• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:47
eelco74 schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:57:
[...]

Frontjes met fineer zijn natuurlijk niet onbehandeld, maar afgewerkt met een 2K transparante lak. En is hele enkele gevallen ge-olied, dat is afhankelijk van de leverancier. Anders is inderdaad de eerste buts of tomatensausvlek gelijk onherstelbaar. Het fraaie van fineer is de unieke tekening, maar is wel gevoeliger voor verkleuring bij direct zonlicht, de transparante afwerking kan ook vergelen door inwerking van UV licht.

Even afgezien van de prijs, want je moet als snel of een factor 3 rekenen tov lak frontjes.

Maar vraag het vooral na bij de fabrikant. Nolte vermeld het volgende:

Nolte Keukens, biedt keukens met echt hout (fineer) in series zoals neoLODGE, neoFLAT, neoSLIM en neoNATURE, naast hoogwaardige houtlook (Artwood) en andere materialen; de echt hout fronten zijn gemaakt van een MDF-kern met een echte fineerlaag, beits en lak, wat zorgt voor een authentieke uitstraling en duurzaamheid.
Pff en de prijzen zijn al niet misselijk. Snap nog steeds niet dat ze zoveel kunnen vragen voor een paar kastjes

Zeekr X Long range Mist Grey

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-12 15:35
Saven schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:08:
[...]

Recirculatie is altijd (zwaar) kut, wat anderen (en verkopers) ook zeggen. Ik maak het in mijn omgeving ook mee. Hele huis staat blauw en je kleren kunnen in de was. Tering ranzig. Nooit van mijn leven :) Wordt toch een gat naar buiten boren ;)
Bijzonder. Hier sinds een aantal weken de Bora X Pure en het verbaasd mij echt hoe goed de afzuiging werkt. Totaal geen last van baklucht, rook of vette aanslag buiten de kookplaat.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24

icecreamfarmer

en het is

Saven schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:08:
[...]

Recirculatie is altijd (zwaar) kut, wat anderen (en verkopers) ook zeggen. Ik maak het in mijn omgeving ook mee. Hele huis staat blauw en je kleren kunnen in de was. Tering ranzig. Nooit van mijn leven :) Wordt toch een gat naar buiten boren ;)
Mijn mening ook maar heb vanwege het eiland en de onwil van de bouwer nu toch een recirculatiekap.
Echter daar wel een forse wtw afzuiging aan gekoppeld.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:23
Wij zijn inmiddels ook weer een offerte rijker. Dit keer hebben we op de offerte kasten van Neola.
Is iemand bekend met het merk Neola? Hoe verhoudt zich dit merk tot bijvoorbeeld Schüller?

Naar wat ik op internet kan vinden concludeer ik dat het een sub-merk is van Schüller samen met de MHK group. Geen idee of dat dan positief is of juist niet.

https://www.kuechen-forum...ndelsmarken/neola-kuechen

[ Voor 37% gewijzigd door BennieWolters op 15-12-2025 15:39 ]

Joe

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24

icecreamfarmer

en het is

Rob500 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:54:
Kookeilend midden in de kamer zou ik nooit doen. Idd je ziet alle rommel en blokkeeert de halve woonkamer, en eventuele andere inrichtingen due he zou willen doen.
Ik heb er juist wel voor gekozen en wordt begin volgend jaar geplaatst.
Maar vind het ook een spannende keuze want je zit er wel aan vast. Maar veel keus had ik niet door een beetje ongustige plattegrond met deuren en ramen.

Tot nu toe nog wel blij mee want de rest heeft dat eiland in een veel te smalle hoek geduwd en dat ziet er net zo onpraktisch uit als dat ik gedacht had.

Het rommel verhaal heb ik opgelost door 2 vaatwassers te nemen zodat er altijd 1 vrij is.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 15-12-2025 15:34 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• aart staart
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:15
Wij twijfelen op dit moment ook nog over het al dan niet nemen van een kookeiland naast een hoek / L-vormige keuken die er in ieder geval gaat komen. Ook bij ons zijn het dezelfde afwegingen die we maken en waar we nog geen definitieve keuze in hebben gemaakt tot nu toe.

1 van de oplossingen die ik heb bedacht is om het kookeiland op wielen, met rem-systeem, te plaatsen zodat het kookeiland verplaatsbaar wordt.

Bij ons zal er alleen gekookt worden op het eiland waardoor ik denk dat dit aansluit technisch te realiseren moet zijn doordat er alleen een voedingskabel naar de inductie kookplaat loopt. Hierdoor zou het eiland in theorie zo ver als deze kabel toelaat verplaatstbaar moeten kunnen zijn.

Ik zie deze oplossing eigenlijk nergens anders voorbij komen en vroeg mij af hoe anderen hier naar kijken?

Zie voorbeeld:

https://fermetti.be/maatwerk/keukeneiland-op-wieltjes/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjSfKN554axuS3nNg_pCMN_Q1GY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0PYXdSjiohAjNNnf8asNmH7.png?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:25
aart staart schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:48:
Wij twijfelen op dit moment ook nog over het al dan niet nemen van een kookeiland naast een hoek / L-vormige keuken die er in ieder geval gaat komen. Ook bij ons zijn het dezelfde afwegingen die we maken en waar we nog geen definitieve keuze in hebben gemaakt tot nu toe.

1 van de oplossingen die ik heb bedacht is om het kookeiland op wielen, met rem-systeem, te plaatsen zodat het kookeiland verplaatsbaar wordt.

Bij ons zal er alleen gekookt worden op het eiland waardoor ik denk dat dit aansluit technisch te realiseren moet zijn doordat er alleen een voedingskabel naar de inductie kookplaat loopt. Hierdoor zou het eiland in theorie zo ver als deze kabel toelaat verplaatstbaar moeten kunnen zijn.

Ik zie deze oplossing eigenlijk nergens anders voorbij komen en vroeg mij af hoe anderen hier naar kijken?

Zie voorbeeld:

[Afbeelding]
Hoe ga je dat dan doen met afzuiging?

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Zie voorbeeld:

[Afbeelding]
Dit lijkt me nu typisch zoiets dat je 2x doet en vervolgens nooit meer, zo'n heel eiland verplaatsen. Je vloer moet het ook wel aankunnen trouwens, met pvc of een andere zachte vloer lijkt me dit niet praktisch uitvoerbaar zonder schade.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:23

Ik zie deze oplossing eigenlijk nergens anders voorbij komen en vroeg mij af hoe anderen hier naar kijken

[Afbeelding]
Dat je het nooit ergens voorbij ziet komen zal wel een reden hebben. hoe zwaar denk je dat zoiets gaat worden? Zeker als je nog kastjes hebt waar spullen in liggen. Even lekker door de kamer rollen zal er niet in zitten. En daarnaast een losse electrische kabel… ? Doe dan gewoon geen eiland

• aart staart
  • Laatst online: 19:15
Toke_gt schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:58:
[...]

Hoe ga je dat dan doet met afzuiging?
Afzuiging door middel van een inductieplaat met downdraft afzuiging en recirculatie in dat geval.
Frieda schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:28:
[...]

Dit lijkt me nu typisch zoiets dat je 2x doet en vervolgens nooit meer, zo'n heel eiland verplaatsen. Je vloer moet het ook wel aankunnen trouwens, met pvc of een andere zachte vloer lijkt me dit niet praktisch uitvoerbaar zonder schade.
Mijn verwachting is dat je het maximaal een paar keer per jaar zou gebruiken inderdaad. Met kerst en met verjaardagen bijvoorbeeld.

Bij een gietvloer of stenenvloer voorzie ik daarbij eigenlijk nauwelijks problemen. Bij PVC of hout(fineer) zou dat wel eens wat kritischer kunnen zijn.

Indien nodig kan het gewicht extra verdeeld worden over meer dan 4 wielen en daarnaast kan je er bij het vullen van kasten er al rekening mee houden wat je er in stopt qua gewicht. Geen zwaar servies bijvoorbeeld.] scheelt al een hele hoop. Het blad zal het zwaarste zijn denk ik.
tjubbie schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:28:
[...]

Dat je het nooit ergens voorbij ziet komen zal wel een reden hebben. hoe zwaar denk je dat zoiets gaat worden? Zeker als je nog kastjes hebt waar spullen in liggen. Even lekker door de kamer rollen zal er niet in zitten. En daarnaast een losse electrische kabel… ? Doe dan gewoon geen eiland
Daarom was het voor mij ook meer een out-of-the-box gedachte dan dat het een uiterst serieus idee was.

Ik denk dat de meeste bezwaren met een beetje technische kennis vrij gemakkelijk op te lossen zijn.

Qua kabel zou je kunnen denken aan een automatisch kabel oprolsysteem om de kabel strak te houden en meer of minder lengte mee te kunnen geven wanneer nodig.

Ook zou ik het eiland niet verder dan een centimeter of 20 verplaatsen denk ik .

• Toke_gt
aart staart schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:30:
[...]
Qua kabel zou je kunnen denken aan een automatisch kabel oprolsysteem om de kabel strak te houden en meer of minder lengte mee te kunnen geven wanneer nodig.
Een opgerolde kabel gebruiken voor iets dat van tijd tot tijd veel energie vraagt… check je verzekering.
Ook zou ik het eiland niet verder dan een centimeter of 20 verplaatsen denk ik .
Dan zou ik dit echt niet serieus overwegen. Beter werk je dan met een systeem dat aan een of meer zijden in/uitschuifbaar is. Of waarvan je een deel kunt wegrijden omdat dat uitkomt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Afzuiging door middel van een inductieplaat met downdraft afzuiging en recirculatie in dat geval.

[...]

Mijn verwachting is dat je het maximaal een paar keer per jaar zou gebruiken inderdaad. Met kerst en met verjaardagen bijvoorbeeld.

Bij een gietvloer of stenenvloer voorzie ik daarbij eigenlijk nauwelijks problemen. Bij PVC of hout(fineer) zou dat wel eens wat kritischer kunnen zijn.

Indien nodig kan het gewicht extra verdeeld worden over meer dan 4 wielen en daarnaast kan je er bij het vullen van kasten er al rekening mee houden wat je er in stopt qua gewicht. Geen zwaar servies bijvoorbeeld.] scheelt al een hele hoop. Het blad zal het zwaarste zijn denk ik.

[...]

Daarom was het voor mij ook meer een out-of-the-box gedachte dan dat het een uiterst serieus idee was.

Ik denk dat de meeste bezwaren met een beetje technische kennis vrij gemakkelijk op te lossen zijn.

Al die moeite om je kookeiland 20cm te verplaatsen? Serieuze vraag, wat win je dan met 20cm extra ruimte? Als je een paar meter zou winnen zou ik het wel begrijpen, ik hou ook wel van dat soort flexibiliteit, maar 20cm?

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:29
Mijn collega handelde vroeger in keukens, die weet prachtige verhalen te vertellen over complete keukenblokken op wielen, maar die waren zelfs geschikt om de tuin in te rijden als buitenkeuken. Een speciale put in de vloer waar stroom- en water aan- en afgekoppeld kon worden. Dus nieuw is het zeker niet. Maar voor een paar centimeter binnen verplaatsen lijkt mij het een hoop gedoe.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:40
[...]

[...]

[...]

Het gewicht gaat je hier niet helpen. Zeker op zwenkwielen, kun je zo'n eiland niet verplaatsen. Alleen de kasten al wegen enorm veel, helemaal als je een ladesysteem toepast. Dan komt er ook nog het gewicht van het aanrecht, de kookplaat, en de kastvulling bij. Het kan wel, maar dan moet je een stalen frame laten maken waar je de keuken op plaatst en dan moeten daar de wielen nog onder.

Als je echt nadenkt over wel of geen eiland in verband met de ruimte, dan is de conclusie eigenlijk gewoon dat de ruimte te klein is en een eiland dus te groot.

Ga eens naar een kleine zelfstandige keukenzaak die echt mee wil denken. Wellicht komen zij met ontwerpen waar je zelf nog niet aan gedacht had. Denk aan schier-eilanden, kasten die over een schier-eiland heen steken, etc.

Er is heel veel mogelijk, maar veel keukensupers komen niet verder dan een standaard L-opstelling.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:55
Wij zijn onlangs uitgeloot voor een nieuwbouwproject en dus op zoek naar een keuken. We hebben lang getwijfeld over de opstelling. Wat ideeën die gepasseerd zijn:
- L keuken -> hiermee blijft de ruimte te open en leeg. Daarnaast vind mijn vriendin het erg belangrijk om in te ruimte te kunnen kijken terwijl ze in de keuken bezig is.
- Eiland -> lastig omdat de met 2 doorgangen links en rechts de maximale breedte van het eiland 'maar' 2 meter is. Daarnaast komt het eiland inclusief ruimte eromheen ver de kamer in wat het plaatsen van een grote tafel bij het raam lastig maakt.
- Schiereiland -> In theorie een goede optie, we worden hier beide niet erg enthousiast van.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een T opstelling. Misschien wat ongebruikelijk maar het lijkt ons de ideale combinatie. De keuken komt niet al te ver de ruimte in, je kunt wel de ruimte in kijken vanaf de keuken en het ziet er leuk uit.

We hebben er wel voor gekozen om de spoelen, koken en de koelkast aan 1 kant van de T te houden zodat je niet voor alles om hoeft te lopen. Alleen de oven en magnetron zijn naar de andere kant van de T verplaatst.

We inmiddels een offerte van een partij waar we een goed gevoel bij hebben. De keuken bestaat uit de volgende delen:

Keuken
Leverancier : KELLER, M1 02 Greeploos
Programma : CRYHZ CRYSTAL Zijdeglanslak HQ
Front Kleur : OLG1 Olijf groen
Materiaal : M1 Melamine (bovenkastjes)
Kleur : WAL1H Walnoot Horizontaal
Plintmateriaal : M1 Melamine
Plintkleur : ROO1 Wit

Blad
Leverancier: Dekker
Uitvoering werkblad : D1E40 Dekton 8mm onderlijmd Pg-F 40mm
Bladkleur werkblad : DE080 (KBC) Dekton Uyuni SATIN

Apparatuur
Bosch oven, 60cm series 8 - HBG974KB1
Bosch magnetron, series 8 - BFL9221B1
Bosch vaatwasser, series 6 - SMV6ZB805E
Bosch Koelkast, series 6 - KIR41SDD1
Bosch inductiekookplaat met afzuiging, series 6 - PVQ89BH26E
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Gefeliciteerd met de woning! Is een parallel opstelling met tegenover de muur een soort schier eiland (tegen de muur en dan net iets verder de ruimte in zodat er genoeg ruimte is tussen het eiland en de kastenwand) geen oplossing? Nu zo half tegen een muur aankijken met dan aan de andere kant zo’n hoekje met de oven lijkt mij persoonlijk niks. Je komt eigenlijk nooit T opstellingen tegen en dat is denk ik met een reden…

[ Voor 8% gewijzigd door SL65 op 17-12-2025 13:08 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

aap

tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:20:
Wij zijn onlangs uitgeloot voor een nieuwbouwproject en dus op zoek naar een keuken. We hebben lang getwijfeld over de opstelling.
Ik vind het ook een aparte opstelling. Om bij de oven te kopen moet je helemaal om het schiereiland heen en voor mijn gevoel een smal gangetje in. Je verliest een hoop nuttige kastruimte op het kruispunt van de T. En waar ga je snijden? In dat krappe hoekje tussen kookplaat en gootsteen of ga je om je eiland heenlopen?

Ik zou hier toch gewoon voor een L gaan. Niet zo sexy, maar past het best bij de ruimte.

Of een kastenwand tegen de muur en dan een half-eiland daartegenover dat tegen de hoek van de kamer aanstaat. Ik neem aan dat dit hetzelfde is als wat @SL65 bedoelt? Maar dan moet je wel altijd om je eiland heenlopen om in de keuken te komen.

Qua prijs: ik vind het veel geld voor een keuken van deze grootte, maar als ik het zo zie zijn jullie ook voor de duurdere materiaalgroepen gegaan?

P.S. wel een mooie kleur. Wij hebben ook zoiets :)

[ Voor 7% gewijzigd door aap op 17-12-2025 13:36 ]

• tweakertjee
SL65 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:07:
Gefeliciteerd met de woning! Is een parallel opstelling met tegenover de muur een soort schier eiland (tegen de muur en dan net iets verder de ruimte in zodat er genoeg ruimte is tussen het eiland en de kastenwand) geen oplossing? Nu zo half tegen een muur aankijken met dan aan de andere kant zo’n hoekje met de oven lijkt mij persoonlijk niks. Je komt eigenlijk nooit T opstellingen tegen en dat is denk ik met een reden…
aap schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:33:
[...]

Ik vind het ook een aparte opstelling. Om bij de oven te kopen moet je helemaal om het schiereiland heen en voor mijn gevoel een smal gangetje in. Je verliest een hoop nuttige kastruimte op het kruispunt van de T. En waar ga je snijden? In dat krappe hoekje tussen kookplaat en gootsteen of ga je om je eiland heenlopen?

Ik zou hier toch gewoon voor een L gaan. Niet zo sexy, maar past het best bij de ruimte.

Of een kastenwand tegen de muur en dan een half-eiland daartegenover dat tegen de hoek van de kamer aanstaat. Ik neem aan dat dit hetzelfde is als wat @SL65 bedoelt? Maar dan moet je wel altijd om je eiland heenlopen om in de keuken te komen.

Qua prijs: ik vind het veel geld voor een keuken van deze grootte, maar als ik het zo zie zijn jullie ook voor de duurdere materiaalgroepen gegaan?

P.S. wel een mooie kleur. Wij hebben ook zoiets :)
Dank voor jullie reacties! Een schiereiland tegen de technische ruimte aan vinden we echt niets. We kunnen er gewoon niet enthousiast over worden. Voorbij het eiland moeten lopen en dan een hoekje creeren waar je in moet staan. Een L keuken is voor mijn vriendin een no-go, in de ruimte kunnen kijken is erg belangrijk. Daarnaast vind ik ook dat we dan een te grote lege ruimte hebben. Alleen een eetkamertafel gaat dit niet mooi opvullen.

Snijden kan links of rechts van de kookplaat, in beide gevallen is er zo'n 70cm ruimte beschikbaar. Wij denken dat de gang niet zo smal aanvoelt, links is het 100cm en deze is niet zo diep omdat de ingang half open is (ondiepe technische ruimte). Rechts is de gang 180cm breed, dus ook genoeg ruimte.

Misschien goed om te noemen: de keuken die we gewend zijn is qua formaat de rechterkant van de T. Dus we zien de linkerkant bijna als bonus ruimte waar we de oven gebruiken en wat voorbereiding kunnen doen. En qua kastruimte is dit zoveel meer dan we gewend zijn, dat is echt geen probleem (er zit een draaisysteem in het kruispunt van de T).

Qua apparatuur zijn we inderdaad bij de iets duurder modellen uitgekomen. De keuze voor lak frontjes is gekomen door onze specifieke kleurwensen.

Sowieso fijn dat jullie willen meedenken, maar de lay-out staat redelijk vast. De prijs is voornamelijk het onderdeel waar we nog vragen over hebben.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:59:
[...]

[...]

Voorbij het eiland moeten lopen en dan een hoekje creeren waar je in moet staan. Een L keuken is voor mijn vriendin een no-go, in de ruimte kunnen kijken is erg belangrijk. Daarnaast vind ik ook dat we dan een te grote lege ruimte hebben.
Met de T moet je toch ook om het eiland heen waarna je in een hoekje gaat werken? Ik zie tabetreft weinig verschil...Verder kijk je grotendeels tegen de muur van de berging...

Gewoon even out-of-the-box denkend, hoe laag zijn de ramen aan de voorkant/zijkant? Is het geen idee om de indeling te spiegelen? Dan heb je denk ik minder last van loze ruimte in het midden van de woning.

Bijvoorbeeld:
A: Keuken links, eettafel midden, woonkamer rechts
B: Eettafel links, keuken midden, woonkamer rechts

Overigens is oven/magnetron boven elkaar op deze hoogte ook een no-go...Te gevaarlijk om nu iets uit de magnetron te halen. Ga voor één lade met daarboven de oven/magnetron.

[ Voor 9% gewijzigd door nooberke op 17-12-2025 14:09 ]

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-12 14:05
nooberke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:07:
[...]

Overigens is oven/magnetron boven elkaar op deze hoogte ook een no-go...Te gevaarlijk om nu iets uit de magnetron te halen. Ga voor één lade met daarboven de oven/magnetron.
Dit ja. Sorry dat ik het zeg, maar dat een keukenleverancier/ontwerper dit zo wil verkopen...

Wat is de werkhoogte? Hou het even op 90cm (wat overigens vaak een aantal cm hoger is). Je oven is zo te zien 60cm hoog. Dan komt je magnetron aan de onderzij op 150cm (+45cm naar de bovenkant)..... Schiet mij maar lek, maar dit kan toch niet?

Ook hier mijn mening die niet zo belangrijk is: ik zou in deze ruimte ook altijd voor een L-opstelling gaan. Je hebt nu ook erg veel blad over waar je helemaal niets mee kan, behalve je messenblok neerzetten ofzo. Het is verre van praktisch. Maargoed, de vrouw is de baas, dat is overal zo ;)

PS: Hoe kom je eigenlijk bij die bovenste kastjes boven je werkblad in het midden? Klim je dan eerst op het werkblad? :P De onderkant is al minimaal 195cm.

[ Voor 8% gewijzigd door Prins32 op 17-12-2025 14:30 ]

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik denk dat er meer uit de ruimte/keuken is te halen als deze opstelling, maar als dat voor jullie vast staat zal ik er verder niet op ingaan.

• tweakertjee
Haha oké, lastig om al deze feedback te lezen. Ik dacht dat we eruit waren, ik zal proberen te reageren op alle punten die gemaakt worden. Uiteindelijk staan we open voor suggesties, maar met de uitgangspunten dat een eiland te ver de kamer in komt, we wel de kamer in willen kunnen kijken leek ons dit na lang zoeken en veel proberen de juiste opstelling. Los van hoe praktisch jullie de opstelling vinden, wat denken jullie van de prijs?

-> De oven en magnetron kunnen prima lager. We hebben in de showroom gestaan en gekeken hoe hoog de magnetron komt volgens tekening, dat leek ons oké. Maar aanpassen is geen probleem.
-> de keuken verplaatsen naar de voorzijde van de woning is technisch gezien mogelijk maar lastig. Alle ramen op de tekening beginnen ruim onder de werkblad hoogte. Je komt dan uit bij een eiland in het midden van de ruimte, dat lijkt mij niet erg praktisch. Er was onlangs een voorbeeld in dit topic waar iemand zo'n eiland vervangen had voor een U opstelling.
-> De bovenkastjes, deze zijn echt toegevoegd omdat we het mooi vinden. De keuken heeft in de huidige vorm al zoveel opbergruimte dat we in de bovenkastjes hooguit spullen zullen zetten die we 1 keer per jaar nodig hebben. We overwegen nog om de kastjes te vervangen door een houten plank waar we iets als een lijstje en een plant op kunnen zetten.
-> Ik begrijp het punt dat een deel van het werkblad niet bruikbaar is maar we denken dat het echt meevalt. Ruimte bij de oven om daar tijdelijk spullen te parkeren is altijd handig. Daarnaast kunnen we zaken als een airfryer/blender op het linker gedeelte tegen de wand zetten zodat de ruimte rechts zoveel mogelijk vrij is.

Ter illustratie een foto van de keuken in onze huidige woning. Qua werkbladruimte is dit bijna gelijk aan de rechterkant van de T. En de apparaten die hier in de hoek staan kunnen dan verplaatst worden naar de linkerkant van de T waardoor meer werkbladruimte bruikbaar word. De koffiehoek blijft rechts (boven de vaatwasser).
Members only:
-> Een schiereiland zou er als onderstaand uit kunnen zien. Dat geeft voor ons een minder toegankelijk/open gevoel omdat je vanuit de woonkamer dan echt voorbij de keuken moet lopen om 'in' de keuken te kunnen komen. Qua loopafstand is het met de T misschien hetzelfde, maar qua gevoel niet.

En kijkend naar hoe breed de gangen zijn bij de T is dit met 100 en 180cm nog steeds ruim genoeg om niet krap te worden. In het geval van het schiereiland zit je op de plaats van de X met een wand naast je. Daarnaast is de gang niet zo breed. Hooguit 100/110cm waar je dan langs elkaar moet lopen.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door tweakertjee op 17-12-2025 15:03 ]

• Toke_gt
tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:59:. Een L keuken is voor mijn vriendin een no-go, in de ruimte kunnen kijken is erg belangrijk. Daarnaast vind ik ook dat we dan een te grote lege ruimte hebben. Alleen een eetkamertafel gaat dit niet mooi opvullen.
Ik lees dat je layout zo goed als vaststaat, dus sla dit gerust over. Maar ik wilde je de optie toch voorhouden omdat ik denk dat dit nog beter beantwoordt aan de wens om de ruimte in te kunnen kijken. Op deze manier heb je een leuke eethoek en kijk je vanuit keuken zowel de kamer als de eethoek als de tuin in. Eiland is hier 270, maar kan breder als je zou willen.
Ik schat in dat je wat goedkoper uit bent en meer bergruimte hebt.
Ter inspiratie :-)

(Het vraagteken is omdat je daar geen kastje kunt plaatsen als het raam tot onder doorloopt. Dan moet je de indeling van die wand anders maken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2VaZ5fLFKAb7BTRlga4TR1Fk3c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ToBXyxy5kjFGTajpANEUu9E.jpg?f=user_large

• Enit
  • Laatst online: 19-12 15:54
tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:58:
Haha oké, lastig om al deze feedback te lezen. Ik dacht dat we eruit waren, ik zal proberen te reageren op alle punten die gemaakt worden. Uiteindelijk staan we open voor suggesties, maar met de uitgangspunten dat een eiland te ver de kamer in komt, we wel de kamer in willen kunnen kijken leek ons dit na lang zoeken en veel proberen de juiste opstelling. Los van hoe praktisch jullie de opstelling vinden, wat denken jullie van de prijs?
Ik kan me ook wel vinden in de feedback die je krijgt, de T-opstelling lijkt op de tekeningen wat onhandig. Maar ter verdediging van je keuze voor de T-opstelling: Ik zag op instagram een filmpje met een keuken in soortgelijke opstelling, toevallig ook in zo'n groene kleur. Uiteraard zijn details anders, zoals de plaatsing van de ovens, maar ik denk dat zo'n T-opstelling best gezellig kan zijn.

Wat betreft de prijs: Dat vind ik lastig om te zeggen. Ik heb soms de indruk dat mensen in dit topic er een sport van maken om een zo betaalbaar mogelijke keuken te hebben (logisch, je wilt ook waar voor je geld), maar mijn eigen ervaring is ook dat als je specifieke wensen hebt qua materialen voor fronten en werkblad, dat de prijs dan aardig op kan lopen. Bij de apparatuur heb je nu relatief dure opties van Bosch (Accent Line). Je hebt bij Bosch ook vergelijkbare apparaten die niet uit de Accent Line komen, maar die missen misschien net een paar opties.

• BennieWolters
  • Laatst online: 10:23
tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:58:

-> De oven en magnetron kunnen prima lager. We hebben in de showroom gestaan en gekeken hoe hoog de magnetron komt volgens tekening, dat leek ons oké. Maar aanpassen is geen probleem.
-> de keuken verplaatsen naar de voorzijde van de woning is technisch gezien mogelijk maar lastig. Alle ramen op de tekening beginnen ruim onder de werkblad hoogte. Je komt dan uit bij een eiland in het midden van de ruimte, dat lijkt mij niet erg praktisch. Er was onlangs een voorbeeld in dit topic waar iemand zo'n eiland vervangen had voor een U opstelling.
-> De bovenkastjes, deze zijn echt toegevoegd omdat we het mooi vinden. De keuken heeft in de huidige vorm al zoveel opbergruimte dat we in de bovenkastjes hooguit spullen zullen zetten die we 1 keer per jaar nodig hebben. We overwegen nog om de kastjes te vervangen door een houten plank waar we iets als een lijstje en een plant op kunnen zetten.
-> Ik begrijp het punt dat een deel van het werkblad niet bruikbaar is maar we denken dat het echt meevalt. Ruimte bij de oven om daar tijdelijk spullen te parkeren is altijd handig. Daarnaast kunnen we zaken als een airfryer/blender op het linker gedeelte tegen de wand zetten zodat de ruimte rechts zoveel mogelijk vrij is.

Ter illustratie een foto van de keuken in onze huidige woning. Qua werkbladruimte is dit bijna gelijk aan de rechterkant van de T. En de apparaten die hier in de hoek staan kunnen dan verplaatst worden naar de linkerkant van de T waardoor meer werkbladruimte bruikbaar word. De koffiehoek blijft rechts (boven de vaatwasser).

***members only***

-> Een schiereiland zou er als onderstaand uit kunnen zien. Dat geeft voor ons een minder toegankelijk/open gevoel omdat je vanuit de woonkamer dan echt voorbij de keuken moet lopen om 'in' de keuken te kunnen komen. Qua loopafstand is het met de T misschien hetzelfde, maar qua gevoel niet.

En kijkend naar hoe breed de gangen zijn bij de T is dit met 100 en 180cm nog steeds ruim genoeg om niet krap te worden. In het geval van het schiereiland zit je op de plaats van de X met een wand naast je. Daarnaast is de gang niet zo breed. Hooguit 100/110cm waar je dan langs elkaar moet lopen.

***members only***
Ik sluit me ook aan bij de feedback die de meeste hier hebben. Een T-opstelling is niet praktisch.

Je kunt in de huidige opstelling eigenlijk niet met z'n twee bij de wasbak staan (bijvoorbeeld met afwassen van wat servies)

Wat ga je opbergen in de niet-werkzijde van de T-opstelling? Het is ver verwijderd van de vaatwasser, dus glazen, borden e.d. is niet handig. Dat heb je dan twee keer in de handen. Maar etenswaren is ook niet handig, want die heb je immers bij de spoelbak en kookstel nodig. Je blijft heen en weer lopen.

Met het uitpakken van de vaatwasser (ga er even vanuit dat deze rechts van de spoelbak zit) heb je zelf 60 cm ruimte om te staan. De bestek-lade zal onder de kookplaat komen, dus je draait en doet daar op 60 x 80 cm. Ook niet erg handig.

Tussen de muur en linkerkant van de T lijkt een 60 + 40 cm te zitten. Dat is ook niet heel ruim om daar iets onderin de kastjes te leggen. Bij het openen van een deur of lade is er weinig ruimte om zelf op je hurken te gaan.

Je leest, ik ben er nog niet zo kapot van. Maar leg dit zeker terzijde als jullie echt de T-opstelling willen.

Suggestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86L4InGfzPrlWEf6SxVCe3zrc9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QklgWzAGl5dVqX7cl6m07d5x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BennieWolters op 17-12-2025 19:39 ]

Joe

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02
Ik overweeg mijn huidige inductieplaat in te ruilen voor een inductieplaat met afzuiging.
Mijn oog is gevallen op de Bora puru2r zonder afzuiging naar buiten maar onder de keuken.
Nu lees ik verschillende berichten over deze oplossing omtrent koude luchtstroom, kooklucht en vochtige lucht wordt ook de woning ingeblazen, kans op schimmelvorming door vocht.

Zijn er lezers die wellicht hun ervaring willen delen in dit forum?

• IamBait
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:39
tweakertjee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:20:
Wij zijn onlangs uitgeloot voor een nieuwbouwproject en dus op zoek naar een keuken. We hebben lang getwijfeld over de opstelling. Wat ideeën die gepasseerd zijn:
- L keuken -> hiermee blijft de ruimte te open en leeg. Daarnaast vind mijn vriendin het erg belangrijk om in te ruimte te kunnen kijken terwijl ze in de keuken bezig is.
- Eiland -> lastig omdat de met 2 doorgangen links en rechts de maximale breedte van het eiland 'maar' 2 meter is. Daarnaast komt het eiland inclusief ruimte eromheen ver de kamer in wat het plaatsen van een grote tafel bij het raam lastig maakt.
- Schiereiland -> In theorie een goede optie, we worden hier beide niet erg enthousiast van.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een T opstelling. Misschien wat ongebruikelijk maar het lijkt ons de ideale combinatie. De keuken komt niet al te ver de ruimte in, je kunt wel de ruimte in kijken vanaf de keuken en het ziet er leuk uit.

We hebben er wel voor gekozen om de spoelen, koken en de koelkast aan 1 kant van de T te houden zodat je niet voor alles om hoeft te lopen. Alleen de oven en magnetron zijn naar de andere kant van de T verplaatst.

We inmiddels een offerte van een partij waar we een goed gevoel bij hebben. De keuken bestaat uit de volgende delen:

Keuken
Leverancier : KELLER, M1 02 Greeploos
Programma : CRYHZ CRYSTAL Zijdeglanslak HQ
Front Kleur : OLG1 Olijf groen
Materiaal : M1 Melamine (bovenkastjes)
Kleur : WAL1H Walnoot Horizontaal
Plintmateriaal : M1 Melamine
Plintkleur : ROO1 Wit

Blad
Leverancier: Dekker
Uitvoering werkblad : D1E40 Dekton 8mm onderlijmd Pg-F 40mm
Bladkleur werkblad : DE080 (KBC) Dekton Uyuni SATIN

Apparatuur
Bosch oven, 60cm series 8 - HBG974KB1
Bosch magnetron, series 8 - BFL9221B1
Bosch vaatwasser, series 6 - SMV6ZB805E
Bosch Koelkast, series 6 - KIR41SDD1
Bosch inductiekookplaat met afzuiging, series 6 - PVQ89BH26E

***members only***
Waarom niet dan een wand met 2 hoge kasten met een kook of spoel gedeelte in het midden.

En dan een eiland van +/- 200 cm gecentreerd ervoor. Dan houdt je een doorloop van 100 aan weerszijden over wat meer dan prima is want het zijn ook geen plekken waar je aan staat te werken.

Dan heb je in totaal 480 aan werkblad ( minus spoel en kookplaat uiteraard )

Veel meer opbergruimte en fijnere werkplekken.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door IamBait op 18-12-2025 10:14 ]

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-12 15:35
Stitchie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:14:
Ik overweeg mijn huidige inductieplaat in te ruilen voor een inductieplaat met afzuiging.
Mijn oog is gevallen op de Bora puru2r zonder afzuiging naar buiten maar onder de keuken.
Nu lees ik verschillende berichten over deze oplossing omtrent koude luchtstroom, kooklucht en vochtige lucht wordt ook de woning ingeblazen, kans op schimmelvorming door vocht.

Zijn er lezers die wellicht hun ervaring willen delen in dit forum?
De meningen zijn blijkbaar wat verdeelt zoals je hierboven kunt lezen. Mijn mening is dat het perfect werkt. Geen luchtjes, geen aanslag, geen vreemde luchtstromen. Ik heb de kookplaat nu ongeveer 2mnd in gebruik.
Let wel op een paar dingen:
- Je bent de eerste 20cm onder de kookplaat kwijt i.v.m. de afzuiging. Dus de eerste lade komt vrij laag te zitten
- Geen idee wat je nu hebt, maar de X pure 2 heeft een 3-fase aansluiting nodig

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-12 17:26
Twijfelen nu tussen keukenkampioen, keukensale en we willen nog naar de keukenconcurrent.
Wat we online hebben begrepen is dat de hacker kasten van keukenkampioen iets kwalitatiever zijn dan de nobilia serie bij keukensale. Echter heb ik nog nergens een officiele offerte gekregen behalve tekeningen bij keukenkampioen, wat is wijsheid, bij keukensale de offerte ontvangen en hiermee langs de keukenconcurrent of ...?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik kijk al een tijdje mee. Komend jaar wordt er bij ons een uitbouw geplaatst en mogen we ook een nieuwe keuken uitzoeken O+ . We kijken erg uit naar de extra leefruimte maar hebben moeite om 'de perfecte' (keuken)opstelling te bedenken. Ik zie hier zoveel moois voorbij komen dat ik dacht het eerst eens hier te proberen voordat we met een interieurarchitect in de weer gaan.

We komen nu steeds uit bij onderstaande keuken (omgekeerde C), maar e.e.a. voelt alsof we de ruimte niet goed benutten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klzbpkhfxTBPTjBnmw_7rw92Rro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmYQlRKguY8v5zJ5awnb5brR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze opties zijn ook de review gepasseerd:Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie met deze ruimte doen?

Blanco template hierzo

Bereken je warmteverlies

• nooberke
ohakerel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:21:
Twijfelen nu tussen keukenkampioen, keukensale en we willen nog naar de keukenconcurrent.
Wat we online hebben begrepen is dat de hacker kasten van keukenkampioen iets kwalitatiever zijn dan de nobilia serie bij keukensale. Echter heb ik nog nergens een officiele offerte gekregen behalve tekeningen bij keukenkampioen, wat is wijsheid, bij keukensale de offerte ontvangen en hiermee langs de keukenconcurrent of ...?
Naar een winkel gaan waar je wel een offerte krijgt?

Keukenconcurrent en keukenkampioen is allebei DMG, ik zou verder kijken bij een niet DMG zaak.

• Blihi
Spykie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:49:
Goedemorgen,

Ik kijk al een tijdje mee. Komend jaar wordt er bij ons een uitbouw geplaatst en mogen we ook een nieuwe keuken uitzoeken O+ . We kijken erg uit naar de extra leefruimte maar hebben moeite om 'de perfecte' (keuken)opstelling te bedenken. Ik zie hier zoveel moois voorbij komen dat ik dacht het eerst eens hier te proberen voordat we met een interieurarchitect in de weer gaan.

We komen nu steeds uit bij onderstaande keuken (omgekeerde C), maar e.e.a. voelt alsof we de ruimte niet goed benutten.

[Afbeelding]

Deze opties zijn ook de review gepasseerd:Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie met deze ruimte doen?

Blanco template hierzo
Keuken aan de andere kant van de ruimte, waar nu je bank staat. Dan de ruimte met de uitbouw gebruiken als leefruimte.

Ik zie in dit topic heel vaak dat het grootste oppervlak naar de keuken gaat en er een minimaal oppervlak overblijft voor het bankstel. Ik vind dat persoonlijk echt de verkeerde keuze.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Spykie
  • Nu online
kvik of superkeukens :*)

Bereken je warmteverlies

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 10:33

Wuursj

want worst is al bezet

Blihi schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:32:
[...]
Ik zie in dit topic heel vaak dat het grootste oppervlak naar de keuken gaat en er een minimaal oppervlak overblijft voor het bankstel. Ik vind dat persoonlijk echt de verkeerde keuze.
Of het 'echt de verkeerde keuze' is, ligt er maar aan hoe je leeft. Wij hebben bewust de keuze gemaakt om de (leef!)keuken de grootste ruimte te geven. De eettafel is het episch centrum van het huis bij ons. Daar wordt niet alleen gegeten maar ook gepraat, koffie gedronken, gespeeld door de kinderen, gekaart etc. De bank is hier meer een terug-trek hoekje en kan met minder ruimte.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• X8658
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:24
.

[ Voor 158% gewijzigd door X8658 op 19-12-2025 18:22 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
nooberke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:04:
[...]

Naar een winkel gaan waar je wel een offerte krijgt?

Keukenconcurrent en keukenkampioen is allebei DMG, ik zou verder kijken bij een niet DMG zaak.
Waarom niet dan?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

X8658 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:44:
Goedemiddag,

Al een tijdje kijk ik regelmatig op dit forum omdat ik het interessant vind om de keuken en verbouwplannen te volgen die hier gepost worden.

Afgelopen jaar heb ik een nieuwe keuken geplaatst en deze heb ik ook compleet zelf ontworpen en zelf gebouwd. Kastjes maken is een beetje een hobby van me, vandaar.

Het materiaal van de frontjes is allemaal eiken fineer (kwartiers gezaagd) en de lades zijn massief eiken. De binnenkant is deels eiken fineer en zwarte spaanplaat.

Het blad is een Italiaans travertin sable, waarvan de bovenkant dicht gestopt is, maar het vooraanzicht niet, om zo de textuur te houden die we juist mooi vinden.
De kasten zijn professioneel gespoten met donkere beits, op de foto's lijkt het zwart door de lichtinval maar het is heel donker bruin.

De apparatuur is niks bijzonders.

De Miele apparatuur heb ik overgeplaatst vanuit onze oude keuken, de Miele apparaten zijn wat gedateerd in design, waarschijnlijk is zwarte apparatuur mooier, maar wellicht doen we dit nog wel als deze het begeeft.

Het ontwerp is een L, waar ik zelf niet kapot van ben maar gezien de ruimte en de vloer die niet onder de keuken door ligt hebben we besloten de opstelling van de vorige keuken over te nemen, maar dan wel alles op maat te maken. Dus van vloer tot plafond en van muur tot muur.

Kosten voor dit alles waren rond de 13 geloof ik, maar bijna de helft daarvoor was het blad en spuitwerk. Dit is dan inclusief nieuwe kookplaat, vaatwasser, koelkast, vriezer en de rest voornamelijk meubelbeslag en hout/plaatmateriaal.

Hieronder wat foto' s :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig!

• Blihi
@X8658 machtig mooi om te zien wat iemand met skills kan maken!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:47
Heel mooi! Veel meer kwaliteit voor veel minder 😎

Zeekr X Long range Mist Grey

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
@Spykie

Je ontwerpt een mooie keuken..maar mijn inziens een te grote keuken voor een te klein huis. Je krijgt een minuscule woonkamer waar je amper meer kunt zitten en met je neus op de tv zit.

Bij tv programma's zoals met dat verbouwen van n dan verkopen is al gebleken dat een hele grote keuken en amper woonkamer een slechte deal is. Nu snap ik dat je voor jezelf iets neerzet maar ook hier zijn de verhoudingen imo zoek. Ik verwacht bij zo'n keuken minimaal een woonkamer van hetzelfde formaat zo niet groter zodat je een royale zithoek hebt. 3m vanaf de tv is echt heel erg weinig..

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:23
Orkaan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:48:
@Spykie Ik verwacht bij zo'n keuken minimaal een woonkamer van hetzelfde formaat zo niet groter zodat je een royale zithoek hebt. 3m vanaf de tv is echt heel erg weinig..
Leuk dat je dit verwacht maar Spykie misschien niet en daar is niets mis mee. Ook met de afstand tot de tv is niets mis

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Iedereen moet zeker kiezen en doen wat ze zelf willen. Ik persoonlijk vind de verhouding compleet zoek.

Ik zou dus zelf de keuken naar het smalle gedeelte verplaatsen. Maar ja zoveel wensen zoveel smaken

• Stitchie
Stoorzendert schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:53:
[...]

De meningen zijn blijkbaar wat verdeelt zoals je hierboven kunt lezen. Mijn mening is dat het perfect werkt. Geen luchtjes, geen aanslag, geen vreemde luchtstromen. Ik heb de kookplaat nu ongeveer 2mnd in gebruik.
Let wel op een paar dingen:
- Je bent de eerste 20cm onder de kookplaat kwijt i.v.m. de afzuiging. Dus de eerste lade komt vrij laag te zitten
- Geen idee wat je nu hebt, maar de X pure 2 heeft een 3-fase aansluiting nodig
Bedankt voor het delen van je ervaring.
-Het is inderdaad zo dat de huidige eesrste en diepe lade en lade is die lager zit en er geen ruimte is voor de borden en dergelijke maar enkel voor bestek.
- ik heb nu een 230 aansluiting maar de 3-fase is inmiddels wel aanwezig in het huis dus het huidige stroompunt lijken we te kunnen ombouwen naar de goede aansluiting en anders de meterkast zit aan de andere kant van de muur.

• Stitchie
bij de huidige inductie plaat hebben wij een glazen spatscherm naar de afzuigkap. Echter komt de afzuigkap te vervallen ivm aanschaf inductie met afzuiging. Tevens zal de keuken rondom voorzien worden van een composiet rand van 15 cm maar dat is natuurlijk niet de vervanging van de glazen spatrand.
nu heb ik een aantal ideeen maar geen idee wat praktisch of mooi is.
1. een glazen spatscherm op de composiet rand ter hoogte van de inductieplaat van circa 40 cm;
2. ter hoogte van de inductieplaat de composiet plaat niet 15 maar 40cm hoog maken;
3. afneembare stuc of verf op de muur in de keuken.

iemand een idee of praktische ervaring wat te doen?
Alvast bedankt voor het delen

• Toke_gt

Ik ben ook niet zo’n fan van een zitgedeelte dat daarvoor niet is ontworpen (te smal, deur in de ruimte, raam mogelijk iets te hoog?), maar dat is natuurlijk jouw keuze en niet de mijne.
Jouw gevoel dat je de leefruimte niet goed benut, komt denk ik doordat je de grote leeftafel tegen de muur zet en de keuken tegen de andere muur. Daardoor zit je alsnog krap (je wilt daar echt niet op een van de middelste plekken bij de muur zitten) en je kijkt vanaf de losse stoelen tegen de muur aan. De tafel staat bovendien in het midden van het huis, waardoor je de meeste extra ruimte van de uitbouw eigenlijk benut voor speelplekjes en een bar. Dat kan anders.
Als je er echt een leefruimte van wilt maken, geef dan de tafel de meeste vrije ruimte. Bijvoorbeeld aan de raamzijde (zie onder, het is wel iets te dicht tegen de deuren ingetekend). Dat is namelijk ook fijn qua lichtinval als je veel tijd aan de tafel doorbrengt (ook voor je kind(eren) is dat fijn). Dat haalt je keuken meer naar het midden, maar daar heb je dan wel een wat groter schiereiland. Bank/tv zou ik spiegelen, zodat de bank wat verder kan doorlopen naar de kamer. En daar kun je dan ook nog een stoel bijschuiven als het zo eens uitkomt. (En je hebt vanaf bank makkelijker contact met keuken/speelhoek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT_K1H2CtsPuVenN0cIhZESH0-M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z30RgCopx8qK727Y1QppLSkC.jpg?f=user_large

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:30
X8658 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:44:
Goedemiddag,

Al een tijdje kijk ik regelmatig op dit forum omdat ik het interessant vind om de keuken en verbouwplannen te volgen die hier gepost worden.

Afgelopen jaar heb ik een nieuwe keuken geplaatst en deze heb ik ook compleet zelf ontworpen en zelf gebouwd. Kastjes maken is een beetje een hobby van me, vandaar.

Het materiaal van de frontjes is allemaal eiken fineer (kwartiers gezaagd) en de lades zijn massief eiken. De binnenkant is deels eiken fineer en zwarte spaanplaat.

Het blad is een Italiaans travertin sable, waarvan de bovenkant dicht gestopt is, maar het vooraanzicht niet, om zo de textuur te houden die we juist mooi vinden.
De kasten zijn professioneel gespoten met donkere beits, op de foto's lijkt het zwart door de lichtinval maar het is heel donker bruin.

De apparatuur is niks bijzonders.

De Miele apparatuur heb ik overgeplaatst vanuit onze oude keuken, de Miele apparaten zijn wat gedateerd in design, waarschijnlijk is zwarte apparatuur mooier, maar wellicht doen we dit nog wel als deze het begeeft.

Het ontwerp is een L, waar ik zelf niet kapot van ben maar gezien de ruimte en de vloer die niet onder de keuken door ligt hebben we besloten de opstelling van de vorige keuken over te nemen, maar dan wel alles op maat te maken. Dus van vloer tot plafond en van muur tot muur.

Als liefhebber heb ik voornamelijk aandacht besteed aan de subtiele details zoals ze ingefreesde vals verstek grepen, afgeronde hoek, asymmetrische grepen, verborgen drank/kruidenrek en vinger verbindingen in de lades.

Kosten voor dit alles waren rond de 13 geloof ik, maar bijna de helft daarvoor was het blad en spuitwerk. Dit is dan inclusief nieuwe kookplaat, vaatwasser, koelkast, vriezer en de rest voornamelijk meubelbeslag en hout/plaatmateriaal.

Hieronder wat foto' s :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor!
Welke apparatuur heb je gebruikt om de kasten te ontwerpen en maken?

• X8658
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:24
.

[ Voor 99% gewijzigd door X8658 op 19-12-2025 18:21 ]

• AntiVet
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
Voor ons nieuwbouwhuis zijn wij op zoek naar een keuken(uiteraard).

Bij Bruynzel (projectleverancier) zijn we tot de volgende keuken gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsnpUzDJ95oHWYrcrPENYQjuR7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEhA4xiHMxJ5Ug2oEdLLTM4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9d9Tg2LvLqykD5foymtRQUBGcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iadjeKqG6f5pDSIoAlHq7nUO.jpg?f=fotoalbum_large

Meubels:
Atlas rondom (standaard melamine):

Werkblad:
Composiet: Jetstone Glencoe, 3,24m breed, 3cm dik

Apparatuur:
  • Kookplaat: Pelgrim inductiekookplaat 80cm IK5084F (€ 873,-)
  • Vaatwasser: Pelgrim ConnectLife 82cm GVWC331L(€ 904,-)
  • Oven: Pelgrim combi-oven 60cm OM360MAT (€ 1.068,-)
  • Koelkast/vriezer: Pelgrim koel-vries combinatie 178cm PCS34178L (€ 857,-)
  • Afzuiging: Pelgrim inbouw blokschouw 90cm IBS930MAT (€ 487,-)
Accessoires:
Redelijk standaard hoekige RVS 50x40 vlakinbouw spoelbak (€ 516,-) en RVS kraan (€ 250,-), inbouwspots LED (€ 93,-)

Totaalprijs:
Members only:
We zijn met name benieuwd naar wat jullie vinden van de prijs?

Verder nog tips? (We weten dat het muurtje erg onhandig is, maar i.v.m. leidingen badkamer en laag raam hebben we geen keus, zonder de twee kasten naast het muurtje hebben we helaas geen ruimte voor zowel koel/vries en oven zonder een erg klein keukenblad te krijgen). Verder ervaringen met BZ? Gesprekken liepen prima, nemen de tijd en alles doorgelopen.

• aiksas
  • Laatst online: 19-12 23:14
Toke_gt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:43:
[...]

Ik ben ook niet zo’n fan van een zitgedeelte dat daarvoor niet is ontworpen (te smal, deur in de ruimte, raam mogelijk iets te hoog?), maar dat is natuurlijk jouw keuze en niet de mijne.
Jouw gevoel dat je de leefruimte niet goed benut, komt denk ik doordat je de grote leeftafel tegen de muur zet en de keuken tegen de andere muur. Daardoor zit je alsnog krap (je wilt daar echt niet op een van de middelste plekken bij de muur zitten) en je kijkt vanaf de losse stoelen tegen de muur aan. De tafel staat bovendien in het midden van het huis, waardoor je de meeste extra ruimte van de uitbouw eigenlijk benut voor speelplekjes en een bar. Dat kan anders.
Als je er echt een leefruimte van wilt maken, geef dan de tafel de meeste vrije ruimte. Bijvoorbeeld aan de raamzijde (zie onder, het is wel iets te dicht tegen de deuren ingetekend). Dat is namelijk ook fijn qua lichtinval als je veel tijd aan de tafel doorbrengt (ook voor je kind(eren) is dat fijn). Dat haalt je keuken meer naar het midden, maar daar heb je dan wel een wat groter schiereiland. Bank/tv zou ik spiegelen, zodat de bank wat verder kan doorlopen naar de kamer. En daar kun je dan ook nog een stoel bijschuiven als het zo eens uitkomt. (En je hebt vanaf bank makkelijker contact met keuken/speelhoek)

[Afbeelding]
@Toke_gt De tafel bij het raam lijkt mij ook een goede optie. Wat je dan ook zou kunnen doen: jullie oorspronkelijke C-opstelling, maar dan het schiereiland haaks op de 3-meterzijde laten beginnen, in plaats van eronder. Dan koken op de 2.20 m die je daar overhoudt en spoelen op het schiereiland, dat je iets verder in de ruimte kunt laten doorlopen. Dat geeft je nog voldoende doorloop van woonkamer richting eettafel. Je hebt dan geen ruimte voor barstoelen, maar dat is m.i. toch verspilde ruimte als de eettafel zo dichtbij is. Je zou bijv. wel een eetbank tegen de achterzijde van het schiereiland kunnen zetten.

Andere optie: geen schiereiland maar alleen een omgekeerde L. De lange poot kun je verder laten doorlopen in een open kast, ter vervanging van de vakkenkast. Geeft een mooi rustig beeld. En dan zou je daarnaast een los eiland kunnen doen (in de lengte van de ruimte dus) dat doorloopt in een eettafel. Bijvoorbeeld een totale lengte van 4 meter, dat geeft je nog een meter ruimte om zowel boven- als onderzijde heen.

• Toke_gt
AntiVet schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:00:
We weten dat het muurtje erg onhandig is, maar i.v.m. leidingen badkamer (…)
Tip: maak tijdens de bouw foto’s van de leidingen in deze koof. Ik had zo’n koof in de keuken, 70 cm diep, want dat bakent de keuken zo mooi af. Ik wist dat de koof niet helemaal benut was en omdat ik graag mijn werkblad wilde verlengen, heb ik een kijkgat gemaakt en gekeken tot waar ik de koof kon inkorten. Dat bleek met iets meer dan de helft.
Maakt voor aanschaf keuken verder niet zoveel uit, bij mij zit er nog een ondiep kastje voor en het blad loopt door. Dat komt bij inmeten wel goed. Je hebt alleen iemand nodig die na oplevering de koof voor je inkort. En dus wel tijdens bouw even kijken of het kan.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10

aex351

I am the one

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meubels:

Werkblad:

Apparatuur:
Accessoires:
Redelijk standaard hoekige RVS 50x40 vlakinbouw spoelbak (€ 516,-) en RVS kraan (€ 250,-), inbouwspots LED (€ 93,-)

Totaalprijs:

***members only***

Wat vinden jullie van de prijs? Nog tips? (We weten dat het muurtje erg onhandig is, maar i.v.m. leidingen badkamer en laag raam hebben we geen keus, zonder de twee kasten naast het muurtje hebben we helaas geen ruimte voor zowel koel/vries en oven zonder een erg klein keukenblad te krijgen). Verder ervaringen met BZ? Gesprekken liepen prima, nemen de tijd en alles doorgelopen.
Ziet er goed uit. Hierbij mijn tips/suggesties:
  • Werkblad verdiepen naar 65 cm
  • Hoge kasten gedeelte compleet van muur tot muur benutten.
  • Huidige hoge kast links een volledige koelkast
  • Huidige hoge kast rechts onder de oven een vriezer
  • Spoelkast naar rechts, dan links daarvan de vaatwasser, dan heb je meteen ook meer praktische werkruimte
  • Alle lage kasten (op eventueel de spoelkast na) lades
  • Composiet blad (ziet er mooi uit). Kunststof is goedkoper. Braveheart benaderd je huidige.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meubels:

Werkblad:

Apparatuur:
Accessoires:

Totaalprijs:

***members only***

Wat vinden jullie van de prijs? Nog tips? (We weten dat het muurtje erg onhandig is, maar i.v.m. leidingen badkamer en laag raam hebben we geen keus, zonder de twee kasten naast het muurtje hebben we helaas geen ruimte voor zowel koel/vries en oven zonder een erg klein keukenblad te krijgen). Verder ervaringen met BZ? Gesprekken liepen prima, nemen de tijd en alles doorgelopen.
Die ruimte naast dat muurtje kun je veel mooier vullen. Trek dit kasten naar voren, gelijk met het muurtje en vul het geheel uit, dus tot de wand links, bijvoorbeeld met een open regaal kast (planken zonder deur).

• AntiVet
  • Nu online
aex351 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:42:
[...]

Ziet er goed uit. Hierbij mijn tips/suggesties:
  • Werkblad verdiepen naar 65 cm
  • Hoge kasten gedeelte compleet van muur tot muur benutten.
  • Huidige hoge kast links een volledige koelkast
  • Huidige hoge kast rechts onder de oven een vriezer
  • Spoelkast naar rechts, dan links daarvan de vaatwasser, dan heb je meteen ook meer praktische werkruimte
  • Alle lage kasten (op eventueel de spoelkast na) lades
  • Composiet blad (ziet er mooi uit). Kunststof is goedkoper. Braveheart benaderd je huidige.
Composiet blad is wel een wens van ons, gevoelsmatig voelt/ziet het er gewoon een stuk prettiger uit.

Zo heel veel koel/vries ruimte hebben wij op zich niet nodig, ons huis wordt inclusief aanbouw 112 m2, dus die opbergruimte hebben wij wel nodig in/bij onze keuken, anders gaat dit wel echt ten koste van de overige woonruimte.

Links van de hoge kasten staat geen muur overigens, dat is gewoon een rechte muur die helemaal doorloopt naar de leefruimte / tuin. Of bedoel je van vloer tot aan plafond?

Verdiepen is op zich wel een goede optie (totdat de muur niet meer uitsteekt zeg maar), moeten even zien wat de invloed hiervan is op de prijs, wij hebben het niet als storend ervaren dat er een klein stukje muur uitsteekt.

Bedankt voor de tips/suggesties!

• AntiVet
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:28:
[...]

Die ruimte naast dat muurtje kun je veel mooier vullen. Trek dit kasten naar voren, gelijk met het muurtje en vul het geheel uit, dus tot de wand links, bijvoorbeeld met een open regaal kast (planken zonder deur).
Gaan we overwegen, dankt!

Links zit echter geen muur, de muur waartegen de hoge kasten staan lopen door tot de achtergevel, ongeveer 8 meter lang. Ziet er wellicht wat verwarrend uit op de tekening

• Blihi
AntiVet schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:41:
[...]

Gaan we overwegen, dankt!

Links zit echter geen muur, de muur waartegen de hoge kasten staan lopen door tot de achtergevel, ongeveer 8 meter lang. Ziet er wellicht wat verwarrend uit op de tekening
Ah, dan zou ik er alsnog voor kiezen om die kasten een ander aanzicht te geven, dus naar voren, gelijk met het muurtje en dan aan de zijkant iets om het luchtiger te laten uitkomen. Als je nu vanuit de achtergevel naar de keuken kijkt, kijk je tegen een massieve kast op aan de zijkant. Dat kan netter.

• Spykie
  • Nu online
@Blihi @Wuursj @Orkaan @tjubbie @Toke_gt en @aiksas bedankt voor jullie feedback! Dit is precies het perspectief waar wij naar op zoek waren. Bedankt voor de inspiratie, wij gaan er weer even verder mee aan de slag.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen!

Bereken je warmteverlies

• Tuitje34
  • Laatst online: 20-12 07:18
Ik heb een vraag bij gebrek aan ervaring. 🤭Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en willen graag een keuken met plafondhoge kasten. Nu kunnen we deze aanschaffen bij de projectleverancier of bij een zelfgekozen leverancier. Volgens mij maakt het voor onze vraag niet uit waar we het doen: hoe en wanneer meet de keukenzaak de juiste hoogte van de kasten? Aangezien er nog een vloer geplaatst wordt en stucwerk op het plafond komt. Wat is jullie ervaring hiermee? 😊

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:10

ThePsycho

Biertje?

Tuitje34 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:39:
Ik heb een vraag bij gebrek aan ervaring. 🤭Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en willen graag een keuken met plafondhoge kasten. Nu kunnen we deze aanschaffen bij de projectleverancier of bij een zelfgekozen leverancier. Volgens mij maakt het voor onze vraag niet uit waar we het doen: hoe en wanneer meet de keukenzaak de juiste hoogte van de kasten? Aangezien er nog een vloer geplaatst wordt en stucwerk op het plafond komt. Wat is jullie ervaring hiermee? 😊
Wij hebben dit bij de projectleverancier gedaan, maar in principe maakt het niet heel veel uit want met losse millimeters onder een kanaalplaat werken is over het algemeen niet te doen. Vaak zie je een koof o.i.d. als je het strak wil. Wij hebben daarentegen een spleet van 3cm boven de kasten t.b.v. de ventilatie van de elektrische apparaten.

Zeker met een donkere keuken is dat al snel prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nVJodn1O2fio8ZLMUhG3AZzJJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9sXOlDvjDBqyHpSRkBRLy8s.jpg?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Toke_gt
Tuitje34 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:39:
Als je huis bijna is opgeleverd komt er een moment waarop de keukenleverancier de keuken exact kan opmeten. Dan zit de dekvloer erin en is het dus de vraag of je de bedekking onder de keuken doorlegt of juist niet. Dat moment is bij gebruik projectleverancier doorgaans voor de oplevering, bij een andere leverancier kan dat ook direct na oplevering zijn. Keuken is dan al helemaal besteld, dit zijn afwerkingsdetails voor werkblad en vulstroken.

• CarbonFibeR
  • Laatst online: 19-12 21:32
Dag allen,

Vandaag ben ik bij Keukenmaxx geweest voor een offerte op basis van een keuken die op de showroom stond. In plaats van een wandkast van 2x 60cm met inbouwkoelkast ben ik voor een rij bovenkasten gegaan en toch op dezelfde prijs uitgekomen. Ik heb dus geen idee meer of dit een goede prijs is of dat ik er toch weer in trap. Ik hoor graag hoe jullie naar de prijs kijken .

Afbeeldingslocatie: https://b.cgas.io/Jl2SVSELrQxW.png

PIERCE-7060-F 10 Frondtkleur 7060 noten urban
Vlak kunsstof front met vormkanten frontkleur

SN63H804UE Siemens iQ300 StudioLine Volledig geïntegreerde vaatwasser
CB974GKB1 Siemens iQ700 StudioLine Multifunctionele oven nis 45cm met grill BlackSteel
EH631HEB1E Siemens iQ100 Inductiekookplaat 59cm Zwart
LB55565 Siemens iQ300 Inbouwunit 53cm Roestvrijstaal

Composiet werkb. massief 20mm in de kleur Molino Royal White Gepolijst
Members only:
Is dit een schappelijke prijs voor deze keuken?

• sourcynl
  • Laatst online: 14:15
BennieWolters schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:24:
Wij zijn inmiddels ook weer een offerte rijker. Dit keer hebben we op de offerte kasten van Neola.
Is iemand bekend met het merk Neola? Hoe verhoudt zich dit merk tot bijvoorbeeld Schüller?

Naar wat ik op internet kan vinden concludeer ik dat het een sub-merk is van Schüller samen met de MHK group. Geen idee of dat dan positief is of juist niet.

https://www.kuechen-forum...ndelsmarken/neola-kuechen
neola is 1 op 1 schuller. geen verschil. zelfd merk, zelfde fabriek, ander naampje. overigens is MHK een inkoop organisatie. die staan er verder los van.

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:58
Dag mede-Tweakers :) ,

Inmiddels al de nodige info opgedaan uit dit topic >:) , maar nu is het moment dan toch daar dat ik zelf een keuken ga bestellen. Het betreft een keuken grotendeels in een aanbouw, er is dus flexibliteit in de ramen / deuren op de tekeningen. Nu ben ik inmiddels bij een paar keukenzaken langs geweest en zit ik op het moment op het volgende:
Members only:
Zelf zit ik nog met de volgende punten:
  1. Afstand tussen eiland en spoelzijde 110cm voldoende? Wat ik hier en daar lees van wel. Maar opzich is er bij mij de ruimte om 120cm of misschien zelfs 130cm te nemen.
  2. Ruimte aan beide kanten van het eiland van ongeveer 100cm voldoende?
  3. Wel of niet 3 kasten en dan de regaalkast weg? Ik twijfel of ik mogelijk meer opbergruimte moet nemen, met name als ik veel andere keukens hier met complete kastwanden zie. Ik verlies natuurlijk aan een kant van het eiland al de ruimte. Alleen twijfel ik of het werkblad aan de spoelzijde dan niet wat klein is (koffiezet apparaat, mogelijk airfryer etc.)
  4. Prijs, op het eerste gevoel lijkt het redelijk overeen te komen met andere prijzen hier in het topic
  5. En uiteraard is andere feedback over wat dan ook welkom :)
Alvast bedankt voor jullie input!

• sourcynl
KC heeft ook nobilia, wat veel verkopers doen, is al je bv met een offerte van keukensale komt, standaard nobilia, hun het goedkopere merk gaan offereren. "express kuchen". dan zijn ze altijd goedkoper, maar ook veel mindere kwaliteit.

• sourcynl
BennieWolters schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:37:
[...]

Ik sluit me ook aan bij de feedback die de meeste hier hebben. Een T-opstelling is niet praktisch.

Je kunt in de huidige opstelling eigenlijk niet met z'n twee bij de wasbak staan (bijvoorbeeld met afwassen van wat servies)

Wat ga je opbergen in de niet-werkzijde van de T-opstelling? Het is ver verwijderd van de vaatwasser, dus glazen, borden e.d. is niet handig. Dat heb je dan twee keer in de handen. Maar etenswaren is ook niet handig, want die heb je immers bij de spoelbak en kookstel nodig. Je blijft heen en weer lopen.

Met het uitpakken van de vaatwasser (ga er even vanuit dat deze rechts van de spoelbak zit) heb je zelf 60 cm ruimte om te staan. De bestek-lade zal onder de kookplaat komen, dus je draait en doet daar op 60 x 80 cm. Ook niet erg handig.

Tussen de muur en linkerkant van de T lijkt een 60 + 40 cm te zitten. Dat is ook niet heel ruim om daar iets onderin de kastjes te leggen. Bij het openen van een deur of lade is er weinig ruimte om zelf op je hurken te gaan.

Je leest, ik ben er nog niet zo kapot van. Maar leg dit zeker terzijde als jullie echt de T-opstelling willen.

Suggestie:
[Afbeelding]
Dit is hoe ik het zou doen in jullie ruimte. Veel ruimte, veel werkblad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukkogkCmWayjVnNhLg1Ash-7VAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRJDjFrRaAil5xvNUku1JXje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCac7OlrHBQG674G_yo_-N9wmOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9xxjUvXiHYIjiIZrtiCHHMJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door sourcynl op 20-12-2025 11:29 ]

• nooberke
RadioX schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:12:

Inmiddels al de nodige info opgedaan uit dit topic >:) , maar nu is het moment dan toch daar dat ik zelf een keuken ga bestellen. Het betreft een keuken grotendeels in een aanbouw, er is dus flexibliteit in de ramen / deuren op de tekeningen. Nu ben ik inmiddels bij een paar keukenzaken langs geweest en zit ik op het moment op het volgende:

***members only***

1. Afstand tussen eiland en spoelzijde 110cm voldoende? Wat ik hier en daar lees van wel. Maar opzich is er bij mij de ruimte om 120cm of misschien zelfs 130cm te nemen.
  3. Wel of niet 3 kasten en dan de regaalkast weg? Ik twijfel of ik mogelijk meer opbergruimte moet nemen, met name als ik veel andere keukens hier met complete kastwanden zie. Ik verlies natuurlijk aan een kant van het eiland al de ruimte. Alleen twijfel ik of het werkblad aan de spoelzijde dan niet wat klein is (koffiezet apparaat, mogelijk airfryer etc.)
  4. Prijs, op het eerste gevoel lijkt het redelijk overeen te komen met andere prijzen hier in het topic
Paar puntjes:
- Zo'n barretje lijkt leuk, maar ga je dat echt gebruiken als je eettafel er in dezelfde richting direct naast staat?
- In lades kan je ook meer voorraad kwijt dan in kastjes, eventueel werken met binnenlades als je graag het uiterlijk consistent wilt houden.
- Wat zit er aan apparatuur in? Eén kleine combi?
- Die deur links? Die ramt vol op je keukenkast als de keukenkast/koelkast open is?

• Hulliee
  • Niet online
RadioX schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:12:

***members only***

Eens met hierboven, die deur links. Als je een keukenkasten open hebt, dan kan hij niet open. En als hij open is, heb je maar 1 doorgang en dat is dan door de keuken. Ik zou daar nog even goed naar (laten) kijken.

Die spoelbak neemt 2 kastjes in: dat lijkt mij zonde van de ruimte gezien de grootte van de bak.

• RadioX
  • Laatst online: 19:58
nooberke schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:49:
[...]

Paar puntjes:
- Zo'n barretje lijkt leuk, maar ga je dat echt gebruiken als je eettafel er in dezelfde richting direct naast staat?
- In lades kan je ook meer voorraad kwijt dan in kastjes, eventueel werken met binnenlades als je graag het uiterlijk consistent wilt houden.
- Wat zit er aan apparatuur in? Eén kleine combi?
- Die deur links? Die ramt vol op je keukenkast als de keukenkast/koelkast open is?
Hulliee schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:02:
[...]

Eens met hierboven, die deur links. Als je een keukenkasten open hebt, dan kan hij niet open. En als hij open is, heb je maar 1 doorgang en dat is dan door de keuken. Ik zou daar nog even goed naar (laten) kijken.

Die spoelbak neemt 2 kastjes in: dat lijkt mij zonde van de ruimte gezien de grootte van de bak.
Vergeten te vermelden de deur is een schuifdeur naar een kleine berging, m.a.w. niet de doorgang naar de rest van het huis.

Het barretje zit wat in, maar ik eet nu vaak (vrijgezel) even snel iets aan het het aanrecht. Maar zal het nog eens meenemen.

Lades, goeie tip, misschien eens kijken naar binnenlades.

Opmerking over de apparatuur, ik heb inderdaad op het moment een combi stoom oven van 60cm, geen twee ovens. Of wat heb je het idee dat er mist? :p

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-12 16:47
Goedemorgen,

......
Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie met deze ruimte doen?
Bovenin een U keuken of paralel keuken. Dan de tafel in het deel waar je die nu ook hebt, evt kwartslag gedraaid en dan zithoek onderin?

• zyzzalive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-12 17:24
Even een vraag:

Mijn keukenboer
spoiler:
grando
heeft tijdens levering een beschadigde kast geleverd wat niet meer zichtbaar is na montage. De jongen die het leverde heeft dit netjes aangegeven en foto's gemaakt welke aan een afleverrapport werden toegevoegd, dit zou naar het filiaal worden verstuurd. Nu claimt het filiaal geen afleverrapport te hebben gehad en zeggen zij dat dit verder niet bekend is bij de transporteur.

Dit is toch dikke onzin? Die jongen heeft via zijn tablet/telefoon de foto's gemaakt met een aantekening en dit formulier heb ik op zijn telefoon ondertekend.

(ja, stom dat ik zelf geen foto heb gemaakt, een wijze les maar dat was een bizarre periode in mijn leven)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

zyzzalive schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:12:
Even een vraag:

Mijn keukenboer
spoiler:
grando
heeft tijdens levering een beschadigde kast geleverd wat niet meer zichtbaar is na montage. De jongen die het leverde heeft dit netjes aangegeven en foto's gemaakt welke aan een afleverrapport werden toegevoegd, dit zou naar het filiaal worden verstuurd. Nu claimt het filiaal geen afleverrapport te hebben gehad en zeggen zij dat dit verder niet bekend is bij de transporteur.

Dit is toch dikke onzin? Die jongen heeft via zijn tablet/telefoon de foto's gemaakt met een aantekening en dit formulier heb ik op zijn telefoon ondertekend.

(ja, stom dat ik zelf geen foto heb gemaakt, een wijze les maar dat was een bizarre periode in mijn leven)
:X :X (over je keukenboer)

Tjah als het nu niet meer zichtbaar is, wat verwacht je dat ze doen? 20 euro kortingsbon voor de volgende keer? Nog zo'n flesje wijn die je bij aanschaf ook gehad hebt?

Exact expert nodig?

• sourcynl
Even een vraag:

Mijn keukenboer
spoiler:
grando

Je doet er denk ik slim aan om het te laten. Het is tenslotte ook niet meer zichtbaar. Grote kans dat het demonteren van de artikelen meer (neven)schade aanricht dan enkel die schade die je al hept. Evt vragen of ze ergens in willen compenseren maar de kans zal klein zijn.

• Toke_gt
Even een vraag:

Mijn keukenboer
spoiler:
grando

Met welke intentie werd het gemeld in het rapport?
Pagina: 1 ... 530 531 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1