Na 12 jaar moet ik eraan geloven, we gaan voor een nieuwe keuken. Mevrouw mag de kleuren uitzoeken en ik kies de hardware

(Ik kook overigens 80% van de tijd in huis

). Hieronder de huidige keuken en en mock-up met AI. (let niet op alle zooi

)
We willen dus de hoge kasten links tegen de korte wand achter plaatsen, alsmede een 'deur' (2x 40cm inklapfront) waar nu de huidige deur zit. De mock-up is misleidend, waar er links en klein kastje zit past hier en 60cm kast. We willen rechts en aanrechtblad dat uitmondt in een halv eiland. Weg met vitrine en plaats voor 3 stoelen / kleine wijnkoeler. Ook gaat de hangende ventilator weg.
Zaterdag een afspraak bij 2 keukenboeren (we wonen in Noorwegen dus de leverancier is niet zo relevant). Het plan is en composiet aanrechtblad te nemen.
om goed beslagen ten ijs te komen heb ik zelf alvast wat witgoed 'voorkeuren' gekozen. Hier kan ik wel wat hulp gebruiken. We hebben nu IKEA witgoed waar ik mezelf redelijk aan erger (alleen de kookplaat is Siemens) en ik wil het liefst siemens. Ik heb zelf dit lijstje bedacht:
Kookplaat: Siemens ED851HQ26E (IQ700, 80cm met ingebouwde afzuiging)
Oven: Siemens HR776G1B1 (IQ700, met airfryer functie, pyrolyse etc.)
Compacte oven: Sienens CM724G1B1 (IQ700, met airfryer, Magnetron etc.)
Koelkast: Siemens KI81RSOE0 (IQ500, hier heb ik verder geen eisen, hij moet koelen)
Vaatwasser: Siemens SN65ZX09CE (IQ500)
Wijnkoeler: Siemens KU20WVHF0 (IQ500)
Heeft iemand ervaring met de vaatwasser. Ik irriteer me echt mateloos aan de natte plastic lunchboxen, koppen etc (kinderen). Als er een vaatwasser is die dit goed droogd wil ik daar best iets extra voor betalen. Of is deze toereikend?
Ik heb gekozen voor de ovens, beide met airfryer functie. We gebruiken de airfryer dagelijks (broodjes, patat, vlees etc.). Ik wil het liefst geen 'magnetron' zonder extra functies omdat we nu ook een Oven + kombi hebben. We gebruiken de combi functies regelmatig. In mijn wereld zijn beide Siemens ovens een perfecte aanvulling op elkaar maar als iemand hier ervaring me heeft hoor ik het graag...
Vind het best spannend allemaal en ben benieuwd of we binnen budget blijven
Edit: iets meer context bij de ruimte. De kookplaat willen we zoals in de afbeelding (dan kijk je naar de eetkamer/buiten. Achter de deur zit een bijkeuken (vriezer)/voorraadkamer
Vanuit de woonkamer (let op is AI mock-up met nieuwe vloer):
Overzicht:
[
Voor 13% gewijzigd door
Rene op 18-08-2026 15:07
]