• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:03
Fr33z schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:54:
@mrowesoft recirculatie wil.je echt niet, slecht voor je luchtkwaliteit en gezondheid. Leuk onderzoek van TNO wijst uit dat voor veel mensen de grootste blootstelling aan fijnstof komt van koken en dan niet (voldoende) afzuiging. effect is groter door open keukens want dan zit je de hele avond in de fijnstof. dit was 'erger' dan de bijdrage van verkeer in hun onderzoek. Ook een reden om geen gas meer te gebruiken in je keuken, bij verbranden komt ook van alles vrij.
Waarom is dat slecht? Fijnstof komt vooral van het verbranden van gas. Zolang je voldoende ventileert is een recirculatiekap icm met elektrisch koken stukken beter dan op gas koken en de kap niet / te laag / met vette filters aan...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 09:50
caspervc schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Waarom is dat slecht? Fijnstof komt vooral van het verbranden van gas. Zolang je voldoende ventileert is een recirculatiekap icm met elektrisch koken stukken beter dan op gas koken en de kap niet / te laag / met vette filters aan...
Volgens TNO maakt dat nagenoeg geen verschil uit behalve voor stikstof: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/energie-gebouwde-omgeving/installaties-componenten-energie/fijnstof-huis-koken/

Maar ja probeer dat maar te doen in een appartement.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Volgens mij heb ik geen andere optie in mijn nieuwbouw appartement. Een ventilatie kanaal naar buiten is niet toegestaan volgens het bouwbesluit of VVE, weet even niet meer welke i.v.m. mechanische ventilatie door de gehele woning.
klopt. maar dat maakt het niet de meest wenselijke optie helaas. En de vraagsteller heeft die optie wel.dus als t kan dan altijd doen.

dank @Xepos , dat was het onderzoek van TNO dat ik bedoelde. Ja mogelijk is recirculatie die je wel aan hebt beter dan echt afvoer naar buiten die je niet gebruikt maar het blijft een kwestie van bewustwording dat fijnstof echt veel ontstaat bij koken (of vooral bakken) en dat we daar meer oog voor moeten hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 13-08-2026 18:33 ]

• Germpie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-08 15:06
BekSide schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:03:
Goedenavond,

Enige tijd geleden gestart met mijn zoektocht.
Momenteel op een punt aanbelandt dat de knoop doorgehakt zal worden.

Graag doe ik hier een offerte check, zie offerte vanuit ASWA keukens ontvangen.
Moet zeggen, prima geholpen tot heden, prettig en zover ik kan zeggen redelijk transparant.

Alle reacties worden gewaardeerd!
- De houten ribbel vinden wij erg leuk
- Keuze voor Ronde keuken zou de voorkeur hebben maar dat is erg lastig hebben we gemerkt, daarom nu afgeronde hoeken.

Ook met onze interieur bouwer kijken we nog naar opties wat hij kan bieden in ronde keuken.

Zie voor offerte in PDF deze link (onedrive): Offerte BekSide.pdf
Let even op, Bijkeuken kasten staan hier ook bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie fotos voor visualisatie (heb ze nog niet digitaal ontvangen.)[Afbeelding]
Onedrive link werkt niet! Ik ben wel benieuwd naar de totaalprijs/offerte.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
@Fr33z lees dat artikel van TNO nu eens heel goed. Het begint hiermee:

Koken op gas vergroot kans op astmatische klachten
Bij het koken op gas komen bij verbranding van het aardgas verschillende stoffen vrij zoals ultrafijnstof, stikstofdioxide en koolstofmonoxide.

Sinds een groot aantal jaren krijgen nieuwe woningen al geen gas-aansluiting meer. In oudere woningen is het probleem van fijnstof dan ook groter dan in nieuwere woningen waar alleen nog elektrisch wordt gekookt.

En aan het eind van het artikel stelt het TNO vast:

Ondanks dat de hoogste concentraties zijn gevonden bij bewegen in het verkeer (fietsen en gemotoriseerd), vond ongeveer 90 procent van de totale blootstelling binnen plaats. Het achtergrondniveau binnen leverde het grootste aandeel aan de totale blootstelling en wordt waarschijnlijk voor het grootste deel veroorzaakt door bronnen buiten, zoals industrie en verkeer.

Zonder het aandeel van braden en wokken te willen bagatelliseren, komt het TNO toch tot de conclusie dat de grootste bron van fijnstof van buiten de woning komt.
In deze laatste opsomming komt de vraag van wel of geen recirculatie bij het koken niet meer aan de orde. M.a.w. jouw opmerking: "recirculatie wil je echt niet, slecht voor je luchtkwaliteit en gezondheid" is niet de conclusie van het TNO-rapport. Zij geven elders in het artikel alleen aan dat afzuiging in zijn algemeenheid bij het koken beter zou kunnen.

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-08 09:54
Ik wil in november een nieuwe keuken gaan bouwen. Metod corpussen, goede apparatuur (al binnen via showroom/retourdeals) en fronten moeten we nog even bekijken. Maar onderstaande AI impressie. Heeft iemand een tip waar ik de open kastjes incl verlichting kan en klaar kan bestellen? Hoogte 80 breedtie 40cm. Interieurbouwer kan maar maatwerk is altijd duur. Misschien kent iemand een hack/andere toepassing waar dit gebruikt wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ9VvUMDZ7S3ca8Y97KCmPbSu8Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lpmPqjkdHQk5Ci2DX3bNcCG7.png?f=user_large

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 11:40

HenkS

Da_king alias HenkS

japps schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:13:
Ik wil in november een nieuwe keuken gaan bouwen. Metod corpussen, goede apparatuur (al binnen via showroom/retourdeals) en fronten moeten we nog even bekijken. Maar onderstaande AI impressie. Heeft iemand een tip waar ik de open kastjes incl verlichting kan en klaar kan bestellen? Hoogte 80 breedtie 40cm. Interieurbouwer kan maar maatwerk is altijd duur. Misschien kent iemand een hack/andere toepassing waar dit gebruikt wordt?

[Afbeelding]
Ikea heeft standaard 40x80 vraag maar aan ai dan krijg je de exacte modellen. Als je dat puur als kast in een keuken wilt verwerken en zelf verven of spuiten is het prima om te gebruiken verwacht ik. Maar geen idee of je hier wat aan hebt.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03

orf

japps schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:13:

[Afbeelding]
Ik zie duidelijk veel Amerikaanse invloeden bij de AI. De kroonlijst, de spoelbak, de grepen en de fronten (shaker style) zijn allemaal meer Amerikaans dan Europees. Dat mag natuurlijk, al zie je dat hier minder terug.

Naast fronten zul je een aantal afdekkingspanelen nodig hebben. Van het materiaal van de fronten kunnen ook de open kastjes gemaakt worden. Dan heb je dezelfde tekening en kleur van het hout.

De klimaatkast lijkt onderbouw te zijn. Op de render is niet goed te zien of deze dan met een eigen plint op de grond staat, terwijl de rest van het eiland op meubelpootjes staat.

• tmnssn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:59
Heeft iemand hier ervaring met de Ikea SKOGSNÄS koelkast? Wij zijn een nieuwe keuken aan het plannen waarbij de basis waarschijnlijk Metod wordt met apparatuur van vooral Siemens/Bosch.

Alleen valt bij de koelkasten op dat de Skogsnäs van Ikea een veel ruimere inhoud heeft (213L koel, 87L vries) dan andere inbouwcombi's met nofrost. Ter vergelijking: de Siemens KI86VVSE0 is kleiner met 183L koel en 84L vries en dan moet je het ook nog met lowfrost doen. Nofrost-modellen hebben voor zover ik heb gevonden nog veel minder inhoud.

Alleen staan er bij de recensies van de Skogsnäs op ikea.nl best wat horrorverhalen... Is de kwaliteit van Ikea (Midea)-koelkasten tegenwoordig wel prima en hebben die mensen gewoon pech gehad? Of zijn er ook merkalternatieven met vergelijkbare inhoud + nofrost + afmetingen die in Metod passen die ik nu over het hoofd zie?

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:49

aap

tmnssn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:15:

Alleen valt bij de koelkasten op dat de Skogsnäs van Ikea een veel ruimere inhoud heeft (213L koel, 87L vries) dan andere inbouwcombi's met nofrost. Ter vergelijking: de Siemens KI86VVSE0 is kleiner met 183L koel en 84L vries en dan moet je het ook nog met lowfrost doen.
De volumeafname komt vooral vanwege de isolatie, die nodig is om een bepaald energielabel te halen.

Als je dus veel inwendige inhoud wil (t.o.v. de buitenmaten), dan moet je het dus vooral zoeken in koelkasten met ongunstigere energielabels. En dus ook bereid zijn iets meer aan de stroom kwijt te zijn.
Pagina: 1 ... 545 546 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1