NAS niet zichtbaar onder "computers" in Windows 10

Pagina: 1
Acties:
  • 71.167 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:37
Hallo medetweakers,

Vandaag heb ik een clean install gedaan naar Windows 10.

Helaas is onze NAS niet meer zichtbaar in de verkenner onder "netwerk" bij "computer".
Alle andere computers (Met verschillende besturingssystemen) zijn wel zichtbaar.
De nas wordt wel gezien bij "opslag", de NAS is te benaderen via het IP-adres en bij "deze pc" wordt de NAS gevonden onder "netwerklocaties".

Onder netwerklocaties kan ik wel in een aantal folders, maar hier staan dus niet alle folders bij.
Het benaderen van de NAS via het IP-adres heeft beperkte functionaliteit en dat is dus ook geen optie voor mij.
Ik zou het graag weer zo hebben zoals onder Windows 7; dat ik dus gewoon mijn bestanden via Windows verkenner kan benaderen.

Bij een andere pc in ons huis, waarop een upgrade van Windows 7 naar Windows 10 is gedaan, wordt de NAS wel gewoon gevonden in Windows verkenner onder "netwerk" bij "computer"... 8)7

Ik heb al meerdere netwerkinstellingen veranderd, maar ik kom er gewoon echt niet uit.
Op het internet zijn er nog veel meer mensen met dit probleem, wat zich dus niet voordeed onder Windows 7.

Er is hier vast wel iemand met de gouden tip...

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-12-2015 21:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vergelijk de twee systemen eens: werkgroep, network discovery instellingen, etc. Het zou ook wel iets helpen als je zou aangeven wat voor NAS je hebt. Is 't een el-cheapo €20,- ding uit China, of gaat het om een Synology, een Netgear ReadyNAS, FreeNAS zelfbouw...? Welke instellingen zijn daar mbt sharing? Wat zie je wel en wat niet en wat zou je wel allemaal moeten zien dan? Gebruikerauthenticatie?

Er mist dus gewoon te veel informatie om je zinnig te kunnen helpen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:37
EDIT

Het probleem leek opgelost
De tijdelijke oplossing:

http://www.tenforums.com/...e-files-windows-10-a.html

Nadat ik die handeling heb uitgevoerd was de NAS ineens zichtbaar onder netwerk...

De NAS staat nu nog steeds niet bij "computers".
Bij het afsluiten van verkenner verdwijnt de NAS daar ook weer van.

De enige manier om het zichtbaar te houden is om hem aan "snelle toegang" vast te maken.

EDIT

Eigenlijk hoopte ik dat er wel iemand zou zijn die het probleem zou herkennen en dat er niet meer info nodig was.

Het is een Netgear ReadyNAS 102.

Zoals ik aangaf is de nas wél te benaderen en gevonden op deze pc, maar wordt hij op deze pc niet gevonden onder "netwerk" bij "computer".
Op een andere pc met Windows 10, op hetzelfde netwerk en ook via een kabel wordt hij wel gevonden onder "netwerk" bij "computer".
Het zou me verbazen als het een instelling in de NAS zelf is.
Ik denk dus dat het door een instelling in mijn Windows 10 komt.

Het gaat om een netwerk ingesteld als particulier netwerk, zonder thuisgroep.

Ik heb al het volgende geprobeerd, n.a.v. zoeken via google:

NetBIOS via TCP/IP inschakelen (IPV4 protocol) ipv de standaard instelling.

Netwerkdetectie is ingeschakeld.
Bestands en printerdeling is ingeschakeld.
Verbindingen met een thuisgroep worden door windows beheerd.

Maarja alles werkt verder prima en wordt ook gevonden. (andere computers.)

Ook ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden staat aangevinkt bij windows onderdelen in- of uitschakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-12-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 623305

Ik had het zelfde probleem maar opgelost.

Ik heb advanced ip scanner geinstalleerd.
Naar scannen gaan
Hier vindt hij de ReadyNas
Rechter muisknop : Verkennen.
Mappen worden zichtbaar. Bij mij tenminste!
aan snelle toegang vastmaken ( pinnen )
Je krijgt nu een tegel met het ipadres van de ReadyNas.
Naam wijzigen en klaar!
Ik hoop dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257160

Ook ik heb vergelijkbare problemen.

Thuisnetwerk met werkgroep "Thuis", ca. 5 PC's en 3 NASsen en een aantal printers.
Onder Windows XP en later Windows 7 nooit problemen gehad. Alles zag elkaar en je kon overal bij.
Na het overzetten van de eerste drie systemen naar Windows 10 nog steeds alles OK.

Echter, nadat ook de andere systemen op Windows 10 waren overgezet ging het mis. Uiteindelijk, na veel geëxperimenteer kan ik intussen op de meeste systemen wel weer veral bij, maar heb nog steeds o.a. de volgende problemen:

- De NASsen (3x Conceptronic CH3MNAS) zijn op één systeem weliswaar zichtbaar in Verkenner>Netwerk>Computer, maar doorklikken naar de harde schijven gaat niet.

- Op de andere systemen zijn ze alleen maar zichtbaar onder "Opslag" en van daaruit kan ik de NASsen dan weer wel beheren.

- Op sommige PC's kan ik sommige andere PC's zien en dan daar dan ook weer soms doorklikken naar de betreffende (met alle machtigingen, etc. gedeelde) harde schijven/partities. Soms, op andere PC's juist ook weer niet.
- Via de adresbalk kan ik via het IP-adres in principe wel weer overal bij, evenals met Advanced IP-Scanner (dank voor de tip hierboven, hándig!).

Na een paar dagen klooien kom ik er niet meer uit, hoe moet ik nu alles zó instellen dat het netwerk gewoon weer werkt als vanouds??? Dus dat ik gewoon via Verkenner>Netwerk>Computers vanaf alle computers alle PC's en NASsen kan zien en daar ook toegang toe heb?
Via Advanced IP-Scanner of via de adresbalk kan natuurlijk wel, maar vooral ook voor andere gebruikers op het netwerk is dat te lastig en omslachtig.

Er moet toch ergens een standaard methodiek, resp. set instellingen zijn waarbij het allemaal kan werken?!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntjesdrecht
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Laat maar ook.

[ Voor 96% gewijzigd door Zwijntjesdrecht op 12-01-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ook wel handig om te melden wat 't doet. Zo te zien wordt SMB2 uitgeschakeld en ga je terug naar het hele oude SMB1 protocol.

Enne, heb je wel het hele topic gelezen? De TS heeft al SMB1.0 ingeschakeld zonder resultaat en al z'n andere computers zien de NAS wel gewoon. Het is ook gewoon te benaderen, alleen niet zichtbaar onder Netwerk in Verkenner.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntjesdrecht
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Laat maar ook.

[ Voor 97% gewijzigd door Zwijntjesdrecht op 12-01-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:57

taz10

Party Animal

vindt het wel jammer laat maar :(

Ik heb dus hetzelfde probleem, en omdat de nas niet zichtbaar is bij Netwerk in Windows 10, kan ik hem ook niet vinden in mijn backupprogramma.
dus kan ik mijn nas mappen niet vinden bij het backup programma van Keep it Safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17
Het uitvoeren van:
code:
1
netcfg -d

Heeft bij mij gewerkt:
http://windows.microsoft....network-connection-issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zitten alle apparaten in dezelfde werkgroep?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rrfMQFTqnGON1r5coclbNjQq/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rof6v2BDbB6kkH5KIMwcA5AU/full.png

[ Voor 25% gewijzigd door Lip op 15-01-2016 12:43 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:57

taz10

Party Animal

Oke bedankt!.

Ik heb zojuist zelf een andere oplossing gevonden.

Start uitvoeren (windowstoets + r) en hierin typ ik dan het nas adres, de naam dus \\NAS **** , en vervolgens opend verkenner met de NAS in verkenner en dus netjes onder Netwerk,
Vervolgens de mappen tevoegen als netwerklocatie en bij het starten van de backupclient, in mijn geval dus van Keep it Safe, worden alle mappen weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maar nu werkt je netwerkdiscovery nog steeds niet lekker, waarschijnlijk omdat ze dus niet in dezelfde groep zitten. Herstart je computer maar eens, dan moet je handmatig weer dat netwerkpad intikken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• McMelloW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Medion NAS P89660 2Tb.

Deze NAS is niet benaderbaar vanaf een Windows 10 laptop. Het werkte goed op Windows 7.
De NAS benaderen via de web interface maakt dat deze gaat hangen. Er is nog wel een ping signaal, maar met Putty niet meer benaderbaar, geen netwerk shares meer.
Als netwerk shares actief zin en je doet een herstart van de PC dan hangt de NAS ook regelmatig.
Uit / aan zetten van de NAS is dan de enige optie.

Wie kan mij verder helpen?

Groeten
McMelloW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250005

Ik zie mijn NAS wel in Verkenner maar dan alleen het multimediagebeuren : foto's, muziek en video's.
Ik krijg geen normale directorystructuur te zien waardoor ik van mappen die op mijn laptop staan geen kopie kan maken op de NAS.
Hoe is dat op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedje_Jones
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb tijden met hetzelfde probleem geworsteld, de ene keer wel zichtbaar en de andere keer niet. Ik heb zelf een ASUSTOR nas en wat ik nu heb gedaan is onder Instellingen/ADM-defender/ tabblad network defender een range van mogelijke netwerkadressen binnen mijn netwerk opgegeven en sindsdien is mijn NAS zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy13000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:10
Anoniem: 623305 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:55:

Naar scannen gaan
Naam wijzigen en klaar!
Ik hoop dat het lukt.
Top! Dit werkte voor mij! Heb (had) ook steeds dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeejan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-03-2024
Anoniem: 623305 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:55:

Naar scannen gaan
Naam wijzigen en klaar!
Ik hoop dat het lukt.
bedankt _/-\o_ dit heeft voor mij ook gewerkt!
ook via verkennen en dan een stations letter (Z) aangemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door jeeejan op 11-02-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....beetje onnodig om daar een topic van meer dan 2 jaar oud voor te kicken, is het niet? :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.