Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:16:
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht, waarvan de bouw nog moet beginnen. Nu is het keukengebied een vrij lastig gebied, vanwege een beperkte breedte (2,96m). Nu zijn we gekomen op de volgende indeling. Hierbij heeft het kookgebied slechts een loopbreedte van 85cm. Wat vinden jullie van deze beperkte loopbreedte en de indeling?

***members only***
Heel eerlijk, onmogelijk..
Je moet hier letterlijk achter elkaar aan lopen als je iets ergens nodig hebt.
Ook de hele kale ruimte achter het eiland waar je niets mee kan.
Zou je het eiland niet gewoon tegen de wand zetten? Desnoods met een schiereiland om aan de tafel te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:24
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht, waarvan de bouw nog moet beginnen. Nu is het keukengebied een vrij lastig gebied, vanwege een beperkte breedte (2,96m). Nu zijn we gekomen op de volgende indeling. Hierbij heeft het kookgebied slechts een loopbreedte van 85cm. Wat vinden jullie van deze beperkte loopbreedte en de indeling?

***members only***
Oef, dit is wel heel krap aan alle kanten. Ik zou dat in een gebruiksruimte als een keuken niet aanraden. 85 is krap, maar aan de andere kant van het eiland is het 60. Dat is echt niet fijn. Ook de hoek bij de eettafel oogt te krap.
Als je in deze ruimte aan weerszijden kasten en werkbladen plaatst, met de eettafel als schiereiland, kun je letterlijk veel beter uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:58
Plint schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:24:
[...]
Heel eerlijk, onmogelijk..
Je moet hier letterlijk achter elkaar aan lopen als je iets ergens nodig hebt.
Ook de hele kale ruimte achter het eiland waar je niets mee kan.
Zou je het eiland niet gewoon tegen de wand zetten? Desnoods met een schiereiland om aan de tafel te verbinden.
In mijn huidige woning heb ik 103cm loopruimte, wat voor mij prima is, ipv 85cm. Maar 85cm is inderdaad krap.
Daarachter zit 61cm, wat voldoende zou moeten zijn om de kastjes te openen.

Het eiland zou meer richting het hekwerk kunnen, maar het is een hekwerk met spijlers (verticale pilaartjes) waar je door heen kunt kijken, en daar achter zit een vide constructie. Het zou inderdaad tegen het hekwerk kunnen, maar dan kijk je vanuit de lagere verdieping van de vide wel tegen een blok aan i.p.v. dat je nog iets meer connectie hebt met de bovenverdieping waar de keuken zit.
Deze mogelijkheid werd overigens wel geadviseerd door een keukenadviseur met ervaring, maar weer afgeraden door andere keukenadviseurs, vanwege de vide.
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Oef, dit is wel heel krap aan alle kanten. Ik zou dat in een gebruiksruimte als een keuken niet aanraden. 85 is krap, maar aan de andere kant van het eiland is het 60. Dat is echt niet fijn. Ook de hoek bij de eettafel oogt te krap.
Als je in deze ruimte aan weerszijden kasten en werkbladen plaatst, met de eettafel als schiereiland, kun je letterlijk veel beter uit de voeten.
Ik heb de afbeeldingen net opnieuw geupload om iets meer van de ruimte te laten zien, zodat de vide constructie duidelijker is.
Dus ook jij zegt: eiland tegen het hekwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ik heb de afbeeldingen net opnieuw geupload om iets meer van de ruimte te laten zien, zodat de vide constructie duidelijker is.
Dus ook jij zegt: eiland tegen het hekwerk?
Oh sorry, helemaal gemist dat het om een open ruimte erachter ging. Ik snap wel wat je zegt dat je tegen een blok zit te kijken, maar je zou dat gedeeltelijk open kunnen laten met een soort bar erin. Eens even kijken of ik dat kan schetsen.
Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor ontbijt, gezelschap etc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfRSH0EK1jrRFWMOKSX5GzHlLN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEKzQPEpEJNKlQUqD1wQzLNt.jpg?f=user_large

Bijvoorbeeld zo: bar aan balustrade met drie plekken, voor ontbijt, snelle lunch, gezelschap tijdens het koken etc. Eventueel eethoek naast de trap als je daar elders geen ruimte voor hebt, maar mogelijk is de ruimte beneden bij de tuin daarvoor bedoeld? Je zou de spijlen bij de balustrade kunnen vervangen door een achterwand van je keuken die bij de ruimte past?

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 20-06-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:07:
[...]
Oh sorry, helemaal gemist dat het om een open ruimte erachter ging. Ik snap wel wat je zegt dat je tegen een blok zit te kijken, maar je zou dat gedeeltelijk open kunnen laten met een soort bar erin. Eens even kijken of ik dat kan schetsen.
Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor omtbijt, gezelschap etc?
Er is ook een grotere eethoek bij de vide, een verdieping lager. Dus de ingetekende eethoek is meer om kort even koffie te nemen of ontbijt.

Een andere keukenwinkel, die ook met de projectontwikkelaar betrokken is, kwam met deze opzet:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het hekwerk is niet zonder spijler en massief ingetekend, maar hoort dus met hekwerk te zijn waar je door heen kan kijken.

Maar ook hier is een beperkte ruimte, maar misschien wel iets meer dan de indeling van de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor omtbijt, gezelschap etc?

[Afbeelding]

Bijvoorbeeld zo: bar aan balustrade met drie plekken, voor omtbijt snelle lunch, gezelschap tijdens het koken etc. Eventueel eethoek naast de trap als je daar elders geen ruimte voor hebt, maar mogelijk is de ruimte beneden bij de tuin daarvoor bedoeld? Je zou de spijlen bij de balustrade kunnen vervangen door een achterwand van je keuken die bij de ruimte past?
Wel een heel gaaf idee eigenlijk, wat je hier tekent. Ik ga het bespreken met de interieurarchitect, en kijken of ik uitstel kan krijg met de ruwbouw wensen, waarvan verwacht wordt dat ik het keuken deel morgen inlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Er is ook een grotere eethoek bij de vide, een verdieping lager. Dus de ingetekende eethoek is meer om kort even koffie te nemen of ontbijt.
Dan zou ik in de schets die ik maakte, de eettafel weglaten. In plaats daarvan misschien een fancy keukenlift installeren :*)
Edit ter aanvulling: en sowieso een extra vaatwasser beneden voor al het serviesgoed en bestek.
Een andere keukenwinkel, die ook met de projectontwikkelaar betrokken is, kwam met deze opzet:

***members only***

Het hekwerk is niet zonder spijler en massief ingetekend, maar hoort dus met hekwerk te zijn waar je door heen kan kijken.

Maar ook hier is een beperkte ruimte, maar misschien wel iets meer dan de indeling van de vorige.
Ik vind het echt onhandig krap, terwijl je er wel veel ruimte hebt. Het eiland neemt veel ruimte in, die direct ten koste gaat van je bewegingsruimte. 56 cm bij de balustrade is echt onhandig, probeer dan maar iets uit de kastjes te pakken dat onderin staat. Bij de oven heb je maar 82 cm. Dit gaat niet fijn werken, zeker niet als je samen wilt koken of als er nog een kind om je heen scharrelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 20-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:51
Inderdaad wel aparte tekening. Veel te smal voor een eiland. Ik zou er conform andere schets ook een U van maken. Bij deze opstelling al te krap, laat staan als je er met nog iemand rondloopt. Minimale doorgang is 90 cm lees ik en dat is nog het absolute minimum. En als het toch een U wordt en je kunt vrijelijk bewegen, probeer je keukenblad zo diep mogelijk te maken. Dat oogt en werkt beter.

[ Voor 35% gewijzigd door Davidrrr op 20-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:16
Ik snap nooit zo goed waarom er door keukenzaken per se een eiland in een te kleine ruimte gepropt moet worden. Zij moeten toch ook gewoon adviseren dat dit praktisch onhandig is en dat de klant beter een andere opstelling moet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Prins32 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
Ik snap nooit zo goed waarom er door keukenzaken per se een eiland in een te kleine ruimte gepropt moet worden. Zij moeten toch ook gewoon adviseren dat dit praktisch onhandig is en dat de klant beter een andere opstelling moet kiezen?
Zouden ze moeten doen ja, en doen ze misschien ook wel, maar sommige mensen willen per se een eiland. Ook als dat niet kan. Hier is overigens sprake van een voorstel van de leverancier die aan het project gekoppeld is, dan vind ik het wel extra storend. Die moet enkele concepten paraat hebben die goed werken. Deze opstelling kan daar niet bij horen. (Maar misschien heeft @Cleaner hierom gevraagd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:50

Aldmar

Niks...

***members only***
Wij hebben op dit moment zoiets. En wij zijn blij als we er straks vanaf zijn.

Je hebt de gootsteen, koelkast, oven/combi, vaatwasser en wellicht servieskast allemaal in die strook van 85cm breed. Effectief heb je een gangpad van zo'n 2,5m bij 0,85m. Als je alleen bent lukt dat misschien nog, maar zodra iemand iets wil pakken, afspoelen en/of in de vaatwasser doen dan loop je elkaar in de weg. Vooral in de ochtend ervaren wij dit.

En check goed of het handig is om de vaatwasser leeg te ruimen. ;) Wij moeten eerste de servies kast open doen en dan pas de vaatwasser, anders kan de servieskast niet meer open 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
Je hebt adviseurs en verkopers! Als jij komt voor een kookeiland gaat een verkoper je niet vertellen dat het niet verstandig is...

Ik kijk graag op Funda rond...als je ziet hoeveel (recente) keukens er voorbij komen met eilanden in te krappe ruimtes, onhandige/te kleine barretjes, amper werkruimte etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Ik ben bij verschillende keukenzaken geweest, zonder afspraak even binnengelopen, en bij sommige ook even de woning laten zien waarbij sommigen meteen hun visie gaven. (Had ik eigenlijk vaker moeten doen, vragen om hun mening qua indeling i.p.v. alleen naar de keukens te kijken.)

Maar het indelingsadvies verschilt per zaak. Wel heb ik bij de laatste zaak waar ik was geweest, het laatste indelingsontwerp laten zien (die dus krap is), maar die zei daar niets over, terwijl deze wel met enige trots een vergelijkbare keukeneiland liet zien met exact dezelfde lengte (maar mogelijk/waarschijnlijk wel een andere diepte).

Maar er was ook een zaak die het een erg lastige ruimte vond (en het eigenlijk belachelijk vond dat de projectontwikkelaar daar niet anders naar heeft gekeken), vanwege de beperkte loopruimtes bij een keukenblok. Vanwege de korte ruwbouwwensen deadline en omdat hij het druk had met andere projecten, liet hij het liever over aan mijn toen nog te kiezen interieurarchitect, of dat ik bij de projectontwikkelaar zou kijken naar een andere ruimte (andere verdieping) voor de keuken.

Er was ook een zaak die adviseerde om een heel groot blok te nemen, en dan tegen het hekwerk. Het is dan niet echt een eiland meer, maar je hebt dan wel de ruimte, alleen wel ten koste van de vide.

Maar het advies verschilt dus per keukenzaak, maar het is sowieso denk ik een erg lastige ruimte, waarbij het keukengebied een te beperkte rol heeft gekregen toen de projectontwikkelaar de woning heeft ontworpen.
Toke_gt schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Zouden ze moeten doen ja, en doen ze misschien ook wel, maar sommige mensen willen per se een eiland. Ook als dat niet kan. Hier is overigens sprake van een voorstel van de leverancier die aan het project gekoppeld is, dan vind ik het wel extra storend. Die moet enkele concepten paraat hebben die goed werken. Deze opstelling kan daar niet bij horen. (Maar misschien heeft @Cleaner hierom gevraagd).
Ik heb wel de vrijheid om van leverancier/winkel af te wijken, maar de leverancier die aan het woningproject gekoppeld zit, heeft als voordeel dat deze van te voren toegang heeft tot de plattegronden. De opstelling waar mee gekomen is, is opgezet al voordat mijn wensen in kaart werden gebracht, dus de standaard opzet.

[ Voor 18% gewijzigd door Cleaner op 20-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:40
markgijsbers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:59:
Wij zijn ook bezig met een keuken voor in ons nieuwe huis. Na een kleine verbouwing hebben we ruimte voor een lange wand met lage kasten en een eiland. Een hoge kastenwand met koelkast vriezer en oven laten we staan, die zijn nog niet zo oud. Dat scheelt wat in de kosten.

[Afbeelding]

We zijn bij de Keukenloods geweest voor een offerte. We zijn goed geholpen. We hebben de volgende keuzes gemaakt:

- 5m lage kasten met lades
- eiland 2,4m x 1,1m met lades
- fronten nobilia zand ultra mat
- wasbak: caressi rvs
- quooker flex rvs
- composiet cosmolite werkblad 12mm
- vaatwasser Siemens xxl
- Siemens kookplaat met afzuiging 70cm opbouw

[Afbeelding]

Offerte komt op 18k inclusief montage. Het lijkt ons best schappelijk. Benieuwd wat jullie van de indeling en de prijs vinden.
Als je zoveel ruimte voor een eiland neemt, zou ik er een bar / eetplek in maken. Naar mijn idee staat de keuken/bereidings ruimte niet in verhouding tot de rest namelijk.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:31:
[...]

***members only***

Ik had ook niet in de gaten dat er een hekwerk vide zat :)
Maar zou zoiets nog werken?

- Eiland 90 graden draaien en tegen het hek of net ervan af. Het eiland zou ook een stukje korter kunnen.
- U opstelling waarbij je alleen het blad doortrekt langs de vide / hekwerk. Hierdoor hou je openheid, maar is je werkveld veel groter.
Ik kan me ook wel voorstellen dat dit blad minder diep is, richting 40 a 45cm. krukjes om lekker aan de vide te zitten?

Snelle schets (heb geen wacom aangesloten)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbFfQRlabOMRD9LMsFeVvxExLVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6prs7xV2vFQ53GjfmVX6rrsd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:16:

[...]

Ik heb wel de vrijheid om van leverancier/winkel af te wijken, maar de leverancier die aan het woningproject gekoppeld zit, heeft als voordeel dat deze van te voren toegang heeft tot de plattegronden. De opstelling waar mee gekomen is, is opgezet al voordat mijn wensen in kaart werden gebracht, dus de standaard opzet.
En als voordeel dat alle leidingen en afvoeren al meteen goed zijn aangebracht. Niet onbelangrijk. Maar wel kwalijk dat een leverancier die voorinzage had, dit als een standaardoptie aanbiedt. Daar zou ik meteen veel minder vertrouwen in hebben. Want als er niet goed over die ruimte is nagedacht voor prettig gebruik, waar is dan nog meer niet aan gedacht?
Pagina: 1 ... 516 517 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1