• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13

aex351

I am the one

aart staart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:05:
Hallo allemaal,

Na een aantal weken meegelezen te hebben op dit forum, en daaruit al zeer waardevolle informatie te hebben verkregen, waarvoor dank, wil ik hierbij mijn situatie voorleggen en om jullie advies vragen.

Ik ben namelijk op dit moment bezig met de aanschaf van een keuken voor in onze nieuwbouw woning, welke medio 2027, zal worden opgeleverd. Hiervoer dienen we al op korte termijn onze opstelling definitief door te geven aan de aannemer.

***members only***
Tip: Als het kan koop de keuken zonder apparatuur of haal die er later uit. Je hebt nog genoeg tijd tot 2027 om te kiezen wat je echt wilt. Ik heb na een half jaar al het apparatuur uit mijn offerte laten halen. Los kopen bleek handiger, met meer keuze en ook nog goedkoper.

< dit stukje webruimte is te huur >

• aart staart
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:07
Mr. Inspire schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:23:
Ik zou de L-keuken kiezen, zodat je een mooie open ruimte openhoud voor een eettafel met stoelen en loopruimte bij de keuken en de eettafel.

Je zou op schaal de keuken met en zonder eiland in de plattegrond kunnen tekenen en op schaal jullie eettafel met stoelen kunnen intekenen of kunnen uitknippen op een papiertje en dat op de plattegrondjes leggen.

Dan kun je vrij snel zien of je nog fatsoenlijke loopruimte overhoud.

Ik heb een iets bredere binnenmaat van de woning (5.75m) en daar was het advies om geen eiland te nemen, zodat je voldoende leefruimte overhoudt.
Bedankt voor je reactie! We hebben in onze huidige woning al een soortgelijke actie ondernomen waarbij we de nieuwe indeling hebben uitgezet. Hierdoor hebben we het idee dat het net aan gaat passen om een ondiep eiland te laten plaatsen.

Onze allereerste ingeving was om een L-opstelling te plaatsen alleen zijn we hierbij bang dat we teveel loze keuken ruimte krijgen rondom de eettafel en dat daardoor minder 'gezellig' wordt. We zijn op dit moment (nog) maar met zijn 2'en namelijk.

@ChiLLeR @nooberke ook bedankt voor jullie input!

Zie hieronder voor de 2 mogelijke uitwerkingen die we op dit moment voor ogen hebben. Het liefste zouden we natuurlijk overal iets meer vrije ruimte hebben maar we vinden veel aanrecht blad en gezellig kunnen koken met gasten ook erg belangrijk.

Is 1 van deze beide indelingen realistisch of houden we teveel vast aan het hebben van een eiland? We zijn beiden slank en denken dat de vaatwasser in de praktijk zo weinig open staat dat dit niet echt voor ergenissen gaat zorgen.

En dan zit in beide ontwerpen ook nog 5cm speling zie ik. Gezien we rekenen met 5400 en we 5450 in de praktijk gaan krijgen volgens de bestek tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRZL1kkbR-l9nGNzjHl7DS4uZfE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HMDX9llNmHgUh6IBAsBKbDe9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hCIHqUXgQoglqCfhjJwOXBkjaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rkhJqrqoGyrka2TMnIdkXrHE.png?f=user_large
aex351 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Tip: Als het kan koop de keuken zonder apparatuur of haal die er later uit. Je hebt nog genoeg tijd tot 2027 om te kiezen wat je echt wilt. Ik heb na een half jaar al het apparatuur uit mijn offerte laten halen. Los kopen bleek handiger, met meer keuze en ook nog goedkoper.
Bedankt voor de tip! Ik sta er zeker voor open om de apparatuur op mijn gemak bij de verschillende online aanbieders te bestellen met een mooie korting. Hopelijk denkt de keukenzaak hier ook zo over.. Anders zullen we op een andere manier aan onze kasten en werkblad moeten komen. Alternatieven zijn KKFB of Ikea dan denk ik.

Tot nu toe zijn de aanbieders niet heel transparant geweest over de aangeboden apparatuur en daardoor denken we dat daar zeker nog wat te winnen valt qua prijs / kwaliteit. Ze willen allemaal het liefste dat we alle apparatuur op niveautje Bosch Serie 8 afnemen. :F Terwijl het voor ons juist niet van belang is om een vaatwasser met Zeolieth en een oven met groot touchscreen en app bediening te hebben...

Voor ons zijn zelfs showroom modellen en/of marktplaats een optie indien zich daar de juiste mogelijkheden aanbieden.

[ Voor 3% gewijzigd door aart staart op 29-10-2025 17:39 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eerste ervaringen van onze kant.

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken 'japandi' stijl als onderdeel van een grotere verbouwing van een bestaande woning.

We zijn eerst naar eginstill geweest. Naast maatwerk hebben zij ook een modulair concept 'Still' dat volgens hun vanaf 25.000 euro beschikbaar is. De intake is een uurtje en leert er weinig van. Daarnaast viel de kwaliteit van de houtsamples ontzettend tegen, alsof het teveel moeite was om eens nieuwe te maken. Ondanks het 'modulaire' concept - waar dus geen maatwerk aan te pas komt - moet je voor het daadwerkelijke design proces 1.000 euro neertellen. Wel kregen we vooraf een prijsindicatie: 70.000 euro. Gezien dit boven ons budget lag en we er geen goed gevoel bij hadden zijn we verder gaan kijken.

We zijn naar Leicht (Amsterdam) gegaan. Eerste indruk mooie keukens van hoge kwaliteit. Direct begonnen met het ontwerpproces. Wel wat rommelig, o.a. door nieuwe software dat nog niet echt goed werkte. Ontwerp is nog in gang en een tweede sessie volgt volgende week.
In eerste instantie waren we zeer positief, maar we lopen tegen een aantal ontwerpbeperkingen aan die mogelijk niet opgelost kunnen worden. Eerste prijsindicatie 40-50k.

Toch ook nog even verder gekeken voor alternatieven voor het geval Leicht toch niet gaat lukken. Uitgekomen bij Ballerina die een japandi stijl keuken heeft. Contact gezocht met een in de buurt zijnde dealer. Betreft een wat traditioneel familiebedrijf. Duidelijke voorlichting vooraf (je krijgt geen tekeningen of ontwerpen mee totdat je tekent - alles is nettoprijs, dus geen onderhandeling). Uiteindelijk op hun advies gekozen voor een ander merk (Schroder) die ook een japandi stijl heeft die beter paste bij onze wensen. Intake en eerste schetsontwerp is gedaan - zij gaan nu een ontwerp maken. Tot dusver zeer tevreden. Prijsindicatie 35-40k. Over twee weken krijgen we het design te zien en kunnen we verder finetunen.

• Guust91
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
Skyaero schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:59:
Eerste ervaringen van onze kant.

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken 'japandi' stijl als onderdeel van een grotere verbouwing van een bestaande woning.

We zijn eerst naar eginstill geweest. Naast maatwerk hebben zij ook een modulair concept 'Still' dat volgens hun vanaf 25.000 euro beschikbaar is. De intake is een uurtje en leert er weinig van. Daarnaast viel de kwaliteit van de houtsamples ontzettend tegen, alsof het teveel moeite was om eens nieuwe te maken. Ondanks het 'modulaire' concept - waar dus geen maatwerk aan te pas komt - moet je voor het daadwerkelijke design proces 1.000 euro neertellen. Wel kregen we vooraf een prijsindicatie: 70.000 euro. Gezien dit boven ons budget lag en we er geen goed gevoel bij hadden zijn we verder gaan kijken.

We zijn naar Leicht (Amsterdam) gegaan. Eerste indruk mooie keukens van hoge kwaliteit. Direct begonnen met het ontwerpproces. Wel wat rommelig, o.a. door nieuwe software dat nog niet echt goed werkte. Ontwerp is nog in gang en een tweede sessie volgt volgende week.
In eerste instantie waren we zeer positief, maar we lopen tegen een aantal ontwerpbeperkingen aan die mogelijk niet opgelost kunnen worden. Eerste prijsindicatie 40-50k.

Toch ook nog even verder gekeken voor alternatieven voor het geval Leicht toch niet gaat lukken. Uitgekomen bij Ballerina die een japandi stijl keuken heeft. Contact gezocht met een in de buurt zijnde dealer. Betreft een wat traditioneel familiebedrijf. Duidelijke voorlichting vooraf (je krijgt geen tekeningen of ontwerpen mee totdat je tekent - alles is nettoprijs, dus geen onderhandeling). Uiteindelijk op hun advies gekozen voor een ander merk (Schroder) die ook een japandi stijl heeft die beter paste bij onze wensen. Intake en eerste schetsontwerp is gedaan - zij gaan nu een ontwerp maken. Tot dusver zeer tevreden. Prijsindicatie 35-40k. Over twee weken krijgen we het design te zien en kunnen we verder finetunen.
Als je nog een Leicht keuken overweegt is keuken-centrum utrecht nog de overweging waard. Ze hebben net een keuken geplaatst bij mij in Topos iepen naar alle tevredenheid. Ze zullen wellicht ook wat scherper in de prijs zijn de Leicht Amsterdam, waar je toch wat meer zal betalen voor de ervaring en locatie van de showroom.

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:00
Bij ons zijn ze ondertussen begonnen met het plaatsen van de keuken. De keukenzaak waar we inkopen is een lokale partij met veel goede beoordelingen en inzagen bij andere klanten, maar helaas is onze ervaring tot op heden wat minder.

Het materiaal is mooi, maar de afwerking is in onze ogen matig. Voor het ongetrainde oog een mooie keuken, voor een getraind oog niet. Nu betalen we qua prijs wel voor een keuken die ook op het getraind oog mooi is. We zijn nu in gesprek met de keukenzaak en de punten die we benoemen gaan ze ook oplossen. Omdat ik echter niet goed kan beoordelen of alles waar wij nu tegen aan lopen ook terecht is, even een check hier. Het betreft onderstaande:

1. Keukenwand waar je tegen aan loopt is vol met beschadigingen - gaat de keukenzaak vervangen.
2. Afdekplint onder bij de koelkast is beschadigd toen ze deze gingen inzagen - gaat de keukenzaak vervangen, maar is volgens hun ''een risico omdat het op maat gezaagd moet worden''
3. Afdekplint boven bij de koelkast heeft dezelfde beschadigingen - gaan ze ook vervangen, maar met dezelfde opmerking als hierboven.
4. Witte pit op koelkast deur - gaan ze vervangen.
5. Greeplijst bij keuken sluit niet aan op keukenkast - onduidelijk wat ze hiermee gaan doen. Volgens mij mogen we gewoon verwachten dat dit toch goed aansluit? Keukenzaak probeerde dit weg te doen als dat het er bij hoort en niet meer opvalt als het blad er op zit.
6. lades zijn niet afgesteld - doen ze bij eindmontage
7. Deur oven staat niet mooi in balans met de bovenplaat van de oven. Is dit iets wat we wel mogen verwachten?
8. Plint tegen de muur is ''lelijk'' afgezaagd. Denk dat ze dit met een decoupeerzaag hebben gedaan, de plint is namelijk niet recht afgezaagd. Het klopt dat de muur niet mooi recht afloopt, maar wel in een rechte lijn. Volgens mij kan die plint ook dan mooier gezaagd worden. - volgens de keukenzaak acceptabel omdat ze het op maat moeten zagen.
9. Kast sluit niet mooi aan tegen de wand. - kan me voorstellen dat dit gewoon lastig is te realiseren als de muur niet haaks afloopt, wellicht zelf met een rubber oid mooi afdichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYrFon0-Vz8NsdY6xVwJ4tE9XPc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zILhCVUPWHFi9d2ylffQqHux.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B66n4j_xrftIxYGdfIe3I7ew8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XL5Gwep56IBuSWvCUoPK9WIG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM_0uErg6fQVECYZ2hxjxgt83U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aje13xLGpr5zvo43JtBDlP52.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTpR6yy6ghEXhrdhEa5sUWNMubE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lwk2FWyUU22Bcfs8tHdiE3Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gqt2_XVWzrnsrLtkg9gTVA2IzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keLuuk1aQzCFfYfSmUbs9h01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXMwWuQuW2zQQvitvVICbJn6N74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gHGVfkuKcagUT91k9AiMKVn.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast liepen er ook een hoop zaken in de communicatie niet lekker. Blad wordt later geleverd (wisten we), maar we kregen wel te horen dat directie niet blij was dat we het blad niet al hadden betaald (alles wat geleverd is hebben we netjes afgerekend). Tja, toch even een nare smaak t.o.v. wat we hadden verwacht. Kunnen mensen hier in meedenken of er nog zaken zijn die ''acceptabel'' zijn, dan hoef ik dat niet bij hun te beleggen.

Onze dank is groot _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door TalkingCarrot op 31-10-2025 11:18 ]

Pagina: 1 ... 527 528 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1