• MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:46
Tdv98 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:29:
Wij zullen binnenkort naar de 2e keukenboer, wij hebben zelf iets in ons hoofd hoe we de keuken graag willen. Alleen ik weet niet of dit de beste keuze is voor ons. Graag heb ik wat meer input betreft de indeling van de keuken. Hoe zouden jullie het gaan aanpakken met de ruimte die er is? Hoogte is 2,47m.

Gehele ruimte mag gebruikt worden.[Afbeelding]
Dit is wel een hele open vraag. Je kan wel 16 opstellingen bedenken in die ruimte ;)

Wat vind je belangrijk?

Een kookeiland? Dan dat als basis en bedenken waar je de kasten wilt. Bar er bij om naar buiten te kunnen kijken? Dan niet de kasten achter de bar maar langs een van de andere muren.

Hecht je waarde aan een logische looproute? Dan geen kookeiland, die komt wel echt in het midden van die ruimte en in de doorloop naar de eetkamer.

Is de ruimte onderaan de plattegrond de woonkamer? Als je de woonkamer en keuken bij elkaar wilt betrekken dan een lange kastenwand langs die muur. Als je juist niets van de keuken wilt zien vanuit de woonkamer, dan alles om de hoek. Iets van een hoekopstelling.

Met de aanname dat aan de andere kant van de keuken de woonkamer zit: ik zou zelf de keuken nooit in het midden willen tussen woon en eetkamer, dus eetkamer zou bij mij keuken worden.

Al het bovenstaande is afhankelijk van het uitzicht etc en de overige looproutes in je huis. Dus even een goed ontwerp op basis van deze weinige info vind ik ingewikkeld.

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:13
MizzMontana schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Dit is wel een hele open vraag. Je kan wel 16 opstellingen bedenken in die ruimte ;)

Wat vind je belangrijk?

Hecht je waarde aan een logische looproute? Dan geen kookeiland, die komt wel echt in het midden van die ruimte en in de doorloop naar de eetkamer.
Wij hechten vooral de meeste waarde aan het scheiden van de woonkamer en de eetkamer. De eetkamer staat ook in directe verbinding met buiten (vinden we ook belangrijk). Dan blijft eigenlijk de keuken over, alleen gezien de niet gigantische ruimte die er is vinden we een logische indeling maken wat lastig.

Ons huidige idee is om tegen de linker wand een kastenwand met nis te creeren en een kookeiland die er "haaks" op staat. looppaden er om heen van 1,2m (kookeiland zelf zou 1m bij 2,4m worden.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:10
Wij hebben in onze (nog te plaatsen) keuken een nis gemaakt met bovenkasten. In deze nis willen wij een waterkoker plaatsen. We realiseren ons nu pas dat de stoom van de waterkoker dus tegen de bovenkasten aan zal komen en mogelijk schade kan veroorzaken. Denken we hier te ver over na, of is dit een terechte zorg?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:12
TNThomas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:31:
Wij hebben in onze (nog te plaatsen) keuken een nis gemaakt met bovenkasten. In deze nis willen wij een waterkoker plaatsen. We realiseren ons nu pas dat de stoom van de waterkoker dus tegen de bovenkasten aan zal komen en mogelijk schade kan veroorzaken. Denken we hier te ver over na, of is dit een terechte zorg?
Waarschijnlijk wel als je 20 uur per dag de waterkoker aan laat staan en kastjes van grenen ofzo hebt. Anders verwaarloosbaar

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-07 03:04
SX-Superfly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Mooie keuken! Ik zie dat de kastenwand van vloer tot plafond gaan. Hoe heb je dat gedaan met roosters? Want als er apparatuur in de kastenwand zit moet er ruimte zijn voor lucht circulatie toch? Wij willen ook tot het plafond toe dicht maar krijgen steeds te horen dat er bovenin dan een plint moet met roosters (in het zicht).
Kwam deze opmerking tegen bij teruglezen; je reactie was niet op mij, maar wij zijn hier nu ook nog over aan het nadenken. Gaan nu waarschijnlijk voor een rooster door de achterwand naar de gang - jammer, maar mooier dan aan de voorzijde?

Zitten alleen nog na te denken over de plafondhoge kasten zelf. Ruimte is 242 cm hoog. 234 cm kasten gaan dus niet passen, 220 cm leidt tot een bovenplint, dus nu waarschijnlijk 200 cm met losse opzetkasten. Volgens de keukenboer kan de volledige hoogte (235 cm) alleen niet met 1 deur vanwege vervormen. Vond ik vreemd omdat 234 blijkbaar wel kan. Met name rechtsboven blijft een erg lullig deurtje over.

Dan nu de vraag: welke zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySACpcroSRBZBbA1XUm6Weukn6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3FHNtzBlEO9qbeLf6j7Xa3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjWG0o-RK3Z5maqFN68YAko4B4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7759EwBORDR9CiGUzYqusrn5.jpg?f=fotoalbum_large

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Pepper92 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:59:
[...]

Kwam deze opmerking tegen bij teruglezen; je reactie was niet op mij, maar wij zijn hier nu ook nog over aan het nadenken. Gaan nu waarschijnlijk voor een rooster door de achterwand naar de gang - jammer, maar mooier dan aan de voorzijde?

Zitten alleen nog na te denken over de plafondhoge kasten zelf. Ruimte is 242 cm hoog. 234 cm kasten gaan dus niet passen, 220 cm leidt tot een bovenplint, dus nu waarschijnlijk 200 cm met losse opzetkasten. Volgens de keukenboer kan de volledige hoogte (235 cm) alleen niet met 1 deur vanwege vervormen. Vond ik vreemd omdat 234 blijkbaar wel kan. Met name rechtsboven blijft een erg lullig deurtje over.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bovenste is in mijn ogen mooier, geeft een veel rustiger beeld dan die verticale strook ineens.

En dat deuren er niet zijn in die lengte klopt niet, maar mogelijk niet bij hun leverancier. Daarom zijn ze ook beperkt tot 234cm. Er bestaan deurspanners voor langere planken, dan kan je zelfs tot 280cm ofzo gaan bij sommige fabrikanten. Dan zit je alleen wel in een ander segment maar heb je het probleem met ventilatie ook niet meer omdat je dan ruimte over kan houden boven je kast en de deur langer kan maken.

• Pepper92
@bl0kkie87 komt de deur in zo’n geval dan gewoon boven de kast uit? Kast tot 235 en deur tot 241 zegmaar? Ik zal het even benoemen vandaag.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:59
Pepper92 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die roosters zijn zo vreselijk ouderwets en overbodig, gewoon de onderste plint 5 tot 10mm speling geven aan de bovenzijde (zie je niet) en de bovenplint van de kasten 5mm vrij houden over de gehele breedte en je hebt voldoende koeling voor de apparatuur.

En dit kan ook prima bij bijvoorbeeld een kookeiland waarbij er een kookplaat is geplaatst met afzuiging.

• Pepper92
dank!

Vandaag terug geweest. Resultaat: maatwerk met hoogte 127 cm, deuren aan 1 stuk, en plint van 13 cm met boven resterend 1 cm spleet voor de ventilatie. Geen gedoe met roosters. Ze hadden ook wel een andere fabrikant die 127 cm kasten aanbood, maar helaas geen gelijke kleur front.

Al met al tevreden.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54
Gisteren is eindelijk het blad geplaatst en daarmee de keuken “af”. Moet de achterwand nog wel afwerken, maar eerst moeten de kozijnen nog vervangen worden.

Keuken is erg mooi geworden vinden we.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
koentjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Gisteren is eindelijk het blad geplaatst en daarmee de keuken “af”. Moet de achterwand nog wel afwerken, maar eerst moeten de kozijnen nog vervangen worden.
De eilandfrontjes, is dat fineer of houtlook?

• Lali lali
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-06 20:33
[...]

***members only***
Zeer mooi. Welke kleur fronten en blad hebben jullie gekozen? De ocens zijn van Siemens?

• koentjuh
Skyaero schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:16:
[...]

De eilandfrontjes, is dat fineer of houtlook?
Fineer en daarna in de olie gezet.
Lali lali schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Zeer mooi. Welke kleur fronten en blad hebben jullie gekozen? De ocens zijn van Siemens?
Ovens zijn inderdaad van Siemens. De kleur frontjes is rosé (1112), premium mattlack volgens de bestelling.

Het blad is composiet, volgens mij noemen ze de uitvoering mizu wave polished.

[ Voor 49% gewijzigd door koentjuh op 25-06-2026 09:43 ]

• ChillPascal
  • Laatst online: 15:04

ChillPascal

In the end...

Wij zijn in de afrondende fase voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Echter slaat de twijfel t.a.v. de barkrukken aan het kookeiland weer toe.

Op dit moment gaan wij uit van twee barkrukken met het gezicht richting de kastenwand, zie de onderstaande afbeelding. De totale breedte waar het kookeiland tussen komt te staan is ca. 6.40 meter. De kastenwand is 3.60 meter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2tUYKNLSkrhz4x0fIYtuVYK2DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZa8T2tJ1A7zKhQst6fskd81.png?f=fotoalbum_large

Echter zouden we 1) graag met meer mensen aan de bar kunnen zitten en 2) liever meer de ruimte/tuin inkijken. Daarvoor heb ik twee opties in beeld gebracht.

1) Op een hoek
  • Eiland ca. 3.2x1.2
  • Aan kookzijde 3x 90 cm kast = 270 cm. Houd je 50 cm beenruimte over voor de zitplaatsen op de kopse kant.
  • Aan de eettafelzijde 2x 90 cm kast = 180 cm. Houd je 140 cm over voor de twee zitplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vjf0qecqtHNq9GeiloyNDiEEKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWL9rT2KqR7WrSRrI6twfp2e.png?f=fotoalbum_large

2) dubbel tegenover elkaar
  • Eiland ca. 3.2x1.2 (in visual nu te breed)
  • Kasten weerszijde 2x1.00 meter
  • Zitplaatsen tegen over elkaar, breedte 120 cm
  • Nadeel van deze vind ik dat het koken relatief dicht bij de barkrukken gebeurd. Een groter eiland kan wel, maar betekent wel dat er een naad ontstaat. De maximale lengte uit één blad is ca 3.20 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Bgl1nNjU41IrzEjhu3UvUX_Wss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nlh0XBwlvEmvJcRXkU36ltrE.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog tips of ideeën?

• JelleSt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 13:17
Ik heb een keuken laten ontwerpen bij een lokale keukenboer, zou op 16.500 uitkomen.
Met aanpassingen van mat zwarte kookplaat
  • Koelkast: Siemens KI81RSDD0
  • bak/stoom oven: Siemens HS936GAB1
  • Vaatwasser: Siemens SN63E809BE
  • Kookplaat: Bora PUXU2R
Totaal Keukenmeubelen: € 7.835,22

Totaal Apparatuur/Accessoires: € 5.726,50

Totaal Werkblad(en): € 1.793,87 +

Is dit een goede prijs / kwaliteit verhouding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTSugHCoO14Qu9kf5L06_ESTuDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzGGgw9McZQVOm9odPX7bWAB.jpg?f=fotoalbum_large

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:39
ChillPascal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:38:
Wij zijn in de afrondende fase voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Echter slaat de twijfel t.a.v. de barkrukken aan het kookeiland weer toe.

Op dit moment gaan wij uit van twee barkrukken met het gezicht richting de kastenwand, zie de onderstaande afbeelding. De totale breedte waar het kookeiland tussen komt te staan is ca. 6.40 meter. De kastenwand is 3.60 meter.[Afbeelding]

Echter zouden we 1) graag met meer mensen aan de bar kunnen zitten en 2) liever meer de ruimte/tuin inkijken. Daarvoor heb ik twee opties in beeld gebracht.

1) Op een hoek
  • Eiland ca. 3.2x1.2
  • Aan kookzijde 3x 90 cm kast = 270 cm. Houd je 50 cm beenruimte over voor de zitplaatsen op de kopse kant.
  • Aan de eettafelzijde 2x 90 cm kast = 180 cm. Houd je 140 cm over voor de twee zitplaatsen.
[Afbeelding]

• Nadeel van deze vind ik dat het koken relatief dicht bij de barkrukken gebeurd. Een groter eiland kan wel, maar betekent wel dat er een naad ontstaat. De maximale lengte uit één blad is ca 3.20 meter.
[Afbeelding]

Bij je 2e optie (en 3e) is het een nadeel dat het precies in de loop is. Je route van de woonkamer naar de spoelbak is dus telkens langs de krukken. Ik denk dat ik me daar zelf aan zou irriteren.

Wij hadden zelf ook een dergelijke opstelling in het begin. Alleen de krukken dan aan de kant van de tuin. Nadeel is dat je niet de tuin inkijkt, maar dit wel uit de loop is. Uiteindelijk zijn we toch voor 3 krukken aan de lange kant gegaan. Gaf een rustiger beeld. Nu nog afwachten of we dit echt gaan gebruiken, anders laten we er alsnog kastjes in zetten.

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
ChillPascal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:38:

Op dit moment gaan wij uit van twee barkrukken met het gezicht richting de kastenwand, zie de onderstaande afbeelding. De totale breedte waar het kookeiland tussen komt te staan is ca. 6.40 meter. De kastenwand is 3.60 meter.[Afbeelding]

1) Op een hoek
  • Eiland ca. 3.2x1.2
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi!

Je hebt nu nog steeds mensen met hun rug naar de tuin in beide opties.

Is 1, maar dan precies aan de andere kant een optie? Je hebt de wens in de tuin te kijken, maar van wat ik op de visual zie valt dat nog wat tegen.

Of 1, maar dan de krukken die met de rug naar de eettafel staan aan de andere kant.

Heb je ook al eens afgeronde hoeken overwogen?

• H.FR
JelleSt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:21:
Ik heb een keuken laten ontwerpen bij een lokale keukenboer, zou op 16.500 uitkomen.
Met aanpassingen van mat zwarte kookplaat
  • Koelkast: Siemens KI81RSDD0
  • bak/stoom oven: Siemens HS936GAB1
  • Vaatwasser: Siemens SN63E809BE
  • Kookplaat: Bora PUXU2R
Totaal Keukenmeubelen: € 7.835,22

Totaal Apparatuur/Accessoires: € 5.726,50

Totaal Werkblad(en): € 1.793,87 +

Is dit een goede prijs / kwaliteit verhouding?

[Afbeelding]
Op het eerste gezicht wel. Watvoor blad zit erop?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-07 22:50
MikaX schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Bij je 2e optie (en 3e) is het een nadeel dat het precies in de loop is. Je route van de woonkamer naar de spoelbak is dus telkens langs de krukken. Ik denk dat ik me daar zelf aan zou irriteren.

Wij hadden zelf ook een dergelijke opstelling in het begin. Alleen de krukken dan aan de kant van de tuin. Nadeel is dat je niet de tuin inkijkt, maar dit wel uit de loop is. Uiteindelijk zijn we toch voor 3 krukken aan de lange kant gegaan. Gaf een rustiger beeld. Nu nog afwachten of we dit echt gaan gebruiken, anders laten we er alsnog kastjes in zetten.
@ChillPascal eens hiermee. Ik zou eerder krukken aan de andere kant doen ivm doorloop.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@MikaX @H.FR @SquareOne

Dank voor jullie reacties. _/-\o_

Het spiegelen van de stoelen in variant 1 is inderdaad ook goede optie, daarmee zit je wat centraler in de ruimte en wellicht op een fraaiere plek. Deze nemen we mee!

Een andere mogelijkheid waar wij op kwamen is het toevoegen van een ronde tafel, die deels rust op het werkblad. Hierbij zijn we uitgegaan van 3x 90 cm ladekast aan de kookzijde en 3x 80 cm aan de eettafelzijde. De tafel heeft in de schets hieronder een diameter van 130 cm. Daarmee zou je er in deze opstelling volgens mij wel met 4 stoelen omheen kunnen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj2D4CBJblsIxw6Ibo4oJCD4vqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1McH84Yw8D0Yaw8vB3CjmPY8.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie?

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:41

HenkS

Da_king alias HenkS

ChillPascal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:36:
@MikaX @H.FR @SquareOne

Het spiegelen van de stoelen in variant 1 is inderdaad ook goede optie, daarmee zit je wat centraler in de ruimte en wellicht op een fraaiere plek. Deze nemen we mee!

Een andere mogelijkheid waar wij op kwamen is het toevoegen van een ronde tafel, die deels rust op het werkblad. Hierbij zijn we uitgegaan van 3x 90 cm ladekast aan de kookzijde en 3x 80 cm aan de eettafelzijde. De tafel heeft in de schets hieronder een diameter van 130 cm. Daarmee zou je er in deze opstelling volgens mij wel met 4 stoelen omheen kunnen zitten.

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
wat je super goed moet meten: als iemand aan je gewone eettafel zit, in de stoel. hoeveel loopruimte heb je dan nog achter de stoel ? wij hebben namelijk ook lopen passen en schuiven: groot kookeiland en daarnaast een lange eettafel. aan 1 kant een bank, tafel van 100cm breed en dan aan de andere kant 3 stoelen. maar je moet wel echt rekening houden dat je nog genoeg loopruimte hebt tussen stoel en je kookeiland. je moet wel uitgaan van minimaal 80cm als iemand in de stoel zit. ik vraag mij af of je dat hebt met een ronde tafel op het einde met zo'n doorsnee en stoelen eraan.

• H.FR
@MikaX @H.FR @SquareOne

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Wat is ook alweer de reden dat je er zo graag met zijn 4en wil kunnen zitten?

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:55
@MikaX @H.FR @SquareOne

Een andere mogelijkheid waar wij op kwamen is het toevoegen van een ronde tafel, die deels rust op het werkblad. Hierbij zijn we uitgegaan van 3x 90 cm ladekast aan de kookzijde en 3x 80 cm aan de eettafelzijde. De tafel heeft in de schets hieronder een diameter van 130 cm.
Volgens mij zet je nu die ronde bar op de meest drukke plek in je keuken. Ik vind het niet heel goed passen bij je design en dan komt het niet eens tegemoet aan je wens om de tuin in te kijken.
Vraag is inderdaad wat je precies wilt met die bar en of je die oplossing niet meer bij de tafel moet zoeken, of bij de indeling van je keuken. Als je eiland en tafel een kwartslag draait en dat als uitgangspunt neemt voor de verdere indeling van wandkasten en nissen, hoe kom je dan uit?

• JelleSt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 13:17
H.FR schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Op het eerste gezicht wel. Watvoor blad zit erop?
Werkblad met kunststof toplaag.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:39
@MikaX @H.FR @SquareOne

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Ronde tafel optie is een mooi idee! Goed gevonden.

Ik zou die wel aan de andere kant van het werblad doen. Nu zit aan de ronde tafel en dan wil iemand achterlangs... altijd lastig, of daar in de nis iets doen.

Waar loop je het meeste, van de woonkamer naar de keuken via die route, of loop je vaker rechts via die deur lang het eiland...
Ik vermoed dat je vaker links langs loopt, en daarom zou ik het ronde deel rechts plaatsen.

Verder tof idee!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@HenkS @H.FR @Toke_gt @Loft

Wederom dank voor de bruikbare reacties.

Op hoofdlijnen is dit het ontwerp waar we voor willen gaan en waar op dit moment ook al het leidingwerk voor wordt aangelegd. We voorzien dus geen grote verschuiving meer. Het draaien van het eiland is een goede, maar hebben we in een eerder stadium al laten afvallen. Het barretje zal voornamelijk door max. 2 personen gebruikt worden, maar indien het lukt is het natuurlijk helemaal leuk als je er met z'n vieren aan zou kunnen borrelen.

Het idee was 'gewoon' twee zitjes aan de lange zijde van het eiland. Een gespiegelde opstelling zoals @H.FR voorstelde lijkt nu het meest voor de hand liggend. Echter zou mijn vriendin ook graag willen kijken naar iets 'niet standaards'. Daar werd het idee van de ronde tafel geboren.

De ruimtelijke opmerkingen hebben mij dan ook wel extra aan het denken gezet. Ondanks dat de keuken ruim is opgezet heeft een ronde tafel op deze plek wel impact. Ik heb het e.e.a. even in een afbeelding uiteengezet. Wat vinden jullie, geeft dit nog voldoende (loop)ruimte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HBAc0I59vvv9ka8jaSVtrcont8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gbul6qd9gpb0MXwikICRhrs.jpg?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
ChillPascal schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:36:
Het barretje zal voornamelijk door max. 2 personen gebruikt worden, maar indien het lukt is het natuurlijk helemaal leuk als je er met z'n vieren aan zou kunnen borrelen.
Zo op de plattegrond komt het wel wat beter uit. Maar ik zou dan toch kiezen voortwee stoelen, zeker als je daar doorgaans met twee zit. Die andere twee staan dan alleen maar in de weg.
Je kunt ook een eiland nemen dat aan beide zijde is afgerond. Dan komt dat ronde ergens terug?

Zelf zou ik een wat langere en minder brede tafel nemen (met plek voor 8-10) Je hebt er zoveel mooie ruimte, bij het raam; ik zou daar willen borrelen met vrienden? Zeker met een grote schuifdeur. Stel je hebt twee gasten, dan heb je daar vanuit de keuken voldoende contact mee?
(Een smallere tafel overigens om dat borrelen wat minder afstandelijk te maken).

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Toke_gt schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Zo op de plattegrond komt het wel wat beter uit. Maar ik zou dan toch kiezen voortwee stoelen, zeker als je daar doorgaans met twee zit. Die andere twee staan dan alleen maar in de weg.
Je kunt ook een eiland nemen dat aan beide zijde is afgerond. Dan komt dat ronde ergens terug?
Klopt, hier hebben we zelf ook aan zitten denken. Echter gaat het dan ten koste van kastruimte, vooral als je ervanuit gaat dat het werkblad een maximale lengte heeft van ca 320 cm (zonder naad). Dat is dan ook een van de redenen dat het idee met de opliggende tafel is ontstaan. Daarmee heb je effectief een langer blad.
Zelf zou ik een wat langere en minder brede tafel nemen (met plek voor 8-10) Je hebt er zoveel mooie ruimte, bij het raam; ik zou daar willen borrelen met vrienden? Zeker met een grote schuifdeur. Stel je hebt twee gasten, dan heb je daar vanuit de keuken voldoende contact mee?
(Een smallere tafel overigens om dat borrelen wat minder afstandelijk te maken).
Helemaal mee eens, dat gaan we ook zeker doen. In de huidige plattegrond is de tafel opgenomen die we vooralsnog meenemen naar de nieuwe woning. Daar gaat t.z.t. ongetwijfeld een nieuwe voor komen die een stuk langer gaat zijn.

• SquareOne

Op hoofdlijnen is dit het ontwerp waar we voor willen gaan en waar op dit moment ook al het leidingwerk voor wordt aangelegd. We voorzien dus geen grote verschuiving meer. Het draaien van het eiland is een goede, maar hebben we in een eerder stadium al laten afvallen. Het barretje zal voornamelijk door max. 2 personen gebruikt worden, maar indien het lukt is het natuurlijk helemaal leuk als je er met z'n vieren aan zou kunnen borrelen.

Het idee was 'gewoon' twee zitjes aan de lange zijde van het eiland. Een gespiegelde opstelling zoals @H.FR voorstelde lijkt nu het meest voor de hand liggend. Echter zou mijn vriendin ook graag willen kijken naar iets 'niet standaards'. Daar werd het idee van de ronde tafel geboren.

De ruimtelijke opmerkingen hebben mij dan ook wel extra aan het denken gezet. Ondanks dat de keuken ruim is opgezet heeft een ronde tafel op deze plek wel impact. Ik heb het e.e.a. even in een afbeelding uiteengezet. Wat vinden jullie, geeft dit nog voldoende (loop)ruimte?

[Afbeelding]
Wellicht kijk ik over een reactie heen, maar waarom die ronde bar niet naar de linkerkant vanaf bovenaanzicht gezien. Eiland kan dan nog wel een stukje naar rechts.
Ik zou die bar niet zo snel in de verkeersroute doen, zeker niet als er andere opties zijn.

• MikaX

[Afbeelding]
Ik zou ook de krukken verplaatsen naar de andere kant. Waarom in de loop als het echt niet nodig is?
Je gaat nu uit van 5 mensen in de keuken, 1 aan het koken of snijden en 4 aan het toekijken op een kruk. Je geeft aan dat dat niet vaak voorkomt, misschien dan toch minder zitplekken overwegen, als je wel zoveel gasten tegelijk hebt tijdens keukenactiviteiten kunnen ze aan de eettafel zitten, dat lijkt me iets logischer. Geldt ook voor borrelen. Denk vooral goed na over hoe je het in de praktijk gaat gebruiken. Als het door max 2 personen gebruikt gaat worden, waarom dan 4 krukken? Voor die ene kans in de hoeveel jaar? Daarnaast botsen 4 mensen met hun benen tegen elkaar denk ik.

Je kunt ook een blad van 320 nemen, je hebt een eiland van 270, dan heb je 50 cm over, dat is genoeg om je blad te verlengen en een barretje aan het verlengde van je eiland te maken, zonder dat het ronde blad nodig is.

• H.FR

[Afbeelding]
Ik vind wel dat je genoeg ruimte hebt. Zoals anderen al aangeven kan je je wel afvragen of je er direct 4 zitplekken van maakt.

Wij hebben zelf ook zoiets overwogen. Echter wij vonden het lastig om nog een kleur en/of materiaal toe te voegen. Uiteindelijk zijn wij voor een afgerond bargedeelte gegaan. Daar kunnen we 4 krukken kwijt, maar we zetten er maar 2 neer.

• Loft

[Afbeelding]
Tekening helpt zeker! Maaar reken je zelf niet rijk qua ruimte.... Groot / ruim is een luxe die je waardeert als je het hebt, en mist als je hebt gehad ;)

Nu staat er 1520 mm als ruimt, maar dat is veel minder doordat er een stoel staat.
Dat wordt nog minder als er iemand zit / de mogelijkheden wilt hebben om van de barkruk wil afstappen.

Voor eettafels wordt rekening gehouden dat je minimaal 1000 mm nodig hebt om te zitten en redelijk wilt uitstappen, liever 1200mm omdat je ook nog achter een andere stoel langs wil lopen. Een kamer van 3000 mm is dan aan de krappe kant. (tefel van 900/1000 en dan aan weerszijden 1000/1200)

Als jij bij een barkruk die 1000/1200 aanhoudt, houd je 520/320 over bij de nis, dat is te weinig om langs te lopen en te weinig om daar 'werk' te kunnen doen.

Nou kun je wel krapper zitten en het niet erg vinden als je langs iemand schuurt als die achter je langs loopt, maar dat is jullie keuze.
Ik zou de ronde bar aan de linkerkant doen op deze tekening, maarja, dat is mijn vookeur. Ook omdat je dan naar buiten kunt kijken en naar de keuken en naar de woonkamer. Op jouw tekening zit altijd met de rug naar de woonkamer

• Toke_gt
ChillPascal schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:13:
[...]
Klopt, hier hebben we zelf ook aan zitten denken. Echter gaat het dan ten koste van kastruimte, vooral als je ervanuit gaat dat het werkblad een maximale lengte heeft van ca 320 cm (zonder naad).
Dat is wel zo. Uitgaande van die maximale lengte heb ik een schetsje gemaakt met de bar aan de andere kant en een minder diepe, maar langere tafel bij het raam (om de verhoudingen te laten zien). Ik denk dat een bar aan de linkerkant beter tot z’n recht komt, omdat mensen daar rustig zitten, er hoeft niemand langs of achter hun rug iets te doen, en je kijkt zowel naar de kok als naar buiten als naar de kamer (hierboven ook door iemand aangegeven). Je hele eiland is daardoor wat meer in balans met de rest van de keuken.
Bar zou ik geen 1.30 maken, dat is echt heel groot voor een ‘bar idee’, dat wordt snel een echte tafel. Ik zou het op 90 of max 100 houden. Maar bedenk daarbij ook wat je aan die bar wilt doen. Wijntje voor het eten? Ontbijten met kinderen? Borrelen met vrienden? Je doel bepaalt hoe groot het moet zijn.
(Kookplaat expres verspringend ten opzicht van spoelbak, zodat je draai makkelijker is als je bijvoorbeeld iets wilt afgieten).

Anyhow, ter verdere inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sYB4JwdEQ3ZwDEXeqZ_0XHo21M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7D2zeJbYn7v7aW36p0H8yzuZ.jpg?f=user_large

En nog een variatie met een andere vorm bar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ea-l565xRSEiKBO3gwPYZsLbH0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/96QEkSJBUfrz0Qf6tMB21MaJ.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 29-06-2026 23:28 ]

• MikaX
Toke_gt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:30:
[...]

Dat is wel zo. Uitgaande van die maximale lengte heb ik een schetsje gemaakt met de bar aan de andere kant en een minder diepe, maar langere tafel bij het raam (om de verhoudingen te laten zien). Ik denk dat een bar aan de linkerkant beter tot z’n recht komt, omdat mensen daar rustig zitten, er hoeft niemand langs of achter de rug iets te doen, en je kijkt zowel naar de kok als naar buiten als naar de kamer (hierboven ook door iemand aangegeven). Je hele eiland is daardoor wat meer in balans met de rest van de keuken.
Bar zou ik geen 1.30 maken, dat is echt heel groot voor een ‘bar idee’, dat wordt snel een echte tafel. Ik zou het op 90 of max 100 houden. Maar bedenk daarbij ook wat je aan die bar wilt doen. Wijntje voor het eten? Ontbijten met kinderen? Borrelen met vrienden? Je doel bepaalt hoe groot het moet zijn.
(Kookplaat expres verspringend ten opzicht van spoelbak, zodat je draai makkelijker is als je bijvoorbeeld iets wilt afgieten).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die L-vormige bar is heel leuk en lijkt me erg praktisch.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Toke_gt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:30:
[...]

Dat is wel zo. Uitgaande van die maximale lengte heb ik een schetsje gemaakt met de bar aan de andere kant en een minder diepe, maar langere tafel bij het raam (om de verhoudingen te laten zien). Ik denk dat een bar aan de linkerkant beter tot z’n recht komt, omdat mensen daar rustig zitten, er hoeft niemand langs of achter hun rug iets te doen, en je kijkt zowel naar de kok als naar buiten als naar de kamer (hierboven ook door iemand aangegeven). Je hele eiland is daardoor wat meer in balans met de rest van de keuken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh gave voorstellen. Voor een bar kijken we inderdaad naar een kleinere diameter, echter kun je er dan volgens mij geen vier stoelen aan kwijt. Vooral niet als je ze wilt aanschuiven tot de rugleuning. Een barkruk is toch al snel 45x45 cm (bxd). Dus nu even puzzelen hoe die uit zou kunnen komen met 2 stoelen.

Verder is die hoek ook erg leuk gevonden, ik ga eens even kijken of ik daar een fraaie visual van kan maken! _/-\o_

Wat betreft de tafel ben je ook zeker niet de eerste die het noemt. Dat begon al bij de architect. Ik vraag mij inmiddels af of de huidige tafel ooit de binnenkant van de nieuwe woning gaat zien :P

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 30-06-2026 07:42 ]

• Toke_gt
ChillPascal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:39:
[...]
Verder is die hoek ook erg leuk gevonden, ik ga eens even kijken of ik daar een fraaie visual van kan maken! _/-\o_
Zoiets had ik voor ogen (niet de uitvoering in dit hout), maar kijk goed naar gewenste hoogte van je bar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLshT9cG3Ru01D_huTTITLcNPlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGEwE3u2Z9TNYNO4U3NJqGcb.jpg?f=fotoalbum_large
Wat betreft de tafel ben je ook zeker niet de eerste die het noemt. Dat begon al bij de architect. Ik vraag mij inmiddels af of de huidige tafel ooit de binnenkant van de nieuwe woning gaat zien :P
Je had het al gezegd hoor, no worries. Ik had het ingetekend om je te laten zien wat het met de ruimte doet. Het haalt eiland, bar en tafel wat meer bij elkaar, zeker als je materialen ook op elkaar afstemt. Maar dat hoeft allemaal niet meteen natuurlijk. Soms is het heel fijn om eerst even een gevoel te krijgen bij een ruimte, dat geldt ook voor bijvoorbeeld de verlichting.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 23:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9flhu8tsCV9og2QSTclZIaqbvpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6TEuhsrB93vLnsOCXTOSCsi.jpg?f=fotoalbum_largeVraagje over de houten bovenkastjes in de nis. Nis is 63 diep en 240 breed. Kastjes zijn 35cm diep. Ik wilde die eerst vrij hoog omdat dacht dat benauwend is als ze voor je hoofd hangen. Maar nu komen ze op 171 hoog aan onderkant en heb ik het sws deels voor m'n hoofd maar m'n vriendin die kijkt zo de spotjes in vrees ik. Klopt dat? Wat is een handige hoogte?

Zijn dit soort spots (is opbouw gebruikelijk of wordt meestal ingefreesd?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JlV_667qn3EJxFLJH01F-IIQtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZMCzxjZNLZR89VoOEzDSUKv.jpg?f=fotoalbum_large Overigens mist keramische slab op achterwand in perspectief

[ Voor 25% gewijzigd door Hertog_Martin op 03-07-2026 01:52 ]

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 01:43:
Maar nu komen ze op 171 hoog aan onderkant en heb ik het sws deels voor m'n hoofd maar m'n vriendin die kijkt zo de spotjes in vrees ik. Klopt dat? Wat is een handige hoogte?
Dat hangt uiteraard van de lengte van je vriendin af. Ik zou kastjes vanaf 1.71 sowieso aan de hoge kant vinden. Het betekent dat er 8 kastjes zijn waar je niet of alleen met een trapje bij kunt. Dat zou ik te veel vinden. De kastjes van 35 cm kunnen gerust lager, doordat ze ondieper zijn, is dat veel minder benauwend dan kastjes van 60.
Mogelijk kun je dit in een showroom in de buurt uitproberen?

[Afbeelding]
Dit zie je vaker, hoeft niet ingefreesd te worden. Dat doen ze meestal ook niet in de kastjes, maar in een extra afdekplaat aan de onderzijde. Die zit niet in je ontwerp, zo te zien. Als je kasten lager komen, is dit uit het zicht. Let wel op dat je bovenste rij kasten dan misschien hoger moeten worden om het aan de bovenkant goed te laten aansluiten met hoge kasten en koof (?).

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 23:54
Bovenste rij zou hetzelfde blijven, we kunnen de houten kastjes hoger laten maken

• Loft

[Afbeelding]
Ik zou het niet laten invrezen. Dat tast de sterkte van de plank aan waar toch vaak meer op staat dan je denkt

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Opbouw is toch niet meer van deze tijd? Of meer gezien de bedragen van een gemiddelde keuken zou ik het niet accepteren. Vrezen gebeurd dan zoals @Toke_gt aangeeft.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[Afbeelding]Vraagje over de houten bovenkastjes in de nis. Nis is 63 diep en 240 breed. Kastjes zijn 35cm diep. Ik wilde die eerst vrij hoog omdat dacht dat benauwend is als ze voor je hoofd hangen. Maar nu komen ze op 171 hoog aan onderkant en heb ik het sws deels voor m'n hoofd maar m'n vriendin die kijkt zo de spotjes in vrees ik. Klopt dat? Wat is een handige hoogte?

[Afbeelding] Overigens mist keramische slab op achterwand in perspectief
je moet vooral even uitmeten of je vriendin, als ze de kraan wil gebruiken, met haar hoofd tegen die kastjes aan moet staan. zij is kleiner qua lengte maar heeft ook kortere armen. met groepjes wordt dit effect wel groter. geen idee hoe diep jullie werkblad is maar dit is wel een dingetje, als je langere armen hebt merk je het niet. en als het net hoger hangt dan stoot je geheid een keer je kop eraan als je ander schoeisel draagt.
dat je niet altijd bij alle bovenkastjes kunt is voor kortere mensen gewoon een feit, en dan kun je daar mooi de dingen in bewaren die je niet zo vaak nodig hebt. grote sapkannen die je alleen in de zomer gebruikt, je kerstservies, fonduepan, gourmetstel, etc. zo doe ik het. heb ik wat nodig, dan pak ik een trapje uit de opbergkast.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:49
@Hertog_Martin Ja deze spots zijn normaal, ziet echt prima uit, tenminste mij stoort t niet

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 21:43
Offertecheck:

Van een plaatselijke keukenzaak heb ik onderstaande offerte ontvangen.
Zelf vond ik het een behoorlijk prijskaartje, de prijs is: €44.000,-
Appartauur kom ik bij externe partij op een +/- 8k. Blad zal ook zoiets zijn verwacht ik?

Blijft er nog 30k over voor kastjes en de levering/montage....

Is dit reeel? andere adviezen wellicht. Kleuren van frontjes zijn nog niet helemaal naar wens, dus ook nog iets om naar te kijken.
Twijfelen nog interieur bouwer wel of niet, ook nog een twijfel dus. Zie foto & offerte in bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-oWFRg_WbrL7pNsIpnNoiAZRpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvlhC8LK5Ilms2Byz2kbrQIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxQwh_8xTtPx2Eh8ar_yNW2kl4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fuooNiCdQmTZcc9YUYqepjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3v41LJwDDAGXZBiyRbDmB4Vfok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bksRsLx8zRp8ai3DWlSi18p6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nonis7c2CNcZGA8BOvorpVt8K7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GW49BNCWv8wCyLiCUa2KsJJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTX5dJFjPzslKXhAqznN0KhDSD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faQtWEEeYhBWdTRTBykpdTbB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx53Rp0dhE3Nxmufq0xUp1KbUDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpQVumMI9sVCu8pAkmGtPhiD.jpg?f=fotoalbum_large

• BekSide
[...]

***members only***
Hi Koentjuh,

uit interesse, heb jij hem door een interieurbouwer laten maken of een keukenzaak.
Wij zijn ook wel gecharmeerd van het ronde eiland, echter wordt dit door alle zaken tot nu toe afgeraden met als argumenten "blad max 2cm" , blad zelfde ronding als kastjes erg moeilijk, kastruimte (logisch).

Wat zijn jouw ervaringen, we hebben voldoende kastruimte in keuken/bijkeuken overigens. Dank!

• SquareOne
BekSide schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:19:
Offertecheck:

Appartauur kom ik bij externe partij op een +/- 8k. Blad zal ook zoiets zijn verwacht ik?

Is dit reeel? andere adviezen wellicht. Kleuren van frontjes zijn nog niet helemaal naar wens, dus ook nog iets om naar te kijken.
Twijfelen nog interieur bouwer wel of niet, ook nog een twijfel dus. Zie foto & offerte in bijlage.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fineer frontjes? Dat kan het erg prijzig maken. Bij dit soort bedragen loont het zich wel om eens bij een interieurbouwer te informeren.

Fraaie keuken wel!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Offertecheck:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad aardig aan de prijs.

Wij hebben een vergelijkbare keuken. Inmiddels weer wat kleine zaken sang past, maar zie hier onze keuken informatie en prijs.

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-07 09:36
Offertecheck:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verkoop zelf ook Beckermann, maar even snel beoordeeld en op basis van jouw onderzoek lijkt me dit ook aan de hoge kant.

Sylvia Wood is dacht ik PG1 en geen fineer. Colorado is PG2/3.

Blad is dan wel een duurdere blad.

• H.FR
Offertecheck:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou sowieso een prijsspecificatie opvragen.
Voor een keuken met zo weinig lades vind ik het ook wel erg aan de prijs, hoewel het blad volgens mij wel duurder is.

Verder een fraaie keuken!

• MikaX
Offertecheck:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel een mooie keuken. Het lijkt alsof ze voor de hoge kasten gewerkt hebben met kast op kast, dat maakt het duurder dan gewoon 1 hoge kast. Nu betaal je er 3.

Wij hebben een soortgelijke keuken. Wel 5 hoge kasten, een extra oven en vriezer, quooker Cube erbij. Alle kasten aan de binnenkant hoger dan wat jij nu hebt. En nog ondiepe kasten achter de krukjes. We hebben next125 met lage plint en glasfront. Verder hebben we een kwartsiet taj mahal blad. We zijn iets minder kwijt dan jij, al is het alsnog veel.

• BekSide
Dank voor reacties! Vind het dan wel jammer, plaatselijke zaak hier, vantevoren gezegd dat ze met “netto prijzen” werken. En nu dus alsnog voelt het alsof ik 3x weg moet lopen voor ik de daadwerkelijke prijs te pakken heb.

En dat de offerte niet per regel gespecificeerd is geeft mij ook al Direct argwaan.

Interieurbouwer zal het dan toch worden denk ik. En nog eens kijken naar een rond eiland.

[ Voor 11% gewijzigd door BekSide op 05-07-2026 13:31 ]

• Toke_gt
BekSide schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:30:
Dank voor reacties! Vind het dan wel jammer, plaatselijke zaak hier, vantevoren gezegd dat ze met “netto prijzen” werken. En nu dus alsnog voelt het alsof ik 3x weg moet lopen voor ik de daadwerkelijke prijs te pakken heb.

En dat de offerte niet per regel gespecificeerd is geeft mij ook al Direct argwaan.

Interieurbouwer zal het dan toch worden denk ik. En nog eens kijken naar een rond eiland.
Vergelijken is bij bedragen als dit sowieso aan te raden en dat is niet hetzelfde als weglopen. Ga kijken bij een interieurbouwer en een andere keukenaanbieder en beoordeel dan of je lokale zaak voor jou wel of niet het beste product levert. Bekijk ook of de onderdelen die in prijs het meest verschillen, voor jou ook het belangrijkste zijn. Wellicht heeft de lokale zaak precies de notenhouten frontjes die je in gedachten had, maar kan ook zijn dat je betaalt voor iets wat je helemaal niet zo belangrijk vindt.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

BekSide schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:30:

Wil je anders delen waar je bent geweest voor deze keuken? Genoeg mensen weten in dit forum dan wel of deze zaak goede prijzen aanbiedt ja/nee en of onderhandeld etc.

Andere vraag: hoe groot is je keuken. Kan ik lastig opmaken uit alles. Hoe breed is je achterwand en hoe groot is je eiland

• koentjuh
BekSide schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Hi Koentjuh,

uit interesse, heb jij hem door een interieurbouwer laten maken of een keukenzaak.
Wij zijn ook wel gecharmeerd van het ronde eiland, echter wordt dit door alle zaken tot nu toe afgeraden met als argumenten "blad max 2cm" , blad zelfde ronding als kastjes erg moeilijk, kastruimte (logisch).

Wat zijn jouw ervaringen, we hebben voldoende kastruimte in keuken/bijkeuken overigens. Dank!
Bij een lokale keukenleverancier, die weer samenwerkt met een timmerman. De ronde randen zijn vooral mooi, maar verder inderdaad veel verloren ruimte. Dat vonden wij niet erg, maar kan een nadeel zijn.

Onze keuken is 3,5 meter hoog, ook dat oogt vooral mooi, maar hoge kasten gebruiken we nagenoeg niet. Wel ideaal voor zaken die je paar keer per jaar gebruikt.

• Kaypresident
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:34
Wij zijn ook bezig met onze nieuwe keuken. Op dit moment hebben we bij een keukenzaak een goed gevoel, maar de vraag blijft toch een beetje of de offerte een goede prijs is?

Betreft een Siematic SLX keuken. Front van het kookeiland is in eikenfineer (gerookt eiken). Kastenwand is in de kleur Elephant. Offerte die wij hebben ontvangen is €39K.

Onderverdeeld in:

Kasten: 20,5K
Blad: 6K
Apparatuur 11K
Montage 1,5K

Kookeiland 3x1,1m met Quooker en Bora X Pure en vaatwasser (kookeiland zitten dus 7 lades).

Kastenwand is 3,85m x 2,40m. Echter kunnen wij tot 2,70m hoogte gaan maar wij twijfelen of wij deze kastruimte gaan benutten. Betekent ook weer meer maatwerk. Verder zitten in de kastenwand een grote koelkast, diepvries, oven, combi-oven en een warmhoudlade. Koelkast en diepvries van Liebherr en de overige apparatuur allemaal Miele.

Keukenblad is keramiek, 20mm van Laminam - Noir Desir

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUUwn5FQG-E-WD4v3JeXmsD2jDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgmqftsSNG44tQUOsDfXHgTT.jpg?f=fotoalbum_large

Wat op bovenstaande afbeelding ontbreekt is dat bij de kastenwand nog een spatwand niet is ingetekend (staat wel in de offerte).

[ Voor 14% gewijzigd door Kaypresident op 05-07-2026 22:53 ]

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Kaypresident schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:04:
Wij zijn ook bezig met onze nieuwe keuken. Op dit moment hebben we bij een keukenzaak een goed gevoel, maar de vraag blijft toch een beetje of de offerte een goede prijs is?

Betreft een Siematic SLX keuken. Front van het kookeiland is in eikenfineer (gerookt eiken). Kastenwand is in de kleur Elephant. Offerte die wij hebben ontvangen is €39K.

Onderverdeeld in:

Kasten: 20,5K Blad: 6K Apparatuur 11K Montage 1,5K

Kookeiland 3x1,1m met Quooker en Bora X Pure en vaatwasser (kookeiland zitten dus 7 lades).

Kastenwand is 3,85m x 2,40m. Echter kunnen wij tot 2,70m hoogte gaan maar wij twijfelen of wij deze kastruimte gaan benutten. Betekent ook weer meer maatwerk. Verder zitten in de kastenwand een grote koelkast, diepvries, oven, combi-oven en een warmhoudlade. Koelkast en diepvries van Liebherr en de overige apparatuur allemaal Miele.

Keukenblad is keramiek, 20mm van Laminam - Noir Desir

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/f109ec7f-6f94-489b-b5fe-92ba536c111f"]Afbeelding[/url]]

Wat op bovenstaande afbeelding ontbreekt is dat bij de kastenwand nog een spatwand niet is ingetekend (staat wel in de offerte).
Volgens mij echt een goede prijs hoor. Veel top merken apparatuur en eikenfineer en best een grote keuken qua afmeting

Ter vergelijk: wij hebben 4,2 meter want x 2.6 hoog

En kook eiland 260x120cm en wij hebben wel iets meer apparatuur (wijnkast oa) en totaal app. Zitten wij rond de 15k. Maar onze keuken is 60k. Wel een 4cm blad en walnoot hout bij alle kasten niet alleen het eiland (ook met fineer). Dus daar zit vooral het prijsverschil in

• BekSide
HenkS schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Wil je anders delen waar je bent geweest voor deze keuken? Genoeg mensen weten in dit forum dan wel of deze zaak goede prijzen aanbiedt ja/nee en of onderhandeld etc.

Andere vraag: hoe groot is je keuken. Kan ik lastig opmaken uit alles. Hoe breed is je achterwand en hoe groot is je eiland
De zaak betreft Erbee keukens.

De afmetingen van onze keuken: Kastenwand- 4.80 m

Hoogte is 2,50m

Blad in nis: 63,5cm diep + 2,40 breed.

Blad tegen muur in nis: 2,40 breed, 1,50m hoog.

Eiland is: 3,10m x 1.168.

Dank!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:19
Hallo,

Een paar weken geleden bij een interrieurbouwer geweest voor een eerste gesprek. Afgelopen week ben ik bij van Diessen in Veldhoven geweest. Dit waren beide goede gesprekken.

Zij kwamen tot dezelfde opstelling (keukenwand en schiereiland) alleen gekozen apperatuur was verschillend. Nu zit ik te twijfelen tussen apperatuur en wie deze keuken kan gaan maken.

Hieronder mijn vragen :

1) Materiaal Front : van Diessen gebuikt HPL, interieur bouwer Decolegno platen.

Wat zijn de voor/ tegen van beide materialen

2) Novy 6820 plafond afzuiging icm Siemens kookplaat EX907NXV6E of Bora kookplaat met recirculatie

3) Bij keuze Bora : PUXU2 of PURU2

4) Siemens combi-magn. HM936GCB1 of Siemens stoomoven HS936GCB1

Verder wil ik een 4mm RVS aanrechtblad. Heeft iemand een goed adres / merk

Alvast bedankt!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Daar zit nogal wat verschil tussen: de HS936GCB1 heeft geen magnetron functie, terwijl de HM936GCB1 (natuurlijk) geen stoomoven-functie heeft. Dus is de vraag wat je het meest denkt te gaan gebruiken: een magnetron of een stoomoven? Dat is een vraag je die je zelf zal moeten beantwoorden.

Verkopers riepen tegen mij dat als je een stoomoven hebt, je eigenlijk geen behoefte meer hebt aan een magnetron. Nu neem ik dat met een korreltje zout, maar ze zijn natuurlijk wel allebei geschikt om maaltijden mee op te warmen.

Ik heb zelf gekozen voor een combimagnetron en een stoomlade. Nadeel is dat je wel 2 apparaten hebt (en dus een stuk duurder uit bent).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

BekSide schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:05:
[...]

De zaak betreft Erbee keukens.

De afmetingen van onze keuken: Kastenwand- 4.80 m

Hoogte is 2,50m

Blad in nis: 63,5cm diep + 2,40 breed.

Blad tegen muur in nis: 2,40 breed, 1,50m hoog.

Eiland is: 3,10m x 1.168.

Dank!
In de basis een goede prijs voor beste een grote keuken

De prijs is in the end heel afhankelijk van hrt materiaal van het blad en de frontjes

Ter vergelijk: wij hebben een keukenwand van 420x260cm met daarin een nis van 180cm , met nog kastjes erboven en een eiland van 260x120

Wij zijn 60.000 kwijt. Wel 15-16k aan apparatuur, veel en dure apparatuur gekozen.

Maar onze keuken was met andere fronten zo 12.000 euro goedkoper geweest.. maar ja... je ziet wat, wordt er verliefd op en staat dan niet meer open voor iets anders...

Maar 44000 is echt een goede prijs. Maar het valt of staat met de afwerking, hoe kasten sluiten, rem systemen, binnenkant van de kasten afwerking. Al dat soort zaken bepalen ook veel in de prijs.

Maar ik vind 44000 wel passen met alles wat jij hebt. Ik denk met die maten dat je het niet snel goedkoper gaat vinden of je moet voor simpele frontjes en een goedkoper blad gaan

• bl0kkie87
  • Laatst online: 14:44
Goofman2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:58:
Hallo,

Een paar weken geleden bij een interrieurbouwer geweest voor een eerste gesprek. Afgelopen week ben ik bij van Diessen in Veldhoven geweest. Dit waren beide goede gesprekken.

Zij kwamen tot dezelfde opstelling (keukenwand en schiereiland) alleen gekozen apperatuur was verschillend. Nu zit ik te twijfelen tussen apperatuur en wie deze keuken kan gaan maken.

Hieronder mijn vragen :

1) Materiaal Front : van Diessen gebuikt HPL, interieur bouwer Decolegno platen.

Wat zijn de voor/ tegen van beide materialen

2) Novy 6820 plafond afzuiging icm Siemens kookplaat EX907NXV6E of Bora kookplaat met recirculatie

3) Bij keuze Bora : PUXU2 of PURU2

Verder wil ik een 4mm RVS aanrechtblad. Heeft iemand een goed adres / merk

Alvast bedankt!
Wij zijn uiteindelijk voor de Purmu2R (raw, matte afwerking gegaan.

Hadden zelfde qua ovens en hebben voor een compacte combioven (Siemens CM978GNB1) gekozen met een stoomlade. Tevens inbouwkoffie + warmhoudlade voor het geheel omdat het één wand betreft zonder aanrecht.

Daar tegenover een eiland van 360x100cm met 4mm gestraald RVS en ingelaste spoelbak (naadloos). Leverancier is ABK van werkblad.

Kan helaas nog niks over zeggen qua ervaringen want komt pas einde van het jaar.
Pagina: 1 ... 543 544 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1