Prins32 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
Ik snap nooit zo goed waarom er door keukenzaken per se een eiland in een te kleine ruimte gepropt moet worden. Zij moeten toch ook gewoon adviseren dat dit praktisch onhandig is en dat de klant beter een andere opstelling moet kiezen?
Ik ben bij verschillende keukenzaken geweest, zonder afspraak even binnengelopen, en bij sommige ook even de woning laten zien waarbij sommigen meteen hun visie gaven. (Had ik eigenlijk vaker moeten doen, vragen om hun mening qua indeling i.p.v. alleen naar de keukens te kijken.)
Maar het indelingsadvies verschilt per zaak. Wel heb ik bij de laatste zaak waar ik was geweest, het laatste indelingsontwerp laten zien (die dus krap is), maar die zei daar niets over, terwijl deze wel met enige trots een vergelijkbare keukeneiland liet zien met exact dezelfde lengte (maar mogelijk/waarschijnlijk wel een andere diepte).
Maar er was ook een zaak die het een erg lastige ruimte vond (en het eigenlijk belachelijk vond dat de projectontwikkelaar daar niet anders naar heeft gekeken), vanwege de beperkte loopruimtes bij een keukenblok. Vanwege de korte ruwbouwwensen deadline en omdat hij het druk had met andere projecten, liet hij het liever over aan mijn toen nog te kiezen interieurarchitect, of dat ik bij de projectontwikkelaar zou kijken naar een andere ruimte (andere verdieping) voor de keuken.
Er was ook een zaak die adviseerde om een heel groot blok te nemen, en dan tegen het hekwerk. Het is dan niet echt een eiland meer, maar je hebt dan wel de ruimte, alleen wel ten koste van de vide.
Maar het advies verschilt dus per keukenzaak, maar het is sowieso denk ik een erg lastige ruimte, waarbij het keukengebied een te beperkte rol heeft gekregen toen de projectontwikkelaar de woning heeft ontworpen.
Toke_gt schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Zouden ze moeten doen ja, en doen ze misschien ook wel, maar sommige mensen willen per se een eiland. Ook als dat niet kan. Hier is overigens sprake van een voorstel van de leverancier die aan het project gekoppeld is, dan vind ik het wel extra storend. Die moet enkele concepten paraat hebben die goed werken. Deze opstelling kan daar niet bij horen. (Maar misschien heeft @
Cleaner hierom gevraagd).
Ik heb wel de vrijheid om van leverancier/winkel af te wijken, maar de leverancier die aan het woningproject gekoppeld zit, heeft als voordeel dat deze van te voren toegang heeft tot de plattegronden. De opstelling waar mee gekomen is, is opgezet al voordat mijn wensen in kaart werden gebracht, dus de standaard opzet.
[
Voor 18% gewijzigd door
Cleaner op 20-06-2025 10:36
]