• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:38
Ga er maar vanuit dat keuken zaken en vele andere zaken met een bruto winstmarge van 30 tot 35% minimaal werken.

Dat komt vaak neer op een factor opslag van 1,87 op inkoop. Hierbij worden er door veel zaken geen onderscheid gemaakt waar dit vandaan komt.

Voorbeeld: apparaten of Quooker gratis, maar kasten een hogere factor dan apparaten en werkblad. Dus waar het omgaat is een factor van 1,87 op de inkoop prijs van het totaal, al zijn de apparaten “gratis” weggegeven.

Er zijn ook enkele keukenzaken die er iets anders mee omgaan. Wij doen dat ook en dat is dan als volgt: kasten, werkblad, diversen voor factor 1,87, apparatuur voor factor 1,21 en dan per apparaat een X bedrag, vaak tussen de 75-125 euro voor montage.

Montage is het deel waar het minst of bijna geen marge op zit. Vaak is dit uitbesteed en dekt het alleen de kosten van de externe monteur met een kleine marge voor risico en een klein deel service.

Hierdoor valt op montage ook vaak niet te onderhandelen en gratis betekent vaak dat de kosten ergens anders behaald worden.

Onderhandelen heeft bij dit soort zaken weinig zin, want dit zijn direct scherpe prijzen. Onderhandelen kan vaak bij zaken die werken met een factor van 1,90+.

Het blijft lastig want je weet niet wat de inkoop is. Zoals in de startpost staat kan de code die onderin het tekenprogramma staat de factor weergeven of eventueel de bruto winstmarge. Mits alles goed is ingeregeld, maar veel keuken zaken zijn hier inmiddels bewust van en als je goed kan tweaken in de software kan je dit soort mensen ook misleiden. Dus focus je niet alleen daarop, garantie, service en kwaliteit zijn nog belangrijker.

[ Voor 22% gewijzigd door Novartis op 21-03-2026 20:02 ]

• Frankz92
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03 12:47
vandaag op pad geweest voor de eerste keer een nieuwe keuken.. erg fijne service, harde eis was een quooker van het merk en een bora kookplaat in het eiland.
Materiaal is hacker systemat. Pelgrim materiaal gezien degelijkheid en geen dure/harde eis.

Wat is jullie mening betreffende de offerte? Ik heb het idee dat er echt fiks van de prijs af kan. Op de foto tevens materiaal en kleurstelling te zien.
Hoop op
Jullie hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4DhwsAPd7mzm4yDqszLd7FalGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/My55WeHnXg6p83ecT5uI8Sxu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKnzlG02_URxw2lSpgXNdlZ-kk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzJsBsC54KWE5EzB6R13TXEW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YQBMCXg6axVcBtc2nB0HleV0oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyRRbXqNnZXX7xmLahmlrAVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SugkOKc9UaMufedJtyB8ezyN8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2fNdyUiUoo8Re5Fb2kQnVPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8shBDyuSAFj8ALswmmuWNsKC7eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl4UR5A2l12iP9HGUe5AHQUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6oMcz_Y1ner3qDMR8mLZSo2C_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyXqyT0yb4y9nxE4RAZ9MLwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUG4GF7Zx6ar0xiCp-nWCbABP4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRB8j3jyc0efglDJmNuDSsis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baCnunMUX3EV17RarmZSwqKN_QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYjH4BY8zUK1O7aIfZfajTI6.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Novartis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:55:
Ga er maar vanuit dat keuken zaken en vele andere zaken met een bruto winstmarge van 30 tot 35% minimaal werken.

Dat komt vaak neer op een factor opslag van 1,87 op inkoop. Hierbij worden er door veel zaken geen onderscheid gemaakt waar dit vandaan komt.

Voorbeeld: apparaten of Quooker gratis, maar kasten een hogere factor dan apparaten en werkblad. Dus waar het omgaat is een factor van 1,87 op de inkoop prijs van het totaal, al zijn de apparaten “gratis” weggegeven.

Er zijn ook enkele keukenzaken die er iets anders mee omgaan. Wij doen dat ook en dat is dan als volgt: kasten, werkblad, diversen voor factor 1,87, apparatuur voor factor 1,21 en dan per apparaat een X bedrag, vaak tussen de 75-125 euro voor montage.

Montage is het deel waar het minst of bijna geen marge op zit. Vaak is dit uitbesteed en dekt het alleen de kosten van de externe monteur met een kleine marge voor risico en een klein deel service.

Hierdoor valt op montage ook vaak niet te onderhandelen en gratis betekent vaak dat de kosten ergens anders behaald worden.

Onderhandelen heeft bij dit soort zaken weinig zin, want dit zijn direct scherpe prijzen. Onderhandelen kan vaak bij zaken die werken met een factor van 1,90+.

Het blijft lastig want je weet niet wat de inkoop is. Zoals in de startpost staat kan de code die onderin het tekenprogramma staat de factor weergeven of eventueel de bruto winstmarge. Mits alles goed is ingeregeld, maar veel keuken zaken zijn hier inmiddels bewust van en als je goed kan tweaken in de software kan je dit soort mensen ook misleiden. Dus focus je niet alleen daarop, garantie, service en kwaliteit zijn nog belangrijker.
Prima dat er 30-35% bruto marge moet worden gemaakt maar de werkwijze en de wijze waarop die marge tot stand komt blijft ondoorzichtig. Dat is hetgeen wat de doorsnee Tweaker vervelend vind.

Ik zie dat jij je in 2018 ook in dit topic bent komen melden als koper van een keuken. Toen zat je met precies dezelfde vragen en constateerde je dat je de apparatuur bijvoorbeeld veel goedkoper online kon vinden.

Het is maar net welk perspectief je neemt; koper of verkoper (of inkoper).

Ik blijf het persoonlijk jammer vinden dat er niet meer zaken zijn zoals thuiskeukens, en de keukenkastenfabriek. Ik heb wel eens gelezen dat de prijzen die ze daar aanbieden helemaal niet zo scherp zijn, maar het is wel heerlijk transparant.

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:38
SquareOne schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Prima dat er 30-35% bruto marge moet worden gemaakt maar de werkwijze en de wijze waarop die marge tot stand komt blijft ondoorzichtig. Dat is hetgeen wat de doorsnee Tweaker vervelend vind.

Ik zie dat jij je in 2018 ook in dit topic bent komen melden als koper van een keuken. Toen zat je met precies dezelfde vragen en constateerde je dat je de apparatuur bijvoorbeeld veel goedkoper online kon vinden.

Het is maar net welk perspectief je neemt; koper of verkoper (of inkoper).

Ik blijf het persoonlijk jammer vinden dat er niet meer zaken zijn zoals thuiskeukens, en de keukenkastenfabriek. Ik heb wel eens gelezen dat de prijzen die ze daar aanbieden helemaal niet zo scherp zijn, maar het is wel heerlijk transparant.
Volgens mij beweer ik ook niets anders en ook niet vergeleken met 2018. Dat is ook de reden dat we geen marge rekenen over apparatuur. Als je niet bij een mandenmakers groep hoort valt er niet te concurreren op apparaten.

Keukenwereld is zeker niet transparant daar ben ik het over eens, maar dat zal ook niet snel gebeuren. Er zijn te veel merken op de markt, niet heel duidelijk wat nu een betere/kwalitatievere merk is. Inkoop prijzen zijn tussen verschillende merken anders, keukenzaken verkopen met verschillende marges en zo zijn vast nog meer punten wat beter kan.

Ik zou me niet druk maken over de marges van bedrijven, maar vooral focussen op wat betaalbaar is voor je eigen portemonnee, kwaliteit, service, gevoel.

Wil je 100% helderheid moet je vooral bij IKEA een keuken samenstellen. Vaste prijzen, toegankelijk, laag drempelig, enigszins zekerheid.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:11
xSyoss schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Dit is dus precies waar wij nu tegen aan lopen, we vinden het echt mega irritant dat we zo veel werk er in moet stoppen om tot een 'normale' prijs te komen.

Tweakers: Is het raar om gewoon binnen te lopen en te zeggen dat je gewoon transparant wil horen wat ze qua bedrag gewoon moeten verdienen? We vinden het echt niet erg een zaak een goeie marge te gunnen als ze ons goed helpen. Echter geef ik dan ook aan dat ik iemand ben die alles gaat uitzoeken, als ik er achter kom dat de bedragen totaal niet reasonable zijn haak ik ook meteen af en ben ik er klaar mee.

Al denk ik dat veel zaken dit juist als het spelletje/bluffen ervaren, dan schiet ik er nog niks mee op.
Echter ben ik eigenlijk bloed serieus, hier heeft toch helemaal niemand zin in/tijd voor om al die zaken af te gaan en tegen elkaar uit te spelen. :z

In de huidige wereld is transparantie steeds minder een ding, waardoor ik er persoonlijk steeds meer behoefte aan heb. Ik betaal liever teveel aan iemand die eerlijk is.. :)
Je kunt het proberen, maar dat lukt niet.
Dat lukt niet omdat het moederbedrijf al een heel andere insteek heeft.

Zo lang het moederbedrijf al verschillende prijzen creeert bij verschillende soorten kunststof, gaat het mank.

En dat gebeurt bij ieder groot keukenmerk, je moet een stap ervoor zijn. De partij die het kunststof wat over het MDF getrokken wordt levert.

Daar zijn het nog transparante prijzen.
xSyoss schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:02:
Wat is nou een normale prijs voor een kwartsiet keuken eiland (3 meter eiland x 1.20) met een normale nis? Dat zijn gemiddeld 3 platen max als ik het goed zeg..

Bij Marquardt werd er geopperd dat het op 18k aanzou komen.. Dit voelt voor mij echt totaal niet realistisch na wat googlen, maar de vraag is hoeveel hier van nog klopt op het moment.

Wat is jullie kijk hierop? :?
Tja, Marquardt…
Soms heb ik nog wel eens zin om een dagje te gaan trollen. Gewoon de leugens en tijd die ze ons hebben gekost.

In het begin kon alles en een keuken voor €8k was zelfs haalbaar.
Toen ik over de Mandemakergroep begon was hij blij er niet onder te vallen. “Zo werken wij niet” waren zijn exacte woorden.
Dus geen gare onderhandelingen, gewoon een prijs en we gaan erover nadenken? “Jazeker, zo doen wij het echt niet”.

Mooi! Een halve dag een keuken uitgezocht, komen we bij de prijs. €37.000….
En toen kwam zijn collega om de hoek kijken, hij deed een stap achteruit en zijn collega kwam “onderhandelen”.
Maar dit is exact wat we niet wilden en waarvan hij zei dat hij het niet zou doen.
Niet assertief genoeg gingen we er even in mee.

Het is die zaterdag, dat ik een afkeer heb ontwikkeld tegen keukenverkopers.

Hij bleef maar volhouden dat de prijs zo hoog lag door onze keuze voor het luxe front van Pronorm, prijsgroep 8 bij Marquardt.

Om een paar weken later exact dezelfde pronorm front bij Bemmel en Kroon te vinden in prijsgroep 1.

En om er nog later bij de interieurbouwer achter te komen. Dat al die prijsgroepen nergens op slaan. De grondstof kost gewoon ongeveer hetzelfde om in te kopen.
Hij had een boek liggen waar ze gewoon allemaal inzaten. Alleen niet de merkjes, want die merken creëren al verschil in prijzen, op basis van een luxe-gevoel. Niet op basis van het product.

Je ziet 3 frontjes met houtlook bij de keukenzaak.
Ze kiezen bewust een glanzende variant, een doffe variant en een variant die minder vingerafdrukken laat zien en ze geven die 3 verschillende prijzen op basis van gevoel. In werkelijkheid kosten ze hetzelfde, of nagenoeg hetzelfde. Er zit tientjes verschil in de inkoop, maar doordat niemand die glanzende kiest, hebben ze de eerste marge al in the pocket.
mitsumark schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Dan moet je ook korting per categorie hebben, anders kun je er niks mee. Maar geen winkel die hierin meegaat vermoed ik.
Onze offerte had 2200 montage staan, toen we die niet wilde afnemen ging er maar 1200 vanaf. Zo zal het ook zijn met een relatief duur blad bijvoorbeeld.
(Afrondings)Korting stond alleen op het totaalbedrag, maar geldt dus alleen op deze specifieke totaal package.
Ons mannetje deed montage voor 1000, ging er dus eigenlijk maar 200 op vooruit, had ik achteraf gezien niet gedaan denk ik..
En dat was nog een voordeel van de interieurbouwer.

Die zei gewoon, zoek je even de goedkoopste internetprijzen van al je apparatuur die je wil en geef de typenummers en de prijzen, dan ga ik erin mee.

Werkblad ook, die hebben we uiteindelijk bij Dekker Zevenhuizen uitgekozen. Niet zijn favoriete leverancier, omdat die voor hem niet sneller kon leveren, maar heeft hem daar uiteindelijk wel besteld en geleverd.

Hij werkte daarna wel met totaalprijzen inclusief alles, maar ik kon zelf simpel uitrekenen wat de kasten en montage kostten.
Montage is natuurlijk wel intensiever. 1 man is de hele dag met de hoge kasten bezig geweest. Die worden ter plekke op maat gemaakt en gezaagd in de bus. Ze moeten exact tot het plafond, rekening houden met eventueel bol gestucte muren. Maar het resultaat is een perfect passende kast.

Echt een verademing! Daarom raad ik ze iedereen aan. Alleen jammer dat ze het zo druk hebben. Heb nu ook een badkamermeubel nodig. Maar hij gaf al aan: je moet geen haast hebben ermee, we hebben het erg druk.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:39
Frankz92 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:27:
vandaag op pad geweest voor de eerste keer een nieuwe keuken.. erg fijne service, harde eis was een quooker van het merk en een bora kookplaat in het eiland.
Materiaal is hacker systemat. Pelgrim materiaal gezien degelijkheid en geen dure/harde eis.

Wat is jullie mening betreffende de offerte? Ik heb het idee dat er echt fiks van de prijs af kan. Op de foto tevens materiaal en kleurstelling te zien.
Hoop op
Jullie hulp!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet zo goed waarom je wel voor een duur A merk kookplaat en echte quooker gaat, maar vervolgens het B merk van ATAG gebruikt voor de rest. Wat zijn je overwegingen hierin geweest, voor beide categorien?

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:20
Wij twijfelen tussen twee layouts voor onze keuken.
Optie 1: Twee hoge kasten aan een kant en dan 4 lage ernaast.
Optie 2: Aan elke kant een hoge kast en dan de 4 ertussen.
Aan de linkerkant zit een een grote pui met ongeveer 35-40 cm ernaast. Hier komen in betweens te hangen. Er is ongeveer 380 cm ruimte voor de kastenwand. Bij alle kasten 60 cm (wat we het mooiste vinden) blijft er aan elke kant 20 cm over. Hiervoor kunnen we twee opvulstukken van 10 cm gebruiken.

Zou de 10 cm genoeg zijn om geen last te hebben van de in betweens? Die komen daar dan voor, of eigenlijk meer tegenaan, te hangen. Als ik google kom ik steeds grote puien tegen zonder gordijnen of iets dergelijk (niemand wil privé zitten blijkbaar), dus ik vind het lastig inschatten. Voor de duidelijkheid: Hier komen dus in betweens, geen plissé-gordijnen of zoiets.
Ik dacht eraan om bij optie 1 misschien een heel smalle kast (15) aan de puikant te doen. Met een deurtje, eigenlijk voor spullen die je zelden gebruikt (denk aan grote houten planken die ik alleen tevoorschijn haal om op een verjaardag hapjes te serveren of een pizzasteen). Door dat extra kastje kunnen we het blad doortrekken van 2.40 naar 2.55 m. Is toch een beetje extra werkblad en het kastje fungeert als een opvulstuk.
Is dat wat? Of hebben jullie andere suggesties?

Ook nog een vraag over de hoogte van de keuken. Bij de zaken waar we zijn geweest waren de kasten inclusief plinten van 15 cm hoog (wat ik best hoog vind) steeds 2.30 m hoog. De ramen en deuren zijn allemaal 2.40 m hoog. Dezelfde hoogte keuken zou ik daarom mooier vinden. Zijn er merken die keukenkasten hebben die inclusief plint op 2.40 m uitkomen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wh4rx2PB/Offerte-vooraanzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bGD6QxJZ/Schermafbeelding-2026-03-22-om-11-28-16.png

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

mitsumark schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je wel voor een duur A merk kookplaat en echte quooker gaat, maar vervolgens het B merk van ATAG gebruikt voor de rest. Wat zijn je overwegingen hierin geweest, voor beide categorien?
Er staat bij:

"Pelgrim materiaal gezien degelijkheid en geen dure/harde eis."

M.a.w. goedkoop, hoeft niet eindeloos mee te gaan en mag een keer vervangen worden, koelkast / vaatwasser zit achter deurtje dus ziet het bezoek toch niet, quooker gemak & status symbool, kookplaat in het zicht en lastiger te vervangen ivm vastkitten. Zoiets?

• Frankz92
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03 12:47
Dat omschrijf je goed Cap. Quooker van dat merk en bora puur omdat dit de holy grails zijn. De rest is weggewerkt en mag best eens in de 10 jaar defect gaan.

Verder lijkt het apparatuur ‘eerlijk’ geprijsd en zit er echt enorme marge op de kastjes ?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Frankz92 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:38:
Dat omschrijf je goed Cap. Quooker van dat merk en bora puur omdat dit de holy grails zijn. De rest is weggewerkt en mag best eens in de 10 jaar defect gaan.

Verder lijkt het apparatuur ‘eerlijk’ geprijsd en zit er echt enorme marge op de kastjes ?
Zoek even een aantal typenummers op bij thuiskeukens. In je offerte staan prijzen per kast waar vervolgens 25% korting op gegeven wordt.
Pagina: 1 ... 538 539 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1