hoog6753 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:28:
Dag allemaal,
Binnenkort willen we een keuken bestellen bij IKEA en deze zelf plaatsen. We kiezen voor IKEA-kastjes, maar willen de apparatuur waarschijnlijk elders kopen.
In onze huidige keuken moet ook het nodige gebeuren: schrootjes eruit, vloer opnieuw tegelen, muur tegelen en leidingen afdoppen. Een frisse start dus – maar daardoor ook veel keuzes om te maken 😉
Onze keuken is klein en behoorlijk scheef (jaren 50-flat), dus daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden. Het kozijn naar het balkon is van kunststof. De afzuigkap moet aan de muurkant zitten (zoals in het ontwerp), omdat daar het centrale luchtkanaal van de flat zit. Aan de raamkant kunnen we geen nieuw gat meer maken in het kozijn.
We willen zoveel mogelijk opbergruimte. Alle onderkasten zijn daarom ladekasten. Het is wel smal bij ons, maar dan moeten we bij in- en uitruimen maar even opzij stappen.
Graag jullie advies/ mening over het onderstaande IKEA-ontwerp. De kleurenstalen van links onder zijn van de ikea kastjes en van tegels die al liggen in mijn woning (badkamer en wc).
[Afbeelding]
Specifieke vragen:
- Is dit ontwerp logisch qua workflow (koelkast – spoelbak – kookplaat)?
- Is er genoeg werkruimte?
- Wat vinden jullie van de kleurencombinatie? De tegels zijn ook in de badkamer gebruikt, dat geeft samenhang, maar past het bij deze kastjes?
- Zouden jullie bovenkasten doen tot het plafond (extra bergruimte, zoals nu in het ontwerp) of juist niet? Wel of niet een plint erboven? Helaas blokkeren deze bovenkastjes een deel van het raam nu.
- Is het in een smalle keuken handig om overal lades te doen, of toch ergens draaideuren?
- Wat voor andere afvalbak-opties onder de gootsteen zijn er?
Ik wil graag 2 grote afvalbakken, maar bij een bredere IKEA-spoelkast krijg je meteen zo’n systeem met 4-5 kleine bakjes. Voor mij hoeft dat niet. Heeft iemand ervaring met andere geïntegreerde afvalsystemen in een IKEA-keuken? (in een la met een breedte van 80cm)
- De hoogte van het werkblad is nu 83cm, kan ik een hoger werkblad krijgen? Dit lijkt me nml vrij laag...?
Bedankt!