Windows 10 ziet geen andere computers in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb thuis een bescheiden netwerk met 3 computers. Een desktop met Windows 10, een desktop met Ubuntu en een Laptop met Windows 10. Deze zitten samen in een workgroup, gaat hardstikke goed.

Elke computer ziet de andere en kan bij de gesharede folders, niets aan de hand.

Nu heb ik op de Windows desktop een nieuwe install van Windows gedaan nadat ik die heb voorzien van een nieuw moederbord+CPU. Nu zit ik met de volgende situatie: De Linux desktop en Windows laptop zien in de workgroup alledrie de machines en kunnen bij alledrie de gedeelde folders. Echter de Windows desktop met de nieuwe install ziet alleen zichzelf in de workgroup. En ik krijg dat niet gefixed. De Laptop en Linux bak kunnen wel bij de gedeelde folders van de nieuwe Windows machine, dus het werkt wel!

Alle settings enzo heb ik al 10x doorgelopen. discovery staat aan etc. kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt. Ik heb een beetje gegoogled maar niets helpt me verder. Ik kan de andere machines wel pingen. FTP/SCP/SSH verbindingen opzetten met de linux bak gaat ook prima. De andere 2 machines kunnen wel bij de mappen van de nieuwe pc, maar andersom ziet hij ze niet! Ik zie overigens wel andere apparaten in het netwerk... Versterker, Philips HUE, Router etc.... alleen de andere computers niet!

Ik heb gegoogled en ik heb al zitten klooien met SMB 1/2/3 uitzetten danwel aanzetten. Ik kwam een artikel tegen dat de oplossing leek, maar ook niet hielp.

Ik snap er niets van ik sta op het punt wederom windows opnieuw te installeren maar liever vermijd ik dat!

Enige wat ik kan bedenken is de nieuwe install is Windows 10 Enterprise ipv Windows 10 Pro die er eerst op stond. Maar dat zou ook niet uit moeten maken toch?

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 23:36
1. Kun je wel verbinden door simpelweg het ip-adres van de pc's in te voeren?

2. Als ik met Windows een nieuwe netwerkverbinding maak vraagt hij of ik alle andere devices op het netwerk wil ondekken(Of zoiets) Heb je deze vraag wel met ja beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Verplaatst naar WOS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
jbhc schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:20:
1. Kun je wel verbinden door simpelweg het ip-adres van de pc's in te voeren?

2. Als ik met Windows een nieuwe netwerkverbinding maak vraagt hij of ik alle andere devices op het netwerk wil ondekken(Of zoiets) Heb je deze vraag wel met ja beantwoord?
Ha ja daar was ik net achter gekomen. Als ik het IP adres van andere computer invoer in file explorer verschijnt die machine als IP adres (dus zonder naam zoals 'eerst') en kan ik naar mijn gedeelde schijven. Die heb ik dan nu ook gemapt heb als netwerk locatie. Dat maakt mijn leven iig makkelijker en het probleem is nu minder urgent. Maar ik wil het nog wel graag oplossen!

Als ik explorer afsluit en ik start hem opnieuw op vind hij weer alleen zichzelf (en devices) en geen andere computers. De gemapte drives bestaan uiteraard nog wel.

Alles lijkt dus te werken in de workgroep alleen heel specifiek discovery op deze ene machine werkt niet meer.

2e punt die vraag krijg ik iig nu niet meer maar waarschijnlijk togglet die een setting als network discovery. settings zijn ok heb ik allemaal al 3x nagelopen en zijn identiek aan die op mijn laptop die ook windows 10 (pro dan ipv enterprise) draait en die wel alle computers herkent in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is het niet iets simpels als de engelse workgroup en de nederlandse werkgroep

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Fish schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:48:
is het niet iets simpels als de engelse workgroup en de nederlandse werkgroep
Ik heb hem een unieke naam gegeven :). En bovendien zien de andere 2 pc's wel de gedeelde schijven van deze machine, dus ze zitten wel allemaal in dezelfde workgroup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Well, knock me down with a feather.

Change Windows 10 login from a PIN to password and the other computers, devices on the network become visible and accessible.
http://www.tenforums.com/...-windows-10-computer.html

Deze al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Yep die staat steevast bovenaan bij google. Het is ook wel een goede post en lijkt in sommige gevallen exact mijn probleem te zijn. Daar worden onder andere ook SMB 1/2/3 en die link die ik noemde in OP genoemd.
Helaas de oplossing nog niet mee kunnen vinden.

Ook waar die post mee opent is niet de oplossing, ik gebruik geen PIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
En als je eens wijzigd naar PIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zet de IP-adressen in je hosts file, helpt dat?

[ Voor 71% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-12-2015 08:31 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hosts bestand aanpassen is geen oplossing. Punt is dat de W10 Enterprise geen NetBIOS verkeer registreert of ontvangt. Dat zou een firewall ding kunnen zijn.

Wat ik mij afvraag, is waarom je specifiek Enterprise moet draaien. Heb je al gezocht naar de implicaties van een Enterprise editie in je netwerk? Want het wordt eigenlijk alleen maar in zakelijke omgevingen gebruikt met een AD domein en dat werkt weer heel anders dan een simpel thuis werkgroepje.

Heb je ook al in de event viewer gekeken over meldingen mbt Master Browser? Als daar fouten over zijn, dan kan 't ook niet goed andere computers vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Hero of Time schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:43:
Je hosts bestand aanpassen is geen oplossing. Punt is dat de W10 Enterprise geen NetBIOS verkeer registreert of ontvangt. Dat zou een firewall ding kunnen zijn.

Wat ik mij afvraag, is waarom je specifiek Enterprise moet draaien. Heb je al gezocht naar de implicaties van een Enterprise editie in je netwerk? Want het wordt eigenlijk alleen maar in zakelijke omgevingen gebruikt met een AD domein en dat werkt weer heel anders dan een simpel thuis werkgroepje.

Heb je ook al in de event viewer gekeken over meldingen mbt Master Browser? Als daar fouten over zijn, dan kan 't ook niet goed andere computers vinden.
Het gebruik van Enterprise of Pro zou niets uit moeten maken....Enterprise = Pro + extra features.....

Kan het zo zijn dat je netwerkinterface op die Windows 10 bak op Publiek staat en dus discoveren van devices gewoon uit staat voor je netwerk...aangezien je hem opnieuw hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
TheVMaster schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:36:
[...]

Het gebruik van Enterprise of Pro zou niets uit moeten maken....Enterprise = Pro + extra features.....

Kan het zo zijn dat je netwerkinterface op die Windows 10 bak op Publiek staat en dus discoveren van devices gewoon uit staat voor je netwerk...aangezien je hem opnieuw hebt geinstalleerd.
Dat was ook het enige dat ik kon vinden en trek daarom dezelfde conclusie. Echter is het wel wat ik heb veranderd, afgezien van de hardware.

Interface staat op 'private'. Goede opmerking was nog niet genoemd. Echter wel geprobeerd al.

Je hebt me wel richting de interface gestuurd zit daar nu toevallig in lijst met gebruikte protocollen te kijken en zie iets dat ik nooit eerder heb opgemerkt.

Link-Layer Topology Discovery Mapper I/O Driver.

Used to discover and locate other PCs, devices, and network infrastructure components on the network. Also used to determine network bandwidth.

Properties is greyed out. Kan alleen kiezen voor 'Install' of "Uninstall".

Ik ga dat maar eens uninstallen/installen dan.

edit. Nope dat is hem ook niet.

edit2. hosts file hielp overigens inderdaad ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door Buntmans op 30-12-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Dit lijkt toch erg veel op een misconfiguratie in het nieuwe systeem (nu is windows 10 in mijn optiek nog erger dan windows vista), W10 blijft rare kuren vertonen , soms op de meest rare momenten.

-> Discovery werkt niet heel goed dus
-> browser service al opnieuw opgestart en gekeken wat hij doet ?
-> via veilige modes al gekeken of je de rest in het netwerk ziet ?
-> Function discovery service op auto gezet ? -> wil soms na update terugspringen op manual met w10 enterprise.

-> Meest simpele oplossing (om uit te sluiten dat het aan je discovery instellingen etc (private/public) ligt is gewoon een los ethernet kaartje erin kwakken of een wifi stickje en dan kijken of je met puur die verbinding actief wel alles kan zien.

zo ja -> driver van je ethernet opnieuw installeren
-> zo nee, dan zit het in je besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Aionicus schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:56:
Dit lijkt toch erg veel op een misconfiguratie in het nieuwe systeem (nu is windows 10 in mijn optiek nog erger dan windows vista), W10 blijft rare kuren vertonen , soms op de meest rare momenten.

-> Discovery werkt niet heel goed dus
-> browser service al opnieuw opgestart en gekeken wat hij doet ?
-> via veilige modes al gekeken of je de rest in het netwerk ziet ?
-> Function discovery service op auto gezet ? -> wil soms na update terugspringen op manual met w10 enterprise.

-> Meest simpele oplossing (om uit te sluiten dat het aan je discovery instellingen etc (private/public) ligt is gewoon een los ethernet kaartje erin kwakken of een wifi stickje en dan kijken of je met puur die verbinding actief wel alles kan zien.

zo ja -> driver van je ethernet opnieuw installeren
-> zo nee, dan zit het in je besturingssysteem.
computer browser service is running. staat wel op manual (trigger start). Maar hij runt dus blijkbaar. Net gerestart. Helpt niet.

Function Discovery services heb ik er twee van. Allebei running. Allebei net gerestart. Helpt niet. Staan overigens wel beide op manual. Maar wel running dus.

Veilige modus nog niet geprobeerd.

Ik heb 2 ethernet poorten op mijn moederbord en ik heb ook nog wifi erin (Z170-deluxe). Ik heb alledrie geprobeerd maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Even nadenken (naar mezelf toe) :

-> verschillende adapters is dus niet het probleem , dan moet het in de software laag zitten.

-> Firewall helemaal uitgeschakeld op de pc ?

-> Computer browser moet inderdaad draaien, Server ook.
-> kan je de andere apparaten op naam ook gewoon pingen ?
-> kan je ook bij de shares via dns resolv ? (dus \\pcnaam\share ipv ip based only?)

Volgende stappen :

-> Zit je in een homegroep ? (leaven)

dan daarna :

· DNS Client
· Function Discovery Provider Host
· Function Discovery Resource Publication
· Peer Networking Grouping
· HomeGroup Provider
· HomeGroup Listener
· SSDP Discovery
· UPnP Device Host

deze services naar auto zetten en herstarten.

pc opnieuw opstarten , (als je in homegroep zat opnieuw joinen en nogmaals rebooten) en dan kijken of het nu wel allemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
-> Firewall helemaal uitgeschakeld op de pc ?
Zou niet uit mogen maken? Toch zojuist geprobeerd, helpt niet

-> kan je de andere apparaten op naam ook gewoon pingen ?
Ik kan alles pingen. Andere 2 PC's zien mij wel gewoon en kunnen bij mijn shares.

-> kan je ook bij de shares via dns resolv ? (dus \\pcnaam\share ipv ip based only?)
Ja maar die resolvt die ook via hosts file

-> Zit je in een homegroep ? (leaven)
Nope

·> DNS Client
·> Function Discovery Provider Host
·> Function Discovery Resource Publication
·> Peer Networking Grouping
·> HomeGroup Provider
·> HomeGroup Listener
·> SSDP Discovery
·> UPnP Device Host

Deze liepen allemaal al behalve peer networking grouping. Zojuist gestart. Helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
wat geeft :

netcfg -d

aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans

Moet ik ook niet. Maar ik heb het erop gezet omdat ik dacht dat het niet uitmaakte. Als ik het niet op kan lossen doe ik een nieuwe install met Pro.

Ik heb gezocht op 'browser' en vind dat alleen meldingen van 2 dagen geleden m.b.t. computer browser service die niet op kon starten omdat SMB2 service niet kon starten. Dat klopt die had ik toen uitgeschakeld als test om te kijken of dat hielp. Toen zag ik inderdaad ook niets meer in de workgroup, dus ook mezelf niet en devices niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
C:\Users\mbu>netcfg -d
SetupDiRemoveDevice Erorr: 0x5
SetupDiCallClassInstaller Erorr: 0x6
Unable to stop the vmms service: 0x72c9f570Successfully commited changes to the registry
Successfully commited changes to the registry
We are going to reboot now to complete the clean up. Save all of your work.
Press any key to continue...

eeeeeuh...

edit.

Automatic reboot lukte niet. Ik heb zelf herstart. Als ik weer netcfg -d doe krijg ik exact hetzelfde verhaal nogmaals.

[ Voor 5% gewijzigd door Buntmans op 30-12-2015 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hosts bestand aanpassen is geen oplossing. Punt is dat de W10 Enterprise geen NetBIOS verkeer registreert of ontvangt. Dat zou een firewall ding kunnen zijn...
Dat klopt niet want:
Buntmans schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:46:
[...]Ha ja daar was ik net achter gekomen. Als ik het IP adres van andere computer invoer in file explorer verschijnt die machine als IP adres (dus zonder naam zoals 'eerst') en kan ik naar mijn gedeelde schijven.
Dus netBios werkt echt wel.
Naamresolutie en/of browsemaster probleem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Anoniem: 722105

Met hetzelfde probleem heb ik ook te maken gehad. 4 laptops met Windows 8.1 en Windows 10 hadden onderling geen problemen, komt een 5de bij waar ik Windows 10 op installeerde en deze zag alleen zichzelf in het netwerk in Wifi en LAN. De andere zagen de nieuwe laptop wel. 3 dagen aan het tobben geweest en nu geen probleem meer. De werkgroepsnaam was THUIS, ik heb deze op alle apparaten verandert in WORKGROUP en heb geen problemen meer. Een verklaring heb ik hier niet voor, maar het functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Anoniem: 722105 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:07:
Met hetzelfde probleem heb ik ook te maken gehad. 4 laptops met Windows 8.1 en Windows 10 hadden onderling geen problemen, komt een 5de bij waar ik Windows 10 op installeerde en deze zag alleen zichzelf in het netwerk in Wifi en LAN. De andere zagen de nieuwe laptop wel. 3 dagen aan het tobben geweest en nu geen probleem meer. De werkgroepsnaam was THUIS, ik heb deze op alle apparaten verandert in WORKGROUP en heb geen problemen meer. Een verklaring heb ik hier niet voor, maar het functioneert.
Ontzettend stom maar dit was de oplossing. Ik heb de workgroup een andere naam gegeven en nu werkt alles. Allebei was het een unieke naam, dus ik weet bij god niet waarom het nu wel werkt maar het werkt!

Als iemand dit uit kan leggen ik houd me aanbevolen!

Anoniem: 641451

Ik heb dit probleem ook. Ik wil hier nog wat bij zeggen, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb 3 windows 10 pcs. Op 2 hiervan is niets aan de hand. Op 1 pc heb ik precies dit probleem wat in de post beschreven wordt. alle 3 de pcs zijn ook ingesteld op WORKGROUP.
Ik zie op de probleem pc slechts een paar pcs maar lang niet alle pcs (waaronder mijn Synology NAS) in het netwerk.
Ik kan gewoon pingen maar niet naar toe browsen.
ik kan wel via ip benaderen, maar bij de nas springt hij gelijk naar de website, maar ik wil gewoon via de explorer kunnen kijken.

Toen ging ik de naam workgroup veranderen in iets anders op de pc waarop ik wel de nas kan benaderen.WORKGROUP veranderd in TEST.
Hierna kon ik de nas niet meer benaderen. Wel via ip maar niet via network browsen. Wat mij opviel is dat als ik nu op netwerk klik hij precies dezelfde pcs laat zien die ook zichtbaar waren op de pc waar ik problemen mee heb, Hierna heb ik het weer naar WORKGROUP gezet en alle pcs waren weer zichtbaar.

Dus ik dacht ik doe op de probleem pc hetzelfde..De naam van de workgroup veranderen en weer terugzetten. Op beide manieren veranderd er helemaal niets aan het aantal pcs wat ik zie in het netwerk.
Dus er gebeurt helemaal niets op de probleem pc.

Ik heb alle bovenstaande dingen geprobeerd. Ik heb ook alle mogelijke links met ongeveer deze oplossingen op heel het internet afgespeurd maar ik kom er maar niet uit.

Het is maar bij 1 pc, terwijl ik meerdere windows 10 pcs heb zonder problemen.

Het ligt ook niet aan vaste of draadloze verbinding.

als het iets met de workgroup heeft te maken (terwijl ik daar nooit aan heb gezeten, maar altijd heb gebrowsed) zou het nog aan de optie : verbindingen met de thuisgroep door windows laten beheren vs Gebruikersaccounts en wachtwoorden gebruiken om verbinding te maken met andere computers.
Hier hbe ik ook mee getest, maar nix veranderd.

Is er iemand die hier nog een andere mogelijke oplossing heeft ? schijnt een fix te zijn met meerdere oplossingen die werken ALS JE GELUK HEBT :S heel vreemd.

Nog meer mensen die dit probleem nog steeds hebben >?

• Buntmans
Kleine aanvulling toen ik de naam van de workgroup veranderde werkte het naar behoren voor even.

De volgende dag was alles weer bij het oude: 2 computers zien alles (3 computers + devices) terwijl de 'probleem computer' alleen zichzelf ziet en de devices maar de andere 2 computers gewoon verrekt te zien!

Als ik het IP adres ingeef van de PC's die ik niet kan zien kan ik er wel gewoon naartoe en kan ik ze ook mappen naar driveletter. Dit is hoe ik nu werk.

Blijft ontzettend vreemd!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ook ik liep tegen dit probleem aan. Aanvankelijk werkte het wel, maar plotseling zijn alle andere computers verdwenen uit het netwerk terwijl ze wel te benaderen zijn. Bedankt voor alle informatie, want dat bespaart me een hoop trial en error. Ik heb gelijk maar een netwerkverbinding gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 863497

Ook ik had hetzelfde probleem, heb wel tig oplossingen uitgeprobeerd, niets hielp. Na heel veel speurwerk kwam ik achter een mogelijke oplossing. Ik hoop dat deze ook voor andere helpt. Ik had Avast premium als bescherming en ik heb deze eraf gegooid. Daarbij herstelt avast de originele firewall en defender. Ik heb beide uitgeschakeld. Waarbij defender in de registry, zodat deze permanent uitgeschakeld is. Ik heb daarna AVG internet security geïnstalleerd. Nog steeds geen netwerk zichtbaar dus dat was het ook niet. Maarrrr als je AVG installeert kun je ook eenmalig gratis AVG tune up gebruiken, dat heb ik gedaan en tune up vond 300 en nog wat fouten in de registry, na reparatie van deze fouten, wat schetst mijn verbazing, alles op mijn netwerk was gewoon weer zoals van ouds zichtbaar en bereikbaar. En dat was nu precies wat ik na heel veel speuren tegenkwam op een of andere site over "network discovery not working" dat het een registry fout was, maar ze niet precies wisten welke sleutel. Ik zou zeggen probeer een goede registry repair tool (zoals boven AVG tune up wellicht of CCleaner of Wise cleaner) en je probleem zou verholpen kunnen zijn. Voor mij wel in ieder geval wel ik en ben er heel blij mee. Voor allen anderen, veel succes en ik hoop dat het helpt.

P.S. Ik heb niets met AVG, was gewoon stom toeval dat ik deze koos. :)

Edit.Toch geen oplossing. Het heeft 2 dagen gewerkt. :-( . Ben weer net zover als voorheen. Verder speuren dan maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 863497 op 02-01-2017 07:46 . Reden: Toch geen oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 933361

Heb hetzelfde probleem, 4de toestel aangesloten (laptop), ziet enkel zichzelf en ook de server van de bewakingscamera's, maar niet de andere pc's en laptops, ook niet de NAS, lastig, want daarop zit de printer.
Andere toestellen zien deze nieuwe laptop wel.
Heb alle punten die aan bod kwamen gecontroleerd.
Dacht ook dat het aan firewall mag, maar dus niet.
Heeft er ondertussen iemand een sluitende en blijvende oplossing gevonden?
Heeft iemand met succes herinstallatie Windows gedaan ?
Heb op alle toestellen W10 Pro versus 1703 (na Creators Update).
Zitten ook allemaal met Azure AD, kan het daar iets mee te maken hebben?

Heb ondertussen clean install gedaan van w10 creators update, was eerst allemaal in orde, heb gewoon wat gewacht, bleef steeds oké.
Vanaf de eerste heropstart was het om zeep, terug zelfde probleem.
Had ondertussen niets anders geïnstalleerd.
Rare is dat ik wel toestellen zie die NIET in dezelfde groep zitten, nml. WORKGROUP.
De andere toestellen (die ik niet zie) zitten in bedrijfsdomein.
Deze toestellen zien alles, de WORKGROUP-toestellen en de DOMEIN-toestellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 933361 op 14-06-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpapen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31
netbios via tcp/ip instellen heeft het voor mij opgelost. De router is bij mij de dhcp server en kan de netbios niet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:38
Hai !

ik heb een simpele oplossing die bij mij op alle pc's waar ik het probleem mee had werkt..

Ga naar configuratiescherm, dan "programma's en onderdelen"
Dan klik je op "Windows onderdelen in of uitschakelen".

Dan scroll je tot je "ondersteuning voor SMB 1.0/cfs voor het delen van bestanden" ziet.
klik daar op en zet ALLEEN " SMB 1.0/CIFS-client aan.

Druk daarna op OK, en restart je PC

Succes !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
martinvv1972 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:16:
Hai !

ik heb een simpele oplossing die bij mij op alle pc's waar ik het probleem mee had werkt..

Ga naar configuratiescherm, dan "programma's en onderdelen"
Dan klik je op "Windows onderdelen in of uitschakelen".

Dan scroll je tot je "ondersteuning voor SMB 1.0/cfs voor het delen van bestanden" ziet.

Druk daarna op OK, en restart je PC

Succes !!
Twee dingetjes.

Ten eerste: Holy batman thread necro :+

Ten tweede: Nee. Just, nee. Serieus: nee. Mocht dat niet informatief genoeg zijn: néééééééééééé.
Waarom? Wel, SMBv1 is zo lek als een mandje en moet zo mogelijk overal zo snel mogelijk *uitgeschakeld* worden. Wat jij aanraadt is een hele goede manier om de éérste keer dat je aan iets van publieke Wi-Fi hangt joost-mag-weten wat voor troep op je PC te hebben staan. Gewoon écht niet doen, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

martinvv1972 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:16:
Dat is wel het allerlaatste wat je qua security tegenwoordig nog zou willen...

Daarnaast vermoed ik dat het probleem drie jaar na dato wel opgelost zal zijn. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
Ok, bedankt voor het advies !

ik ben maar een leek en was zo trots als een pauw dat ik het werkend had, maar het staat nu weer uit.
ik ben aan het stoeien met een oude nas, en krijg het niet voor elkaar om hem in windows 10 als netwerkdrive in te stellen..
het gaat om een QNAp ts-409.

de Qnap tool ziet hem wel, en mijn mediaspelers ook,
Dus nu verbind ik ook op mijn windows 10 de nas via NFS dat werkt. (al weet ik niet of dat optimaal is).

ik puzzel nog even verder, en nogmaals bedankt voor jullie snelle waarschuwing.

m.v.g
Martin

[ Voor 4% gewijzigd door martinvv1972 op 21-09-2020 09:09 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
martinvv1972 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:08:
Ok, bedankt voor het advies !

ik ben maar een leek en was zo trots als een pauw dat ik het werkend had, maar het staat nu weer uit.
ik ben aan het stoeien met een oude nas, en krijg het niet coor elkaar om hem in windows 10 als netwerkdrive in te stellen.. het gaat om een QNAp ts-409.

de Qnap tool ziet hem wel, en mijn mediaspelers ook, dus nu verbind ik ook op mijn windows 10 de nas via NFS dat werkt..
ik puzzel nog even verder, en nogmaals bedankt voor jullie snelle waarschuwing.

m.v.g
Martin
Dat klopt, ik en anderen kunnen je alleen maar aanraden om een nieuwe QNAP te kopen om dit met Windows 10 veilig werkend te krijgen.

De laatste software van je NAS is namelijk van 2014-10-09, je hebt dus ook al 6 jaar geen beveiligingsupdates gehad.

https://www.qnap.com/nl-n...=ts-409&category=firmware

Helaas ook geen achterdeurtjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi6FUYEVw1IKzxCp8Ap25qa24Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ds4Vt7kqSku6uivc2TGHa5qG.png?f=fotoalbum_large
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=141779

[ Voor 42% gewijzigd door Vorkie op 21-09-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
ik heb in huis trouwens alle pc's mediaspelers, spelcomputers, nassen en tv bekabeld aangesloten op GB switches en Cat-6 kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07 07:04

@r!k

It is I, Leclerq

martinvv1972 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:12:
ik heb in huis trouwens alle pc's mediaspelers, spelcomputers, nassen en tv bekabeld aangesloten op GB switches en Cat-6 kabels
Lekker bezig, maar dat heeft niks te maken met de versie van SMB die je gebruikt. :+

Verder, als je NAS smb 2 kan, lekker dat gebruiken, maar aangezien die kennelijk al 6 jaar geen updates meer krijgt zou ik voor een nieuw exemplaar gaan kijken.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
Vorkie schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:11:
[...]

Dat klopt, ik en anderen kunnen je alleen maar aanraden om een nieuwe QNAP te kopen om dit met Windows 10 veilig werkend te krijgen.

De laatste software van je NAS is namelijk van 2014-10-09, je hebt dus ook al 6 jaar geen beveiligingsupdates gehad.

https://www.qnap.com/nl-n...=ts-409&category=firmware
Bedankt ! ik kon deze goedkoop kopen hier op tweakers, en ben niet van plan er veel meer mee te doen dan puur data opslag in huis. alle andere dingen schakel ik zodra ik weet wat het is uit .
eigenlijk wordt het een vervanging voor mijn huidige 2 WD Mybook 2TB nasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
Als ik alleen NFS gebruik, kan ik de nas wel in windows 10 gebruiken als netwerkschijf..
is dat veilig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
@r!k schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:14:
[...]

Lekker bezig, maar dat heeft niks te maken met de versie van SMB die je gebruikt. :+

Verder, als je NAS smb 2 kan, lekker dat gebruiken, maar aangezien die kennelijk al 6 jaar geen updates meer krijgt zou ik voor een nieuw exemplaar gaan kijken.
dat wordt sparen en vraag en aanbod op tweakers in de gaten houden ;-) Bedankt voor je reactie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
martinvv1972 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:15:
[...]

Bedankt ! ik kon deze goedkoop kopen hier op tweakers, en ben niet van plan er veel meer mee te doen dan puur data opslag in huis. alle andere dingen schakel ik zodra ik weet wat het is uit .
eigenlijk wordt het een vervanging voor mijn huidige 2 WD Mybook 2TB nasjes.
OK, dan zit er niets anders op dan alles via NFS te doen. Ook hier zijn sinds 2014 aardig wat security dingen in opgelost.

Dus het advies blijft om toch naar een couranter model te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Of eventueel Webdav gebruiken als die aanwezig is als protocol op de NAS om het sharen te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
ja, ik heb alles nu uitgeschakeld, alles wat met remote admin en dingen naar wan staan uit.
Alleen NFS staat aan..
ik kan hem via het ip-adres nu zien op windows 10 en aangezien er 2 gloednieuwe 2 TB drives in zitten.
die ik als jbod heb ingesteld + 2 hdd's die er al in zaten toen ik hem kocht ( waren er 4 maar uit 2009 )

EN ik via de qnap tool de mappen kan plaatsen op een HDD naar keuze.
heb ik nu 4 tb voor belangrijke dingen tot mijn beschikking, en 4 tb voor minderbelangrijke of tijdelijke bestanden.

via www.GRC.com heb ik een poort check gedaan en alles staat op stealth..
Dus tot ik een nieuwe nas heb red ik me zo wel even. ;-)

is NFS trager dan SAMBA ? of maakt dat niks uit ? ik zit nu gemiddeld op 12 MB/S up en 32 MB/S download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvv1972
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:30:
Of eventueel Webdav gebruiken als die aanwezig is als protocol op de NAS om het sharen te regelen.
ik kan gewoon de QNAP software daarvoor gebruiken.. ik kan shares maken en zelfs bepalen op welke vd 4 hdd's ik die wil.

maar bedankt voor je sugestie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De QNAP software zou de webdav optie kunnen hebben....dat is wat ik exact bedoel.

• martinvv1972
ik heb gewoon een hele nieuwe NAS besteld,
Daar kunnen mijn gloednieuwe 2 Seagate barracuda 2TB drives in.
en dan kan ik voorlopig weer vooruit.

de keuze is gevallen op deze;
nieuws: Synology brengt instap-nas DS220j uit voor 172 euro

Iedereen bedankt voor de reacties en het mee denken !
m.v.g
Martin
Pagina: 1