Windows 10 te gaan krijgen. Wel een risico, want stel het ligt toch niet daar aan, dan is dat een beetje een dure gok.
Ik heb een DS215j. En daar kon ik prima naar toe browsen op mijn shares met DSM 5 icm W10.
Inmiddels al lang weer DSM 6 icm W10 en dat gaat ook prima.

Ik log in met een account met genoeg rechten die op de synology is aangemaakt.
dus \\synologynas\sharenaam met account \synologynas\accountnaam met bijbehorend wachtwoord.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MrScratch

MrScratch

Bij mij heeft het ook altijd gewerkt met windows 10 en dsm5, tot kort geleden en nu opeens krijg ik een foutmelding precies als in de TS gemeld:

\\ds210j\fotos (of equivalent met ip-adres: \\192.168.178.33\fotos

geeft een melding: Geen toegang tot \\ds210j\fotos

Error code 0x80004005
Unspecified error

Het lijkt erop dat windows een of andere update heeft toegevoegd die dit vernaggelt heeft, want eerder werkte het wel.

• DarkSide

DarkSide

Draai laatste build van Windows met laatste pachtes.

Zou eens bij Windows Crendial manager kijken.
Of daar iets van een account van synology bijstaat. En die verwijderen.

Dan opnieuw connecten naar UNC pad

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MrScratch

MrScratch

Het was een poging waard. Ik heb de credential manager als volgt geopend:

rundll32.exe keymgr.dll,KRShowKeyMgr

Daar stonden inderdaad 2 accounts die met synology te maken hadden: ds210j en ds210j (Legacy). Ik heb ze alletwee weggekieperd, maar de foutmelding blijft helaas.

• DarkSide

DarkSide

Hmm ok. Aparte manier om credential manager te openen.
Je kan ook gewoon start en dan credential manager in typen.

Meestal werkt dit wel met verkeerde caches.
Voor de zekerheid. Als je een popup krijgt naar de share.
Log je dan in met username en wachtwoord? Of met domein\username en wachtwoord?

Verwijderd

Ja...ik heb een synology met dsm5, en dat werkt ook prima met Windows 10.
Tis wel afhankelijk van het type en de ondersteuning. Ik heb dit bij meerdere nassen gehad.

• MrScratch

MrScratch

DarkSide schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:39:
Hmm ok. Aparte manier om credential manager te openen.
Je kan ook gewoon start en dan credential manager in typen.

Meestal werkt dit wel met verkeerde caches.
Voor de zekerheid. Als je een popup krijgt naar de share.
Log je dan in met username en wachtwoord? Of met domein\username en wachtwoord?
Zal wel aan mij liggen, maar dat werkt niet bij mij. Ik moet dat dan in het nederlands tikken, denk ik, en geen idee wat de nederlandse vertaling van credential manager is.

Anyway, ik krijg geen pop-up naar de share. Hij kan hem gewoon niet vinden. Dat is het rare. Ik heb bijvoorbeeld wel voor elkaar gekregen een webdav connectie naar dezelfde share te krijgen, maar dat is veel trager dan de normale share methode, dus niet goed bruikbaar.

Ik heb dus een synology met dsm5 die eerst wel heeft gewerkt met windows 10 en nu niet meer. Snap er echt geen hout van hoe dat nu kan. Zou al fijn zijn als er een fatsoenlijk log zou zijn, waarin staat uitgelegd waarom het mis gaat, maar dat heb ik niet kunnen vinden.

• DarkSide

DarkSide

geen idee dan zo snel. De error melding is gewoon een standaard acces denied melding volgens mij.
Je zou kunnen kijken met het opnieuw aanmaken van een (nieuwe) share.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je SMBv1 weer moet enabelen, zoals uitgelegd in https://support.microsoft.com/en-us/kb/2696547

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MrScratch

MrScratch

Hier heb je, denk ik, wel een punt geraakt. Ik heb dit getest en bij het commando voor SMBv1 krijg ik een foutmelding. Het lijkt erop dat de service voor SMBv1 niet draait of niet geinstalleerd is.

C:\WINDOWS\system32>sc.exe config lanmanworkstation depend= bowser/mrxsmb10/mrxsmb20/nsi
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS

C:\WINDOWS\system32> sc.exe config mrxsmb20 start= auto
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS

C:\WINDOWS\system32>sc.exe config mrxsmb10 start= auto
[SC] OpenService FAILED 1060:

De opgegeven service is geen geïnstalleerde service.

Acties:
  • Beste antwoord

• MrScratch

MrScratch

Heb uiteindelijk een re-install van Windows 10 gedaan met alleen behoud van data en alles qua installatie en apps schoongeveegd. Nu werkt de nas-share weer gewoon als vanouds.

Er zaten waarschijnlijk toch een aantal dingen niet lekker in de installatie. Dit was sowieso een upgrade vanaf Windows7, dus misschien is een clean install toch de beste optie.

• byob
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-10 00:28
MrScratch schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:58:

Ook ik sta op het punt mijn Windows 10 opnieuw te installeren na een soortgelijk probleem.

Vanaf een voor mij onbekend moment kan ik ook een eerder wel benaderbare share niet meer benaderen. De foutmelding die ik krijg is niet met een code, maar een tekstblok waar in de laatste regel staat: "De opgegeven aanmeldingssessie bestaat niet. De sessie is mogelijk al beëindigd." Hierop heb ik geprobeerd via google wat terug te zoeken hierover, maar ik word daar niet veel wijzer van. Ook al wat tips uit dit draadje geprobeerd maar nog zonder succes.

De share is een harde schijf in mijn Mede8er die ik gedeeld heb in het netwerk. Deze schijf is wel met mijn telefoon in te kijken (Android), dus lijkt het mij niet aan de Mede8er te liggen.

Ook heb ik nog een NAS in het netwerk hangen die ik wel gewoon kan benaderen vanuit Windows 10.

Het toevoegen aan de Credential manager wil niet lukken omdat de schijf in de Mede8er geen inlognaam en wachtwoord kent volgens mij. En zonder die gegevens is het niet mogelijk iets handmatig toe te voegen.

Ik heb zelf het idee dat een update van Windows 10 er ergens voor gezorgd heeft dat die share niet meer benaderbaar is.

Is er, voordat ik ook een herinstallatie doe van Windows 10, nog iets waar ik naar zou kunnen kijken? Het kan misschien toch een boel tijd schelen om dat niet te hoeven doen.

• The Cat
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33
De oplossing hiervoor is om de werkgroep naam voor de inlognaam te zetten. Dus niet inloggen met je NAS account Piet, maar dan WORKGROUP\Piet als de werkgroep naam WORKGROUP is natuurlijk.

Groet,

Ronald

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

@The Cat bedankt voor je toevoeging, maar ik gok dat de TS na twee jaar wel een oplossing heeft gevonden. Het kicken van topics is niet toegestaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.