Beter laat dan nooit.

Omdat ik toch één specifieke lezer verwacht die het spel zelf niet zo fanatiek heeft bijgehouden en veel kaartnamen niet direct kan plaatsen, heb ik in de tekst links geplaatst waarmee de kaarten te zien zijn. Wellicht dat er nog wel meer zijn die daar hun voordeel mee doen.
Poule C:
• Martijn1986 (Volrath)
• The_Butler
• theVirtual
Wij spelen in een poule van drie, de andere twee poules hebben vier spelers. Aangezien er per poule twee spelers doorgaan, wordt het voor ons makkelijker om de knockout-fase te halen; daarentegen krijgen alleen de twee groepshoofden in A en B een bye rechtstreeks naar de halve finale. Omdat wij met een oneven aantal zaten, kon bij elke match de derde speler mooi spectaten.
Ronde 1: vs Volrath
• N'Zoth Shaman | Zoolock (banned) | Face Warrior
-vs-
• Hunter (banned) | Mage | Priest
Game 1: Face Warrior vs Taunt Priest
Zoals je wel kunt verwachten ga ik meteen snel van start, al komt dit met
Fiery War Axe, 2x
Upgrade en een
Arcanite Reaper vrijwel geheel uit weapons, met nog wat spells erbij, minder uit minions. Het tempo was echter hoog genoeg om door een grote verscheidenheid aan taunt-minions heen te blijven beuken. Om de gang erin te blijven houden, kon ik alleen niet echt om
Acidic Swamp Ooze of
Harrison Jones heen spelen. Met al die verschillende taunts taxeerde ik het op een vorm van een Reno+Shadowform deck, dus was het ook nog hopen dat hij zijn
Reno Jackson niet kreeg, of dat beide
Shadowforms nog in het deck zaten. Die flinke heal bleef uit, en nadat
Sir Finley Mrrgglton me de
Warlock hero power gaf, pakte ik een van mijn outs voor lethal. Pas later kreeg ik te horen dat dit helemaal geen Reno deck was.
1-0
Game 2: N'Zoth Shaman vs Taunt Priest
Vooral in deze game kwam het probleem naar voren dat minions voor het hebben van taunt aan stats moeten inleveren. Een turn 3 coined
Flamewreathed Faceless kostte al een
Squirming Tentacle,
Auchenai Soulpriest plus hero power om op te ruimen.
Shadowform helpt nog redelijk met traden, en tegen een
Chillmaw uit
Museum Curator besluit ik op safe te spelen (hij ging niet af). De
Earth Elemental met een
Ancestral Spirit blijkt echter een te grote hindernis als de
Entombs wegblijven; zelfs een
Deathwing uit de
Confessor Paletress-activatie kost dankzij
Elemental Destruction alleen de deathrattle. Board control is vanaf het begin van mij en wordt vastgehouden tot de overwinning.
2-0
Ronde 2: vs The_Butler
• Lock and Load Hunter | Zoolock (banned) | Dragon Warrior
-vs-
• Hunter (banned) | Rogue | Shaman
Omdat The_Butler de eerste match heeft kunnen kijken, besloot ik hier mijn decks om te gooien (wat niet de enige keer zou blijken). Mijn 'ban Warrior' strategie werkt tot nu toe zo goed, dat de class niet eens de line-ups van mijn beide tegenstanders heeft gehaald.
Game 1: Dragon Warrior vs Miracle Rogue
Ik begin de game met een hand vol dragons, wat wel betekent dat de start niet zo snel is als die in dit deck kan zijn: turn 2
Faerie Dragon, turn 3
Finley (ik koos voor
Hunter boven
Mage en
Priest), turn 4 & 5
Twilight Guardians. The_Butler heeft ook sterke antwoorden. Het lukt me nog wel net om van een turn 7
Drakonid Crusher een 9/9 te maken, en dan blijken The_Butlers draws hem toch flink in de steek te hebben gelaten; nergens een
Gadgetzan Auctioneer of nieuw antwoord te bekennen. Ook
Leeroy Jenkins kon niks uithalen, maar daardoor wist ik wel dat die als win condition aanwezig was, in tegenstelling tot iets als alleen N'Zoth.
1-0
Game 2: L'n'L Hunter vs Aggro Shaman
Slechte draws, wat ik me tegen Aggro Shaman toch absoluut niet kan permitteren. Geen AoE, en ook geen
Hunter's Mark voor de turn 4
Flamewreathed. Op turn 5 besluit ik met een hand van
Thaurissan,
Yogg-Saron, 2x
Lock and Load en een
On the Hunt maar in een wanhoopspoging te kijken welke 3 random Hunter cards ik krijg. Daar zat niet veel soeps bij, en op turn 7 was ik ruimschoots dood.
1-1
Game 3: L'n'L Hunter vs Miracle Rogue
Weinig actie van beide kanten in het begin, wat natuurlijk wel redelijk te verwachten viel. Het is op mijn turn 7 dat ik een belangrijke beslissing te maken heb; The_Butler heeft een
Tomb Pillager en
SI:7 Agent gespeeld, ik heb nog een
Gladiator's Longbow met 1 durability in het spel. Ik haal de Pillager weg, en speel
Emperor Thaurissan om met
Malygos,
Arcane Shot en
Kill Command een 10-mana 15-damage combo voor te bereiden. Het alternatief was om ten koste van een van mijn twee damage spells zijn bord leeg te houden. Helaas kan hij Thaurissan weghalen zonder zijn Agent ertegenaan te hoeven gooien, waardoor die samen met een
Gadgetzan Auctioneer blijft liggen na de
Conceal.
Lock and Load geeft me niks beters dan de 50-50 op de
Deadly Shot die ik specifiek aan het begin in mijn hand had gehouden voor de Concealed Auctioneer, die zijn doel mist. De Auctioneer sterft nog wel nadat hij met een volle hand in een
Freezing Trap loopt, maar de schade is met nog iets meer card draw daaraan vooraf dan al ruim gedaan. Een 6/6
Edwin VanCleef kan ik niet weghalen, en ik kan alleen nog hopen dat The_Butler met een
Leeroy-
Cold Blood combo op de slechtst mogelijke manier om de
Misdirection heen speelt. Dit doet hij natuurlijk niet, en op turn 10 pakt hij de matchwinst, een beurt voordat mijn eigen combo genoeg zou zijn geweest (ook al zat het uitvoeren van die combo er realistisch gezien nooit meer in).
1-2
Ondanks dat ik de match verloor, was ik dankzij het winnen van de eerste game al wel zeker door naar de knockout-fase. Bij een three-way tie zou het aantal gewonnen games de doorslag geven, en daarin kon Volrath me niet meer bijhouden. Ik kon dus ontspannen de laatste match gaan kijken.
Ronde 3: Volrath vs The_Butler
• Hunter (banned) | Mage | Priest
-vs-
• Hunter | Rogue (banned) | Shaman
Game 1: Taunt Priest vs Aggro Shaman
Volrath begint de game met de geweldige anti-aggro hand van 2x
Circle of Healing,
Shadow Word: Death en
Shadowform. Hij pakt er in ieder geval nog wel meteen een
Auchenai Soul Priest bij, maar die blijft niet liggen voor het tweede rondje omdat The_Butler al een
Mage hero power ge-
Finley'd heeft. Als Volrath op turn 2 ook nog eens vergeet om het traditionele
hero-poweren van zijn full health tegenstander te vergezellen van de bijbehorende taunt-emote "The Light shall burn you!" is de game natuurlijk in feite al helemaal beslist. De eerste
Flamewreathed Faceless vangt de SW:D, de tweede de beurt daarna moet tegen een
Bog Creeper oplopen en gaat ten onder aan een
Excavated Evil die aardig wat value meepakt, maar daarmee moet Volrath een leeg bord overlaten.
Doomhammer +
Rockbiter Weapon haalt de helft van Volraths health weg, de volgende beurt zijn een
Earth Shock en
Lava Burst op respectievelijk een
Fen Creeper en
Sen'jin Shieldmasta genoeg om met een tweede Rockbiter de 1-0 te pakken. Met deze overwinning was ook The_Butler zeker van een plekje in de knockout-fase.
0-1
Game 2: Taunt Priest vs Camel Hunter
Een wat betere hand voor Volrath; deze keer kon hij tegenover een
King's Elekk een
Squirming Tentacle leggen. De
Desert Camel pakte een
Injured Kvaldir voor The_Butler, maar van de
Northshire Cleric zal Volrath ook niet hebben gebaald. Een goed getimede
Leokk uit de
Animal Companion lijkt het initiatief definitief te pakken, totdat na een
Auchenai-
Circle combo zijn
Fiery Bat van mening lijkt te zijn dat dit toch echt een Face Hunter deck is. Het lijkt weer mis te gaan als later een
Bog Creeper wordt getroffen door een topdecked
Deadly Shot, Volrath valt uiteindelijk zelfs terug tot 2 health, maar omdat hij toch net genoeg antwoorden heeft en The_Butler door zijn handkaarten heen is, blijft hij zich aan het randje vasthouden. Een tweede
Savannah Highmane gaat samen met een vorige de
Entomb-verzameling in.
Confessor Paletress komt in het spel, en The_Butler kan niet door de taunt-muur heenkomen om haar theekransje te verstoren. Uiteraard is de eerste gast de op-en-top Brits-gestijlde
Sir Mrrgglton, maar die ruimt nog wel de
Freezing Trap op. Daarna komen
Onyxia en
Cairne langs. Een
Call of the Wild ruimt de laatste taunt op, maar met een
Forbidden Shaping in de hand heeft Volrath twee kansen op de hooggeëerde
Tirion Fordring. De eerste is meteen raak, en de game is binnen, want met een leeg bord voor zichzelf weet Rexxar opeens niet meer hoe je met een splinternieuwe
boog over dingen heen moet schieten.
1-1
Game 3: Tempo Mage vs Camel Hunter
The_Butler krijgt een mooie curve, turn 2 & 3
Misha's uit
Animal Companions, waar Volrath een schrijnend tekort aan spells heeft.
Spellslinger biedt ook in het geheel niets waar de spelers wat aan hebben;
Everyfin is Awesome voor Volrath die wanhopig goedkope spells zoekt,
Frost Nova voor The_Butler die toch niks op het bord laat liggen. The_Butler neemt met overdonderend geweld board control, 2-health minions moeten al met
Fireball worden gecleared, en hij pakt zonder genade de game, de match en de eerste plaats in de poule.
1-2
De knockout-fase zal tot een andere keer moeten wachten, dit stuk is al meer dan lang genoeg.

Feedback is zeer welkom (als men na een paar dagen klaar is met lezen), en stiekem hoop ik dat meer mensen ook toch nog met iets over hun toernooiervaring en decklists kunnen komen.