Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goed, vandaag het ontwerp van de tweede keukenontwerper gekregen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Keuken van Schroder in Japandi style - Chiba F3 Scandinavian (https://www.schroeder-kue...ERO_V_F3_scandinavian.jpg) met een Qstone top.

Ontwerpen krijgen we pas digitaal als we getekend hebben (dat doen ze slim :D) dus die kan ik nog niet laten zien. Wel natuurlijk gezien tijdens het gesprek.

Betreft een keuken van 6 x 80cm ladekasten met top, geen bovenkasten maar een plank (met ingebouwde verlichting) en tegen de andere muur een pantry met drie hoge kasten en een top van ongeveer 1,2m breed met ladekasten en plank.

Combistoomoven van Miele (speciale wens van mijn vrouw voor het maken van vloerdesembrood), volle hoogte vriezer (IQ700) en een koelkast (IQ500) van Siemens met openassist, een 70cm kookinductieplaat van Siemens met geintegreerde afzuiging (onder voorbehoud, we gaan volgende week nog naar een experience centre). 3-in-1 Quooker in messing patina fusion square, maar mogelijk ook de flex square in gunmetal, omdat we flex wel heel graag willen hebben. Quooker zeeppomp en Qstone spoelbak.

Oorspronkelijk handden we ook een combimagenetron, maar bij nader inzien denken we die niet nodig te hebben. De stoomoven is beter voor het opwarmen van eten, popcorn hebben we een eigen machientje voor en verder gebruiken we deze functie nauwelijks. Hoe kijken anderen daar tegen aan?

Totale prijs is (ongeveer) 45k inclusief installatie

We zijn van plan hiermee akkoord te gaan en het het ontwerpproces van Leicht af te kappen.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
Wij zijn ook bezig met onze keuken. Het ontwerp is wel zoals we in ons hoofd hebben.
Members only:
De keuken is best ruim, de hoogte is 3,40 en de achterwand krijgt kasten tot aan het plafond. Keuken is circa 5 meter breed en eiland 320 bij 120. Bij het grote raam zitten nog lage kasten met een werkblad erop. Dat wordt een soort zitje waar de kinderen eventueel lekker even kan zitten in het raam.

De basis van de keuken is Sachsen, de roze kasten zijn mat gelakt, het eiland krijgt maatwerk Japandi fronten, voorzien van echt eikenhout fineer. Hier wordt ook de inbouwnis van gemaakt in de koffiehoek. De werkbladen zijn composiet.

Qua apparatuur meeste Siemens, behalve de koelkast. Die is van liebherr.

ex80bnx68e IQ700 kookplaat incl afzuiging
hb976gkb1 IQ700 oven
hm936gcb1 IQ700 oven/magnetron
ki81rsdd0 IQ500 vrieskast
sn65z802be IQ500 vaatwasser
Quooker combi+ / koel / bruisend water / zeeppompje

Al met al wel echt de keuken die we voor ogen hebben. Dus nu even goed nadenken of er ergens nog keuzes gemaakt kunnen worden ten gunste van de prijs. De ligt nu net iets onder de 50k en drukt daarmee wel stevig op ons totale budget voor de verbouwing.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Rell schreef op woensdag 12 november 2025 @ 02:45:
[...]

Welke tips heb je gekregen voor de afvalbak? Zou je die hier willen delen?
We hadden er niet over nagedacht hoe we dat wilden. We hebben nu een losstaande afvalbak namelijk.
-Muncky- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:30:
[...]

Heb even snel de Siemens oven/magnetron typnrs gegoogled en kom bijv. de HB776G1B1 al tegen voor minder dan E1000,-. Ik zou nog even goed onderzoek doen naar de apparaten..
Klopt, dat zag ik ook, vooral op Siemens. De Liebherr is dan weer dezelfde prijs als ik zou betalen en de kookplaat goedkoper…
TFBlitzwing schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:22:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar: wij hebben komende weken wat afspraken staan voor het ontwerpen van een keuken (Keukencoach en DB) maar we kunnen Siemens apparatuur tegen inkoopsprijs krijgen via een ander kanaal. Gaan keukenboeren moeilijk doen als je je apparatuur ergens anders vandaan haalt? Wat is jullie ervaring?
Ik ben bij dezelfde zaken als jij geweest. DB vindt dat niet erg, ze installeren het alleen zelf dan niet. Voor de oven niet zo’n probleem, maar een kookplaat doe ik zelf minder makkelijk bijvoorbeeld.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:18
Skyaero schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:31:

***members only***

Keuken van Schroder in Japandi style - Chiba F3 Scandinavian (https://www.schroeder-kue...ERO_V_F3_scandinavian.jpg) met een Qstone top.

Ontwerpen krijgen we pas digitaal als we getekend hebben (dat doen ze slim :D) dus die kan ik nog niet laten zien. Wel natuurlijk gezien tijdens het gesprek.

Betreft een keuken van 6 x 80cm ladekasten met top, geen bovenkasten maar een plank (met ingebouwde verlichting) en tegen de andere muur een pantry met drie hoge kasten en een top van ongeveer 1,2m breed met ladekasten en plank.

Combistoomoven van Miele (speciale wens van mijn vrouw voor het maken van vloerdesembrood), volle hoogte vriezer (IQ700) en een koelkast (IQ500) van Siemens met openassist, een 70cm kookinductieplaat van Siemens met geintegreerde afzuiging (onder voorbehoud, we gaan volgende week nog naar een experience centre). 3-in-1 Quooker in messing patina fusion square, maar mogelijk ook de flex square in gunmetal, omdat we flex wel heel graag willen hebben. Quooker zeeppomp en Qstone spoelbak.

Oorspronkelijk handden we ook een combimagenetron, maar bij nader inzien denken we die niet nodig te hebben. De stoomoven is beter voor het opwarmen van eten, popcorn hebben we een eigen machientje voor en verder gebruiken we deze functie nauwelijks. Hoe kijken anderen daar tegen aan?

We zijn van plan hiermee akkoord te gaan en het het ontwerpproces van Leicht af te kappen.
Al ik zoveel geld zou willen uitgeven dan zou ik zeker ook naar een andere aanbieder gaan die die dezelfde keuken kan leveren. Ik vraag mij af of ook Superkeukens niet Schróder levert, als het goed is werken zij met netto prijzen. Wel doen ze naar mijn indruk aan blokverkoop, maar soms mag je de apparatuur zelf bestellen.

Daarnaast valt de kookplaat van 70 cm incl. geintrigreerde afzuiging mij op. Zeker voor zo'n luxe keuken vind ik dat persoonlijk te klein. (Ik snap dat het in een 80 cm kast moet) Het wordt dringen met de pannen. Ik zou het afraden.

Heb je niet een volledige offertte gehad? Persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan als ik de 3 d tekening niet kreeg. Je moet toch even wat langer kijken om te beslissen of je dit wil. Het Vertrouwen moet van twee kanten komen. Het ontwerp lijkt mij niet revolutionair.

Een magnetron is niet persé nodig. Maar natuurlijk wel als je even iets snel wil verwarmen. Ik heb bijv een jongvolwassene is huis die soms in de begin van de nacht nog snel iets wil eten. Dan duurt een evt. stoomoven veel te lang. Wij waren van plan om een losse magnatron achter een deurtje te zetten, dus boven de oven maar daar twijfelen we nu over omdat we de magatron regelmatig gebruiken. Wel is onze kleine (goedkope) losse magnatron ontzettend snel en eigenlijk hebben we nog nooit zo'n goed magnatron gehad. Een magnatron in combinatie met een oven is meestal langzamer. Maar in onze kleine magnatron kan je dan weer niet zo goed een grote babyflesje kwijt, maar daar valt wel weer iets anders op de verzinnen. De kok in het inspirattiehuis raden een magnatron (in combinatie met oven) af, die had thuis twee stoomovens. Die evt. beslissing is dus persoonlijk en hangt van je kookwijze af.. Het lijkt erop dat je vrouw die stoomoven (het stoomgedeelte) ook daadwerkelijk gaat gebruiken. En twee keer Mielle lijkt mij inderdaad erg duur. Maar met bijv. kerst zijn twee ovens ontzettend handig. Maar dat is ook het enige moment dat ik een tweede oven mis. Voor kleinere dingen, bijv. gevulde paprika's gebruik ik mijn airfryer, dat is natuurlijk ook een kleine oven.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Skyaero
  • Niet online
WAF1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:38:
[...]
Daarnaast valt de kookplaat van 70 cm incl. geintrigreerde afzuiging mij op. Zeker voor zo'n luxe keuken vind ik dat persoonlijk te klein. (Ik snap dat het in een 80 cm kast moet) Het wordt dringen met de pannen. Ik zou het afraden.
Het werkelijk inductieoppervlak is bij zowel Siemens als Miele voor 80 en 70cm gelijk. Je krijgt alleen 5cm extra glas aan elke zijde.
Heb je niet een volledige offertte gehad? Persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan als ik de 3 d tekening niet kreeg. Je moet toch even wat langer kijken om te beslissen of je dit wil. Het Vertrouwen moet van twee kanten komen. Het ontwerp lijkt mij niet revolutionair.
We hebben alles voor ogen gehad, design, technische tekeningen, offerte

• Skyaero
  • Niet online
Johndoe007 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:50:
Hoe staan de keukenboeren hierin? Het is een feit dat het apparatuur goedkoper is, maar ze moeten er natuurlijk ook op verdienen. Kun je de prijzen (van bijv. de Siemens-site) daar op tafel leggen?
Wat ik heb begrepen is dat officiële Siemens en Miele partners ook verantwoordelijk zijn voor de garantieafhandeling - waarbij de partners preferentie hebben bij de Siemens/Miele service afdeling. Als er dus iets is met het apparaat wordt je in ieder geval sneller (en misschien ook beter)

• Johndoe007
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:37
Skyaero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:28:
[...]

Wat ik heb begrepen is dat officiële Siemens en Miele partners ook verantwoordelijk zijn voor de garantieafhandeling - waarbij de partners preferentie hebben bij de Siemens/Miele service afdeling. Als er dus iets is met het apparaat wordt je in ieder geval sneller (en misschien ook beter)
Aha, daar betaal je dus ook voor. Ergens logisch. Maar het drukt natuurlijk wel op de totaalprijs. Alhoewel ik de kasten etc ook erg duur vind tegenwoordig. Tikt aardig aan.

Voor de kenners: wat zijn bezuinigpunten/tips zonder in te leveren aan kwaliteit/uitstraling etc? Alle handigheidjes zijn welkom :)

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07
Zijn er mensen die ervaring hebben met de keuze tussen randafzuiging versus traditionele afzuiging (met gaas / filters)?
Ik kan hier bijzonder weinig over vinden, buiten marketingkreten van fabrikanten en dit Reddit topic. De meeste meningen daar zijn dat het minder effectief is, buiten onderstaande reactie, en een tester die geen verschil merkte:
This isn't as cut and dry as it sounds. The perimeter venting takes advantage of the venturi effect to greatly increase air velocity and improving overall flow and capture. It also depends on the cfm of the blower and the type of filtering behind the perimeter venting plate. Vent-A-Hood is a great name with excellent venting, but has a completely different look that many find unappealing.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn hier met ervaringen?
Voor mij gaat het om koken op gas (90cm breed fornuis) met afzuiging naar buiten.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-11 11:41
koentjuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:14:
Wij zijn ook bezig met onze keuken. Het ontwerp is wel zoals we in ons hoofd hebben.

***members only***

De keuken is best ruim, de hoogte is 3,40 en de achterwand krijgt kasten tot aan het plafond. Keuken is circa 5 meter breed en eiland 320 bij 120. Bij het grote raam zitten nog lage kasten met een werkblad erop. Dat wordt een soort zitje waar de kinderen eventueel lekker even kan zitten in het raam.

De basis van de keuken is Sachsen, de roze kasten zijn mat gelakt, het eiland krijgt maatwerk Japandi fronten, voorzien van echt eikenhout fineer. Hier wordt ook de inbouwnis van gemaakt in de koffiehoek. De werkbladen zijn composiet.

Qua apparatuur meeste Siemens, behalve de koelkast. Die is van liebherr.

ex80bnx68e IQ700 kookplaat incl afzuiging
hb976gkb1 IQ700 oven
hm936gcb1 IQ700 oven/magnetron
ki81rsdd0 IQ500 vrieskast
sn65z802be IQ500 vaatwasser
Quooker combi+ / koel / bruisend water / zeeppompje

Al met al wel echt de keuken die we voor ogen hebben. Dus nu even goed nadenken of er ergens nog keuzes gemaakt kunnen worden ten gunste van de prijs. De ligt nu net iets onder de 50k en drukt daarmee wel stevig op ons totale budget voor de verbouwing.
Ik vind het een nette prijs, maatwerk aflakken, eikenhout, dat zijn dure opties. Ook de afmetingen zijn groot. Ik betwijfel of je nog iets kunt veranderen om de prijs te drukken, ja je zou goedkopere apparatuur kunnen kiezen maar ik vind met dit budget dat je ook wel premium apparatuur wilt hebben.
De binnenkanten zijn dat allemaal lades? Dat maakt het ook vaak prijzig.

>> Signature?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:19
nino_070 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:39:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de keuze tussen randafzuiging versus traditionele afzuiging
Bij randafzuiging zitten er ook gewoon vetfilters en/of geurfilters in, alleen niet direct aan de “buitenkant”.
Als je een beetje van koken houdt is afzuiging bij je kookplaat altijd minder goed dan er boven.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:47
Meningen gezocht.

Wij hebben voor onze keuken een bora puxu kookplaat.

We kregen nu van de zaak een voorstel voor de matte versie voor een kleine meerprijs van 250 euro.

Is dit de meerprijs waard ?

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:10
TweakGP schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:08:
[...]

Bij randafzuiging zitten er ook gewoon vetfilters en/of geurfilters in, alleen niet direct aan de “buitenkant”.
Als je een beetje van koken houdt is afzuiging bij je kookplaat altijd minder goed dan er boven.
Er wordt denk ik niet bedoeld in de kookplaat, maar dat de randen van de afzuigkap worden gebruikt, ipv een rooster er middenin.

@nino_070 , wij hebben dat (Novy 6812). Ik vind het fantastisch, die is op stand 2 (wat voor ons vaak voldoende is) heel stil en wordt goed afgezogen.

• Maatjewerkt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-11 12:49
Philtjens schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:20:
Meningen gezocht.

We kregen nu van de zaak een voorstel voor de matte versie voor een kleine meerprijs van 250 euro.

Als je het mooi vind dan is het de meerprijs waard. Waar je wel mee op moet letten is dat de kleur van de plaat afhankelijk is van de kleur van je werkblad, dus houdt ze even bij elkaar om te zien hoe het staat. In sommige werkbladen kleurt hij soms wat meer blauw dan zwart.
Qua krasgevoeligheid is hij vergelijkbaar met een normale glasplaat, maar door het matte oppervlak zie je de microkrasjes wat minder.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:47
Maatjewerkt schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:48:
[...]

Als je het mooi vind dan is het de meerprijs waard. Waar je wel mee op moet letten is dat de kleur van de plaat afhankelijk is van de kleur van je werkblad, dus houdt ze even bij elkaar om te zien hoe het staat. In sommige werkbladen kleurt hij soms wat meer blauw dan zwart.
Qua krasgevoeligheid is hij vergelijkbaar met een normale glasplaat, maar door het matte oppervlak zie je de microkrasjes wat minder.
Zelf vond ik het niet echt een meerwaarde vooral omdat alle andere toestellen allemaal glazend zwart zijn en dit dan raar zou gaan uitzien.

Het werkblad is een volledig zwart werkblad met kleine steuctuur in en een semi glazende finish.

Dan houden we het blij de gewone en hebben we alsnog 250 euro "bespaard". 👍🏻

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07
@TweakGP Inderdaad, onder randafzuiging verstond ik dit (definitie van Hornbach): "Bij afzuigkappen met randafzuiging wordt het vetfilter afgedekt met een metalen of glasplaat. De kookdampen worden dan door de smalle spleet aan de rand tussen plaat en kap aangezogen. Door deze effectieve ontluchting wordt de aanzuigsnelheid van de lucht verhoogd en het werkt tevens optimaal over het gehele oppervlak van de kookplaat."

@venneke Dank voor de reactie en het delen van je ervaring!

• SMEG
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-11 13:02
Skyaero schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:31:

***members only***

Zelf hebben we dit dilemma vorig jaar ook gehad bij het uitzoeken van onze apparatuur. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een Miele combi stoomoven (met vaste wateraansluiting) en een bijpassende combi magnetron.
In de praktijk gebruiken we de stoomoven als primaire oven en gebruiken we de toevoeging van stoom veel meer dan verwacht (toch lekker om wat stoom toe te voegen bij bijvoorbeeld lasagne). Deze oven maakt zichzelf dan ook nog zelf schoon wat boven verwachting goed werkt.
De andere combi magnetron wordt echt nog veel gebruikt, ja het kan ook in andere apparaten, maar het bij haast snel op kunnen warmen/ontdooien is toch wel heel makkelijk en wordt bij ons net zo veel gebruikt als de oven.

• Widk
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19-11 13:05
Goedenavond,

Ik volg het topic nu al een tijdje. We hebben een keuken uitgezocht waarbij er een kastenwand is als kasteelopstelling van 3 meter breed met links en rechts een hoge kast. 1,80 meter breed blad er tussenin met quooker kraan en ook het blad tegen de achterwand. En daarboven kastjes. Daar tegenover een kookeiland van 2,40 meter bij 1 meter. Met daaronder 2 grote laden kasten van elk 1,20 meter.
  • Schuler kasten.
  • Composiet werkblad
  • AEG oven
  • AEG koelkast
  • Siemens vaatwasser
  • Bora puru inductie kookplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYIq9zsUzXk7L8gOLw_6ZCffbcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX4AJGfDMdZOA9EkyEUprESV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een offerte gekregen van super keukens van het volgende.

Totaal Keukenmeubelen: € 7.072,01 +
Totaal Apparatuur/Accessoires: € 6.545,99 +
Totaal Werkblad(en): € 7.026,00 +

Totaal te betalen: € 20.644,00

Wat vind jullie van deze prijs? En kun je onderhandelen bij Super keukens?

[ Voor 5% gewijzigd door Widk op 15-11-2025 18:40 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Philtjens schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:20:
Meningen gezocht.

Ik heb geen Bora, maar wel een matte kookplaat. Was niet goedkoop, maar zoveel mooier dan zo'n hoogglans glimmende plaat waar je letterlijk elke vingerveeg op ziet.

Koffie in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Tijd voor een nieuwe sig..

• Debbiek
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:37
Hi, wij hebben de afgelopen weken dit topic doorgelezen dus eerst bedankt voor alle supernuttige info allemaal!

Wij zouden graag feedback krijgen op deze opstelling/indeling. Wat kan mooier, handiger, slimme tips?

Ik doe de plattegrond van de begane grond erbij.

LAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hqereQGIpeMtBj5iwtjow0pnc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVj5VDAjSAbUFezBdSmYPraN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUJD_Hxl0jP7o6brDBX7P1HPNl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8frUSfhr1AKIkPQMTI4wwE4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--QPK2Q5LX07IFL1JI3jOItW96g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iedGhBrTfAEGXX6Rughy2YaX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN1rjx4eZ2iKTwQUVP7Ss5MezoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yK0MgXrJP4FzUbFFWNLO6mZv.png?f=fotoalbum_large

De locatie van de keuken kan niet veranderd worden. Schiereiland lijkt ons zelf niet prettig omdat we houden van een open keuken. Ook een parallel keuken overwegen we, maar de extra werkruimte bij een u vorm lijkt ons erg prettig. De koof die je ziet in de hoek is de meterkast, die kan helaas niet verplaatst worden en is 1 meter breed en minder diep dan een keukenkastje. Het kastje dat er nu half voor is getekend is een deels een heel erg ondiep keukenkastje en deels een apparatenkastje.

Alle opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:45
Nog tips voor een goede kookplaat?

Momenteel koken we op een Falcon Nexus fornuis met bovenop 5-pitten.

Bij de nieuwe woning willen we toch overstappen naar een kookplaat, wel 5-pits.
Down-draft valt dus al eigenlijk af, minder ruimte op de plaat, minder ruimte in je kastje, veel herrie en lastig met de afvoer naar buiten.

We kijken nu naar de Novy Pro 1776, nog tips, ervaringen en/of alternatieven?

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Ray77d schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:45:
--
2) DMG merk: Hier langs geweest omdat vorige keuken hier ook vandaan kwam via een bevriende monteur. Helaas wel alle DMG trucjes op ons losgelaten maar aangezien ik zelf handelaar ben en vroeger inkoper ben geweest heb ik alle valstrikken weten te omzeilen. Werd er wel beetje chagrijnig van...
Maar goed, uiteindelijk kwam de prijs voor een Häcker keuken op 20,5K.
--
Kun je de valstrikken hier eens omschrijven?

Joe

• BennieWolters
Debbiek schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:57:
Hi, wij hebben de afgelopen weken dit topic doorgelezen dus eerst bedankt voor alle supernuttige info allemaal!

Wij zouden graag feedback krijgen op deze opstelling/indeling. Wat kan mooier, handiger, slimme tips?

L[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De locatie van de keuken kan niet veranderd worden. Schiereiland lijkt ons zelf niet prettig omdat we houden van een open keuken. Ook een parallel keuken overwegen we, maar de extra werkruimte bij een u vorm lijkt ons erg prettig. De koof die je ziet in de hoek is de meterkast, die kan helaas niet verplaatst worden en is 1 meter breed en minder diep dan een keukenkastje. Het kastje dat er nu half voor is getekend is een deels een heel erg ondiep keukenkastje en deels een apparatenkastje.

Het kan aan mij liggen, maar is de plattegrond of keuken zoals ontworpen niet in spiegelbeeld?

Je kunt nog overwegen om de ovens aan de buitenkant doen en de koelkast naast het aanrecht. Als je een boodschappentas uitpakt heb je deze op het aanrecht staan en pak je het over van aanrecht naar koelkast.
Ik vind het wel aardig opgelost zo met die meterkast. Koffieautomaat past mooi in dat nisje zo.

Joe

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-11 21:51
Hebben jullie nog tips voor een afzuigkap van 90 cm die stil is in recirculatiestand? Ik vind het zo zonde als de afzuigkap teveel lawaai maakt, dat doet echt af aan het kookplezier.

De keuken die ik installeer heb ik tweedehands gekocht. Daar zat de Gutmann 10606-a-tal01, maar die is voor een luchtafvoer naar buiten en ik kan geen recirculatieset vinden.

Ik heb intussen deze op het oog: Siemens LC97BCP50 (499 euro + recirculatieset van een kleine 100 euro). Maar in de specificaties scheelt het zo erg tov luchtafvoer:
Normaalstand 55dB, intensiefstand 66 dB

Recirculatie:
Max snelheid 66dB, powerboost 70dB

De bewoording is ook anders, dus ik weet niet of je deze waarden kan vergelijken, maar het is in ieder geval meer.
Heeft iemand tips voor een goede afzuigkap?

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Novy 7600 of 7602.
Deze hebben wij in onze keuken gehad en met recirculatie best stil. We hadden eerder een Etna AB390ZT, maar dat is een enorme herriebak (ook de verlichting is bar slecht).
De Novy 7600/2 is vrij stil en heeft erg goede verlichting.

• Debbiek
BennieWolters schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:45:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar is de plattegrond of keuken zoals ontworpen niet in spiegelbeeld?

Je kunt nog overwegen om de ovens aan de buitenkant doen en de koelkast naast het aanrecht. Als je een boodschappentas uitpakt heb je deze op het aanrecht staan en pak je het over van aanrecht naar koelkast.
Ik vind het wel aardig opgelost zo met die meterkast. Koffieautomaat past mooi in dat nisje zo.
Klopt inderdaad, beetje verwarrend maar dit was de plattegrond van de buren. We hebben intussen ook onze eigen plattegrond van de bouwer gekregen. Thanks voor de tip! Onze eetkamertafel komt wel dicht bij de koelkast dus eventueel vanaf daar de boodschappentas uitpakken kan ook nog, we gaan het in ieder geval allebei overwegen.

• Debbiek
BennieWolters schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:39:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar de valstrikken, bedankt alvast!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-11 21:51
Lieuwe15 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:51:
Novy 7600 of 7602.
Deze hebben wij in onze keuken gehad en met recirculatie best stil. We hadden eerder een Etna AB390ZT, maar dat is een enorme herriebak (ook de verlichting is bar slecht).
Dank! Die Novy heeft wel weer een stevigere prijs (op zich logisch natuurlijk, voor een betere afzuigkap), maar daar moet ook weer een recirculatieset bij worden aangeschaft. Hadden jullie die ook? Ik zie deze bijvoorbeeld: https://www.keukenloods.nl/kaf750.html Als dat het idee is kan ik natuurlijk ook die Gutmann die ik al heb hergebruiken?

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Voor de novy is dit de recirculatieset: Accessoires 7600400
https://www.novy.com/nl-n...ecirculatie-kits/7600400/
Inderdaad, niet goedkoop, maar wij vonden stilte wat waard.

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:45
Lieuwe15 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:51:
Novy 7600 of 7602.
De 7600 is inderdaad best stil, gaat ook heel goed naar buiten, zeker in combinatie met een Naber thermobox terugslagklep (Blower-Door gecertificeerd), naloop timer is handig en de dimbare led’s.

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
Na al heel veel informatie en kennis uit dit topic gehaald te hebben is het nu tijd om jullie hulp in te roepen _/-\o_

We zijn bezig om een grote verbouwing van onze benedenverdieping voor te bereiden. Bij deze verbouwing wordt er een enorm stuk draagmuur, welke nu de woonkamer en de eetkamer splitst, weggehaald om zo één ruimte te creëren.

Aan de voorkant van ons huis willen we de keuken plaatsen, met een groot keukeneiland.

Het originele plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTYZ9OAue9SKSbcUsmLGKXhnGsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebNTalcifQOU7UoGoXqTFVIg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vbPegu2lrBppIOWVCA3vyfuRL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3WSRtVOwlscFD0jhdWlerf3.png?f=fotoalbum_large

Nu het probleem: De constructeur geeft aan de dat er aan de voorkant van het huis 80cm draagmuur moet blijven staan, met daartegenaan een kolom van 10cmx10cm. De reden hiervoor is dat de krachten uit de kolom dan rechtstreeks naar de hijpaal onder de vloer kan worden afgevoerd. Een onderslagbalk is een alternatief, maar de constructeur geeft aan dat dit zeer kostbaar zal zijn, aangezien de vloerbalken dan hun ligplaats verliezen. Lang verhaal kort: Ik zit ineens met opstakel van 90x28cm midden in mijn geplande keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkSmHE6sdnWRTY1tuR1Zm2XO6u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbVOdTYHoZX8qj5CmLJuibeA.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijke oplossingen:

- Muur in een kast stoppen, maar dan wordt het keukenblad bijna 90 cm diep naar de ramen toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVZU_2mibL88-XjgrYDWUPHGAj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5ujMsu5w2RHYfdyaiBa65lC.png?f=fotoalbum_large

- Muur deels uit de keuken laten steken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yns6u4pE2MNiKzx2lNFttGKSOvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jj7Xhu8urYEF1pugky60Lgvj.png?f=fotoalbum_large

-Optie 3: Keuken volledig anders plaatsen :'(

We hebben binnenkort overleg met onze interieuradviseur, maar ik was vast even benieuwd naar jullie mening O-)

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:26

L[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn ook van plan om zo een soort u-keuken te nemen met ongeveer dezelfde indeling.

Heb je van deze opstelling al offerte(s) laten maken?
Zo ja, waar en wat was/waren de offerteprijs.

Even nog twee vragen uit nieuwsgierigheid:
- welke kleuren zijn de fronten
- hoe ga je de verlichting boven de kookplaat oplossen? Als iemand anders daar ideeën over heeft houd ik mij ook graag aanbevolen.

• Debbiek
vincie50 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:15:
[...]

We zijn ook van plan om zo een soort u-keuken te nemen met ongeveer dezelfde indeling.

Heb je van deze opstelling al offerte(s) laten maken?
Zo ja, waar en wat was/waren de offerteprijs.

Even nog twee vragen uit nieuwsgierigheid:
- welke kleuren zijn de fronten
- hoe ga je de verlichting boven de kookplaat oplossen? Als iemand anders daar ideeën over heeft houd ik mij ook graag aanbevolen.
Members only: offertes
Kleur van de fronten is taupe grijs. Verlichting kan of uit de muur komen met bijvoorbeeld drie wandspots (we kunnen daar elektriciteitspunten uit de muur laten komen of met oplaadbare wandspots werken). We denken ook aan een plank met ingebouwde verlichting.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:50
BennieWolters schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:39:
[...]

- Als u vandaag tekent krijgt u extra korting.
- Ik heb nu al zoveel werk voor u gedaan, dan moet u toch echt wel tekenen.
- U krijgt van mij alle tekeningen mee, u moet alleen even tekenen voor ontvangst daarvan
- U kunt altijd van de aankoop af hoor, ook als u nu tekent
- Ja, bij de buren hebben ze ook keukens, maar die zijn echt kwalitatief niet te vergelijken (want wij vertellen lekker niet welk merk of type u krijgt)
- Wilt u nog een kopje koffie, dan werk ik even snel de offerte uit en weet u meteen wat het kost
- Oh, u wilt korting, ja, dat moet ik even met de baas gaan overleggen (verkoper gaat naar het toilet)
- Nee, dit is echt de maximale korting en die is alleen vandaag geldig
- U krijgt bij ons de laagste prijs garantie als u tekent
.....

De belangrijkste les: Nooit tekenen totdat je 100% tevreden bent. Vraag offertes mee en geef aan dat je er thuis nog eens op je gemak over na wilt denken. Als je niets meekrijgt op papier (geen printje van het ontwerp, geen offerte) loop dan weg. Verwacht geen gedetailleerde specificatie van alle kastjes, dat krijg je vrijwel nooit en is ook niet relevant. Van de apparatuur moet je wel typenummers vastleggen.
Je hoeft ook geen gedetailleerde prijsinformatie te krijgen, een totaalprijs is in principe genoeg.

Als je ergens voor tekent zit je er aan vast, zo simpel is het.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• BennieWolters
Bobermo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:56:
Na al heel veel informatie en kennis uit dit topic gehaald te hebben is het nu tijd om jullie hulp in te roepen _/-\o_

We zijn bezig om een grote verbouwing van onze benedenverdieping voor te bereiden. Bij deze verbouwing wordt er een enorm stuk draagmuur, welke nu de woonkamer en de eetkamer splitst, weggehaald om zo één ruimte te creëren.

Aan de voorkant van ons huis willen we de keuken plaatsen, met een groot keukeneiland.

Het originele plan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu het probleem: De constructeur geeft aan de dat er aan de voorkant van het huis 80cm draagmuur moet blijven staan, met daartegenaan een kolom van 10cmx10cm. De reden hiervoor is dat de krachten uit de kolom dan rechtstreeks naar de hijpaal onder de vloer kan worden afgevoerd. Een onderslagbalk is een alternatief, maar de constructeur geeft aan dat dit zeer kostbaar zal zijn, aangezien de vloerbalken dan hun ligplaats verliezen. Lang verhaal kort: Ik zit ineens met opstakel van 90x28cm midden in mijn geplande keuken:
[Afbeelding]

Mogelijke oplossingen:

- Muur in een kast stoppen, maar dan wordt het keukenblad bijna 90 cm diep naar de ramen toe:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben binnenkort overleg met onze interieuradviseur, maar ik was vast even benieuwd naar jullie mening O-)
Leuk huis zo, speelse inrichting.

Ik vind het wel erg kast-nis-kast-nis-kast zo langs de wand. Maar volgens mij zit daar een raam, dus kun je niet anders?
Daarnaast zou ik die barkrukken inruilen voor meer kastruimte. Gezien de eetkamertafel al heel dichtbij zit, vraag ik me af hoe vaak je op een oncomfortabele barkruk gaat zitten naar het gedruis en gesputter van het kookstel.

Misschien het kookeiland naar links brengen en toch een redelijk traditionele hoekopstelling er van maken tegen de wand van de hal aan. Daar je hoge kasten, koeler en langs de wand met ramen alleen laag met spoelen daarin.

Joe

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:12
Blihi schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]

- U krijgt van mij alle tekeningen mee, u moet alleen even tekenen voor ontvangst daarvan
- Ja, bij de buren hebben ze ook keukens, maar die zijn echt kwalitatief niet te vergelijken (want wij vertellen lekker niet welk merk of type u krijgt)
- Wilt u nog een kopje koffie, dan werk ik even snel de offerte uit en weet u meteen wat het kost
- Oh, u wilt korting, ja, dat moet ik even met de baas gaan overleggen (verkoper gaat naar het toilet)
.....

De belangrijkste les: Nooit tekenen totdat je 100% tevreden bent. Vraag offertes mee en geef aan dat je er thuis nog eens op je gemak over na wilt denken. Als je niets meekrijgt op papier (geen printje van het ontwerp, geen offerte) loop dan weg. Verwacht geen gedetailleerde specificatie van alle kastjes, dat krijg je vrijwel nooit en is ook niet relevant. Van de apparatuur moet je wel typenummers vastleggen.
Je hoeft ook geen gedetailleerde prijsinformatie te krijgen, een totaalprijs is in principe genoeg.

Deze zijn wel heel herkenbaar ja en liggen er ook dik bovenop. Maar vergeet niet ook nog de 'subtiele' opmerkingen waarbij ze je het gevoel geven dat je ze iets schuldig bent. Bijvoorbeeld: "Ja vandaag is mijn vrije dag, maar ik ben speciaal voor jullie nog even naar de zaak gekomen"

Als het op al dit soort teksten aankomt heb ik gelukkig altijd een bord voor m'n kop. Ik neem gewoon de tijd die ik nodig heb om keuzes te maken en als ze echt een keuken willen verkopen dan kunnen ze hem over 4 weken nog wel voor dezelfde prijs leveren als dat ze zogenaamd alleen kunnen als je 'vandaag tekent'. En kan dat niet? Jammer dan, ga ik wel naar een andere zaak. Als je wilt onderhandelen, moet je bereid zijn weg te lopen.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 01:24

Zygivt

Evenaren en overtreffen

offtopic:
Ik lees al een tijdje mee, maar ben onlangs ook naar een 5-tal winkels geweest om offertes op te vragen (met jullie tips. Waarvoor dank).
Reagerend op bovenstaande kregen wij ook te maken met verkopers die een band proberen op te bouwen om een schatting van ons budget te kunnen maken (op basis van adres/baan/etc). Gevolg was dat wij na het krijgen van een prijsindicatie, vriendelijk bedankt hebben en zijn vertrokken zonder offerte. Niet veel later zijn wij terug gebeld en waren er ineens mogelijkheden zonder dat we consessies hoefde te doen.

• Debbiek
TFDev schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Dankje!
Het is een Nolte keuken, gekocht hij Ijsselkeukens in Deventer.
De hoge kasten lijken me wel fineer, heeft een voelbare structuur iig. De rest is laklaminaat (Feel). Ivm 2 jonge kinderen daarvoor gekozen, achteraf misschien toch moeten informeren voor rondom gelakt. Minder ‘hufterproof’ maar wel net wat strakker (onze vorige keukens waren rondom gelakt).

Opbergruimte is altijd te weinig, maar mede te danken aan meer lades dan voorheen, achter deuren. Gaat ten koste van de binnenruimte maar komt gebruiksgemak weer ten goede. Het eiland is 2x90 met lades 60 diep, 2x 90 legplanken 50 diep, voor servies e.d.. daar hebben we nog we weer ruimte over nu.

[...]

Hieromtrent is het wat ‘behelpen’. Tussen kastenwand en eiland is 100cm, dit waren we al gewend en zorgt ervoor dat het eiland net niet te ver richting de eettafel komt (doorloop is nog goed).
Tussen spoelbak en eiland; Je kan bij de spoelbak staan zonder eiland ‘in je rug’. De afstand is daar maar 90 cm. Gaat goed ook met de vaatwasser er naast, maar houdt zeker niet over. Bewuste keuze wel, ivm eiland te ver naar de achtergevel anders.
[Afbeelding]
Als ik de ruimte had zou ik hier nog wel graag 10cm extra hebben, maar het is wat het is met de beschikbare ruimte.
Hi, mag ik vragen welke kleuren de kastjes en de hoge wanden zijn? Wij zijn ook naar een Nolte keuken aan het kijken en vinden deze combi erg mooi O+

• Blihi
maussert schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:26:
[...]

Deze zijn wel heel herkenbaar ja en liggen er ook dik bovenop. Maar vergeet niet ook nog de 'subtiele' opmerkingen waarbij ze je het gevoel geven dat je ze iets schuldig bent. Bijvoorbeeld: "Ja vandaag is mijn vrije dag, maar ik ben speciaal voor jullie nog even naar de zaak gekomen"

Als het op al dit soort teksten aankomt heb ik gelukkig altijd een bord voor m'n kop. Ik neem gewoon de tijd die ik nodig heb om keuzes te maken en als ze echt een keuken willen verkopen dan kunnen ze hem over 4 weken nog wel voor dezelfde prijs leveren als dat ze zogenaamd alleen kunnen als je 'vandaag tekent'. En kan dat niet? Jammer dan, ga ik wel naar een andere zaak. Als je wilt onderhandelen, moet je bereid zijn weg te lopen.
Ja, mij raak je met dat soort opmerkingen ook niet. Bij onze nieuwbouw zaten we bij een projectleverancier (DMG groep). Op de vraag: "wat is jullie budget?" antwoordde ik: "wat kosten de keukens hier?", want dat stond nergens aangegeven (en dat hoort wel!). Ik kreeg toen een antwoord van de vorm: "ja, zo ongeveer 20k tot 25k", waarop ik alleen maar zei: "daar schrik ik niet van."

Tijdens het ontwerptraject was het antwoord op onze vraag of iets mogelijk was steevast: "dat kan wel, maar is heel duur". en de eerste offerte was precies 25k, maar bij een vervolggesprek kwam de verkoopster er al snel achter dat "ze wat belangrijke dingen vergeten was".

We hebben nooit meer iets van ons laten horen en zijn naar een ander gegaan. Toen ze later terugbelde waarom we nooit meer iets hadden laten horen heb ik dat eerlijk verteld. Dat werd niet op prijs gesteld.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
Blihi schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]

.....

Ter aanvulling:
*medewerker tekent en ontwerpt, neemt daar nogal de tijd voor, spreekt allerlei details door* Aan het eind: zo tevreden? Dus we zijn er uit? En steekt een hand uit. Een mondelinge overeenkomst telt ook, dus zodra je ze een hand terug geeft gaan ze druk zetten om ook die handtekening te zetten. In de opluchting om tot een ontwerp te zijn gekomen willen mensen dan nog wel eens te vroeg tekenen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27

orf

Het originele plan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mogelijke oplossingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou een kastenwand tegen de hal plaatsen. Daar kun je net zoveel of meer hoge kasten kwijt, maar dan veel economischer.

Het eiland kan een stuk groter om ook op te spoelen. Eventueel kun je bij het raam nog wat lage kasten kwijt voor een koffiehoek, maar ik zou het niet helemaal volbouwen.

• Blihi
big bang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ter aanvulling:
*medewerker tekent en ontwerpt, neemt daar nogal de tijd voor, spreekt allerlei details door* Aan het eind: zo tevreden? Dus we zijn er uit? En steekt een hand uit. Een mondelinge overeenkomst telt ook, dus zodra je ze een hand terug geeft gaan ze druk zetten om ook die handtekening te zetten. In de opluchting om tot een ontwerp te zijn gekomen willen mensen dan nog wel eens te vroeg tekenen.
Een mondelinge overeenkomst telt inderdaad ook (behalve bij het aankopen van een huis), maar het is dan wel aan de verkoper om te bewijzen dat die overeenkomst er is. Hij mag je niet zomaar opnemen en ook een collega die zegt dat hij het ook gehoord heeft is niet voldoende.

In de regel zul je een mondeling gesloten overeenkomst nauwelijks kunnen afdwingen.

Voor een rechtsgeldige overeenkomst moet je aantonen dat er een aanbod is gedaan wat aanvaard is. Bij een keuken moet dat aanbod specifiek zijn, dus niet "die keuken", maar echt met details. Aantonen dat dat mondeling volledig gedaan is, is vrijwel onmogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 19-11-2025 17:30 ]

• BennieWolters
big bang schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ter aanvulling:
Vooral dat de tijd nemen.. Jemig, vooral bij Mandemakers wordt je de hele middag gegijzeld en zit je kijken naar een verkoper die met potlood en een snelheid van 1 mm/sec een streep trekt van je eventuele aanrechtblad :| Uiteindelijk na een lange middag en een ruwe prijs (zonder enige inschatting van apparatuur) zijn wij weer weg gegaan. We kregen ook geen offerte mee en nasturen was ook onmogelijk.

Ik denk oprecht dat dit is om een schuldgevoel te creëren. Immers hebben ze al 'heel veel tijd' in je gestoken.

Toevallig werd ik vandaag teruggebeld door Mandemakers dat de verkoper waar wij mee zaten niet meer daar werkte en deze andere persoon zijn offerte-portefeuille overnam. Of we het nog een kans wilde geven.. Nou, nee dus. :+

Joe

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16

Het originele plan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mogelijke oplossingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou sowieso de kast met inbouwoven weghalen waar deze nu is en er één stuk werkblad van maken in plaats van twee smalle nissen waar je net niks mee kan behalve een apparaat verstopt inzetten.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16

L[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou misschien de nis tussen de kasten de meterkast iets breder maken? Hoeveel cm is die nu?

Moet trouwens zeggen dat ik het er nog meest mee struggle er een mooi geheel in te zien door de kleurcombinatie van de hoge kasten en het lage deel met werkblad.

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:12
Zijn er hier mensen met praktijkervaring met de Messing Patina uitvoering van Quooker? Met name de gevoeligheid voor kalk en ander vuil? Op de website van Quooker lees ik dat deze enkel met warm water proper gemaakt mag worden; iets waar kalkaanslag waarschijnlijk heel gelukkig van wordt... 8)7

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
Blihi schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:29:
[...]

Een mondelinge overeenkomst telt inderdaad ook (behalve bij het aankopen van een huis), maar het is dan wel aan de verkoper om te bewijzen dat die overeenkomst er is. Hij mag je niet zomaar opnemen en ook een collega die zegt dat hij het ook gehoord heeft is niet voldoende.

In de regel zul je een mondeling gesloten overeenkomst nauwelijks kunnen afdwingen.

Voor een rechtsgeldige overeenkomst moet je aantonen dat er een aanbod is gedaan wat aanvaard is. Bij een keuken moet dat aanbod specifiek zijn, dus niet "die keuken", maar echt met details. Aantonen dat dat mondeling volledig gedaan is, is vrijwel onmogelijk.
Allemaal mee eens hoor, maar dan nog gebruikt men dat als drukmiddel. “Goh ik dacht dat we een deal hadden”. De nuance die je hier boven aan brengt is terecht, maar onbekend bij een groot deel van de consumenten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:24
BennieWolters schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:59:
[...]

Vooral dat de tijd nemen.. Jemig, vooral bij Mandemakers wordt je de hele middag gegijzeld en zit je kijken naar een verkoper die met potlood en een snelheid van 1 mm/sec een streep trekt van je eventuele aanrechtblad :| Uiteindelijk na een lange middag en een ruwe prijs (zonder enige inschatting van apparatuur) zijn wij weer weg gegaan. We kregen ook geen offerte mee en nasturen was ook onmogelijk.

Ik denk oprecht dat dit is om een schuldgevoel te creëren. Immers hebben ze al 'heel veel tijd' in je gestoken.

Precies dit. Ik ging met mijn moeder naar een MM keukenverkoper. Ik wist exact wat ik wou en had ook een 3d ontwerp. Je zou denken dat we binnen een uur klaar waren maar helaas duurde het heel de dag. Hij moest ons alles laten zien, ons meerdere hapjes drinken en drinken aanbieden. Mijn moeder kan geen nee zeggen en heeft meerdere koppen koffie gedronken en gebakjes gegeten.
We zijn daar 4!!!! uur gebleven, uiteindelijk ben ik weggelopen omdat ik de boel niet vertrouwde en liep de winkel uit. Mijn moeder zei ook erna 'Ik voel me rot, ze hebben zoveel tijd aan ons zitten besteden en zoveel gegeven, we konden op zn minst tekenen'. Zit gewoon een tactiek achter

Toevallig werd ik vandaag teruggebeld door Mandemakers dat de verkoper waar wij mee zaten niet meer daar werkte en deze andere persoon zijn offerte-portefeuille overnam. Of we het nog een kans wilde geven.. Nou, nee dus. :+

• Debbiek
henri86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:03:
[...]

Ik zou misschien de nis tussen de kasten de meterkast iets breder maken? Hoeveel cm is die nu?

Moet trouwens zeggen dat ik het er nog meest mee struggle er een mooi geheel in te zien door de kleurcombinatie van de hoge kasten en het lage deel met werkblad.
Thanks voor de feedback! Die nis is nu 45 cm, we willen daar onze blender die we dagelijks gebruiken een beetje verstoppen. Maar breder kan zeker, we hebben nog ruimte om de hoge kasten iets op te schuiven.

We vinden zelf keukens met een combi van hout en een andere kleur mooi, vandaar de keuze. Maar is ook nog een optie om alles dezelfde kleur te geven. Ik zal eens vragen om dat op de tekening aan te passen zodat we daar ook een gevoel bij krijgen. We hebben ook overwogen om de lage kastjes aan die kant ook houtkleurig te doen, maar dat leek ons ook niet helemaal logisch.

Andere optie is om de lage kastjes niet om de hoek te laten gaan en de hoge kasten in te bouwen. Of de hoge kasten gewoon los zetten. Onderstaand nog de indeling van die optie. Hier missen we wel een nis en apparaten kastje zoals in de eerder foto wel zat. Foto 1 is ingebouwde hoge kasten met ovens boven elkaar. Foto 2 is al iets rustiger met ovens naast elkaar (nog wel te hoog naar onze zin) en wat meer eenheid in de lijnen van de hoge kasten.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Debbiek op 21-11-2025 14:30 ]

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 15:53
Debbiek schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:39:
[...]

Thanks voor de feedback! Die nis is nu 45 cm, we willen daar onze blender die we dagelijks gebruiken een beetje verstoppen. Maar breder kan zeker, we hebben nog ruimte om de hoge kasten iets op te schuiven.

We vinden zelf keukens met een combi van hout en een andere kleur mooi, vandaar de keuze. Maar is ook nog een optie om alles dezelfde kleur te geven. Ik zal eens vragen om dat op de tekening aan te passen zodat we daar ook een gevoel bij krijgen. We hebben ook overwogen om de lage kastjes aan die kant ook houtkleurig te doen, maar dat leek ons ook niet helemaal logisch.

Andere optie is om de lage kastjes niet om de hoek te laten gaan en de hoge kasten in te bouwen. Of de hoge kasten gewoon los zetten.

***members only***
De keuze om dat blok in hout uit te voeren en de rest in een andere kleur, past gewoon goed. Het oogt zeker rustig en past bij elkaar.

Ik zie wel 2 verschillende opbouw an kasten in de 2 tekeningen. 1e is met 4 kast-delen en de 2e is met 3 kast delen. Wat is daar de bedoeling?
De horizontale lijnen waar de frontjes van elkaar gescheiden zijn lopen niet gelijk. Dat is erg onrustig en zou ik zeker zoveel mogelijk gelijk doen.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:42

[Afbeelding]
Al een paar dagen geleden zie ik, maar mocht je nog een reactie willen: Kun je de keuken niet 20 cm naar voren plaatsen? Dan heb je weliswaar 20 cm lege ruimte achter de kasten, maar kun je de muur wel verborgen in de keuken verwerken en word je aanrechtblad niet 90 diep maar 70 en dat is prima.

• Debbiek
Loft schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:54:
[...]

De keuze om dat blok in hout uit te voeren en de rest in een andere kleur, past gewoon goed. Het oogt zeker rustig en past bij elkaar.

Ik zie wel 2 verschillende opbouw an kasten in de 2 tekeningen. 1e is met 4 kast-delen en de 2e is met 3 kast delen. Wat is daar de bedoeling?
De horizontale lijnen waar de frontjes van elkaar gescheiden zijn lopen niet gelijk. Dat is erg onrustig en zou ik zeker zoveel mogelijk gelijk doen.
Thanks voor de feedback! We hebben tot nu toe deze opties bedacht samen met 2 verschillende keukenwinkels: hoge kasten en lage kasten verbinden zodat er een u ontstaat (om de meterkast heen) of de hoge kasten als los blok en een L-vorm voor de lage kastjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK255xo6m4LCbayPD9BXizV8Qsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYoKeUjgH6irDCnUgAEKuHB9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOUFrQTT9hKOu_zj2hiF8s9K8j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6w7N3DYqyckVroQLvJd9zFmj.png?f=fotoalbum_large

Wat ik er niet bij had gezet, maar was handig geweest :*) : vorige post had 2 versies van een tekening van 1 keukenleverancier (1 met 4 kasten en 1 met 3 kasten). Wij willen ook heel graag alle/zo veel mogelijk horizontale lijnen gelijk maken, houden ook van rust :*) .

[ Voor 4% gewijzigd door Debbiek op 21-11-2025 18:13 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51

ericplan

5180 Wp PV

Momenteel bezig met zelfinstallatie van een Tulp keuken. Wat een onderontwikkelde branche is dat toch. Werkelijk ieder onderdeel wordt op bestelling ėn op maat gemaakt en toch moet je steeds de (decoupeer) zaag erbij pakken om stukken uit een kastje te zagen. Toppunt is een geïntegreerde Etna vaatwasser met een nismaat van 450 millimeter. Daarbij horen zijstrips om de ruimte tussen vaatwasser en keukenkastje af te sluiten. Met strips is die vaatwasser opeens 452 millimeter breed.
De keukenplaatsers doen hier natuurlijk niets aan. Het is hún verdienmodel. Beetje siliconenkit lost het wel op. Stel je eens voor dat het zomaar in één keer past!

A'dam PVOutput

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51

ericplan

5180 Wp PV

Keukenboer levert namaak houten aanrecht waarbij volgens opdracht een verticaal stuk aanrechtblad als ondersteuning dient. Hoe dat aan elkaar moet? Dat zoekt de klant toch lekker zelf uit

A'dam PVOutput

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:54
Na een paar gesprekken verder bij Bemmel & Kroon eindelijk een offerte ontvangen! Pff schrok er wel van 32k incl montage voor een uitbreiding op onze keuken. Voornamelijk deurtjes vervangen en verder 2 hoge kasten een 120cm ladeblok en 60cm kastje extra. Wel nog wat plankjes en 5 boven kastjes maar qua apparatuur houden we onze oven en vaatwasser en quooker. Dus apparatuur zijn een bora puxu2 grote Siemens koelkast en vriezer. Maar vooral het keramische werkbladen en achterwand maakt het prijzig.

Nu maar kijken of ik alles een beetje los kan doen. Had al goede prijzen voor apparatuur maar ik ben nu opzoek naar het keramiek. Iemand tips? Had een offerte boj de bouwhof opgevraagd precies zoals de offerte van Bemmel. Maar 11k! Dat moet goedkoper kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ojsahWY4t9YhZyOw-tZRXnK6lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hK9bhTNod177S9suwAvRti0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs-z8nikdnA0RzzF5ar7zzPw6O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XbzSKYSLNhulM6Zj2o6mLOg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Ib-VQBOc9rY2cJeIRuPQKuChM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPn6bZbp8c5xrwBIok7UhotI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsmSNvrQu1LP8Nu3aJgvURY7uQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWGOduvFVc61jX7h0bBM7HSy.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk willen we zoals mijn 3d tekening met hout beneden ipv boven

Zeekr X Long range Mist Grey

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Elmar1982 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:02:
Na een paar gesprekken verder bij Bemmel & Kroon eindelijk een offerte ontvangen! Pff schrok er wel van 32k incl montage voor een uitbreiding op onze keuken. Voornamelijk deurtjes vervangen en verder 2 hoge kasten een 120cm ladeblok en 60cm kastje extra. Wel nog wat plankjes en 5 boven kastjes maar qua apparatuur houden we onze oven en vaatwasser en quooker. Dus apparatuur zijn een bora puxu2 grote Siemens koelkast en vriezer. Maar vooral het keramische werkbladen en achterwand maakt het prijzig.

Nu maar kijken of ik alles een beetje los kan doen. Had al goede prijzen voor apparatuur maar ik ben nu opzoek naar het keramiek. Iemand tips? Had een offerte boj de bouwhof opgevraagd precies zoals de offerte van Bemmel. Maar 11k! Dat moet goedkoper kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk willen we zoals mijn 3d tekening met hout beneden ipv boven
Mooie kleurstelling, lijkt op de onze:
Speedfight in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Wellicht heb je er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzWJuQZYEAeXljKgN2gKbUBZd9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoGFNOqbfk94R8IqQ5i2BLbw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naJVvY1wkru9OtDHYeQvgLblzyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D8VyWucQKvcWFuMHfmb0L16.jpg?f=fotoalbum_large

Welk merk/type fronten en werkblad zijn bij jou opgenomen?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:54
Speedfight schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:21:
[...]

Mooie kleurstelling, lijkt op de onze:
Speedfight in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Wellicht heb je er wat aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welk merk/type fronten en werkblad zijn bij jou opgenomen?
Heel cool! Van ons is een schuller c2
Fronten gala zandgrijs en Avola L757U op de tekeningen maar vinden die houtlook
Niet mooi op de afbeeldingen. Dus eigenlijkoet het dan
Avola L777U Nebraska Eiken worden.

Maar zijn nu toch aan het kijken om gewoon compleet
Opnieuw te kijken voor andere keuken zodat we niet aan schuller gebonden zitten.

Zeekr X Long range Mist Grey

• MikaX
Erg mooie keuken! Mag ik vragen waar jij geweest bent? Mag ook in pb als je dat liever doet.
Wij zijn naar iets soortgelijks op zoek namelijk, ruim 5,5 meter aan de wand en een eiland van 3 meter.
En de prijs die je noemde klinkt heel redelijk voor de grootte.

• Speedfight
  • Niet online
MikaX schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:32:
[...]

Erg mooie keuken! Mag ik vragen waar jij geweest bent? Mag ook in pb als je dat liever doet.
Wij zijn naar iets soortgelijks op zoek namelijk, ruim 5,5 meter aan de wand en een eiland van 3 meter.
En de prijs die je noemde klinkt heel redelijk voor de grootte.
Dank! Het is gerealiseerd door Toplijn uit Den Bosch.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• arathonk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:35
Hoi allemaal, ik ben van plan om een nieuwe vrijstaande koelkast vriezer combinatie te kopen en kijk momenteel naar de Samsung RB38C607AS9/EF. De recensies van dit model liiken erg goed te ziin. Toch zie ik online, vooral op Reddit, veel mensen die afraadder om een Samsung-koelkast te nemen. Is het nog steeds zo slecht gesteld met Samsung-koelkasten, of is er inmiddels verbetering?

• ingridmarleen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 01:30
Ik ben benieuwd of iemand hier nog op wil reageren (of lees ik er overheen). Wij zitten met een soortgelijk budget tot max 15.000 en een kleine keukenruimte. We hebben dezelfde vragen. Lees veel over de 20k keukens maar dat gaat voor ons teveel zijn.
Sb16 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:34:
Hi, ik lees al eventjes mee. Wij zijn naar een aantal keukenwinkels geweest, waaronder keukensale, DB keukens, iKook. De wereld van de keukens is ons niet echt bekend en dit is de eerste keer dat we een keuken kopen. Ons budget is 10/13k. Ben benieuwd wat jullie denken van de offertes die we kregen. Nou ja offertes, we kregen er 1 per mail toegestuurd met 3D ontwerp en uitgeschreven welke apparatuur zodat we dit goed konden terug vinden. Bij de andere kregen we of een prijs doorgebeld of moesten we snel beslissen op basis van wat merken o.a. Bora inductie met inductie met afzuigsysteem.

We hebben een kleine U vormige keuken, we willen de wasmachine weg gewerkt hebben achter een kast in de keuken, elders in huis geen ruimte. We willen graag inductie met geïntegreerde afzuiging, een goede oven (Bosch/aeg), vaatwasser en koelvriescombinatie. Onze keuken is 3,20 bij 2x2 meter. Niet echt super groot dus. Ruimte voor 1 hoge kast waar de oven in kan, 2 hoek kasten en een lade kast onder de inductie plaat.

Eerste offerte: nobilia keuken, alles van etna: vaatwasser, oven, koelvriescombinatie, inductie en losse afzuigkap. Kunststof blad, Inclusief montage 11.400€.

Bij de tweede zaak: kregen geen offerte toe gestuurd, wachten nu nog op een telefoontje met een prijs voor een keuken, waarvan we niet precies weten welke apparatuur erin gaat. ETNA vaatwasser, Bosch oven maar geen inductie met geïntegreerde afzuiging dus een ouderwetse kap, kunststof blad. Ze kwamen met een prijs tussen 13-15k. Nobilia keuken.

Derde zaak: 12.500€ voor Nobilia keuken, Bora inductie met geïntegreerde afzuigsysteem, Siemens vaatwasser xl die ze nog achter hadden staan van een verkeerde levering, geen oven, Bosch koel vries combinatie met energielabel E, geen oven, kunststof blad. Wilden pas 3D ontwerp gaan maken als we daarna dan ook zouden tekenen. Natuurlijk niet gedaan en gezegd dat ze voor ons kunnen gaan tekenen en wij daarna wel kijken hoe of wat. Hij probeerde daarna toch nog te kijken of we vandaag 12.500€ gingen uitgeven bij hem zonder er verder nog even over na te denken. Jammer dat er zo wordt gepusht. Krijg er een vervelende nasmaak van.

Wat vinden jullie hiervan? Welke ervaringen zijn er, is dit een onwijs hoge prijs voor zo’n keuken? Wat mogen we verwachten met zo’n budget?

• MikaX
Het is helemaal niet erg om zo'n budget te hebben, natuurlijk kun je daar een keuken voor krijgen, alleen moet je je denk ik realiseren dat het kan betekenen dan je concessies moet doen. Zo'n Bora kost al 2500-3000 euro. Oven, koelkast, vaatwasser van een goed merk dan ben je zo weer een paar duizend verder. Aanrechtblad van composiet/ keramiek/ Dekton... Wil je overal lades, of zijn kastjes met planken goed genoeg? Zo tikt het aan. Kijk goed naar wat je écht belangrijk vindt en wat je later evt kunt upgraden. Een Siemens inductie met afzuiging is net wat goedkoper, kun je daar mee leven? Een combi-oven vervang je evt zelf makkelijk. Een aanrechtblad kun je ook upgraden na een paar jaar als je wat ruimer in je budget zit. De indeling en kastjes veranderen is niet zo makkelijk. Bij onze eerste keuken hebben we ook afwegingen moeten maken, uiteindelijk is hij na 16 jaar vervangen. De concessies werden de ergernissen, maar we hadden gewoon toen niet meer budget, het is dan niet anders.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:15

Thomg

Aww yiss

ingridmarleen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:29:
Ik ben benieuwd of iemand hier nog op wil reageren (of lees ik er overheen). Wij zitten met een soortgelijk budget tot max 15.000 en een kleine keukenruimte. We hebben dezelfde vragen. Lees veel over de 20k keukens maar dat gaat voor ons teveel zijn.

[...]
Ik heb begin 2022 een keuken van 8500* bij budgetplan laten komen en eigenlijk ben ik heel erg te spreken over de prijs/kwaliteit. Zit zeker geen budget apparatuur in, beetje mid-end AEG spul met een luxe koelkast (energielabel he).
Als je een erg krap budget hebt zou ik dat zeker adviseren, zeker omdat veel apparatuur uit hun eigen voorraad komt. Als het ook nog eens binnenkort is kan je vaak ook nog meeliften op wat ze nu letterlijk in de aanbieding hebben.
Op een paar dingen kan je wel merken dat het een goedkopere keuken is, de inhoud van de kasten bijvoorbeeld. Je kan binnen wel wat slijtage zien waar ik de pannen neergegooid neergelegd heb.
En anders heb je ook nog ikea. Als het goedkoop moet ben je bij hun verzekerd van op z'n allerminst "ok".

*Heb wel zelf later een Selsiuz kraan gehaald voor 900-ish, ze verkochten alleen quooker en die vond ik (destijds) niet zo mooi.

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:09

j10

speedfight Mooie kleur op eiland kasten welke kleur??

• Speedfight
  • Niet online
j10 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:32:
speedfight Mooie kleur op eiland kasten welke kleur??
Lava van Nolte

• Tuitje34
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:44
Heeft iemand nog suggesties voor ons keukenontwerp? We zitten nog in een mega vroeg stadium, want hebben net een optie op een (nieuwe) nieuwbouwwoning, maar vinden het leuk om alvast te ontwerpen.
Members only:

• Wicket
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Wij zijn bezig met het ontwerpen van de uitbouw en keuken en een van de dingen waarover ik twijfel is de keuze tussen de quooker pro3 en combi+. De combi+ is een stuk groter, naar levert sneller warm water. De pro3 is een lekker compact, en de cop van de warmtepomp is hoger dan 1. Weet iemand hoe lang het duurt voordat water een afstand van vier tot vijf meter leiding aflegt?

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:04
Een aantal maanden geleden hebben wij ontwerpen laten maken door Toplijn en Nuland Keukens, maar na veel in dit topic te hebben gelezen, hadden we toch besloten eens over de grens te gaan kijken bij Ihre Küche voor een Next 125 keuken. We hebben daar een erg prettig gesprek gehad met Jeroen en kregen na afloop een prijsindicatie te horen van €27,500. Inmiddels is het ontwerp en de offerte volledig uitgewerkt en is die helaas toch hoger uitgevallen en uitgekomen op €31,800.

De apparatuur die nu is opgenomen:
  • Kookplaat een Bora X Pure matzwart (PUXA2)
  • Spoelbak een Blanco Andano 700-U (522971)
  • Quooker Flex met COMBI+ en CUBE
  • Oven een Siemens iQ700 (HS736G3B1)
  • Koelkast een Siemens iQ300 (Kl81RVFE0)
  • Vriezer een Siemens iQ500 (Gl81NACE0)
  • Vaatwasser een Siemens iQ500 (SX75Z802BE)
Ik ben benieuwd of iemand nog wat waardevols heeft aan te merken op de lijst met apparatuur omdat ik de witgoed markt behoorlijk onduidelijk vind. Ook is feedback op het ontwerp en de offerte altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCG_038Qwu6Ws5Dk1rFJ-tOkzME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g42xZ9VtwxvhHgjUVVoj4rj.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 528 529 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1