Hier is twee weken geleden de
keuken geplaatst, van Keukenloods en ik deel graag mijn bevindingen over de apparatuur
Siemens vaatwasser SN87Y801BE (IQ700)
Hiervoor waren we in het bezit van ook een Siemens vaatwasser (SMS50D52EU), van 2015 maar deze vaatwasser is toch echt weer een stuk beter. Maakt beter schoon, maar droogt vooral ook beter. Vooral plastic dingen komen er droger uit dan voorheen. En hij is een stuk stiller! Auto Open had ik niet willen missen en de andere gimmicks zoals tijd projectie op de vloer en verlichting in de vaatwasser (in elke gewenste kleur!) zijn nice to have, maar had ik kunnen missen. De HomeConnect app is wel weer handig, want daar valt veel mee in te stellen en te bekijken en op afstand de apparaten mee aan te zetten.
Siemens combi oven met magnetron CM876G0B6 (IQ700)
Hier was ik erg benieuwd naar, omdat het bij een combi toch maar afwachten is of allebei de functies (oven-magnetron) even goed werken. De oven werkt echt top. Lekker snel warm, fijn en helder scherm met gelukkig nog de belangrijkste fysieke knoppen. Via HomeConnect (of op de oven zelf) valt ook genoeg aan te passen, zodat het naar wens is. Met betrekking tot de magnetron volstaat deze. Naar mijn gevoel duurt het iets langer om alles op te warmen, maar gebeurd het wel geleidelijker. Er is natuurlijk geen plateau wat draai, maar je ziet in de bovenkant van de oven drie 'staafjes' ronddraaien. Hel volstaat, niet meer, niet minder. Ohja, de telescoop rails is ook erg fijn!
Siemens combi oven met stoomfunctie CS856GNB7 (IQ700)
Oh, hier ben ik zo blij mee! Ik maak en bak graag zelf brood en dan is de stoomoven toch echt een uitkomst. Deeg lekker laten rijzen onder 30 graden met stoom, ideaal. Daarna mooi afbakken, ook weer met stoom en beter brood ga je niet krijgen! Maaltijden heb ik er al een paar geprobeerd. Sperziebonen, rijst, bloemkool gaat allemaal goed. De nadelen? Stoom is water en water blijft liggen in de oven als ie klaar is

En het is best wel een plasje. Twee keer een volle vatendoek uitknijpen en nog even de randjes van de deur meenemen. 5 minuten werk, maar wel even rekening mee houden. De wanden blijven wel keurig droog en schoon, lang leve geheel katalytische wanden. Het water reservoir vullen is geen belemmering. Dat gaat makkelijk en heeft voldoende capaciteit.
Koelkast Liebherr ICBND 5153-20
Een dure koelkast maar een zeer fijne upgrade tegenover ons oude Zanussi tafelmodel. Grote soft close groente en vleesbakken op 0 graden, ideaal. Zelfs de keuken monteur had ze nog nooit gezien in soft close

Hij is behoorlijk ruim en er komt een bak goed verdeeld licht uit, vanwege de light towers in de zijkanten. Dat is wel wat andere koek dan zo'n zielig lampje in onze oude koelkast. Er valt ook weer genoeg in te stellen, met een handig schermpje bovenin. Bijvoorbeeld dat ie gaat piepen na X aantal minuten als de deur niet dicht is, of niet goed dicht. De lichten in de koelkast dimmen dan ook aan en uit. Vriezer is aan de kleine kant (maar wel verlicht ook!) in vergelijking met onze oude tafelmodel vriezer, die is verhuisd naar de schuur en nog in gebruik. Voor de rest zou ik deze aanschrijven als een stille koelkast, ik hoor hem niet. De stalen achterwand is ook fijn, nergens geen condens of wat dan ook te vinden.
Kraan Quooker Combi+ Fushion Square RVS
Gemak mag wat kosten en dat is het zeker met een Quooker. Maar ieder geval weer een apparaat minder op het aanrechtblad en instant kokend water en meteen warm water is toch echt wel heel erg fijn. We hebben een waterontharder, dus ik hoop hier nog heel wat jaren plezier van te hebben. Verbruik is echter wel flink. Over een tijdje kan ik hier wat meer over zeggen, want ik ik meet het verbruik van mijn Quooker (9 liter) en mijn warmtepompboiler (270liter) en bij regelmatig warm/kokend water tappen vermoed ik dat ze aardig dicht bij elkaar gaan komen qua verbruik. Voor de rest komt er een mooie straal uit (de kinderen noemen het een ijsstraal zo vloeiend en recht komt het eruit) en het hendeltje om water te tappen en warmer / kouder te zetten heeft de juiste weerstand. Niet te licht of te zwaar. Overigens bewust voor de Combi+ gekozen, omdat we de warmwaterleiding niet goed konden verwijderen/afdoppen op het juiste punt, waardoor de kans op legionella zou spelen. Door warmwater ook aan te sluiten, spoelt het hopelijk alsnog regelmatig door.
Quooker Zeepdispenser RVS
Duur. Punt.
Kookplaat BORA PURA
Doet wat het moet doen! Zuigt af als een malle als je zou willen, maar standje 5-6 is al ruim voldoende en het ziet er gewoon strak uit dat er geen afzuiging boven je hangt (die nooit goed zou hangen met met mijn 2 meter lengte). De kookplaat werkt simpel en heeft voldoende vermogen en is groot genoeg. Alle kooklucht en fijnstof wordt ook goed afgevoerd naar buiten, dit zie ik in mijn fijnstof meter. Bij de airfryer kan dit behoorlijk oplopen, maar bij koken op de Bora gaat het allemaal naar buiten.
Misschien ben ik toch nog wat dingen vergeten, vraag het gerust!
[Voor 7% gewijzigd door vinom op 17-03-2023 11:40]