• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:11
Xavier schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Persoonlijk ben ik ook naar Ikea aan het kijken en moet zeggen de 50,- kostende afspraak met Ikea is het dubbel en dwars waard. Echt iemand die meedenkt in oplossingen.
Een plint van 11 cm en aanrechtblad van 2cm dik brengt je op 93cm hoog. IMHO nog steeds wat laag, maar veel hoger gaat niet lukken bij Ikea (ben ik nu ook achter)
Valt wel mee die hoogte, je kunt de plint hoger maken als je wat meer zelf doet en poten bij bijv. https://www.meubelbeslagonline.nl/stelpoten/2 bestelt (zien er bovendien een stuk steviger uit dan de poten die Ikea standaard levert). Dan heb je geen kant en klare plinten op hoogte, maar daar kun je bedekkingspanelen voor gebruiken die je zelf op maat zaagt.

Mogelijk dat dat dan weer niet standaard in het 'meedenkpakket' van Ikea zit, maar mogelijk als je er zelf mee komt, dat ze dat meenemen in de bestellijst.

Ook is het mogelijk om een hoger aanrechtblad te nemen bij een andere leverancier zoals 123werkbladen en anderen. Dat is zelfs vaak goedkoper met meer keuze.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Y-k schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:05:
Wij zijn op zoek naar een keuken en hebben inmiddels een gesprek gehad bij Superkeukens en by Sensa keukens. Is dit een redelijke offerte voor een op maat gemaakte keuken? Ze maken ook een taatsdeur met hetzelfde materiaal als de kasten, zodat de achterwand een geheel blijft. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De prijs is niet supergek, maar ik zie veel standaardmaten voor 'maatwerk'. Kan je geen vergelijkbare optie vinden binnen de normale merken? Je kastwerk is nu echt super prijzig (niet per se duur).

En verder zie ik geen vriezer. Voor zo'n grote keuken een bijzondere keuze? Ga je daar geen spijt van krijgen?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
hoog6753 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:28:
Dag allemaal,

Binnenkort willen we een keuken bestellen bij IKEA en deze zelf plaatsen. We kiezen voor IKEA-kastjes, maar willen de apparatuur waarschijnlijk elders kopen.

In onze huidige keuken moet ook het nodige gebeuren: schrootjes eruit, vloer opnieuw tegelen, muur tegelen en leidingen afdoppen. Een frisse start dus – maar daardoor ook veel keuzes om te maken 😉

Onze keuken is klein en behoorlijk scheef (jaren 50-flat), dus daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden. Het kozijn naar het balkon is van kunststof. De afzuigkap moet aan de muurkant zitten (zoals in het ontwerp), omdat daar het centrale luchtkanaal van de flat zit. Aan de raamkant kunnen we geen nieuw gat meer maken in het kozijn.

We willen zoveel mogelijk opbergruimte. Alle onderkasten zijn daarom ladekasten. Het is wel smal bij ons, maar dan moeten we bij in- en uitruimen maar even opzij stappen.

Graag jullie advies/ mening over het onderstaande IKEA-ontwerp. De kleurenstalen van links onder zijn van de ikea kastjes en van tegels die al liggen in mijn woning (badkamer en wc).
[Afbeelding]

Specifieke vragen:
- Is dit ontwerp logisch qua workflow (koelkast – spoelbak – kookplaat)?
- Is er genoeg werkruimte?
- Wat vinden jullie van de kleurencombinatie? De tegels zijn ook in de badkamer gebruikt, dat geeft samenhang, maar past het bij deze kastjes?
- Zouden jullie bovenkasten doen tot het plafond (extra bergruimte, zoals nu in het ontwerp) of juist niet? Wel of niet een plint erboven? Helaas blokkeren deze bovenkastjes een deel van het raam nu.
- Is het in een smalle keuken handig om overal lades te doen, of toch ergens draaideuren?
- Wat voor andere afvalbak-opties onder de gootsteen zijn er?
Ik wil graag 2 grote afvalbakken, maar bij een bredere IKEA-spoelkast krijg je meteen zo’n systeem met 4-5 kleine bakjes. Voor mij hoeft dat niet. Heeft iemand ervaring met andere geïntegreerde afvalsystemen in een IKEA-keuken? (in een la met een breedte van 80cm)
- De hoogte van het werkblad is nu 83cm, kan ik een hoger werkblad krijgen? Dit lijkt me nml vrij laag...?

Bedankt! :)
Ik zie geen significante optimalisatie qua hoeveelheid werkruimte. Je hebt 3 deuren waar je omheen moet werken. En 99% van de mensen willen een hoge koelkast, dus je krijgt minimaal één hoge component. Je zou wel kunnen overwegen om een kookplaat met interne afzuiging en recirculatie te nemen. Dan vervalt de afzuigkap en zou je die hele muur ook nog van bovenkasten kunnen voorzien.

Qua workflow: denk goed na over hoe je jouw keuken nú gebruikt. Doen jullie nog veel handwas, of gaat alles direct de vaatwasser in? In het eerste geval is een centrale plaatsing van spoeleenheid logisch, maar anders is een plaatsing meer naar de rand misschien fijner. Dan creëer je aan één zijde functionele werkruimte...

Qua kleur: het voelt voor mij niet logisch om tegels in een keuken of te stemmen op dit van de badkamer. Het zijn twee verschillende ruimtes met totaal andere functies. Je kleurkeuze is natuurlijk geheel je eigen smaak. In kan wel zeggen dat ik het allemaal wat lichter zou doen, maar jij moet er straks mee leven ;)
Pagina: 1 ... 536 537 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1