• Aldente
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:22
Wij hebben in onze huidige keuken de oven in ons eiland in een onderkast náást de inductieplaat met afzuiging. En ondanks dat we in onze nieuwbouwwoning hier niet voor kiezen omdat het niet hoeft, is het op geen enkele manier van invloed geweest op de aanschaf van onze woning destijds als begin dertigers.

Mensen laten echt een woning niet aan zich voorbij gaan omdat de oven van hoogstens een paar duizend euro niet heel praktisch geplaatst is. Leef alsjeblieft je eigen leven en laat je niet te veel leiden door what-ifs.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Aldente mensen rossen er toch een nieuwe keuken en badkamer in als ze er komen wonen. Tenzij je de woning koopt om hem meteen te flippen moet je gewoon kopen wat je zelf handig en mooi vindt!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:45
Waarom zou een oven van 60cm niet onder een bredere kookplaat kunnen? Wij hebben dit zo in onze keuken (keuken is oud, maar we hebben ooit de gaskookplaat vervangen door een grotere inductieplaat – blad kon gewoon bijgezaagd worden). Bij ons zitten er aan weerszijden van de oven twee lage, smalle apothekerskastjes. Handig voor kruiden.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:15

aap

caspervc schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:26:
Twijfels zitten verder nog bij ovens en koelkast ( omdraaien?) en afstand koelkast tot koken.
nicolaj123 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Zou koelkast en ovens omdraaien; blijft beetje geknoei denk ik met een over zo dicht bij de deur:
Ik zou het juist zo houden als in het plaatje. De koelkast heb je echt veel vaker nodig dan de oven tijdens het koken, dus het is fijn(er) die dichtbij het aanrecht te hebben.
Ook is het fijn om de koelkast direct naast het aanrecht te hebben, zodat je bij het in- en uitpakken van de koelkast wat dingen weg kan zetten zonder een stap te hoeven doen.

Wij hadden precies deze opstelling in ons vorige huis (maar dan met iets korter aanrechtblad), ook met een deur in die positie; werkte prima :)
1. Ik kan me voorstellen dat sommige keukenboeren een kast onder de kookplaat willen die net zo breed is als die kookplaat en dan past een smalle oven niet onder een brede kookplaat. Oplossing: shop rond bij andere keukenboeren. Het kan zeker, dus het is meer een kwestie van niet willen of een te inflexibel systeem als een keukenboer zegt dat dit niet mogelijk zou zijn.

2. Bovenkastjes: dat is zo'n typische trade-off tussen looks en functionaliteit en alleen jij kan besluiten hoe je die wilt maken. Ga je je dadelijk ergeren als je weinig ruimte hebt voor voorraad of extra schalen/pannen/servies? Kies dan voor extra bovenkastjes. Ben je bereid af en toe naar de bijkeuken/kelder/zolder/buurvrouw te lopen voor iets dat niet in je keuken past, als je dan wel een strakkere keuken hebt? Dan vooral doen.
In ons vorige huis hebben de over de hele keuken bovenkastjes laten hangen, omdat we de ruimte belangrijk vonden en geen andere opslagplekken in huis hadden om naar uit te wijken. Het was misschien niet de strakste keuken, maar werkte goed voor ons. En, oh ja, dat huis hebben we prima kunnen verkopen.

Ik zou me sowieso in beide gevallen geen zorgen maken over wat aspirant-kopers van je keuken zouden kunnen vinden. Ze zijn wsl. al lang blij dat ze een bod mogen doen op een huis met een moderne keuken. En de verwende koper vindt de kleur van je frontjes niet mooi en gooit er toch een helemaal nieuwe keuken in....
Dus kies de keuken die jij wilt.

[ Voor 47% gewijzigd door aap op 04-02-2026 17:52 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:48
Om het je makkelijk te maken ;) nog een vierde optie: een fornuis dat net zo breed is als je kookplaat. Ik heb een inductiefornuis van 90breed, met een oven van 60 en een smalle oven. Sowieso handig, een grote en een kleine oven, maar staat ook wel beter dan een brede kookplaat met 60cm oven eronder. Oven elders zou ik zelf dan weer niet vreemd vinden, maar heb je er een goede plek voor?

• Aldente
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:46
@bl0kkie87 @Frieda @Anomi @aap @Toke_gt

Hartelijk dank voor jullie input allemaal! Ook een aantal creatieve opties, waar ik nog niet aan had gedacht. Even goed overwegen wat we het mooiste vinden. Ik vermoed dat we toch uit gaan komen op een oven op een locatie, maar ik ga zeker nog even navragen of er toch niet wat flexibiliteit is. De optie van een tweede, smalle oven zet me ook aan het denken!

Wat betreft de opbergruimte: @aap: hier heb je een goed punt. Ik ga eens kijken hoeveel spullen ik in mijn keuken heb die ik echt vaak gebruik, en zeker in keukenkastjes wil hebben liggen.
Pagina: 1 ... 534 535 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1